Cestovní pojištění a vaše zdraví – na co si dát pozor?

CZECHKiwis pomáhají každý rok stovkám cestovatelů s výběrem pojištění pro dlouhodobé zahraniční cesty na Nový Zéland, do Austrálie, ale i do dalších oblastí světa. Tento článek je povinnou četbou pro všechny cestovatele, kteří se chystají dlouhodobě do zahraničí.

Díky blízkému kontaktu s komunitou českých cestovatelů mají CZECHKiwis přehled o pojistných událostech, které se cestovatelům stávají.

„Bohužel už se nám svěřili i s řadou smutných příběhů, kdy špatný výběr pojištění je samotné nebo kamarády stál obrovské množství peněz,“ říká Lukáš Nápravník, zakladatel CZECHKiwis.

cz, který se na problematiku cestovního pojištění zaměřuje. A jaké jsou nejčastější chyby či mýty okolo cestovního pojištění?

1 Složky cestovního pojištění a časté omyly

Cestovní pojištění se obvykle skládá alespoň z následujících komponent:

  • Pojištění léčebných výloh
  • Úrazové pojištění
  • Pojištění odpovědnosti
  • Pojištění zavazadel

„Mnoho cestovatelů si pod pojmem úrazové pojištění představuje pojištění, které uhradí léčbu úrazu. Léčba nemocí i úrazů je ale přitom čerpána z titulu a limitů pojištění léčebných výloh,“ říká Lukáš Nápravník a vysvětluje, že úrazové pojištění představuje dodatečnou kompenzaci cestovatele za újmu na zdraví nebo za pobyt v nemocnici. 

Statistiky přitom ukazují, že mnoho občanů Česka má sjednané samostatné úrazové pojištění, které je kryje i v případě úrazu v zahraničí. Mnohdy tak vlastně úrazové pojištění platí zbytečně podruhé v cestovním pojištění.

Platit dvakrát za to samé je ale lepší případ, než si myslet, že jsem pojištěný a potom zjistit, že to tak není. To se často stává v případě pojištění odpovědnosti. Cestovatelé mnohdy spoléhají na to, že je kryje i pro případ škody, kterou způsobí při autonehodě.

Zatímco v Česku jsou zvyklí platit povinné ručení, na Zélandu si pořídí auto, ale pojištění si nesjednají. Pojistné události způsobené provozem motorového vozidla ale zpravidla cestovní pojištění nekryje.

„Teprve když jsem v Aucklandu při parkování nacouval do jiného auta, zjistil jsem, že škodu cca 1500 dolarů budu platit ze svého,“ říká pětadvacetiletý Petr, který na Zéland přiletěl na working holiday. 

S tím, jak na Zélandu každoročně stoupá počet vykradených aut, stále více se cestovatelé zajímají i o detaily pojištění zavazadel. Bohužel pojišťovny jsou velmi konzistentní v tom, že kryjí pojistné události způsobené vloupáním do vozidla přes den.

Pokud ale auto stojí na parkovišti přes noc (obvykle mezi 22:00 až 06:00), pojistnou událost nekryjí. Samozřejmě také požadují, aby cestovatelé krádeži nenapomohli tj. auto zamkly a věci nenechali tak, aby zloděje lákaly.

Je dobré s tím počítat a na několikadenní treky vzít cennosti s sebou.

Cestovní pojištění a vaše zdraví – na co si dát pozor?

2 Opakované výjezdy a konec pojištění návratem domů

Klasickým chytákem, který už stál mnoho cestovatelů slušné peníze, je sjednání ročního pojištění opakovaných výjezdů. Jedná se o zpravidla velmi levné pojištění s platností celý rok.

V čem je ale háček? Pojištění je vhodné spíše pro cestovatele, kteří v průběhu roku absolvují více kratších cest. V pojistných podmínkách je obvykle definována maximální doba jedné cesty, která se může pohybovat např.

mezi 30 – 90 dny podle konkrétní pojišťovny.

Takové pojištění ale není vhodné pro dlouhodobý pobyt v zahraničí.

Dokládá to i příběh Lenky: „Když jsem pořizovala cestovní pojištění na roční pobyt na Novém Zélandu, našla jsem na internetu levnější nabídku než kterou jsem dostala od CZECHKiwis a to s vyššími limity.

Když jsem na Zélandu po 4 měsících musela k lékaři, ukázalo se, že moje pojištění bylo sice roční, ale platilo jen pro pobyty do 90 dní. Ošetření za 250 NZD jsem si tam musela zaplatit sama,“ svěřuje se Lenka, která na Zéland vyrazila na working holiday.

Následně měla problém i při návratu u své zdravotní pojišťovny, která jí pojištění opakovaných výjezdů s maximální délkou cesty 90 dní nechtěla uznat jako doklad toho, že byla během dlouhodobého zahraničního pobytu pojištěna.

„Je třeba dávat pozor i na druhý exterém, někdy si cestovatel koupí roční pojištění, ale potřebuje se v průběhu roku vrátit na pár týdnů do ČR.

Mnoho pojištění jednorázové cesty umožňuje nepřetržitý pobyt v zahraničí po celou délku platnosti pojištění, ale podle pojistných podmínek končí návratem do ČR a to i když pojištění bylo sjednáno na období např.

dalších 9 měsíců,“ uvádí Lukáš Nápravník a dodává, že se jedná o jeden z důvodu proč je CZECHKiwis pojištění České pojišťovny tolik populární.

  „Toto pojištění totiž umožňuje nepřetržitý pobyt v zahraničí po celou sjednanou dobu pojištění, ale případným návratem do Česka nezaniká. Jakmile cestovatel opět Česko opustí, platnost pojištění pokračuje až do data sjednaného konce pojištění.“ Stejně to má nastavena i britská pojišťovna True Traveller u pojištění jednorázové cesty (tzv. single trip policy).

Cestovní pojištění a vaše zdraví – na co si dát pozor?

3 Pouhé srovnání limitů nestačí

S cestovním pojištěním je to podobné jako se svíčkovou. Můžete ji koupit za velmi rozdílné ceny a může mít i stejné množství masa, omáčky a knedlíků.

Ale vypovídá to o tom, jaký budete mít z takového oběda zážitek? Zatímco chuť po nepovedené svíčkové se dá spravit snadno, v případě cestovního pojištění může pachuť zůstat po zbytek života.

Obecně lze očekávat, že ceny cestovního pojištění budou postupně růst. Náklady zdravotní péče celosvětově totiž neustále rostou a i COVID-19 způsobil pojišťovnám škody, které se mohou dříve či později promítnout do ceny pojištění.

Neočekáváme, že by jakákoliv ze spolupracujících pojišťoven zlevňovala, pokud dojde k nějaké změně cen, počítal by spíše s jejím nárůstem. Počítáme, že někteří prodejci mohou ve snaze zachránit svůj byznys postižený COVID-19 snižovat svou provizi a opticky tak cenu pro cestovatele zlevňovat.

Nevidíme to ale jako dobrý signál, protože se to logicky následně promítne v podpoře cestovateli. Pokud zlevní samotná pojišťovna, tak při rostoucích nákladech to znamená, že dříve či později bude muset šetřit.

Bude to na asistenční službě? Bude přísnější v posuzování pojistných událostí? Těžko domýšlet,“ dodává Lukáš Nápravník.

Zaměřte se na zkušenosti a reference pojišťovny a její asistenční služby v oblasti cestovního pojištění.

To, zda pojišťovna dobře likviduje pojistné události z povinného ručení a její asisteční služba umí odtáhnout vůz do nejbližšího servisu, není relevantní pro sjednání cestovního pojištění na Nový Zéland.

„Nabídku pojišťoven, které dle našeho názoru nesplňují výše uvedenou podmínku, v nabídce CZECHKiwis nenajdete,“ říká Lukáš Nápravník.

Na druhou stranu ale limity pojištění nepodceňujte. Ujistěte se, že pojištění sjednáváte s dostatečnými limity, zejména limity léčebných výloh a sublimitu na zuby. Pro dlouhodobé pobyty na Novém Zélandu a v Oceánii nedoporučujeme volit limit nižší než 10 mil. Kč.

Více flexibility bez rizika
Roční (365 dní) i půlroční (180 dní) pojištění Generali České pojišťovny u CZECHKiwis můžete nyní sjednat s otevřeným datem začátku pojištění. Zafixujete si tak současnou cenu i podmínky v době, kdy se očekává, že ceny pojištění v důsledku COVID-19 porostou. Zároveň máte spoustu času na to upřesnit datum cesty a garanci, že v případě nemožnosti vycestovat získáte 100 % zaplacené částky zpět.

4 Zuby

Bolavé zuby umějí na cestách pořádně potrápit! Pojistné události se zuby jsou velmi specifické.

Stejně jako ošetření v Česku není hrazené plně a počítá se spoluúčastí pacienta, cestovní pojištění zpravidla kryje nezbytně nutné ošetření zubním lékařem za účelem úlevy od bolesti.

Protože pojistné události související se zuby jsou relativně časté, některé pojišťovny na této položce šetří. Vždy je dobré vědět, jaký limit se na ošetření zubů vztahuje a zda se jedná o maximální limit za celou dobu trvání pojištění nebo o limit na jednu pojistnou událost a lze jej tak čerpat opakovaně.

„Pojištění České pojišťovny, které nabízíme, je opět v tomto směru k cestovateli nejpříznivější. Limit 20 tisíc korun platí na pojistnou událost. V případě nové pojistné události se tak čerpá nový limit 20 tisíc korun,“ uvádí Lukáš Nápravník.

Tip: CZECHKiwis pro vás připravili rychlý přehled nabídky ročních a půlročních cestovních pojištění.

5 Kryté aktivity

Před sjednáním cestovního pojištění byste měli mít jasno v tom, jaké aktivity plánujete provozovat a zda je dané pojištění kryje.  

Cestovatelé na Working Holiday zpravidla pracují manuálně a jejich pojištění by proto mělo krýt práci včetně manuální.  

Klasifikace sportovních aktivit se liší dle konkrétní pojišťovny a vyplatí se jí prostudovat před sjednáním pojištění. „Například Axa Assistance považuje surfování za rizikový sport, ostatní pojišťovny, se kterými spolupracujeme, jej kryjí již v základním balíčku bez příplatků,“ říká Lukáš Nápravník.

Zpozornět by měli ti, kdo se plánují věnovat organizovaným aktivitám. Většina pojišťoven totiž v základním balíčku pojištění kryje pouze volnočasové aktivity, které člověk běžně provozuje na dovolené.

Nekryjí například účast na organizovaných soutěžích ať už amatérských nebo profesionálních. „Víme, že  Češi mířící na Zéland jsou velmi aktivní, často se zapojují do místních sportovních týmů atd.

Budete mít zájem:  Lipová-lázně je opět lázeňskou obcí – po téměř 4 letech

Právě z toho důvodu nabízíme pojištění České pojišťovny výhradně ve variantě sportovní cesta (rekreační sporty), kde jsou kryté i aktivity tohoto typu,“ uvádí Lukáš Nápravník.

Cestovní pojištění a vaše zdraví – na co si dát pozor?

6 Kryté oblasti

Pojišťovny upravují cenu pojištění podle toho, pro jakou oblast cesty se pojištění sjednává. Většina pojišťoven (například i Axa Assistance) nabízí cestovní pojištění pro oblasti Evropa, Svět bez USA a Kanady a Svět.

Britská pojišťovna True Traveller navíc například umožňuje sjednání pro oblast Austrálie a Nový Zéland, které je cenově mezi variantami Evropa a Svět bez USA a Kanady.

Pojištění sjednané na 6 a více měsíců přitom u True Traveller kryje i 14 dní/nocí kdekoliv po světě.

„Přesto však většina našich cestovatelů sjednává u True Traveller pojištění s krytím pro oblast Svět bez USA a Kanady, protože plánují mimo NZ a Austrálii cestovat déle,“ říká Lukáš Nápravník.

Česká pojišťovna, u které se pojišťuje většina cestovatelů mířících s CZECHKiwis na working holiday na Nový Zéland, kryje celý Svět bez výjimek

Zní to jednoduše. Kde může vzniknout problém? Cestovatelé si většinou pohlídají, aby pojištění sjednali pro správnou oblast, která odpovídá plánům cesty.

Pokud se ale plány změní, už často nevědí nebo si neuvědomí, že jim pojištění  v daném místě neplatí. „Příkladem může být spontánní výlet ze Zélandu na Havaj nebo 2 měsíční cestování po Asii s pojištěním pro oblast Austrálie a Nový Zéland.

S oběma těmito případy už se nám cestovatelé svěřili,“ uvádí Lukáš Nápravník.

7 Existující onemocnění

Zjednodušeně lze říci, že cestovní pojištění vás kryje pro nenadálé situace. Do vztahu s pojišťovnou tak vstupujete v situaci, kdy ani vy ani pojišťovna nevíte, zda pojištění využijete. Cestovní pojištění tak např. neslouží k tomu, aby vám uhradilo léčbu již existujícího onemocnění (např. předepsání léků, preventivní prohlídky atd.).

Pojišťovna zpravidla uhradí i léčbu související s nenadálým zhoršením stabilizovaného onemocnění, se kterým jste se již léčili nebo léčíte, ale v posledním roce nevyžadovalo hospitalizaci, změnu způsobu léčby atd. Pokud jste se v minulosti léčili s něčím, co by se mohlo při cestách znovu probudit nebo trpíte chronickým onemocněním, je rozhodně na místě prostudovat pojistné podmínky a zjistit, jak se pojišťovna k dané situaci staví. 

Jak mohou CZECHKiwis pomoci? Ne každý se orientuje v problematice cestovního pojištění a pojistných podmínkách jako ryba ve vodě. Máte otázky, neváhejte se nás zeptat. Rádi poradíme.

8 Jedno pojištění nesedí všem

Plány cestovatelů se liší. Určitě nemá smysl slepě sjednávat pojištění, které má kamarád nebo které je „nejprodávanější“.

„Vždy je potřeba zvážit konkrétní plány a zdravotní stav daného cestovatele.

Jedno pojištění nemusí sedět všem, vyplatí se investovat trochu času, prostudovat nabídku a teprve poté se rozhodnout,“ uvádí Lukáš Nápravník. S tím úzce souvisí také následující bod.

9 „Pojištění vybereme za vás“ je cesta do pekel

Řada cestovatelů vyráží do zahraničí na delší dobu poprvé a nabídku pojišťoven a cestovního pojištění se jim pročítat nechce. Nechají proto finančního poradce nebo jiného „experta“ na cestovní pojištění vybrat za ně. 

„Nechat své pojištění plně v rukou třetí osoby je cesta do pekel. Je to vaše cesta, vaše zdraví a vaše pojištění. Určitě není problém si nechat nabídku vysvětlit, srovnat, vysvětlit, ale vybrat si musíte sami,“ říká Lukáš Nápravník.

Dodává, že na CZECHKiwis se obrací řada cestovatelů, aby jim pojištění vybrali. „Vždy zjistíme, jaké mají cestovní plány a následně jim k jednotlivým pojištním řekneme výhody a nevýhody, které s  jejich plány úzce souvisejí.

Výběr je ale vždy na nich samotných,“ dodává.

10 Prodejce vs pomocník

Asi každému je jasné, že když někdo nabízí cestovní pojištění, nedělá to zdarma, ale získává od pojišťovny provizi za zprostředkování prodeje. Otázkou je, jestli to pro něj končí tím, že cestovatel zaplatí pojistné nebo poskytuje dodatečnou podporu.

„Pro naše cestovatele provozujeme na Novém Zélandu i v Austrálii místní telefonní linky, které cestovatele přesměrují na asistenční linku spolupracujících pojišťoven.

Cestovatelé přitom platí jen vnitrostátní hovor, mezinárodní přesměrování platíme my.

Zároveň jsme našim cestovatelům připraveni poradit s postupem hlášení pojistné události nebo poradit, jak na Zélandu najít lékaře poblíž bydliště,“ dodává Lukáš Nápravník.

Cestovatelé s ročním pojištěním od CZECHKiwis si zároveň mohou zdarma objednat novozélandskou SIM kartu, takže již po přistání na NZ mohou být online.

Proč pojištění od CZECHKiwis

  1. Pojistné podmínky známe do detailů
  2. Spolupracující pojišťovny si důkladně vybíráme
  3. V pojišťovnách máme přímé kontakty pro případ, že něco nejde tak, jak má
  4. Rádi pomůžeme s výběrem, rozhodnutí ale bude vždy na vás
  5. Telefonní linka pro kontakt asistenční služby z NZ a Austrálie za cenu místního hovoru, mezinárodní přesměrování platíme my
  6. Novozélandská SIM karta zdarma k ročním pojištěním
  7. Prodejem pojištění to nekončí, žijeme na Zélandu a jsme připraveni pomoci
  8. Podpoříte provoz CZECHKiwis​

Cestovní pojištění ke kartě – Na co si dát pozor?

Cestovní pojištění by mělo být součástí každé vaší cesty za hranice České republiky. Sjednat si jej můžete buď přes jednu z komerčních pojišťoven a nebo jako doplňkovou službu k platební kartě.

Cena není všechno

Jedna z výhod cestovního pojištění k platební kartě je jeho cena. Oproti standardnímu cestovnímu pojištění od komerčních pojišťoven se v tomto případě můžete dostat na zlomek ceny. Zatímco cena u pojišťovny bude například 450 Kč za týden ve Francii , u banky zaplatíte částku v řádech desetikorun. 

Souvisí to s konceptem a s tím, co je v pojištění obsaženo. Pojišťovny počítají cenu podle počtu dnů a konkrétní destinace. A zahrnují řadu doplňkových pojištění. V případě cestovního pojištění k platební kartě je pojistné účtováno měsíčně nebo ročně a zahrnuje většinou jen léčebné výlohy. 

Už z toho plyne, že cestovní pojištění k platební kartě není vhodné pro každou příležitost. Na co si tedy dát pozor?

Co je v pojištění obsaženo

Zjistěte si, co vám vlastně cestovní pojištění ke kartě kryje. Ve všech případech bude krýt léčebné výlohy, tedy situace, kdy se zraníte nebo onemocníte. Ve většině případů vám pokryje i akutní zubní ošetření. Tady si však dejte pozor.

Musí jít o skutečně akutní problém, nikoli dlouhodobě přehlíženou nemoc, kterou byste chtěli na cizí náklady vyřešit během dovolené. I pro tyto případy je ošetření zubů limitováno částkou, která se většinou pohybuje okolo 10 000 Kč.

U některých bank pak bývá zahrnuta i repatriace. 

Pokud by cestovní pojištění k platební kartě obsahovalo ještě i další pojištění, jedná se o světlou výjimku. 

Co chybí, aneb kam se pojištění nehodí

Znalý cestovatel už pozná, které pojištění mu u platební karty bude chybět. Jde například o pojištění zavazadel, pojištění odpovědnosti, pojištění právní pomoci, pojištění nevyužité dovolené a další. 

V případě pojištění zavazadel se pak musíte rozhodnout, jestli budete riskovat a případná ztráta či poškození zavazadla vám nebude vadit, nebo si sjednáte klasické cestovní pojištění, které toto riziko kryje.

U pojištění odpovědnosti se budete rozhodovat podobně, ale rizika jsou tu větší. Pokud se vám ztratí kufr a nikdo vám nevyplatí žádnou náhradu, je to velmi nepříjemné, ale není to finančně likvidační.

V případě, že ale například v zimě vyrazíte na hory, srazíte na sjezdovce jiného lyžaře a způsobíte mu újmu, bude ji vymáhat po vás. V zahraničí jsou tyto situace poměrně běžné a částky nezřídka dosahují i několika milionů.

Bez pojištění odpovědnosti na zdraví a majetku se pak dovolená snadno změní v noční můru a doživotní splácení.

Pozor na pojistné limity

Zajímejte se i o to, jak velké jsou limity u pojištění léčebných výloh. Standardně se pohybují od 1 000 000 Kč do 4 000 000 Kč. Vyšší pojistné limity byste získali u prémiových platebních karet. Tam ale často pojištění bývá už součástí karty.

Výše pojistného limitu vás do určité míry omezuje v tom, kam s takovým pojištěním vyrazit. Obecně se doporučuje pojistný limit okolo 3 000 000 Kč, pokud cestujete do okolních zemí.

Pokud vaše cesta vede dál po Evropě, doporučuje se pojistný limit 6 000 000 Kč. Čím dále od domova jste, tím by měl být limit vyšší.

Speciální kategorií je pak USA, kde jsou náklady na ošetření velmi vysoké a pro cesty tam se doporučuje limit ve výši 100 000 000 Kč, případně neomezený.

Pojištění k platební kartě je tak vhodné v případě, že cestujete v rámci Evropy, nikoli mimo ni. 

Budete mít zájem:  Příznaky Po Kousnutí Klíštětem?

Kolik členů rodiny smíte vzít s sebou?

S pojistnými limity souvisí ještě jeden faktor, který je třeba zvážit. Někdy totiž cestovní pojištění k platební kartě kryje také léčebné výlohy členů rodiny, kteří jedou s vámi. To se může zdát jako velmi výhodné, ale může to být velmi rizikové.

Pokud plánujete využít i tuto možnost, informujte se, jakým způsobem je nastaven limit u pojištění léčebných výloh. Zda když banka uvádí, že limit je například 3 500 000 Kč, tak platí na každou osobu zvlášť nebo pro všechny osoby dohromady.

Na českém trhu se vyskytují obě varianty. V případě, že limit platí pro každou osobu zvlášť, je to pro vás výhodné. Pokud neplatí, pak vám pojištění nemusí stačit ani na krátkou dovolenou k moři po Evropě.

Není člen jako člen

Abyste s sebou mohli vzít člena rodiny a vztahovalo se pojištění i na něj, musíte si většinou připlatit dražší variantu. I tak se ale dostanete na částku v řádech desetikorun měsíčně. Informujte se ale, koho počítají banky jako člena rodiny.

Někde je takto brána jedna dospělá osoba a maximálně 3 děti. Jinde se pojištění vztahuje i na sourozence a prarodiče. Rozdíl může být i v tom, zda s vámi děti žijí ve společné domácnosti a zda jsou mladší 18 let. Některé banky uznávají pojištění i jim jen v takových případech. Jinde je možné v rámci karty pojistit i zletilé dítě, které žije samostatně

Pojištění je časově omezeno

Standardní cestovní pojištění si sjednáváte na konkrétní časové období. U pojištění k platební kartě to tak není, zaplatíte si buď měsíční nebo roční paušál.

Neznamená to však, že byste mohli na rok odjet do zahraničí a spoléhat se na zmíněné pojištění. U všech platebních karet je délka jedné cesty do zahraničí časově omezena. Nejčastěji na 90 po sobě jdoucích dnů. U prémiových karet to může být i 120 dnů a naopak u některých bank je to jen 45 dnů. Vždy je třeba se informovat, jak to bude ve vašem případě.

Nad tento limit vám pak pojištění neplatí. Pokud byste chtěli být pojištění nadále, museli byste si udělat pauzu a vrátit se alespoň na jeden den do České republiky. Nebo si sjednat standardní cestovní pojištění na zbytek cesty.

Kam ano a kam ne?

Pro jistotu si shrňme, kam je výhodné vyrazit s pojištěním k platební kartě a kde by bylo moudřejší zvolit jinou variantu.

Pokud cestujete v rámci Evropy na klasickou dovolenou k moři, kde plánujete provozovat pouze rekreační sporty a jde spíše o pobytovou dovolenou, případně jedete jen na eurovíkend, je takové pojištění výhodné nejen cenově, ale pokryje i vaše případné náklady na ošetření.

Při cestách mimo Evropu nebo pokud víte, že budete provozovat rizikovější sporty, typicky surfing, windsurfing, vysokohorskou turistiku atd., je potřeba se na takovou dovolenou pojistit více, než jak umožňuje pojištění k platební kartě.

Rada na závěr

Na závěr připomeňme pouze základní informace, které občas utečou i zkušenému cestovateli. Pokud si sjednáte cestovní pojištění k platební kartě, musíte tuto kartu mít na dovolené s sebou. Není nutné, abyste s ní platili, ale bude potřeba se kartou prokázat, kdyby se vám něco stalo a chtěli jste na základě sjednaného pojištění ošetřit.

Nezapomeňte také na to, že pojištění může být nastaveno na bázi pravidelného placení. Každý měsíc vám pak banka strhne peníze za to, že u ní pojištění máte. Pokud tedy víte, že jedete na dovolenou a pak se půl roku nikam nechystáte, vyplatí se pojištění zrušit a před další cestou sjednat znovu.

Hodnocení článku:  

Počet hlasů: 3

Cestovní pojištění ve stínu koronaviru. Na co si dát pozor?

Je téměř jisté, že šíření nového koronaviru významně zasáhne cestovatelský průmysl. Do zasažených oblastí cestují tisícovky turistů. Jak se tato epidemie dotkne cestovního pojištění? (text byl vydán 27. 2., tedy před zavedením zákazu cestovat – obsahuje nicméně zajímavé informace k řešení zrušených cest)

Zajímalo nás, jak se pojišťovny v kontextu šíření koronaviru staví k plnění z cestovního pojištění v situaci, kdy někdo vyjede do oblasti, o níž se ví, že se tam nemoc objevila. V Generali České pojišťovně by to řešili poměrně přehledným způsobem.

„Pokud jde o oblast pojištění léčebných výloh, tak je situace následující. Odjede-li a onemocní-li klient v lokalitě, kam není doporučeno vycestovat (Ministerstvem zahraničních věcí nebo např.

mezinárodní zdravotnickou organizací), pak jde o nerespektování tohoto upozornění a jedná se o cestu na vlastní nebezpečí.  V takovém případě v souvislosti s koronarivem nevzniká nárok na poskytnutí pomoci, respektive nároku na pojistné plnění.

  Jen pro úplnost dodám, že pokud by k onemocnění došlo v lokalitě, kam ministerstvo doporučení necestovat nevydalo, pak bychom samozřejmě náklady za lékařskou péči a případnou karanténu hradili. Repatriace by se řešila individuálně po dohodě s příslušnými orgány, které jsou k tomu v Česku kompetentní.

U pojištění storna cesty opět vždy vycházíme z aktuálního doporučení Ministerstva zahraničních věcí pro danou oblast. Pokud je vydáno doporučení necestovat, pak je možné pojištění storna cesty uplatnit,“ říká Jan Marek, tiskový mluvčí Generali České pojišťovny.

Podobně by postupovala také pojišťovna Slavia. „V případě, že by se klient pohyboval v místě, kde je vyhlášená epidemie a věděl o tom, že je tam riziko nákazy již před jeho nástupem na cestu, tak bychom nehradili, např. uzavřená města v Itálii.

Pokud by však v době klientova pobytu byla na daném místě vyhlášená epidemie, před cestou žádné riziko nehrozilo a klient by prokazoval symptomy nemoci, tak bychom případné ošetření pochopitelně hradili,“ uvedla Klára Nosilová, produktová manažerka cestovního pojištění.

„Když se klienti v souladu s doporučením Ministerstva zahraničních věcí necestovat do obcí či oblastí, kde italské úřady vyhlásily karanténu, rozhodnou zrušit svůj dříve zakoupený zájezd, podléhá takové zrušení standardním storno podmínkám cestovní kanceláře.

V karanténě prozatím není žádná z cílových destinací lyžařských zájezdů našich hlavních partnerských zimních CK. To samé platí i pro individuální cesty, už před vyhlášením karantény pojištěné v UNIQA, pokud klient současně sjednal pojištění storna.

V takovém případě může zákazník obdržet za již uhrazené, ale nečerpané služby (doprava, ubytování, program) z pojištění storna náhradu až do výše 80 % zaplacené ceny,“ uvedla Eva Svobodová ze společnosti UNIQA.

Tyto podmínky platí v případě, kdy klient zakoupil pojištění stornovacích poplatků před vyhlášením nedoporučení navštěvovat cílovou lokalitu.

„V případě, že čeští občané kvůli karanténě v některé z uzavřených oblastí nebo měst uvíznou a nebudou se moci vrátit v původně plánovaném termínu, UNIQA prodlouží platnost pojištění léčebných výloh na tuto dobu automaticky,“ doplnila Eva Svobodová.

Podle Václava Bálka ze společnosti Allianz pojišťovna zaplatí storno zájezdu, pokud klient nebo jemu blízká osoba před odjezdem onemocní, zemře, ale také v případě rozvodu, ztráty zaměstnání apod. „Na cesty do oblastí, kde došlo ke zhoršení či stabilitě nedobré geopolitické, klimatické nebo epidemiologické situace, se storno nevztahuje.

Pokud jde o léčebné výlohy, které tvoří základ cestovního pojištění, ty se vztahují i na onemocnění koronavirem, pokud by jím klient na místě onemocněl. Neměl by se ale dostat do oblasti, do které již byl vyhlášen zákaz vycestování.

Zcela vyloučené pojistné krytí je pak v zemích, které státní nebo jiný veřejný orgán označí za válečnou, zdraví či životu nebezpečnou zónu, do které nedoporučuje cestovat,“ okomentoval situaci Václav Bálek.

Také pracovníci ERV Evropské pojišťovny intenzivně sledují situaci kolem koronaviru COVID-19. Pokud je klient již v zahraničí nebo tam míří, pojišťovna se o něj postará. „Klient má plný nárok na služby plynoucí z pojištění – asistenční službu, úhradu nákladů na léčbu apod.

Když klient pojede do oblasti, která je už koronavirem zasažena, zajistíme a uhradíme léčení jakýchkoli nemocí či úrazů mimo koronaviru, jehož řešení podléhá rozhodnutí místních úřadů. Co se storna týče, tak obava plynoucí z výskytu koronaviru v oblasti, kam má klient cestovat, není důvodem pro uznání storna.

Doporučujeme domluvit se s CK, prodejcem letenek či poskytovatelem ubytování na změně destinace či termínu.

Pokud si klient koupí naše pojištění Storno Plus v době, kdy ještě MZV nevydalo doporučení necestovat do daného místa, a pak došlo k uzavření konkrétního cílového letiště či oblasti, má nárok na plnění z pojištění storna,“ řekl Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

ERV automaticky bezplatně prodlouží pojištění na celou dobu, kterou klient musí strávit v karanténě. Stačí se pouze ozvat naší asistenční službě. „ERV Evropská se rozhodla nucené umístění v karanténě považovat brát jako hospitalizaci v nemocnici.

Budete mít zájem:  Vozíčkáři mají novou naději, že jim lékaři vrátí pohyb

Proto klienti, kteří mají sjednáno pojištění obsahující náhradu za nevyužitou dovolenou, od nás dostanou kompenzaci za dobu strávenou v karanténě ve výši 1-2 tisíce Kč/den, celkově 8–20 tisíc Kč podle typu produktu.

O umístění lidí do karantény rozhodují místní orgány, které by se rovněž měly postarat o náklady na pobyt v karanténě. V době karantény jsou naše možnosti pomoci klientům přirozeně omezeny místními opatřeními.

Cestovní pojištění se bohužel nevztahuje na ušlou mzdu, prodloužené parkování na letišti, náhradní letenky apod.,“ doplnil Vlastimil Divoký.

Rozdílný pohled nepanuje ani v České podnikatelské pojišťovne. „V případě, že se pojištěný i přes varování vydané MZV ČR vydá do oblasti označené MZV ČR jako oblast se zvýšeným bezpečnostním rizikem, viz ustanovení čl. 12 Obecné výluky z pojištění odst. 2 písm. a) a následně čl. 16 Výklad pojmů odst.

7 Všeobecných pojistných podmínek pro cestovní pojištění, je úhrada léčebných výloh vyloučena. Pokud pojištěný v oblasti se zvýšeným bezpečnostním rizikem pobýval již před vyhlášeným stupněm rizika, pojištění by se na něj vztahovalo a pojistné plnění by bylo poskytnuto.

Pokud by pojištěný byl nakažen v oblasti, která není MZV ČR vyhlášena jako oblast se zvýšeným bezpečnostním rizikem, pojištění by se na něj vztahovalo a pojistné plnění by bylo poskytnuto. Kdy by byl pojištěný zařazen do karantény, a v této době jeho cestovní pojištění skončilo, se pojištěnému cestovní pojištění na adekvátní dobu, (např.

po dobu vyhlášené či trvající karantény v cílové oblasti), automaticky zdarma prodlužuje. Pobyt v karanténě, například v hotelu, není předmětem pojištění (vyšší moc). Asistenční služba pojistitele však může klientům pomoci přebukovat letenky na jiný termín apod. Ve všech výše uvedených situacích, je nutné kontaktovat asistenční službu pojistitele Global Assistance.

V případech, kdy dojde k pojistné události, je třeba předložit doklad o nařízené karanténě, hospitalizaci apod. Co se týče pojištění storna, tak z něj nelze pojistné plnění poskytnout, jelikož výskyt epidemie není předmětem tohoto pojištění. U pojištění nevyužité dovolené rovněž nelze pojistné plnění poskytnout, jelikož výskyt epidemie není předmětem tohoto pojištění.

V případech, kdy klient ČPP v zájmu prevence do oblastí se zvýšeným rizikem nevycestuje, bude na základě výpovědi pojistné smlouvy klientem proplaceno pojistné v celkové výši,“

řekla Renata Čapková, mluvčí ČPP. 

Aktuální situaci v Evropě související s šířením koronaviru COVID-19 pečlivě vyhodnocuje i pojišťovna Kooperativa přijala, je dočasné zastavení prodeje pojištění STORNA v rámci cestovního pojištění.

„Na druhou stranu, máme pro klienty i uklidňující zprávy,“ ujišťuje Jana Konvalinová, vedoucí Odboru cestovního pojištění v Kooperativě. „Pojištění léčebných výloh se vztahuje i na riziko koronaviru.

Pokud by tedy byl pojištěný během pobytu v zahraničí nakažen v oblasti, která není MZV vyhlášena jako oblast se zvýšeným bezpečnostním rizikem, pojištění se na klienta vztahuje v plném rozsahu, tedy včetně rizika koronaviru.“  Vstříc vyjde Kooperativa klientům i v případě rizika karantény.

„Pro případy, kdy pojištěný pobývá v oblasti, do které odcestoval v době, kdy nebyla MZV označena jako oblast se zvýšeným bezpečnostním rizikem, a je zařazen do karantény, v jejímž průběhu jeho cestovní pojištění končí, zdarma pojištěnému prodloužíme pojištění léčebných výloh na adekvátní dobu, tj.

na dobu, než se bez zbytečného odkladu po skončení své karantény vrátí do ČR. Jen bychom klienty rádi požádali, aby se ozvali naší asistenční službě, kontakt mají na asistenční kartě či na naši infolinku,“ upozorňuje Jana Konvalinová. 

Podle specialistky Kooperativy v případě, že se pojištěný i přes varování MZV vydá do oblasti označené jako oblast se zvýšeným bezpečnostním rizikem, je pojišťovna oprávněna v případě události nastalé v příčinné souvislosti s nákazou koronavirem přistoupit ke snížení pojistného plnění z důvodu porušení povinností pojištěného nezvyšovat pojistné riziko a předcházet vzniku pojistné události. Zároveň jsou z pojištění léčebných výloh vyloučeny události, které vzniknou v oblastech, kde je vyhlášen stav epidemie/pandemie.  

Speciální pravidla se v souvislosti se šířením koronaviru vztahují také na provoz na letištích a pasažéři by právě na takových dopravních uzlech měli být na pozoru. Letiště Václava Havla Praha například vyhradilo speciální brány pro přílety z Itálie. Platí v nich zvýšená hygienická opatření a cílený screening.

Jde celkem o šest bran v přízemí  Terminálu 2, které jsou nejblíže východu terminálu. Cestující z Itálie jsou soustředěni do jednoho místa, aby se omezil jejich pohyb po letišti. V souvislosti s cestami do Itálie nicméně platí, že se do země většina lidí vypravuje osobním autem.

Screeningy na hranicích a podobná opatření ale zatím ministerstvo nenavrhlo.

A jak se k cestovnímu pojištění staví další pojišťovny? Následující informace vychází z aktuálně platných verzí všeobecných pojistných podmínek. Na sjednaná pojištění vašich klientů se mohou vztahovat starší podmínky z doby sjednání smlouvy.

  AXA miňuje epidemii mezi výlukami – tedy výjimkami, na které se pojištění nevztahuje nebo při nichž „nejsou povinni plnit“. AXA nekryje událost, která (mimo jiné) „nastala v důsledku špatných epidemiologických situací v cílové zemi“.

ČSOB Pojišťovna odmítala „následky epidemické nebo pandemické nákazy“ obecně v celém cestovním pojištění, před pár dny nicméně formou veřejného příslibu zmírnila podmínky pro pojištění léčebných výloh a nově tak kryje i epidemii či pandemii.

U storna sice připouští „přírodní katastrofu nebo válečný konflikt či teroristickou akci v cílové oblasti“, o epidemii však nemluví, takže se na ni může dál vztahovat obecná výluka. Ostatní pojišťovny pak sice epidemii u storna výslovně neodmítají, ale ani ji neuvádějí mezi možnými pojistnými událostmi.

To v praxi obvykle znamená, že nic neproplatí, přestože se v konkrétní situaci mohou rozhodnout pro vstřícnější postup. Direct pojišťovna dokonce neslibuje krytí ani pro případ storna kvůli přírodní katastrofě.

Bezplatné zrušení pojištění je reálné

Pokud musí klienti odpískat dovolenou a jejich pojištění storna se nevztahuje na epidemii, je dobré se podle informací webu Peníze.cz zkusit domluvit s cestovní kanceláří, leteckou společností nebo poskytovatelem ubytování.

Přinejmenším mají šanci – ne však automatický nárok – na výměnu za pozdější termín. Otestovat vstřícnost můžete i u pojišťovny. Podle ohlasů z poboček je tu šance na bezplatné zrušení už sjednaného cestovního pojištění.

Když vaši klienti nikam nepojedou, dostanou tedy zpátky aspoň těch pár stovek. S vrácením peněz za zájezd, jestliže to nevyplývá přímo z pojistné smlouvy, ale ať moc nepočítají. Samotné pojištění storna je v rámci cestovního pojištění spíše doplňkem.

I v něm ale najdeme výrazné rozdíly. Vyplatí se je prostudovat, když nechcete, aby vaši klienti přišli o peníze za drahý zájezd, letenku nebo ubytování.

Jak uvedl server Peníze.cz při sjednávání cestovního pojištění kromě ceny je důležité věnovat pozornost tomu, na co všechno a do jakého limitu se vztahuje, a jaké jsou výluky.

Aktuálně i tomu, jestli se vůbec vztahuje na epidemii či pandemii.Dobrou zprávou je, že většina ze zmíněných pojišťoven klientům léčebné výlohy při nakažení koronavirem proplatí.

Berou ho totiž stejně jako jiné náhle vzniklé onemocnění. 

Podle analytika společnosti Broker Trust Aleše Zemana, pokud někdo uvízne kvůli koronoviru v karanténě, měly by pojišťovny platnost cestovního pojištění automaticky prodloužit, lišit se už ale bude, zda vám proplatí případné vícenáklady, které budou souviset s prodloužením vašeho pobytu kvůli karanténě.

Pokud vám cestovní kancelář z důvodu šíření nákazy koronavirem bez náhrady zruší již zakoupený zájezd, minimálně některé pojišťovny již deklarovaly, že budete moci bezplatně odstoupit i od smlouvy o cestovním pojištění.

Pojišťovny doporučují, aby se v případě vzniku pojistné události obraceli klienti na asistenční službu, která jim poradí, jak v rámci konkrétní události postupovat. V mnoha případech asistenční služba i reálně pomůže, třeba s transportem příbuzných, pokud byste vy museli zůstat v nemocnici.

Zároveň ale pojistné ústavy upozorňují, že možnosti asistenčních služeb mohou být v souvislosti s místními omezeními, jako je třeba karanténa některé oblasti, zásadním způsobem omezené.

Jak se chránit?

  • dodržovat zásady respirační hygieny, často mýt ruce mýdlem a vodou,
  • pokud možno, vyhýbat se kontaktu s osobou, která jeví příznaky onemocnění dýchacích cest
  • používat dezinfekční prostředky s plně virucidním účinkem,
  • nezdržovat se v místech s vyšším počtem lidí,
  • jedinci, kteří trpí respiračním onemocněním by měli dodržovat pravidla respirační hygieny – tj. při kýchání a kašlání řádně užívat, nejlépe jednorázové, kapesníky, při kašlání a kýchání si zakrývat ústa paží/rukávem, nikoliv rukou (kapénky se pak mohou přenést dál) a používat ústenku tak,  aby omezili možnost přenosu nákazy na okolí.

Zdroj: oPojištění.cz

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector