Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.Děkujeme za pochopení.

Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard Tak když se podíváme na politiku ČD, tak zadarmo jezdí pouze děti do 6 let, děti do 15. za polovic, žáci do 15 let na dojíždění do školy mají slevu 65%, starší žáci a studenti mají slevu 45 % pouze na dojíždění do školy. Důchodci mají slevu pouze 25%.Nejsou peníze, doprava se redukuje a při tom se dává jízdné pro děti 6-15 a důchodce zdarma, to mi nějak nedává smysl.
Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard Jak to, že nedává? Tomu se říká populismus…
Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard Ať dají na nákup jízdného v e-shopu 5% slevu a kupující se od okének přelijí na internet. Pak už bude stačit, aby validátory v metru nebyly tak poruchoví. Když zaváděli Opencard, tak také dali 500 Kč slevu a lidem nevadilo ve frontách stát skoru hodinu a těch, co si kartu nepořídilo bylo relativní minimum.
Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard To je problém, to nikomu nic nehodí, nic se z toho nedá „odklonit“…
Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard Ono když se dá doprava zdarma té skupině lidí, které je v MHD velké procento, tak to prostě někde musí být poznat. Takže jízdné zdarma pro seniory zrušit, lehce zatraktivnit nákup kuponu přes eshop a bude větší příjem i menší fronty.
Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard Já si myslím, že jízdné pro důchodce je v pořádku se slevou. Jen mi nějak uchází význam té slevy zdarma pro děti do 15 let, tam mi to přijde zbytečné.
Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard uprimne, prijde mi proziravejsi zvyhodnovat deti pred duchodcema.deti samy o sobe jsou financne celkem naloz, podpora rodin tu neexistuje, leda pres davky a to je cesta do pekel. pritom, kdyby se misto davek slo cestou danovych ulev, taxe tim elegantne vyresi vic problemu najednou (jako zneuzivani davek). ale to by nekdo z politiku musel taky trochu myslet…
Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard Jasně, a důchody jsou u nás extrémní, takže proč by si důchodci nemohli platit plnocenný kupon, že. Vždyť můžou sedět doma a koukat z okna. Proč by měli někam jezdit, zejména pak k doktorovi apod. Aspoň budou brzy pryč a stát ušetří na důchodech, co?
Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard Kecy. Lidi prostě začínají jezdit autama protože pražská MHD stojí za prd. Rozšíření jízdného zdarma je jen výmluva.
Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard Kdyby jste měl pravdu, tak je MHD prázdná a silnice přeplněné. Spíše jezdí čím dál více lidí na černo.
Kupování přes net je díky validátorům pěkně na prd. Nejsem přímo z Prahy, takže když si chci koupit lítačku na druhý den na tři pásma, musím si zaplatit cestu do Prahy, abych lítačku projela validátorem a mohla na ni jezdit 
A nebo staci myslet par dni dopredu a koupit si „sitovku“ v predstihu kdyz plati jeste predchazejici.
Když vím, kdy zase pojedu do Prahy, tak je to samozřejmé, ale občas to na den přesně nevím.
Ale dyt se kupony na eshopu prodavaji v nekolikamesicnim predstihu pred zacekem jejich platnosti.
Jasně, ale já nevím, od kterého dne budu jezdit pravidelně do Prahy.
Nikoliv, muzou za to hlavne neustale zmeny a nekoncepcni prace Ropidu, ktere dohromady odrazuji spoustu lidi od nakupu predplacene jizdenky, protoze nevedi, jestli jim ten jejich autobus jeste za mesic pojede.
to je zhruba duvod, proc jsem prestal dobijet opencard…
Ano, mám to přesně tak. Již teď stojí MHD v Praze za nic a kdoví, co bude za měsíc. Docela mě to ale mrzí, rád bych MHD víc využíval.
to hovoří za vše….rozdílné ceny u okénka nebo přes net lze dle DP docílit jen zdražením u okénka, nikoliv zlevněním přes net
Stacilo by okenka zrusit, nechat par infocenter pro cizince. Usetri se na mzdach a lidi si rozmysli cekat u okynka ve fronte…
Super! Ono už takhle máme asi málo nezaměstnaných, tak ještě nějaké přidejme! Zrušme další pracovní místa a pošleme lidi na úřady práce! Paráda! (škoda, že tu není blicí smajlík)
A Vy sama jste ochotna v cene jizdneho platit nepotrebne zamestnance DP? Ja ne. Platte si je sama a nenutte k tomu ostatni cestujici.
Problém je v neschopnosti toho jejich systému, kdy spoustu úkonů přes net+validátor prostě řešit nelze.
Stroje berou lidem praci…znicme je!To uz tu v minulosti bylo :))
No ano – blbe vymysleno a jeste hur provedeno. O nakladech ani nemluve.
okénka nerušit. Kupuji si tam měsíční přenosné kupony.
kdyby se to dalo nakupovat přes internet s 5% slevou, ušetřili by na výdajích za platy lidí u okének a ještě by jim přibylo spokojenějších cestujících…
Tak pro mě by dostatečnou motivací byla už jen možnost nestát naprosto zbytečné fronty u okének předprodejů, ale jak je vidět, tak jsou mezi námi ti, které prostě stání ve frontách baví.No každopádně i na ně se myslí, proto se připravuje rušení předprodejních míst, takže fronty se prodlouží…
ale vždyť už teď (pár let) lze kupovat kupony přes web a pak si je „jen“ dobít u jakéhokoli validátoru bez fronty a v čase, kdy se mi to hodí ; jen u zlevněných kupónů (junior, student, senior) se to pak musí aktivovat na kontaktním místě….
To samozřejmě vim, ale přesto se neustále u okének tvoří fronty, takže asi to bude sport…

Pražákům zlevní MHD o tisícovku ročně. Málo! Ať jezdí zadarmo

Roční jízdenka na městskou hromadnou dopravu stojí v Praze 4750 korun. Což není málo. Proto taky před volbami tak zarezonoval slib jejího zlevňování.

Nějak v tom rámusu ale zapadlo, proč by se vlastně – pokud tedy necháme stranou lepší náladu lidu pražského u volebních uren – mělo zlevňovat.

Přesněji: vypadalo to, že nejprv se vymyslilo zlevňování a až potom se pro něj začaly hledat argumenty.

Ten zatím nejsilnější zní: udělali to ve Vídni a neprodělali, necháme si od nich poradit. Strašlivá, nejsilnější síla. Opravdu dobrý důvod.

Cílem Vídeňáků bylo snížit počet lidí cestujících po metropoli automobilem. Ruku v ruce se snížením ceny roční jízdenky z 449 na 365 eur šla podpora cyklodopravy a dopravy pěší. A samozřejmě jisté restrikce vůči automobilům. Je totiž zjištěno, že automobilista nezačne hromadnou dopravou jezdit, když to bude lacinější a jednodušší, ale tehdy, když to autem začne být drahé a nepohodlné.

Výsledek je zajímavý: po zavedení nižšího jízdného prudce a skokově vzrostl počet prodaných ročních jízdenek. Počet cestujících rostl také – jenže rostl úplně stejným tempem jako už dávno předtím. A brzy po dni Z jako Zlevňování (květen 2012) růst přestal. I tak ale platí, že se ve Vídni celkově mění podíl způsobů cestování po městě. Podíl automobilistů stále mírně klesá.

Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard

Socka je pro socky

Pražský řidič, a tím nemyslím každý Pražák s řidičákem, ale jistý typ člověka, ovšem pravidelně jezdit hromadnou dopravou do práce nebude. Sveze se třeba za zábavou, za sportem, kulturou, pařit.

A má to třeba za nepříjemnou nutnou okolnost, třeba za dobrodružství, jaké se čas od času může podniknout. To přijde na náturu.

Ale cestovat emhádéčkem pravidelně, do práce a z práce, to by byla degradace, rána jeho důstojnosti, pokoření. Jezdit sockou!

Zlevnění roční jízdenky na pražskou hromadnou dopravu má přijít v polovičce roku. A snadno se to nařídí a zařídí. Ovšem ta přísnost na automobilisty zjevně není ani v nejmenším připravená, mluví se o omezení, případně zpoplatnění vjezdu do centra, ale plány hotové nejsou, co je vlastně centrum, to taky nikdo nepověděl. Ale určitě se to taky nějak prostě udělá. Sázky se přijímají na to:

  • jestli ta omezení vážně budou
  • jestli budou v termínu
  • jak dlouho bude trvat totální chaos
  • kolikrát se rozsah a dosah omezení změní v průběhu prvního roku.

Bohatě dotováno: Jízdenka je sotva čtvrtina ceny služby

A když už jsme se naladili ke skeptickému tónu, pojďme se podívat na argumenty odpůrců zlevňování. Kromě toho, že omezování automobilů v centru (ať už je to cokoli) není a nebude včas promyšlené a připravené a kromě toho, že celá legrace se zlevňováním je bohapustý populismus, je tu samozřejmě argument ekonomický.

Když se zlevní jízdenky, přijdou dopravní podniky o spoustu peněz. Pokud tedy levnější jízdenka nepřiláká nové kupce. Ztrátu odhadují různí různě: má jít potenciálně až o čtyři sta nebo dokonce i sedm set milionů korun. A asi lítají vzduchem i jiné cifry, ale minimálně v řádu by měly být stejné. Někdo se určitě bude ohánět i sekyrou v řádu miliardovém.

Tak budiž, ať je to miliarda, aby se nám v příštím odstavci hezky porovnávala čísla.

Podívejme se na pár čísel. Celkové roční tržby za jízdenky jsou v Praze čtyři miliardy. O jednu by mohly dopravní podniky přijít. Ve skutečnosti je ale každá jízdenka mnohem dražší.

K těm čtyřem miliardám připočtěme „kompenzaci“ – rozuměj kompenzaci za ztrátu, dotaci, doplatek do plné ceny – kterou vyplácí město. Ročně to je dvanáct miliard.

Jak vidíme, tři čtvrtiny „celkového jízdného“ platí Pražáci jinou cestou, tak, že je to nebolí.

Budete mít zájem:  Nejúčinnější Přípravek Na Klouby?

Samozřejmě: ten, kdo platí vyšší daně, dotuje jízdenky těm, kteří platí daně nižší.

Ten, kdo málo vydělá (a málo utratí! velká část daňových příjmů obcí je přerozdělená daň ze všeho neboli DPH) by se správně měl vozit jen na zadní plošině, případně by si nesměl sednout nebo by bohatším, tedy vlastně svým sponzorům, mohl za jízdy leštit obuv. A tak dál, podle vlastního důvtipu a míry vrozené sarkastičnosti to můžete rozvádět v diskuzi pod článkem.

Ještě je potřeba povědět, že kompenzace jízdného, tedy těch dvanáct miliard ročně, není všechno, co Praha do MHD lije. Praha totiž taky pro svou MHD staví infrastrukturu. To hodí další miliardy.

Takže podíl toho, co platí cestující osobně a co za něj platí obec, je reálně ještě nižší než jedna ku třem. A v takovém případě stojí za to, aspoň podle mě, jestli by nebylo lepší zavést rovnou dopravu zadarmo.

Pro Pražáky ovšem.

Prostě na to ušetřete!

Praha by nebyl prvním hlavním městem, které by si na to trouflo. Rok už běží experiment s dopravou zadarmo v Tallinnu, hlavním městě Estonska. Automobilové dopravy příliš neubylo.

Počet cestujících vzrostl (švédská studie ovšem tvrdí, že nárůst o tři procenta rozhodně není ukazatelem toho, kolik řidičů se vzdalo volantu, sveze se prostě i spousta lidí, co by jinak šli pěšky například). Přesto jsou spokojeni.

Přispělo k tomu jistě i to, že výpadek příjmů za jízdné, do značné míry kompenzoval vyšší daňový výnos. Jízdné zdarma je totiž pouze pro místní, do Tallinnu se tedy začali přihlašovat lidé, kteří v něm fakticky žijí, ale úředně mají adresu jinde.

Podobný efekt by jistě v Praze nastal taky – jen by neměl takový dopad. V Estonsku dostává obec přes padesát procent výnosu z daně příjmů svého obyvatele. U nás je to něco přes dvacet procent.

Estoncům se v pozici inovátorů velice zalíbilo. Dokonce se baví o tom, jestli by neměla být zdarma veškerá hromadná doprava v zemi. Že už by to, vzhledem k tomu, jak je „prodotovaná“, ani nebyl tak velký rozdíl.

(Něco jiného by to bylo třeba v Londýně, kde cestující platí v jízdném třeba 80 procent nákladů.) A že než posílat na cestu autobus z poloviny prázdný, bylo by lepší poslat ho aspoň ze tří čtvrtin plný.

Inu, když ty peníze mají…

A s pražskou hromadnou dopravou je to podobné. Pokud ty peníze mají… Mají. A co mají, to taky utratí, za to je platíme. A na tohle přece prostě ušetříme. To by šlo, ne? Mimochodem: za jednu Blanku bychom (nejenom Pražáci) mohli jezdit zadarmo emhádéčkem deset let. Jenom za tu Blanku.

Můžeme pochopitelně všechny ty peníze zalít do betonu, ale bezpodmínečně nutné to není. Betonové památníky mizerného hospodaření tu zůstanou navěky (v případě šizeného materiálu lze hovořit o zkrácení trestu třeba na dvacet let).

Když se peníze vyplýtvají do hromadné dopravy, aspoň to vnukové už neuvidí. 

Možnost, že by se velká část peněz nevyhazovala oknem a že by se třeba někdy mohlo na daních platit míň, připouštím pouze jako teoretickou.

Co si o tom myslíte vy? Jezdíte městskou hromadnou dopravou, pakliže u vás je? Zaslouží si označení socka? Myslíte, že by hromadná doprava, ať ve městě nebo i meziměstská, mohla patřit mezi základní služby, které by zajistil stát bezplatně pro každého?  Dají se na to v rozpočtech najít peníze? Neměli byste strach, že si lidi nebudou vážit toho, co je zadarmo? Dejte nám vědět v diskuzi. Zajímavý názor odměníme knížkou z nakladateství Grada.

Gabriel Pleska

Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard

Vystudoval český jazyk a literaturu. Pracoval v literárním časopise a na tiskovém oddělení České pošty, později na volné noze jako korektor a editor. Píše recenze na knížky pro děti a texty pro svoji rockovou skupinu. Další články autora.

Tramvajenky do dvou let nahradí čipové karty

Roční kupony na pražskou MHD, kterých je prodáno přibližně 150 000 kusů za rok, zlevní o téměř pět set korun. Má to však podmínku. Kdo chce slevu, bude si muset kupon pořídit nejpozději do konce září.

Bude však už jen v elektronické podobě. Výhodnější nákup ročních kuponů bude možný díky multifunkční elektronické kartě opencard, jejíž rozšíření na systém MHD v úterýspolečně představili zástupci magistrátu a dopravního podniku.

Všechny roční kupony už budou nahrány jen na čipové kartě, s klasickými papírovými tramvajenkami se musí jejich majitelé rozloučit. Z toho vyplývá, že kartu opencard si tedy musí do konce roku pořídit každý, kdo chce jezdit na roční kupon.

Kartu dostanou zájemci minimálně do letošního prosince zdarma.

Pokud si na ni do konce září nechají nahrát kupon na rok 2009, získají ho s desetiprocentní slevou. Místo 4750 korun tak zaplatí 4275 korun. To je srovnatelné s cenami v roce 2007, kdy se platilo 4150 korun.

Do dvou let půl milionu karet

Představitelé magistrátu si od slev slibují, že díky nim nenechají cestující nákup jako tradičně na poslední chvíli. „Chceme se vyhnout náporu před koncem roku,“ vysvětlil radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Podle Ondřeje Pečeného z Dopravního podniku hlavního města Prahy (DP) začnou ostatní skupiny předplatitelů přecházet na elektronické jízdné především v roce 2009. „Nejpozději do poloviny roku 2010 již nebude jiná forma předplatních kuponů než elektronická,“ uvedl Pečený.

To znamená, že do dvou let si budou muset pořídit kartu opencard všichni majitelé současných tramvajenek, a ne pouze lidé, kteří jezdí na roční kupony.Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard

Všech předplatních jízdenek se ročně vydává kolem 600 000. I držitelé jiných než ročních kuponů mohou na opencard začít jezdit ještě letos. Od října začnou vedle klasických papírových kuponů na měsíc a na čtvrt roku platit jejich obdoby v elektronické podobě a od listopadu bude možné jezdit i na elektronické přenosné předplatní kupony s dobou platnosti 365 dní.

Do konce roku bez poplatku

Opencard bude do konce roku zdarma pro všechny žadatele. Magistrát zatím nemá jasno, zda, kdy a v jaké výši ji zpoplatní. „To je ještě příliš brzy, rozhodne o tom v průběhu podzimu rada,“ pokračoval Šteiner.

Na tomto postupu nevidí nic neobvyklého. „Ke konci roku budeme rozhodovat o mnoha položkách, jako je například cena vody či elektřiny. Jednou z projednávaných záležitostí bude zpoplatnění opencard,“ dodal.

Čipová karta slouží nejen jako cestovní doklad v MHD, ale i jako čtenářská průkazka v městské knihovně, „elektronická peněženka“ pro placení u parkovacích automatů či umožňuje přístup k aplikaci informující o přestupcích řidičů na území metropole. Zájemci si o ni mohou zažádat na jednom z devíti kontaktních míst opencard v Praze. Zde vyplní formulář a předloží fotografii, kartu dostanou do deseti dní, a to buď poštou, nebo si ji osobně vyzvednou na zvoleném kontaktním místě.

Dobíjení u validátorů

Časový kupon si na kartu dobijí lidé na osmi prodejních místech umístěných převážně ve stanicích metra. „Od září začneme tyto kupony prodávat i přes e-shop, takže platbu bude možné provést bankovním převodem z účtu, internetovým bankovnictvím či kartou,“ vysvětlil Pečený z DP.

Po provedení platby tímto způsobem však kupon ještě nebude na kartě nahrán. K tomu dojde na prodejních místech ve stanicích metra, nebo na jednom z osmdesáti automatů, takzvaných validátorech, které budou rozesety po celé Praze. Počet těchto míst chce dopravce průběžně navyšovat.

Jak získat opencard a elektronický kupón na MHD

  • Navštívit kontaktní místo a zažádat o kartu (Stanice metra Roztyly, Letňany, Muzeum, Můstek, Anděl a Nádraží Holešovice, centrální dispečink DP v ulici Na Bojišti, budova magistrátu v Jungmannově u­lici)
  • Vyplnit žádost (formulář je možné si předem stáhnout z internetových stránek www.opencard.praha.eu)
  • Do deseti pracovních dní přijde karta poštou, nebo ji lze vyzvednout na kontaktním místě. Za kartu se minimálně do konce roku 2008 neplatí.
  • Roční kupon na MHD se dobije na stejných místech, na kterých se žádá o kartu opencard.
  • Náměstek primátora Rudolf Blažek doufá, že se opencard ve spojení s MHD uchytí. „Věřím, že obyvatelé Prahy tuto novinku ocení a přinese jim další zjednodušení přístupu ke službám města. Příklady vidíme v řadě evropských i světových měst, kde je elektronické jízdné pevnou součástí veřejné hromadné dopravy,“ řekl.

    Pro kartu se připravuje i další využití

    Elektronická karta opencard by v následujících letech měla nabízet svým držitelům mnohem více možností, než doposud. O její větší praktičnost se sice postará hlavně funkce elektronické jízdenky v MHD, kterou do dvou let začne využívat více než půl milionu cestujících, ale Deníku se podařily zjistit i další plány, které magistrát s kartou má.

    „Do konce října bude možné s opencard platit u 440 parkovacích automatů v Praze 1, 2, 3, a 7,“ uvedl mluvčí projektu opencard Martin Opatrný.

    Dalším využitím od poloviny příštího roku by měly být takzvané rodinné pasy. Díky nim by rodiny měly slevy na vstupy do různých institucí. Držitelé karet by jimi už za rok mohli elektronicky platit za vstupy do divadel, zoo a muzeí. „Touto kartou by postupně mohli lidé využívat dalších služeb města. Vše se bude postupně vyvíjet,“ pokračoval Opatrný.

    Budete mít zájem:  Diabetická ketoacidóza – co je to – příznaky, příčiny a léčba

    Připravuje si i další funkce opencard, ale u ní ještě není známo datum spuštění. Byla by i takzvanou zaměstnaneckou kartou. Každá instituce či firma by si mohla určit, na co budou její zaměstnanci kartu používat. „Mohla by nahradit současné identifikační karty u vchodů nebo třeba karty do občerstvovacích automatů,“ dodal Opatrný.

    Tiskový mluvčí projektu opencard Martin Opatrný tvrdí:

    Dočkáme se v budoucnu více druhů karet opencard?

    V současné době existuje pouze karta vázáná na konkrétní fyzickou osobu, protože je vydávána na jméno. V budoucnu však bude vydávána také nepersonalizovaná karta, která poslouží zejména turistům a dalším občasným návštěvníkům Prahy.

    Proč se čipové karty zavádějí v tak masové míře právě nyní?

    Česká republika se hlásí k takzvanému lisabonskému procesu, který si klade za cíl učinit z Evropy do roku 2010 nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomiku. Jedním z důležitých nástrojů k dosažení tohoto cíle má být i co nejširší zavádění informačních a komunikačních technologií do veřejné správy.

    Jak je karta chráněna proti zneužití?

    Každá má jedinečné číslo přidělené vydavatelem karet, které je spojené s osobou držitele a vlastníka karty. Toto číslo slouží jako jedinečný identifikátor pro elektronický kontakt.

    Verze karty s kontaktním čipem je dále zabezpečena kódem PIN a vybavena technickým certifikátem pro bezpečnou komunikaci. Paměť obou čipů je chráněna proti zápisu dat přístupovými klíči.

    Aplikace a data do obou čipů karty mohou zapisovat pouze oprávněné organizace.

    Jsou v bezpečí osobní data držitele?

    Součástí potisku karty je jméno, příjmení a fotografie držitele. Datum narození je nahráno do bezkontaktního čipu karty. Údaje jsou chráněny proti editaci přístupovými klíči, takže jsou v bezpečí. Osobní data mohou do bezkontaktního čipu zapisovat pouze oprávněné organizace.

    Co dělat při ztrátě karty?

    Riziko zneužití karty vyplývá z povahy jednotlivých kartových aplikací. Pokud držitel karty její ztrátu nahlásí, je karta nejpozději do 24 hodin zablokována ve všech terminálech a kartových aplikacích, které byly u provozovatele ke kartě evidovány.

    Předplatné jízdné

    V systému Pražské integrované dopravy (PID) jsou nejkratší dlouhodobé jízdenky na jeden měsíc (resp. 30 dní), nejdelší na jeden rok (resp. 365 dní). Cestující si sám volí začátek platnosti jízdenky. Již neplatí dříve zažité, že měsíční jízdenka platila pouze od prvního kalendářního dne v měsíci (či období) do posledního.

    V současnosti si můžete zakoupit jízdenku například od 21. července do 20. srpna. V drtivé většině případů jsou nahrávány v elektronické podobě na kartě nebo existují i v papírové formě.

    Je možné jejich vydání na jméno uživatele nebo jako přenosné jízdenky, které může v průběhu platnosti používat více cestujících (avšak nikoliv současně).

    Pro území Prahy je možné si koupit jízdenky na 1 měsíc, 3 měsíce, 5 měsíců, nebo 1 rok.

    Pro cestování ve vnějších tarifních pásmech (v Regionu) jsou k dispozici jízdenky s platností 1 nebo 3 měsíce nebo 1 rok, alternativně lze zakoupit také jízdenky v papírové podobě na 30 nebo 90 nebo 365 dní.

    Kupony pro vnější tarifní pásma se dají libovolně kombinovat s kuponem pro území Prahy – lze je nahrát oba na čipovouo kartu. Kupony pro vnější pásma je možné získat také v papírové podobě. Začátek časové platnosti kuponů může být různý podle potřeb cestujícího.

    Pro pravidelné cestování z Regionu do okrajových částí Prahy není nutné dokupovat kupon pro celou Prahu a je možné si předplatit pouze tarifní pásmo 0 (obsahuje pásmo 0 i B), které pokrývá dojezdové úseky příměstských autobusových linek a vlaků v Praze.

    Upozornění: Pro všechny věkové kategorie nejsou k dispozici všechny typy dlouhodobých jízdenek!

    Chcete jezdit pražskou dopravou? Brzy už jen s Opencard

    Přenosné jízdenky

    U dlouhodobých jízdenek můžete také zvolit variantu přenosných jízdenek (pouze pro území Prahy), která je o něco dražší, ale její používání není vázáno na konkrétní osobu. Jeden den na ní jezdí třeba manžel, druhý den manželka a třetí jedno z dětí.

    Vždy ji však může v jeden okamžik využívat pouze jeden cestující. Přenosné jízdenky jsou výhodné také pro firmy, při služebních cestách zaměstnanců po Praze.

    Pokud ve firmě nebo v rodině vykonáte alespoň 200 cest v roce za 32 Kč, vyplatí se vám přenosná roční jízdenka v ceně 6100 Kč.

    Předplatné je výhodné

    Využíváte k přepravě do práce, do školy či za zábavou městskou hromadnou dopravu v Praze alespoň 10 dní v měsíci? Potom se vám vyplatí předplatné.

    Příklad: 10 dní = 20 cest, tj. 20 × 32 = 640 Kč, zatímco cena měsíční jízdenky je pouze 550 Kč.

    Pokud si každý měsíc koupíte minimálně 18 jízdenek za 32 Kč, už se vám vyplatí zakoupení měsíční předplatní jízdenky pro Prahu, která stojí 550 Kč. Dlouhodobější předplatné je ještě výhodnější. Cena roční jízdenky pro Prahu je 3650 Kč, což vychází na méně než 310 Kč za měsíc. Pokud si kupujete 10 jízdenek za 32 Kč průměrně každý měsíc, vyplatí se vám předplatit si roční jízdné.

    Další informace:
    Ceník dlouhodobých jízdenek v Praze
    Ceník dlouhodobých jízdenek v Regionu
    Prodejní místa předplatních jízdenek
    Pokuty

    Praha v tajnosti připravila náhradu za Opencard. Nově se bude jezdit na Lítačku

    Praha si připravila náhradu za Opencard. Nová elektronická karta, která má mít podle informací HN název Lítačka, postupně nahradí červenou „kartu Pražana“, která město přišla na 1,74 miliardy korun. Opencard, jejíž vznik odsouhlasilo pražské zastupitelstvo v květnu 2006, tak jen těsně přežije své 10. výročí.

    O nové kartě chce primátorka Adriana Krnáčová oficiálně informovat v pondělí. A spustit ji v průběhu jara. (V pondělí primátorka Krnáčová oznámila, že od února magistrát spustí nový systém vydávání karet, od poloviny roku pak budou lidé jezdit na Lítačku – pozn. red.)

    Zavedení Lítačky ale pro Pražany podle zdrojů HN neznamená, že budou muset stát dlouhé fronty a karty si najednou vyměnit. Výměna bude postupná podle toho, jak vyprší platnost dosavadních karet.

    Lidé tak na současnou Opencard dojezdí, jen si pak nebudou prodlužovat její platnost, ale dostanou novou Lítačku. Nějaký čas tak budou fungovat obě karty vedle sebe.

    Město ale bude současně připraveno nový systém nasadit okamžitě, pokud Opencard zkolabuje.

    Spory s EMS

    Nová karta přichází v době, kdy se zintenzivňují spory hlavního města s firmou eMoneyServices (EMS), která má na Opencard autorská práva. Na podzim několikrát selhalo nahrávání nově vydávaných karet. A město obviňovalo firmu EMS, že do karet protiprávně zabudovala „vypínače“.

    Předminulý týden firma EMS zase poslala na město exekutory. A to kvůli tomu, že jí údajně brání ve vstupu do systému, aby mohla zkontrolovat, zda město program nezákonně neupravuje. To ale Praha odmítá.

    Vedení hlavního města zatím informace o kartě tají, stejně tak jako její případné jméno. Nicméně si před dvěma týdny prostřednictvím městské společnosti Operátor ICT zaregistrovalo doménu www.litacka.cz. Právě Lítačka by měl být název nové karty.

    Komentář: Sbohem, Opencard, co je to „lítačka“?! – čtěte ZDE

    To, že jde opravdu o portál, na kterém bude nástupkyni Opencard prezentovat, ale město zatím nechce oficiálně potvrdit. „Veškeré bližší informace poskytneme na pondělní tiskové konferenci k budoucnosti Opencard,“ uvedl pouze mluvčí magistrátu Vít Hofmann.

    Utajení

    Magistrát celou akci připravoval v utajení. A oproti předpokladům firmy EMS zvládl vše, aniž by musel vypsat veřejnou soutěž. Její případné zadání přitom majitel autorských práv k současné Opencard bedlivě hlídal.

    „Město dva roky říká, že spustí nový systém. A není jej možné spustit bez výběrového řízení. Pokud na nějakém systému pracují, může to být v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný.

    Jenže hlavní město nutnost vypsat veřejnou zakázku − ta musí být vždy, když se jedná o nákup více než za dva miliony korun − obešlo. Místo toho, aby na tvůrce nového systému vypsalo soutěž, najalo několik IT expertů jako své zaměstnance. A ti zhruba za půl roku zcela nový systém pod hlavičkou Operátora ICT připravili.

    I tuto cestu ale Opatrný zpochybňuje. „I kdyby to dělali sami, nejsou výrobcem čipových karet. Minimálně na nějaké subdodávky budou mít externího dodavatele a v ten moment se opět dostáváme k zákonu o zadávání veřejných zakázek,“ je přesvědčen.

    Jenže i s tímto si Operátor ICT údajně poradil. Město totiž nákup samotných plastových karet s čipem vysoutěžilo již v minulosti kvůli Opencard. A má s jejich dodavateli rámcovou smlouvu, podle níž vždy doobjedná potřebné množství. Tyto karty jsou přitom univerzální a bude na ně možné nahrát i Lítačku.

    Město tak zřejmě bude muset vyřešit jediný problém: grafickou podobu nové karty. A domluvit s dodavateli čipových karet změnu potisku.

    Aktualizace:

    V pondělí na tiskové konferenci oznámila primátorka Krnáčová, že od února magistrát spustí nový systém vydávání karet, od poloviny roku pak budou lidé jezdit na Lítačku. 

    Lítačka | Otázky a odpovědi, které o mně chcete vědět nejčastěji

    Obvykle je Lítačka vyrobena do 14 dní od podání žádosti. Někdy se ovšem může něco zadrhnout, proto tento údaj berte jako orientační. Poslední slovo mají vždy Všeobecné obchodní podmínky.

    Lítačka Vám bude dělat radost čtyři roky od data vydání.

    Na kartu Opencard není od 1. listopadu 2018 možné zakoupit nový kupón. Veškeré kupóny zakoupené do té doby zůstávají platné a lze se prokazovat stále kartou Opencard. Od 1. září 2018 je výměna karty Opencard za Lítačku na všech kanálech zcela zdarma.

    Od 1. září 2018 je výměna karty Opencard za Lítačku na všech kanálech zcela zdarma. Pozor! Na kartu Opencard již od 1. listopadu 2018 není možné zakoupit nový kupón. Veškeré kupóny zakoupené do té doby zůstávají platné a lze se prokazovat stále kartou Opencard.

    Od 1. září 2018 je výměna karty Opencard za Lítačku na všech kanálech zcela zdarma.

    Nemusíte. Tato povinnost již byla zrušena.

    Abyste Lítačku vyřídili, budete potřebovat formulář Plné moci – ke stažení zdepro založení/převzetí karty + kopii dokladu totožnosti zmocnitele. Plnou moc nemusíte úředně ověřovat.

    Pokud vyřizujete kartu pro své dítě, kterému nebylo 18 let, plná moc není nutná. V tomto případě se jako zákonný zástupce prokážete rodným listem a svým dokladem totožnosti.

    Bohužel to nejde. Anonymní Lítačka neponese žádné údaje o svém držiteli a proto je k mání pouze expresně v Zákaznickém centrum Lítačka (Škodův palác), Jungmannova 35/29, Praha 1.

    Technické požadavky jsou: velikost max. 2MB, minimálně 346px výška a 260px šířka. Možné formáty jsou jpg, jpeg a png. Dejte pozor, aby byla fotka aktuální, jinak můžete dostat při kontrole pokutu. Pokud bude na fotce nějaký nesmysl, neschválíme ji. Fotografie by měla odpovídat průkazovému typu a musí být barevná.

    Každou fotku zkontrolujeme. Jestliže fotka nevyhovuje, pošleme vám email a budete si moci fotku upravit ve svém účtu.

    Sami si své údaje měnit nemůžete. Pokud něco nesedí, je potřeba hned volat zákaznickou linku. Naši operátoři vám údaje rádi změní, ale jen dokud nezačne má výroba. Volejte tedy co nejdříve.

    Jestliže jste o Lítačku požádali online, můžete průběh sledovat ve svém účtu, do kterého se dostanete pomocí registrovaného emailu a zvoleného hesla. V případě, že jste o Lítačku žádali papírovým formulářem, dáme vám vědět pomocí SMS, až bude karta připravena k vyzvednutí.

    Jakmile bude karta připravena k vyzvednutí, přijde Vám SMS nebo e-mail.

    Pokud chcete žádost zrušit, volejte infolinku nebo pište email. Jestliže už máte zaplaceno, peníze vám do 30 dnů vrátíme.Jestliže jste zvolili platbu převodem a ještě nic nepřevedli, není samozřejmě co řešit :).

    Ano, pokud se jednalo o výměnu karty s platným kupónem, bude kupón přiřazen k nové kartě bez nutnosti navštívit validátor.

    Zkuste zkontrolovat všechny složky na svém emailovém účtu. Pokud email není nikde, ani ve spamu nebo hromadných zprávách, napište nám na [email protected] a něco vymyslíme.

    Žádáte-li o kartu v zákonném zastoupení pro dítě mladší 15 let, lze tak učinit buď osobně v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci nebo prostřednictvím webového formuláře.

    Pro expresní výdej karty je nutné předložit váš doklad totožnosti a rodný list dítěte. V případě, že budete žádat o kartu prostřednictvím webového formuláře, potřebné dokumenty naskenujete přímo ve formuláři.

    Všeobecné podmínky říkají, že je třeba čekat maximálně 30 dní. Reálně je ale všechno rychlejší a proces netrvá déle než 14 dní. Pokud jste si objednali doručení poštou, očekávejte doporučené psaní od firmy Monet+, a.s. se sídlem ve Zlíně.

    Zdarma Lítačku dostanete jedině, pokud o ni žádáte online v období 2 měsíce před koncem platnosti až 1 měsíc po a zároveň mě necháte přijet poštou. Od 1. září 2018 jsou veškeré výměny Opencard za Lítačku zcela zdarma.

    Od 1.2.2017 je nově k dostání také Karta bez evidence. Tato karta je expresně vydávána v našem Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci a k jejímu vyřízení budete potřebovat doklad totožnosti a barevnou průkazovou fotografii. Cena Karty bez evidence se řídí platným Ceníkem pro expresní výdej.

    Pokud vám už bylo 70 let, můžete po Praze včetně příměstské autobusové dopravy ve vnějších pásmech jezdit zdarma pouze po předložení občanského průkazu.

    Pokud však budete chtít využít zdarma také železnici na území Prahy, budete potřebovat Lítačku s nahraným Dokladem o nároku na zvláštní ceny jízdného pro seniory od 70 let za 20 Kč, který je platný 4 roky, nebo papírovou průkazku Senior 70+ v ceně 20 Kč s neomezenou platností.

    Pokud vám je mezi 65-70 lety, máte nárok na „bezplatnou jízdu“, avšak pouze s platným cestovním dokladem. Na Lítačku nebo Opencard si nahrajete Doklad o nároku na zvláštní ceny jízdného pro seniory od 65 do 70 let za 120 Kč. I pro vás platí možnost alternativní papírové průkazky Senior 65-70 za 20 Kč.

    Oba typy dokladů mají platnost do dovršení 70 let. Senioři ve věku 60-65 let mají nárok na zlevněné jízdné dle ceníku DPP, s platným cestovním dokladem – třeba Lítačkou.

    Podrobné informace o tarifech najdete na stránkách DPP.

    Vaše Lítačka

    Jak ušetřit při cestách linkami Pražské integrované dopravy: Benešov

    Jak zjistím dopředu, kolik mě cesta bude stát? V pásmech se nevyznám.

    Nejjednodušší je jít na webové stránky Pražské integrované dopravy www.pid.cz a tady si vyhledat spojení, kam potřebujete jet. Spolu se spojením vám systém spočítá také cenu při použití jízdenky Pražské integrované dopravy.

    Druhou možností je aplikace PID Lítačka, která vám cenu nejen spočítá, ale můžete si v ní jízdenku rovnou přes mobil i koupit.

    Pokud byste se chtěli raději s někým poradit, můžete využít telefonní číslo zákaznického centra PID 234 704 560, které je v provozu denně (tedy i o víkendech) od 8 do 18.30 hodin.

    Kde všude si mohu jízdenky PID pro jednorázovou cestu koupit?

    Pokud nastupujete ve Středočeském kraji do autobusu PID, jízdenku vám prodá řidič. Platit u něj můžete v hotovosti nebo také bezkontaktní bankovní kartou. Jednoduše u řidiče zaplatíte pípnutím kartou jako v supermarketu.

    Pokud nastupujete na vlak na nádraží, kde je pokladna Českých drah, může si u pokladní říct o jízdenku Pražské integrované dopravy. Budete často mile překvapeni, protože bývá levnější než jízdenka ČD. 

    Pokud rádi pracujete s aplikacemi v mobilním telefonu, stáhněte si určitě aplikaci PID Lítačka. Vyhledáte si trasu, kam chcete jet, a rovnou můžete klepnout na tlačítko Koupit jízdenku. Stačí pro to mít bankovní kartu, která umožňuje platbu přes internet. Jízdenku v mobilu přes internet během pár sekund zaplatíte a při nástupu u řidiče ukážete jen displej svého telefonu s jízdenkou.

    Jaké slevy platí v autobusech a vlacích Pražské integrované dopravy ve Středočeském kraji?

    V autobusech i vlacích platí státní slevy 75 % pro děti, studenty a seniory nad 65 let. Děti do šesti let jezdí ve vlacích a autobusech zdarma. Senioři nad 70 let mohou jezdit zdarma všemi autobusy Pražské integrované dopravy. Pokud chcete ušetřit na pravidelných cestách, vyplatí se časové kupony PID, ty jsou měsíční, čtvrtletní nebo roční.

    Které časové kupony jsou nejvýhodnější?

    Časové kupony se vyplatí všem, kdo jezdí pravidelně, ať už do práce, nebo do školy. Nejvýhodněji vychází roční kupon. Ale i měsíční kupón vyjde v porovnání s každodenním kupováním jednorázových jízdenek mnohem levněji. Výhodou předplatní jízdenky je, že s ní můžete vzít kolo do vlaku zdarma.

    Kde si mohu koupit předplatní kupony PID? A potřebuji k tomu plastovou zelenou Lítačku?

    Časové kupony si můžete koupit v předprodejních místech Pražské integrované dopravy, jejich kompletní seznam je na https://pid.cz/kontakty/prodejni-mista/. Nejjednodušší a nejrychlejší je nákup na internetu na www.litacka.cz. Plastovou zelenou Lítačku nepotřebujete, kupon si můžete pořídit i v případě, že chcete použít pouze bankovní kartu Visa nebo MasterCard, ta vám pak slouží zároveň jako identifikátor.

    Vždycky jsem si kupoval jízdenky pro každý dopravní prostředek zvlášť. U řidiče v autobusu a pak na nádraží u pokladny. Proč bych to měl přestat dělat?

    Můžete to dělat dál, ale proděláte. Tarif Pražské integrované dopravy je založený na tom, že si koupíte jednu jízdenku a s ní pak můžete přestupovat mezi všemi dopravními prostředky. A na jednu jízdenku je to levnější, než když si budete kupovat jízdenky na své cestě zvlášť.

    Když nastupujete do regionálního autobusu a pak přestupujete na vlak, už v autobuse dostanete jízdenku pro celou cestu a s ní pak pojedete vlakem.

    Integrací pak dosáhneme toho, že i v malé obci kdekoli ve Středočeském kraji si cestující pořídí při nástupu jednu jízdenku, na kterou dojede třeba do samotného srdce Prahy, ale i jízdenku pro cesty na některou z památek Středočeského kraje.

    Existují i nějaké jízdenky pro celodenní výlety?

    Ano. Existuje jízdenka na 24 hodin pro celý systém PID včetně cestování po Praze a stojí 240 korun. Pokud byste se pohybovali jen mimo Prahu, tedy v tarifních pásmech 1–9, stojí jízdenka na 24 hodin jen 150 korun pro dospělého. Pro děti, studenty a seniory nad 65 let vyjde na 37 korun.

    Diskuze

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Adblock
    detector