Naučená bezmocnost: Kůň pod tlakem
5. 06. 2009 11:00, Aktualizováno 10. 08. 2015 09:33
Obrázky: 1
Řeč koňského těla odkrývá mnoho i o stavu jeho mysli. Dr. Ulrike Thiel vysvětluje, jak dokáže poznat, zda kůň prochází drezurním tréningem duševně vyrovnaný a relaxovaný. Nebo byl-li podroben nátlaku a naučen, že se nemá snažit bránit.
Překlad článku z časopisu Horses for Life (červen 2006), původně přeloženo ze St Georg (prosinec 2005)Autorkou článku je Dr. Ulrike Thiel Originální znění najdete na stránce http://horsesforlife.com/LearnedHelplessness
Poznámky překladatelky:
Rollkur je obecně odsuzovaný pro přehnanou flexi krku. V tomto duchu také FEI prováděla svou inspekci, zda je nebo není poškozující. Na to někteří drezurní jezdci celkem logicky namítají, že je-li kůň na tuto pozici dlouhodobě trénován, nepřináší mu tato pozice diskomfort, podobně jako gymnasté mají mnohem pružnější tělo než většina ostatních lidí.
Článek ale poukazuje na další věci, které se s rollkurem pojí a které diskomfort způsobují: ztráta možnosti balancovat krkem, pohyb delší dobu ve vnucené pozici a omezené zorné pole, atd.
Je i vysvětleno, proč rollkurovaní koně tak často vítězí: stres a psychická nepohoda je motivuje k extrémním výkonům a impozantnímu zjevu a jsou-li propuštěni z extrémní pozice, rázem jim to dá křídla (i bez redbullu :-).
Přestože ale článek kritizuje hlavně rollkur (není divu, autorka je holanďanka), mnoho informací jde mnohem dále. Především je to dokonalý popis, jak vzniká stav, nazývaný naučená bezmocnost. Ač to tak může vyznívat, naučená bezmocnost není doménou jen rollkuru a v nepohodě nejsou jen rollkurovaní koně.
Kolik koní na našich obdélnících je sice správně na kolmici, ale chybí jim autorkou jmenované uvolnění. Opravdu uvolněný, mentálně i fyzicky „vláčný“ (ne únavou!) kůň je rarita, která se u nás často nevidí. Ohnutí v krku není totéž jako jeho uvolnění.
Kolik koní je schopno stejnoměrného ohnutí celého těla, ať již se to týká laterálního ohýbání nebo „kulatého“ tvaru? Kolik lidí u nás vůbec pozná, jestli jde kůň kulatě nebo má jen ohnutý krk? Kolik lidí považuje odkapávající pěnu u huby za známku uvolnění? Jistěže v tomto článku najdete věci, které jsou možná sporné nebo diskutabilní, ale kdyby nic jiného, poukazuje na věci, kterých bychom si při ježdění měli všímat především.
Držení těla, výraz koně, pohyb uší a pohled nám poskytují informace, zda je zvíře v klidu a pohodě, nebo zda pociťuje diskomfort – za předpokladu, že rozumíme řeči koňského těla. Jinak řečeno, pozice, do níž koně dostaneme, se promítne i do duševního rozpoložení.
Z toho důvodu klasický tréning považuje za velmi důležité, aby jezdec svým sedem a pomůckami koně nerušil a nepůsobil mu bolest, ale aby jej přiváděl do pozice, v níž se kůň cítí příjemně. Měl by být v rovnováze, nejen tělesné, ale i duševní. Efekt prohnutých zad a ztuhlého, přehnaně vzpřímeného krku na jeho pohodu byl popsán v předchozím článku (ST GEORG 05/11.
P82): kůň je ve stavu neustálé pohotovosti, nemůže se stát poddajným a „vláčným“, cítí se být stále na útěku.
V takovém případě může pomoci jezdit vzrušeného a tudíž nepozorného koně krátce s trochu hlouběji a kulatěji neseným krkem (důraz je na slovech „krátce“ a „trochu“), aby se uvolnil.
To jej přiměje vyklenout hřbet a tento způsob pohybu jej uvede do lepšího psychického rozpoložení, takže se může znovu soustředit na jezdce.
Jakmile je pozornost a uvolnění obnoveno, jezdec se může vrátit k normálnímu tréningu a dovolit koni posunout nos vpřed, tam kam patří, tedy mírně před kolmici.
< Rollkur umožňuje jezdci maximální ovládnutí koně. Kůň se naučí, že nemá žádnou možnost odporu ani úniku, jeho zorné pole je omezené a nemůže používat svůj krk k vyvažování. Behaviorismus tento stav nazývá naučenou bezmocností (orig. learned helplessness).
V historii jezdeckého sportu se často objevovaly pokusy uvádět koně do nepřirozené, vynucené polohy a používat takové pohybové vzorce, doporučené jako „tréningové držení“ nebo „posilovací cvičení“ k dosažení určitého psychického rozpoložení koně.
Jezdec je schopen snadno koně dostat do fyzické pozice „uzlíčku nervů“, kdy reaguje hyperaktivně a pohybuje se vzrušeně a napjatě. Není těžké koně fyzicky uvést do nejistoty a nerovnováhy.
V kombinaci s „vhodnými“ pomůckami (průvlečky, ostré udidlo, někdy obojí) je možné i tak koně efektivně ovládat.
„Velkolepé“
Dává-li jezdec protichůdné pomůcky, dostane koně rychle do vysokého stupně aktivity. Sebejistota klesá, ale pohyb se stává velmi efektním. Při pozorném pohledu můžete z výrazu koně vyčíst, že tato mimořádná aktivita je vykoupena stresem. Oči, výraz, dýchání a celková tenze tento trik prozradí.
Podobných reakcí se dosáhne, pokud je kůň delší dobu ježděn v extrémní pozici (nos směřující k hrudníku). Dochází k hrubému narušení rovnováhy a přirozenému vybalancování koně a krk je vyřazen z funkce.
Kůň nevidí, kam jde, což v případě rychle se pohybujícího zvířete vede k dalšímu stresu. Přidá-li se ještě příliš silné působení udidla (a průvleček), bolest v hubě a spodní čelisti, kruh se uzavírá.
Vzrůstá energie, způsobená panikou a kůň reaguje extrémním způsobem.
Kůň se naučí, že jezdec nereaguje na jeho signály. Musí jít dopředu, ať je nebo není v rovnováze. Ať vidí nebo nevidí. S hlavou ani krkem nemůže hýbat. Dokážete-li si představit, že je možné koně doslova přibít k zemi pevným držením krku, tak jako predátor drží svou kořist, umíte si možná i představit, jaké instinkty jsou v tu chvíli probouzeny v mozku koně.
Jezdec koně ovládá tak, jak by jej predátor držel na zemi. Kůň je bezmocný. Protest je možný jen zmobilizováním všech svých rezerv. Diskomfort koně ale může být zvýšen – (člověku se nechce to ani popisovat), jezdec může hrubě zatáhnout za otěže, vzápětí použít ostruhu a pokud kůň odskočí, opřít se do třmenů, zaklonit se a škubnout za otěže.
Tak se kůň opakovaně přesvědčuje, že je závislý na milosti svého jezdce. Odborně se tento jev nazývá naučená bezmocnost, získaná bezmoc, kdy kůň musí reagovat přemrštěnými chody, protože nereagování znamená ještě větší stres. Zejména koně vysoko v krvi, a tudíž výrazně duševně i fyzicky aktivní, si zvyknou alespoň po určitou dobu na tento způsob reagování a s ním spojený stres.
Reagují požadovanými extrémními chody, zatímco jiní koně ne.
Na nejvyšší sportovní úrovni jsou k vidění jezdci, kteří uvádějí své koně do stavu hyperaktivace, se kterou se zvířata nejsou schopna vyrovnat, a ovládají je pomocí techniky zvané rollkur.
Kůň vypadá alespoň na první pohled, že se pohybuje aktivně a správně, dobře reaguje na pomůcky.
Často se problémy objeví později, kdy mnoho těchto koní má zdravotní problémy, nebo přestanou tréning zvládat mentálně.
Rozpoznat tenzi
Z celého projevu koně lze rozpoznat, že je v tenzi. Tato tenze nezmizí, když se zahodí otěž a tréning nebo úloha je u konce.
Často takový výsledek pramení z neschopnosti jezdce koně správnou prací uvolnit – a to i psychicky. A to je záležitost trenéra. Při vedení lekce sleduji především, co mi svým tělem říká žákův kůň a snažím se být „překladatel“.
Takto mohu zpravidla pomoci jezdci rychle znovu najít soulad s koněm a naučit ho cítit, jaký efekt měla jeho korekce na koně. Na ukončení působení bolesti nebo stresu koně většinou reagují okamžitým uvolněním. „Neurážejí“ se tak, jak to chápeme my, lidé, ale okamžitě reagují na to, co jim vadí.
Jezdecký cit není nic jiného než dovednost umožnit koni pohyb pod jezdcem v poloze, v níž se cítí pohodlně a užívá si jej.
< Takto by to mělo vypadat: Donnerhall s Karin Rehbein uspokojivě předvedl úlohu. Vytahuje se dopředu adolů a uvolněný, v klidném kroku opouští obdélník.
Pohybuje-li se kůň v rovnováze, na dobrém kontaktu a s vyklenutým hřbetem, takže jezdcova váha pro něj nepředstavuje žádné nepohodlí, a když může používat krk k vyvažování (dostane-li se pod jezdcem do nerovnováhy), pak se obecně cítí příjemně, i když musí usilovně pracovat. V principu kůň nezažívá obtíže i když trénuje tvrdě. Jako tvor vždy připravený k útěku se přirozeně projevuje v pohybu a hře.
Tento stav, v němž se kůň cítí dobře, byl popsán celosvětově přijímanými pravidly: stupeň shromáždění odpovídá tréningové úrovni, aktivita zádě a pozice krku (který je volně nesen), je výsledkem stálého, stejnoměrného přilnutí, vycházejícího od koně.
Týl je nejvyšším bodem a nos je před kolmicí, což umožňuje flexi krku, když se kůň uvolní ve spodní čelisti. Pravidla mluví též o uvolnění, harmonii a dobrovolném poddání se jezdci.
Při tréningu toto znamená přechody mezi shromážděným tvarem a tvarem „dopředu a dolů“.
V souladu s tímto by rozhodčí měli sledovat celkové vzezření koně. Dýchání, pocení, výraz a harmonie pohybu, švihání ocasem a vrzání zuby, to vše jsou důležitá kritéria.
Rozhodčí musí také vidět: Které svaly jsou uvolněné a které napjaté a ztuhlé? Který pohyb je uvolněný a plynulý a který ne? Každý kůň podává informace o svém rozpoložení celým svým fyzickým vzezřením.
Nápadně efektní pohyb stejně jako extrémně „elektrické“ zadní nohy, což vychází spíše z hlezen než ze zapojení zádě, mohou svědčit o tom, že kůň je pod tlakem jezdce a v akutní tenzi.
Rozhodčí se musí také ptát, zda kůň a jezdec skutečně spolupracují v „pohybovém dialogu“ nebo zda je kůň ovládán mechanicky. Možná by rozhodčí měli být proškoleni i ve schopnosti poznat znaky naučené bezmocnosti nebo mít dovoleno prohlédnout si chování koně před a po zajetí úlohy, aby mohli posoudit, zda je kůň „šťastný atlet“.
Stupeň shromáždění odpovídá tréningové úrovni, aktivita zádě a pozice krku (který je volně nesen), je výsledkem stálého, stejnoměrného přilnutí, vycházejícího od koně. Týl je nejvyšším bodem a nos je před kolmicí, což umožňuje flexi krku, když se kůň uvolní ve spodní čelisti.
Abychom dokázali správně určit známky pohybu a celkového vzhledu koně, musíme se je naučit rozpoznat. Je to součinnost mnoha fyzických i duševních projevů, které tvoří celkový obraz.
Člověk by měl této řeči rozumět, ať se jedná o jezdce nebo o rozhodčího.
Stejně jako někteří herci jsou přesvědčiví a jiní ne, můžeme se naučit instinktivně rozeznat pravou a falešnou harmonii pohybů a výraz, a s čímdál větší jistotou „číst“ momentální fyzický i duševní stav koně.
Každému jezdci, který chce mít šťastného koně, doporučuji si tuto dovednost nacvičit. Je dobré si opakovaně pořizovat videonahrávky. A je důležité si srovnat své cítění ze sedla. Někdy si jezdci po mnoha letech ježdění, kdy neznají nic jiného, zvyknou vnímat pocit z napjatého koně jako správný pocit. Což je jedno z možných nedorozumění mezi lidmi a koňmi.
< Ani stopy po uvolněném kroku, zato na krku je patrná pěna - o vnitřním klidu tohoto koně po dojetí úluhy lze pochybovat.
Fyzické projevy spokojeného koně:
- Pohyb je harmonický a v rytmu
- Pohyb je kulatý
- Výraz odpovídá situaci
- Uvolněný týl a spodní čelist
- Klidný a pozorný pohled
- Uvolněné uši, reagující na měnící se podmínky a na jezdce
- Pravidelné dýchání s důrazem na výdech (odfrkávání)
- Pocení odpovídá pohybu, intenzitě tréningu a kondici koně
- Vyrovnaný, spokojený výraz po celou dobu pohybu
- Ohnutí a uvolnění všech svalových skupin je harmonicky synchronizováno (celé tělo koně stejnoměrně, ne více krk než tělo)
- Celkový dojem je pozitivní
- Ocas se houpe dle pohybu zad
Spokojený mladý kůň: Damon Hill a Ingrid Klimke. Pohled je klidný a vyrovnaný, hra uší ukazuje, že jeho zájem patří jezdkyni a také divákům, ale není jimi vystrašený. >
Nechte strach doma!
Koně, kteří se nějaký čas cítí nejistí, lze rozeznat podle chování, nejen při úloze nebo tréningu, ale i po něm. Toto chování je často špatně interpretováno jako „veselost“ nebo bujnost:
- Panika při dekorování: koně uskakují při připínání stužek
- Piafují a pasážují ještě dlouho po skončení úlohy, odcházejí z obdélníku nervózní namísto klidného kroku s dlouhým krkem
- Dýchání, pocení a výraz očí a uší prozrazují nejistotu a strach koně, ne zvíře, které je spokojené, aktivní, ale uvolněné
< Panika při dekorování vrhá špatné světlo na vnitřní rovnováhu koně.
Potrénujte si oko: experiment
Po poskytnutí základního poučení Dr. Thiel požádala 30 jezdců, terapeutů, rozhodčích a laiků, aby posoudili 10 drezurních koní po opuštění obdélníku. Měli hodnotit dle kritérií, vztahujících se výhradně k welfare těchto koní.
- Dýchání: klidné a rytmické rytmické oddechování v rytmu pohybu?
- Pocení pouze v partiích, které kůň musel fyzicky zapojit nebo i jinde
- Oči: klidně se rozhlížející a pak strnule zírající nebo rozhlížející se bez navazování kontaktu
- Výraz obličeje: doširoka rozevřené oči, neklidná huba?
- Ocas: klidně se pohupující nebo prudce švihající?
- Pohyby uší: mrskání dozadu a dopředu nebo uvolněné pohupování?
- Svalové napětí (odpovídající zapojení nebo příliš)
- Celkové vzezření
Po dojetí úlohy:
- Celkové vzezření
- Zájem o okolí
- Důvěra v jezdce
- Sebedůvěra v dané situaci
- Pravidelnost rytmu
- Klidný, rytmický krok
- Pozice hlavy
- Aktivita hřbetu od zadních nohou až po týl
- Aktivita huby
Je zajímavé, že při tomto posouzení se experti i laici z velké části shodovali na tom, kteří koně byli uvolnění a spokojení a kteří byli vystresovaní a v tenzi.
O autorce:
Dr. Ulrike Thiel, HolandskoKlinická psycholožka, psychoterapeutka, odbornice na psychologii sportu Vzdělaná v terapeutickém ježdění, jezdecká instruktorka a instruktorka ježdění pro postiženéTělovýchovná instruktorka
Více informací najdete na jejích webových stránkách: http://www.hippocampus-nl.com/
Čím více bodů, tím lepší hodnocení.
Článek hodnotilo 6 čtenářů. Celkový počet bodů: 29.
PhDr. Eva Labusová
Optimismu se lze nauÄŤit
Rozhovor se zakladatelem pozitivnĂ psychologie Martinem Seligmanem
PĹ™ed vĂce neĹľ tĹ™iceti lety jste psychologii obohatil o pojem „nauÄŤenĂ© bezmocnosti“ (learned helplessness), kterĂ˝ vyjadĹ™uje postoj, Ĺľe mnohĂ© v ĹľivotÄ› probĂhá nezávisle na našà vĹŻli, takĹľe nemá cenu se moc snaĹľit. To zásadnÄ› sniĹľuje motivaci chtĂt nad vlastnĂm bytĂm zĂskat aspoĹ� nÄ›jakou kontrolu. Jak vĂ˝zkumy o pĹŻvodu nauÄŤenĂ© bezmocnosti postoupily?
VĂ˝zkumy o pĹŻvodu nauÄŤenĂ© bezmocnosti v souÄŤasnosti ukazujĂ, Ĺľe asi v polovinÄ› pĹ™ĂpadĹŻ se jedná o dÄ›diÄŤnĂ© vlivy a zbylĂ˝ch padesát procent je ovlivnÄ›no prostĹ™edĂm a ĹľivotnĂmi událostmi ÄŤlovÄ›ka, kdy majĂ velkĂ˝ vliv rodiÄŤe, sourozenci, uÄŤitelĂ©, trenéři apod.
Lze setkat s teoriĂ, Ĺľe nauÄŤená bezmocnost souvisĂ se zanedbánĂm péče o dĂtÄ› v jeho ranĂ©m vÄ›ku a napĹ™. s neschopnostĂ rodiÄŤĹŻ adekvátnÄ› reagovat na jeho pláč.
Ano, to je pravda, ale zároveĹ� je dnes uĹľ ÄŤĂm dál vĂce zĹ™ejmĂ©, Ĺľe v tomto pĹ™ĂpadÄ› jde spĂš jen o pĹ™echodnĂ˝ efekt. NemyslĂm, Ĺľe na dospÄ›lĂ©ho jedince by to mÄ›lo aĹľ tak zásadnĂ vliv. Naopak, ukazuje se, Ĺľe zkušenosti z ranĂ©ho dÄ›tstvĂ nemusĂ bĂ˝t fatálnĂ a Ĺľe majĂ na dospÄ›lou osobnost menšà vliv, neĹľ jsme si dĹ™Ăv mysleli.
AĹĄ uĹľ je dĹŻvod jakĂ˝koliv, z hlediska dĹŻvÄ›ry ve schopnost utvářet vlastnĂ Ĺľivot se dÄ›lĂme na pesimisty a optimisty. V ÄŤem se oba postoje lišĂ?
PesimistĂ© chápou všechny špatnĂ© zážitky jako trvalĂ˝, nezmÄ›nitelnĂ˝ a všeprostupujĂcĂ stav, a dobrĂ© zážitky jen jako nÄ›co částeÄŤnĂ©ho a nepodstatnĂ©ho, co tak jako tak nebude mĂt dlouhĂ©ho trvánĂ. OptimistĂ© vidĂ svÄ›t pĹ™esnÄ› opaÄŤnÄ›, tj. špatnĂ© zážitky vnĂmajĂ jako pĹ™echodnĂ©, zatĂmco běžnĂ˝ stav je pro nÄ› ten, kdy všechno je, jak má bĂ˝t.
Jako otec „nauÄŤenĂ©ho optimismu“ (learned optimism) pĹ™inášĂte ovšem nadÄ›ji i pesimistĹŻm. TvrdĂte, Ĺľe optimismu se lze nauÄŤit. Co radĂte lidem, kteřà jsou pesimistickĂ©ho zaloĹľenĂ a toužà to zmÄ›nit?
Pesimisty utvářà hlavnÄ› ono jejich pĹ™emýšlenĂ o budoucnosti, kterou vidĂ v tÄ›ch nejÄŤernÄ›jšĂch barvách. SamozĹ™ejmÄ›, Ĺľe musĂme bĂ˝t realistiÄŤtĂ. NÄ›kterĂ© zlĂ© situace opravdu nelze zmÄ›nit.
Ale i na vÄ›tšinÄ› z tÄ›ch špatnĂ˝ch se dá najĂt nÄ›co nadÄ›jnĂ©ho. NÄ›co, na ÄŤem mĹŻĹľeme zapracovat, aby se naše situace opÄ›t zlepšila.
Dokázat na ĹľivotnĂch svĂzelĂch objevit to pĹ™echodnĂ© a ÄŤasem zmÄ›nitelnĂ©, to je klĂÄŤ k optimistickĂ©mu vidÄ›nĂ.
Jde zjevnÄ› o zmÄ›nu v myšlenĂ. Vaše metoda pro osvojenĂ optimismu spoÄŤĂvá m.j. v nácviku samostatnĂ©ho rozpoznánĂ a v následnĂ© analĂ˝ze vlastnĂch pesimistickĂ˝ch myšlenek. To se máme uÄŤit sami se sebou diskutovat? Polemizovat se svĂ˝m vrozenĂ˝m nastavenĂm?
PĹ™esnÄ› tak, to je ten nejlepšà zpĹŻsob. V optimálnĂm pĹ™ĂpadÄ› se nauÄŤĂme samy sebe hlĂdat a vÄŤas se zarazit, jakmile se naše myšlenĂ zaÄŤne ubĂrat nežádoucĂm smÄ›rem. Tomu se dá pĹ™i vyuĹľitĂ rĹŻznĂ˝ch strategiĂ skuteÄŤnÄ› nauÄŤit. Je to podobnĂ©, jako kdyĹľ v jinĂ˝ch situacĂch polemizujeme s druhĂ˝mi lidmi.
KdyĹľ pĹ™ed sebou máme protivnĂka z masa a kostĂ, nemĂváme problĂ©m vytasit se z nejrĹŻznÄ›jšĂmi argumenty, proÄŤ danou situaci nevidĂ správnÄ›. Dokážeme si od nÄ›ho udrĹľovat odstup, zachovat si sebevÄ›domĂ. Je velmi ozdravnĂ© nebát se poodstoupit takĂ© sám od sebe, od svĂ© situace.
ProtoĹľe naše prvotnĂ reakce na ni bĂ˝vá reflexnĂ – mĹŻĹľe jĂt zrovna o ten vliv z ranĂ©ho dÄ›tstvĂ – a ÄŤasto je nÄ›jak deformovaná. PodrobnÄ› jsem metodu nauÄŤenĂ©ho optimismu popsal v knihách „Authentic Happiness“ a „Learned Optimism“.
(PrvnĂ zmĂnÄ›ná kniha vyšla v ÄŤeštinÄ› ji v roce 2003 pod názvem „OpravdovĂ© štÄ›stĂ“ v nakladatelstvĂ Ikar, druhá na svĂ© vydánĂ prozatĂm ÄŤeká – pozn. red.)
Je úspěch této vašà metody předurčen nějakou vlastnostà člověka, který se ji pokoušà uplatnit?
Je urÄŤena pro kaĹľdĂ©ho, kdo chce zmÄ›nit svĹŻj pesimistickĂ˝ pohled na Ĺľivot. Z nÄ›jakĂ©ho dĹŻvodu dosahujĂ v ovládánĂ tohoto umÄ›nĂ lepšĂch vĂ˝sledkĹŻ dÄ›ti neĹľ dospÄ›lĂ.
Jakou máte zpÄ›tnou vazbu? VĂte, kolika lidem vaše metoda uĹľ pomohla?
Ano, máme za sebou mnoho studiĂ zabĂ˝vajĂcĂch se efektivitou tĂ©to metody.
Zkoumali jsme tĹ™eba, nakolik pozitivnĂ psychologie dokáže udÄ›lat lidi trvale šťastnÄ›jšĂmi, jak mĹŻĹľe ovlivnit pacienty trpĂcĂmi depresĂ, jak lze metodu nauÄŤenĂ©ho optimismu nejlĂ©pe ovládnout prakticky atd. Je těžkĂ© shrnout vĂ˝sledky v nÄ›kolika málo vÄ›tách. Lze si o tom pĹ™eÄŤĂst na našich webovĂ˝ch stránkách.
Dalšà dĹŻleĹľitou součásti vašeho dĂla je pátránĂ po zdrojĂch lidskĂ©ho štÄ›stĂ.
Lidstvo hledá štÄ›stĂ odnepamÄ›ti, pozitivnĂ psychologie se ovšem poprvĂ© v historii pokusila povýšit ho na vÄ›deckou kategorii a do pátránĂ po nÄ›m a po nejlepšà moĹľnĂ© kvalitÄ› Ĺľivota zapojila cĂlenĂ˝ vĂ˝zkum vyuĹľĂvajĂcĂ modernĂch vÄ›deckĂ˝ch metod. Pro mnohĂ© je pĹ™esto nepĹ™edstavitelnĂ©, Ĺľe by štÄ›stĂ bylo moĹľnĂ© posuzovat vÄ›decky.
VĂte, nejprve bych chtÄ›l nÄ›co Ĺ™Ăct k termĂnu „štÄ›stĂ“. Mám s nĂm totiĹľ od urÄŤitĂ© doby problĂ©m. Ĺ�ekl bych, Ĺľe uĹľ tĂ©měř ztratil vĂ˝znam. RadÄ›ji bych proto mluvil o spokojenosti, tedy o jistĂ©m uspokojivĂ©m vnitĹ™nĂm pocitu, Ĺľe Ĺľivot má smysl a cĂl.
Moje teorie spokojenosti obsahuje na základÄ› mĂ©ho dosavadnĂho poznánĂ ÄŤtyĹ™i prvky: pozitivnĂ emoce, pozitivnĂ myšlenĂ, rozvĂjenĂ pozitivnĂch vztahĹŻ a radost z ĂşspÄ›chĹŻ. A k dosaĹľenĂ tÄ›chto cĂlĹŻ dnes uĹľ skuteÄŤnÄ› existujĂ vÄ›decky ověřenĂ© cesty, jimĹľ se lze nauÄŤit.
V souÄŤasnĂ© dobÄ› pořádáme kurzy pro rodiÄŤe i uÄŤitele a informujeme je, jak lze pĹ™edat dÄ›tem schopnosti, jeĹľ jim pomohou se zorientovat a pocĂtit vÄ›tšà uspokojenĂ ze Ĺľivota.
Z jakĂ˝ch hodnot ÄŤi etickĂ˝ch postojĹŻ pĹ™itom vycházĂte?
PozitivnĂ psychologie je deskriptivnĂ vÄ›da. Popisuje to, co se historicky osvÄ›dÄŤilo nebo je pĹ™edem ustaveno v rĹŻznĂ˝ch kulturách. V našà dobÄ› postmodernismu a etickĂ©ho relativismu se stalo běžnĂ˝m pĹ™edpokládat, Ĺľe hodnoty jsou pouhou záleĹľitostĂ spoleÄŤenskĂ˝ch konvencĂ, pĹ™ĂznaÄŤnĂ˝ch pro mĂsto a ÄŤas pozorovatelĹŻ.
Ve skuteÄŤnosti ale zĹ™ejmÄ› – a věřte, Ĺľe jsme tomuto zkoumánĂ vÄ›novali obrovskou pozornost a pátrali jsme v mnoha historickĂ˝ch i souÄŤasnĂ˝ch zdrojĂch – existuje jen šest ctnostĂ, kterĂ© byly a jsou uznávány v kaĹľdĂ© vĂ˝znamnĂ© náboĹľenskĂ© a kulturnĂ tradici.
Jde o moudrost, odvahu, lidskost, spravedlnost, umĂrnÄ›nost a transcedenci neboli schopnost vnĂmat to, co ÄŤlovÄ›ka pĹ™esahuje.
ÄŚĂm vĂce se nám jako jednotlivcĹŻm, rodinám, pracovnĂm kolektivĹŻm a všem dalšĂm spoleÄŤenstvĂm, ba i spoleÄŤnostem, dařà tyto ctnosti ve všech jejich odstĂnech rozvĂjet a uplatĹ�ovat, tĂm jsme spokojenÄ›jšĂ, tĂm vĂce prosperujeme, tĂm vĂce se nám tzv. daĹ™Ă.
Těžko však mĹŻĹľete nÄ›komu nÄ›co vnucovat. KaĹľdĂ˝ si svou ĹľivotnĂ cestu rád volĂ svobodnÄ› nebo si to aspoĹ� myslĂ.
PozitivnĂ psychologie ukazuje, jak je lidem moĹľno pomoci posĂlit to, ÄŤeho si oni sami konkrĂ©tnÄ› cenĂ. Nejde tedy o to, aby kdokoliv tÄ›mto lidem jejich hodnoty mÄ›nil nebo jim nÄ›co vnucoval.
Moje obecná rada všem, kteřà chtÄ›jĂ ĹľĂt lepšà život, znĂ docela prostÄ›: Pátrejte po tom, jakĂ© jsou vaše silnĂ© stránky, zjistÄ›te to, a pak jich co nejvĂc vyuĹľĂvejte ve vztazĂch s lidmi, v práci, pĹ™i vĂ˝chovÄ› dÄ›tĂ, ve volnĂ©m ÄŤase, zkrátka ve všem, co dÄ›láte.
ZároveĹ� stojĂ za povšimnutĂ, Ĺľe všechny ony zmĂnÄ›nĂ© univerzálnĂ ctnosti jsou nauÄŤitelnĂ©! Lišà od vrozenĂ˝ch schopnostĂ typu inteligence nebo hudebnĂho nadánĂ, kterĂ© svĂ© nositele sice mohou nasmÄ›rovat k nesmĂrnÄ› vysokĂ˝m cĂlĹŻm, ale k spokojenosti nutnÄ› nevedou.
Jakoby nám Ĺľivot chtÄ›l sdÄ›lit, Ĺľe okolnosti svĂ©ho bytĂ si sice vybrat nemĹŻĹľeme, ale vĹľdy máme moĹľnost ĹľĂt tak, abychom nakonec byli spokojenĂ. MĹŻĹľeme se to prostÄ› nauÄŤit.
KdyĹľ jste kdysi s pozitivnĂ psychologiĂ zaÄŤĂnal, napadlo vás, Ĺľe se stane respektovanĂ˝m psychologickĂ˝m smÄ›rem?
Nikoliv. Sám jsem stále znovu pĹ™ekvapován tĂm, jak široce se tento smÄ›r ujal a jakĂ˝ má ohlas.
A na druhou stranu, jak moji kritici odsuzujĂ pĹ™edstavu, Ĺľe by se lidĂ© o svou vÄ›tšà spokojenost mÄ›li pĹ™iÄŤinit vlastnĂmi silami. Ono to vypadá, Ĺľe je snadnÄ›jšà spolĂ©hat na nÄ›co vnÄ›jšĂho a snáze dostupnĂ©ho.
JenĹľe nakonec stejnÄ› zjistĂte, Ĺľe ke skuteÄŤnĂ© spokojenosti nelze dojĂt zkratkami. V tom Ĺľivot měřà všem stejnÄ›.
Nechci se dopouštÄ›t hrubĂ˝ch generalizacĂ, ale prĹŻmÄ›rnĂ˝ ÄŚech má v sobÄ› asi o nÄ›co vĂc pesimismu neĹľ prĹŻmÄ›rnĂ˝ AmeriÄŤan. Sklon k naĹ™ĂkánĂ na osud je, zĹ™ejmÄ› i vzhledem k historii, nedĂlnou součástĂ našà národnĂ povahy. MyslĂte, Ĺľe by skeptickĂ˝m ÄŚechĹŻm pozitivnĂ psychologie mohla pomoci?
UrÄŤitÄ›, a nakonec moĹľná ještÄ› vĂce neĹľ AmeriÄŤanĹŻm! SpojenĂm postĹ™ehĹŻ a nápadĹŻ pozitivnĂ psychologie a patĹ™iÄŤnĂ© dávky ÄŤeskĂ©ho realismu by dokonce mohla vzniknout velmi pozoruhodná a uĹľiteÄŤná kombinace. Nechme se pĹ™ekvapit.
Prof. Martin E.P.Seligman pĹŻsobĂ na UniverzitÄ› v Pensylvánii. Patřà k nejcitovanÄ›jšĂm psychologĹŻm na svÄ›tÄ›.
V roce 1998, v rámci svĂ©ho inauguraÄŤnĂho projevu jako prezident AmerickĂ© psychologickĂ© asociace (APA), pĹ™ekvapil odbornou veĹ™ejnost návrhem uÄŤinit z psychologie coby „vÄ›dy o nemoci“ spĂše „vÄ›du o zdravĂ“. Spolu s kolegy Dr. M. Csikszentmihalyim a prof. Dr. R.
Fowlerem dokázali, Ĺľe se pozitivnĂ psychologie bÄ›hem pouhĂ˝ch nÄ›kolika desetiletĂ stala uznávanĂ˝m akademickĂ˝m i aplikovanĂ˝m smÄ›rem souÄŤasnĂ© psychologie. 29. ÄŤervna 2010 navštĂvĂ v rámci svĂ©ho evropskĂ©ho turnĂ© Prahu.
Na kongresu vÄ›novanĂ©m pozitivnĂ psychologii povede workshop, v nÄ›mĹľ pĹ™edstavĂ jak teorii, tak vÄ›deckĂ© zázemĂ pozitivnĂ psychologie, a takĂ© nÄ›kterĂ© účinnĂ© strategie pro praxi. VĂce na http://www.authentichappiness.sas.upenn.edu nebo www.seligmaneurope.com (Empirical Validation of Interventions).
SetkánĂ s pozitivnĂ psychologiĂ:
24 silnĂ© stránky, kterĂ© dÄ›lajĂ Ĺľivot lepšĂm
VĂte o svĂ˝ch silnĂ˝ch stránkách? Zkuste tady a teÄŹ o nich zapĹ™emýšlet. ZĹ™ejmÄ› v sobÄ› neobjevĂte všechny, ale zajistĂ© se najdete aspoĹ� v nÄ›kterĂ˝ch. NauÄŤĂte-li se jich vyuĹľĂvat, mĹŻĹľe to – dle Martina Seligmana – vĂ˝raznÄ› zvýšit vaši spokojenost.
I. Moudrost a poznánĂ (Wisdom and knowledge) – kognitivnĂ silnĂ© stránky, kterĂ© provázejĂ zĂskávánĂ a vyuĹľĂvánĂ vÄ›domostĂ
1.
TvoĹ™ivost (Creativity), originálnost, vynalĂ©zavost: bĂ˝t originálnĂ a produktivnĂ v myšlenĂ a konánĂ; (zahrnuje takĂ© umÄ›leckĂ© vĂ˝tvory, ale neomezuje se pouze na nÄ›)
2.
ZvĂdavost (Curiosity and interest in the world), zájem, vyhledávánĂ novĂ©ho, otevĹ™enost novĂ˝m zkušenostem: projevovat zájem o zĂskávánĂ zkušenostĂ pro nÄ› samotnĂ©; bĂ˝t fascinován novĂ˝mi vÄ›cmi a tĂ©maty; bádat a objevovat 3.
Otevřenost mysli
(Judgment and critical thinking), Ăşsudek, kritickĂ© myšlenĂ: promýšlet a posuzovat vÄ›ci ze všech ĂşhlĹŻ; neÄŤinit ukvapenĂ© závÄ›ry; umÄ›t zmÄ›nit názor ve svÄ›tle novĂ˝ch dĹŻkazĹŻ; spravedlivÄ› zvaĹľovat všechna pro a proti4.
(Love of learning): osvojovat si novĂ© schopnosti a znalosti, zvládat novĂ© tĂ©matickĂ© celky aĹĄ uĹľ samostudiem nebo v rámci formálnĂ vĂ˝uky; (souvisĂ se zvĂdavostĂ, ale pĹ™esahuje ji tendencĂ jedince rozšiĹ™ovat svĂ© dosavadnĂ poznánĂ systematickĂ˝m zpĹŻsobem)Láska k uÄŤenĂ
5. Vhled (Perspective), moudrost: schopnost dát moudrou radu druhĂ˝m; mĂt takovĂ˝ pohled na svÄ›t, kterĂ˝ je pro jedince i pro ostatnĂ lidi smysluplnĂ˝
II. Odvaha (Courage) – emocionálnĂ silnĂ© stránky zahrnujĂcĂ uplatnÄ›nĂ vlastnĂ vĹŻle k dosaĹľenĂ cĂle navzdory vnÄ›jšĂmu ÄŤi vnitĹ™nĂmu odporu 6.
StateÄŤnost (Bravery), udatnost: neutĂkat pĹ™ed ohroĹľenĂm, vĂ˝zvou, obtĂĹľemi nebo bolestĂ; vyjadĹ™ovat svĹŻj názor i proti opozici, zachovat se podle vlastnĂho – byĹĄ nepopulárnĂho – pĹ™esvÄ›dÄŤenĂ; (zahrnuje fyzickou odvahu, ale neomezuje se pouze na ni) 7.
Vytrvalost
(Persistence), pracovitost, pĂle: dokonÄŤovat zapoÄŤatĂ©; vytrvat v ÄŤinnosti navzdory pĹ™ekážkám a obtĂĹľĂm; zaĹľĂvat pocit uspokojenĂ z dokonÄŤovánĂ ĂşkolĹŻ 8.Integrita (Authenticity, honesty), autentiÄŤnost, upĹ™Ămnost: Ĺ™Ăkat pravdu; chovat se a prezentovat se upĹ™ĂmnÄ›; nic nepĹ™edstĂrat; pĹ™ijĂmat zodpovÄ›dnost za vlastnĂ pocity a ÄŤiny 9. Vitalita (Vitality), radost, elán, nadšenĂ, energiÄŤnost: mĂt nadšenĂ˝ a energickĂ˝ pĹ™Ăstup k Ĺľivotu; nedÄ›lat vÄ›ci jen napĹŻl ÄŤi pouze z povinnosti; proĹľĂvat Ĺľivot jako dobrodruĹľstvĂ; cĂtit se ÄŤilĂ˝ a aktivnĂ
III. Lidskost (Humanity) – interpersonálnĂ silnĂ© stránky, kterĂ© zahrnujĂ navazovánĂ a udrĹľovánĂ vztahĹŻ 10. Láska (Love): vážit si blĂzkĂ˝ch osobnĂch vztahĹŻ s druhĂ˝mi lidmi, obzvláštÄ› s tÄ›mi, kteřà sdĂlenĂ a péči opÄ›tujĂ; bĂ˝t s nÄ›kĂ˝m v dĹŻvÄ›rnĂ©m vztahu
11.
Laskavost (Kindness), velkorysost, starost a péče, soucit, altruistická láska, pĹ™ĂvÄ›tivost: konat laskavosti a dobrĂ© skutky; pomáhat druhĂ˝m a peÄŤovat o nÄ›
12.
Sociálnà inteligence
(Social intelligence), emoÄŤnĂ inteligence: bĂ˝t vnĂmavĂ˝ vĹŻÄŤi pocitĹŻm a motivĹŻm druhĂ˝ch lidĂ i svĂ˝m vlastnĂm; vÄ›dÄ›t, jak se vhodnÄ› zachovat v rĹŻznĂ˝ch sociálnĂch situacĂch; poznat, co ostatnĂ motivujeIV. Spravedlnost (Justice) – obÄŤanskĂ© silnĂ© stránky, kterĂ© jsou základem zdravĂ©ho fungovánĂ komunity
13. ObÄŤanstvĂ (Citizenship), sociálnĂ zodpovÄ›dnost, loajálnost, tĂ˝mová práce: dobĹ™e pracovat jako ÄŤlen skupiny nebo tĂ˝mu; bĂ˝t loajálnĂ vĹŻÄŤi skupinÄ›; podĂlet se a sdĂlet
14.
Spravedlivost (Fairness), nestrannost: jednat se všemi lidmi stejnÄ› ÄŤestnÄ› a spravedlivÄ›; nedovolit, aby osobnĂ pocity ovlivĹ�ovaly rozhodnutĂ; dát všem stejnĂ© pĹ™ĂleĹľitosti 15.
VĹŻdcovstvĂ
(Leadership): povzbuzovat skupinu, jĂĹľ je ÄŤlovÄ›k ÄŤlenem, k dosaĹľenĂ vĂ˝konu; udrĹľovat dobrĂ© vztahy ve skupinÄ›; organizovat skupinovĂ© aktivity a dohlĂĹľet nad jejich prĹŻbÄ›hemV. UmĂrnÄ›nost (Temperance) – silnĂ© stránky, kterĂ© chránĂ pĹ™ed neumĂrnÄ›nostĂ a nestĹ™ĂdmostĂ
16.
OdpuštÄ›nĂ a milosrdenstvĂ (Forgiveness, mercy): umÄ›t odpouštÄ›t tÄ›m, kteřà se provinili; pĹ™ijĂmat druhĂ© i s jejich nedostatky; dávat lidem druhou šanci; nebĂ˝t pomstychtivĂ˝
17.
Pokora a skromnost (Humility, modesty): nechat za sebe mluvit svoje činy; nesnažit se být středem zájmu; nepovažovat se za výjimečného 18.
Obezřetnost
(Prudence): bĂ˝t opatrnĂ˝ pĹ™i rozhodovánĂ; zbyteÄŤnÄ› neriskovat; neĹ™Ăkat a nedÄ›lat to, ÄŤeho by ÄŤlovÄ›k pozdÄ›ji litoval 19. Autoregulace (Self-regulation), sebekontrola: usmÄ›rĹ�ovat svĂ© pocity a chovánĂ; bĂ˝t disciplinovanĂ˝; ovládat svĂ© touhy a emoceVI. Transcendence (Transcendence) – silnĂ© stránky, kterĂ© ÄŤlovÄ›ka propojujĂ s univerzem a vnášejĂ do Ĺľivota smysl
20.
Smysl pro krásu a dokonalost (Appreciation of beauty and excellence), Ăşcta, úžas, nadchnutĂ se: bĂ˝t vnĂmavĂ˝, umÄ›t ocenit krásu a dokonalost a/nebo vynikajĂcĂ vĂ˝kony v rĹŻznĂ˝ch oblastech Ĺľivota – od pĹ™ĂrodnĂch krás pĹ™es umÄ›nĂ, matematiku, vÄ›du, aĹľ po kaĹľdodennĂ zkušenosti
21.
Vděčnost (Gratitude): bĂ˝t si vÄ›dom dobrĂ˝ch vÄ›cĂ, kterĂ© se dÄ›jĂ, a bĂ˝t za nÄ› vděčnĂ˝; umÄ›t vyjádĹ™it dĂky
22.
Naděje
(Hope), optimismus, orientace na budoucnost: oÄŤekávat od budoucnosti jen to nejlepšà a aktivnÄ› se snaĹľit dosáhnout cĂlĹŻ; bĂ˝t pĹ™esvÄ›dÄŤen, Ĺľe je moĹľnĂ© dospÄ›t k lepšà budoucnosti23.
Smysl pro humor (Humor), hravost: mĂt rád legraci a škádlenĂ; umÄ›t ostatnĂ rozveselit a rozesmát; vidÄ›t svÄ›tlĂ© stránky Ĺľivota; umÄ›t Ĺľertovat (nejen vyprávÄ›t vtipy) 24. Spiritualita (Spirituality), zboĹľnost, vĂra, smysl: mĂt ucelenou pĹ™edstavu o vyššĂm účelu a smyslu svÄ›ta; znát svĂ© mĂsto v řádu vesmĂru; mĂt smysl Ĺľivota a vĂru, která ÄŤlovÄ›ka vede, formuje a je zdrojem ĂştÄ›chy
Cesty k uplatnÄ›nĂ našich silnĂ˝ch stránek vedou pĹ™es naše myšlenky a ÄŤiny. BĂ˝vajĂ pĹ™ĂÄŤinou dobrĂ˝ch následkĹŻ. ProjevujĂ se v tom, co si pĹ™ejeme pro svĂ© milovanĂ© dÄ›ti. A co je obzvlášť zajĂmavĂ© – neznajĂ hranice.
(PodrobnĂ˝ dotaznĂk zaměřenĂ˝ na rozpoznánĂ charakteristickĂ˝ch silnĂ˝ch stránek jednotlivce lze v angliÄŤtinÄ› nalĂ©zt na: http://www.authentichappiness.sas.upenn.edu Survey of Character Strengths, Measures 24 Character Strengths).
Poznámka: Za pomoc s terminologiĂ a za moĹľnost vyuĹľĂt pĹ™ehledu 24 silnĂ˝ch stránek podle Klasifikace silnĂ˝ch stránek charakteru a ctnostĂ dÄ›kuji Dr. AlenÄ› SlezáčkovĂ©, která se tĂ©matem zabĂ˝vala ve svĂ© disertaÄŤnĂ práci (2009, Brno: FF MU).
Psáno pro časopis Psychologie dnes 6 2010
Zpět na seznam rozhovorů
Neuroplasticita a osvojování strategií v průběhu vzdělávání
Článek pojednává o plasticitě mozku, osobním rozvoji a utváření schémat a strategií v průběhu učení. Zároveň jsou zde zmíněny významné faktory sehrávající roli při tvorbě těchto strategií a jejich zpevňování, dále se lze také dozvědět informace o problematice změn těchto strategií v průběhu života.
„Change your brain, change your life.“ Tímto jednoduchým heslem by se dalo nastínit, v čem tkví kouzlo plasticity mozku. Plasticita totiž označuje schopnost mozku a nervové soustavy všech biologických druhů se strukturálně a funkčně měnit v důsledku vlivu a prostředí. (Møller, 2010)
Plasticita jakožto obecná schopnost mozku je objevena až v 80. letech minulého stolení (tehdy neurovědci objevili plasticitu korových buněk, které jsou i v dospělosti schopné měnit svou velikost).
Plasticitu můžeme rozlišovat podle toho, jak dlouhodobý je její účinek, a to na: krátkodobou (změny trvající v řádu hodin), střednědobou (týdny) a dlouhodobou (roky, či trvalé změny).
(Møller, 2010) Důležité je však zmínit, že v rámci neuroplasticity rozhodně nedochází k růstu nových neuronů – jen dochází k posilování a tvoření nových spojů mezi nimi.
Nervové buňky samy o sobě přibývají (na fyziologické úrovni) člověku max. do 25 let. Studentská léta, která jsou standardně vymezená do 26.
roku života, jsou tedy zvolena poměrně šťastně (vycházíme-li tedy z vymezení věku, do jehož dovršení je mladý člověk podporován ve vzdělávání státem).
Během těchto let jsme nejvíce tvární, přizpůsobiví novým okolnostem, schopní hledat nová řešení problémů (tuto schopnost mladých lidí krásně ilustruje fakt, že mnoho talentů v oblasti vědy svůj objev učinilo ve velmi nízkém věku – a to z velké části proto, že právě díky svému věku si nepřipouštěli mantinely slov „nejde to“). Vývojové faktory sehrávající významnou roli v rozvoji osobnosti jsou tak např. dědičné faktory, sociální prostředí, ze kterého pocházíme, náš způsob interpretace zkušeností, biologické faktory, zkušenosti z dětství.
Co se týče vývoje mozku a osobnosti vůbec, zážitky z dětství obecně sehrávají velmi důležitou roli. Reakce na svět, který nás obklopuje, si totiž pěstujeme přednostně na těchto zkušenostech. Postupně si tak budujeme určité své „přirozené nastavení“ – sbíráme si schémata, podle kterých v různých situacích jednáme.
Výsledkem jsou strategie (více či méně úspěšné), které uplatňujeme v kontaktu s lidmi.
Tyto strategie jsou velice odolné – jelikož se budují prostřednictvím opakovaných zkušeností podobného rázu, těžko se vyrovnáváme s případným projevem okolí vůči nim (jsme rozladěni protože se neodehrává „typický scénář“ a my musíme vymýšlet jiné postupy).
(Palán, 2002) Pokud k takovým situacím dochází (a naše schéma je okolím dekódováno jako deviantní, špatné), člověk, na něhož je vyvíjen tlak, má tendence hledat chybu nejdříve v druhých (schéma má natolik zautomatizováno, že je považuje za samozřejmý postup a kritika mu tak ani nedává smysl) – a to z natolik jednoduchého důvodu, jakým je fakt, že se snažíme vyhýbat situacím, které nás nutí měnit naše „osvědčená“ schémata. Změně zároveň mimo naše projevy strachu (odrážející stav ohrožení naší duševní integrity) brání např. také vnější udržující faktory (např. partner, který nás podporuje v „zajetých kolejích“). (Kliment, 2001)
Již výše jsme zmínili, že tyto strategie jsou více či méně úspěšné. Strategie označuje soustavnou činnost, během které volíme určité prostředky za účelem dosažení vytyčeného cíle.
Nikde však není dáno, že strategie, kterou si zvolíme a kterou užíváme pěkných pár let, je námi užívána proto, že je úspěšná.
Zásadním problémem zde může být fakt, že jedinec může dlouhodobě tíhnout k neúspěšné strategii – neopouští ji však, protože ji mnohdy vnímá jako jedinou možnou (ať už vztaženo na všechny nebo si to tak připouští jen u své osoby).
Tato schémata jsou v nás natolik zpevňována, že je velice těžké je změnit ve vyšším věku. K tomu slouží např.
psychoterapie zaměřená na změnu schémat, kdy je jedním z hlavních účelů docílit bezpodmínečného přijetí vlastní osoby klienta – tehdy je také využíváno fenoménu neuroplasticity.
Pokud bychom tento typ psychoterapie měli zařadit dle základního dělení psychologických disciplín, jedná se o humanistickou psychoterapii. Představitelem této metody je C. Rogers.
Rogers je také autorem konceptu, který nazývá „na člověka zaměřený přístup“ (PCA – Person Centered Approach). Základním předpokladem tohoto přístupu je, že člověku je vrozená určitá aktualizační tendence (tendence k neustálému rozvoji pozitivním směrem).
Přístup terapeuta je nedirektivní a orientovaný na klienta. Zároveň se terapeut nestaví do role experta (rovnocenné postavení se odráží i v tom, že terapeut spolupracuje s „klientem“ – nehovoří se o pacientovi). Podmínkou je ochota klienta spolupracovat a komunikovat.
Úspěšným výsledkem takovéto psychoterapie je poté zvýšení autonomie a sebeurčení klienta.[3]
Není ovšem jednodušší (a z dlouhodobého hlediska efektivnější) využívat neuroplasticitu prospektivně? Určitě ano. A nejjednodušším prostředkem intervence je zde výchova.
Děti a mladiství tráví ve školských zařízeních podstatnou část dne – spolu s domácím prostředním je škola nejsilnějším zpevňovatelem našich schémat.
A na základě těchto schémat vznikají nejen naše postoje k okolnímu světu, ale i k sobě.
Příkladem nešťastně osvojené strategie může být „schéma naučené bezmoci“. Autorem konceptu je M. Seligman. Název označuje předem zaujmutý postoj, „že to nemá cenu“.
Daný člověk má dojem, že není v jeho silách pozitivní ovlivnění jeho životních událostí (přičemž dojem je mylný), a zároveň si tento pocit přenáší i na situace, které dříve zvládal (a kde pociťovaná bezmoc nevznikla).
Příkladem může být nezaměstnaný člověk, který přestane hledat práci.[4]
V kontextu osvojování si strategií lze zmínit, že tímto „syndromem trpí“ např. některé pohledné dívky. Budí dojem, že potřebují pomoc, což je v některých případech třeba i pravda. Jenže časem si na pomoc natolik zvyknou, že ji vyžadují i u činností, kde ji dříve nepotřebovaly. Jsou čím dál méně samostatné, stávají se závislé na pomoci okolí.
Komu to ovšem lze vyčítat? Pokud je v takové dívce dané schéma podporováno nejdříve doma, pak při hrátkách na dětském hřišti a následně na všech stupních školského systému (dle ní to tedy funguje) – kde má daná dívka zjistit, že její strategie je „špatná“ – obzvlášť, když se jí osvědčila jako efektivní? Bezesporu zde sehrávají roli také osobnostní rysy jednotlivců; tyto rysy však označují jen určitou tendenci, rozhodně nejsou nějakým predikátem.
Jak tedy žáky podporovat a pobízet k osvojování si dobrých (zvážíme-li navíc, že slovo „dobré“ zde nejde obecně definovat) strategií? Poslání pedagoga je zde jistě nesnadné.
V rámci své role musí být schopen oprostit se od svých schémat – a neprezentovat své strategie jako jediné správné. Zároveň je třeba být ochotný dozvědět se něco o strategiích svých žáků, snažit se je pochopit – ne se nechat odradit odlišností a strachem z jiného.
A rozhodně neužívat věty typu „ale to myslíš špatně“ – po určitém počtu užití vět tohoto typu má žák slušně nakročeno k osvojení schématu, které zní asi takto: „Nemá smysl se snažit, stejně to k ničemu nebude.
“ V době, kdy většina mezinárodních listin proklamuje princip celoživotního vzdělávání, a jednotlivé státy se s tím postupně vypořádávají, je třeba přizpůsobit se a „jít s dobou“.
V prostředí školy jsou žáci povzbuzováni k tomu (mimo jiné), aby si osvojili strategie učení. Cílem je „učit se učit se“.
K tomuto vymezení je ovšem zmínit didaktický rozměr učení – rozlišujeme totiž učení bezděčné (samovolné, neuvědomované), záměrné (s ohledem na stanovený cíl) a řízené.
U řízeného učení je přítomna nejen vnější kontrola, ale i vnitřní, jakási sebekontrola, v rámci níž člověk poskytuje zpětnou vazbu sám sobě (stanovuje si plán činnosti, upřesňuje si cíle, následně porovnává výsledky s plánem a hodnotí efektivitu).[6]
S ohledem na stanovený cíl (naučit studenty učit se) je tedy žádoucí u studentů rozvíjet a podněcovat kvalitu řízeného učení, nepodceňovat však přínos bezděčného učení – neboť skrz něj můžeme u studentů budit zájem (a bezděčné učení může přejít v řízené) o určité téma, kdy daný zájem nekončí se zvoněním oznamujícím konec vyučování. Svůj význam má také podpora sebevzdělávání a aktivního seberozvoje studentů, neboť právě takové činnosti předpokládají u studenta sebeřízení, disciplínu a vnitřní motivaci.[6] Konstruktivní využívání osobního volného času hraje v seberozvoji velkou roli.
A právě ona tvořivost a činorodost v oblasti vzdělávání – ať už formálním nebo neformálním, je nutná, pokud si chceme zachovat (nebo lépe řečeno přímo „pěstovat“) platicitu mozku, o které jsme hovořili na začátku. Budeme-li si ji „hýčkat“, rozhodneme se tak být jedinci, kteří se aktivně a zodpovědně podílejí na svém pozitivním rozvoji (a mají tak reálně vysokou šanci objevit své „strategie šité na míru“).