Rohlík.cz spustil novou službu, vyzvedávání nákupů v Rohlík Pointech

Výdejní boxy Rohlik.cz se rozrůstají v kancelářích, nově jsou přístupné také v nákupních centrech – Marketing Journal

12. 11. 2019 | redakce

Výdejní boxy Rohlik Point začaly ve velkých office centrech a jako firemní benefit v centrálách Seznam.cz nebo ČSOB. Nyní se více rozrůstají i v obchodních centrech. Nově jsou také v OC Černý Most a Westfield Chodov. Výhodou je možnost objednat i menší nákup od 100 korun s dopravou zdarma.

Rohlík.cz spustil novou službu, vyzvedávání nákupů v Rohlík Pointech

Nový způsob doručování nákupů je deset měsíců od svého spuštění stále populárnější. V současné době je v Praze a v Brně rozmístěno celkem dvacet zařízení Rohlik Point. Kromě soukromých firem jako například Seznam.

cz a ČSOB, kde je služba čistě zaměstnaneckým benefitem, stojí boxy i ve větších office centrech metropole, jako jsou Anděl Park na Smíchově, Coral Office centrum v Nových Butovicích a v karlínském Meteoru. Nyní vyrostly i v obchodních centrech a může je tak využít úplně každý. „V září jsme instalovali Rohlik Point do budovy Sazky, Obchodní centrum Černý Most a Westfield Chodov. Další veřejný je navíc umístěný u našeho skladu v Liboci,“ prohlásil Čupr.

Lidé si pochvalují, že si díky Rohlik Point mohou objednat i menší nákup od 100 korun s dopravou zdarma. Nemusí se zastavovat v obchodech a trčet v nich ve frontě u pokladny. Už do dvou hodin od objednávky si z boxu vyzvednou tašky a mohou odjet rovnou za rodinou.

„Právě jsme ukončili pilotní provoz a služba perfektně plní to, co jsme od ní očekávali. Oproti klasické dovážce z Rohlik.cz je možné si nákup objednat již v hodnotě od 100 korun s dopravou vždy zdarma.

Nákup na zákazníky také vždy v rámci daného časového úseků počká, není tedy potřeba se s kurýrem v danou dobu potkat,“ popsal Čupr výhody Rohlik Point.

Rohlík.cz spustil novou službu, vyzvedávání nákupů v Rohlík Pointech

Jak Rohlik Point vypadá? Zhruba dvoumetrový box je rozdělen na dvě částichlazenou část s mrazákem a nechlazenou. Udržuje tak správnou teplotu pro uložení masa nebo zmrzliny, což je vidět i na obrazovce. Odemyká se unikátním PIN kódem a tašky jsou označeny štítkem se jménem zákazníka.

Rohlík.cz spustil novou službu, vyzvedávání nákupů v Rohlík Pointech

Co si do Rohlik Point lidé nejvíce objednávají? „Velmi oblíbené jsou kancelářské svačinky a rychlé obědy, ale také klasické večerní nákupy, které ocení především ti, kteří se nechtějí po práci stavovat v obchodě nebo kteří dojíždějí do práce autem,“ řekl Čupr. „Nejvytíženější jsou prozatím odpolední objednávky, které si zákazník může vyzvednout od 15:30 až do noci,“ dodal Čupr s tím, že v budoucnosti chce Rohlik.cz instalovat několik set boxů po celé České republice.

ŘETĚZCE TESTUJÍ VYZVEDÁVÁNÍ NÁKUPŮ

Rohlík.cz spustil novou službu, vyzvedávání nákupů v Rohlík Pointech

V Tesco a Globusu nákup naloží do auta, zatímco jinde sázejí na hygienu a síť prodejen.

Řetězce vstoupily do druhého nouzového stavu s dotaženými hygienickými opatřeními, revoluce podobně naprosto bezkontaktního vyzvedávání nákupů formou schránek či drive thru však zatím plošně nenabízí.

Nejdále je v tomto ohledu patrně Tesco, které využívá své kompetence z online prodeje, resp. schopnost zboží „nasáčkovat“. Jedná se o službu Klikni+Vyzvedni, kdy si zákazník během stanoveného časového úseku přijede pro zboží k prodejně. „Celý nákup naložíme přímo do vašeho kufru, takže ani nemusíte vystoupit z auta,“ píše Tesco na svém webu.

Podle mluvčího Václava Koukolíčka vyzvedávání aktuálně funguje na dvanácti prodejnách, tři z nich jsou v Praze.

Podobnou službu iGlobus už delší dobu nabízí stejnojmenný hypermarket v prodejně v pražském Zličíně. „V úvaze je její rozšíření, ale i dovoz objednaného nákupu k zákazníkům. V současnosti je Globus bezesporu jedničkou v moderních technologiích,“ domnívá se Lutfia Volfová, tisková mluvčí Globusu.

Naráží tím například na 3000 skenerů Scan&Go, které má řetězec ve všech svých prodejnách. „Budoucnost vidíme v konceptu „unified commerce“, kdy nakupování bude především zákaznickým zážitkem bez ohledu na platformu, tedy online řešení či nákup přímo v prodejně,“ říká s tím, že firma bude tento koncept nadále rozvíjet.

V Bille zase sázejí na co největší fyzickou dostupnost, neustále proto rozmnožují své kamenné prodejny. Za uplynulých pět měsíců otevřeli sedm nových prodejen.

„Z první vlny koronavirové krize vyplynulo, že i když část zákazníků vyzkoušela nákup potravin online, většina z nich se vrací k osobnímu nákupu v kamenných obchodech.

Společnost Billa se tedy spíše koncentruje na expanzi svých kamenných prodejen, aby byla zákazníkovi blíže a více dostupná,“ říká Dana Bratánková tisková mluvčí společnosti Billa. Nový způsob prodeje nebo výdeje nechystají podle vyjádření společnosti ani v Albertu.

VYTÍŽENÁ OSTRAHA

V diskontech Kaufland i Lidl možné obavy nakupujících rozptylují zajištěním rozestupů a důsledného nošení roušek s pomocí ochranky. „Zaměstnanec bezpečnostní agentury po celou otevírací dobu u vchodu do prodejny aktivně kontroluje dodržování zakrytí dýchacích cest.

Hlídají se i rozestupy na prodejní ploše, zejména v úseku pečiva, i velikost skupiny vstupující do obchodního domu a pohybující se po prodejní ploše,“ popisuje režim Kauflandu mluvčí Renata Maierl. Podobné je to i v Lidlu.

„Dodržování bezpečnostních opatření kontrolují pracovníci ostrahy,“ říká tisková mluvčí Lidl Iveta Barabášová.

V Penny přetrvává starostlivost o blaho zaměstnanců. „Všem zaměstnancům poskytujeme již od jarních měsíců v rámci prevence respiračních onemocnění pomeranče, zázvor, citrony a med.

Investovali jsme již desítky milionů korun mimo jiné do preventivních a hygienických opatření.

Zaměstnancům jsme jako poděkování za jejich nasazení celkem rozdělili přes 40 milionů korun,“ říká Tomáš Kubík, manažer komunikace Penny Market.

ODSKAKUJÍCÍ E -COMM

Na vlnu bezkontaktního nakupování ovšem naskočili v Rohlik.cz. Takzvané Rohlik Pointy nebudou už jen v kancelářích, obchodník testuje i venkovní samoobslužná místa pro veřejnost, která mají sloužit pro menší nákupy. Zatím jen v Praze jich má být do roka stovka.

Do sektoru potravin navíc jednou nohou vkročily už i velcí internetoví obchodníci Mall.cz a Alza.cz, kteří prodávají trvanlivé potraviny. Impulsem byl první nouzový stav, kdy se lidé masově předzásobovali. Oba e-commerce hráči přitom disponují širokou sítí výdejních boxů, které bezkontatní nakupování umožňují.

Technické řešení pro systém pick- up přitom na trhu je. Nabízí je například firma Blocks, která své inteligentní boxy prodává firmám, družstvům, landlordům a pokukuje i po obchodních domech.

Zdroj: Marketing & Media

Rohlik.cz: Největší český online prodejce potravin dostal nouzovým stavem nový impulz

Pandemie covidu-19 a nouzový stav vyhlášený v březnu výrazně ovlivnily chování spotřebitelů.

Rohlíku tak krátkodobě prudce vzrostly objednávky, ale zkušenost z jara 2020 může mít i dlouhodobé pozitivní dopady na segment rozvozu potravin.

„Spotřebitelé, kteří za normální situace nepoužívali rozvážkové služby, se je totiž za mimořádných okolností naučili využívat,“ říká analytik J&T Banky Pavel Ryska.

Společnost Rohlik.cz Finance loni vydala dluhopisy splatné v roce 2023 v objemu 777 mil. Kč a s pevnou úrokovou sazbou 6,6 % p. a. Tuto emisi dvakrát navyšovala až na současné schválené maximum emise 1165,5 mil. Kč. „Na dluhopis se vztahuje mimo jiné finanční kovenant loan-to-value společnosti Velká pecka, která provozuje portál Rohlik.cz,“ dodává Pavel Ryska.

Nouzový stav znásobil nákupy online

V důsledku šíření nového koronaviru vyhlásila vláda ČR 12. března nouzový stav, v jehož rámci omezila volný pohyb osob a nařídila uzavření většiny obchodů. Přestože nebyly uzavřeny žádné prodejny potravin, obavy z šíření nemoci a výzvy vlády k setrvání doma vedly k prudkému nárůstu online nákupů i v tomto segmentu.

Podle odhadů České spořitelny z analýzy platebních karet v prvních čtyřech týdnech karantény vzrostly online nákupy domácností až na dvojnásobek hodnot z roku 2019, avšak u online nákupů potravin byl nárůst ještě řádově větší: nárůsty podle ČS činily 200–300 % meziročně.

Za pět let jedničkou na trhu v ČR

Po vyhlášení nouzového stavu Rohlík rychle spustil služby Suchý Rohlík a Rohlík Mini, které pokrývaly všechny regiony České republiky.

„Dlouhodobě chce Rohlík obsluhovat všechna města v Česku s populací nad 30 000 obyvatel a pokračovat s expanzí do sousedních zemí jako Rakousko či Německo,“ popisuje Pavel Ryska.

Budete mít zájem:  Jak poznat nebezpečnou závislost na lécích?

Drtivou většinu objednaného zboží tvoří různé druhy potravin, menší podíly má drogerie a kosmetika či potřeby pro domácnost a kancelář.

V internetovém prodeji potravin je nyní Rohlík dle tržeb jedničkou na českém trhu, následován Teskem a Košíkem. Čtvrtým subjektem na trhu byl Koloniál, ten byl však v roce 2017 majitelem Mall Group sloučen s Košíkem.

Co bude dál?

„Vznik této nové nákupní zkušenosti může znamenat průlom v penetraci trhu ze strany Rohlíku a dalších rozvážkových služeb.

Jejich službu objevili zákazníci, kteří by ji za normálních okolností pravděpodobně ani nevyzkoušeli.

Další zákazníci, kteří o službě věděli nebo už ji využili, si mohli na rozvážku potravin během karantény více zvyknout, a je proto pravděpodobné, že ji budou používat více než před karanténou,“ konstatuje Pavel Ryska.

Po skončení celostátní karantény a odeznění největšího strachu z covidu-19 přirozeně klesla mimořádná poptávka po online prodeji potravin.

Nicméně část z nově získaných zákazníků u Rohlíku pravděpodobně zůstane, což trvale zvýší tržby i zisk.

Navíc vývoj během léta 2020 naznačuje, že pandemie covidu-19 nebyla jednorázovou záležitostí, ale že vlny nemoci se vracejí a mohou se vracet i v budoucnu.

Recese je neznámou pro rozvoz potravin

Ekonomika České republiky podobně jako sousední země s vysokou pravděpodobností letos projde mimořádně hlubokou recesí s propadem HDP o cca 5–15 %. S tou bude spojen růst nezaměstnanosti, zpomalení růstu mezd a zvýšená nejistota zaměstnanců a podnikatelů ohledně budoucích příjmů. Toto vše zřejmě povede k omezení spotřeby.

Výhodou Rohlíku je, že jádrem sortimentu je zboží základní potřeby (potraviny, drogerie, léky), jehož nákupy nebývají cyklické. „Nicméně i tak se recese podle nás může projevit.

Zákazníci budou cenově citlivější a budou více porovnávat ceny Rohlíku s cenami v kamenných obchodech, mohou se více vyhýbat dražším položkám a zvažovat, zda má smysl objednávat u Rohlíku menší nákupy, u nichž se připlácí za rozvoz.

Segment rozvážky potravin je relativně nový a nemáme žádnou historickou zkušenost s tím, jak reaguje na recesi v ekonomice,“ říká Pavel Ryska.

Přes tyto faktory se Ryska domnívá, že strukturální posun zákazníků ve prospěch nákupů online bude pokračovat. „Tempo růstu výrazně zvolní z mimořádných výsledků v březnu a dubnu, ale i nadále očekáváme dvouciferný meziroční nárůst tržeb.

Přestože rok 2020 bude pravděpodobně rokem zatím nejhlubší recese v historii České republiky, hospodaření Rohlíku bude právě letos podpořeno silnou výkonností v březnu a dubnu, v nichž samotných mohla společnost podle nás vytvořit zisk EBITDA asi 30–50 milionů Kč.

EBITDA za celý účetní rok 2018 přitom činila 32 milionů Kč.“

Základní informace o společnosti: Rohlik.cz je přední český prodejce potravin a dalšího zboží přes internet. Společnost je nyní jedničkou na českém trhu před Teskem a Košíkem. Firma koncem roku 2019 expandovala i na maďarský trh, když začala obsluhovat Budapešť.

Prodej a rozvoz zboží přes stránky www.rohlik.cz provozuje společnost Velká pecka, s. r. o. V ní vlastní většinový podíl společnost Rohlik.cz Investment, a. s., která je ručitelem dluhopisů společnosti Rohlik.cz Finance, a. s. Vlastníkem společnosti Rohlik.cz Investment je Tomáš Čupr.

Upozornění

Uvedené informace představují názor J&T Banka, a.s., který vychází z aktuálně dostupných informací v čase jeho zhotovení k výše uvedenému dni. Uvedené informace nepředstavují nabídku, investiční poradenství, investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani analýzu investičních příležitostí.

Uvedené prognózy nejsou spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti. J&T Banka, a.s., nenese žádnou odpovědnost, která by mohla vzniknout v důsledku použití informací uvedených v tomto materiálu. O případné vhodnosti investičních nástrojů se poraďte se svým bankéřem, investičním zprostředkovatelem nebo jeho vázaným zástupcem.

RESTART: Obsloužili jsme dvakrát tolik objednávek, než před krizí, říká ředitel Rohlik.cz

Kdy jste si poprvé uvědomili během začátku šíření koronaviru, že je to pro Rohlik.cz velká šance, protože lidé budou muset zůstat doma a do běžných obchodů se nedostanou?Na začátku nouzového stavu jsme si uvědomili obrovskou zodpovědnost, že jsme jedna z mála infrastruktur, která je schopna doručit zákazníkům potraviny až domů.

Napnuli jsme síly a snažili se uspokojit co možná nejvíce objednávek našich zákazníků proto, aby mohli zůstat v bezpečí domova. Měli jsme možnost poskytnout službu i těm zákazníkům, kteří do té doby on-line nákup potravin nevyzkoušeli. Ale fungovali jsme v nestandardních podmínkách – poptávka převyšovala naše možnosti.

Snažili jsme se tedy jednak navýšit naše skladové i doručovací kapacity a zároveň držet úroveň našeho servisu tak, aby byli zákazníci spokojeni. Zároveň jsme snažili nabídnout co nejvíce závozových oken zákazníkům, kteří s námi pravidelně nakupovali již před začátkem nouzového stavu.

Proto jsme jim zdarma přiřazovali Premium účet, aby měli přednostní sloty a ty jsme pravidelně každý den navyšovali, takže zákazníci si mohli objednat na ten samý den i v době největší poptávky.

Jak rychle jste museli reagovat? Třeba co se týče navýšení počtu pracovníků, začali jste dokonce zavážet zboží do skladu i v noci.Museli jsme reagovat doslova ze dne na den. Nábor probíhal u brigádníků na sklad, kde se nám hlásily stovky lidí, kteří nemohli vykonávat svojí profesi a ucházeli se o brigádu. Také jsme přijímali kurýry.

Začali jsme naskladňovat zboží přes noc, abychom měli přes den maximální kapacitu pro chystání nákupů. Také jsme pro zákazníky v momentech, kdy byl náš systém přetížen, zavedli “on-line frontu”, kdy byli informováni, za kolik minut na ně dojde řada, aby nemuseli čekat u počítačů.

Zároveň bylo potřeba zavádět úpravy v procesu doručování, aby bylo bezpečné.

Jak složité bylo vypořádat se právě se všemi hygienickými a pandemickými opatřeními při každodenním setkávání s klienty i mezi zaměstnanci navzájem?V Rohlíku jsme zvyklí neustále naše služby vylepšovat a inovovat, takže v procesu změny je náš tým neustále.

Teď jsme museli přidat ještě bezpečnostní pravidla, která souvisela interně především s minimalizací kontaktu kolegů mezi sebou na pracovišti. Měli jsme tedy skupinky, které měly takový režim, aby se minimalizoval jejich kontakt v šatnách, při přestávkách a lidé z kanceláře měli home office.

Co se kontaktu se zákazníky týká, tak jsme nejprve zrušili hotovostní platby, následně omezili počet položek sortimentu na nákup na 45, následně na 35, abychom mohli obsloužit více zákazníků. A roušky, rukavice a desinfekce vozů i skladů byla samozřejmostí.

Kurýři při doručování nechávali nákup zákazníkovi za dveřmi, poodstoupili do bezpečné vzdálenosti a počkali, než si zákazník nákup vyzvedl. Speciální servis jsme měli pro nejohroženější zákazníky – seniory.

Těm jsme připsali členství v klubu Premium, takže se dostali k dřívějším termínům pro doručení nákupu, asistovali jim s objednávkou kolegové na zákaznické lince na telefonu a především od nás dostávali třicet procent hodnoty nákupu zpět na zákaznický účet v kreditech na další nákup.

Jak velký růst jste v době pandemie zaznamenali?Co se týká našeho výkonu, tak jsme se zdvojnásobili – byli jsme schopni obsloužit dvakrát tolik objednávek, než před koronakrizí.

Jsou mezi novými klienty ve větší míře i senioři, z jejichž strany nebylo před pandemií na možnost on-line nákupu z mnoha důvodů možná ani pomyšlení?Ano, jak jsem zmínil, právě seniorům jsme se snažili on-line nákup maximálně zjednodušit. Jako jediní měli výjimku a mohli platit i hotově a mají u nás možnost realizovat nákup telefonicky. My ale na seniory myslíme dlouhodobě a řadu výhod u nás mají všichni zákazníci 65+ v klubu Rohlík bez bariér.

Vymysleli jste několik nových projektů, například Suchý Rohlík. Kolik z nich pokračuje i nyní, když se hodně věcí vrátilo do normálu? Jak velký zájem o tyto akce byl a je?Chtěli jsme zajistit možnost objednat si trvanlivý sortiment on-line s doručením do druhého dne každému v Česku, proto jsme s externím logistickým partnerem spustili službu Suchý Rohlík.

Pro další navýšení kapacity a rychlé doručení do 90 minut v Praze a okolí jsme zavedli Turbo Rohlík. A pro pomoc šéfkuchařům a restauracím jsem měli službu Rohlík Bistro a nabízeli jsme šokově zachlazené speciality z vyhlášených restaurací s dovozem až domů. Byla to pro restaurace možnost, jak se efektivně dostat ke svým zákazníkům a oslovit nové.

Budete mít zájem:  5 tipů, jak přežít noční směny

Právě tato služba se setkala s takovou oblibou u zákazníků, že jsme ji po koronakrizi zachovali a zahrnuli do naší běžné nabídky v rámci vlastní řady produktů Bez kompromisu. Zákazníci si mohou objednávat své oblíbené pokrmy z pražských restaurací, v září přidáme ještě brněnské. Ostatní dvě služby jsme po skončení pandemie uzavřely.

Zkušenosti, které jsme z nákupního chování zákazníků v dalších regionech získali, využijeme v další expanzi do českých regionů.

Do některých nových lokalit už jste expandovali.

Jak velké rozšíření po Česku, případně i do zahraničí chystáte?Co se týká expanze v Česku, ta je navázána na rozšíření našich skladů jak v Praze, kde díky novému skladu v Horních Počernicích budeme schopni obsloužit i širší okolí a dále pracujeme na zdvojnásobení kapacity skladu v Brně.

V zahraničí fungujeme pod značkou Kifli.hu v Maďarsku, koupili jsme podíl v bulharské jedničce v prodeji potravin on-line eBag a ještě letos plánujeme otevřít Rohlík v Rakousku pod značkou Gurkerl.at. Příští rok se chystáme na vstup do Německa.

V Česku zároveň rozšiřujeme samoobslužné boxy pro vyzvednutí nákupu – Rohlík Pointy, které se osvědčily především v kancelářských budovách. Lidé si tam mohou objednat oběd nebo svačinu, ale i celý nákup třeba domů na večer. Jsou to právě Rohlík Pointy, které jsme v době pandemie použili pro pomoc těm, kdo byli v první linii a dali jsme je k dispozici do nemocnic pro lékaře a další personál.

Aktuálně Rohlik.cz přišel s novinkou pro větší šetrnost k životnímu prostředí. O co jde?Dlouhodobě se snažíme provozovat naše služby s ohledem na životní prostředí. Máme například celou naší flotilu aut na CNG pohon a testujeme i elektroauta. Naši vlastní řadu produktů Rohlik.

cz Bez kompromisu jsme zabalili do obalů šetrných k životnímu prostředí a právě u nich máme pro zákazníky i návod “Kam s obalem”, kde jim radíme, jak nejlépe obal, či jednotlivé jeho části třídit.

Zároveň máme kategorii sortimentu Otoč obal, ve které si zákazník může zakoupit trvanlivý sortiment, nebo částečně i drogerii či potravu pro domácí mazlíčky ve vratných obalech.

V samostatné sekci v našem on-line supermarketu Zachraň jídlo nabízíme zákazníkům nákup potravin s blízkou expirací za výrazně nižší ceny. Zákazníci tak mají možnost pomoci minimalizovat plýtvání potravinami. V Rohlíku vyhazujeme čtyřikrát méně jídla než běžné řetězce.

Díky symbolu zeleného lístečku u volných časových slotů se může zákazník přidat se svým nákupem „k sousedovi“, čímž se rozumí adresa, ze které si objednal jiný zákazník v blízkém okolí. Podpoří tak efektivnější a šetrnější rozvážku. Stále se snažíme snižovat počet papírových tašek.

Každá Rohlík taška má navíc certifikát, který zaručuje, že při její výrobě nedošlo k drancování lesů.

Nákup bez front a nákazy. O potravinové boxy se zajímá i Česká pošta

V Praze i regionech se začíná „díky“ covidu rozvíjet rychlý a bezkontaktní výdej potravin v blízkosti domova.

Reakce na pandemii pomáhá rozvíjet nové technologie a služby. Jedním z příkladů jsou venkovní boxy na potraviny. Rozvíjí je COOP a Rohlík. Uchovají potraviny čerstvé a lidé si je můžou vyzvednout například cestou z práce.

Koronavirus urychlil zavádění automatických potravinových výdejních boxů, v nichž si Češi mohou vyzvedávat nákup podobně, jako si vyzvedávají elektroniku a další nepotravinové zboží v samoobslužných boxech Mallu, Alzy či Zásilkovny.

V regionech je jako první otevřela Skupina COOP, jež v Čechách a na Moravě sdružuje téměř 2500 prodejen, které v roce 2019 vykázaly obrat přes 29 miliard korun.

„O zavedení jsme uvažovali už několik let. Pandemie naše rozhodnutí urychlila.

Chtěli jsme, aby lidé nemuseli jezdit na nákupy daleko do velkých měst, tak jsme v létě spustili e-shop s širokým sortimentem a v září jsme v Sezimově Ústí otevřeli první automatický výdejní box, kde mají lidé uložen v chladu svůj nákup a na vyzvednutí mají celý den,“ popisuje mluvčí Svazu českých a moravských spotřebních družstev Lukáš Němčík.

Takto vypadá výdejní potravinový automat COOP.

Zájem o novinku je podle něj obrovský. Do výdejního boxu, kterému se otevřou příslušná dvířka po načtení kódu z objednávky, si nechává dovážet zboží polovina zákazníků e-shopu.

Cena za doručení nákupu do výdejního boxu a na prodejnu je přitom stejná, výdejní box je však výhodnější v tom, že si jde objednané potraviny vyzvednout plných 24 hodin, kdežto při vyzvedávání nákupu na prodejně (nyní to jde na 600 prodejnách COOP) mají kupující k dispozici mnohem kratší časový interval.

Lidé si podle Němčíka pochvalují to, že je pro ně nákup bezpečný a bez front a že si ho v automatech mohou vyzvedávat bez ohledu na to, jaké vládní restrikce zrovna platí při omezování chodu kamenných prodejen (regulace otevírací doby a počtu lidí v obchodech). Výrobcem automatů je česká firma 3iD z Vyškova.

Svaz spotřebních družstev proto po úspěchu prvního boxu rozšířil pilotní provoz do dalších dvou měst – Uherského Ostrohu a Ústí nad Orlicí – a do Vánoc hodlá otevřít další tři boxy v Hustopečích, Havlíčkově Brodě a Sušici.

Tento týden se navíc Skupině COOP povedlo domluvil na spolupráci s Českou poštou, která by měla využívat nechlazené přihrádky pro své zásilky a podle Němčíka by to mohlo být už na přelomu nového roku či na jeho začátku.

„Jak Česká pošta, tak i společnost COOP máme o vzájemnou spolupráci zájem a v průběhu několika málo týdnů by mělo být jasné, v jaké formě bude spolupráce probíhat.

Balíkoboxy jsou významným nástrojem, jak se přiblížit zákazníkům v neustále rostoucím segmentu balíků.

Jakmile budou dořešeny podrobnosti spolupráce, budeme o ní informovat veřejnost,“ uvedl k připravované spolupráci mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.

V Praze se na rozvoj venkovních potravinových výdejních boxů vrhl elektronický supermarket Rohlík.cz. První týden v listopadu spustil první takzvaný Rohlík Point na Proseku, tento týden otevřel další na Žižkově a do konce listopadu otevře ještě třetí u čerpací stanice MOL v Krči.

„Pilotní projekt outdoorových Rohlík Pointů jsme urychlili s ohledem na situaci s koronavinarem – tak, aby si zákazníci mohli nákup objednat z bezpečí domova a vyzvednout bez potřeby kontaktu s dalšími lidmi. Zájem o ně je veliký.

Denně doručujeme přes 100 objednávek.

Zaměřujeme se přitom na zákazníky doma, tedy rodiny, páry i jednotlivce v hustě obydlených částech měst,“ vysvětluje strategii rozvoje výdejních boxů mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda s tím, že do roka chce mít společnost 100 takových boxů.

Cílení na hustě obydlené části města se společnosti vyplácí. První Rohlík Point, který stojí na Proseku u projektu společnosti Finep (Prosek Park), tohoto developera zaujal.

„Naše motto zní: Bydlete tam, kde to máte rádi. A protože my se vždy snažíme stavět komplexní městské čtvrtě, které nabízejí příjemné bydlení, kde jsou hřiště, obchody a služby, tak se nám projekt Rohlík Point líbí.

Lidé na něj rychle a pozitivně reagovali, a pokud by měl přijít třetí lockdown, tak je dobré, abychom byli připraveni a nabídli lidem jednoduchou a rychlou cestu k zajištění chodu jejich domácností,“ říká mluvčí Finepu David Jirušek.

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Rohlík Point na Žižkově stojí u Residence Garden Towers společnosti Central Group. Pro spolupráci s tímto developerem však zatím podle firmy nejsou podmínky.

Developerská firma proto zvažuje umístit Rohlík Pointy do svých nových i už postavených projektů. Kolik by jich mohlo do roka být, však firma zatím přiblížit nechce. „Jednání ještě probíhají,“ dodává mluvčí.

A jak takové nakupování v Rohlík Pointu vypadá? Nákup objednaný na e-shopu si jde vyzvednout v boxech teoreticky už 60 minut po odeslání zakázky. Praxe je však taková, že kvůli velkému zájmu jsou výdejní okénka zaplněná a kupující musí zvolit jiný termín, který bývá volný třeba až druhý či třetí den.

Objednávat lze ze široké palety 16 000 položek – pečivo, ovoce, maso, alkoholické nápoje, drogerii, potřeby pro mazlíčky, léky, sýry a šunky či mražené zboží jako jsou zmrzliny a ryby. Každá kategorie zboží je uložena v jiné papírové tašce a zvlášť je také uložena a zabalená drogerie a léky.

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Budete mít zájem:  Vitamíny A Minerály Pro Sportovce?

Teplota ve výdejních boxech jde upravovat podle toho, jaké jsou v něm uloženy potraviny.

Výhodou boxu je to, že v něm jde regulovat teplota od -18 °C do +20 °C, a tak se člověk nemusí bát, že se mu objednaná zmrzlina rozteče. Plusem je i to, že za uložení nákupu v boxu se nepřiplácejí žádné peníze, kdežto za rozvoz domů kurýrem ano.

Po objednání nákupu dojde kupujícímu potvrzující esemeska, která mu připomene, kdy a v jakém časovém rozmezí si může nákup vyzvednout (zboží je uložené v okénku 2 hodiny a 45 minut). Když je nákup uložen do boxu, přijde kupujícímu druhá esemeska s kódem, kterým si otevře výdejní okénka.

Velké nákupy bývají rozdělený do několika okének. Když kupující naťuká na displej kód, nesmí se divit, že mu jedno výdejní okénko svítí například vlevo nahoře a druhé vpravo dole. Při vyzvedávání tašek nesmí kupující u jednoho okénka také příliš otálet, protože pak světlo u druhého okénka může zhasnout a kupující musí na displeji naťukat kód znovu.

Rohlík měl ještě před outdorovými boxy umístěné v kancelářských centrech takzvané indoorové Rohlík Pointy, celkem zhruba 30. Jejich vytíženost však nástupem lidí na home office značně klesla.

„Rohlík Pointy, které se ocitly v uzavřených budovách, jsme využili pro pomoc lékařům a zdravotníkům a umístili je v nemocnicích (např. Vojenská, Thomayerova) tak, aby měli zdravotníci snazší dostupnost potravin a jídel,“ dodává k využití dnes již méně využívaných vnitřních výdejních boxů Zdeňka Svoboda.

O zavedení potravinových boxů uvažuje i společnost Košík. „V současné době vlastní výdejní automaty nemáme, dlouhodobě však uvažujeme o jejich realizaci, ať už v městských blocích nebo v rámci office komplexů. Velký potenciál vidíme i v automatech na naše hotová jídla. Projekty máme zatím ve stadiu příprav,“ říká mluvčí firmy František Brož.

Podle Němčíka z COOP je realizace finančně náročná, protože každý výdejní automat stojí stovky tisíc korun.

Vyzkoušeli jsme nové výdejní boxy Rohlíku. V Evropě patří k unikátům a nákup si v něm můžete vyzvednout do hodiny

Počet balíčků a nákupů, které nakupující dělají online, neustále roste, což pro obchodníky a logistické společnosti znamená o to větší nápor na dopravu a správnou organizaci zásilek.

Stále populárnější se přitom stávají výdejní boxy, které provozuje například Alza nebo Mall, v poslední době je představila Zásilkovna i internetová lékárna Pilulka a firma Balíkobot je chce všechny v Česku propojit.

Pozadu přitom nezůstává ani největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz, který své výdejní boxy poprvé představil již před dvěma lety.

Tehdy své Rohlik Pointy začal umísťovat zejména do kancelářských budov, kde je mohli využívat zaměstnanci firem, a aktuálně jich má rozmístěných přes tři desítky.

O rok později jich několik rozmístil také do obchodních center jako Westfield Chodov nebo Centrum Černý Most.

Teď online prodejce potravin, který založil Tomáš Čupr, přichází s další novinkou. V listopadu začal svoje výdejní boxy umísťovat také do vnějších prostor, jak jsme zvyklí u jiných e-shopů. První lokací bylo pražské metro Střížkov (Prosek Park), tento týden pak Garden Towers na Žižkově a čerpací stanice Mol v Krči. Letos by se měla další lokalita otevřít ještě na Praze 6.

Do roka by jich mělo stát v ulicích přibližně sto, přičemž Rohlík při umísťovaní outdoorových výdejních boxů cílí zatím na Prahu a časem pravděpodobně přidá Brno. V moravské metropoli aktuálně rozmisťuje zmíněné indoorové varianty, jedna se nachází v ZET Office.

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Při posuzování lokalit v Rohlíku vyhodnocují několik faktorů. Jednak na rychlost dovozu s ohledem na vzdálenost od svých skladů, dále na potenciál zákazníků v lokalitě, poptávku stávajících zákazníků či blízkost bytových komplexů a kanceláří.

„Cílem je vytvořit superrychlou unikátní službu. Do našich Pointů doručujeme plný sortiment již do šedesáti minut od objednání,“ popisuje Ladislav Janckulík, projektový manažer strategických projektů. Rohlík zákazníkům nabízí možnost nechat si doručit nákup už od výše 100 korun (při donášce nákupu domů je to od 500 korun) s tím, že doprava je vždy zdarma.

Podle Janckulíka je služba určená hlavně pro malé a rychlé nákupy, nebo pro zákazníky, kteří neví přesný čas, kdy se dostanou domů. Z technologického pohledu přitom jde o náročné řešení, protože různé druhy zboží vyžadují různé podmínky. To je také zásadní rozdíl proti jiným výdejním boxům, kam se obvykle dávají balíky s netrvanlivým zbožím, které nepotřebuje speciální zacházení.

„Samoobslužná výdejní místa potravin s oddělenými teplotními režimy jsou jedinečná v kontinentální Evropě. Dnes si můžete suché a chlazené potraviny vyzvednout nejblíže v Anglii. My pak nabídneme vyzvednutí odděleně suchých teplotně temperovaných a chlazených plus mražených potravin. Oddělené teplotní režimy jsou nutné pro udržení kvality potravin,“ popisuje Janckulík.

Jak Rohlik Pointy fungují v praxi

Při příležitosti spuštění Rohlik Pointů na pražském Žižkově jsme si nový způsob nákupu na Rohlíku sami vyzkoušeli. Pro důkladné otestování různých teplotních podmínek boxů a dalších nákupních specifik jsme nákup složili z trvanlivého (těstoviny, čaje), chlazeného (sýry) a mraženého (maso) zboží včetně drogerie (toaletní papír) a alkoholu (pivo).

U poslední položky jsme ovšem narazili již během nakupování. Na to, aby mi Rohlík mohl do boxu doručit pivo, potřebuje ověřit můj věk, což se dá jedině při donášce domů. V takovém případě kurýr ověří věk zákazníka a zapíše jej do systému, což do budoucna umožňuje objednávat do výdejních boxů i alkohol.

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Zároveň se nám nepodařilo otestovat schopnost Rohlíku doručit nákup expresně do 60 minut. Ve středu v 9.30 při tvorbě objednávky byl nejbližší dostupný termín až v 15.

30, což je v aktuální situaci a s ohledem na omezený provoz kamenných obchodů přijatelné.

Pravděpodobně ze stejného důvodu byl navíc nákup opožděn o 40 minut, o čemž mi dala vědět automatická SMS půl hodiny před deklarovaným časem vyzvednutí.

Po vložení nákupu do boxu kurýrem mi následně přišla SMS s PIN kódem. Po zadání kódu na místě mi automat odemkl dva boxy – jeden obsahující tašky s čerstvým, nechlazeným zbožím a drogerií, další pak chlazený s dvěma taškami. Jedna z nich byla s mraženým zbožím uloženým na sáčku suchého ledu se vzkazem, abych v boxu led nechal pro mražené objednávky dalších zákazníků.

Veřejné Rohlik Pointy tak fungují mírně odlišným způsobem oproti těm, které firma rozmístila do soukromých kancelářských prostor, kde jsou jednotlivé nákupy umístěné společně v jednom velkém boxu a firma se spoléhá na poctivost zákazníků, že si nevezmou zboží patřící někomu jinému.

U testování boxu mě však zaujala ještě jedna věc – moje objednávka byla k dispozici pro vyzvednutí jen v časovém okně od 15.30 do 18.15. Jednak aby bylo zboží čerstvé a také aby nezabíralo příliš dlouho místo pro další nákupy. Logicky mě však zajímala otázka, co se stane, pokud to v daném termínu nestihnu.

„Pokud si zákazník nákup nevyzvedne, nejdříve ho kontaktujeme a až poté vezeme nákup případně zpět na sklad. Pokud si zákazník nákup nevyzvedává opakovaně, dostane pokutu. Každopádně zákazník za nevyzvednutý nákup předem zaplatí, takže se nevyzvednutí nestává často,“ vysvětlila mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda Kuhnová.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector