Jsou děti z lesní školky častěji nemocné?

ČAJOVÉ DÝCHÁNKY

PRO RODIČE S DĚTMI DO 1,5 ROKU

Máte nebo čekáte miminko a rádi byste s někým sdíleli rodičovské radosti i starosti? Přibylo vám další miminko a rádi byste měli čas jen na něj? Chybí vám společnost podobně naladěných rodičů, se kterými byste se mohli setkávat? Rádi byste se inspirovali aktivitami pro vaše děťátko a rovnou měli možnost si je vyzkoušet?

Jsou děti z lesní školky častěji nemocné?

Zveme vás na pravidelná setkávání rodičů s dětmi do 1,5 roku. V příjemném prostředí jurty a okolního lesa budeme mít možnost společně při šálku čaje sdílet témata, která čerstvé rodičovství přináší, vzájemně se podporovat, hledat řešení rodičovských výzev a opečovávat sebe a svá děťátka.

  • KDY: každé liché pondělí od 16:30 do 18:30
  • KDE: v přesličkové jurtě a okolí, Rosice
  • PŘÍSPĚVEK: 100 Kč za setkání

Není nutné docházet na všechna setkání. Stačí se jen dopředu nahlásit.

SPOLEČENSTVÍ MALÝCH PŘESLIČEK

PRO RODIČE S DĚTMI OD 1,5 ROKU DO 3 LET

Máte děti, které jsou na školku ještě malé, ale vnímáte, že by už chtěly trávit čas v kolektivu dalších dětí? Přáli byste si, aby s vámi byli častěji venku, ale do lesa se vám samotným nechce? Plánujete v budoucnu přihlásit děti do lesní školky?

Jsou děti z lesní školky častěji nemocné?

Připojte se k nám na dopolední setkávání pro maminky/tatínky/prarodiče s dětmi do tří let. Vydáme se společně do lesa na svačinu, prozkoumáme lesní tajemství, popovídáme si o přírodě, dotkneme se staročeských tradic, budeme tvořit a užijeme si příjemné dopoledne.

  1. KDY: každý pátek od 9:30 do 11:30
  2. KDE: v přesličkové jurtě a okolí, Rosice
  3. PŘÍSPĚVEK: 100 Kč za setkání

Pro více informací nám můžete napsat na [email protected]. Těšíme se na vás.

Pro rodiče Archivy » Lesní skřítci

  1. V prvním kroku je třeba zvolit model docházky: 2, 3, 4 nebo 5 dní v týdnu. Detailní informace o školkovném naleznete v sekci Ceník
  2. Máte-li vybraný režim docházky, je třeba poslat na lesniskritci@email.

    cz základní informace o dítěti, a to konkrétně:

    • jméno a věk dítěte
    • jméno a kontaktní údaje rodiče
    • adresa
    • preferovaný režim docházky
  3. Rodič(e) i s dítětem navštíví osobně po dohodě s koordinátorkou LMŠ Lesní skřítci, aby se seznámili s prostředím, zázemím a pedagogy. Rodiče během této návštěvy vyplní Vstupní dotazník.

  4. Je možné domluvit si den na zkoušku (s/bez přítomnosti rodiče),
    cena: 350 Kč/celý den
  5. Emailem, případně telefonicky dostanete vyrozumění o přijetí/nepřijetí
  6. Dítě bude závazně zapsané k docházce ve školce až po vyplnění přihlášky dítěte k docházce a po zaplacení nevratné zálohy ve výši 2000 Kč.

    Platba se provádí převodem na účet 2500246073/2010, do zprávy pro příjemce je dobré uvést jméno dítěte a účel platby. Záloha se poté započítá do školkovného.

  7. Do konce července je třeba zaplatit školné na dva měsíce dopředu, tedy na září a říjen (minus zaplacená záloha).

    Platba se provádí převodem na účet 2500246073/2010, do zprávy pro příjemce je dobré uvést jméno dítěte a účel platby. V případě následného zrušení docházky ze strany rodičů se peníze vrací, jen když se najde včas náhradník.

  8. Každý rodič se stává členem spolku, proto je nutné, aby vyplnil přihlášku ke členství. Přihlášku předá osobně  nejpozději první den školky.

  1. Je třeba rozhodnout se, které týdny bude dítě docházet. Vybírat můžete zde.
  2. Máte-li vybraný týden, je třeba poslat na lesniskritci@email.

    cz základní informace o dítěti a to konkrétně:

    • jméno a věk dítěte
    • jméno a kontaktní údaje rodiče
    • adresa
    • vybraný termín
    • dietní omezení dítěte, je-li nějaké
  3. Emailem, případně telefonicky dostanete vyrozumění o přijetí/nepřijetí
  4. Do 7 dnů po oznámení o přijetí zaplatit zálohu 800 Kč
    • převodem na účet 2500246073/2010
    • do zprávy pro příjemce je třeba uvést jméno dítěte

    V případě následného zrušení docházky ze strany rodičů se peníze vrací, jen když se najde včas náhradník

  5. Do konce května uhradit zbytek poplatku.
  6. Nejpozději první den docházky odevzdá rodič písemnou přihlášku do letního tábora.

Klubík se od školního roku 2016/17 koná každou středu, od 9.30 do 11.00 h. Zájemci o pravidelnou i nárazovou docházku nás mohou kontaktovat na emailu [email protected].

KRITÉRIA PŘIJETÍ DO ŠKOLKY

O přijetí dětí rozhodují pedagogové a rada spolku.

Pro přijetí je rozhodující především:

  1. zralost dítěte pro předškolní docházku (posuzuje pedagog)
  2. datum přijetí přihlášky
  3. vyrovnané zastoupení obou pohlaví ve skupině plus rovnoměrné věkové rozložení
  4. kapacita dětského klubu a model docházky
  5. zájem o pedagogickou koncepci Lesních skřítků, aktivní účast v komunitě
  6. sourozenci, kteří již LK Lesní skřítci navštěvují

Přihlásili jsme se do Projektu „Skutečně zdravá mateřská škola“. Zdravé stravovací návyky jsou součástí našeho výchovného přístupu, kdy vedeme děti ke zdravému životnímu stylu.

Mnoho podmínek projektu již splňujeme a další budeme postupně naplňovat během tohoto školního roku. Info o projektu bude zveřejněno také na našich webových stránkách a rodiče mohou sledovat aktuální informace na www.

skutecnezdravaskola.cz.

SVAČINY

Dopolední i odpolední svačinu si nosí dítě vlastní. Vyhýbejte se, prosím, vyloženým sladkostem jako např. čokoládová tyčinka, bonbony apod. Ty do školky nepatří.

Vlastní pití v batůžku slouží pro pokrytí dopolední potřeby přísunu tekutin, zejména při pobytu v lese. Od doby oběda děti pijí nápoje připravené ve školce. Je to voda, bylinková voda, čaj.

V zimě děti během výletu moc nepijí, je dobré je vybavit malou termoskou s teplým čajem.

OBĚD

Obědy nám dodává jídelna z Kaprálova mlýna v Ochozi u Brna. Je zaměřena na stravu pro děti. Používá kvalitní čerstvé suroviny, zeleninu z farmářských bedýnek. Strava obsahuje obědy s masem i bezmasé.

Každý den obědy obsahují čerstvou zeleninu. Jídlo se zaváží teplé, přesně v době oběda, a tak není nutné ho ve školce ohřívat.

Všechny děti mají stejné jídlo, pro dietáře lze zajistit oběd bezlepkový, bezmléčný, bezvaječný.

Cena dvouchodového menu: 65 Kč, platba obědů probíhá hromadně, prostřednictvím školky formou měsíčních záloh, které jsou vyúčtovávány na konci každého pololetí, případně při ukončení docházky dítěte do lesní školky.
Podrobnější informace, například o způsobu odhlašování obědů, apod., naleznete v Provozním řádu.

MENU

Aktuální jídelníček naleznete vytištěný ve školce na nástěnce vedle vchodu do chatky.

PITNÝ REŽIM

Pedagogové dbají na pravidelný pitný režim dětí. Děti mají ve svém baťůžku vlastní láhev s pitím z domova. Láhev se v průběhu dne doplní, je-li třeba. Navíc je na stole k dispozici vždy teplý/studený čaj a voda.

SEBEOBSLUHA

Děti vedeme ve školce k samostatnosti. Samy si z kuchyňského koutu přinášejí sklenice, hrnky, příbory. Samy si po sobě oplachují nádobí, mažou si pomazánku na chleba, pod dohledem pedagoga nakrájí zeleninu nebo ovoce apod.

Jsou děti z lesní školky častěji nemocné?

Na prvním místě stojí zdravý rozum. Základem je dobré oblečení, adekvátní počasí a délce pobytu venku. Při pobytu venku se děti více pohybují, aby si udržely teplo – nabízíme více pohybových her, zdoláváme terénní překážky. Sice se snažíme trávit většinu času venku, nicméně pokud je počasí skutečně nevlídné, využíváme zázemí vytopené chaty. Konkrétně v zimě probíhá den následně:

  • Ráno ihned po příchodu jsou děti buď ve vytopené chatě, nebo si hrají venku (to je jejich vlastní volba)
  • Řízená aktivita probíhá většinou venku
  • Svačina je v chatě případně venku u ohýnku
  • Následuje procházka do lesa
  • Polední rekapitulace dne probíhá v chatě
  • Obědváme v chatě
  • Odpolední klid je ve vytopeném „Doupěti“
  • Následuje svačina v chatě
  • Poté následuje buď volná hra případně odpolední kroužek, místo pobytu je na výběru dětí, a to v chatě či na zahradě

V teplých měsících tráví děti všechen čas venku kromě odpoledního odpočinku v Doupěti.

JSOU DĚTI Z LESNÍ ŠKOLKY ČASTĚJI NEMOCNÉ?

Na tuto otázku najdete odpověď v následujícím článku:

Jsou děti z lesní školky častěji nemocné? – Vitalia.cz

CO SI MAJÍ DĚTI ZABALIT S SEBOU?

  • Batůžek, který jim skutečně sedne, ideálně i s prsním popruhem (dá se jednoduše přidělat)
  • Do baťůžku: náhradní ponožky/punčochy, kapesníky, malou skládací karimatku, pláštěnku, dopolední svačinu a pití
  • Náhradní oblečení, které bude stále k dispozici v chatě
  • Gumáky, ráno bývá rosa
  • Spacák pro děti, které zůstávají celý den

DOPORUČENÉ OBLEČENÍ

V lesní mateřské škole platí pravidlo: „Neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení.“
Když je sucho a teplo: kotníkové plné boty, lehké oblečení, pokrývka hlavy

Když je zima a mokro: doporučujeme metodu vrstvení, tedy

  1. funkční spodní vrstva, která je přímo na těle a odvádí z těla vlhkost. Nejčastěji se používá merino vlna, hedvábí, případně syntetické materiály
  2. střední, zateplovací vrstva, která zahřívá tělo a umí odvádět vlhkost směrem ven.

    Nejčastěji se používají fleecové materiály a merino vlna

  3.  svrchní, izolační vrstva, tzv.

    nepropro, tedy nepromokavé a větru odolné oblečení, zároveň však prodyšné

  4. nepromokavé boty, vlněné ponožky, rukavice, nákrčník/šála, čepice/kukla

VYŽADUJETE POTVRZENÍ DĚTSKÉHO LÉKAŘE O ZDRAVOTNÍM STAVU DÍTĚTE A JEHO OČKOVÁNÍ?

Ne, potvrzení není třeba. Stačí nám čestné prohlášení rodičů o zdravotní způsobilosti dítěte. Toto prohlášení je součástí přihlášky.

PŘIJMETE I DÍTĚ, KTERÉ STÁLE NOSÍ PLENY?

Ano, umíme si s tím poradit :o)

VĚNUJETE SE I PŘEDŠKOLÁKŮM?

Ano. Většina předškolních dovedností je rozvíjena přirozeně v průběhu celodenního programu. Navíc předškolákům je věnována extra péče ve středečním odpoledním kroužku zaměřeném na rozvoj všech předškolních dovedností (percepční, grafomotorické, předčtenářské i početní představivosti). Pracuje se zážitkovou metodou s použitím všech smyslů a v pohybu.

Program je koncipován jako individuální činnosti s výukovými pomůckami inspirovanými Montessori pedagogikou a společným řízeným programem. V ostatní dny po obědě, kdy mladší děti odpočívají (jeden pedagog je s mladšími a čte jim pohádky v doupěti a druhý pedagog je s předškoláky v chatě), mají nejstarší děti možnost pracovat s výukovými pomůckami v klidu a soustředěně.

V nabídce mají i odpovídající pracovní listy. Dobrovolnost účasti na předškolním programu dodává dětem pocit vnitřní svobody a mohou se tak samy rozhodnout, které aktivitě dají přednost. Vedeni tak vnitřní motivací, zapojí se právě do té práce, která je nejvíce rozvíjí.

Pedagogům tento přístup naopak poskytuje adekvátní zpětnou vazbu, zda dětem nabízejí pro ně na míru ušité aktivity.

Nejčastěji kladené otázky

Není dětem v zimě venku zima?

Díky programu, který je přizpůsoben aktuálnímu počasí a vhodné kombinaci oblečení, je zajištěný celodenní tepelný komfort. V případě potřeby se děti mohou ohřát u ohně nebo v teplém zázemí. V terénu s sebou děti mají teplý čaj v termosce, průvodce nosí deku (zatím jsme ji nikdy nepotřebovali).

Přijímá Vaše školka i děti, které jsou neočkované?

Do školky přijímáme děti, které prokážou, že jsou očkované dle platného očkovacího kalendáře nebo jejich rodiče prokážou, že mají udělenou výjimku z důvodů kontraindikace. Předškoláci jsou od povinnosti povinného očkování osvobozeni.

Jsou děti z lesních školek méně nemocné?

Lesní školky fungují v ČR teprve několik let. Za tak krátkou dobu a z tak malého množství respondentů nelze žádnou statistickou metodou průkazně statisticky změřit, že děti z lesních školek jsou méně nemocné tak, aby výsledek nebyl zkreslený. Nicméně ze sedmileté praxe v naší školce jsme vypozorovali určité zákonitosti v nemocnosti.

Děti bývají zpravidla nemocné poslední týdny před Vánocemi, kdy na celou rodinu doléhá zimní únava a stres spojený s přípravami na Vánoce. V průběhu roku zaznamenáváme nízkou nemocnost. Častěji jsou nemocné děti, které svou docházku kombinují s klasickou školkou. Úrazovost je minimální. Za sedm let praxe jsme měli dva vážné úrazy.

Většinou ošetřujeme drobné oděrky a říznutí.

V zahraničí fungují lesní školky už déle. Existují rozsáhlé studie o tom, že děti, které se pohybují celý den venku jsou více odolné vůči onemocnění. Touto problematikou se podrobně zabývá: Stephen Kaplan (profesor Psychologie, Michigan, USA); Frederika Martensson (psycholožka životního prostředí, Švédsko); švédský biolog a krajinný architekt Dr. Patrik Grahn.

Je lesní školka jen pro elitu?

Osobně si myslíme, že ne. Z naší praxe vnímáme, že je to spíše otázkou priorit. Jedna maminka samoživitelka oželela všechna materiální lákadla pro svou dceru a dopřála ji docházku k nám.

Oblečení lze většinou obstarat z druhé ruky nebo funguje systém vyměňování mezi rodiči.

Společně s ostatními školkami pracujeme na tom, aby pobyt v lesní školce byl pro průměrnou českou rodinu dosažitelný, a aby se na jeho financování více podílel stát. Je to otázka budoucnosti Lesních školek v celé ČR.

  • Krom toho naše Lesní mateřská škola nabízí velkou přidanou hodnotu:
  • – individuální přístup a větší prostor pro rozvoj kreativity
  • – zdravé prostředí podporující odolnost dětí
  • – podpora etického přístupu k přírodě a k lidem (principy kvalitního a udržitelného života )…
  • Vzdělávání v naší školce zaměřené na nemateriální hodnoty ušetří rodinám tisíce za nákupy drahých hraček a konzumně orientovaných lákadel pro děti.

Nabízí LMŠ dostatečnou vzdělávací kvalitu? Není to jen „o hraní a běhání po lese“?

Naši průvodci nabízejí nejen odpovídající kvalifikaci, ale i životní a pracovní zkušenosti z řady různých oborů lidské činnosti.

Právě rozhled a životní zkušenosti našich průvodců jsou jednou z kvalit, na které jsme hrdí, a kterým nepochybně také vděčíme za naše úspěchy a dobré jméno. Jak u dětí či jejich rodičů, tak v rámci komunity, která naši školku obklopuje a fandí jí.

Školka má propracovaný pedagogický koncept, který je každoročně podroben revizi. Základ zůstává stabilní – být co nejvíce venku a učit se prožitkem.

  1. Není to nebezpečné?
  2. Neexistuje důkaz o větším ohrožení (úrazovosti) dětí v LMŠ oproti jiným vzdělávacím institucím.
  3. Máme krizový plán, jsme pravidelně školeni v rámci kurzů první pomoci, bezpečnosti práce, hygieny.
  4. Garantujeme schopnost vyhodnotit míru rizika té či oné činnosti pro naše svěřence, aniž bychom jim zároveň omezovali prostor nutný pro vlastní realizaci.

Diskuze Lesní školka – je vhodná pro 4,5letou nemocnou dceru?

V našem okolí byla nedávno otevřená Lesní školka. Uvažuji že tam
budu malou dávat. Malá má 4,5 roku, bývá často nemocná. Chodí i do
klasické školky, ale tohle bych brala jako zestření třeba na dva tři dny
v týdnu. Prosím o vaše zkušenosti. Jak byly děti spokojené?

Velikost písma:

Ale ta lesní je prostě super

@TehotnaTerezka
píše:
Rozárka chodí do lesní třetím rokem a spokojené jsme obě moc. Chodí teda
jen 3× týdně, na víc dní to ani moc nejde (nebo jde, ale je to jiná
třída, tzn. jiné děti a učitelky a taky víc peněz ).
Posledním rokem chodí na ty zbylé dva dny do klasické státní a taky
dobrý.

Ale ta lesní je prostě super

A co tam třeba dělají. U nás je školka do března zdarma. Mají
nějaké dotace. KOlik stoj školné u Vás?

KAMARÁDŮM TAM DCERKA CHODÍ A JSOU NADŠENÍ. mY KDYBYSME TO MĚLI
V OKOLÍ A V CENOVÝCH MOŽNOSTECH, ROZHODNĚ BYCH O TOM UVAŽovala…ale
třeba to jednou pro naše děti už bude standartní Je to moc dobrá myšlenka 

@juicee v ově je lesní
školka, dala bych tam dítě hned. Protože jsou pořád venku, děti se velmi
rychle otuží a fakt téměř nemarodí. Kámoška tam měla holčinu a
naprostá spokojenost obou.

U nas to stoji 4 tis. na mesic pri dochazce 3× tydne + obedy, pokud je to
jen na dopoledne tak 3 tis.
svacinu si nosi z domova

no a delaji vsechno mozne podle rocnich obdobi – hraji si proste venku, lezou
po stromech, stavi bunkry, chytaji ryby, pozoruji ptaky, casto vari na ohni,
jezdi i hodne na vylety – do divadla, do zoo, na vystavy – klasicka velka
statni skolka tyhle akce vetsinou porada u sebe v budove, ale ta lesni, tim
jak jich je malo, tak si muze dovolit hodne cestovat – MHD po cele Praze, coz je
taky super, ze se ty deti nauci v MHD chovat

Kamarádka má holčičku v lesní školce momentálně jeden den v týdnu
– a tři dny na dopoledne v normální. Dřívmívala dvakrát, ale má teď
mimino a nemá možnost ji častěji vozit. Přestože její dcerka bývávala
nemicná, tak lesní školka ji otužila. Chodí do ní i z ní s velkým
nadšením. Považuju ta drobná dobrodružství co děti zažívají za
zásadní. Z notmální školky chodí s úplně jiným pocitem.

Mám dcerku rok a půl starou a od podzimu ji chci také na jeden den
v týdnu dát do naší lesní školičky. Je tam malý koletiv dětí, velmi
dobří učitelé a jak už jsem psala ty drobné zážitky v reálném světě
jsou pro děti mnohem větší školou než to co jim může nabídnout sebelíp
vybavená herna.

U Rozárky ve školce má každé dítě deníček, kam se pravidelně
píše, co ve školce dělají – nejsou to žádné obr akce, prostě co se dá
dělat venku, ale je to úžasné

Častým cílem vycházek do okolí byl i potok Botič, v němž
jsme pouštěly lodičky. Za lodičkou jsme došli pomalu až k Záběhlickému
zámku. Pozorovali jsme kachny. K větším úspěchům patří přechod
Botiče suchou nohou, dokázali to všichni až na paní učitelky. Přebrodili
jsme se na oplocené území Správy lesů hlavního města Prahy. Museli se
nepozorovaně proplížit až k plotu a přelézt ho, jako uličníci. Po
cestě do školky jsme se zastavili u fotbalového hřiště a debatovali
o výsledcích obou hrajících teamů.

Naše malá je právě pořád nemocná. Dám ji zdravou do školky a za tři
dny je nemocná znovu.

S tou nemocnosti – rymy a kasle maji i deti v lesni skolce, ale vetsinou
to nesklouzne k nicemu horsimu, nejake zanety prudusek apod. to tam nezname,
ale od podzimu do jara kaslou skoro vsichni
je ale taky fakt, ze kdyz je dite nemocne, tak ho zpatky do skolky pustime
opravdu, az kdyz je zdrave

Ty jo tak ta myšlenka se mi fakt libí, tam bych taky chtěla jednou dítko
poslat…

Malá se zatím na to moc netváří, ale snad si zvykne. Je zvyklá na
rytmus ze školky:-) Já jsem z toho nadšená.

To stridani kolektivu neni asi uplne idealni, u nas letos to zvykani na
statni skolku taky neprobihalo hladce (ani ty zacatky v lesni nebyly bez slz),
ale Rozarka je predskolak a tak to beru i jako zkousku, jestli ma nebo nema
na skolu

Mě říkala kolegyně, že to střídání doporučují až u zralejších
dětí minimálně 4 a více let. A záleží jak to kumu sedne.

Jínak jsme se bavily s kamarádkama o té nemocnosti – říkali, že si
děti nenosí domů větší nemoci. A napadlo nás, že je to právě možní
i tím, že rodiče nedají příliš nalomené dítě do lesní školky
s vidinou že bude pořád venku, že ho nechají dozdravit.

@juicee… muzu napsat,
ze zavidim :}, bohuzel u nas je to za tezke penize, protoze to vychazi
1 lektor na 5 deti, vsechny penize jdou vlastne na lektorky (neni jak to zlevnit)… ja mam pobyty v lese
v krvi od malicka a mam dojem, ze jeden z problemu nemocnosti skolek je, ze
zavres deti do prostoru, kde snadno bacily koluji, hracky deti snadno olizou,
ale uz je nikdo neumyje. Ale uvidis, jak bude mala reagovat na cerstvy vzduch –
me treba kasel zhorsuje treba i suche vnitrni prostredi . Take vitamin D se pry netvori pres sklo (vubec
slunecni svit pres sklo nema ten neidealnejsi ucinek).
Vim, ze si mali musi zvyknout (z pocatku padaji pres koreny a pres vetevky)
mistni nemaji dobrou zkusenost, kdyz deti chodi jen 1× tydne (nestaci si
privyknout)… uvidis, v okoli hodne odrazuje, jak deti rychle ziskavaji ten
velmi kladny vztah k „prirodnimu“ … mohla bych se zeptat o jake dotace, pripadne
jak se ta skolka jmenuje?

slavickovafrombilkova

Mateřská škola – Škola podporující zdraví

Jedná se o mateřskou školu, která zavedla speciální třídy pro chronicky nemocné děti. Sídlí v Brně na Lesné, Slavíčkova 1.

Tato škola je formálně zařazována mezi „normální“ běžné mateřské školy, ale ze strany rodičů je o ni větší zájem, protože nabízí vysoce nadstandartní služby. Zájem rodičů nekončí jen tím, že do této mateřské školy přihlásí své dítě.

Zúčastňují se schůzek se zaměstnanci školky i s osvětovými pracovníky, které školka zve. Rodiče navrhují a nabízejí školce možnosti různých aktivit pro zpestření pobytu dětí v tomto zařízení.

Při první ze dvou návštěv této mateřské školy mě nejvíc zaujala krásná zahrada, která obklopuje jinak strohou budovu ze zadní a z boční strany. Jsou v ní jehličnaté stromy, svah na sáňkování, prolízačky, pískoviště, atd. Téměř neobsahuje alergeny. Při první návštěvě jsme se ale omezili na prohlídku jednoho oddělení této školky.

Tato část budovy je charakteristická nealergenním, bezprašným  prostředím. Z výzdoby je patrné výtvarné vedení dětí a zaměření na lidové zvyky. Místnost, do které jsme byli uvedeni slouží především k rehabilitaci.   Ujala se nás rehabilitační sestra, která nám vysvětlovala a prakticky předváděla svou práci.

Po jednom si volala děti a podle potřeby každého z nich volila rehabilitační postupy: inhalaci, dechová cvičení, hry (s frkačkou, s kouzelným míčkem,…), masáže hrudníku a zad, které prováděla pomocí míčku i bez něho a potom měřila sílu výdechu, kontrolovala i držení těla.

Rehabilitaci nepodstupují všichni, protože v jedné třídě je okolo 20 dětí jako v normálních školkách, jen zde jsou děti častěji nemocné.

Kromě individuální rehabilitace jsme potom mohli vidět skupinová cvičení. Se staršími dětmi se cvičilo na míčích, s mladšími na žíněnkách.

Každé dítě si vzalo jeden míč, pomocí kterého se dobře uvolňovaly svaly, nacvičovlalo se správné držení těla, masírovalo se a cvičilo. Rehabilitační asistentka předcvičovala, děti po ní opakovaly.

Stejně probíhalo cvičení na žíněnkách. Sestra používala příkladu zvířátek. Měla obrázky jednotlivých zvířat, ptala se, co to je, co to dělá a pak cvičením zvířata napodobovali.

Nacvičovali hlavně uvolnění mimických svalů a hluboké dýchání.

Při druhé návštěvě jsme si podrobně prohlédli budovu i zahradu a dozvěděli jsme se mnoho o provozních a organizačních záležitostech mateřské školy. Nese titul Mateřská škola – škola podporující zdraví, dříve se projekt jmenoval Zdravá mateřská škola. Škola zapojená do projektu se hodnotí podle 16 indikátorů. Jsou to tyto zásady:

  • 1, Holisticky pojaté zdraví
  • 2, Znalost a respektování individuálních potřeb
  • 3, Spontánní hra
  • 4, Tělesná pohoda a volný pohyb
  • 5, Zdravá výživa
  • 6, Duševní pohoda
  • 7, Důvěra a spolupráce
  • 8, Rytmický řád
  • 9, Pohoda věcného prostředí
  • 10, Výchova ke zdravému způsobu života
  • 11, Prožitkové učení
  • 12, Společenství MŠ a rodiny
  • 13, Spoluúčast při řízení
  • 14, Zdravý způsob života učitelky
  • 15, MŠ jako součást obce
  • 16, MŠ a ZŠ – zdravý přechod

Zřizovatelem školy je statutární město Brno. Jedná se o státní zařízení. Pedagogický personál představuje (kromě ředitelky) sedm učitelek s běžným středoškolským vzděláním. Jedné třídě se věnují zaměstnanci v délce pracovní doby jednoho a půl úvazku.

Jeden úvazek je 8 hodin a učitelka kromě 6 a 3/4 hodiny ve škole pracuje nepřímo i doma. Dále tu pracuje rehabilitační sestra na celý a dětská zdravotní sestra na poloviční úvazek. Ta je zaměstnankyní městské části Brno – sever.

  Kromě té tu pracují už jen provozní zaměstnanci.

Děti se zde mohou učit hrát na flétnu, jednou týdně chodí plavat a navštěvují také tělovýchovnou jednotu SPORTÍK, která se zaměřuje na rozvoj obratnosti předškoláků.

Tentokrát jsme se blíže seznámili s některými přístroji, které pomáhají dětem ke správnému dýchání, jako je monitor rychlosti výdechu, spirometr, který měří maximální nádech a výdech, dechovou kapacitu, kapacitu plic,… Ten se neužívá tak často. Dále je tu flutter, který se používá i pro děti s cystickou fibrózou a s astmatem, pomocí vibrací zlepšuje dech. Dále je tu mentoklar solux, inhalátor, diatomie,…

Celá mateřská škola má dvě podlaží. V přízemí je běžná MŠ (dříve jesle), kde jsou normálně koberce a další běžné zařízení, jen je tu navíc jeden Bioner pro úpravu vzduchu (každoročně dostává MŠ od města 6000,- kč na výměnu filtrů). Obě podlaží jsou spojena schody vně budovy. Školka usiluje o kryté schodiště.

V prvním patře jsou dvě třídy přizpůsobené alergickým dětem. V každé místnosti jsou Bionery (čističe a zvlhčovače vzduchu), dřevěné a jiné hračky z přírodních materiálů – panenky, koloběžky, ribstoly, provazy, provazové žebříky, málo umělé hmoty. Hračky sem přicházejí jako sponzorské dary, rodiče je opravují, když se rozbijí.

Provoz financuje městská část. Je nutná častá dezinfekce, časté praní záclon atd. Za účast na projektu Zdravá mateřská škola neplynou žádné finance.

Zatímco v soukromých MŠ rodiče platí až 2 000,- Kč měsíčně a v normálních MŠ 200,-kč + stravné, ve zdejší MŠ je to ve třídách pro alergické děti 240,- Kč, což neodpovídá výraznému nadstandardu.

 Škola má kapacitu 92 dětí ve věku 3 – 6/7 roků.

 Činnosti ve třídách probíhají formou skupinové práce. Učitelka se vždy věnuje skupině dětí, zatímco ostatní si spontánně hrají.Učitelka podle plánu shromažďuje a vede děti; snaží se je vtáhnout do činnosti, ale nenutí je. Je tu kladen důraz na individuální přístup.

 Rodiče mají možnost chodit s dětmi do tříd nebo být s nimi na zahradě, kde si s nimi mohou hrát. Na zahradě je také možnost dřevařské práce v otevřené zastřešené dílně. Mateřská škola organizuje besedy rodičů s lékaři. Jsou zváni odborníci z pedagogicko psychologické poradny, provádí se diagnostiky a pozorování při hře.

Na tuto MŠ už čtvrtým rokem navazuje 1. třída ZŠ pro alergické děti, která usnadňuje těmto dětem přechod z mateřské do základní školy. Ve třídě je méně žáků, jsou zavedena režimová uzpůsobení.

Na obou školách probíhá ranní filtr, rehabilitační sestra cvičí s dětmi obou škol zdravotní tělocvik s dechovými cvičeními. Tato ZŠ však nevstoupila do projektu Zdravá škola. Zapojují se do něj jen mateřské školy; v Brně je jich asi 12.

Každé tři roky se projekt Zdravá škola posílá k schválení na Státní zdravotní ústav.

Co se týče resortních kompetencí, prolíná se práce pedagogického a zdravotního personálu, nyní je však všechno v kompetenci školství. Po zrušení školských úřadů má vše na starosti statutární město Brno, v praxi to ale neznamená nic víc než změnu mzdové účtárny.

Školka je v provozu od 6:30 do 16:30, ale je snaha, aby tu rodiče nenechávali děti celých 10 hodin, protože je to pro děti příliš vyčerpávající. Režim dne je volnější než to běžně bývá.

Do 9 hodin přijdou všechny děti, do té doby probíhá výchovná práce s učitelkami a individuální dechová cvičení. Následují skupinová cvičení, návštěva zahrady nebo jiný pobyt venku (denně 2 hodiny).

Potom obědvají, odpočívají (všichni musí 1/2 hodiny ležet) a následují další rehabilitační procedury.

Dále bych se zmínila o funkci zdravotní sestry v tomto zařízení. Škola je velmi hrdá na svůj „ranní filtr“ – sestra při vstupu do školy všechny děti prohlédne, vyptá se na aktuální zdravotní stav, dá jim Calcium, Dologram, případně namaže ekzémy, děti s vyschlejší pokožkou maže než jdou ven.

Dohlíží na pitný režim, dává jim pití s sebou ven. Je třeba také dávat pozor na alergie jednotlivých dětí (ořechy, mák, ryby, citrusové plody, jahody,…). V těchto případech je pochopitelně nutné informovat i kuchyňský personál.

Do budoucnosti se uvažuje o filtru na vodu, aby děti měly přes den dostatek pitné vody.

Školka je umístěna na kraji Brna a její zahrada navozuje pocit příjemného přirozeného prostředí. Údržbu zahrady má na starosti městská část. Hlavně je třeba udržovat trávník. Personál musí být dobře poučen o alergických reakcích na bodnutí hmyzem, o první pomoci a samozřejmě o individuálních obtížích a potřebách dětí a brát na ně zřetel.

 Personál je vystaven náročnější práci než je běžné, ale pracuje s chutí a usiluje ze všech sil o všestranný rozkvět zařízení. Návštěvy ve školce byly příjemné, k čemuž přispěla i vstřícnost zaměstnanců.

Lesní školka v kostce / Rozhovory, články

Vůbec první Lesní mateřská školka vznikla v Dánsku, kde jsou od té doby úspěšně provozovány, stejně jako v Německu, Švédsku a v dalších zemích Evropy.

O rozvoj a šíření myšlenky lesních mateřských škol u nás se výrazně zasadila Emilie Strejková, zakladatelka a po deset let také ředitelka pražského ekologického centra Toulcův dvůr.

V roce 2004 zahájila nejprve činnost ekologicky orientované dvoutřídní mateřské školy „Semínko“ při Toulcově dvoře, třetí – venkovní – třída mateřské školy, která fungovala na principech lesních mateřských škol, byla přes původní nevoli otevřena v roce 2010.

Ve stejném roce pak vznikla také Asociace lesních mateřských škol. V České republice v současnosti existuje více než 150 evidovaných lesních mateřských školek a lesních klubů. V poslední době se stávají velice oblíbenými nejen pro pobyt venku, ale také pro svůj individuální přístup k dětem.

Děti z Lesní mateřské školky se většinu dne pohybují v lese.  Na psychiku a zdraví dětí mají tato předškolní zařízení veskrze pozitivní vliv. Děti se v přírodě cítí normálně – jako doma. Učí se v terénu a příroda jim poskytuje vždy něco zajímavého, díky měnícím se ročním obdobím. Navzdory tomu, že se děti pohybují stále ve stejném terénu.

Lesní třídy navštěvují svá stálá místa, což je pro děti určitá forma řádu. Děti se tak naučí orientovat v prostoru a vědí kam příště půjdou, což je pro ně příjemné.

V lesních školkách nejsou děti krmeny zábavou, není třeba jim vymýšlet neustále nějaký program, aby se chvíli nenudily. Mají prostor si vše samy osahat. Pobyt v přírodě prospívá i jemné motorice.

Děti pořád berou něco do ruky a nejedná se o unifikované tvary –  o stále stejné hračky, čímž mozek zleniví. Ideální je i chůze po nerovném terénu. Ta souvisí s rozvojem řeči.

Každá skupina má maximálně šestnáct dětí a dva průvodce (pedagog a asistent). Díky tomu se dobře rozvíjejí sociální kompetence dětí, protože komunikují v menší skupině a učí se efektivně řešit konflikty.

Děti i pedagogové mají zázemí v chatkách, maringotkách nebo jurtách či klubovnách (jsou to vytápěná místa s postýlkami).

Kromě toho, že děti tráví mnoho času venku v přírodě, navštěvují také muzea, divadla a pošty a jiné instituce a místa.

Jak poznat kvalitní (nejen) lesní školku?

Nejvhodnější je osobní návštěva. Je dobré si promluvit s pedagogy či přímo se zřizovatelem a prohlédnout si veškeré prostory. V některých školkách existuje možnost strávit tzv. den na zkoušku, kdy s dítětem navštívíte vámi vybranou školku a můžete se účastnit všech aktivit a poté se rozhodnout, zda je právě tato školka pro vaše dítě ta pravá.

Lesní školky jsou často považovány za jakousi obranu proti digitálním technologiím, kterými jsou dnešní děti velmi zatěžovány. Mimo klasické hraní, si děti vytvářejí i praktické předměty jako jsou například ptačí budky nebo pomáhají s pěstováním zeleniny, hrabáním listí či péčí o zvířata.

Lesní školka a legislativa

Až donedávna nespadaly lesní školky do státem dotovaného vzdělávacího systému, a to především z důvodu hygienických norem týkajících se zázemí školky. Provoz si tak platili výhradně sami rodiče. 30.12.

2016 ale vyšla hygienická vyhláška, lesní mateřské školy již mohou vstupovat do rejstříku škol a školských zařízení jako plnoprávné mateřské školy, se specifikací LESNÍ.

Zřizovatelem je zpravidla nezisková organizace.

Lesní MŠ, pracují stejně jako „klasické“ mateřské školy na základě Školních vzdělávacích programů vycházejících z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, což je závazný dokument MŠMT, a jeho naplňování je kontrolováno Českou školní inspekcí. 

Společně s lesními školkami existují také lesní kluby, což jsou ty z původních lesních MŠ, které se rozhodly, že z jakéhokoliv důvodu nevstoupí do Rejstříku škol a školských zařízení.

Jak správně obléknout dítě do lesní školky?

V těchto školkách je kladen důraz na důmyslné metody oblékání, takže se děti opravdu za každého počasí cítí dobře. Platí tu jednoduché heslo:  „Neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení.“

Zimní období

Jak všichni jistě víme, děti mají největší radost právě ze skákání v kalužích či z pořádné sněhové vánice. V zimním období je proto dobré dodržovat vrstvení – oblékáme několik slabších vrstev.

Spodní vrstva by měla ideálně odvádět pot od těla. Skvěle poslouží funkční prádlo. Pokud máte raději přírodní materiály, sáhněte po vlně. Vlna hřeje i vlhká. Dnes se dá již sehnat i vlna v kombinaci s hedvábím. Některé děti totiž nesnesnou čistou vlnu na kůži a proto je dobré kombinovat. Některé vlněné věci můžete prát v pračce, jiné vyžadují praní v ruce.

Funkční prádlo z umělých materiálů většina dětí snáší dobře a jejich údržba je také velice snadná. Problémem však může být to, že tyto materiály tolik nehřejí a proto je dobré přidat další vrstvu.

Střední vrstvu tvoří mikiny, tepláky a legíny. Dle teploty dáváme 1 – 3 vrstvy, které mají za úkol dítě zateplit a odvádět vlhkost od těla dítěte.

Vrchní vrstva chrání proti dešti a větru. Tato vrstva by měla být prodyšná, aby se dítě nepotilo. Ve větru může být větrovka, do deště pláštěnka (ta ovšem není prodyšná, někdy je ale nezbytná).

Ideální jsou membránové bundy a kalhoty, které jsou vhodné skoro do každého počasí. Zvažte také použití kombinéz. Často se stávají nepraktickými v případě, že si dítě potřebuje odskočit.

{{:pr:}}

Do hodně blátivého počasí jsou ideální pogumované komplety. Nemusíme je ani tak často prát, stačí vlhkým hadříkem setřít bláto.

Na hlavu jsou ideální kukly, které dětem zakrývají i krk a není nutná šála. Na ruce jsou dobré nepromokavé rukavice. Nejlépe palčáky, které si dítě samo jednoduše nasadí. Existují i prodloužené rukavice, které se dají přetáhnou přes rukávy a dítě pak nikde nestudí sníh.

Na nohy volíme kotníčkovou obuv správné velikosti! Nesmí dítě nikde tlačit, jinak mu bude zima. Ideální je membránová obuv, do které nezatéká a zároveň je prodyšná.

Letní období

Na horké období je vhodné prodyšné oblečení, ideálně světlé barvy, na kterém snadno rozpoznáme například klíšťata.

Hlavu chráníme kloboukem nebo kšiltovkou. Obuv volíme nejlépe opět membránovou, pohodlnou a prostornou.

Děti si do lesní školky nosí batůžek. Je vhodné, aby tento batůžek byl opatřen hrudním páskem, aby dítěti nepadal z ramenou. Měl by být lehký, nepromokavý nebo s pláštěnkou.

Ve školce je ideální mít náhradní oblečení. Nemusíte se však bát vysokých nákladů, většina oblečení lze pořídit z druhé ruky nebo je již dávno máte doma.

Výhody vzdělávání v Lesní školce

Výsledky studie Sarah Kiener z roku 2003 ukazují, že u dětí ze lesních MŠ se více rozvíjí hrubá motorika a kreativita, kterou potvrzují i rodiče. V současné době chybí výzkum věnovaný vlivu častějšího pobytu v přírodě na imunitu dětí.

Děti ale bývají méně nemocné i v období chronických nemocí, stejně tak je i menší počet zranění. V českých médiích byl citován britský výzkum, který potvrzuje, že přílišná hygiena oslabuje schopnost regenerace a hojení ran.

Pobyt v přírodě má příznivý vliv na děti s ADD a ADHD, tyto děti jsou více koncentrované.

Jediným prokázaným rizikem častého pobytu v přírodě je vyšší pravděpodobnost napadení klíštětem. Je proto potřeba věnovat větší pozornost prevenci.

Rodiče, jejichž dětí navštěvují Lesní školku se často potýkají s obavou, zda jejich dítě bude připraveno na školní docházku, když tráví hodně času v přírodě. Obecně, přechod z mateřské školy do základní představuje velkou změnu pro každé dítě, nehledě na to, jakou mateřskou školu navštěvovalo.

V lesních školkách stejně jako v běžné školce je předškolákům věnována zvláštní pozornost a jsou zařazovány činnosti určené k přípravě na ZŠ. Dětem jsou předkládány různé pracovní listy, cíleně zařazovány „školní hodiny“, kdy děti tráví určitý čas u stolu, nebo pravidelně navštěvují klasické školy.

Máte vy svou osobní zkušenost s Lesní školkou? Pokud ano, podělte se o své názory a předejte je dalším maminkám v diskuzi pod článkem 🙂

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector