Nejčastější prohřešek jsou prošlé potraviny

Pro předplatitele Čtěte bez omezení s předplatným HN.

VYBERTE SI PŘEDPLATNÉ 

  • Nejčastějšími prohřešky obchodníků byly problémy s nedodržováním hygieny prodeje či prodej potravin s prošlou dobou spotřeby, říká šéf inspektorů Jakub Šebesta.

Zvyšuje Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v poslední době počet kontrol, například v souvislosti s výskytem listerie? Kolik kontrol…

Článek pro předplatitele

Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího…

Newsletter Odebírat

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru

Související

Anglická slanina obsahující nebezpečnou bakterii listerii se prodávala v Kauflandu v Praze-Michli.

Ještě si přečtěte

Nejčastější prohřešek jsou prošlé potraviny O funkci předsedkyně České strany sociálně demokratické (ČSSD) se bude na dubnovém stranickém… Nejčastější prohřešek jsou prošlé potraviny Akcie polského vývojáře her CD Projekt Red zažívají těžké časy. Oproti maximu na konci loňského… Nejčastější prohřešek jsou prošlé potraviny Slova prezidenta o tom, že můžu za to, že v Česku umírají lidé, mě neurazila, mým úkolem je… Nejčastější prohřešek jsou prošlé potraviny Pokud se lidé o Velikonocích „utrhnou ze řetězu“ a nebudou dodržovat protiepidemická… Nejčastější prohřešek jsou prošlé potraviny Zaplaťte, jinak vaše data smažeme nebo zveřejníme citlivé firemní informace, vyhrožují podnikům… Nejčastější prohřešek jsou prošlé potraviny Předsedu poslaneckého klubu ANO Jaroslava Faltýnka ani bývalého šéfa antimonopolního úřadu Petra… Nejčastější prohřešek jsou prošlé potraviny Překvapivý rekord padl minulý týden v Londýně při dražbě plátna průkopníka malířské abstrakce…

Zdraví nebezpečné! 5 typů potravin, které nikdy nejezte prošlé

Foto: MilanMarkovic78, Shutterstock.com

Najdete v lednici zapadlý kelímek jogurtu, kus sýru nebo netknuté balení salátu. Datum na obalu sice značí minulý týden, ale těch pár dní… To se nemůže nic stát. U řady potravin to skutečně platí, ale zdaleka ne u všech!

Asi každý už někdy snědl nějakou potravinu po expiraci. Kdo říká že ne, tak o tom možná jenom neví… Není to nic, za co by se člověk měl stydět. Jako mnohem větší prohřešek vidíme vyhazování jídla úplně zbytečně.

Nicméně, existují potraviny, které byste prošlé opravdu jíst neměli. Jejich konzumace totiž představuje nemalá zdravotní rizika – průjmy, bolesti žaludku a trávicí potíže jsou to nejmenší.

„Na prošlé, zkažené potraviny by měli být opatrní zejména lidé, kteří trpí poruchou imunity nebo dostávají léky na léčbu leukemie či rakoviny, a také těhotné ženy,“ varuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., garantka iniciativy Vím, co jím a piju.

Trvanlivost se označuje dvěma způsoby. „Pro potraviny, které snadno podléhají zkáze, se používá datum použitelnosti, které můžete nejčastěji vidět jako ,Spotřebujte do‘. Tyto potraviny se po tomto datu nikdy nesmějí prodávat,“ popisuje Ing. Hana Málková, odbornice na bezpečnost a kvalitu potravin ze společnosti STOB – stop obezitě.

Zde ve většině případů – až na pár výjimek, jako jsou třeba některé jogurty či mazací sýry – platí, že po uvedeném termínu byste je konzumovat neměli.

Jiným případem jsou produkty označené slovy „Minimální trvanlivost“. „Minimální trvanlivost se používá u trvanlivějších potravin a je možné je – řádně označené – prodávat i po tomto datu. Prodejce zodpovídá za jejich zdravotní nezávadnost a většinou se dají i po mírném překročení data bez obav konzumovat, uvádí Hana Málková.

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Potraviny, u nichž je uvedena minimální trvanlivost, se mohou prodávat i po tomto datu. Musejí být však řádně označené

Výše uvedené pravidlo vám může při rozhodování, zda potravinu konzumovat i po vypršení trvanlivosti, nebo nikoli, velmi pomoct. Nicméně – u řady nebalených výrobků bývají tyto údaje k dispozici jen v prodejně. Pro tyto případy si zapamatujte druhy, které patří mezi nejrizikovější.

„Maso, ryby a mořské plody poskytují ideální prostředí pro množení bakterií, proto se je snažte konzumovat vždy co nejčerstvější a dbejte na jejich správné skladování. Když je po uplynutí doby použitelnosti nebo pokud maso zapáchá, rozhodně ho nekonzumujte,“ doporučuje Hana Málková.

Zvláště obezřetní buďte v případě masa drůbežího, všech ryb, ale také u mletého masa – právě u nich je riziko zkažení největší.

Stále populárnější zastudena lisované šťávy mají nesporně řadu benefitů. Tělu ale prospívají skutečně jenom čerstvé. Jejich životnost bývá kvůli vynechání pasterizace a absenci konzervačních látek velmi krátká. Tyto nápoje rychle podléhají zkáze a jsou mimořádně náchylné ke kontaminaci bakteriemi nebo kvasinkami.

Foto: Arman Zhenikeyev, Shutterstock.com

Trvanlivé mléko můžete konzumovat i několik dní po expiraci. Nepasterované mléko a mléčné výrobky však rozhodně ne

Podobně jako s raw šťávami je to i s dalšími nepasterovanými potravinami. Problémy často způsobují i mléko a sýry. „U potravin, které nebyly ošetřeny vysokou teplotou či jiným konzervačním postupem, hrozí rychlé pomnožení mikroorganismů a nebezpečí nákazy,“ vysvětluje Hana Málková.

„Šunka obsahuje velké množství vody, a proto se může velmi rychle zkazit, zejména není-li skladována v chladu. Lépe jsou na tom s trvanlivostí trvanlivé salámy, u těch je potřeba dát pozor především na plísně,“ říká Hana Málková.

„U plísně platí, že jakmile najdete jen malou ťupku, musíte vyhodit úplně vše. Jejich spory totiž prorůstají v celou potravinu,“ doplňuje Karolína Hlavatá.

Sladké zákusky, krémové dorty, majonézové chlebíčky a saláty jsou nezřídka připravené z výše zmíněných problematických surovin, a proto představují ideální prostředí pro množení bakterií.

„Často se navíc jedná o nebalené potraviny, u kterých je riziko ještě vyšší. Může dojít k nesprávné manipulaci ze strany obsluhy, časté je i nedodržení chladicího řetězce a podobně. Tyto potraviny je tedy potřeba zkonzumovat co nejdříve po nákupu,“ varuje Hana Málková.

Obecně platí, že je nutné se řídit svými smysly, tedy vzhledem a pachem podezřelého kousku, a podle toho jeho aktuální stav vyhodnotit. Někdy je možné potraviny po expiraci zachránit tepelnou úpravou (například uzeniny, případně i sýry) – ovšem jen tehdy, pokud výrazně nezapáchají a není na nich viditelná plíseň.

Snědli jste někdy prošlou potravinu a pak jste toho litovali?

Špína i prošlé potraviny. I když měly restaurace zavřeno, padly pokuty za milion

Koronavirus na Kladensku Milan Holakovský

Pokuty dohromady za milion korun vyměřili loni středočeští hygienici za prohřešky stravovacích provozů.

Na jejich kontroly došlo i v roce koronavirových omezení, kdy řada provozoven musela mít po část roku zavřeno či fungovala v jen velmi omezeném režimu.

Budete mít zájem:  Eukalyptus (blahovičník) je super – na nachlazení i jako repelent

A většina odhalených nedostatků byla tradiční: špína a technologická nekázeň ohrožující zdraví.

Ilustrační foto | Foto: Deník

V létě krajská hygienická stanice upozornila na několik mimořádných případů; vesměs z Příbramska. Kvůli hygienickým nedostatkům byla pozastavena činnost provozovny občerstvení v kempu, hrubé hygienické nedostatky si vynutily důkladný úklid i změnu organizace práce v kebabárně. Opakovaně také hygienici omezovali prodej zmrzliny: ve stánku i v rámci cukrárny.

Jak důležité je zasáhnout včas, připomíná ředitel krajské hygienické stanice Tomáš Vodný. „V dozoru nad stravovacími službami máme nezastupitelnou úlohu zejména při zamezení šíření infekčních onemocnění nebo jiného poškození zdraví z potravin,“ připomněl k úloze hygieniků. „Jako jediný dozorový orgán můžeme šetřit epidemické výskyty zejména alimentárních onemocnění typu salmonelóz,“ připomněl.

S upozorněním, že obzvlášť důležitá je v tomto směru prevence: včasné odhalení rizik a zjednání nápravy dřív, než v okolí citelně stoupne spotřeba toaletního papíru a lidé se budou ptát, jak se něco podobného mohlo přihodit. „Stravovací služby patří mezi nejrizikovější prostředí, proto je jim dlouhodobě věnována zvýšená pozornost ze strany orgánů ochrany veřejného zdraví,“ poznamenal Vodný.

Přečíst článek ›

Třináct stovek kontrol

I když se zaměstnanci odboru hygieny výživy v koronavirovém roce významně zapojili do pomoci protiepidemickému odboru bojujícímu s pandemií covid-19, zvládli ve Středočeském kraji vykonat i 1338 kontrol stravovacích provozů, sdělila Deníku Dana Šalamunová z krajská hygienické stanice.

Ke 183 z nich (což představuje 14 procent) vedly podněty nespokojených spotřebitelů. Došlo zejména na restaurace, a to v 812 případech. Častější byly kontrolní návštěvy ještě u stánků s občerstvením (251) či v provozovnách závodního stravování (145).

Stranou pozornosti však nezůstalo ani jídlo v domovech seniorů a podobných zařízeních sociálních služeb (78) či v nemocnicích (21). „Za zjištěné nedostatky pak hygienici uložili 324 pokut v celkové výši 1 017 000 korun,“ uvedla Šalamunová k výsledkům.

Opakovala se především pochybení známá z minulých let, daná zanedbáváním úklidu či špatnou organizací práce nebo nevyhovujícím uspořádáním zázemí – a leckdy i v kombinaci s až překvapující lhostejností či neznalostí.

Chyběly nejen roušky

„Středočeští hygienici spolupracovali také s Policií ČR, a to zejména při společných kontrolních akcích nad dodržováním mimořádných protiepidemických opatření,“ upozornila Šalamunová i na další oblast činnosti. Zmínila v této souvislosti 78 kontrol, které odhalily 21 nedostatků. Zejména se jednalo o nenošení roušek, chybějící dezinfekční prostředky či nedodržení odstupu při umístění stolů.

Přečíst článek ›

  • Nejčastější nedostatky odhalené hygieniky– Nedostatečná úroveň provozní hygieny: 213 případů- Pochybení v obecných požadavcích na potravinářské prostory: 239 případů- Nedostatečné označování polotovarů a rozpracovaných pokrmů včetně data přípravy: 139 případů- Skladování potravin s prošlým datem použitelnosti: 88 případů- Okamžité uzavření provozovny nařídili hygienici ve dvou případech; dalšími opatřeními pak byly nařízení vyřadit potraviny z použití ve stravovací službě (42), nařízení sanitace neboli důkladného úklidu provozovny (19), pozastavení výkonu činnosti, což znamená dočasné omezení rozsahu poskytovaných služeb (12) a nařízení náhrady nákladů na dodatečnou kontrolu (9)- Provádí se rovněž pravidelný odběr vzorků pokrmů a potravin k laboratorním analýzám a senzorickému posouzení, aby byla ověřena jejich nezávadnost – a z 282 loni odebraných vzorků nevyhovělo 124 (tedy 44 procent)
  • Zdroj: Dana Šalamunová, Krajská hygienická stanice Středočeského kraje

Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

Tento článek jste si mohli přečíst díky předplatnému Deník Klubu

20.1.2021

Ford Kuga první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Audi A4 servisní knížka, koupeno v CZ Toyota Yaris nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce Ford Focus koupeno v CZ Peugeot 308 servisní knížka, koupeno v CZ Škoda Superb první majitel, servisní knížka, nehavarované Ford Transit první majitel, koupeno v D Ford Transit Custom první majitel, servisní knížka, koupeno v D + PRODAT AUTO

Kontroly v obchodech opět našly chyby

Brno – Inspektoři zjistili nedostatky v prodeji potravin. Zákon nedodrželo 60 procent zkontrolovaných prodejen.

Inspektoři během uplynulých tří předvánočních víkendů zamířili do prodejen čtrnácti obchodních řetězců po celé zemi.

„Uskutečnili jsme celkem čtyřicet sedm kontrol a zjistili v téměř šedesáti procentech případů nedodržování zákona o potravinách,“ uvedla mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Daniela Kolejková.

Prohřešky: jakost a hygiena

Nejčastějším důvodem porušení předpisů byla špatná jakost čerstvého ovoce a zeleniny a nedostatečné hygienické podmínky prodeje. Inspektoři zjistili v několika případech také prodej potravin s prošlou dobou použitelnosti.

V ojedinělých případech objevili také prodej potravin v poškozených obalech, neoddělený prodej potravin s prošlou dobou minimální trvanlivosti, nedodržení teplotních podmínek pro uchovávání potravin nebo neoznačené potraviny určené k likvidaci.

Kolejková uvedla, že inspektoři většinou uložili opatření, která mají vést k nápravě. „V případě závažnějších porušení předpisů zahájí inspekce správní řízení, jehož součástí bude uložení  pokuty,“ uvedla mluvčí. Kontroly podle ní dopadly lépe než v létě a na podzim letošního roku, přesto by podle ní měli být zákazníci při nákupu potravin pozorní.

Trestný čin: zkažené maso

Letos v létě a na podzim odhalili inspektoři v osmnácti velkoprodejnách manipulaci s dobou trvanlivosti a další nedostatky, včetně prodeje prošlých potravin a zkaženého masa. Mezi hříšníky se objevily pětkrát obchody Julius Meinl a Hypernova, čtyřikrát Albert a jednou Carrefour, Delvita, Billa a Kaufland.

Některým řetězcům hrozí ve správním řízení pokuty až do výše tří milionů korun. Policie už navíc kvůli manipulaci se zkaženým masem obvinila tři pracovníky prodejny Julius Meinl v Českých Budějovicích z trestného činu ohrožení zdraví, policisté šetří i další případy.

Pracovníci České obchodní inspekce za deset měsíců letošního roku uskutečnili v obchodních řetězcích 2977 kontrol. V 712 případech, tedy téměř ve čtvrtině, zjistili porušení zákonů, na jejichž dodržování inspekce dohlíží. Za různé prohřešky včetně předražování nákupů obchodní inspekce letos uložila rekordní pokutu milion korun obchodnímu řetězci Ahold.

Další kontroly a pokuty

Potraviny před Vánoci kontrolují i další úřady. Prosincové kontroly Státní veterinární správy odhalily u výrobců potravin 46 druhů výrobků s nesprávně uvedenými údaji na spotřebitelských obalech. Za tyto prohřešky správa udělila 44 pokut.

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhlo zvýšit pokuty pro obchodníky až na padesát milionů korun, návrh ale ještě nezačali posuzovat poslanci.

Hygiena, skladování i doklady. Zjistili jsme, na co si posvítí kontroly stánků

Vzhledem ke klimatickým podmínkám je nutné zajistit skladování potravin používaných při přípravě pokrmů nebo přímo prodávaných zákazníkům podle jejich charakteru a druhu.

To znamená zajistit dodržení chladírenského a mrazírenského řetězce u chlazených a mražených potravin a teploty nad 60 °C u teplých pokrmů. Žádná ze skladovaných potravin nesmí mít prošlé datum použitelnosti.

Ke všem prodávaným potravinám a surovinám je nutné mít nabývací doklady. 

Budete mít zájem:  Volně Prodejné Léky Na Chopn?

Důležité je podle Miroslava Jaroše, ředitele odboru hygieny výživy a předmětů běžného užívání z Krajské hygienické stanice Zlínského kraje, také dodržování osobní hygieny (čistý pracovní oděv, mytí rukou, dodržování zákazu kouření), dodržování provozní hygieny (dodržování čistoty – čisté pracovní plochy, používaná technologická zařízení, vhodné uložení např. pečiva, obalových materiálů tak, aby nedošlo k jejich kontaminaci), zajištění vhodných zařízení i prostředků na mytí a osušení rukou.

Podle Jiřího Fröhlicha, tiskového mluvčího České obchodní inspekce, si musí stánkaři dát pozor na to, aby každé zboží bylo řádně označeno cenou (případně spotřebitel jasně seznámen s cenou v ceníku), byla cena také správně účtována, spotřebitel dostal správnou míru podávaného nápoje (je-li to třeba točené pivo, čepovaná limonáda atd.

), bylo umožněno spotřebiteli na žádost překontrolovat míru podávaného nápoje (či hmotnost) úředně ověřeným měřidlem, byl na žádost spotřebitele vystaven doklad o koupi.

V neposlední řadě nebyl prodán či podán alkoholický nápoj osobě mladší 18 let (a tam, kde se nápoje prodávají, byla také řádně informace o zákazu prodeje osobám mladším 18 let), doplňuje.

O prodeji alkoholu nezletilým jsme psali v článku Mladistvým byly prodány lihoviny i elektronická cigareta. Kontrol bude stále víc

Produkci potravin, tj. i pokrmů v EU již upravují přísná hygienická pravidla a všechny potravinářské podniky je musí uplatňovat. Stávající hygienická opatření jsou proti onemocnění COVID-19 stejně účinná jako u ostatních mikrobiologických rizik.

V současné situaci je kladen důraz na hygienický standard, zejména na vysoký standard a důsledné dodržování zásad osobní hygieny a hygieny provozu.

Je doporučováno ve zvýšené frekvenci mytí rukou, sanitace prostor a předmětů, kterých se dotýkají či s nimi manipulují zákazníci, dezinfekce rukou a vybavení, dodává Veronika Krejčí, asistentka ředitele a tisková mluvčí z Krajské hygienická stanice Královéhradeckého kraje. 

Neustále platí povinnost provozovatelů zajistit pro spotřebitele prostředky na dezinfekci rukou, prodejní místa musí být umístěna nejméně 2 m od sebe, zákazníci by měli dodržovat rozestupy alespoň 2 m.

Nošení roušek je dobrovolné, pokud se nejedná o lokalitu, kde místně příslušná KHS jejich nošení vzhledem k epidemiologické situaci dané oblasti nařídila.

Platí obecné pravidlo, že každá osoba, ať zákazník nebo provozovatel, by se měla chovat zodpovědně, protože riziko šíření onemocnění COVID-19 stále trvá, podotýká Miroslav Jaroš.

Veronika Krejčí dále zdůrazňuje, že ze strany zákazníků je základním hygienickým opatřením dbát na zvýšenou osobní hygienu, tj. časté a správné mytí, příp. dezinfekce rukou, dodržování preventivních pravidel při kašlání, kýchání a rýmě a dodržovat bezpečné vzdálenosti od ostatních.

Na co se zaměřují kontroly? 

Pracovníci krajských hygienických stanic se při kontrolách zaměřují zejména na dodržování hygienických podmínek při přípravě a prodeji občerstvení, na vybavení stánků s ohledem na prováděnou činnost, technologii výroby pokrmů, na způsob skladování potravin a produktů a manipulace s nimi, riziko možné kontaminace surovin pro přípravu pokrmů a již hotových pokrmů, dodržování teplotního řetězce a zajištění dostatečného počtu chladicích či mrazicích zařízení a tepelných zdrojů pro úschovu pokrmů, čistotu a stav provozu a vybavení, dodržování zásad provozní hygieny, způsob zásobování pitnou vodou, zajištění mytí rukou a sanitárního zařízení pro obsluhu. 

Kontrolujeme také data spotřeby, sledovatelnost a značení potravin a produktů, způsob likvidace odpadů, případně odebíráme vzorky pokrmů, zejména vzorky zmrzlin. Důležitá je také osobní hygiena pracovníků, základem je jejich dobrý zdravotní stav, čistý pracovní oděv a dodržování správných hygienických návyků, popisuje Veronika Krejčí. 

Kontrolám restaurací jsme se věnovali v článku Co vás čeká a nemine při kontrole z hygieny? Musíte mít až čtyři povinné doklady

Česká obchodní inspekce se při kontrolách při prodeji občerstvení nejčastěji setkává s porušením zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Jedná se o nedodržení deklarované míry podávaného nápoje (či hmotnosti podávaného jídla), neseznámení spotřebitele s cenou, nesprávné účtování a nevystavení dokladu na žádost spotřebitele, vyjmenovává Jiří Fröhlich. 

Miroslav Jaroš uvádí, že jsou často chlazené potraviny skladovány mimo chladicí zařízení, vzhledem k nedostatku jejich kapacity, nalézají také potraviny s prošlým datem použitelnosti (např. uzeniny) a nevyhovující nebo chybějící zařízení na mytí rukou.

Problematické je také značení rozpracovaných pokrmů a polotovarů používaných k výrobě pokrmů datem spotřeby (např. naložené nebo mleté maso). Setkáváme se také s provozovateli, kteří nabízejí sortiment, na jehož přípravu nemají vytvořeny vhodné podmínky (např.

výroba zeleninových salátů a příloh ze syrové zeleniny bez možnosti umytí zeleniny před její přípravou), doplňuje.

Podle Veroniky Krejčí mezi nejčastější závady stánkového prodeje občerstvení patří zejména nedodržení data použitelnosti a skladovacích podmínek potravin a produktů, skladování vzájemně neslučitelných surovin, neoznačování produktů vlastní výroby, nedoložení původu surovin.

Občas se setkávají také s tím, že nejsou vytvořeny patřičné podmínky k přípravě a prodeji s ohledem na prováděné činnosti a nabízený sortiment, nejsou zajištěny požadavky na vybavení. To se pak odráží např.

v křížení činností, kdy třeba syrové maso a syrová vejce jsou zpracovávána na stejném úseku jako syrová zelenina, která se pak dále tepelně neupravuje, a může tak dojít k její kontaminaci, vysvětluje.

Sankce se u kontrol z hygieny i České obchodní inspekce pohybují v řádech tisíců korun.

Výše sankcí se odvíjí od závažnosti závady vzhledem k míře rizika ohrožení zdraví zákazníků, délce trvání závad a úrovní součinnosti kontrolované osoby při odstraňování zjištěných závad.

Každý případ je proto hodnocen individuálně a nelze paušálně určit, v jaké výšce se sankce pohybují. Rozhodně se ale nepohybují na horní hranici sazby, která je u stánkového prodeje 1 000 000 Kč, upřesňuje Miroslav Jaroš. 

ČOI uložila i pokutu v řádu stokorun, o které najdete více zde: Pozor, chybí vám na stánku ceník? Pak si koledujete o pokutu

Úroveň ovlivňují i spotřebitelé

Veronika Krejčí podotýká, že úroveň stánkového prodeje může významně ovlivnit i sám zákazník, a to tím, že si zboží zakoupí pouze v provozovně, která i z jeho laického pohledu nevykazuje žádné zjevné nedostatky.

Stav týkající se hygieny prostor stánku, úschovy potravin, osobní hygieny obsluhy, ale i dalších požadavků, jsou mnohdy viditelné na první pohled.

Uvažujete-li o koupi pokrmů v těchto typech provozoven, měli byste se podle ní zaměřit zejména na čistotu rukou prodávajícího, na čistotu jeho pracovního oděvu, zda jsou při manipulaci s pokrmy používány nějaké pomůcky – např.

kleště, rukavice, ubrousky, dále na čistotu používaného náčiní, nádobí a také celkový vzhled provozovny – technický stav zařízení stánku, čistý interiér, zařizovací předměty bez nánosů mastnoty, špíny, v dobrém stavu apod.  

Spotřebitelé se mohou v případě nespokojenosti obracet na krajské hygienické stanice a mohou také zaslat podnět na Českou obchodní inspekci například elektronicky přes jejich podatelnu. Spotřebitelé se na nás obracejí se svými podněty běžně, ale je to většinou po skončení akce. V průběhu kontroly se to stává jenom minimálně, prozrazuje v závěru Miroslav Jaroš.

Budete mít zájem:  Vitamíny Proti Padání Vlasů Dr Max?

Nejčastěji šizené potraviny? Tuzemské masné výrobky

ČR | Masné výrobky mají problémy s kvalitou častěji než jiné potraviny, odhalily to nezávislé spotřebitelské testy časopisu dTest.

Analýza výsledků testování za poslední tři roky ukázala, že nejvíc nekalostí skrývají uzeniny a další výrobky z masa. Zatímco při testech všech ostatních druhů potravin činil podíl propadlíků 2,2 %, u uzenin propadlo 20 % zboží jako nevyhovující.

Rekord v počtu zjištěných nesrovnalostí drží loňský test šunkových salámů, ve kterém pohořelo 40 % testovaných vzorků.

Foto: ilustrační – Pixabay

V posledních třech letech nechal dTest laboratorně prověřit kvalitu šesti druhů masných výrobků – loveckých salámů, grilovacích klobás, vepřových konzerv, šunkových salámů, párků bez strojně odděleného masa a salámů Herkules. „Otestovali jsme v součtu 88 vzorků, přičemž 21 z nich bylo hodně šizených.

Důvody pro udělování nedostatečných známek byly ve všech případech stejné – nedodržení deklarovaných hodnot, tedy klamání zákazníků nepravdivými údaji na obalech, a nesplnění požadavků platné legislativy,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest a dodává: „Z 21 šizených výrobků pocházeli jen tři hříšníci ze zahraničí.

Zbývajících 18 propadlíků bylo vyrobeno 12 významnými zpracovateli masa v České republice.“

Mezi odhalenými nekalostmi se často objevilo nedodržení deklarovaného obsahu masa, nedodržení minimálního obsahu čistých svalových bílkovin a přítomnost cizích bílkovin ukazující na levnější strojově oddělené maso (separát). „Nedodržení obsahu masa není bohužel nijak neobvyklým jevem, setkali jsme se s ním téměř ve všech našich testech.

Stojí za špatným hodnocením rovné poloviny uvedených výrobků,“ komentuje častý prohřešek Hana Hoffmannová a dodává: „Největší rozdíl mezi slibovaným a skutečným masným podílem jsme zjistili u Tesco Herkulesu, kterému chybělo 20 % masa.

Zajímavé pro nás bylo zjištění, že celkem často výrobci nedodrželi deklaraci zhruba o 16 %, šlo o lovecké salámy Krahulík, Masokombinát Polička, šunkový salám značky Tesco a Pork Luncheon Meat Guding.“

Druhým nejčastějším prohřeškem bylo nedodržení minimálního obsahu čistých svalových bílkovin. Tímto parametrem se rozumí množství samotných svalových proteinů bez započítání bílkovin původem ze šlach a vazivové tkáně.

Platí, že čím je obsah svalových bílkovin vyšší, tím kvalitnější maso výrobek obsahuje. Limity pro jejich obsah stanovuje vyhláška pro některé typy výrobků, především pro trvanlivé salámy.

Vyhlášku nezřídka porušily testované lovecké salámy a salámy herkules.

Prokázaná přítomnost cizích bílkovin potrápila zejména šunkové salámy. Ve dvou z nich laboratoř objevila drůbeží protein, přičemž spotřebitel nebyl na jeho přítomnost etiketou upozorněn, byť to pravidla označování nařizují. Šlo o výrobky Albert Quality šunkový salám a Lidk/ Pikok šunkový salám.

Zdroj: dTest

Inspekce odhalila další prošlé potraviny. SEZNAM výrobků a obchodů

Prodejní řetězce si z nás stále dělají legraci. Státní zemědělská a potravinářská inspekce opět při kontrolách odhalila výrobky , které už neměly být prodávány, protože byly prošlé.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zveřejnila další seznam výrobků, u nichž při kontrolách v tržní síti zjistila nesprávně označená data spotřeby. Jednalo se zejména o prošlé výrobky, které měly z pultu zmizet, ale zůstaly v nich. Agenturu Mediafax o tom v neděli informoval mluvčí inspekce Michal Spáčil.  

Neoprávněné manipulace s těmito daty jsou podle Spáčila závažným porušením příslušných právních norem i vnitřních předpisů prodejců.

„Identifikovali jsme téměř dvě desítky výrobků, jejichž data spotřeby byla pozměněna nebo byla překročena lhůta pro jejich prodej po nakrájení.

Nedostatky byly zjištěny i při označovaní mléčných výrobků a jejich náhražek,“ upřesnil Spáčil. „Námi zadržené výrobky měli prošlé datum spotřeby,“ dodal ještě.  

Potraviny označené „spotřebujte do“, se po vyznačeném datu nesmí prodávat. Pokud je však na obalu potravinového výrobku uvedeno datum „minimální trvanlivost“, lze tyto potraviny prodávat i po uplynutí data. Musí být však na nich vyznačeno, že jde o potravinu s prošlou minimální trvanlivostí.

Příklady prohřešků obchodů

Chybující řetězec Město Závadný výrobek Zjištěná závada
Billa Plzeň Grumán v zeleném pepři Prodáváno po datu spotřeby
Billa Plzeň Chorizo extra hot Prodáváno po datu spotřeby
Billa Plzeň Prosciuto Prodáváno po datu spotřeby
Billa Plzeň Hovězí maso v pepři Prodáváno po datu spotřeby
Billa Přeštice Uzené šproty Prodáváno po datu spotřeby
Kaufland Pardubice Jihočeské AB Nesprávně označeno jako máslo
Kaufland Pardubice Několik tavených sýrů Nebyly umístěny odděleně od mléčných výrobků
Tesco Stores ČR Most Chorizo salám krájený Byl nabízen i po 24hodinové lhůtě 
Tesco Stores ČR Čelakovice Jemné párky extra Prodáváno po datu spotřeby
Tesco Stores ČR Pardubice Několik uzenin  Prodáváno po datu spotřeby
Tesco Stores ČR České Budějovice Kavalír se sýrem Prodáváno po datu spotřeby
Tesco Stores ČR Praha 10 Lovecký salám Byl nabízen i po 24hodinové lhůtě 

Nedostatky zjistila inspekce například v prodejně Billa v Plzni. Nesprávně uvedené datum použitelnosti měl gurmán v zeleném pepři, chorizo extra hot, prosciuto i hovězí maso v pepři. Billa v Přešticích měla zase špatně uvedené datum použitelnosti u uzených šprotů.

Vedení Billy vysílá do prodejen kontroly. „Zprávu inspekce jsme vzali na vědomí. Budeme to prověřovat. Zítra jede na obě prodejny interní kontrola,“ uvedla pro TV Nova mluvčí řetězce Gabriela Bechynská.  

ČTĚTE TAKÉ:

Češi tvrdí: Naše potraviny jsou lepší než zahraniční

Chyby se objevily také v Kauflandu v Pardubicích. Například produkt Jihočeské AB byl na regálovém štítku mylně označen za máslo. Několik tavených sýrů z kategorie jiných než mléčných výrobků zase řetězec neumístil odděleně od mléčných výrobků.  

Pochybil také mostecký Tesco Stores ČR, který například krájený corizo salám nabízel i po zákonné čtyřiadvacetihodinové lhůtě. Stejný obchod v Čelákovicích zase u jemných párků extra uvedl nesprávné datum použitelnosti a totožný obchod v Pardubicích se stejného prohřešku dopustil u několika uzenin, například u jaternice či kuřecího šunkového speciálu krájeného.  

Nedostatky zjistila inspekce i v Tesco Stores ČR v Českých Budějovicích a v Praze 10. Zatímco v českobudějovickém supermarketu se nesprávné datum použitelnosti týkalo kavalíru se sýrem, v Praze 10 nabízeli krájený lovecký salám po více než čtyřiadvacetihodinové lhůtě.

Tesco slíbilo nové proškolení všech zaměstnanců a zpřísnění vnitřních kontrol. „Okamžitě po oznámení SZPI jsme uvedené výrobky stáhli z prodeje. Byl nastaven důkladnější vnitřní kontrolní systém a veškerý personál bude znovu proškolen v průběhu jednoho týdne,“ uvedla mluvčí řetězce Eva Karasová.  

muf tn.cz / Mediafax

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector