Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.Děkujeme za pochopení.

Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno Ať ministerstvo uvede důvody pro které Brusel odmítl vyhlášku pro balený chléb a pečivo.A zároveň, který z bruselských „úchyláků“ to odmítl, jmenovitě, abychom věděli s kým máme tu čest.Nebo se snad panstvo z EK bojí hněvu lidu?Zase brání svoje pochybné „kšefty“.Už by bylo načase, vyhnat tu „svoloč“ od válu.
Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno Právě koukám na jednu z posledních legálních reklam na rozpékané pečivo z Intersparu: „Čerstvě upečeno. Proč je pečivo z Intersparu nejžádanější? Protože je nepřekonatelně dobré a čerstvé! Naši pekařští mistři je pro vás totiž připravují z těch nejlepších surovin několikrát denně, takže si je domů často přinesete ještě krásně teplé. Jedině takové pečivo vám pak vydrží dlouhou dobu dokonale čerstvé a nádherně křupavé, takže si požitek z něj můžete dopřát, kdykoli dostanete chuť!“
Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno Jaký problém mají? Pekařský mistr několikrát denně vezme surovinu z mražáku a vrazí ji na dopečení.
Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno Jistě by bylo dobré označit dopékané. Např. v Albertu to vím, protože tam dělá moje známá a řekne mi to, stejně to mají už rozdělené – jeden řádek rozpékané a druhý čerstvý. Už vůbec nerozumím tomu koktalovi z toho svazu, že to zatíží obchodníky a zmate zákazníky. Copak zákazníci jsou takový tupci. Je fakt, že když vidím co všechno jsou schopní jíst, tak se nedivím, že mají šéfové těch organizací takové představy, ale snad lidé umí číst. Úplně by stačilo nad regál napsat rozpečeno. Už si dokážu představit ty úřednické šimly jak zase vymyslí k takovému banálnímu problému hromadu administrativy. To by mohly být zmateni nejen zákazníci, ale i obchodníci. U ryb je to např. hodně důležité, na to si musí dávat každý hodně pozor- je to na etiketě, ale dá to práci najít. Já bych si rozmraženýho pangase nekoupil.
Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno
Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno Jak víte, že v mražených houskách není recyklované pečivo? Výroba těsta či pečiva je vždy stejná, akorát u dopékaných se výroba přeruší mrazením.
Tak teoreticky, s mraženým polotovarem nemáte žádnou vratku, že. Ale já tomu věřím, že to sypou i do nich.
Na potraviny nemusí být normy, jen ať se zavedou třídy podobně jako tomu je u energetických spotřebičů. A definuje se, co je A, co je B atd. pro každou kategorii lahůdkářských, pekařských, masných a jiných výrobků… U zeleniny je také I. a II. jakostní třída…A ať si spotřebitel rozhodne, zda si koupí špekáček třídy A za 145,- Kč/kg nebo třídy E za 45 Kč/kg. Ty by se třeba lišily podílem masa a obsahem separátu, vody, kůží a paznehtů.
Bendl Tohle je cesta jakou by to mělo jít – jasně označit potraviny, napsat spotřebitelům, jak a z čeho to je vyrobené a postupně je vzdělávat na téma CO TO JE KVALITA.Nic nemusí být řešeno zákonem, jde jen o to, aby lidi ve většině přestali kupovat odpadky a aby je měli šnaci poznat.
A to, co spravne oznaceni narizuje, zakonem neni? Proste to neokecate … trh potrebuje mit jasne vymezene hranice zakony, ktere se maji vymahat. A cemu rikate odpad? Skodlivym potravinam? Takze to znamena spatne zakony nebo jejich vymahani. Nebo tak nazyvate neskodlive produkty jen s nizsim obsahem masa a pod? Tak to at si kazdy rozhodne sam co mu chutna a na co ma penize. Ja si klid ne rad koupim neco jako parek s nizkym obsahem masa jen to maso a ten zbytek by mel byt ze zdravi nezavadnych potravin, nejlepe skutecne bio a pod.
Je snad rozdíl nařizovat zákonem složení (recepturu) a na druhé straně povinnost informovat spotřebitele a definovat parametry klasifikace potravin.
Popravde nevim o jedinem zakonu co by narizoval slozeni … kdyz jsou vsechny slozku pro cloveka zdravotne nezavadne. Mozna mate na mysli v pripade kdyz chce nekdo nejak vyrobek pojmenovat … to je podle mne dobre aby si pak nekdo nekoupil „cokoladu“  z hnedeho uhli …
Zákon např. určuje složení špekáčku, Vysočiny, másla atd …
Ano … ale podle mne nezakazuje vyrabet podobny vyrobek s jinym slozenim, jen musi pouzivat jiny nazev.
Nevíte někdo, jak je to aktuálně s recyklací neprodaného pečiva? To se prý ztvrdlé vrátí do pekárny, kde se rozemele a znovu přidá do mouky. Jestli je to pravda, tak to si časem lze koupit takovej pěknej chutnej desetkrát zrecyklovanej rohlíček … Četl jsem, že je na to nějaká norma a snad to přišlo z EU, ale bojím se tomu uvěřit.
Ano, existuje v našich normách údaj, kolik % starého pečiva může být použito pro výrobu pečiva „čerstvého“
Nevoněly vám socialistické pekárny,konzervárny,masný průmysl.Byl malý výběr,to uznávám.Ovšem díky existenci státních norem byla kvalita neskonale na vyšší úrovni jak dnes.To samé u jogurtů a pod.Nebyly navoněné a efektně zabalené jak na západě,ale kvalitní byly.Dnes normy nejsou,každej streejdula má pekárničku a peče z dovážených sra.ek,z poloitovarů,které nikdo nekontroluje.Ukazuje se jasně,že řeči o tom,že soukromý sektor zajistí kvalůitu,množství a bude lepším než státní pekárny nebo masny byly jen pouhými povcídačkami převratových aktérů.Může mi někdo říci proč se rušily normy,které mnoho let fungovaly???Proč jsou etikety na zboží stále víc nečitelné,proč lahve s pivem značíme jako výčepní a ležák a nikdo neví,že v kategorii výčepní vlastně mohou být po zrušení norem ne desítky,ale klidně devítky.Prostě máme pozlátko pěkných balení,to jsme o převratu chtěli.Tak se nedivme
Absolutni souhlas
ale vždyť to podporují sami lidé. dobrej chleba za 39 jim nevoní a kupujou mizernej za 29. to není v režimu, ale v lidech…..
…a ti, co si koupí ten hnus za 29,-, budou nejvíc řvát že ten chleba nestojí za nic a že to by se za rudých socialistů stát nemohlo. Inu lůza byla vždycky uřvaná nejvíc.
Jenze chudak se vzdy diva na cenu. Co ma delat, kdyz mu nezbyvaji penize treba na najem?
no, bochník chleba už za 5,20 nebude, to dá rozum. a já ještě opáčím- ne každej, ale spousta lidí chlastá a hulí, co třeba si koupit kvalitní potraviny?
Pokud bereš chléb z řeteězců, tak i ten za 39,- stojí za starou bačkoru …
ne, to fakt neberu
Kdyz zaplatis trzni najem a dalsi vylohy s bydlenim tak se proste setri kde to jde …
Normy zrušil Gandalovič někde okolo roku 2006, jinak by řetězce neměli co prodávat. Musím naprosto souhlasit, že bez těchto norem a přísných kontrol je zákazníkům prodávaný hnůj. Já osobně proti zemědělství za komárů nic nemám, byla to jedna z mála dobře fungujících věcí.Pozor, neschvaluji ale násilné vyvlastnění zemědělské půdy, jak se tomu dělo
Je hodně špatných pekáren, ale je taky hodně vynikajících, malých. Nabídka ale i kvalita se s tím, co bylo za komančů nedá srovnat. Byl za komančů slunečnicovoej nebo žitnej biochleba? Byly bagety? Atd. Ano, byly normy, ale tyjsou nutné pro velké tovární pekárny – nezapomeňte, že komunisti malé pekaře zrušili. Malej pekař žádný normy nepotřebuje, ten prodává díky svojí pověsti a tradici. Plácáte nesmysly.
Doufám, že ty hnusy, kterým si dovolují říkat v Bille rohlíky brzy zmizí z nabídky tohoto řetězce. Fuj.
Nezmizí, jen přibude cedulka, že se jedná o dopek…
jo. rohlík za kačku, no nekupte to……
to že budou označovat že výrobek je z polotovaru je prohra? sorry, ale tohle mohl napsat jenom vyšinutej redaktor. nebo si snad redaktor myslí že zákazník je ovce co nesmí nic vědět a informování je kazení podnikání?prohrál jedině ten, kdo jako polotovar použvá výrobky z chemičky
Tady se musím redaktora zastat. Řetězce prohrály a zákazník vyhrál. Co je na tom k nepochopení? A já jsem za to rád. Teď se konečně ukáže, kdo ze zákazníků chce kupovat něco, co je za hodinu gumové, je to téměř bez chuti a druhý den je to tak tvrdé, že se to hodí max. do strouhanky nebo zkrmit zvířatům (ovcím, psům, koním). Já osobně upřednostňuju pečivo čerstvé, proto jej nekupuju v hypermarketech, protože tam nikdy nemám jistotu, jestli koupím, co chci, nebo ne.A v tomhle právě řetězce prohrály, protože budou muset značit dopeky.Už tomu rozumíte? To že prohrály řetězce není negativní označení, je to označení vítěze (zákazník) a poraženého (řetězec jdoucí bez skrupulí po zisku za každou cenu).
Budete mít zájem:  Lehký Průběh Koronaviru Příznaky?
psům a pečivo? no nazdar…..chudák pes…. tak piškot, nebo kousek housky, jako pamlsek
Jako pamlsek ne, na vyčištění zubů. My máme ovčáky a občas (cca 1x za 3 měsíce) jim dáme tvrdé housky jen tak mezi jídly. A máte je vidět, jak je s chutí žerou. V tu chvíli je v kotcích ticho (tzn. žádný štěkot) a slyšíte jen hlasité křoupání…
Vždyť spotřebitel má nárok vědět, zda je pečivo čerstvé nebo rozpékané. Spotřebitel má přece nárok na výběr.
Protože jim to kazí byznys. Někteří lidi si myslí, že je to čerstvě upečené, když to tam sypou do regálů. Rozpečené / dopečené už nezní tak sympaticky.
že Bendl dostal v krabici málo,když tohle v ČR podpořil!!!To není možný,aby tady něco dobrého prošlo!!!!
Ale jinak já si to rozpeču docela rád sám, hlavně chci i u pečiva složení, posledně jsem naražil na hnědé obarvované pečivo, nic proti karamelu, ale „zdravá“ celozrnná mouka je něco jiného…
…… a druha – vymahatelnost v teto zemi …
Netuším jak přesně je vyhláška napsána.. ale některé řetězce to můžou s klidem vyřešit velkou cedulí u vstupu.. zde nekoupíte čerstvé pečivo… případně to mohou otočit a označovat právě jen čerstvé pečivo, protože tak ušetří na cedulkách…A bacha.. doufám že se to netýká jen řetězců super/hyper…. protože třeba pekárny co jsou rozlezlý po hodně nádražích… MR.Baker (taky řetězec z mého pohledu).. tak tam maj snad dopíkaný i větrníky co mají vedle těch mraženek… ale fronta je tam pořád… blee
Naštěstí to platí pro všechny, takže už se (snad) nestane, že si člověk koupí rohlíky jakožto čerstvé pečivo a za dvě hodiny zjistí, že to byl dopek (už je tvrdé).
Podívejte se na vamix.cz, který nabízí kompletní sortiment „čerstvě upečené“ Billy
Hypermarketu urcite informace o dopekani neodradi. Je totiz schopnej koupit si „parky“ na kterejch je jasne uvedeno, ze obsahujou jen 20% masa a bitky o viditelne zkazene vyrobky ve sleve svadi take rad. Bohuzel, kvuli temto lidem hypermarkety nabizi prakticky uz jen potravinove nahrazky, aby se socialne sabi mohli radovat, jak dobre nakoupili.
No počkej, to mi chceš tady namlouvat, že ty kejkle z Tesca a spol. jsou levný?Naopak, když to srovnám s řeznictvím, tak v onom řeznitví je kvalitní párek ve skopovém střívku za cenu srovnatelnou s tou uválenou hmotou ze septiku, pardon z Tesca
Jinými slovy, lidé jsou blbí. To ale není nic nového. Nicméně to nic nemění na tom, že kvalitně označené zboží může nakupujícím jen prospět. Když se někdo rozhodne to nečíst, je to jeho volba, ale třeba někomu to pomůže se rozhodnout, zda to ne/koupí.
Kvalitni uzenina se neda poridit pod 300 korun za kilo. Jen kdyz si udim sam, dostanu se az nekam na 200, ale nesmim do toho pocitat cenu svoji prace.
Počkej, tak ale domácí kvalitní šunku si vyrobíš za cenu do 120 Kč/Kg. Samozřejmě v Tescu párky, co jsou v akci za 59 Kč/Kg jsou nesrovnatelným aušusem. Ale jen jsem tím chtěl číct, že i kvalitní párek se dá koupit za příjmených 150 Kč/Kg

Rozpékané nebo čerstvé pečivo? Teď už to v obchodech poznáte!

Článek

Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno  

Ode dneška zákazníci v obchodech poznají, jaké pečivo si kupují, zda je vyrobené z zmrazeného polotovaru, nebo je čerstvé. Podle ministerstva zemědělství nová vyhláška reaguje na stížnosti lidí.

01.08.2012 07:10 |

podobné články

Podobné články

Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno  

Bílé pečivo nám slepuje střeva, tloustne se po něm, rozpékané pečivo je horší než čerstvé. Nejlepším řešením je bezlepková dieta. Omyl. Přinášíme vám řadu mýtů o chlebu a pečivu, které raději ve svém jídelníčku nechceme.

01.07.2015 05:18 |

podobné články

Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno  

Lepek slepuje střeva, po pečivu se tloustne a rozpékané pečivo je vždycky horší než čerstvé! To je jen malý výčet mýtů, které o pečivu kolují. Přitom ale chléb a pečivo by měly mít ve vyváženém jídelníčku své místo. Musíte ale umět vybírat a jíst ho přiměřeně!

06.07.2015 05:15 |

podobné články

Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno  

Malí prodejci potravin ani velké supermarkety už vám rozpékané, původně zmražené pečivo neprodají jako čerstvé. Voňavé rohlíčky, bagety, bulky a další pekařské výrobky, na které se vám při vstupu do obchodu okamžitě začnou sbíhat sliny a jsou ve většině případů dopékány z polotovarů, musejí být totiž ode dneška jasně označeny.

01.08.2012 12:05 |

podobné články

 

Pečivo, které je v obchodech dopékáno ze zmražených polotovarů, bude muset být v regálech povinně označováno údajem „rozpečeno“. Ministr zemědělství Petr Bendl minulý týden podepsal vyhlášku upravující značení pekárenských výrobků. Bendl to dnes řekl na Žofínském fóru. Dopékané pečivo se tak má odlišit od čerstvého. Předpis by měl začít platit během několika týdnů.

28.05.2012 17:30 |

podobné články

Osobnosti: Petr Bendl (512 článků)  

Zcela chybějící značení nebo údaj o dopékání uvedený příliš malým písmem. To jsou dva nejčastější prohřešky proti vyhlášce ministerstva zemědělství (MZe), která od 1. srpna ukládá prodejcům povinnost označovat v obchodech, zda jde o pečivo rozpékané či dopékané ze zmraze­ných polotovarů.

Mít voňavé pečivo po celý den se vyplatí | Zboží&Prodej – zprávy z retailu

Dopékané pečivo se stalo nedílnou součástí převážné většiny obchodů s potravinami. Zákazníkům, ale i prodejcům přináší jednoznačné výhody.

Přitom není nutné se obávat toho, že by tyto výrobky byly kvalitativně horší než čerstvé pečivo. Jejich prodeje stoupají a figurují v nabídce nejen řetězců, ale i menších prodejen.

Stačí mít správné vybavení a vybrat si z širokého sortimentu to, o které budou mít zákazníci zájem.

V obchodech s vlastními dopékacími pecemi se nejčastěji dopékají kaiserky, bagety, ciabatty, croissanty a další druhy jemného pečiva, jako je šnek, taštičky, pletence, listové kapsy a jiné.

Běžný spotřebitel je přitom prakticky nemá šanci od čerstvého pečiva podle chuti či pohledu rozeznat, protože jsou kvalitativně stejné a obsahují podobné množství přidaných látek jako nedopékané.

Jedinou nezbytností pro obchodníka je povinné označování místa výroby, kterým je v případě dopečeného pečiva sama prodejna.

Nejčastěji promované jsou croissanty

Z exkluzivního průzkumu pro časopis Zboží&Prodej společností Focus CZ Marketing- and IT Research vyplývá, že nejpromovanější značkou dopékaného pečiva z hlediska reklamního výkonu je Laura baguette (Meggle; 23 %) následovanou kromě privátních značek značkami Dakri stejnojmenného producenta (6 %) a Gut&Günstig (Edeka; 1 %). Trojici nejpromovanějších značek pečících směsí tvoří Jizerské pekárny (Jizerské pekárny; 17 %), Dr. Oetker (Dr. Oetker; 16 %) a Vitana (Vitana; 15 %). „Výrazně se oproti předchozím rokům promuje toastový chleba. Počet promoakcí oproti loňsku stoupl o 33 procent,“ uvádí Petr Miklík, manažer Kupi.cz.

Nejčastěji propagovaným jemným pečivem jsou croissanty, záviny, donuty a koblihy. Zároveň počet akcí na tyto výrobky během posledních tří let rapidně stoupá. Zatímco v roce 2014 bylo jen 72 akcí na croissanty, loni jich už bylo 160. Závin je na tom podobně. Počet akcí se zdvojnásobil.

Donuty jsou ještě oblíbenější, u nich počet akcí vzrostl dokonce čtyřnásobně. „Zatímco před pěti lety o tortillách, ciabattách a wrapech věděl málokdo, dnes patří ke známým produktům ostatního pečiva. Například tortilla je v součtu se slaným pečivem pátým nejpromovanějším pečivem.

Předčí tak klasické dalamánky, veky a jiné slané výrobky. Suverénně nejpromovanějším slaným pečivem jsou však bagety, které se každý měsíc objevují dokonce v padesáti akcích,“ dodává Petr Miklík.

Na druhém místě s polovičním promočním zastoupením jsou kaiserky a následují bulky a croissanty.

Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišenoProdejny dopékají až čtvrtinu pečiva

Podle Jaromíra Dřízala, výkonného ředitele Svaz pekařů a cukrářů v ČR, se v současné době ze zmrazených polotovarů dopéká zhruba čtvrtina pečiva, u některého sortimentu se podíl blíží až k třetině objemu.

Budete mít zájem:  Hořká pravda nejen o hořké čokoládě

V případě chleba není dopékání technologicky tak jednoduché, proto se týká nanejvýš pěti procent jeho celkového objemu. Dopékání není ničím neobvyklým, pro spotřebitele škodlivým a je běžné i v zahraničí.

V západní Evropě se dopéká až polovina prodávaného sortimentu s pečivem.

Zájem o pekárenské polotovary má tak stále vzrůstající tendenci.

„V našich obchodech si zákazníci mohou vybrat z několika desítek druhů pečiva, od kvalitního řemeslného pecnu přes tradiční speciality, jako je moravský koláč, až po inovativní produkty, mezi které patří například italská olivová tyčinka,“ uvádí Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl Česká republika. Také u dalších retailerů mají své místo. „Každá prodejna Penny má vlastní dopékací pec. Ve všech prodejnách tak zákazníkům nabízíme více než 30 různých výrobků,“ prozrazuje Tomáš Kubík, tiskový mluvčí společnosti Penny Market.

Nabídka není omezena

Není tedy divu, že nejen nadnárodní, ale už i tuzemští prodejci potravin lákají zákazníky na prodej dopékaného pečiva z vlastní pekárny. Obchodníci se tímto krokem navíc mohou pochlubit a s dopékárnami v prodejně mohou nabídnout teplé a voňavé pečivo i ve večerních hodinách.

„Zmrazené pečivo určené k dopékání je vhodné nabízet zákazníkům v každém typu prodejny s potravinami, a to od brzkých ranních hodin, nejlépe hned po otevření, a dále v průběhu celého dne,“ míní Václav Cimpa, oblastní ředitel prodeje společnosti Bidfood Czech Republic.

A za pravdu mu dává i Jaroslav Pomp mediální zástupce společnosti United Bakeries, a dodává: „Jejich hlavní výhoda je stoprocentní čerstvost a vůně, což jsou nepopíratelné benefity k jejich nákupu pro všechny zákazníky.“

Ještě jeden benefit přináší tento způsob prodeje pečiva. Obchodník se totiž nemůže dostat do situace, kdy mu dojde. Zkrátka, pokud objedná určité množství čerstvého pečiva, může ho vyprodat několik hodin ještě před zavírací dobou, což není vhodné.

Pokud kromě něj nabízí také dopékané, je možné snáze regulovat, kolik ho v provozovně bude mít, a to v průběhu celého dne. Zkrátka podle aktuálních zásob a obliby nakupujících postupně připéká nové a nové druhy pečiva.

To představuje velkou výhodu v tom, že dopékání probíhá průběžně a podle aktuální poptávky.

Správné vybavení je nutností

Prodejny chtějí uspokojit poptávku zákazníků, proto sortiment neustále rozšiřují a obměňují. „V našem případě hrají svoji roli i tematické týdny.

V americkém nabízíme muffiny nebo čokoládové cookies, v týdnech zaměřených na zdravý životní styl například proteinové bulky.

V rámci Španělského týdne pak zařazujeme tradiční Ensaimadu přímo ze Španělska, která se na pultech českých obchodů běžně neobjevuje,“ uvádí Zuzana Holá.

Aby bylo možné zajistit výrobu dopékaného pečiva, je nutné mít správné vybavení. „Jde především o pec na rozpékání pečiva, mrazicí box na uložení polotovarů a prezentační regál, nebo vitrínu,“ specifikuje Václav Cimpa.

Jaroslav Pomp upřesňuje, že pokud jde právě o výrobky s dlouhou dobou trvanlivosti, pak je nezbytností, aby měl mrazicí box teplotu alespoň -18 stupňů Celsia. „U některých výrobků, jako jsou například koblihy a koláče, není nutná ani pec, protože se rozmrazí při běžné teplotě,“ dodává.

V nabídce dodavatelů technologií jsou dnes řešení vhodná nejenom pro velké, ale i malé prodejny.

Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišenoVedle tohoto vybavení je potřeba z hlediska vybavení plnit legislativní a hygienické normy. „Minimem jsou žáruvzdorné rukavice a pečící papír. Z hygienických důvodů musí zaměstnanci při manipulaci s pečivem používat jednorázové rukavice. V dopekové místnosti pak mají zaměstnanci k dispozici plášť, teplou vodu, mýdlo a papírové ručníky,“ popisuje Tomáš Kubík. Rovněž je potřeba neopomenout alespoň základní úklidové náčiní, jako je smeták a lopatka. „V prodejně potom musí být vyčleněné místo určené pro manipulaci a přípravu pečiva,“ upozorňuje Václav Cimpa. V rámci modernizací obchodů Lidl jsou tato místa prodeje vybavena komfortními pekárnami, kam patří pece, ale i nerezové stoly pro přípravu pečiva, a také dostatečně velkými skladovacími plochami. Po celou dobu manipulace se zbožím přitom musí být dodržen teplotní řetězec. „Jinak pro pekárenské polotovary platí stejné vyhlášky jako pro ostatní pečivo. Navíc kromě toho, že na regálové liště musí být označeno, že se jedná o zmrazený polotovar, nesmí chybět v blízkosti nabízeného pečiva také k nahlédnutí seznam alergenů, legislativní název, složení a další věci, které určuje Zákon o potravinách 110/1997 Sb.,“ vysvětluje Tomáš Kubík.

Aditiva jsou i v čerstvém pečivu

Přídatné látky do pečiva, respektive aditiva, se mohou nacházet jak v čerstvém, tak i v hluboce zmrazeném, rozmrazeném či dopečeném pečivu. Záleží jen na tom, kolik jich tam je. Slouží nejen k vylepšení chuti, ale také k tomu, aby si pečivo drželo formu, tvar či barvu a vydrželo třeba i několik týdnů.

Ani pekaři čerstvého pečiva se bez nich neobejdou, přidávají například difosforečnan nebo uhličitan sodný, což je jedno z aditiv.

Je dokázáno, že svým složením se čerstvé a dopékané pečivo nemusí vůbec lišit, což potvrzuje Jaroslav Pomp: „Dopékané výrobky mají shodné složení i způsob výroby jako čerstvé výrobky a díky šokovému zmrazení při teplotě minus 35 stupňů Celsia nevyžadují žádné konzervanty, splňují tedy veškeré legislativní požadavky běžné pro pečivo. Zcela zásadní je ale podmínka dodržení stanoveného teplotního řetězce v celém procesu od výroby přes distribuci, skladování až po vystavení v prodejně. Takže žádné konzervanty, pouze mráz!“

Je jen na obchodníkovi, jakou a jak širokou nabídku pečiva si pro své zákazníky zvolí. „Ve všech prodejnách nabízíme zákazníkům více než 30 druhů rozpékaného pečiva.

Vedle standardních druhů pečiva, jako jsou bagety, kaiserky, croissanty, či chleby, můžeme vyzdvihnout 500gramový kvasový chléb, který prodáváme exkluzivně pod privátní značkou Karlova koruna a jehož recepturu jsme sami připravovali.

Dále nabízíme i menší svačiny, jako například hot dog, nebo kaiserku se slaninou a sýrem,“ prozrazuje Tomáš Kubík. Druhů a variant pečiva je tak velké množství. V tuzemsku pečivo určené k dopečení vyrábí několik firem.

Například v United Bakeries vyrábějí zhruba třicet druhů chlebů a běžného i jemného pečiva pro dopékání přímo v prodejnách.

„Mezi chleby jsou velice oblíbené rustikální, lámankové, bramborové a kváskové chleby, v nabídce jemného pečiva nechybí koblihy, koláče, muffiny, vázané šátečky, záviny a vánočky,“ konstatuje Jaroslav Pomp. Obecně se podle informací společnosti Bidfood Czech Republic nabídka rozděluje do tří prodejních kategorií: sladké pečivo (výrobky z listového, plundrového a kynutého těsta), slané pečivo (běžné, vícezrnné a tmavé) a chléb (více druhů určených k rozmrazení nebo k dopečení).

Nová vyhláška určí, co je pekárna

Ještě letos by měla vstoupit v platnost nová vyhláška o požadavcích na mlýnské obilné výrobky, těstoviny, pekařské výrobky a cukrářské výrobky a těsta z pera ministerstva zemědělství. Podle Svaz pekařů a cukrářů v ČR se dotkne 3500 firem.

Změní se v ní například nejen definice, jak má být chléb označen – zejména s ohledem na to, zda obsahuje kvas – ale i to, jaké provozovny lze nazývat pekárnami. „Dojde tedy ke zpřísnění podmínek a některé obchody se už pod tímto označením nemohou propagovat jako pekárny,“ vysvětluje Petr Miklík.

Podle nové definice to totiž může být pouze místo, kde se mísí suroviny, výrobek tvaruje a následně peče – zjednodušeně řečeno, se zde musí odehrávat celý proces výroby pečiva. Pekárnami tedy už nepůjde nazývat místa, kde se pečivo pouze rozpéká z přivezeného polotovaru.

Na tomto principu funguje podstatná část obchodů, ale některé z nich přece jen podstupují celý proces výroby pekárenských výrobků.

V České republice o tom, zda kupuje pečivo čerstvé, rozmrazené, nebo ze zmrazeného polotovaru, musí být zákazník přesně a podle vyhlášky jasně informován. „Vyhláška prodejcům nakazuje rozlišovat čerstvé pečivo a pečivo ze zmrazeného polotovaru viditelně v místě prodeje.

V letácích je to zřídka označeno a z fotek v nich se můžeme pouze dohadovat, zda se jedná o rozmrazené nebo čerstvé,“ komentuje Petr Miklík.

V prodejnách je to jiné, zde jsou vidět tabule „čerstvě dopečeno“ nebo „přímo z pece“ a u každého výrobku potom musí být cedulka s údajem, zda jde o pečivo čerstvé, rozmrazené, nebo ze zmrazeného polotovaru (viz značení v boxu).

Jestli je k údajům dopsáno „čerstvě dopečeno“ nebo třeba „čerstvě nakrájeno“, je zcela na volbě každého obchodníka. Co se velikosti značení týče, je vyhláška benevolentní, neurčuje velikost písma ani konkrétní podobu značení – zkrátka informace o druhu nebaleného pečiva musí být dobře čitelné.

Budete mít zájem:  Zlomenina Pažní Kosti Léčba?

Označování pekařských výrobků:

Čerstvé pečivo – označení může nést pouze nebalené běžné a jemné pečivo a chléb, jehož proces výroby nebyl v žádné fázi přerušen zmrazením nebo jinou technologickou úpravou sloužící k prodloužení trvanlivosti. Spotřebitelům mohou tento typ pečiva obchodníci prodávat nejdéle do 24 hodin od upečení.

Rozmrazeno – označení se musí uvádět u nebaleného pekařského výrobku, který byl v hotovém stavu zmrazen a spotřebiteli je nabízen po opětovném rozmrazení. Označení musí prodejce umístit viditelně v blízkosti názvu výrobku.

Ze zmrazeného polotovaru – skupina nebalených výrobků vyráběných dopečením z hluboce zmrazeného předpečeného polotovaru zpravidla v prodejně.

Data:

  • 32,9 %
  • spotřebitelů v posledních 12 měsících nekonzumovalo tmavé/celozrnné bagety a veky.
  • Zdroj: Median, MML-TGI, 18/IV19/I

Pečivo z polotovaru nekupuje 23 % Čechů

Z průzkumu provedeného exkluzivně pro časopis Zboží&Prodej v srpnu letošního roku formou on-line dotazování společností IBRS vyplývá, že většina spotřebitelů (60 %) si dopřává čerstvé pečivo. Dopečené preferuje 3 % respondentů a 37 % je to jedno – nerozlišují, o jaké jde pečivo.

Čerstvé pečivo jednoznačně v průzkumu dominuje. I proto nás zajímalo, jak by to dopadlo, kdyby si spotřebitelé měli možnost vybrat mezi přivezeným pečivem z pekárny a tím vyrobeným přímo v provozovně. Výsledky byly jednoznačné. Jen o něco více by preferovalo připravené a upečené na místě (49 %) před přivezeným (48 %).

Dopečené z polotovaru by uvítala přitom pouze tři procenta respondentů. A tak jsme dále položili otázku, zda Češi vědí, jaký je rozdíl mezi pečivem rozmrazeným a tím ze zmrazeného polotovaru. Většina se domnívá, že ano. To, že rozhodně ví, si myslí 17 %, spíše ví 39 %, spíše neví 36 %, a rozhodně neví 8 %.

Z polotovarů respondenti preferují pečivo slané (53 %), následuje sladké (24 %), přičemž 23 % z nich ho nekupuje vůbec.

Pokud by si měli vybrat pečivo z polotovaru, potom by shodně vyhrálo bílé a vícezrnné (obě 28 %). Následuje celozrnné 23 % a 21 % toto pečivo nekupuje.

Zajímavé jsou výsledky v případě, zda by měly menší prodejny s potravinami dopékat pečivo. Jedno je to 36 % respondentů, 28 % si myslí, že asi ano, a 16 % uvedlo, že rozhodně ano, jen tak prý totiž mohou pružně reagovat na poptávku.

Pětina potom sdělila, že jim je to jedno, hlavně když bude pečivo k dispozici a bude kvalitní.

Češi by se chtěli nejčastěji setkávat s dopékaným pečivem v supermarketech a diskontech (43 %), následují hypermarkety (27 %), malé prodejny jako například samošky a večerky (16 %) a teprve potom v pekárenských prodejnách (9 %) a na jiných místech (5 %).

Při nakupování pečiva je pro tuzemské spotřebitele na prvním místě rozhodně důležitá vysoká kvalita výrobku (37 %) následovaná dlouhotrvající čerstvostí (31 %), šíří sortimentu (17 %), nízkou cenou (14 %) a až na posledním místě je značka (1 %). Celých 50 % respondentů je s aktuální šíři pečiva spokojeno.

Více speciálního a zdravějšího by uvítalo 32 % Čechů, málo ho je pro 14 % a to že neví, uvádí 4 %.

  1. Víte jaký je rozdíl v pečivu, které je rozmrazeno a které ze zmrazeného polotovaru?                                  
  2. Spíše vím.                   39 %
  3. Spíše nevím.               36 %
  4. Rozhodně vím             17 %
  5. Rozhodně nevím.          8 %
  6. Měly by menší prodejny s potravinami dopékat pečivo?                       
  7. Je mi to jedno, hlavně když bude pečivo k dispozici a bude kvalitní.         36 %
  8. Asi ano                                                                                               28 %
  9. Ne                                                                                                      20 %
  10. Rozhodně ano, jen tak mohou pružně reagovat na poptávku.                    16 %
  11. Co je pro vás při nakupování pečiva rozhodující?                                 
  12. Vysoká kvalita výrobků                                                                                37 %
  13. Dlouhotrvající čerstvost / trvanlivost                                                               31 %
  14. Šíře sortimentu                                                                                           17 %
  15. Nízká cena                                                                                                 14 %
  16. Značka                                                                                                        1 %
  17. Zdroj: IBRS, 2019

Autor: Pavel Gregor, [email protected]

Bendl: Dopékané pečivo již nebude možné zaměnit s čerstvým

Pekařské výrobky ze zmrazených polotovarů musí být povinně označovány. Počítá s tím ode dneška platná vyhláška ministerstva zemědělství.

Foto: Hans Štembera Popisek: Petr Bendl

Vyhláška vzešla z negativních zkušeností spotřebitelů. Často totiž docházelo k záměnám čerstvého a takzvaného dopékaného pečiva. Obchodníci tak nyní musí označit, zda se jedná o pečivo čerstvé nebo právě dopékané v obchodech ze zmrazených polotovarů či rozmražený hotový produkt.

Cílem ministerstva je zajistit zákazníkům dostatek informací o nakupovaných potravinách. „Vzhledem k tomu, že v poslední době vzrostlo množství rozpékaného pečiva na pultech obchodů, považujeme informaci o procesu výroby za natolik zásadní, že by o ní spotřebitel měl vědět a sám se rozhodnout, jakému výrobku dá přednost,“ říká ministr zemědělství Petr Bendl.

Obchodníci musí pečivo viditelně označit

Obchody musí nebalené pekařské a cukrářské výrobky, které byly zmraženy v hotovém stavu a následně rozmraženy, viditelně označovat nápisem „rozmraženo“. Nebalený pekařský výrobek dopečený ze zmrazeného polotovaru bude povinně označen údajem „ze zmrazeného polotovaru“. V případě nesprávného označování hrozí prodejci pečiva sankce až tři miliony korun.

Čerstvým chlebem je podle vyhlášky nebalený chléb, jehož výroba od přípravy těsta až po upečení či obdobnou tepelnou úpravu, včetně uvedení do oběhu, nebyla přerušena zmrazením nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení jeho trvanlivosti. Musí být nabízen k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení. Stejným způsobem se vyhláška týká i čerstvého běžného a jemného pečiva.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Čerstvé a dopékané pečivo je ode dneška povinně odlišeno Sympatizovat Profil Položit dotaz Odpovědi Hodnotit Štítky

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE. Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Ministerstvo zemědělství

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector