Necháváte limonády v autě? To neděláte dobře

Tibi limonády doma vyrábím už nějaký ten pátek. Ke krystalkům jsem přišla jako slepý k houslím – na návštěvě u kamarádky jsem dostala malou skleničkou s tímto skvostem a děsila se, co s tím budu dělat.

Naučila jsem se limonády fermentovat, oblíbila si různé příchutě a od té doby vyrábím minimálně 1 litr týdně, v létě i víc.

Na instagramu mám na limču vždycky hodně reakcí, proto jsem se (i přesto, že je toho plný internet) rozhodla napsat postup, který nejvíc vyhovuje mně a zodpovědět vaše nejčastější otázky.

Necháváte limonády v autě? To neděláte dobře
Borůvkovo-mátová tibi limonáda

Co jsou to tibi krystalky?

Tibi nebo taky tibicos či japonské krystaly, jsou označovány jako mladší brácha kombuchy. Jsou to krystaly, zbarvením mléčné či průhledné, které žerou cukr a díky tomu nám vyrobí fermentovaný nápoj zvaný vodní kefír nebo taky tibi limonáda. Wikipedie píše, že tibi je „symbiotická kultura bakterií a kvasinek v podobě polysacharidových biofilm krystalů“.

Pokud by vás zajímalo, jaké všechny bakterie se v tibících nacházejí, neváhejte zavítat na Wikipedii, odkaz jsem dala i na konec tohoto článku. Jsou skvělým probiotickým nápojem pro lidi, kteří nekonzumují mléko.

Ale i pro nás ostatní! Tibíci se ládují cukrem, který jim dáte do vody, štěpí ho a vzniká tak kyselina mléčná, alkohol (ethanol) a CO2 (oxid uhličitý).

Odkud původně krystalky pocházejí se neví, ale na kaktusech v Mexiku je objevil roku 1899 nějakej pán Lutz a díky němu je teď můžeme všichni mít doma a využívat jejich umu!

Proč bych měla limču z tibi pít?

Jedná se o zdravý probiotický nápoj, podobný kefíru (proto se mu taky říká vodní kefír). Je prospěšný pro naše zdraví a střeva.

Kde tibi seženu?

Nejlépe tak, že se přidáte do FB skupiny „Inzerce – tibetská houba, tibi, kombucha, GBP“ a seženete tam někoho, kdo vám je daruje či za malý poplatek prodá. Dají se poslat i poštou, takže tam určitě někoho seženete. Občas jsou k dispozici v pražské restauraci Eska.

Necháváte limonády v autě? To neděláte dobře
Tibi krystalky

Jak dlouho vydrží a jak mám uchovávat?

Vydží napořád. Tedy, pokud se o ně budete dobře starat. Nepoužívejte kovové či hliníkové nádobí – vždy jen sklo, plast nebo dřevo. Občas tibíkům dejte „koupel“ v minerálce – tak jednou za 14 dní je zalijte například Vincentkou.

Pokud máte hodně chlorovanou vodu, převařte ji a nechte vychladnout nebo alespoň přes noc odstát.

Co když už nechci fermentovat?

Když si chcete dát od limonád pohov, můžete krystalky jen občas přikrmit cukrem a zalít minerálkou. V lednici vám takhle vydrží opravdu dlouho. Dají se i zamrazit, ale s tím nemám osobní zkušenost, protože jsem to nikdy nedělala.

Kolik cukru je ve výsledné limonádě?

To se nedá úplně říct. Záleží na spoustě faktorech – kolik cukru jste tam dali na začátku, jak dlouho probíhala fermentace (kolik teda toho cukru tibi stihli sníst) a tak dále. Čím déle fermentujete, tím je tam cukru méně, ale naopak vzniká alkohol. Při dvojí fermentaci je zbytkový cukr téměř nula.

Jaké ovoce mám přidat? Sušené nebo čerstvé?

Na první ferment sušené a na ten druhý čerstvé. Ale pokud nechcete, nemusíte na ten první přidávat vůbec, fermentace proběhne i bez něho, stačí tam dát jen cukr.

Pozor – sušené ovoce používejte nesířené a nejlépe v BIO kvalitě. Sířené sušené ovoce by vám mohlo tibíky zabít.

Necháváte limonády v autě? To neděláte dobře
Jahodovo-mátová tibi limonáda

Jak mít výsledný nápoj perlivý a naopak?

Perlivý nápoj vznikne tak, že lahev uzavřete „natěsno“. Tady ale pozor – uvnitř vzniká CO2, takže alespoň ráno a večer víčko otevřete a nechte CO2 odpustit, jinak by vám to taky mohlo bouchnout. 🙂 Pokud však láhev bude jen z poloviny plná, je možné, že se vám bublinky nevytvoří.

Kolik a jak dlouho mohu vodní kefír pít? Mohou ho děti, těhotné a kojící ženy?

Já ho piju pořád, nikdy se mi nic zlého nestalo. Piju tak 200-300 ml denně. Zkuste sami na sobě, jak na vás vodní kefír působí, pokud nejste zvyklí na fermentované nápoje a jídla, možná bude trvat, než si zvyknete.

Vodní kefír není vhodný pro lidi, co trpí histaminovou intolerancí, HIT a kvasinkovýma infekcema.

Děti nemám, ale kamarádka jim limču normálně dává, skleničku denně a milujou to. Pokud nejsou na fermentovaný nápoje a potraviny zvyklý, začněte s menším množstvím. Netroufám si doporučovat ani zakazovat a nechávám na vás.

K těhotným a kojícím – názory se různí a já si opět netroufám komukoliv doporučovat či zakazovat limču pít. Proč se obecně limča nedoporučuje? Obsahuje určité množství alkoholu (0,5 – 2,5%), je nepasterovaná a při domácí výrobě ji můžete něčím „kontaminovat“. Opět nechávám na vašem rozhodnutí.

Jak dlouho limonáda vydrží?

Limonáda v lednici vydrží klidně týden, ale většinou ji vypiju mnohem dřív. I když ji slejete, žádné ovoce tam už není, tak stále fermentuje, možná vám už pak nebude chutnat (taky tam je pak víc alkoholu).

Jaké používám lahve a jak je čistím?

Používám lahve z IKEY – tyto, pokud chci neperlivou limonádu a tyto, pokud chci perlivou. Čistím je normálně vodou a bio prostředkem na nádobí a používám tuto štětku. Vím, že se někomu lahve zanášejí, ale nevím, čím to je – já je čistím hned po použití a nemám s tím problém. Pro hotovou limonádu používám tyto lahve.

Proč mám někdy limonádu „slizkou“?

Toto se mi ještě nestalo, ale zřejmě tibíci nepracují tak, jak mají. Zkus je občas zalít minerálkou.

Proč se mi krystalky nemnoží?

Opět je zřejmě chyba v tom, že jim nedáváš dostatek péče – zalít minerálkou a rádi mají i sušený kokos.

Jaký používáš cukr? Mohu použít například med nebo čekankový sirup?

Já používám buď klasický cukr krystal, třtinový nebo bio třtinový. Záleží, který zrovna mám doma. Se všema třema je limča moc dobrá. Dá se použít i třeba kokosový.

V žádném případě nepoužívejte med nebo jakékoliv sirupy, ty prostě tibíkům nejedou.

Necháváte limonády v autě? To neděláte dobře
Druhý ferment tibi limonády

Postup výroby:

Postup výroby se může lišit, záleží jak to vyhovuje vám. Každý to dělá trošku jinak. Já už jsem zkoušela několik postupů, včetně toho, jak to dělají v Esce (na mě moc sladké). Níže popisuji to, jak to dělám já, ale najděte si každý svůj vlastní poměr cukru a ovoce, aby vám limonáda chutnala.

Výroba limonády začíná první fermentací a ta trvá 24 – 48 hodin (já nechávám většinou 24 h). Poté nápoj slijete, tibíky dáte pryč a do toho, co vám zbyde dáte ovoce/zeleninu/bylinky nebo také nic. Pokud nechcete přidávat žádné ovoce vodní kefír můžete konzumovat už teď.

Pak následuje druhá fermentace, kterou já nechávám cca 48 hodin (někdo nechává jen 24 hodin). Po této době zase nápoj sliju přes cedník a mám výsledný ovocný vodní kefír.

  • 1. ferment:
  • 100 gramů tibi krystalů
  • 30 – 50 gramů cukru

40 gramů bio sušených datlí, fíků nebo rozinek (někdo používá i jiné sušené ovoce – dá se použít goji, kaki, ananas…)

1,5 litru vody (někdo používá filtrovanou nebo odstátou – já když vzpomenu, nechám si vodu odstát, když nevzpomenu, používám rovnou z vodovodu, nutno podotknout, že máme celkem kvalitní vodu)

Když jsem líná, dám do lahve 3 velké lžíce tibíků, 3 zarovnané lžíce cukru a hrst sušeného ovoce. Funguje to taky.

2. ferment:

Můžete použít opravdu jakékoliv ovoce, ale i zeleninu (například okurku)! Zkoušela jsem následující:

  • borůvky
  • maliny
  • jahody
  • třešně
  • banán
  • jablko
  • hruška
  • citrón
  • borůvky+šalvěj
  • jahody+máta
  • samotná máta

… těch kombinací je strašně moc, takže se nebojte a zkoušejte! Limonáda je vynikající  sami si brzy najdete vaši oblíbenou příchuť.

  1. Postup:
  2. 1. do skleněné lahve dám cukr, rozinky (či jiné sušené ovoce) a naleju vodu
  3. 2. plastovou lžící zamíchám (někdo míchá tak dlouho, aby se cukr rozpustil, to já nedělám)
  4. 3. přisypu tibíky a uzavřu
  5. 4. nechám 24 hodin na lince fermentovat
  6. 5. po 24 hodinách nápoj sliju, tibíky dám buď do lednice do nálevu z cukru nebo ihned použiju na další limonádu
  7. 6. do té tekutiny, co vznikla přidám ovoce/bylinky a opět uzavřu
  8. 7. nechám 48 hodin na lince fermentovat

8. scedím a výslednou limonádu přeliju do lahve, uchovávám v lednici.

  • Doufám, že se vám článek líbil a limonády zkusíte! 🙂
  • Budu ráda za komentář či sdílení a hurá fermentovat!
  • Léňa
Necháváte limonády v autě? To neděláte dobře
CO2 v tibi limonádě

Zdroje:

moje vědomosti a zkušenosti

https://en.wikipedia.org/wiki/Tibicos

https://wellness-drinks.de/en/water-kefir-facts.html

https://www.culturesforhealth.com/learn/water-kefir/10-myths-about-water-kefir/

Pokud byste našli chybu, prosím, napište mi to. Snažím se po sobě vše kontrolovat, ale nikdo není neomylný.

  1. Veškeré fotografie podléhají autorskému zákonu a mohou být šířeny pouze s vědomím autora.
  2. https://instagram.com/lifefoodtravelcz

Test ojetiny: BMW X6 může být pěkně drahá legrace

Kontroverzní crossover se nadobro usadil v nabídce mnichovské značky a dnes se prodává již třetí generace. Má smysl o první X6 uvažovat jako o perspektivní ojetině? A kolik to vlastně všechno bude stát?

BMW X6 přišlo na trh ve velmi zvláštní době. Německá automobilka začala tento nabubřelý crossover prodávat, když svět upadl do hluboké hospodářské recese. A zatímco se šířily výzvy k sociální solidaritě a všeobecné skromnosti, BMW se vytasilo s autem, které bylo pravým opakem střídmosti.

Tohle SUV lákalo velice specifickou klientelu a jeden kolega žertem říkal, že BMW X6 plní společnosti neocenitelnou službu. Ihned prý poznáte, s kým máte tu čest.

Jenže doba pokročila a podobná auta dnes už nabízí skoro každá automobilka snad s výjimkou Ferrari.

Z nepraktických oteklých crossoverů se stala móda a je až s podivem, že ostatní výrobci nechávali BMW X6 dlouhou dobu bez konkurence.

Nyní, po dvanácti letech na trhu, si už můžeme X6 představit i jako ojetinu. Přeci jen je to dost specifické auto a určitě si i teď najde zájemce, kteří ocení jeho trochu nabubřelý a arogantní charakter. Inu, kvůli praktičnosti, jízdním vlastnostem nebo provozním nákladům si prostě X6 nekoupí nikdo. Stejně jako se nikdo nebude dívat na porno kvůli dějové zápletce.

Budete mít zájem:  Vitamíny Pro Těhotné 3 Trimestr?

Na test ojetiny jsme si v Auto ESA půjčili BMW X6 ve verzi 40d, tedy se silnější verzí naftového šestiválce. Auto se skromnou, ale dostatečnou výbavou je z roku 2010 a mělo na tachometru 177 000 km. Prodejce za něj chtěl v době testu 460 000 Kč.

Nejlevnější X6 se prodávají za cenu ojeté Octavie. Realistická nabídka začíná u 350 tisíc, ale opravdu solidní kusy jsou stále záležitostí půl milionu a víc

Když z nabídky více než 200 BMW X6 na inzertním portálu sauto.cz vyfiltrujeme nová a předváděcí auta (zhruba 40 kusů), zůstane nám k dispozici přes 170 ojetin, ze kterých lze vybírat. Inzerátů na první generaci X6 je aktuálně k dispozici zhruba 80 a ceny už začínají pod 300 000 Kč. Realistická nabídka startuje na 350 000 Kč.

V inzerátech logicky převažují naftové verze, naprostá většina ojetých X6 první generace už má najeto přes 100 000 km. Všechny X6 mají pohon všech kol a automat. Vozy se zaručeným nižším nájezdem budou stát spíše přes půl milionu. Zajímavostí je pak rychlá verze X6 M, kterou pořídíte od půl milionu nahoru. Hybridní verze se u nás prakticky nevyskytuje.

Ačkoli hraje BMW X6 roli luxusního prémiového auta, testovací kus byl velmi skromně vybaven. Nic podstatného mu nechybělo, ale měl základní sedačky, základní provedení infotainmentu a dokonce nebyl ani vybaven vzduchovým podvozkem, aktivními stabilizátory a dalšími drahými složitostmi.

Zatímco dříve by si náročný zákazník o takové auto ani neopřel kolo, z pohledu ojetiny obvykle platí, že čím jednodušší auto, tím méně starostí a drahých oprav. Co na autě není, nemůže se rozbít a vy pak nemusíte zbytečně utrácet desítky tisíc za něco, co k životu nutně nepotřebujete.

Testované auto mělo spíše skromnou výbavu, ale z hlediska ojetiny je to dobrá zpráva. Co na autě není, nemůže se rozbít

Pod kapotou testovaného auta ale základní motorizace nebyla. Zkoušeli jsme naftový motor s označením 40d, což je třílitrový řadový šestiválec se dvěma turby. Začal se prodávat v dubnu 2010 a nahradil verzi 35d.

Provedení X6 40d má velmi slušné parametry – 306 koní a 600 Nm. To je samo o sobě opravdu dost, ale v 2,2 tuny těžké X6 se takový výkon trochu ztrácí.

Dokonce ani vrcholná M50d se třemi turby nejede tak, jak by papírové údaje napovídaly.

Za volantem je cítit, jak se i silný motor pere s obrovskými jízdními odpory tohoto monstra. Máte pocit, že snad polovina výkonu (a spotřebovaného paliva) padne jen na to, aby se ta věc vůbec rozjela a udržela v pohybu. Například v sedanu nebo kombi řady 5 tenhle motor působí dvakrát tak rychle.

Na nějaký normální sedan by bylo 306 koní a 600 Nm opravdu hodně. Na obézní X6 je to ale sotva dostatečný pohon

Z oteklé X6 není vůbec nic vidět. Pokud jste zvyklí se při přejíždění z pruhu do pruhu dívat přes rameno, klidně se vám ve výhledu ztratí i autobus

Včetně zpětných zrcátek je X6 široká 2 195 mm. V dálničním zúžení tak raději zůstaňte za kamionem v pravém pruhu a do nějakých dobrodružných výprav vlevo se nepouštějte

X6 byla nejprve čtyřmístná, pětimístná verze se v nabídce objevila později. Vzhledem k tomu, kolik místa na silnici X6 zabírá, je nabídka vnitřního prostoru až komicky omezená

BMW X6 je zbytečně obrovské, ne zas tak dobře ovladatelné, rozežrané, drahé a nepraktické auto. Určité klientele ale budou přesně tyhle vlastnosti imponovat. Nemá tak cenu říkat, že si máte raději koupit praktičtější X5

Osmistupňový automat ale řadí hladce, jen někdy si není moc jistý, kterou rychlost má vlastně vybrat. Můžete mu pomoci manuální volbou rychlostí a k řazení lze používat buď volič na středové konzoli (má logické uspořádání s řazením nahoru přitažením k sobě a podřazením „ťuknutím“ od sebe), nebo kolébkovými přepínači na volantu, na jejichž „logiku“ je ale potřeba si zvyknout.

Protože se jedná o bavoráka, tak jsme testovanou X6 vzali k našemu dvorními specialistovi na BMW Petrovi Dorotovičovi, který má dílnu u Kutné Hory. Ohledně stavu mnoha desetiletých prémiových ojetin se složitou technikou si neděláme iluze, takže jsme chtěli vědět, jak na tom X6 vlastně bude, co řekne diagnostika a jaké hrůzy nového majitele čekají.

Nečekali jsme zázraky, ale celkově nás stav ojeté X6 spíše příjemně překvapil. Pár drobností se ale přeci jen objevilo

Ještě než auto najelo na zvedák, hodnotí Petr Dorotovič tuhle X6 prvním pohledem: „Nojo, už teď vidím, že brzdy jsou na výměnu a přední pneumatiky také. Ale auto má úplně čisté výfuky, takže DPF bude zřejmě v pořádku.“

Naprosto čisté výfuky jsou signál, že filtr pevných částic funguje správně. Benzinové verze je naopak mají černé jako uhlí. Ano, správně fungující moderní diesel kouří méně než přímovstřikové benziny s přeplňováním

Slušnou kondici DPF odhaluje i podrobnější diagnostika. Počítač odhaduje životnost DPF na ještě zhruba 90 000 km, v praxi by to ale mohlo být ještě víc

„Vypadá to, že někdo už měnil olej v automatu,“ ukazuje Petr Dorotovič na evidentně sundávanou a přetěsněnou plastovou vanu osmistupňové skříně ZF. BMW výměnu oleje v automatu nepředepisuje, což bývá pro mnoho převodovek fatální. Majitel této X6 se tak zřejmě o auto staral nad rámec běžného plánu

Následuje už důkladnější prohlídka a hlavně podrobná diagnostika. Ta odhalila, na co trpí většina složitých moderních aut: dlouhá odstávka v bazaru s trvale vybitým akumulátorem.

Klasika auta, které stojí nějaký ten týden v bazaru: spousta chybových hlášek, které ale stačí smazat. Některé se pak už znovu po projížďce neobjeví

Dlouhé stání a krátké jízdy nejsou zrovna to, co by modernímu a složitému autu dělalo dobře. Často to odnese akumulátor, špatně se regeneruje částicový filtr a podobně. U bazarovek je to klasika a auto se obvykle „rozjezdí“ do normálního stavu

Vadné inteligentní dobíjení: typická bolístka moderních aut a BMW postihla i tuhle X6. Kupce čeká oprava a koupě nového akumulátoru. Ten se ale musí přes diagnostiku správně načíst, aby auto vědělo, že má novou baterii, a umělo s ní pracovat. Jinak se akumulátor zase brzy zničí

Alespoň, že do servisu auto jezdilo a pravděpodobně dostalo každý rok nový olej. I kilometry by měly sedět. U českých aut se servisní historie a původ ověřuje lépe. Záhadné importy, které cestovaly mezi Ukrajinou, Rumunskem, Německem a Polskem, ale tak transparentní původ mít nebudou

Stav podvozku se zdá být slušný, jen některé plechové díly podvozku jsou už napadnuté povrchovou korozí. Na funkci to ale vliv nemá.

Absence vzduchového podvozku pak osvobozuje budoucího majitele od obvyklé čtyřicetitisícové závady, kterou je prasklý měch s vadným kompresorem vzduchu.

Aktivní stabilizátory Dynamic Drive ale podle Petra Dorotoviče tak často u BMW nezlobí. Testované auto je ale stejně nemá.

Celkově vychází naftový šestiválec v X6 jako jediná smysluplná motorizace. Při dodržování servisních zásad se jedná o spolehlivý motor, zejména ve starší verzi M57, kterou najdeme v X6 30d a 35d, vyráběných do dubna 2010. Pozdější N57 má už pár choulostivých míst, například rozvody.

Citlivější jsou také vířivé klapky, bývají zanesené a váznou. Občas zlobí i žhavicí svíčky a jejich jednotka. Ale i s doporučenou preventivní výměnou rozvodů po 200 000 km (investice za 50 až 70 tisíc Kč podle rozsahu práce) se stále jedná o motor, který dává v X6 nejvíce smyslu.

I přes jistá rizika je naftový šestiválec jediná rozumná volba. Benziny jsou nesmírně náročné na údržbu, palivo a zacházení

Když už, zazlobí spíše periferie. Smiřte se s tím, že po deseti letech už budou všemožné gumové díly a těsnění zestárlé a přestanou pomalu plnit svoji funkci. Nečekejte, až se něco rozbije, a přistupte raději k prvotním preventivním opravám a výměnám, než se stane něco vážného.

Typicky u starších dieselů BMW zlobí termostaty, což může vést k problémům s regenerací částicového filtru. Provoz na nekvalitní naftu pak zase zvyšuje tvorbu sazí a oddalování výměn oleje hromadění karbonu, takže dochází k ucpávání okruhu EGR.

Občas na dieselu odejde také regulace turba.

Také se smiřte s reálnou spotřebou okolo 9 litrů na 100 km, spíše víc.

Tankujte kvalitní naftu, olej měňte nejpozději po roce nebo 20 000 km a projíždějte také auto mimo město, ať se správně regeneruje DPF. Pak je šance, že tenhle pohon vydrží.

Jen myslete na rozvody, jejichž preventivní výměně se nevyhnete. Přetržený rozvodový řetěz a potkaný motor znamená už nerentabilní opravu za několik set tisíc.

Zážehové motorizace asi nebudou v hledáčku průměrného zájemce. Přeplňovaný benzinový třílitr i v kupé řady 3 jezdí za deset, takže v X6 počítejte s dlouhodobým průměrem tak 13 až 14 litrů. To jen mimo město a při ustáleném tempu pojedete tak za jedenáct.

X6 je takový symbol plýtvání a mrhání zdroji. V kupé řady 3 poletí benzinový šestiválec 335i jako vítr, tady se s ním budete táhnout za dodávkou a plánovat předjíždění. A ve výsledku bude auto „žrát“ dvakrát tolik

Celkově jsou motory řady N54 (twin-turbo verze) robustnější než pozdější N55 s jedním turbem a Valvetronicem. U N54 občas odejde regulace turba, choulostivé jsou pak hlavně vysokotlaké palivové pumpy a vstřikovače. Většina problémů ale plyne ze zanedbané péče a stylu jízdy. Tyhle motory jsou velice náročné na stav oleje a kvalitu paliva.

Oddalování výměn oleje urychluje tvorbu karbonových úsad v sání a hrozí zalepením pístních kroužků, takže pak motory začnou brát olej. Bezpodmínečně nutné je používání benzinu s čisticími přísadami, které alespoň udrží čisté vstřikovače.

Určitě je lepší tankovat benzin s vyšším oktanovým číslem, což dále provoz prodražuje. Pro benzinovou X6 prostě platí pořekadlo o opici a banánech a rozhodně se nedá říci, že by benzinový motor byl tou bezpečnou jistotou na stáří, která sice bere víc než diesel, ale je spolehlivější.

Složitost konstrukce je tu prakticky totožná.

Budete mít zájem:  Gaucherova choroba – příznaky, příčiny a léčba

Určitě se ale vyhněte osmiválcové verzi 50i. Do X6 se bohužel nedával atmosférický osmiválec 4,8 l, který najdeme třeba v druhé generaci BMW X5. Takový motor by X6 slušel. Tady se ovšem nabízela jen přeplňovaná verze 4,4 l, která proslula velice drahými závadami.

Do terénu se s X6 nepouštějte. I když má pohon všech kol a asistenta pro sjíždění svahů, je stavěná na silnici a na sportovních pneumatikách ji zastaví i mokrá tráva. Na výlety mimo asfalt si pořiďte něco jiného

Dvě turba umístěná mezi válci trpí na spékání rychle degradujícího oleje, motoru doslova protékají vstřikovače a odchází další složité a drahé věci. Pokud auto pravidelně jezdí, majitel tankuje aditivovanou stovku a olej mění po 10 000 km, šlo by to, ale tak se o X6 nikdo nestará.

Naopak většina vrcholných X6 50i stojí někde v koutě bazaru. Vyjedou jen jednou za měsíc, když měl bazarník pár dobrých kšeftů a může si dovolit jet se žravou X6 dělat dojem před lokální diskotéku. Takové auto je past, do které se vysypete a nikdy to nebude dávat ekonomický smysl.

Už jsme zmínili vzduchový podvozek, ve kterém prostě jednou měchy a kompresor odejdou stářím. To si připravte tak padesát tisíc (dva měchy a kompresor) a pak to zas bude 200 000 km fungovat. Automatické převodovky by vydržely, kdyby pro ně ale BMW stanovilo servisní plán. Značka však uvádí, že je olejová náplň v automatu doživotní.

Oficiální servisní plán je nutné zkrátit (hlavně u benzinových verzí) a doplnit o důležité úkony (například výměnu oleje v automatu). Závady elektroinstalace většinou souvisí s vadným dobíjením akumulátoru a jeho špatným stavem

Doživotní náplň je samozřejmě utopie a určitě olej měňte nejpozději po 120 000 km, raději dříve. U specialisty to přijde na 12 až 15 tisíc korun. Musí se kvůli tomu ale sundat olejová vana automatu, rozhodně to není jednoduchý úkon, který zvládnete sami. Pokud taháte vlek, měňte olej v automatu dříve, ale to se týká spíše X5. X6 se na tahání haraburdí moc nepoužívá.

Choulostivý je také systém xDrive. Ten má několik rizikových součástí a hlavně je velice náročný na rozměr a stav pneumatik. Nevyhovující rozměr pneumatik (kolo má pak jiný obvod a v systému vznikají odlišné momenty) může xDrive rozhádat. Nová rozvodovka xDrivu stojí 130 tisíc, ale dá se sehnat repasovaná zhruba za 45 tisíc korun.

Vždy obouvejte jen schválené pneumatiky se správným rozměrem. A ideálně takové, které doporučuje BMW. Jinak je potěšující, že v diferenciálech i rozvodovce lze poměrně snadno měnit olej, takže výměny neoddalujte. Interval bychom doporučili 60 000 km.

Pak už budete řešit spíše drobnosti. Palubní systém iDrive už tolik nestávkuje, ale u importů se připravte na to, že dealer bude chtít dost peněz za češtinu nebo aktualizované mapové podklady. V tomhle je český původ testovaného auta výhodou.

Pokud jde o originální náhradní díly, nic levného to nebude a to ani v případě, že se budeme bavit o běžném spotřebním materiálu. Přední kotouč stojí 5 900 Kč, destičky 7 700, zadní kotouč pak 4 500 a destičky 4 400 korun.

Obyčejné přední tlumiče pak stojí 11 000 korun, sada adaptivních elektronických tlumičů přijde na celé auto na asi 120 tisíc. Kompresor vzduchového podvozku stojí 31 tisíc korun, jeden měch vzduchového odpružení ale „jen“ 12 tisíc. Částicový filtr dle očekávání stojí padesát tisíc, stejně tak turbodmychadlo.

Vzhledem k cenám dílů je pak už asi jedno, jestli auto „žere“ 9 nebo 15 litrů na sto.

Věci jako elektrické pojezdy sedadel, ovládání kufru a podobně u starších BMW obvykle fungují. Z choulostivějších elektrických věcí lze snad zmínit jen vadný modul parkovací brzdy a pak ještě řídicí moduly světlometů, především těch zadních, do kterých u starších kusů zatéká.

My vám ojetou X6 nezakazujeme. Vy sami musíte vědět, zda je takové auto nad vaše síly. Nebo naopak vědět, že máte svoji pravdu, image X6 se vám líbí a vyhovuje vám, a jste ochotni si připlatit. Když už, hledejte auto s opravitelnou technikou a potenciálem spolehlivého provozu na další roky.

Důležitá je také servisní historie a hlavně naprosto transparentní původ vozu. Auto vybírejte za pomoci specialisty s diagnostikou a počítejte s tím, že i slušný kus obvykle spolkne tak 50 tisíc za první nutný servis. X6 si ale nekupujte s vidinou investičního potenciálu.

Jak jiná luxusní SUV ukazují, tahle auta ztrácejí na cenách a platí to třeba i pro Porsche Cayenne Turbo. Na svižné svezení si raději kupte klasického bavoráka, kvůli praktičnosti pak raději SUV X5. X6 byla vždycky pro svérázné individualisty a platí to i nyní.

A stejně jako dříve i nyní budete muset vydat opravdu hodně peněz, abyste ji udrželi v provozu.

Portál řidiče

  • Před 3 hodinamiV současné době člověk přeci jen trochu kouká na to, co si koupí a co ne. Sice pětilitrové balení letní směsi do ostřikovačů není závratně drahé, ale my přeci jen rádi ušetříme. Pojďme se podívat na domácí návod na přípravu kapaliny pro ostřik autoskla.
  • Před 6 hodinamiKaždý aktivní řidič by si čas od času měl zkontrolovat bodové konto, obzvlášť pokud si je vědomý nějakého dopravního přestupku. Jaký je systém bodování v ČR v roce 2021?
  • Před 7 hodinamiCokoliv dodávkoidního máme v redakci rádi. Jsou to většinou maximálně utilitárně zaměřená auta, která se skvěle řídí. Proto jsem s opravdu velkou chutí tenhle přepravník pro sedm lidí otestoval. Uspěl? Uvidíte!
  • Před 1 dnemJak by někdo jistě mohl tvrdit, barva nejezdí, a tak ji zřejmě při výběru nového vozu dáváme mnohem nižší prioritu než třeba výkonu. Což je pochopitelné a logické. Pro jakou barvu byste se ale měli rozhodnout , pokud s ní chcete mít co nejméně úklidové práce ?
  • Před 1 dnemV USA se hodně kradou muscle cars, zejména pak Chargery. Výrobce přišel s velmi jednoduchou a zároveň vtipnou vychytávkou, která případnému zloději dost zavaří.
  • Před 1 dnemV putování po pěkných místech Česka pokračujeme a tentokrát se vydáváme do rodiště Bedřicha Smetany. K vidění je toho v Litomyšli ale mnohem více, tak sbalit svačinu a hurá na výlet.
  • Před 2 dnyKdo nechce vdechovat roztoče, bakterie a plísně, měl by alespoň jednou za dva roky vyměnit kabinový filtr klimatizace . Je jich více druhů, mezi kterými jsou ale zásadní rozdíly.
  • Před 2 dnyJaponská luxusní automobilka by ráda měla do roku 2025 ke každému svému modelu elektrickou variantu. LF-Z ukazuje, jak by to mohlo vypadat. Japonská luxusní automobilka by ráda měla do roku 2025 ke každému svému modelu elektrickou variantu. LF-Z ukazuje, jak by to mohlo vypadat.
  • Před 3 dnyUž v autoškole se učíme, jak se chovat na železničním přejezdu. Někteří řidiči rádi zapomínají a nebo záměrně chybují – leckdy přeceňují své síly. Každoročně tak zemřou desítky lidí úplně zbytečně, přitom stačí dodržovat jednoduchá pravidla.
  • Před 3 dnyČtyřnohý kamarád k Čechům už tak nějak patří. Když se jede na výlet, neradi jej nechávají doma. Při cestování běžnými veřejnými prostředky je to přeci jen jednoduší, avšak když se chtějí dostat někam dál, musí většinou zvolit auto.
  • Před 3 dnyDalší rozměr pneumatiky, které mu se detailně podíváme na zoubek je 215/55 R17 . V obchodech sice naleznete nespočet pneu od různých značek, ale někdy je lepší si nechat poradit nebo se nechat alespoň inspirovat nezávislými testy .
  • Před 3 dnyV současné době je Tesla Semi tak trochu v pozadí. Čeká se spíš na Cybertruck, jehož finální podoba ještě není úplně známa, ale Muskovi se podařilo s ním především šikovat. Elektrický tahač od Tesly ale bude fungovat v provozu už letos.
  • Před 4 dnyJedna sekunda a život se během okamžiku změní v nevratnou událost. Znáte ten pocit, když se vám začnou klížit oči a začne se vám chtít spát? Mnoho lidí nad tím mávne rukou a pokračuje ve své cestě dál. Přitom mikrospánek je tichý zabiják na silnicích. Jak se mu vyvarovat?
  • Před 4 dnyPotkat na českých silnicích kolonu není nic neobvyklého. Najít na tom stejném místě záchrannou uličku je ale spíš výjimka. Přitom to není nic náročného a správně vytvořená záchranná ulička může pomoci zachránit lidský život.
  • Před 4 dnyKaždý řidič by si měl čas od času změřit hloubku dezénu pneumatik , aby nevědomky neohrožoval sám sebe a neriskoval případnou pokutu, pokud hloubka bude nižší než zákon udává.
  • Před 4 dnyChladicí kapalina má sice za úkol odvádět teplo motoru a odevzdávat ho skrze radiátor chladiče do prostoru, ale v zimě se může stát, že velice jednoduše zmrzne. Tomu zabrání nemrznoucí směs. Jak ale zjistit, jestli je tomu skutečně tak a v chladicím okruhu nekoluje jen trochu obarvená destilka?
  • Před 5 dnyAsi to znáte. Silnice nebo dálnice, kde je více souběžných pruhů se najednou o jeden pruh „smrskne“. Začíná takové malé peklo v podobě silného zpomalení všech pruhů, provoz se zhustí a velká spousta řidičů nemá absolutně páru o tom, jak se zachovat a co je to to „pravidlo zipu“.
  • Před 5 dnyBez DPF filtru se dnes neobejde žádný naftový motor a proniká už dokonce i do segmentu motorů benzinových. Není to levná komponenta, má omezenou životnost a nový vyjde většinou dost draho.
  • Před 6 dnyZákladem úspěšného prodeje auta je správné určení ceny . A nejde jen o to, aby se našel zájemce, který auto za stanovenou cenu koupí. I vy jako prodejce byste měli mít pocit, že částka, kterou jste za váš vůz obdrželi je odpovídající.
  • Před 7 dnyKarbon je nepřítelem moderních přímovstřikových motorů . Usazené uhlovodíky se rády připékají na kovové povrchy, snižují výkon, zvyšují spotřebu a časem mohou být příčinou nákladné poruchy. Lze motor jednoduše dekarbonizovat ?
  • Před 7 dnyJedna z legend mezi rodinnými kombíky (minimálně na evropském trhu) končí bez náhrady. SUV pomalu rodinné kombíky vytlačují a berou jim prodeje. Jedna z legend mezi rodinnými kombíky (minimálně na evropském trhu) končí bez náhrady.
  • Před 7 dnyOdkrýváme test rozměru pneumatik, který můžete na autech také často vidět . Pokud nevíte, jaké pneumatiky v tomto rozměru koupit, pak se můžete podívat na starší testy, které ukazují ty nejlepší.
  • Před 7 dnyFrancouzská avantgarda tentokrát ve větším a luxusnějším provedení mě celý týden doslova rozmazlovala nejen svou výbavou, ale také komfortní a pohodlnou jízdou. Sem tam napojit na elektřinu, abychom jezdili za pár korun a vida,  prémiové auto je na světě . V redakčním testu si představíme plug-in hybrid DS 7 Crossback.
  • Před 8 dnySprávné skladování pneumatik patří často mezi opomíjenou činnost u velkého množství řidičů. Zná to mnoho z nás, po sezóně hodit pneumatiky do sklepa nebo do skladu v práci. To může být ovšem velká chyba, která může mít dopad na stav vašeho obutí nebo dokonce může znamenat trvalé poškození, obojí vede ke zbytečným výdajům za nové pneumatiky.
  • Před 8 dnyJako by se moderní svět aut točil jen kolem kontrolek, které se zobrazují v přístrojovém štítu. Naštěstí je lze snadno barevně rozeznat a dopátrat se problému. V případě těch oranžových nemusí být jejich varování tolik vážné.
  • Před 8 dnyVýběr letní směsi do ostřikovačů není zas tak zásadní jako když jde o volbu té zimní. Na co byste se ale přeci jen měli zaměřit? Výběr letní směsi do ostřikovačů není zas tak zásadní jako když jde o volbu té zimní.
  • Před 9 dnyO tom, že používání mobilu za jízdy odvádí pozornost řidiče a zvyšuje tak riziko nehody není třeba se dohadovat. Ale ruku na srdce, kdo z vás vždy poctivě odkládá telefon na celou dobu jízdy ?
  • Před 9 dnyTradiční závod Moto GP se už na Masarykově okruhu jezdit nebude. Jeho místo v kalendáři proto musí zaplnit nějaké jiné místo.
  • Před 9 dnyDopravní nehoda je stres pro všechny zúčastněné, který ovšem nekončí sepsáním Záznamu o dopravní nehodě nebo odjezdem policie. Tím se totiž teprve rozbíhá řešení s pojišťovnou.
  • Před 10 dnyPo zimním spánku pomalu přichází první teplejší dny, kdy se dá rozumně vyjet na motorce. Důležité je správně „odzimovat“, aby motocykl podával optimální výkony v nadcházející sezoně.
  • Před 10 dnyDíky neustálým omezováním a restrikcím už několik automobilek ukončilo vývoj spalovacích motorů. Příkladem budiž Audi nebo Mini. Další podobná oznámení na sebe jistě nenechají dlouho čekat.
  • Před 10 dnyJak garážovat auto? Mnoho majitelů aut počítá s tím, že jim jejich plechový miláček bude sloužit co nejdéle to půjde a neberou ho jako spotřební zboží. S tím se pojí i varianta vůz garážovat , případně ho parkovat alespoň pod krytý přístřešek .
  • Před 11 dnyKdo nevěří zahraničním značkám, může sáhnout po v tuzemsku vyrobených pneumatikách . Vynikají především svou nízkou cenou, ale jsou schopny zazářit i v jiných důležitých kategorií ?
  • Před 11 dnyPár dní v roce provoz i atmosféra na silnicích zhoustne ještě víc než obvykle. Proč? Protože vyjedou také ti, kteří mají většinu času své vozy zaparkované v garáži. Typicky kolem Velikonoc, které máme téměř za rohem. Jak už jste asi správně vytušili, řeč je o svátečních řidičích.
  • Před 11 dnyDo auta samozřejmě lijeme benzín či naftu, měníme olej a doplňujeme kapalinu do ostřikovačů. Jsou ale i tekutiny, na které bohužel někteří řidiči tak trochu zapomínají. Mezi ně patří i brzdová kapalina. Jak často by se měla brzdovka měnit a proč?
  • Před 11 dnyS prvními paprsky sluníčka nejednoho řidiče napadne otázka, kdy může přezout na letní gumy . Nikdy se nedoporučuje přezouvat na letní pneumatiky hned, jak opadne sníh a začne být teplo. Jaro je nevyzpytatelné a i přes to, že se jeden týden můžete venku opalovat, druhý týden můžete odhazovat před garáží půl metru sněhu.
  • Před 12 dnyRozdíl mezi manuální a automatickou převodovkou je propastný zejména v komfortu jízdy. Auto si samo volí, kdy bude řadit a řidič tak nemusí pokaždé mačkat spojku a kvedlat řadicí pákou. Jak ale automat používat správně a zbytečně ho neničit?
  • Před 13 dnyKoronavirová pandemie měla za rok 2020 i pár pozitiv. Jedním z nich je  výrazně nižší úmrtnost při dopravních nehodách . Dnes se podíváme na statistiky počtu obětí nehod v České republice za uplynulý rok.
  • Před 13 dnyDetailně se podíváme na další rozměr, který je možný sehnat pro letní sezónu na automobil. Tentokrát budeme pátrat po těch nejlepších pláštích pro rozměry 225/45 R17 . Kterou značku doporučují nezávislé testy?
  • Před 13 dnyModerní automaty se dají rozdělit na několik základních druhů. Jedním, a pravděpodobně nejčastějším z nich, je DSG, tedy dvouspojková převodovka. Direct Shift Gear je produktem spolupráce koncernu Volkswagen a firmy BorgWarner. První automobily, ve kterých se „dvouspojka“ objevila, byly sportovní prototypy Porsche, poté to bylo závodní Audi Sport Quattro S1.
  • Před 14 dnyRukavice na řízení už dnes vídáme spíše na rukách závodních řidičů. Málokdo je nosí do auta na běžné jezdění , maximálně veteránisté nebo opravdoví zimomřivci. Na druhou stranu proč ne?
  • Před 14 dnyVelké rodinné vozy nahradila SUV. Nic proti této kategorii, jen nám ta auta připadají někdy trochu zbytečná a nepraktická. Návrat MPV ale chystá Hyundai.
  • Před 14 dnyDostatek oleje v motoru je základ pro to, aby vůbec mohl pohon auta fungovat. Co se stane, když je ho málo, je asi jasné, ale co když olej v motoru přibývá ? Dostatek oleje v motoru je základ pro to, aby vůbec mohl pohon auta fungovat.
  • Před 15 dnyV případě, že plánujete na svém autě dělat velké opravy a víte, že vám pár měsíců bude stát pouze v garáži je možné uložit registrační značky do depozitu . Díky tomu ušetříte nemálo peněz za povinné ručení. Jak na to?
  • Před 15 dnyV době koronavirové se doporučuje kupovat zboží online. V případě nových pneumatik byste tuto možnost měli zvážit také. Na co si dát při výběru nových plášťů na internetu pozor , jak vybírat podle skladové dostupnosti a s jakými dalšími financemi navíc počítat?
  • Před 15 dnyZdá se, že EU pomalu dosahuje svého tak trochu krátkozrakého cíle – vymýtit spalovací motory. Ty se na znečišťování ovzduší sice nepodílí nejvyšší měrou, ale i tak je údajně budoucnost Evropy v elektromobilech.
  • Před 15 dnyRenaulty si v poslední dekádě trochu napravily pověst. Auta, která dřív platila za riziková, jsou dnes srovnatelná s konkurencí. Rodinné kombíky jsou kategorie, kterou u nás nelze vyhrát, pokud neděláte auta s okřídleným šípem na přídi. Testovaný Megane Grandtour ale může být zajímavou alternativou , která umí v mnoha směrech nabídnout víc muziky.
  • Před 16 dnyPravidla pro přezouvání pneumatik mohou být v jednotlivých zemích odlišná. Pokud se budete řídit tím, co platí v České republice i po přejetí hranic, můžete za to zaplatit nemalé částky na pokutách. Pojďme se podívat na to, jak to je se zimními a letními pneumatikami v sousedním Německu.
  • Před 16 dnyTaková ta malá městská vozítka většina automobilek zavrhla a na evropských trzích vsází spíš na crossovery velikosti fabie. Toyota se ale s Aygem rozloučit očividně nechce.
  • Před 16 dnyDnes už není tak složité vlastnit automobil jako tomu bylo před 20 lety, kdy auto bylo spíše vzácnější komoditou. Často je v rodinách více než jedno auto. Ostatně některé firmy poskytují zaměstnancům firemní vůz i po osobní účely. Proto zaměnit palivo při tankování nemusí být zas tak ojedinělá záležitost.
  • Před 16 dnyJestli nějaké roční období dá autu zabrat, tak je to rozhodně zima. Nízké teploty, společně se solí a sněhem znamenají pro vůz docela solidní utrpení. Na jaře je na místě alespoň základní údržba a kontrola .
  • Před 16 dnyPortugalská Guarda Nacional Republicana je portugalská vojenská jednotka, která ale slouží z velké části jako svým způsobem policie. Přesnější označení by bylo četnictvo, nebo také zastarale „žandarmerie“.
  • Před 16 dnyVybíraní dioptrických brýlí je vždycky velký oříšek. Jaké brýle však vybrat profesionálním řidičům nebo lidem, kteří často řídí v noci? Vybíraní dioptrických brýlí je vždycky velký oříšek.
  • Před 17 dnyExistuje správná doba, kdybyste měli uvažovat nad koupí nového ojetého vozu ? Ano, jsou to případy, kdy vám současné auto neslouží tak dobře jako dřív nebo potřebujete další auto do rodiny, ale bohužel nemáte finanční možnosti na úplně nové. Někdy naopak stačí jenom chtít si udělat radost.
  • Před 17 dnyZatímco se někdo řídí nejnovějšími trendy, co se týká pneumatik, ostatní mohou raději sáhnout po těch starších, které jsou léty prověřené. Záleží jen na preferencích jedince, jaké letní pláště na své auto obuje. Proto vám přinášíme výsledky testů letních pneu za rok 2019.
  • Před 17 dnyPokud auto mění směr pokaždé, když brzdíte, není radno nechávat tento problém plavat. Jedná se o závadu, která může v kritické situaci stát někoho přinejmenším plechy, v tom horším i zdraví. Při brzdění na rovném, hladkém asfaltu by totiž měl každý vůz zachovávat přímý směr. Jestli to tak není, je něco špatně.
  • Před 18 dnyObsah autolékárničky se již pár let prakticky nemění. Pojďme si však připomenout, co vše v ní musíte mít a na co rozhodně nezapomenout . Obsah autolékárničky se již pár let prakticky nemění.
  • Před 18 dnyTakového toho oficiálního představení bychom se měli dočkat 30. března. Už teď ale můžeme podrobněji prozkoumat design auta. Vůz stojí na platformě E-GMP a bude mít protějšek u sesterské automobilky Hyundai v podobě modelu Ioniq 5.
  • Před 18 dnyKromě rezervy lze dnes mít v autě i sadu na opravu poškozené pneumatiky. Plnohodnotná náhrada to není, ale v případě, že se jedná o kvalitní sprej na opravu pneu, tak může na cestách pomoci .
  • Před 18 dnyAutomobilový průmysl je klíčovou součástí dnešní ekonomiky. Automobilky vyrábějí nejen osobní automobily, ale také nákladní vozy, dodávky, SUV a jiné. Mnoho automobilek se zaměřuje taktéž na motocykly, užitková vozidla, či vozy do terénu. Dnes se podíváme na 10 nejúspěšnějších automobilových značek z pohledu jejich celkového výdělku a úspěšnosti .

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector