V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Pokud je cyklistika Váš sport číslo jedna a nechce se jí vzdát ani přes zimu. Nebo je Vám líto každého slunečného dne, který by jste měli strávit doma? Tak přesně pro Vás jsme připravili tento článek.

Aby jste si vyjížďku užili i když venku není příjemných 25 °C je základ umět se dobře obléct. A protože je na trhu tolik cyklistického vybavení ve všelijakých variantách, tak v tom tápe nejeden cyklista.

Tento návod je přehledně seřazen dle venkovní teploty, takže s námi už nikdy nešlápnete vedle.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Upozornění na úvod

Než Vám představíme naše léty prověřené zkušenosti s oblékání na kolo za chladnějšího počasí je nutné zdůraznit několik málo připomínek. Každý z nás je jiný a je jinak citlivý na teplo respektive spíše na zimu.

Proto je nutné si naše doporučení přizpůsobit, dle vlastních zkušeností. Někdo snese dlouhý rukáv už v 23 °C a někdo jezdí krátký-krátký ještě v 15 °C.

Také je dobré se obléct tepleji, když jedete po rovince lážo-plážo tempo a trochu méně, když se vydáte na výživný kopcovitý trail s náročnějšími sjezdy, kde se zapotíte o poznání více.

Obecně se dá říct, že na silničku je potřeba trochu teplejší oblečení než je tomu u bajků. Důvod je jednoduchý – na silničce pojedeme rychleji a tím pádem musíme víc snášet nápor studeného vzduchu, který nás ochlazuje.

Zatímco na bajku jsme často chránění lesem a máme méně prostoru na odpočívání – pracujeme do kopce i z kopce. Takže je potřeba vždy brát v potaz náročnost plánované vyjížďky a osobní citlivost na chlad.

Každý z nás je jiný a je jinak citlivý, proto je nutné si naše doporučení přizpůsobit, dle vlastních zkušeností.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Začíná být chládek – teploty od 20 °C do 15 °C

To jsou přesně takové ty dny, kdy už to na krátký úplně není, ale taky není úplně zima. Tento outfit se také hodí do proměnlivého počasí, kdy se počasí mění v rámci minut.

1. variabilní ohoz

Velmi jednoduché doplnění letního oblečení, které používáte většinu sezóny. Pokud se trochu ochladí, tak stačí vytáhnout zateplené návleky a tím ochránit odhalené části těla.

Prodyšnost a odvod potu je zde stejně důležitá jako u letního oblečení.

Navíc návleky jsou velmi skladný a lehký kousek oblečení, takže když se změní počasí nebo začne intenzivnější úsek trasy, tak jej lze jednoduše sundat a srolovat do kapsy od dresu. Ideální na chladnější letní dny, podzimní a jarní proměnlivé počasí.

Horní polovina těla:

  • Spodní funkční triko s krátkým rukávem nebo bez rukávů
  • Dres s krátkým rukávem
  • Návleky na ruce

Dolní polovina těla:

  • Cyklistické kraťasy nebo 3/4 kalhoty
  • Návleky na kolena nebo na nohy

Doplňky:

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

2. variabilní ohoz č. 2

Pokud Vám návleky nevyhovují nebo máte strach z drobného deštíku po cestě, tak je lepší se vybavit větrovkou. Ta je také velmi skladná a lehká, takže si ji snadno sbalíte do kapsy.

Na rozdíl od návleků Vás také ochrání před studeným větrem a do jisté míry i před deštěm. Nevýhodu má v menší paropropustnosti – proto doporučujeme ji rozepnout do kopců a zapnout z kopce.

Nebo si vzít prodyšnější vestu, která udržuje tělo v teple, ale ruce mohou více dýchat.

Horní polovina těla:

  • Spodní funkční triko s krátkým rukávem nebo bez rukávů
  • Dres s krátkým rukávem
  • Větrovka nebo vesta

Dolní polovina těla:

  •  3/4 cyklistické kalhoty nebo tenké čapáky
  • Nebo cyklistické kraťasy s návleky na kolena nebo na nohy

Doplňky:

  • Dlouhoprsté rukavice
  • Tenké návleky na tretry

3. ohoz s dlouhým rukávem

Když už se teploty blíží k 15°C, tak je dobré vytáhnout teplejší vrstvy. Na řadu přichází dres s dlouhým rukávem, který je pořád velmi prodyšný, ale už umí zahřát.

Dobré je i chránit kolena před prochladnutím, přeci jen musí snášet nápor chladivého větru a kloubům to nedělá úplně dobře. Čapáky s hřejivým fleecem na vniřní straně tuto službu skvěle splňují, pro otužilce existují i 3/4 kalhoty.

Někdy se může hodit i vestička, která zvýší ochranu proti větru.

Horní polovina těla:

  • Spodní funkční triko s krátkým rukávem nebo bez rukávů
  • Dres s dlouhým rukávem
  • Větrovka nebo vesta (proti studenému větru)

Dolní polovina těla:

  •  Zateplené čapáky nebo 3/4 cyklistické kalhoty

Doplňky:

  • Dlouhoprsté rukavice můžou být i zateplené
  • Návleky na tretry
  • Čelenka pod helmu
  • Tenký nákrčník

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Přituhuje – teploty od 14 °C do 10 °C

V těchto teplotách většina cyklistů už kolo na vyjížďku nevytáhne a to je velká škoda! Takový krásný podzimní slunečný den, všude barevné listí – krása.

Aby jste si tu nádheru pořádně vychutnali, je potřeba zůstat v teple ale ani se neuvařit ve vlastní šťávě. Celý výběr vhodného oblečení se tak bude točit kolem vyvážení prodyšnosti, hřejivosti a ochrany před větrem.

Pokud již teploty klesly pod 15°C, tak vítr už není nejteplejší a proudící vzduch umí pořádně ochladit. Proto se ke slovu se hlásí zimní cyklistické bundy, které se vyrábějí pro různé teplotní rozsahy.

Cyklistická bunda na rozdíl od dresu s dlouhým rukávem Vás ochrání před studeným větrem a díky tomu zůstanete v teple i při rychlých sjezdech nebo rovinkách. Do kopců a náročnějších pasáži doporučujeme pracovat se zipem a tím se regulovat větrání.

Není dobré se propotit skrz na skrz, protože to už zavání nachlazením! U kalhot zde není nad čím přemýšlet, svaly i klouby musí být v teple aby mohly optimálně fungovat a proto žádné hraní na hrdiny v kraťasech!

Horní polovina těla:

  • Teplé spodní funkční triko s dlouhým rukávem
  • Cyklistická bunda určená do tohoto teplotního rozsahu

Dolní polovina těla:

  • Zateplené čapáky můžou být i windstopperem na kolenech

Doplňky:

  • Zateplené rukavice
  • Návleky na tretry nebo zimní tretry
  • Čelenka nebo čepice pod helmu
  • Nákrčník (chrání krk před chladem i když chladíte v náročnějších pasážích rozepnutou bundou)

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Doba ledová  – teploty od 9°C do 5°C

Tyto teploty jsou pro zimomřivější jedince limitní hodnotou a tak pokud chtějí vyrazit, musí vytáhnout ty nejsilnější zbraně.

U otužilejších doporučujeme sáhnout po středně silných zimních bundách a kalhotách.

Odměnou za silnou vůli vyrazit i do takového počasí jsou prázdné cyklostezky a pro některé i příjemnější doprava do práce než poskakování autem v kolonách.

Horní polovina těla:

  • Velmi teplé termoprádlo určené do zimních podmínek, často s příměsí vlny Merino
  • Středně až silně zateplená cyklistická bunda s windstopperem

Dolní polovina těla:

  • Zimní zateplené čapáky s ochranou proti větru na kolenou

Doplňky:

  • Zateplené rukavice s windstopperem
  • Návleky na tretry nebo zimní tretry
  • Čelenka nebo čepice pod helmu
  • Nákrčník (chrání krk před chladem i když chladíte v náročnějších pasážích rozepnutou bundou)

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Polární výprava – teploty od 4°C do -5°C

Teploty okolo nuly jsou už pro opravdové fanoušky. I přes velmi kvalitní vybavení, které umožňuje jezdit i v těchto pro cyklistiku extrémních teplotách, není dobré na vyjížďku vyrazit bez přípravy.

Větší fyzická zátěž v mrazivých teplotách je pro tělo velká zátěž a proto se na ni musí připravovat postupně. Pokud tedy nejezdíte na kole celý podzim, nezačínejte s tím v zimě, pravděpodobně to odnesete nachlazením.

A i když je Vaše tělo zvyklé na mrazivé teploty, doporučujeme zařadit spíše tréninky s menší intenzitou, pokoření KOMů na Stravě si nechte až na léto.

Horní polovina těla:

  • Velmi teplé termoprádlo určené do zimních podmínek, často s příměsí vlny Merino – můžete použít i dvě vrstvy termoprádla
  • Silně zateplená cyklistická bunda s windstopperem

Dolní polovina těla:

  • Zimní extra-zateplené čapáky s ochranou proti větru na kolenou

Doplňky:

  • Zateplené rukavice s windstopperem
  • Zimní tretry
  • Čepice s windstopperem pod helmu
  • Nákrčník (chrání krk před chladem i když chladíte v náročnějších pasážích rozepnutou bundou)

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Závěr

Ať už chcete svojí sezónu prodloužit jen o babí léto a na jaře vyrazit dříve než začnou letní pařáky nebo se chystáte vyrazit i do náročnějších podmínek, teď už víte jak na to.

Nezapomeňte, že každý vnímá chlad jinak a tomu je nutné přizpůsobit i výběr oblečení. Pokud přeci jen stále tápete v široké nabídce cyklistického vybavení, neváhejte se na nás obrátit a nebo se za námi rovnou stavte na prodejnu.

Budete mít zájem:  Jak uvolnit dítěti či batoleti dutiny a ucpaný nos?

Kontakt na nás najdete zde.

A ještě jedna poznámka na závěr – bavlna není funkční první vrstva! Sice krásně saje pot, ale taky ho ze sebe nepustí, takže pak jedete v mokrém a studeném triku, což je horší než nemít na sobě nic. 

Na kole i v zimě? Tak jistě, ale… – zkuste to NaKole.cz – cyklistika, cykloturistika, cestování na kole

Pro milovníky cykloturistiky neexistuje kalendář. Své milované kolo mají po ruce po celý rok, a to bez ohledu na počasí. Pokud jste se rozhodli, že letos neodložíte bicykl stranou ani vy a přidáte se k otužilcům, pak nepřestávejte číst. Prozradíme vám pár základních tipů, díky kterým si výlety či každodenní jízdu po městě užijete na sto procent.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Foto: ergo.cz

Alfou a omegou je oblečení

Vyznavači extrémních podmínek mají jasno. Jejich šatník je nabitý
funkčním oblečením, na kole mají široké pneumatiky, nevyjíždějí bez
termosky s čajem a zpod helmy se jim rýsuje kukla.

„Běžný“ cykloturista,
tedy člověk jízdou v chladnějším počasí nepolíbený, však může
udělat osudovou chybu a vyrazit v nešťastně zvoleném outfitu.

Vy se však
ničeho takového nedopustíte, protože počasí nepodceníte.

Měli byste si uvědomit, že není dobré vybírat oblečení pouze na
základě aktuální venkovní teploty vzduchu. Roli hrají i jiná kritéria,
na která mají přímý vliv na tepelnou pohodu cyklisty.

Vlastně je to
logické – čím rychleji pojedete, tím více rozproudíte vzduchu kolem
vás a budete se cítit chladněji.

Chcete konkrétní čísla? Je-li venku
10°C a vy se rozjedete rychlostí kolem 20 km/h, budete mít pocit, jako by
venkovní teplota klesla na cca –3°C. Proto se na kolo oblečte lépe než
např. na jogging.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Pokud jste se doposud bránili speciálnímu cyklistickému oblečení,
protože ho považujete za zbytečný rozmar, možná byste měli přístup
přehodnotit. Funkční cyklooblečení se vyrábí s ohledem na optimální
odvod potu a perfektně se svým střihem přizpůsobuje pozici cyklisty.
Jinými slovy – budete se v něm cítit mnohem lépe než v běžném
oblečení.

Co byste si měli pořídit?

Nepsaná „povinná“ zimní výbava cyklisty zahrnuje zateplený dres,
cyklistickou vestu (je dobré ji mít v pohotovosti, kdyby se zhoršilo
počasí), cyklistickou bundu (pro teploty pod cca 10°C), dlouhé cyklistické
kalhoty, cyklistické návleky a funkční prádlo. Nohy vám spolehlivě
ochrání zimní tretry a ruce
zimní cyklo rukavice.

Dbejte zvýšené opatrnosti

Pamatujete, jak vám rodiče říkali, abyste si v zimě dávali mnohem
větší pozor na to, kam šlapete? Vzpomeňte si na ně při šlapání na
kole, protože během zimního období se jízda v mnohém liší. Někdo sice
považuje zasněžená a zledovatělá místa za výzvu, ale hraní si s ohněm
může skončit nepěkným úrazem. Proto nikdy nepřeceňujte své schopnosti,
buďte pozorní a dbejte zvýšené opatrnosti. 

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Do zahraničí bez pojištění NE!

Chystáte-li se na dovolenou do cizí země, nezapomeňte si sjednat pojištění do zahraničí. Na
svou EHIC kartu se rozhodně nespoléhejte, protože rozsah jejího krytí je do
značné míry omezen (nevztahuje se na soukromá zdravotnická zařízení) a
nezahrnuje ani zásah horské služby či převoz vrtulníkem.

Podstatné je, aby pojistka pokryla všechny aktivity, které chcete
v cizině provozovat. Například ERGO pojišťovna nabízí pojištění
rekreačních sportů zdarma – zahrnuje cyklistiku, cyklokros, koloběh,
kolovou a další sporty, ovšem pouze na rekreační úrovni. Budete-li se
účastnit jakékoliv soutěže registrovaných sportovců, musíte si sjednat
připojištění
adrenalinových sportů.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Pečujte o své kolo

Zdá se vám, že při jízdě v chladném počasí trpíte? Pak se raději
ani neptejte, jak se cítí vaše kolo. Největším nepřítelem je agresivní
posypová sůl, která snižuje životnost plášťů. Proto bicykl pravidelně
kontrolujte a před jízdou se vždy přesvědčte, že je v odpovídajícím
stavu. Jde o vaše zdraví!

Co dodat na závěr? S kolem si jistě užijete spoustu úžasných chvil
i v zimě, ale musíte se na ni dobře připravit. A jezděte pomaleji než
obvykle – do cíle sice dojedete pomaleji, ale v pořádku.

– inzerce -, 02.11.2017

Na kole v zimě: Sníh není překážkou, ale výzvou

Na kole se dá jezdit celý rok. A to i v zimě, když je na stezkách ledová krusta pokrytá sněhem. Žádná speciální výbava přitom není potřeba, ale je dobré se na zimní vyjížďky trochu připravit.

Skalní fandové cyklistiky jezdí na kole celý rok a zimní vyjížďky pro ně nepředstavují nic neobvyklého, tento článek a video jsou ale cíleny na tu zbývající většinu lidí, kteří mají kolo zařazeno mezi letní sporty a v zimě s ním vyjíždí jen výjimečně nebo vůbec.

Kam na kole v zimě do terénu

Pokud jde o jízdu v terénu, jsou v zimě možnosti vyžití na kole trochu omezené. Bikeparky mizí pod sněhem, lanovky slouží lyžařům a trailcentra jsou zavřená. Čest výjimkám jako jsou například Jedovnice, ale i zde byste na traily neměli vjíždět, pokud jsou podmáčené.

Právě nadměrná vlhkost jízdu v terénu přes zimu poněkud ztěžuje, přírodní stezky jsou blátivé a jízda na kole výrazně narušuje jejich povrch. Také následné umývání kola od nánosů bláta není v zimě nic příjemného. Pokud tedy nemrzne i přes den, vyrážejte raději po ránu, kdy bývá z noci zem ještě promrzlá. Sice to trochu klouže, ale jízda je to ve finále příjemnější než v blátě.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Ale i když sníh taje a všude jsou nánosy bahna, dají se najít vhodné lokality. Když je podloží spíše písčitého a kamenitého rázu, voda z něj rychle odchází a bahno se nekoná.

Dále se hodí v lese volit spíše menší pěšiny s nízkým provozem, kde nás od bahnitého podloží často zachrání vrstva podzimního listí.

Širší lesní cesty bývají přes zimu často zdevastovány lesní technikou a představují blátivé rodeo.

Jak připravit kolo na sníh

Nejzábavnější je ale jízda na sněhu. Pokud tomu podmínky přejí, neváhejte a zkuste to. Jen přitom buďte ohleduplní k běžkařům a nevyjíždějte jim do stopy.

Příprava kola na zimní vyjížďku obnáší aplikaci hustějšího oleje na řetěz a hodí se také nanést silikonový olej na těsnění tlumiče, vidlice či teleskopické sedlovky. Pokud máte vzduchové odpružení, nechte kolo chvíli stát venku a jakmile se teplota vyrovná, zkontrolujte tlaky.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Zvláštní pozornost si zaslouží pneumatiky, která budou zajišťovat styčnou plochu s kluzkým povrchem. Pokud budete na sníh vyrážet častěji, zvažte nákup „zimních“ plášťů. Jemný vzorek na letní ježdění ve stylu cross-country totiž na sněhu neobstojí. Tam to chce ideálně sjezdový drapák.

Vyloženě zimní pnematiky podobně jako u automobilů se na kola nedělají, výjimkou je pouze zvláštní kategorie plášťů s hřeby, které se hodí na intenzivní ježdění na sněhu a ledu. Další speciální kategorií jsou tzv. fat tires, neboli abnormálně široké pneumatiky pro kola typu fatbike. Ty ale na běžné ráfky nenasadíte.

Pokud je sněhu dost a budete se pohybovat na jeho povrchu, tlaky v pneumatikách volte spíše nižší a šíři pláště co největší. Právě v tomto případě najdou fatbiky uplatnění. Ale pokud je sněhu jen pár centimetrů, jistější adhezi nabídnou naopak pneumatiky užší, které se sněhem proříznou k podkladu.

Co obléká zimní cyklista

Jako u každého zimního sportu to nepřehánějte s oblékáním, pohybem se totiž silně zahřejete. Nevýhodou cyklistiky je, že se zahřátí probíhá při pomalé jízdě do kopce, načež cestou z kopce pěkně promrznete. Chce to tedy volit i vhodný profil výletu.

Osobně oblékám zpravidla tři poměrně tenké vrstvy funkčních materiálů. Vrchní ochrání před větrem a vnější vlhkostí, středí zahřeje a spodní zajišťuje sucho přímo na těle, i když se člověk potí.

Všechny tři vrstvy musí pot umět odvádět ven a nesmí být nasákavé.

Podobně je to i v oblasti nohou, kde se můžete spolehnout buď na speciální zateplené cyklokalhoty, nebo si opět můžete pomoci vrstvami.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravit

Investice do zimních cyklistických bot se vyplatí až při pravidelném ježdění, jinak si vystačíte i s běžnými tretrami. Hodí se dokoupit alespoň neoprenové návleky a dvoje termoponožky také pomohou. Něco na krk, zateplené rukavice a můžete vyrazit. Na hlavu se pod přilbu hodí šátek, nebo k tomu určená tenká čepice pod přilbu. A v extra mrazech můžete klidně sáhnout po přilbě lyžařské.

Budete mít zájem:  Onemocnění Srdce U Psů Příznaky?

Horské kolo baví za každého ročního období, tak neváhejte a vyrazte i v zimě. Jen nezapomeňte, že se brzy stmívá, tak si pro jistotu připevněte na kolo světla.

Jízda na kole v zimě? Ano, jde to! | We Love Cycling – Česká republika

Slova o změně klimatu nejsou prázdná. Planeta se skutečně otepluje. Přesto musíme po nějakou dobu počítat se všemi zimními radostmi – sněhem, mrazivým větrem a chladnou zimou. Polovina února byla co do podmínek příznivá, s návratem zimy máme podle odborníků letos ještě rozhodně počítat. To však neznamená, že se v ryze zimním počasí nemůžete projet na kole. .

Klíčem k pohodlné a bezpečné jízdě v zimě je příprava. Za prvé: správně se oblečte. Existuje široká nabídka lehkého a teplého oblečení pro neohrožené zimní cyklisty, která vás ochrání před chladem bez omezení pohybu. A pokud jedete na dlouhou jízdu, dávka horké čokolády, kávy nebo čaje, která je bezpečně uložena ve vaší cyklistické láhvi, vás zahřeje.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravitThe world’s busiest bicycle street – Nørrebrogade in the morning rush hour.

Budete také muset správně připravit kolo na výzvy, jež zima vrhá na silnici nebo na cyklostezku. Ať se vám to líbí, nebo ne, blatníky jsou velmi důležité pro pohodlnou a čistou jízdu. Ochrání vás.

Jedete-li bez nich ve skupině, vaši spolujezdci mohou být od vody, bláta a špíny. Blatníky vás těchto nečistot lehce zbaví. Mnoho kol je vyrobeno s otvory a správnou výškou pro přidání blatníků.

Pokud máte závodní kolo, musíte si koupit blatníky, jako jsou Crud Roadracer Mk3 nebo Ass Savers, které jsou minimalistické a levné.

Zimní pláště jsou rovněž skvělý nápad, protože déšť a sníh mají tendenci zvyšovat množství trhlin způsobujících nerovnosti na silnicích.

Sice vás zimní obutí může trochu zpomalit, pomůže vám však jezdit déle a sníží riziko, že budete muset ve sněhové vánici opravovat díru v pneumatice. Širší pláště poskytují lepší jistotu, takže 28mm Bontrager AW3 Hard-Case Lites jsou dobrou volbou.

Podle recenzí se při správném nafouknutí příliš nezpomalí – a údajně dobře fungují také za ideálního počasí.

V zimě na kolo? Jde to, ale musíte se dobře připravitA participant of Winter bicycle parade named „Let’s bike it!“ cycles along an embankment in Moscow on January 8, 2017. The air temperature dropped down to -27 degrees Celsius in the Moscow area. © Profimedia, AFP

Vzhledem k tomu, že je v zimě někdy pošmourno a vypadá to, že tma úřaduje i ve dne, je důležité, abyste při jízdě na silnici svítili jako výletní loď. Blikající světlo vzadu a silné LED světlo vpředu jsou pro vás nezbytné.

Můžete také přidat světla, jako například CYCL WingLights, která se připojí ke koncům řídítek. Dávají cyklistům 360° viditelnost při všech povětrnostních podmínkách a umožňují vyslat signál o vašem odbočení jednoduchým zmáčknutím tlačítka na světle.

Abyste se ujistili, že dobře vidíte, možná budete chtít „inteligentní“ helmu Lumos, která integruje světla stejně jako brzdy a odrazky.

Drobná sedlová taška je dobrý nápad. Můžete v ní vozit náhradní oblečení a nouzové vybavení pro nejhorší scénáře, které vás na vyjížďce mohou potkat.

Pravidelné čištění a údržba kola patří mezi nejdůležitější péči o kolo. Nepodceňujte přípravu na zimní jízdu i za situace, kdy vás čeká třeba jen jedna cesta.

Mýdlo a voda fungují dobře, ale možná budete chtít použít odmašťovadlo a řetězovou lázeň. Zkontrolujte opotřebení řetězu a ujistěte se, že řetězec je promazaný.

Dbejte také na mazání lanek a pravidelné kontroly jejich opotřebení a poškození. Pokud pravidelně vyčistíte kolo, ušetříte si čas a námahu.

A konečně, když jste na silnici, jezděte po jemné vrstvě mokrého sněhu, nebo pokud je jen mokrý asfalt, dávejte pozor na kovové povrchy v cestě, jako jsou tramvajové dráhy nebo kryty šachty. V mokrém stavu bývají velmi kluzké. Sám jsem si to ověřil při jízdě v Berlíně, když jsem jel přes zamrzlý poklop a kolo mi podklouzlo.

Podtrženo, sečteno, věnujte údržbě kola dostatek času a úsilí a užijete si bezpečnou zimu na svém oblíbeném dopravním prostředku.

Bezpečnost Příslušenství Rady & tipy Zima

Napsáno: Siegfried Mortkowitz

Jak na jízdu na kole v zimě | Bedna.cz

Jestli patříte mezi cyklistické nadšence určitě se nenecháte odradit nepřízní počasí a neuložíte své kolo k zimnímu spánku. To by byla chyba. I v zimě se dá jezdit na kole, jen je potřeba se na zimní jízdu pečlivě připravit, ale není to žádná věda.

Někdo kolo na zimu ukládá do garáže jiný jen vymění letní kolo za zimní, další to neřeší a prostě vyrazí do víru mrazivých sněhobílých radovánek.

I mrazivá krajina má svoje kouzlo a byla by škoda se kolu vyhýbat, jen kvůli tomu že je zima a ostatní přeci na kole také nejezdí. Nevědí totiž o co přicházejí.

Jízda na kole v zimě není žádná věda jen o něco víc mrzne. Proto je dobré se řídit některými zákonitostmi zimní cyklistiky.

Co si v zimě obléci

V kraťasech to nepůjde. Oblečení vybírejte s rozvahou a důkladnou pečlivostí. Na kole se tělo potí i když jsou mrazy, jenže nám zde chybí horké slunce které by pot odpařovalo. Výrobci prádla přispěchali na pomoc a vymysleli funkční prádlo.

To má za úkol odvádět tělesnou vlhkost od těla pryč, nejlépe do další vrstvy oděvu, ze které se odpařuje, ale v žádném případě se nesmí vrátit zpět k pokožce. Pamatujte, že funkční oblečení musí být vždycky přiléhavé na tělo a nesmí vám plandat.

Pak dokáže udržovat tělesné teplo a odvádět pot.

V žádném případě nesedejte na kolo v pleteném svetru od babičky. Ten vás nezahřeje. Budete potřebovat větruodolné oblečení.

To je oblečení, které je opatřeno svrchní vrstvou z materiálu co neprofoukne (windstopper). Docela se osvědčila i Softshellová bunda.

Jen se v ní brzy začnete pařit jako ve skleníku, ale když nepojedete z prudkého kopce nebo nebudete zastavovat, tak to nevadí. Jen to není příjemné.

Zvláštní péči věnujte kolenům a rozhodně si opatřete zateplené cyklistické kalhoty, které mají přední stranu opatřenou právě windstopperem. Můžete to risknou i bez, ale věřte že prochladlá kolena na sebe brzy upozorní a to velice bolestivě. Až se tak stane můžete se spolehnout, že si od kola na pár měsíců odpočinete.

Když už jsme u nohou je dobré se na zimu vybavit zateplenými cyklistickými návleky z neoprenu. Je to zajímavé, ale v zimě na kole nejvíc trpí právě chodidla. Nepomůžou ani dvoje silné ponožky. Boty i vrstvy ponožek rychle prochladnou a pak už vás čeká jen bolestivé navrácení domů s jedinou myšlenkou. Jak si nohy rychle strčíte do lavoru plného horké vody.

Nesmíme zapomenout na hlavu. Správný cyklista jezdí v zimě v létě s cyklistickou přilbou. Samotná přilba vás před studeným větrem neochrání, ale obyčejného kulicha pod přilbu nedostanete. Dnes se prodávají speciální čepice přímo pod přilby. Nejsou vůbec drahé, jsou pohodlné, funkční a mají ochranu proti chladu a větru.

S oblečením to moc nepřehánějte, protože fyzická námaha dokáže zahřívat a tak jde hlavně o to, aby se k tělu nedostal studený vzduch. Když se převrstvíte oblečením v prvním kopečku to poznáte, protože se budete přehřívat, nadbytečně potit a v následujících kilometrech kvůli tomu prochladnete.

I ve velkých mrazech raději uberte a zabalte si něco do batohu to pro případ, že vám to co máte na sobě nebude stačit.

Na co si v zimě dát pozor

K zimním měsícům paří sníh, mráz, náledí a sněhuláci. Mrazu se na kole bát nemusíte, ale sníh a náledí to už je jiná liga. V posledních letech u nás moc nesněží, ale když nasněží, tak to stojí za to.

Zimu jsem nesnášel dokud jsem jednou nevyjel do zasněženého lesa na kole. Krásná romantika, sníh křupe, všude sněhová pokrývka a liduprázdno.

V závějích kolo moc dobře nejede, takže zapomeňte na nahánění kilometrů a užívejte si výhled.

Opakem lesní romantiky je industriální šeď města. Dávejte pozor na sebe a berte ohled na rychlejší automobilisty a klouzající se chodce. Když silničáři nestíhají odklízet jsou na silnicích vyjeté koleje. V těch kolo dobře uhání, ale brzy vás dožene nějaké auto, které vás kvůli kolejím nebude moc předjet. Raději se mu kliďte z cesty, zastavte a nechte ho v klidu odjet.

Na zimních cyklostezkách číhají nástrahy v podobě ušlapaného sněhu pod kterým se výborně schovává náledí. Jezděte opatrně, pomalu a nedělejte prudké pohyby. Když se vám kolo na náledí smýkne pád už nic nezastaví. Spadl jsem mnohokrát, ale stejně mě to v zimě na kole baví. A případným pádem zabavíte i přihlížející okolí.

Budete mít zájem:  Priznaky Problemu Se Strevem?

Je zima no a co

Spolehněte se, že budete přitahovat nechápající pohledy ostatních lidí. Na malé děti zase budete působit jako superhrdina. V zimě se svého koníčku vzdávat nemusíte. V zimě budete muset oželet vysedávání na zahrádce s vychlazeným mokem.

Zimní cyklistika není moc vhodná na sjíždění dlouhých kopců, protože bez pohybu tělo rychle stydne a vám bude ve sjezdu hrozná zima. Stejně tak se budete muset obejít bez častého zastavování a kochání se krajinou.

Čím víc budete zastavovat tím hůř půjde tělo znovu zahřát.

Jak snáší zimu kolo?

S technikou už je to horší nežli se samotným cyklistou.

Sníh a mráz kolu nevadí, ale když používáte kolo i pro městské dopravovaní posoleným cestám se nevyhnete a sůl je největším nepřítelem kola. Řetěz i ostatní díly se začnou solí zanášet a budou reznout.

Předejít tomu můžete opláchnutím kola po každé jízdě, mít speciální starší kolo na zimu nebo po každé zimě dělat údržbu kola a vyměnit zrezavělé díly.

Jak se o kolo starat

V zimě se nevyhnete všudypřítomné vlhkosti. Jak bylo popsáno výš, díly budou trpět. Šroubky, lanka, řetěz budou reznout. Zabráníte tomu častým oplachováním. Nejvíc bude v zimě trpět řetěz, protože na něj cáká většina vody ze silnice.

V zimě se mi osvědčilo mazat řetěz olejem do auta. On sice lepí, ale nestýká z řetězu tak rychle jako nelepkavé, suché oleje. To znamená jedinou výhodu. Řetěz nebude vrzat už po pár kilometrech, protože nehrozí, že ho voda z řetězu brzy spláchne.

Předchozí řádky jsou možná odstrašující, ale není to tak hrozné jak to vypadá. Nemusíte se bát, že by se z vašeho kola po jediné zimě stal zrezavělý šrot dobrý leda tak do popelnice. Kolo stačí po zimě důkladně umýt, seřídit, promazat a když vám vadí zrezavělé šroubky kupte si za pár korun nové.

Tak co zkusíte zimní cyklistiku?

Jarní jízda na kole bude zážitkem, když se dobře připravíte

Jaro vítají všichni cyklisté bez výjimky: Ti, pro které ani zima se sněhem a mrazem není překážkou v pravidelném ježdění, stejně jako ti, kdo už se nemohou dočkat, až po nucené zimní pauze opět usednou do sedla a šlápnou do pedálů.

Právě pro tuto skupinu ale platí několik pravidel, které se vyplatí dodržet. To proto, aby hned první jarní jízda na kole neproměnila dlouho očekávaný zážitek v očistec.

Tím prvním krokem ještě předtím, než usedneme na kolo a poprvé vyjedeme, je dát kolo po zimním spánku takříkajíc „do pucu“. Není nic horšího než rušivé drnčení či skřípání, drhnoucí kola, opakovaně padající řetěz nebo nedej bože nefungující brzdy. V takovém případě už jde doslova o život.

Svěřte kolo odbornému servisu

Ti šikovnější a technicky zdatnější to nejspíš zvládnou doma nebo v garáži sami, ale spíš se vyplatí obětovat nějakou tu „kačku“ navíc a nechat kontrolu, seřízení, údržbu a případné opravy na odborném cyklistickém servisu. Zkušení profesionálové leckdy odhalí i skryté závady, a navíc disponují kvalitním nářadím i náhradními díly.

Když už kolo máte připravené, ale přes zimu jste nejezdili, rozhodně začněte postupně a s rozmyslem. Zpočátku vybírejte jednodušší a kratší trasy a nepřehánějte to ani s převýšením. Na to jsou ideální značené cyklostezky, které ve většině případů mají spíše rovinatý a méně náročný profil.

Snažit se hned první den urvat extrémní dávku kilometrů s prudkými kopci přinese ve výsledku nepříjemnou bolest po zimě ochablých svalů, zad a především sedacích partií odvyklých sezení na cyklistickém sedle. A jen těžko se budete přemlouvat druhý den nebo jindy v nejbližší době usednout na kolo znovu.

Cyklistická helma je samozřejmostí

Abyste si jízdu na kole co nejvíc užili a omezili možná rizika na minimum, je nezbytná kvalitní výbava. Základem je cyklistická helma. U dětí jde o povinnost, zatímco u dospělých by to měla být samozřejmost. Hlava je totiž při pádu z kola nejohroženější částí lidského těla.

Dalším užitečným doplňkem je vhodné funkční oblečení – od spodního prádla přes dresy, krátké či dlouhé kalhoty a obutí až po bundy do deště a nepříznivého počasí.

Součástí jsou samozřejmě i rukavice. A i pro jízdu na kole platí pravidlo, že není důležité jen dobře vidět, ale také být dobře viděn.

Takže ideální je mít na oblečení reflexní prvky a na kole světla – bílé vepředu a červené vzadu.

A rozhodně mějte s sebou hustilku, náhradní duši, lepicí soupravu a aspoň základní multifunkční nářadí. Potom vás nezaskočí ani drobný defekt na cestě. Nezapomeňte ani na pitný režim a jídlo. K pití stačí i čistá voda, ale potřebnou energii dodá i některý z mnoha iontových nápojů, stejně jako různé sportovní tyčinky. Nasytí a dodají energii, a přitom nezaberou příliš místa.

Užijte si jarní kilometry na kole naplno!

Několik rad pro jarní jízdy na kole:

  1. Jarní slunce a počasí mohou být ošidné. Vyrazíte v kraťasech a triku s krátkým rukávem, jenže záhy zjistíte, že je vám zima. Vozte proto s sebou i náhradní oblečení. Platí nepsané pravidlo, že v kraťasech se jezdí od 18 stupňů Celsia. Ale pozor, ve stínu!
  2. Pokud vyrážíte ve skupině, platí, že by se měl brát ohled na nejslabší článek ve skupině. Pokud začínajícího cyklistu vytáhnete do drsného terénu s brody a blátivými úseky včetně velkého převýšení, máte jistotu, že už ho na kolo příště nedostanete.
  3. Dbejte na správnou techniku šlapání. Mezi cyklisty se mu říká kruhové šlapání, tedy šlapání do kruhu. Nesprávný pohyb nohou ubírá zbytečně energii. Tu ubírá i nesprávný posed a špatně nastavená výška sedla.
  4. Využívejte všechny převody na kole. Pokud nechcete mít nohy „osvalené“ jako kulturista, jezděte frekvenčněji a méně používejte nejtěžší převody. Vhodnou volbou převodů šetříte nejen energii, ale také svaly, úpony a šlachy na nohou.

Zdravý životní styl Není od věci mít informace o účinné relaxaci od někoho, kdo dává tělu pořádně zabrat, a přesto mu funguje tak, že se stále drží na špici. Podívejte na tipy, které by se vám mohly hodit. Třeba budou fungovat i u vás, i když zrovna neusilujete o to, být špičkovým sportovcem, ale „jen“ chcete mít špičkové zdraví. Pohled lékaře Hubnete? Dietujete? Dejte si pozor na to, aby vašemu tělu zejména v době pandemie nechyběly látky, bez kterých se vaše imunita neobejde. V tomto miniseriálu vám připomínáme pár důležitých až nepostradatelných látek, které by vašemu tělu a zejména vaší imunitě mohly v době respiračních infekcí chybět. Zdravý životní styl Bylinky obsahují spoustu vitaminů, minerálů a mnohé z nich pomáhají i při nejrůznějších nemocech a neduzích. Navíc dávají našim pokrmům zajímavou chuť. Chcete-li si výhody bylinek do sytosti užívat i v nadcházející sezoně, můžete si vypěstovat vlastní. Zvládne to i zahradnický začátečník.
Pohled lékaře Období Velikonoc je ideální příležitostí „ozelenit“ si stravu mladými rostlinkami s obrovským vlivem na naše zdraví. I když nejste zastánci vegetariánství nebo veganství, výhonkům a klíčkům v potravě dejte šanci. Potrava díky nim získává jiný, kvalitativně lepší rozměr. Čím nám prospívají klíčky a výhonky?
Pohyb Kdo někdy neměl bolavá záda! Podívejte se na video s dalšími jednoduchými cviky, díky kterým můžete mít odolnější a zdravější záda, ať jste v jakémkoli věku. Prevence Sice zatím nesměle, pomalu, krůček za krůčkem, ale přece jen se hlásí o slovo jaro. A s sebou přináší více možností, jak vyrazit ven a do přírody za sportem. Jenže to znamená také více možností, jak potkat klíště.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector