Dítě se neučí řeč opakováním, ale nápodobou. A proto na často používaný povel “Řekni…”, nepřichází odpověď. Dítě se řeč učí životem. Slyšená slova spojuje se situacemi, které prožívá. A tyto prožitky a vjemy, když bude připravené, samo pojmenuje.
To, že dítě uměle vyzveme k prostému zopakování slova znamená, že vytváříme umělou situaci, která postrádá dynamiku života a často i smysl.
Děti mají chuť komunikovat právě ve chvíli, kdy chtějí něco sdělit. Sdělit to, co právě teď prožívají. A opakováním nesděluji nic. Právě proto opakovaný nátlak na dítě může způsobit přesný opak.
Dítě se zasekne a nebude mluvit vůbec.
Věřím však, že rodič vyjádřením “On nechce opakovat” sděluje především obavy z toho, že dítě nemluví.
Je mnohem lepší zaměřit naši pozornost na to, jakým způsobem dítě mluví a vnímat jeho pokusy komunikovat. I přesto, že zatím nepoužívá slova k vyjádření porozumění a chuti mluvit, používá jemu dostupné mluvní prostředky.
- V předchozím díle jsme mluvili o tom, že porozumění předchází mluvě. A proto:
- Místo ŘEKNI, používejte UKAŽ!
- To, že dítě něco ukáže, znamená, že rozumí, ale i ‚mluví‘, odpovídá nebo vyjadřuje žádost.
799 Kč Skladem
Gesta jsou přirozenou součástí komunikace a předcházejí vyslovení a pojmenování slov. Je proto důležité je považovat za první mluvní kroky dítěte. Všimnout si jich a reagovat na ně.
Dítě totiž pomocí ukazování vyjadřuje:
- POTVRZENÍ toho, o čem se hovoří – například ukáže na obrázek kočky, o které právě maminka promluvila.
- To, že CHCE, ABYCHOM MU VYPRÁVĚLI – například při procházce ukáže na letadlo, které vidí na obloze. A to je pro maminku jediný signál. Vyprávěj mi o tom.
Batole ještě nemá dostatek dovedností, aby vždy dokázalo požadované slovo vyslovit. Neznamená to ale, že nemluví.
Gesta, pohyby jeho těla ve směru zájmu dítěte, nebo oční kontakt, stejně jako přinesení určitého předmětu – to všechno jsou komunikační prostředky, skrze které dítě mluví.
Rodiče je však málokdy považují za komunikační projevy dítěte. A to je škoda. Protože právě tyto neslovní projevy jsou branou k mluvené řeči.
S příchodem studených a deštivých dnů se budeme čím dál více zdržovat doma. To si žádá „vyzbrojit“ se zásobou her, které budou moci hrát děti mezi sebou, ale i takové, ke kterým budou rády usedat samy. Celý článek
Aby se děti mohly správně vyvíjet a měly naučené správné pohybové vzorce, je důležité s nimi správně manipulovat. Jak na to, vám ve videu ukáže lektorka a zakladatelka Babyogy Lenka Gajdoštíková. Celý článek
V předchozích článcích na téma logopedie jsme se seznámili s různými vadami řeči. Dnes se budeme věnovat tématu opožděného vývoje řeči. Jedná se o velmi rozšířenou vadu řeči. Počet dětí s tímto problémem prudce narůstá. Proč je tomu tak? Celý článek
Jak naučit dítě mluvit?
Ludmila Truhlářová 25.11.2019 2 minuty čtení
- První slůvko řeknou děti obvykle kolem jednoho roku, postupně se řeč vyvíjí a dítě začíná mluvit.
- Existuje několik tipů, kterými jim můžete pomoci.
Vytvořeno ve spolupráci s Další články odborníka Porodní asistentka, laktační poradkyně a odbornice na dětskou výživu Další články odborníka Porodní asistentka s dlouholetou praxí na porodním sále a kojeneckém oddělení, která také působila v ambulantní péči gynekologie, dětském oddělení a zajišťovala návštěvy maminek v domácnosti. Díky tomu má mnoho zkušeností a poradí v oboru fyziologického těhotenství, v péči o děti a ohledně psychomotorického vývoje děťátka. Prostřednictvím naší infolinky radí maminkám již 7 let. Porodní asistentka s dlouholetou praxí na porodním sále a kojeneckém oddělení, která také působila v ambulantní péči gynekologie, dětském oddělení a zajišťovala návštěvy maminek v domácnosti. Díky tomu má mnoho zkušeností a poradí v oboru fyziologického těhotenství, v péči o děti a ohledně psychomotorického vývoje děťátka. Prostřednictvím naší infolinky radí maminkám již 7 let.
Související články
Nutriklub stále roste. Děkujeme vám za důvěru.
Chci se zaregistrovat
20+
Odborníků se zapojilo do tvorby obsahu
100 000+
Spokojených maminek a tatínků
350+
Článků od odborníků
25 000+
Zodpovězených dotazů v naší poradně
Chci se zaregistrovat
PhDr. Eva Labusová
KdyĹľ batole nechce mluvit
Rozhovor s PaedDr. Janou Simonovou z Logopedické ambulance dr. Kopicové v Praze 4
Doba, kdy dĂtÄ› vÄ›domÄ› pouĹľije prvnĂ slovo, resp. zaÄŤne komunikovat pomocĂ artikulovanĂ© Ĺ™eÄŤi, se u jednotlivcĹŻ velmi lišĂ.
ObecnÄ› platĂ, Ĺľe dĂvky zaÄŤĂnajĂ mluvit dĹ™Ăve neĹľ chlapci a Ĺľe rozhodujĂcĂ je tĹ™etĂ rok Ĺľivota.
Pokud ani po tĹ™etĂch narozeninách dĂtÄ› nemluvĂ nebo mluvĂ podstatnÄ› mĂ©nÄ› neĹľ jeho vrstevnĂci, je ÄŤas vyhledat odbornou pomoc…
ÄŚĂm jsou dány tak velkĂ© rozdĂly počátkĹŻ Ĺ™eÄŤi mezi jednotlivĂ˝mi dÄ›tmi?
PĹ™edevšĂm je tĹ™eba Ĺ™Ăci, Ĺľe vĂ˝voj Ĺ™eÄŤi nemĹŻĹľeme oddÄ›lovat od ostatnĂch schopnostĂ dĂtÄ›te. Bez vÄ›tšĂch potĂžà se mĹŻĹľe jeho Ĺ™eÄŤ rozvĂjet v pĹ™ĂpadÄ›, Ĺľe i celkovĂ˝ vĂ˝voj jeho schopnostĂ a dovednostĂ odpovĂdá dosaĹľenĂ©mu vÄ›ku.
Pro stimulaci správnĂ©ho Ĺ™eÄŤovĂ©ho vĂ˝voje má rozhodujĂcĂ vĂ˝znam takĂ© rodinnĂ© prostĹ™edĂ.
Jen pokud rodiÄŤe vÄ›nujĂ dĂtÄ›ti dostatek ÄŤasu, lásky, pĹ™iměřenĂ˝ch podnÄ›tĹŻ a sociálnĂch kontaktĹŻ s dÄ›tmi i dospÄ›lĂ˝mi, mĹŻĹľe se dĂtÄ› celkovÄ› i v oblasti Ĺ™eÄŤi zdokonalovat a rozvĂjet.
PĹ™esto se ale setkáváme s tĂm, Ĺľe i tzv. dobĹ™e vedenĂ© a milovanĂ© dÄ›ti dlouho nemluvĂ…
Kolem tĹ™etĂho roku jsou ze strany rodiÄŤĹŻ i ostatnĂch dospÄ›lĂ˝ch na Ĺ™eÄŤ dĂtÄ›te kladeny velkĂ© nároky.
RodiÄŤe ÄŤasto srovnávajĂ ĂşroveĹ� Ĺ™eÄŤi svĂ© holÄŤiÄŤky nebo chlapce s jejich vrstevnĂky a pokud jinĂ© dÄ›ti jiĹľ mluvĂ ve vÄ›tách, ochotnÄ› a s radostĂ se uÄŤĂ básniÄŤky, otázka ‚proÄŤ naše dĂtÄ› ještÄ› nemluvĂ?‘ rodiÄŤe znepokojuje. DĹŻvody, proÄŤ dĂtÄ› zaÄŤĂná mluvit pozdÄ›ji, jsou rĹŻznĂ©.
MluvĂme-li o zdravĂ©m dĂtÄ›ti, u kterĂ©ho opoĹľdÄ›nĂ Ĺ™eÄŤi nenĂ doprovodnĂ˝m projevem závaĹľnÄ›jšĂho postiĹľenĂ, Ĺ™eÄŤovĂ˝ vĂ˝voj mĹŻĹľe bĂ˝t pomalejšà vlivem menšĂho vrozenĂ©ho nadánĂ mluvenou Ĺ™eÄŤ uĹľĂvat.
S ÄŤĂm pĹ™ijĂmáte netrpÄ›livĂ© rodiÄŤe, kteřà vás v logopedickĂ© ambulanci se svĂ˝m ‚nemluvĂcĂm‘ batoletem vyhledávajĂ pĹ™edÄŤasnÄ›?
PĹ™ipomĂnáme jim, Ĺľe pĹ™esnĂ˝ podĂl jednotlivĂ˝ch faktorĹŻ, kterĂ© vĂ˝voj Ĺ™eÄŤi ovlivĹ�ujĂ, je velice obtĂĹľnĂ© stanovit. Ujišťujeme se, Ĺľe dĂtÄ› dobĹ™e slyšà – pokud je sluchová vada vylouÄŤena, dalšĂch odbornĂ˝ch vyšetĹ™enĂ v tomto vÄ›ku nenĂ zapotĹ™ebĂ.
UpozorĹ�ujeme je na dÄ›diÄŤnĂ© faktory – pokud napĹ™. otec dĂtÄ›te sám zaÄŤal mluvit pozdÄ›ji nebo jinĂ© dĂtÄ› v rodinÄ› s mluvenĂm nepospĂchalo, pak je vliv dÄ›diÄŤnosti velice pravdÄ›podobnĂ˝.
A pĹ™edevšĂm si všĂmáme prostĹ™edĂ, v nÄ›mĹľ dĂtÄ› Ĺľije, a zpĹŻsobĹŻ stimulace, kterĂ˝ch rodiÄŤe uĹľĂvajĂ. Pro rodiÄŤe je nejdĹŻleĹľitÄ›jšà dozvÄ›dÄ›t se, jak s dĂtÄ›tem správnÄ› komunikovat, aby vĂ˝voj jeho Ĺ™eÄŤi správnÄ› podpoĹ™ili.
VÄŤasná informace o správnĂ© stimulaci Ĺ™eÄŤovĂ©ho vĂ˝voje je tedy základem logopedickĂ© péče o tĹ™ĂletĂ© dĂtÄ›, kterĂ© je zdravĂ© a šikovnĂ© a zjevnÄ› Ĺ™eÄŤi rozumĂ, ale nemluvĂ.
A jak mĹŻĹľeme takovĂ© dĂtÄ› v Ĺ™eÄŤi pĹ™Ămo stimulovat?
DĂtÄ› by mÄ›lo mĂt moĹľnost po celĂ˝ den a pĹ™i všech běžnĂ˝ch ÄŤinnostech vnĂmat mluvenou Ĺ™eÄŤ. Všechny hry, situace a spoleÄŤnĂ© zážitky by mÄ›li rodiÄŤe komentovat, dĂtÄ›ti o nich vyprávÄ›t, popisovat, co se dÄ›je, co to je, kam pĹŻjdeme.
NezastupitelnĂ˝ je správnĂ˝ Ĺ™eÄŤovĂ˝ vzor – na dĂtÄ› mluvĂme v kratšĂch vÄ›tách s jednoduchou vÄ›tnou stavbou a pĹ™iměřenĂ˝m tj. nezrychlenĂ˝m tempem, se správnou vĂ˝slovnostĂ. Dáváme tak dĂtÄ›ti lepšà moĹľnost slova vnĂmat a pokusit se je napodobit. DĹŻleĹľitĂ© je umÄ›t s dĂtÄ›tem navázat oÄŤnĂ kontakt.
DennÄ› takĂ© vyuĹľĂváme prvkĹŻ rytmizace – Ĺ™Ăkáme si básniÄŤky, zpĂváme pĂsniÄŤky, nezapomĂnáme na dÄ›tskĂ© knĂĹľky. Jakmile se nám podařà udrĹľet zájem dĂtÄ›te o náš obliÄŤej a hlas, jakmile dĂtÄ› zaÄŤne mĂt chuĹĄ mluvit, zaÄŤne naše slova, i kdyĹľ zpočátku neobratnÄ› napodobovat.
A to je dĹŻvod k radosti! DĂtÄ› musĂ jasnÄ› poznat, jak velikĂ© potěšenĂ z jeho projevĹŻ máme! MÄ›li bychom je proto povzbuzovat a chválit, a to nejen za pÄ›kná nová slova, ale za všechny Ĺ™eÄŤovĂ© pokusy. ProstÄ› ocenit, Ĺľe se snaĹľĂ.
ÄŚĂm mohou rodiÄŤe vĂ˝voj Ĺ™eÄŤi dĂtÄ›te naopak nevÄ›domky sami brzdit?
DĂtÄ› bychom nemÄ›li do mluvenĂ nutit. SlovĂÄŤka mu jen nenásilnÄ› nabĂzĂme. DĂtÄ› musĂ samo zjistit, Ĺľe Ĺ™eÄŤ je pro nÄ›j dĹŻleĹľitá pĹ™i plnÄ›nĂ jeho přánĂ a potĹ™eb. NenutĂme dĂtÄ› do opakovánĂ jednotlivĂ˝ch slov, zatĂm ho v Ĺ™eÄŤi takĂ© neopravujeme, nesnaĹľĂme se ani zpĹ™esĹ�ovat vĂ˝slovnost.
DĂtÄ› nenĂ lĂnĂ© ani rodiÄŤĹŻm nedÄ›lá naschvály, v tĂ©to fázi vĂ˝voje slova pravdÄ›podobnÄ› lĂ©pe vyslovit nedokáže. RodiÄŤe by se mÄ›li snaĹľit svĂ˝m Ĺ™eÄŤovĂ˝m vzorem postupnÄ› vylepšit obsahovou stránku Ĺ™eÄŤi dĂtÄ›te, rozšiĹ™ovat jeho slovnĂ zásobu a zpĹ™esĹ�ovat vÄ›tnou stavbu.
Na nácvik výslovnosti jednotlivých hlásek bude čas později, asi tak mezi čtvrtým a pátým rokem.
Ĺ�Ăká se, Ĺľe mluvenĂ˝ projev odrážà zpĹŻsob našeho myšlenĂ. SouhlasĂte s takovĂ˝m tvrzenĂm? Je pravda, Ĺľe tzv. ‚empatickĂ©‘ mozky mluvĂ dĹ™Ăve a košatÄ›ji neĹľ mozky ‚analytickĂ©‘ ?
MyslĂm si, Ĺľe u tĹ™ĂletĂ©ho dĂtÄ›te je ještÄ› velice obtĂĹľnĂ© stanovit typ jeho mozku a snaĹľit se tak odhadnout jeho Ĺ™eÄŤovĂ˝ vĂ˝voj. Pro oblast logopedie je zajĂmavĂ˝ jinĂ˝ poznatek: Pokud se jedná o dĂtÄ›, kterĂ© se jevĂ jako muzikálnĂ, tj.
má smysl pro rytmus a melodii a nemá velkĂ© potĂĹľe doprovodit Ĺ™Ăkanku pohybem, lze pĹ™edpokládat, Ĺľe v tomto pĹ™ĂpadÄ› bude mĂt logoped snazšà práci a Ĺľe zdokonalovánĂ celkovĂ©ho Ĺ™eÄŤovĂ©ho projevu u takovĂ©ho dĂtÄ›te se bude pravdÄ›podobnÄ› daĹ™it lĂ©pe neĹľ u dĂtÄ›te, kterĂ© toto rytmickĂ© nadánĂ nemá.
CelkovÄ› shrnuto: Pokud tedy dĂtÄ› do třà let s mluvenĂm nespÄ›chá, ale Ĺľije v dostateÄŤnÄ› stimulujĂcĂm prostĹ™edĂ, nenĂ tĹ™eba se o jeho Ĺ™eÄŤovĂ˝ vĂ˝voj obávat?
Ano, pokud zdĹŻraznĂme to, co jiĹľ bylo Ĺ™eÄŤeno: Jedná-li se o zdravĂ© dĂtÄ› bez podezĹ™enĂ na jinĂ© závaĹľnÄ›jšà postiĹľenĂ.
I kdyĹľ je jeho Ĺ™eÄŤovĂ˝ vĂ˝voj do třà let pomalejšĂ, v prĹŻbÄ›hu následujĂcĂho roku se mnohĂ© dÄ›ti jako mávnutĂm kouzelnĂ©ho proutku krásnÄ› rozpovĂdajĂ, majĂ pĹ™iměřenou slovnĂ zásobu a tvořà rozvitĂ© vÄ›ty a v jejich mluvnĂm projevu je slyšitelná ‚jen‘ vada vĂ˝slovnosti.
OnĂm kouzelnĂ˝m proutkem mohou bĂ˝t právÄ› rodiÄŤe, kteřà v pravĂ˝ ÄŤas dokázali svĂ©mu dĂtÄ›ti pĹ™i rozvĂjenĂ Ĺ™eÄŤi citlivÄ› pomoci. Pokud správná stimulace chybĂ, pokud je opoĹľdÄ›nĂ˝ vĂ˝voj Ĺ™eÄŤi spojenĂ˝ s dalšĂmi nedostatky ve vĂ˝voji dĂtÄ›te, mĹŻĹľe bĂ˝t cesta ke správnĂ©mu uĹľĂvánĂ Ĺ™eÄŤi sloĹľitÄ›jšĂ.
Jak probĂhá standardnĂ vĂ˝voj Ĺ™eÄŤi u dÄ›tĂ? MajĂ jednotlivĂ© ‚meznĂky‘ svou nemÄ›nnou posloupnost, nebo mohou u rĹŻznĂ˝ch dÄ›tĂ pĹ™icházet v rĹŻznĂ©m poĹ™adĂ?
ZákladnĂ etapy vĂ˝voje jsou pomÄ›rnÄ› pĹ™esnÄ› stanovenĂ©. DÄ›ti procházejĂ jednotlivĂ˝mi stadii vÄ›tšinou ve stejnĂ©m poĹ™adĂ, s odchylkami spĂš jen v ÄŤasovĂ©m horizontu, kdy danĂ© etapy vĂ˝voje dosáhnou.
VĂ˝voj Ĺ™eÄŤi zaÄŤĂná obdobĂm novorozeneckĂ©ho kĹ™iku – od prvnĂho projevu tÄ›snÄ› po narozenĂ aĹľ do doby, kdy dÄ›tskĂ© projevy zaÄŤnou bĂ˝t melodiÄŤtÄ›jšĂ. DĂtÄ› kĹ™ikem reaguje na rĹŻznĂ© zmÄ›ny prostĹ™edĂ, teploty, objevuje se vĂ˝razná hlasová reakce na pocit hladu. Kolem 8.-10.
tĂ˝dne nastává obdobĂ broukánĂ, kterĂ© postupnÄ› pĹ™echázĂ do obdobĂ ĹľvatlánĂ. DĂtÄ› si ‚hraje s mluvidly‘ a dařà se mu to, vydává rozmanitĂ© zvuky. Nejprve ty, kterĂ© vznikajĂ mezi rty, dále pak mezi koĹ™enem jazyka a patrem.
Projevy dĂtÄ›te jsou velice melodickĂ© a pokud je okolĂ – pĹ™edevšĂm matka – radostnÄ› pĹ™ijĂmá a po dĂtÄ›ti opakuje, zcela nenásilnÄ› dÄ›lá prvnĂ vĂ˝znamnĂ˝ krok k tomu, aby jejĂ dĂtÄ› pÄ›knÄ› a vÄŤas mluvilo. V tomto obdobĂ je dĹŻleĹľitĂ© nepĹ™ehlĂ©dnout, zda u dĂtÄ›te nenĂ zvukovĂ˝ch projevĹŻ mĂ©nÄ› a zda Ĺľvatlat nepĹ™estává.
Pokud ano, je nutnĂ© odbornÄ› vyšetĹ™it stav jeho sluchu. PudovÄ› ĹľvatlajĂ všechny dÄ›ti, dĂtÄ› se sluchovou vadou ale nemá pozdÄ›ji šanci zvuky napodobovat, nemá sluchovou kontrolu, Ĺľvatlá mĂ©nÄ› a postupnÄ› se zvukovÄ› projevovat pĹ™estává. Kolem 8.-9. mÄ›sĂce pĹ™icházĂ obdobĂ rozumÄ›nĂ.
DĂtÄ› vnĂmá melodii, pĹ™Ăzvuk i zabarvenĂ hlasu a zaÄŤĂná zvuky rozlišovat. ZaÄŤĂná též napodobovat projevy okolĂ, nejedná se ale ještÄ› o prvnĂ skuteÄŤná slova. DĂtÄ› si dál s hlasem hraje, brouká pro sebe i pro potěšenĂ okolĂ, stále vĂce reaguje na Ĺ™eÄŤ ĂşsmÄ›vem a vĂ˝raznou gestikulacĂ.
VyjadĹ™uje svá přánĂ a potĹ™eby, ale oblĂbenĂ© zvuky jako ‚mamama, grr, baba‘ nelze ještÄ› za slova povaĹľovat. AĹľ kolem prvnĂho roku se objevujĂ prvnĂ skuteÄŤná slova, která dĂtÄ› ÄŤasto a rádo opakuje. Napodobuje intonaci slov a jednoduchĂ˝ch vÄ›t, kterĂ© slyšĂ.
Zhruba ve dvou letech dokáže dĂtÄ› slova spojit do krátkĂ© dvou i vĂceslovnĂ© vÄ›ty, a tak zaÄŤĂná obdobĂ spontánnĂho vyjadĹ™ovánĂ ve vÄ›tách. ObjevujĂ se slovesa, pĹ™Ădavná jmĂ©na, pĹ™edloĹľky. Kolem tĹ™etĂho roku je Ĺ™eÄŤ pro okolĂ stále vĂce srozumitelná, dĂtÄ› samo povĂdá, ptá se na to, co ho zajĂmá. Ĺ�eÄŤ je pro nÄ› radostnou ÄŤinnostĂ, stává se jeho hlavnĂm prostĹ™edkem ke komunikaci s okolĂm. Správná vĂ˝slovnost všech hlásek se pak pĹ™i normálnĂm vĂ˝voji oÄŤekává kolem šestĂ©ho roku vÄ›ku dĂtÄ›te, tj. pĹ™i jeho nástupu do prvnĂ tĹ™Ădy.
S jakĂ˝mi nejÄŤastÄ›jšĂmi poruchami Ĺ™eÄŤi se mĹŻĹľeme u dÄ›tĂ setkat?
Mezi nejÄŤastÄ›jšà pĹ™ĂÄŤiny, proÄŤ se uĹľ tĹ™ĂletĂ© dĂtÄ› setkává s logopedem, patřà právÄ› opoĹľdÄ›nĂ˝ vĂ˝voj Ĺ™eÄŤi. Dalšà skupinou dÄ›tĂ docházejĂcĂch v tomto vÄ›ku na logopedii jsou ty, kterĂ© sice samostatnÄ› hovořà ve vÄ›tách, ale jejich Ĺ™eÄŤ nenĂ plynulá, v Ĺ™eÄŤi se zadrhávajĂ, podle rodiÄŤĹŻ koktajĂ.
Jedná se ale o vĂ˝vojovĂ˝ projev v tomto obdobĂ docela ÄŤastĂ˝. RodiÄŤe jsou námi informováni, jak majĂ s dĂtÄ›tem komunikovat. HlavnĂ zase je dĂtÄ› v Ĺ™eÄŤi neopravovat, nenutit ho slova opakovat, tĂm by se totiĹľ porucha plynulosti mohla zhoršit a fixovat.
PĹ™i správnĂ©m, nenásilnĂ©m, pĹ™Ăstupu, za velkĂ© pomoci prvkĹŻ rytmizace, zadrhávánĂ ÄŤasto samo vymizĂ v prĹŻbÄ›hu dalšĂho vĂ˝voje dĂtÄ›te.
A jak je to s výslovnost�
A co se týče vĂ˝slovnosti, tam jsou mezi dÄ›tmi velikĂ© rozdĂly. NÄ›kterĂ© tĹ™ĂletĂ© dĂtÄ› má správnou vĂ˝slovnost tĂ©měř všech hlásek a nesprávnÄ› vyslovuje napĹ™. jen sykavky, R,Ĺ�. JinĂ© dĂtÄ› špatnÄ› tvořà celou Ĺ™adu hlásek.
V tomto vÄ›ku však vĂ˝slovnost neopravujeme, hlásky cĂlenÄ› nenacviÄŤujeme. PrvnĂ prĹŻpravná cviÄŤenĂ a postupnĂ˝ nácvik správnĂ© vĂ˝slovnosti je dobrĂ© zahájit kolem pátĂ©ho roku. V pĹ™ĂpadÄ›, Ĺľe dĂtÄ› špatnÄ› vyslovuje velkĂ© mnoĹľstvĂ hlásek (napĹ™.
F,V,J,CH,K,ĎŤŇ), je vhodnĂ© zahájit logopedickou péči o nÄ›co dĹ™Ăve, asi tak v polovinÄ› pátĂ©ho roku Ĺľivota. I pĹ™i pravidelnĂ© logopedickĂ© péči a dobrĂ© spolupráci rodiny se vĹľdy nepodařà upravit vĂ˝slovnost pĹ™ed nástupem do 1.
tĹ™Ădy, dĂtÄ› i nadále docházĂ na logopedii a bÄ›hem počáteÄŤnĂch roÄŤnĂkĹŻ školnĂ docházky se zpravidla podařà nácvik a fixaci hlásek v Ĺ™eÄŤi ukonÄŤit.
StaÄŤĂ pro nápravu Ĺ™eÄŤovĂ˝ch problĂ©mĹŻ sami logopedi? Nebo v nÄ›kterĂ˝ch pĹ™Ăpadech spolupracujete s dalšĂmi odbornĂky?
Existuje urÄŤitá pomÄ›rnÄ› poÄŤetná skupina dÄ›tĂ, u kterĂ˝ch je opoĹľdÄ›nĂ Ĺ™eÄŤovĂ©ho vĂ˝voje závaĹľnÄ›jšĂ. To kdyĹľ i po ÄŤtvrtĂ©m roce vĂ˝raznÄ› vázne jejich projev jak obsahovÄ›, tak formálnÄ›. Jejich vyjadĹ™ovánĂ je velice neobratnĂ©, majĂ chudou slovnĂ zásobu a pro ÄŤastĂ© komolenĂ slov je jejich Ĺ™eÄŤ obtĂĹľnÄ› srozumitelná.
Ve spolupráci s dalšĂmi odbornĂky -foniatrem, neurologem, psychologem – bĂ˝vá ÄŤasto diagnostikována vĂ˝vojová porucha Ĺ™eÄŤi, tzv. dysfázie. Ta je, vedle opoĹľdÄ›nĂ©ho vĂ˝voje Ĺ™eÄŤi, vĹľdy ve vÄ›tšà či menšà mĂĹ™e provázena takĂ© nedostatky ve sluchovĂ© a zrakovĂ© percepci.
DĂtÄ› je ÄŤasto celkovÄ› neobratnĂ©, má potĂĹľe v grafomotorice, špatnÄ› a nerado kreslĂ, v motorice mluvidel má vĂ˝raznĂ© potĂĹľe pĹ™i artikulaci jednotlivĂ˝ch hlásek i jejich spojovánĂ do slov apod. U tÄ›chto dÄ›tĂ je Ĺ™eÄŤová vĂ˝chova a logopedická péče dlouhodobĂ˝m problĂ©mem, ve školnĂm vÄ›ku jsou rizikovou skupinou pro vĂ˝skyt specifickĂ˝ch poruch uÄŤenĂ, napĹ™.
mohou mĂt potĂĹľe jiĹľ v počáteÄŤnĂch fázĂch nácviku ÄŤtenĂ, pozdÄ›ji se stává problĂ©mem rychlost ÄŤtenĂ ÄŤi ÄŤtenĂ s porozumÄ›nĂm. NÄ›kterĂ© projevy dysfázie mohou pĹ™etrvávat po celou dobu školnĂ docházky i do dospÄ›losti. Dalšà poruchy Ĺ™eÄŤi rozlišujeme u dÄ›tĂ s mentálnĂ retardacĂ, s rozštÄ›pem patra, s dÄ›tskou mozkovou obrnou.
Samostatnou skupinou, u nĂĹľ musĂ bĂ˝t logopedická péče zahájena v ranĂ©m vÄ›ku, jsou samozĹ™ejmÄ› i dÄ›ti s vadami a poruchami sluchu. VĂ˝voj Ĺ™eÄŤi mĹŻĹľe negativnÄ› ovlivĹ�ovat i vada nebo porucha zraku, Ĺ™eÄŤ se mĹŻĹľe vyvĂjet odlišnÄ› i u dalšĂch tÄ›lesnĂ˝ch nebo psychickĂ˝ch postiĹľenĂ.
Ve všech tÄ›chto pĹ™Ăpadech je rozhodujĂcĂ vÄŤasná a správná diferenciálnĂ diagnostika, tedy urÄŤenĂ typu a stupnÄ› závaĹľnosti celkovĂ©ho postiĹľenĂ. Jen dĂky nĂ je moĹľnĂ© stanovit reálnĂ© cĂle logopedickĂ© péče a citlivÄ› rodiÄŤe seznámit i s prognĂłzou vĂ˝voje Ĺ™eÄŤi právÄ› u jejich dĂtÄ›te. Záležà velice na osobnosti logopeda, na jeho schopnosti empatie.
MÄ›l by mĂt schopnost posoudit, kdy a jakĂ˝m zpĹŻsobem rodiÄŤe informovat o závaĹľnosti postiĹľenĂ vĂ˝voje Ĺ™eÄŤi dĂtÄ›te, o cĂlech a moĹľnostech logopedickĂ© péče, stanovit jednotlivĂ© kroky a postupy pĹ™i rozvĂjenĂ mluvnĂho projevu a rodiÄŤe s nimi seznámit.
MÄ›l by umÄ›t pĹ™edevšĂm rodiÄŤe povzbudit, stát se jejich odbornou i lidskou oporou, mÄ›l by mĂt schopnost pĹ™esvÄ›dÄŤit je o nutnosti kaĹľdodennĂ práce s dĂtÄ›tem. Jen pĹ™i vzájemnĂ©m vztahu mezi rodiÄŤi a logopedem, zaloĹľenĂ©m na oboustrannĂ©m respektu a dĹŻvěře, lze ĂşspěšnÄ› i u postiĹľenĂ©ho dĂtÄ›te v rámci jeho moĹľnostĂ Ĺ™eÄŤ budovat a rozvĂjet.
Vyšlo v časopise Miminko 3 a 4/2009
Zpět na seznam rozhovorů
Ve dvou letech ještě nemluví, je to problém?
Autorka: Mgr. Gabriela Solná, Klinický logoped
Pokud dítě ve dvou letech ještě nemluví, většinou se to přejde mávnutím ruky: „Vždyť tatínek taky ještě ve dvou nemluvil a naučil se to!“ Dokonce i mnoho lékařů rodiče uklidní tím, že dítě má ještě čas a situaci začínají řešit mnohem později, až když je dítěti tři a více let, kdy ho pošlou na vyšetření ke klinickému logopedovi. U nás je to běžná praxe, ale v jiných zemích, jako například ve Francii, se s logopedií začíná již mnohem dříve.
Co může opoždění řeči signalizovat?
Začněme u té nejlepší varianty, což je to, že se jedná o opoždění řeči, které dítě i bez intervence časem dožene.
Jde o situaci, kdy dítě řeči dobře rozumí, nemá potíže v žádné další oblasti svého vývoje (myšlení, motorice apod.) a má tendenci hovořit, ale pomocí slov mu to nejde.
Vývoj probíhá jako u ostatních dětí, jen se opožďuje. Dítě se se svými vrstevníky srovnává nejpozději kolem 3-3,5 let.
Opoždění řeči může ale také signalizovat i skryté postižení dítěte, a proto je dobré opožděný vývoj řeči nepodceňovat. Většina poruch, které se v tomto věku projeví, jsou lehčího charakteru, přesto jejich rané odhalení je důležité, neboť nám dává možnost včasné intervence.
Porucha sluchu
Může se například jednat o lehkou poruchu sluchu. Sluch si maminka doma může otestovat docela jednoduše orientační zkouškou, jak jí dítě reaguje na hlasitá slova, když ji nevidí, popř. na šepot. Dítě by mělo slyšet šeptané slovo až na 6 metrů dobře.
Samozřejmě, musí slovo znát a maminka si musí být jistá, že ji dítě vnímá a nezabývá se něčím jiným (hračkou, sourozencem..).
Takovýto domácí test je jen orientační, ale pokud se bude zdát, že dítko hůře slyší, je lepší se poradit s dětským lékařem a prověřit to.
Poruchy vývoje řeči a poruchy učení
Existují také opoždění, která jsou v rodině dědičná. Maminky pak říkají: „No jo, když on manžel taky začal mluvit až po třetím roce a jeho bratr taky a totéž tatínek.
“ Nemusí jít o těžkou poruchu, ale při zvýšené pozornosti se zjistí, že tatínek měl potíže ve škole i se čtením a psaním a najdou se další obtíže, které zdánlivě s opožděním řeči nesouvisí.
V těchto případech se může jednat už o poruchu vývoje řeči, která se projevuje často až do dospělosti, například nesprávnou výslovností sykavek, měkčení (di,ti,ni) nebo dyslexií, dysgrafií, horšími komunikačními schopnostmi – jako je horší vyjadřování, komolení delších slov apod.
Lehké mentální postižení
Také lehké mentální postižení se může ve výjimečných případech objevit později. Zde často dochází k opoždění v dalších oblastech jako například v rozvoji motoriky (děti později sedí, chodí apod.). Většina pediatrů tyto odchylky ve vývoji pečlivě sleduje a děti jsou pak zpravidla v péči neurologů a dětských psychologů.
Jiné důvody
Důvodů, díky kterým se řeč opozdí, je více. Může k nim patřit také zanedbávání dítěte v rodině, nedostatek podnětů nebo psychický stres způsobený neutěšenou situací v rodině a další aspekty.
Jaké máme možnosti
Kolem druhého roku toho moc opravdu není. Většinou paní doktorka řekne, že je na mluvení ještě čas a dítko se určitě rozmluví. To se může stát a nemusí. K logopedovi se děti dostanou nejčastěji až kolem 3-4 roku, dříve je to spíše výjimečné, i když v cizině jak jsme již zmiňovali, je tomu jinak.
Na klasickou terapii bývají děti ještě hodně malé, málo spolupracují a i efektivita je mnohdy malá. Tak co tedy? Nejdříve je dobré určitě vyloučit ony další těžší postižení. Alespoň poruchu sluchu a mentální postižení. Pak máme ještě jednu možnost, která se k nám dostala před pár lety, i když ve světě se používá již více než 30 let.
Je to znaková řeč pro miminka a batolátka nazývaná také Baby Signs.
„Jak znakování funguje? Kdy se znakováním začít? Jak se to naučit? Stáhněte si ebook zdarma!“
Tento konkrétní program byl testován u dětí s opožděným vývoje řeči Catherine Brownovou v USA a jeho výsledky byly překvapivé.
Ze třech skupin dětí, které zaostávaly ve vývoji řeči, se jedna skupina věnovala znakování, druhá skupina byla vystavena častější verbální komunikaci a třetí skupina sloužila jako srovnávací.
Během osmiměsíční studie se prokázalo, že děti, které znakovaly, v průměru po čtyřech měsících za svými vrstevníky v oblasti slovní zásoby již nijak významně nezaostávaly. Obě další skupiny prokazovaly nadále opoždění.
Co je to znakování?
Já sama jsem tuto metodu objevila, když se mi narodila dvojčata. Začala jsem se o ni více zajímat a zúčastnila se semináře pro rodiče programu Baby Signs. Své děti jsem pak začala kolem 12 měsíce učit znaky a moc se mi znakování s nimi osvědčilo.
Program nabízí několik přínosů a může sloužit i jako prevence opoždění řeči. Mezi nejdůležitější přínosy považuji jeho pozitivní vliv na psychiku dítěte – snižuje frustraci a vztekání dětí, urychluje vývoj řeči a také dává impulz k intelektuálnímu rozvoji.
Metoda vychází z přirozených gest a znaků, které v podstatě jen rozvíjí a nadále podporuje učením nových. Pracuje postupně až se 100 znaky, které si nadále rodiče upravují dle vlastních potřeb, tak jak jim vyhovují a nezřídka si vymýšlejí i další.
Učení i používání znaků je velmi jednoduché a snadno zvládnutelné jak pro batolátko, tak i pro jeho rodiče. Je to navíc zábava i způsob, jak si vytvořit větší pouto a cestu k porozumění. A to nejen u dětí, které jsou opožděným vývojem řeči ohroženy.
Neohrozí řeč?
Obava, že by se díky znakování vývoj řeči zastavil nebo nějak omezil je poměrně častá. Výzkum však prokázal pravý opak. Znakující děti v průměru začínají hovořit dříve a používají širší slovní zásobu než děti, které neznakují. Když dáte dítěti zakusit pocit, že něco může sdělit samo, velmi ho to motivuje v rozvoji komunikace.
Děti se pak chopí příležitosti a učení nových znaků jde samo a k nim se postupně nabaluje jako cukrová vata i používání dalších zvuků a pak slabik a slov.
Navíc, když se děti naučí užívat nové zvuky, slabiky či slova, zjistí, že je to mnohem jednoduší než používat ruce a hlídat, zda jej maminka vidí, takže zcela přirozeně přechází na verbální komunikaci hned, jak jí jsou schopné.
„Objevte cestu, jak se domluvit než přijdou slova. Vše, co potřebujete vědět, abyste mohli s vaším dítětem začít znakovat, najdete v online kurzu znakování.„
Není důležité, kdy začne dítě mluvit, ale kdy začne komunikovat
U dětí s opožděným vývojem řeči to platí dvojnásob. Tím, že dítěti, které z nějakých důvodů ne a ne mluvit, dáte nástroj ke komunikaci, tak eliminujete dobu stagnace řečového vývoje. Když dítě ve dvou letech začne ukazovat – znaky „ještě“ + „mléko“ začne si i v mozku vytvářet komunikační vzorce.
Pro tuto chvíli je úplně jedno, že neřeklo „etě brm“ nebo „ještě mléko “. Má to stejnou hodnotu. Dítě komunikuje, rozvíjí se mu i myšlení. Nepociťuje frustraci z toho, že něco chce a neumí to říct a nikdo ho nechápe.
Pokud neumí znakovat, nemá možnost, jak se vyjádřit a vlastně zbytečně třeba 1-1,5 roku stojí téměř na místě.
Zkušenosti maminek
V mé klinické praxi se na mě obrátilo několik maminek, jejichž děti ještě ve 2 letech vůbec nezačaly komunikovat nebo komunikovaly jen velmi omezeně. Absolvovaly seminář pro rodiče a začaly učit své děti znaky. Zpětně mi všechny potvrdily, že znaky začaly jejich děti brzy používat.
Většinou se jednalo o znaky zvířátek nebo oblíbených hraček. Zajímavé bylo, že praktické znaky, kvůli kterým většina maminek začíná se znakováním jako jsou znaky „jíst“ a „pít“, děti užívaly relativně málo. Mnohem více měly děti zájem komunikovat o věcech, které je zaujaly, než o svých potřebách.
Během jednoho roku se pak naučily skládat znaky do krátkých vět a používat slova. Koncem třetího roku převažovaly v jejich komunikaci slova a krátké věty, které občas doplňovaly znaky.
Tyto děti pak přešly do logopedické péče a já jsem přesvědčená, že kdyby neznakovaly, stav jejich řeči by byl výrazně horší.
Závěrem
Tato metoda je u nás v širším měřítku docela v počátcích. Primárně vznikla pro normálně se vyvíjející děti, které díky ní mohou začít komunikovat již v době, kdy to řečí ještě nezvládnou – třeba už kolem jednoho roku.
Jako logoped bych uvítala, aby se tato metoda dostala do širšího povědomí a našla využití nejen u zdravých dětí, ale třeba i u dětí s opožděným vývojem řeči.
Je pak velká pravděpodobnost, že se řeč rychleji upraví nebo se alespoň zmírní další navazující obtíže, které ze stagnace řeči vyplývají.
Přála bych si, aby si rodiče uvědomili, že kromě pěkných zážitků, kterých je se znakováním mnoho, mohou třeba předejít potížím, které měli sami.
Pozn. redakce: Metoda Baby Signs byla zkoumána i u dětí s poruchami sluchu, Downovým syndromem a u dětí s poruchami Autistického spektra. U všech těchto skupin byl prokázán přínos znakování při péči o tyto děti. Metodu znakování Baby Signs se lze snadno a rychle naučit v online kurzu pro rodiče.
O autorce:
Mgr. Gabriela Solná pracuje od roku 2001 jako klinická logopedka v ostravské nemocnici na neurologickém oddělení. Kromě lůžkových oddělení pro dospělé pacienty se zabývá i dětmi s nejrůznějšími logopedickými diagnózami v ambulantní péči.
Objevte cestu, jak se domluvit než přijdou slova
Vše, co potřebujete vědět, abyste mohli s vaším dítětem začít znakovat.
Stáhněte si eBook zdarma!
Máte-li otázky o tom, jak znakování funguje, kdy se znakováním začít, jak se to naučit apod. … stáhněte si zdarma eBook, kde najdete odpovědi.
Poradna: Když dítě nekomunikuje s dospělými
Ilustrační fotoFoto: Profimedia.cz
Dobrý den, má 6letá vnučka od tří let nekomunikuje s dospělými. Při nástupu do mateřské školy byla bezproblémové dítě, komunikativní. Tam se něco událo, zlomilo, nikdo nedokáže říci co. Je poslušné, milé dítě, plní všechny zadané úkoly, ale s učitelkou nekomunikuje, když tak přes děti. Má odklad školní docházky, navštěvuje dětského psychologa, začala užívat homeopatika na míru, ale žádný úspěch. V domácím prostředí je to přitom živé dítě, plné nápadů, pusu nezavře, umí být i hubatá, ale jakmile přijde jakákoli návštěva, uzavře se a nemluví. S pár lidmi komunikuje alespoň kývnutím hlavou, ale s většinou vůbec. |
Děkuji, že jste se obrátila se svým dotazem na poradnu. Přemýšlím, co byste se potřebovala dozvědět, abyste byla klidnější a mohla chování vnučky přijmout. My dospěláci si přejeme, aby se naše dítě chovalo takzvaně normálně, podle jakýchsi norem usuzujeme, že je vše pořádku.
Je možné, že si vnučka vytvořila na základě sebeprožitků bariéru k lidem. Potřebuje čas, aby zase začala vnímat svět kolem sebe bezpečně.
Chápu, že pro vás může být náročné zvládnout tlak okolí. Lidé mohou svým necitlivým přístupem a hodnocením chování vnučky ve vás vyvolávat obavy, že něco není v pořádku, což se odrazí i ve vašem chování k vnučce.
Pokud ale bude vnučka od svých blízkých cítit, že by měla být jiná, než se vnímá – bavit se s dospělými, být společenská – může to vnímat jako tlak na sebe, že není v pořádku, což jde naprosto zcela proti tomu, aby si vytvořila představu bezpečného světa, se kterým bude komunikovat. Vaše vnučka je ve věku, kdy si tvoří svůj obraz o sobě samotné = sebeúctu, a každý takový tlak jí může uškodit.
Zkoušeli jste ji nenutit do mluvení s dospělými? Nemusí přece mluvit s lidmi, se kterými ona nechce. Komunikuje s vrstevníky? Zapojuje se do her s dětmi? Mám velmi málo informací, abych poskládala z těchto dílků celý příběh. Co však můžu s jistotou nabídnout, je podpořit vnučku v její sebeúctě a důležitosti, tím posílíte i její pocit bezpečí k ostatním lidem.
Zkuste si odpovědět na otázky nebo se vnučky zeptat:
- Co dělá ráda a baví ji?
- V čem je samostatná, co všechno už zvládne?
- S kým v rodině si ráda povídá?
Následně se držte následujících rad.
Používejte co nejvíce slova: Mně se líbí, jak …. Všimla jsem si, že máš věci v pokojíčku poskládané… Je mi s tebou veselo. Je mi dobře, když si spolu čteme… Oceňuji, že ses podívala přes cestu, že nejede auto… apod. Vidím, že si sama odneseš talířek ze stolu…
Pocit důležitosti může vnučka zažívat tehdy, když se jí podaří něco překonat. Je to sebezážitek z prožitých důsledků. Například, když se zvládne naučit jezdit na kole, skákat přes švihadlo, pozná v knížce zvířátka, zvládne vyhrát v pexesu, pozná písmenka a podepíše se a spoustu dalších věcí.
A potom také aktivity, které mohou všichni vnímat. Přichystá pro všechny svačinku, připraví slavnostní tabuli (poskládá ubrousky), vysaje, zalije květiny. Zkrátka dělá něco proto, aby všem v rodině bylo dobře. A oni to vidí a ocení ji.
Je pravděpodobné, že když se vaše pozornost zaměří na vše, co se vnučce daří a ona bude mít možnost zažívat pocit důležitosti při učení se novým věcem, tak se postupně začne osmělovat ke komunikaci.
Věnujte proto pozornost vaší vnučce v tom, co se jí daří, ne tomu, co jí nejde.
Soukromá rodinná poradna, která pomáhá všem členům rodiny. Rodičům odlehčit od starostí a nejistot v jejich rodičovské roli, partnerům i jednotlivcům v jejich různorodých životních situacích, dětem s jejich dospíváním. Sdružuje odborníky, kteří rádi pomohou.
Vytváří a realizuje kurzy i semináře pro rodiče, individuální poradenství a konzultace, rodinnou terapii. Více na Akademie rodičovství.
Trápí vás jiné téma spjaté s výchovou dítěte, rodinnými vztahy či závislostí? Poraďte se s našimi odborníky. Své příběhy a otázky nám posílejte na: [email protected].
Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.
Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.
Hlavní zprávy
Jde s dítětem dělat Nevýchovu, když ještě nemluví?
I když je Nevýchova o komunikaci, nejsou to nějaké naučené věty z knížky, kterým by dítě nerozumělo. Nevýchova je o novém přístupu. O tom, že dítě od začátku berete jako malého parťáka, který s vámi přišel sdílet svět, a učíte ho hledat společná řešení, ve kterých je vám oběma dobře.
Mýtus: Ještě mi nic neřekne
Asi nejeden rodič si po celodenním dětském pláči povzdechnul: Já už se těším, až bude větší a řekne mi, co chce. Znáte to? A taky si přejete, aby už vaše dítě začalo mluvit? Dobrá zpráva je, že nemusíte čekat. Ono s vámi totiž „mluví“ už teď, pouze jiným způsobem.
Komunikovat neznamená mluvit
Komunikace, to nejsou jen slova a řeč. Lidé (i ti maličcí) spolu komunikují také tím, že pláčou nebo se smějí, tónem hlasu, výrazem v obličeji, pohybem nebo i tím, jak se chovají, co dělají.
Tahle neverbální komunikace je často dokonce důležitější než slova.
Koukněte sami:
„To se ti fakt povedlo“ pronesené upřímným tónem s úsměvem. „To se ti fakt povedlo“ pronesené sarkastickým tónem s úšklebkem.
V čem je skrytý ten skutečný význam? Ve slovech? Nebo právě v tónu a výrazu druhého člověka?
Jak mluví nemluvňata
I malé dítě se nějak tváří, něco dělá, nějak se chová, vydává nějaké zvuky – a tím vším s vámi „mluví“, něco vám sděluje.
Zkuste si to teď na sobě. Poznáte, co si tučňáci říkají?
Sice nevíte, co si říkají, ale víte, co si sdělují, že jo? 🙂 I beze slov. A stejně tak dokážete rozumět svému dítěti.
Problém není v tom, že dítě ještě nemluví, ale v tom, že rodiče nejsou zvyklí vnímat jeho projevy jako komunikaci. Čekají, až se naučí slova, a neposlouchají jeho „řeč“, kterou s nimi komunikuje už teď.
Tím vznikají jednak zbytečná nedorozumění, která pak někdy kolem dvou tří let přerůstají do dětského vztekání, protestů a scén, se kterými si rodiče nevědí rady, a jednak nepříjemné rodičovské pocity: nevím, co to dítě chce, neumím to s ním, neposlouchá mě, jsem špatná máma, neschopný rodič, moc měkký táta a podobně.
Stačí se ale naučit vnímat, co vám vaše dítě sděluje, a začít na jeho sdělení reagovat, a pak už nebude těžké, abyste se spolu dorozuměli.
Máme téměř 11měsíčního syna, s ním je ta domluva ještě trošku jiná, ALE! Zrovna včera jsem se nechala inspirovat vašimi prvními videi v kurzu a ta změna byla velmi zajímavá!
Synovi jsem opravdu nahlas řekla, jak to teď potřebuju já a jak bych to chtěla, a zeptala se ho, co by potřeboval a chtěl on… Najednou se na mě podíval, zklidnil se a začal se smát 🙂 A já od té doby tak nějak lépe vnímám jeho potřeby a i signály, které mi dává. Je to super. Díky moc!
– Markéta Vlčková
Zmenila som nastavenie z ukľudňovača na parťáka, vyjadrila svoje rozpoloženie a poprosila o pomoc nášho 1 mesiac starého druhorodeného Fedora.
A ten sa na mňa zrazu šibalsky usmial, ja som ostala v šoku a začala som ho pozorovať a všetko mi krásne ukázal, čo potrebuje. Ešte zopárkrát ma privolal a ukázal mi, čo potrebuje, ale už bez plaču, len mrnkaním. Naozaj Katka a Nevýchova vedia, čo robia. Ďakujem.
– Veronika Danišová
Mýtus: Nerozumí mi, protože ještě neumí mluvit
Skutečnost, že dítě ještě nemluví, zdaleka neznamená, že nerozumí. Má totiž schopnost vás vnímat, díky které vám rozumí daleko dřív, než samo použije první slova.
Můžete si to představit tak, že vás vnímá podobně jako tučňáčího rodiče z předešlého videa. Nepotřebuje rozumět konkrétním slovům, aby pochopilo vaše sdělení. Vnímá váš hlas, tón, jakým s ním mluvíte, váš výraz, vaše rozpoložení, vaše emoce.
Stejně jako to vnímáte vy třeba u partnera nebo partnerky. Poznáte například, když je naštvaný nebo utahaný a nemá na vás náladu, aniž by cokoliv řekl. Poznáte to z jeho hlasu, výrazu obličeje, z jeho chování. A klidně vám může říkat ne, nic mi není, miláčku, ale vy cítíte, že je to jinak, jeho slova nejsou to rozhodující.
Malé dítě má tuhle vnímavost možná dokonce ještě víc rozvinutou než my dospělí, protože dokud nezná slova, je to to jediné, co má. A jakmile rodič začne s jeho vnímavostí počítat a naučí se na ni reagovat, brzy začne vidět, že jeho malé dítě chápe mnohem víc, než si myslel.
Pro rodiče, když začnou s Nevýchovou, je to někdy překvapivé, někdy až fascinující podle jejich slov :), ale většinou to popisují jako dobrý pocit, že si se svým dítětem konečně rozumí.
…s Natálkou (9m) jsme se domluvily a už se nebojíme odsávačky na rýmu. Když jsem s ní mluvila, hrála si s hrající knížkou a vypadala, jako by mě vůbec nevnímala.
Vše jsem jí vysvětlila dle vás a ona se na mě jen těma svýma královsky modrýma kukadlama podívala a počkala, až jí rýmu odsaju.
Další odsávání probíhalo stejně – jen uviděla odsávačku, podívala se na mě a já věděla, že můžu – je to neuvěřitelný pocit, rozumět a umět komunikovat. Díky za vás!!!
– Veronika Kratochvílová
Syn 8 měsíců: Zavedli jsme před každým posazením na kýblík/nočník dotaz, na co si chce sednout. Byla jsem mile překvapená, že osmiměsíční dítě tomu rozumí a umí se rozhodnout, a hlavně ukázat, co chce.
Díky tomu se už nevzteká, když se mu náhodou zrovna nechce trůnit, ale třeba si hrát.
(Je úžasný sledovat, jak zjistí, že jdeme na nočník, a začne najíždět, brblá a kroutí se i při mém dotazu až do chvíle, kdy se rozhodne a ukáže rukou, na co chce jít, a pak ztichne a je v pohodě.)
– Lucie Machutová
Mýtus: Ještě z toho nemá rozum
Rozum možná ne, ale vždycky z toho má nějaký pocit. Z toho, jak k němu odmalička přistupujete, vnímá a cítí vaše dítě spoustu věcí. A od prvního dne se z nich učí.
Učí se od vás nápodobou váš přístup, váš tón, vaše reakce. A už teď se od vás učí první věty, které od něj jednou uslyšíte, až začne mluvit.
Funguje to velmi jednoduše. Když mu nasloucháte, učí se vám naslouchat. Když ho naopak neposloucháte, učí se vás neposlouchat. Když s ním bojujete, učí se s vámi bojovat.
Když se vztekáte, že vám spolu něco nejde, učí se vztekat, když mu něco nejde.
A když říkáte nenene, ošklivá holčička, když udělá něco, co se vám nelíbí, učí se od vás říkat nenene, když uděláte něco, co se mu nebude líbit.
Proto není jedno, jaký přístup od začátku zvolíte. Právě teď se rozhoduje o tom, jak spolu budete později vycházet. Jestli na vás bude ječet a vztekat se, nebo si v klidu řekne o to, co potřebuje. Jestli jeho první slova budou Ne! Ne! Ne! Tytyty máma! nebo Máma, pomoc.
Od prvního dílu Nevýchovy jsem zpozorovala změny. Tadeášek (19 měsíců) se už nevzteká, pokud něco nedostane, skoro nepláče, a dokonce přijde a jen tak mě obejme. Mám pocit, že si mnohem více rozumíme. Doufám, že to takhle bude pokračovat i do budoucna.
– Barbora Růžičková
Stal se zázrak, od minulého pondělí, kdy byla poslední scéna, naše holčička vůbec nebrečela, a to od narození nebyl den, co by alespoň malinko nezabrečela anebo nevznikla nějaká scéna, je to neuvěřitelný.
S manželem za ní chodíme a stále se na sebe díváme – je to vůbec možný, úplně se změnila. Začala se neuvěřitelně tulit, mazlit, a dokonce dnes za mnou přišla a říká „maminko, mazlit, mazlit“.
To jsem byla úplně v tranzu.
Úplně jinak se na nás dívá, a když manžel přijde z práce, už mu skáče kolem krku. Nechápu, jak málo stačilo změnit, a máme jiné dítě, teda živá a svá bude vždy, ale už místo vzteku používá slova jako „nechci v kočárku“.
Předtím začala ječet a vylézat. Teď ji v klidu pustím a ona si ťape, už neběhá do silnice, když jdeme do auta, hlásí, že se připoutá sama, já ji podpořím, jak jste mi poradila, a ona po chvilce sama řekne „pomoc, maminko“.
Nádhera.
Oblíkání ještě trochu dlouho trvá, ale nakonec je to bez toho řevu. Takže vám všem moc moc moc děkujeme a těšíme se na další videa.
– Lenka B.
Nevýchova s malými dětmi jde líp, ne hůř
Malé děti obvykle reagují na Nevýchovu velmi rychle. Právě proto, že zatím mají dobře rozvinutou schopnost vás vnímat. Navíc nejsou ještě tolik zvalchované klasickou výchovou jako ty starší. Takže se nemusí nic odnaučovat a můžou rovnou „naskočit“ do Nevýchovné komunikace.
Je pro ně naprosto přirozená.Protože to není žádná teorie odtržená od života, ale přístup, který odpovídá na jejich základní potřebu si s rodiči rozumět.
Samozřejmě reagují úměrně svým momentálním možnostem. Jistěže některé věci už dokážou a jiné ještě ne, a je dobré na ně nespěchat. Stejně jako třeba nespěcháte na to, aby už miminko chodilo, když ještě ani nesedí.
Vývoj nejde předběhnout. Ale vaše otevřená komunikace a vnímavost k dítěti, kterou se s Nevýchovou naučíte, způsobí, že si dokážete naslouchat navzájem a vždycky, když to bude pro vás oba možné, vyjdete si vstříc.
Nevýchovo, jsi NEJSUPROVĚJŠÍ! Teda hned po mojí dcerce Marušce, která přistoupila na mou „hru“ na Nevýchovu takovou rychlostí, že jsem se sekla na druhém týdnu kurzu a víc nebylo třeba (zatím/napořád?) sledovat. Takže teď je to u nás „noustres“. Noustres máma a noustres dcera. Moc Vás zdravím a děkuji!!!
– Maruška Fojtíková
Když jsem změnila své myšlení a začala se své roční dcerky více ptát, co potřebuje, začala používat ukazováček a všechno, co chce, mi ukáže. Předtím to nedělala. Nevýchova mi otevřela oči, že i roční dítě dokáže „mluvit“.
– Barbora Pavelková
Každý den je pro mne teď jedinečný. Samozřejmě, únava, někdy menší, někdy větší, ale jinak nám to neuvěřitelně krásně nevýchovně s dcerou (19 měsíců) klape. Jsme opravdoví parťáci,na všem se domlouváme. Obdivuju každou její reakci, těším se na její postřehy.
Komunikace nabrala na obrátkách. Jak je šťastná, když vidí, že chápu, co myslí, co potřebuje. Cítím v sobě klid a pohodu a najednou se se mnou nepere, když jí chci nandat bodýčko, vyčistit zuby, dát do autosedačky, kočárku, večer uspat (uspávání již 14 dní tak 15–30 minut, z dřívějších 1–2 hodin).
Důležité je, aby věděla, co po ní chci a proč a co se bude dít. Také žiju víc přítomností, užíváme se na sto procent, vymýšlíme společné hrátky. Je to úžasný. Cítím se skvěle.
– Monika Vosáhlová
Máme s manželem zakoupený celý kurz i s edicí 0–3 a jsem nadšená, jak to na našeho syna skvěle funguje. Tobimu jsou necelé dva roky a od narození to neměl úplně jednoduché. Chci jen podotknout, že je to opravdu o přístupu rodičů, mít dítě za svého partnera. Uvědomit si podstatu v sobě. Nevymlouvat se, že to nejde, ale hledat způsoby, jak to může jít – fungovat.
Náš synek je od narození hluchý a věřte tomu – i dvouleté hluché dítě dokáže tímto „jednoduchým“ způsobem komunikovat. Nehledejte překážky, ale cesty možností…
– Lucie Komínová
Jak začít
Tak co, nemáte chuť si to radši sami vyzkoušet, než dál teoretizovat o tom, jestli rozumí nebo nerozumí? 🙂 Jestli jo, tady jeden tip: Zkuste na týden upřímně předstírat, že vám vaše dítě rozumí, a mluvte s ním tak. A sledujte, jestli se něco změnilo. Už teď na něj přece nějak mluvíte, tak co můžete ztratit, když s ním budete pár dní mluvit jinak? 😉
V nejhorším případě zjistíte, že vás opravdu nechápe. A v tom nejlepším? Objevíte vedle sebe doma malého vnímavého človíčka, se kterým si můžete začít rozumět.
Další tipy najdete třeba v Seriálu pro mámy na mateřské, kde hned v úvodních dílech uvidíte, jak jde s malými dětmi vyřešit nejpalčivější věci jako uspávání nebo přebalování. A v posledním dílu zažijete svět očima vašeho dítěte a ucítíte na vlastní kůži, co vnímá a prožívá.