Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.Děkujeme za pochopení.

Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák A já myslel, že je to začátek nějakého kameňáku.
Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák Největší fraškou je,že dostal zákaz řízení na padesát měsíců a pak může zase napůl slepý a na půl hluchý zase jezdit a zase mrzačit event.zabíjet,dokud se nezabije sám.
Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák Prostě doufal, že to vyšumí. Teď si sype popel na hlavu, ale vůbec si nemyslím, že kdyby pro něj nepřijela policie, že by nehodu řešil.
Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák
Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák Doufam, ze mu dozivotne sebrali opravneni lecit lidi.
Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák To by byla velká hloupost. Doživotní ztráta řidičáku OK, ale ať proboha léčí dál.
Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák Lekar, ktery neposkytne pomoc? Zruda srovnatelna tak s Mengelem … to byl tez „lekar“ …
Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák Ten člověk zachránil život spoustě lidí. Já jsem jedním z nich. Takže tyhle kecy si nechejte pro případ, až vážně onemocníte vy sám. Pak si odmítněte jeho léčbu. Ale neberte šanci jiným.
Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák Neposkytnuti prvni pomoci z nej udelalo zlocince a odpad spolecnosti.
Zajímavé neslyšel bouchnutí nevyděl sražení ale ještě druhý den na policii byl v obrovském šoku ! A z čeho ?Nebyl náhodou opilí jak bečka a tak musel ujet a nechat si od kamarádíčků napsat omluvenku ? Ne nadarmo se říká doktor doktora neporazí
Že by bylo vidět ve vyjmenovaných slovech?
Omluva za minus, nemělo být nic, jen prst trefil náhodou to místo.
Ovšem chyby tam jsou slušné, to jo.
Napůl nevidí napůl neslyší tak poloviční trest
kdyby aspoň mlčel, ale on se svou nezpůsobilostí k řízení eště obhajuje
V každé společnosti jsou darebáci je jich cca. 20% a pro doktory to platí také!Pokud měl svoje omezení evidováno no budiž, pokud ne a k tomu ujel od nehody měl dostat přísnější trest !!!!!
LHÁŘ a ON to moc dobře ví…
Přesně tak Jen si na-rozdíl od slušného člověka myslí jaký je frajer když umí lhát a podvádět ! Podvádět umí každý lump se třemi ročníky základní školy ale žít slušně jo to je umění pane doktore (d)
50 měsíců nesmí řídit? Tam snad chybí nula!!
Neslyší, nevidí a měl řidičák ? To měla být polehčující okolnost ?
V téhle zemi může snad vlastnit řidičák i bezhlavý rytíř
Lékař kapacita …možná…. jinak totální srab v případě kdy se má postavit následkům vlastní chyby.Pominuli fakt, že v článku popisovaná verze je nepravděpodobná, tak jako lékař by měl mít dost odpovědnosti aby nelezl za volant v případě, že je napůl slepý a hluchý.
Spravedlnost po česku Lhát soudu se prostě vyplatí a zdá se jedno, s jak absurdním příběhem přijdete.Uznávaný lékař??
Obžalovaný se u soudu může klidně i lhát.Pravdu mluvit musí svědci.
Já vím. Co lékařský posudek dokazující, že nevidí na jedno oko a neslyší na jedno ucho? To si opravdu můžu něco takového jen tak vymyslet a lékař na to nepřijde?Ale co, lhát je vlastně dnešní standard-i mě učili, když uděláš průšvih, nevypovídej. Když už něco řekneš, nic nepodepisuj. To jak se to stalo se dá dohromady v klidu s právníkem.
Tak hlavně pak musí člověk vyjít sám se sebou…
Lhaní obžalovanému nikdy není ke cti. A lhát nesmí, pouze to lhaní není trestné.
Bratr Žižka měl taky jen jedno oko a kam to až dotáhl?!Já mám kuří oko jako Brno a nikoho na silnici neporážím. Pane doktore, co jest grané?
Při pohledu na video mě napadá jediné. Kecy v kleci. Chtěl jít na policii, ale byl unavený. Ubohost. A ta pohádka s okem. Znal jsem skvělého řidiče, který také na jedno oko neviděl. Ale věnoval se řízení. Přehlédnout dva lidi na silnici nelze ani jedním okem. Tipuju telefon za jízdy.
Takže doktor – kámoš mu dal razítko, že může vlastnit řidičák…asi tak nějak? Hluchej, slepej….a sedne za volant. uff
Proč by mu něco dával řidičák může mít z doby kdy byl zdravý a ještě není ve věku kdy musí mít prohlidku
Jakmile kterýkoliv lékař zjistí, že zdravotní stav pacienta vylučuje vlastnictví řidičského průkazu, případně vyplývají-li ze zdravotního stavu nějaká omezení (např. potřeba upravit řízení na ruční apod.), je tento lékař povinen nahlásit to úřadům. Nevím, nakolik to funguje v praxi, ale podle zákona mají lékaři ohlašovací povinnost. Úřad pak dělá další kroky.
Nikoliv, lékař nesmí údaje zjištěné při zdravotní péči zneužít proti pacientovi. Ale řidič sám by se měl ohlásit, že pozbyl způsobilosti k řízení – pokud řídil v takovém stavu, jak tvrdí objahoba, tak by ho měli především zavřít za obecné ohrožení. A pokutu za úmyslné zatajení údaje správnímu úřadu za účelem získání neoprávněné výhody.
§ 86 zákona o provozu na pozemních komunikacích…
zapomínáte na jednu drobnost…že je taky doktor a ti si jdou prostě na ruku, co kdyby jednou potřebovali zase jeho
Uživatel požádal o vymazání
Jak někdo takový může být špičkový odborník – lékař. Když je na jedno oko slepý a na jedno ucho je hluchý.

  • Měli by dohledat za jakých okolností a kdo mu schválil řidičák.
  • A o jeho osobní zodpovědnosti bych silně pochyboval.
  • Proč ho ale mám platit ze svých daní (lékař je veřejnými penězi placený) vůbec ale už netuším.
Je to jeden z nejlepších onkologů v ČR, zachránil desítky možná stovky lidských životů a jezdí přednášet do zahraničí. Toto je jeden z mála lidí, který si ty peníze z daní zaslouží, na rozdíl od politiků nebo parazitů z neziskovek.
Doufam, ze jako trestany automaticky prisel o licenci.
Ten doktor udělal za svůj život víc dobrého, než vy jste dobrého nakecal v diskusích.
Třeba opravdu udělal hodně dobrého, je to dobře a nikdo mu to nebere. Dobro dělá spousta dalších lidí úplně přirozeně, podle svých schopností a ani o tom nemluví, často to o nich ani nevíme. Ovšem tímhle to trochu pohřbil. Zkuste to říct tomu sraženému klukovi…
Co to je za lekare co neposkytne pomoc???
Z vašich daní ho opravdu neplatíte, pokud vás neléčí. Je placen ze zdravotního pojištění svých pacientů. A proč ? Protože je léčí. To, že nevidí na jedno oko opravdu nebrání tomu, aby byl špičkovým lékařem. Patrně nemůže dělat chirurgii, ale v jiném oboru to není na překážku.
ježišmarjá…a pojištění je asi co? daně jenom jinak pojmenované
Snad kdyby ho líznul zrcátkem u spolujezdce, ale nevšimnout si, že někoho srazí na své straně? To musel poznat snad i na řízení.
Samozřejmě, že to poznal, prostě jen lže, lže a lže …
Je děsivé, že člověk s takovým charakterem je lékařem. Může se to stát každému, ale ujet a vymyslet řetězec výmluv, to už chce silný žaludek…

Kdy můžete přijít o celý řidičák a kdy jen o určitou skupinu?

Řidičský průkaz je pro řadu lidí běžnou součástí života. Auto využívají k jízdě do práce, na nákupy, na dovolenou, k různým cestám atd. Víte ale, za co vám seberou celý řidičský průkaz a za co jen jeho část?

Stejný řidičák pro ČR i Evropu

Jednotlivé skupiny řidičských průkazů a podmínek k jejich získání u nás upravuje zákon o pravidlech provozu na pozemních komunikacích. 

Kromě toho je český zákon zharmonizován s evropskou směrnicí, a tak dnes existují stejné skupiny řidičských oprávnění v rámci celé EU. Jsou tedy jednotné. A pochopitelně pokud o řidičský průkaz nebo jeho část přijdete, platí to plošně nejen po EU, ale i ve světě.

Kdy vám seberou celý řidičák?

Důvodů k odebrání celého řidičského průkazu je celá řada. Typickým je tzv. „vybodování“.

Jestliže se řidiči podaří nasbírat dvanáct trestných bodů za spáchané přestupky, od příslušného úřadu přijde dopis o odebrání řidičského oprávnění na určitou dobu, přičemž je potřebné odevzdat řidičský průkaz ve lhůtě pěti dnů od doručení dopisu, informuje Štěpán Ciprýn, advokát z advokátní kanceláře CIKR.

Stejně tak přijdete o všechna řidičská oprávnění v případě, že vám prokáží alkohol či drogy v krvi za volantem. U množství alkoholu do jednoho promile je možné řidičský průkaz odebrat na šest měsíců až jeden rok, nad jedno promile se jedná o trestný čin, u kterého řidič může nejenom přijít o řidičský průkaz až na dobu deseti let, vystavuje se i trestnímu stíhání, dodává Štěpán Ciprýn.

Přijít o řidičský průkaz ale můžete i v případě, že jedete s nečitelnou registrační značkou. Například proto, že jste si nevšimli, že na ní ulpěly padající listy nebo sníh.

Bohužel je ale vaší povinností udržovat státní poznávací značky v takovém stavu, aby je bylo možné přečíst. Neznalost zákona v tomto případě neomlouvá.

Budete mít zájem:  Zásobník Na Léky Týdenní?

Dále mezi možné důvody k odebrání řidičského průkazu patří útěk od dopravní nehody či řízení vozidla, na které řidič nemá oprávnění, informuje Štěpán Ciprýn.

A pozor na malé, ale opakované prohřešky

A stejně tak se vám mohou stát osudnými malé přestupky, které ale pácháte opakovaně. Stane se tak v případě, že třikrát v průběhu 12 měsíců řidič opakovaně výrazně překročí rychlost, projede na červenou, nedá přednost v jízdě, nebo neoprávněně vjede na zakázaný přechod, dodává Ciprýn. Na to řidiči často zapomínají.

Důvodem k odebrání řidičského oprávnění ale může být i zdravotní stav. Může jít o různé poruchy od schizofrenie přes poruchy zraku a sluchu až po problémy s pohybovým aparátem.

Neudělali jste řidičák na motorku? Možná se nic nestane

Jedním z rozšířených mýtů je i tvrzení, že pokud si doděláváte řidičský průkaz a teoretická nebo praktická zkouška se vám nepovede (testy či jízdy tedy musíte opakovat), tak ztrácíte automaticky i dosavadní řidičská oprávnění. Vychází to z dřívější praxe.

Historicky se úroveň odborné způsobilosti dovozovala z výsledků zkušebních testů v rámci zkoušek z odborné způsobilosti při rozšíření řidičského oprávnění.

Pokud žadatel u zkoušky neobdržel potřebný počet bodů potřebný pro řidičské oprávnění pro skupinu vozidel, které již byl držitelem, znamenalo to, že tuto neobhájil a bylo mu řidičské oprávnění omezeno, nebo dokonce zcela odňato. V současné době však již toto zcela neplatí, informuje Adam Valíček.

Toto tvrzení už ale dnes není pravdivé. Neznamená to, že byste z případného neúspěchu neměli žádné následky, ale ani to neznamená, že následky si ponesete automaticky. Komisař pouze může nařídit vaše přezkoušení, které se provádí podle zvláštního právního předpisu.

§ 93 odst. 2 písm. a)

(2) Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností řidičské oprávnění omezí, jestliže držitel řidičského oprávnění pozbyl částečně odbornou způsobilost.

§ 94 odst. 1 písm. b)

Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností řidičské oprávnění odejme, pokud jeho držitel pozbyl zcela odbornou způsobilost.

Pokud nezvládnete složit písemné testy nebo praktickou jízdní zkoušku v rámci zkoušek z kategorie jiného řidičského oprávnění, může to být vnímáno jako hrubá neznalost. Neznamená to ale, že o již získaná řidičská oprávnění přijdete automaticky a okamžitě.

Žádnému neúspěšnému zkoušenému neodebere zkoušející komisař řidičské oprávnění na místě, nýbrž pouze může (a nemusí) podat k příslušnému obecnímu úřadu podnět k zahájení řízení odnětí řidičského oprávnění a příslušný obecný úřad následně nařídí přezkoušení odborné způsobilosti ve stanovené lhůtě, informuje Štěpán Ciprýn.

Nařízenému přezkoušení se už podrobit musíte

Může se tedy stát, že zkušební komisař bude řešit situaci, kdy jste neudělali například písemné testy, a dá podnět k vašemu přezkoušení. Není to ale jeho povinnost a nemusí se tak dít automaticky.

Pokud už však podnět dá, obecní úřad s rozšířenou působností vám nařídí přezkoušení odborné způsobilosti, a to už absolvovat musíte. Lhůta, kterou vám pro přezkoušení úřad stanoví, nesmí být kratší než 30 dnů. Během nich máte možnost své znalosti zlepšit.

Nemůže-li se držitel řidičského oprávnění ze závažného důvodu podrobit přezkoušení z odborné způsobilosti ve stanovené lhůtě, oznámí tuto skutečnost neprodleně příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který mu stanoví lhůtu náhradní, dodává Štěpán Ciprýn. 

Tato lhůta tak nesmí být kratší než 15 dnů.

Tomuto přezkoušení se podrobit musíte. Pokud se nepodrobíte ve stanovené lhůtě bez závažného důvodu a ani v náhradní lhůtě, pak se automaticky předpokládá, že nejste odborně způsobilí k řízení motorových vozidel. A pozbýváte řidičské oprávnění – kompletně.

Můžete ztratit i jen některá oprávnění

Kromě toho je možné, že vám úřad může některá řidičská oprávnění omezit, ale ostatních se to nedotkne.

  • § 93
  • (2) Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností řidičské oprávnění omezí, jestliže držitel řidičského oprávnění: pozbyl částečně odbornou způsobilost, přestal splňovat některou z dalších podmínek podle § 91,
  • se vzdal řidičského oprávnění pro některou skupinu vozidel.

Přičemž § 91 hovoří takto:

  1. § 91 Další podmínky k udělení řidičského oprávnění
  2. Řidičské oprávnění pro
  3. a) skupinu D nebo D1 lze udělit jen žadateli, který je již držitelem řidičského oprávnění pro skupinu B,
  4. b) skupinu C nebo C1 lze udělit jen žadateli, který je již držitelem řidičského oprávnění pro skupinu B,
  5. c) skupinu B+E lze udělit jen žadateli, který je již držitelem řidičského oprávnění pro skupinu B,
  6. d) skupinu C+E lze udělit jen žadateli, který je již držitelem řidičského oprávnění pro skupinu C,
  7. e) skupinu C1+E lze udělit jen žadateli, který je již držitelem řidičského oprávnění pro skupinu C1,
  8. f) skupinu D+E lze udělit jen žadateli, který je již držitelem řidičského oprávnění pro skupinu D,
  9. g) skupinu D1+E lze udělit jen žadateli, který je již držitelem řidičského oprávnění pro skupinu D1.

Typickým příkladem by mohl být řidič, který ztratil více specializované řidičské oprávnění z důvodu ztráty odborné způsobilosti (například zdravotní problémy), nebo se řidičského oprávnění pro tuto skupinu vozidel vzdal, a tedy už nemůže řídit třeba kamión, ale tím automaticky nebude ztrácet řidičské oprávnění skupiny B k osobnímu vozidlu, dodává Ciprýn. Naopak by ale tento příklad samozřejmě nefungoval.

Typicky také lékař, pokud shledá, že vaše zdravotní způsobilost nedovoluje řídit nějakou skupinu vozidel, přijdete o řidičské oprávnění na tuto skupinu.

Může ale dojít i k dalším omezením v rámci jednotlivých skupin. Vyhláška o řidičských průkazech a registru řidičů stanovuje kódy, které určují konkrétní omezení. 

Například lidé s epilepsií mají běžně v řidičském oprávnění uveden kód 61 (Omezení jízdy podle denní doby – například jedna hodina po východu slunce a jedna hodina před západem slunce).

Kvůli jiným zdravotním komplikacím vám mohou i omezit rychlost, kterou se maximálně můžete na pozemní komunikaci pohybovat. Toto se řeší kódem 64. Nebo vám mohou zakázat jízdu na dálnici.

 Právě tato omezení se většinou spojují s vyšším věkem řidičů, což však v žádném případě není projevem diskriminace, uzavírá Štěpán Ciprýn.

Když přijdete o oko, přijdete na jeden rok o řidičák

A co za neplacení alimentů?

Vášně vzbudila před několika lety nová možnost odebrání řidičského průkazu, a to v případě, že neplatíte alimenty. Tato forma exekuce je dle našeho názoru poměrně efektivním nástrojem pro vymožení výživného, kdy zpravidla pro otce bývá pozastavení řidičského oprávnění vnímáno velmi negativně a představuje pro ně citelný zásah do jejich činnosti, říká Adam Valíček.

Neznamená to ale, že pokud se živíte jako profesionální řidič, přijdete o zdroj obživy.

Řidičské oprávnění je možné pozastavit pouze pro určitou skupinu vozidel, nemusí se jednat o všechny skupiny vozidel, k nimž povinný disponuje řidičským oprávněním. Právě kupř.

u řidičů z povolání (profesionálních řidičů) může dojít k pozastavení řidičského oprávnění pouze pro skupinu osobních motorových vozidel, pro něž řízení kamionů atd. je existenčně důležité, uzavírá Adam Valíček.

Za co všechno vám seberou řidičák. Přestupky, o nichž nevíte!

Existuje hned několik cest, jak se stát z motoristy povinně chodcem. Vůbec přitom nemusíte nasbírat dvanáct trestných bodů. Ve všech případech se připravte na úřední peripetii a další náklady, když budete chtít zase řídit.

Loni se vybodovalo bezmála 40.000 Čechů. Dlouhodobě se tak
ukazuje, že roční stopku dostane každý dvanáctý z těch, kteří mají
nějaký bod. V celkovém počtu řidičů v České republice je to však
pouze mizivé procento, které připadá na tyto „černé ovce“ – něco
přes půl procenta.

Jenže můžete mít bodové konto poloprázdné, a přesto vám dorazí
výzva k odevzdání řidičského průkazu na úřad.

Náš figurant se
stejně jako další pak divil, že ho dopředu nikdo neinformoval –
vždyť jen dvakrát za sebou překročil rychlost v obci. Do dvanácti
bodů měl daleko.

Jenže netušil, že Zákon o silničním provozu
definuje přes dvacet případů, kdy úřady odebírají řidičský průkaz
nejpozději napodruhé.

Ohrožují vás body?

Zákaz řízení si můžete vyslechnout klidně už za jednorázové závažné porušení zákonů. Typicky za alkohol nad jedno promile, který se posuzuje coby
ohrožení pod vlivem návykové látky. Nebo za odmítnutí vyšetření na
alkohol či drogy, či ublížení na zdraví při zaviněné nehodě. Za to
všechno přesednete na rok až dva od volantu či řídítek do MHD.

Na šest až dvanáct měsíců přijdete o řidičák, pokud nemáte
zdravotní vyšetření, nadýchali jste méně než 1 promile, nebo
jezdíte se zakrytou značkou. Platí to i pro neoriginální tabulku
než na úřadě přidělenou – vzpomínáte si na případ exministra
dopravy Víta Bárty, který na své maserati nalepil neoriginální
tabulku a nechal se vyfotit?

Výčet přestupků, za něž se stanete chodci, je ale daleko
obsáhlejší. Zahrnuje i věci, které mnoho motoristů podceňuje –
například jednorázové překročení povolené rychlosti v obci o víc
než 40 km/h a mimo ni o 50 km/h. Dále také couvání na dálnici, nebo
porušení zákazu předjíždění.

Budete mít zájem:  Jste ve stresu? Pijte džus z granátových jablek

Čára není zeď, ale…

Každý den vidíme, že motoristé právě zákaz předjíždění podceňují.

Manévr upravuje
svislá kulatá zákazová značka (Zákaz předjíždění B21a), za níž se
smí předjíždět motocykly bez postranního vozíku a obecně všechna
nemotorová vozidla jako potah či bryčka.

Jenže vedle ní platí ještě
vodorovná Podélná čára souvislá (V1a). Mýtus říká, že se ani na
jedné z nich nesmí předjíždět. Ale postihy jsou jiné!

Na samotné plné čáře bez svislé cedule se totiž předjíždění
vysloveně nezakazuje, pouze nesmíte čáru přejet koly a u nákladních
vozů ani nákladem! „Při jízdě na motorce byste tudíž neměli ani
přečnívat nad čáru třeba loktem,“ vysvětlil nám učitel autoškoly
Matouš Landa v čísle 24/2013, kde jsme se problematice podrobně
věnovali. Pokud vás u toho uvidí policista, dostanete maximálně
pokutu 2500 Kč.

Ale když bude plná čára v nebezpečných úsecích doplněna svislou
značkou Zákaz předjíždění, jde už rovnou o řidičák na půl roku,
sedm bodů a pokutu 5000 až 10.000 korun. Platí to samozřejmě i pro
motorkáře, který by chtěl předjíždět auta.

Zatímco jeho je
předjíždět dovoleno, on už opačně dvoustopá vozidla předjíždět
nesmí! Předjíždění se vždy projednává ve správním řízení, kde se
můžete obhájit.

Na druhou stranu počítejte s tím, že když policisté
dosvědčí jinou verzi, bude se víc věřit jim než případným
svědkům.

Nikdy a nikde

Pokud už na řidiče dopadne zákaz řízení, jsou obvykle překvapeni
jeho rychlostí. Zkrátka jim jednoho dne dojde na adresu trvalého
bydliště dopis s informací, že mají pět dnů na odevzdání průkazu.
Nikdo se na nic neptá, vysvětlení nepožaduje. Pokud je to označeno
jako „Příkaz“, pak máte 8 dní

na tzv. „odpor“. Je třeba číst poučení, které je na konci
dopisu.

Jednejte ale včas a nepodceňujte to. Jestliže se nebráníte,
průkaz opravdu odevzdejte! „Někteří řidiči to zejména u krátkých
trestů neudělají a po skončení trestu začnou řídit. Je to pak velký
problém,“ říká advokát a předseda Asociace autoškol ČR Ondřej
Horázný.

To je totiž národní specifikum – zatímco jinde je obvyklé řešit
pouze průkaz, u nás máme ještě oprávnění k řízení. „Řidičské
oprávnění je jakýsi záznam v registru řidičů a řidičský průkaz toto
oprávnění osvědčuje.

Pokud někdo má pořád řidičský průkaz a
nepožádal o vrácení řidičského oprávnění, dopouští se přestupku,“
vysvětluje advokát s tím, že za to hrozí pokuta 25.000 až 50.000
Kč, zákaz řízení na rok až dva a čtyři body k tomu. Jednoduše
řečeno – pokud je vám průkaz zadržen, víte o tom.

Jenže v opačném
případě ho máte pořád v ruce, přesto nesmíte řídit. Proto je nutné
vždy po skončení trestu požádat o vrácení řidičského oprávnění.

Hned za volant? Kdeže…

Také pokud neřídíte a průkaz neodevzdáte, uškodíte si tím.
Zbavujete se tak totiž šance na podmínečné zkrácení doby trestu.
Nesplnění zákonné

povinnosti je totiž jedním z kritérií při posuzování žádosti. Po uplynutí poloviny trestu můžete požádat o odpuštění
zbytku
. Dokáže to i právní laik. „Stačí volnou formou
napsat, že polovina trestu již uplynula.

Pokud je to u správního
orgánu, doporučuji se předem domluvit s úřední osobou. Někde mají
na to vlastní formuláře a jsou schopni to vyřídit v podstatě na
počkání,“ radí advokát Ondřej Horázný. To prominutí ale neplatí při
řidiče, kteří dosáhli 12 bodů.

Není to trest a tam platí roční
lhůta ze zákona.

Obecně pak platí, že jsou odlišné cesty ke znovuzískání řidičáku
podle toho, jakým způsobem jste o něj přišli. Pokud to třeba bylo
ze zdravotních důvodů, stačí jejich pominutí. Jenže jestliže jste
neřídili víc než tři roky, musíte absolvovat přezkoušení v
autoškole.

Pokud se ale vybodujete, musíte do autoškoly
vždycky!
Stejně tak kdykoliv ztratíte řidičské oprávnění a
uplyne víc než jeden rok od právní moci příslušného rozhodnutí.
Podmínkou je složení zkoušky ze všech skupin, které chcete vrátit.

Za dvě hodiny a přezkoušení z pravidel a jízdy si autoškoly říkají
od čtyř do sedmi tisíc.

Abyste si nádavkem nezpůsobili ještě větší
trápení, mějte trpělivost – jak kondiční jízdy, tak i přezkoušení
totiž můžete absolvovat teprve druhý den po skončení zákazu! Vždy
je třeba přijít s čerstvým výpisem z evidenční karty řidiče z
registru řidičů. Tam jsou veškeré potřebné údaje.

V případě zákazu řízení na víc než 12 měsíců musíte u lékaře
prokázat zdravotní způsobilost. Stojí to kolem tří stovek. A u
zákazů nad 6 měsíců se připravte ještě na vyšetření u dopravního
psychologa.

Trvá asi 4,5 hodiny a vyjde na 2000 Kč. Zažijete test
vizuální paměti, periferního vnímání, rozpravu a řadu dalších
vyšetření. Na konci dne nebudete ani vědět, jak se jmenujete.

Profesionální šoféři to dobře znají, protože musejí absolvovat
vyšetření pravidelně.

Bez odkladu. Tedy kdy?

Pak už jen zbývá čekat. Trpělivost je při ztrátě řidičáku to
základní. Na vydání rozhodnutí se vztahují obecné lhůty podle
správního řádu – tedy bez zbytečného odkladu.

Vágní termín je ovšem nešťastný už z principu, podle Ústavního
soudu je potřeba vykládat ho podle konkrétních okolností. Nejvyšší
správní soud dovodil, že jde o lhůtu maximálně v řádu dnů.

Jenže
zkušenosti žadatelů z celé republiky se různí. Podle našich
zkušeností to je obvykle na počkání, nebo do druhého dne, v Praze
se ale čeká nepochopitelně týden.

Přitom už úřady již nic nového
nezjišťují.

Šéf pražského odboru dopravně-správních činností Josef Mihalík
však oponuje. „Správní orgán je povinen vydat rozhodnutí bez
zbytečného odkladu.

Tím se však nerozumí na počkání, ale v řádu
několika dnů,“ vysvětluje s tím, že žadatel se o připraveném
rozhodnutí dozví telefonicky, nebo e-mailem. Obecně pak platí, že
pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, má na to úředník 30 dnů.

A klidně dalších 30, jestliže je zapotřebí další šetření. Až teprve
na základě tohoto pravomocného rozhodnutí o vrácení oprávnění si
můžete dojít pro průkaz. To už je obvykle obratem.

Pozor ještě na jednu maličkost – od července můžete žádat o
vydání řidičského oprávnění kdekoliv. Tedy i mimo úřad obce s
rozšířenou působností, kam podle trvalého bydliště spadáte. Ale
nevztahuje se to na odnětí, podmínění ani omezení řidičského
oprávnění. Ani na vrácení a vyzvednutí průkazu. Kvůli tomu si tedy
budete muset najít čas na návštěvu „svého“ úřadu.

Rada je proto jednoduchá – jezděte tak, abyste výše zmíněné
martyrium nikdy nemuseli absolvovat!

Víte, že…

… za každých dvanáct měsíců od blokové pokuty nebo nabytí právní
moci rozhodnutí se vám odečtou čtyři body, ale po vybodování
začínáte zase od nuly? Jakmile skončí roční lhůta vybodování a zase
získáte řidičák zpátky, máte čisté konto.

… body se neodečítají do minusu, ale pouze do nuly?

… po dobu zákazu řízení se neodečítají body?

… vybodovat se mohou také cizinci u nás a Češi v cizině? V
těchto případech ale nepřijdou o průkaz úplně, dokonce ani
mezinárodní, jen jsou obeznámeni o pozbytí práva k řízení po dobu
jednoho roku na území ČR.

Jak se dá přijít o řidičák

Vážným porušením předpisů

Obvykle se zákaz řízení dává na všechny skupiny oprávnění, nic
ale nebrání omezení třeba jen na jedinou skupinu, která se
spácháním přestupku bezprostředně souvisí. Stává se to jen málokdy
u některých přestupků u motocyklů, nákladních aut, autobusů či
přívěsů. Výkon rozhodnutí lze z vážných existenčních důvodů sice
odložit, ale soudy tak činí jen málokdy.

1-2 roky:

  • Alkohol nad 1 promile
  • Odmítnutí vyšetření na alkohol či drogy
  • Řízení bez příslušné skupiny
  • Řízení se zákazem na území ČR pro cizince
  • Zavinění dopravní nehody s ublížením na zdraví

6 měsíců – 1 rok:

  • Řízení se zakrytou, upravenou nebo nečitelnou značkou
  • Jiná značka, než byla vozidlu přidělena
  • Jízda s vozidlem technicky nezpůsobilým, které bezprostředně ohrožuje okolí
  • Jízda s vozidlem, kterému byl zadržen malý technický průkaz
  • Alkohol do 1 promile
  • Řízení se zadrženým řidičským průkazem
  • Řízení bez profesního průkazu nebo zdravotního osvědčení
  • Řidičské oprávnění bylo zadrženo v exekuci kvůli neplacení alimentů
  • Rychlost v obci víc než o 40 km/h a mimo Porušení zákazu předjíždění
  • Otáčení, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici
  • Alkohol u instruktora autoškoly

1-6 měsíců:

  • Vjetí na železniční přejezd přes zákaz
  • Úmyslné nezastavení na příkaz policisty nebo jinou oprávněnou osobou
Budete mít zájem:  Opravdu lze zamrazit i syrové houby?

Pokud dvakrát za rok:

  • Jedete v obci rychleji o víc než 20 km/h a mimo ni o 30 km/h
  • Nezastavíte na semaforu na signál „Stůj“
  • Neumožníte chodci přejití nebo ho ohrozíte
  • Nedáte přednost v jízdě
  • Porušíte omezení jízdy některých vozidel
  • Nezastavíte u dopravní nehody, ujedete nebo ji nenahlásíte

Nasbíráním 12 bodů

Pokud dosáhnete na bodový limit, vyzve vás úřad k odevzdání
průkazu. Oprávnění pozbudete uplynutím lhůty pěti pracovních dní od
doručení dopisu. Samotná roční lhůta pak běží od následujícího dne.
O vrácení řidičského oprávnění můžete požádat nejdříve po uplynutí
jednoho roku.

Žádat dříve není možné. Před vrácením musíte doložit
složení zkoušek v autoškole na všechny skupiny, které chcete
vrátit. Přezkoušení lze absolvovat měsíc před koncem roční lhůty.

Podle § 101 zákona o silničním provozu platí, že doklad o odborné
způsobilosti k řízení motorových vozidel zařazených do příslušné
skupiny nesmí být ke dni podání žádosti starší než 30 dní. Řídit v
této lhůtě je umožněno v § 3 stejného zákona.

Ovšem pozor, nesmíte
mít současně uložen zákaz činnosti. Dále potřebujete potvrzení od
lékaře o zdravotní způsobilosti (mladší 90 dnů) a
dopravně-psychologické vyšetření.

Kurz coby záchranná brzda

Pokud už se blížíte dvanácti bodům, můžete se ještě zachránit
školením bezpečné jízdy. Tím se vám smažou jednorázově tři body.
Podmínkou je ale

maximální počet deseti bodů, z nichž žádný přestupek není za víc
než pět bodů. Když k tomu připočtete čtyři body automaticky
odečítané ročně, můžete si tak ulevit o sedm bodů. Za loňský rok
toho využilo 1848 řidičů.

Dokonce se ukázal i zájem řidičů, kteří
mají na kontě méně než 3 body, a přesto se přihlásili na školení
bezpečné jízdy a následně požádali o odečet 3 bodů. Celkem tak již
učinilo 333 řidičů.

Kurz stojí kolem čtyř tisíc, trvá jeden den a
kromě teoretické výuky si dosyta zajezdíte na polygonu. Teď už
kvůli tomu ani nemusíte jezdit přes celou republiku.

Za co se Češi nejrychleji vybodovávají

Čeští řidiči obvykle chybují ve stále stejných případech.
Ministerstvo dopravy dokonce vybralo deset nejčastějších přestupků,
které činí neuvěřitelných

92,96 % případů, kdy Češi dostávají body! Jinými slovy pokud se
vyvarujete deseti činů uvedených v tabulce, nedostanete jediný bod.
Nejčastěji jde o překročení rychlosti v obci o 5 až 20 km/h,
nepoutání se a telefonování za jízdy.

Jednání Body Podíl
1 Rychlost v obci o méně než 20 km/h, ale více než 5 km/h 2 32,88 %
2 Nepoužití pásů nebo přilby 3 18,01 %
3 Telefonování 2 13,14 %
4 Rychlost v obci o 20 km/h a více 3 9,07 %
5 Rychlost mimo obec o méně než 30 km/h ale více než 10 km/h 2 8,53 %
6 Nedání přednosti 4 3,56 %
7 Rychlost mimo obec o 30 km/h a více 3 2,50 %
8 Nezastavení na červenou 5 2,01 %
9 Alkohol mezi 0,3 a 1 promile 7 1,66 %
10 Alkohol nad 1 promile 7 1,61 %
Ostatní 7,04 %

Způsobením trestného činu v silničním provozu

Pokud jste způsobili dopravní nehodu s ublížením na zdraví,
těžkou újmou na zdraví ve stavu vylučujícím způsobilost nebo jste
mařili výkon úředního rozhodnutí, soud obvykle uloží trest zákazu
řízení motorových vozidel.

Ze zdravotních důvodů

Mezi typické nemoci, které vám zabrání řídit, patří omezení
zraku, sluchu, oběhové či pohybové soustavy, infarkt, diabetes,
demence či schizofrenie. Ale také závislost na alkoholu nebo
drogách. Nejprve je řidiči obvykle pozastaveno řidičské oprávnění.

Rozhodnutí o tomto je účinné doručením a odvolání proti němu nemá
odkladný účinek. Ale každý se může bránit ve správním řízení, které
tím odstartuje. Samotné oprávnění pozbudete až právní mocí
rozhodnutí o pozbytí zdravotní způsobilosti.

Pokud nebudete řídit
víc než tři roky, musíte absolvovat přezkoušení v autoškole
samostatně pro každou skupinu, kterou chcete vrátit.

Neplacením výživného

Pokud neplatíte alimenty, exekutor může pozastavit řidičské
oprávnění. Příkaz platí doručením a nelze se proti němu bránit.
Zruší se, pokud uhradíte dluh, nebo dokážete, že potřebujete řídit
k uspokojení základních potřeb – tedy k výkonu povolání, případně
se nemůžete jinak třeba dostat do práce.

Přiměřeným omezením

V případě trestního stíhání dává zákon možnost zavázat se, že
řidič se dobrovolně zdrží řízení po nějakou dobu.

Háček je v tom,
že řidičské oprávnění se vrací až po uplynutí zkušební doby
podmíněného zastavení trestního stíhání a ta je obvykle o hodně
delší než tento závazek.

Stalo se z toho tedy mrtvé ustanovení,
které dává smysl jen u trestně stíhaných osob ve služebním poměru u
bezpečnostních sborů, u nichž by odsouzení za trestný čin mělo za
následek propuštění ze služebního poměru.

Vzdáním se řidičského oprávnění

Možnosti využívají také senioři, kteří už se k řízení necítí a
nechtějí absolvovat pravidelné lékařské prohlídky na vyšší skupiny
nebo motorky.

Ztráta odborné způsobilosti

Jestliže úřad nabude dojmu, že jste ztratili odbornou
způsobilost, sdělí to úřadu podle vašeho bydliště a ten vás pozve
na přezkoušení. Pokud nenapíšete test nebo se nedostavíte ani v
náhradní lhůtě, pozbudete odbornou způsobilost, a tedy i řidičské
oprávnění.

Výpis jen z úřadu

Zatímco pro vaší orientační potřebu vystačíte s výpisem řidičské
karty z Czechpoitu, pro jakékoliv úřední náležitosti potřebujete
výpis bodového konta z úřadu, tedy z registru řidičů. Podle počtu
stránek za něj zaplatíte od 15 do 100 Kč.

Související články

Při výměně řidičáku kontrola u očaře. Změna může přijít už příští rok – iDNES.cz

Prohlídka u očního lékaře je povinná pro každého nového řidiče – většinou v 18 letech, kdy si žádá o řidičský průkaz. A pak až v pětašedesáti.

Po tu dobu nikdo oči většině řidičů nekontroluje, přitom každý pátý řidič v Česku má vadu zraku, ale neví o tom a nepoužívá žádnou oční korekci.

Mezi nejčastější oční vady patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, který způsobuje nepřesné zaostření světla na sítnici. Autoklub ČR na problematiku před časem upozornil kampaní Slepí vrazi.

V Česku je asi šest milionů řidičů. Z výsledků kampaně Slepí vrazi vyplynulo, že by asi 4,5 milionu z nich potřebovalo brýle nebo více dioptrií.

„Už při absenci korekce zraku o tři čtvrtiny dioptrie se kvůli zhoršeným reakčním schopnostem řidiče prodlužuje brzdná dráha automobilu při rychlosti 90 kilometrů v hodině z 80 na 120 metrů,“ uvádí prezident Autoklubu Jan Šťovíček.

Zdravé oko vidí chodce na 200 metrů, s třemi čtvrtinami dioptrie bez brýlí na poloviční vzdálenost.

Pravidelné kontroly zraku doposud v Česku povinné nejsou. Situaci na českých silnicích by podle pomohlo, když si řidiči nechají zrak přeměřit alespoň jednou za deset let v době, kdy musí měnit řidičský průkaz.

„Nyní bude návrh projednáván napříč poslaneckými kluby a pokud nastane shoda, mohl by být uzákoněn 1. ledna roku 2019. Podle mne je reálná šance, že bude oční kontrola uzákoněna. Jde o apolitickou a neutrální změnu,“ uvedl pro iDNES.

cz projektový manažer Autoklubu České republiky Radek Procházka.

Zcela ideální by podle odborníků bylo, pokud by si šoféři nechali zrak zkontrolovat každý rok. To však většina řidičů nedělá, 74 procent z kontrolovaných řidičů za poslední rok očního lékaře nenavštívilo a 40 procent ani v posledních pěti letech. Rozhovor s očním lékařem Pavlem Diblíkem čtěte zde

„Nedostatečný zrak či neodhalená vada zraku je hned po alkoholu a omamných látkách třetím nejvýznamnějším faktorem, který jízdu a reakce řidiče ovlivňuje. Narozdíl od alkoholu a omamných látek však zrak řidiče nikdo neřeší,“ doplnil Procházka.

Za jinými o krok pozadu

I kdyby novela zákona v lednu příštího roku vzešla v platnost, Česká republika má v oblasti prevence nehod co dohánět. Některé Evropské státy totiž spojují nutnou výměnu řidičského průkazu s komplexní zdravotní prohlídkou, nejen s návštěvou očního lékaře.

„Je to například Maďarsko, Itálie či Estonsko. Řidiči si v rámci výměny řidičského průkazu prochází komplexní zdravotní kontrolou včetně prohlídky očí, kontroly sluchu, testů na diabetes, případně kontroly medikace.

V intervalu jednou za deset let v tom nevidím žádný problém. Má to podle mne smysl,“ uvedl pro iDNES.

cz dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční Bezpečnosti s tím, že i kontrola zraku je dobrým a jasně vítaným krokem kupředu.

Podle Budského vedou takové změny nejen k vyšší bezpečnosti na silnicích, ale také k všeobecné prevenci závažných nemocí, které mají tendenci se vyvíjet dlouze a postupně a takto by mohly být zavčasu rozpoznány a léčeny.

Radek Procházka z Autoklubu vnímá celkovou zdravotní prohlídku jako další logický krok v úpravách zákona o provozu na pozemních komunikacích. „Do budoucna se skutečně chceme zaměřit na legislativní procesy v České republice, uzákonění povinné komplexní prohlídky však zatím nechystáme. Pro současný návrh změny u kontroly zraku jsme měli dostatek měření a podkladů,“ uzavřel.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector