Surfujete v práci na internetu? Jste produktivnější

Současná situace kolem koronaviru donutila velkou část našeho obyvatelstva k práci z domova. Pro někoho to není problém, neboť home office je pro něj častým způsobem, jak tráví svůj čas, aniž by se musel trápit uzavřený v kanceláři.

Jenže existuje spousta lidí, kterým každodenní kontakt s kolegy a klienty zkrátka a jednoduše chybí. Ve chvíli kdy to jinak nejde, však musí svůj styl života přizpůsobit okolnostem a začít fungovat ze své domácnosti.

Stejně jako jiné činnosti, má i práce z domu svá pozitiva i negativa. Mnozí z nás si častokrát nevědí rady, jak to všechno zvládnout a hlavně se donutit k práci. Faktem je, že z domova můžete být daleko výkonnější, produktivnější a efektivnější než když jste normálně v práci.

Surfujete v práci na internetu? Jste produktivnější

Máte totiž ve většině případů naprostý klid a není tak problém se soustředit, na to co děláte. Hlavně se nesmíte rozptylovat zbytečnostmi nebo se zdržovat třeba surfováním po internetu, sledováním videí a podobně.

Nejdřív práce, potom zábava. Toto pravidlo funguje nejen v kanceláři, ale je důležité i doma. Jak na to? Podívejme se společně na pár důležitých zásad, které pomohou.

Každé ráno se musíte převléknout

Na svém rituálu, který každé ráno provádíte před odchodem z domova, nic neměňte. Jakmile vstanete, věnujte čas osobní hygieně, jako je čištění zubů, osprchování a nezapomeňte ani na vydatnou snídani.

Surfujete v práci na internetu? Jste produktivnější

Potom sundejte pyžamo/noční prádlo a oblékněte si civilní oblečení. Ideálně takové, které si běžně berete na sebe, když odcházíte do práce. Může to být v podstatě cokoliv. U žen jsou to třeba dámské šaty nebo dámské kalhoty a halenky.

Pánové zase sází na pánské košile, případně trička a k tomu pánské kalhoty. Mohou to být klasické jako k obleku či džíny. Jakmile je oblékací rituál vyřešen, nastává čas odebrat se na vyhrazené místo ve vašem bytě či domě, kde máte připravenou svou domácí kancelář.

Někdo si klidně zařídí svou pracovnu rovnou a využívá jí nejen pro home office, ale kdykoliv si potřebuje někam zalézt a mít klid, ostatním stačí třeba koutek v obýváku nebo kdekoliv, kam vás nebudou chodit rušit ostatní členové domácnosti.

Surfujete v práci na internetu? Jste produktivnější

Vše si pečlivě zorganizujte

Organizace je polovina úspěchu, zvlášť pokud jde o práci z domova. Není nic horšího, než když vám při plnění pracovních úkolů zavládne chaos. Pro začátek udržujte sociální kontakty, což vám pomůže to nelehké období snáze překonat.

Pečlivě si sepište pracovní plán. To znamená, že si bodově rozvrhnete svůj běžný pracovní den. Pokud běžně vstáváte v 6 hodin, dělejte to i nadále. Pak si dejte bohatou snídani, která bude nadupaná vitamíny, minerály a dalšími důležitými živinami, například v půl sedmé, to už máte za sebou ranní hygienu.

No a potom se již věnujte své práci. Rozdíl je jen v tom, že si stanovíte přesnou pracovní dobu a uděláte si rozpis, který úkol budete řešit jako první a naopak jaký bude váš poslední pro daný den.

Komunikujte s ostatními lidmi

Při práci z domu je komunikace maximálně důležitá a určitě jí i nadále dodržujte. Dnešní moderní doba nabízí mnoho způsobů, respektive inovativních technologií, s jejichž pomocí je možné komunikovat s okolním světem, aniž byste museli opustit bezpečný úkryt svého domova.

Surfujete v práci na internetu? Jste produktivnější

Komunikujte úplně stejně s těmi samými lidmi, se kterými jste jinak v každodenním kontaktu v kanceláři či kdekoliv jinde na pracovišti. Můžete využít různá on-line média, systémy, ale také programy, aplikace a v neposlední řadě i sociální sítě.

10 aplikací pro Mac a PC, které vám pomohou s produktivitou

Představte si, že vám kouzelný dědeček daruje hodinu denně navíc. Jak s ní naložíte? Ať už byste ji proměnili v další práci, nebo v čas strávený s rodinou, jedno platí téměř pro každého. Času „navíc“ se nám v dnešní době rozhodně nedostává. A to navzdory tomu, že ušetřené hodiny má každý z nás na dosah ruky – pokud tedy použijete ty správné nástroje.

V reálném životě kouzelní dědečci, kteří by rozdávali čas, neexistují. Bohužel. Existují ale způsoby, jak kouzelné dědečky nahradit, a to prostřednictvím moderních prostředků ke zvýšení produktivity.

Že už se vám ze slova „produktivita“ otvírá kudla v kapse? Není divu. S nejrůznějšími kouči a guruy, kteří se právě zvyšováním produktivity zaklínají, jako by se v poslední době roztrhl pytel. Slibují zázraky na počkání a nemožné do tří dnů – samozřejmě pokud si za jejich cenné rady náležitě zaplatíte.

Máme ale dobrou zprávu. K tomu, abyste pracovali efektivněji, žádné experty přes produktivitu nepotřebujete. Stačí vám jediné: váš počítač. A k tomu pár chytrých aplikací a vychytávek, které si s vaší produktivitou poradí za vás. A tu nejotravnější práci za vás rovnou udělají.

Připravili jsme pro vás seznam těch nejzajímavějších aplikací pro váš Mac nebo PC, které vám ušetří desítky minut denně. Tady jsou.

Surfujete v práci na internetu? Jste produktivnější

Změřte, jak dlouho ve skutečnosti pracujete

Ať už pracujete jako programátor, nebo třeba jako asistent prodeje, jedno máte se všemi, kdo své dny tráví u počítače, zřejmě společné: ve skutečnosti vůbec netušíte, kolik času vlastně prací strávíte.

Ono se vlastně není čemu divit. Podnětů, které nás odvádějí od práce, je stále víc. A nemusí jít jen o sociální sítě, ale třeba i o neustálé kontrolování notifikací na mobilu nebo o telefonáty s kolegy.

Chcete mít přehled, kolik toho reálně odpracujete? Vsaďte na vhodně zvolený měřicí nástroj. Díky time trackeru budete mít přehled, kolik hodin jste opravdu strávili prací, a buď ho v budoucnu lépe naceníte, nebo počet naměřených hodin využijete při vyjednávání s nadřízeným.

Toggl

Jde o jeden z nejpopulárnějších programů na měření času, který strávíte prací. Možná i díky tomu, jak jednoduše funguje: stačí zmáčknout tlačítko „start“. A pokud byste náhodou zapomněli, Toggl se vám sám připomene.

Toggl vytváří vaše pracovní statistiky napříč zařízeními (funguje i jako plugin do prohlížeče), a to i v základní, neplacené verzi.

Placené funkce pak zahrnují nastavení cílů, reporting, automatizované vyhodnocování a tvorbu tabulek nebo grafů.

I díky tomu se kromě jednotlivců hodí i pro týmy nebo celé firmy – nabízí totiž možnost určit administrátora účtu, který bude mít přehled o všech profilech.

  • Cena: v základní verzi zdarma, placené funkce od 9 dolarů měsíčně
  • Platforma: PC, Mac, Android, iOS
  • RescueTime

Víte, jak dlouho jste dnes odpovídali na maily? Kolik času jste strávili na obědě? A opravdu trávíte většinu pracovní doby na nejrůznějších mítincích? Šikovná aplikace RescueTime zná odpovědi.

Budete mít zájem:  Trestní Zákoník Ublížení Na Zdraví?

Jednoduše změří čas, který strávíte v různých aplikacích nebo na webových stránkách, a dá vám tak jasný obrázek, jak ve skutečnosti vypadá váš pracovní den. Budete-li chtít, dokáže navíc zablokovat rušivé stránky nebo aplikace, a vy se tak budete moci lépe soustředit.

  1. Cena: v základní verzi zdarma, placené funkce od 9 dolarů měsíčně
  2. Platforma: PC, Mac, Linux, Android
  3. Working Hours

Prokrastinace v práci, jak na ni vyzrát?

Prokrastinace, v posledních letech téměř nejčastější problém v oblasti pracovní morálky a seberozvoje.

Právě prokrastinace v práci nám může způsobit stále nabalující se potíže, se kterými pak budeme muset složitě a dlouze bojovat. Z toho důvodu je v kanceláři, ale i v životě, prokrastinace nežádoucí jev.

Nutí nás zabíjet čas činnostmi, které vlastně dělat nepotřebujeme. Jak s prokrastinací v kanceláři úspěšně bojovat?

Co je to prokrastinace a co způsobuje?

Prokrastinace je stav, kdy až chronicky odsouváme nebo odkládáme pracovní povinnosti na později. Může se jednat o nezáživné úkoly, které neradi zpracováváme, ale také o těžká a náročná zadání, na která se nyní prostě necítíme.

Jsou to většinou úkoly, do nichž se nám z nějakého důvodu nechce. A proto je neustále odkládáme a raději se věnujeme něčemu, co v tu chvíli považujeme za důležitější. Může se jednat o zalévání květin v kanceláři, úklid pracovního stolu, telefonát s kamarádkou či surfování na internetu.

Ovšem i zdánlivě nevinná prokrastinace může mít nedozírné následky. Úkoly, které neustále odsouváme na neurčito, se nám totiž mohou nahromadit a způsobit velké nepříjemnosti. Nejen, že nestihneme stanovené termíny, ale můžeme ve spěchu a stresu často způsobit nějakou chybu.

Z toho důvodu je prokrastinace v kanceláři mnohem nebezpečnější, než například doma, kde si ji čas od času dovolit můžeme.

Surfujete v práci na internetu? Jste produktivnější

Jak bojovat s prokrastinací v kanceláři

Pokud se tedy chcete stát spolehlivým a úspěšným zaměstnancem, nebo podnikáte a jste sám sobě šéfem, podívejte se na naše tipy, jak bojovat s prokrastinací.

Základem je pracovní místo a režim

Vytvořte si v kanceláři pracovní místo, kde budete mít svůj pracovní stůl a kvalitní kancelářskou židli. Důležité je, abyste se na svém pracovním místě cítili dobře a pohodlně. Můžete si jej vyzdobit fotkami rodiny a přátel, certifikáty či oceněními, ale moc to nepřehánějte. Výzdoba vaší kanceláře by vás mohla od práce rozptylovat.

Stanovte si režim, kdy jste nejvíc produktivní. Každému vyhovuje jiná pracovní doba. Někdo raději pracuje od brzkého rána a za odměnu dříve skončí, může si pak užívat volného odpoledne.

Někdo je naopak produktivnější spíš v odpoledních nebo večerních hodinách. Stanovení vlastního pracovního režimu závisí na formě vašeho úvazku k zaměstnavateli.

Pokud pracujete jako freelancer, je pracovní doba zcela na vás.

Naučte se odměňovat

Máte za sebou úspěšný den, během kterého jste odvedli dostatek práce? Nezapomeňte se za svou produktivitu odměnit. Zajděte si na dobrou kávu, s partnerem na večeři nebo si udělejte čas pouze pro sebe.

Pamatujte však, že je důležité si tyto odměny dopřát za dobře odvedenou práci. Během dne se proto příliš nerozptylujte a naučte se těšit na hezky strávené chvíle po práci.

To vás bude motivovat k lepším výkonům a prokrastinace půjde stranou.

Veďte si seznam úkolů

Naučte se vést si seznam úkolů, které po jejich splnění odškrtávejte.

Tento seznam si sepište vždy na počátku týdne, úkoly v něm si seřaďte dle nejdůležitějších až po ty méně důležité, a v průběhu týdne seznam neustále kontrolujte, odškrtávejte a upravujte.

Získáte díky tomu přehled nad svými projekty a na nic nezapomenete. Navíc, až uvidíte, jak jednotlivé úkoly ubývají, bude se vám lépe a rychleji pracovat.

Vytvořte si vlastní termíny dokončení

Obdrželi jste úkol, u kterého máte deadline až za 14 dní? Nastavte si svůj vlastní termín dokončení a buďte na sebe přísní.

Není nic horšího, než když jeden úkol, který byste běžně zvládli za pár hodin, před sebou tlačíte dva týdny, neustále ho odkládáte a stejně jej nakonec zhotovíte na poslední chvíli ve 2 hodiny v noci před termínem.

Je proto mnohem lepší být na sebe chvíli přísný a stanovit si šibeniční termín, díky kterému se do práce pustíte s mnohem větší vervou.

Naučte se také připravit si práci na další den. Díky tomu budete již od rána vědět, co vás čeká. Odpadne vám tak zdlouhavé rozkoukávání a hledání důvodů, proč ještě nezačít pracovat.

Jak maximálně využít náš pobyt doma?

Magická práce z domova ala home office. Pro některé zajímavý benefit, pro některé dnes požadavek numero uno. Tento typ flexibilního úvazku si v posledních letech našel velkou oblibu napříč pracující generací.

Práce z domova již není dávno výsadou OSVČ či jinak podnikatelsky aktivních jedinců, i řada zaměstnavatelů jej pomalu začíná začleňovat do firemní struktury jako pevnou součást možného pracovního prostředí svých zaměstnanců.

  • Mohlo by vás zajímat: Flexibilní formy zaměstnávání 

Pravdou ovšem je, že kolem práce z domova panuje určitá skepse o výkonnosti.

A to jak na straně zaměstnavatelů, tak i v leckterých případech na straně samotných zaměstnanců, kteří u sebe cítí značný pokles výkonnosti a nárůst nesoustředěnosti.

Spousta lidí se totiž domnívá, že home office znamená v konečném důsledku práci v pyžamu, či dokonce zanedbávání osobní hygieny, když není člověk v přímém kontaktu s ostatními kolegy.

Jak tedy maximálně využít váš pobyt doma?

Jako snad každá lidská činnost, i právě home office má svá základní pravidla. Buďme k sobě nyní upřímní.

Zatímco u těch hygienických návyků (drobné zanedbání ranního rituály zvýraznění osobní krásy) může jít v určitém významu o pravdu, produktivita práce takto postižena být nemusí. A správně vlastně ani nemá.

Celé je to jen o řádné dávce disciplíny a stanovením jasných a zřetelných hranic mezi pracovním životem a domácím životem.

Šaty pro úspěch

Věřte tomu nebo ne. To, jak se ráno oblečete, doslova ovlivní váš celý den. Mé přátele vždycky udivovalo, když jsme se spontánně potkali přes den na oběd, že nemám na sobě oblečení pro volný čas, ale normálně běžný smart casual (ne-li dokonce kostým) jako při běžné práci z kanceláře. „Proč jsi tak oblečená? Mysleli jsme, že jsi pracovala z domova.“

Tím, že se oblékáte jinak (nebo možná i trochu lépe), vás do práce nasadí; praktický dopad to má také v případě potenciální schůzky na poslední chvíli. Být lépe připravena, dostat se do akce.

Budete mít zájem:  Nekrotizující fasciitida – co to je – příznaky, příčiny a léčba

Tematické oblékání má také další výhodu, že vám poskytne odpovídající hranici mezi pracovní dobou a volným časem. Je to zkrátka jako když přijdete domů z kanceláře. První věc, kterou uděláte, je změna do svého domácího oblečení. Přeneste tento rituál, i když máte zrovna home office.

Mějte zřetelné pracovní prostředí

  • Vytyčte si jednoznačný prostor, který bude ryze vaším pracovním. Postel je na spaní, kuchyně na vaření, obývák na relaxaci. Nesnažte se rozšířit jejich jednoznačné funkce.
  • Postavte si třebas jen malý stůl s malou knihovničkou vedle okna. Přirozené světlo a jednoznačnost prostředí kolem vás uvede do pracovního módu a dodá vám na soustředí.
  • Když zrovna nepracujete, nezůstávejte v pracovním prostoru. Neměl by se transformovat do oblasti, kde byste platili účty, surfovali po internetu atd.

Mějte pravidelné hodiny pro práci

I když jste doma, pracujte se svým časem operativně a v blocích, jako kdybyste měli pevnou pracovní dobu v kanceláři. Pravidelné hodiny vám přinesou pocit, že jste stabilnější a k dispozici. Vzhledem k tomu, že nemáte žádné dojíždění, je snadné být v práci před svým šéfem. ???? Zde opět platí, že pravidelné hodiny vytvářejí pěknou a čistou hranici mezi pracovním a domácím životem.

Provádějte pravidelné přestávky

Posezení po dlouhou dobu je zřetelně špatné pro vaše fyzické zdraví, a to bez ohledu na místo. Pravidelné protahování rozbíjí monotónnost, udržuje vás v rámci možností fyzicky a vlastně i psychicky zdravou.

Je důležité si hlavně pamatovat slovíčko „pravidelné“. Dvacet minut hygienické přestávky vás nejen osvěží, ale v kombinaci právě s prací z domova vám i umožní pracovat nad klasickou rutinu, pokud je zrovna třeba.

Pomůže také vyhnout se rozptylování a zůstat produktivní.

Na co má zaměstnavatel právo

Na co má zaměstnavatel právo

Jaká práva má vůči vám coby zaměstnanci váš zaměstnavatel? Co po vás může chtít a co naopak ne? A jaké kroky je oprávněn podniknout, aby zajistil, že budete svoji práci vykonávat tak, jak jste se dohodli ve smlouvě či jak je uvedeno ve vnitřních stanovách firmy?

Podobně jako u zaměstnance i v případě zaměstnavatele stanovuje práva a povinnosti zákoník práce.

Tato práva však lze upravit i odlišně od zákoníku, pokud ten danou úpravu výslovně nezakazuje.

Zaměstnavatel tak například může vydat vnitřní předpis, jímž přizpůsobí pravidla interním podmínkám své firmy. Tyto stanovy jsou pak závazné jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele.

PLNÍTE VČAS A KVALITNĚ ÚKOLY?

Práva zaměstnavatele jsou, zjednodušeně řečeno, do značné míry vytyčena povinnostmi zaměstnance. Pokud tedy mezi vaše základní úkoly dané zákoníkem práce patří závazek pracovat řádně podle svých sil, znalostí a schopností, plnit pokyny nadřízených vydané v souladu s právními předpisy a spolupracovat s ostatními zaměstnanci, je zaměstnavatel oprávněn na odpovídající vykonávání těchto povinností dohlížet. Stejně tak má právo kontrolovat to, zda využíváte pracovní dobu a výrobní prostředky k vykonávání svěřených prací, a zda plníte kvalitně a včas pracovní úkoly.

POZOR NA SURFOVÁNÍ NA INTERNETU

K nejobvyklejším prohřeškům zaměstnanců patří v současnosti surfování na internetu v pracovní době, tedy využívání výpočetní techniky svěřené zaměstnavatelem k činnosti, která nesouvisí s vykonáváním svěřených prací a mrhání časem, který by měl být věnován práci. Zaměstnavatel má proto pro potřeby kontroly využívání výpočetní techniky zaměstnancem právo využít monitorovací software zajišťující webový monitoring, může blokovat některé webové stránky nebo zakázat instalaci některých aplikací, například icq nebo skype. Zároveň však nesmí zaměstnance bez závažného důvodu sledovat nebo mu kontrolovat obsah soukromé elektronické pošty.

ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Zaměstnavatelé jsou zcela logicky oprávněni také zpracovávat některé vaše osobní údaje, jejichž rozsah je ustanoven zákony. Zjednodušeně je možné uvést, že zaměstnavatel je oprávněn a do značné míry i povinen chtít od vás ty osobní údaje, které potřebuje v rámci pracovněprávního vztahu pro zpracování personální a mzdové agendy. Jedná se například o rodné číslo, datum a místo narození, trvalé bydliště, o zdravotní pojišťovnu či o údaje o dětech a manželce/manželovi pro účely daňových odpočtů.

PRACOVNÍ TEMPO A DOVOLENÁ

Zaměstnavatel je vám coby zaměstnanci rovněž oprávněn vytyčit množství požadované práce a pracovní tempo a kontrolovat jejich dodržování. Podle zákoníku práce vám šéf vaší fi rmy můženařídit také dovolenou, i když ne tehdy, kdy se mu zlíbí. Termín čerpání své dovolené se musíte od zaměstnavatele dozvědět písemně, a to nejpozději 14 dnů předem a měl by vycházet z předem vypracovaného a všemi stranami akceptovaného písemného rozvrhu čerpání dovolené.

PŘESČASY

S pracovní dobou souvisejí i přesčasy, které vám však zaměstnavatel může nařídit pouze výjimečně z vážných provozních důvodů a navíc pouze po dohodě s vámi. Ačkoli právě právo nařizovat svým zaměstnancům přesčasy považují mnozí zaměstnavatelé za neoddiskutovatelné, zákoník práce upravuje tuto pracovněprávní agendu naprosto jednoznačně.

OCHRANA SVĚŘENÝCH PROSTŘEDKŮ

Mezi další práva zaměstnavatelů patří kontrola toho, zda řádně hospodaříte se svěřenými prostředky a ochraňujete jeho majetek před poškozením. V případě, že jste zavinili škodu porušením povinností při plnění pracovních úkolů, je zaměstnavatel oprávněn vyžadovat po vás náhradu škody.

Aktuální nabídku pozic vhodných pro absolventy naleznete ZDE.

Může za „surfování“ na internetu dostat zaměstnanec výpověď?

Bavíte se v práci na Facebooku, hledáte last-minute dovolenou nebo dokonce prohlížíte erotické stránky? Tak to by se opravdu nemuselo vyplatit. Trávit tímto způsobem byť jen malou část pracovní doby je stále riskantnější. Některé firmy už dokonce vyrazily do boje nasazením speciálního software monitorujícího pracovní činnost a soukromé aktivity zaměstnanců.

A výsledek se brzy dostavil. Mimopracovní aktivity zaměstnanců se meziročně snížily o půlhodinu denně.

Lidem v práci však stále zbývá jedna hodina denně, kterou na firemních počítačích věnují zábavě a vyřizování soukromých záležitostí, uvedl Robert Kleiner ze společnosti truconneXion, monitorující využití pracovní doby. Čtěte více: Než si do firmy pustíte internet, vyzbrojte se!

Monitorovací software dokáže zjistit konkrétní obsah komunikace, aniž by zasahoval do soukromí zaměstnanců. Jednoduše odhalí, zda si pracovník hraje, nebo pracuje.

Například časté klikání myší v určité frekvenci prozradí akční střílečky nebo nestandardní formát nelegální stažení filmu.

Je logické, že už v okamžiku, kdy firma monitorovací nástroj nasadí, mimopracovních aktivit bleskově ubude.

„Brouzdání“ na internetu v rozumné míře výkonnost v práci nesníží

Ne vždy musí být odreagování se internetem nepřijatelné. Soukromý internet v práci obecně výkonnost nesnižuje. Nejde však dohromady s určitými profesemi, jež jsou postavené na čistě „tabulkové“ administrativě.

Internet nabourává intenzivní využití pracovního času tam, kde se po zaměstnanci přímo nechce, aby byl tvořivý, ale jen automaticky plnil předem danou povinnost. A to do velké míry postihuje úředníky, sdělil psycholog Jiří Šimonek ze společnosti DAP Services.

Budete mít zájem:  Vitamín C – jeho funkce, hlavní zdroje i zajímavosti

Právě úředníci státní správy totiž drží podle výsledků společnosti truconneXion celkové procento zábavy poměrně vysoko nahoře.

Podle psychologů by měli mít zaměstnanci možnost vyřídit si na firemním počítači v rozumné míře soukromou korespondenci nebo se příležitostně odreagovat při hraní hry. Pokud tento privátní čas celkově nepřekročí půl hodiny denně, neviděl bych v tom nic závadného.

Naopak u některých kreativnějších profesí se může tento čas ukázat jako užitečně strávená doba relaxace či inspirace pro náročné výkony, které jsou experti nuceni odvádět, dodává Jiří Šimonek.

Čtěte více: Lázně pomáhají s regenerací i v boji proti stresu

A je vůbec kontrola činnosti zaměstnanců na internetu legální?

Ustanovení o zákazu „surfování“ na internetu v zákoníku práce nenajdeme.

Ovšem zákoník práce zakotvil možnost kontroly v ustanovení § 316, podle kterého nesmí zaměstnanci bez souhlasu zaměstnavatele užívat pro svou osobní potřebu pracovní prostředky zaměstnavatele včetně výpočetní techniky a jeho telekomunikačních zařízení.

Dodržování je zaměstnavatel oprávněn kontrolovat, ale pouze přiměřeným způsobem, tak aby nedocházelo k narušování soukromí, říká advokátka Veronika Koubková z Advokátní kanceláře Pajerová & Šnajdrová.

A v čem spočívá přiměřenost kontroly? Přiměřené je podle Koubkové zejména sledování přístupu na internet a doby strávené surfováním, chatováním přes aplikace jako např. ICQ nebo hraní her, nikoli ovšem sledování obsahu zpráv z chatu apod. Povinnost informovat zaměstnance vyplývá pro zaměstnavatele z § 316 odst. 2 a 3, a to pouze za určitých podmínek a u některých způsobů monitoringu.

Za surfování může být zaměstnanec i propuštěn

Existuje několik způsobů postihu, které vůči zaměstnanci přicházejí v úvahu. O způsobu rozhoduje zaměstnavatel podle svého uvážení zejména v závislosti na intenzitě porušení pracovních povinností. Čtěte více: Kdy vyhodit zaměstnance? Jen v zákonem povolených případech

Sankce:

  • slovní napomenutí,
  • snížení odměny,
  • písemné upozornění na porušování a možnost výpovědi,
  • okamžité zrušení pracovního poměru.

Jak vysvětluje Veronika Koubková, zda bude zaměstnavatel posuzovat stejně hraní her nebo pouhé vyhledání autobusu pro odjezd z práce, je plně na jeho uvážení. Pro použití internetu je zapotřebí souhlas. Postačí i ústní.

Přesto má většina zaměstnavatelů v současné době pravidla použití internetu při výkonu práce, příp. pravidla monitoringu zakotvena buď v pracovní smlouvě, nebo formou směrnice.

Je to nejlepší způsob, jak se vyhnout všem budoucím konfliktům v této oblasti, uzavírá advokátka Koubková.

Půlhodina denně strávená soukromě na internetu výkonnost práce nesníží. Může být příjemným odreagováním. Postihnout zaměstnance za „surfování“ na internetu lze. Využívá totiž pracovní prostředky zaměstnavatele pro soukromou potřebu. Míru postihu posoudí zaměstnavatel. Právníci doporučují pravidla použití internetu a monitoringu zakotvit vnitřním předpisem.

10 Věcí, které produktivní lidé ráno nikdy nedělají

Velká produktivita začíná v okamžiku, kdy se probudíte. Cílem je vytvořit dobrý precedens pro zbytek dne. Jestliže ale začnete každé zbrusu nové ráno s pomalým a nudným nástupem, tento pocit se bude přenášet po celý den na všechny věci, které jste plánovali, což pro vás není moc povzbuzující.

Není příliš obtížné naučit se začlenit do svého života určitou produktivitu, větší výzvou je odnaučit se návyky, díky nimž jste méně produktivní. Je ironií, že právě toto odnaučení může být z dlouhodobého hlediska užitečnější pro váš pokrok! Zde je deset věcí, které produktivní lidé ráno nedělají.

1. NEPIJÍ KÁVU OKAMŽITĚ

Nejste opravdu vzhůru, dokud si nedáte svůj první šálek kávy? Všimli jste si ale, že káva na vás nemá stejný účinek jako dříve? Ach, ta fantazie, že droga zvaná kofein, vás ráno postaví na nohy. Jenže jak studie ukázaly, hladina kortizolu je nejvyšší, když se probudíte.

Pití kávy, když máte vysokou hladinu kortizolu, povzbuzuje tělo k budování odolnosti vůči kofeinu – naruší se tedy přirozený proces probuzení. Jaké je řešení? Odpověď: Voda! Vědci prokázali pozitivní vztah mezi pitnou vodou a zvýšeným kognitivním výkonem – přesně to, co chcete hned ráno! Voda pomáhá nastartovat váš metabolismus na celý den.

Má okamžitý pozitivní dopad na váš oběhový systém a jak krev začne do vašeho těla proudit plynuleji, přichází okamžité probuzení.

2. PRODUKTIVNÍ LIDÉ IHNED NEKONTROLUJÍ SVŮJ TELEFON

Všimli jste si, že s tím, jak rychle se události odehrávají, se zdá být správné kontrolovat aktualizace a novinky hned ráno? Je však snadné se dostat do cyklónu, což je cyklus zpráv a následného zjištění, že uběhlo několik hodin a vy jste stále v posteli! Co dělat? V ideálním případě byste měli zkontrolovat svůj telefon nebo internet až poté, co jste již provozuschopní. Dejte si čas a prostor, abyste byli naladěni sami na sebe a nahraďte tuto aktivitu něčím příjemnějším a uklidňujícím.

Svět může být dost tvrdý, takový i je – tak proč se místo toho nedívat na začátek dne pozitivně a produktivně?

3. NEUŽÍVEJTE TUNY ALARMŮ

Patříte mezi ty, kteří mají na telefonu alespoň pět budíků? Možná jste vinni z toho, že jich máte tolik a stále spíte a spíte. Můžete sice tvrdit, že toto je jediný způsob, jak se můžete probudit, ale ve skutečnosti tomu tak není.

Všechno je to zbytečná práce a zpožďuje proces probuzení. Vy se jen musíte ujistit, že spíte správně a poté trénovat, abyste se probudili na svůj první budík bez nějakého dalšího posouvání.

Tímto způsobem můžete zajistit, že váš spánek i váš čas budou efektivní!

4. NAPLÁNUJÍ SI DEN

Necháváte všechno náhodě nebo máte raději přesný plán dne? Pokud nebudete mít schůzky, kterých se máte zúčastnit, svůj den si nenaplánujete? To je ve skutečnosti na škodu, protože to znamená, že stres je na denním pořádku a ve finále na nic nemáte čas.

Řešení? Kalendář – pomůže naplánovat seznam úkolů večer před tím, než jdete spát a ráno efektivně využijete čas a energii tak, abyste je měli po celý den. Po několika týdnech plánování se budete cítit pozitivněji a produktivněji.

Není nic zábavnějšího a na srdci hřejícího, než když si odškrtáváte úkoly pro daný den! Dávejte však pozor, abyste stanovili zvládnutelný počet cílů – 3 je dobré číslo pro začátek!

5. NEROLUJÍ V NEGATIVNÍCH NOVINKÁCH

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector