Trik Českých drah: Zdraží jízdenky, ale cenu nezvednou

Chřibská — V železniční stanici Chřibská vznikl kvůli technické závadě v pátek 15. 1. 2021 požár na motorové jednotce 845.314 společnosti Arriva, jedoucí na lince R22, konkrétně ze Šluknova do Kolína. Vlak zahořel kolem 17.

30, zůstal stát ve stanici Chřibská, kde jej během téměř hodinového zásahu uhasily jednotky IZS. Na trati 081 byl přerušen provoz až do 20 hodin. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, všichni cestující i s personálem stačili bezpečně vystoupit.

Šťastné bilanci nahrál i fakt, že rychlík 1199 jel pouze minimálně obsazen. Horší to je s jednotkou; motorový vůz jednotky byl požárem zcela zničen, podle vyjádření zástupců firmy Arriva už nebude vlak opraven. Předběžný odhad škody zní 15 milionů.

U společnosti Arriva i jednotek řady 845 jde o první podobný případ, doufejme, že i poslední.

Zdroj: informace od čtenáře

Read more

Permanent link | Comments (3)

Maďarsko — Od 6. června 2020 vstoupila v platnost úprava jízdního řádu v Maďarsku, která změnila podobu provozu na nejméně vytížených lokálních tratích. Dopravce MÁV se v souvislosti s epidemií nového koronaviru rozhodl pro změnu organizace osobní dopravy na celkem 34 lokálních tratích.

Důvodem dle dopravce je masivní úbytek cestujících až 70 %, proto bylo přistoupeno k redukci železničního provozu a uspořené finanční zdroje využít k posílení provozu na páteřních tratích.

Vzhledem k velmi slabému využití těchto lokálních tratí by tyto rozsáhlé změny organizace dopravy měly postihnout pouhé 4 % cestujících.

Read more

Permanent link | Comments (3)

Albánie – V časech koronavirové epidemie přichází drobná pozitivní zpráva z exotické Albánie. Dne 10. července 2020 byla po dlouhých osmi měsících reaktivována osobní doprava.

Více poví přiložený jízdní řád níže. Ten obsahuje dva páry vlaků v trase Durrës – Elbassan a dva páry Durrës – Kashar na předměstí Tirany.

Vlaky jezdí pod hlavičkou albánských železnic HSH (Hekurudhat Shqiptare).

Read more

Permanent link | Comments (1)

Karlovy Vary Vážení přátelé, v úterý 7. 7. 2020 došlo na železniční trati 142 Karlovy Vary dolní nádraží — Johanngeorgenstadt u dopravny Pernink k tragédii. Několik stovek metrů od dopravny se zde kolem 15. hodiny čelně srazil osobní vlak číslo 17113 vedený jednotkou 844 RegioShark s osobním vlakem 17110 vedeným jednotkou 814/914 RegioNova.

Následky jsou katastrofální, dva mrtví a několik těžce a velmi těžce zraněných. Mezi zraněné patří i vlakový personál ČD z domovské stanice Karlovy Vary. Strojvedoucí Milan Čapek a vlakvedoucí Petr Paťha, kteří se nacházeli ve vlaku 17110 vedeném RegioNovou jsou zraněni velmi vážně.

Kolegyně vlakvedoucí Jana Jindřichová, která doprovázela vlak 17113 vedený jednotkou RegioShark, je zraněna vážně.

Read more

Permanent link | Comments (13)

Když jsem spatřil poprvé snímek z dráhy Malmbanan uprostřed pustin severské krajiny, měl jsem jasno: to musím vidět na vlastní oči! Po půl roce plánování bylo nad slunce jasné, budu muset vyrazit sám.

Možným důvodem, kterým bych vysvětlil chování mého okolí, je fakt, že ačkoliv se až na místo dá rychle a pohodlně doletět letadlem, ani chvíli jsem nad výše zmíněnou možností neuvažoval. A tak představa cesty vlakem delší než 40 hodin odradila všechny potenciální spolucestovatele. Nabízím tedy jeden cestopis – od 25. února do 7.

 března 2017 jsem urazil téměř 6 tisíc kilometrů, stanul v tváří tvář losovi, viděl šedou polární záři a ochutnal slané máslo.

Read more

Permanent link | Comments (11)

Praha — Po dlouhých měsících právě končí období hladovlaků. Vlaky se také konečně rozjíždí do zahraničních destinací.

A zatímco koleje a příbory od března až doposud poněkud utichly, dopravci nezaháleli a připravili novinky. Ještě před několika týdny vypadala letošní dovolená na Jadranu nerealisticky.

A od zítřka si lze koupit lístky na dovolenkový vlak. Pojďme si novinky tohoto týdne projít v detailu.

Read more

Permanent link | Comments (5)

Jižní Čechy – Jihočeské lokálky do Týna nad Vltavou a do Netolic letos opět oživí společnost KPT rail se svým Jihočeským motoráčkem. Po úspěšném zahájení provozu v loňském roce jde o druhý ročník výletních vlaků vypravovaných v letních měsících, od června do září.

Motoráček vyjíždí z Týna nad Vltavou do Číčenic každou sobotu, neděli a ve státní svátky ve třech párech, vybrané spoje pak pokračují dále do Českých Budějovic, Netolic, Písku nebo Protivína. Cílové destinace se budou měnit každý víkend dle harmonogramu. Na vlaky bude nasazen historický motorový vůz „Singrovka“, který bude během června nahrazen motorovým vozem řady 811 SK.

Motorové vozy řady 811 SK společnost KPT rail provozuje jako jediný dopravce v České republice.

Read more

Permanent link | Add comment

Mochov – Obyvatelé či návštěvníci středočeského Mochova se mohou již více jak dva roky běžně dostat do své obce také po železnici.

Pravidelné osobní vlaky v objednávce kraje začaly mezi Čelákovicemi a Mochovem jezdit v dubnu 2018 po dlouhých dvanácti letech, kdy byl na trati pouze příležitostný nebo sezónní provoz.

Poslední dva roky však spoje společnosti KŽC Doprava jezdí po trati 233 každý pracovní den v počtu šesti párů vlaků. Srdce nejednoho železničního nadšence možná při obnovení provozu zaplesalo, nicméně pohled na čísla obsazenosti vyvolává pochyby.

Read more

Permanent link | Comments (16)

Ústí nad Labem — Opatření přijatá vládou proti šíření nového koronaviru se začínají uvolňovat a na tento fakt reagují i objednatelé veřejné dopravy. Kromě postupného obnovování běžných dálkových i regionálních spojů začínají jezdit i spoje turistické, ať už vlakové, nebo autobusové. Nejinak tomu je i v Ústeckém kraji, kde od soboty 16. května vyrazily sezónní vlakové linky.

Pěší turisté či cyklisté se tak opět vlakem dostanou například na Moldavu, milovníci železniční historie mohou navštívit muzeum v Zubrnicích, a kdo se ještě nebyl projet po Doupovské dráze, má možnost. I my jsme využili hezkého počasí a vypravili se do severních Čech, konkrétně na trať z Chomutova do Vejprt, kde se rovněž v sobotu po přibližně půlroční pauze rozjely pravidelné víkendové vlaky.

Read more

Permanent link | Comments (4)

Vážení přátelé, uživatelé galerie, jste-li pravidelnými čtenáři tohoto portálu, zajisté vám neunikl seriál článků Fotoškoly, kde se snažím popsat základní i pokročilou problematiku fotografování železnice a v několika dílech i ukazuji nějaké editační postupy. Po spoustě psaného textu a vložených obrázků statických bych vám dnes chtěl předložit nový díl Fotoškoly s obrázky pohyblivými a textem mluveným.

Budete mít zájem:  V březnu je nejvíce oslabený žlučník. Jak mu pomoci?

Read more

Permanent link | Comments (3)

Neratovice – Česká železnice má od čtvrtka 28. dubna další novou železniční zastávku. Tou je zastávka Neratovice sídliště, která přibyla po delších přípravách na trati 070, vedoucí z Prahy do Turnova.

Zastávka se nachází v jihovýchodní části Neratovic v Mánesově ulici a z obou stran je v zásadě obklopena zástavbou. Právě díky jejímu atraktivnímu umístění a faktu, že zde zastavují kromě osobních vlaků i rychlíky, lze očekávat, že si rychle najde své cestující.

Ačkoliv jste zřejmě již zprávu o otevření této zastávky zaznamenali v jiných médiích či na sociálních sítích, vydali jsme se situaci na místě prozkoumat i my trochu podrobněji.

Read more

Permanent link | Comments (2)

Evropa — Média nás nyní denně zásobují informacemi o redukci spojů veřejné dopravy v České republice a také o omezení letecké dopravy. Jak je to však s dopravou v jiných částech Evropy? Zázraky nečekejme, Evropa se prakticky nehýbe.

Pojďte se s námi podívat do jednotlivých zemí. Ve většině evropských zemích vlaková doprava je nyní využívána jen minimálně a s tím souvisí i výrazné redukce spojů.

Někde došlo i k omezení přeshraniční dopravy, v případě Slovinska a Chorvatska dokonce i k úplnému zastavení vlakové dopravy.

Read more

Permanent link | Comments (9)

Jak se dnes jistě učí všechny děti ve škole, dne 7. března 1850 se v Hodoníně narodil Tomáš Masaryk, později známý pod jménem zahrnujícím i příjmení jeho manželky, tedy Tomáš Garrigue Masaryk. Jak už každý na první pohled vidí, připomínáme si tedy 170. výročí jeho narození.

Read more

Permanent link | Add comment

Praha – Možná jste již slyšeli o záměru Správy železnic postupně během tohoto jízdního řádu zrušit všechny znělky, které se používají před, případně po nádražním hlášení a nahradit je znělkami unifikovanými, stejnými pro celou síť.

Výsledkem je například konec znělky „Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem“, která hraje, resp. hrála na hlavním nádraží v Brně. V předchozích dnech a měsících již byly odstraněny i některé další znělky, případně nejsou používány.

A brzy budou zřejmě přibývat další pokud to někdo nezastaví…

Read more

By: Jakub Švec , Zdeněk Michl Permanent link | Comments (11)

Chotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu.

Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice.

A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.

Read more

Permanent link | Comments (43)

České dráhy mírně zdraží. Slevy pro studenty a seniory rozšíří do první třídy

Formulář pro opuštění okresu. Kde ho najdete, kam ho budete potřebovat Jan Sůra

České dráhy s novým jízdním řádem mírně zvýší ceny ve svém základním kilometrickém tarifu, úplně zruší zpáteční slevu.

Vyplývá to z nově zveřejněného tarifu TR10, který vyšel v přepravním a tarifním věstníku.

 Nejnižší základní cena jízdenky při jednokilometrové jízdě začne nově na 12 korunách namísto stávajících 11 korun, ukazuje porovnání cen v současném a novém ceníku, který začne platit 15. prosince.   

Ilustrační foto | Foto: Deník / Pech Karel

Na delší vzdálenosti jde většinou o zdražení o korunu až dvě, u nejdelších relací ještě více: například 300 kilometrů podle tarifu vyjde nově na 437 korun. Podle ČD jde o zdražení o inflaci.

Pro cestující s nárokem na státní slevu nabídnou České dráhy novou aplikaci IN 50 pro 1. vozovou třídu. „K zavedení nabídky dochází na žádost mnoha zákazníků z řad studentů a seniorů, kteří chtějí využívat vyšší cestovní třídu a nevyužijí při tom státní slevu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Přečíst článek ›

Cena aplikace na rok bude 450 Kč. V praxi bude tato možnost znamenat, že studenti či senioři nepojedou 1. třídou tak levně, jako kdyby jeli se slevou ve 2. třídě, ale levněji než s plným jízdným ve 2. třídě. Stát jízdenky v 1. třídě nekompenzuje, studenti a senioři v ní dnes musejí zaplatit cenu jako jiní cestující.

Zrušení zpátečních jízdenek

Další zásadní změnou v novém tarifu Českých drah je zrušení zpátečních jízdenek. S nimi dosud mohli lidé jezdit se zhruba pětiprocentní slevou v porovnání s nákupem dvou samostatných jízdenek. Například dosud zpáteční jízdenka na vzdálenost 10 kilometrů stojí 46 korun, nově za dvě samostatné jízdenky zaplatí cestující 50 Kč.

„Díky dynamickému tarifu dnes dávají naši zákazníci přednost kombinaci dvou jízdenek, například Flexi zvýhodněné a Vázané, před zpáteční slevou, protože je to pro ně cenově výhodnější,“ vysvětlil zrušení Joklík.

Přečíst článek ›

I když České dráhy přijdou příští rok o zhruba pět procent výkonů a sníží se počet vlaků, které mohou využít pro dopravu majitelé síťových jízdenek Českých drah, jejich cena zůstává stejná. IN100 bude i nadále stát 19 900 Kč na rok, nemění se ani cena celodenních jízdenek či jízdenek na léto.

Dochází také ke změnám u nabídek Region a dále u celodenních a skupinových jízdenek, například u Skupinové víkendové jízdenky. České dráhy nebudou tyto jízdenky v regionálních mutacích nabízet například pro Ústecký a Jihomoravský kraj. S novým jízdním řádem se dále snižuje cena poplatku za použití úschovy během přepravy z 20 Kč na nulu.

Příklady zdraženíPardubice – Hradec Králové 22km, 42/43 KčKolín – Praha hl.n. 62km, 98/100 Kč

Praha – Česká Třebová 164 km, 240/245 Kč nebo Flexi zvýhodněná jízdenka za 219 Kč

Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

Nahravá se anketa

21.11.2019

Škoda Octavia koupeno v A, nehavarované Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Peugeot 308 servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované, v záruce Suzuki nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Jeep nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CDN, předváděcí vozidlo, v záruce + PRODAT AUTO Škoda Fabia 125 LET – akční model 1.0TSI 7 Mercedes-Benz Vito 2,2CDI,100KW,9MÍST,KLIMA,SER.K Škoda Fabia 1,0 TSI 70 kW Combi Ambition Nissan Qashqai 2,0 dCi 4WD ČR 1.Maj. Serviska Toyota Celica 1.8i najeto pouze 81tis.KM Škoda Rapid 1.4TDi/2018/Spaceback.1MAJ,ČR, Škoda Octavia 1.2 TSI AMBITION Mazda 3 2.0 i, 121 kW,ČR 1.maj + PRODAT AUTO

Budete mít zájem:  Vitamíny A Léky Pro Kocky?

Dráhy zruší zpáteční slevu a mírně zdraží. Slevy pro studenty a seniory rozšíří do 1. třídy

České dráhy s novým jízdním řádem mírně zvýší ceny ve svém základním kilometrickém tarifu, úplně zruší zpáteční slevu. Vyplývá to z nově zveřejněného tarifu TR10, který vyšel v přepravním a tarifním věstníku.

Nejnižší základní cena jízdenky při jednokilometrové jízdě začne nově na 12 korunách namísto stávajících 11 korun, ukazuje porovnání cen v současném a novém ceníku, který začne platit 15. prosince. Na delší vzdálenosti jde většinou o zdražení o korunu až dvě, u nejdelších relací ještě více: například 300 kilometrů podle tarifu vyjde nově na 437 korun. Podle ČD jde o zdražení o inflaci.

Pro cestující s nárokem na státní slevu nabídnou České dráhy novou aplikaci IN 50 pro 1. vozovou třídu. „K zavedení nabídky dochází na žádost mnoha zákazníků z řad studentů a seniorů, kteří chtějí využívat vyšší cestovní třídu a nevyužijí při tom státní slevu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Cena aplikace na rok bude 450 Kč. V praxi bude tato možnost znamenat, že studenti či senioři nepojedou 1. třídou tak levně, jako kdyby jeli se slevou ve 2. třídě, ale levněji než s plným jízdným ve 2. třídě. Stát jízdenky v 1.

třídě nekompenzuje, studenti a senioři v ní dnes musejí zaplatit cenu jako jiní cestující.

Podle Joklíka nejde o zvýhodnění studentů či seniorů. „Při cestě 1. třídou zaplatí student, důchodce i manažer stejnou cenu. Budťo plné jízdné do 1. třídy, nebo si pořídí IN50 a uplatní slevu. Tato nová nabídka je tedy komerční slevou ČD pro skupinu cestujících, kteří ji zatím neměli, a při cestě 1. třídou neměli jinou možnost, než zaplatit plné jízdné,“ dodal Joklík.

Další zásadní změnou v novém tarifu Českých drah je zrušení zpátečních jízdenek. S nimi dosud mohli lidé jezdit se zhruba pětiprocentní slevou v porovnání s nákupem dvou samostatných jízdenek. Například dosud zpáteční jízdenka na vzdálenost 10 kilometrů stojí 46 korun, nově za dvě samostatné jízdenky zaplatí cestující 50 Kč.

„Díky dynamickému tarifu dnes dávají naši zákazníci přednost kombinaci dvou jízdenek, například Flexi zvýhodněné a Vázané, před zpáteční slevou, protože je to pro ně cenově výhodnější,“ vysvětlil zrušení Joklík.

I když České dráhy přijdou příští rok o zhruba pět procent výkonů a sníží se počet vlaků, které mohou využít pro dopravu majitelé síťových jízdenek Českých drah, jejich cena zůstává stejná. IN100 bude i nadále stát 19 900 Kč na rok, nemění se ani cena celodenních jízdenek či jízdenek na léto.

Dochází také ke změnám u nabídek Region a dále u celodenních a skupinových jízdenek, například u Skupinové víkendové jízdenky. České dráhy nebudou tyto jízdenky v regionálních mutacích nabízet například pro Ústecký a Jihomoravský kraj. S novým jízdním řádem se dále snižuje cena poplatku za použití úschovy během přepravy z 20 Kč na nulu.

Příklady zdražení

Pardubice – Hradec Králové 22km, 42/43 Kč

Kolín – Praha hl.n. 62km, 98/100 Kč

Praha – Česká Třebová 164 km, 240/245 Kč nebo Flexi zvýhodněná jízdenka za 219 Kč

[yop_poll id=“33″]

Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?

Spotřebitel

Od září platí na vlaky a autobusy 75% sleva pro vybrané skupiny. A jako důsledek České dráhy zrušily nabídku včasných jízdenek. Takže je možné, že za vlak zaplatíte nyní víc. 

Od začátku září platí sleva 75 % na jízdenky ve vlaku i autobusech pro děti, mladistvé, studenty do 26 let a pro důchodce starší 65 let. Tuto slevu schválila vláda Andeje Babiše na začátku roku 2018, a jak jsme mohli slyšet, tak v žádném případě neměla sleva nějak ovlivnit cestování běžných cestujících.

Většina dopravců se případně chystala využít omezení slevy pouze na méně vytížené spoje, to pokud by bylo cestujících najednou skokově mnohem víc. České dráhy ale slíbily, že k tomuto opatření nebudou sahat, že místo toho třeba přidají vagóny, aby zajistily cestujícím dostatečné pohodlí.

V žádném případě se ale 75% sleva pro vybrané skupiny neměla dotknout cestování ostatních.

S tím se dá celkem souhlasit. Věřím, že třeba starobní důchodci takovou slevu docela určitě uvítají, přece jenom státní důchody nejsou nejvyšší. Je mi jasné, že kompenzace za zlevněné jízdné bude dopravcům proplácet stát, takže tak nějak z mých daní i já přispěji na každého jednoho platícího důchodce. Dokonce vlaky od začátku září nebyly ani nijak extrémně přecpané.

Proč ČD zdražují pro normální cestující

Pak ovšem České dráhy přistoupily k úpravě jízdného a bez upozornění ze dne na den zrušily tzv. včasné jízdenky Česko. Tyto jízdenky umožňovaly docela výrazně snížit cenu jízdného, pokud jste si koupili jízdenku v předstihu. V kombinaci s InKartou pak byla úspora ještě výraznější.

Zrušení těchto včasných jízdenek přímo vede ke zvýšení ceny jízdného pro nezanedbatelné množství cestujících. A zvýšení není symbolické, v závislosti na trati a na předchozích nabídkách můžou cestující na své trati od poloviny září zaplatit až o 40 % víc.

Co je to hackovat ČD? Výraz hack, tedy v podstatě nabourání systému, se využívá v rámci cestovatelských komunit, ve zkratce jde o tipy a triky jak si snížit cenu cestování na minimum.

Hackují se ceny letenek, autobusů i vlaků, takové hackování jízdenky zahrnuje nejen využití nabídek a slev, ale také sledování věrnostních programů a dalších akcí. Jedním z nejznámějších hacků pro České dráhy byl právě nákup včasné jízdenky.

Tak tu už si nezahackujeme.

Oficiálně se k tomu České dráhy nevyjádřily, ani nevydaly žádné upozornění, že budou tyto jízdenky rušeny. Z toho je vidět, že tento krok byl neplánovaný a hodně cestujících (především těch hackerských) asi překvapil.

Ke zrušení došlo v souvislosti s nejasnostmi s poskytováním 75% slevy. Původně totiž ČD slevu poskytovaly na běžné kilometrové jízdné, přitom ale zároveň bylo možné koupit akční nebo včasné jízdenky, které měly cenu oproti běžnému jízdnému poloviční.

Budete mít zájem:  Třetina Čechů snídá až v práci a za chodu počítače

Studenti a důchodci tak sice mohli uplatnit 75% slevu, ale v realitě se jejich konečná cena za jízdenku zas až tak nelišila od včasné ceny. To se nelíbilo samozřejmě Ministerstvu dopravy, které na to upozornilo a doporučilo změnit metodiku výpočtu. ČD by měly poskytovat slevu z ceny jízdenky, která je právě prodávána, tedy z nejnižší možné dosažitelné ceny.

Nejspíš pro nedostatek jiných nápadů nebo řešení pak ČD dráhy přistoupily ke zrušení zlevněného jízdného v rámci včasných jízdenek. V důsledku tak zavedení slevy pro vybrané sociální menšiny nejen zaplatí ta pracující většina ze svých daní, ale zároveň na tuto slevu řada z nás doplatí i zvýšením jízdného, které zaplatíme za vlak.

Je pravda, že České dráhy zavedly i náhradu za zrušené včasné jízdenky a to jizdenky tzv. Akční a SuperAkční.

Rozhodně se ale nejedná o plnohodnotnou náhradu, tyto nové akční jízdenky se vztahují pouze na některé spoje, například úplně vynechávají z nabídek osobní vlaky a navíc se vážou na konkrétní vlak.

Tedy pokud chcete jet opravdu za stejnou cenu jako se včasnou jízdenkou, tak nově máte možnost si takovou jízdenku například koupit na vlak v sedm večer. Na vybraných rychlících přes den možná chytnete ještě další výhodnou, ale na všech ostatních pojedete za běžnou kilometrovou cenu.

Příklady, jak se zvýší cestovné kvůli zrušení včasné jízdenky (ceny počítány s aplikací IN25)

Trasa Cena včasné jízdenky Současná cena Současná SuperAkční sleva Praha – Brno

Praha – Ostrava

Praha – Jihlava

Praha – Kolín

Brno – Břeclav

Brno – Třebíč

Ostrava – Olomouc

Ostrava – Hranice na Moravě

159,-  179,- 109,-
199,-  260,- 184,-
119,-  174,- 119,-
49,- 71,- 49,-
45,- 68.- 45,-
49,- 73,- 49,-
59,- 160,- 60,-
39,- 47,- 39,-

Rozdíly v cenách nevypadají tak hrozivě, v podstatě cena za včasnou jízdenku = SuperAkční sleva. Je ale nutno si uvědomit, že současné nejnižší ceny (SuperAkční) platí jen na vybrané vlaky. Například v případě trasy Praha – Jihlava je to pouze 6 ze 14 spojení.

V případě trasy Praha – Kolín se taky můžete teoreticky svést za původní cenu 49 korun, ale pouze u spojů v 6:05 a dříve nebo po sedmé hodině večer. Přes den pak zaplatíte za některé rychlíky 55 korun, ale jinak si připlatíte a lístek budete mít za 71 korun.

V případě cesty z Brna do Břeclavi SuperAkční jízdenku seženete na 6 spojů ze 45 za den.

Takže k plošnému zdražení nedošlo, ale levnější jízdenky se budou hůře kupovat a budou vázané pouze na konkrétní vlak. Dříve stačilo si jízdenku koupit pouze s dostatečným předstihem a použít jste ji mohli vlastně kdykoliv během dne.

Stačilo si koupit jízdenku na ranní vlak, kterým jste ale nemuseli jet, jízdenka platila i na jakýkoliv vlak jedoucí po zakoupeném spoji. Umožňovalo to flexibilitu cestování. Nově budou levné jízdenky pouze na málo vytížené vlaky a kdykoliv se může cena změnit, protože bude upravována podle předpokládané vytíženosti vlaků.

Navíc musíte jet vlakem, na který jste koupili lístek, na další spojení jízdenka neplatí.

Dálkových tras se to možná až tak nedotkne, přece jenom hlavní koridory Praha – Brno – Ostrava jsou stabilně nabízeny za velmi nízké ceny, protože České dráhy nejsou jedinými dopravci na těchto trasách, navíc mají vlaky přímou konkurenci i v autobusových linkách.

Menší města a regionální tratě ovšem tuto výhodu často nemají a vlakové spojení je z hlediska množství spojů často jedinou alternativou. ČD tam nemají konkurenci.

Tyto tratě jsou navíc často ty, které nabízí Akčních a SuperAkčních jízdenek nejméně, a cestující tak bude nejspíš platit za pravidelné cestování vlakem dražší cenu.

Takže jaký je momentální výsledek celé 75% slevy na vlak?

  • Děti, studenti a důchodci nyní jezdí za zlevněné jízdné neomezeně. Můžou v podstatě jet jakýmkoliv spojem a slevu dostanou vždy.
  • Rozdíl v jízdném Českým drahám bude kompenzovat stát. Z daní, které vybere od ekonomicky činné části obyvatelstva ve věku 15 – 65 let. Celková částka kompenzace se odhaduje na 5,7 miliard ročně.
  • Podle ČSÚ je občanů ve věku 15 – 64 v České republice zhruba 7 miliónů, což je potenciální skupina obyvatel, která může platit daně. Na každého občana tak připadá nejméně 800 Kč za rok na kompenzaci slev. To je minimální částka, pravděpodobně to bude o dost víc, přece jen ne každý v produktivním věku pracuje a platí daně, minimálně ve věkové skupině 15 – 26 je velký podíl studentů.
  • Zároveň České dráhy této části obyvatelstva, která platí daně, často zdraží jízdné na vlacích, kromě státní kompenzace si tak za poskytnutí slevy vyberou kompenzaci i přímo ze soukromých peněženek.
  • Sice byla ponechána nabídka levnějších jízdenek i pro běžné cestující, ale České dráhy také výrazně omezily, kdy můžete jet, takže ano v sedm večer se stále svezete levně.
  • Nemusím snad ani dodávat, že vlakový spoj v sedm večer je téměř nevyužitelný někým, kdo vlakem dojíždí do práce.
  • Pro levnější jízdenku si také studenti ani důchodci nemusí vybírat spoj (což byla původní myšlenka poskytování slevy), ale naopak si musí vybírat ti z nás, kteří platí plnou cenu z vlastní peněženky a chtějí jezdit levněji.

Tak nějak došlo k situaci, kdy si stát vezme moje peníze z daní (800 za rok), ČD si vezmou další peníze na jízdence (odhadem nejspíš více než 5 000 za rok) a já pak jedu do práce vlakem, ve kterém si často ani nesednu.

Abych ale Českým drahám nekřivdila, tak já si pořád můžu jezdit za staré levnější ceny. Jen tedy musím do Brna jet vlakem v 17:24 a směrem domů musím stihnout vlak v 19:27 z Brna. Jak vidíte ideální konstelace pro pravidelné dojíždění do práce.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector