Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?

Snad všichni se děsíme těch chvil, kdy po horkém letním dni přicházíme k našim automobilům a místo komfortního usednutí do příjemných sedaček na nás po otevření dveří čeká horká výheň. Řada řidičů se snaží těmto okamžikům předcházet parkováním ve stínu a různými foliemi, ovšem ani to není spolehlivá pomoc. Jak si tedy poradit, když už není zbytí?

To se rozhodl zjistit Aaron Miller z webu Thrillost Cars, který si připravil čtyři pokusy se svým vlastním automobilem.

Ten nechal čtyři dny zaparkovaný na horkém texaském slunci, poté změřil teplotu v interiéru, provedl jeden z pokusů a následně zaznamenal teplotu po deseti minutách, občas i po době delší.

Pojďme se tedy podívat, jaké metody zvolil a s jakým úspěchem se setkaly – případně proč..

Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?

Panel klimatizace, ilustrační foto | foto: pixabay.com

Metoda 1: Zapnutí klimatizace a čekání

Prvním pokusem bylo to, co dělá většina běžných řidičů. Jednoduše naskočí do auta a buď stisknou u klimatizace tlačítko MAX, nebo otočí voliče pro nejchladnější vzduch a maximální výkon ventilátoru. Na tom není nic špatného, pokud by automobil nestál na místě.

Pro optimální chod klimatizace je totiž nutné, aby se vůz pohyboval a náporově docházelo k ochlazování klimatizace a odvodu zbytkového tepla. To se ale v tomto pokusu nedělo a tak původní teplota 53.3 °C spadla po 10 minutách na 43.3 °C. 

Metoda 2: Jízda se staženými okny a zapnutou klimatizací

Druhý pokus počítal opět s klimatizací zapnutou naplno, nicméně tentokrát už se automobil, ve kterém byla na začátku testu naměřená teplota 52.2 °C, rozjel a po určitou dobu měl okna stažená. Zhruba po dvou minutách byla okna zavřená a vůz pokračoval v jízdě pouze s naplno zapnutou klimatizací. Po 10 minutách spadla teplota na 38.3 °C.

Psali jsme

  • Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?
  • Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?
  • Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?

Metoda 3: Jízda s vytaženými okny a zapnutou klimatizací

Během třetí jízdy se řidič vydal na cestu opět s naplno zapnutou klimatizací, ovšem tentokrát na ovládání oken ani nesáhl. Na začátku testu byla ve voze teplota poměrně extrémních 58.9 °C, ovšem po deseti minutách se ji podařilo srazit na 41.7 °C. Po dalších 20 minutách pak teplota padla na konečných 31.1 °C.

Pokud nevěřícně kroutíte hlavou a nechápete, jak může být chlazení se zavřenými okny rychlejší než s otevřenými – a to během jízdy, pak věřte, že vysvětlení je poměrně snadné. Otevřenými okny skutečně uniká horký vzduchu, ovšem spolu s ním utíká i vzduch chladný, čímž se tato metoda stává kontraproduktivní.

Metoda 4: Větrání dveřmi

Poslední metoda může znít možná až úsměvně jednoduše, ale už teď můžeme prozradit, že díky základům fyziky je zcela nejúčinnější. Nejprve stáhněte okno u dveří spolujezdce a poté několikrát rychle otevřete a přivřete dveře. Díky tomu totiž vytvoříte podtlak, který doslova vysaje horký vzduch z auta a nasaje vzduch čerstvý.

Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?

Jedněmi z prvních vozů vybavených klimatizací byly automobily značky Packard, jako například tento Packard Super Eight z roku 1939 | foto: wheelsage.org

V tomto konkrétním pokusu došlo na šest opakování, poté byla opět zapnuta klimatizace na maximum a řidič se vydal na cestu se zavřenými okny. Na začátku pokusu byla v interiéru teplota 57.2 °C a každou minutou rychle padala dolů. Po deseti minutách byla v interiéru podstatně příjemnější teplota pod hranicí 37.8 °C. 

Tento pokus však ještě pokračoval, neboť po deseti minutách řidič vypnul klimatizaci a teplota stále ještě pomalu padala – po dvaceti minutách se nakonec dostala na rovných 30 °C, přičemž venku panovaly teploty okolo 38 °C.

Výsledek:

Jakou rychlostí se teploty pohybovaly už jste nejspíš viděli, nicméně pro přehlednost ještě doplníme, že v prvním případě poklesla teplota za 10 minut o 10 °C, v druhém případě o 13.9 °C, třetí pokus přinesl pokles o 17.2 °C a poslední pokus srazil za 10 minut teplotu o skvělých 19.4 °C.

Rada na závěr:

Klimatizaci používejte vždy za jízdy, neboť její fungování je podmíněno náporem vzduchu na kondenzátor (chladič umístěný poblíž standardního chladiče), čímž dochází k efektivnímu odvodu tepla.

Automobilky sice vybavují klimatizace vlastními ventilátory, které spínají v momentě, kdy vůz nejede dostatečně rychle, ovšem ty mají pouze pomáhat, nikoliv zastávat veškerý odvod tepla.

Poroto se pokud možno vyvarujte pouštění klimatizace při dlouhodobém stání, neboť tím můžete zkracovat životnost řady komponentů. Pokud tedy chcete auto vyvětrat, zkuste si párkrát nanečisto bouchnout dveřmi a poté jezděte, jezděte a jezděte.

Servis a plnění autoklimatizace | APR-CZ Ústí nad labem Autoservis Pneuservis Rychloservis Klimatizace

  • Odsátí staré chladící kapaliny
  • Vakuování soustavy ( cca 20min. )
  • Tlaková zkouška soustavy
  • Plnění klimatizační soustavy ( bez doplnění )

Cena od 600,-kč 

Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?Doplnění chladiva / nepravidelná kontrola ( nefunkční klimatizace )

  • Odsátí zbytku staré chladící kapaliny
  • Vakuování soustavy ( cca 20min. )
  • Tlaková zkouška soustavy
  • Plnění klimatizační soustavy ( doplnění chladiva, dle typu vozidla, oleje a detekční látky  )

Cena od 600,-kč  + veškerý dodaný materiál ( v ceně není započítán dodávaný materiál )

Oprava klimatizační soustavy ( nefunkční klimatizace )

  • Tlaková zkouška
  • Detekce netěsnosti
  • Oprava
  • Vakuování soustavy
  • Tlaková zkouška
  • Plnění klimatizační soustavy ( dopnění chladiva, dle typu vozidla, oleje a detekční látky )

Ceník:

Klimatizace 600,-kč  Servis klimatizace ( jedná se o automatický režim stroje na čištění klimatizace )
3,-kč  1gr. doplnění nového chladiva R134a
6,-kč  1gr. doplnění nového chladiva R1234yf
100,-kč  Dávka detekční látky
100,-kč  0,5dcl oleje
350,-kč  Dezinfekce klimatizace OZONEM

Uvedené ceny jsou s DPH.

Základní servis trvá 30 až 45 min. Vše na počkání.

 Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?Nejčastější otázky

Je třeba provádět pravidelnou údržbu autoklimatizace?

  • ANO.
  • Pro správnou funkci autoklimatizace a to z několika důvodů.
  • Drobné úniky chladící ekologické kapaliny jsou běžné.
  • Už ze svého principu vysokotlakého zařízení jakým klimatizace je, není v silách výrobců vytvořit dokonale těsný okruh.
  • Rázy vibrace a vysoké teploty v motorovém prostoru k těmto únikům přispívají.
  • Limity výrobců udávají úniky i 20-30% ročně.
  • Když není v okruhu dostatek chladiva, je snížena účinnost chlazení a tím i možnost zvýšeného opotřebení některých dílů klimatizace.

 

Jak často dělat pravidelnou údržbu autoklimatizace?

  • Jednou ročně. Pravidelným servisem prodloužíte životnost dílů, které jsou součástí autoklimatizace.Například cena nového kompresoru autoklimatizace se pohybuje dle tipu cca 10-20tis Kč.
  • Pravidelným čištěním autoklima předejdete zbytečnému opotřebování dílů.

 

Kdy provést pravidelný servis autoklimatizace?

  • Nejlépe v jarních měsících.Jarní měsíce jsou nejvhodnější termínem po zimní odstávce autoklimatizace z důvodu největšího zatížení autoklimatizace v letním období.
  • Pokud nestihnete kontrolu klimatizace na jaře není problémem jakýkoliv jiný termín.
  • I v průběhu roku máme pro zákazníky připraveny různé cenově zvýhodněné akce.

 

Jak dlouho trvá běžné vyčištění chladícího média systému autoklimatizace?

  • Vyčištění autoklimatizace trvá většinou cca 15-30 min.

Nenašli jste odpověď na vaši otázku?

  • Další informace vám rádi poskytneme na adrese

Servis autoklimatizací v Ústí nad Labem

V současné době je autoklimatizace, pro své vlastnosti, již běžnou součástí výbavy téměř každého vozu. V autě trávíme čím dál tím více času a zvláště v letních měsících je autoklimatizace vítaným společníkem na našich cestách. Osvědčí se nejen v létě, kdy vozidlo příjemně vychladí, ale také v zimních měsících, kdy vůz odvlhčí.

V našem autoservisu APR-CZ nabízíme služby týkající se pneuservisu a rychloservisu, tuningu, servisu a oprav autoklimatizace. Bude Vám tak stačit navštívit jen náš servis a o Vaše auto se kompletně postaráme. Práci provádíme rychle, kvalitně a za dobrou cenu. Pro stálé zákazníky máme připraveny firemní slevy a různé výhody, které jistě oceníte.

Zajistíme Vám veškerý servis autoklimatizace od jednoduchých úkonů, až po náročnější opravy. Plníme klimatizace do všech typů vozidel včetně nákladních.

Poskytujeme servis:

plnění autoklimatizaceúdržba a čištění autoklimatizacedezinfekce autoklimatizaceopravy autoklimatizace

Pro správnou funkci autoklimatizace je potřeba provádět pravidelné kontroly alespoň po dvou letech. Chceme-li, aby nám systém co nejdéle a nejlépe sloužil, je náležitá péče spojená s údržbou naprostým základem pro kvalitní a dlouhodobou funkci systému.

Vyčištění a znovu naplnění autoklimatizace Vám přinese:

  • interiér vozidla bez plísní a bakterií
  • vyšší výkon a větší efektivitu samotné klimatizace
  • čistý vzduch bez zápachu uvnitř vozidla

Údržba autoklimatizace by se měla provádět každý rok před zahájením sezóny. Preventivní kontrolou množství chladiva předcházíte nepříjemným komplikacím v letních měsících.

Věnujte servis autoklimatizace v Ústí nad Labem jako dárek svým přátelům. V našem autoservisu můžete zakoupit dárkové certifikáty na veškeré služby našeho servisu.

Plnění a údržba autoklimatizace

Protože autoklimatizace je plnohodnotná součást automobilu, je důležité se o ní správně starat a udržovat jako jiné díly Vašeho vozu. Z každé autoklimatizace, u nových vozů nevyjímaje, dochází během roku k úniku chladící kapaliny, přičemž dochází ke snížení chladícího výkonu. To vede ke zvýšenému opotřebení některých dílů klimatizace.

Budete mít zájem:  Jaké Vitamíny V Těhotenství?

Základní údržba autoklimatizace:

  • recyklace a plnění chladiva
  • zkouška těsnosti klimatizace
  • dezinfekce výparníku
  • výměna pylového filtru

Čištění a plnění autoklimatizace provádíme na profesionálních automatických zařízeních.

Tento plně automatický přístroj odsaje veškerou starou chladící kapalinu a zbaví tak systém mechanických nečistot a nežádoucí vlhkosti. Poté provedeme vakuaci a zkoušku těsnosti klimatizace.

Na závěr doplníme olej, který se rozptýlí v chladícím médiu a je důležitý na promazání kompresoru.

» BEZ PRAVIDELNÉ ÚDRŽBY VAŠE AUTOKLIMATIZACE NEBUDE SPRÁVNĚ FUNGOVAT «

Autoklimatizace Ústí nad Labem – Vaše auto, naše starost.

Je důležitá dezinfekce autoklimatizace?

Dezinfekce autoklimatizace je jednou z důležitých součástí v péči o klimatizaci. V důsledku prudkého ochlazení vzduchu se na výparníku kondenzuje vlhkost. Ta vytváří ideální prostředí pro tvorbu plísní a bakterií. Tyto mikroorganismy jsou pro lidský organismus samozřejmě nevhodné a bývají zdrojem zápachu a alergií.

Proces dezinfekce autoklimatizace:

  • dovnitř vozu se umístí rozprašovač naplněný roztokem
  • rozprašovač rozptýlí po celém interiéru jemnou mlhovinu, která obsahuje desinfekční látku
  • přibližně po 15 minutách působení tato látka zničí veškeré pyly a bakterie
  • po dezinfekci je uvnitř vozu příjemná vůně

Bohužel vzniku bakterií se nedá zabránit a tak je doporučeno provést dezinfekci autoklimatizace 1x za rok.

Opravy autoklimatizace

Opravám klimatizace lze předcházet pravidelnou údržbou. Pokud už nějaké problémy nastanou, je třeba nejdříve přesně identifikovat závadu pomocí speciálních diagnostických přístrojů. Proto je důležité se svěřit odborníkům s dostatečnými zkušenostmi a vybavením.

Nejběžnější závady autoklimatizace:

  • Nedostatek chladícího média

Přirozený únik chladicího média o 5-10 % ročně snižuje účinek chlazení. Někteří výrobci uvádějí jako přijatelný únik až 25% hmotnosti chladiva ročně. Z toho plyne účelnost preventivních prohlídek, kde Vám odborníci zkontrolují zda je Vaše autoklimatizace funkční.

Pokud Vaše klimatizace v autě nefunguje správně, nechladí nebo se její účinnost snižuje, na vině je s největší pravděpodobností únik chladiva z okruhu. V takových případech se musí nejprve zjistit přesné místo úniku média z autoklimatizace a až po jeho utěsnění je možné začít plnění klimatizace chladícím médiem.

  • Závady kompresorů autoklimatizace

U kompresoru dochází k opotřebení vlivem tření. Toto opotřebení také urychluje nesprávné množství a vazkost speciálního oleje. Při výměně jakékoliv součásti chladícího okruhu autoklimatizace je nutné doplnit určité množství oleje, aby nedošlo k poškození kompresoru.

  • Znečištěný výparník autoklimatizace

Projevuje se sníženou účinností a zvláště nepříjemným zápachem při provozu. Předejít tomuto problému lze jeho pravidelným čištěním. Protože poškozený filtr propouští nečistoty do systému autoklimatizace, dochází k růstu plísní a jiných mikroorganismů, které mají neblahý vliv na lidské zdraví.

  • Zanesený kabinový filtr autoklimatizace

Omezuje protékající množství vzduchu a tím se snižuje účinnost ventilace. Jeho pravidelná výměna je pro správnou funkci celého systému nezbytná.

Ceny servisu autoklimatizace se pohybují od 500,- a odvíjí se od rozsahu údržby nebo opravy.

Autoservis – pneuservis – autoklimatizace Ústí nad Labem

Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?

Pro objednání, nebo bližší informaci, využijte rychlý kontakt:

Rychlý kontakt:

Servisní technik:Telefon: +420 605 171 570Email: [email protected]

Napište nám

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Hovět si v parném létě v chládku chtějí i největší šetřílkové. Že klimatizace zvyšuje spotřebu, ví každý, u malých aut se slabým motorem poznáte zapnutí klimatizace i na úbytku výkonu. Jak klimatizaci ovládat? Nejlepší je nechat vše na automatice.

Správně fungující klimatizace má zhruba do půl minuty po zapnutí foukat dostatečně chladný vzduch. Pokud klimatizace přestává chladit, dochází náplň, kterou doplní servis.

Po nasednutí do rozpáleného auta je lepší nejdříve stáhnout okna nebo rovnou otevřít dveře, aby se vyvětral nejteplejší vzduch. Ideálně to udělejte ještě před vyjetím. Některá auta umí stáhnout všechna okna po přidržení tlačítka odemykání, to se hodí když k autu přicházíte a máte ho na očích. I těch pár sekund pomůže, aby průvan horký vzduch z auta začal vyhánět.

U manuální klimatizace pro rychlé vychlazení interiéru zapněte větrák naplno. V první fázi po zapnutí klimatizace se doporučuje spustit vnitřní cirkulaci vzduchu. Kompresor pak nemusí navíc ochlazovat vzduch, který nasává zvenčí, ale na práci mu zbývá jen vnitřní, postupně chladnoucí vzduch. Během jízdy s klimatizací ovšem musí zůstat zavřená okna.

Pokud máte v autě stínidla oken, používejte je.

Nejen kvůli šetrnému využití klimatizace, ale také aby nedošlo k nachlazení, by neměl být rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou příliš velký. Obecně se říká, že by neměl být větší než zhruba pět stupňů.

Při cestě do Chorvatska, kdy po ucpané dálnici teče proud aut ve čtyřicetistupňových vedrech, to samozřejmě splnit nelze, ale používejte rozum a nemrazte se v autě na minimální teplotu, kterou klimatizace umí. Jinak mohou velké změny teplot při vystupování způsobovat zdravotní komplikace.

Nejpříjemněji vnímá lidský organismus teploty mezi 21 a 23 stupni. Německý autoklub ADAC radí nasměrovat proudění studeného vzduchu k vršku těla a nohy nechat v teple.

Klimatizace také žere palivo. Jednodušší zařízení jedou stále na plný výkon, kdežto chytřejší klimatizace umějí řídit vytížení svého kompresoru, a spotřebují tak méně. Na druhou stranu bývá obyčejnější klimatizace při nákupu levnější. ADAC radí, aby majitelé vozů s automatickou klimatizací používali pouze plnou automatiku, je to nejjednodušší a auto vše „vymyslí“ a postará se za vás.

Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?

Servis každý rok

„Po zimě odborníci doporučují zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium.

Obecně doporučujeme zkontrolovat klimatizaci alespoň jednou ročně, ideálně v rámci pravidelné servisní prohlídky,“ radí Karel Starý, vedoucího servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

„Všichni dealeři mají k dispozici nejnovější technologie čištění klimatizace, nejvíce řidičů pojí údržbu klimatizace s přezouváním zimních kol na letní.“

Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?

Když se setkáte se zápachem vycházejícím z klimatizace, nejúčinnější jsou podle Karla Starého metody, u kterých je pomocí sondy a stlačeného vzduchu výparník tlakově omýván účinnou chemickou suspenzí.

„Takže dojde jak k mechanickému odstranění nečistot, tak i k likvidaci mikroflóry. Stejně tak můžete u dealerů Škody využít čištění ozonem.

Touto metodou se do vzduchu v kabině dostanou složky, které otráví mikroby a houby na výparníku,“ vysvětluje.

Klimatizace totiž kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta zůstává na takzvaném výparníku (většinou je pod palubní deskou auta) a v ní se zachytávají částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i houbám.

Pokud se systém pravidelně nečistí, cirkulují všechny tyto potvůrky spolu s ochlazovaným vzduchem v interiéru a míří přímo do vašich plic.

Standardně by pro udržování výparníku ve správné kondici (čistotě) mělo postačit správné zacházení se systémem klimatizace. „Majiteli vozu by tak mělo stačit dodržovat pokyny v návodu k obsluze vozidla,“ říká Karel Starý ze Škoda Auto.

V návodech se však obvykle nedočtete nejúčinnější trik, který tvorbě nevábného koktejlu těchto potvůrek zamezí: před koncem cesty vypněte s předstihem klimatizaci a nechte čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, osušit vnitřnosti. Kdo to tak nedělá, tvoří v rozvodech klimatizace ve vlhkém prostředí ideální prostor pro množení bakterií.

Když klimatizace přestane chladit, je třeba velký servis. V servisech mají speciální zařízení, které celou klimatizaci zkontroluje. Napojí se na rozvody, v nichž obíhá chladicí kapalina, chladivo vysaje, přefiltruje a případně doplní. Zařízení umí také zjistit úniky.

Nejjednodušší manuální klimatizace se zapínají pouze stisknutím tlačítka s nápisem A/C (air condition) nebo symbolu sněhové vločky. Systém pak začne do kabiny vpouštět ledový vzduch, intenzita chlazení se dá regulovat pouze tím, že do něj z topení přimícháváte vzduch teplý. Automatická klimatizace je o moc chytřejší: u ní se řidič nestará vlastně o nic – systém díky čidlům hlídá teplotu v kabině. I plně automatická klimatizace jde vypnout, většinou tlačítkem On/Off, případně ubráním síly ventilátoru na nulu.

Manuální, automatická, dvouzónová.. Test klimatizací

Za jak dlouho vychladí klimatizace auto?

Dva nové testovací vozy a jeden letitý rodinný automobil využila redakce Autorevue.cz pro test účinnosti jednotlivých typů klimatizace. Podmínky byly více než vyhovující. Teploměr ukazoval venkovní teplotu hodně přes 35 stupňů Celsia…Více na: https://www.autorevue.cz/manualni-automaticka-dvouzonova-test-klimatizaci-v-nejteplejsim-dni

Nezáleží na tom, jak drahou klimatizaci v autě máte. Všechny dokážou během klasické cesty z práce ochladit interiér na pokojovou teplotu. Ukázal to náš praktický test během úterního odpoledne, kdy teploty v Praze a okolí vystoupaly na letošní nejvyšší úroveň. 

Volkswagen Golf Variant s benzinovým motorem 1,5 TSI (110 kW) a převodovkou DSG, Suzuki Ignis se zážehovým agregátem 1,2 (66 kW) a Škoda Fabia Combi první generace poháněná nesmrtelným 1,4 16V (55 kW). Každý exemplář s jiným typem klimatizace. Golf disponuje dvouzónovou automatickou, ignis jednozónovou automatickou a dvanáct let stará fabia si musí vystačit s manuální klimatizací.

Budete mít zájem:  Krize v nemocnicích: Výpověď daly až dvě třetiny lékařů

Tuto sestavu vozů jsme zvolili pro jednoduchý test účinnosti jejich klimatizačních jednotek. Zadání bylo prosté: Z parkoviště, kde vozy stály hodinu zaparkované na přímém slunci, jsme vyrazili pryč z města.

Použili jsme tedy scénář, který je typický pro řadu lidí žijících v některé z obcí u hlavního města dojíždějících autem na své pracoviště. Zajímalo nás, za jak dlouho dokáže klimatizace vychladit vůz na pokojovou teplotu, tedy na zhruba 20 – 22 stupňů Celsia.Více na: https://www.autorevue.cz/manualni-automaticka-dvouzonova-test-klimatizaci-v-nejteplejsim-dni

Auta jsme nejprve zaparkovali na asfaltovou rozpálenou plochu a odešli na kávu. Tam jsme si současně ověřili, zda levné elektronické teploměry (v ceně zhruba 200 Kč za kus) ukazují za stejných podmínek stejně. Ukazovaly – všechny v klimatizovaném prostoru zobrazovaly teplotu 26 stupňů Celsia.

Atermické sklo skutečně funguje

Následně jsme je umístili do interiéru na sedačku spolujezdce a odebrali se dopít kofeinový mok. Když jsme se do auta vrátili, bylo jak ve fabii, tak v suzuki shodných 46 stupňů.

Jen golf se vymykal. Na displeji se ukázalo „jen“ 43 stupňů.

 Jednoznačně je to důsledek příplatkového atermického čelního skla (má v sobě tenoučkou metalickou fólii, která má odrážet až 30 procent slunečních paprsků).

Ve všech vozech nastavujeme klimatizaci na maximum, což ve fabii znamená také otočení kolečka ventilátoru na čtvrtý stupeň, a mřížky ve ventilačních otvorech nastavujeme tak, aby co největší proud klimatizovaného vzduchu mířil na sedačku spolujezdce, na níž je umístěný teploměr. Venku vrcholí tropický den – ukazatel na palubním displeji zobrazuje 38 stupňů.

Vyrážíme od obchodního centra v Hostivaři na Průmyslovou, dále na Štěrboholskou spojku a na dálnici D11. Na prvním sjezdu na 8. kilometru sjíždíme a míříme do Mstětic. Zde, po 25 minutách jízdy, test ukončujeme.Více na: https://www.autorevue.cz/manualni-automaticka-dvouzonova-test-klimatizaci-v-nejteplejsim-dni

A jak rychle klimatizace snižovaly teplotu? Možná poněkud překvapivě nejrazantněji do interiéru v první pětiminutovce vpouštěl chladný vzduch ignis. Z původních 46 dokázal interiér ochladit o sedmnáct stupňů. Určitý vliv na to zřejmě má relativně malá kabina tohoto autíčka.

Jak fabia, tak golf zvládly snížení teploty o patnáct stupňů. Jenže vzhledem k rozdílné výchozí teplotě už bylo v golfu nejpříjemněji – 28 stupňů. Golf (opět připomínáme jeho zvýhodnění díky speciálnímu sklu) pak své vedení již nepustí. Po deseti minutách od startu ukazuje teploměr 24, po patnácti 22. Po dvaceti minutách klesá teplota na 20, kde zůstává i při zastavení po 25 minutách.

Ignis byl jen o maličko horší. Po deseti minutách od startu jsme uviděli na displeji teploměru číslo 26, po čtvrthodině 23, po dvaceti minutách 22 a v cíli ještě o stupeň méně.

Na fabii bylo vidět, že léta provozu si přece jen už vybrala určitou daň. Zatímco na začátku také během první pětiminutovky dokázala ochladit vůz oproti počátečnímu stavu stejně jako golf o patnáct stupňů, další ochlazování již probíhalo pomaleji.

 Po deseti minutách bylo uvnitř 28 a během dalších pětiminutových intervalech jsme zaznamenali postupně 26, 25 a 24. I to by ale případný spolujezdec nepochybně ocenil.Více na: https://www.autorevue.cz/manualni-automaticka-dvouzonova-test-klimatizaci-v-nejteplejsim-dni

Test účinnosti klimatizace: Za jak dlouho se dosáhne nastavené teploty?

Asi se vám už v létě nejednou při cestování v autě zdálo, že v kabině není tak chladno, jak by mělo být podle teploty nastavené na displeji automatické klimatizace.

Také nás zajímalo, jak dlouho bude trvat, než se vzduch v interiéru vozu ochladí na požadovanou úroveň. K testu jsme využili nudné části našich testovacích jízd v Renaultu Mégane RS.

Poprvé na cestě z práce domů, a podruhé během směřování z reportáže ze žebnické traktoriády na naši oblíbenou testovací silnici na Šumavě.

Přijdete na parkoviště, kde po většinu dne stálo vaše auto, otevřete dveře a dýchne na vás vzduch jako z pece. Takovou situaci v současných horkých dnech zažívá množství lidí, kteří nemají to štěstí, že svůj vůz můžou parkovat v krytých garážích.

Přečíst článek ›

Nejprve jsme zkoušeli účinnost dvouzónové automatické klimatizace po cestě z pražských Jinonic do Hostivaře. Auto stálo na firemním parkovišti více než osm hodin. Panoval slunečný den, ale ve chvíli, kdy jsme k němu přišli, se už asfaltová plocha i auto na něm stojící nacházely ve stínu. Bylo krátce před půl osmou večer.

Přesto teploměr ukázal, že v úrovni sedačky spolujezdce vpředu je vzduch ohřátý na 35 stupňů Celsia, na zadní lavici pak na 31. Tyto teploty jsme naměřili ještě v době, kdy auto nemělo nastartovaný motor. Stejně jako v minulém testu černého a bílého auta jsme použili dva digitální teploměry.

U nich už máme ověřeno, že ve stejných podmínkách měří stejně.

Ihned po nastartování jsme nastavili teplotu pro řidiče a spolujezdce na úroveň 21 stupňů a ihned vyrazili k domovu. Všechny otvory pro výstup klimatizovaného vzduchu jsme předtím nastavili do roviny a naplno otevřeli.

V danou chvíli už byl na obligátní trase vedoucí přes pražskou Jižní spojku relativně mírný provoz, a tak jsme jeli plynule. Po dvou minutách od startu klesla teplota na displeji teploměru o dva stupně na 33, po dalších pěti minutách na 31, a pak už šla teplota dolů pomaleji. Po sedmi minutách teploměr ukázalo číslo 30 a snížení o další stupeň trvalo již čtyři minuty.

Do cíle naší cesty v Hostivaři jsme po ujetých šestnácti kilometrech během sedmnácti minut dorazili s teplotou v kabině 28 stupňů. V ten okamžik jsme také pohlédli na teploměr umístěný vzadu. Na jeho displeji stálo: 25 stupňů. Znamená to, že takto krátká cesta nestačí klimatizaci na snížení teploty na požadovanou úroveň. Vpředu se výheň snížila o 7 stupňů, vzadu pak o šest.

Nejchladněji bylo po 40 minutách

A tak nás logicky zajímalo, zda se kýženého snížení teploty dočkáme na delší trase. Vhodná situace nastala o víkendu, kdy jsme cestovali z traktoriády na Plzeňsku na Šumavu. Trasa mezi Žebnicí a centrem Klatov měří 71 kilometrů a bylo jisté, že na frekventované silnici strávíme minimálně hodinu.

Přečíst článek ›

Tentokrát jsme odjížděli po šestnácté hodiny. V autě jsme tentokrát jak vpředu, tak i vzadu naměřili 33 stupňů. Následný postup byl stejný, nastavení teploty pro oba přední cestující na 21 stupňů, zkontrolování otevření průduchů a start. 

Tentokrát se klimatizace na počátku testu činila o něco lépe. Již po sedmi minutách bylo vpředu o sedm stupňů méně, vzadu o šest. Jenže, pak už to šlo pomalu.

Až po dvanácti minutách se vzduch vpředu ochladil o další stupeň – na 25 stupňů Celsia. Po půlhodině a třiceti ujetých kilometrech jsme projížděli Plzní.

Kupodivu teplota v městském prostředí neklesla, nýbrž se naopak o jeden stupeň zvýšila. Vpředu tedy bylo 26, vzadu příjemněji  – 24 stupňů.

Přečíst článek ›

Nejnižší teplotu na obou pozicích v autě jsme naměřili po 40 minutách. To jsme se právě nacházeli v blízkosti známých soch přeštických prasat a teploměry ukázaly 24 (přední sedadlo) a 23 vzadu. Pak již byl pohleed na displeje měřících přístrojů nudný. Pár minut poté se teploty zvýšily o jeden stupeň a tam zůstaly až do cíle v Klatovech, kam jsme dojeli po hodině a čtyřech minutách.

V letních podmínkách tedy typ klimatizace použitý v tomto voze není schopen ochladit vzduch na požadovanou hodnotu. V kabině bude ve většině případů zhruba o tři až čtyři stupně Celsia tepleji.

Kdo tedy chce skutečných 21, bude si muset na displej nastavit zhruba 18.

 V takovém případě však zase hrozí, že například na ruce, které jsou při jízdě klimatizačním otvorům nejblíže, bude foukat až příliš studený vzduch.

Klimatizace v autě: Jak ji v extrémním vedru správně používat?

Klimatizace je dnes už stále obvyklejším prvkem nových aut. Ne každý ji ale umí v této vlně veder správně používat. Jak na to?

Jestliže v minulosti byla klimatizace doménou jen prémiových a luxusních vozů, dnes už je stále běžnějším prvkem i u těch nejmenších automobilů. Současná vlna veder tak mnohé řidiče svádí k tomu se v autě pěkně zchladit. Jenže nesprávné využívání klimatizace může vést ke zdravotním problémům i k bezpečnostním rizikům. Jak tedy v autě klimatizaci správně používat?

Nejprve vyvětrejte

Proč u aut s klimatizací jezdit s otevřenými okénky, vždyť pro zchlazení je tu právě ta klimatizace, ne, říkáte si. Jenže opak je pravdou, odborníci doporučují na slunci vyhřátý interiér automobilu nejprve ochladit alespoň několikaminutovou jízdou s otevřenými okénky, aby se tělo alespoň částečně aklimatizovalo.

Ideální je několik minut vyvětrat auto už před odjezdem, aby se alespoň trochu ochladily části, kterých se řidič bude při jízdě dotýkat (kovová hlavice řadicí páky), chápeme ale, že ne vždy to lze provést. Jde ale třeba stáhnout na dálku všechna okna už při příchodu k autu, což obvykle umožňuje dálkově ovládané centrální zamykání – stačí dlouze stisknout tlačítko odemykání.

Budete mít zájem:  Viděla, jak se pěstují banány s obrovským množstvím pesticidů

Při jízdě s otevřenými okny přitom klidně můžete mít spuštěnou i klimatizaci. Ano, zvýšíte si tím sice spotřebu a fungování klimatizace nebude tak účinné, na tu krátkou dobu to ale nevadí.

Navíc i rozpálené ventilační soustavě nějakou dobu trvá, než z ní začne vát chladivý vzduch. U automobilů s manuální klimatizací se doporučuje během prvních minut spuštění klimatizace zapnout společně naplno větrák a vnitřní cirkulaci vzduchu.

Po čase ale samozřejmě okna zavřete, ať účinnost fungování klimatizace zvýšíte.

Pozor na teplotu

Automatické klimatizace sice umožňují si nastavit klidně i osmnáctistupňový chládek, jenže v třicestistupňových vedrech byste tak rozhodně neměli činit. Tím si jen zvyšujete riziko zdravotních trablů, třeba zánětů dutin. Ideální je teplota kolem 21 až 23 °C.

Odborníci nicméně obecně doporučují mít klimatizace nastavenou maximálně tak, aby rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou činil nejvýše nějakých pět až šest stupňů.

To však neznamená, že byste si za extrémně horkých dnů měli nastavovat klimatizaci na 29 °C, jízda v takto vyhřátém automobilu zvyšuje riziko ospalosti za volantem nebo nepozornosti.

Na dlouhých cestách si tak klidně nastavte klimatizaci s větším teplotním rozdílem mezi kabinou a vnějším prostředím, jen při příjezdu do cílové destinace postupně teplotu zvyšujte, aby tělo při vystoupení neutrpělo teplotní šok.

Častou chybou řidičů i pasažérů je také směřování vanoucího chladného vzduchu přímo na své tělo. Takový krok je sice v parném dni možná příjemný, jenže zakládáte si tím maximálně tak na nachlazení, zatuhnutí svalů nebo vysušení sliznic. Podle odborníků to navíc zvyšuje též riziko revmatických obtíží. Vzduch tak raději směřujte kolem sebe, ideálně na strop.

Věčné dilema řidičů, zda si zapnout při jízdě klimatizaci, nebo si vystačit s otevřenými okny, aby se ušetřilo na palivu sice nemá jednoznačnou odpověď, základní poučku tu ale najdeme.

Na krátkých, několikakilometrových pojížďkách po městě je výhodnější si vystačit s otevřenými okny. Nezvýší to tolik spotřebu paliva, navíc klimatizace na krátkých trasách ani nemusí stačit vychladit kabinu vozidla.

 I proto v jižanských státech často uvidíte jezdit ve městě řidiče s otevřenými okny, přestože klimatizaci ve svém autě mají.

Na dlouhých trasách vyšší rychlostí je naopak výhodnější klimatizace. Otevřená okna v takovém případě už negativně ovlivní aerodynamiku, čímž zvýší spotřebu paliva.

Navíc hluk od otevřených oken a vanoucí vzduch snižuje cestovní komfort. Klimatizace naopak v takovém případě už tolik „nežere,“ spotřebu zvýší v řádu akceptovatelných několik desetin litru na 100 km.

Zatímco na plný výkon na krátké trase může krátkodobě zvýšit spotřebu až o 4 l/100 km.

O klimatizaci se starejte

Přestože se mnohdy tvrdí, že klimatizace aut je bezúdržbová, výrobci dokonce ani obvykle nemají předepsané její pravidelné kontroly, pravidelný servis se přece jen hodí.

Ideálně jednou za rok by měla nechat vydesinfikovat, aby v jejích útrobách nevznikaly různé plísně. V rámci pravidelných servisních prohlídek pak vyměňte prachový/pylový filtr.

 Nikdy nejezděte bez filtru, protože nečistoty ulpívající na výparníku podporují růst plísní.

Klimatizace by se navíc měla alespoň jednou za čas zapínat také v zimě. Tím zajistíte pravidelné promazávání kompresoru, čímž předejdete k jeho zadrhnutí a případnému poškození. Navíc je to účinné řešení na odmlžení skel.

Související články

JAK SPRÁVNĚ PEČOVAT O AUTOKLIMATIZACI

V klimatizační soustavě se nachází PAG (Polyalkylen glykol) olej o viskozitě ISO46, ISO100, ISO125 nebo ISO150, nejčastěji používaný je ISO100, který maže pohyblivé části klimatizace (kompresor a expanzní ventil) a pomáhá udržovat těsnící prvky v těsnění schopném stavu.

Pokud klimatizaci nepoužíváte, olej zemskou přitažlivostí sestoupí do nejnižšího bodu klimatizačního okruhu. Pokud těsnící kroužky, kterými je okruh každé klimatizace utěsněn, nejsou impregnovány olejem, který proudí při běhu klimatizace celým okruhem klimatizace společně s chladivem, tak těsnící kroužky vyschnou.

Vyschlý těsnící kroužek nemá správné těsnící schopnosti. Olej v okruhu klimatizace proudí společně s chladivem jen tehdy, pokud je klimatizace zapnutá.POZOR! Při teplotách pod cca 5°C (dle typu vozidla od 0°C do 8°C) nedovolí snímač teploty vnějšího vzduchu zapnutí klimatizace.

Proto doporučujeme, abyste v chladných měsících zajeli do podzemního parkoviště, až pojedete shopovat, kde se i v zimě běžně pohybují teploty nad 8°C.

2. PŘED ZAPNUTÍM KLIMATIZACE VYVĚTREJ TEPLÝ VZDUCH Z KABINY – KABINA SE VYCHLADÍ RYCHLEJI

Dáváte teplé jídlo do lednice? Já vím, že ne. Dělejte totéž s klimatizací ve Vašem voze.

Pokud před jízdou otevřete všechny dveře u vozu a nastavíte větrák topení na maximum, aby vyhnal z vozu horký vzduch, nejen že ušetříte palivo, jelikož kompresor klimatizace nebude muset pracovat na 100 % výkonu, ale také následně dosáhnete rychlejšího ochlazení. Navíc, více spotřebovaného paliva zbytečně zatěžuje naší planetu.

3. KLIMATIZACI VYPNI 10 MINUT PŘED KONCEM JÍZDY – MINIMALIZUJEŠ VZNIK ZÁPACHU KLIMATIZACE

Zápach z klimatizace způsobují plísně, houby, bakterie… Plísně, houby, bakterie… nejlépe bují zejména ve vlhkém a teplém prostředí. A právě toto prostředí se vyskytuje na výparníku klimatizace poté, co opustíte vozidlo, kdy jste při jízdě používali klimatizaci.

Můžete však výparník vysušit a to tak, že cca 10 min před ukončením jízdy klimatizaci vypnete, při čemž necháte větrák vhánět venkovní vzduch do kabiny (vzduch proudí přes výparník).

Tím se dosáhne vysušení mokrého výparníku, který je mokrý proto, že na něm kondenzuje vzdušná vlhkost (při zapnuté klimatizaci má výparník teplotu lehce nad nulou, na výparník proudí teplý vzduch, který má být ochlazen, tím se dosáhne rosného bodu.

Následkem dosažení rosného bohu kondenzuje na výparníku vzdušná vlhkost. Kondenzát je odváděn odtokem mimo vůz).

4. 2KRÁT ROČNĚ DEZINFIKUJ KLIMATIZACI – POKUD KLIMATIZACE SMRDÍ, JE UŽ POZDĚ

Dezinfekce hubí plísně, houby, bakterie… I přes všechnu snahu popsanou v bodě č. 2 se může po zapnutí, při zapnuté, či po vypnutí klimatizace objevit nepříjemný zápach. Dezinfekci klimatizace bere část motoristické veřejnosti jako nepotřebný úkon.

Další část klimatizaci dezinfikuje, až když zapáchá. Což už je pozdě a né zřídka je problém se všemi dostupnými prostředky zápachu z klimatizace zbavit. A jen malá část motoristů, využívající klimatizaci, dezinfikuje klimatizaci pravidelně a preventivně.

Slovo preventivně je velice důležité, ale však opomíjené. Dezinfekce klimatizace není primárně určena k odstranění následků zanedbané údržby, ale jedná se o pravidelný a preventivní úkon. Bohužel toto není stále zažito.

POZOR! Nenechejte dojít stav klimatizace do stavu, kdy bude zapáchat. Budete mít problém se zápachu zbavit.

5. 1KRÁT ZA 2 ROKY SE ZASTAV NA DOPLNĚNÍ CHLADIVA KLIMATIZACE – VYVARUJEŠ SE FAUX PAS

Všichni výrobci vozidel a erudovaní autoopravci ví, že okruh klimatizace Vašeho vozidla není těsný. Jedná se o tzv. „Provozní únik“, který může dosahovat i hodnot až k 30 % úniku chladiva ze soustavy klimatizace za rok. Čím méně chladiva, tím menší má klimatizace výkon (chladící účinek).

Proto je vhodné 1x za 2 roky chladivo klimatizace doplnit na přesnou hodnotu předepsanou výrobcem vozidla pro daný typ vozu. Nutno podotknou, že klimatizace s nedostatkem chladiva se může při okolních teplotách, řekněme do teploty vnějšího vzduchu 30°C chovat na výbornou, krásně chladit.

Jenže pozor, nelze tento stav považovat za jednoznačný aspekt, že klimatizace funguje jak má. Ne jednou se stalo, že klient odjel s vozem s jinak funkční klimatizací na dovolenou k moři, kde při okolních teplotách kolem 40°C již klimatizace nechladila, jak by se očekávalo. Proč? V soustavě klimatizace nebylo dostatečné množství chladiva.

Proto si nechte 1x za 2 roky chladivo doplnit. Těch pár stokorun stojí za pocit, kdy máte při dlouhé cestě, či v zácpě na Jadranské magistrále, v kabině chládek.

6. POKUD MÁŠ NEFUNKČNÍ KLIMATIZACI, NEODDALUJ OPRAVU – ZAMEZÍŠ ZVĚTŠENÍ ROZSAHU POŠKOZENÍ

Tento bod vychází částečně z bodu č. 1. Tedy pokud pravidelně nepoužíváte klimatizaci, vlastně ji ničíte. Pravidelného používání nelze dosáhnout, pokud nemáte klimatizaci funkční.

Dalším úskalím nefunkční klimatizace je, pokud se jedná o stav, kdy okruh klimatizace není funkční z důvodu úniku chladiva, tedy okruh klimatizace není těsný, vnikání kapalných a pevných nečistot do okruhu klimatizace, například při jízdě po mokré vozovce. Vniknutí vody do okruhu klimatizace má za následek oxidaci kovových částí okruhu klimatizace.

Zejména pak v zimě, kdy vodní emulze je difundována posypovou solí. Podle velikosti netěsného místa mohou společně s vodou vnikat do okruhu klimatizace i částečky pevného skupenství, které mají taktéž zásadní vliv na poškození komponent klimatizace.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector