Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

Pokud jako společnost chceme dosahovat neustálého růstu, půjde jen díky novým technologiím, které nám umožní naši práci dělat efektivněji.

Firmy, které používají nové technologie budou vždy mít velkou konkurenční výhodu. Digitální transformace firem bude tedy velmi zásadní téma, které bude rozhodovat o úspěchu nebo neúspěchu většiny firem.

Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

Díky technologiím jako je VR mohou už dnes firmy školit své zaměstnance jako nikdy dříve. Zaměstnanci budou tak lépe připravení na svoji práci a firma ušetří na nákladech a času

Virtuální realita je téma, které v posledních letech nabírá na skloňování. Tato predikce říká, že v roce 2020 budou celosvětové výnosy 21.8. miliard USD. Obecně lze říci, že odvětví VR je velmi progresivní.

Virtuální realita se již aktivně využívá v těchto oblastech:

Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

  • Efektivnější výuka nových doktorů
  • Příprava na operace ve VR
  • Školení stresových situací (selhání srdce atd..)
  • Dokonalé vizualizace anatomie

Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

  • Naprogramování mozku na určité situace ve sportu
  • Možný velmi přesný analytický trénínk (např. sense arena hokej)
  • Simulace standardek pro celý tým
  • Možnost levnějšího tréninku (simulace prostředí, situací atd..)

Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

  • Efektivnější předávání nových informací
  • Možnost přesně simulovat kritické procesy/situace
  • Při VR školení je zaměstnanec 100% soustředěny
  • Zábavnější forma vzdělávání než klasické metody

Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

  • Technologie VR umí velmi reálně simulovat emoce
  • Předejte svému uživateli skrze obsah strach nebo radost
  • Využití v aplikacích na meditaci nebo odstranění fóbií
  • Velké použití pro firemní i zábavní průmysl

Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

  • Live stream sportovní událostí, koncertů nebo eventů
  • Uživatel může vše sledovat z VR headsetu
  • Mnohonásobně vyšší zážitek než klasického videa
  • Rychlý rostoucí zájem uživatelů

Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

  • Meetingy kompletně v prostředí VR
  • Možnost se připojit z desktopu nebo mobilu
  • Sdílejte své obrázky, 3d objekty nebo prezentace
  • Možnost být ve vlastním prostředí

Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

  • Nové odvětví, kde je stále vyšší vývojářská aktivita
  • Velmi silný počet rostoucích uživatelů
  • Možnost hrát a prožít hry jako nikdy dříve
  • Vrací se zapojení celého těla do hry (vyšší pohybová činnost)
  • Budoucí odvětví videoprodukce
  • Uživatel může zažít film úplně jinak
  • V USA už vznikají první koncepty VR movies
  • Netflix už umožňuje sledovat své seriály/filmy ve VR

I přes všechny tyto zásadní aspekty využití VR jdou dnešní technologie dopředu exponenciální rychlostí. Nástup rozšířené reality a následně Mixované reality tak vyzývá segment VR v pomyslném souboji o větší místo na trhu.

Jedno mají všechno tyto technologie společné, žádná ještě nezažila pořádný boom, aby si podmanila většinu trhu jako mobilní telefony, počítače, nebo notebooky.

Meditace s pomocí virtuální reality – umí pomáhat s úzkostí a dalšími problémy

Prodloužená/rozšířená realita

Budoucnost trhu a využití

Virtuální realita je technologie poskytující uživateli vstoupit do virtuálního světa doprovázený o jeho interakce s okolím. VR využívá předevšímo vizuální, sluchové, hmatové efekty budící subjektivní dojem o dané skutečnosti.

Tuto virtuální “skutečnost” generuje výpočetní technika, která pokrývá 360 stupňový obraz. Vždy se jedná o VR brýle, které si uživatel nasadí na hlavu a následně díky ovládacímu zařízení interaguje se svým prostředím.

V některých případech se využívají senzory, které detekují váš pohyb a okolí ve VR je přizpůsobený právě vašeho reálnému prostředí. Využití jsou zmíněna na začátku tohoto článku.

Rozšířená realita je technologie na podobném principu jako VR s tím rozdílem, že se většinou odehrává v realném světě a ne v simulovaném jako VR.

Většinou vám k rozšířené realitě stačí mobilní telefon, na který si stáhnete aplikaci, která vám po naskenování příslušného kódu zobrazí 3D předmět, vizualizaci, prezentaci atd.

Technologie rozšířené reality má hned několik zásadních využití:

  • vzdělávání – knihy, encyklopedie a učebnice, které využívají školy pro efektivnější zobrazení výukových materiálů
  • poznávací – fotky, tabule ve městech, které vám po naskenování např. mobilem, ukáží obrázek historie města, informací o budovách a celkovém prostředí
  • průmysl – s touto technologií můžete naskenovat velmi náročné díly na výrobu a trojrozměrně si je následně prohlédnout z bezprostřední blízkosti, firmám taková možnost může ušetřit miliony při velké výrobní zakázce
  • stavebnictví – jako projekce budoucího domu na vyzančené stavební území

Mixovaná realita je technologií využívající VR a AR pro zkloubení virtuální projekce v reálném čase do reálného okolí. Brýle pro mixovanou realitu v sobě mají zabudované kamery, které přesně zaměřují brýle v místnosti.

Nepotřebujete tak mít rozmístěné senzory jako v případě rozšířené reality. Mixovaná realita vám umožní používat například jednu ruku/nohu v realitě a druhou ve virtuálním světě. Využití je znovu velmi široké:

  • vzdělávání – výukové materiály, projekce historických událostí do vašeho okolí
  • gaming – projekce her, které vás zapojí do hry ve vaší místnosti
  • obchod – technologie umožňuje prezentovat obchodní službu či produkt ve vašem reálném prostředí, můžete si tak ověřit, zda vaše očekávání splňuje předloha
  • týmové práce – úkoly v týmu jsou nedílnou součástí firem, v prostředí MR lze tyto úkoly řešit promítáním do společného prostoru. Následně může tým ohodnotit celkový vzhled produktu a upravit vše podle vlastní představy a vize. Nejčastěji se této technologie využívá ve stavebnictví, obchodu, marketingu a obedně při fázi vyvíjení nového produktu

Prodloužená/rozšířená realita představuje využití všech 3 předcházejících technologií. Jejich vzájemná kombinace dává možnost přizpůsobit zážitek a dojem uživatele dle představ a požadavků výrobce.

V praxi se využívají brýle, které vypadají jako klasické sluneční. Tyto brýle mají schopnost změřit místnost kolem vás a následně do prostoru vkládat imerzivní předměty.

Jste tak ve své realitě, ale můžete interagovat s předměty, které jsou promítané do prostředí. Podle časopisu Forbes dosáhne trh s XR v roce 2022 209 miliard USD, což je osmkrát více než nyní.

XR sejednoduše nazývájí všechny technologie včetně VR, AR & MR.

Všechny tyto technologie založené na promítání obrazu pomocí výpočetní techniky se navzájem velmi prolínají. Obecně je složité vymezit přesné mantinely pro jednotlivé druhy realit.

Všechny technologie se navzájem doplňují a v každém odvětví se stále inovuje a vytváří sofistikovanější nástroje pro lepší zážitek a celkový výstup.

V přítomnosti jsou všechny technologie na úplném počátku. Každá ze 4 realit má své omezení a prostor ke zlepšení, ať už co se týká hardwaru, softwaru, uživatelského pohodlí, nebo částky pro výrobní náklady.

  • Věřím, že většina lidí v dnešní době minimálně slyšela o VR, někteří měli i šanci si ji vazkoušet na vlastní kůži. Kdo vyzkoušel, dá mi za pravdu, že hlavní nevýhody plynou z rozlišení brýlí.
  • Mnoho lidem se ve VR dělá špatně či mají pocity závratě a úzkosti. Tyto problémy jso uřešitelné a v budoucnu se zcel jistě dočkáme brýlí, které tyto negativa odstraní jednou provždy.
  • Další problém se pojí s výdrží baterie samotného VR headsetu, který ztěží vydrží pár jednotek hodin.
  • Závislost na brýlích mezi dospívajícími může způsobit sociální izolaci.
  • Negativum, které osobně pokládám za nejaktuálnější je samotná adopce technologie VR.
  • Toto negativum se netýká jen VR, ale i AR, MR, XR.
  • AR v dnešním světě nabízí mnoho využití přes chytrý telefon nebo virtuální brýle či webový prohlížeč.
  • Omezení u AR se týkají grafiky a celkového rozlišení doprovázející příležitostný pocit nevolnosti.
  • Nedostatek adopce a povědomí o možnosti využití AR technologie.
  • MR se rozvíjí velice agresivně jako předchozí technologie. Omezení jsou především opět v grafice, a výdrže baterie.
  • Cena nabízených produktů poskytujících MR služby.
  • Oblast MR je na svém začátku a produkty ještě nejsou vyškálované pro používání ve velkém měřítku.
Budete mít zájem:  Bere moje dítě drogy?

Kdybychom měli pomyslně zvolit nejlepší technologii současné doby, museli bychom si vybrat odvětví či oblast, na kterou bychom ji aplikovali. Došli bychom k jinému výsledku, kdybychom chtěli cílit na lékařství, stavebnictví,herní průmysl nebo sportovní trénink.

Jedno je však důležité si uvědomit – VR, AR, MR mají specifické využití v každé oblasti a nelze ho jen tak nahradit. 

MR je technologicky nejvyspělejší a přisuzuje se mu největší část trhu budoucnosti. Nicméně i technologie virtuální reality a rozšířené reality budou mít své slovo.

Náš pohled do budoucna je takový, že všechny tyto technologii budou mít své jasné místo a zastoupení.

S nepřetržitým inovováním se každá realita bude zlepšovat a budou se odstraňovat nedostatky. Navzájem se technologie budou propojovat a zlěpšovat tak jejich využití a škálovatelnost.

Virtuální světy jsou tady! VR brýle pomalu pronikají do domácností a získávají si tak potencionální místo stějně jako kdysi mobilní telefony.

V následujících letech bude mít drtivou převahu VR a AR technologie, neboť jsou nejrozšířenější a nejpropacovanější. V řádech let se ale technologie mixované reality (MR) zdokonalí natolik, že celý trh s VR mohou klidně dvakrát překonat.

Obecně vstupujeme do velmi zajímavého období, kdy se VR brýle budou stále zdokonalovat a optimalizovat pro potřeby zákazníka.

Za 5 let můžeme každý chodit s brýlemi po ulici, jako dnes chodíme s mobilem.

Představte si, že při očním kontaktu s obchodem, vám brýle zobrazí otvírací dobu, kontakt, přesměrování na webové stránky, nebo třeba samotný nákup. Služby mohou rapidně zvýšit efektivitu díky této technologii.

Jedno je zcela jisté, virtuální realita se pomalu stane součástí naší reality a to tak hladce a přirozeně, že za 10 let to bude běžná věc v domácnostech, pracovištích a městech.

Technologický progres nemůžeme zastavit a tak pro ty zvás, kteří jsou vůči tomuto scénaři skeptičtí, nebojte se dát VR technologii šanci a třeba uvidíte, že je to úplně něco jiného, než jste čekali.

Sedm přínosů využití rozšířené a virtuální reality

Používání rozšířené a virtuální reality ve výrobě, zpracování i v dalších průmyslových aplikacích přispívá k většímu přehledu, lepšímu školení a řešení problémů. Zlepšení lze dosáhnout v oblastech navrhování, montáže, kontroly kvality a zajištění bezpečnosti.

Když výrobci využívají rozšířenou a virtuální realitu pro získání lepšího přehledu o technickém stavu svých zařízení, o produktových modelech a dalších oblastech, získávají sedm přínosů. Výsledné zefektivnění provozu a procesů zvyšuje kvalitu produktů a urychluje jejich uvádění na trh.

Tyto technologie využívají senzory, kamery, chytrá zařízení a nositelnou elektroniku i další nástroje průmyslového internetu věcí (IIoT). Školení je jednodušší, když pracovníci získávají vizuální a praktickou zkušenost přímo u strojů, což vede ke zvýšení kvality montáže a údržbových prací.

Například při montáži letadel zobrazuje zařízení rozšířené reality obrázky komponent překryté výpisy specifikací, šroubů, kabelů, dílů a jejich čísel, což technikům usnadňuje přesně sestavovat složité těžké stroje jednoduchým následováním pokynů. Ve školicím středisku výroby letadel umožnila tato technologie technikům zvýšit produktivitu o 30 %.

Školicí programy se simulacemi ve virtuální realitě umožňují novým zaměstnancům učit se složité procesy, když jsou ponořeni do animované trojrozměrné repliky skutečného závodu.

Při učení touto metodou si pracovník získané informace zachová déle než při učení formou přednášek nebo čtení, zejména u nové generace pracovníků, kteří jsou na prostředí virtuální reality zvyklí.

Když ropná společnost využila v rámci školení pilotů vrtulníků simulaci ve virtuální realitě a naučila je bezpečně přistávat na příbřežní ropné plošině, ušetřilo jí to logistické náklady ve výši 2 milionů dolarů. Její zaměstnanci si rovněž uchovali 75 % informací získaných během školicího programu.

Rozšířená a virtuální realita: 7 přínosů

Rozšířená a virtuální realita mohou znamenat průlom v metodách školení pro výrobu.

Vzhledem k tomu, že podle očekávání mají výrobní závody v následující dekádě přijít o 2,7 milionu kvalifikovaných pracovníků kvůli jejich odchodu do důchodu, musejí začít využívat rozšířenou a virtuální realitu, aby udržely své závody v chodu. Možnosti rozšířené a virtuální reality mohou být pro výrobce přínosné v mnoha provozních oblastech:

1. Vylepšování konstrukčního řešení

Rozšířená a virtuální realita mohou usnadnit přechod k individualizované a zákaznicky orientované výrobě díky usnadnění procesu zlepšování konstrukčního řešení produktu.

V kombinaci s digitálním dvojčetem a IIoT umožňují funkce pro překrývání u rozšířené reality a schopnosti zvukové, vizuální a hmatové simulace u virtuální reality návrhářům produktů vytvářet, studovat a testovat virtuální prototypy.

Automobilový průmysl investuje značné prostředky do rozšířené a virtuální reality s cílem zdokonalit navrhování produktů. Software pro 3D vizualizaci vybavený virtuální realitou pomáhá výrobcům OEM snížit náklady na prototypování a zdokonalit proces přezkumu konstrukčního návrhu a jeho zpětnovazební smyčku. To v důsledku zkracuje cyklus vývoje produktu a urychluje jeho uvádění na trh.

2. Komplexní montáž

Kromě školení montáže letadel mohou technici optimalizovat zakázkový vývoj produktu v malých závodech s využitím systému navádění pracovníků na bázi rozšířené reality.

Tento systém kombinuje umělou inteligenci a další detekční komponenty s průmyslovými projektory s vysokou svítivostí a momentovými utahováky pro zajištění, že jsou produkty postaveny bezchybně již napoprvé.

V leteckém průmyslu umožňují technikům chytré brýle s rozšířenou realitou precizně sestavovat a instalovat kabiny dopravních letadel.

Toto náhlavní zařízení je vybaveno kamerou, jež umí skenovat čárové kódy, které mechanici používají pro načtení informací o kabině a k prohlížení konstrukčního rozvržení, včetně zobrazení vymezovacích značek jako položek rozšířené reality. Proces značkování umožňuje technikům potvrdit umístění vymezovací značky a validovat je s milimetrovou přesností.

3. Zajištění kvality

Rozšířená realita hraje zásadní roli při realizaci kontroly kvality vyrobených nebo smontovaných produktů. Automobilový a letecký průmysl již začal využívat brýle s rozšířenou realitou a tablety pro zkoumání kvality dílů zaslaných třetími dodavateli a pro umístění různých komponent na montážní lince.

Pro zajištění kvality produktu se rovněž využívají systémy navádění pracovníků při montáži komponent. Nástroj na bázi rozšířené reality je kombinací průmyslové kamery s vysoce výkonnými projektory pro zobrazení zásadních informací přímo na pracovní povrch.

Výsledné digitální promítací plátno umožňuje technikům ověřovat a validovat pořadí montáže a výrobu dílů.

Někteří výrobci OEM a přední výrobci automobilů, kteří zavedli systémy světelného navádění nad rámec tradičních pracovních pokynů, vykázali 90% snížení chybovosti a zkrácení doby cyklu o 40 až 50 %

4. Údržba

Týmy údržby využívají zobrazení s překryvnou vrstvou rozšířené reality pro prohlížení stavu stroje, což jim usnadňuje detekci problémů ještě předtím, než je začnou řešit na místě.

V jednom případě bylo využito náhlavní zařízení rozšířené reality s technologií navádění mechanika pomocí pokynů v zorném poli.

To přispělo ke zvýšení jeho výkonu při zapojování řídicí skříně větrné turbíny o 34 %.

Nedávná vylepšení softwaru pro údržbu na bázi rozšířené reality navíc technikům umožňují sledování pozice překryvné vrstvy, aby nedošlo k přemístění obsahu, když uživatel pohybuje tabletem.

5. Odborná podpora

Vzdálená pomoc s využitím řešení rozšířené a virtuální reality umožňuje propojit uživatele v různých geografických lokalitách a řešit problémy společně. Technický problém v USA lze řešit ve spolupráci s technikem v Číně za využití internetu věcí (IoT) a brýlí rozšířené reality s hlasovou funkcí, což odstraňuje cestovní náklady a urychluje proces řešení problémů.

Budete mít zájem:  Alergie Na Kiwi Projevy?

Rozšířenou realitu s vizuálními a hmatovými funkcemi lze navíc použít pro vzdálené ovládání úkonů prováděných roboty v prostředí nepřístupném pro člověka. Takové systémy vzdálené obsluhy umožňují technikům ponořit se do rozhraní virtuální reality a ovládat pohyby robotu, například při svařování nebo sestavování dílů.

6. Bezpečnost

Virtuální realita umožňuje vzdálené monitorování nebezpečných podmínek a tablety s rozšířenou realitou dovolují zavádění údržbových protokolů. Technikům to umožňuje bezpečným způsobem uplatňovat dodržování bezpečnostních norem.

Přední společnost pro těžbu uhlí využila systém rozšířené reality k plánování údržby zařízení pro stěnové dobývání, pásových dopravníků a nakladačů. Tento systém pomocí 3D simulovaných snímků virtuálně replikoval podmínky a scénáře dobývání, například závaly.

Uživatelé jsou v tomto zážitku zcela ponořeni, což přispívá ke zvyšování výkonu, k ochraně zdraví a dodržování bezpečnostních norem.

Virtuální realita umožňuje vzdálené monitorování nebezpečných podmínek a tablety s rozšířenou realitou dovolují zavádění údržbových protokolů. Technikům to umožňuje bezpečným způsobem uplatňovat dodržování bezpečnostních norem.

Přední společnost pro těžbu uhlí využila systém rozšířené reality k plánování údržby zařízení pro stěnové dobývání, pásových dopravníků a nakladačů. Tento systém pomocí 3D simulovaných snímků virtuálně replikoval podmínky a scénáře dobývání, například závaly.

Uživatelé jsou v tomto zážitku zcela ponořeni, což přispívá ke zvyšování výkonu, k ochraně zdraví a dodržování bezpečnostních norem.

Dalším příkladem je využití technologie virtuální výroby automobilovým výrobcem OEM pro navrhování bezpečného a efektivního pracovního prostředí. Použitá technologie imerzivní virtuální reality společně s 3D tiskem a snímáním pohybu celého těla umožnila snížení úrazovosti zaměstnanců o 70 % a omezení ergonomických problémů o 90 %.

7. Skladové operace

Chytré skladové hospodářství představuje průlom v praxi distribuční logistiky, neboť značně zvyšuje přesnost a rychlost plnění objednávek. Využívá rozšířenou realitu pro efektivnější značkování, kódování a správu dodávek.

Protože jednotková cena senzorů již poklesla pod 10 dolarů a všudypřítomnost mobilního signálu rozšiřuje možnosti IoT, proces vyřizování dodávek je nyní mnohem systematičtější, což umožňuje přesné vychystávání a balení. Firmy uvádějí, že u skladníků využívajících rozšířenou realitu se přesnost vychystávání zvýšila až o 300 % a jejich práce se zrychlila o 30 %.

Budoucnost rozšířené a virtuální reality

Rozšířená a virtuální realita se díky IoT sbližují do podoby smíšené reality (Mixed Reality – MR), která poskytuje plynulejší a realističtější zážitek.

Probíhají práce na výzkumu a vývoji miniaturizace zařízení AR, VR a MR se zaměřením na programy napájení pro jejich delší používání před nutností dobití a pro zvýšení flexibility komponent, aby se mohly používat v různorodých prostředích, například za velmi nízkých nebo vysokých teplot a pod vodní hladinou.

Protože již za dva roky nastoupí mobilní sítě 5G, firmy mohou brzy očekávat snížení svých nákladů na mobilní konektivitu, což jedáno masovým využíváním rozšířené a virtuální reality.

Zážitek 360°virtuální reality ve vysokém rozlišení s přenosem videa do náhlavních zařízení rychlostí 80 až 100 Mbit/s znamená, že k provozování aplikací rozšířené a virtuální reality je zapotřebí přesouvat po síti vysokou rychlostí nebývalé objemy dat.

I když tato zařízení v současnosti stojí až 3 000 dolarů, aktivní inovační ekosystém nakonec přinese snížení nákladů na zařízení a technologie, což povede k jejich masovému rozšíření.

Ramkumar V je šéf skupiny pro aplikace technického zajištění a pro testovací řešení společnosti L&T Technology Services. Upravil Mark T. Hoske, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., a Bob Vavra, CFE Media, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. 

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity léčí úzkost. Virtuální realitou

Chodíte do hospod i po nových opatřeních proti koronaviru?

Brno – Stojí v místnosti plné pavouků. Jeden z osminohých tvorů se blíží k člověku, až se téměř dotýká jeho rukou. Noční můra spousty lidí se nyní mění v terapii. Zobrazení situace ve virtuální realitě totiž pomáhá překonat úzkosti. Výzkumem se nyní zabývají vědci z brněnské Masarykovy univerzity.

Ilustrační foto. | Foto: DENÍK/Libor Plíhal

Díky virtuální realitě dokážou psychiatři efektivně zkoumat psychické poruchy. „Můžeme prezentovat situace, které spouští úzkost. Cílem je, aby si lidé na ně zvykli a zbavili se svých problémů. Hodně ale záleží na kvalitní grafice, aby lidé považovali situaci za reálnou,“ popisuje lékařka Elis Bartečků, která za výzkumem stojí.

Podle vědkyně úzkostnými poruchami trpí stále víc lidí. „Úzkost je přirozená reakce těla. Spouští se, když se člověk chystá bojovat nebo naopak utéct. Problém ale je, když lidi zachvátí úzkost v běžných situacích, třeba když mají mluvit s lidmi,“ přibližuje Bartečků.

Přečíst článek ›

Úzkosti lze předejít třeba správným dýcháním, které pomůže snížit bušení srdce. Klidné prostředí pro relaxaci pomáhá navodit virtuální realita. Přístroj lze propojit s EKG, které měří srdeční frekvenci. „Pacient se ocitne v lese u táboráku a snaží se klidně dýchat, aby plamen ohně udržel. Pokud to nedokáže, táborák zhasne,“ vysvětluje psychiatrička.

Lidé podle ní porozumí svému problému spíš skrze plamen ohně než grafické záznamy.

Vědci pomocí virtuální reality dokážou lidi nejen uklidnit, ale i vystresovat. „Pacienti a zdraví dobrovolníci si nasadí brýle a čekají na lékařské vyšetření. Ovšem lékaři pouze chodí kolem a mluví o nich. Někdy se také hádají. My pak můžeme porovnávat, jak ve stresových situacích reagují zdraví a psychicky nemocní,“ sděluje Bartečků.

Nahravá se anketa

  • výzkum,
  • Masarykova univerzita,
  • vědec,
  • virtuální realita,
  • Brno

Škoda Rapid první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Volkswagen Golf první majitel, servisní knížka, koupeno v I, nehavarované Peugeot 308 nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, předváděcí vozidlo Ford Focus první majitel, servisní knížka, koupeno v A Toyota Avensis servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Ford Focus první majitel, servisní knížka, koupeno v F Citroën C5 první majitel, servisní knížka, koupeno v F, nehavarované, v záruce Škoda Rapid první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ + PRODAT AUTO

Budeme žít jako v Matrixu? Virtuální realitu čeká podle expertů ještě dlouhá cesta

V posledních měsících jsme se naučili mnohem víc používat různé aplikace pro on-line konferenční hovory – od Zoomu přes Webex až po Google Meet. Dovedete si ale představit, že bychom si takto volali a komunikovali ve virtuální realitě? 

Nedávná krize by podle Martina Kotka, prezidenta Asociace virtuální a rozšířené reality AVRAR, mohla být pro další rozvoj virtuální reality novým impulsem. Mimo jiné i díky možnostem, které virtuální realita vnáší na pole mezilidského setkávání.

„Když je potřeba distanční kontakt, tak se oproti klasickému telefonátu s daným člověkem vidíme a čteme jeho mimiku. Je to pro nás zkrátka příjemnější,“ popisuje, v čem spočívají výhody mítinků ve virtuální realitě. 

Matrix a Ready Player One představují, kam směřujeme. Zatím tam ale ještě nejsme. Martin Kotek

Jediný problém virtuální reality vidí v tom, že zatím není rozvinutá natolik, aby dokázala plnohodnotně nahradit komunikaci z očí do očí. „Na druhou stranu jde ale každým rokem rychle dopředu,“ upozorňuje Martin Kotek.

Budete mít zájem:  Tasemnice U Psa Léčba?

Nezralá technologie

Virtuální realita ale nemusí sloužit pouze k virtuálnímu setkávání. Využívat ji mohou například muzea k pořádání virtuálních prohlídek z pohodlí domova.

„Koronavirová situace byla impuls k tomu, aby se vývojáři pokusili virtuální realitu lidem protlačit. Nejvíc se nabízelo říct: Když nemůžete chodit ven, pojďte se s kamarády potkávat ve virtuální realitě. Technologie ale dosud tak daleko není,“ přiznává prezident Asociace virtuální a rozšířené reality.

„Tím, že řada firem tvrdila, že se lidé mohou setkávat ve virtuální realitě, jen prokázala  nezralost technologie. Někdy to bylo vysloveně na škodu,“ neskrývá. 

Co naopak virtuální realita výborně umí už nyní? Kde budou její možnosti za dalších pár let? A stane se někdy Jurský park realitou? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R s Martinem Kotkem.

Jedničky a nuly umí léčit naši mysl. Terapií přes virtuální realitu se zabývají čeští odborníci i experti z Oxfordu

Když jedničky a nuly léčí naši mysl. Britské Oxford VR získalo na svou terapii pomocí virtuální reality rekordní investici, čeští odborníci jim však šlapou na paty.

Neuropsychická onemocnění se začínají stávat závažným problémem současné populace.

Psychicky nemocných přibývá i v České republice, jelikož lidé podceňují samotnou prevenci i následnou léčbu, která mnohdy není vůbec jednoduchá.

To by se však mohlo do budoucna změnit díky odborníkům z České republiky i Oxfordské univerzity. Jak v Česku, tak i ve Velké Británii je vyvíjena zcela nová metoda léčby psychických poruch pomocí virtuální reality. A výsledky jsou velmi obohacující, stejně jako investice ve výši téměř 300 milionů korun, která nedávno zamířila oxfordským badatelům.

Mezi nejčastější neuropsychické obtíže patří deprese a úzkost. Jejich důsledkem může být trvalým způsobem poškozeno psychické i fyzické zdraví člověka a může docházet i ke snížení kvality sociálního života.

Studie Global Burden of Disease predikuje, že v první polovině 21.

století budou neuropsychické choroby jednou z nejčastějších příčin předčasných úmrtí a výrazného narušení kvality života lidstva, způsobeného dlouhodobější závažným onemocněním, jako je například deprese.

Jak těmto problémům předcházet? Důležitá je tzv. duševní hygiena, tedy určitý komplex opatření a postupů, jak se psychickým problémům vyvarovat. Příkladem je například osvojování si schopnosti asertivity, udržování aktivních sociálních vazeb, mluvení o svých problémech či vyhýbání se osobnímu prožívání pracovních problémů.

Daniel Freeman z Oxford VR a Ash Patel z Optum Ventures

Foto: Oxford VR

Dobrá rada nad zlato, ovšem někdy je její dodržování extrémně náročným úkolem, zvláště pokud člověk pracuje ve stresovém prostředí, popřípadě se mu příliš nedaří v osobním životě. I proto je podle Světové zdravotnické organizace postižen některým z duševních onemocnění každý čtvrtý člověk.

Pomocnou „virtuální“ ruku chtějí těmto osobám podat vědci z Oxfordské univerzity. Na tamní katedře psychiatrie probíhal v posledních dvaceti letech výzkum pod vedením Daniela Freemana, který zkoumal potenciál virtuální reality při léčbě osob s úzkostmi, depresemi a také posttraumatickými poruchami.

Že jedničky a nuly skutečně mohou mít na psychiku člověka pozitivní vliv, poprvé Freeman nastínil ve své studii z roku 2018, která dokázala, že VR terapie skutečně může nalézt coby doplněk klasické léčby své uplatnění v terapeutických postupech léčby osob s psychickými problémy.

Studie zároveň demonstrovala schopnost tzv. automatizované VR terapie transformovat zdravotní péči tím, že nemocným umožňuje přístup ke stejně kvalitním léčebným postupům v podstatě kdekoliv na světě. Stačí, aby si jen nasadili VR headset, a ocitnou se v prostředí, které jim pomůže bojovat s problémy.

Největší investice svého druhu

Společnost Oxford VR, pod kterou nová terapie vznikla, má nyní možnost rozvíjet své poznatky v daleko větší míře, a to díky investičními kolu, ve kterém se jí podařilo získat 12,5 milionu dolarů, tedy přibližně 288 milionů korun. Mezi hlavní investory patří Optum Ventures s podporou Luminous Ventures, kteří se přidávají k dalším investorům v podobě Oxford Science Innovation či GT Healthcare Capital Partners.

Tato investice prozatím představuje nejvyšší investiční financování VR terapie ve Velké Británii a celé Evropě.

Oxford VR ji mimochodem využije i pro svou expanzi do Spojených států, kde má strategické partnerství s Národním inovačním střediskem pro duševní zdraví a již zde vede několik pilotních programů.

Podobnou spolupráci vede Oxford VR i s univerzitou v Hongkongu. Ve Velké Británii již testuje svou VR terapii prostřednictvím Národní zdravotní služby.

Prostředí virtuální terapie je poměrně jednoduché, ale přináší daleko lepší výsledky, než jaké byly očekávány

Foto: Oxford VR

„Oxford VR zvolil přístup založený na technologiích, aby vytvořil řešení založená na poznatcích, díky nimž bude léčba přístupnější pro pacienty, kteří ji potřebují. Věříme, že řešení Oxford VR budou přínosem pro ty, kteří potřebují přístup k vysoce kvalitní a efektivní kognitivně behaviorální terapii,“ řekl v oficiálním prohlášení Ash Patel, ředitel Optum Ventures, jednoho z investorů.

České VR úsilí

Pracoviště na Oxfordské univerzitě ovšem není v Evropě zdaleka jediné, které se zabývá pozitivním přínosem VR v léčbě psychických poruch.

Hned několik projektů tohoto typu je vedeno i v České republice, přičemž jednoznačně nejdále je se svým výzkumem tým doktorky Ivety Fajnerové z Národního ústavu duševního zdraví (NÚDZ), který se zabývá využitím virtuální reality u tréninku kognitivních schopností u seniorů.

„V rámci tohoto projektu vzniká ucelený systém pro trénink kognitivních schopností v prostředí virtuálního města, který je aktuálně testován u českých seniorů. Trénink je zaměřen zejména na různé typy paměti a prostorovou navigaci, ale také soustředění, rozhodování a plánování,“ popisuje jedinečný projekt pracovní skupina Ivety Fajnerové pojmenovaná Virtuální realita v neurovědách.

Iveta Fajnerová se podílí také na dalším projektu, ve kterém spolupracuje NÚDZ s Českým institutem informatiky robotiky a kybernetiky pod ČVUT (ČVUT CIIRC).

„Projekt reaguje na komplexní společenské změny spojené s životem v prostředí (velko)města, které je často spojováno s působením nadměrné stresové zátěže, informačním zahlcením a nedostatkem volného času, ale také anonymitou a nedostatkem sociálních vazeb v prostředí případných davových situací,“ popisuje zaměření projektu docentka Lenka Lhotská z ČVUT CIIRC.

Ukázka VR města z projektu NÚDZ

Všechny tyto faktory mohou v člověku prohlubovat či rozvíjet symptomy úzkostných poruch, včetně sociálních a specifických fobií a agorafobie.

Cílem projektu je vytvořit terapeutický software, který bude pacienty vystavovat situacím, s nimiž se v reálném městě setkáváme.

V podstatě tak čeští vědci pracují na podobném principu jako doktor Freeman, který léčí strach z výšky pomocí virtuální simulace pohybu ve výškách, viz video výše.

Posledním projektem, který se také v mnohém podobá tomu oxfordskému, je projekt Pharma Brain, v němž se mimo jiné nachází uplatnění terapie obsedantně-kompulzivních poruch prostřednictvím VR simulace reálných životních situací odehrávajících se ve virtuálním domě. Simulace má za cíl provokaci symptomů a jejich oslabení v kontrolovatelném prostředí.

Cílem projektu, který se taktéž odehrává pod taktovkou skupiny Virtuální realita v neurovědách, je postupné vytváření dalších různorodých prostředí určených pro pacienty s fobiemi a dalšími typy úzkostných poruch.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector