Před odchodem na rande se raději mladí lidé depilují, než kupují prezervativy

Před odchodem na rande se raději mladí lidé depilují, než kupují prezervativy

Výsledky průzkumu spotřební kategorie kondomy a antikoncepční výrobky. Zdroj: Český národní panel, Nielsen Admosphere

Před odchodem na rande se raději mladí lidé depilují, než kupují prezervativy

Charakteristiky značek kondomů podle Čechů online. Zdroj: Český národní panel, Nielsen Admosphere

Před odchodem na rande se raději mladí lidé depilují, než kupují prezervativy

Charakteristika značek podle Čechů online. Zdroj: Český národní panel, Nielsen Admosphere

Tři z deseti Čechů aspoň občas nakupují kondomy, převažují muži. Nejčastěji kupující vybírají podle kvality a předchozí zkušenosti, roli hraje také cena. Při průměrném nákupu prezervativů nechají v obchodech 148 Kč.

Nejčastěji si dotazovaní vybaví značku Durex, potom Primeros a Pepino. Kondomy lidé pořizují zejména v drogeriích a v menších baleních po třech kusech.

Nákup kondomů si spotřebitelé nespojují s žádnou konkrétní roční dobou.

Ukazuje to průzkum, který exkluzivně pro Médiář provedla v dubnu 2019 agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Jedná se o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. To je zhruba 80 % celé populace Česka.

Před odchodem na rande se raději mladí lidé depilují, než kupují prezervativy

  • Množství značek vstupujících do výzkumu je stanoven na 10 zástupců. Vybraní zástupci reprezentují největší, nejznámější, nejsilnější značky. Není možné pokrýt celý trh a zařadit zástupce všech výrobců/poskytovatelů na trhu. Je-li víc značek podobné velikosti, známosti, síly a podobně, je rozhodujícím ukazatelem pro zařazení do výzkumu pořadí podle objemu investovaných prostředků do reklamy v ceníkových cenách Ad Intel.
  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 10. do 17. dubna 2019 na vzorku 507 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace Česka starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Výběrové a vážící kvóty: pohlaví, věk, vzdělání, kraj a velikost místa bydliště. Váhy jsou v rozmezí 0,75 až 1,25.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar a platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.
  • Největší spontánní znalosti dosáhla značka Durex, kterou si vybavila víc než polovina dotazovaných (59 %). S větším odstupem následovaly značky Primeros (30 %) a Pepino (21 %). Na značku Durex si vzpomněli především respondenti ve věku 15–34 let.
  • Nejvyšší podpořenou znalost má značka Durex, kterou zná 87 % dotázaných. Oproti spontánní znalosti výrazně narůstá znalost značky Primeros (84 %) i Pepino (68 %). I podpořená znalost značky Durex silně závisí na věku respondentů, kde ji zná téměř každý ve věkové kategorii 15–34 let a 35–44 let. Značku Primeros znají výrazně více lidé ve věku 35–44 let, naopak méně je známá mezi lidmi s nižším vzděláním. Značku Pepino znají více ženy než muži, obyvatelé velkých měst a lidé se středním a vyšším vzdělaním.
  • Kondomy občas nakupuje 29 % dotázaných, nejčastěji jde o muže, mladší respondenty a obyvatele velkých měst.
  • Respondeti, kteří alespoň občas nakupují kondomy a znají alespoň nějakou značku, kupují značku Durex (66 %). Na dalších místech se umístily opět značky Primeros (42 %) a Pepino (34 %).
  • Z uvedených značek respondenti nejčastěji nakupují značku Durex (57 %), dále pak Primeros (22 %) a Pepino (19 %). Kondomy Durex nejčastěji nakupují spíše mladší dotázaní.
  • V rámci jednoho nákupu utratí spotřebitelé za prezervativy v průměru 148 Kč. 
  • Nejčastěji lidé kupují kondomy v drogeriích (53 %) a také v supermarketech (51 %).
  • Až 58 % respondentů, kteří si kondomy kupují alespoň občas, je nakupuje několikrát za rok, necelá čtvrtina pak jednou měsíčně. Nákup několikrát za rok uvádějí spíše dotazovaní ve věku 35 let a výše, měsíční nákup deklarují více muži než ženy.
  • Většina dotázaných (93 %) uvedla, že kondomy nenakupuje v nějakém ročním období častěji.
  • Vzhledem k nízkému počtu odpovídajících na tuto otázku nelze její výstupy interpretovat.
  • Spotřebitelé si vybírají kondomy zejména na základě kvality (56 %), ceny (42 %) a předchozí zkušenosti (42 %).
  • Nejvíce dotazovaných (35 %) nakupuje standardní kondomy, asi 16 % pak kupuje vroubkované/vibrační kondomy. Menší množství respondentů kupuje kondomy s vůní/příchutí (13 %) a extra tenké kondomy (11 %). Standardní kondomy kupují převážně muži a lidé ve věku 45 a více let. Nákup extra tenkých kondomů deklarují spíše ženy než muži.
  • Nejčastěji kupují lidé prezervativy v malých baleních po třech kusech (35 %). Méně pak také kupují extra balení s 9 až 12ti kusy (25 %), nebo střední balíček se 4 až 8 kusy (21 %). Malý balíček nakupují více ženy než muži.
  • Značku Durex vnímají lidé jako známou, kvalitní a exkluzivní.
  • Podle respondentů je značka Primeros charakteristická tím, že je známá, kvalitní a česká.
  • Značku Pepino spotřebitelé označují jako známou, českou a kvalitní.
Budete mít zájem:  Primární biliární cirhóza – co to je – příznaky, příčiny a léčba

Stáhněte si kompletní zprávu z průzkumu

Tržby za kondomy i spotřeba rostla o 3 %

Podle agentury Nielsen utratili čeští spotřebitelé za kondomy v období od dubna 2018 do března 2019 o 5,7 milionů korun (3 %) víc než rok předtím, tedy celkem 197 milionů korun. Podobně meziročně vzrostla také spotřeba (+3 %), tedy o téměř půl milionů kusů a ročně se nakoupilo celkem 16,7 milionů kusů.

V posledních dvou letech platí, že Češi nejvíce utrácejí za kondomy v závěru roku, v prosinci jsou tak tržby nejvyšší. Nejoblíbenější jsou mezi spotřeby stále nearomatizované kondomy, které tvoří okolo 90 %.

Výdaje za ty aromatizované klesly v minulém roce přibližně o 14 %. Z těch si zákazníci nejčastěji vybírají vůně mix ovoce, jahodovou nebo kokosovou.

 Z hlediska textury dominuje hladký povrch, který tvoří více než polovinu z tržeb kondomů (57 %), populárními se však stávají i další typy, jako jsou vroubky nebo kombinace teček a vroubků.

Ve sledovaném měsíci dubnu 2019, kdy průzkum proběhl, činila ceníková hodnota reklamního prostoru kategorie kondomů a antikoncepčních výrobků podle dat z Ad Intel celkem 9,5 milionu Kč.

 Dominantním mediatypem byla přitom televize (9,4 milionu), doplňkovým bylo rádio (47.000 Kč). Do dalších mediatypů (tisk, out-of-home, online) se propagace nedostala.

Prvenství v hodnotě reklamního prostoru měla značka Durex s 9,4 miliony Kč, která svou inzerci umístila pouze do televize.

  • Drogerie
  • Exkluzivní průzkumy na Českém národním panelu
  • Retailek

Před odchodem na rande se raději mladí lidé depilují, než kupují prezervativy Před odchodem na rande se raději mladí lidé depilují, než kupují prezervativy Před odchodem na rande se raději mladí lidé depilují, než kupují prezervativy

První český zdravotnický portál

Současný trh nabízí kondomy různého provedení, výrobky se liší sílou stěny, barvou i strukturou materiálu.

Zajímavé je, že většina kondomů má standardní velikost.

Je to snad založeno na poznatku, že ve ztopořeném stavu se mužské penisy velikostí příliš

Repro
Panax
„Mnozí muži nesnesou tlak preservativu a užívají proto kapoty, které se navlékají přes žalud, zabraňují jednak oplodnění, jednak i předčasné ejakulaci.“ (Reklama firmy Hydiko ze 30. let.)

neliší, zejména však na skutečnosti, že tenká latexová stěna prezervativu je dostatečně elastická. Pokud je totiž kondom schopen při vzduchové zkoušce pojmout 25 litrů, je jisté, že pojme i penis poněkud nadměrnějších rozměrů. Současně výrobci také občas upozorňují na to, že při nákupu kondomů různých velikostí by mohly vznikat mnohé rozpaky. Pouze v USA – zemi přirozené mezilidské soutěživosti, se ujal prezervativ nadměrných rozměrů, který ovšem většina zákazníků kupuje pouze proto, aby snad v obchodě inzerovali svůj penis veterinárních parametrů. V soukromí se pak vystavují nebezpečí častější možnosti sklouznutí. U nás podobné soutěže nehrozí, většina mužů totiž ví, že penis nadměrných rozměrů přináší ženám více utrpení než radosti a různé soutěže jsou vyhrazeny pouze pubertální mládeži nebo opilcům v hospodách nižších kategorií.

Budete mít zájem:  Léky Na Tlak Před Odběrem Krve?

Je libo latex, nebo ovčí střevo?Různé žertovné tvary kondomů v podobě různých předmětů či zvířat slouží spíše k obveselení uživatelů než k praktickým účelům, rovněž bezpečnost těchto humorných prezervativů je nižší. Kuriózní je také používání tradičního materiálu – slepého střeva ovcí.

Uvádí se, že například v USA je téměř jedno procento kondomů zhotovováno z přírodního materiálu. Má sloužit nejen pro ukájení extravagantních milionářských choutek, ale také jako prostředek pro ty uživatele, kteří jsou alergičtí na latex. Musím ovšem podotknout, že skutečná alergie na latex je velice vzácná.

To spíše bývají někteří lidé přecitlivělí na některé chemické látky, silikonový olej, gelová zvlhčovadla, nebo aromatické přísady. V takovém případě není třeba používat ovčích střev, stačí latexový prezervativ bez barvy, chuti, vůně či zápachu. Jinak se ovšem potěšení všech lidských smyslů meze nekladou. I u nás už máme kondomy různých chutí a vůní.

V nedávném výzkumu zvítězily kondomy banánové, snad proto, že toto ovoce slouží často jako falický sexuální symbol.

Soulož jako lékNěkteré kondomy se vyrábějí s antikoncepčním přípravkem 9-nonoxynol. Jeho účinek je však v tomto případě dosti sporný. U neporušeného kondomu je vlastně zbytečný a v případě prasknutí je zase tato malá dávka nonoxynolu k dosažení antikoncepčního účinku zřetelně nedostatečná.

To spíš už mají význam kondomy

Repro
Panax
„Ochrana 100 proc. jistá, nákaza neb oplodnění naprosto vyloučeno. Dvouletá záruka. Dodává se se stojánkem, krémem, pudrem,mýdlem a parfumem za cenu Kč 25,- v kompl. elegantní krabici.“ (Reklama firmy Hydiko ze 30. let.)

s přídavkem antibiotika. V případě některých zánětlivých onemocnění pochvy by pak takováto soulož mohla znamenat i léčivou proceduru. Je to ostatně krásná představa – soulož jako lék.

Ke zvýšení prodejnosti patří také marketing a různé vynálezy spojené s atraktivním balením a reklamou. Aby se zvýšil zájem žen o koupi kondomů, prodává se jich třeba šest v luxusní modré krabičce připomínající balení na make-up. Ženy si pak kupují kondomy bez zbytečného studu.

Tak třeba v USA v dnešní době více než 40 procent kondomů kupují ženy, zatímco před několika lety jich bylo sotva 10 procent. V Japonsku, kde jsou kondomy obzvlášť oblíbené – používá je plných 75 procent manželských párů, jsou prodávány v supermarketech zároveň s menstruačními vložkami a tampóny.

V této zemi spočívá nákup prezervativů v ženských rukou asi v 95 procent. Také tam existuje prezervativová donášková služba do domu. Muž si tam kupuje kondom jen velice zřídka. Inu, jiný kraj, jiný mrav.

U nás kupují prezervativy zase téměř výhradně muži, dost často se při nákupu zejména před mladými prodavačkami stydí, proto uvítali zavádění prodejních automatů – jednoho z výdobytků sametové revoluce.

Pizza s prezervativemV mnoha průmyslově rozvinutých, ale i v rozvojových zemích existují velkorysé vládní programy s rozdáváním kondomů obyvatelům zdarma buď ve specializovaných antikoncepčních poradnách, nebo při různých jednorázových akcích.

Jedna taková poradna v Atlantě například tímto způsobem věnuje lidem až půl miliónu kondomů ročně. V balení se pak nekladou prakticky žádné meze různým zlepšovacím námětům. Existují prezervativové přívěsky ke klíčům, náušnice, náramky.

Svou roli sehrává i vtipná reklama, zejména pokud se při ní využívá známých osobností, slavných herců, zpěváků a politiků. V Austrálii se distribucí zabývají například i pizzerie. Po 22. hodině dostane zákazník ke každé pizze taky bezplatně kondom jako pozornost podniku.

Také švédské železnice dávají cestujícím dárkový balíček s kondomem, jako by snad prostorné a pohodlné interiéry švédských železničních vagónů přímo sváděly k sexuálním aktivitám.

Autor: MUDr. Radim Uzel CSc.

Kondomy a pandemie. Lidé je používají čím dál méně!

Foto: godshutter, Shutterstock.com

Budete mít zájem:  Žena muže bít nemůže? Ale týrat ano

Prší? Vezměte si deštník. Má o vás zájem a chce se pomilovat? Vytáhněte malou latexovou pláštěnku, protože právě teď víc než kdy jindy hrozí, že vás něčím nakazí. Stojí vám jeho sladké řeči za to?

Pandemie už se dávno postarala o pár nelichotivých statistik. Obecně přibylo rozvodů a mnohem víc se randí on-line. Covid-19 změnil sexuální chování a postaral se i to, že se z ložnic milování ztratilo, nebo naopak se do ní vrátilo. Tedy aspoň v rámci dlouhodobých vztahů.

U těch nově vznikajících je to těžší. Hovory přes komunikační platformy a písmenka chatu reálný fyzický kontakt nenahradí, ale když už k nějaké intimnější schůzce dojde, měla by být na prvním místě především ochrana.

Ne, teď zapomeňme na roušky, respirátory a dezinfekce, ale přejděme rovnou k věci – do kalhot.

Jak přežít vztah na dálku a dlouhé odloučení?

Obecně se předpovídalo, že se používání kondomů během pandemie spíš zvýší. V době, kdy se nikdo a ničím nechce nakazit, je to nanejvýš rozumný předpoklad. Jenže skutečnost je jiná.

Nová studie publikovaná v časopise Sexologies zkoumala předpandemickou a současnou úroveň používání ochranných pláštěnek u vzorku 149 heterosexuálních dospělých Australanů, přičemž data byla shromážděna mezi květnem a červnem 2020.

Výsledky ukázaly celkový pokles frekvence nasazování prezervativu během sexu, ať už respondenti spali s někým novým, nebo staronovým, kupříkladu s expartnerem.

Když to zaznamenal americký sociální psycholog Justin Lehmiller z Kinseyho institutu, přimělo ho to zkontrolovat své vlastní statistiky. Podíval se na údaje shromážděné mezi březnem a dubnem 2020 a na základě výpovědí 2 000 dospělých Američanů vyhodnotil podobný vzorec.

Foto: VGstockstudio, Shutterstock.com

Pohlavně přenosné infekce i nechtěné těhotenství odnesou mnohem víc ženy, tak by měly na ochraně zásadně trvat

V průměru respondenti uváděli používání kondomů v 63 % při vaginálním nebo análním styku před pandemií ve srovnání s 56 % případů od začátku pandemie. Jedinou výjimku tvořili lidé, kteří na sebe prozradili, že v současné době souloží s více než jednou osobou.

Tihle polygamisté a nevěrníci před pandemií kondom vyndali ve 45 %, ale po vypuknutí celosvětové hrozby už to bylo v 64 % případů. Záměr je jasný: pokud udržujete poměr s někým dalším a nechcete, aby se na to skrz svědění v rozkroku přišlo, radši se chráníte.

Justin Lehmiller podotýká, že se nejedná o nějaký masivní pokles užívání, nicméně i tak je škoda ochrany, která „padne vedle“.

Skočit do postele s někým, jehož sexuální minulost a aktuální zdravotní stav je neznámý stejně jako to, proč sám to malé latexové nic nevytáhne, připomíná nejnebezpečnější hazardní hru na světě: ruskou ruletu.

Hráč vloží jeden náboj do revolveru, protočí bubínek, přiloží hlaveň ke spánku a stiskne spoušť v naději, že zbraň nevystřelí.

Čínští vědci přítomnost covidu-19 objevili ve vzorcích spermatu, moči, stolice i slin. K tomu si přičtěte riziko nákazy dalším virem. Takový herpex simplex způsobující puchýřky v pochvě, na stydkých pyscích, v konečníku i na děložním čípku na pohodě moc nepřidá, navíc má tělo o zdravotní problém a zátěž navíc. A to zdaleka nejsou jediná rizika.

Kolik virů může žít v pánském ejakulátu?

Výzkumníci z výše zmíněného Kinseyho institutu plánují další šetření a chtějí prozkoumat vývoj situace. Zajímají je také vedlejší faktory, třeba to, zda lidé mají v době omezené obchodní činnosti k prezervativům dobrý přístup.

Již teď však varují, že se podíl nechráněného sexu v průběhu pandemie poněkud zvýšil, což vyvolává obavy z možného nárůstu pohlavně přenosných chorob. Mezi nejčastější pak patří chlamydie, syfilis, kapavka, kvasinkové infekce, ale i HPV a HIV způsobující nemoc AIDS.

Trochu vysoká daň za jedno zasunutí penisu, co říkáte?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector