Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou

V roce 2010 byl obchodní dům Fórum v centru Ústí nad Labem spojen s vyhlídkou Větruší lanovkou. Děti měly jízdu slíbenou a teď to konečně vyšlo. A líbilo se. ????

Pro mě jako Děčíňáka je Ústí překvapivě neznámé, vždyť je to sem kousek, jen 25 kilometrů. Vždycky to pro mě bylo špinavé, šedivé a smradlavé město. Prostě přesně takové, jak ho popisuje Vladimír Páral. To by mě nikdy nenapadlo, že sem pojedu na výlet a ještě mi bude připadat povedený. ????

Na konci článku najdete:

7 důvodu, proč navštívit Větruši

Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou

Doprava

Výlet lze začít v centru města a vyjet lanovkou z obchoďáku. Ve všední dny se v něm parkujte zdarma jednu hodinu a o víkendu hodiny tři. Do Ústí se dá dopravit i autobusem, vlakem a lodí. Autem trvá cesta ze severních částí Prahy necelou hodinu.

Pokud chcete začínat výlet přímo na Větruši, můžete dojet autem až k ní, je tu bezplatné parkoviště.

Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou

Lanovka

Lístek se kupuje pouze na místě, u spodní i horní stanice je pokladna. Turnikety lze projít pouze s obsluhou, stačí počkat, až vás přijdou pustit do kabiny. Lanovka jezdí vždy v celou, čtvrt, půl a tři čtvrtě.

Provozní doba od května do září je 8-22, v zimních měsících 9-20. Platí se 25 Kč za jednosměrnou jízdenku pro osoby nad 6 let, zpáteční stojí 45 Kč. Obě stanice a kabiny jsou bezbariérově přístupné. Veškeré další informace se dočtete tady.

  • Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou
  • Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou
  • Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkouČekárna u horní stanice
  • Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou
  • Je to nejdelší visutá lanová dráha bez stojících podpěr v ČR. Lana jsou tedy zavěšena jen u horní a spodní stanice lanovky.
  • Za rok přepraví několik set tisíc lidí.
  • Plány na výstavbu doprovázely spory, mnoho obyvatel města s výstavbou nesouhlasilo.
  • První zatěžkávací zkouška proběhla pomocí sudů s místním pivem Zlatopramen.
  • Lanovka pomáhá překonávat řeku Bílinu, frekventovanou silnici vedoucí z centra na dálnici a také železnici. Proto by bylo téměř nemožné natáhnout lanoví po zemi. Lana se natahovala pomocí vrtulníku.
  • Doba jízdy je 1,8 minuty, lanovka jede rychlostí 5 m/s.
  • Rozdíl výšek stanic je 50 metrů.
  • Délka lana je 330 metrů.

Zdroj: Wikipedia

Zábava na Větruši

Vyhlídková terasa

Je odtud pěkný výhled na město, na hrad Střekov, ale i Krušné hory. Na terase je v teplých měsících i venkovní stránek s občerstvením.

  • Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkouStřekov… Na mou první návštěvu ještě trpělivě čeká.
  • Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkouV listopadu tu bylo takhle prázdno. A to byl víkend.

Dětské hřiště s občerstvením

Otevřeno je od dubna do října. My jsme tu byli v listopadu, tak jsme hřiště nevyzkoušeli, ale vypadá parádně.

  • Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou
  • Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou

Přírodní a zrcadlové bludiště

Přírodní bludiště je otevřené celoročně a u malých zdrhavých dětí se nemusíte bát, že se v něm ztratí, není nijak složité.

Vnitřní zrcadlové bludiště se dětem strašně líbilo, na rozdíl od toho na Petříně to vlastně není bludiště, protože tu nebloudíte a děti nenaráží do zrcadel. Je to spíš taková spletitá chodba plná zakřivených a tím zábavných zrcadel. Vstupné je 10 Kč.

  • Otevírací doba zrcadlového bludiště

Restaurace a hotel

Z restaurace je krásný výhled na město a je známá dobrou kuchyní. Ceny jsou naprůměrné. V objektu je i hotel s wellnessem. Zajímavá je i vyhlídková věž.

My jsme dovnitř nešli, tak nemáme vyzkoušeno. Byla jsem tu jen jako bezdětná a to mě ještě nezajímalo, jestli jsou tu dětské jídelní židle a přebalovací pult a zda je obsluha tolerantní k dětskému způsobu stolování. ???? Napište mi to ale klidně úplně dolů do komentáře.

Výlet z Větruše na vodopád pro zdatnější děti

Výlet je dlouhý jen tam 7 kilometrů. K vodopádu existuje i cesta kratší, z Vaňova přes Vrkoč, ale to je krpál a je to taky pro zdatnější. My se sem teprve chystáme.

Procházka k muzeu civilní obrany

Otevřeno je od května do září, od Větruše k muzeu vede naučná stezka, cestu ujdou i menší děti. Veškeré informace najdete tady.

Zajímavost u spodní stanice lanovky

Obchodní centrum Fórum bylo postaveno na náměstí, na kterém stojí kostel Nanebevzetí Panny Marie, který je křivý, což je znatelné hlavně na věži. Stavba se vychýlila při bombardování v roce 1945. Je to čtvrtá nejšikmější věž v Evropě a ta nejšikmější na sever od Alp. Věž je vychýlena a dva metry a jeden centimetr.

7 výhod výletu na Větruši:

Výlety v Ústí a okolí

Město Ústí nad Labem stojí v kopcovitém terénu, takže výhledy jsou tu opravdu pěkné. Vlastně jestli je na Ústí něco fakt krásného, je to příroda a její zvlněnost.

Střekovská vyhlídka

Ta stojí na kopečku uprostřed Střekova, čtvrti na pravém břehu. Přečíst si o ní můžete v našem článku tady.

Erbenova rozhledna

Prima výletem je i procházka na tuto opravenou rozhlednu na severní straně města. Kudy se sem vydat a kdy, to si můžete přečíst tady.

Zoo Ústí nad Labem

Zoo je postavena také na kopci. Náročný terén je využit třeba u skluzavek, které si pamatuji z dětství. V 80.

letech to bylo něco neobvyklého a skluzavky mi připadaly velmi dlouhé a některé z nich jsou doteď zachované.

Ústecká zoo patří k těm zahradám, na které finance moc nezbývají, ale v posledních letech jsou snahy o vylepšení velmi poznat. Připadá mi, že tu spousta zvířat má velmi malý prostor k životu, ale postupně se to mění.

Jezero Milada

Na tohle velké ústecké jezero už jsem na internetu párkrát narazila (třeba tady na blogu 3dmamablog), ale ještě jsme tu nebyli.

Hrad Střekov

Tak já si myslim, že jsem asi jediný člověk v celém Ústeckém kraji, který rád chodí na výlety a ještě v životě nebyl na Střekově! ???? Prý je to tam moc pěkné, obzvlášť s dětmi.

Pokud se vám článek líbil a nebo si myslíte, že by byl pro někoho přínosný nebo inspirativní, neváhejte a sdílejte ho s přáteli.

Cestování s jízdním kolem | Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Přeprava jízdního kola v rámci prostředků Pražské integrované dopravy není ničím komplikovaným.

Právě naopak – možnosti cestování s kolem se v posledních letech výrazně rozšířily a lze jej s sebou vzít do všech druhů veřejné dopravy kromě autobusů.

Umožněním přepravy jízdních kol pomáhá hromadná doprava překonávat méně bezpečné úseky v rušných městských ulicích, převýšení či usnadňuje zdravý pohyb na kole i méně zdatným cyklistům.

Konkrétní možnosti cestování Pražskou integrovanou dopravou s jízdním kolem jsou pro jednotlivé typy prostředků k dispozici níže. Při každém nástupu zároveň nezapomeňte, že jeho přeprava podléhá pravidlům stanovených Smluvními přepravními podmínkami (článek 7.2).

Přehled podmínek pro přepravu jízdních kol ve vozech PID

  • Metro
  • Tramvaje
  • Autobusy
  • Lanová dráha na Petřín
  • Železnice
  • Přívozy

Užitečné dokumenty

Níže nabízíme ke stažení aktuální materiály související s přepravou jízdních kol v rámci Pražské integrované dopravy.

Brožura

Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou

Formát: PDF: 0,7 MB, stav platný od března 2020

Přeprava jízdních kol v tramvajích (schéma)

Formát: PDF: 0,7 MB, stav platný od července 2019

Budete mít zájem:  Zubní implantáty: Jen mezera je zadarmo

Na kole Prahou. Vše, co potřebujete vědět | We Love Cycling – Česká republika

Začínáte jezdit na kole v Praze a nejste si jistí, zda jste v městské dopravě vítáni? Nic si z toho nedělejte, i cyklisté, kteří žijí v Praze celý život, neznají vše.

Jaká pravidla musíte dodržovat při přepravě kola metrem? Můžete vzít kolo na přívoz přes Vltavu nebo na lanovou dráhu na Petřín? Má Praha cyklobusy? V tomto článku se dozvíte vše, co cyklista v Praze potřebuje vědět.

Metro

Metro je ideální způsob přepravy kola, když chcete zahájit cyklovýlet za Prahou a rádi byste se vyhnuli průjezdu centrem města. Pokud si netroufáte s kolem po eskalátorech, řada stanic má výtah, kterým kolo dolů dostanete velmi snadno. Tyto výtahy jsou označeny modrým symbolem jízdního kola.

Kolo můžete naložit na plošinu za prvním a posledním vchodem každého vozu, kromě plošiny hned za strojvedoucím. Na dveřích u každého vchodu do vozu také najdete nálepku se zeleným kolem či přeškrtnutým červeným kolem, ty vám napoví, zda tudy s kolem můžete, nebo ne. Na každé plošině mohou být maximálně dvě kola.

Kolik to stojí? Přeprava kola metrem je zdarma.

Vlaky

Všechny spoje, které spadají do pražské integrované dopravy, umožňují přepravu jízdních kol. Od 24. března do 28. října je navíc v nepracovní dny na většině spojů výrazně rozšířena přeprava jízdních kol v podobě speciálních cyklovozů.

Ve stejném období jezdí na trase Praha hlavní nádraží – Slaný také výletní vlak Cyklohráček, který nabízí rozšířenou přepravu jízdních kol, hrací koutek pro děti a herní stolky. Je to ideální způsob, jak si zpestřit dopravu na rodinný cyklovýlet.

Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkouPřevážet kola autem se často jeví jako pohodlnější varianta, nicméně vlaky nabízejí výhody, kterými auta nedisponují. Foto: Profimedia, ImageSource.

Kolik to stojí? Na území Prahy je přeprava jízdních kol jako spoluzavazadla zdarma. Mimo území Prahy již záleží na dopravci a vzdálenosti. Více o cestování s kolem vlakem najdete v našem předchozím článku.

Tramvaje

Tramvaje sice kola přepravovat umí, ale přeprava je omezená pouze na vybrané úseky ve směru z centra a mimo odpolední špičky pracovních dnů od 14:00 do 19:00. Zastávky, kde je povolen nástup s jízdním kolem do tramvaje, jsou označeny hnědou cedulkou se symbolem kola s šipkou k tramvaji. Mapu úseků, kde je povolena přeprava jízdních kol, najdete v tomto odkazu.

V tramvaji je nutné umístit kolo do prostorů určených pro přepravu kočárků, většinou je to na konci vozu nebo v případě nízkopodlažních tramvají na plošinách uprostřed. Na každé takové plošině mohou být maximálně dvě kola.

Kolik to stojí? Přeprava kola tramvají je zdarma.

Autobusy

Přeprava kol v autobuse v běžných linkách není možná vůbec. Kolo můžete vzít pouze do linky AE na trase Hlavní nádraží – Letiště Václava Havla Praha a musí být zabalené pro leteckou přepravu. V období od 24. března do 28. října můžete s kolem i na linku 147, kde je však přeprava kol možná pouze ve směru z centra.

Nakládka je možná pouze ve stanicích Dejvická a V Podbabě a vyložení pak pouze ve stanici Internacionální a Výhledy. Kolo převezete ve speciálních úchytech na zádi autobusu, řidič vám v případě potřeby poradí a pomůže a poté kolo zamkne.

Pro identifikaci dostanete visačku s číslem polohy kola na nosiči, kterou se prokážete i při výstupu.

Cyklobus

Cyklobus zlepšuje přístupnost výše položených cyklisticky atraktivních oblastí Brd veřejnou dopravou pro Pražany i obyvatele údolí Berounky. Provoz linky je zajištěn upraveným autobusem pro přepravu 25 jízdních kol připevněných v úchytech.

Tato speciální linka je v provozu v nepracovní dny od 7. dubna do 7. října na trase Dobřichovice, nádraží – Černolice – Řitka – Mníšek pod Brdy, náměstí – Mníšek pod Brdy, Kaple – Kytín, náves.

Nakládku a vyložení si zajišťujete sami, řidič ale opět poskytne případnou radu či pomoc.

Kolik to stojí? Přeprava kola autobusy linky 147 a AE je zdarma, v cyklobuse vás bude stát 16 Kč.

Přívozy přes Vltavu

Praha je plná mostů, takže jako cyklisté většinou přívozy potřebovat nebudete. Všech sedm linek však obsluhují bezbariérová plavidla, která kola přepravují, takže pokud chcete zažít Prahu z hladiny řeky Vltavy, tak možnost máte.

Kolik to stojí? Přeprava kola přívozy je zdarma.

Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkouPřívozy fungují pro převoz kol zdarma. Foto: Profimedia, Michaela Dusíková – ČIF.

Lanovka na Petřín

Stejně jako přívozy i lanová dráha jízdní kola přepravuje. Takže pokud by vám došly síly a kopec na Petřín se zdál příliš prudký, můžete si cestu usnadnit. Kola se přepravují v druhém oddílu vozu, který je označen symbolem kola. V tomto voze mohou být přepravována maximálně dvě kola.

Kolik to stojí? Přeprava kola lanovkou je zdarma.

Dětská a skládací kola

Pokud jezdíte po Praze se skládacím kolem nebo vaše děti na odrážedle či kole pro děti do 6 let, tak tyto druhy kol můžete přepravovat jako zavazadlo ve všech autobusech i tramvajích. Musí být dodrženy povolené rozměry 50×60×80 cm s tím, že můžete překročit jeden z těchto tří rozměrů.

Kolik to stojí? Přeprava rozměrnějších zavazadel nad 25×45×70 cm stojí 16 Kč, ale s předplatní jízdenkou je zdarma.

Cestování Praha Přeprava kol

Jak do města V: S kolem veřejnou dopravou – Městem na kole

Jízda na kole ve městě přináší pestré zážitky, zvláště pokud svou trasu různě obměňujete. Ještě zajímavější je ale kombinovat různé způsoby dopravy. Metro vám pomůže dostat se s kolem i do té části města, která by pro vás jinak byla příliš daleko. Tramvají se můžete svézt do kopce, když už večer nemáte náladu jej šlapat. A když zrovna nespěcháte, jeďte domů třeba lodí. Naopak do autobusu či do lanovky bicykl nesmí. O tom, jak lze v Praze vhodně kombinovat veřejnou dopravu a jízdu na kole bude dnešní článek.

Metrem

Minimum z tarifu:
1. Kolo se ve veřejné dopravě (kromě vlaku) přepravuje zdarma.

2. Přestupní jízdenka platí 75-90 minut, je za 26,- a lze ji zakoupit také pomocí SMS.

3. Pro krátké cesty (metro do 5 stanic, tramvaj do 20 minut) je nejvýhodnější nepřestupní jízdenka za 18,- .

Na první pohled se může zdát problematická přístupnost metra ukrytého desítky metrů hluboko, za eskalátory a pevnými schodišti, které ne každý rád vynáší. Není to tak zlé. Existují povrchové stanice a z mnoha ostatních vede eskalátor až na úroveň ulice. Jak jsou na tom stanice, které vás zajímají, poradí náš přehled cyklistické přístupnosti stanic, případně to zjistíte přímo z mapy.

Náš tip:Pokud je to možné, vmáčkněte se s kolem k protějším dveřím, než které se otevírají ve stanicích – tak zaberete nejméně místa hlavně na plošinách, které nejsou na konci vlaku.

Budete mít zájem:  Zelený ječmen a jeho výroba – cesta zeleného ječmene na váš stůl

Dejte si ale pozor na trase C, kde musíte uvolnit průchod ve stanicích Hlavní nádraží a Vyšehrad (na okrajových stanicích Střížkov, Rajská Zahrada a Černý Most to není takový problém).

Na plošinách v posledním voze vlaku je pravděpodobně nejlépe kolo umístit k zadní stěně vozu s předním kolem zaklesnutým za neotvírající se dveře, když přistoupí další cyklista můžete kola opřít o sebe a ušetřit tak spoustu prostoru.

Do výtahů se s kolem bohužel nesmí (což se snad v některých stanicicíh brzy změní), ale tam, kde je eskalátor se nemusíte ničeho obávat. K jízdě s kolem na eskalátoru není třeba žádné fyzické úsilí. Stačí s ním na jezdící schody normálně najet držíce ho oběma rukama za řidítka, ihned po nastoupení stisknout obě brzdy a po dobu jízdy je držet. Když jedete dolů, stoupněte si blíž k řidítkům, a naopak cestou nahoru zase dál, kolo se nakloní patřičným směrem. Zabrzděné kolo neujíždí. Jen dávejte pozor, aby se vám nepřevrátilo do strany (nebo nepřeklopilo, máte-li těžké brašny či atypické kolo). Nedoporučujeme bicykl před nástupem stavět na zadní kolo a podobně. Pokud jde o zdvižné plošiny na schodištích, tak o jejich použití se raději nepokoušejte.

Tramvají

Kolo lze přepravovat zdarma v tramvajích ve všední den mezi 20:00 a 5:00 a o víkendech a státních svátcích po celý den v následujících úsecích (vždy v uvedeném směru). Mimo tyto časy a úseky nesmíte zatím s kolem do tramvaje nastoupit.

  • Dejvická – Divoká Šárka,
  • Nádraží Holešovice – Trojská – Sídliště Ďáblice / Vozovna Kobylisy,
  • Nádraží Modřany – Sídliště Modřany,
  • Palmovka – Bulovka – Sídliště Ďáblice / Vozovna Kobylisy,
  • Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov

Dle předpisů byste měli využívat plošiny pro kočárky a invalidní vozíky, na nichž je ve všech typech tramvají dostatek místa a jsou snadněji přístupné.

Teoreticky nesmíte využívat garantovaných nízkopodlažních spojů (aby byl zaručen prostor pro kočárky a invalidy), prakticky vám však řidič jejich využití většinou dovolí — je to jednodušší a pohodlnější.

Spíše než takovými umělými pravidly se řiďte základy slušnosti a ohleduplnosti.

Při příjezdu tramvaje na řidiče zamávejte a podívejte se jak reaguje. Když vás ve vzácných případech odmítne, nezlobte se, asi má nějaký důvod. Ještě než vejdete do dveří, si vyhlédněte vůz a místo, kde budete nejméně překážet ostatním cestujícím a kde s kolem pohodlně nastoupíte.

V každém případě buďte připraveni uvolnit místo kočárku, nebo invalidnímu vozíku a neotálejte s tím (místo je určitě i jinde, tudíž VY si ho najdete). Vystupujete-li jinde než na konečné, dejte řidiči opět znamení. Čím ohleduplnější budete tím tolerantnější budou i řidiči k vám, a tím lépe se v budoucnu bude prosazovat rozšíření přepravy kol v pražské veřejné dopravě.

Po dobu samotné přepravy kolo bezpečně opřete a zajistěte proti pohybu. Může také pomoci držet za jízdy brzdu.

Přeprava kol v tramvajích je zatím poměrně nová věc a lze očekávat, že se významně rozšíří se zaváděním nových nízkopodlažních vozů 15T, které by snad měly být vybaveny speciálním pro to určeným víceúčelovým prostorem. Máte-li vlastní zkušenost, jistě v této fázi pomůže, když ji napíšete Dopravnímu podniku zde.

Přívozem

V Praze na Vltavě funguje v součastnosti v rámci městské hromadné dopravy 5 přívozů a všechny přepravují bezplatně i jízdní kola. Přívozy v okrajových částech Prahy můžou výrazně zkrátit vaší trasu mezi oběma břehy tam, kde není most. Přívozy v centru jsou zase zajímavým zpestřením každé trasy.

Přívozy obsluhují tyto trasy (odkazy obsahují mapky):

Linky P1 a P2 fungují celoročně, linky P3, P4 a P5 pak od dubna do října. Platí na nich tarif PID, tedy je můžete využívat na běžnou ,,tramvajenku” nebo obyčejný přestupní lístek. Více o pražských přívozech, včetně jízdních řádů se dozvíte na PrazskePrivozy.cz

Vlakem

Náš tip:
Ve všech osobních vlacích na území Prahy platí klasická „tramvajenka“. S výjimkou tratí Smíchov – Zličín a Smíchov – Řeporyje platí všude i jízdenky za 26,- (papírové).
Pokud jedete na papírovou jízdenku, nezapomeňte si jí cvaknout. Označovače jsou na peronech nebo v podchodech k nim vedoucím.

Jízdenku na kolo koupíte ve vlaku u průvodčího, takže vlastně vůbec nemusíte k pokladně .

Z okrajových částí Prahy (Radotín, Kolovraty, Klánovice) nebo z jejího okolí je to do centra nejjednodušší vlakem. Přeprava jízdního kola vlakem stojí 25 korun za každý vlak (nebo lze za 50,- pořídit jednodenní jízdenku pro kolo) a řídí se předpisy Českých drah:

Přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem kola.

Vlaky s rozšířenou kapacitou pro přepravu jízdních kol jako spoluzavazadlo jsou v jízdním řádu v hlavičce vlaku označeny stejným symbolem (dtto v IDOSu).

Dále je tato přeprava povolena v osobních a spěšných vlacích v neoznačených vozech pouze na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola. Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo.

Rozšířená přeprava jízdních kol existuje prakticky na všech hlavních tratích v okolí Prahy — všude, kde jezdí klasické ,,panťáky”. Tedy ve směrech na Kolín, Benešov, Beroun, Kralupy a Lysou nad Labem.

Značení zjednodušené přepravy kol v centrálním vyhledávači spojení IDOS

Ve zjednodušené přepravě můžete kolo umístit na kteroukoliv plošinu. Jestli jezdíte na výlety za Prahu, tak určitě nemáte problém. A i na malých plošinách ,,žabotlamů“ se dá kolo zachytit zámkem tak, aby nepřekáželo a nemuseli jste ho celou cestu držet — viz obrázek.

Zaparkovat a jet

Parkoviště B+R:
– Běchovice (nádraží)
– Černý Most
– Rajská Zahrada
– Nové Butovice
– Zličín
– Letňany
– Ládví
– Nádraží Holešovice
– Opatov
– Depo Hostivař
– Skalka

– Radotín (nádraží)

Někdy je nejlepší kolo nevozit s sebou, ale použít jej k dopravě na vhodnou zastávku veřejné dopravy (typicky na metro nebo vlak) a tam jej nechat. O parkování kola na ulici jsme již psali dříve.

Další možností v návaznosti na veřejnou dopravu jsou některá parkoviště P+R, která provozují i hlídaná parkoviště kol (více informací zde) a úschovny zavazadel na nádražích.

Na Hlavním nádraží bohužel žádná úschovna zavazadel není a ze skandálních důvodů se s ní ani nepočítá, kolo by ale mělo být možné uschovat na nedalekém Masarykově nádraží.

Závěr

Shrňme ještě jednou to důležité, co platí pro přepravu kola v prostředcích veřejné dopravy:

  • S kolem se chováme maximálně ohleduplně.
  • V metru můžeme na poslední plošinu každého vagonu — jen pozor, aby tam kol nebylo moc.
  • Eskalátory nejsou překážkou, pokud své kolo chytíme za řídítka a stiskneme obě brzdy.
  • Večer a o víkendech nám mohou posloužit tramvajové výtahy.
  • Přívozy jsou na lítačku nebo na obyčejný lístek.
  • Do vlaku se s kolem vejdete skoro vždycky — lístek koupíte u průvodčího.
  • Někdy vyplatí kolo do dopravních prostředků nebrat a prostě ho zamknout venku.
Budete mít zájem:  Diastáza Po Porodu Příznaky?

Další odkazy
Ropid: Cyklisté v PID
Když se kolo veze v PID…

Příště

Příště se budeme věnovat dovednostem jízdy na bicyklu, které vám v případě nouze mohou zachránit když ne život, tak přinejmenším zdraví a spokojenost.

Starší díly seriálu:
Jak do města I: Proč na kole
Jak do města II: Na ulici
Jak do města III: Jak se vyhnout nejčastějším nehodám
Jak do města IV: Zamknout kolo a jít

Cestování s jízdním kolem

Výhoda vlakové dopravy při cestování s kolem spočívá v možnosti rezervovat si u některých spojů svou cestu předem, takže se cyklista nemusí stresovat tím, že by se do soupravy nedostal a neměl možnost převézt kolo na místo určení.

České dráhy

U Českých drah (ČD) si cestující může vybrat ze dvou služeb: úschova během přepravy (značeno symbolem kufru) či přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla (symbol kola).

V prvním případě hlídá kolo během jízdy zaměstnanec dopravce, ve druhém na kolo po celou cestu dohlíží cyklista.

Za kolo je vždy nutné zaplatit přepravné v rozmezí 25–75 Kč podle ujetých kilometrů, případně je možno zakoupit si i celodenní jízdenku za 99 Kč, kterou lze využít po celé ČR. Při uložení kola v úschovně během přepravy se navíc platí jednorázově 20 Kč za každý využitý spoj.

U vybraných spojů ČD je možná rezervace předem, u některých je dokonce nutná. To se dá poznat z jízdního řádu (kolo či kufr v kruhu značí možnost, rámeček určuje povinnost).

Zarezervovat si místo pro kolo lze nejdříve 60 dní předem, nejpozději však dvě hodiny před odjezdem spoje (v případě nepovinné rezervace) nebo v době odjezdu z výchozí stanice daného spoje (v případě povinné rezervace u mezinárodních spojů).

Cena za rezervaci se pohybuje v rozmezí 0–250 Kč a závisí na dni a způsobu nákupu, termínu jízdy, použitém vlaku a zbývajícím počtu volných míst. Pro cestu s ČD je tedy třeba mít jízdenku, přepravní doklad a případně ještě rezervační doklad.

Kola lze přepravovat také ve všech osobních a spěšných vlacích, rychlících (včetně rychlíků vyšší kvality) a expresech, kde není nabízena služba přepravy spoluzavazadel ani úschova během přepravy. V takovém případě lze umístit maximálně dvě kola na začátku a na konci soupravy do prostoru mezi nástupními dveřmi a oddílem pro cestující.

Leo Express a RegioJet

U dalších dvou velkých dopravců jsou podmínky přepravy pro cyklisty přehlednější. Leo Express umožňuje cyklistům cestování ve všech svých spojích od dubna do října. Výhodou je bezbariérovost vozů, neboť všechny vlaky jsou nízkopodlažní. V jednom vlaku mohou být maximálně čtyři kola, přičemž je potřeba si místo rezervovat při nákupu jízdenky. Cena za přepravu jednoho kola činí 49 Kč.

RegioJet obecně přepravu kol ani koloběžek neumožňuje, ale i tento dopravce postupně zavádí změny. Od loňského roku je možné přepravovat kola ve vlacích, ve kterých jsou řazeny vozy typu Low cost – bez servisu. Předchozí rezervace místa pro bicykl je nutná, samotná přeprava je zdarma.

MHD v pěti nejlidnatějších městech

Specifika přepravy kol v MHD se liší podle měst a typu vozidla (viz tabulka na konci článku), několik pravidel mají ovšem Praha, Brno, Ostrava, Plzeň a Liberec společných. Kolo musí být při cestování zajištěné proti pohybu, nemůže projíždět vozem a nesmí znečistit a ohrozit své okolí.Prostor pro umístění kola bývá označen symbolem kola nebo kočárku na dveřích vozu.

Tím, kdo rozhoduje o schválení přepravy kola ve vozidle, je vždy řidič, i proto je třeba dát mu před nástupem znamení a signalizovat mu výstup z vozu.

Nevýhodou pro cyklisty je, že kočárek a invalidní vozík má před přepravou kola vždy přednost. Zamítnout přepravu bicyklu může řidič i v případě, že by kolo blokovalo místo pro cestující, například ve špičce.

Jinými slovy, přeprava kol je teoreticky možná, prakticky však pouze v případě, že to umožňuje obsazenost spoje.

Zatímco ostatní velká města umožňují přepravu jízdních kol i ve všední dny, v Plzni vás svezou pouze o víkendech a svátcích. Nově zde však od letošního roku zavedli přepravu zdarma pro držitele ročního předplatného.

V hlavním městě se možnosti přepravovat jízdní kolo ve vozech MHD v posledních letech značně rozšířily, i přesto, že Praha 1 nově od 26. dubna zavedla zákaz jízdy na kole v centru v čase 10–17 hodin.

Kromě autobusů lze využívat s jistými omezeními všechny ostatní druhy hromadné dopravy včetně přívozu a lanovky na Petřín. Přeprava kol v autobuse funguje zatím pouze na testovací lince 147 ve směru z centra s možným nástupem na Dejvické nebo V Podbabě.

Ve všední den lze pro přepravu kola využít každý druhý spoj této linky, o víkendech všechny spoje.

Stejně jako v minulém roce je v Brně možné využít spojů s rozšířenou přepravou kol na linkách 55 (každý den) a 57 (o víkendech).

Tyto linky jsou na zadní části vozidla vybaveny cyklonosičem, kam lze na vybraných zastávkách umístit kolo. Speciální tramvaj se závěsným systémem nasadila také Ostrava na lince číslo 5.

Tato tramvaj jezdí po celý rok včetně zimních měsíců. Kolo je ovšem nutné si do cyklonosiče připnout vlastním zámkem.

Praha Brno Ostrava Plzeň Liberec spoje, ve kterých lze přepravovat kola Praha

Brno

Ostrava

Plzeň

Liberec

přepravné za kolo Praha

Brno

Ostrava

Plzeň

Liberec

umístění kola ve vozidle Praha

Brno

Ostrava

Plzeň

Liberec

nastupování a výstup Praha

Brno

Ostrava

Plzeň

Liberec

maximální počet kol ve voze Praha

Brno

Ostrava

Plzeň

Liberec

  • metro – všechny soupravy;
  • tramvaj – vybrané úseky ve směru z centra, v týdnu mimo 14–19 h, v sobotu, v neděli a ve svátek celodenně;
  • Autobus – pouze vybrané spoje linky 147 a Airport Express, pokud je kolo zabaleno pro leteckou přepravu;
  • přívoz – všechny přívozy
v zónách 100 a 101 všechny autobusové, tramvajové a trolejbusové linky s číslem 1-99, mimo tyto zóny pouze vyznačené spoje v jízdním řádu všechny spoje pouze víkendové a sváteční spoje všechny spoje
zdarma pro držitele platné jízdenky zdarma pro majitele vícedenního předplatného, pro ostatní v ceně plnohodnotné jízdenky při koupi dlouhodobé časové jízdenky zdarma, jinak 15 Kč ve výši plnocenného jízdného (16–30 Kč), pro držitele ročního předplatného zdarma 25 Kč na území Liberce, 50 Kč v integrovaném systému kraje
  1. metro – na pravé straně první a poslední plošiny každého vozu kromě plošiny za řidičem
  2. tramvaj – místo pro kočárky
  3. autobus 147 – rám na zadní části vozu
místo pro kočárek místo pro kočárek místo pro kočárek místo pro kočárek
tramvaj – před nástupem je třeba signalizovat řidiči nástup zvednutím ruky, při výstupu dvakrát stisknout tlačítko znamení k řidiči nástup se souhlasem řidiče, výstup s jeho vědomím. nástup se souhlasem řidiče, před výstupem dvakrát stisknout tlačítko znamení k řidiči nástup se souhlasem řidiče, výstup s jeho vědomím nástup se souhlasem řidiče, výstup s jeho vědomím
metro a tramvaj: 2 kola/plošina podle počtu piktogramů na dveřích 2 kola na vozidlo, speciální tramvaj č. 5 až 12 kol na vůz 2 kola/vůz neuvádí se

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector