Každý šestnáctý řidič špatně vidí

Většina postižených navíc o svých problémech neměla tušení. Zrak je přitom pro řízení nejdůležitějším smyslem, pravidelná preventivní vyšetření by proto měla být samozřejmostí.

Psali jsme

  • Každý šestnáctý řidič špatně vidí
  • Každý šestnáctý řidič špatně vidí

Jakákoliv vada zraku může vést ke špatnému vyhodnocení dopravní situace. Řidič se zhoršeným viděním tak může být nebezpečný nejen sobě, ale i všem ostatním účastníkům provozu. Pro získání řidičského oprávnění proto žadatelé musí přiložit i doklad o způsobilosti k řízení motorového vozidla. To zahrnuje vyšetření zrakové ostrosti a zjištění případné dioptrické vady. Pravidelná vyšetření jsou však povinni dle příslušných skupin řidičského oprávnění podstoupit také jejich držitelé. Výsledky loňských měření za pomoci zdravotníků během dopravních kontrol ale ukázaly, že se tak zdaleka neděje. Oční vady byly odhaleny u každého druhého z 346 kontrolovaných řidičů. Alarmujícím zjištěním však bylo to, že většina postižených řidičů o svých komplikacích vůbec nevěděla.

„Naším cílem je, aby si každý, kdo usedá za volant, uvědomil, že bezpečnostní prvky jsou v životě motoristy důležité i mimo jeho vozidlo. Především zdravotní stav, kam patří i vidění řidiče.

Vždyť dle průzkumu z roku 2013 špatně viděla čtvrtina všech testovaných řidičů a v roce 2016 se toto číslo posunulo až k jedné polovině. Nejhorší je, že drtivá většina z nich o vadě zraku vůbec neví a ani tento stav neřeší. To je pro nás velice důrazným varováním.

Jsou to totiž závažné argumenty pro bezpečnost silničního provozu a uvědomění si, že i oči jsou nejen pro řidiče životně důležité,“ upozorňuje prezident ÚAMK JUDr.

Oldřich Vaníček, a dodává: „Pokud řidič nebude chodit na pravidelné lékařské prohlídky, může se stát, že hůře rozezná dopravní značení, chodce, dítě, cyklistu, anebo nedobrzdí právě kvůli tomu, že špatně vidí.“

Jak často na vyšetření?Kvalitu vlastního zraku ovlivňuje do velké míry každý sám. Vyšetření u očního lékaře by ale měl každý dospělý podstoupit minimálně jednou za tři roky, po pětačtyřicátém roce věku každé dva roky.

Řidiči by rovněž měli absolvovat oční prohlídky v 60, 65 a 68 letech a dále každé dva roky. Při ztrátě oka nebo po operaci šedého zákalu může být oprávnění řídit motorové vozidlo uděleno nejdříve po roce od doby, kdy došlo ke změně zraku.

Řidiči z povolání zase absolvují povinné vyšetření před nástupem do zaměstnání a dále každé dva roky. Po padesátém roce věku potom každý rok.

Psali jsme

  • Každý šestnáctý řidič špatně vidí

„Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například lidé silně krátkozrací, diabetici, anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal,“ vysvětluje MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha. „V rámci prevence se provádí vyšetření zrakové ostrosti k odhalení refrakčních vad nebo změn dioptrií, které lze následně korigovat brýlemi, kontaktními čočkami, anebo trvale, tedy laserovým zákrokem. Vyšetření zorného pole zase zachycuje výpadky i v periferních částech, měření nitroočního tlaku pak může včas podchytit vznik zeleného zákalu. Důležité je také vyšetření očního pozadí, které zobrazí chorobu sítnice nebo zrakového nervu,“ dodává.

Nejčastější problémyPři řízení vozidla musí řidič průběžně sledovat nejen dění na vozovce a kolem ní, ale také údaje na přístrojové desce. Mezi vady, které řízení výrazně ztěžují, patří zejména krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus.

Zhruba 6 % řidičů navíc trpí určitým stupněm barvosleposti. Řízení ale ovlivňuje i šeroslepost, tedy zhoršené vidění za šera, anebo vetchozrakost, tedy zhoršená akomodace oční čočky způsobená postupným stárnutím.

„Vetchozrací vidí dobře na dálku, ale přestávají dobře vidět na blízko, v případě řidičů tedy na palubní desku.

I tuto vadu lze řešit brýlemi nebo nelaserovými metodami, tedy implantací multifokální nitrooční čočky, jež zajistí bezproblémové vidění do dálky i do blízka bez nutnosti nosit brýle,“ říká MUDr. Radan Zugar, primář Očního Centra Praha.

Zejména seniory zase často postihuje šedý zákal neboli katarakta. Objevuje se po šedesátém roce věku jako doprovodný faktor stárnutí, k jeho rozvoji ale přispívá i větší dioptrická vada, cukrovka nebo úraz oka. Problémem při řízení je zakalení čočky, která tím ztrácí svou průhlednost.

Řidič skrze ni vidí zamlženě a neostře. V důsledku katarakty navíc může narůstat krátkozrakost. Kvůli pozvolnému nástupu zákalu jej člověk ani nemusí zaznamenat, avšak díky preventivním prohlídkám lze nemoc podchytit již v zárodku.

Jedinou metodou léčby šedého zákalu je chirurgická výměna původní oční čočky za umělou.

Podmínky pro získání řidičského oprávnění

Skupiny A, B, C, E, TK získání oprávnění: Přečtete-li alespoň jedním okem nebo oběma očima najednou (ať už s brýlemi nebo bez brýlí) o jeden stupeň větší řádek vyšetřovacích optotypů, než je řádek určující normální vidění.

Při pravidelných prohlídkách: Přečtete-li alespoň jedním okem (ať už bez brýlí nebo s brýlemi o maximální síle 10 dioptrií) o dva stupně větší řádek vyšetřovacích optotypů, než je řádek určující normální vidění.

Psali jsme

  • Každý šestnáctý řidič špatně vidí

Skupina DK získání oprávnění: Přečtete alespoň jedním okem nebo oběma očima najednou (ať už bez brýlí nebo s brýlemi o maximální síle 6 dioptrií) o jeden stupeň větší řádek vyšetřovacích optotypů, než je řádek určující normální vidění. A zároveň každým okem (ať už bez brýlí nebo s brýlemi o maximální síle 6 dioptrií) přečtete o jeden stupeň větší řádek vyšetřovacích optotypů, než je řádek určující normální vidění.

Při pravidelných prohlídkách: Přečtete-li alespoň jedním okem (ať už bez brýlí nebo s brýlemi o maximální síle od -6 do +8 dioptrií) o jeden stupeň větší řádek vyšetřovacích optotypů, než je řádek určující normální zrakovou ostrost a druhým okem o dva stupně větší řádek vyšetřovacích optotypů než, je řádek určující normální vidění.

BESIP

Každý šestnáctý řidič špatně vidí

Každý pátý člověk hůře vidí a každý třetí mívá občasné potíže se zrakem, které se zpravidla ve stáří mění na trvalé. Řada lidí navíc o své oční vadě vůbec neví, což může za volantem znamenat fatální problém.

Například neřešená krátkozrakost – i ve slabé formě – může narušovat správné vyhodnocování pohybu a vzdáleností. Pokud se přidá šero, brzké stmívání, případně déšť či sněžení, může se stát z řízení vozu velice nebezpečná činnost.

Při žádosti o řidičský průkaz je nutné vyšetření a potvrzení od praktického lékaře, zaměřené především na zrakovou ostrost a barvocit. Od žádosti o řidičský průkaz ale nejsou žádné další kontroly zraku povinné, a to až do 60 let věku.

Celý článek

Každý šestnáctý řidič špatně vidí

„Řídíš? Pij nealko pivo,“ říká ve své dopravně bezpečnostní kampani letos již podesáté Český svaz pivovarů a sladoven. Ve spolupráci s Policií ČR a oddělením BESIP klade kampaň důraz na prevenci alkoholu za volantem. S preventivními hlídkami se lidé setkají po celé zemi v průběhu velikonočních svátků, které patří z hlediska nehodovosti mezi rizikovější období roku.

V uplynulých devíti letech bylo na českých silnicích v rámci osvětové kampaně osloveno již více než 38 000 řidičů, kteří byli za své zodpovědné chování za volantem odměněni nealkoholickým pivem a jednorázovým alkohol testerem. Celý článek

Každý šestnáctý řidič špatně vidí

Duben je již tradičně Měsícem bezpečnosti silničního provozu. Řidiče čekají na silnicích zpřísněné policejní kontroly a lékaři i dopravní odborníci apelují na to, aby aktivní řidiči dbali o svůj zrak.

Řidič bez vhodné korekce zraku totiž mnohem pomaleji reaguje na náhlé změny dopravní situace, a je tak sobě i okolí stejně nebezpečný, jako kdyby řídil opilý nebo pod vlivem drog.

 Loňský průzkum v rámci kampaně Slepí vrazi, podporované mimo jiné mezinárodní asociací FIA, Autoklubem ČR nebo Besipem, odhalil alarmující výsledky: Špatně vidí 71 % českých řidičů, 8 % řidičů, tedy každý dvanáctý, by kvůli špatnému zraku vůbec neměl řídit. Celý článek

Každý šestnáctý řidič špatně vidí

Podzimní mlhy a krátké dny zvyšují riziko nehody s chodcem. V roce 2017 zemřelo podle policejních statistik na českých silnicích 101 chodců. Lidé umírají zejména v noci a za snížené viditelnosti v měsících od října do ledna a stále podceňují význam reflexních prvků na oblečení.

„Problém vidíme v tom, že část chodců nosí reflexní prvky jinde, než by měla. Například na kabelce, batohu atd. Z pohledu absence reflexních  prvků vidíme problém ve městech, kde zákon nenařizuje chodcům povinné nošení těchto prvků za snížené viditelnosti a bylo by dobré, aby i v těchto lokalitách je lidé používali,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, Celý článek

Každý pátý řidič v ČR má vadu zraku, aniž by o tom věděl

Přestože je v dnešní době snad každé auto vybavené množstvím bezpečnostních prvků, tím nejpodstatnějším zůstává zdravotní stav řidiče. Zejména pak jeho zrak.

Řidič s vadou zraku může být na silnici stejně nebezpečný jako řidič, kterému v krvi koluje alkohol. Zřejmě si jako většina Čechů myslíte, že máte zrak naprosto v pořádku.

Ale ruku na srdce – kdy jste byli naposledy na prohlídce u očního lékaře?

Každý šestnáctý řidič špatně vidí

Díky pravidelným prohlídkám by na silnicích bylo bezpečněji

Zdravé oči řidiče jsou v silničním provozu nejdůležitějším bezpečnostním prvkem. Při řízení jsou podstatné všechny zrakové funkce – ostrost vidění, barevné a prostorové vidění, zorné pole i schopnost vidění při zhoršené viditelnosti. Zákon však posílá řidiče k očnímu lékaři pouze ve dvou situacích:

  • při žádosti o vydání řidičského průkazu,
  • při dosažení věku 65 let.
Budete mít zájem:  Nejčastější prohřešek jsou prošlé potraviny

Mezi aktivními řidiči se tak najdou ti, kteří špatně vidí, aniž by o tom věděli. Jejich zrak se zhoršuje postupně, lidé si na něj tedy zvyknou a považují ho za normální. Netýká se to jen starších řidičů. O svůj zrak by se měli aktivně zajímat i ti mladší. Stačilo by jim k tomu pár chvil strávených na pravidelné prohlídce u lékaře, absolvované alespoň jednou za rok.

Statistiky týkající se kvality zraku českých řidičů hovoří nepříznivě. Upozorňuje na to osvětová kampaň Slepí vrazi, s níž přišel Autoklub ČR společně s BESIPem. Toto jsou některá zjištění:

  • 20 % řidičů má vadu zraku, o které neví a kterou neřeší žádnou korekcí,
  • 8 % řidičů (tedy necelých 500 000) má tak závažnou vadu zraku, že by usedat za volat vůbec neměli,
  • více než 40 % řidičů absolvovalo poslední prohlídku zraku před více než 5 lety.

Jak se vada zraku projeví za volantem?

Nejčastějšími zrakovými vadami, které řidiče postihují, jsou krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Zhoršené a rozostřené vidění výrazně prodlužuje dobu, kterou řidič potřebuje pro bezpečnou reakci na vzniklou dopravní situaci. Špatně vidící řidič potřebuje mnohem více času na to, aby na nečekanou situaci zareagoval.

Příkladem může být následující situace: Řidič se zdravým zrakem nebo se správnou oční korekcí dokáže rozeznat chodce za denního světla na 200 metrů. U špatně vidícího řidiče se tato vzdálenost může snížit až na 50 metrů! Pokud se ke špatnému zraku přidá ještě zhoršená viditelnost (mlha, šero, déšť), jedná se takřka o vražednou kombinaci.

Jelikož jde o bezpečnost nás všech (chodců, cyklistů, řidičů), je na místě zodpovědný přístup. Tedy pravidelné kontroly zraku a případná korekce očních vad brýlemi či kontaktními čočkami. A pro všechny případy také sjednané povinné ručení.

Každý šestnáctý řidič špatně vidí 26.03.2021

Článek popisuje význam vybraných kontrolek vozů značky BMW. Součástí článku jsou odkazy na další zajímavá témata.

Až polovina českých řidičů špatně vidí. Někteří o svém zrakovém problému ani neví

Například neřešená krátkozrakost – i ve slabé formě – může narušovat správné vyhodnocování pohybu a vzdáleností. Pokud se přidá šero, brzké stmívání, případně déšť či sněžení, může se stát z řízení vozu velice nebezpečná činnost.

Kontroly u lékaře

Už při žádosti o řidičský průkaz je nutné vyšetření a potvrzení od praktického lékaře, zaměřené především na zrakovou ostrost a barvocit. Od žádosti o řidičský průkaz ale nejsou žádné další kontroly zraku povinné, a to až do 60 let věku. Jak dobře řidič na cestu vidí, je tak jen na jeho subjektivním uvážení.

Podle primářky Věry Kalandrové z brněnské oční kliniky Lexum to představuje velký problém: „Nikoho nezajímá, jak řidič vidí. Svou oční vadu si nemusí uvědomovat, dokud nezpůsobí nehodu.“

Dobrý řidič = ten, který dobře vidí

Podle BESIPu, který od srpna do listopadu 2019 testoval zrak řidičů po celé republice, vidí špatně téměř polovina českých řidičů, až 8 % z nich by vůbec nemělo sedat za volant.

Každý řidič by si měl všímat už prvních příznaků zhoršeného zraku, ke kterým patří:

  • Slzení a pálení očí
  • Mhouření očí při řízení
  • Pobolívání hlavy
  • Zvýšená únava

Každý šestnáctý řidič špatně vidí

„Nejhorší na šedém zákalu je, že člověk začne špatně vidět především za šera a v noci. Navíc se toto onemocnění oka rozvíjí postupně a člověk ho tak dlouho nemusí vnímat, přestože jsou jeho řidičské schopnosti výrazně narušeny,“ říká primářka Lexum – Brno Věra Kalandrová.

A kdy tedy vyrazit k lékaři? Rozhodně nečekejte na povinnou kontrolu po 60. roce věku!

„Každý z nás – a zvláště pak řidiči – by měl vyrazit k očnímu lékaři jakmile pocítí, že se mu vidění nějak mění,“ radí primářka Kalandrová.

Dle Besipu by se četnost návštěv „očaře“ měla zvyšovat spolu s věkem – od 40 let alespoň jednou za dva až tři roky, od 65 let alespoň jednou do roka či dvou.

Zkuste si orientační test zraku dle BESIPu:

  • Registrační značku vozu musí řidič rozpoznat a přečíst na vzdálenost 25 metrů!

Brýle nutné

Pokud patříte ke zhruba pětině českých řidičů, kteří mají na základě lékařského vyšetření v řidičském průkazu poznámku „brýle nutné“, pak jistě potvrdíte, že komfortní to vždy není.

Brýle nemusí každému a v každé situaci vyhovovat. Je třeba volit takové, které svými obroučkami a tvarem neomezí řidiče při pohledu do stran, na palubní desku a podobně. Jakékoliv brýle pak mohou představovat určité riziko při autonehodách – již byly zaznamenány případy, kdy po nárazu došlo k poškození skel a následně očí vlivem vystřelení airbagu.

Zdánlivě tak lepší řešení zraku řidiče mohou představovat čočky. Ty však nevyhovují každému – například alergikům, nebo lidem s vyšší citlivostí očí mohou dělat problémy. Navíc i skutečnost, že ke korekci zraku lze použít čočky, je třeba mít zanesenou v řidičském průkazu.

Pomoci může chirurgie

K odstranění očních vad a zkvalitnění zraku nejen při řízení vozu lze dnes využít také širokou škálu chirurgických postupů – jako je laserový zákrok nebo implantace nitroočních čoček.

„Možnosti korekce zraku excimerovým laserem využívají ročně desítky tisíc lidí, protože umožňuje zkvalitnění vidění v poměrně širokém rozsahu dioptrické vady. Laserem se dnes běžně odstraňuje krátkozrakost, dalekozrakost nebo astigmatismus,“ říká primářka MUDr. Urania Tavandzi z oční kliniky Lexum v Ostravě.

Každý šestnáctý řidič špatně vidí

„Při tomto zákroku dochází k výměně vlastní dioptricky nevyhovující čočky za čočku umělou, která dokáže korigovat refrakční vady a snižuje či zcela eliminuje závislost na brýlích či kontaktních čočkách, nebo implantaci další korekční čočky na čočku vlastní,“ vysvětluje paní primářka Tavandzi.

Výměna čočky se využívá vždy u šedého zákalu, kde korekce pomocí kontaktních čoček či brýlí není možná a operace je tak jedinou a již běžně využívanou metodou.

Pacient má pak na výběr ze široké škály čoček od monofokálních, které umožňují ostré vidění pouze na jednu vzdálenost, až po trifokální, které můžou vylepšit zrak při vidění na dálku, střední vzdálenost i na blízko.

Více informací na: www.ocividnejinapece.cz.

Řada řidičů si neuvědomuje rizika špatného zraku za volantem

Že je dobrý zrak důležitý pro řízení automobilu, o tom není pochyb. Oči jsou tím hlavním smyslem, kterým vnímáme dopravní situaci kolem nás, a kdo špatně vidí, má za volantem zaděláno na problém. A zejména v tomto ročním období, kdy často hrozí mlhy a řada aut s automatickými světly za mlhy nesvítí, je dobrý zrak naprosto klíčový. Mají ho ale všichni řidiči v pořádku?

Zrak je jedním ze smyslů, který se, stejně jako sluch, zhoršuje postupně a plíživě s věkem. Tím, jak je v průběhu věku zhoršení zraku postupné a nenápadné, málokdo si ho sám na sobě uvědomuje. Přitom výsledky testu německého ADACu ukazují, že podíl automobilových nehod způsobených špatným zrakem je srovnatelný s počtem nehod zapřičiněných alkoholem.

Upozornit na tento problém má projekt „Vidíš skvěle?”, který vznikl ve spolupráci BESIPu a České kanceláře pojistitelů. Od poloviny srpna do poloviny listopadu letošního roku si mohli řidiči na veřejných motoristických akcích po celé republice nechat zdarma otestovat svůj zrak. A měření ukázala zajímavé výsledky.

Bezplatným testováním ostrosti zraku prošlo celkem 3 319 řidičů, někde se na možnost otestování stály i dlouhé fronty. Podle optometrů, kteří se jednotlivých akcí účastnili, měli téměř všichni testovaní před měřením pocit, že vidí dobře. „Já vidím jako ostříž,” byla podle optometrů nejčastější věta příchozích. Přitom řada z nich následně nedopadla vůbec dobře.

Výsledky ukazují, že 36 % řidičů by nemělo vyjíždět bez nějaké oční korekce, tedy bez brýlí nebo kontaktních čoček.

A nezanedbatelných 8 % z testovaných řidičů mělo naměřenou ostrost zraku pod 50 %, a neměli by tak za volant usednout vůbec. Poměrně dobrou zprávou ale je, že 56 % testovaných řidičů mělo zrak zcela v pořádku.

Nutno ovšem upozornit, že měření probíhala za denního světla, v šeru či tmě by mohly být výsledky o něco horší.

Z celkového počtu zhruba šesti milionů českých řidičů má v řidičském průkazu 1,3 milionu z nich uvedeno, že smí řídit jen s brýlemi či kontaktními čočkami. To je přibližně 22 % všech řidičů. Podle výsledků testování v rámci projektu „Vidíš skvěle?” ale trpí vadou zraku hned 44 % řidičů (36 % těch, kteří by měli jezdit s brýlemi, + 8 % těch, kteří by neměli řídit vůbec).

Z toho vyplývá, že celých 22 % řidičů jezdí bez brýlí nebo čoček, i když by je mít měli. A pravděpodobně o tom většina z nich ani neví. Jak by také mohla  – většina lidí na pravidelné oční kontroly totiž nechodí.

Při testování 65 % zkontrolovaných řidičů uvedlo, že za poslední rok nebylo na kontrole zraku (44 % dokonce uvedlo, že nebylo u očního lékaře ani jednou za poslední tři roky!).

Budete mít zájem:  Rýžový sirup – náhrada za bílý cukr?

V televizi a rádiu běží v současné době spoty upozorňující na rizika zhoršeného zraku za volantem:

Problém je, že sami jen těžko poznáme, že se nám zrak zhoršil. Zrak se nám totiž nezhorší ze dne na den, a tak si toho v průběhu času ani nevšimneme. Své oči si ale můžete orientačně zkontrolovat i sami. Ze vzdálenosti 25 metrů sledujte jiné vozidlo a pokuste se přečíst jeho registrační značku.

Pokud nemůžete přesně rozeznat písmena a číslice, doporučujeme urgentně navštívit očního lékaře. Tam bychom ovšem jednou za čas měli zajít všichni, navzdory tomu, že si myslíme, že vidíme dobře.

Obecně platí, že čím starší jsme, tím častěji bychom měli na prohlídky chodit, v důchodovém věku ideálně každý rok.

Chodíte na preventivní kontroly zraku?Celkem hlasovalo 5912 čtenářů.

Pozor na ně: Desítky tisíc řidičů skoro vůbec nevidí | Žena.cz

Dušičkový víkend každý rok naplní svou děsivou pověst. Patří ke dnům, kdy na českých silnicích zemře největší počet lidí. Možná i proto, že neuvěřitelný počet řidičů špatně vidí.  

Každé šestnácté auto, které na silnici potkáme, řídí ten, kdo má špatný zrak. A každé sté ten, kdo by za volantem vůbec neměl co pohledávat.

Jak daleko dohlédnete?

Prokázalo to letošní prověřování stavu zraku na českých silnicích. Ukázalo se, že 93 % z vyšetřených mělo zrakovou ostrost 70 %.

„Alarmující je však zbylých 7 %, kteří měli zrakovou ostrost menší a neodpovídající,“ upozorňuje Iva Urválková, prezidentka Mezinárodního sdružení optiků a optometristů.

 A přesto, že měli na nose brýle – jenže evidentně špatné!

Doporučujeme: Otestujte si zrak: Můžete si sednout za volant?

Ostrost znamená, zda řidič dokáže rozlišit požadovaný detail na odpovídající vzdálenost. Jinými slovy – zda si může sednout za volant, aniž by ohrozil sebe, spolujezdce nebo posádku ve vozidle v opačném směru. Pokud vaše oči správně nespolupracují, nemusíte být schopni vidět prostorově, a tím pádem neodhadnete vzdálenost jiného vozidla správně.

Právě oněch 70 % je dolní hranicí způsobilosti k řízení. Reakce jsou pak značně opožděné. Když jeden spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat. Co to udělá, setkají-li se v hustém provozu a ve vyšších rychlostech?

132 000 řidičů nepozná červenou

Nebezpečí na silnicích zvyšují i další oční vady, kterými řidiči trpí. Například barvoslepost. Vzhledem k tomu, že v ČR bylo ke konci loňského roku zhruba 6,6 milionu registrovaných řidičů, brázdí české silnice více než 130 000 lidí, kteří nerozliší červenou barvu!

„Podle nových výzkumů je asi 1,5-2,0 % účastníků silničního provozu postiženo poruchou vnímání červené barvy. U těchto lidí musíme předpokládat, že zvláště znečištěné brzdové a obrysové svítilny poznají později, nebo vůbec ne,“ varuje MUDr. Lucie Valešová, primářka oční kliniky DuoVize.

Krátkozrací jezdí stovky metrů poslepu

Řidič musí průběžně sledovat nejen to, co se děje na silnici a kolem ní, ale také údaje na přístrojové desce. S oční vadou se jedná o proces značně riskantní. Když se podíváme třeba na tachometr, oči se pohnou. Pohled lze vrátit do původního postavení až poté, co ho zpracuje mozek.

„Doba trvání tohoto procesu je ovlivňována řadou faktorů jako věk, kondice, pozornost a zkušenost. V průměru to bývá 0,5-3 sekundy. Při jízdě rychlostí 100 km/hod vozidlo projde 14-86 m, při 160 km/hod pak 22-132 m. Během této doby řidič nic nevidí a vozidlo je jakoby řízeno slepým,“ vysvětluje primářka Valešová. 

Kdy jste byli naposledy na očním?

Tento „slepý okamžik“ však samozřejmě velice komplikuje a prodlužuje krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus či šedý zákal. V každém případě takoví řidiči by se v silničním provozu neměli vůbec vyskytovat a svým špatným zrakem jsou nebezpeční nejen sobě, ale i svému okolí. Tyto vady lze řešit brýlemi, kontaktními čočkami nebo operací.

Každý sám by se měl zamyslet, jestli chce sebe i druhé vystavovat takovému riziku. Péče o váš zrak je investicí do budoucna, tak se o něj nebojte starat už nyní a šetřit tak sebe i své okolí. Nepodceňujte pravidelnou kontrolu svého zraku, protože na řadě dopravních nehod se podílí špatné vidění. Řešte svoji oční vadu včas.   

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Hrozí vám zelený zákal? Spočítejte si riziko

Hormony nejsou jen výmluva: Které brání v hubnutí?

Zemřeme z každého párku? Které uzeniny jsou dobré?

Vstoupit do galerie | 6 Superjídlo: Dejte si každý den, kolik chcete!
  Video Mohlo by Vás také zajímat: Rozváží zdarma jídlo samoživitelkám i seniorům: Jsem Ježíškem každý den, říká Vránová | Video: Daniela Drtinová

Kontrola očí každých deset let? Stát chystá novou povinnost pro řidiče, tlačí ji optici

Majitele  řidičských průkazů čeká možná v budoucnu nová povinnost. Při každé výměně průkazu by měli přinést potvrzení od očního lékaře či optika, zda se jejich zrak nezhoršil a nepotřebují brýle. Důvodem jsou nehody, které často způsobují řidiči se špatným zrakem.

Debatu na téma povinných kontrol rozvířil poslanec Jan Birke (ČSSD). „Jsem rád, že jsme se s ministrem dopravy Danem Ťokem shodli na prospěšnosti tohoto návrhu. Opatření včleníme do novely zákona o silničním provozu,“ řekl Birke.

Birke nejprve předložil pozměňovací návrh na změnu zákona, nedávno ho ale stáhl. Důvodem je dohoda s ministerstvem dopravy, že nakonec úřad Dana Ťoka předloží komplexní materiál sám. Měl by tak snáz projít parlamentem.

Musí se doladit ještě detaily o tom, jak často by kontrola měla být a zda bude tato povinnost například i při ztrátě průkazu.

„Jsme na začátku legislativního procesu, budeme řešit i to, od jakého věku by tato povinnost byla,“ dodal šéf Besipu Tomáš Neřold.

Plán podporuje zejména Autoklub České republiky, který dnes prezentoval závěr projektu Slepí vrazi. Podle něj jen 28 % řidičů, kteří usedají za volant, má zrak v pořádku, sedm z deseti ne. Necelá polovina z těch, co nemají zrak v pořádku, to přitom nijak neřeší. Projektu se zúčastnilo 4298 lidí.

Podle průzkumu téměř polovina lidí, která by brýle potřebovala, vůbec problém se špatným zrakem neřeší. „Celá řada řidičů si neuvědomuje, že ten problém má, nenavštěvují pravidelně očního lékaře,“ řekl Neřold.

Podle něj ministerstvo dopravy počítá, že tuto problematiku převezme a připraví příslušnou legislativu.

Projekt běžel z grantového programu Mezinárodní automobilové federace FIA. „Je namístě se ptát, kolik nehod zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a neřeší to, a co se s tím dá dělat,“ řekl prezident Autoklubu Jan Šťovíček. Podle něj je podobný problém i v jiných zemích. Upozorňuje i na fakt, že nikdo neeviduje, kolik nehod lidé se špatným zrakem zavinili.

Měření se zaměřilo především na schopnost vidět do dálky, tedy zda jsou řidiči schopni reagovat včas. „Mnoho lidí nám potvrdilo, že cítí, že vidí hůř, ale návštěvu očního lékaře oddalují a věří, že si oko vycvičí. To je samozřejmě nesmysl,“ řekl Milan Zadina z firmy Road Safety.

Špatný zrak prodlužuje především
reakční dobu řidiče. Například správně vidící řidič
zaznamená chodce za denního světla už na vzdálenost 200 metrů,
řidič bez brýlí s -0,75 dioptrie chodce registruje na sto
metrech.

Povinné kontroly zraku dnes mají profesionální řidiči, po dosažení 50 let musejí na kontrolu každý rok. Musí na ně i všichni řidiči nad 65 let.

Povinné kontroly budou znamenat velký byznys především pro oční lékaře a optometristy. Živnostenská komora očních optiků a optometristů je jedním z partnerů celého projektu.

Podle šéfa komory Zdeňka Rence je už povinnost pravidelných kontrol řidičů v 18 zemích.

Podle něj vzhledem k vytížení očních lékařů by mělo jít Česko podobným modelem jako v Německu, kde mají možnost toto vyšetření dělat i optometrici.

Už při projednávání Birkeho návrhu se mezi poslanci ozvala řadu hlasů, že jde spíše o šikanu řidičů. „Je to o zdraví všech, nejen těch, co špatně vidí,“ řekl Renc. Podle něj taková kontrola stojí zhruba 300 až 400 korun. V Česku je šest milionu aktivních řidičů. „Nechceme zavést něco, co bude pro řidiče znamenat přehnané nové povinnosti,“ dodal Neřold.

Boj se slepými vrahy. Řidiče může čekat povinná pravidelná kontrola očí

redakce AUTO.CZ 4. 6. 2018 • 03:24

Poslanci za ČSSD se nelíbí, že zrak řidičů je nehlídán zhruba 47 let. Chce tak zavést častější kontrolu očí řidičů.

Řidiči, kteří špatně vidí, jsou stejně nebezpeční, jako kdyby za volantem seděli opilci. Podle průzkumu Autoklubu ČR vidí dobře jen každý čtvrtý řidič, 70 % z nich bych pak potřebovalo na řízení (jiné) brýle. Povinně poslat řidiče k lékaři chce proto poslanec ČSSD Jan Birke – a to s každou výměnou řidičského průkazu. Jeho návrh už je ve Sněmovně.

Potenciálních „slepých vrahů“, tedy lidí, kteří by vůbec neměli kvůli špatnému zraku sednout za volant, je podle Autoklubu ČR v Česku půl milionu. Především je, ale i dalších 5,5 milionu řidičů by chtěl starosta Náchoda a bývalý místopředseda ČSSD dostat v zájmu všech účastníků silničního provozu k očnímu lékaři. A to alespoň jednou za deset let. Zatím by se to mělo obejít bez pokut.

Budete mít zájem:  V létě se stane více dětských úrazů

„Jde o to, aby každý řidič při každé výměně řidičského průkazu, což je jednou za deset let, měl povinnost jít k očnímu lékaři. Pokud nepočítám profesionální řidiče, je praxe taková, že v 18 letech dostanete řidičský průkaz, a pak už jdete k očnímu lékaři až v 65 letech,“ řekl Birke Blesk Zprávám.

47 let je tak zrak řidiče nehlídán. Zodpovědní lidé by za volant bez odpovídajících brýlí či kontaktních čoček nikdy nesedli. Ale stejně jako s alkoholem, ne každý myslí na sebe i na ostatní.

Jedna oční prohlídka by přitom podle Birkeho měla platit celých deset let. Řidič, který se přestěhuje, by tak nemusel k lékaři opakovaně. Celá novela by měla spíše řidiče upozornit na to, že mají problém. Jak s ním naloží, už pak bude 10 let zase jen na nich. Někteří podle starosty Náchoda ani neví, že by nějaký problém mít mohli.

Předlohu nejprve projedná vláda, která k ní dá své stanovisko, poté o ní rozhodne Sněmovna.

Více se o tématu dozvíte na stránkách Blesku.

Související články

Sedm z deseti řidičů špatně vidí a neví o tom. Teď na podzim je riziko nehod nejvyšší

Podle odborníků je na podzim riziko nehody 15× větší než v létě. Důvodem je změna počasí a špatná viditelnost. Odborníci tvrdí, že kdo špatně vidí, řídí jako opilý. I proto je nyní nejvhodnější čas na kontrolu zraku. Jak poznáte, že vidíte špatně?

Policejní statistiky v České republice evidují za rok 2017 největší nárůst všech nehod a nehod se smrtelnými následky od října do ledna. Nejčastěji k nehodě dochází mezi 16. a 17. hodinou, což je kritické období kvůli soumraku, kdy nepomohou ani nejmodernější světlomety: je ještě trochu světla a řidič má zdánlivý pocit, že dobře vidí.

Přitom snadno přehlédne jiné auto, neosvětlené chodce nebo zvěř. Srážky s chodci v noci a za snížené viditelnosti tvořily v roce 2017 téměř 60 % střetů (60 ze 101).

Špatně vidí sedm z deseti českých řidičůModerní automobily jsou vybaveny celou řadou prvků, které usnadňují ovládání a zvyšují bezpečnost. Vedle více či méně funkčních a smysluplných asistentů jsou to především světlomety, které udělaly za poslední dekádu ohromný posun vpřed. Ani nejlepší auto však nezajistí bezpečný výhled, pokud má řidič potíže se zrakem.

Jak zjistil obsáhlý průzkum v rámci kampaně Slepí vrazi, podporované mezinárodní asociací FIA, Autoklubem ČR a Besipem, komorou očních optiků a společností Zeiss, která se zaměřuje na výrobu brýlí pro řidiče, v České republice vidí špatně sedm z deseti řidičů a potřebuje korekci.

Z 4298 prověřených osob se 53 % domnívalo, že má zrak v pořádku, 71 % ale potřebovalo nějakou formu korekce: začít nosit brýle či kontaktní čočky nebo ty stávající vyměnit za lepší s aktuálními dioptriemi. Osm procent řidičů, tedy každý dvanáctý šofér, by kvůli špatnému zraku vůbec neměl usednout za volant.

Řidič bez správných brýlí nebo čoček potřebuje mnohem více času, aby dokázal rychle a správně zareagovat. I za dobrých světelných podmínek je podle odborníků chodec vidět ze vzdálenosti asi 200 metrů, šofér s vadou -0,75 dioptrie jej však spatří jen na 100 metrů. Autoři studie uvádějí, že řidič, který špatně vidí, je v takové situaci stejně nebezpečný, jako kdyby byl opilý.

Zkušenost s liknavým přístupem ke zraku potvrzuje i primář očního oddělení Nemocnice Na Homolce MUDr. Petr Novák. „Pravidelně se setkávám s tím, že pacientovi odhalím tak výraznou dioptrickou vadu, že naprosto nechápu, jak takový člověk může řídit. Dokonce se to týká i profesionálů, byl u mě na operaci řidič kamionu, který měl tři dioptrie a nenosil brýle.“

O zuby pečujeme, na oči zapomínámeZatímco je dnes už celkem běžné, že každý rok dvakrát navštívíme zubního lékaře kvůli prevenci, na oči tolik nemyslíme. Přitom následky opomenutí péče o zrak mohou být fatální, zvláště ve spojení s řízením automobilu.

„Současná praxe vychází z toho, že jsme všichni rozumní lidé a pečujeme o sebe, takže se nechává na řidičích, jak a zda vůbec budou o svůj zrak pečovat. Ovšem v tomto jednoznačně zaostáváme za rozvinutými zeměmi, sebekontrola moc dobře nefunguje,“ říká oftalmolog Novák.

Jak často bychom tedy měli chodit na dobrovolné prohlídky? „I když máte zrak v pořádku, po čtyřicítce doporučujeme návštěvu očního lékaře,“ vysvětluje primář Novák.

„Ovšem nejen řidiči, ale každý, kdo zaregistruje ztrátu ostrosti, by měl zajít k lékaři. A když zůstaneme jen u tématu bezpečnosti provozu, tak třeba i z toho důvodu, že i jako chodec jsem účastníkem silničního provozu. Navíc při problémech s ostrostí vidění může jít o signál i závažnějšího onemocnění, a tak bych v takovém případě doporučil neotálet a navštívit lékaře.“

Druhou možností je nechat si zrak zkontrolovat přímo v optice. „Oční lékař a optometrista se doplňují, každý má svoji odbornost. Oční lékař má léčit, optometrista korigovat,“ vysvětluje zkušený český optik Blahoslav Žilka. Někdy totiž podle něj selhávají i lékařské kontroly.

„Mám zkušenost s profesionály, kteří musí chodit každé dva roky k podnikovému praktickému lékaři. Řidiči už písmena znají zpaměti, tak vlastně ani nezjistíte, jakou mají aktuální zrakovou ostrost. V USA se uvádí zhruba 50 %, podle naší zkušenosti 25 % populace by mělo mít korekci nejen ostrosti zraku, ale i prostorového vidění,“ upozorňuje optik.

Jak vypadá správná kontrola zrakuPokud řidič zjistí, že nevidí ostře, hůře čte nápisy na dopravních značkách, v dešti nebo v noci nevidí ostře nebo obecně hůře a déle přeostřuje mezi silnicí a přístrojovou deskou, je vhodné navštívit lékaře nebo specializovaného optometristu.

„Optometrista je specialista na refrakční diagnostiku a má na rozdíl od lékaře přehled o čočkách, kontaktních i brýlových a jejich technických vlastnostech. Měl by být schopen zájemci odborně poradit, který výrobek se hodí pro konkrétní potřeby,“ říká primář Novák.

„Lékař ovšem může odhalit i vážnější onemocnění, takže bych začal lékařem a pokračoval k optikovi, ať už jde o pacienta, který si jde pro brýle poprvé, nebo když už stávající brýle na ostré vidění nestačí,“ vysvětluje optik Žilka.

Taková prohlídka trvá kolem hodiny, ovšem v Česku ji nabízí tak třicet specialistů. Výsledkem jsou ale dokonale padnoucí brýle, které neunavují a kompenzují všechny vady zcela správně,“ dodává Blahoslav Žilka.

Specializované brýle pro řidičeS tím souhlasí zkušený optometrista Radek Anderle, který působí u společnosti Zeiss jako produktový manažer. „Dobrou optiku poznáte tak, že se v ní nedotazují jen na to, zda potřebujete brýle na dálku, či na blízko.

Skutečný odborník se vás zeptá na situace, v nichž brýle používáte, které převládají a jakým aktivitám se věnujete. Dnes jsou u všech předních výrobců v nabídce desítky čoček, které se hodí na sport, do kanceláře, ale i k řízení vozu, náš katalog má desítky stran,“ vysvětluje Radek Anderle.

Společnost Zeiss také patří mezi propagátory řidičských brýlí, na trh je uvedla už v roce 2015. V čem se brýle pro řidiče liší od těch univerzálních?

„Mají zlepšené vlastnosti pro jízdu v noci, za šera a za deště, omezují pocit oslnění a v případě multifokálního provedení zlepšují přeostřování ze silnice na palubní desku nebo zrcátka,“ vysvětluje Anderle. Výrobce uvádí o 14 % větší plochu na zaostření do dálky, ale hlavně o 43 % větší plochu na střední vzdálenost.

„Dobře korigovat ostrost na dálku umí všechny brýle, střední vzdálenost ale málokteré, výrobci se spíše zaměřují na zlepšení čtení. To u brýlí pro řidiče DriveSafe není potřeba, takže se kladl důraz na ještě lepší vidění na dálku a rozšíření zorného pole na střední vzdálenost, tedy na přístrojovou desku,“ říká.

Za volant brýle, nebo čočky?Podle lékaře i optika není rozhodující, zda řidič nosí brýle, nebo čočky. „Snášenlivost je individuální. Při určitých dioptriích je však korekce brýlemi už prakticky neúnosná kvůli zkreslení, v tom případě jsou lepší čočky,“ říká primář Novák.

„V autě může být problém se suchým vzduchem od klimatizace, zvláště na delších trasách, proto vždy uživatelům čoček doporučuji mít brýle jako zálohu.“ Druhé brýle pro řízení jsou například ve Francii dokonce povinné.

„Důležitá je také ochrana zraku proti slunci,“ doplňuje optometrista Radek Anderle. „I zde existují dioptrické výrobky speciálně pro řidiče, nejvhodnější jsou polarizované se zvýšeným vnímáním kontrastu.

Většině řidičů nedoporučujeme samozabarvovací, protože mají velkou prodlevu a kvůli stínu v interiéru vozu se příliš nezatmaví.“ „Já jim říkám brýle pro pošťáky,“ říká s nadsázkou optik Žilka.

„Jejich přednosti využijí ti, kteří stejný čas tráví venku a v autě, ale třeba řidičům přepravních služeb bych už doporučil kvalitní polarizované čočky.“ I tady ovšem platí, že výběr správných čoček by měl nastat po důkladné konzultaci u specialisty.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector