Sluchátka v uších chodců jsou nebezpečná

Chodci s mobilem v ruce při své chůzi působí jako tělo bez duše. Ne náhodou se jim proto začíná říkat smombies (ze slov smartphone a zombies).

Prevence? Informovanost veřejnosti, parametry infrastruktury… ale i sankce Stále více zemí registruje zvýšenou nehodovost chodců, za kterou stojí rozptýlenost z důvodu věnování se chytrému mobilu.

V havajském Honolulu již dokonce zavedli postih chodců, kteří při přecházení silnice hledí na displej svého mobilu. První takový delikt vyjde nepozorného pěšáka až na 35 dolarů, pokud je chodec přistižen podruhé, zaplatí až 75 dolarů.

Pokud je přistižen potřetí, pokuta je až 99 dolarů.

Fenomén používání mobilů v silničním provozu se tedy týká nejen řidičů, ale ve stále větší míře i chodců.

V řadě zemí se pokoušejí chodce přesvědčit o tom, že by měli při chůzi své mobily odložit, za využití preventivních sdělení. Rovněž tak se můžeme setkat s technickými opatřeními, jako jsou např.

červeně svítící pruhy na chodnících tam, kde je provoz řízen semafory a pro chodce svítí červený panáček (níže příklad z Nizozemska).

Sluchátka v uších chodců jsou nebezpečná

Pro chodce s mobilem v ruce zkoušejí na chodnících vyhradit speciální pruhy. On totiž chodec věnující se telefonu může být nebezpečný i pro pěší (níže příklad z Číny).

Sluchátka v uších chodců jsou nebezpečná

A prevence míří i na řidiče. Ve Stockholmu se můžeme setkat se značkami, které šoféry upozorňují na nebezpečí, že se v daném místě mohou setkat s chodci věnujícími svou pozornost jen smartphonu (foto níže).

Sluchátka v uších chodců jsou nebezpečná

Řada dopravních expertů ovšem varuje, že uvedená opatření mohou situaci jen zhoršit. Podle nich jen podporují chodce v jejich nepozornosti při chůzi. Řešením je účinná propagace bezpečné chůze bez mobilu v ruce, přičemž je třeba začít již u školní mládeže. Zkrátka trpělivě a názorně vysvětlovat, že mobil v ruce není nebezpečný jen pro řidiče motorových vozidel .

Chůze se sluchátky na uších je nebezpečná, zvláště když posloucháme velmi hlasitou hudbu. To snadno zanikne i siréna projíždějící sanitky. Pokud musíme během chůze vyřídit hovor či esemesku, je lépe zastavit stranou a celou záležitost vyřídit bez nebezpečí pro sebe i ostatní. I chodci jsou účastníky silničního provozu.

I pro ně platí povinnost daná zákonem o silničním provozu chovat se na pozemních komunikacích tak, aby svým jednáním neohrožovali život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. Pokud nepomůže prevence, bude třeba v krajním případě přistoupit k finančnímu postihu nebezpečného nepozorného chodce.

V opačném případě budou kráčející zombies se smartphony v ruce stále častěji figurovat ve statistikách smrtelných nehod.

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Poslední smutný příklad z úterního rána mluví za vše: nezletilá dívka chtěla v Černošicích u Prahy přejít koleje, když závory byly už spuštěné. Podle ČTK měla sluchátka na uších a k tomu byla ráno velmi hustá mlha. Nejenže nemohla přijíždějící vlak v mlze vidět, ale zároveň se připravila i o možnost jej slyšet. Zaplatila za to životem. Více o nehodě čtěte zde.

Smutných případů podobného typu rapidně přibývá, ať už na kolejích, nebo na silnici. Chodci se sluchátky, a zvláště děti, si riziko zřejmě neuvědomují, ale jsou velkým nebezpečím pro okolí, protože nereagují na vnější podněty, jednají nepředvídatelně a zkratkovitě – jsou zkrátka mimo. A v neposlední řadě dávají všanc svůj vlastní život.

„Takových případů skutečně přibývá a v zahraničí už na ně reagují. Například ve Francii mají řidiči motorových i bezmotorových dopravních prostředků zakázaná veškerá sluchátka, ať už jde o hudbu, nebo handsfree. Za porušení pravidla jim hrozí pokuta 135 eur (asi 3500 korun) a 3 body,“ uvedl Petr Vomáčka z BESIPu.

Podobně je to i v Řecku, kde je řidičům zakázáno používat cokoli, co by rušilo jejich pozornost nebo co by zabránilo slyšet výstražná zařízení integrovaných záchranných složek.

Hudbu raději bez sluchátek

„Ze zahraničních výzkumů víme, že účastníci provozu s nasazenými sluchátky negativně ovlivní svou pozornost v třiceti až padesáti procentech. Ať už je to chodec, cyklista, nebo řidič automobilu,“ dodal Vomáčka.

A jestli je rozdíl v tom, zda například řidiči za volantem poslouchají hudbu se sluchátky, či z autorádia? „Naprosto zásadní.

Současní výrobci sluchátek vyrábí taková zařízení, která dokážou tlumit zvuky a ruchy ve vašem okolí a zároveň zvýraznit hudbu.

Zjednodušeně řečeno nemáte šanci slyšet cokoli dalšího,“ doplnil Vomáčka s tím, že pokud jde takový člověk po ulici, je vlastně hluchý, i když si to neuvědomuje.

Česká republika zatím represi takového chování v zákoně nemá a ani se v nejbližší době cestou Francie či Řecka vydávat nebude. Ale odborníci na bezpečnost tento problém vnímají stále silněji a na nevhodné a nebezpečné používání sluchátek se snaží účastníky silničního provozu upozornit například prostřednictvím kampaní.

„Přemýšlíme, jak tento nebezpečný jev omezit. Zatím sázíme na osvětu, motivaci a svobodný selský rozum. Je pravda, že zatím to většina lidí podceňuje a zdá se, že na apely nereagují,“ podotkl expert z BESIPu.

„U dětí jsou kromě školy na místě upozornění od rodičů. Ti by dětem neměli pořizovat sluchátka, která tlumí okolí. Nebo svolit jen k domácímu používání a nedovolit dětem nosit je na cestu do školy nebo ve škole.

Dítě vnímá dopravní situaci zcela jinak, často je zabráno do hry, komunikace se spolužáky nebo myšlenek. Může jednat zkratkovitě, bez rozmyslu. Je tedy potřeba, aby se opravdu věnovalo cestě do školy,“ dodal.

Smombies nevnímají okolí vůbec

Ještě větším riskem je procházet se po ulicích se smartphonem v ruce. Tento fenomén je natolik rozšířený, že lidem, kteří se nedokážou od mobilu odtrhnout, se přezdívá „smartphone zombies“ neboli „smombies“.

V jednom britském průzkumu uvedlo 72 procent řidičů, že se setkali s roztržitým chodcem, který vstoupil do vozovky bez rozhlédnutí, protože se aktuálně věnoval mobilnímu telefonu. Z dalšího průzkumu provedeného ve vybraných evropských hlavních městech vyplývá, že celá čtvrtina chodců ve věku 25 až 35 let má při chůzi zrak doslova přilepený na displej mobilního telefonu.

Sluchátka v uších chodců jsou nebezpečná

Speciální chodník pro takzvané phubbery v čínském Si-Anu (červen 2018)

„Podle francouzských odborníků stojí za velkou částí nehod chodců právě smartphone. Nejvíce se to týká mladých ve věku 15 až 25 let,“ upřesnil dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Zvýšenou nehodovost zapříčiněnou roztržitými chodci bez duše a s mobilem v ruce eviduje už celá řada zemí. V havajském Honolulu proto již zavedli postih chodců, kteří při přecházení silnice hledí na displej mobilu.

„První takový delikt vyjde nepozorného pěšáka až na 35 dolarů (asi 790 korun), pokud je chodec přistižen podruhé, zaplatí až 75 dolarů (cca 1700 korun).

Pokud je přistižen potřetí, pokuta je 99 dolarů (2230 korun),“ doplnil Budský.

V řadě zemí se pokoušejí chodce přesvědčit o tom, že by měli při chůzi mobily odložit.

Zatímco Francie na to jde formou kampaně a mrazivého videa, v Nizozemsku se rozhodli pro technické řešení: na koncích chodníků, kde je provoz řízen semafory a kde pro chodce svítí červená, mají červeně svítící pruhy na chodnících. A v Číně došli tak daleko, že pro chodce s mobilem v ruce vyhradili speciální pěší pruhy.

Sluchátka v uších chodců jsou nebezpečná

První chodník pro mobilní maniaky měli v čínském Čchung-čchingu už v září 2014.

„Ve Stockholmu míří prevence na řidiče. Najdete tam dopravní značky, které šoféry upozorňují na nebezpečí, že se v daném místě mohou setkat s chodci věnujícími svou pozornost jen smartphonu,“ dodal Budský s tím, že řada dopravních expertů však nevidí podobná řešení jako šťastná. Situaci podle nich jen zhoršují a podporují bezduché chodce v jejich nepozornosti.

„Řešením je zatím pouze důsledná propagace chůze bez mobilu v ruce, přičemž začít se musí u školních dětí. Je potřeba trpělivě a důsledně vysvětlovat, že mobil v ruce není nebezpečný jen řidičům za volantem,“ míní dopravní expert Roman Budský.

Kontrola chodců na Konečného náměstí: sluchátka nebo kapuce? Větší riziko nehody

Nachytal vás někdo na apríl? Oldřich Haluza

Brno – Víc než tři sta případů skončilo v letošním roce v Jihomoravském kraji srážkou chodce s autem. Podle policejních statistik do konce října zavinili chodci 124 střetů.

Ve středu ráno proto policisté na křižovatce na Konečného náměstí dohlíželi na pěší, zda silnici přecházejí na vymezeném přechodu pro chodce a nikoli mimo něj.

Upozorňovali přitom především lidi se sluchátky na uších nebo s kapucemi, aby věnovali pozornost dění na silnicích a v jejich okolí.

Policisté ve středu ráno kontrolovali přecházející na přechodech pro chodce na Konečného náměstí. | Foto: PČR

Chodci letos zavinili dvě procenta z celkového počtu nehod v kraji. Okolo osmdesáti procent se přitom stalo v obcích a městech.

Sluchátka v uších chodců jsou nebezpečnáZdroj: PČRPovinnost nosit reflexní prvky mají podle zákona lidé za snížené viditelnosti mimo obec. „Jsou nesmírně důležité v zimním období i ve městech. Mnoho řidičů po nehodě nám sděluje, že chodce vůbec neviděli a nemohli tak na něj zareagovat. Často se přestupku dopouští také přecházející, když nevyužijí přechod pro chodce, který mají v dosahu,“ uvedl policejní mluvčí David Chaloupka.

Budete mít zájem:  Jak Začíná Porod Příznaky?

Přečíst článek ›

Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích musí pěší využít přechod pro chodce, pokud je blíž než padesát metrů. Při porušení zákona hrozí lidem na místě pokuta až do výše dvou tisíc korun.

Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

  • havárie,
  • sluchátka,
  • Jihomoravský kraj,
  • Brno

Ford Focus první majitel, servisní knížka, koupeno v I, nehavarované, v záruce Renault Megane koupeno v CZ Ford C-Max první majitel, servisní knížka, koupeno v I, nehavarované Audi A6 Allroad první majitel, servisní knížka, koupeno v D, nehavarované Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v D, nehavarované Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Honda Jazz servisní knížka, koupeno v A Škoda Octavia servisní knížka, koupeno v CZ + PRODAT AUTO Škoda Superb 2.0 TDI, Navi, Klima, Tempomat Dodge Journey 2.0+Manual+R/T Audi Q7 3.0TDI 176KW,CZ,LED,ALCANTARA Volkswagen Golf 1.0 TSI, ČR,1.maj, Tempomat Kia Sportage 2.0 CRDi 4×4 Exclusive Ford Focus 1.0EB,EDITION PLUS,WINTER,CITY Ford Mondeo 1.5TDCi,120k,NAVIGACE,1.MAJIT. BMW Řada 5 530d GT, Automat, Serv.kniha + PRODAT AUTO

Sluchátka v uších chodců jsou nebezpečná

Počet vážných nehod lidí, kteří za chůze poslouchají hudbu ze sluchátek, se za posledních šest let ztrojnásobil. Vyplývá to z výsledků nové americké studie uveřejněné ve specializovaném časopise Injury Prevention. Obětí nehod byla většinou mládež nebo mladí dospělí. 

Chodcům, kteří se stali obětí nehody a měli v tom okamžiku nasazená sluchátka, bylo průměrně 21 let. U více než čtvrtiny těchto nehod byl podle svědků použit klakson nebo jiný druh zvukového varování, který mohl zabránit zranění chodce.

Většina neštěstí se odehrála ve městech, pouze jeden případ z deseti připadá na oblast venkova. Studie, o které informovala agentura AFP a následně ČTK, probíhala od ledna 2004 do června 2011.

Člověk se sluchátky nejen neslyší, ale taky nevnímá 

Podle autorů studie bylo většinou důvodem nehody odvedení pozornosti člověka kvůli hudbě ze sluchátek. Zároveň připomněli, že hudba zaměstnává sluchové receptory a redukuje tak vizuální pozornost.

Sluchátka v uších chodců jsou nebezpečná
Autor: Copyright © 123RF Stock Photos

Oběťmi nehod kvůli sluchátkům na uších jsou hlavně mladí lidé

Sluchátka na uších ovlivňují chování lidí v dopravním provozu a představují tak pro ně zvýšené nebezpečí.

„Chodce ovlivňují sluchátka na uších dvěma možnými způsoby,“ uvedl pro Český rozhlas odborník na dopravní problematiku Robert Šťastný. „Za prvé tím, že nebudou vnímat zvukové efekty silničního provozu.

A nemyslím tím jen houkající sanitku, která jede mnohem rychleji, ale vůbec většinou člověk se orientuje podle hluku aut a jestli se něco přibližuje nebo nepřibližuje nebo jestli někdo na ně troubí a tak dál,“ vysvětluje.

Druhý problém je podle něj ještě závažnější – poslouchání hudby totiž způsobuje, že lidé přestávají vnímat okolní svět.

„Nebezpečí používání sluchátek u řidičů je dobře dokumentováno,“ upozorňuje americká studie. „Obecně se ale ví málo o spojitosti nošení sluchátek a nehodách chodců.“

Vážná nehoda, na níž mají podíl i sluchátka na uších chodce se stala například před pár dny v Chomutově. Studentka, která poslouchala hudbu ze sluchátek, vstoupila na přechod, aniž by se rozhlédla, takže neviděla ani neslyšela, že jedno auto jí dalo přednost a další ve stejném směru jelo dál.

Sluchátka na uších vedou podle odborníků ke snížené pozornosti, která by mohla případně nehodě zabránit. Přesné statistiky, ke kolika nehodám došlo kvůli tomu, že někdo z účastníků měl v uších sluchátka, u nás zatím neexistují.

„Ve statistikách nanejvýš figuruje kolonka typu „nedostatečná pozornost při sledování provozu“, ale všechny případy v této kategorii není možné připsat na vrub sluchátkům,“ napsali jsme v článku k tomuto tématu zhruba před rokem:

‚Nebezpečnější než mobil u ucha.‘ Řidiči za volantem stále častěji používají sluchátka | Doprava

PRAHA Rušná křižovatka na pražském Smíchově dává ideální příležitost nahlédnout, čemu všemu se řidiči kromě sledování provozu věnují. Vedle častého používání mobilů se u nich pravidelně opakuje další nešvar – sluchátka v uších. Během jízdy je má nasazeny přibližně každý desátý řidič.

Podle dopravních odborníků jsou situace, kdy šoféři za volantem užívají klasická sluchátka (nikoliv handsfree na jedno ucho), na českých silnicích k vidění stále častěji. Zákon takové příslušenství sice přímo nezakazuje – a v blízké době se to patrně nezmění –, experti, ministerstvo dopravy a policie se ovšem shodují, že značně přispívá k nepozornosti a roztěkanosti motoristů.

„Používáním sluchátek v silničním provozu si řidič, stejně jako chodci i cyklisté, v podstatě vyřadí či minimalizují jeden ze základních smyslů,“ řekla LN mluvčí resortu dopravy Lenka Rezková.

Sluch přitom hraje v silničním provozu důležitou preventivní roli. „Podvědomé vnímání různých zvuků umožňuje lépe a rychleji reagovat na pohyb dopravních prostředků. S nasazenými sluchátky má jejich uživatel omezené vnímání dění kolem sebe,“ popsala.

Zatímco část řidičů používá sluchátka pro telefonování místo handsfree, jiní jejich prostřednictvím poslouchají hudbu. Ať už je využití jakékoli, podle ministerstva jde o zbytečně rizikové počínání. Tím spíše, že moderní auta disponují technologiemi, které umožňují propojení s mobilem. Poslouchat oblíbené písničky či volat tak lze přímo s pomocí zabudovaných reproduktorů ve voze.

Na otázku, jak moc jsou sluchátka za volantem nebezpečná, ovšem neexistuje daty podložená odpověď. Nikdo totiž neeviduje, ke kolika dopravním nehodám v důsledku jejich používání došlo. Policie tento prohřešek řadí do kategorie „nevěnování se plně řízení“, což je každoročně nejčastější příčina havárií. Loni jich bylo takto způsobeno přes 17 tisíc.

Horší než mobil u ucha

Podle Romana Budského z expertní platformy Vize 0 může být telefonování se sluchátky dokonce ještě nebezpečnější, než když motorista drží za jízdy přístroj u ucha, což je momentálně nezákonné a hrozí za to pokuta i udělení trestných bodů.

„Když člověk řídí a drží telefon v ruce, dělá něco zakázaného. Většina lidí si to uvědomuje, a tak trochu po očku dává pozor, aby je nikdo neviděl nebo něco neudělali. Oproti tomu používání sluchátek je legální, tak se lidé naplno věnují rozhovoru a jedou klidně i dlouhé minuty, aniž by pořádně vnímali, co se kolem nich děje,“ vysvětluje Budský.

Možným následkům riskantního chování se snaží předcházet v některých západoevropských zemích. Například Francie zakázala nošení veškerých sluchátek, ať už klasických, či handsfree. Nedodrží-li řidič toto pravidlo, může dostat pokutu 135 eur (zhruba 3500 korun) a tři trestné body.

V Česku zákon tento typ elektronického vybavení výslovně nezakazuje. Motoristovi však ukládá povinnost věnovat se plně řízení, aby neohrozil bezpečnost a plynulost silničního provozu. A v budoucnu by se to ani nemělo měnit. Represivní přístup jako v zahraničí se u nás podle vyjádření politiků pro LN prozatím nechystá.

Raději prevence

„Sluchátka a poslech hlasité hudby považuji za jednoznačný a prokazatelný problém v bezpečnosti silničního provozu. Jsem ale odpůrcem plošného zákazu,“ řekl LN předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO). „Kdo a jak by to hlídal a prokazoval?“ pozastavil se s tím, že mnohem lepší cestou je prevence a důraznější výchova v autoškolách.

Podobný pohled mají také poslanci ČSSD, komunisté, lidovci a Piráti. Pro zákaz se vyslovili pouze Starostové a nezávislí. „Je to nebezpečné. Řidiči i jeho okolí,“ odůvodnil jejich postoj stručně Jan Farský, šéf poslaneckého klubu hnutí.

Postihovat řidiče používající sluchátka za jízdy momentálně odmítá i ministerstvo dopravy. Faktorů, které vedou k nepozornosti, podle něj existuje řada a nelze všechny řešit zákonnými restrikcemi.

Počkat nejprve na zkušenosti ze zahraničí a soustředit se zejména na vzdělávání řidičů doporučuje též dopravní odborník Budský. „Neměli bychom řidičům nařizovat vše do úplného detailu. Lidé by pak měli k tomu zákonu averzi a mohlo by to působit akorát směšně,“ myslí si.

S kampaní Sluchátka mohou zabíjet přišel již před lety Ústřední automotoklub. Zmiňovaný nešvar se netýká jen řidičů, ale rovněž cyklistů či chodců, u nichž podle expertů může jít o ještě rozsáhlejší problém. Nemají totiž podvědomý pocit, že dělají něco nebezpečného jako řízení auta, a tak by se měli alespoň občas podívat kolem sebe.

Pro lidi, kteří se pohybují ve veřejném prostoru, zatímco upřeně hledí do svých chytrých telefonů, se vžilo označení smombies. Jde o kombinaci anglických slov smartphone a zombie.

Rozptýlený chodec – nebezpečné používání mobilních telefonů

Rozptýlený chodec – nebezpečné používání mobilních telefonů

Podle britského průzkumu 72 procent řidičů uvádí, že se setkali s roztržitým chodcem, který vstoupil do vozovky bez rozhlédnutí, protože se aktuálně věnoval mobilnímu telefonu.

Z dalšího průzkumu provedeného ve vybraných evropských hlavních městech vyplývá, že celá čtvrtina chodců ve věku 25 až 35 let má při chůzi svůj zrak doslova přilepený na displej svého mobilního telefonu. Dle francouzských odborníků stojí za velkou částí nehod chodců právě smartphone.

Nejvíce se to týká mladých ve věku 15-25 let. Chodci s mobilem v ruce při své chůzi působí jako tělo bez duše. Ne náhodou se jim proto začíná říkat smombies (ze slov smartphone a zombies).

Stále více zemí registruje zvýšenou nehodovost chodců, za kterou stojí rozptýlenost z důvodu věnování se chytrému mobilu.

V havajském Honolulu již dokonce zavedli postih chodců, kteří při přecházení silnice hledí na displej svého mobilu.

Budete mít zájem:  Obnova Kloubní Chrupavky Léky?

První takový delikt vyjde nepozorného pěšáka až na 35 dolarů, pokud je chodec přistižen podruhé, zaplatí až 75 dolarů. Pokud je přistižen potřetí, pokuta je až 99 dolarů.

Fenomén používání mobilů v silničním provozu se tedy týká nejen řidičů, ale ve stále větší míře i chodců. V řadě zemí se pokoušejí chodce přesvědčit o tom, že by měli při chůzi své mobily odložit, za využití preventivních sdělení. Rovněž tak se můžeme setkat s technickými opatřeními, jako jsou např.

červeně svítící pruhy na chodnících tam, kde je provoz řízen semafory a pro chodce svítí červený panáček. Pro chodce s mobilem v ruce zkoušejí na chodnících vyhradit speciální pruhy. On totiž chodec věnující se telefonu může být nebezpečný i pro pěší. A prevence míří i na řidiče.

Ve Stockholmu se můžeme setkat se značkami, které šoféry upozorňují na nebezpečí, že se v daném místě mohou setkat s chodci věnujícími svou pozornost jen smartphonu. 

Řada dopravních expertů ovšem varuje, že uvedená opatření mohou situaci jen zhoršit. Podle nich jen podporují chodce v jejich nepozornosti při chůzi. Řešením je účinná propagace bezpečné chůze bez mobilu v ruce, přičemž je třeba začít již u školní mládeže. Zkrátka trpělivě a názorně vysvětlovat, že mobil v ruce není nebezpečný jen pro řidiče motorových vozidel.

Chůze se sluchátky na uších je nebezpečná, zvláště když posloucháme velmi hlasitou hudbu. To snadno zanikne i siréna projíždějící sanitky. Pokud musíme během chůze vyřídit hovor či esemesku, je lépe zastavit stranou a celou záležitost vyřídit bez nebezpečí pro sebe i ostatní. I chodci jsou účastníky silničního provozu.

I pro ně platí povinnost daná zákonem o silničním provozu chovat se na pozemních komunikacích tak, aby svým jednáním neohrožovali život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. Pokud nepomůže prevence, bude třeba v krajním případě přistoupit k finančnímu postihu nebezpečného nepozorného chodce.

V opačném případě budou kráčející zombies se smartphony v ruce stále častěji figurovat ve statistikách smrtelných nehod.

  • Bližší informace podají:
  • Roman Budský
  • předseda expertní rady Platformy VIZE 0
  • tel.: 776 195 576

e-mail: [email protected]

  1. Libor Budina
  2. tajemník Platformy VIZE 0
  3. tel.: 727 901 494
  4. e-mail: [email protected]

Nebezpečná sluchátka! Vyřadí lidem jeden smysl, říká odborník

Sluchátka na uších chodců, ale i řidičů či cyklistů jsou často důvodem vážných dopravních nehod. O posledních případech jsme vám říkali v úterý. Jejich uživatelé totiž omezují svou schopnost vnímat okolí. V některých zemích je ale používání sluchátek při řízení zakázáno.

Jedoucí tramvaje a nepozorní chodci, kteří těsně uskakují před srážkou. Kvůli telefonům a sluchátkům je takový obrázek stále častější. Se sluchátky ale čím dál víc hazardují i cyklisté a řidiči. Ti často neslyší své okolí a ohrožují tak nejen sebe, ale i ostatní.

“Telefon za volantem je zakázaný – je za něj postih – vyřazuje nám to vlastně zrak. Sluchátka takový postih nemají, ale i ony nám vyřazují celý jeden lidský smysl, kterým vnímáme zvuk na silnici,“ vysvětlil vedoucí BESIP Tomáš Neřold.

To potvrdil i náš test, kdy figurant se sluchátky neslyšel auto nebo přijíždějící vlak. Na sirény reagoval až po změně tónu. Sluchátka při řízení u nás nejsou zakázaná. Policisté je evidují jen v případě nehody. Neexistuje pro ně statistika – evidují se společně s jídlem, kouřením nebo laděním rádia.

“Nevěnování se plně řízení motorových vozidel je jedna z nejčastějších příčin nehod s tragickými následky. V posledních letech každoročně zaznamenáváme nárůst těchto dopravních nehod,“ prozradila mluvčí policejního prezidia Iveta Skupien.

Zákaz sluchátek v autě – včetně handsfree – platí ve Francii. V Řecku nesmí řidič dělat nic, co odvádí pozornost nebo mu brání slyšet záchranné složky. U nás se ale politici na případných změnách neshodnou.

“Tady je potřeba apelovat na lidi, aby používali selský rozum. Ale my bychom neměli dospět k tomu, že budeme všechny věci v životě lidí regulovat nějakým zákonným opatřením,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

“Samozřejmě každá regulace je špatně, ale toto je v zájmu těch lidí. Ne každý si to uvědomí a je to špatně, protože přichází nevinní lidi o život,“ premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Od začátku roku se stalo přes 14 a půl tisíce nehod proto, že se řidič plně nevěnoval řízení vozidla.

Šimon Pilek, rod TN.cz

Chodec se sluchátky a mobilem jde naproti nehodě

Celkem běžně se dnes v provozu pohybují chodci zahleděni do mobilních telefonů a se sluchátky na uších. Řada z nich pak ale nevnímá, co se kolem nich děje a zvyšuje tím riziko vzniku dopravní nehody.

Čísla o tom, kolik se stalo takových karambolů, policie neeviduje. Nehody ale spadají do pomyslné kolonky s příčinou nepozornost a roztržitost, a takoví chodci v loňském roce zavinili 221 událostí.

Tým silniční bezpečnosti na toto téma připravil nový animovaný spot.

Na českých silnicích se vloni stalo bezmála 95 000 dopravních nehod. Zemřelo při nich 460 lidí, z toho 81 chodců, což je o 12 méně než v roce předešlém. Dalších 362 chodců bylo těžce zraněno a 1 901 utrpělo lehká poranění.

Přímo ke srážce s nimi došlo ve 2 397 případech. Třetinu zavinili sami. „Chodci jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu, při střetu nejsou ničím chráněni.

Ze zákona musí být ohleduplní, pozorní a opatrní,“ upozorňuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

Povzbudivé je, že se počty nehod s účastí chodců snižují. V posledních letech ovšem dochází k událostem, které mají tragický konec, převážně v obcích než mimo ně, celkem tak zahynulo 49 chodců. Vyšetřováním se zjistilo, že desetina zemřelých přišla o život kvůli nepozornosti či roztříštěnosti.

Markétina dopravní výchova – Dávej pozor na cestu!

Častým problémem jsou tzv. smartphone zombie, tedy chodci, kterým pozornost odvádí chytré telefony nebo sluchátka s hlasitou hudbou.

„Jsou tak zahleděni do svých telefonů, že přestávají vnímat okolní provoz, vyhýbají se na poslední chvíli, bez rozhlédnutí a nečekaně vstupují do silnice.

Zcela vážně jdou ale naproti nebezpečným situacím, protože řidiči často nemají šanci na jejich nepředvídatelné chování zareagovat, zpomalit a zabránit střetu. A jsou to právě chodci, kteří utrpí při nehodách ta nejtěžší zranění,“ zdůrazňuje Polák.

„Žijeme v době, kdy máme telefon neustále při sobě. Pokud se pohybujeme v silničním provozu a potřebujeme ho použít, je jedno, jestli rychle odpovědět na zprávu nebo si vyhledat nějakou informaci, je třeba zastavit na bezpečném místě a v klidu si vyřídit, co potřebujeme,“ dodává.

Řada lidí, zvláště děti, si zpříjemňuje cestu posloucháním hudby ze sluchátek. Neuvědomují si, že v silničním provozu ohrožují sebe i druhé.

Nereagují na vnější podněty, neslyší přijíždějící vozidla ani varovné zvukové signály od řidičů.

Kvůli hlasitě hudbě může chodec přeslechnout zvuk vozidel integrovaného záchranného systému a v neposlední řadě zvolání kolemjdoucího, které by mu mohlo zachránit život.

Chodci nejsou nesmrtelní

V České republice na následky nepozornosti chodců upozornila už dříve kampaň, během které byly na chodnících některých měst namalovány obrysy zemřelých chodců. Dále také videa s názvem Ty to zvládneš, která byla součástí kampaně Chodci nejsou nesmrtelní. Nově problematiku připomene animovaný spot v rámci projektu Markétina dopravní výchova.

„Stejně jako předchozí půlminutové snímky má i tento především nejmenším ukázat, jak se bezpečně a správně chovat v silničním provozu.

Videem provází postava Markéta, hlavní hrdinka projektu, a parta jejích kamarádů.

Na problém roztržitosti chodců používajících mobilní telefon a sluchátka upozorní i další informační materiály, které jsme připravili,“ dodává Markéta Novotná, metodička dopravní výchovy.

Projekt Markétina dopravní výchova nabízí výukový a současně zábavný materiál pro nejmenší. Upozorňuje na důležitost ochranných pomůcek při cyklistice nebo na nebezpečí, které hrozí při hrách v blízkosti pozemních komunikací. Je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Bezpečná doprava: Problémy na Masarykově třídě způsobují především neukáznění řidiči

„Podle odborníků je přechod pro chodce na Masarykově třídě standardním a bezpečným přechodem,“ uvedl primátor Mirek Žbánek.

Dodal ovšem, že stejně jako každé jiné místo v dopravním systému vyžaduje i tento přechod dodržování pravidel silničního provozu.

„Bezpečný je přechod v situaci, kdy všichni účastníci silničního provozu, tedy řidiči i chodci, dodržují pravidla,“ zdůraznil primátor.

„Na Masarykově třídě část řidičů parkuje v době, kdy zde platí zákaz zastavení. Státní i městská policie je pokutuje, nicméně část řidičů je zřejmě nepoučitelná. Proto jsme iniciovali výraznější kontroly a postihy,“ upřesnil Martin Major, náměstek primátora, který má v gesci dopravu ve městě.

Auta mohou zůstávat podél komunikace na Masarykově třídě v noci od 19 do 7 hodin, čímž se město snažilo vyjít vstříc rezidentům, jimž ubyla parkovací místa v souvislosti se stavbou protipovodňových opatření. V reálu ale dost řidičů tuto možnost zneužívá a auta nechává na místě i v době, kdy je to zakázáno, tedy po sedmé hodině ranní.

Budete mít zájem:  Dobrý lékař je i ten, který lék nepředepíše

Tito řidiči musí počítat s tím, že policie zde bude provádět kontroly častěji, a četnější budou i pokuty.

Masarykova třída, byť není oficiální objízdnou trasou, je v souvislosti s protipovodňovými opatřeními a uzavřením mostu v ulici Komenského vystavena vyšší dopravní zátěži.

„V této souvislosti město zajistilo v systému dopravy celou řadu úprav, které prokazatelně zvýšily bezpečnost i plynulost provozu,“ upozornil primátor Mirek Žbánek.

Jednalo se například o úpravu signálního plánu semaforů na křižovatce u Žižkova náměstí, omezení průjezdu částí nábřeží Přemyslovců, zřízení přechodu v ulici Jiřího z Poděbrad nebo zavedení zóny s omezenou třicetikilometrovou rychlostí v ulici Milady Horákové.

„Vše je o vzájemné ohleduplnosti, to platí obecně. Řidiči mají ubrat, chodci se mají rozhlížet.

Na Masarykově třídě není pomyslný černý Petr na straně města, je to věc chování účastníků provozu,“ vzkázal krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz.

Souhlasí s tím, že bezohlední řidiči, kteří porušují zákaz a v ulici parkují i ve dne, komplikují rozhled ostatním účastníků provozu a policie by vůči nim měla být nekompromisní.

Policie ČR za letošní rok zaznamenala na území města Olomouce dvanáct nehod na přechodech pro chodce, přičemž dvě z nich se odehrály na přechodu Masarykova třída u Dukelské ulice. Státní i městská policie v této ulici opakovaně řešila nedovolené parkování. Kontrol tedy nyní přibude.

Podstatná je ovšem i prevence, protože bezpečně se musí chovat všichni účastníci provozu, nikoliv pouze řidiči. Významnou roli v tomto směru mají sehrávat školy. „Otázku bezpečnosti dětí na přechodech pro chodce jsme řešili i na dnešní poradě ředitelů škol.

Požádali jsme ředitele, aby vytipovali i jiná kritická místa, která mohou být potenciálně nebezpečná a vyžadují například zvýšenou pozornost městské policie,“ řekl primátor Žbánek.

Dodal, že jak školy, tak i Centrum Semafor, které dělá v Olomouci spoustu práce na poli informovanosti o pravidlech silničního provozu, musí zdůrazňovat roli pozornosti. „Nemůžeme přecházet přechod s kapucí na hlavě a sluchátky v uších,“ podotkl Mirek Žbánek.

Mnoho chodců si také neuvědomuje, jaká pravidla se týkají přecházení po přechodu. Přednost má chodec ve chvíli, kdy řidič může bezpečně rozeznat, že se chystá vstoupit do vozovky, a například před tramvají chodec ani na přechodu přednost nemá!

Kromě pravidelné výchovy ve školách a v Centru Semafor se v Olomouci s podporou radnice konají i různé další preventivní a edukativní akce. Od srpna se město podílí například na kampani České asociace pojišťoven „Nepozornost zabíjí“.

U vybraných přechodů jsou na chodnících vyznačeny siluety fiktivních obětí dopravních nehod s varováním, že nepozorností při přecházení vozovky se chodec sám vystavuje vysokému riziku nehody. „Chování mladé generace v silničním provozu je často na hranici hazardérství.

Připravujeme i výrobu a distribuci odznaků s piktogramem, varujícím před vstupem na silnici se sluchátky na uších. Odznak bude navíc i reflexní, takže pokud si ho školák připne na batoh, slouží i jako ochranný prvek,“ uvedl Martin Major.

Dodal, že tyto odznaky bude město distribuovat do olomouckých škol.

V celém městě navíc probíhá postupná modernizace přechodů pro chodce, které jsou po úpravách přehlednější a pro řidiče i chodce bezpečnější. Jde o osvětlení přechodů a v případech, kdy to je možné, také o instalaci světelné signalizace.

Poslední úprava: 24. září 2019 (út)

Bruslař: chodec nebo cyklista? | Centrum dopravního výzkumu, v. v. i

Úvodní strana  »  Tiskové zprávy  »  Bruslař: chodec nebo cyklista?

27. dubna 2020, Praha

Odpověď vymezuje ustanovení §2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb.

, o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů: „Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm3, psa a podobně.“

Jezdci na kolečkových bruslích musí tedy dodržovat všechny povinnosti dané tímto zákonem jak obecně všem účastníkům provozu na pozemních komunikacích (§4), tak ispecifické povinnosti dané chodcům, a to v §53 uvedeného zákona.

Do této kategorie jsou zařazena i další sportovní vybavení, která slouží pro jízdu, např. skateboardy, včetně těch elektrických. V této souvislosti je nutné připomenout, že se chodci nesmějí v dopravním proudu pohybovat ve směru s vozidly, ale po levé straně vozovky.

Je nutné si uvědomit, že řidiči nejsou zvyklí potkávat v městském dopravním prostředí jezdce na kolečkových bruslích a dalším sportovním vybavení. Rizikem může být i jejich případná (ne)viditelnost, zvláště za snížené viditelnosti. Další případné nebezpečí plyne z jízdy po krajnici vozovky nebo v blízkosti okraje vozovky.

Výmoly a kanálové výpustě v městském prostředí mohou zapříčinit pád jezdce do vozovky.

Základní povinnosti

  • je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, na které je oddělen pruh pro chodce a pro cyklisty, je chodec povinen používat pouze pruh vyznačený pro chodce (§ 53, odst. 5)
  • osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení nesmí na chodníku nebo stezce pro chodce ohrozit ostatní chodce (§ 53, odst. 8)
  • chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní (§ 4, písm. a))
  • osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení může užít jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty (§ 57 odst. 7); přitom je tato osoba povinna řídit se pravidly podle odst. 2, 3, 5, a 6 a světelnými signály podle § 73)
  • povinnost řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích (§ 4, písm. b a c)

Jak předejít úrazu?

  • jezděte pouze tam, kde nemůžete ohrozit ostatní
  • při jízdě mezi chodci dbejte zvýšené opatrnosti a předvídejte
  • vždy používejte ochrannou přilbu a ochranu loktů a kolen
  • vyplatí se nosit i sportovní rukavice a ochranné pomůcky na zápěstí
  • nemějte sluchátka v uších, neposlouchejte hudbu
  • nepřeceňujte své schopnosti, neriskujte
  • nikdy nejezděte tak, abyste se drželi za motorové vozidlo nebo za jízdní kolo ➢ přizpůsobte styl a rychlost jízdy povrchu, po kterém jedete

Mgr. Tomáš Neřold M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy, k uvedenému tématu doplňuje: „Pohyb bruslařů po chodníku mezi ostatními chodci může být, především s ohledem na jejich rychlost, zdrojem potenciálních konfliktů. Obzvláště to platí v případech střetů s chodci se sníženou pohyblivostí a seniory. Pozornost a opatrnost je významně snížená, pokud má bruslař v uších sluchátka a poslouchá hudbu. V případě hrozícího nebezpečí je sluch, jako jeden z pěti základních smyslů, zaměstnán jinou činností, což může mít zásadní dopad na zdraví a život nejen bruslaře, ale také ostatních účastníků silničního provozu.“

Děti v dopravě

V rámci metodiky dopravní výchovy pro družiny a jiná mimoškolní zařízení jsou školené osoby pracující sdětmi v mimoškolních zařízeních. Metodika probírá všechny role, ve kterých se děti mohou ocitnout – chodec, cyklista, spolucestující v autě či MHD. Na tyto role jsou zacíleny jednotlivé aktivity, jako např. nácvik koordinace pohybu těla, rovnováhy, zvládnutí jízdy na kole, kolečkových bruslích či skateboardu. V rámci bezpečnosti jsou aktivity také zacíleny na vědomosti z oblasti dopravní výchovy: například na povinnou výbavu kola, nebo bezpečnost a ohleduplnost v rámci cestování.

V roce 2020 měly v každém krajském městě proběhnout semináře „Jak pracovat s metodikou dopravní výchova pro mateřské školy“ a „Jak pracovat s metodikou dopravní výchovy pro školní družiny a jiná mimoškolní zařízení“. Účastníci měli získat inspiraci, nové zkušenosti s dopravní výchovou a také osvědčení o absolvování.

„Za fyzické účasti pedagogů proběhly jen školení v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Vzhledem k aktuální situaci pokračují školení dle stanoveného harmonogramu on-line prostřednictvím našeho YouTube kanálu.

Zájem o tuto formu školení nás příjemně překvapil, školení se účastní stovky pedagogů a ohlasy jsou velmi pozitivní. Bližší informace jsou k dispozici na www.detivdoprave.cz,“ říká Mgr.

Ivana Pařízková, hlavní řešitelka projektu Děti v dopravě.

Dopravní nehody v ČR

„Ve statistikách dopravních nehod bruslaři na kolečkových bruslích nejsou samostatně sledovaní – jak bylo uvedeno výše, jedná se o chodce. Z evidence lze však některé případy, kdy se jednalo o bruslaře na kolečkových bruslích, vysledovat,“ říká Ing. Veronika Valentová, Ph.D.

, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Za všechny jedna nehoda, ke které došlo před 2 lety vpodvečerních hodinách vOstravě.

Při střetu osobního vozidla, jehož 19letý řidič nebyl připoután bezpečnostním pásem, se dvěma bruslaři byla usmrcená žena ve věku 31 let, 30letý muž byl těžce zraněn.“

Bližší informace zde: https://nehody.cdv.cz/detail.php?p1=70706180867.

  • TZ: Bruslař: chodec nebo cyklista?  ( 538,57 KB)

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector