Kde jezdit v Česku na kole?

Michael Moureček se podíval z okna a přemítal: „Kdybych měl jet sám, tak v tomhle počasí určitě nevyrazím.“ Byl únor 2019, venku mrzlo a silnice pokryl sníh. Spoluzakladatel značky Festka přitom rozhodně není „z cukru“, cyklistiku miluje a dříve se jí věnoval profesionálně.

Vyjet v tom počasí ho ale tehdy vůbec nelákalo. Nakonec přece jen vyrazil, byl už totiž domluvený se svým parťákem. S kamarádem, kterého neodradí ani špatné počasí − s hollywoodským hercem Orlandem Bloomem. „Je to tvrďák. Klidně odjede sto kilometrů v dešti.

Nikdy by nezavolal, že to ruší,“ vysvětluje.

Bloom se v Česku na delší dobu usadil v rámci natáčení seriálu Carnival Row. Jako nadšený cyklista se pak začal zajímat o koupi kola, až se dostal k lidem okolo Festky. „Jednou mi volal kamarád, jestli bychom nedokázali Orlandovi pomoct.

A vzniklo z toho přátelství, jezdíme spolu už čtyři roky,“ přemítá. Na začátku srpna si od české značky známý herec vyzvedl nové kolo.

„Během karantény mi hlásil, jak jezdí doma a jak se těší, až se zase v Česku projedeme,“ popisuje Moureček a z jeho slov přitom nečiší obdiv k filmovému Legolasovi, ale k muži oddanému cyklistice.

Na kolo jako do baru

Cyklistika zažívá celosvětový boom a zvedá se i věk, kdy nadšenci s jízdou na kole začínají. Také proto se v rámci toho vymezila i takzvaná „vysoká cyklistika“, jak ji Moureček označuje. Věnují se jí obvykle lidé kolem čtyřiceti let a cestu na kole berou jako společenskou záležitost.

Chtějí mít hezké kolo a ukázat jím svůj status, což u běhání nemohou. „Připomíná to golfové kluby. Ne nadarmo se říká, že cyklistika je nový golf,“ tvrdí. Jako například v Bangkoku, kde se rozhodli postavit okruh kolem letiště. „Je osvětlený 24 hodin denně a lidé tam neustále chodí.

Je to pro ně jako výprava do baru, jdou mezi lidi a podle toho se i obléknou. Úplně to změnilo tamní trh s oblečením,“ přibližuje Moureček.

Kde jezdit v Česku na kole? Kde jezdit v Česku na kole? Kde jezdit v Česku na kole? Kde jezdit v Česku na kole? Kde jezdit v Česku na kole? Kde jezdit v Česku na kole?

Právě na rostoucí popularitu „vysoké cyklistiky“ se před deseti lety rozhodl vsadit, když spolu s kamarádem Ondřejem Novotným značku založil. Byla to přitom spíše náhoda. Moureček dříve závodil na dráze i silnici, posbíral celou řadu medailí z republikových šampionátů.

Rozhodl se ale skončit kariéru dříve, než ho k tomu přimějí okolnosti. Kola pak nějakou dobu nechtěl ani vidět, než se jeho blízcí rozhodli v něm onu vášeň znovu zažehnout tím, že mu ke 30. narozeninám bicykl nadělí.

Tedy… nadělili mu spíše slib darování kola, protože věděli, že konkrétní kus si bude chtít vybrat sám. V té partě byl i Novotný. „Jaké kolo si koupíš?“ ptal se a čekal, že uslyší nějakou zavedenou značku. Místo toho ale Moureček odvětil, že by rád nějaké na míru.

Tehdy v něm poprvé začala klíčit myšlenka, z níž se poté zrodila Festka.

Uvažovali jako řada dalších startupistů: především chtěli hezká kola pro sebe. A tak nasedli do auta, vyrazili do Londýna, nakoupili několik rámů, na které dali svá jména.

Pak si ale řekli, že přece nemůže být tak těžké vyrobit kolo celé, a začali zjišťovat, zdali by se v Česku našly firmy, které by jim dodaly součástky. „Překvapilo nás, kolik špičkových společností tady je a nikdo o nich neví.

Měli jsme ambice s nimi začít kooperovat a vytvořit vlastní značku. Pořád jsme ale mysleli, že to budeme dělat pro nás, možná ještě pro známé,“ vzpomíná Moureček.

První kolo dali dohromady u Ondřeje Novotného v obýváku na Vánoce. Mezi známými se další zájemci nenašli, zato jejich kolo zaujalo řadu lidí na ulici.

Důležitý zlom přišel na výstavě ručně dělaných kol v USA, v roce 2012 pak úspěšně uspořádali fundraising, který přinesl především marketingový efekt. „Prodávali jsme tam kola nakonec za stejné peníze, jako byly výrobní náklady,“ ohlíží se Moureček.

„Ale získali jsme prostor v médiích, což nám pomohlo dostat se na světovou mapu. Lidé z Asie nebo Austrálie se nám nebáli svěřit peníze. To byl strašně důležitý moment.“

Po pěti letech pak dotáhli kolo, které neslo všechny charakteristické prvky, jichž chtěli docílit: náročný design, dobrý výběr komponentů a spolupráce se špičkovými firmami.

Později se rozhodli začít vyrábět rámy kol s využitím grafitu, tuhou formou uhlíku, používanou v materiálech pro kosmonautiku.

Tím si jednak udělali jméno jakožto výrobce pouhých pár kilogramů vážících kol, ale především je díky tomu Evropská kosmická agentura (ESA) připsala do „vesmírného inkubátoru“. Do programu, který pomáhá firmám zařazujícím vesmírné technologie do běžného života.

„Každý v průmyslu říká, že má vesmírnou technologii. Nám to nikdo nevěřil a najednou jsme na to dostali razítko,“ pochvaloval si Moureček. Spolupráce s ESA přinesla Festce prestiž, nové kontakty a v neposlední řadě také finance na další vývoj.

Bicykly na míru

S poklidnými časy letos zamíchala pandemie koronaviru, kvůli níž se prakticky všechny obchody, v nichž byla Festka k dispozici, najednou zavřely. A tak se firma obula do komunikace na sociálních sítích, aby šedesátiprocentní ztrátu prodejů vykompenzovala.

To se jim povedlo, firma zásadně zvedla podíl přímo prodaných kol, částečně snad i proto, že se cyklistika v časech řádění viru ukázala jako bezpečná varianta sportování.

Přesto nelehká doba dopadla i na tuto partu, zkomplikovalo se fungování dodavatelského řetězce, zrušit se musela plánovaná roadshow po světě i několik setkání výrobců, jichž se měli účastnit.

Moureček s Novotným však nesmutní. V jejich dílně na pražských Vinohradech to žije a letos by odtamtud mělo putovat ke klientům asi 250 kol, což znamená obrat kolem 30 milionů korun. „Po deseti letech fungování máme rok nula.

Trvalo nám pět let vyvinout produkt, se kterým bychom byli spokojeni. A dalších pět let dotáhnout všechny prodejní procesy,“ líčí Moureček.

„Teď jsme na startovní čáře, můžeme si dělat, co chceme a pracujeme na nové generaci produktů,“ naznačí tajemně velkolepé novinky, které firma chystá na podzim.

Již před časem Festka uvedla, že se chce víc soustředit na unikátní kola na míru, tedy taková, jako byl třeba loňský model Porcelain pro thajského sběratele porcelánu.

Ultralehký rám kola pokrývá ilustrace Michala Bačáka, který na něj zaznamenal životní cestu majitele v dekorativním duchu. Jedinečný model stál 830 tisíc korun. Dříve vytvořila Festka ve spolupráci s Nespressem kolo z recyklovaných hliníkových kapslí.

O řadě dalších modelů na míru pak kvůli diskrétnosti nemohou zakladatelé mluvit.

A tak se ptám aspoň na trendy, které nyní cyklistickým světem hýbou. Kromě rozvoje deskových brzd je to prý především nástup gravelových kol, která univerzálně fungují na různých površích a odpovídají tak na touhu cyklistů opustit nebezpečné silnice.

„Obrovským nastupujícím trendem je také bikepacking, tedy používání sofistikovaných brašen, které drží tvar. Rozjela se touha po kempování, a to i u lidí, kteří jsou zvyklí spát v pětihvězdičkových hotelech.

Teď jedou na kole do přírody, uvaří si na ohni a mají jen věci, které se jim vejdou do tašky pod brašnou,“ říká Moureček.

Aktivní investor

Loni Festka prošla restrukturalizací. Opustil ji miliardář Michal Korecký a vstoupili do ní Lukáš Šebesta, muž se zkušenostmi ze zbrojařského průmyslu, filmový producent Fady Salamé a Tomáš Berdych. Někdejší čtvrtý tenista světa začal na Festce jezdit už když měl na okruhu delší volno kvůli problémům se zády.

S partou kolem značky si sedl, a tak právě do Festky vedly jeho pracovní kroky po ukončení tenisové kariéry. „Na přelomu minulého roku se naskytla možnost do ní vstoupit. Zakladatele Ondru s Michalem znám přes partu kamarádů delší dobu,“ říká Berdych.

„Velké pozitivum je, že Festka je česká značka, veškerá výroba se odehrává v Česku a je to malosériová výroba luxusního produktu, což mě na tom moc baví. A cyklistika mě hodně baví obecně, takže to spojení byla jasná volba.“

Bývalý wimbledonský finalista však nechtěl zůstat jen v roli investora pozorovatele, zatoužil se na chodu firmy výrazněji podílet, a tak se účastní i klíčových porad. „Pro mě je velkým překvapením, s jakým zápalem do toho jde, jak se tomu věnuje.

Pohled zvenku je pro nás důležitý, můžeme snáz porozumět zvyklostem určitých sociálních skupin,“ říká Moureček. A Berdych dodává: „Snažím se přispět zkušenostmi a jinak se snažím víc a víc zapojovat do procesu, protože mě baví, když vzniká něco takhle unikátního.“ Nemluvě o bohaté síti kontaktů, které během tenisové kariéry nasbíral.

I díky ní si Festku pořídil třeba Španěl Nicolás Almagro, Berdychův vrstevník a bývalý devátý tenista žebříčku.

Většinu zákazníků má Festka v Asii, zhruba 60 procent, zbylých 40 se pak dělí víceméně rovnoměrně mezi Evropu a Ameriku. Jak upozorňuje Moureček: „Zejména v západním světě se lidé přestali stydět se zpotit. Řada z nich si ale při běhání zničila kolena, tak jim lékaři doporučili kolo.“ A když si pak vybírají jaké, hodně jich sahá po osvědčeném produktu z Česka.

5 způsobů, jak strávit dovolenou na kole | We Love Cycling – Česká republika

Chtěli byste strávit dovolenou aktivně na kole, ale nevíte, jak se zorientovat v široké nabídce cestovních kanceláří, jak vybrat lokalitu a správnou náročnost? Připravili jsme pro vás přehled populárních typů cyklo-dovolených, abyste věděli, jaký rozpočet budete potřebovat a jaké výhody a nevýhody který způsob rekreace přináší.

S kolem pod stan po Evropě

Tento typ dovolené kombinuje romantiku spaní pod stanem s krásou objevování nových míst na kole. Je to navíc i jeden z nejlevnějších způsobů, jak si zajezdit v zahraničí.

Budete mít zájem:  Zabije EET farmářské trhy?

Existuje několik možností, jak takovou dovolenou realizovat. Nejdobrodružnější je vybavit si kolo tak, aby uvezlo stan a spacák a vyrazit.

Můžete ale využít i cestovní kanceláře, které zajistí přepravu potřebného materiálu.

Mezi vyhlášené evropské lokality patří například stezka podél řeky Mohan. Měří skoro 600 km, je oddělená od silnice, má mimořádně kvalitní povrch a je výborně značená. Kolem trati je navíc spousta možností, kde přespat.

Další velmi populární je cyklostezka podél řeky Loiry, která měří přes 800 km a je plná nádherné architektury francouzských zámků. Asi nejznámější je Podunajská cyklostezka, která měří 1250 km a nabízí nenáročnou cyklistiku bez velkého převýšení.

Oblíbená je i kopcovitější oblast Andalusie a vínem proslulá Provence.

Náročnost

Náročnost je v tomto případě volitelná, výše zmíněné cyklostezky nabízejí velkou spoustu kempů, takže denní vzdálenost si lze vybrat. Romantika přespávání ve stanu každou noc jinde má však svá úskalí.

Regenerace i odpočinek nemusí být tak dobré, jako když spíte v pohodlné posteli.

Tento typ cyklo-dovolené je tedy vhodný buď pro dobré cyklisty, kteří mohou plánovat etapy s rezervou nebo pro výletníky zvyklé na život ve stanu.

Kde jezdit v Česku na kole?

Cena

Pokud se vydáte ve dvou s vlastním stanem, tak za 14dení v kempech (Španělsko, Francie) zaplatíte dohromady okolo 3500-7000 Kč podle toho, jak hezké a vybavené kempy vyberete.

K tomu připočítejte pár tisíc za dopravu na místo a máte poměrně levnou dovolenou, na kterou jen tak nezapomenete. Pokud se vám nechce plánovat a oceníte průvodce, vyřešenou dopravu a hotové snídaně, tak můžete využít i služby cestovních kanceláří.

Ceny začínají na 14000 Kč za osobu za 14 dní. Vlastní stany ale budete potřebovat tak či tak.

Exotická etapová cyklo-dovolená

Lákalo by vás prozkoumat na kole starověké ruiny Polonnaruwy na Srí Lance jako jednoho z našich redaktorů? Potom jste ideálními adepty na exotickou cyklo-dovolenou s cestovní kanceláří. V nabídce najdete lokality jako Maroko, Filipíny Vietnam, Kuba, Nepál, Patagonie, Gruzie či zmíněná Srí Lanka.

Velkou výhodou je, že nemusíte řešit ubytování, studovat okolí, dopravu a komplikovaně plánovat trasu tak, abyste viděli co nejvíce zajímavých míst. Po předem vybrané trase prozkoumáte každý den jinou lokalitu a etapovým stylem tak překonáte kus exotické země.

V ceně nejčastěji budete mít i průvodce a transport zavazadel i kol.

Kde jezdit v Česku na kole?Polonnaruwy na Srí Lance, exotický cyklovýlet.

  • Náročnost
  • Na zájezdech tohoto typu většinou najezdíte 350-450 km za 2-3 týdny, takže celková náročnost je nízká až střední, s výjimkami jako Nepál, kde můžete nastoupat přes 10000 m, což je spíše pro pokročilé.
  • Cena

Tento typ dovolené patří jednoznačně mezi nejdražší. Ceny se pohybují v rozmezí 30000-70000 Kč za osobu za 14 dní.

Cyklopobyty

Cyklopobyty jsou asi nejbližší formou klasickým dovoleným. Spíte na jednom hotelu či pensionu, máte k dispozici autobus, který vás rozveze po okolí a můžete se spolehnout na přichystanou snídani a večeři.

Výhodou je také program, který často kombinuje poznávací dny bez kola a zajímavě naplánované cyklovýlety.

Velmi populární jsou pro tyto pobyty cyklostezky v prostředí Alp, zejména tedy Rakousko, Švýcarsko, Francie, Itálie a Slovinsko.

Kde jezdit v Česku na kole?

Náročnost

Cestovní kanceláře většinou nabízí velmi dobře zvladatelné trasy 25-60 km za den. Často máte v jeden den k dispozici dvě alternativní trasy s rozdílnou náročností. Výhodou ubytování a autobusu k dispozici je i možnost si trasu kdykoli zkrátit, takže na cyklopobyt může opravdu každý.

Cena

Desetidenní cyklopobyt vás vyjde většinou okolo 15000 Kč, ať už je to v Dánsku nebo na Korsice. Zajímavé jsou ale i prodloužené víkendy v Alpách, které vyjdou okolo 5000 Kč na osobu.

Soustředění

Pro zapálené výkonnostní cyklisty je často ideální dovolenou soustředění.

Týden v horách, každodenní náročné trasy pod vedením trenéra, mechanik k dispozici a parta cyklo-nadšenců, to vše je na tomto typu dovolené standard.

Jestli vás takový zážitek láká, hledejte destinace jako Livigno, Gargano, Mallorca, Algarve nebo Zell am See. To vše jsou vyhlášené oblasti, kam jezdí každoročně trénovat i špičky světové cyklistiky.

Náročnost

Toto je varianta pro výkonnostně založené cyklisty a odpovídá tomu i program. Trasy pro silniční kola mají často přes 100 km za den s vysokým převýšením i přes 3000 m. Pro horská kola jsou trasy většinou okolo 60 km s downhilly, kde naklesáte i 4000 m.

Cena

Ceny velmi záleží, jaký komfort si dopřejete. Třeba zájezd na 6 dní autobusem v Livignu ve vlastním apartmánu najdete za 8000 Kč. Naopak týden na Mallorce v krásném hotelu s wellnessem, zapůjčením špičkového kola a sportovní výživou v ceně může vyjít i na 25000 Kč.

Cyklo dovolená v ČR

Nejjednodušší je cyklo-dovolenou naplánovat u nás v Česku. Je pravda, že spoustu tras se dá zvládnout za prodloužený víkend, ale i přesto Česká republika nabízí několik velmi zajímavých lokalit, které za delší dovolenou na kole stojí.

Pokud vás láká etapový styl dovolené, tak se přímo nabízí Labská stezka, která má na našem území 370 km a u Mělníka lze navázat na Vltavskou cyklistickou cestu, která měří dalších 270 km. Obě trasy patří mezi nejkrásnější a zároveň nejpohodovější trasy u nás.

Z říčních tras stojí za zmínku i velmi atraktivní cyklostezka podél Ohře, která měří 300 km. Pokud rádi spojíte příjemné s ještě příjemnějším, tak jsou vítězem jednoznačně Moravské vinařské stezky, síť 1250 km cyklotras propojující přes 300 vinařských obcí Jižní Moravy.

A pokud vás láká ubytovat se na jednom místě a poznávat okolí, tak vás určitě okouzlí Šumava nebo Beskydy. Inspirovat se můžete i nějakými z našich zdokumentovaných stezek, například cyklotrasu z Otrokovic do Vizovic.

Kde jezdit v Česku na kole?Trasu cyklovýletu do Vizovic můžete zakončit na Zámku Vizovice. Foto: Deník.

Náročnost

Trasy lze vždy naplánovat tak, aby je zvládli začátečníci, ale aby se vyžili i pokročilí. Labská stezka patří mezi ty snadnější, naopak Beskydy a další kopcovité oblasti ocení pokročilí.

Cena

Cena záleží na vašem rozpočtu a požadavcích. Pokud se spokojíte s málem a máte omezený rozpočet, tak s trochou plánování seženete ubytovnu za pár stovek na osobu a noc. Pro náročnější pak lze najít dovolenou v prostoru moravských vinařských stezek, kde dostanete naplánované trasy i zastávky na občerstvení ve sklípcích.

Který způsob cyklo-dovolené je pro vás ten pravý?

Pro ty, kteří ještě dovolenou na kole nezažili je ideální pořídit si cyklopobyt s cestovkou. Nemusíte tak nic řešit ani se obávat, že trasy neujedete. Pro ty zkušenější už je možnosti nespočet a záleží na preferencích.

Pokud toho chcete najezdit co nejvíc, poohlédněte se po nabídkách s klíčovými slovy soustředění, kemp nebo trénink. Pokud vás láká romantika a silné zážitky, vyrazte se stanem nebo do dalekých zemí.

Na kole bude vždycky co objevovat.

Sedm užitečných tipů pro jízdu na kole ve městě

Pokud chce našinec ve velkém městě dojíždět denně do práce na kole, musí mít hlavně pevné nervy a rychlé reakce a také je potřeba umět předvídat. Připravili jsme pro vás několik tipů pro snadnější a bezpečnější pohyb na kole po městě.

Česká republika patří k cyklistickým velmocem, Češi však stále na kole spíš sportují. A tak nás při víkendových výletech do přírody předjíždí pestrobarevní konzumenti kilometrů, ale denně do práce dojíždí jen malé procento nadšenců. Jak uvedl web Kolo.

cz: “Obléci si upnutý trikot potištěný reklamami, naložit na střechu automobilu 4 horská kola v ceně často v součtu vyšší než cena auta a vyrazit do drsné horské destinace typu jižní Čechy je u nás naprostou normou, nad kterou se nikdo ani na vteřinu nepozastavuje.

Naproti tomu nasednout v normálním oblečení či šatech na kolo s pár převody a vyjet do víru města je vnímáno jako naprostý extrémismus a vrchol nezodpovědnosti ke svému zdraví a drzosti vůči slušným občanům, kteří spěchají ve svém klimatizovaném automobilu vydělávat na jeho leasing.

Záleží samozřejmě na místních podmínkách. V Pardubicích, Jindřichově Hradci či Kroměříži je cestování na kole snazší, než – řekněme – v Liberci.

Obecně lze ale konstatovat, že situace okolo ježdění na kole ve velkých městech se pomalu mění k lepšímu.

Kdo někdy navštívil třeba Vídeň, určitě namítne, že k dokonalosti máme v Česku stále daleko, ale drobné změny ve prospěch cyklistů jsou i v Praze či Brně konečně trochu vidět.

Budete mít zájem:  Alergie Na Ořechy Projevy?

Většina českých měst zatím nejsou na cyklisty moc připravena, i když se to pomalu mění k lepšímu. Chcete se podívat, jak to může fungovat – zajeďte si na návštěvu třeba do Vídně. (Foto: Thinksstockphotos.com)

Protože v letním období téměř každodenně jezdím do práce na kole, připravila jsem si pro vás několik tipů pro bezpečnější městské ježdění.

Výhody každodenního dojíždění do práce na kole jsou jasné přitom jasné: V Brně ušetřím denně 50 Kč za jízdenky na tramvaj, a jak mi prozradila fitness aplikace na telefonu, dvěma šestikilometrovými jízdami na kole spálím denně 300 kalorií. A to rozhodně není k zahození.

Základem úspěchu je dobrý plán trasy

Cesty po městě na kole se většinou odehrávají ve směru periferie – centrum a zpět.

Před první cestou se vyplatí strávit pár minut nad internetovými mapami a najít si takovou cestu, která nepovede příliš frekventovanými ulicemi. A to i za cenu toho, že vaše cesta do práce bude o trochu delší.

V mém případě si zajíždím asi 1,5 kilometru, vyhnu se však dvěma komplikovaným křižovatkám a místům se častými dopravními zácpami.

Kde jezdit v Česku na kole?

Nespěchejte!

Velmi důležité doporučení. Mnoho lidí si ranní cestu do práce na kole plete s časovkou na Tour de France a jede zbytečně rychle.

Ušetřených pár minut rozhodně nestojí za propocené tričko a bolavé nohy, navíc jsou tyto důsledky rychlé jízdy nepříjemné pro vaše kolegy v kanceláři. Obzvlášť pokud nemáte v práci sprchu. Snažte se jezdit spíš pomaleji a pravidelným tempem.

Pokud se příliš potíte a nemáte sprchu, při příjezdu pomůže se převléknout do suchého oblečení.

Jízda po chodníku – není košer, ale někdy je to nutné

Stojím si za názorem, že cyklisté by neměli jezdit po chodníku. Zvlášť v českých městech ale často není vyhnutí a kratší jízdu po chodníku je nutné do trasy zařadit.

Na druhou stranu hlavně podél výpadovek z centra naleznete spoustu chodníků, které nejsou využívané a po nichž můžete bez problémů jet. Po chodníku jeďte samozřejmě pomalu a opatrně. Pozor hlavně na lidi, kteří vyházejí z domů.

Je zajímavé, že cyklisté na městkých či skládacích kolech vnímají při jízdě na chodníku větší toleranci chodců, než “papoušci” na horských kolech.

Ukazujte změnu směru

Ukázat směr odbočování nataženou paží je velmi důležité, jen málo cyklistů to ale důsledně dělá. A to je samozřejmě špatně.

Ukázáním směru odbočení dáte o svém záměru vědět hlavně řidičům, kteří jedou za vámi a ti se pak mohou této situaci přizpůsobit (zpomalit).

Z počátku jsem k ukazování také přistupovala trochu laxně, jakmile jsem ale začala po centru města více jezdit autem, rychle jsem změnila názor.

Zpětné zrcátko – užitečný pomocník

V městském provozu také velmi oceníte zpětné zrcátko, diky němuž máte přehled, co se děje za vámi. Nemusíte mít strach, že si kolo zohyzdíte nějakým velkým neforemným zrcadlem. V cykloprodejnách je možné najít i pěkná malá zrcátka, které instalujete na řídítka, případně miniaturní zrcátko, jež si připevníte na helmu.

Buďte vidět

Světlo, blikačka – to je jasné, hlavně za šera. Velmi dobrým prvkem pasivní bezpečnosti jsou navíc také odrazky na pedálech. Řidič auta totiž v šeru vidí také pohyb vašich nohou.

Odrazky na pedálech jsou navíc také poměrně subtilní, nemusíte mít proto strach, že byste se jejich instalací nějak společensky znemožnili. A důležité je samozřejmě i vhodné oblečení.

S reflexní vestou to přehánět nemusíte, ale jet večer na kole oblečeni jako na ples gotické subkultury také není zrovna ideální.

Kupte si mětské kolo

Jak zaznělo v úvodu Česko je velmoc ve sportovním ježdění. Do města se však mnohem více hodí praktičtější městské nebo skládací kolo. Na městském kole sedíte vzpřímeně, nebolí vás tolik záda a lépe můžete vnímat svět kolem sebe.

Výhody skládacích kol jsou jasné – dobře se kombinují s městskou dopravou – odborníci to nazývají intermodalita. Prostě chvíli jdete na kole, chvíli autobusem… Dobrým řešením pro pohyb ve městě je také jakékoli staré kolo z bazaru. A čím starší vypadá, tím lépe.

Takové kolo si totiž můžete s klidným srdcem nechat uvázané třeba před kavárnou.

Kde jezdit v Česku na kole? Kde jezdit v Česku na kole?

Jak jezdit na gravelu. | Kola Trek (CZ)

Jízda na šotolinových cestách se v posledních době stala velmi populární metodou jak si užít další čas navíc v sedle. Není se čemu divit – počet cest k prozkoumání se rázem zvýší a na šotolině je prostě větší zábava než na zpevněných cestách, není tam žádný provoz a zvládne to opravdu kdokoliv.

Štěrkoletci jsou obecně známí jako lidé, kteří umí z každé vyjížďky udělat plnotučné dobrodružství. Chcete se připojit k nejrychleji rostoucímu segmentu dnešní cyklistiky? Zde najdete vše, co potřebujete vědět o gravel strojích a výbavě, aby vaše první šotolinové dobrodružství opravdu stálo za to.

Gravel biky jsou univerzální kola na více povrchů, která jednoduše snáší přechod z pevných cest na štěrkové cesty. Jsou ideální volbou pro dny, kdy se nemůžete rozhodnout, do jakého terénu vyrazíte.

Gravel biky jsou formálně neformální záležitostí cyklistického světa – na první pohled business, ale i zábava. Většina jich disponuje řídítky s oblouky a pohodlnou geometrií podobnou endurance silničním kolům s tlustými plášti, které spíše najdete na horských kolech.

Díky širším plášťům je jízda pohodlnější a ve volném terénu máte lepší přilnavost.

Kola jsou specificky navržena na šotolinu, mají rovněž i montážní úchyty navíc, abyste mohli vozit větší výbavu a více vody. Své pole průzkumnosti tak můžete rozšířit do větších dálek.

Ve svém nitru je gravel bike velmi totožný se silničním kolem: teoreticky si můžete dělat co chcete. Ale právě gravel je pohodlnější a účinnější, protože tyto stroje jsou specificky navrženy právě na těžší povrch.

Pokud se cítíte v náladě a nemáte zrovna u sebe gravel, doporučujeme vyrazit ven na kole s kotoučovými brzdami a širšími plášti. Díky těmto prvkům budete mít nad kolem více kontroly a jistoty. Oceníte především brzdný efekt v blátivém terénu.

Zobrazit gravel biky Trek

To, co si oblečete, když vyrazíte vstříc šotolinám, je čistě subjektivní záležitost. Můžete vyrazit komplet aero se všemi prvky nebo zvolit ležérnější styl. Na gravel akcích pak můžete spatřit ostatní jezdce takřka v čemkoliv od lycrových kraťasů až po kalhoty ustřižené nad koleny. Nejdůležitější je však zvolit si cokoliv pohodlného.

Na dlouhé jízdy je specificky cyklistické oblečení vždy lepší. Kraťasy s laclem nebo bez mají našitou vložku, která udržuje citlivé partie v pohodlí. Cyklistické dresy mají většinou tři zadní kapsy, ve kterých můžete vozit nezbytné drobnosti, jako je nářadí nebo svačina.

Každé velkolepé dobrodružství většinou začíná spoustou stránek, detailním plánováním a neustálým balením. No dobře – ta nejlepší dobrodružství jsou většinou spontánní akce, ale pokud máte vše připraveno, můžete čelit volání divočiny hned, jakmile jej zaslechnete.

Doporučujeme

– Spoustu vody – Přední a zadní světla pro denní svícení – Rukavice – Nosiče s brašnami, brašny do rámu a lehký batoh na záda – Sadu nářadí s náhradními dušemi, pumpičkou a multiklíčem

– Mapu a GPS navigaci

Průzkum nepoznaného vás někdy může dovézt na krásné (a rozptylující) místa, ale povrch šotoliny se může velmi rychle změnit, takže pro jistotu raději neustále sledujte, co se děje před vámi.

Je důvod proč gravel biky mají tolik různých úchytů. Byli byste překvapeni, kolik vody budete potřebovat, když vyrazíte vstříc off-roadovému dobrodružství. Obzvláště, když se pohybujete na zapadlých cestičkách, kde je přístup k pitné vodě velmi omezený.

Není žádným překvapením, že šotolina není hladká jako zpevněné cesty, na které jste zvyklí. Je zcela přirozené, že během jízdy v drsném terénu se snažíte ruce a nohy zpevnit, ale právě naopak se snažte zůstat uvolnění. Vibrace chcete tlumit a ne proti nim bojovat.

Nezpevněný terén znamená menší přilnavost, jízda ve stoje tak může způsobit protáčení zadního kola.

Gravel závody jsou prostě takové, jaké si je uděláte. Samozřejmě můžete postrašit konkurenci. Nebo se můžete rozhodnout pokořit si svůj osobní rekord. Je však úplně jedno, proč se na takový závod vydat, ale vždy počítejte s afterparty. Komunita štěrkoletců je stejně tak o zábavě jako o protnutí cílově čáry.

Tak se předveď, štěrkolete! Checkpoint je vaše brána do světa terénního dobrodružství. Najděte si svůj.

Budete mít zájem:  Kdy jít hned na oční: riziko ztráty zraku je již v řádu týdnů

Další informace

Perfektní pláště Tubeless Ready s minimálním valivým odporem dodají jistotu v terénu a zamezí defektům na šotolinových úsecích.

Další informace

Jezdit, kempovat, a zase znovu. Zde najdete vše, co potřebujete vědět o cykloturistickém dobrodružství

Další informace

České cykloléto: Plánujete dovolenou na kole? Máme pro vás 10 tipů na skvělý výlet!

Hodně zážitků za málo dřiny. To je čtyřiadvacetikilometrová trasa po jihočeských památkách UNESCO. Trasa začíná v Českém Krumlově a nejprve vede na rozcestí U Modrého obrazu.

Na tomto místě se zastavte a prohlédněte si vyobrazení Ježíše Krista na modrém podkladu, které je vzpomínkou na nešťastnou událost z roku 1787, kdy pytláci pověsili knížecího hajného hlavou do mraveniště.

Tady se rozhodněte, jestli uděláte odbočku a dáte si trochu do těla při výjezdu přes nejvyšší vrchol Blanského lesa Kleť na Josefovu věž, nejstarší kamennou rozhlednu v Čechách, odkud za dobrého počasí můžete spatřit Alpy. Jestli se vám šlapat nechce, pokračujte přes Holubov dále do Křemže až do typické jihočeské vesnice Holašovice.

www.ckrumlov.info/php

2. Na kole za čarodějnicemi

Naučná trasa nádhernou krajinou Jeseníků je určená pro všestranně odolné cyklisty. Má dvě části: šumperskou, která měří 91 km, a jesenickou v poloviční délce. Vede po místech, kde se v 17. století odehrávaly čarodějnické procesy.

Zvolíte-li si tu kratší, začněte v Červenohorském sedle, odkud budete směřovat do Domašova, Jeseníku, dále přes Českou Ves, kde se můžete trošku zdržet a prohlédnout si výstavu auto moto veteránů. Trasa končí ve Zlatých Horách.

Celá cesta má symbolické značení: čarodějnici na kole.

www.jeseniky.net/muzeum-veteranu

Jen opravdoví borci na horských kolech si pro svůj výlet zvolí přejezd celých Krkonoš. Nasednou u Muzea skla v Harrachově, a než dojedou do Žacléře, budou mít v nohách úctyhodných 72 km s celkem 2509 vystoupanými výškovými metry.

Po cestě minou Dvoračky, vystoupají na Horní Mísečky a pak zase hurá dolů do Špindlu. Svaly dostanou zabrat cestou přes Hříběcí boudu na Výrovku, kde mají skvělé borůvkové knedlíky. Posilněni sladkou bombou budete v Peci pod Sněžkou cobydup.

Tady se dáte po mostě směrem na Velkou Úpu. A opět tu máme stoupání na Malou Úpu. V Albeřicích si udělejte další zaslouženou přestávku a prohlédněte si překrásné krápníkové jeskyně a patnáctimetrové podzemní jezero.

Vstupenku seženete v infocentru Veselý výlet v Horním Maršově. Pak už vás čeká jen Rýchorský kříž, odkud zamíříte do Žacléře.

www.veselyvylet.cz

4. Na kole za vínem

Šobeský okruh měří 31 km, a pokud se u některého z vinařských stánků nezapomenete moc dlouho, je ideální jako celodenní výlet. Během dne uvidíte i ochutnáte to nejlepší z národního parku.

Nasednete ve Znojmě, pojedete přes Králův stolec, Andělský mlýn, bývalou Mašovickou střelnici, Podmolí a rovnou na Šobes: nejstarší vinici ve střední Evropě, odkud pila víno i anglická královna. Tady se určitě zdržíte. Rulandské šedé se neopouští s lehkým srdcem. Přece jen vyrostlo na vinici s jednou z deseti nejlepších poloh v Evropě.

Pokračovat budete přes poslední historický mlýn v Podyjí, Devět mlýnů až na Havranické vřesoviště. Dále na Kraví horu a odtud zpět do Znojma. Po cestě se můžete příjemně osvěžit v řece Dyji.

www.znovin.cz/sobes-ikona-moravskeho-vinarstvi

Čtyřicet kilometrů se za den ujede jako nic, takže je čas sesednout a pořádně prozkoumat okolí. Na okruhu kolem Chebu je opravdu na co se dívat. První zastávka by měla patřit vyhlídce na Chebské stráži.

Za další dva kilometry dojedete k nejmladší sopce v Česku Komorní hůrce, na jejímž objevení má obrovskou zásluhu sám Goethe. Po dalších asi sedmi kilometrech čeká zase odměna. Nejstarší hrad na Chebsku – Seeberg neboli Ostroh.

I tady najdete Goethovu stopu, přesněji portréty všech jeho lásek. Pohled na husté lesy přírodního parku Smrčiny kolem obce Libá je ale také dechberoucí. A středověký hrad Hohenberg má také své kouzlo. Poslední třetinu cesty budete projíždět Pomezím nad Ohří a Dolní Hraničnou.

Za poslední zastavení určitě stojí rozhledna na Zelené hoře. Pak už je na cestě jen Svatá Anna a jste zpátky v Chebu.

www.seeberg.cz/hrad

Také milujete cyklovýlety, ale přitom neradi šlapete do kopce? Třicet kilásků malebnou rybníkářskou krajinou z Veselí nad Lužnicí do Třeboně je značka ideál. Připravte se na den plný koupání, borůvek a s nějakou rybí delikatesou na závěr. Vyrazte směrem na Vlkov.

První osvěžení přijde hned po několika kilometrech na krásných pískových plážích některé z místních pískoven. Koupat se tu můžete klidně na Adama. Kilometr odtud pak leží nádherná písečná duna. Je vysoká 4 metry a je jediná v ČR.

Po osvěžení se vydejte poznávat jihočeské rybníky v obci Klec s romantickými názvy Potěšil, Naděje a Dobrá vůle. Prozkoumat můžete i jeden a půl kilometru vzdálenou zřícenu hradu Fuglhaus. Pak už to stočte směrem na Třeboň a na hráz největšího rybníka na světě Rožmberk.

Na rybí hody si zajděte do některých z třeboňských restaurací.

www.trebonsko.cz/pisecny-presyp-u-vlkova

Trasa z Nymburka přes Velké Zboží, Kovanice, Chvalovice, Poděbrady až do Libic nad Cidlinou a zpět je krásný, asi 30 km dlouhý okruh pro všechny typy vozíčků. Protože je cyklostezka podle Labe oboustranná, užijete si maximálně obě cesty.

Začnete panorámatem hradeb bývalého královského hradu, pak přejedete jez nad vodní elektrárnou a vydáte se k lázeňskému městu. V Kovanicích jsou zajímavé židovské památky, především hřbitov a synagoga. Bohatá pivovarská tradice se nezapřela ani na místním statku, kde do poloviny 19.

století fungoval maličký pivovárek. V Poděbradech si určitě prohlédněte lázeňský park a najděte květinové hodiny, jejichž výzdoba je každý rok jiná. Za další čtyři kilometry dojedete k soutoku Cidliny s Labem. Poznáte ho podle výletní restaurace Na Soutoku z první republiky.

Pak už zamiřte rovnou do Libice nad Cidlinou, rodného města sv. Vojtěcha, kde si všimněte památníku slavníkovského hradiště.


Poděbrady: Lázně na srdce i hubnutí. Co všechno zažijete 30 minut od Prahy? >>>

8. Po Praze na kole

Mohlo by se zdát, že vášniví bikeři to ve velkoměstě nemají snadné. Opak je pravdou. I tady se dá pohodlně jezdit do práce na kole nebo se po únavném dni pořádně protáhnout. Třeba na výletě podél levého břehu Vltavy ze Smíchova na Karlštejn.

Ze Smíchova dojeďte na autobusovou zastávku Lihovar, kde se napojíte na cyklostezku A1, po které se dostanete až do Radotína. Tady si udělejte přestávku a vykoupejte se v přírodním biotopu. Po příjemném osvěžení sjeďte k řece a vydejte se podél Berounky až do Černošic. Pak zamiřte na Mokropsy, kde zůstaňte na oběd.

Půlkilové grilované flákotě v místním Steak baru se nedá odolat. Až se po masitých orgiích opět vyšvihnete do sedla, přejeďte železniční trať po kamenném mostě a sledujte žlutou turistickou značku. Sjeďte na levý břeh a jeďte do Dobřichovic. Tady opět přejeďte most a mezi Lety a Řevnicemi odbočte vpravo směrem k jezu.

Přejeďte železniční most a pokračujte dále na Zadní Třebaň, pak po lávce do Hlásné Třebaně. Silnice číslo 116 vás dovede až na slavný Karlštejn.

biotopradotin.cz

Není snad romantičtější okruh, než je ten, který vede Lednicko-valtickým areálem. Měří padesát kilometrů a vede převážně rovinatým terénem česko-rakouského pohraničí. Značení je velmi dobré. Na rakouské straně se potkáte s dvojjazyčnými nápisy a na české pak se značkami s lichtenštejnským erbem.

Při svém putování navštívíte zámecká sídla i překrásné zahrady. Začněte prohlídkou hlavního sídla Lichtenštejnů, zámku Valtice. Pak pokračujte směrem na Břeclav a dále naučnou stezkou Lužní les až na tajemnou zříceninu Janův hrad, kde si můžete prohlédnout ornitologickou a loveckou expozici.

Pak už rovnou zamiřte na zámek Lednice a dále kolem lednických rybníků až k Novému dvoru, který slouží k chovu jezdeckých koní. Velmi zajímavým zastavením je též sloupořadí Tři Grácie, jehož sochy znázorňují vědy a múzy.

Na zpáteční cestě ještě potkáte trojbokou kapli Svatý Hubert a Dianin chrám – Rendez-vous, který silně připomíná Vítězný oblouk. Jde o lovecký zámeček, který sloužil k loveckým snídaním. Okruh končí opět ve Valticích.

www.lednicko-valticky-areal.cz

10. S dětmi na kole

Velmi příjemný, 15 km dlouhý okruh ze Slavonic do Slavonic má hned několik plus. Kromě toho, že projíždíte překrásnou krajinou Vysočiny a trochu utaháte děti, si vymalujete vlastní hrnek. Ze Slavonic se dostanete jednoduše přes park.

Následovat budete červenou turistickou značku, až dojedete k Cestě pohádkovým lesem. Pokračujte k Pevnostnímu areálu Slavonice. Ten potěší především tatínky, kteří si tu mohou prohlédnout dva plně vybavené a vyzbrojené bunkry.

Za parného počasí potěší koupání v některém z rybníků, které také leží na červené trase. U hraničního kamene Čechy/Morava odbočte doprava, až se dostanete na cyklotrasu 32 a hned na cyklotrasu 1003, která vás dovede do keramického ráje, vesničky Maříž.

Tady popusťte uzdu fantazii a vymalujte si svůj hrnek, jak vás zrovna napadne. Z Maříže už je to po stejné trase zpátky do Slavonic jenom kousek.

www.keramika-mariz.cz


Fotogalerie 9 fotografií

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector