Zájmový kroužek: Který je ten správný pro vaše dítě?

Volnočasové aktivity jsou důležité pro regeneraci sil, relaxaci nebo rozvoj zájmů. Jedná se o činnosti, které člověka baví a přinášejí mu radost. Od narození je zájmovou činností pro dítě hra, která ho rozvíjí, učí, vyplní jeho čas a díky které poznává okolní svět.

V předškolním a ve školním věku je vhodné rozvíjet dítě cíleně a pomoci mu získat nové zkušenosti. V dospělosti, na základě získaných zkušeností, si už člověk dokáže zorganizovat svůj volný čas sám.

Pro všechny věkové skupiny tu jsou přesto organizace, které nabízejí zájmové aktivity pod vedením pedagogů a odborných lektorů, kteří vědí jak správně motivovat, vést a podporovat zájmy jedinců.

Kam chodit na kroužek

Se začátkem školního roku se otevírá řada zájmových kroužků, pro různé věkové kategorie, v různých organizacích. Vybere si opravdu každý – maminky s nejmenšími dětmi, školkové a předškolní děti, mladší i starší školáci, středoškoláci, dospělí i senioři.

Do zájmových kroužků se lze přihlásit v těchto zařízeních:

  • mateřská škola
  • základní škola
  • dům dětí a mládeže
  • středisko volného času
  • základní umělecká škola
  • rodinné centrum
  • neziskové organizace
  • a další volnočasová zařízení (bazén, knihovna, …)

Zájmový kroužek: Který je ten správný pro vaše dítě?

Podle čeho kroužek vybrat

Než se vy nebo vaše dítě do zájmového kroužku přihlásí, zjistěte si, kdo jej lektoruje, jestli o kroužek má vaše dítě zájem (případně zvolte vhodnou motivaci – např. že tam bude chodit s kamarádem) a především, zda to časově zvládnete zorganizovat (promyslete, jestli dítě bude po škole kroužek stíhat a nebude zbytečně ve stresu).

  • praxe lektora a jeho zkušenosti/vzdělání
  • charisma lektora
  • zájem o kroužek ze strany dítěte
  • dostupnost místa a času

Jaký kroužek vybrat dětem

Nebudu vám tady vyjmenovávat kroužky, do kterých můžete své děti přihlásit. Dnešní doba nabízí nepřeberné množství kroužků – od těch tradičních (zpěv, hra na hudební nástroj, sportovní kroužek) až po ty netradiční, nové (parkour, youtubering, programování apod.).

Co by vám ale mohlo pomoci při rozhodování, je rozčlenění oblastí zájmů. Důležité totiž je, pro zdravý a komplexní vývoj dítěte, aby se věnovalo aktivitám, které se budou alespoň trochu dotýkat důležitých oblastí osobnosti.

  • pohybová oblast (sport a pohybové aktivity rozvíjející hrubou motoriku)
  • kreativní oblast (tvoření a vyrábění, které rozvíjí jemnou motoriku)
  • hudební oblast (zpěv, hra na hudební nástroj)
  • sociální oblast (dítě se učí spolupráci, zdravé soutěživosti, komunikace)
  • poznávací oblast (aby se dítě něco nového naučilo)

Moje doporučení

Osobně doporučuji zařadit alespoň jeden pohybový kroužek zaměřený na komplexní rozvoj pohybových dovedností (ne jednostranný pohyb). Vhodné je nakombinovat kroužek sportovní (např. pohybové hry) a kroužek, který vyžaduje soustředění, trpělivost, koncentraci (kreativní, hudební, apod.)

Zvažte, kolik kroužků zvládne váš prvňáček. Nástup do školy, především 1. pololetí, je pro každé dítě náročné.

Myslete na to, že školáci mají celé dopoledne organizovanou činnost ve škole. Dopřejte jim odpoledne odpočinek,  relaxaci a zklidnění. Důležitá je pro ně volná hra, dle jejich vlastního výběru.

Počet kroužků zvolte podle přizpůsobivosti vašeho dítěte – jestli se dobře adaptuje na nové prostředí, nové děti i dospělé, plnění povinností mu nedělá problém, je zvyklé být aktivní a má o kroužky zájem – v tom případě bych se nebála dvou kroužků týdně.

Maminky s malými dětmi, i pro vás (a vaše děti) je nabídka zájmových kroužků/kurzů velmi bohatá. Tak prohledejte internet a zjistěte si, co nabízí rodinná centra ve vašem okolí.

Kdy začít u dětí s angličtinou?

APIV | NPI ČR – Volnočasové aktivity a pohybové kroužky pro děti v prvním ročníku

Nástup do prvního ročníku základní školy s sebou přináší silné emoce a velký výdej energie. Vhodně zvolené volnočasové aktivity, ale i pocit nudy kompenzují čas strávený výukou a učí děti, jak relaxovat.

Téma volnočasových aktivit a kroužků pro děti v prvním ročníku objasňuje Mgr. Irena Balaban Cakirpaloglu, Ph.D., krajská metodička APIV-B.

Nástup do prvního ročníku základní školy je důležitým milníkem v životě každého dítěte i rodiče. Citlivá příprava a podpora, vřelé rodinné zázemí a laskavá náruč dokáže divy. Když ale máte pocit, že vašemu dítěti ke štěstí schází ještě nějaký ten kroužek nebo sport, volte s rozmyslem a ruku v ruce s ním.

Zájmový kroužek: Který je ten správný pro vaše dítě?

Volnočasové aktivity a dialog

Každé dítě je jiné a má různé potřeby. Důležité však je, aby mělo alespoň 1, 2 ale klidně i 3 odpoledne v týdnu volné jen na hraní a aktivity podle svých přestav, aby bylo schopno nabrat energii a ve škole se pak dokázalo soustředit. Při výběru je vhodné začít u sportovních aktivit, v tomto věku by alespoň jeden z kroužků měl být pohybový.

Zájmové kroužky a volnočasové aktivity jsou důležitou součástí všestranného rozvoje osobnosti dítěte, ovšem nic se nemá přehánět. Za optimální v první třídě považujte 1–2 zájmové kroužky týdně. Dítě má právo mít prostor na hraní a svůj volný čas si vyplnit, tak jak se mu líbí. Veďte s ním dialog.

Poznejte, co si přeje, a rozhodněte, co z toho uvedete do praxe. Vězte ale, že vaše dítě nepotřebuje soustavně plánovat veškerý čas, mělo by také zažít pocit nudy, která může vést k přemýšlení, k posílení vnitřní motivace a ke spontánní aktivitě.

Dítě tak rozvíjí vlastní kreativitu a fantazii, zpracovává zážitky a nově nabyté informace a upevňuje dovednosti a znalosti.

Zájmové kroužky na zkoušku

Děti jsou v prvních třídách základních škol vystavené novým adaptačním požadavkům a školním povinnostem a jejich účast v přemíře zájmových kroužků může být kontraproduktivní ve smyslu další zátěže a stresu. Kroužky by měly vhodně kompenzovat čas strávený učením, měly by dítěti poskytnout prostor pro uvolnění a relax.

Je důležité vybírat zájmové kroužky s ohledem na osobnost dítěte, nikoliv proto, abyste naplnili své dávné ambice. Rozhodující by měl být zájem dítěte, protože jedině tak se na kroužek bude těšit.

Je to jediná cesta, která vede ke zdravému sebevědomí a přirozenému rozvoji jeho vloh a talentu. Ani dospělý člověk dopředu nedokáže odhadnout, jestli ho naučný kurz nebo pohybová aktivita, kterou si zaplatil, bude stoprocentně bavit. Dítě má právo na stejné váhání.

Využijte zkušebních hodin zdarma a dejte mu šanci toho vyzkoušet víc, aby se mohlo správně a v klidu samo rozhodnout. Chce to sice o trochu více času, ale dopřejete tak svému dítěti pocit, že vám na něm záleží. Společně strávené chvíle jsou nenahraditelné a upevňují váš vztah.

Zároveň šetří i vaše peníze – stačí, když s nákupem vybavení a pomůcek na kroužky počkáte, až vaše dítě vyřkne ortel.

Není to na první pohled patrné, ale tak jako všechno, co se týká výchovy dětí, i výběr kroužků je otázkou vzájemné důvěry a respektu. Vaše dítě se od vás naučí, že se svobodou volby přichází také odpovědnost za svá rozhodnutí. Naučí se, že vám může věřit a že vy důvěřujete jemu. A to, jistě budete souhlasit, se penězi vyjádřit nedá.

Jak si naplánovat nákup školních pomůcek? – Globus Globus

Známe to všichni. Na začátku září jsou papírnictví plná k prasknutí. Všude jsou dlouhé fronty nervózních rodičů s dětmi, kteří kupují cokoliv, co se jim dostane pod ruce.

Jen aby rychle nakoupili vše ze seznamu od třídního učitele nebo dohnali resty. Nákup školních pomůcek takhle vypadat ale vůbec nemusí.

Stačí si vše včas naplánovat a děti do školy připravíte i bez zbytečného stresu.

Nákupní seznam

Část školních potřeb je nejlepší nakoupit během července nebo srpna, kdy bývá v obchodech klidnější atmosféra. Vybírejte spíše větší prodejny, ve kterých najdete nejen širší nabídku s nepřeberným množstvím motivů, ale děti si pomůcky mohou navíc „osahat“. Na rozdíl od malých papírnictví, kde jim je paní prodavačka často ukazuje jen za pultem.

Hlavně pro menší děti je vždy praktičtější vybrat kolekci školních potřeb s jedním motivem a vytvořit školákům ucelený set, ve kterém budou mít například desky, box na sešity, zástěrku, penál, kufřík, peněženku, sáček na tělocvik a kapsář se stejným obrázkem. Ne snad proto, aby jim vše ladilo, ale hlavně kvůli tomu, aby si svou výbavičku do školy snadno zapamatovali. Pro prvňáčky je nástup do školy náročný a často jim déle trvá, než se ve škole ve svých pomůckách plně zorientují. Jednotný motiv jim to významně ulehčí.

Co koupit už o prázdninách?

  • vhodnou školní aktovku nebo batoh
  • penál
  • některé psací potřeby (tužky, pastelky)
  • přezůvky
  • sálová obuv na tělocvik
  • sáček na tělocvik
  • box na svačinu
  • lahev na pití s bezpečným uzávěrem

Kromě výše uvedených potřeb doporučujeme dětem obstarat také menší batůžek, který využijí například na kroužky, školní výlety nebo do knihovny. Pokud aktovka či batoh nejsou vybaveny reflexními prvky, pro zvýšení bezpečnosti vašeho dítěte na ně připevněte reflexní pásky.

Obáváte se, že vaše dítko své pomůcky během pár dní ztratí? Pořiďte jim sadu samolepek s jejich vlastním jménem a nalepte jim je na oblečení, do bot, ale i na tužky a další školní pomůcky. Pokud žáčkovi samolepkami označíte vše, co si bere s sebou do školy, pomůžete tím nejen dítěti ohlídat si své věci, ale i paní učitelce, která ihned bude vědět, komu nalezené pero nebo pastelka patří.

Zájmový kroužek: Který je ten správný pro vaše dítě?

Pokud máte doma prvňáčka a nedostali jste od školy seznam potřebných pomůcek, další nákupy odložte raději až na září.

Na některých školách dostávají prvňáčci na začátku školního roku uvítací balíčky, ve kterých se může některá z potřebných pomůcek objevit. Vyplatí se počkat také s nákupem kapsáře.

Zatímco některé školy ho vyžadují, jinde zase používají lavice, na které ho pověsit ani nelze.

Září je ideální také na pořizování sešitů. Spousta učitelů vyžaduje pro svůj předmět konkrétní typ sešitu (jak z hlediska velikosti, tak počtu stránek nebo linkování), proto je lepší počkat, až děti ve škole zjistí, co přesně budou potřebovat. Na pokyny učitele počkejte také u per, někteří požadují jen určité druhy.

Neuspěchat byste měli také nákup obalů na pracovní sešity a učebnice, jestliže je vaše děti dostávají až v září.

Co se týče výtvarných potřeb, řiďte se seznamem, který dostanete od vyučujícího a je dobré si také ověřit, jestli náhodou neobjednává dětem pomůcky na výtvarnou výchovu hromadně.

Budete mít zájem:  Polypropylen Vliv Na Zdraví?

V kufříku na výtvarku by dětem neměly chybět tempery, vodovky, voskovky, lepidla, nůžky a sada štětců.

Září je také měsícem, kdy rodiče zapisují své děti do různých zájmových kroužků. U prvňáčků a menších žáků platí pravidlo, že méně je více, proto je zbytečně nepřetěžujte.

Spousta rodičů chce po svých dětech, aby se učily cizí jazyky, hrály na hudební nástroj a ještě sportovaly.

Dopřejte dětem po škole také dostatek času na hraní, protože i ten je pro jejich správný vývoj velmi důležitý.

Jestliže je to možné, nákup finančně nákladnějších pomůcek na kroužky raději nechte až na chvíli, kdy budete mít větší jistotu, že dítě u dané aktivity alespoň nějakou dobu zůstane. Ve spoustě kroužků vašemu dítěti potřebné pomůcky také zapůjčí.

Tip: Víte, že kromě školních pomůcek v hypermarketu Globus seženete také pestrý výběr příslušenství pro hudební, výtvarné a sportovní kroužky?

Pro ještě jednodušší nakupování využijte naši aplikaci Můj Globus a všechny nákupy si snadno naplánujte s naším chytrým nákupním seznamem, který můžete sdílet s celou vaší rodinou.

Svému školákovi můžete vytisknout také náš rozvrh hodin a kroužků, díky kterému budete mít vždy přehled, jaké předměty a další aktivity vaše dítě daný den čekají.

Dětské kroužky: Který je ten pravý?

Přihlaste je na nějaký zájmový kroužek! Ale jak vybrat ten správný? Kolik vás zábava pro dítě bude opravdu stát? Nejde totiž jen o zápisné, ale i vybavení a náklady třeba na soustředění.

Pokud je široko daleko jediný zájmový kroužek, není co řešit. Co když je ale možností víc? Marie Růžičková (28), ředitelka agentury Kroužky, která organizuje zájmovou činnost pro téměř 7 tisíc dětí, odpovídá na nejčastější dotazy rodičů.

V jakém věku dítěte bychom měli nejdříve začínat s přihlašováním do kroužků?

„Velmi záleží na typu kroužku a na schopnostech dítěte. Například s plaváním je možné začít už od tří měsíců. Na klasické sportovní, hudební nebo naučné kroužky doporučujeme přihlásit dítě až s nástupem do mateřské školy. Tedy zhruba ve třech letech.“

Pokud si dítě vybere kroužek, jehož náplň se nám nelíbí, měli bychom vyhovět jeho přání?

„Určitě. To je častý problém, kdy rodiče zaměňují své představy a ambice za přání dítěte. Uvědomme si, že dítě je samostatná osobnost s vlastními zájmy. Maminka, která si přála tancující a zpívající holčičku, může jen doufat, že malou rebelku brzo zájem o adrenalinové sporty přejde.“

Pokud chce dítě chodit do houslí nebo na klavír a my víme, že nemá hudební nadání, je vhodné ho i přesto přihlásit?

„Zájem dětí by se měl podporovat i přes chybějící talent. Z vašeho dítěte možná nikdy nebude profesionální virtuóz, ale často se stává, že talent se dá nahradit houževnatostí a pracovitostí.“

Pokud dítě odmítá chodit do kroužku, na který jsme ho přihlásili, jak postupovat?

„Děti rozhodně nesmíme do ničeho nutit. Ale chápu rodiče, kteří považují za důležité například docházku dítěte na angličtinu i přes jeho nevoli. Vhodné je dítě pozitivně motivovat.

Sejít se anglicky mluvícími kamarády, vyrazit do zahraničí na výlet, pustit si pohádku v anglickém znění a tak dále.

Dítě si samo uvědomí, že umět anglicky je fajn, přirozeně touží po poznání a je ochotno pro to vynaložit i nějaké úsilí.“

Je vhodné, aby dítě mělo každý den nějaký kroužek?

„U každého dítěte je to jiné. Rošťáka s podezřením na hyperaktivitu klidně zaměstnejte každý den sportovním kroužkem, kde může vybít přebytečnou energii. Naopak klidnější typ nedoporučuji přetěžovat a v týdnu postačí jeden umělecký a jeden sportovní kroužek podle výběru dítěte.“

Pokud je dítě spíše tišší, je pro něj lepší přihlásit ho na keramiku, anebo naopak třeba na basketbal, aby se tzv. otrkalo?

„Pro introvertní dítě je lepší, aby se zájmové činnosti věnovalo v kolektivu kamarádů, nejlépe spolužáků. U těchto tišších dětí je jedno, zda se věnují basketbalu nebo keramice, ale je důležité, aby byly v kolektivu kamarádů při činnosti, která je baví.“

Jak rodiče poznají, jaký zájmový kroužek bude právě jejich potomka bavit?

„Už Komenský říkal – Děti opičátka jsou… Často se nechají strhnout módním trendem, takže si sami určí, čemu se chtějí věnovat. Dobré také je, když jsou rodiče s dětmi aktivní.

Vymýšlejí společný pestrý program na víkendy a odpoledne, absolvují s nimi různé druhy sportů, navštěvují kina, výstavy, tvoří rukodělné výrobky, malují, zapojují je do práce na zahradě a tak dále.

Tak nejlépe poznají, v čem je jejich dítě talentované a jaký kroužek by ho mohl bavit.“

Na co by se rodiče měli informovat dříve, než dítě zapíší do konkrétního kroužku?

„Měla by je zajímat solidnost, zkušenosti a reference. Ptát by se měli i na zkušenosti a vzdělání samotných vyučujících lektorů.

Rodičům doporučuji činnost kroužku sledovat celý rok, být v kontaktu s lektorem i s vedením agentury, která jistě ocení upozornění na nedostatky.

A v neposlední řadě by rodiče měli mluvit se svým dítětem, zda se vybranému kroužku chce skutečně věnovat, co si myslí o vedoucím a zda má v kroužku kamarády. Dobře zvolený kroužek může ovlivnit profesionální budoucnost našeho dítěte.“

Kolik kroužků může dítě navštěvovat, aniž by bylo přetížené?

„To je velmi individuální, záleží na věku a aktivitě. Většinu dětí nedoporučuji svazovat do přesného týdenního rozvrhu doslova po hodinách. Nezapomínejme, že školáci jsou většinu dne podrobeni disciplíně a proto doporučuji nechat alespoň jeden den úplně volný bez řádu a povinností.“

Čeho bychom se měli při plánování volného času dítěte vyvarovat?

„Jeden extrém je nevěnovat volnému času dítěte žádnou pozornost a nechat je poflakovat po sídlišti, ale stejně nebezpečný je i druhý extrém. Tedy nacpat dítěti do týdne mnoho kroužků, abychom měli klid a dítě nás příliš neobtěžovalo svou přítomností doma nebo nerušilo od práce.“

Jaké kroužky jsou v současné době nejoblíbenější?

„V posledních letech je to především hip hop, moderní tanec a florbal. Začínají být také oblíbené další cizí jazyky, jako je španělština či francouzština.

Mezi hodně oblíbené patří především v mateřských školách keramika, flétna a dětský aerobik – tanečky. Na základních školách je stále oblíben kroužek angličtiny pro nejmenší, ale to především u rodičů ne tolik u dětí.

U dětí jsou přeci jen vítězí kroužky, které jim nepřináší další učení.“

Jak vybrat ten správný kroužek pro dítě s pomočováním?

Každý rodič chce pro své dítě to nejlepší. To platí i při výběru volnočasových aktivit. Nelze ovšem potomka nutit dělat něco, co ho nebaví nebo při čem se necítí dobře.

Pro každého, tedy i pro dítě trpící nočním pomočováním, je nejlepší, když žije stejně jako jeho vrstevníci.

Pokud je dobrá spolupráce mezi rodiči a školou, není důvod, proč by se nemohlo účastnit dětských kroužků. V drtivé většině případů se děti při těchto aktivitách nepomočí.

Dojde-li k „nehodě“, která se ostatně může přihodit každému, lze pak situaci za pomoci informovaného dospělého diskrétně zvládnout.

Důležitá je podpora i čas 

Je třeba mít na paměti několik důležitých věcí. Pokud má dítě školu až do odpoledne, nepřetěžujte ho ve stejný den navíc ještě kroužkem.

Ujistěte se, že mu zbývá čas na domácí úkoly a má dostatek spánku, který je rozhodující pro zdravý vývoj. Povzbuzujte svého potomka, aby si vybral činnost, o níž si myslí, že ho bude bavit.

Dětství je totiž nejvhodnějším obdobím pro poznávání nových zájmů. 

Nabídnout, ale nenutit 

Při výběru zájmového kroužku se držte následujících pravidel.

  • Nejlepší aktivitou je ta, která dotyčného opravdu baví a zajímá.
  • Pokud je vaše dítě dost staré, aby vyjádřilo zájem o určitou činnost, naslouchejte mu.
  • Existují kroužky, které jsou zdarma nebo se slevou na první ukázkovou hodinu. Je to určitě skvělý způsob, jak zjistit, zda se bude dítě rádo účastnit. Definitivní rozhodnutí je pak už zcela na něm. 
  • Sežeňte si z internetu nebo od známých co nejvíce informací o různých kurzech v okolí a seznamte s nimi potomka. Umožněte mu projevit svůj názor.
  • Pokud pediatr nebo učitel vašeho dítěte navrhl účast na určité činnosti ze zvláštního důvodu (např. kvůli častějšímu pohybu), ale potomek nemá zájem, je žádoucí zkusit mu v novém kroužku najít kamaráda nebo mu slíbit rozumnou odměnu. Nikdy ho však do činnosti násilím nenuťte.

Trpělivost se vyplácí 

Každé dítě má své silné a slabé stránky. Mimoškolní aktivity jsou vhodným způsobem, jak rozvíjet soubor jeho dovedností a minimalizovat případné nedostatky v přátelské a uvolněné atmosféře. Při výběru kroužku udržujte svá očekávání realistická. Uvědomte si, že budete možná muset vyzkoušet celou řadu různých typů aktivit, než najdete něco, co si vaše dítě skutečně zamiluje.

(hah)

Zdroje: www.care.com www.stripky.cz

Hodnocení článku Líbí se vám článek?

Počet hodnocení: 0

Čtěte dále

Noční pomočování neboli noční enuréza bývá u dětí do pěti let zcela běžnou záležitostí. Jde o přirozený vývojový projev dozrávání močové a nervové soustavy. Pokud se však noční „nehody“ objevují u starších dětí, je na čase začít pátrat po jiných příčinách.

číst více

Během noci uslyšíte z dětského pokoje křik a pláč. Když vstoupíte dovnitř, uvidíte svou ratolest v promáčené posteli se slzami v očích. Noční pomočování trápí až pětinu dospívajících dětí. Jak ale problém s nočními nehodami svému potomkovi vysvětlit?

číst více

Konec ledna a června prožívají děti školního věku různě. Pro někoho jde o období úlevy a radosti z hezkého vysvědčení, mnoho jedinců však cítí jen stres. Kdo nemá známky podle svých představ nebo podle přání rodičů, žije v úzkosti. Je-li neúspěšným studentem enuretik, může nastat problém.

číst více

Deprese, nízké sebevědomí, poruchy spánku nebo samovolný únik moči. To je výčet jen některých obtíží, jež se mohou projevit u lidí, kteří v dětství trpěli nočním pomočováním a jejichž obtíže nikdo adekvátně neléčil.

Budete mít zájem:  Co dělat a co nedělat před spaním pro lepší spánek

číst více

Zase se vaše dítě probudilo s mokrým pyžamem? Opět jste během noci převlékali ložní prádlo? Pokud začínáte být frustrovaní, věřte, že váš potomek také. Je nejvyšší čas postavit se k této nepříjemnosti čelem.

číst více

V pátek 28. září si můžete užít jedinečné zábavně-osvětové odpoledne nazvané UROlogické kroky ke zdraví. Na své si přijdou všichni návštěvníci bez rozdílu věku.

číst více

Kroužky

Kategorie herní kroužky hudba a zpěv jazykové kroužky kluby kynologie a agility média a internet modelářství ostatní kroužky pohyb a fitness předškoláčci rodiče s dětmi sportovní kroužky studenti, dospělí taneční kroužky technika a technologie výtvarno a keramika zvířata, příroda a rybaření Den Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Sobota Neděle Věk 1 rok 2 roky 3 roky 4 roky 5 let 6 let 7 let 8 let 9 let 10 let 11 let 12 let 13 let 14 let 15 let 16 let 17 let Pro dospělé Místo 1. ZŠ Emila Zátopka Zlín, Štefánikova 11. ZŠ Malenovice, tř. Svobody 5. ZŠ Komenského II, Havlíčkovo nábřeží 8. ZŠ Malenovice, ul. Komenského Badmintonová hala Zlín, Růmy Burešov cvičiště Družstevní 4513, Zlín hotel Moskva,bowling.draha Město Zlín MŠ Kúty, Zlín Obchodní akademie T. Bati, Zlín Osvoboditelů 3778, Zlín SŠPgS Zlín, Česká tenisová hala IH Moskva tenisová hala Vršava Tyršovo nábřeží 801, Zlín UTB – FAI Zlín, Nad Stráněmi ZŠ Dřevnická 1790 ZŠ Želechovice nad Dřevnicí

Počet nalezených kroužků: 169

  • ST 16:00-18:00
  • Věk 12-20
  • 1 600 Kč / rok

Tyršovo nábřeží 801, Zlín

3D tisk je často chápán jako velmi snadný proces: vymodeluji jablko, pošlu ho do 3D tiskárny a za chvíli je hotové. Bohužel to není tak snadné, a proto se s dětmi v kroužku zaměříme hlavně na samotné 3D modelování v programu Solidworks. Vytváření objektů v tomto profi nástroji je stěžejní náplní tohoto kroužku. Své díla si děti posléze můžou u nás i vytisknout.

  1. PÁ 15:00-16:30
  2. Věk 8-12
  3. 1 500 Kč / rok

Tyršovo nábřeží 801, Zlín

3D tisk pro začátěčníky probíhá tak, že si děti tvoří na počítačích jednoduché objekty a následně je tisknou na 3D tiskárně. Jedná se o takovou přípravku pro pozdější navrhování složitějších objektů v kroužku 3D modelování a tisk.

  • ÚT 17:00-18:00
  • Věk 9-13
  • 1 700 Kč / rok

Kroužek je určen všem dětem se zájmem o aerobní cvičení. Děti se naučí základní aerobikové kroky a vazby, naučí se poslouchat hudbu a cvičit do rytmu. Budou rozvíjet paměť, koordinaci rukou a nohou, naučí se základní gymnastické prvky a posílí svaly celého těla.

Výstupem bude nacvičená sestava, kterou pak předvedvedou rodičům. Na všechny se moc těší lektorka, usměvavá slečna, která miluje tanec. Lektor: K. Měsíčková Promo video: https://youtu.be/kwoGh4Y5Kz4 Cvičení probíhá nově v tělocvičně na 9. ZŠ (škola vedle Astry na Osvoboditelů), lektorka děti bude čekat 5 min před zahájením před hlavním vchodem.

  1. ST 18:30-20:30
  2. Věk 7-18
  3. 2 000 Kč / rok

Oblíbená aktivita pro chovatele psů. Kurz je vhodný také pro začátečníky. S sebou vodítko, pamlsky pro psa, sportovní oblečení a obuv. Více informací na uvedeném kontaktu. Ivana Kysová

  • ÚT 16:30-18:00
  • Věk 15-50
  • 2 000 Kč / rok

Agility kroužek, je vhodný jak pro začínající pejsky, tak pro zkušené týmy. V kroužku se soustředíme převážně na závodní přípravu našich členů. K výcviku agility je potřeba hlavně souhra a pozitivní vztah pejska s psovodem. Agility je zábava né dril, tudíž hračky, pamlsky a dobrou náladu sebou. Těší se na Vás lektorka Iva Vránová.

  1. ÚT 18:00-19:30
  2. Věk 10-50
  3. 2 000 Kč / rok

Agility kroužek, je vhodný jak pro začínající pejsky, tak pro zkušené týmy. V kroužku se soustředíme převážně na závodní přípravu našich členů. K výcviku agility je potřeba hlavně souhra a pozitivní vztah pejska s psovodem. Agility je zábava né dril, tudíž hračky, pamlsky a dobrou náladu sebou. Těší se na Vás lektorka Iva Vránová.

  • ČT 15:00-16:30
  • Věk 6-99
  • 2 000 Kč / rok

Kroužek agility je vhodný pro začátečníky Sebou: pamlsky, hračky, obojek, vodítko, voda pro psa, sáčky na exkrementy Více informací vám poskytne lektorka Marcoňová Ludmila, tel. 733 160 295

  1. ST 16:30-18:00
  2. Věk 6-99
  3. 2 000 Kč / rok

Agility kroužek, je vhodný jak pro začínající pejsky, tak pro zkušené týmy. K výcviku agility je potřeba hlavně souhra a pozitivní vztah pejska s psovodem. Agility je zábava né dril, tudíž hračky, pamlsky a dobrou náladu sebou. Těší se na Vás lektorka Markéta Pavlačková

  • PO 15:30-17:00
  • Věk 7-18
  • 2 000 Kč / rok

Oblíbená sportovní aktivita pro majitele psů. Kurz je vhodný jak pro začátečníky, tak i pro pokročilé. Podmínkou je věk pejska min. 12 měsíců a musí mít zvládnutou základní poslušnost. S sebou vodítko, pamlsky pro psa, sportovní oblečení a obuv. Více informací na uvedeném kontaktu. Těší se na Vás lektor Michael Pluskal

  1. PO 17:00-18:30
  2. Věk 8-18
  3. 2 000 Kč / rok

Oblíbená sportovní aktivita pro majitele psů. Kurz je vhodný jak pro začátečníky, tak i pro pokročilé a závodní týmy. Podmínkou je věk pejska min. 12 měsíců a musí mít zvládnutou základní poslušnost. S sebou vodítko, pamlsky pro psa, sportovní oblečení a obuv. Více informací na uvedeném kontaktu. Těší se na Vás lektorka Renata Pluskalová

  • ČT 16:30-18:00
  • Věk 8-20
  • 2 000 Kč / rok

Oblíbená aktivita pro chovatele psů. Kurz je vhodný také pro začátečníky. S sebou vodítko, pamlsky pro psa, sportovní oblečení a obuv. Více informací na uvedeném kontaktu. Těší se na Vás lektor Zdeněk Lukovics.

  1. ÚT 15:00-16:30
  2. Věk 8-18
  3. 1 500 Kč / rok

Netradiční výtvarná technika s názvem airbrush je vhodná pro všechny tvořivé děti a studenty. Pracujeme se šablonami, nanášíme barvu pomocí stříkací pistole nebo spreje. Obrázek na papíře nebo plátně je složen z několika vrstev, výsledný efekt je vždy velké překvapení.

  • ÚT 17:00-18:00
  • Věk 8-17
  • 1 500 Kč / rok

Kroužek je postavený na individuálních potřebách účastníků kroužku. Lektor/ka se věnuje tématům, která dětem činí potíže. Zajímavou a zábavnou formou, přiměřenou věku a schopnostem účastníků rozvíjí komunikační schopnosti.

  1. PÁ 15:00-16:00
  2. Věk 8-17
  3. 1 500 Kč / rok

Kroužek je postavený na potřebách jednotlivce, tedy na individuálním přístupu k jednotlivým účastníkům. Lektor/ka se věnuje tématům, která dětem činí potíže. Zajímavou a zábavnou formou, přiměřenou věku a schopnostem účastníků rozvíjí komunikační schopnosti.

  • ÚT 16:30-18:45
  • Věk 9-60
  • 1 800 Kč / rok

Tyršovo nábřeží 801, Zlín

Lektor postupuje podle učebnic účastníků kroužku. Věnuje se jejich slabým stránkám, které rozvíjí.

  1. PO 15:00-16:00
  2. Věk 4-7
  3. 1 200 Kč / rok

Lektor/ka pracuje s dětmi předškolního věku, seznamuje je se základními anglickými slovíčky formou hry, zábavných úkolů a práce se skupinou i jednotlivcem. K výuce jsou používány také různé pomůcky a speciální hry.

  • ÚT 16:30-19:00
  • Věk 15-99
  • 3 400 Kč / rok

Každé úterý, od 16.30 do 19.00 hodin, probíhá v DDM Astra na Družstevní ulici Art klub, určený studentům a dospělým. Účastníci se pod vedením odborné lektorky věnují malbě na plátna a výrobě prostorových dekorací.

Pokud kdy kdo tvrdil, že neumí v ruce držet ani tužku, může se činností trpělivých a nadšených účastnic inspirovat.

Nejenže si každá z nich v loňském roce odnesla domů nejeden úžasný výrobek či obraz na zeď, ale stala se součástí party, která se společně podporuje a udržuje dobrou náladu

  1. ÚT 16:00-17:00
  2. Věk 8-12
  3. 2 200 Kč / rok

Sportovní kroužek na úrovni přípravky je určen všem novým i pokračujícím příznivcům badmintonu. Je rozdělen do skupin 5-7 let a 8-11 let. Děti se učí základům badmintonu hravou formou a rozvíjí se ve svých dovednostech. V průběhu školního roku děti získají fyzickou kondici a obratnost. Pro děti budou taktéž pořádány turnaje.

  • ÚT 16:00-17:00
  • Věk 9-18
  • 2 200 Kč / rok

Šárka Dudová: V životě ani při vedení kroužků se nerada držím předem definovaných mantinelů

Posted at 10:08h in Naše příběhy by Lenka Romportlová

Temperamentní koordinátorka zájmových kroužků Šárka vám uvízne v paměti už po prvním setkání. Zaujme nejen do detailu vyladěným retro modelem, které ráda nosí, ale především svoji energií a přehledem.

Od loňského roku vede v Domově pro mne zájmové kroužky, díky kterým se mohou děti bez ohledu na jejich handicap rozvíjet v tom, co je baví. Kroužky zvládá koordinovat vedle práce na plný úvazek. Po přečtení rozhovoru ale pochopíte, že když se Šárka pro něco nadchne, nic ji nezastaví.

 

Vím o tobě, že jsi duší umělkyně. Jak ses dostala do oblasti sociálních služeb?

Už odmalička jsem inklinovala ke kultuře a umění. Naši si ale nemysleli, že je dobrý nápad jít to studovat na střední školu. Říkali, že je to vrtkavý obor a že se neuživím. Tak mi střední školu vybrali sami, což je mimochodem věc, kterou každý puberťák opravdu „ocení“. Studovala jsem veřejnou správu.

Neměla jsi jim to za zlé?

Je pravda, že jsem postupně zjišťovala okolnosti, které mě od studia umění přeci jen odradily. Školský systém hledí hodně na estetiku a já úplně nejsem ten typ, co by lpěl na tom, že hlava musí mít určité rozměry k tělu. Nebaví mě dělat něco podle mustru, stejně jako ostatní. Tvoření se ale pořád držím.

Vyrábím, maluju a snažím se chodit na různé kreativní kurzy. Teď mě hrozně baví šicí kurz. Chtěla bych se taky naučit programovat CNC stroje. Vyrábím taky různé doplňky na hlavu, ale to čistě ve volném čase – nepředpokládám, že se tím budu živit. Ale asi bych někdy chtěla mít nějaký upcyklační obchůdek.

Jak tedy ve výsledku hodnotíš studium veřejné správy?

Budete mít zájem:  První Příznaky Rakoviny Jazyka?

Vždycky mě strašně zajímal lidi. Hrozně ráda s nimi mluvím a zjišťuju. A tak jsem i po střední šla humanitním směrem. K veřejné správě, kterou už jsem znala, jsem si přibrala sociální politiku. První rok vypadal děsně, to byla samá politologie, která mě fakt nebavila.

Ale pak jsem se mohla vyprofilovat i volitelnými předměty – takže jsem volila sociologii, psychologii, měli jsme i předmět o neziskovkách… No a postupně mě to táhlo právě k tomu být s lidmi a objevovat zákoutí jejich duše.

Takže jsem vlastně ráda, že mě naši nasměrovali, ale i tak  jsem si vždycky našla vlastní cestu, a tou jsem se potom už vydala sama.

Při škole jsi začala pracovat, kde?

Začínala jsem v chráněném bydlení pro lidi s mentálním a kombinovaným psychickým postižením v Ostravě. Studovala jsem totiž v Opavě, pocházím z malé vesnice kousek od polských hranic z oblasti tzv.

Prajzké. Jenže pak jsem potkala svého přítele Brňáka a do roka jsem se rozhodla, že se přestěhuju za ním do Brna.

No a tak jsem pověsila práci v chráněném bydlení na hřebík a začala pracovat v Domově pro mne.

Proč sis vybrala právě Domov? Na jakou pozici jsi tehdy nastoupila?

Měla jsem na něj dobré reference. Vždycky jsem věděla, že chci pracovat s lidmi s mentálním postižením, strašně dobře se mi s nimi spolupracuje.

Zároveň jsem si říkala, že na chvíli zvolním a zvolím nižší věkovou kategorii. Začínala jsem tedy jako osobní asistent ve skupině B pro děti, to jsem ještě studovala.

Později jsem dostala práci na plný úvazek a k asistenci si přibrala koordinaci příměstských táborů.

Jsi organizačně zdatný typ – práce na táborech ti vyhovovala?

První měsíc na táborech byl hodně těžký. Přebírala jsem už smluvené tábory od kolegyně a nevěděla jsem, jaké děti přijdou. Vůbec jsem je neznala, ani jsem je neviděla. Ale zase mi to dalo hodně moc zkušeností.

Už jsem věděla, že když se ozve někdo úplně nový, tak si s ním domluvím schůzku a stejně to teď dělám i v kroužcích. Protože tady nejde jenom o přihlášku na papíře. Dítě může mít krásně vypsanou přihlášku, ale ve skutečnosti je to s ním mnohem těžší, důležitá je komunikace.

Abychom mohli pracovat na 100 %, musíme je poznat předem.

Jak ses dostala k organizování zájmových kroužků?

S prací asistenta jsem musela kvůli zdravotním problémům skončit. Našla jsem si potom jinou, trochu klidnější práci na plný úvazek.

Rozluka s Domovem ale moc dlouho netrvala, protože už za pár měsíců mi paní ředitelka oznámila, že se podařilo sehnat peníze na projekt kroužků, který jsme spolu před tím dávaly dohromady.

Bylo náročné vše skloubit, ale když mě něco baví, tak do toho jdu naplno. Navíc mě lákalo rozjet projekt úplně od začátku, tak trochu po svém.

Jak nápad na kroužky vůbec vznikl?

Kombinací. Rodiče chtěli, aby děti chodily někam, kde je to baví, i během školního roku. A protože jsem už z táborů věděla, co to je, vymysleli jsme zájmové kroužky. Přihlásila jsem se dokonce do kurzu základů muzejní pedagogiky. Šlo mi taky o to, aby instituce jako jsou muzea nebo galerie věděly, jak mají nabízet programy pro naše děti a nebály se toho.

Narážíš ze strany kulturních institucí na předsudky?

Teď už moc ne. Opět jde o komunikaci. Komunikuji s lidmi o tom, jaké děti přijdou, jak velká je skupina, jak fungujeme, co od nich lze čekat… V Brně jsem ve většině případů narazila na lidi, kteří mají zkušenost s dětmi s postižením, někteří dokonce i sami v minulosti asistovali.

Nemůžeme si například vynachválit pána, který má na starosti výtvarnou dílnu v Technickém muzeu.  Ke všem dětem se chová jako k osobnostem a dává jim prostor bez ohledu na to, jak se projevují. Což je super. Myslím si totiž, že město a obecně společnost těmhle lidem moc prostor projevit se nedává, anebo nerespektuje způsoby, jakými se projevují.

Všechno musí být estetické, krásné, proběhnout potichu… Já to takto nevnímám a stejně se snažím koncipovat i kroužky.

Řekni nám tedy o kroužcích něco bližšího.

V pondělí je pohybově taneční kroužek. Vede ho lektorka, která pracovala dlouhodobě s lidmi s různými handicapy včetně těch, kteří jsou upoutáni na vozík a dokáží hýbat jenom minimálním procentem těla.

I tak z nich motivací zvládne dostat nenaučené svévolné pohyby, kdy se ten člověk chce právě tímto pohybem projevit – řekněme tančit, i když to nemusí být klasický tanec. Hrozně ji obdivuji za to, jak s klienty umí pracovat.

Často se tomu ze začátku brání, protože všichni máme naučené nějaké pohyby a normy, jak se chovat. Málokdo si dneska radostí zatančí na ulici. Myslím si ale, že je špatně držet se pořád nějakých mantinelů.

V úterý je výtvarný kroužek. Zaměstnáváme maminku na mateřské, která je učitelka ze školy, kam většina našich dětí chodí nebo chodila, takže přesně ví, jak na ně. I tady se mi líbí, kam kroužek směřuje. Nejede na estetiku, nechce děti opravovat. Určí nějaké téma výrobku a nechá je tvořit, nehodnotí se, že tohle je ošklivé, nechá je udělat tak, jak se to líbí jim.

Děti v kroužcích jsou hodně různé, různé jsou i jejich nároky, projevy… Zohledňujete to při nabírání do kroužku nebo je tu směska dětí? Nezpůsobuje to problémy?

Kroužky jsou pro děti od 6 do 26 let s mentálním a kombinovaným postižením včetně poruch autistického spektra. A jak říkáš, je tu velká směsice dětí, tím jsme právě nejvíce unikátní.

Můžeme tady mít někoho, kdo se občas projevuje negativně, křičí, někoho, kdo se dřív nezapojoval do kroužku… Řešíme to tak, že kroužek je většinou pro 5 – 8 dětí, ideálně méně, aby tam byl právě důraz na individualitu. Kroužek vede lektor a při třech a více dětech má k ruce dobrovolného asistenta.

Pokud má ale dítě větší problémy se skupinou nebo se svými projevy, tak dostane vlastního asistenta/dobrovolníka navíc. Ten mu pomůže najít si kamarády a nechat ho projevovat se, aniž by omezoval někoho jiného. Případně nabízíme i individuální formu kroužků.

Ta je vhodná pro děti, které si prvně potřebují zvyknout na cizí osoby, vyzkoušet si, jestli pro ně bude kroužek to pravé, ale i pro ty, které se třeba v dané oblasti chtějí víc rozvíjet.

Každý den máte jiný kroužek, chápu to správně?

Ano, středa patří kroužku poznávacímu, který je tak oblíbený, že se teď rozrostl o další termín. Dáváme příležitost všem dětem, aby si řekli, co je baví, kam půjdeme. Navštěvujeme různá zajímavá místa a programy.

Ve čtvrtek je hudební kroužek. Ten je nejvíce uspořádaný v tom, že ty děti si střídavě ve skupině musí dávat prostor. Každé dítě si může vybrat písničku, hudební nástroj, na který bude hrát… V poznávacím kroužku je to víc o objevování a v tom hudebním dělají děti něco, co už znají, ale zábavnou formu a tím pádem se spolu učí interagovat.  Ani to sami neví.

A pak je v pátek relaxační kroužek. Ten probíhá v relaxační místnosti, která je udělaná s prvky snoezelenu. Je potřeba najít to, co dané dítě opravdu zrelaxuje. Na někoho totiž může platit klidová činnost a někdo se potřebuje spíše vyběhat. Tento kroužek je naschvál v pátek, protože před víkendem se má relaxovat.

Co máš v plánu s kroužky dál?

Jestli se nám příští rok podaří zabezpečit finančně, chtěla bych otevřít další kroužek pro mladší děti. Měla jsem ohlasy od rodičů, kterým bylo líto, že jejich děti ještě do kroužku nemohou.

Bude to více edukační kroužek, zaměřovat se bude na práci ve skupině ale i svou vlastní edukaci.

Zábavnou formou se bude věnovat společenským normám, vycházení s lidmi, osobním rituálům… Chtěla bych kroužek zabezpečit i technologicky, protože dnešní děti se učí pracovat s moderními technologiemi rychleji než my a existuje spousta hezkých naučných aplikací a pomůcek, které mohou být užitečné. Už jsem potkala hodně dětí, které neuměly s rodiči komunikovat, ale díky aplikaci se naučily popsat předměty, které je  zajímaly, bavily… Takže bych chtěla získat nějaké technologické vymoženosti, díky kterým by to našim dětem šlo ještě snadněji.

Kroužky zabezpečuješ vedle HPP, jak to zvládáš? Máš čas na něco jiného než práci?

Já kroužky neberu jako práci. Pro mě je to smysluplné trávení času, stejně jako by to mělo být pro ty děti. Prostě člověk dělá něco, co ho baví. Mě kroužky baví, jinak bych to nedělala.

Já nevím, prostě místo abych si četla knížku, tak ve volném čase dělám zájmové kroužky. Mám vnitřní puzení kreativnit a rozvíjet a ty kroužky to umožňují.

Kdybych neměla kroužky, tak bych si nejspíš namyslela jiný projekt, já prostě potřebuju něco dělat.

Ale přeci jenom, co tě baví ve volném čase, když nějaký máš?

Čtu, hodně a ráda cestuju a mám ráda umění. Takže na dovolené se neválím na pláži, ale chodím po památkách a galeriích.

Nakupuju ve vintage obchodech, mám ráda oděvy z minulého století, mám doma i pár originálů, ve kterých běžně chodím. Přijde mi zbytečné něco hromadit a nepoužívat to.

Hrozně bych chtěla staré plavky, co se vyráběli z příjemnějšího materiálu než ty dnešní. Tančím taky swing, letos vyrážím i na swingový tábor brněnské skupiny Swing Wings.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector