Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Nesprávné použití bezpečnostních pásů pro děti – hrozí vážné zranění na krku dětí

Používání dětských autosedaček, jinak zádržného bezpečnostního systému je definováno zákonem a patří tak mezi základní povinnosti každého řidiče. Pravidla pro používání dětské sedačky a samotné přepravy dětí vymezuje zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb.

Ze zákona vyplývá, že řidič motorového vozidla nesmí přepravovat v osobním a také v obytném autě, které není vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, dítě mladší tří let, nebo dítě, které je menší než 150 cm na předním sedadle.

Pokud je vozidlo vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, smí řidič přepravovat dítě, jehož tělesná váha nepřevyšuje 36kg a výška nepřevyšuje 150cm, pouze za použití dětské autosedačky. Při této přepravě musí být dítě umístěno v dětské autosedačce, která odpovídá jeho hmotnosti a tělesným rozměrům.

Pokud je sedadlo vybaveno airbagem, který nebyl uveden mimo činnost, nebo se jedná o typ airbagu, který byl uveden mimo činnost automaticky, nesmí být dítě v autosedačce přepravováno čelem proti směru jízdy.

Řidič je dále povinen umístit a upevnit dětskou autosedačku na sedadle a dítě do autosedačky uložit podle podmínek stanovených výrobcem dětské autosedačky uvedených v návodu k použití této sedačky.

Výběr sedačky podle hmotnosti (váhy) a tělesné výšky dítěte

 Základním kritériem pro výběr je hmotnost, a do jisté míry i výška (délka těla) dítěte.
Proto jsou sedačky rozděleny do skupin  od 0 až III, které odpovídají určité váhové ale také výškové kategorii. Tyto kategorie doplňuje tzv. podsedák, zvyšující výšku plochy na sezení u sedadla pro umístění dětí. Orientačně jsou také uvedeny věkové hranice.

Pro jak velké děti se tedy autosedačky vyrábějí a jaký je mezi nimi rozdíl?

Sedačky se vyrábějí podle hmotnostních (váhových) skupin dětí i podle jejich tělesné výšky:

  • Skupina 0, 0+: váha 0 – 13 kg – určeno pro děti od narození do 1 roku.
  • Skupina I: váha 9 – 18 kg – určeno pro děti od 1 do 4 let.
  • Skupina II: váha 15 – 25 kg – určeno pro děti od 4 do 7 let.
  • Skupina III: váha 22 – 36 kg – určeno pro děti od 6 do 12 let a až do výšky 150 cm.
  • Podsedák: pro děti, které již odrostly a dosahují výšky nad 150 cm.

V současnosti děti rostou do délky poněkud rychleji než v nedávné minulosti, proto je nutno sledovat i výšku těla dítěte, zda opěrná plocha hlavičky dítěte u každé sedačky svým horním okrajem dostatečně přesahuje nejvyšší bod hlavy dítěte, a to v jakémkoli věku dítěte, poutaného do dětského zádržného systému!

Proto je hmotnost dítěte až druhým kritériem pro výběr sedačky!

Skupina 0 a 0+, Hmotnost dětí 0 – 13 kg 

Kojenci musí být přepravováni v sedačce (skořepině), která umožňuje transport v pololeže. Upevňují se vždy v poloze proti směru jízdy.
Rozhodující předností je, že dítě je v případě kolize celým tělem v sedací skořepině přitlačeno a podepřeno.

Doporučujeme sedačku upevňovat vždy na zadní sedadlo automobilu.

Pozor – chcete-li sedačku s dítětem umístit na přední sedadlo v protisměru, tj. hlavičkou dopředu ve směru jízdy, nesmí být na tomto místě aktivní airbag. Nelze-li vypnout, nikdy tam sedačku neumisťujte. Aktivní airbag je pro dítě smrtelně nebezpečný!

V prvních 4 měsících cestujte s dítětem jen v naléhavých případech. Příliš dlouhý pobyt dítěte v ohnuté poloze může ohrozit zdravý vývoj dítěte.

Pokud dítě dosáhne maximum váhy pro skořepinu,  nebo když je vrchol hlavy dítěte vyšší než vrchol skořepiny, přemístěte dítě do nové autosedačky odpovídající aktuální hmotnosti dítěte.

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Umístění malého dítěte na předním sedadle v protisměru s VYPNUTÝM airbagem

Batolata až první rok mateřské školky

Skupina I 
9 – 18 kg  (cca 1 až 4,5 roku)

Tyto děti by již měly umět samy sedět, ale z počátku potřebují oporu do všech stran.
V této skupině je možnost volby mezi těmito systémy:

– systém k upevnění proti směru jízdy – velmi vysoké ochranné působení při čelním nárazu

 systém se záchytným tělesem – dítě je chráněno při nejčastějších srážkách čelních a bočních. Fyzikální síly, které působí na dítě při nehodě, se rovnoměrně rozloží na celou zádovou oblast.
– systém kalhotových šlí – v těchto sedačkách jsou děti upoutány k sezení upraveným popruhovým systémem. Sedačky tohoto typu jsou proto oblíbené, protože jsou pro děti skutečně pohodlné a nabízejí více klidových a spánkových poloh. U malých dětí vyšší riziko poranění krční páteře při nehodě.
– tříbodový pásový systém – tato sedačka nemá vlastní popruhový systém. Dítě sedící v sedačce je zajištěno tříbodovým popruhem vozidla. Průběh popruhu lze přizpůsobit individuálně podle velikosti dítěte. U malých dětí do 13 kg jsou problémy s optimálním přizpůsobením pásů k postavě.
Zvláště výhodné je, že sedačka může být rychle a bez námahy přemístěna z jednoho vozidla do druhého.

Systém je potřeba zvolit podle aktuálního věku dítěte a provést správné upevnění sedačky na sedadlo automobilu a dítěte v sedačce. Tato se nesmí na sedadle vozidla v žádném směru pohybovat a musí být pevně na určeném místě. Jedině tak je dítě v bezpečí!

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Vyobrazení schémat druhů sedaček pro batolata Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Správné upevnění dítěte Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Správně zvolená sedačka – dítě má i boční opěrky pro hlavičku

Děti v mateřské školce a předškolního věku

Skupina II – 15 – 25 kg  (cca 3,5 – 6 let)       

 Pokud dítě odrostlo již ze sedačky skupiny I, máme možnost volby mezi dvěmi metodami zabezpečení:
– zádržné systémy se zádržným tělesem – tato sedačka nemá vlastní popruhový systém. Dítě sedí na normálním sedadle, zádržné těleso je umístěno přes nohy dítěte a je buď připoutáno tříbodovým pásem nebo bederním pásem.

zádržné systémy se zvýšeným sezením – z počátku v kombinaci se zádovou nebo spánkovou oporou.
Tyto systémy jsou určeny nejen pro skupinu II (15 – 25 kg), ale také skupinu III (22 – 36 kg). Mohou být tedy používány až do doby, kdy už dítě žádný speciální zádržný systém nepotřebuje.

Tyto sedačky jsou  užívány ve spojení s tříbodovým pásem, kdy je poloha pásu vhodně upravena k postavě dítěte.

 Skupina III – 22 – 36 kg (od  6 let do výšky 150 cm)

 U této skupiny jsou děti a rodiče často nedbalí pokud se týká používání sedačky. Odolejte pokušení, že dítě už je velké a může být zajištěno systémem pro dospělé – jen bezpečnostními pásy.
Dětské sedačky je nutné používat až do tělesné výšky 150 cm.

Je-li užíván jen pás pro dospělé bez dětské sedačky, je to pro dítě s menší výškou nebezpečné. Pás se může zaříznout do měkkých částí břicha nebo na krku dítěte a těžce ho zranit. Od váhy 25 kg přichází v úvahu jen jeden druh zádržného systému – podsedák.

Zvýšení výšky sedadla automobilu tzv. podsedákem, které je používáno spolu s tříbodovým bezpečnostním pásem příslušného sedadla vozidla. Vedení popruhu díky zvýšenému sedadlu je uvedeno do správné pozice a dítěti nehrozí žádná rizika poranění.

Pás je veden tak, jako u dospělých – v oblasti pánve a přes klíční kost – nikoliv na krku. Zvýšené sedadlo zabrání mimo jiné i tomu, že dítě při nárazu nepodklouzne pod popruhem. Doporučuji pro dítě, poutané do sedačky, příp.

podsedáku či do sedadla auta navléknout na bezpečnostní pás návleky, které zabraňují přímému kontaktu bezpečnostního pásu s relativně pevným a tvrdým okrajem s jemnou dětskou pokožkou a snižují tlak pásu na místě kontaktu s tělem, protože jsou širší a mají měkčí, pro dětskou pokožku příjemnější povrch.

Nejbezpečnější místo pro umístění autosedaček v osobním automobilu je střední sedadlo ve druhé řadě sedadel, ve třetí řadě sedadel je velké ohrožení při případném nárazu zezadu!

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Možné provedení podsedáku – dítě je k sedadlu poutáno bezpečnostním pásem sedadla auta Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Umístění sedačky na sedadlo auta pomocí bezpečnostního pásu auta Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Sedačky musí být dodávány s atestem ze zkušebny

Užitečné rady pro používání autosedaček                                                                              

• Chraňte své dítě používáním správné dětské autosedačky, která poskytuje standardní zabezpečení a je vhodná pro váhu a výšku vašeho dítěte. 
• Když umísťujete dětskou sedačku do auta, vždy se řiďte přiloženým návodem. 
• Ujistěte se, že dětská sedačka je správně umístěna vždy, když ji chcete použít. Vždy si ponechte kopii návodu pro umístění autosedačky v autě. Pokud je sedačka správně připoutána, nedá se s ní téměř pohnout.
• Vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané (popruhy těsně přiléhají k tělu, jen plochou dlaň lze protáhnout), že neproklouzne pod pásy a že pásy nevedou přes krk. Vyvarujte se silného navrstvení oblečení.
• Nikdy nevozte dítě bez správné sedačky, i když jedete na krátkou vzdálenost.

• Dávejte sami dobrý příklad tím, že používáte bezpečnostní pás.

Rady při nákupu

 • Při nákupu sedačku vyzkoušejte s dítětem a nechte si ji odborně předvést a ukázat, jak ji umístit do automobilu. Žádejte návod v češtině.

• Sedačka musí být pro dítě bezpečná i pohodlná a příjemná, její potah musí být běžně ošetřovatelný a jako celek musí být sedačka nehořlavá.

• Pokud kupujete sedačku z druhé ruky, ujistěte se, že její skořepina nevykazuje mechanické poškození, pásy a jejich zámek není narušen a že je plně funkční. Opět žádejte český návod k použití.

• Před nákupem autosedačky si ověřte, zda máte svoje vozidlo vybavené systémem ISOfix a příp. také systémem Top-Tether pro pevné ukotvení tělesa sedačky do příslušného místa automobilu na sedadlo.

Upevňovací systém ISOFIX – je mezinárodní standard (ISO 13216) ukotveni dětské autosedačky.

Jedná se o jednoduchý, ale bezpečný systém upevnění dětských sedaček do automobilů. Dnešní vozidla jsou tímto systémem vybavena standardně. Systém ISOfix se skládá ze dvou částí: rastrového třmenu, který je integrovaný přímo ve vozidle, a uchycovacího systému „rastrových ramen“ umístěných na sedačce. Díky propojení třmenů přímo s karoserií je uchycení sedačky velmi bezpečné.

Budete mít zájem:  Aloe Vera A Zdraví?

Současné sedačky již mají systém ISOfix a Top-Tether. Druhý systém znamená uchycení sedačky do opěrného bodu za pomocí upínacího pásu, který vychází z horní části sedačky, proto v překladu „horní popruh“.

Ten se následně uchycuje buď do podlahy za sedadlem vozidla, nebo do  zadní spodní části opěradla sedadla auta. U vozidel jiné kategorie, než  M1 (např.

N), systém Top-Tether nebude použitelný z důvodu jiné konstrukce upevnění vozidlových sedadel.

Oba uvedené systémy výrazně zvyšují pevnost spojení dětské autosedačky a karoserií vozidla.

Pro ochranu dítěte doporučuji jít s dobou a pořídit dítěti tu nejnovější a nejmodernější autosedačku. Život vašeho dítěte určitě za to stojí a opatrnosti nikdy není dost, protože na silnicích všeobecně nepanuje právě kolegialita a profesionalita.

Tolik předpisy, fakta, doporučení a rady pro bezpečnost vaši a vašich dětí. Rozum do své bezpečnosti musíte vložit sami a to ten svůj. Ať vás všechny dovede ke správným závěrům a hlavně ve zdraví nakonec i domů.

Výjimky, kdy dítě nemusí být umístěno v autosedačce

Existují však i případy, kdy řidič vozidla není povinen přepravovat dítě v dětské autosedačce. Řidič nemusí pro přepravu dětí použít autosedačku v případech, kdy:

  • zdravotní stav dítěte neumožňuje použít zádržný bezpečnostní systém
  • je přepravním prostředkem vozidlo bezpečnostních sborů při plnění služebních povinností (vozidla policie, hasičského záchranného sboru, zdravotnické záchranné služby, či Horské služby)
  • se přepravují děti ve vozidlech zabezpečujících svoz a rozvoz dětí do mateřských a základních škol nebo jejich přeprava na sportovní, kulturní nebo společenské akce za podmínky omezení rychlosti daného vozidla na maximálně 70 km/h

Autosedačka se nemusí používat ani tehdy, kdy použijeme k přepravě vozidlo taxislužby. Dítě však nesmí být přepravováno na předním sedadle vedle řidiče a při jízdě musí být připoutáno bezpečnostním pásem.

Pokuty při porušení zákona o autosedačkách

V případě, že řidič poruší povinnost použit dětskou autosedačku při přepravě dětí, tak jak je uvedeno v §6 zákona č. 361/2000 Sb. hrozí mu připsání 4 bodů, bloková pokuta až do 2000 Kč nebo pokuta ve správním řízení 1500 až 2500 Kč.

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Upevňovací systém ISOFIX Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje Místa upevnění sedačky s ISOFIX-em

V současné době jsou dodávány sedačky, jež mají systém upevnění ISOfix a navíc tzv. horní popruh – Top Tether. To znamená uchycení sedačky do horního opěrného bodu za pomocí upínacího pásu, který vychází z horní části sedačky.

Ten se následně uchycuje buď do podlahy zavazadlového prostoru, nebo do zadní spodní části sedadla.

Tím se výrazně zvýší úroveň upevnění dětské sedačky na sedadle vozidla a také ochrana dítěte v sedačce.

Zpevnění upevnění sedačky na sedadlo s Top-Tether Místa upevnění horního popruhu sedačky – Top-Tether

Jak vybrat autosedačku?

Přepravujte své děti bezpečně a pohodlně.

Při přepravě dětí automobilem jsou autosedačky povinné. Výběrem kvalitní sedačky zajistíte svému dítěti maximální bezpečí a pohodlí při převozech. Nezapomínejte také, že svou funkci bude plnit jen při dodržení všech důležitých postupů při instalaci a používání.

Při výběru vám také mohou pomoci nezávislé testy autosedaček, které najdete zde. 

Váhové kategorie

Klíčem k tomu, aby sedačka správně plnila svou funkci, je vybrat takovou, která odpovídá kategorii převáženého dítěte. Standardně se sedačky rozdělují podle váhových kategorií.

Kategorie 0/0+ (0–13 kg)

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Skořepinové sedačky též přezdívané „vajíčko“ se umísťují zásadně proti směru jízdy. Dítě je v nich uloženo v polosedu a v případě kolize se celou vahou těla opře do konstrukce sedačky, která ho podpírá. Při umístění po směru jízdy tato opora chybí, a hrozí tak poranění krční páteře či v horším případě vazu. Většina těchto sedaček je vybavena madlem, takže je lze snadno přenášet. Sedačky této kategorie se standardně používají první rok života dítěte.

Kategorie I (9–18 kg)

Sedačky první kategorie se donedávna běžně umísťovaly po směru jízdy, čím dál častěji se ale dávají proti směru, takže v případě nárazu nehrozí poranění krku, protože se hlava zapře do sedačky.

Dítě v nich již sedí výše a má z vozu lepší výhled, pokročilejší modely jsou zároveň polohovatelné, a poskytnou tak větší pohodlí pro spánek i sezení. Pro zvýšení bezpečnosti při bočním nárazu vyberte takovou sedačku, která má zvýšené a zesílené bočnice v oblasti hlavy.

Správně by měla být vybavena vlastním výškově regulovatelným pásem s centrálním upevněním. Tato kategorie se používá u dětí zhruba mezi jedním až čtyřmi lety věku, tedy u dětí, které už jsou schopné samostatně se posadit.

Kategorie II/III (15–36 kg)

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Kategorie II (15–25 kg) a III (22–36 kg) se samostatně vyskytují jen vzácně, standardní volbu dnes představuje jejich kombinace. Taková autosedačka vydrží zhruba od čtyř do dvanácti let nebo do 150 cm výšky. Tyto sedačky již nejsou vybaveny vlastním pásem a dítě se poutá pásem tříbodovým, kterým je vybaven automobil. Vždy se také umísťují po směru jízdy. Některé modely umožní regulovat šířku v oblasti ramen pro lepší fixaci dítěte v sedačce.

Kategorie I/II/III (9–36 kg)

Tyto sedačky v současnosti představují velmi oblíbenou volbu z důvodu úspory. Přestože šlo dříve o kompromisní řešení, dnes jsou již k nalezení modely, které v crash testech získávají vysoká hodnocení.

Nelze je bohužel umísťovat proti směru jízdy, což je ve fázi batolete stále na místě. V ideálním případě má sedačka vlastní pětibodový pás, jenž lze později odejmout a nahradit tříbodovým pásem automobilu.

 

Některé sedačky umožní také zcela odejmout zádovou část a vytvořit podsedák, což může přijít vhod zejména v posledních letech používání sedačky. K dispozici může být také polohování, které minimálně v rané fázi zajistí kvalitnější spánek. 

Kategorie I/II (9–25 kg)

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Výhodu u této kategorie představuje především fakt, že některé ze sedaček lze stále umísťovat proti směru jízdy, což je vždy znatelně bezpečnější. Sedačky by také měly mít polohovací zádovou a hlavovou část pro větší pohodlí dítěte na delších cestách. 

Kategorie 0/I (0–18 kg)

Sedačky v této kategorii se umísťují zásadně proti směru jízdy, a dítě tak v této poloze cestuje zhruba první čtyři roky svého života.

To je v souladu s tím, kdy je jeho krční páteř nejnáchylnější k poranění v případě nárazu, riziko je u takové sedačky až pětkrát menší než v případě orientace po směru jízdy.

Přítomna je opět i zesílená ochrana boků, což zajišťuje vyšší bezpečnost v případě bočního nárazu.

Podsedáky

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Jednoduché podsedáky bez zádové a hlavové opěrky spadají do kategorie II/III (15–36 kg). Slouží ovšem pouze k tomu, aby dítě přizvedly do dostatečné výšky s ohledem na vedení pásu přes jejich tělo. Neposkytují žádnou dodatečnou ochranu zad, hlavy a krční páteře, což v případě nehody může znamenat velké rozdíly v následcích. Pokud je možné mít místo podsedáku plnohodnotnou sedačku, nepochybně se vyšší investice vyplatí. Jejich výhodou jsou však podstatně menší rozměry oproti autosedačkám, a díky tomu i snadná manipulovatelnost.

Bezpečnost a homologace

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Důležitým parametrem při výběru sedačky je způsob jejího ukotvení ve vozidle. Jednodušší variantou je uchycení pomocí pásu ve vozidle, tím ovšem sedačka není uchycena zcela pevně a má určitou vůli. Bezpečnějším řešením je systém ISOFIX, který využívá kotvy uchycené přímo na konstrukci vozidla. Díky tomu sedačka na svém místě drží jako přibitá, pochopitelně ale automobil musí být funkcí ISOFIX vybaven (zpravidla bývá na zadních krajních sedadlech, někdy je i na sedačce spolujezdce vpředu). Nevýhodou ISOFIXU je, že sedačky jsou kvůli kotvicímu systému větší, a tudíž se hůře přenášejí. U kolíbek z kategorie 0 se do auta zpravidla instaluje pouze základna a samotná sedačka se přenáší bez ní, což tento nedostatek řeší.

Platí také, že čím jednodušší je instalace sedačky do vozidla, tím nižší je riziko chyby při jejím zapojování. Ta přitom může mít nepříjemné následky. Prodejce by vás měl nechat sedačku vyzkoušet přímo ve vašem vozidle tak, abyste se ujistili, že u vašeho vozu její instalace bude bezproblémová.

Kdy autosedačku vyměnit

Spousta rodičů neví, kdy je ten správný moment pro pořízení jiné kategorie sedačky. Hlavním ukazatelem je samozřejmě váha, není však nutné sedačku měnit ihned po dosažení určité hranice.

Například u kategorie 9–36 kg může mít drobnější devítikilové dítě problém najít vhodnou polohu, a určitě je tak lepší sedačku před koupí vyzkoušet.

Čas na výměnu v každém případě nastává tehdy, kdy hlavička dítěte přesahuje horní okraj konstrukce, v případě nehody je za takové situace ohrožena jeho citlivá týlní oblast.

Co musí autosedačka zvládnout

Přetížení při kolizi dosahuje až desítky G, účelem sedačky je tak co nejvíce této síly absorbovat a dítěti dát co největší ochranu. Při čelním nárazu pohltí sedačka orientovaná proti směru sílu směřující dopředu, a dítě se tak do ní zapře, a to včetně hlavy, takže krk není zdaleka tolik namáhán.

V opačném případě se dítě směrem dopředu prohne, při opětovném odrazu vzad nicméně sedačka musí narážející tělo správně podepřít. Sedačky bez vlastního pásu zajišťují také správnou pozici pásu automobilu, který tak při nehodě dítě nezaškrcuje, ale zadrží ho až v části hrudníku.

Pro boční náraz jsou klíčové kvalitní bočnice, jež minimalizují, jak moc se dítě pohne směrem do strany.

Evropské normy

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

V současnosti platí dvě evropské normy. Starší z nich, zavedená v roce 2013, má označení ECE R44 a zahrnuje přísné požadavky na konstrukci a bezpečnost. Ještě větší jistotou je ovšem relativně mladá norma i-size (ECE R129). Ta vyžaduje používání autosedaček proti směru jízdy minimálně do patnácti měsíců věku. Testuje se i ochrana při bočním nárazu a musí být vždy vybavena systémem ISOFIX. Velikosti se u sedaček i-size uvádí podle výšky dítěte, nikoli hmotnosti, a dělí se na sedačky od 40 do 83 cm (vajíčka), od 76 do 105 cm a poslední od 100 do 150 cm.

Budete mít zájem:  Rehabilitace po náhradě LCA (předního zkříženého vazu)

Homologovaná sedačka je vždy opatřena oranžovým štítkem, kde je uvedena splněná norma a váhový rozsah či výška dítěte, pro které je určena.

Funkce pro pohodlí dítěte i rodiče

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Sedačky pro kojence často disponují madlem, a umožňují tak pohodlný přenos, některé jdou ale ještě dál a umožňují i připojení na kompatibilní kočárkovou konstrukci. Tuto funkci nejvíce oceníte u krátkých převozů, kdy jednoduše stačí konstrukci s dítětem zacvakávat do základny v autě či do kočárku dle momentální potřeby.

Zejména u sedaček pro nejmenší děti je vítanou funkcí možnost alespoň v mírném rozsahu polohovat pozici dítěte.

Oceníte to především při delších převozech, kdy je možné posez mírně sklopit, a dítěti tak vytvořit pohodlnější pozici pro spánek.

Přizpůsobení by měla umožňovat také polohovací opěrka hlavy, sedačka díky tomu může doslova růst s dítětem. Pro ještě větší pohodlí může sedačka mít také nastavitelnou loketní opěrku.

Jak již bylo nastíněno, nejvíce pro bezpečnost svého dítěte uděláte tehdy, bude-li sedačku možné orientovat proti směru jízdy co nejdéle, ideálně do čtyř let věku.

Jeho krční páteř bude díky tomu při nehodě mnohem lépe chráněna, jelikož se vahou těla pouze opře do podpěrné konstrukce sedačky.

Nohy dotýkající se zadního opěradla sedadla v autě nejsou v tomto případě na překážku.

Některé sedačky pro menší děti využívají místo vlastního pětibodového pásu pultík, který se upevňuje pásem v automobilu.

Ten dítě obejme z přední strany, což sice omezí pohyblivost, ale vytvoří mu malou plochu, na níž si během cesty může například hrát.

Vzdálenost mezi pultíkem a dítětem je třeba minimalizovat, v opačném případě by totiž při převrácení vozu hrozilo vypadnutí dítěte ze sedačky. 

Materiál a údržba

Výrobci dnes vyrábí potahy nejčastěji ze syntetických vláken. Jejich výhodou je, že se snadno čistí, mnoho nečistot z nich dostanete jednoduše za použití vlhkého hadříku. Hůře ale sají, proto nejsou příliš vhodné pro potící se děti. Alternativou je semiš, jenž je příjemný na dotek a má dobré sací vlastnosti, čištění je ale problematické. 

Potahy se vyrábí také z bavlny, ta se hodí především pro děti, které špatně snáší umělé materiály. Stejně jako semiš se ale hůře čistí. Velkou výhodou je, když jsou potahy odnímatelné a pratelné v pračce. Zašpinění je u malých dětí prakticky nevyhnutelné a tímto si ušetříte mnoho starostí. 

Někteří výrobci poskytují také dodatečný letní potah, který je vzdušnější a lépe větrá. Dítě se díky tomu méně potí a přeprava je pro něj příjemnější.

Velkou výhodou je, když výrobce k sedačce nabízí tzv. šokabsorber. Jde o popruhy, jež se připnou na pásy a v případě prudkého brždění či nehody výrazně snižují riziko pohmoždění hrudní oblasti. 

Tělo sedaček bývá vyrobeno ze středně tvrdého plastu, který je kompromisem mezi dostatečnou tuhostí skořepinové konstrukce a její hmotností.

Právě z toho důvodu je potřeba i po malé nehodě důkladně prověřit stav sedačky a případně ji vyměnit za jinou, i malá prasklina vzniklá při menším nárazu může zásadně ovlivnit pevnost konstrukce.

Mějte na paměti také životnost materiálu, jež kvůli změnám teploty a působení sil neustále pracuje. Sedačka by měla být stará maximálně deset let.

Cena

Obecně platí, že sedačky pokrývající více kategorií jsou dražší. Důvodem je složitější konstrukce, která musí poskytovat ochranu v různém stadiu vyspělosti dítěte.

V každém případě se u sedačky nezdráhejte připlatit za takovou, která má dobrá hodnocení z crash testů, kvalitní potahový materiál a dobře vyřešenou instalaci.

Velmi důležité jsou robustní bočnice, jež zajistí ochranu při bočním nárazu.

Kvalitní prodejce by vás vždy měl nechat sedačku s dítětem vyzkoušet, i u sebelepší sedačky se totiž může stát, že zrovna pro něj nebude zcela pohodlná.

Stejně tak vyzkoušejte i instalaci do vašeho vozu, různorodost interiérů může u jedné sedačky znamenat velký rozdíl v pohodlí jejího usazení.

Některé dětské autosedačky zaberou poměrně hodně prostoru, a je tak pravděpodobné, že se na zadní sedadla po její instalaci další dva lidé už nevejdou.

Nešetřete zbytečně

Ušetřit nákupem sedačky z druhé ruky není příliš dobrý nápad, protože nikdy nevíte, jestli za sebou nemá těžkou nehodu či není-li jinak poškozena. Pokud tedy jasně neznáte historii sedačky, v zájmu bezpečí dítěte si raději připlaťte. Pakliže ji znáte, stále berte v potaz životnost materiálů a fakt, že bezpečnost se s vývojem i za deset let stihne výrazně posunout.

Doplňky a příslušenství

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Kromě náhradních potahů můžete k autosedačce dokoupit i některá další příslušenství. Hodí se například ochrana sedadla automobilu, která bývá omyvatelná. Dítě zase ocení různé kapsáře či organizéry, díky nimž může mít na dosah své oblíbené hračky či třeba nápoje. Některé autosedačky lze obohatit o vlastní držák nápojů. Sluneční clony na boční okénka se hodí nejen při přepravě dětí. Řidič ocení doplňkové vnitřní zrcátko, které mu usnadní kontrolu dítěte či dětí v sedačce. 

Rady na závěr

Správné použití je základ. Při instalaci autosedačky do vozu proto vždy vycházejte z přiloženého návodu. Výhodu mají v tomto ohledu sedačky s podporou uchycení ISOFIX, které pouze zacvaknete do držáků.

Správně zafixovaná sedačka se v takovém případě takřka nehne. Přesto je na místě projít si crash testy sedačky, u některých levnějších produktů s ISOFIXem se totiž ukázalo, že skořepina byla špatně upevněná na konstrukci a při nárazu se toto spojení narušovalo.

Horší je situace u sedaček upevňovaných pásy, jejich špatné zapojení je při nehodách častou příčinou zranění. Taková autosedačka bude mít vždy mírnou vůli do stran, měla by však držet pevně a v podélném směru se nehýbat.

Při ukládání dítěte taktéž postupujte dle manuálu, proces by v něm měl být podrobně popsán.

Před každou, byť i krátkou jízdou se přesvědčte jednak o správném ukotvení sedačky, jednak také o správném zapnutí pásů a umístění dítěte.

Právě podcenění těchto dvou záležitostí bývá nejčastější příčinou vážných zranění při nehodách. V případě, že k nehodě dojde, sedačku již dále nepoužívejte nebo ji nechte odborně zkontrolovat a opravit.

Dítě také vždy vezměte na vyšetření, vnitřní poranění totiž nemusí být patrná na první pohled.

Sedačky s kojenci se vozí vždy proti směru jízdy a většinou na sedadle spolujezdce. V takovém případě je nutné deaktivovat airbag spolujezdce, je-li jím vozidlo vybaveno, protože jinak by airbag pro dítě představoval velké nebezpečí. Při umístění dozadu se volí pravá zadní sedačka, protože lze dítě při jízdě pravidelně kontrolovat letmým pohledem do zpětného zrcátka.

Autosedačky jsou povinné! Povinnost přepravovat dítě v autosedačce platí, pokud nedosáhne 36 kg hmotnosti a zároveň 150 cm výšky.

Na přední sedačce lze dítě přepravovat pouze v sedačce otočené proti směru jízdy a s vypnutým airbagem spolujezdce, po směru jízdy dítě může být umístěno pouze na zadních sedačkách.

Z bezpečnostních důvodů lze očekávat změnu legislativy, kdy bude do jednoho roku věku povinná orientace proti směru jízdy.

Kdy používat vajíčko, autosedačku a podsedák

Děti rostou velmi rychle. Stejně tak, jako vyrostou z bot, dětského body či kočárku, vyrostou i z autosedačky. Někteří rodiče tápou, kdy vyměnit vajíčko za větší autosedačku, a také kdy stačí podsedák. Nebo jak velké dítě ještě autosedačku potřebuje. Jak poznat, kdy je dítěti sedačka malá a potřebuje větší?

Co nám říká zákon?

To, že přepravovat dítě v autosedačce je povinnost, dnes ví již všichni rodiče. Používání zádržného bezpečnostního systému je definováno zákonem.

Pravidla pro používání dětských autosedaček a samotné přepravy dětí vymezuje zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb.

V případě, že řidič poruší povinnost použít dětskou autosedačku, hrozí mu připsání 4 bodů, bloková pokuta až do 2 tisíc korun nebo pokuta ve správním řízení až 2,5 tisíce korun.

Existuje pouze pár výjimek, kdy je možné přepravovat dítě bez použití autosedačky. A to v případech, kdy to zdravotní stav dítěte neumožňuje.

Dále pokud je přepravním prostředkem vozidlo bezpečnostních sborů při plnění služebních povinností (tedy vozidla policie, hasičů a záchranky či horské služby).

Bez použití autosedačky se mohou přepravovat děti ve vozidlech zabezpečující svoz a rozvoj dětí do mateřských nebo základních škol nebo jejich přeprava na sportovní, kulturní nebo společenské akce za podmínky omezení rychlosti vozidla na max. 70 km/hod.

Typy autosedaček

Máme celkem 4 druhy autosedaček. Rozhodující je hmotnost a výška dítěte. Dítě mladší tří let nebo dítě, které je menší než 150 cm, musí být připoutáno v autosedačce. Rovněž dítě lehčí než 36 kg. Ve chvíli, kdy dítě začne autosedačku přerůstat, tedy má hlavu výš než je opěrka hlavy, je na čase vyměnit autosedačku za další velikostní typ.

Autosedačka vajíčko (do 13 kg, od narození přibližně do 12-18 měsíců) – neboli skořepinová sedačka pro miminka je sedačka, ve které by se mělo miminko přepravovat co nejdéle.

Autosedačku je dobré vyměnit teprve tehdy, když není možné uložit ve vajíčku hlavu, resp. pokud hlava přesahuje opěrku hlavy.

Nohy, které se dotýkají opěradla zadního sedadla, nemají na bezpečnost vliv.

Autosedačka 9-18 kg (9-18 kg, od cca 9 měsíců do 4 let) – čili skořepinová sedačka k sezení. Tuto sedačku používáme až tehdy, pokud umí dítě samostatně sedět. Poloha vsedě je pro přepravu bezpečnější. Tuto sedačku vyměňte, pokud dítě nesplňuje váhové limity, nebo pokud hlava opěrku hlavy znatelně převyšuje.

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Skladem v úterý 6.4. u vás

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Skladem v úterý 6.4. u vás

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Skladem v úterý 6.4. u vás

Podsedák (15-36 kg, od cca 4 do 12 let) – používáme až ve chvíli, kdy se dítě nevejde do skořepinové sedačky k sezení (9-18 kg).

Budete mít zájem:  Praktický Lékař Praha 6 Noví Pacienti?

Co nejdéle však používejte zvýšený podsedák s nastavitelnou opěrkou zad a hlavy a vedením pásu v oblasti ramen a pánve. Použití podsedáku bez zádové opěrky je méně bezpečné.

Jakmile dítě dosáhne výšky 150 cm, můžete používat pouze bezpečnostní pásy.

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Skladem v úterý 6.4. u vás

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Skladem v úterý 6.4. u vás

Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Skladem v úterý 6.4. u vás

Jak vybrat dětskou autosedačku

Rozhodujícími údaji pro výběr autosedačky je hmotnost dítěte a přizpůsobení sedačky jeho velikosti. Rozhodně nekupujte příliš velkou sedačku, aby vám vydržela déle a ušetřili jste. Takové rozhodnutí se může vymstít.

Pro novorozence jsou nejvhodnější vajíčka (kolébky), ve kterých dítě téměř leží, což je vhodnější poloha než ve skořepinách z kategorie 0+, které by mohly být zpočátku příliš velké a nepohodlné. Záhy však budete beztak muset investovat do skořepiny ze skupiny 0+. Ty se umisťují zády ke směru jízdy.

Tato poloha zajišťuje nejvyšší ochranu především s ohledem na nedostatečně vyvinutou dětskou krční páteř a je dobré vozit dítě v poloze proti směru jízdy co nejdéle. 

Pokud máte větší děti, (skupina II/III), vyvarujte se jednoduchých podsedáků bez zádové opěrky a vždy používejte sedačky s opěradly, i když konstrukce umožňuje zádovou opěrku odmontovat.

Vždy se rozhodujte pro sedačky s dobře označenými příchytkami na bezpečnostní pásy, které brání špatnému vedení pásu při poutání dítěte, což je pro bezpečnost sedaček kotvených pásy automobilu klíčové.

Některé sedačky umožňují polohu vleže – mírné naklonění dozadu, pokud dítě v sedačce spí.

Hmotnostní skupiny nahrazuje směrnice i-Size

Dělení sedaček do skupin pro různě velké děti je rok od roku trochu složitější. Příčinou je existence dvou platných směrnic, které určují kritéria pro homologaci a potažmo povolení dostat autosedačku na trh.

Starším standardem je směrnice ECE R44/04, která je s jistými změnami platná již od osmdesátých let.

Takto homologované sedačky můžete poznat několika způsoby – například podle oranžového štítku s nápisem ECE R44 nebo podle toho, že ji výrobce nebo prodejce zařadil do jedné z hmotnostních skupin – jde o výše zmíněné tradiční dělení na skupiny 0, 0+, I, II, III a jejich případné kombinace, tedy „rostoucí sedačky“. Tyto takzvané vícerozsahové modely umožňují odnímání nebo připevňování některých svých součástí a tím úpravu pro menší či větší dítě. Sedačky s označením i-Size podléhají normě ECE R129.

Poprvé je bylo možné na trhu zaregistrovat v roce 2013 a na rozdíl od tradičních hmotnostních skupin se řídí výškou dítěte.

Směrnice je výsledkem snahy Evropské hospodářské komise OSN zvýšit bezpečnostní standardy pro povolení prodeje autosedaček a zároveň usnadnit jejich instalaci. V současné době je tato směrnice považována za nejvyšší evropský bezpečnostní standard.

Její zavádění je postupné, v roce 2013 zahrnovala sedačky odpovídající skupinám 0, 0+ a I, tedy těm pro miminka a batolata do výšky zhruba 105 cm.

V červnu loňského roku vstoupila v platnost druhá fáze směrnice, která tak v současnosti zahrnuje i sedačky pro větší děti (kolem 130 cm).

Pohled do výsledkové tabulky naznačí, že modely s certifikací i-Size již dnes tvoří většinu.

To je ostatně cílem Evropské hospodářské komise – do budoucna se počítá s tím, že směrnice ECE R44/04 přestane platit. Konkrétní termín zrušení staré normy však dosud není znám.

Skupiny autosedaček:

Sedačky, které neodpovídají směrnici i-Size, jsou rozděleny do pěti skupin, které se určují podle hmotnosti dítěte, nikoliv věku:

  • skupina 0 : od narození do 10 kg, přibližně do 1 roku,
  • skupina 0+ : od narození do13 kg, přibližně do12 až 18 měsíců,
  • skupina I: od 9 do 18 kg, přibližně od 1 roku do 4 let,
  • skupina II: od 15 do 25 kg, od 3 do 7 let,
  • skupina III: od 22 do 36 kg, od 6 let do 12 let.

Některé sedačky jsou určeny pro více hmotnostních skupin najednou:

  • skupina 0/I (a 0+/I) : do 18 kg,
  • skupina I/II/III : od 9 do 36 kg,
  • skupina II/III : od 15 do 36 kg.

Důležité je pohodlí dítěte

Vaše dítě v ní stráví dlouhé hodiny, aniž by se mohlo výrazně pohybovat. Mezi jinými věnujte pozornost kvalitě polstrování, ale i výhledu z okénka, které bude mít vaše dítě při umístění sedačky v automobilu.

Při nákupu si ověřte, že byla sedačka homologována (to je povinné pro všechny autosedačky uváděné na trh), zvláště důležitá je přítomnost značky R44-04 (nejlépe) nebo R44-03 (nákup ve specializovaném obchodě je méně riskantní). Vyšší bezpečnost zaručují autosedačky, které úspěšně prošly náročnějšími bezpečnostními testy, které uveřejňuje časopis dTest.

Výsledky některých testů, které jsou volně dostupné na internetu nemusí být zcela spolehlivé. Vyhněte se nákupu již použitých sedaček – nevíte, v jakém stavu se sedačka skutečně nachází a zda nebyla poškozena při autonehodě. Tato poškození nemusí být na první pohled viditelná. V případě, že kupujete sedačku se systémem isofix, ujistěte se, že je univerzální.

Jestliže tomu tak není, ověřte si, že je kompatibilní s vaším automobilem. Seznam těchto automobilů by měl být k dispozici u výrobce i prodejce a dá se také vyhledat na webových stránkách výrobce. Univerzální modely musejí být vybaveny třetím úchytem určeným k omezení rotace sedačky v případě čelního nárazu.

Některé typy vozidel mají tento úchyt řešený nestandardně, a proto vyžadují použití sedačky určené pro konkrétní typ automobilu. Seznam vozidel, ve kterých je možno použít neuniverzální autosedačky se systémem isofix musí být poskytnut prodejcem. Měl by být také dostupný na webových stránkách výrobce.

Některé modely (zvláště pak sedačky skupiny 0+) se mohou používat se základnou (dodávanou, či volitelně dokoupitelnou), která zjednodušuje používání: základna zůstává v automobilu a samotná autosedačka se na ni v případě potřeby jednoduše zacvakne.

Autosedačky skupiny 0+, které se používají pro batolata, totiž neslouží jen jako autosedačky, ale také pro přepravu dítěte z domu do auta nebo jako nástavbu na kočárek. Jejich použití na spaní doma se nedoporučuje, neboť může mít negativní vliv na vývoj zad dítěte.

Autosedačky 0+ se dají, na rozdíl od autosedaček vyšších skupin, lehce přenášet.

Autosedačky chrání zdraví a životy dětí! – Policie České republiky

KRAJ – Všem řidičům připomínáme zákonnou povinnost používání zádržných systémů při přepravě dětí v motorových vozidlech. 

Během tří uplynulých prázdninových víkendů probíhaly na celém území Libereckého kraje dopravně bezpečnostní akce, pří kterých policisté zkontrolovali stovky vozidel. Bohužel mezi kontrolovanými řidiči se našli tací, kteří své děti přepravovali bez zajištění v odpovídajícím zádržném systému – dětské autosedačce.

Z tohoto důvodu všem řidičům připomínáme zákonnou povinnost používání dětských autosedaček při přepravě dětí v motorových vozidlech:

Dětské autosedačky jsou od 1. 7. 2006 povinné na všech typech pozemních komunikací v obci i mimo obec. Dítě, které nedosáhlo výšky 150 cm nebo váhy 36 kg, musí být ve vozidle, které je vybaveno zádržným systémem, přepravováno pouze za použití dětské autosedačky – klasické, kolíbka – vajíčko, podsedák – bobek.

Autosedačka musí odpovídat hmotnosti a výšce dítěte. Pokud dítě dosáhne výšku 150 cm nebo váhu 36 kg, nemusí být přepravováno v autosedačce, ale lze jej přepravovat pouze za použití bezpečnostních pásů, je-li jim dané vozidlo vybaveno.

Toto tedy platí například i pro dítě při výšce 140 cm a váze 40 kg nebo výšce 155 sm a váze 30 kg.

Děti přepravované v autosedačce v tzv. vajíčku, musí být vždy umístěné proti směru jízdy a pokud je umístěno na předním sedadle vedle řidiče, nesmí být na tomto místě aktivní airbag. Dítě může aktivní airbag při nárazu zabít.

Výjimka, která povolovala ve vozidlech zabezpečujících svoz a rozvoz dětí do mateřských a základních škol nebo přepravu na sportovní, kulturní a společenské akce vozit ve vozidle více dětí, než je sedadel s tím, že nemusí být připoutané, byla platná pouze do 1. května 2008.

Důvody proč používat autosedačky a bezpečnostní pásy:

  • Dítě je nutné pouta i v obci nebo při jízdě na krátkou vzdálenost – náraz v rychlosti 15 km/h bez sedačky nebo pásů muže být pro dítě smrtelný. Obětujete proto pár sekund na připoutání svého dítěte. Stojí to zcela určitě za jeho život a zdraví.
  • Náraz při rychlosti 50 km/h bez sedačky nebo bezpečnostních pásů odpovídá pádu z výšky 10 metrů (cca 3. poschodí budovy).
  • Například u desetikilového dítěte při nárazu v rychlosti 50 km/h je tato síla tak velká jako kdyby dítě vážilo 300 kg.

Nejnebezpečnější situace při přepravě dítěte:

  • Dítě v náručí (přední i zadní sedalo).
  • Nepřipoutané dítě na předním a zadním sedadle.
  • Zádržný systém umístění proti směru jízdy a aktivní airbag.
  • Dítě stojící vzadu mezi předními sedadly.
  • Držíte dítě v náručí – při nárazu, ať je sebemenší, dítě nikdy neudržíte, naopak ho rozmačkáte tíhou svého těla.
  • Pokud připoutáte sebe i dítě jedním bezpečnostním pásem – při nárazu dítě rozdrtíte vlastní tíhou.

Chyby při používání autosedaček:

  • Dětská autosedačka je příliš volně připoutána tříbodovým bezpečnostním pásem ke karoserii vozidla. Při správném připoutání nejde se sedačkou skoro pohnout.
  • V sedačce tzv vajíčku je dítě pětibodovým pásem (systém kalhotových šlí) připoutáno příliš volně. Sedačka tak neplní svoji funkci – dítě musí být pásy pevně připoutané, nesmí mít volný pohyb.
  • Dítě, které má pouze podsedek (bobek) a je připoutáno tříbodovým bezpečnostním pásem, který mu vede přes krk – dítě se při nárazu uškrtí. Vždy musí horní část bezpečnostních pásů vést přes klíční kost.

Výzva:

Řidiči, vždy používejte při přepravě dětí ve vozidle autosedačku! Havárii často zabránit nemůžete, zranění a případně i smrti Vašeho dítěte ANO.

  • nprap. Dagmar Sochorová
  • 16. července 2014

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector