Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě

– Proč moje objednávka dorazila neúplná nebo byla zcela stornována?

Pokud Vaše zásilka byla odeslána bez Vámi objednaného zboží či stornována, je tak učiněno z důvodu vyprodání daného produktu a následné nedostupnosti u dodavatele v době expedování Vaší objednávky. Aktuální situace na distribučním trhu je zásadně ovlivněná celosvětovou pandemií koronaviru.

Zvýšená poptávka někdy zapříčiní, že ve stejnou dobu do systému propadne více objednávek, nežli je naše skladová zásoba. Skladová situace se nyní dynamicky mění.

U objednávky, která byla expedována bez vyprodaných produktů se automaticky mění i její faktura která obsahuje pouze produkty expedované.

Bohužel pro nemožnost dodání zboží v jakékoliv garantované alternativní lhůtě či nemožnost náhrady objednaného zboží jiným, tedy pro nemožnost dohody o alternativním vybavení Vaší objednávky, musíme v souladu s ustanovením čl.

IV odst. 7 Obchodních podmínek vztahujících se k zásilkovému výdeji zboží prostřednictvím internetového obchodu společnosti BENU Česká republika s.r.o.

, přistoupit ke zrušení Vaší objednávky nebo k expedování bez vyprodaných produktů.

– Navrácení platby:

Pokud byla Vaše objednávka již uhrazená, bude Vám úhrada za nedodané zboží navrácená stejným způsobem, jakým byla objednávka uhrazená. Při úhradě prostřednictvím benefitních bodů budou tyto body navrácené zpět na Váš benefitní účet.

  – Proč byla moje objednávka odeslána bez objednaného zboží či stornována a zákaznický servis mne o tom neinformoval?

V současné době naše expedice čelí nadměrnému vytížení. Aby doba doručení byla co nejkratší, snažíme se expedovat Vaší objednávku co nejdříve. I když se náš zákaznický servis vždy snaží informovat v co nejkratším možném čase, může se stát, že z důvodu zvýšeného zájmu o informace dochází k prodlení v komunikaci. Za tuto situaci se Vám omlouváme.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Změna v objednávce ze strany kupujícího

Mohu změnit v mé objednávce počet kusů nebo stornovat určitý produkt/y?

Ano, ve Vaší objednávce může náš zákaznický servis dle Vaší žádosti pouze snížit počet kusů nebo stornovat produkt/y a to pouze v případě že objednávka nebyla ještě expedována – dodatečné změny na lékárně nejsou možné.

Bohužel navýšení poštu kusů či přidání jiných produktů není možné. Po úpravě objednávky se změní i její faktura.

Informační e-maily o stavu objednávky či připravenosti k vyzvednutí objednávky zůstávají v původní formě beze změny.

– Mohu změnit u mé objednávky místo a způsobu doručení, způsob platby, kontaktní údaje nebo sloučit objednávku s jinou?

Bohužel, takové změny nejsou možné. Pokud je objednávka vytvořená s vyzvednutím na konkrétní lékárnu, nelze jí přeposlat na jinou lékárnu nebo zvolit jiný způsob dopravy – to platí i v případě kdy zákazník zvolí dopravu přepravcem. V těchto případech je proto vhodnější objednávku zcela stornovat a vytvořit objednávku novou.   

– Mohu u mé objednávky změnit adresu doručení či telefonní číslo v případě že objednávka bude doručovaná přepravcem?

Změna kontaktních a doručovacích údajů není možná na naší straně. Výjimkou je storno objednávky a následné vytvoření nové nebo objednávka placená předem. Doporučujeme kontaktovat přepravní společnost s číslem Vaší zásilky, které Vám je sděleno v e-mailu při expedování objednávky a požádat jej o změnu doručovacích či kontaktních údajů.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Úložní doba na lékárnách a možnost prodloužení

– Jak dlouho bude moje objednávka uložená na lékárně?

Vaše objednávka je na lékárně uložena po dobu 11 dní, včetně víkendů a svátků. Po skončení této doby se vrací na sklad automaticky.

– Mohu požádat o prodloužení úložné doby?

V případě, že Vám nevyhovuje doba uložení objednávky, můžete ve výjimečných situacích požádat o její prodloužení. Prodloužení doby vyzvednutí je v kompetenci dané lékárny, ve které čeká zásilka na vyzvednutí. Pro kontakt s lékárnou můžete využít e-mail nebo telefon.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Postup při on-line rezervaci léku z Vašeho eReceptu

  1. V prvním kroku zadejte unikátní číslo eReceptu (12ti místný identifikátor uvedený na eReceptu). Doba platnosti e-receptu by neměla být kratší než tři pracovní dny.
  2. Vyberte si Vaší oblíbenou kamennou BENU lékárnu, kde si chcete léky rezervovat a vyzvednout.

  3. Vyplňte kontaktní údaje, aby vás mohla lékárna informovat o tom, že jsou vaše léky připravené. Bližší informace o zpracování  a ochraně osobních údajů naleznete zde.

  4. Potvrďte rezervaci tlačítkem REZERVOVAT a vyčkejte na e-mail/sms od vámi zvolené BENU lékárny s oznámením, že jsou Vaše léky připravené na vyzvednutí.
  5. Léky budou čekat na vyzvednutí nejvýše 3 pracovní dny.

  6. Lékárna , také může eRecept zamítnout o této skutečnosti Vás bude informovat email. Ve většině případů je eRecept zamítnut z důvodů nemožnosti daný lék lékárnou zajistit.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Prodlení v doručení objednávky

– Moje objednávka je na cestě déle než obvykle, kdy mi bude doručena? 

Obvyklá doba expedování objednávky z internetové lékárny jsou dva pracovní dny, které se snažíme vždy dodržet. Prodlení v expedování objednávek i jejich doručování souvisí s aktuální situací ovlivněné celosvětovou pandemií koronaviru a tudíž i zvýšené poptávky. Pokud možno prosím vyčkejte na informační SMS nebo e-mail o možnosti vyzvednutí objednávky na Vámi zvolené lékárně.

Pokud se jedná o doručování objednávky přepravcem, je doručovací doba taktéž ovlivněná vytížením přepravní služby. V takovém případě doporučujeme sledovat Vaši zásilku na základě čísla zásilky nebo kontaktovat přepravce.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Dostupnost zboží na e-shopu

– Zboží je na e-shopu skladem, avšak objednávka byla expedována bez daného zboží

Skladová zásoba se na e-shopu mění úměrně s aktuální poptávkou. Systém zaznamenává skladovou zásobu s menším prodlením.

Proto se tak mohlo stát, že v čase, kdy byla Vámi vytvořená objednávka odeslána, mohl být produkt na e-shopu skladem. Z důvodu zmíněné systémová prodlevy již mohl být produkt fyzicky vyprodaný.

Opětovná dostupnost na e-shopu tak nastane, pokud zboží od dodavatele obdržíme a je opět naskladněné.

– Zboží je na e-shopu nedostupné, kdy bude opět k dispozici?

Dostupnost zboží na e-shopu se může měnit v souladu s mnohými faktory, pokud chcete být informováni, až bude zboží opět dostupné, u každého produktu je možnost aktivovat tzv. hlídacího psa neboli „Hlídat změnu dostupnosti“. Po naskladnění Vám bude automaticky odeslán e-mail informující o dostupnosti konkrétního produktu. V případě bližších informací kontaktujte prosím náš zákaznický servis.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Odstoupení od kupní smlouvy – navrácení zboží (špatně dodané zboží)

– Jaké jsou možnosti vrácení či výměny zboží, pokud objednávka nebyla vyzvednutá?

Pokud je Vaše objednávka  již připravena na lékárně a nevyzvednutá, není možno z ní odebrat zboží nebo vyměnit za jiný produkt. Objednávku lze upravovat pouze v době, kdy nebyla ještě expedována na lékárnu. V takovém případě doporučujeme kontaktovat náš zákaznický servis, objednávka  se stornuje a požádáme Vás o vytvoření nové.

 – Jaké jsou možnosti vrácení či výměny zboží, pokud objednávka již byla vyzvednutá?

Pokud již objednávka byla vyzvednutá a požadujete navrácení zboží, kontaktujte prosím náš zákaznický servis ohledně odstoupení od kupní smlouvy, kde obdržíte další informace. Zboží nelze vyměnit v případě, že bylo doručeno správně dle Vaší objednávky a jedná se o Vaše rozhodnutí, tedy volbu jiného produktu. V takovém případě je možno pouze navrácení zboží a objednání jiného.

Pokud po obdržení objednávky jste zjistili že doručené zboží není správné nebo je jiné, poškozené či zcela chybí a jedná se především o chybu z naší strany, kontaktujte prosím náš zákaznický servis, který s Vámi tuto situaci vyřeší. V takových případech dopošleme na lékárnu chybějící zboží nebo dopošleme zboží na lékárnu na výměnu.

V případě že Vaše objednávka byla doručována přepravní službou, doposíláme zboží stejnou přepravní službou. V případě že se jedná o výměnu chybného či poškozeného zboží, objednáme u přepravní společnosti svoz a zboží bude vyzvednuto z Vaší adresy.

 – Mohu zboží vrátit přímo na lékárně?

Bohužel naše lékárny jsou pouze výdejním místem e-shopu, není tedy možné vrátit zboží na kamenné lékárně. Zboží můžete vrátit buď osobně na centrálu – K Pérovně 945/7, 102 00 Praha, Hostivař, případně přes Českou poštu. Více informací naleznete ZDE.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Uplatnění práv z vad – reklamace

– Jak mohu doručené zboží reklamovat?  

Pokud doručené zboží jeví známky výrobní vady – mechanického nebo chemického charakteru, následujte prosím tento odkaz pro bližší informace ZDE.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Způsob placení objednávky

– Jaké jsou možnosti placení objednávek?

Podrobnější informace o možnosti placení naleznete ZDE.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Úložní doba objednávky v lékárně

– Jak dlouho bude objednávka uložena na lékárně?

Vaše objednávka bude na lékárně uložena po dobu 10 dnů, včetně víkendů a svátků. Po uplynutí této doby bude objednávka vrácena zpět na sklad.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě Prodloužení úložní doby

– Objednávku si nestihnete vyzvednout a potřebujete prodloužit úložní dobu? / Objednávku si nestihnu vyzvednout, je možné prodloužit úložní dobu?

V tomto případě je možné požádat danou lékárnu o prodloužení úložní doby. Vyřízení žádosti je v kompetenci dané lékárny.

Doba doručení objednávky

– Za jak dlouho mi bude objednávka doručena?

  • Standardní doba pro doručení objednávek jsou 2-3 pracovní dny. O expedici a doručení Vaší objednávky na lékárnu budete informováni prostřednictvím SMS zprávy a emailu.
  • U doručení přepravní společností je tato doba ovlivněna vytížením přepravní služby. Doporučujeme tedy sledovat Vaši objednávku pod číslem, které Vám bylo zasláno, na stránkách přepravní služby.

Nedokončená / chybná objednávka

– Moje objednávka je ve stavu nedokončená/chybná.

Pokud je Vaše objednávka ve stavu nedokončená nebo chybná, pravděpodobně došlo k chybě při placení objednávky. V tomto případě kontaktujte, prosím, naši zákaznickou linku.

Přihlášení do BENU PLUS

– Nedaří se mi přihlásit do aplikace BENU Plus, chybí mi telefonní číslo.

Při registraci do programu BENU Plus nebylo uvedeno telefonní číslo, které je pro přihlášení do aplikace potřebné. Kontaktujte prosím naši zákaznickou linku, abychom Vám telefonní číslo mohli do registrace doplnit.

Zákaznický program BENU PLUS

– Zákaznický program BENU Plus

Po založení karty BENU Plus můžete využívat veškeré výhody zákaznického programu. Díky ní Vám dokážeme hlídat veškeré lékové interakce.

Za každou utracenou korunu vašeho nákupu v BENU získáváte jeden bod. Sbírejte body a my je pro vás pravidelně proměníme na slevové poukázky. Čím více bodů budete mít, tím vyšší bude celková hodnota poukázek v rámci vyúčtování.

V našich lékárnách pravidelně připravujeme výběr produktů či kategorií za výhodné ceny s kartou BENU PLUS. Výhodnější ceny jsou vždy označené, na první pohled tedy poznáte, jaké produkty pořídíte s kartou BENU PLUS výhodněji.

BENU nabízí celou škálu odborných služeb a poradenství, nyní nově například poradenství v oblasti prevence vysokého cholesterolu. Díky členství v BENU PLUS můžete těchto BENU služeb využít vždy výhodněji.

V lékárnách BENU nově pořídíte s kartou BENU PLUS většinu léků z kategorií inzuliny, léky na diabetes, léky na cholesterol  a astma a CHOPN bez doplatku.

Budete mít zájem:  Proč je mražené maso horší než chlazené?

Jak si zajistit léky během karantény?

Při současné krizové situaci přichází Česká lékárnická komora (ČLnK) s doporučeným postupem pro pacienrty, jak si mohou obstarat své léky v období karantény.

  • Potřebujete své léky okamžitě nebo máte ještě nějakou zásobu?
  • Užíváte léky dlouhodobě, nebo je máte předepsány nově?
  • Neužíváte nějaké další léky, či doplňky stravy?
  • Nemáte nějaké nové obtíže?
  • Nezměnil se váš zdravotní stav?
  • Může lékárník zaměnit váš lék, pokud v lékárně nebude dostupný, od jiného výrobce se stejnou účinnou látkou (využít tzv. generické substituce)?

Vzhledem k současné epidemiologické situaci, která svou závažností výrazně převyšuje jarní vlnu epidemie covid-19, radí Česká lékárnická komora (ČLnK) pacientům v karanténě, jak si mohou obstarat svoje léky. Lékárníci již na jaře tohoto roku navrhli zavedení tzv.

návštěvní služby, díky níž by byl zajištěn výdej léků pacientům, kteří si je nemohou sami ani za pomoci svých blízkých vyzvednout v lékárně, a přitom zůstala zachována premisa toho, že pro bezpečné užívání léků je vždy nutná dispenzace lékárníkem.

Návštěvní služba zatím nebyla legislativně upravena, a proto doporučení ČLnK vychází z nyní platných pravidel pro výdej léčivých přípravků s přihlédnutím k dopadům epidemie onemocnění covid-19.

„Za této výjimečné a mimořádné situace musíme reagovat na množící se žádosti pacientů v karanténě a zároveň respektovat to, že v žádném případě nesmí dojít k ohrožení zdraví pacientů vlivem nesprávného užívání léků. Tato situace platí, jak pro pacienty s akutním onemocněním, tak pro ty, kteří mají opakovanou preskripci.

I u těchto zdánlivě jednoduchých opakujících se případů je naprosto nezbytné, aby lékárník zkontroloval, zda pacient užívá léky správně, rozumí dávkování apod.,“ vysvětluje Mgr. Aleš Krebs, Ph.D.

, prezident ČLnK a dodává: „Pokud je pacient v karanténě a zjistí, že mu dochází dlouhodobě užívané léky nebo má předepsány léky zcela nové (například antibiotika), měl by požádat zdravého rodinného příslušníka, aby mu je vyzvedl ve své lékárně, kterou obvykle navštěvuje, nebo nejbližší lékárně v okolí.

Vyloučena není ani pomoc dobrovolníků, kteří v této době pacientům pomáhají při obstarávání jejich základních potřeb. Lékárník samozřejmě i v tomto případě provede dispenzaci a požádá daného člověka, aby kompletní informace pacientovi předal spolu s léčivy.

Pokud pacient nemá ve svém okolí nikoho, pak je výjimečně osobně doručí lékárník, neboť osobní kontakt je nezbytný. Tato možnost je ale skutečně pouze krajním řešením v nynější krizové situaci, které jinak nelze využít.“

Lékárníci dělají vše pro to, aby byla tato zdravotní péče pro veřejnost zachována v maximální možné míře.

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě

Speciál o koronaviru

Vláda ČR prodloužila nouzový stav do 30.4.2020.

S platností do dne 11. dubna 2020 do 6:00 se zakazuje volný pohyb osob na území celé České republiky s vyjímkou:

  • cest do zaměstnání a k výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti,
  • nezbytných cest za rodinou nebo osobami blízkými,
  • cest nezbytně nutných k obstarávání základních životních potřeb (např. nákup potravin, léků a zdravotnických prostředků, hygienického zboží, kosmetiky a jiného drogistického zboží, krmiv a dalších potřeb pro zvířata), včetně potřeb příbuzných a osob blízkých, zajištění péče o děti, zajištění péče o zvířata, využívání nezbytných finančních a poštovních služeb, doplnění pohonných hmot,
  • cest nezbytně nutných k zajištění potřeb a služeb podle písmene c) pro jinou osobu (např. dobrovolnictví, sousedská výpomoc),
  • cest do zdravotnických zařízení a zařízení sociálních služeb, včetně zajištění nezbytného doprovodu příbuzných a osob blízkých, a zařízení veterinární péče,
  • cest za účelem vyřízení neodkladných úředních záležitostí, včetně zajištění nezbytného doprovodu příbuzných a osob blízkých,
  • výkonu povolání nebo činností sloužících k zajištění bezpečnosti, vnitřního pořádku a řešení krizové situace, ochrany zdraví, poskytování zdravotní nebo sociální péče, včetně dobrovolnické činnosti, individuální duchovní péče a služby, veřejné hromadné dopravy a další infrastruktury, služeb pro obyvatele, včetně zásobování a rozvážkové služby, veterinární péče,
  • pobytu v přírodě nebo parcích,
  • cest zpět do místa svého bydliště,
  • pohřbů;

S platností do dne 11. dubna 2020 do 6.00 se nařizuje osobám pobývajícím na území České republiky

    • omezit pohyb na veřejně dostupných místech na dobu nezbytně nutnou a pobývat v místě svého bydliště s výjimkou výše uvedených případů,
    • omezit kontakty s jinými osobami na nezbytně nutnou míru,
    • pobývat na veřejně dostupných místech nejvýše v počtu dvou osob, s výjimkou členů domácnosti, výkonu povolání, podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti, účasti na pohřbu, a zachovávat při kontaktu s ostatními osobami odstup nejméně dva metry, pokud je to možné;

Od 31. března 2020 od 00:00 hod. se zakazuje všem osobám pohyb a pobyt na všech místech mimo bydliště bez ochranných prostředků dýchacích cest (nos, ústa), jako jsou respirátor, rouška, ústenka, šátek nebo šál nebo jiné prostředky, které brání šíření kapének, a to s výjimkou

    • dětí do dvou let věku,
    • řidičů motorových vozidel, jsou-li sami v uzavřeném vozidle

Od půlnoci 9. dubna, na základě jednání vlády ze dne 6.4.

2020, rozšíří Ministerstvo zdravotnictví výjimky z mimořádného opatření o prodej v hobbymarketech, prodejnách stavebnin a stavebních výrobků, železářstvích, prodejnách a servisech jízdních kol. Již od úterý 7.

 dubna

platí výjimky pro provozovny pro sběr a výkup surovin a pro kompostárny, stejně jako možnost odkládání odpadu v sběrných dvorech. Současně ministerstvo umožňuje provoz venkovních sportovišť.

Obchody musí zajistit, aby se zákazníci, například ve frontách, od sebe zdržovali na vzdálenost dva metry, a zajistit dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů, jako jsou kliky, zábradlí nebo nákupní vozíky. Pracovníci provozoven mají povinnost nosit rukavice při kontaktu se zbožím a při přijímání plateb od zákazníků. 

Zákaz volného pohybu osob se nově nevztahuje na sportování na venkovních sportovištích, v parcích, v přírodě a na jiných veřejně přístupných místech. Sportující osoby nemusí nosit ochranu úst a nosu pokud jsou od jiných osob odděleni fyzickou překážkou (např.

venkovní kurty oddělené stěnou nebo plotem, při sportu v lese) nebo dodržují vzdálenost nejméně 2 metry. Sportovat mohou společně jen dvě osoby, s výjimkou členů domácnosti, a od jiných osob musí zachovávat odstup nejméně 2 metry.

Nesmí být také využívány související vnitřní prostory sportoviště, zejména společné šatny, umývárny, sprchy a podobná zařízení.

zdroj informací: web Vlády České republiky – www.vlada.cz a další uvedené zdroje

Co je a jaký má průběh nemoc COVID-19?

Nemoc COVID-19 způsobuje virus rozšířený z Číny, který se označuje jako SARS-CoV-2. Podle údajů Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC), nasbíraných pouze na základě případů z Evropy, zažívá 80 procent nakažených mírný průběh nemoci. Těžkými příznaky trpí 14 procent lidí a šest procent kritickými.

Tito lidé, zejména staří a jinak nemocní, mohou trpět zánětem plic a velmi špatně se jim dýchá, proto často potřebují plicní ventilaci. Množství lidí, kteří mohou na onemocnění zemřít, se často liší podle toho, jak je daná populace stará.

Zatímco riziko úmrtí pro nakaženého člověka mladšího 40 let je asi 0,2 procenta, nad 60 let už je to 3,6 procenta a nad 80 let bezmála 15 procent.

Máte dotazy ke koronaviru? Jako první zkuste virtuální sestru Anežku

Ministerstvo zdravotnictví ČR ve spolupráci s IBM česká republika spustilo novou aplikaci virtuální sestry Anežky.

Ta vám zodpoví na nejčastěji kladené otázky, jako je prevence, léčba, karanténa, cestování, zavedená opatření a další témata, a odlehčí tím přetížené informační lince 1212.

 Aplikace funguje jako chatbox, kde na vaše dotazy odpovídá virtuálně sestra Anežka, která má aktualizované informace – www.mzcr.cz

Senioři by měli co nejvíce omezit vycházení ven

Nejohroženější skupinou jsou senioři.

Kam mohou volat, kdo jim vyzvedne důchod nebo jak si obstarají nákup? Senioři patří k nejohroženějším skupinám, smrtnost u lidí nad 60 let je totiž asi čtyřprocentní, a u lidí nad 80 let dokonce patnáctiprocentní (oproti smrtnosti 0,4 procenta u lidí do padesáti let). Nejlepší prevencí tak je vycházet z domu co nejméně, ideálně vůbec. Kam volat, když…

CELÝ ČLÁNEK

Které léky užívat při léčbě COVID-19?

Na onemocnění COVID-19 není lék. Je možné tlumit jen potíže, které ho doprovází. V první řadě je to teplota a bolest. Teplotu a bolest tlumí zejména léky s obsahem ibuprofenu, látky paracetomolum a kyselina acetylsalicylová. Jak se liší a co byste o nich měli vědět? Léky s obsahem ibuprofenuTyto léky snižují teplotu a bolest a mají také…

CELÝ ČLÁNEK

Léky na kašel: Je třeba při nákaze COVID-19 kašel tlumit, nebo naopak podpořit?

Pro nemoc způsobenou virem COVID-19 je typický suchý dráždivý kašel, v některých případech ale byl popisován i produktivní kašel. S tím jste se určitě mnohokrát v životě setkali: při něm snadno či obtížněji vykašláváte hlen, který stéká z nosu či dutin – takzvaná zadní rýma. Pro COVID-19 je ale charakteristický, jak již bylo řečeno, suchý kašel, kdy v podstatě nic nevykašlete. Kašel…

CELÝ ČLÁNEK

Návod na výrobu domácí dezinfekce

Lidé často hledají možnosti, jak si vyrobit dezinfekční přípravky sami doma, právě na tuto potřebu reagovala i Světová zdravotnická organizace (WHO) a zveřejnila návod na výrobu dezinfekce. Suroviny neseženete většinou na jednom místě, ale měli by je mít v obchodech, které jsou i v době nouzového stavu otevřené – lékárny a drogerie – výhodu v tomto případe…

CELÝ ČLÁNEK

Rady a doporučení pro domácí karanténu

Jste v domácí karanténě? Váš stav nevyžaduje přijetí do nemocnice? Je důležité dodržovat následující pokyny. 1. Zůstaňte doma Vy nebo osoba, o kterou pečujete, byste měli zůstat doma s výjimkou lékařské péče (viz bod 3 a 8 – co dělat před vyhledáním lékařské péče). Nechoďte do práce, školy, na veřejná místa a nepoužívejte hromadnou dopravu nebo taxi, dokud vám…

CELÝ ČLÁNEK

Řeporyje oficiální

Vážení přátelé, rádi bychom vám sdělili aktuální informace z naší lékárny.

Velmi děkujeme za vaši ohleduplnost a spolupráci, a za respektování nastavených pravidel v rámci návštěvy lékárny. Do lékárny vždy, prosím, VSTUPUJTE PO JEDNOM, se zakrytými ústy a nosem ochrannými prostředky.

Snažte se omezit dobu pobytu v lékárně, v současné době není ideální čas třeba na dlouhé vybírání zdravotních bot. Snažte se omezit kontakt s námi, výdejní tárou, a celým vybavením lékárny.

Snažte se dezinfikovat ruce.

Pro vaši i naši bezpečnost prostory lékárny neustále dezinfikujeme, ve velmi krátkých intervalech dezinfikujeme kliky, dveře, táru, platební terminál, mincovník na vrácené peníze. Přes celou šířku výdejního místa máme nainstalovanou přepážku z plexiskla, která pravděpodobnost kapénkového přenosu infekce při výdeji léků, například oproti rouškám, výrazně snižuje až eliminuje.

V minulém týdnu jsme obsloužili stovky pacientů a i přes obrovský nápor pacientů a restrikce v distribuci léčiv (zakázané převozy léků mezi sklady, omezená či krácená množství apod.) se nám podařilo zajistit dostupnost víceméně všech léčiv. Celý týden jsme měli i zásoby léků s paracetamolem (Paralen), které již delší dobu nejsou dostupné ve většině lékáren v ČR.

Paralen stále máme a skladem máme i teploměry a zásoby vitaminu C a multivitaminových přípravků.

Budete mít zájem:  Škrkavka Příznaky U Člověka?

Máme skladem i přípravky s Omega 3 a vitaminem D, po kterých je v současné době poptávka vzhledem k tomu, že Státní zdravotní ústav na svém webu zveřejnil informaci, která se vyskytuje i v médiích po celém světě, o snížení závažnosti průběhu infekce covid-19 při jejich preventivním užívání.

Také se nám daří zajišťovat zásobování i léky, které nemáme skladem, tedy platí, že když si léky objednáte do 13:00, kolem 15:00 je máte k vyzvednutí.

Pokud nemáte k dispozici roušku, můžete se kdykoliv stavit, rádi vám poskytneme z textilních roušek, které nám zajistil starosta a šerif v jedné osobě Pavel Novotný. Tímto mu od nás patří OBROVSKÝ DÍK!

Pokud není nezbytně nutné, nenavštěvujte lékárnu jen s dotazy. Můžete nás kdykoliv kontaktovat na našem telefonu, emailu nebo messengeru. Jen, prosím, berte na vědomí, že denně do lékárny volají desítky lidí, v nejvytíženějších dnech bylo hovorů přes 100, tedy občas není možné telefon vzít. Snažíme se volat na zmeškané hovory zpět.

Pokud máte vystavené elektronické recepty, je možné telefonicky domluvit jejich přeposlání, nadiktování, objednání a pak se jen stavit pro jejich výdej. Pokud máte obavy z prostor lékárny, rádi vám léky vydáme venku před lékárnou. Vpravo u schodů je zvonek, kterým nás můžete kdykoliv přivolat.

Pokud bude v našich silách, tak pokud jste v karanténě nebo máte jen obavy vycházet ven, zajistíme dovoz léků k vám domů. Jestli to budeme schopni časově zvládat, ukážou příští dny. V minulém týdnu jsme neměli volnou ani minutu, příští týden už se snad situace začne zklidňovat.

Ohledně dezinfekcí – na přelomu minulého a předminulého týdne jsme dovydali poslední zbytky zásob dezinfekčních gelů na ruce a ostatních dezinfekcí. Podařilo se nám sehnat několik kartónů, celkem mnoho set kusů, ale i přes omezený příděl na osobu, byly doprodány během několika hodin.

Nějakou dobu se nám dařilo také laboratorně připravovat dezinfekční roztoky, ale již cca 2 týdny nejsou v ČR dostupné suroviny na výrobu.

Naší prioritou bylo také to, abychom přidělili alespoň nějaké použitelné množství dezinfekcí pro Mateřskou školku (ještě v době fungování), Dům u Agáty, lékaře a jejich ordinace, pacienty vážně nemocné.

Je možné, že se nám v příštím týdnu podaří sehnat další gely, příslib máme, v tom případě dáme obratem informační plakát na dveře lékárny a informaci na náš FB. Podle dodaného množství budou gely distribuovány prioritně zdravotníkům a nemocným a ohroženým pacientům.

Otevírací doba zůstává zachována 7:30-17:00 bez polední pauzy. Telefon do lékárny je 251 625 901, email [email protected], psát můžete i přes messenger.

Aktuální informace se, v rámci možností, snažíme dávat na náš FB profil. Pokud chcete být informováni, můžete si dát náš profil k oblíbeným a žádná informace vám neunikne. Profil lékárny lze také navštívit přes webový prohlížeč na adrese fb.com/lekarna.tilia

Děkujeme vám všem za přízeň a rádi vám vyjdeme kdykoliv vstříc, neváhejte se na nás kdykoliv obrátit!

Dokud nás covid nerozdělí. 🙂

Pro veřejnost – 3. stránka – Aktuální informace o COVID-19

8. 4. 2020

Číslo R je základní reprodukční číslo. U epidemií pomáhá odhadnout, jak se budou šířit. Čím vyšší je reprodukční číslo, tím se nemoc rychleji šíří.

Pokud je R-číslo menší než jedna, počet nakažených v populaci klesá. Základem je tedy udávání průměrného počtu dalších osob, které přímo nakazí jeden nakažený pacient.

Je dáno zejména infekčností onemocnění, četností osobních…

5. 4. 2020

#StopCovidCZ Současná situace může být nepřehledná a stresující. Kam se tedy obrátit o radu a konkrétní pomoc? Doporučení vlády pro seniory jsou v době nouzového stavu jasná – měli by v této kritické době vycházet co nejméně, maximálně na nejnutnější nákupy nebo k lékaři. O zajištění nákupů, vyzvednutí léků v lékárně nebo i vyvenčení pejska, by měli požádat někoho…

5. 4. 2020

 #StopCovidCZ  Domácnosti, kde je potvrzená nákaza COVID-19, nesmí třídit odpad.

Pro všechny kvůli zdraví popelářů platí: každý pytel s odpadky po vyndání z koše postříkejte nebo otřete dezinfekcí – a až pak ho odneste do černé popelnice.

  Pro ty rodiny, které mají potvrzenou nákazu onemocnění COVID-19 nebo je u nich někdo v karanténě, platí jednoznačně: Odpady netřiďte! Veškerý odpad ukládejte do plastového…

31. 3. 2020

Co by nás mělo varovat, že nemoc probíhá komplikovaně? Co je to dušnost a kdy máme volat záchranku? #StopCovidCZ U většiny nemocných probíhá nákaza COVID-19 bez problémů. Nicméně u některých lidí může být průběh nemoci závažnější. Tak jako u všech onemocnění způsobených viry, které doprovází teplota, bolestí svalů hlavy a kašel, je nejdůležitější ležet, odpočívat…

29. 3. 2020

#StopCovidCZ Rouška je jedním ze způsobů, jak významně snížit riziko přenosu koronaviru, původce onemocnění COVID-19.

  Veřejnost se nejčastěji dostane k rouškám jednorázovým, chirurgickým, nebo k těm textilním, většinou doma šitým.

Aby vás opravdu chránily, měli byste s nimi nejen správně zacházet, ale současně je i správně udržovat. Jednorázové ústní rouškyJednorázové ústní roušky jsou, jak název napovídá, vhodné pouze…

26. 3. 2020

#StopCovidCZ Pro nemoc způsobenou virem COVID-19 je typický suchý dráždivý kašel, v některých případech ale byl popisován i produktivní kašel.

S tím jste se určitě mnohokrát v životě setkali: při něm snadno či obtížněji vykašláváte hlen, který stéká z nosu či dutin – takzvaná zadní rýma.

Pro COVID-19 je ale charakteristický, jak již bylo řečeno, suchý kašel, kdy v podstatě nic nevykašlete. Kašel…

26. 3. 2020

#StopCovidCZ Období nouzového stavu v souvislosti s onemocněním COVID-19 či povinně nařízená domácí karanténa může pro někoho znamenat nepřiměřenou psychickou zátěž.

Během krize je normální cítit se smutný, ve stresu, zmatený, vyděšený nebo rozzlobený. Pomoci může mít příležitost popovídat si s lidmi, kterým věříte.

Během nově nastalých vládních opatření byl zaznamenán nárůst výskytu stavu úzkostí. Vzniklá situace může…

24. 3. 2020

#StopCovidCZ Pacientů s koronavirem stále přibývá, ale většina z nich má naštěstí tak lehký průběh nemoci, že se mohou léčit doma. Každého pak asi napadne, zda se musí bezpodmínečně nakazit i zbytek rodiny. A jak se bránit tomu, aby se to nestalo… Koronaviry, které způsobují onemocnění COVID-19, se přenášejí hlavně kapénkovou nákazou a druhotně i přenosem z povrchů,…

24. 3. 2020

#StopCovidCZ V ideálním případě by každý člověk v karanténě měl mít svůj byt, nebo svoji privátní místnost a toaletu s koupelnou, kam nebude nikdo jiný chodit. Jenže realita je jiná a luxus takové karantény si může dovolit jen zlomek nemocných. Pokud tedy vy, nebo ten, s kým žijete v domácnosti, onemocníte nemocí COVID-19, je potřeba dodržovat pravidla, abyste nákazu nešířili….

22. 3. 2020

#StopCovidCZ Nejlepší prevencí proti koronaviru je samozřejmě zůstat doma a vyhnout se jakémukoli styku s dalšími lidmi.

Ovšem pokud už musíte někam vyrazit, a potřebujete k tomu použít hromadné dopravy, dodržujte několik základních pravidel. Ochrana začíná před samotným vstupem do prostředku hromadné dopravy.

Rouška je povinnost, pokud ji nemáte, překryjte si ústa šálou nebo třeba čistým kapesníčkem….

Práce v době koronavirové: Co je potřeba vědět

V březnu se sociální sítě plnily fotkami s hashtagem #rouskyvsem či #Masks4all a nouzový stav spojený s šířením koronaviru v Česku byl úplně novou situací pro zaměstnance i zaměstnavatele. O tom, že pandemie koronaviru představuje reálný problém, přestalo být po omezení pohybu na veřejnosti pochyb.

Bohužel jsme se začátkem podzimu nevyhnuli opakování jarního scénáře, a to v mnohem závažnější podobě. Výjimečná opatření mají vliv na pracovní život milionů zaměstnanců.

Jaká jsou vaše práva, pokud jste v karanténě či pracujete formou home office? A jakou odpovědnost má zaměstnavatel? Přinášíme informace a rady, které vám mohou pomoci překlenout toto složité období.

Druhá vlna a druhý nouzový stav

Nový typ koronaviru covid-19 letos obrátil svět naruby. Ohniskem jeho nákazy se po Číně stala Evropa a státy začaly přijímat stále drastičtější opatření, aby zabránily nekontrolovatelnému šíření infekce, o níž se vědělo jen velmi málo, a přehlcení zdravotního systému. To se zejména u nás povedlo poměrně úspěšně.

Po relativně klidném létě ovšem přišel drastický nárůst nejen nových případů, ale i hospitalizací, a hrozba přehlcení zdravotního systému byla mnohem reálnější než na jaře.

Opět se ukázala síla a především infekčnost viru, který se přenáší kapénkami a na různých površích vydrží podle studií několik hodin, v některých případech dokonce i dní. Vláda tedy 5. října opět přistoupila k vyhlášení nouzového stavu, který aktuálně platí do 20.

listopadu, a omezení se dotýkají všech oblastí života, od zákazu maloobchodního prodeje přes zavřené školy až po omezení volného pohybu.

Má smysl nosit roušky?

Má. Ačkoliv se od vypuknutí pandemie objevilo bezpočet protichůdných informací a rad, v současné době ve veřejném i odborném prostoru panuje shoda: roušky nosme. I drobná bariéra před dýchacími cestami může snížit riziko rozšíření nákazy.

„Když člověk mluví, prská mikrokapénky do vzdálenosti jednoho metru. Má smysl cokoli, co zakryje ústa a zabraňuje kapénkám dostat se do prostoru,“ popisuje imunolog Zdeněk Zadražil. „Osobně doufám, že současná pandemie u nás bude k něčemu dobrá: nastaví kulturu nošení roušek v momentě, kdy je člověk nemocný, třeba jen s nachlazením,“ dodává.

Z rozhodnutí vlády si lidé musejí zakrývat ústa a nos (respirátorem, rouškou či šátkem), a to nejen ve vnitřních prostorách, v prostředcích a na zastávkách hromadné dopravy, ale také v autech a venku, konkrétně v zastavěných částech obcí, nelze-li se vyhnout ostatním osobám na dva metry.

Nouzový stav v Česku: Co to pro nás znamená?

Ve snaze zpomalit vývoj epidemie vyhlásila vláda 5. října na území Česka znovu nouzový stav. Ten jí v praxi dovoluje omezovat některá práva a svobody. A k omezení dochází ve velkém:

  • Je zakázán volný pohyb osob na veřejnosti s výjimkou cest do zaměstnání, k lékaři, za blízkými, na nákupy, do lékáren a kvůli vyřízení neodkladných záležitostí, pobytu v přírodě nebo parcích a účasti na pohřbech.
  • Omezení je však zpřísněno mezi devátou hodinou večerní a pátou ranní, kdy lze být ve veřejném prostoru pouze v případě výkonu povolání, cesty do zaměstnání či z něj, neodkladných cest z důvodu ochrany života, zdraví, majetku, a rovněž v případě venčení psů do vzdálenosti 500 metrů od místa bydliště.
  • Při pohybu ve veřejném prostoru jsou lidé povinni mít zakryty dýchací cesty, jak bylo zmíněno u předchozí otázky.
Budete mít zájem:  Jaké Léky Proti Bolesti Při Kojení?

Jsou zakázány maloobchodní služby, tento zákaz má však celou řadu výjimek, kromě lékáren, drogerií nebo prodejen pohonných hmot jsou to například také květinářství, železářství či galanterie. Obchody s potravinami jsou otevřeny kromě neděle denně do dvaceti hodin.

Jsou zavřené školy s výjimkou mateřských, zrušeny veřejné akce, zavřené restaurace a bary. Restaurace a kavárny mohou jídlo rozvážet a povolen je rovněž výdej z okénka.

Návrat ze zahraničí do Česka se aktuálně řídí tzv. semaforem. Při návratu z oblastí, které jsou aktuálně na seznamu zemí s nízkým rizikem (zelená), se pouze vyplňuje příjezdový formulář, v případě návratu ze zemí s vysokým rizikem (červená) je nutné podstoupit test.

Vzniklá opatření znamenají pro některé zaměstnance pouze nutnost přizpůsobení se, některým se denní rutina znovu obrací vzhůru nohama (vrátila-li se vůbec v období mezi první a druhou vlnou do normálu) a někteří mají reálnou obavu, že o svou práci přijdou.

Musí firma zaměstnance platit, pokud je nucena uzavřít kvůli nákaze provozovnu?

Musí. Uzavření provozovny představuje tzv. překážku na straně zaměstnavatele, tedy případ, kdy zaměstnanec nemůže vykonávat práci z důvodů na straně zaměstnavatele. „V tomto případě jde o tzv.

jiné překážky na straně zaměstnavatele, při kterých zaměstnanci náleží náhrada ve výši průměrného výdělku,“ vysvětluje Veronika Kupčíková, advokátka specializující se na pracovní právo, z advokátní kanceláře B.

Right Advokáti.

Bude se propouštět?

Zavření podniků vede k logickým otázkám: Bude mít firma na výplaty? Bude se propouštět? Ve snaze tomu zabránit spustila v březnu vláda program na podporu zaměstnanosti, tzv. Antivirus, kterým poskytla přímou pomoc firmám a živnostníkům poškozeným dopady pandemie koronaviru. V říjnu došlo k úpravám tohoto programu a prodloužení platnosti do konce roku 2020.

Týká se omezení shromažďování a volného pohybu osob i míst výkonu práce?

Netýká. V případě zaměstnání se nejedná ani o veřejný prostor, ani o veřejné shromažďování, proto se na místa výkonu práce neuplatňují omezení spojená s pobytem většího počtu osob na jednom místě. Týká se jich však povinné nošení roušek, respirátorů či jiné ochrany nosu a úst. Zaměstnavatel má tedy povinnost dohlížet nad dodržováním tohoto nařízení.

Co všechno musí zaměstnavatel udělat, aby zajistil bezpečí zaměstnanců?

Zaměstnavatelé by měli neustále sledovat situaci ohledně vývoje epidemie koronaviru a přizpůsobit tomu chod pracovní činnosti. Zaměstnavatel má povinnost vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti práce a přijímáním opatření k předcházení rizikům.

„V kanceláři je pracovní stůl, notebook, telefony, které si přikládáme k obličeji, kliky, na které každý sahá. Možností, jak se nakazit, je mnoho a ochranné pomůcky a opatření nesmí zaměstnavatel podceňovat,“ varuje imunolog Zadražil.

Zábrana šíření covidu-19 je specifická situace, pro kterou vydalo Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo zdravotnictví zvláštní pokyny.

Mezi preventivní opatření zaměstnavatelé mohou zahrnout osvětu zaměstnanců týkající se hygieny, zvážit častější úklid a dezinfekci prostor či vybavit zaměstnance ochrannými prostředky (dezinfekce, respirátory atd.).

„Zaměstnavatel je povinen přizpůsobovat opatření měnícím se skutečnostem, kontrolovat jejich účinnost a dodržování a pokud možno zajišťovat zlepšování stavu pracovního prostředí a pracovních podmínek,“ popisuje Veronika Kupčíková z advokátní kanceláře B.Right Advokáti.

Zaměstnavatelé mají rovněž povinnost zaměstnancům umožnit práci z domova, pokud to charakter práce a provozní podmínky umožňují.

Co dělat, když zaměstnavatel nedodržuje preventivní opatření?

Pokud má zaměstnanec dojem, že jeho zaměstnavatel nevytváří zaměstnancům pracovní podmínky, které umožňují bezpečný výkon práce, nejdříve by měl vyjednávat se zaměstnavatelem a na příslušné úřady se obrátit až v momentě, kdy vyjednávání selže.

„Jako první doporučujeme jednat se samotným zaměstnavatelem o zajištění větších rozestupů, roušek a jiných bezpečnostních a hygienických opatření. Pokud nebudete úspěšní a je u vás zřízena odborová organizace, obraťte se s žádostí o řešení situace na ni.

Případně se lze obrátit i na Inspektorát práce v místě vašeho pracoviště nebo na krajskou hygienickou stanici opět dle sídla zaměstnavatele,“ radí na svých stránkách Advokátní deník.

Jaké jsou pravomoci a povinnosti firem při podezření na nákazu mezi zaměstnanci?

V případě, že má zaměstnavatel podezření na možnou nákazu koronavirem covid-19 u svého zaměstnance, může takového zaměstnance telefonicky požádat o to, aby se nahlásil na příslušné hygienické stanici. Ta rozhodne o jeho karanténě nebo testování. Provedení testu nicméně zaměstnavatel na zaměstnanci nemůže vynutit.

Pokud zaměstnanec odmítá spolupracovat, může zaměstnavatel kontaktovat příslušnou hygienickou stanici sám.

Podle Kupčíkové takové chování zaměstnance nemusí být v souladu se zákonem: „V těchto případech je také vhodné příslušného zaměstnance poučit o možných následcích – povinnosti k náhradě škody, spáchání přestupku a v extrémních případech i trestného činu šíření nakažlivé lidské nemoci z nedbalosti.“

Jak se chovat, když se na pracovišti potvrdí výskyt koronaviru?

Zaměstnavatel má povinnost dbát o ochranu zdraví zaměstnanců, tedy v případě nákazy nebo podezření na ni musí přijmout taková opatření, aby zamezil jejímu šíření v rámci pracoviště.

Pokud se navíc jedná o výkon práce, při které zaměstnanec přichází do kontaktu s veřejností, je přijetí náležitých opatření o to důležitější.

Zaměstnavatel by měl bezodkladně oznámit výskyt nákazy na příslušnou hygienickou stanici, kde mu bude doporučen další postup.

Má zaměstnanec při nákaze na pracovišti nárok na odškodné?

Nemá. Pokud se zaměstnanec na pracovišti koronavirem skutečně nakazí, nejde o pracovní úraz ani nemoc z povolání, a zaměstnanci tedy nepřísluší náhrada škody. „Lze si tedy pouze představit, že náhrada by zaměstnanci náležela v případě, že by se prokázalo porušení povinností zaměstnavatele,” dodává Kupčíková.

Má zaměstnanec v nařízené karanténě nárok na mzdu?

Má. Povinná karanténa může být člověku nařízena, pakliže byl v kontaktu s nakaženou osobou nebo se vrátil z oblasti se zvýšeným rizikem výskytu. V takovém případě musí na příkaz příslušné hygienické stanice zůstat v domácí izolaci.

Pak jde o překážku v práci na straně zaměstnance, za kterou mu náleží náhrada mzdy jako při pracovní neschopnosti, která činí 60 % průměrného výdělku. Prvních 14 kalendářních dnů je hrazeno zaměstnavatelem, poté zaměstnanec dostává nemocenskou od České správy sociálního zabezpečení.

V době karantény zaměstnavatel nemůže zaměstnanci nařídit dovolenou, ovšem pokud byla na zaměstnance uvalena karanténa v době jejího čerpání, dovolená se nepřerušuje.

Jaká jsou práva zaměstnance, na kterého je uvalena karanténa v zahraničí?

Stejné podmínky platí, pokud zaměstnanec zůstane v karanténě v některém z členských států EU nebo v zemi, se kterou má EU příslušnou dohodu. Pokud je na zaměstnance uvalena karanténa v místě pracovní cesty, je zaměstnavatel povinen poskytovat zaměstnanci stravné po celou dobu jejího trvání.

Pokud zaměstnanci není zařízeno ubytování, je zaměstnavatel rovněž povinen hradit jeho ubytování. Nutno dodat, že zaměstnanec musí s vysláním na pracovní cestu vždy souhlasit.

I v případech, kdy zaměstnanec udělil souhlas s pracovními cestami v pracovní smlouvě, má právo pracovní cestu do zemí se zvýšeným rizikem výskytu koronaviru odmítnout.

Musí nezaměstnaný, který je nahlášený na úřadu práce, chodit na pohovory?

Nemusí. Pro nezaměstnané nahlášené na úřadě práce je povinná karanténa důvod bránící plnění povinnosti uchazeče o zaměstnání, musí však tuto skutečnost úřadu práce včas oznámit.

Co dělat, když dětem zaměstnance zavřeli školu?

V případě, že se jedná o dítě mladší 10 let, má zaměstnanec nárok na tzv. krizové ošetřovné ve výši 70 % denního vyměřovacího základu, nejméně však 400 Kč. Zaměstnavatel musí zaměstnance omluvit ze zaměstnání, a to po celou dobu trvání mimořádného opatření. Bylo schváleno ošetřovné i pro OSVČ, a to ve výši 400 Kč na den.

Může zaměstnanec odmítnout přijít do práce?

Nemůže. Zaměstnanec má především povinnost konat práci na základě pracovní smlouvy osobně a dle pokynů zaměstnavatele. Odmítnutí výkonu práce na pracovišti je považováno za neomluvenou absenci.

Podle zákoníku práce může zaměstnanec odmítnout výkon nebezpečné práce, která „bezprostředně a závažným způsobem“ ohrožuje jeho život či zdraví, případně život nebo zdraví jiných lidí. Podmínky odmítnutí výkonu práce jsou posuzovány velmi přísně a nebyly by za současné situace splněny.

Specificky by se pak posuzovaly případy jednotlivých zaměstnanců, kteří jsou v ohrožených nebo rizikových skupinách – zaměstnanci vyššího věku, zaměstnanci s jiným chronickým onemocněním či oslabenou imunitou.

Má v případě nouzového stavu zaměstnanec na práci z domova nárok?

Nemá. Pokud nejsou v zaměstnání pro práci z domova podmínky (například jde o práci, která vyžaduje přítomnost na pracovišti – práce u výrobních linek atd.), nelze se výkonu práce z domova dožadovat. Nicméně pokud to charakter práce a provozní podmínky umožňují, mají zaměstnavatelé povinnost umožnit zaměstnancům práci z domova.

Jaká jsou práva a povinnosti zaměstnanců na home office?

Pokud se zaměstnanec a zaměstnavatel na práci z domova dohodnou, práva a povinnosti výkonu práce z domova se od té kancelářské zásadně neliší a zaměstnanec má povinnost konat svoji práci dle pracovní smlouvy.

„Distanční výkon práce vyžaduje funkční nástroje na komunikaci na dálku a na sdílení či přenos dat, ale klade také logicky zvýšené požadavky na ochranu dat.

Zásadním rozdílem je rozvržení pracovní doby, neboť při práci z domova si zaměstnanec sám určuje, kdy bude práci vykonávat, samozřejmě s ohledem na to, aby zadané úkoly splnil včas. Zaměstnavatel přitom přiděluje úkoly tak, aby byly v dané pracovní době zvládnutelné,“ dodává Kupčíková.

Co se týče BOZP, nejsou zaměstnanci na home office nijak vyňati z režimu zákoníku práce. Nicméně jde především o zaměstnance, kteří vykonávají práci na počítači, při které není třeba zajišťovat speciální bezpečnostní podmínky.

„Zajištění BOZP na daném pracovišti by v ideálním případě mělo být předmětem dohody o práci z domova a odpovědnost za něj by měl převzít sám zaměstnanec (již kvůli výše zmíněné limitované možnosti kontroly ze strany zaměstnavatele), přičemž případné náklady nese zaměstnavatel,“ podotýká Kupčíková.

Pokud je zaměstnanec zároveň v nařízené domácí karanténě, měl by dodržovat doporučení stanovená Státním zdravotním ústavem či příslušnou hygienickou stanicí.

  1. Situace se rychle mění: doporučujeme vám, abyste v reálném čase sledovali vládní webovou stránku.
  2. Foto: Welcome to the Jungle

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector