Když oběhnete lékárny, ušetříte desítky korun

Budou lékárny z pražských ulic postupně mizet, vytvoří nákupní aliance, nebo „změní barvy“ a rozšíří tým některé z velkých lékárenských sítí? O trendech v lékárenském byznysu jsme hovořili s Rudolfem Matějkou, který pro investiční skupinu DRFG Davida Rusňáka (majoritní vlastník skupiny DRFG – pozn. red.) buduje síť lékáren Na zdraví.

„Lékárny nestavíme na zelené louce. To by z investičního hlediska vůbec nedávalo smysl. Přebíráme již existující, zavedené lékárny. Zatím jich máme 15 a o dalších převzetích jednáme,“ říká Matějka.

Když oběhnete lékárny, ušetříte desítky korun

Rudolf Matějka, ředitel zdravotnické divize investiční skupiny DRFG zodpovědný za budování sítě lékáren Na zdraví.

V Česku je kolem 2 600 lékáren. Jaký podíl drží v rukou jednotlivci, jejichž lékárny ještě nejsou součástí nějaké větší sítě?

Co do počtu je zkonsolidována asi čtvrtina z nich, zbylé tři čtvrtiny jsou stále v rukou soukromníků. Nicméně velcí provozovatelé typu Dr. Max, lékárny Benu a další vlastní z hlediska tržeb nadprůměrné lékárny, a proto na soukromé osoby zbývá, co se obratu týče, asi polovina trhu.

Rudolf Matějka
Vystudoval IT a od roku 1993 se nepřetržitě pohybuje ve zdravotnictví. Vybudoval softwarehouse, který vyvíjel a dodával software pro zdravotnictví. Jeho IT řešení používaly stovky lékáren, více než 75 % transfuzních stanic v ČR, ale například i sklady zdravotnického materiálu.

  • Po deseti letech podnikání prodal své aktivity nadnárodnímu koncernu Phoenix, kam také nastoupil jako ředitel divize IT.
  • Od roku 2008 řídil z pozice předsedy představenstva síť lékáren Pharmaland, později přejmenovanou na Benu. 
  • Od roku 2015 buduje pod zdravotní divizí investiční skupiny DRFG síť lékáren Na zdraví.

Domnívám se, že během následujících pěti let bude z trhu mizet 50 až 100 lékáren ročně. 

Kam až může podle vás současný trend konsolidace lékárenského trhu dospět? Zdá se, že akviziční apetit investičních skupin, jako je Penta se sítí Dr. Max nebo i DRFG s lékárnami Na zdraví, je velký.

Řekněme, že z poloviny lékáren ke konsolidaci za to polovina vůbec nestojí. Vlastní je nadšenci, pro které je jejich činnost posláním, nikoli byznysem, a provozují je bez ekonomického cíle s nevědomou či dokonce vědomou ztrátou.

Myslím, že v celé České republice je asi 300 lékáren, které stojí za to koupit. Zbytek už v podstatě nemá hodnotu. Domnívám se, že během následujících pěti let bude z trhu mizet 50 až 100 lékáren ročně.

Po 25 letech se obnovuje generační cyklus, staví se nová sídliště, centra se přesouvají a spousta lékáren tak už přežila svoji lokalitu.

Jak vybíráte lékárny k akvizici? Kupujete jen ty, které jsou v zisku?

Kupujeme lékárny, které jsou v provozním zisku. Mohou mít například problém si uřídit cash flow, nebo jsou na hranici zisku, ale víme, že je situace řešitelná. Nedávno jsme převzali i lékárnu ve Vyškově, jejíž provozovatelka v průběhu transakce spadla do insolvence.

Nicméně to šlo o výjimečný případ. DRFG ve Vyškově koupila celou budovu polikliniky, jejíž součástí byla i zmíněná lékárna. Převzetí se nám tím trochu zkomplikovalo, ale nebylo neřešitelné a lékárnu brzy otevřeme.

Obecně si vybíráme lékárny, které mají jisté renomé, jsou na dobrém místě a jsou už zaběhnuté.

Záměrně se vyhýbáte regionálním metropolím a zkupujete raději lékárny v menších městech?

Není to vysloveně strategie, ale v malých městech jsme více vidět. Konkurence je tam v porovnání s Prahou, kde je na 350 lékáren, malá. Naše lékárna v Kamenici nad Lipou má například lepší výkony než ta pražská ve Faustově domě, protože je v třítisícovém městečku na Vysočině jediná.

Původně tam byly v provozu dvě, ale vykazovaly podprůměrné výkony. Obě jsme koupili a jednu se rozhodli zavřít. Nikdo další už tam lékárnu neotevře, protože by do ní nesehnal personál.

Potom lidé na mzdách nás stojí napříč regiony vesměs stejně, ale ceny nájmů jsou v menších městech výrazně nižší, což takovou investici samozřejmě zvýhodňuje.

Aktuálně máte v síti Na zdraví 15 lékáren. Kolik jich přibude dokonce roku?

V září se nám podařilo koupit lékárnu na poliklinice Jarov v Praze na Chmelnici. Během října ji přestavíme a otevřeme.

Jinak vedeme hned několik otevřených jednání o převzetí, ale je to běh na dlouhou trať, při kterém narážíme na nepřipravenost prodávajících.

Majitelé často s prodejem otálí, nemají odvahu se lékárny vzdát, její provoz berou jako srdeční záležitost. Někdy dokonce ani neví, jak jim prosperuje. Místo byznysu dělají sociální službu.

Nevěsty bez věna

Nejsou mezi nimi dobří obchodníci?

Ne. Z pozice investiční společnosti jsme zvyklí z jiných oborů, že se firmy při prodeji snaží vypadat v lepší kondici, než ve skutečnosti jsou. „Nablýskají nevěstu“ a na kupujícím je sejmout z očí růžové brýle. V případě provozovatelů lékáren to vůbec neplatí.

Jsme to my, kdo prodávajícímu pomáhá ocenit firmu, protože dost často není schopen dát dohromady čísla a své představy. Například s provozovatelem lékárny v Krnově už jednám zhruba tři čtvrtě roku a ještě jsme se nedostali ke všem prodejním číslům, abychom byli schopni stanovit cenu transakce.

Setkal jsem se i s případem, kdy lékárník z Prahy ve své lékárně prodělává 40 tisíc korun měsíčně, přesto ji nezavře. Považoval by to za velkou prohru po tolika letech podnikání. Tací svým konáním deformují trh, na kterém je velký přetlak.

Kdyby lékárnu zavřeli a nechali se zaměstnat u konkurence, byli by na tom všichni lépe.

Strategií přeživších lékáren se stalo cenové handlování.

Kdy v Česku nastal lékárenský boom a co bylo jeho příčinou?

Hned po revoluci rostl počet lékáren s počtem vydaných receptů a cenou léků, která se zvyšovala dvouciferným tempem. Pojišťovna i Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) poté začaly ceny léků cíleně brzdit.

Navíc se objevily generické léky, tedy klony těch originálních a ceny padaly rapidně dolů. Lékárny se začaly dostávat do problémů, které se ještě prohloubily se zavedením regulačního poplatku za recept.

Kolem roku 2008 se situace obrátila a lékáren začalo ubývat. Strategií přeživších se stalo cenové handlování.

Lékárny podle vás v boji o zákazníka vedou cenovou válku?

Ano, je to logické. Všichni nabízíme v podstatě stejný sortiment. Většina soukromých lékáren se tak domnívá, že si může konkurovat pouze cenou, a že cena je to jediné, co zákazníky zajímá. Motají se pak v kruhu akčních slev. Neuvědomují si, že pacienti do lékárny nechodí ušetřit, ale vyléčit se. Paradoxně mnozí provozovatelé lékáren se nakonec ani neobtěžují cenu léků vystavit.

Lékárníci nejsou „ženy za pultem“

Čím se řetězec lékáren Na zdraví odlišuje, když ne cenou?

Snažíme se podporovat samoobslužný prodej, v každé lékárně maximalizujeme prodejní plochu. Není důvod, aby léky bez receptu, doplňky stravy, dětské výživy, produkty dentální hygieny, kosmetické doplňky, náplasti a další volně prodejné zboží vydával lékárník.

Nechceme, aby u nás zákazníci stáli fronty a vnímali magistry lékáren jako „ženy za pultem“, které jen vydávají léky. Náš nový koncept je blíže drogerii, což nám kolegové z oboru často vytýkají, ale pořád si k nám chodí zákazníci pro odbornou radu a zdravotní službu.

V každé z lékáren nabízíme konzultace, semináře a prezentace specialistů, kteří se věnují například nutričnímu poradenství, odvykání kouření, léčbě poruch spánku i léčbě chronické bolesti.

Budete mít zájem:  Chraňte svoje chrupavky! Jak na to?

Když jste zmínil drogerie, jaký je váš názor na volný prodej léčiv právě v drogeriích, na čerpacích stanicích či v obchodech s potravinami?

Léčiva na místech, která jste zmínila, prodávají nedostatečně proškolení pracovníci. K tomu, aby získali certifikát, který je k prodeji opravňuje, musí absolvovat pouze 25 hodin samostudia, zaplatit směšně nízký poplatek a složit prezenční zkoušku. Jejich následná kontrola ze strany orgánů je nedostatečná.

Ačkoli je nabídka volně prodejných léků velmi omezená, čítá asi 350 druhů léčiv, jejich nevhodná kombinace nebo nadměrné užití může trvale poškodit zdraví pacientů. Že jde o tikající bombu, jsem se sám přesvědčil v mistery shoppingu.

Na deseti čerpacích stanicích jsem předstíral silnou bolest hlavy po nadměrné víkendové konzumaci alkoholu na oslavu narození dítěte. Po obsluze jsem chtěl balení Paralenu. Dokonce jsem uvedl, že jedno celé balení jsem už užil, ale bolest mě nepřešla.

Všude mi lék s klidem prodali, ačkoli předávkování paracetamolem je velice nebezpečné a u pacientů vede k trvalému poškození jater. V žádné lékárně by mi v takové situaci lék neprodali. Jednak jsem překročil bezpečnou denní dávku, měl jsem oslabená játra po konzumaci alkoholu a chtěl jsem lék užít na bolest hlavy, k čemuž není určen.

Personál čerpacích stanic si ani jedno z rizik neuvědomil. V jednom případě jsem se dokonce dozvěděl, že mi lék nemůže ublížit, když na krabičce píší, že je určen i dětem od 12 let. Vůbec nerozumím tomu, že to stát umožní.

  1. Máte představu, o jak velký jde trh?
  2. Není úplně malý, ročně se na těchto místech prodají léky za celkem asi 150 milionů korun.
  3. Pro srovnání jaký je celkový roční obrat vašich patnácti lékáren?
  4. Letos očekáváme, že skončíme na 170 milionech korun.
  5. Jakou částku DRFG do rozvoje sítě už zainvestovala?

Je to někde kolem 150 milionů korun. S akvizicemi ale nekončíme. S Davidem Rusňákem jsme se dohodli, že chceme ve střednědobém plánu do pěti let mít síť celkem padesáti lékáren. Chtěli bychom růst rychleji, ale neumožňuje nám to již zmíněná nepřipravenost prodávajících.

Často taky slýcháme, že zatím provozovateli lékárna „docela šlape“, ať se s nabídkou na převzetí ozveme později, až mu to tolik nepůjde. Lékárníci vůbec nepochopili, že prodávat mají, když jsou „top“ a ne „trop“.

Prodávají ti, kteří nestačí konkurovat velkým hráčům nebo ti, co jsou v předdůchodovém věku a nemají lékárnu komu předat.

Co dalšího vyjma konceptu uspořádání prostoru a jednotného vzhledu v lékárnách po převzetí měníte?

Software na řízení skladů. Bez přesných dat, informací a byznys analýzy nejde nic řídit. Mnohé lékárny sice mohou mít systémy, které jim sypou mraky čísel, přehledů, ale  personál s nimi neumí pracovat a měřit na základě nich svůj výkon. A pak taky pracujeme na sebevědomí lékárníků.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: 

Preventivní prohlídka za 500, operace za desítky tisíc. Kolik stojí péče o pacienta ročně?

Amatéři z kola ven

Děláte z nich lepší obchodníky?

Ne, ale chceme, aby byli hrdí na to, co dělají. Oni často mají pocit, že když si za něco řeknou peníze, nebo něco doporučí, tak už nejsou odborníci, ale obchodníci. Přitom i lékaři často sáhnou po placebu, aby přecitlivělé pacienty uklidnili.

Prací lékárníka je poskytovat doporučení, vyvracet a rozmlouvat léčebné mýty a hlavně se nedeprimovat konkurencí a nemít obavu, že nebude na mzdy. Malí provozovatelé často kritizují velké řetězce, že jsou levné, a proto jim nemohou konkurovat. Pravda je přitom jinde.

Sítě bývají naopak dražší, ale o tom se malí provozovatelé nepřesvědčí, protože se do žádné konkurenční lékárny neobtěžují podívat. Já třeba chodím do všech, i těch zahraničních, protože s konkurencí mohu bojovat jen tak, že ji poznám. Bohužel polovina českého lékárenského trhu je řízena velmi amatérsky.

Není žádné univerzální trvalé know-how, které vám zajistí úspěch, ani sítě jím nedisponují. Mění se s návyky a chováním zákazníků. Kdo na ně umí včas reagovat, ten je úspěšný.

Ověřuje se váš inovativní koncept v praxi? Roste obrat lékáren, které jste koupili?

Ano. Prodeje volně vystaveného sortimentu rostou o 15 až 20 procent. Na celkových tržbách se podílí až ze 40 procent. U receptů je to stejné, ale i tam můžeme díky lépe řízeným skladům dosáhnout zlepšení.

Jak často slyšíte na nabídku převzetí lékárny rezolutní ne?

V polovině případů, kdy jsme my iniciátory jednání o koupi a majitel ani nezvažoval prodej. V případech, kdy je naopak lékárna na prodej a my soutěžíme s ostatními, jsme letos s konkurencí prohráli snad jen jednou. Mnohem častěji, třeba 80krát za rok, řekneme my ne někomu, kdo chce prodat.

Rychlejšího růstu sítě byste mohli docílit díky franšíze. Neláká vás tento koncept?

Rozhodně ne. Budujeme síť lékáren, kterou chceme provozovat a držet jako strategické aktivum. Jsme ale investiční skupina, takže nevylučujeme, že ji v budoucnu nebudeme nabízet k prodeji. Ten si proto nemůžeme komplikovat nějakými přidruženými lékárnami, u nichž nebudeme 100% vlastníky.

Některé lékárny (třeba Magistra, Alphega, PharmaPoint a další) se sdružují v „nákupní aliance“. Je tohle cesta ven z  problémů, kterým čelí?

Výrobcům ani distributorům léčiv to nevyhovuje. Chtějí vyšší prodeje, nejen zkonsolidované nákupy několik stovek lékáren, které po nich navíc požadují množstevní slevu. Dlouhodobě žádná strategie postavená jen na ceně nemůže fungovat. My se třeba snažíme lékárny řídit decentralizovaně.

Nemáme ani jednotný sortiment. Ten se mění s lokalitou a zákazníky. V lékárně v blízkosti nemocnice nakupují spíše starší lidé a od toho se také odvíjí nabídka léčiv. Mimo centrum zase nakupují hlavně maminky malých dětí, a proto v takových lokalitách nabízíme široký dětský sortiment.

Když oběhnete lékárny, ušetříte desítky korun

Nohama na zemi

Poohlížíte se i po lékárnách za hranicemi České republiky?

Ne, obecnou strategií Davida Rusňáka a vlastně i celé skupiny DRFG i  je investovat jen tam, kde známe legislativu, politickou situaci, společnost a další aspekty. Takže expanze mimo domácí trh rozhodně není na pořadu dne.

Mimochodem na Slovensku je mnohem méně lékáren v soukromých rukou, trh je tam ve srovnání s Českou republikou mnohem více konsolidovaný.

V Norsku je snad jen deset nezávislých lékáren, zbytek je součástí dvou sítí a rozhodně si nemyslím, že by se Norům dostávalo horší zdravotní služby.

Jaké jsou další plány divize DRFG Medical? Nepřijdou po síti lékáren třeba i síť zubních ordinací? Jakým směrem se vydáte?

Momentálně se soustředíme pouze na budování sítě lékáren, a v tomto ohledu máme před sebou ještě minimálně čtyři roky tvrdé práce. V rámci nemovitostního fondu máme ale zájem kupovat polikliniky, ne však praxe jednotlivých lékařů, kteří jsou v budově v nájmu. Jde nám čistě o investici do nemovitosti, která nám zajistí stabilní příjem z pronájmu.

Není vaše divize v DRFG vnímána jako „třetí do páru“, po nemovitostech a telekomunikacích, kterým se skupina věnuje primárně?

První může být jen jeden. A vůbec nevadí, když má investiční skupina široké portfolio, ba naopak. Zdravotnická divize je nejmladší. Jistě vnímám, že kdyby vše šlo podle představ a ambicí Davida Rusňáka, tak už dnes musíme být třeba třikrát větší.

Budete mít zájem:  Příznaky Zánětu V Těle?

Mě samotného trápí, že rychleji nerosteme, ale není to v naší moci. Třeba se zadaří, že se nějaký větší hráč, který má síť třeba 10 až 20 lékáren, rozhodne síť prodat a my narosteme skokově. Ale nemyslím si to. Spíše budeme dál získávat lékárnu po lékárně.

Jaké jsou trendy v léčbě Čechů? Věříme více alternativní medicíně nebo farmakům?

V Evropě jsou všude stejní lidé. Část spoléhá na okultní „vědy“, ale většina západní civilizace věří tvrdé chemii. Češi si drží rozumný balanc.

Nevěří, že meditací se vyléčí z rakoviny, ale zase se zcela zbytečně neoddávají chemickým „drijákům“.

V léčbě jsme třeba oproti západním zemím i USA kreativnější, nespoléháme se jen na léky, ale konzumujeme více doplňků stravy, kloubní preparáty a masti.

Když oběhnete lékárny, ušetříte! Ceny se totiž výrazně liší! VELKÉ SROVNÁNÍ

Pražské Karlovo náměstí je co do počtu lékáren zřejmě nejkoncentrovanějším místem v republice. Na malé ploše zhruba kilometru čtverečního i s přilehlými ulicemi se totiž nachází více než desítka lékáren.  

Redakce serveru Vitalia.cz vytipovala čtyři léky, které patří k nejprodávanějším bez receptu, a porovnala jejich ceny.

PSALI JSME:

Dražší léky a novinky v ordinacích. České zdravotnictví se mění! PŘEHLED  

„Zajímalo nás, nakolik se liší ceny stejných léků v různých lékárnách, které přitom mají vzhledem k jedné lokalitě obdobné podmínky, co se týká nákladů či počtu zákazníků,“ říká Lenka Krbcová, šéfredaktorka serveru Vitalia.cz.  

Do testu byly vybrány léky z kategorie levnějších, v ceně kolem stokoruny:  

Panadol sirup pro děti 100 ml (proti bolesti) Espumisan tablety 50 x 40 mg (na nadýmání) Voltaren Emulgel 50 g (mast na bolest) Smecta 10 sáčků (proti průjmu)  

„Pokud by někdo chtěl obětovat ty zhruba dvě hodiny času a všechny lékárny si oběhnout a ceny porovnat, mohl by ušetřit několik desítek korun,“ shrnuje závěr průzkumu Lenka Krbcová. V tomto konkrétním případě dvanáct korun na Espumisanu, čtyři na Panadolu, pět za Voltaren a třináct za Smectu, pokud by nakoupil pokaždé tam, kde mají lék nejlevnější.  

Kolik stojí stejný lék v deseti různých lékárnách?  

Ceny i těch levných léků se skutečně liší, byť jde o stejnou lokalitu s přibližně stejnými nájmy a platy v lékárnách.  

Všude byli strašně milí a ochotní, dokonce nám sami poradili, jak by naše imaginární babička mohla ušetřit. To kdyby měla léky na recept, ideálně na jeden, kvůli poplatku.  

Pro zajímavost, konkrétně v lékárně u svatého Ignáce bychom za Espumisan a Voltaren zaplatili bez receptu 86 + 104 = 190 Kč; kdežto na tyto dva léky na dvou receptech by to bylo včetně poplatku 77 + 97 = 174 Kč; a kdyby byly léky na jednom receptu oba, tak by to včetně poplatku dělalo 144 korun. A to už se vyplatí, ušetřit skoro padesátikorunu.  

Pozn. Lékárna ve Faustově domě měla na Espumisan zrovna akční slevu, běžně tu stojí 89 korun.  

Cenu pomáhá tvořit i sám pacient  

Proč tomu tak je? Proč se ceny léků liší, byť lékárny sídlí kousek od sebe a mají tudíž teoreticky srovnatelné náklady?  

„Každý lékárník si může vyjednat s distributorem jinou nákupní cenu, sám odebírám od toho, kdo mi nabídne nejlepší podmínky,“ říká majitel lékárny Filip Debef.

Výslednou cenu léku však podle něj pomáhají určovat i sami pacienti, především důchodci.

„Když přijde do lékárny pár takových pacientů a ptá se, za kolik máme jejich lék a pak řeknou, nojo vedle ho prodávají za 150 a ne za 159, tak to jistě cenotvorbu v mnohých lékárnách ovlivní,“ říká.  

Podle něj se však vyplatí oběhnout lékárny spíš v případě, že má pacient léky na recept a s vysokým doplatkem v řádu pěti set či sedmi set korun. Například u diabetiků s inzulinem, pacientů s opiáty a podobně. Tam totiž může pacient ušetřit i několik set korun.

Kolik celkem ušetříme?  

Rozhodně se vyplatí lékárny spíš obtelefonovat, než obíhat. Při dnešním nákupu byste ušetřili dvanáct korun na Espumisanu, čtyři na Panadolu, pět za Voltaren a třináct za Smectu, tedy kdybyste nakoupili pokaždé tam, kde byl lék nejlevnější. Což dohromady dělá 34 korun úspory.  

fim TN.cz

Pervitin na Šumpersku produkují desítky varen

Jedno hezčí než druhé. Podívejte se Hana Kubová

Šumpersko – Nejméně čtyři desítky varen pervitinu zásobují drogou narkomany na Šumpersku. Pervitinu, což je jedna z nejčastěji zneužívaných tvrdých drog, se v šumperském regionu uvaří kilogramy ročně.

Zabavená varna pervitinu | Foto: Policie ČR

Takové jsou odhady pracovníků šumperského občanského sdružení RES-SEF, které se drogovou problematikou dlouhodobě zabývá. Podle vedoucího sdružení Miloše Kubíčka se Šumpersko pro drogové dealery již stalo populárním regionem, kde je pervitin snadno dostupný.

Za loňský rok se policistům podařilo odhalit sedm varen, což je sice více než v minulých letech, ale stále se pravděpodobně jedná jen o špičku ledovce.

„Máme signály o tom, že pro pervitin si sem lidé jezdí i ze sousedních regionů. Oproti minulosti není také ojedinělé, že pervitin vaří lidé, kteří ho ani neberou. Jen na něm vydělávají. Varny by se zcela jistě daly počítat na desítky. I přes určité legislativní úpravy není problém suroviny pro výrobu drogy jednoduše sehnat,“ řekl Miloslav Kubíček.

Výroba pervitinu není ani nijak technicky náročná, řada varen je mobilních. „Hodně lidí pervitin vaří v přírodě za městem. Stačí jim k tomu lihový vařič a několik zkumavek. Varnu v bytě totiž často prozradí zcela charakteristický zápach,“ vysvětlil Kubíček.

Pracovníci sdružení si příliš neslibují ani od nové zákonné úpravy, jež lékárnám zakazuje prodávat větší množství léků, které by mohly sloužit pro výrobu pervitinu. Zpravidla se jedná o léky Modafen či Nurofen.

„Patrně to nebude problém obejít. Stačí, když se domluví parta lidí a oběhnou všechny lékárny ve městě,“ dodal Kubíček.

Podle něj je největším problémem kriminalita, která se na užívání drog nabaluje. „Z našich dlouholetých zkušeností víme, že naprostá většina peněz, které se na drogové scéně točí, pochází z kriminální činnosti. Většinou se jedná o krádeže, například jízdních kol. Kdysi jsme měli klienta, který jich za dobu své závislosti na drogách odcizil a rozprodal dobrou tisícovku,“ konstatoval Kubíček.

Podle policistů je boj s drogovou kriminalitou velmi náročný. Policisté se často musejí spoléhat na informace od občanů. Ty je ale ochoten poskytnout málokdo. Lidé mají obavy z možné msty ze strany pachatele.

Šumperští kriminalisté již zřídili anonymní telefonickou linku, kterou mohou občané využít v jakoukoliv denní i noční dobu. „V podstatě se jedná o záznamník, na kterém mohou lidé nechat vzkaz, aniž by museli uvádět své osobní údaje. Přivítáme každou informaci. Lidé nemusejí mít žádné obavy, že je budeme do případu zatahovat,“ vysvětlil šumperský kriminalista Petr Kolář.

Anonymní telefonní linka šumperské policie funguje na telefonním čísle 974 779 333.

Související článek:
Drogových deliktů loni na Šumpersku výrazně přibylo

Investujte do svého zdraví. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.
Mercedes-Benz E koupeno v CZ Mercedes-Benz CLA servisní knížka, koupeno v CZ Mercedes-Benz C nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, předváděcí vozidlo Mercedes-Benz C první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Mercedes-Benz C první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce Mercedes-Benz C první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Mercedes-Benz C první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Mercedes-Benz C první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované + PRODAT AUTO

Budete mít zájem:  Jablečný Ocet Na Klouby?

On-line lékárny rostou až o stovky procent ročně. Plánují rozšiřovat sklady a možnost rezervovat léky

Češi si oblíbili nakupovat běžné spotřební zboží, jako například potraviny, drogerii či kosmetiku, na internetu. Rychle roste i kategorie zdraví, meziročně až o třetinu, a růst má pokračovat i v příštích letech. Velký potenciál tak mají na síti on-line lékárny nebo e-shopy lékárenských sítí. Obraty jim stoupají každý rok o desítky až stovky procent.

Nejrychleji roste největší řetězec Dr.Max, který ročně zvyšuje tržby e-shopu až o 300 procent. Síť patřící investiční skupině Penta dopředu odhad svého celkového ročního obratu nezveřejňuje, loni e-shop utržil přes 200 milionů korun. Z hlediska tržeb by tak letos mohl být řetězec největší i na internetu.

Za ním jsou další hráči na trhu – on-line lékárny Pilulka.cz, která očekává tržby bez osobních odběrů okolo 320 milionů, a Lékárna.cz, jež počítá s obratem okolo půl miliardy korun. Druhá největší síť z hlediska počtu kamenných lékáren Benu uzavírá „velkou čtyřku“, za letošní rok by mohla utržit až 200 milionů korun.

Nové sklady

Čím dál větší chuť Čechů po snadném nákupu z pohodlí domova chtějí lékárny využít a chystají se investovat do rozšíření, především v logistice. Benu hodlá dát desítky milionů korun do rozšiřování stávajících a postavení nových skladů v průběhu příštích dvou let.

Pilulka.cz plánuje sklady i více automatizovat. „Nová linka bude mít kapacitu až 12 tisíc objednávek denně,“ říká Martina Kasa, šéf Pilulky, s tím, že v logistice vidí svou největší konkurenční výhodu. Objednávky je e-shop schopný vyřídit do 15 minut od přijetí a zásilku dokáže doručit do hodiny.

Lékárna.cz bude v příštím roce investovat především do webu, chce zvýšit komfort nakupování. Skladové prostory už tento e-shop rozšířil letos, stejně jako Dr.Max.

Rezervace on-line

Benu nově v e-shopu zkouší možnost rezervovat léky na recept.

Léčiva předepsaná lékařem si pacienti na internetu objednat nemohou, Benu tak cílí na situace, kdy lék na recept není v lékárně, kam je nemocný zvyklý chodit, a zároveň si ho může vyzvednout později.

„Pacienti si mohou zjistit na internetu dostupnost léku v lékárně, případně si ho tam objednat, a když jej připravíme, tak si ho s receptem vyzvednout,“ hovoří o nové službě Michal Macourek, který má v řetězci na starosti on-line.

V pilotním projektu je zapojeno 25 lékáren, v příštím roce by se služba měla rozšířit na celou síť. Denně pacienti takto udělají 10 rezervací. Podle Macourka si ale dostupnost léků ověřují tisíce návštěvníků denně, především přes mobilní telefony.

Stejnou službu nabízí i konkurenční Pilulka. Obě firmy v tom vidí výhodné spojení s e-recepty, které jsou od ledna povinné. „Přesto to bude okrajová služba,“ myslí si Kasa z Pilulky.cz. Lídr na trhu Dr.Max plánuje zavést rezervace na přípravky i zboží od příštího roku.

Jako velký trend lékárny vidí rostoucí počet přístupů z mobilních telefonů. Dostupnost léků si na webu Benu ověřuje přes mobil 70 procent lidí, v Pilulce takto nakupuje čtvrtina zákazníků.

I na internetu lékárny vsází na poradenství a jejich lékárníci se zapojují do on-line chatů s pacienty. Třeba Dr.Max jich má v e-shopu pět.

„Těžiště konzultací je ale spíš přímo v lékárnách,“ domnívá se Michal Petrov, mluvčí řetězce.

Potravinové doplňky

Stejně jako v jiných e-shopech i v internetových lékárnách Češi nakupují mnohem více ve vánoční sezoně. „V tuto dobu vyřídíme mezi 2500 a 3500 zásilkami denně,“ říká Zdeněk Fekar, mediální zástupce Lékárny.cz, a podobné je to i u konkurence.

Zatímco v kamenných lékárnách se nejčastěji vydávají léky na recept, případně prodávají volně prodejné léky, na internetu Češi kupují hlavně potravinové doplňky, dermokosmetiku, drogerii nebo veterinární přípravky. „Produkty pro zvířata dělají až 10 procent obratu e-shopu,“ říká Macourek z Benu.

Většina zákazníků si objednávky vyzvedává v kamenných pobočkách. U Benu a Dr.Maxe je osobní odběr nejoblíbenější, tvoří až 90, respektive 85 procent zvolené dopravy. To i díky tomu, že dohromady mají tyto řetězce asi 625 lékáren. E-shopy však stále tvoří maximálně 10 procent jejich celkových obratů.

Léky po Novém roce zdražily až o desítky korun

Formulář pro opuštění okresu. Kde ho najdete, kam ho budete potřebovat Filip Sušanka

Praha – Nepříjemné překvapení čekalo všechny pacienty, kteří po Novém roce zamířili do lékáren pro své léky. Mnozí totiž museli sáhnout do peněženky hlouběji, než dříve.

Ilustrační foto | Foto: DENÍK/Aleš Vaníček

Například za lék snižující hladinu cholesterolu v krvi Atoris, za který se až do konce minulého roku platil pouze třicetikorunový regulační poplatek, nyní pacient doplatí dalších pět korun za jedno třicetitabletové balení.

Mohou za to změny v takzvaném Janotově úsporném balíčku. Ten zvyšuje DPH u léčiv o jedno procento, o sedm procent také snižuje úhradu od zdravotních pojišťoven.

To má sice kompenzovat souběžné sedmiprocentní snížení maximální možné ceny většiny léků, jenže to se projeví až postupem času. Lékárny totiž mají v prvních dnech a týdnech nového roku na skladech léčiva za loňskou vyšší cenu. Dokud se tyhle zásoby nedoprodají, pacienti budou platit více.

„Během přechodného období v prvních dnech ledna může docházet k tomu, že pacient doplatí více, někdy i v rádu desetikorun za balení,“ potvrdil zdražování předseda představenstva Grémia majitelů lékáren Marek Hampel. Podle něj se ale ceny a doplatky během několika dnů definitivně ustálí.

Lidé ale neušetří

Ani potom však ceny kvůli zvýšení DPH příliš neklesnou. Mluvčí České lékárnické komory Aleš Krebs už před koncem loňského roku odhadoval, že kvůli tomu spoluúčast pacientů v lékárnách letos vzroste. „Někteří výrobci už s předstihem cenu zvýšili,“ řekl Krebs ČTK.

Kromě stále rostoucí ceny léků upozorňují lékárníci také na nepřehledný systém výpočtu doplatků. Jeho výše totiž mimo jiné záleží na počtu vydaných balení. „Současný systém je nejméně pochopitelný v celé EU. Pacienti ani letos nebudou s předstihem znát přesnou částku, kterou za lék doplatí,“ stěžuje si Hampel.

Změny v cenách léků od 1. ledna * sazba DPH se zvyšuje o 1 procento
* maximální ceny léků klesly o 7 procent, stejně klesly také úhrady od zdravotních pojišťoven
* během přechodného období v lednu mohou některé léky podražit až o desetikoruny za jedno balení

Zdroj: Grémium majitelů lékáren

Investujte do svého zdraví. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

4.1.2010

  • Praha,
  • Česká tisková kancelář,
  • DPH,
  • zdravotní pojišťovna,
  • Evropská unie

Dacia Dokker nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ Volkswagen Touareg koupeno v B Škoda Octavia servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Škoda Fabia koupeno v CZ Škoda Rapid servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Mercedes-Benz S první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované + PRODAT AUTO

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector