Jsem žena a chci nezávislost. Proto podnikám

Další uznávaní nezávislí profesionálové nám poslali své komentáře k aktuální situaci v jejich podnikání a své tipy k cenotvorbě a řízení zakázek či změn v době koronaviru.

Jsem žena a chci nezávislost. Proto podnikám

Než se pustíte do čtení, máme na vás jednu velkou prosbu:

Sdílejte a šiřte prosím tento článek co nejdřív. Jde o čas. Než si následující desítky stran v klidu přečtete, mohou už mezitím pár dní pomáhat dalším lidem. Díky za podporu!

  • Tweet

Úvodem

Tento rozsáhlý soubor krátkých textů je volným pokračováním článku 35 spoluautorů Co dělat, který jsme vydali přesně před čtyřmi týdny a Audiolibrix jej posléze zpracoval do podoby bezplatné audioknihy.

Celkový ohlas čtenářů byl tak mimořádný, že jsme se rozhodli navázat a oslovit dalších čtyřicet zkušených profesionálů, aby okomentovali, co aktuálně řeší ve svém podnikání a jak například přistupují k cenotvorbě, jednání s klienty a nutným změnám.

Níže uvedené texty vznikaly v týdnu od 20. do 26. dubna 2020, což prosím mějte na paměti, pokud je čtete s delším časovým odstupem v době, kdy už se spousta věcí jeví jinak.

Všichni autoři přispěli s upřímnou snahou pomoci a za to jim patří obrovský dík. Jako editor jsem si navíc nemohl nevšimnout, že oproti minulému měsíci ubylo bezmoci i pesimismu a přibylo podnikavosti i humoru.

A to je myslím dobré znamení, přestože budoucnost nikdo z nás nezná.

Nejpřínosnější je opět přečíst si tento výběr celý, od začátku do konce.

Dá vám to nejen jedinečný vhled do motivace a jednání soudobých freelancerů, ale i zajímavou alternativu k tomu, jak píší o podnikání v době koronavirové média.

Pokud sami podnikáte, některé jejich myšlenky (a jakási „moudrost davu“, která skrze ně promlouvá) se vás možná hluboce dotknou. A tím nejspíš splní tyto texty svůj účel.

Držte se a hlavně pevné zdraví — tohle zvládnem ✌

Robert Vlach (editor)

P.S. I tento článek Audiolibrix zpracoval do podoby bezplatné 2hodinové audioknihy.

Obsah

Trang Do Thu — komunikační manažerka a autorka blogu Asijatka

V březnu mi po třech letech skončila spolupráce s firmou, kde jsem se hodně naučila a kde mě to bavilo. Dohodli jsme se už v lednu. Měla jsem v plánu si odpočinout a během krátkého jarního sabatiklu číst, psát… a taky hodně lelkovat u kočičích videí.

Finanční rezervy byly nachystané, nějaké drobné umělecké projekty rozjednány. Měla to být plodná sezóna. A pak bum, bum, ciao.

Přestože jsem byla v hlavě připravená na to, že budu trávit hodně času sama se sebou, jak ukázala měsíční karanténa, žádná mentální a produktivní hitparáda to nebyla.

Paradoxně se mi nejlépe tvoří v kavárně, kde je ruch, ale zároveň se můžu schovat do rohu. Nebo se pak rozjedou závity mezi jedenáctou večerní a čtvrtou ranní.

Takže tůdle, řekla vyšší moc, a těchto pár řádek vám píšu ve dvě ráno.

Každého nás přistihla v jiné životní fázi. Testuje nejen fyzickou a mentální odolnost, ale i naši morálku a etiku, dovednosti a bohužel i naše bankovní účty. Přijde mi, že je klid před bouří.

Jako pár minut před spuštěním obchodování na burze, kdy se rozjede skutečná nabídka a poptávka dne. Někdo hodně prodělá, někdo hodně vydělá. A ten zbytek mezi tím bude oscilovat z jedné strany na druhou a zkoušet znovu prorazit.

Jestli se něco máme naučit, tak to, že ožije (protože tuhle situaci přežijeme všichni) ten, kdo bude umět reagovat na situaci, a svoje podnikání nebo svoji práci obohatí o jiný, ne nutně nový prvek.

Ale zároveň si bude umět udržet svou podstatu, hodnotu, kterou lidem nabízel. Ne každý to umíme, a to je taky potřeba si uvědomit a smířit se s tím. Svět potřebuje být v rovnováze.

Doufám, že se máte v rámci možností dobře. Těším se, až se budeme zas brzo potkávat na ulicích, i kdybychom si jen zamávali na pozdrav. Udržte si otevřenou hlavu a také hladinku laskavosti a pochopení, abychom to společně zvládli. Nic jiného nám nezbývá.

Jan Vlachynský — zakladatel Baru, který neexistuje (Forbes 30 pod 30)

Nemít prachy? Jeden z nejlepších způsobů, jak podnikat!

Pro mě je současná situace návratem ke kořenům. Když jsme začínali, tak jsme neměli vůbec nic a nemohli jsme si dovolit nakupovat věci a služby, které byly k začátku našeho podnikání potřebné – museli jsme tak najít způsob, jak se k nim dostat i bez peněz. A to se teď opakuje.

Kromě toho, že si nemůžeme prakticky nic dovolit, máme ještě obrovskou výhodu – a totiž, že to všichni ví. Pokud totiž nemáte peníze, ale lidé si myslí, že je máte, tak jste ve velmi nevýhodné pozici. Jakmile to všichni ví, dějí se zázraky.

Všichni jsou najednou ochotní hledat cestu, jak dělat věci i bez toho, aby něco stály, nebo alespoň aby něco stály hned.

Jsem přesvědčený, že právě proto je teď nejlepší doba na to něco rozjíždět, inovovat nebo předělávat. Jediné, čeho máme dostatek, je čas – a ten čas najednou využíváme jako prostředek k nalezení cest, které bychom jindy vůbec neviděli.

Řekl bych, že se vlastně ze dne na den výrazně zjednodušily podmínky ke spuštění čehokoliv.

Za tři dny jsme takhle dali dohromady eshop, který je vlastně po všech stránkách profesionálně blbý – ale to nevadí! Protože tuhle nedokonalost nám teď všichni odpustí – ví, že nemáme prostředky na to být dokonalí. A až se to pořádně rozjede, v lepších dobách budeme mít dost času to dotáhnout.

Normálně bychom to všechno řešili dopředu, trvalo by to spoustu času – a ano, stálo by to hodně peněz. Ale teď to jde jinak.

Rozvážíme potraviny, napsali jsme knihu, šijeme trička a na nic z toho vlastně ani nemáme oprávnění, vlastně ani nevíme, co všechno potřebujeme pro to, abychom legálně podnikali v těchto oblastech. Je to problém? Do budoucna ano, ale to nám nezabránilo v tom to rozjet a všechny tyhle věci prodávat. Kdybychom to neudělali, tak stejně padneme. To, co bude fungovat, se později doladí.

Můžeme tak prodávat to, co ještě nemáme (knížka ještě není vytištěná, ba ani vysázená), a díky tomu budeme mít peníze na to tyhle novinky dodělat. Všichni pracujeme za míň peněz, častokrát za tolik, kolik by nám před dvěma měsíci přišlo směšné, ale teď to jde. Dodavatelé nám nabízejí dealy, které by jindy nebyly možné. Najednou všechno jde.

Každou objednávku z našich eshopů extrémně personalizujeme, píšeme vzkazy na tašky a osobní maily lidem, kteří si je objednávají.

Je to šíleně pracné a nejde to jednoduše škálovat, ale o to teď také nejde – protože právě teď je příležitost vytvářet ty nejužší vazby a vztahy.

Věříme, že všichni ti lidé, naši hosté, se kterými jsme takto v kontaktu, nám to v budoucnu tisíckrát vrátí. Teď je čas na to dělat věci, které bychom jindy považovali za neefektivní nebo neekonomické. Ale ony jednou budou.

Když jsme stavěli Bar, který neexistuje, tak nás to, pohledem ze začátku roku 2020, nestálo vlastně vůbec nic. Přední stranu baru jsme tehdy udělali ze starých dveří domu, ve kterém jsme bydleli, a protože jsme neměli na křišťálový lustr, našli jsme na skládce staré skleněné tyče a smontovali lustr z nich.

Každý další podnik byl složitější, dražší a propracovanější – a upřímně, dodnes stejně nejlíp funguje ten první. Postupem času jsme znormalizovali naše přemýšlení a začali fungovat a nakupovat jako normální firma – konvenčně a profesionálně. Teď je znovu čas najít v sobě to nekonvenční přemýšlení o tom, jak dělat byznys z ničeho.

A jsem přesvědčený, že nám ten duch zase pár let vydrží, že se teď zase naučíme hledat cesty tam, kde jsme je už dlouho neviděli.

Dnešek vytváří naši realitu na dlouhá léta dopředu, a jenom při tom uvědomění mi běhá mráz po zádech. Tohle je opravdické podnikání!

Klára Smolíková — spisovatelka a lektorka

Diář máte plný jako operní diva na rok dopředu a vážně uvažujete o najmutí literárního agenta, impresária, osobní asistentky a řidiče. Nakladatelé si vás předcházejí a vy, jako správná primadona, děláte ofuky, kladete si podmínky, nedodržujete termíny, stěžujete si, že kyselo je moc kyselý a bramborák moc bramborovej.

Takto rozehraný příběh si jasně říká o dějový zvrat. Hrdinovi musíte přivodit pád, nejlépe nečekaný. Rozmetejte mu všechny jistoty jako domeček z karet. Chce jezdit na besedy za čtenáři? Zakažte lidem vycházet! Rád by psal? Zničte knižní trh! Má v záloze komerční zakázky? Přivoďte zadavatelům krach!

Teď to teprve začíná být koukatelné. Jenže na scénář pro HBO nestačí nechat hvězdu padnout, poválet v depresích, a pak ji mávnutím kouzelného proutku zas zvednout.

Když se její hektický život zastaví, musí si uvědomit, co je v jejím profesním životě skutečně důležité, je třeba vrátit se ke kořenům. Co všechno umí? Čím může prospět ostatním? Nechte ji učit se novým věcem a moc jí ten proces neulehčujte.

Vyždímejte z ní všechno a umožněte publiku zaslzet nad první vydělanou korunou v nové době.

Jestli to má být opravdu velký biják, vystoupá hlavní postava vyprávění znovu na výsluní. Jenže všichni jí to budou tak nějak víc přát. Viděli, jak nahazovala spadlý řetěz a zamazala se od oleje, jak se o své schopnosti a talent podělila s ostatními a přinesla jim radost, jak nefňukala a zaťala zuby. Slevit v tom, co požaduji, a nabídnout víc je základem dobrého profesního příběhu.

Broňa Sobotka — nadšený učitel angličtiny z Brna

Touhle dobou zhruba před sedmi lety mi došlo, že mám problém. Pokud budu pokračovat stejně, tedy pracovat každý den o rána do večera, nebudu mít nikdy čas. Nebo budu pracovat méně a nebudu mít peníze. Vypracoval jsem si tedy akční plán nápravy života Broni. Ten už asi sedm let s různými úpravami praktikuji a moc rád se o něj podělím. Tohle radím sám sobě:

  • Každý den makej na tom, abys byl lepší v tom, co děláš
  • Sdílej s lidmi zdarma své know-how, pomáhej, buď milej
  • Získej relevantní zkoušky, tituly, certifikáty, praxi
  • Stále se ptej, proč by si lidi měli vybrat právě tebe?
  • Vždy přemýšlej o tom, jestli by něco nemohlo fungovat i bez tvé fyzické přítomnosti
  • Ukazuj lidem to, co jim nabízíš (učíš = ukazuj, jak učíš)
  • Buduj si s lidmi vztah, nespěchej, hodně dávej a pamatuj si, že jediné, co mění svět k lepšímu, je láska
  • Pasivní příjem neexistuje, ale neustále přemýšlej nad tím, jak se mu můžeš alespoň přiblížit
  • Pracuj na tom, abys prodával své know-how, ne svůj čas
  • Všechny nápady si piš, běhej, přemýšlej, piš si deník a neboj se opouštět věci
  • Buduj si komunitu, pomáhej jí, raď a sdílej
  • Nenech nikdy nikoho, kdo za tebou přijde, odejít, aniž by se cítil lepší a šťastnější

Margareta Křížová — podnikatelská mentorka

Je to realita, svět se mění a mění se rychle. Všichni se cítíme tak trochu nejistí a uvažujeme, jak zareagovat na to, co se děje kolem nás.

Jasně, nikdo jsme nic takového nezažili, ale jedno je jistý: NENASTAL KONEC SVĚTA. Jedeme dál, jen je potřeba podívat se reálně na svůj byznys a zjistit, jestli jsme ti, co mají kliku a byznys běží dál, nebo je potřeba udělat pár změn, anebo prostě začít znova a jinak. NIC NENÍ NEMOŽNÉ.

Budete mít zájem:  Ode dneška platíme za zdraví víc

Tady je pár tipů, co by se vám mohly hodit při restartu vašeho podnikání:

  • NEPANIKAŘTE, chápu, snadno se to říká, hůř realizuje, zvlášť, když tyhle rady člověk čte v rozhovoru se známým pražským miliardářem, ale fakt, nepanikařte, znáte to, nejhorší je smrt z vyděšení;
  • NEČEKEJTE, CO BUDE, A JDĚTE DO AKCE, protože něco určitě bude;
  • NEŘÍKEJTE SI DOKOLA „JEŽIŠMARJÁ, CO BUDU DĚLAT“ – Ježíš i Marie byli určitě hodný lidi, ale v tomhle vám nepomůžou.

Kdybyste náhodou dospěli k závěru, že musíte začít úplně jinak a znova, nezoufejte, tady je pár firem, které změnily svůj původní byznys a docela se jim to povedlo.

Jsem žena a chci nezávislost. Proto podnikám

Podnikání je pro ženy jednou ze strategií, jak se prosadit a rozvinout vlastní kariéru v případě, že se nechtějí potýkat s hierarchizovaným a strukturovaným prostředím již existujících organizací.

Vlastní podnikání také může pomoci ženám lépe sladit pracovní a rodinný život – jejich vlastní firma totiž funguje podle jimi nastavených pravidel.

Podnikání však může být pro ženy také určitým východiskem z nouze, a to především v případě nezaměstnanosti.

Po roce 1989, kdy došlo k rozvoji tržního hospodářství a celkové liberalizaci obchodu, začalo mnohem více lidí podnikat. Ve většině to však byli muži, jelikož zde panoval zažitý model „ženy v domácnosti” a muže jako živitele rodiny. V 90. letech docházelo k výrazné emancipaci žen. Spousta z nich chtělo začít podnikat, byly ctižádostivé a chtěly něčeho dosáhnout.

Překážkou jim však byl nedostatek informací, nebo i obava o to, zda by to zvládly a byly toho schopny i za běžného obhospodařování domácnosti a péči o rodinu, ohlíží se za posledním dvacetiletím Ivana Zikánová, PR Managerka sdružení Young Business and Professional Women Česká republika (YBPW).

Podle Ivany Zikánové se ani tak neliší styl podnikání žen a mužů, liší se ale jejich motivace, proč začít v Česku podnikat.

Podnikatelky se potýkají s nedostatkem financí, znalostí i s malým sebevědomím

Podle Martiny Ježkové, manažerky Asistenčního centra Brno pro podporu podnikání žen při brněnské Regionální Hospodářské komoře, a Dagmar Matějkové, konzultantky tamtéž, mají ženy nejčastěji zájem o podnikání ve službách jako je prevence zdraví, wellness, služby pro domácnost nebo služby související s péčí o děti, ať už jde o hlídání dětí, provozování miniškoliček s výukou jazyků nebo o sportovní vyžití dětí. Ve svém podnikání se dále orientují také na volnočasové aktivity, alternativní metody prevence zdraví, kosmetiku či kadeřnictví. Otevírají si svatební salóny, věnují se doprovodu seniorů, účetnictví i poradenství. Provozují obchody nebo e-shopy například s potřebami pro děti, s textilem nebo potravinami, ale také restaurace či kavárny, ve kterých nezapomínají na dětské koutky.

Ivana Zikánová potvrzuje, že se v poslední době masivně rozvíjí zájem žen podnikat ve službách. Absolutně tedy stoupá i počet žen v této sféře.

Nemám před sebou aktuální přesné statistiky, každopádně na základě našich informací je zřejmé, že ženy podnikatelky jsou zastoupeny hlavně v takových oblastech, jakými jsou např.

administrativa, vzdělání, marketing a PR, bankovnictví, finančnictví, obchod a prodej atp., spíše než oblast elektroniky a elektrotechniky či IT atp., uvádí pro server Podnikatel.cz.

Pokud ženy začínají podnikat, problémem pro ně bývá nedostatek finančních prostředků pro vstup do podnikání.

Hlavní problém je pro ženy nedostatek financí do začátku podnikání a nemožnost získání malých půjček – ženy většinou nemají majetky, kterými by mohly ručit bankám a pro malé úvěry v rozsahu desítek a stovek tisíc korun nejsou pro banky zajímavými klientkami, říkají Dagmar Matějková a Martina Ježková.

Problémem při rozjezdu podnikání však také bývá nedostatek podnikatelských znalostí – zpracování business plánu, kalkulace nákladů, stanovení ceny produktu, výpočet bodu zvratu, návratnost investice, kdy začne podnikatelka vydělávat, finanční analýza apod.

Nedostatkem žen – podnikatelek jsou také komunikační dovednosti a dostatečné sebevědomí vlastní prezentace, doplňují Dagmar Matějková a Martina Ježková.

To odráží i zájem o programy, které Asistenční centrum nabízí, a které jsou mezi ženami nejžádanější: konzultace podnikatelského záměru, konzultace s odborníky jako jsou právníci, účetní, daňový poradce nebo kouč pro sladění pracovního a soukromého života či poradenství v oblasti marketingu.

Asistenční centrum, které podporuje podnikatelky, funguje také při Regionální Hospodářské komoře ve Zlíně. Podle jeho informací je jednou z největších bariér pro úspěšné podnikání žen v Evropské unii, včetně Česka, sladění práce a rodiny. Podle statistik ženy také nejčastěji zakládají vlastní podniky ve věku od 30 do 50 let, kdy již mají děti.

Je zajímavé, že sebevědomí žen a jejich sebeprezentace (sebemarketing) jsou témata, která se diskuzemi o podnikání žen prolínají soustavně a opakovaně. Čtěte více: Firmy by se měly přizpůsobit potřebám žen. Ne naopak

Ivana Zikánová pak upozorňuje také na obecné překážky v podnikání, které se netýkají jen žen: zdlouhavé byrokratické postupy, složitá legislativa, silná daňová zátěž pro právnické osoby… Podnikatelky tedy zpravidla řeší podobné problémy jako podnikatelé.

Příkladně tehdy, jedná-li se o malou firmu, která nedisponuje finančními prostředky, které by mohla věnovat na marketing. To třeba před časem připomenula pro business server Podnikatel.

cz Iva Unčovská, majitelka krejčovské společnosti Yvonne, v souvislosti s finanční nedosažitelností prezentace na veletrhu (v tomto případě konkrétně brněnském veletrhu Styl) pro malé firmy a živnostníky.

Majitelka firmy, která byla na veletrhu v podnikatelském inkubátoru finančně podpořeném Ministerstvem průmyslu a obchodu, uvedla: Finančně by jinak byl, pro tak malou firmu v textilním průmyslu jako jsme my, veletrh nedostupný. Čtěte více: Veletrhy nesou podnikatelům propagaci, kontakty i kontrakty 

Ministerstvo měří všem stejně

Dagmar Matějková a Martina Ježková se jednoznačně domnívají, že by stát i místní samosprávy v Česku měly vyvíjet mnohem větší aktivitu v podpoře podnikání žen i v podpoře vstupu žen do podnikání.

Určitě by měl stát umožnit získání malých půjček na základě absolvování certifikovaného kurzu Základy podnikání a obhájení podnikatelského plánu (tak, jak fungoval program Start v minulém programovém období, a byly s ním velmi dobré výsledky – současný program Start poskytuje jen záruku k bankovnímu úvěru a v definovaných oborech nejsou zahrnuty služby, o které mají právě ženy zájem), tvrdí. Podpora podnikání žen je totiž podle nich pro stát i místní samosprávy výhodná. Znamená totiž snížení počtu lidí závislých na dávkách od úřadů práce, řešení situace znevýhodněných skupin žen, jako jsou mimo jiné ženy s malými dětmi či nezaměstnané ženy ve věku nad čtyřicet let. Podpoří se také sladění rodinného a profesního života a tím spokojenost v rodinách a zlepší se finanční situace hlavně mladých rodin, dodávají.

Přístup Ministerstva průmyslu a obchodu však je již řadu let konstantní – podporu podnikání ministerstvo nerozlišuje na podporu podnikání mužů a žen a podnikatelům dává stejné šance bez rozdílu.

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje podnikání v České republice obecně, například formou strukturálních fondů Evropské unie. Všechny programy na podporu podnikání jsou založené na rovném přístupu a rovných podmínkách.

Z toho je patrné, že jedna skupina nemůže být preferována před jinou, potvrzuje Matyáš Vitík z tiskového oddělení ministerstva.

Podle Ivany Zikánové může veřejná správa podporovat podnikání žen také prostřednictvím větší informovanosti o možnostech uplatnění v rámci jednotlivých podnikatelských sfér.

Jedna z metod podpory je vyzkoušení si některých procesů, které musí podnikatel běžně zvládat, jako je např. vyzkoušení si vedení určitých projektů, organizace, time management atp. v praxi, což nabízí i YBPW, doplňuje.

Zdůrazňuje zároveň, že Mladé ženy nepodporují rovnostářství a nejsou feministickou organizací.

Samotné podnikatelky a manažerky – například ty, které jsou sdružené v Asociaci podnikatelek a manažerek České republiky – již řadu let upozorňují, že cílená podpora podnikání žen představuje zatím nedostatečně využitý potenciální zdroj ekonomického růstu.

Téměř každý podnikatel vám řekne, že začátky jsou těžké. Já proto nebudu předstírat, že začátky jsou procházkou růžovou zahradou. Plat mám nyní nižší, ale výhody nepopsatelně vyšší. V žádném případě bych již neměnila. Už neuvažuji o tom, v kolik chodím do práce a v kolik z práce.

Dělám to pro sebe, takže ta motivace je úplně jiná. Práce je teď mým koníčkem, beru to osobně stejně jako i mé klienty. V podnikání už neuvažuji tolik o penězích, je to spíše o práci, která mě baví, řekla serveru Podnikatel.cz Vlasta Tichá, jednatelka společnosti Diversity.

Čtěte více: Vlasta Tichá: Firmy přišly na to, že marketing se dá dělat levněji 

Libuše Holásková, kadeřnice: Do podnikání jsem šla s hlavním cílem získat nezávislost a pracovat sama na sebe, což se mi podařilo. Zároveň jsem měla představu o tom, jak si vybuduji vlastní kadeřnický salón, na což jsem si ale musela relativně dlouhou dobu počkat. Čtěte více: Libuše Holásková: Ten, kdo se živí rukama, nezbohatne – říká kadeřnice

Investovala jsem asi 30 tisíc, víc jsem neměla. Měla jsem svůj vlastní dům, kde se jedno patro vyčlenilo pro technické zázemí. Horší bylo, že jsem měla malé dítě a bylo těžké to skloubit dohromady. Je to neustálý boj, vzpomíná Eva Štěpánková, majitelka kosmetické společnosti Ryor, na své podnikatelské začátky. Čtěte více: Eva Štěpánková – Vedoucí podnikatelka světa české kosmetiky začínala s vkladem 30 000 

Kdy mám začít podnikat? | MladýPodnikatel.cz

Často se setkávám s lidmi, kteří jsou hodně šikovní v tom, co dělají, ale bojí se začít podnikat sami na sebe. Strach vyplývá především z nezkušenosti, z historek kolegů nebo z denních zkušeností jiných podnikatelů, o kterých si mohou na internetu přečíst opravdu hodně.

Ne nadarmo se říká: „Kdo se bojí, nesmí do lesa“. Čím více zkušeností budete získávat, čím více věcí z praxe vyzkoušíte a čím více se budete zajímat, tím pro vás podnikání bude snadnější a strach postupně opadne.

Každý nějak začínal, toto je důležité si uvědomit a také, že „učený z nebe nespadl“. Ze začátku je to hodně o informacích. Čím více jich budete mít, tím lépe pro vás. Dejte si ale pozor na nedůvěryhodné zdroje.

Co udělat úplně nejdříve?

Nebojte se ptát, nebojte se zjišťovat věci, obětujte tomu ten čas, i když vás to nebaví a chtěli byste se už věnovat přímo práci samotné. Informace jsou základ pro podnikání a ušetří vám spoustu problémů a trápení do budoucna.

Nejprve si zvolte působiště podnikání. Zjistěte si, jakou živnost potřebujete, co obnáší živnostenský list, co je to daň, zdravotní a sociální pojištění, a jak se to platí. Nebojte se v začátcích vyhledat zkušenějšího z oboru a ptát se.

Doporučuji ptát se i více lidí postupně, jelikož každý má svůj pohled a jiné zkušenosti. Pokuste se už při začátku podnikání najít svou budoucí účetní a ptejte se jí na vše, co sami nevíte, jistě vám ráda poradí.

Vždy doporučuji osobní setkání, jelikož člověka lépe poznáte a sami se naučíte lépe vyjadřovat. Na každou takovou schůzku přijďte připraveni. Napište si otázky, poznámky, příklady nebo modelové situace.

Příprava na schůzku se vám bude hodit do budoucna, když se budete setkávat s klientem. Ten si pak o vás udělá jiné mínění, než když přijdete nepřipraveni a budete „vařit z vody“.

Zajistěte si vše potřebné k vykonávání podnikání

Než se vrhnete do podnikání, měli byste si spočítat, kolik vás bude stát samotný začátek. Zda musíte nakoupit technická zařízení, software nebo další nezbytné věci. Snažte se být připraveni na možné kontroly nebo problémy do budoucna, tedy od legálního software, přes smlouvy, licence, účetní, správné fakturace, až po zálohu dat a ochranu vašeho podnikání.

Budete mít zájem:  Jak Dlouho Jsou Priznaky Covid?

Nejčastější otázkou v této fázi je bezesporu: „Opravdu to vše potřebuji od začátku?“. Byli takoví, kteří neměli nic, a přesto začátek zvládli a dnes jsou úspěšní, ale také jsou takoví, co chtějí mít jistotu a nakoupí vše potřebné už v začátcích.

Vše se odvíjí především od vaší finanční situace. Osobně doporučuji mít tento základ: legální software, pracovní nástroj, základní smlouvy (raději zkontrolované nebo prověřené kolegy) a již domluvenou účetní.

Tento základ vám dává jistotu klidného spaní a vše ostatní přijde s vaším postupným vývojem.

Oblečení, vyjadřování a schopnost popsat problematiku jednoduše je obrovské plus

Máte strach z osobních schůzek, kde naproti vám sedí zkušený podnikatel, vy mu máte představit svou práci a udělat nabídku? Pokud na schůzku přijdete připraveni, nemáte se čeho bát.

Snažte se dodržovat etiketu, tedy přijít na jakoukoliv schůzku, ať pro vás důležitou, nebo jen „bezvýznamnou“, slušně oblečeni. První pohled na člověka, se kterým máte jednou spolupracovat, je mnohdy ten rozhodující.

Spousta lidí bere oblečení, mobil, auto nebo hodinky jako společenský kredit a spousta z nich podle toho posuzuje, s kým spolupracovat chtějí, a s kým nikoli.

Z osobních zkušeností můžu říct, že když jsem se účastnil hromadné schůzky vedení jedné společnosti, tak jejich postavení je na první pohled vidět, ať již podle oblečení, vytáhlých mobilních telefonů nebo klíčů od auta. V této situaci se to nebere „jako frajeřina“, ale je to spíše ukázka postavení.

Na toto téma jsou rozporuplné názory a každý se na to dívá jinak. Někdo to bere, někdo je proti. Důležité je, že se během své podnikatelské činnosti právě s takovými lidmi budete potkávat. Nemusíte mít super auto, značkové oblečení a nejmodernější mobil, abyste zaujali na první pohled. Na to myslete.

Trénujte své vyjadřovací schopnosti, snažte se lidem ve svém okolí vysvětlovat složité procesy co nejjednodušeji, jelikož to jsou další aspekty, které vám mohou pomoci získat zakázku. Na osobních schůzkách je budete určitě hojně využívat.

Nikdy nepodceňujte přípravu na schůzku, i když se jedná o první seznamovací schůzku. Už od počátku víte, co asi váš možný budoucí klient bude chtít, tak si připravte podklady.

Snažte se mu ukázat a říct, jak by mohl daný produkt vypadat, co vše by mohl obsahovat, jaké bude řešení a především, jak by se mohl obohatit, nebo co by pro něj mohlo být velkým plusem. Nezapomeňte zmínit vše, co děláte „navíc“.

Mnohdy to nejsou věci navíc, jelikož některé firmy to berou jako samozřejmost, ale když se o tom budete bavit, tak bude klient automaticky vědět, že myslíte na vše a že vaše nabídka je opravdu kvalitní. Klientovi nechte podklady nebo poznámky v ruce, jelikož on s nimi už po této prvotní schůzce může pracovat.

Stanovte si přesný ceník

Už na začátku podnikání byste si měli stanovit přesný ceník, hodinovou sazbu a ceny za všechny služby, které budete nabízet. Říct pak potencionálnímu klientovi např.

po telefonu, že nevíte, kolik by to mohlo stát, ale „že asi teda přibližně by to možná mohlo být asi tolik“, a přitom se několikrát odmlčíte, tak toto už není dobrá vizitka a je velice málo pravděpodobné, že si vás klient zvolí.

Nebojte se si už za začátku zvolit ceník a přesně se podle něj řídit. Ušetří vám to spoustu starostí a především klient bude ihned vědět, jaká je cena a tudíž zda se vleze do svého rozpočtu, nebo nikoli.

Stanovte si stupně vývoje v podnikání

Pokud začínáte, tak určitě máte své sny a myslíte na to, jaké by to bylo, kdyby už jste byli zkušení podnikatelé a vydělávali byste „ty milióny“. Nebojte se si už za začátku stanovit stupně vašeho vývoje, vaše cíle, ale vždy reálné a dosažitelné. Tyto stupně vám budou pomáhat ve vývoji.

Nejčastějším stupněm vývoje bývá například počet realizovaných zakázek a následné zvýšení cen za vaše služby, jelikož jste nabrali zkušenosti. Jiným stupněm je například počet vydělaných financí a následné zakoupení smluv na míru atd. Tyto stupně vám umožňují se stále rozvíjet a zdokonalovat se. Nebojte se si stanovit takových stupňů více.

Organizace času, váš největší přítel i nepřítel

Jak každý rok zdvojnásobit zisk

Nemá ráda pojem work life balance, protože naznačuje rovnovážnou situaci a Dominika Špačková ještě nepotkala podnikající ženu s dětmi, která by byla delší dobu v klidu. “Vždyť v mateřství se neustále dějí nějaké změny,” říká Dominika Špačková, zakladatelka webu Maminkatelky, na kterém ženám radí, jak podnikat. Rukama jí prošly stovky žen a desítky mužů.

Proč se soustředíte na ženy podnikatelky?

Rodičovství přeskládá všechno včetně vydělávání peněz. V České republice je stále ještě hodně obvkylé, že žena je s dětmi doma a na rodinu vydělává muž. Osobně nepodceňuju peníze a taková situace nahrává toxickým scénářům.

Žena je na muži existenčně závislá, takže když ve vztahu něco nefunguje, dostává se do finanční pasti.

Mít možnost si na mateřské důstojně přivydělat prací, která ženy baví, jim dává jistou nezávislost, ale taky sebevědomí, které se pak promítá do vztahu.

Víte, kolik matek u nás podniká?

Nikdo to nesleduje. Neví se, kolik žen skutečně podniká a kolik jich má živnostenský list jen proto, aby na něj mohl fakturovat jejich partner. Ví se ale, že za poslední 3 roky přibylo 30 000 podnikatelek, ale jen necelých 3 000 mužů podnikatelů.

Máte pro to nějaké vysvětlení?

Máme tu generaci, která chodila do školy až po pádu komunismu a ve škole slyšela, že může všechno. Jenže najednou narazí v práci na kariérní strop, protože jim zaměstnavatelé říkají “nemůžeme tě povýšit, budeš mít dítě”. A tak je řešením podnikání. A pak jsou tu ještě další dvě skupiny žen – ženy nad padesát a holky čerstvě po vysoké.

Co je důležité pro začátek matek podnikatelek?

Aby si rozmyslely, co opravdu chtějí. Jestli si chtějí jen přivydělat, nebo rozjet podnikání naplno. Přístupy v obou případech se totiž hodně liší. Druhou radou je, aby si zajistily kvalitní hlídání. Nejde si říkat “já to budu nějak zvládat, až dám děti spát”.

To se dá vydržet tři měsíce. Po půl roce je žena zoufalá, hysterická a na pokraji zhroucení. Ženám pak radím pracovat ve  4hodinových blocích 3x týdně. Dítě by mělo být ideálně aspoň 1 kilometr pryč, aby ženu nic nerušilo a měla na svoji práci skutečný klid.

Existují ideální typy na podnikání?

Nejraději pracuji s lidmi, kteří se jen potřebují uživit a vydělat si na hypotéku, protože ty z podnikatelského hlediska dělají nejracionálnější kroky, které jsou třeba.

Znám řadu podnikatelek, které by mohly být úspěšné, ale protože nemají ten „mus“, neudělají některé kroky, aby jim podnikání rostlo, a jsou pak řadu let na takovém pomezí, že jim podnikání vydělává pár tisíc měsíčně.

Nejlepší je ještě během práce našetřit finanční rezervu a podnikání rozjíždět při zkráceném úvazku. Jenže to chce velkou disciplínu a odhodlání.

Jak matkám podnikatelkám pomáháte?

Poskytuju jim individuální poradenství nebo členství v kurzech, které obsahují stovky videí s mými přednáškami na různá témata. Ženám pomáhám se vším – radím jim, v čem podnikat, jak si nacenit svoji práci, jak na marketing a podobně.

Pro koho se podnikání nehodí?

Pro ženy, které se nechtějí učit věci, které s podnikáním souvisí. A taky pro pasivní povahy. Podnikatelka musí být aktivní.

Dost často si matky otevírají mateřská centra. S tím taky pomáháte?

To není byznys, ale charita. Když chce někdo otevřít mateřské centrum, vždycky se ptám, jestli má milion korun, o který může přijít. Když si ale někdo nemůže pomoct a myslí, že to zvládne, radím rozjet centrum v malém. Nejprve si někde pronajmout místnost a v ní poskytovat služby mateřského centra. Když to funguje rok, spíš dva, lze se rozšířit dál.

  • Co pro vás znamená úspěšná matka podnikatelka?
  • Protože pro maminkatelky je často důležitější životní styl než hromada peněz, představuji si matku podnikatelku jako ženu, která pracuje méně než 20 hodin týdně a vyplácí si 50 000 korun čistého.
  • Jak jste vlastně rozběhla Maminkatelky?

Zkoušela jsem dělat Klub maminkatelky, kde jsme se měly setkávat jednou za měsíc. A to moc nefungovalo, protože matky se nesetkávají jednou za měsíc. Děti onemocní, kvůli zoubkům se nespí a už se plány mění.

Díky tomu jsem pochopila, že matky to nemají o dost jinak, ale naprosto jinak. Myslela jsem si, že se sejdeme na nějakém místě, zavládne pohodička, maminky si zaplatí hlídání, ale stejně to šlo tak špatně, že se přihlásilo 15 žen a z nich dorazilo 7.

Když byl mé dceři Aničce zhruba rok, vytvořila jsem první kurz, ve kterém jsem shrnovala zkušenosti členek z Klubu a  své vlastní. Považuji ho za svůj masterpiece – kurz jsem učila téměř čtyři roky, měsíc co měsíc naživo.

Na každém běhu jsem měla 10 až 15 účastnic, tedy mými kurzy prošlo opravdu hodně lidí. Z kurzů naživo jste přešla na on-line kurzy.

Proč?

Onemocněla jsem a živé kurzy už nešlo fyzicky dlouhodobě zvládat. Měla jsem problémy se štítnou žlázou a nedokázala jsem ujít 50 metrů. Několik měsíců jsem měla fyzicky problém dojít na záchod. Proto jsem přešla k on-line kurzům.

To byla jediná možnost, jak byznys někam dál posunout, navíc je tento přístup i přívětivější ke klientkám. Nemají čas někam jezdit, je to náročné.

Když už někam jedou, tak ne na kurz o podnikání při dětech, ale je pro ně strategičtější jet na nějaké setkání lidí, kteří jsou jejich cílová skupina a tam se prezentují.

Vy sama jste se po porodu ihned vrhla zpátky do práce?

Ne. S partnerem jsme si dlouhou dobu po narození Aničky obrušovali hrany, a to znovu od začátku. Partner totiž zcela nevědomě očekával, že já se budu po porodu chovat klasicky tak, jak by se matky podle představ společnosti chovat měly.

Tedy jako žena, která se s dítětem postará o celou domácnost, protože je doma a patří to k tomu. Klasická práce půjde stranou. Mnohokrát jsme na toto téma vedli diskuzi a partner přiznal, že tuto představu měl zcela nevědomě.

S tímto se setkávám u podnikajících žen často, jejich partneři očekávají po porodu změnu v chování. Je to opravdu velmi obvyklé a jedinou metodiku, kterou bych v takových situacích doporučila, je, že partnerovi ukážete finanční výsledky.

Když jsem čtvrtý rok po sobě zdvojnásobila obrat, tak se mému muži zalesklo v očích a říkal, jak mě obdivuje. Já mu na to řekla „už chápeš, proč potřebuji klid?“ a on „uděláme vše, abys klid měla“.

Řešíte s partnerem ještě nějaké komplikace v rámci domácnosti?

Naše domácnost může při prvním pohledu působit chaoticky. Mému partnerovi zjistili ve 35 letech diagnózu ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity) a mně ve 33 letech ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou). Obě tyto diagnózy se projevují v našich každodenních činnostech.

Například si v sobotu ráno v 10 hodin řekneme, že vysajeme obývací pokoj. Přichází 17. hodina odpoledne a obývák stále nevyluxovaný. Partner totiž při vysávání najde kostku lega, tak ho napadne jít hledat krabici do sklepa. Jenže pak najednou začne vyklízet sklep. Při úklidu najde nějaké oblečení, tak ho jde vyprat.

Budete mít zájem:  Mykózy nohou vs. sauny, koupaliště, plovárny

Proto ani v pět v podvečer není vyluxováno, a když to tak máte každý víkend a každý den, je to velmi náročné. Já vedle něho mám ADHD a osobně mám problém, abych něco sama dokončila. Dokáži velmi jednoduše na něco zapomenout.

Soužití tedy začalo být velmi složité zvlášť po narození Aničky, protože s příchodem dítěte potřebujete řešit tisíce dalších malých věcí. Museli jsme nastavit zcela nové procesy, abychom fungovali.

Jak takové nastavování procesů probíhalo?

Na začátku jsme si potřebovali vyjasnit, jak si soužití představujeme a jak by mělo vypadat. Jedním z řešení bylo najmout si paní, která u nás 2x týdně uklidí. Ani jeden z nás tyto činnosti nemůžeme dělat, protože nás mentálně vyčerpávají. A jelikož to o sobě víme, tak jsem se rozhodla, že se naučím vydělávat peníze a zaplatím někomu, kdo všechny tyto domácí činnosti udělá za mě.

Ta osoba dostane zaplaceno, dělá, co baví ji v teple domova, a všichni jsme spokojeni. Směřuji k tomu, že jednou chci mít hospodyni, která u nás bude dělat alespoň 5 hodin denně. Není to proto, že bych byla líná, ale budu pak moci dělat činnosti, které mě baví a jsou pro mě i finančně výhodnější.

Navíc člověk má omezené množství energie, tak je dobré ji investovat do toho, do čeho opravdu chce.

Podnikání s kosmetikou je cestou k finanční nezávislosti, shodují se členky Oriflame

Jasněna Pokorná a Lenka Blažková jsou představitelky dvou generací členek Oriflame. Jde o dámy, které se ponořily do světa švédské krásy a wellness v turbulentních časech. Jasněna na počátku 90.

let, kdy u nás firma začínala. Lenka letos. Tedy v roce, kdy u nás Oriflame slaví 30 let a celý svět prochází nečekanými událostmi. Oběma podnikání s Oriflame změnilo život.

Jasněna si splnila své sny, Lenka k tomu má slušně našlápnuto.

Proč právě podnikání s Oriflame?

Jasněna Pokorná (JP): S Oriflame jsem se seznámila náhodou díky kamarádce. Ta v tehdejším ČSSR počátkem 90. let, po návratu z emigrace, založila první pobočku ve východní Evropě. Tehdy u nás zahraniční kosmetika byla velkou vzácností.

Lenka Blažková (LB): Chtěla jsem začít podnikat, být nezávislá. A tak jsem začala hledat, jak podnikat bez počátečního kapitálu. Oriflame se ukázal jako nejlepší varianta.

Nejprve to tedy bylo z rozumu, pak jsem objevila, jak kvalitní má firma výrobky.

Jaké byly začátky?

JP: Náročné, všechno se teprve budovalo. Nebyla tak rozvinutá logistika, pro zboží jsme si museli jezdit pouze osobně. Poptávka byla velká, Oriflame byl u nás jednou z jednou z prvních zahraničních firem přímého prodeje.

Prodej kosmetiky pouze prostřednictvím katalogu byl neznámý a naším úkolem bylo naučit ženy této nové formě prodeje důvěřovat.LB: Začala jsem podnikat při zaměstnání letos na jaře, takže nelehké.

Paradoxně mi trochu pomohl koronavirus, protože jsem byla na home office a mohla si vše lépe přizpůsobit. Ale nebylo to zadarmo, musela jsem si v hlavě přenastavit priority.

Jasněna Pokorná

Obě jste měly velmi raketový start, paní Pokorná se dokonce stala jednou z nejúspěšnějších členek ve střední Evropě. Jak se to podařilo?

JP: Výhodou bylo, že jsem mohla začít podnikat bez finančního kapitálu. Dařilo se mi hned od počátku, protože jsem se snažila, aby se lidé dostali ke kvalitní kosmetice co nejlevněji. Díky tomu jsem stoupala po žebříčku firemních ocenění až k titulu Dvoudiamantové direktorky.

Není však lehké dosažený úspěch udržet po dobu 30 let.LB: Je to podnikání jako každé jiné. Na začátku podle mě nesmíte polevit a mrhat časem, zvolnit můžete teprve, až se váš tým stabilizuje.

Výhodou je, že mě kosmetika svou kvalitou tak nadchla, začala jsem ji doporučovat všem kolem sebe.

Podnikání s Oriflame znamená větší flexibilitu, platí to?

JP: Jsem již v důchodovém věku, i přesto chci stále vykonávat práci, která je zároveň mým koníčkem….  V pracovním tempu jsem však již polevila. Už nikam nespěchám a nechávám si čas i na své koníčky, například navštěvuji kurzy flamenca a i jiné pohybové aktivity.

Ráda pomáhám dceři s její dvouletou dcerkou a věřím, že mě budou v mém úsilí následovat, až mně dojdou síly úplně.LB: Stále pracuji na plný úvazek a k tomu se věnuji Oriflame, což je náročné, ale při dobrém plánování zvládnutelné. Pracuji sice intenzivně, ale končím odpoledne a mám čas na partnera a koníčky.

Po večerech už k práci nesedám, ale často se ještě vzdělávám.

Čeho byste chtěli ve spolupráci s Oriflame dosáhnout?

JP: Díky Oriflame se mi splnily mé sny, zabezpečila jsem finančně svou rodinu a stala se paní svého času. Velkým zážitkem jsou i zahraniční konference, na které jsem zvána a ráda bych díky tomu poznala ještě i další země a exotická místa, na která bych se pravděpodobně nikdy jindy nepodívala.

Mým pracovním cílem je udržet si pozici nejúspěšnější členky Oriflame v ČR.LB: I já chci být paní svého času, proto jsem začala podnikat. Chci být nezávislá, třešničkou na dortu by bylo jednou díky Oriflame vydělat tolik, abych tím třeba pokryla hypotéku na můj dům. Začínám, vím, že mohu růst.

Jaké jsou vaše nejoblíbenější výrobky a co na nich máte nejraději?

JP: Já používám celých 30 let výhradně produkty Oriflame. Navštívila jsem firemní výzkumné laboratoře a vím, že výrobky jsou bezpečné, převážně klinicky testované, nejde jen o uživatelský pocit v rámci spotřebitelských testů, jak to často bývá. Účinnost je vědecky dokázaná.

Mým oblíbeným produktem je ikonický Zázračný kelímek, který mám vždy při sobě.LB: Nadchla jsem se pro řadu péče o pleť NovAge, jsou to skvělé výrobky za výbornou cenu, třeba bez hydratační esence se neobejdu a doporučuji ji na potkání.

A v posledních týdnech jsem v podstatě závislá na nové řadě esenciálních olejů Mind&Mood, každý den si užívám aromaterapie s olejem Relax me. Na mě rozhodně funguje (smích).

Lenka Blažková

Klub přátelského podnikání

  • Podnikáš a hledáš nové kontakty?
  • Chceš se stát součástí podporující komunity podobně smýšlejících lidí?
  • Chceš zvýšit přijmy (nejen) ze svého podnikání?

Staň se i TY součástí naší komunity

Klub přátelského podnikání

  • Propojujeme se napříč svými byznysy a ekonomicky se navzájem podporujeme
  • Tím, že tvoříme navzájem networkingovou síť, vytváříme pevné obchodní i osobní vazby
  • Každý z nás podnikáme v rozličných oblastech, které se navzájem dobře propojují
  • Dokážeme propojit i na první pohled nepropojitelné
  • Každý týden se potkáváme v online kavárně, kde se dělíme o své zkušenosti a praktické know how, které dáváme hned do praxe
  • Díky pravidelnému brainstormingu vznikají další společné podnikatelské projekty a spolupráce

Co o klubu říkají členové

Každý člen má zkušenosti ze své oblasti podnikání, které může předat, a ty se můžeš podělit o ty své.

Navážeš tu nová přátelství a nové obchodní spolupráce založené na dlouhodobých vazbách.

Žádná suchá teorie. Informace, které můžeš aplikovat ihned do svého podnikání a ověřit si výsledky v praxi.

Je úplně jedno, jestli žiješ v ČR nebo ve světě, pravidelná týdenní setkání probíhají online.

Pravidelně diskutujeme nad různými tématy, která posouvají naše podnikání dál.

Máš nápad, který chceš vypustit na trh? Můžeš si hned ověřit zpětnou vazbu na svůj produkt či službu.

Možná Tě napadají podobné otázky:

Budu mít z klubu užitek, i když ještě nepodnikám?

Ano, pokud máš dojem, že stále hledáš inspiraci a chceš začít podnikat, získáš zpětnou vazbu ostatních členů a rozvíjíš svůj budoucí podnikatelský plán. 

Co když už nějakou dobu podnikám?

Ano, pokud chceš posunout podnikání na vyšší level, nejen v době koronavirové a hledáš nové způsoby a inspiraci, jak svůj byznys vylepšit. 

Pravidelná setkání probíhají přes aplikaci zoom. Vůbec nezáleží na tom, jestli žiješ v ČR, na Slovensku, nebo jinde ve světě. 

V čem je náš klub jiný, oproti klasickým networkingovým akcím?

Tím, že se ekonomicky podporujeme, nepotřebuju v klubu vybírat žádné členské poplatky a přesto z něj můžeme všichni ekonomicky získat. 

Získej i TY benefity, které klub přináší!

Vyplň kontaktní formulář a získej více informací

Vyplněním formuláře souhlasíš se zpracováním osobních údajů. Tvoje údaje jsou u mně v bezpečí. Na spam nehraju. Více o ochraně osobních údajů najdeš tady>>

Příběh

Začalo se mi rozpadat manželství pod rukama a můj bývalý muž si našel milenku. Naše manželství se rozpadlo a já odcházela s pár věcmi, ročním dítětem a dost nejistou budoucností v kapse.

Rok 2015

Na konci roku 2015 v den mých třicátých narozenin jsem přemýšlela nad tím, co vůbec od života chci. Věděla jsem, že moje situace není vůbec příznivá, ale taky jsem věděla, že všechno se dá změnit, jen vědět jak.

Od té doby bylo všechno jinak

Začala jsem studovat a učit se v oblasti osobního rozvoje, online podnikání a marketingu. Každý den jsem na sobě pracovala, na svém postoji a změně myšlení (protože s tím současným bordelem v hlavě se nedalo absolutně tvořit). Dost dobře jsem si uvědomovala, co mě dostalo do situace, ve které jsem se nacházela.

Pochopila jsem, že to jaké nastavení máme uvnitř v sobě, to následně projektujeme do vnějšího světa. Takže jsme-li plní strachu a obav, náš svět venku bude podle toho také vypadat.

Bojíme-li se něčeho, tak se nám to pravděpodobně dřív nebo později stane. Já se vždycky bála toho, že si můj manžel najde někoho jiného a nakonec se to také opravdu stalo.

Nízká sebehodnota, schovaná v roli bojovníka udělala své.

V mém případě zákon přitažlivosti zafungoval dokonale. A tak jsem si jednoho dne řekla, že musím změnit to uvnitř v sobě, abych si mohla tvořit takovou realitu, kterou chci já sama žít. Abych já sama byla tím, kdo řídí to vozidlo zvané „život“.

Ke konci roku 2016 mi končí rodičovská dovolená a já se rozhoduji, co dál

Měla jsem velký strach, ale také velkou vizi toho, jak budu jednoho dne nezávislá. Nakonec jsem přeprala svůj rozum a poprvé dala přednost tomu, co cítím, že je správné.

A tak jsem šla do bývalého zaměstnání oznámit, že se už nevrátím, dala výpověď a vykročila jsem na jinou cestu.

Podnikající máma byla zatím jen ve formě offline a tak jsem na začátku roku 2016 spustila online verzi.

Nic se nestalo ze dne na den, je to proces, ale za ty 4 roky se toho u mě hodně změnilo

Zvládla jsem vytvořit vlastní projekt s několika tisícovou komunitou, podpořila jsem několik dalších projektů, dělám přednášky a workshopy pro stovky lidí, vedu komunitu podnikatelů, píši články, vytvářím online kurzy, a zkrátka mě baví předávat dál to, co mě samotné zafungovalo a co jsem tím získala. Je to bomba, koukat teď na ten progres.

Dnes jsem vděčná a děkuji každý den za to, že jsem se před čtyřmi lety rozhodla svou situaci změnit, začala jsem v první řadě tím, že jsem si uvědomila, co v životě chci, uvědomila jsem si svoje kvality a silné stránky a měla jsem vizi toho, že jednou budu svobodná a nezávislá a hlavně to nevzdala.

Jsem tvůrce a podporovatel, to jsou moje kvality, kterých jsem si vědoma. Jaké jsou ty vaše?

Věřím, že pokud jsem to zvládla já, tak vy to dáte levou zadní ????

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector