Nejen děti. Facebook ruší stránky kvůli šikaně učitelů

Politici ANO neprosadili na program zastupitelstva v Mostě bod odvolání ředitele 14. základní školy Bohumila Moravce.

Ten podle vyjádření rodičů a pedagogů šikanuje z pozice politické moci školský sbor způsobem, že už jejich odchody neunesou ani žáci. Rodiče si neodpustili petici a emotivní výlevy.

O ponižování mužem, který byl na osmém místě kandidátní listiny KSČM, mnohé prozradily učitelky, které prý chtěl tento třicátník „dovychovat“.

„Jste drzá. Musím vás dovychovat.“

Má Zeman pravdu, že heslo ,,Black Lives Matter“ je rasistické?

hlasovalo: 33031 lidí

Zastupitelka ANO Berenika Peštová chtěla projednat odvolání ředitele ZŠ Rozmarýnová. Pro zařazení do programu se však nezvedlo dost rukou, stejně jako pro bod vypsat konkurzní řízení u všech vzdělávacích zařízení, kde se vedení v posledních dvou letech měnilo.

Téma se přesto v nebývalé míře dostalo na přetřes v rámci diskuse. Poslanec Jan Schiller (ANO) citoval z výpovědí několika kantorek, které šikanu podle svých slov už neunesly. Jednou z nich je právě dlouholetá učitelka Ivana Hvězdová, členka školské a kulturní komise za ANO, která na škole působila 38 let. Vyučovala češtinu a základy společenských věd.

„Byla to neustálá kontrola, neustálé ataky v tom smyslu, že mě potřebuje vychovat, že mě musí napravit, že jsem drzá, arogantní. Nešlo to dále vydržet… pod tímto člověkem zkrátka dál pracovat nemohu,“ popsala Hvězdová, proč už nedokázala své celoživotní poslání zvládat pod nátlakem  ředitele Bohumila Moravce.

Nejen děti. Facebook ruší stránky kvůli šikaně učitelů

Pedagožka a zastupitelka Ivana Hvězdová (ANO) na červnovém zasedání mosteckých zastupitelů.

Dva vytýkací dopisy dostala dokonce během nouzového stavu. „Když jsem dostala druhý, tak vím, že byl připraven třetí, kdy by následovala moje výpověď. Takže on mi dal druhý vytýkací dopis a já jemu výpověď.

Důvod výpovědi ho prý nezajímá,“ zmínila. Alarmující je podle ní mimo jiné to, že šlo o školu pověřenou výukou cizinců. „To jsme vedli já a paní učitelka Parmová, která také dala výpověď.

Pan ředitel nás ani nepřemlouval a řekl, že je to naše volba.“

Hvězdová (ANO) byla vítězkou původního výběrového řízení na ředitelku školy. Politikům se ale zjevně nelíbila.

„Nejhorší je vůbec, když zřizovatel nechce žádnou koncepci. Když ji nekontroluje, když jej nezajímá, ale když ve druhém kole už ani koncepci nechce, protože stačí motivační dopis.

Sledujeme tu seriál lapsů na poli školství,“ podotkl zastupitel Svatopluk Matějka, co se zdálo podivné na konkurzu, z něhož se do čela školy dostal kritizovaný kandidát KSČM Moravec.

On sám v minulosti řediteloval a před dvěma lety podobným výběrovým procesem prošel.

Asi si můžete domyslet, kdo…

„Já chápu, že se vám to nechce poslouchat. Likviduje se tady v přímém přenosu jedna z nejlepších škol, kterou jsme měli. A pokud vás nezajímají nebo nějak zaniklo, že jsou podávány výpovědi, tak já vám to přečtu,“ přihlásil se ke slovu také poslanec Jan Schiller (ANO). 

Citoval jednak důvod výpovědi zmíněné Hvězdové,  kterým byla „pracovní šikana“. „To pan Moravec ve své arogantnosti podepsal. Další – paní učitelka Parmová, učila na škole 22 let.

Jejím důvodem výpovědi je ‚nesouhlas se způsobem řízení školy, nekompetentnost ředitele k vedení podřízených a neztotožnění se s dalším směřováním školy pod jeho vedením‘.

Také pan ředitel podepsal, souhlasí s tím…,“ četl a pokračoval dalšími.

„Někdo se ptal, kdo ho tam dosadil, já vám to řeknu. Byl na osmém místě kandidátky KSČM, což je spolupracující opozice. Tak si asi můžete domyslet, kdo asi ho tam dosadil,“ řekl na plná ústa, co si někteří jen domýšleli.

Nejen děti. Facebook ruší stránky kvůli šikaně učitelů Sympatizovat Profil Položit dotaz Odpovědi Hodnotit Štítky

Politická kultura pláče. A do toho Havel…

Na jeho slova zareagoval místní šéf Komunistické strany Čech a Moravy Radek Belej: „Pokud dokážeme číst mezi řádky, tak je od začátku všechno špatně. Pokud by konkurz vyhrál někdo z ANO, tak by bylo vše v pořádku, toto bychom neslyšeli a nebyli bychom napadáni.“

Budete mít zájem:  Bolest Beder Příznaky Tehotenstvi?

Zdůraznil, že se mu nelíbí, že se někteří svými projevy vracejí do nějaké doby: „… že když někdo kandiduje za kterýkoli politický subjekt, který je řádně registrován na ministerstvu vnitra, tak už je to špatně.

Nějaká ‚spolupracující opozice‘, no kde to jsme? To, že nikdo s ANO nechce spolupracovat, tak po těchto výstupech je nejen nám politikům, ale i občanům zřejmé proč.

Zastupitel Schiller a Peštová snad ani nebydlí v Mostě, ne?“ pošťouchl babišovce a pokračoval:

„Politická kultura pláče. Tento sál vždy prožíval ctihodné jednání. Kulturní, na vysoké úrovni. Dnes – padáme do žumpy. Jen proto, že to nebylo tak, jak si umanula tato řada za mnou.“

Jeho slova nenechala v klidu zastupitelku ANO Peštovou. „Já teda nevím, kdo tady teď měl plamennou politickou řeč.

Bylo to nádherný, ale krajské volby jsou až v říjnu, já bych to ještě nepálila,“ reagovala s úsměvem a pak už vážně konstatovala: „Z ANO nikdy nikdo nevyhrál. My tu diskusi vedeme kvůli dětem.

Kvůli tomu, že odcházejí kvalifikovaní učitelé. Vůbec bych sem nemotala, kdo kde bydlí a kdo má nebo nemá mluvit.“

Doplnila, že jestli je mu jedno, že naše děti učí děti po maturitě, tak jí to jedno není. „A jestliže ty děti tady stály celou dobu nahoře a měly  transparenty… vím, že zrovna tato hesla se vám nelíbí, protože jsou to hesla Havla,“ ukázala k balkonu.

Další soudružka, neodpustil si poslanec

Poslanec Schiller nakonec vytáhl ještě další informační eso: „A víte, že pan ředitel je natolik zkušený po tři čtvrtě roce, že se přihlásil do výběrového řízení na ředitele Střední školy technické Velebudice? Které opět oprávněně vyhrála paní Krastenicsová, další soudružka, a on jí tam dělal stafáž. Protože když došlo na lámání chleba, aby to nemuseli rušit, tak on to stáhl. Chtěli jsme vám dát za úkol, abyste tohoto ředitele odvolali, což můžete. Proto jsme chtěli bod zařadit na program.“

Jeho partajní kolegyně Berenika Peštová se tázala: „Kdy konečně začnete respektovat, že vyhláška o konkurzním řízení je sice doporučující, ale vy byste se podle ní měli chovat?  Anebo mi řekněte důvod, proč to neděláte? Můžeme si pak popovídat o tom, proč se tato šaškárna vůbec dělá.“

„Šaškárna se dělá proto, že to vyžaduje školský zákon, což je norma, kterou se řídit musíme,“ kontroval jí primátor Jan Paparega (ProMost), proč se výběrová řízení dělají, i když si pak současní vládnoucí politici kandidáta vybírají bez ohledu na jeho výsledek před odbornou komisí.

„Nevím, jestli to mám namalovat, že se tím budeme zaobírat,“ řekl k tématu na závěr primátor Paparega.

Nejen děti. Facebook ruší stránky kvůli šikaně učitelů

O své zkušenosti s novým vedením povyprávělo veřejně také několik rodičů, kteří předali i petici. 

Pedagožky Hvězdové se řada rodičů zastala i na sociální síti. Například maminka Alena Koťátková zná učitelku ze své povinné školní docházky: „A to mi bude 40. Je to velmi dobrý a kvalifikovaný pedagog, který vždy věděl, co dělá a jak se to dělá.

Nevěřím, že by po těch letech praxe neuměla s žáky vyplnit přihlášky na střední školy.

Myslím si, že by byla dobrou ředitelkou, hlavně je to člověk, který tu školu zná velmi dobře, stejně jako své kolegy, a věřím, že by školu vedla ke stejně dobrým výsledkům tak, jako to bylo za dob, co jsem tam studovala já.“

Připojila se i Renata Gráslová: „Paní Hvězdová učila mé dvě děti, teď už dospělé, a i po odchodu ze školy jsem mohla kdykoli za ní přijít. Poradila, pomohla. Je to kvalifikovaný pedagog, který své práci rozumí, a nejen to – dokáže POMOCI v jakékoli situaci. Je to pedagog na svém místě. Po tolika letech na škole měla být ředitelkou ona,“ myslí si.

Budete mít zájem:  Nedostatek Vápníku V Těle Příznaky?

Politická přestřelka měla dohru i na sociální síti. Tam se do ní vložil mimo jiné někdejší komunistický náměstek primátora Jiří Kurcin, který dnes již s mosteckou KSČM, jmenovitě předsedou Belejem, nemá dobré vztahy.

Do diskuse napsal: „To ještě není vše, co Belejovi mladšímu připomenu, a možná to bude zajímat i Policii ČR, když je vedení KSČM v Praze jedno, co v Mostě provádí se svým guru, který vše řídí ze zákulisí a tento kašpárek za pětikačku udělá cokoliv.

“ Připomínal mimo jiné, že co Belej ohledně bydliště vytkl babišovcům, se před lety týkalo i jeho bratra.

Vyjádření ředitele najdete zde.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE. Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Lucie Bartoš

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho „líného“ bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem „soft skills“ a jeho…

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se „líným učitelem“ – nejlepším…

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Budete mít zájem:  Fenistil kapky – příbalový leták

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu – radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Kyberšikanu u žáků nikdy nepodceňujte. Přinášíme rady k prevenci

Internet se pro řadu dětí stal druhým domovem. Ve virtuálním prostoru tráví čas, upevňují přátelství, ale také sem někdy přenášejí spory a problematické chování.

Kyberšikana tak představuje stále výraznější problémem, který musí řešit nejen rodiče, ale také učitelé a školy.

V první řadě je nutné si uvědomit, že nejde o žádné nevinné škádlení a že je obětem potřeba nabídnout pomocnou ruku. Jak ale správně na to?

Řada pedagogů nedokáže jasně rozlišit, kde je hranice mezi škádlením a šikanou. Během seminářů o šikaně s metodiky prevence tak často zaznívají názory typu: „Ať si to vyřeší děti mezi sebou“, „Já přeci nemusím řešit každé škádlení, klukovinu“. Tím je míněno i posílání si urážlivých SMS, vzkazů přes sociální sítě, fotek a videí. 

Rozdíl mezi hrou a ubližováním je ale ve skutečnosti značný. Michal Kolář, odborný garant projektu Minimalizace šikany, problematiku šikany vysvětluje takto: „Jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanováním? Vnitřní rozdíl je veliký.

Jestliže svého kamaráda škádlím, tak očekávám, že to bude legrace nejen pro mě, ale i pro něj. Ale když vidím, že to jako legraci nebere, že je zraněný, pak pocítím lítost a omluvím se mu. U šikany je to obráceně. Agresor chce druhému ublížit, chce ho ranit. A má z toho radost.

Nejenže se mu neomluví, ale své chování opakuje. A většinou násilí stupňuje. Ještě bych měl doplnit jednu důležitou věc. Když někdo někoho škádlí a on mu jasně řekne, aby toho nechal, tak to musí respektovat. Jinak se jedná o porušování práva druhého člověka.

A to má už k šikanování blízko. Naše práva končí tam, kde začínají práva druhého.“ [6]

Co je to kyberšikana?

Pokud se zaměříme přímo na kyberšikanu, tu pak odborníci definují takto: „Kyberšikana je kolektivní označení forem šikany prostřednictvím elektronických médií, jako je internet a mobilní telefony, které slouží k agresivnímu a záměrnému poškození uživatele těchto médií. Stejně jako tradiční šikana zahrnuje i kyberšikana opakované chování a nepoměr sil mezi agresorem a obětí.“ [1] 

Mezi další kritéria identifikace kyberšikany patří fakt, že oběť vnímá to, co se děje, jako nepříjemné a ubližující.

[2] Kyberšikana však může být způsobena také neúmyslně – jako nevhodný žert, který se vymkne kontrole a může se rozvinout do podoby kyberšikany.

[3] U kyberšikany zpravidla chybí klasické znaky šikanování, kterých by si mohlo okolí všimnout. Většinou tedy trvá delší dobu, než se problém odhalí. 

Útoky na internetu v Česku

Z průzkumů vyplývá, že se s nějakou formou kyberšikany setkává až třetina dětí. Nejčastěji se obětem pachatelé vlámou na účet, tedy prolomí jejich heslo a účet nějak zneužijí, což zažilo více než 34,80 % oslovených dětí.

Mnohdy se objevují verbální útoky (34,33 %) a poměrně rozšířené je také vyhrožování a zastrašování (17,84 %).

Podle výsledků výzkumu projektu E-Bezpečí & Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se stávají oběťmi kyberšikany častěji dívky než chlapci, a to téměř ve všech sledovaných formách. [4] 

Zkoumání problematiky z pohledu útočníků potvrzuje předchozí údaje. Nejčastěji dětští agresoři využívají průniky na účet (24,93 %), následují verbální útoky (12,22 %). Pachateli se dle výzkumu stávají častěji chlapci než dívky – s výjimkou verbálních útoků. 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector