Český aeroholding vyhlásil ve spolupráci Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy veřejnou anonymní dvoukolovou urbanisticko-dopravní soutěž na ideové řešení veřejného prostoru před terminály 1 a 2 Letiště Václava Havla Praha.
Na jediném pražském mezinárodním letišti lze očekávat změny v dopravě. Je zde plánována nová železniční zastávka a v návaznosti na ní by měl být reorganizován i systém ostatní dopravy.
V plánu je i vytvoření reprezentativních pobytových prostranství, kultivace zeleně a reklamních ploch.
Výsledek ale ještě neznáme, vyhlášení výsledků soutěže je předpokládáno pravděpodobně v prosinci tohoto roku.
Co je již nyní alespoň trochu uklidňujícím signálem, je skutečnost, že soutěžní podmínky neopomíjí pěší ani cyklisty.
PĚŠÍ A CYKLISTÉ
Hlavním cílem řešení v této části je:
→ Řešení páteřních pěších koridorů a obecně pěší pohyb v Území.
→ Na páteřních pěších koridorech navrhnout zastřešení.
- → Začlenit dosud chybějící cyklistickou dopravu do Území s napojením na stávající systém cyklotras.
- zdroj: soutěžní podmínky
Samozřejmě budeme v budoucnu sledovat, jak se jednotlivé návrhy s cyklistickou dopravou popasují. Nyní se pojďme podívat, jak to na letišti vypadá s cyklodopravou v současnoti. Situace není příliš růžová.
Současnost
Aktuálně je až na letiště proznačena cyklotrasa A168 začínající u mostu přes Pražský okruh na konci Evropské ulice (u sídliště Na Dědině a Šárky). Přemostění Pražského okruhu je řešeno na místní poměry obstojně, i když povrch na mostě tu za deště údajně dokáže být velmi kluzký.
Směrem k Pražskému okruhu.
Po překonání Pražského okruhu cyklotrasa pokračuje ulicí K Letišti běžně v provozu. Je zde nutné na křižovatce s Fajtlovou vykonat jeden nepříliš vyřešený přesmyk. Kolem Terminálu 3 je provoz spíše volnější a silnice je dvouproudá, předjíždění tedy snadné. Ideál to ale není.
Přesmyk oficiálně pěšky a po přechodech. Ve směru do města je alespoň nájezd na stezku.
Kolem Terminálu 3 není zase takový provoz. Silnice je tu dvouproudá, možná trochu provokuje k rychlé jízdě.
Při jízdě dále k terminálům 1 a 2 vede silnice poli a je zde zákaz vjezdu s výjimkou vozidel letiště, MHD a kol. Provoz je zde minimální – čas od času vás předjede autobus. Je hezké, že se na výjimku pro kola nezapomnělo.
Ulice K Letišti je málo rušná a cyklisté mají vjezd povolen. I oddělená stezka by se podél silnice vešla.
Problém nastává při příjezdu k terminálům 1 a 2. Nejprve je člověk naveden do již rušnějšího provozu a ihned poté je cyklotrasa ukončena v podstatě u začátku celého areálu.
Toť tedy k popisu pravděpodobně té nejpříjemnější příjezdové trasy. Pokud byste chtěli přijet na letiště alternativně od Přední Kopaniny ulicí Aviatickou, pak to skutečně nedoporučujeme.
Ulice má dálniční charakter a je zde silný a rychlý automobilový provoz. Na kole vás tu nikdo nečeká.
Odtud je třeba kolo vést nebo se proplétat změtí parkovišť.
Dále do areálu terminálů 1 a 2 musí člověk kolo vést a nebo jet s auty v provozu a zmatečně se vyhýbat závorám při vjezdech na placená parkoviště. A to by měla řešit právě aktuální soutěž.
Začlenit cyklodopravu do dopravního celku před terminály 1 a 2 – tedy vyřešit onu nepřehlednou změť parkovišť, kde se člověk na kole cítí skutečně jako cizí element a neví kudy kam.
A samozřejmě dané řešení napojit na stávající příjezdové trasy (případně umožnit napojení na ty plánované). A neopomenout ani místa, kde lze kola případně zanechat.
Jízda Aviatickou opravdu není příjemná.
Koncepce celoměstských cyklotras
Pohledem do koncepce celoměstských cyklotras je patrné, že k letišti je plánována kromě již proznačené cyklotrasy A168 i propojka A172 směrem k Přední Kopanině.
Tudy by šlo pokračovat směrem na Nebušice. Ostatně tato městská část uvažuje nad stavbou cyklostezky podél ulic Tuchoměřické a K Tuchoměřicům až do Přední Kopaniny.
Pohledem do nákresu je také viditelný záměr pokračování cyklotrasy A17 do Kněževsi. To je patrně hodně vzdálená budoucnost, ale takováto spojka by mnoha tamním obyvatelům pomohla v přístupu k autobusům MHD odjíždějícím z letiště.
Nyní jsou jejich dopravní možnosti dosti omezené: i přes skutečně minimální vzdálenost (cca 4 km) od letiště (a autobusů MHD s pravidelným krátkým intervalem) jsou odkázáni buďto na auto nebo na skutečně řídká spojení linky 319 z Jenče na letiště. Ona už by to byla zvláště k večeru hezká alternativa: jet od autobusu 119 domů dvacet minut na kole.
Kdo na letiště jezdí?
Cyklodoprava na letišti je skutečně o dost marginálnějším tématem než například zlepšování podmínek na Praze 1 a v širším centru. Zároveň ale svůj smysl má a je v pořádku, že se v případě nového řešení dopravy do celkového plánu začlení.
Patrně nelze očekávat, že se na letiště začnou ve velkém množství na kole dopravovat cestující. Vzdálenost je to již skutečně veliká. I když ani to nelze zcela vyloučit, zvláště v případě fanatičtějších redaktorů Prahounakole 😉
Začlenění cyklodopravy ale především slouží zaměstnancům letiště a dalších firem na letišti působících. Někteří mohou do práce dojíždět na kole, jiným to může usnadnit a zrychlit pohyb po poměrně rozlehlém areálu. V pražském případě by cyklostezka na letiště a vyřešení průjezdu areálem mohlo navíc zpřístupnit kvalitní spoje MHD více obyvatelům z okolí.
Řízení letového provozu ČR a jejich soukromý bikebox.
Inspirace
A na závěr několik snímků z amsterdamského letiště, ať vidíme, že kvalitní cykloinfrastruktura na letišti není zase takové scifi, jak to může po cykloprojížďce na pražské letiště vypadat. Doufáme, že z vyhlášené pražské soutěže vzejdou kvalitní řešení začleňující odpovídajícím způsobem i cyklodopravu.
Okolo ruzyňského letiště na kole
Trasa začíná na konečné trasy metra A Dejvická. Odtud vede značená cyklostezka okolo budovy Generálního štábu Armády ČR přímo nahoru do kopce mezi činžáky (na směrovkách je uvedený jako cíl Veleslavín a Obora Hvězda).
Poměrně brzy se stočíte doprava a podjedete železniční trať, která spojuje Prahu s Kladnem, a po níž se nyní kvůli stavbě tunelu Blanka nejezdí. Hned za tratí začíná prudké, ale poměrně krátké stoupání do kopce, během kterého naberete výšku 50 metrů a taky se pořádně zpotíte.
Netrénované cyklisty může už tenhle krátký úsek odradit.
Pro ty, kdož kopec vyjedou, může být odměnou fakt, že během tohoto krátkého úseku minuli hned dvě prezidentské vily: v Dělostřelecké ulici bydlí bývalý prezident Václav Havel a přímo vedle stezky ve Slunné ulici stojí bývalá rezidence ministerstva zahraničí, kterou krátce obýval současný prezident Václav Klaus.
Nepříjemné stoupání není poslední. Po dalších třech rovinatých kilometrech se stezka znovu nepříjemně stáčí do kopce, snad ještě prudšího, zato velmi krátkého.
Dostanete se na vedlejší silnici, která kopíruje Evropskou třídu vedoucí na ruzyňské letiště, jen je o poznání výš a je z ní pěkný rozhled na sídliště Vokovice a k Veleslavínu.
Po levé straně cestu lemuje zalesněný kopec – snad proto se ulice jmenuje Nový lesík.
Extrémní stoupání do obory Hvězda
Poměrně brzy narazíte na odbočku doprava, ke které vás bude nabádat i cyklistická značka. Pokračujte ale dál rovně. Pokud byste odbočili, sjeli byste dolů do Veleslavína a zbytečně ztratili těžce nabytou výšku. Silnice po necelém kilometru ústí do hlavní cesty, ale značka zákazu vjezdu vám znemožňuje pokračovat rovně po vozovce. Krátký úsek musíte pokračovat po chodníku. Na další křižovatce pokračujte rovně, rozhodně se nestáčejte doprava, protože tato odbočka opět pokračuje na Veleslavín. Krátký úsek Veleslavínskou ulicí budete muset jet jednosměrkou v protisměru.
Mírné stoupání mezi rodinnými domky se postupně změní ve velmi prudký kopec, nejprudší z celého výletu (ulice Pod Okrajem), kde na půl kilometru naberete dalších 50 metrů výškového rozdílu. Od metra v Dejvicích jste tak vystoupali o 130 metrů výš. Uklidnit vás může skutečnost, že tak velké stoupání vás už po celé trase nikde nepotká.
Úzkou asfaltovou silničkou jste se dostali na pražské Petřiny, kde je docela dlouhý rovinatý úsek pro vydýchání. Minete architektonicky zajímavé městečko složené z několika barevných novostaveb a po dalším kilometru vyjedete na tramvajové smyčce v Petřinách. Objedete ji a cyklistické směrovky vás navedou do obory Hvězda.
Rychle pryč z Prahy
Oborou pouze projedete – jakmile vjedete hlavní bránou, pokračujete rovně prašnou stezkou, přejedete hlavní „korzo“ a pokračujete stále rovně lesem k protější zdi, kde je další, o poznání menší vchod. Vyjedete mezi rodinné domky a dáte se doprava okolo fotbalového hřiště. Cyklistické značení je tu dost zmatené, takže se vyplatí často sledovat mapu. Sám jsem se tu několikrát ztratil a musel porušit zákaz vjezdu do jednosměrky. Zorientovat se mezi spletí rovnoběžných ulic je opravdu problém, takže i kdybyste ztratili cyklotrasu, záchytným bodem se vám stane konečná tramvají na Bílé hoře. Kousek za ní musíte přejet výpadovku na Karlovy Vary a první odbočkou se dáte doprava.
Jedete teď z poměrně prudkého kopce dolů. Pozor, jde o hlavní silnici se středně hustým provozem. Po této hlavní silnici pojedete dalších pět kilometrů stále z kopce. Cykloznačky ukazují směr Zličín, vy se ale musíte po nějaké době odpojit a pokračovat na Hostivice. Rozcestník pro cyklisty je naštěstí velmi dobře vidět.
Na Hostivice vede nová cyklostezka, která končí za mostem přes dálniční spojku. Tam už na cykloznačku nenarazíte, a tak vám nemusí být úplně jasné, kudy se vydat dál. Prašná cesta vede vpravo i vlevo. Vy se dejte doprava, směrem k jakémusi překladišti. Cesta se brzy stočí doleva a stane se z ní malá pěšinka lemovaná stromy.
Občas se ztrácí v trávě.
Podél božích muk do Hájku
Minete dva rybníčky a po mírném stoupání do stráně přejedete železniční trať (pozor, není tu semafor, takže se musíte rozhlédnout, jestli náhodou nejede vlak!). Dojeli jste do Hostivic, respektive do míst, kde se rozrůstá satelitní městečko unifikovaných podnikatelských domků. Napojíte se na hlavní silnici a musíte dojet do centra Hostivic, kde se opět shledáte s cyklotrasou, která vás dovede k velkému rybníku a brzy i mimo Hostivice. Značka ukazuje cestu na Jeleneč. Následuje opět stoupání po asfaltové silnici, přejedete křižovatku a po chvíli vyjíždíte ze silnice na luční pěšinu. Tato část cesty je asi nejhezčí z celého výletu. Cestu lemují boží muka. Ani si neuvědomíte, že stále mírně stoupáte, takže jakmile po dalších pěti kilometrech vyjedete na silnici u Hájku, dostanete se na vůbec nejvyšší bod výletu – 402 m.n.m. (pro porovnání: metro na Dejvické má 225 m.n.m.).
Z Hájku by se dalo pohodlně pokračovat dál směrem na Křivoklátsko, ale protože není tolik času, stočíme se podle cyklistického ukazatele doprava a pojedeme směrem na Roztoky.
Z Hájku by to mělo být něco přes 20 kilometrů, což je zhruba stejná vzdálenost, kterou jsme ujeli z Dejvic. Cesta pokračuje po asfaltové silnici druhé třídy přes Jeneč a dál směrem na Dobrovíz.
Tady se buduje nová silnice, kvůli které musíte jet po nepříjemné objížďce (a nájezdu na karlovarskou dálnici), ale odměnou vám je pohled na startující letadla z ruzyňského letiště. Silnice jednu chvíli téměř lemuje oplocenou přistávací a startovací plochu letiště.
K plotu vede polní cesta, ale pokud se po ní pustíte k ploše, abyste si lépe prohlédli letadla, počítejte s tím, že za chvilku za vámi přijede auto ochranky letiště a vykáže vás.
Přes kopečky do Roztok
Nějakou dobu teď budete mít letiště po pravé ruce. Projedete vesnicí Dobrovíz, Kněževsí a po chvíli podjedete teplickou dálnici směrem do Tuchoměřic. Tady je poměrně silný provoz, ale Tuchoměřice naštěstí brzy opustíte a dáte se směrem na Statenice, což je poměrně slušný padák dolů. Ovšem ten si musíte ještě ve vesnici vykompenzovat dalším stoupáním k hlavní silnici na Prahu., Pokračujete směrem na Černý Vůl a po oficiální cyklostezce až do Únětic. Odtud se dá jet buď po modré turistické značce údolím podél potoka, anebo přímo do kopce na spojnici mezi Roztoky u Prahy a Velkými Přílepy. Zvolil jsem druhou variantu, což bylo dost nepříjemné stoupání, na jehož konci mě ale čekala odměna v podobě hezkého výhledu do okolí včetně severní části Prahy.
Další odměnou je táhlý, a ke konci velmi prudký kopec dolů do Roztok. Pokud pojedete tudy, dejte si pozor na serpentiny přímo v Roztokách: při vyšší rychlosti vás to bude nutit jet středem vozovky a můžete se srazit s autem.
Přímo pod kopcem po pravé straně je známá balkánská restaurace se zahrádkou – skvělé místo na občerstvení. Cesta odtud dál pokračuje po silnici směr Praha. Kopíruje železniční trať z Kralup nad Vltavou, a těsně před Prahou ji křižuje. Často tu bývají šraňky dole a nekonečné fronty aut.
Přelézat koleje s kolem bych ale rozhodně nedoporučoval. Vlaky tu sviští opravdu rychle.
Chodníkový finiš
Na začátku Prahy se napojíte na cyklostezku, která vede po levé straně přímo po břehu Vltavy. Na druhé straně jsou vidět vysoké skály v Troji a frekventovaná cyklostezka do Klecan, kterou hojně využívají také bruslaři.
Stezka na naší straně řeky se brzy znovu napojí na silnici, z níž jsme na ni sjeli, a opět nás čeká mírný kopeček na křižovatku s hlavní silnicí ze Suchdola. Přejedete přechod pro chodce a napojíte se na chodník po levé straně. Po něm pokračuje cyklostezka až na začátek Dejvic.
Vltavu opustíte u železničního nadjezdu směrem k Podbabě a potom je nejlepší kopírovat hlavní silnici, ulici Podbabskou, vpravo po chodníku.
Minete hotel Crowne Plaza u tramvajové smyčky na Podbabě, Koulovou ulicí se dostanete k Dejvickému divadlu a Kotěrovou a Studentskou ulicí ke zbrusu nové budově Technické knihovny. Tady se stočíte doleva, dostanete se na Vítězné náměstí a po chvílí k výchozímu bodu cyklovýletu, konečné metra A Dejvická. Máte najeto příjemných 50 kilometrů.
- Délka: 50 km
- Převýšení: 260 metrů
- Podrobnosti o trase v databázi cyklostezek serveru Vitalia.cz
Letiště Praha / Letiště Václava Havla
- Letiště Václava Havla (PRG) spadá pod město Praha, které leží ve státě Česká republika.
- Přinášíme vám pár užitečných tipů, jak novinek využít.
- Zaparkujte výhodně
Nejlepší volbou je AEROPARKING – systém šesti parkovacích ploch přímo v areálu Letiště Václava Havla Praha.
Nejvýhodnější cenu dostanete v krytém a hlídaném parkovacím domě PD Holiday, kde za 8 dnů stání zaplatíte pouhých 790 Kč. Parkoviště se nachází v pěší vzdálenosti od terminálů 1 i 2, se kterými ho navíc zdarma spojuje letištní minibus.
Náročnějším cestovatelům doporučujeme parkovací dům PC Comfort, který zdarma nabízí úschovnu třeba pro vaši navigaci a v případě potřeby dofouknutí pneumatik či dobití baterie. Na recepci si můžete objednat doplňkové služby jako mytí vozidla či dotankování pohonných hmot nejvyšší kvality.
Novinkou AEROPARKINGU je parkovací dům PA SMART, který je se svou cenou 990 Kč za 8 dní nejvýhodnější nabídkou pro dlouhodobé parkování přímo u Terminálu 2.
Při online rezervaci parkovacího stání na www.aeroparking.cz ušetříte nejen čas, ale i peníze.
Na vyložení a naložení máte 15 minut zdarma
Pokud vás na letiště veze někdo z blízkých, může vás vysadit přímo před branami odletových hal, a to díky 15minutové lhůtě zdarma na parkovacích stáních EXPRESS. Pokud vám loučení zabere více než čtvrthodinku, doporučujeme zaparkovat na parkoviště PC Comfort nebo PB Economy se sazbou 50 Kč za hodinu.
Hotovka za 81 Kč
Ušetřit můžete také na občerstvení. Nejlevnější teplé menu dostanete v samoobslužné restauraci Praha, kde za hlavní jídlo zaplatíte i lidových 81 Kč.
Vybrat si tu můžete z nabídky až 10 jídel, tří polévek, vlastních denně čerstvých sendvičů nebo baget, ale i cukrářských výrobků. Navíc je zde i dětský koutek, který zabaví vaše ratolesti.
Dostanete se sem jednoduše, stačí sledovat navigaci Food Court.
NÁŠ TIP! Ti z vás, kteří si na www.aeroparking.cz objednají parkování v krytém parkovacím domě PC COMFORT, dostanou voucher na jedno jídlo v této restauraci zdarma.
Letiště uspokojí i labužníky
Pokud si potrpíte na vybrané menu i během cestování, máme pro vás tip, kde na letišti uspokojíte svoje chuťové pohárky. Navštivte výbornou restauraci s obsluhou The Globe, která se nachází za pasovou kontrolou v Terminálu 1.
Tady vám za příznivou cenu již od 125,- Kč připraví vybrané pochoutky šéfkuchař Stanislav Malý.
Ten v minulosti vařil třeba v restauracích Allegro, Kampa Park nebo U Modré kachničky, které jsou mezi gurmet kritiky a milovníky dobrého jídla vyhlášené.
Posviťte si na slevy
Chcete mít přehled o akčních nabídkách na Letišti Václava Havla Praha? Zajímavé slevy nejen na parkování a do restaurací najdete na www.menimeletiste.cz.
Poslední aktualizace: 16.6.2020
Nadmořská výška:
363 metrů nad mořem
WWW stránky:
Letiště Praha / Letiště Václava Havla na mapě
Sdílet s přáteli
Ruzyně ukazuje své zákulisí. Lidé mohou prozkoumat kokpit i kuchyň letušek
„Letecký provoz se sice obnovuje, vytíženost letiště ale stále není na původní úrovni a díky tomu bylo vůbec možné něco takového uspořádat. Máme unikátní možnost otevřít pro veřejnost plochu, po které se jinak běžně pohybují letadla. Nejspíš se už nikdy něco takového nebude opakovat, tento rok je opravdu výjimečný,“ vysvětluje mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.
Po celé prázdniny od pátku do neděle se na Letišti Václava Havla koná akce Runway Park. Kvůli ní mezi zastávkami městských autobusů, které běžně na letiště směřují, přibyla jedna nová – Runway Park, která je mezi stanicemi Na Padesátníku a U Hangáru.
Oproti minulým rokům je na letišti v souvislosti se slabším provozem také více nevyužité techniky a některé kusy teď slouží jako exponáty Runway Parku. Na otázky zvědavců odpovídá obsluha strojů. Kromě zábavy a poučení možná akce pomůže zpopularizovat letectví a nalákat alespoň část cestujících zpátky.
Auto s pátým kolem
K vidění je v Runway Parku kromě zmíněného letadla Airbus A319 také veškerá technika, která pomáhá zajišťovat běžný provoz, i ta, o jejíž existenci většina návštěvníků neměla ani tušení.
I když osobní automobil Saab 9-5 působí až na oranžový majáček na střeše jako běžný civilní vůz, ve skutečnosti se jedná o Sarsys Friction Tester (SFT).
Na první pohled ani není vidět, že automobil má ještě jedno, páté kolo a nejedná se o rezervu – diagnostika pomáhá vyhodnotit, jestli je provoz bezpečný, i když je letištní plocha částečně pokryta ledem a sněhem či gumou z pneumatik přistávajících strojů.
Své vybavení také odhalují letištní hasiči.
„Lidé si často pletou kvůli hydraulickému ramenu s tryskou hasičské auto se strojem, který na letadla rozprašuje rozmrazovací směs,“ popisuje jeden z hasičů, který je připravený na místě odpovídat na otázky návštěvníků a malé děti ochotně usazuje za volant zmíněného hasičského speciálu. Od monstra, které by se na běžnou silnici ani nevešlo, míří nejmenší k ploše se šlapacími autíčky – na všechny aktivity je přitom dostatek místa, jsme přece na letišti.
O kousek dál je malý stánek se stolkem, na kterém jsou vyskládané například nože a mačky, které mají běžně sloužit horolezcům. Vedle nich je zásobník, ze kterého vykukují patrony. „Je to ale jen maskovaný zapalovač.
Pro cestující samozřejmě platí, že na palubu letadel nesmějí s ostrými předměty a nesmějí mít u sebe ani plyn do zapalovače či malého vařiče,“ říká Jan Husník, který je na letišti lektorem bezpečnostních školení a ukazuje všemožné předměty, které byly zabaveny cestujícím při bezpečnostní kontrole.
„Některé věci připadají cestujícím jako běžné předměty každodenní potřeby, ale ve skutečnosti to tak není. A tím, že má zapalovač tvar granátu či patrony, by mohl na palubě evokovat, že je někdo ozbrojený, a vznikla by panika,“ vysvětluje nutnou přísnost personálu Husník.
Ve sbírce zabavených předmětů překvapí i na první pohled běžná baterka na svícení. „Ve skutečnosti je to svítilna spojená s paralyzérem. Další teaser je maskovaný v podobě mobilního telefonu,“ popisuje letištní lektor. Nejen tyto nebezpečné předměty, které se na první pohled tváří jako něco jiného, než čím ve skutečnosti jsou, nutí letištní pracovníky k velké opatrnosti.
Možná právě proto, že je výstavka nebezpečných a nevhodných předmětů právě na cestě k Airbusu A319, pokládají návštěvníci letounu personálu ČSA otázky na bezpečnost. Jedna z těch častějších bývá, kolik vydrží dveře oddělující kabinu pilota od prostoru pro cestující.
„Lidé se nás hodně ptají na zabezpečení přístupu do kokpitu a zajímá je, jak se nafukují evakuační skluzavky.
Často přicházejí i ti, kteří ještě nikdy neletěli, a zvědavě nakukují také do našich kuchyněk, i když zrovna v nich nic moc zajímavého k vidění není,“ popisuje Ida Beránková, která mezi letuškami ČSA působí na pozici vedoucí kabiny.
Podle ní si návštěvníci také rádi zkoušejí sezení ve sklápěcích sedačkách pro palubní personál – i když kolem nich cestující za běžného provozu procházejí, právě Runway Park patří mezi výjimečné příležitosti, při kterých je možné si tato sedadla otestovat.
Prakticky vůbec nemohou běžní cestující zblízka vidět celou baterii pluhů a dalších strojů pro odklízení sněhu a náledí včetně obrovských fréz nebo zařízení pro odfoukávání zbytků sněhu z ranveje. Ukázky této techniky se během letních víkendů neproměňují, ale každý týden je obohatí jiná tematická akce.
Každý týden zvláštní program
Od 24. do 26. července bude na programu Víkend ze zdravotníky s prezentací práce nemocnic a záchranářského vybavení.
Od 31. července do 1. srpna bude na řadě Dopravní víkend s ukázkami možností dopravy všeho druhu.
Od 7. do 9. srpna budou k lákadlům patřit autoveterány i další vozidla. Aviatický víkend od 14. do 16. srpna bude mimo jiné připomínat letce z RAF.
Nová cyklostezka spojí Prahu s letištěm i krajem
„Uzoučký“ vstup do Jeleního příkopu Pražského hradu nemá logiku Andrea Karlíková
Pražští cyklisté se už dnes prohánějí do Kralup či k Labi. Brzy pro ně bude jednodušší dostat se i na západ. Okolo ruzyňského letiště totiž povede nová cyklostezka. Jednou by milovníci kol mohli dojet až do Kladna.
Cyklostezka. Ilustrační foto. | Foto: DENÍK/ Lubomír Stehlík
Zpřístupnění okolí letiště veřejnosti a napojení nové trasy na stávající cyklostezky. S tímto cílem má v plánu letiště vybudovat novou 28 kilometrů dlouhou trasu. Ta spojí hlavně vyhlídkové valy u obcí Kněževes a Hostivice.
Přečíst článek ›
„V první fázi se vyřeší zpevněná cyklostezka okolo hlavní vzletové a přistávací dráhy letiště mezi Dobrovízem a Kněževsí, která poslouží také in-line bruslařům,“ uvedla mluvčí Letiště Václava Havla Marika Janoušková.
Právě neprostupnost okolí letiště dnes představuje pro cyklisty na cestě do středních Čech největší potíž. „Přímo na Kněževes se komfortně nedostanete.
Z jedné strany je letiště obehnáno plotem, z druhé strany dvěma dálnicemi D6 a D7.
To tvoří několikakilometrovou bariéru, kterou člověk musí zmatečně objíždět a hledat různé polní cesty,“ popisuje současnou situaci šéfredaktor webu Prahou na kole Jiří Motýl.
Přečíst článek ›
Podle něj by nová stezka mohla být nejen lákadlem pro fanoušky letectví a cykloturisty, ale mohla by mít i ryze praktický účel pro obyvatele okolních obcí, kteří se potřebují dostat rychle do Prahy, a pro zaměstnance letiště.
Na kole až do Kladna?
Podle informací mluvčí letiště Mariky Janouškové by trasa měla z jedné strany navázat na cyklostezku v Praze 6. Z druhé strany se na ní napojí okolní obce, například Hostivice, Únětice, Roztoky nebo Horoměřice. Jednou by se Pražané mohli dostat až do Kladna.
To ale může trvat i roky. Cesty pro kola totiž v okolí dosud chybí a na jejich výstavbu budou obcím nejspíš chybět peníze. Získat je mohou od letiště, které pro tyto účely bude pravidelně vypisovat grantové programy. „Touto formou jsme podpořili například výstavbu cyklostezek pro Přední Kopaninu, Středokluky či Kněževes,“ upřesnila Janoušková.
Novou trasu vítají zejména Středočeši
Podpory se obcím dostane i od Středočeského kraje, který plán letiště přivítal. „Bude pro nás důležité napojit na tuto trasu naše cyklostezky. Mohlo by ji využívat několik stovek lidí denně. O víkendu i tisíce. Ti by mohli dojet až do středních Čech,“ vysvětlila středočeská hejtmanka Jaroslava Jermanová Pokorná.
Vyrazit na kole za hranice metropole mohou dnes Pražané komfortně po několika stezkách. Oblíbená je například ta Trojská, která vede podél Vltavy až do Kralup nad Vltavou. Po nové trase vedoucí přes Horní Počernice se cyklista z metropole pro změnu dostane až k Labi.
Přečíst článek ›
Středočeský kraj hodlá příští rok do rozvoje cest pro kola investovat skoro 51 milionů korun. Do konce června bude dokončen úsek z Čelákovic do Lázní Toušeň Labské cyklostezky, která vede přes Krkonoše až do Německa. Součástí této trasy bude i úsek KlyMělník, který se zprovozní na podzim.
Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.
- letiště,
- stezka pro cyklisty,
- Praha,
- Kladno,
- Labe,
- Kralupy nad Vltavou,
- Kněževes,
- Hostivice,
- Česko,
- Středočeský kraj,
- stezka pro cyklisty
17 DENÍK PRO DOBROU NÁLADU
Opel Astra první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce Audi A6 první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Renault Megane servisní knížka, koupeno v CZ Škoda Fabia koupeno v CZ Volvo XC90 nové vozidlo, servisní knížka, v záruce Ford Focus servisní knížka, koupeno v CZ Audi A4 nehavarované Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ + PRODAT AUTO
Na letiště na kole? Obce v okolí Prahy usilují o cyklostezku kolem Letiště V. Havla
Pražskému Letišti Václava Havla chybí nejen rychlé vlakové spojení s naším hlavním městem, ale taky cyklostezka, která by propojila okolní obce a Prahu a zároveň umožnila pohodlnou projížďku s výhledem na vzlety a přílety letadel.
Vzít kolo nebo kolečkové brusle a s fotoaparátem vyrazit na objížďku kolem celého letiště Václava Havla. To je sen mnohých, které přitahuje sport i letecká doprava zároveň. Na jeho realizaci už začínají některé obce v okolí Prahy spolu s vedením letiště pracovat.
Urbanista a taky cyklista Tomáš Cach označuje za velký problém okolí pražského letiště jeho neprostupnost. „Problém je, že se tam rozumně nedostanete. A pokud se tam dostanete, je to dlouhé a nebezpečné s ohledem na silný automobilový provoz,“ potvrzuje.
Pokud se cyklisté nebo chodci chtějí k letišti přiblížit, narazí na dálnice, nadjezdy a ploty. To by se mělo změnit, a to i vzhledem k tomu, že stovky zaměstnanců letiště jezdí do práce na kole.
Samotné letiště plánuje na svých pozemcích vybudovat trasu, která povede kolem plotu areálu, říká mluvčí Marika Janoušková. „Ta cyklostezka bude mít přibližně 28 kilometrů po obvodu letiště a počítá se s tím, že bude přibližně tři metry široká.
Část bude zpevněná a budou ji moc využít nejen cyklisti ale i in line bruslaři,“ dodává mluvčí letiště.
Zároveň připravuje svůj plán na propojení stávajících tras i sdružení obcí kolem letiště.
Pro jejich obyvatele, právě kvůli složité infrastruktuře, je totiž často problém dojet na kole do sousední vesnice či městské části Prahy, i když to je třeba jen pár kilometrů.
„ Kolem slánské silnice ale i třeba Řep nebo Hostivice, případně z Únětic do Horoměřic nebo ze Sedlce do Roztok jsou úseky, kde jezdí cyklisti a chodí i „pěšáci“ ale je to hodně nebezpečný,“ popisuje Vladimír Vytiska, starosta Únětic (Jsme tu doma).
V Evropě je to běžné, v Praze cyklostezka u letiště chybíV budoucnu by pak mohli zájemci přijet k letišti z jakékoli obce nebo pražské městské části po cyklostezkách a pak celý areál pohodlně objet.
Urbanista Tomáš Cach říká, že v Evropě už je to běžné. „Rozhodně dobrý příklad je v dánské Kodani. Tam se pohodlně téměř až do odbavovací haly dostanete jak metrem, tak i vlakem, ale i na kole. Je tam i velká úschovna kol.
Je škoda, že v Praze to tak ještě není,“ uvádí jeden z příkladů.
Sdružení i letiště se shodují, že zbudovat kvalitní propojení obcí s letištěm potrvá roky a bude to vyžadovat taky složitá jednání se správci silnic nebo majiteli pozemků. Samotné vesnice pak na infrastrukturu taky budou shánět peníze. Finance ale můžou získat právě od letiště, která pro obce postižené provozem dopravního uzlu vypisuje dotační programy.
Jako první by měla vzniknout cyklotrasa podél areálu z Kněževsi do Dobrovíze. Letiště ji chce postavit během dvou let.
Související příspěvky
Tři až pět milionů za kilometr cyklostezky. V Česku se jich ročně postaví desítky
Nahlédněte do zákulisí Letiště Václava Havla
autor: Kateřina Havránková
planes.cz
Letiště Praha-Ruzyně se nachází na severozápadním okraji Prahy. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|