Poškodil vás obchodník? Braňte se!

Většina internetových prodejců ví, že zbožové vyhledávače patří mezi velmi dobrý a poměrně levný kanál, pomocí kterého lze dostat zákazníky na e-shop. Stačí příslušný obchod zaregistrovat a zvolit správnou strategii jak své zboží zvýraznit před konkurencí.

Vybuduj si dobrou pověst

Budování dobré pověsti pomocí uživatelských ohlasů patří mezi takové strategie. Pozitivní ohlasy přesvědčí váhající kupce, případně zvýrazní e-shop před méně úspěšnou konkurencí. Podmínkou ovšem je, aby daný vyhledávač uživatelské hodnocení umožňoval. Jedním z takových vyhledávačů, který na uživatelském hodnocení elektronických obchodů a konkrétních produktů staví je Heureka.cz.

Poškodil vás obchodník? Braňte se!

Na Heuréce může hodnotit kvalitu obchodu i jím nabízených produktů každý návštěvník tohoto vyhledávače. Tím napoví dalším potenciálním kupcům co mohou od obchodu či produktu očekávat. Myšlenka je to výborná: „Sdílejme své zkušenosti a zlepšujme kvalitu internetových obchodů u nás“. Ovšem tento nástroj se dá lehce využít i k méně vznešené činnosti.

Když se nehraje fér

Pro konkurenta, který se neohlíží na pravidla „fair play“ není nic jednoduššího, než zde pořádně zkritizovat služby konkurenčního e-shopu a tak ho v očích zákazníků očernit. Stačí párkrát. Dobrá pověst se buduje postupně a pozvolna, ovšem ztrácí se až nepříjemně jednoduše. Ony negativní ohlasy mezi těmi pozitivními stejně vyniknou.

Podobnou zkušenost měl jeden z našich klientů. Tomu se na Heuréce objevily negativní ohlasy od „zákazníků“ neznámého jména, kteří si na jeho obchodě nikdy nic neobjednali. Řešení jak se těmto očerňujícím recenzím vyhnout přitom není složité. Stačí se zaregistrovat do programu Heuréka – Ověřeno zákazníky.

Nechme hodnotit jen ty, co nakoupili

Poškodil vás obchodník? Braňte se!Program „Ověřeno zákazníky“ totiž odděluje hodnocení běžných uživatelů od těch, kteří na daném e-shopu skutečně nakoupili. Formulář na hodnocení kvality e-shopu dostává pouze skutečný zázkazník až po dokončení objednávky. Do nedávna byly stále možné i recenze „neověřených“ uživatelů, ale nebyl jim dáván takový význam v celkovém hodnocení obchodu. Od konce července však Heuréka tuto možnost zakázala a nyní již e-shopy zaregistrované do „Doporučeno zákazníky“ mohou hodnotit pouze skuteční zákazníci.

Tím se riziko falešných recenzí výrazně snižuje. Ochrana to samozřejmě není stoprocentní. Stále je zde možnost, že konkurent provede objednávku a stane se tak „skutečným zákazníkem“.

Když pak zboží obdrží včas a v pořádku, v recenzi to prodejci stejně spočítá. Ovšem tomu se zabránit nedá. Stejně tak se nedá zabránit tomu, aby očerňující ohlasy šířil pomocí jiných kanálů než je vyhledávač Heuréka.

Každopádně je to krok k lepší objektivnosti celého systému.

Registraci do programu „Ověřeno zákazníky“ doporučujeme každému, kdo k internetovému obchodování přistupuje poctivě a nebojí se odezvy od svých zákazníků. Pokud máte problémy s konkurencí, která nehraje fér, je to navíc nástroj jak se jí bránit.

A co vy? Využíváte programu „Ověřeno zákazníky“? Máte jiné zkušenosti s falešnými recenzemi od konkurence? Znáte nějaké další způsoby jak se takovým ohlasům bránit?

⚔️ Braňte své zálohy před ransomwarem

Předpokládá se, že v letošním roce dojde každých 11 sekund k ransomware útoku. Celkové škody se určitě budou pohybovat v miliardách, což potvrzuje i příklad benešovské nemocnice, kde škoda jen za tuto jednu událost přesáhla částku padesáti milionů korun.

Moc na tom nezmění ani fakt, že se na konci ledna Europolu spolu s FBI a s úřady z Nizozemska, Německa, Francie, Litvy, Kanady, Velké Británie a Ukrajiny podařilo ovládnout infrastrukturu botnetu Emotet, který stál za šířením malware Trickbot a Ryut.

Stejný botnet se úspěšně pokusil o útoky i na jmenovanou nemocnici nebo OKD.

Společnosti běžně investují do bezpečnostních produktů, ale ani to není ???? zárukou, že podobný útok bude neúspěšný. Úplně poslední záchranou, která tak společnosti zůstane, je zálohovací řešení, které je schopno odolat i takovým útokům, případně vhodně nastavená zálohovací koncepce.

Malé a střední společnosti zároveň tíhnou k operačnímu systému Windows, který je – díky své relativní jednoduchosti, popularitě a rozšířenosti – velmi častým terčem útoků. A ani takový ransomware si nevybírá.

Nezáleží na tom, zda na daném serveru běží kritická databáze, souborový archiv, nebo zálohy. Data jednoduše zašifruje. Některé typy ransomware to administrátorům dělají ještě těžší.

Dříve, než zašifrují produkční data, kompromitují a poškodí zálohy tak, aby je nebylo možné použít pro obnovu.

❓ Lze se však proti takovým komplexním útokům bránit? Nepochybně ano ❗️

???? Elementární prevencí je pravidlo 3–2–1 pro zálohy – tři kopie, dvě různá zařízení, z toho jedno mimo lokalitu. Primární kopii využijeme pro operativní obnovu.

Zároveň bychom měli tuto kopii zkopírovat na jiné zařízení pro případ, že dojde ke kompromitaci zálohovacího systému, a tím       se poškodí i primární kopie.

V ideálním případě by sekundární kopie měla vznikat se stejnou pravidelností, jako vzniká záloha samotná.

Další kopii je vhodné vytvořit na médiu, které můžeme odnést do bezpečí. Médiem může být páska, přenosný disk nebo cloud (privátní či veřejný), který – na rozdíl od prvních dvou možností – není náchylný k mechanickému poškození. Tuto kopii můžeme vytvářet v rámci stávajícího zálohovacího plánu nebo například jednou týdně.

Bohužel určitá míra nepohodlí při použití pásek nebo přenosných disků vede ke kompromisům v podobě méně častých převozů zálohy mimo primární lokalitu. A právě tady nejlépe vyniknou výhody cloudového úložiště.

Nicméně, je potřeba zvolit takové řešení, které poskytuje efektivní deduplikaci záloh do cloudu, protože jinak by se podobné řešení mohlo značně prodražit.

Posledním střípkem do skládačky je použití vhodného zálohovacího software, který škody napáchané ransomware dokáže minimalizovat, a to nejen tím, že data budou obnovitelná. Jsou to téměř dva roky, kdy se v zálohovacím softwaru Veritas Backup Exec objevila funkcionalita Ransomware Resiliency.

Tako funkcionalita funguje na velmi podobném principu jako antivirová řešení. Procesy Backup Execu chrání úložiště se zálohami proti přístupu jiných procesů, takže ransomware, byť běží s povolením administrátora, nemá k danému úložišti přístup a nemůže tedy zálohy na něm uložené zašifrovat.

Pokud by chtěl ransomware tuto ochranu vypnout, nepodaří se mu to, protože Backup Exec rovněž chrání své procesy před kompromitací.

Je důležité zmínit, že pokud jsou zálohy umístěny na síťovém disku, může ransomware získat přístup k zálohám z jiného serveru, a tím tyto ochranné mechanismy obejít.

Naštěstí lze takovým nehodám předcházet, ať už vhodnou konfigurací nebo využíváním lokálních disků zálohovacího serveru pro ukládání záloh.

Jedině tak získáte jistotu, že poté, co ransomware zašifruje data uložená na produkčních serverech, bude možné tato data obnovit. Jednoduše, na pár kliků.

Nečekejte, až váš výrobce zálohovacího software přidá ochranu proti ransomware. S Backup Execem můžete mít lety prověřenou technologii již dnes. Přejděte na Backup Exec.

Poškodil vás obchodník? Braňte se!

Petr David, Interim Leader, Technical Sales, East Europe & Levant at Veritas Technologies

 Zajímá Vás ještě něco? Rádi Vám zodpovíme veškeré dotazy. ????

Braňte se i v drobných sporech, radí advokát aneb Jak vysoudit 561 korun

Tenhle příběh bude výjimečně trochu osobní. Na jeho počátku byla drobná nespravedlnost, nad kterou by většina z vás mávla rukou, a na konci nečekaný happy end a také dvě ponaučení. O nich ale až za chvíli.

Zápletka je úplně banální. Předloni jsem přes internet koupil mobilní telefon. Potřeboval jsem starou tlačítkovou nokii, kterou tehdy měli jen ve dvou e-shopech. Vybral jsem bez přemýšlení první z nich, Nejlevnějšímobily24.cz, a to byla chyba. Doručený mobil byl totiž zjevně použitý.

V zákonné lhůtě jsem proto odstoupil od smlouvy, mobil v původním obalu odeslal zpět a čekal na vrácení peněz. Jednoduché, ne? Kdepak. Místo toho následovala absurdně arogantní debata s majitelem dnes už uzavřeného e-shopu Pavlem Cigánkem, který peníze odmítal vrátit.

Ponaučení číslo jedna

Než někde nakoupíte, pečlivě si ověřte zkušenosti ostatních s vaším e-shopem. Tím spíš, když jde o malý obchod, navíc podle vzhledu webových stránek silně pofidérní.

Po měsíční debatě majitel obchodu komunikaci definitivně utnul. V té době mu chybělo doplatit ještě 561 korun. Tedy tak akorát, abych nad tím mávl rukou a řekl si, že šlo o daň za mou lehkomyslnost. To samé nejspíš dělají desítky z vás každý den. Nedělám si iluze.

Čtěte také: Ztracený kufr, zrušený let. Český startup pomáhá s vymáháním škody

Jenže tohle nebyl ten případ. A když mi v ostravském inspektorátu České obchodní inspekce přiznali, že Pavel Cigánek je u nich „známá firma“, ale že s jeho praktikami nic nezmůžou, naštval jsem se.

V té chvíli se na scéně objevuje služba VašeNároky.cz, kvůli které také tento článek vznikl. Brněnská společnost se totiž na jaře 2013 jako první v Česku začala zabývat podobnými drobnými občansko-právními spory, kvůli kterým byste si právníka nenajímali.

Princip je jednoduchý – pokud se VašeNároky.cz případu ujmou, nenesete žádné riziko ani další náklady. Když u soudu vyhrajete, firma si za svoje služby odečte nanejvýš 25 procent z vysouzené částky, pokud prohrajete, žádné další náklady za zastupování advokátem neplatíte.

Poškodil vás obchodník? Braňte se!

Petr Novák

„Máme kolem 500 až 600 případů měsíčně, ale z toho se dá reálně řešit tak polovina, možná tři čtvrtiny. V případech, kterých se pak ujmeme a řeší se soudně, máme úspěšnost 96 procent,“ říká hlavní právník advokátní služby Petr Novák s tím, že celkem už vyřešili kolem 2,5 tisíce případů.

Pravda, ten můj nebyl úplně typický – kvůli podobně extrémně nízkým částkám by se Novákovi a spol. k soudu chodit nevyplatilo. Častěji spíš řeší kompenzace za zpožděné lety, pokažené dovolené, újmy na zdraví nebo nároky proti pojišťovnám a realitním kancelářím.

Tedy výrazně vyšší částky, ovšem stále moc malé na to, aby vám stálo za to si kvůli nim najímat běžného právníka. „Třeba nedávno jsme řešili úmrtí papouška. Měl mít podle všeho vrozenou vadu, klientka ho reklamovala, ale prodávající odmítal peníze vrátit. Protistrana pak dokonce přinesla papouška k soudu, měli ho v mrazáku pro případ, že by se hodil důkaz,“ směje se Novák.

Čtěte také: Získejte od aerolinek desetitisíce zpět. Jak na kompenzace za zpožděný let

Když VašeNároky.cz před čtyřmi lety vznikaly, jedinou konkurencí byly firmy, které se zaměřovaly na nároky vůči leteckým společnostem. Sporům v jiných oblastech se tehdy nikdo systematicky nevěnoval. Výhodou ale bylo, že se soudy postupně začaly víc stavět na stranu spotřebitelů.

„To pro nás byl důležitý impulz,“ přiznává Novák. „Měli jsme ale také inspiraci ze zahraničí. Vzpomínám si, jak jsem v Americe listoval Žlutými stránkami, kde bylo snad 20 stran jen s inzeráty právníků, kteří se zabývají pokousáním od psů. Chtěli jsme i tady zaplnit díru na trhu,“ dodává.

Ponaučení číslo dvě

Když cítíte křivdu, braňte se. I když je škoda malá. „Nevzdávejte se a braňte se, protože právo je na vaší straně. Spousta firem má totiž svoji strategii postavenou na tom, že se lidé nebrání, protože si řeknou, že proti nim stojí silný subjekt, že to nemá smysl. My říkáme: Nic vám nehrozí, riziko prohraného sporu neseme my,“ říká Novák.

Budete mít zájem:  Mladý Ječmen Zdraví Az?

Mimochodem, pokud vracíte tak jako já zboží koupené přes internet, prodejce vám musí vrátit do poslední koruny celou částku, kterou jste zaplatili. Obvyklá finta, kdy se obchodník vymlouvá na poškozený obal, neobstojí, i kdybyste zboží vrátili úplně bez obalu.

Tím se dostáváme ke slibovanému happy endu. Pavel Cigánek u soudu prohrál a 561 korun, které dlužil, zhruba rok od začátku celého příběhu zaplatil. Nakonec ho ale vše vyšlo ještě dráž – kvůli nezaplaceným soudním výlohám, které se vyšplhaly až na 8,5 tisíce korun, skončil v exekuci s obstaveným účtem, jeho praktiky vyšetřuje policie a web Nejlevnějšímobily24.cz už neexistuje.

Braňte se! Co dělat, když v obchodě omylem něco rozbijete?

Foto: Andrey_Popov, Shutterstock.com

Stačí chvíle nepozornosti a pár zavařenin letí z regálu na zem. Sklo se tříští a vy chytáte paniku, že musíte zaplatit vše, co se rozbilo. Budete to ale opravdu vy, kdo nakonec vytáhne peněženku?

Je to vždy nepříjemné, ale stává se to. Mluvíme o nehodách v obchodě, při kterých vy nebo třeba vaše dítě něco rozbijete. Škody v takovém případě mohou být pár korun, ale i tisíce – podle toho, kde se vám „zadařilo“. Je ale opravdu vždy jen na vás, abyste škodu nahradili? Rozebereme si pár možných situací.

Byli jste zrovna poblíž, když obsluze v obchodě upadla krabice plná kelímků s hořčicí, a odnesli jste si pár fleků na kabátě? Můžete uplatňovat náhradu škody, zde nejspíš peníze na čistírnu, u provozovatele.

„Ten odpovídá za vše, co provozem své prodejny způsobí, i kdyby při své činnosti neporušil žádnou zákonnou povinnost. Na něm je nahradit i škody, které způsobil jeho zaměstnanec,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Obraťte se proto na vedení prodejny, věc řešte a hlaste se o náhradu – vždy je dobré mít svědky události a například si pořídit fotky na mobil.

A co když onu hořčici upustí nikoli prodavač či zaměstnanec obchodu, ale některý zákazník? Náhradu škody musíte chtít po něm – provozovatel prodejny za ni odpovídat nebude. Ideální je, když viník chybu uzná a na řešení se domluvíte. I tak je dobré udělat nějaký záznam o nehodě a vyměnit si údaje nutné k pozdější komunikaci.

Protože jde většinou o přestupek, můžete požadovat asistenci policie, která vše prošetří. Je to lepší, budete-li případně muset náhradu škody vymáhat soudně. „Poškozený by měl nejméně sedm dní před podáním žaloby k soudu zaslat viníkovi výzvu k uhrazení dlužné částky.

V opačném případě totiž nebude u soudu oprávněn žádat o náhradu nákladů řízení,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Vedení prodejny bývá v takových případech nápomocno – a tím spíš, když vznikla nějaká škoda i jemu a je v jeho zájmu zjistit, po kom náhradu vymáhat.

Foto: Alena Kuzmina, Shutterstock.com

Pojistka odpovědnosti v běžném občanském životě kryje i případné škody, které způsobíte jiné osobě při lyžování

Jak se zachovat, když jste nehodu způsobili vy nebo vaše dítě? Pak bude náhrada opravdu na vás – pokud jste si tedy škody vědomi a víte, že vznikla vaší vinou. Jinak vyžadujte, aby se věc prošetřila, a máte-li pocit, že se tak děje ve váš neprospěch, požádejte, aby se dostavili policisté a vyšetřování převzali.

V situaci, kdy něco provedete, se vám bude hodit pojištění, kterému se lidově říká „pojistka na blbost“. Právě ta totiž hradí škody, které jste nedopatřením přivodili vy, vaše nezletilé ratolesti či domácí mazlíčci.

„Nejčastější formou této pojistky je pojištění odpovědnosti za škodu v běžném občanském životě, mnohdy se hodí doplnit ji i pojistkou na škody způsobené zaměstnavateli, hlavně za svěřené věci nebo pokladní zůstatek,“ radí Lukáš Zelený.

Většinou se sjednává k pojištění domácnosti, nemáte-li ji tam zahrnutou, lze to udělat samostatně. „Rozhodně se vyplatí, protože se z ní hradí škody, které způsobíte třetí osobě. Oceníte ji například ve chvíli, kdy někoho srazíte na lyžích, na kole nebo bruslích a zraníte ho. To už může jít o statisíce,“ varuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Při sjednávání pojistky je zapotřebí zjistit, na jaké členy rodiny a jaké škody se vztahuje a zda platí i v zahraničí. Pojišťovna škodu nezaplatí, pokud jste ji způsobili úmyslně, například jako vandalský čin.

Také neuhradí, jestliže byste v obchodě kradli nebo se o to pokoušeli a při útěku něco rozbili.

Mohou nastat i situace, za které nikdo neodpovídá: třeba kdybyste dostali infarkt a upadli na regál, protože ačkoli jste škodu způsobili, nebyli jste v takové chvíli za ni odpovědní.

Jestliže vám někdo způsobil škodu, chtějte náhradu: ať už od provozovatele prodejny, nebo od toho, kdo ji zapříčinil. Pokud jste škodu způsobili vy nebo ti, na které se vaše pojistka vztahuje (děti, mazlíčci), pak ji můžete buď nahradit ze svého, anebo využít pojištění.

„Asistence policie není v takových případech nutná, musíte pouze zajistit fotodokumentaci z místa, včetně poškozených věcí a případně i svědky události. Obecně platí, že čím více podkladů pojišťovna dostane, tím bude jednodušší řešení pojistné události.

A kontaktovat pojišťovnu je nejlepší hned – třeba zavolat na infolinku přímo z obchodu, kde jste škodu způsobili,“ radí Milan Káňa.

Vznikl o události nějaký zápis s provozovatelem prodejny? Použijte ho. „K uplatnění nároků stačí žádost o náhradu škody ze strany obchodu a její vyčíslení, zápis o škodě a vyjádření vás jako ‚pachatele‘,“ vysvětluje Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny Uniqa.

Může se stát, že obchodník trvá na vaší vině a vy zas na tom, že zboží bylo špatně umístěné nebo vozík špatně zatáčel, čili je vina na něm a vy za následnou škodu tím pádem nemůžete. Když se o vině či nevině nedohodnete, může věc skončit až u soudu.

Už se vám něco podobného v obchodě stalo? Napište nám!

Braňte svá práva spotřebitele. Na co máte nárok?

Patnáctý březen je Mezinárodním dnem spotřebitelských práv.

Připomeňme si, na co by měli lidé pamatovat nejen při nakupování, ale také třeba v restauraci nebo na dovolené, aby se o svá práva zbytečně nepřipravili.

Rozhoduje rychlost, pečlivost a důslednost s jakou svůj nárok uplatní a zároveň opatrnost při vybírání toho, s kým obchod uzavřou. Jaké jsou nejčastější příklady, kdy spotřebitelé mohou svá práva efektivně využít?

Nákupy na internetu. Většinu zboží zakoupeného přes internet či po telefonu (tedy „na dálku“) lze vrátit bez udání důvodu během 14 dnů od jeho převzetí.

Zboží může být rozbalené (kromě například filmů či věcí v hygienických obalech), ale ne používané. Nezáleží na tom, zda si zboží vyzvedáváte osobně nebo je vám doručeno. Některé internetové obchody tuto zákonnou lhůtu prodlouží i na 30 dnů.

V kamenných obchodech záleží na prodejci, zda nezávadné zboží vymění za jiné nebo vrátí peníze.

Reklamace i bez účtenky. K reklamaci nepotřebujete nutně účtenku, pokud ji nemáte k dispozici, koupi zboží u obchodníka můžete prokázat i výpisem z účtu či kreditní karty, záručním listem či staršími reklamačními protokoly. Pomoci může také svědecká výpověď, ale je to o poznání komplikovanější. Za reklamaci si nesmí obchodník účtovat žádné poplatky.

Třikrát a dost. Pokud obchodník uzná vadu zboží při reklamaci, ale závada se po opravě znovu projeví, po třetí uznané reklamaci máte právo požadovat vrácení peněz. Když nejde zboží opravit či vyměnit, obchodník vám také musí vrátit peníze.

Úvěr. Pokud dlužník zjistí, že jsou pro něj podmínky uzavřené úvěrové smlouvy nepřijatelné až po jejím podpisu, může bez uvedení důvodu písemně odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření.

Nejpozději do 30 dnů ode dne odeslání odstoupení musí spotřebitel zaplatit jistinu – částku, na kterou si úvěr vzal plus úroky, na které by poskytovateli smlouvy vznikl nárok ode dne čerpání úvěru do splacení jistiny, kdyby ke zrušení smlouvy nedošlo.

Špatný oběd. Pokud vám v restauraci donesou jídlo, které je evidentně špatně připravené, či dokonce zkažené, neprodleně na to upozorněte obsluhu. Abyste mohli jídlo reklamovat, musí fyzicky existovat.

Oběd se vám tak bude vracet mnohem lépe ve chvíli, kdy sníte jedno sousto, než s poloprázdným talířem. Zákazník by měl brát zřetel na to, že pokud mu oběd pouze nechutná, ale objektivní vadu nemá, s reklamací pravděpodobně neuspěje.

Jídlo můžeme zcela odmítnout a nezaplatit jen tehdy, pokud zjistíme, že bylo připravené ze zkažených surovin.

Řemeslníci. Pokud řemeslníci neodvedou práci podle představ zákazníka, bývá složité, ne-li nemožné, jejich práci reklamovat. Předejít se tomu dá podepsáním smlouvy o dílo, která jasně vymezí rozsah objednaných prací, požadované materiály, termín dokončení díla a podobně.

Ztráta radosti z dovolené.

Inzerovala vám cestovní kancelář zajištění pokoje s výhledem na moře a místo toho koukáte na smetiště? Vybrali jste si s dítětem hotel s písečnou pláží a na místě jste zjistili, že je tam pláž pouze oblázková? Braňte se, neboť za nedostatky, které vám objektivně znepříjemnily dovolenou, můžete nárokovat slevu. Například za jednotvárnou stravu můžete požadovat slevu pět procent, za špinavou pláž deset až dvacet procent a za noční hluk až 40 procent. Vše musíte mít zdokumentováno a včas nahlášeno.

Pojištění. Pojistitel i pojistník mohou komerční pojištění vypovědět do dvou měsíců ode dne uzavření pojistné smlouvy bez udání důvodu. Lze uplatnit na životní pojištění, povinné ručení nebo třeba havarijní pojištění.

Pojistník v takovém případě ale nemusí dostat zpátky peníze, které za pojištění již zaplatil. Dnem doručení výpovědi počíná běžet osmidenní výpovědní lhůta, jejímž uplynutím soukromé pojištění zaniká.

Pokud vás překvapilo nízké plnění pojišťovny, můžete se obrátit na finančního arbitra (spory v životním pojištění) a Českou obchodní inspekci (spory z neživotního pojištění).

Zdraví. Máte podezření, že doktoři zanedbali lékařskou péči? Zanedbaná pooperační péče, která vede k další operaci a vleklým potížím nebo špatně stanovená diagnóza, nejsou zvlášť výjimečné.

Dnes se již lze účinně bránit. Chtějte kompletní záznamy o lékařské péči, máte na ni právo.

Také si můžete nechat vypracovat nezávislý znalecký posudek soudním znalcem, který zhodnotí případné zanedbání odborné lékařské péče.

Zpětné nároky. Někdo vás poškodil a vy jste to neřešili, nebo jste se spokojili s nízkou částkou? Ani v takovém případě není nic ztraceno.

Pokud se vám za poslední čtyři roky stal například úraz v práci, nebo třeba při autonehodě, máte ze zákona nárok na finanční odškodnění. Stejný nárok máte při zanedbání lékařské péče.

Obdobně můžete také nárokovat nízké plnění pojišťovny, a to například z důvodu nezákonně uplatněné amortizace u povinného ručení, tedy odečtení korekce nákladů na nový materiál, který měl vést k údajnému zhodnocení vozidla.

Aby se spotřebitelé vyhnuli nepříjemnostem, je nutností pečlivé studium všech podepisovaných smluv, včetně jejich dodatků, kde se nejčastěji skrývají různé záludnosti a kličky. Přitom podle průzkumů desetina Čechů absolutně nečte podmínky spotřebitelských úvěrů a třetina je „prolétne“ během pěti minut. Všichni zákazníci by měli trvat na vysvětlení nejasných pasáží smluv.

Dušan Šídlo, analytik společnosti Broker Trust

Kdy musí obchodník přijmout poškozenou bankovku?

Finančním světem hýbou kryptoměny, virtuální investice a skoro každá má internetové bankovnictví. Ale i přes to v peněženkách stále nosíme bankovky a ty podléhají opotřebení. Určitě se to stalo každému z nás. Ani nevíte, jak se tam ocitla, ale v rohu vaší peněženky se krčí natržená bankovka.

Budete mít zájem:  Volne Prodejne Leky Na Zanet Mocovych Cest?

Při placení pak trnete, jestli obchodník bankovnku přijme nebo ne. Podle spotřebitelské organizace dTest musí pokladní natrženou bankovku přijmout.

Nejlepší je předcházet tomu, aby se vám natržená bankovka vůbec do peněženky dostala.

Takže buď platit platební kartou, nebo si vrácené peníze vždy pečlivě prohlédnout.

„Platíte-li hotovostí, může se stát, že vám pokladní nebo obsluha vrátí bankovku nevzhlednou.

Když si toho všimnete včas, můžete požadovat její výměnu,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest a dodává: „I když si poškození všimnete později, nezoufejte. Nemusíte vždy běžet rovnou do banky.

Zákon rozlišuje tři kategorie závadného vzhledu bankovek – opotřebované oběhem, běžně poškozené a nestandardně poškozené. Podle míry poškození se určuje, zda můžete poničenou bankovkou zaplatit a zda ji musí obchodník přijmout.“

Zákon s drobným opotřebením bankovek počítá. V takových případech hovoříme o bankovkách opotřebených oběhem, jejichž přijetí prodejce nesmí odmítnout.

  • Bankovka opotřebená oběhem– fyzická osoba (s výjimkou směnárníka) takovou bankovku vrací zpět do oběhu, právnická osoba a směnárník nevrací zpět do oběhu a předává ČNB.
  • Běžně poškozená bankovka– fyzická osoba (s výjimkou směnárníka) může přijetí takové bankovky odmítnout. Právnická osoba bankovku přijímá a nevrací do oběhu, pokud je takto poškozená bankovka celá; není-li celá, může přijetí bankovky odmítnout.
    Zdroj: ČNB

Kdy může bankovky obchodník odmítnout?

U bankovek, které jsou hodně natržené, počmárané, roztrhané, nebo zahnědlé, potištěné, mohou nastat problémy. Pokud je však bankovka běžně poškozená, ale celá, musí ji obchodník, který je právnickou osobou nebo směnárníkem, bez výhrad přijmout a stáhnout z oběhu.

Když bankovce ale chybí podstatná část, může ji obchodník odmítnout. V případě, že tedy pokladní nechce natrženou bankovku přijmout, braňte se. dTest varuje, aby si lidé nenechali namluvit, že bankovku, která je natržená nebo se skládá nejvýše ze dvou částí slepených k sobě, nepřijímají.

Úvěrová instituce provádějící pokladní operace takovou bankovku přijímá a nevrací zpět do oběhu, pokud:

  • je celá (nechybí žádná část bankovky, popř. chybí pouze část nebo části jejího okraje nebo obvodu) a skládá se nejvýše ze 2 částí, které nepochybně patří k sobě, nebo
  • je celistvá (bankovka, která tvoří souvislý celek), a celková plocha takové bankovky je větší než 50 %.
    Zdroj: ČNB

Mezi nestandardně poškozené bankovky patří i takové bankovky, které mají méně než 50 % původní plochy či jim chybí celý horní nebo spodní okraj.

„S takovými penězi u obchodníka nepochodíte, protože není povinen je přijímat,“ vysvětluje Lukáš Zelený a doplňuje: „Odmítnout je může každý kromě České národní banky, která vás jich ovšem zbaví bez náhrady. Zatímco běžně poškozené peníze Česká národní banka vymění, u nestandardně poškozených tomu tak být nemusí. Pouze v odůvodněných případech, jako jsou například živelní pohromy, dostanete náhradu.“

Chcete-li vyměnit poškozené peníze v běžné bance, raději se připravte na problémy. Na pokladně banky nejsou často nadšeni, že chcete vyměnit poškozenou bankovku. Banky se obávají, že ČNB následně neposkytne bance za poškozenou bankovku náhradu.

Například Komerční banka dostala loni pokutu 400 tisíc korun, protože odmítala vyměnit poškozené bankovky na přepážkách bank. Za stejný prohřešek dostala o rok dříve půlmilionovou pokutu i Česká spořitelna.

ČNB chce vědět, jak k poškození došlo

Jestliže chcete poničenou bankovku vyměnit Českou národní bankou, bude bankovka, či mince zadržena a vy musíte vyplnit „Potvrzení o zadržení bankovek nebo mincí“.

„Součástí formuláře je část popisující okolnosti, jak k poškození peněz došlo. Vyplníte-li tuto část, je formulář Českou národní bankou považován za žádost o poskytnutí náhrady za zadržené peníze.

Alternativně můžete nestandardně poškozené peníze zaslat k posouzení České národní bance přímo, společně s vyplněným formulářem „Žádost o poskytnutí náhrady za nestandardně poškozené tuzemské bankovky a mince,“ uvádí ČNB.

Výměna poškozených mincí a bankovek není až do 100 kusů jedné nominální hodnoty zpoplatněna. V případě, že mince jsou roztříděné podle nominálních hodnot. Pokud předložíte k výměně více než 100 kusů jedné nominální hodnoty nebo neroztříděnou hotovost, může být výměna zpoplatněna podle sazebníku banky.

Braňte se, máte na to právo! – ČESKÉSTAVBY.cz

Spotřebitel může zboží reklamovat kdykoli v průběhu záruční doby.

Kde reklamovat

Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání (§ 19 ZOS). Provozovna, ve které kupující reklamaci uplatňuje, musí být provozována stejným podnikatelským subjektem jako provozovna, ve které bylo zboží koupeno. Nestačí tedy, že má provozovna stejný název.

V záručním listě může být uveden jiný podnikatel určený k opravě (např. servisní opravna). U tohoto podnikatele uplatníte nárok na bezplatné odstranění vady v případě jejího výskytu.

Prodávající se tím ale nemůže zbavit odpovědnosti za vady zboží např. v situaci, kdy je vada neodstranitelná, nebo se jedná již o třetí reklamaci stejné vady apod.

S požadavkem na odstoupení od smlouvy by se měl spotřebitel vždy obracet na prodávajícího.

Může se stát, že prodávající ukončí svoji činnost. V tom případě je povinen informovat živnostenský úřad o tom, kde lze vypořádat případné závazky. Jestliže tedy zjistíte, že provozovna, ve které jste koupili zboží, byla zrušena, obraťte se na místně příslušný živnostenský úřad a informujte se o tom, kde můžete uplatnit reklamaci zakoupeného zboží.

Lhůta vyřízení reklamace

Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady.

Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě (§ 19 ZOS). Po uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit, a zároveň může podat stížnost na místně příslušný inspektorát České obchodní inspekce. Za vyřízení reklamace lze považovat až předání výrobku po opravě, při výměně či při zamítnutí oprávněnosti reklamace, popř. vrácení peněz při odstoupení od smlouvy.

Spotřebitel by si měl být vědom, že lhůtu k vyřízení reklamace lze prodloužit pouze dohodou mezi kupujícím a prodávajícím, prodávající ji nemůže prodloužit jednostranně. Na tuto skutečnost je třeba myslet zejména při podepisování reklamačního protokolu, jehož součástí někdy bývá ustanovení o prodloužení lhůty k vyřízení reklamace.

Záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním (§ 619 OZ). Znamená to, že prodávající bude poskytovat dvouletou záruku pouze na vady. A vadu výrobku nelze zaměňovat s jeho životností. Například životnost textilních výrobků ovlivňuje především počet cyklů údržby, tedy počet praní nebo chemických čištění. Hranice životnosti mnoha textilních výrobků je daleko kratší než dva roky. Vedle běžného opotřebení nemůžete reklamovat ani závadu, kterou jste způsobili vlastním zaviněním (např. mechanické poškození).

Objednáte pamětní minci, zasypou vás dalšími. A chtějí od vás tisíce. Braňte se

Paní Věra dostala do schránky nabídku od Českého mincovního obchodu, aby si objednala dukát Karla IV., s tím, že jde o exkluzivní nabídku a mimořádně výhodnou koupi hodnotné pamětní mince.

„Matka jim naletěla a dukát za tři sta padesát korun objednala. Místo jedné mince ale obdržela dvě, za které měla zaplatit celkem dva tisíce korun.

Následně přišly čtyři další neobjednané zásilky a k tomu spousty propagačních letáků lákajících k další koupi,“ popisuje syn seniorky Jiří.

„Česká obchodní inspekce eviduje za poslední měsíce desítky podobných podnětů,“ potvrzuje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Firma Český mincovní obchod postupuje podle stejného scénáře už roky. Poškození se obracejí také na spotřebitelské sdružení dTest.

„Jedná se zpravidla o dva typy situací. Buď si spotřebitelé první minci vědomě objednají a nevšimnou si informace o dalším zasílání na vnitřní straně obálky, nebo jim do schránky jednoduše přijde neobjednaný balíček se složenkou,“ popisuje právník dTestu Lukáš Zelený.

Fígl je prostý: po objednání první zásilky vás firma bez ptaní zařazuje k odběru dalších mincí v rámci takzvaného „sběratelského servisu“, pokud tedy při první objednávce výslovně neuvedete, že další zboží nechcete. Informace o zařazení do sběratelského servisu bývá umístěna velmi netradičně: na vnitřní straně obálky. Snadno ji tedy přehlédnete – a pak už zásilky jen prší.

Firma, která užívá poněkud matoucí název Český mincovní obchod, ve skutečnosti sídlí ve Švýcarsku. Česká obchodní inspekce má proto ztížené možnosti. „Podat návrh na odebrání živnostenského oprávnění nebo podnikání této firmy jiným způsobem omezit nelze tak jednoduše, jako kdyby šlo o subjekt z České republiky,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. 

Inspekce aktuálně vede s firmou Český mincovní obchod správní řízení, hrozí jí pokuta až ve výši pěti milionů korun. Podle ČOI je totiž možné, že se ze strany jmenované společnosti jedná o agresivní nekalé obchodní praktiky.

Jak se bránit

Pokud vám do schránky přijde jakýkoli neobjednaný balíček se složenkou, je rada jednoduchá.

„Vzhledem k tomu, že se jedná o neobjednané plnění, nemusí spotřebitel nic na své náklady zasílat zpět a může si věc jako poctivý držitel ponechat, aniž byl povinen platit kupní cenu.

Pokud zboží dojde spotřebiteli rovnou se složenkou a přiložené sdělení prodejce v něm může vyvolat mylný dojem, že již smlouvu uzavřel a je povinen kupní cenu zaplatit, lze takové jednání považovat za agresivní obchodní praktiku, zakázanou zákonem o ochraně spotřebitele,“ komentuje právník dTestu Lukáš Zelený. Prodejci za takové jednání hrozí pokuta až ve výši pěti milionů korun. Pokud se s popsaným jednáním setkáte, rozhodně byste se měli obrátit se stížností na Českou obchodní inspekci, která může hříšníka potrestat.

Samozřejmě také platí, že pokud si jakékoli zboží objednáte po telefonu nebo online, můžete své rozhodnutí vzít do čtrnácti dní od doručení první zásilky zpět a od smlouvy odstoupit.

„Český mincovní obchod podle svých obchodních podmínek umožňuje spotřebiteli od smlouvy odstoupit ve lhůtě dvaceti sedmi dnů od doručení zásilky. Problém je, když spotřebitel přeslechne či přehlédne informaci o tom, že mu mince budou pravidelně zasílány každý měsíc.

Taková informace je natolik významná, že by se neměla objevit pouze v obchodních podmínkách, ale musí být součástí uzavírané smlouvy, aby se jednalo o platné ujednání.

Bohužel však spotřebitelé často nevědí, co všechno v průběhu telefonického hovoru odsouhlasili,“ říká právník Zelený.

Odhlaste se

Když od smlouvy nestihnete odstoupit včas, budete muset za dodané zboží zaplatit. „Český mincovní obchod pak ponechává spotřebitelům možnost, aby setrvačný prodej kdykoli ukončili.

Nejdůležitější je, aby spotřebitelé v případě, že smlouvu skutečně uzavřeli, nezůstali pasivní, ale učinili potřebné kroky k jejímu ukončení,“ zdůrazňuje právník dTestu. V opačném případě se vám doma budou množit nepotřebné mince a dlužná částka bude růst.

Budete mít zájem:  Nemoci Z Klíštěte Příznaky?

Odstoupení od smlouvy ideálně posílejte doporučeným dopisem s dodejkou, ať máte v ruce důkazy.

V případě, že bude firma i po vašem odstoupení od smlouvy pokračovat v zasílání mincí, půjde o neobjednané plnění a můžete postupovat, jak jsme popsali výš.

„Dojde-li k situaci, kdy by se společnost rozhodla po spotřebiteli údajně dlužnou částku vymáhat pomocí inkasní agentury, je třeba vědět, že na něco takového nemusí spotřebitel vůbec reagovat. Aby byla pohledávka vymahatelná, musel by její existenci nejprve potvrdit soud v řízení o podané žalobě,“ říká Lukáš Zelený z dTestu.

Obtěžování ze strany společnosti se podle něj můžete bránit zasláním žádosti o vymazání osobních údajů z databáze a případně podáním podnětu k Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Obdobné rady dává spotřebitelům také Česká obchodní inspekce.

„Doporučujeme spotřebitelům uhradit pouze částku za skutečně objednané zboží,“ říká mluvčí Jiří Fröhlich.

Spotřebitel by měl podle inspekce písemně a prokazatelně, tedy formou doporučeného dopisu, prodejci sdělit, že o další nabízené produkty nemá zájem a chce být vyřazený ze sběratelského servisu, do kterého byl automaticky zařazený.

„Pokud se spotřebitel prokazatelně odhlásil ze sběratelského servisu, a i přesto jsou mu nadále pamětní medaile či mince zasílány, jedná o neobjednané plnění dle ustanovení § 1838 občanského zákoníku a spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět,“ uzavírá mluvčí ČOI.

A ještě řečí zákona. Co říká o neobjednaném plnění občanský zákoník: Dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět.

O vyjádření jsme samozřejmě žádali také Český mincovní obchod. Firma na naše dotazy ani po urgenci nereagovala. 

Banky i ČEZ před vámi tají, jak mění smlouvy. Braňte se

Velké firmy neplní zákonné požadavky, potvrzuje bankovní i energetický regulátor

Praha – Některé banky nebo energetické společnosti porušují zákon, když spotřebitele dostatečně neinformují o změnách ceníku a dalších smluvních podmínek.

Společnosti si mnohdy zjednodušují práci a zasílají lidem pouze stručné oznámení o změně. Nutí tak běžné spotřebitele, aby si sami porovnali starou a novou verzi mnohastránkových ceníků nebo všeobecných obchodních podmínek.

Podle regulátorů bankovního i energetického trhu přitom takový postup nenaplňuje požadavky příslušných zákonů.

Včasné oznámení chystaných změn je přitom rozhodující pro nárok odběratelů na jednoduché a „bezplatné“ odstoupení od smlouvy. Typicky v případě, že nesouhlasí se zdražením, zhoršením produktových vlastností nebo obecně s omezením svých práv.

Pokud se spotřebitelé začnou takovému postupu bránit, mohou na tom v některých případech vydělat.

Měníme to. Ale najděte si, co vlastně

Pro zjednodušení si ukážeme příklad týkající se bankovních poplatků, i když zrovna v této oblasti došlo v uplynulých zhruba dvou letech k výraznému zlepšení.

Na konci října 2011 si mohli klienti přečíst na papírovém výpisu z účtu i v internetovém bankovnictví zhruba toto oznámení:

„Vážený kliente, s účinností od 1. ledna 2012 měníme Sazebník poplatků. Nové znění naleznete na našich internetových stránkách nebo na všech našich pobočkách. Pokud změnu písemně neodmítnete, platí, že jste návrh přijal.“

Na webu banky nebo na pobočkách přitom klient najde jen starou (dosavadní) a novou podobu sazebníku. Obě mají přes dvacet stran, přičemž na každé z nich je nejméně dvacet položek s poplatky.

Není navíc vyloučeno, že se vedle ceny změnily také názvy některých služeb nebo jejich omezení (například i nadále jsou „odchozí platby v rámci balíčku“ zdarma, ale místo dosavadních pěti jsou tam nově zahrnuty jen tři).

Podle zákona o platebním styku má klient v takovém případě v zásadě dvě možnosti nezávisle na tom, zda obětuje čas na podrobné studium novinek.

První možností je odmítnutí změny. Pokud tak písemně učiní do začátku účinnosti změn, může jednoduše odstoupit od smlouvy, a to bez případných sankčních poplatků například za předčasné ukončení účtu.

Druhou možností je nereagovat. V takovém případě ze zákona (smlouvy) platí, že klient se změnou souhlasí. Obvykle jde přitom o zdražení, protože s pozitivní změnou se firmy rády pochlubí konkrétněji.

Automatický souhlas se změnou však může platit jen v případě, že jsou splněny všechny zákonné podmínky: Banka musela oznámit změnu nejpozději dva měsíce předem a současně výslovně informovat klienta o jeho právu vypovědět smlouvu, stejně jako o důsledku jeho případné nečinnosti.

Jestliže banka některou z těchto podmínek nesplnila, nemůže ani nečinnost klienta automaticky znamenat jeho souhlas se změnou. Teoreticky tak pro něj stále platí dosavadní, levnější sazebník.

Příliš obecné všeobecné podmínky

Právě při změnách poplatků se nicméně banky v posledních dvou letech výrazně zlepšily. I díky kritice médií, jako je Aktuálně.cz nebo Měšec.cz, začaly postupně zveřejňovat konkrétnější informace, někdy i přehledné porovnání starého a nového sazebníku. Dobrými příklady jsou Raiffeisenbank, GE Money Bank, Česká spořitelna nebo Komerční banka.

Jako poslední z velkých bank to klientům neusnadňovala jen ČSOB. Dva měsíce před nejnovější změnou sazebníku (od 1. listopadu) dostali klienti opět jen obecnou informaci.

Teprve poté, co se o důvody takového přístupu zajímal online deník Aktuálně.cz, obdrželi lidé v internetovém bankovnictví i podrobnější popis změn.

Mimochodem tentokrát jde spíše o drobné změny týkající se pouze části klientů – o to zbytečnější by bylo nutit všechny, aby si kompletně porovnávali starý a nový ceník.

U všeobecných obchodních podmínek se ale komfort klientů – oproti změnám cen – nijak výrazně nezlepšuje.

Například zmíněná ČSOB – zdaleka však není jediná – posílá klientům jen stručné sdělení: „Chtěli bychom vás upozornit, že od 1. 11. 2012 vstoupí v platnost nové Podmínky pro ČSOB Kreditní kartu, které naleznete na www.csob.cz nebo ve všech pobočkách.“

Co konkrétně se pro vlastníky kreditních karet mění? Běžný spotřebitel neví, jestli se zvyšují poplatky, úroky, sankce, nebo zda se mění jeho odpovědnost při případné krádeži či jestli přijde o možnost platit kartou v některých zemích.

Kdo to chce zjistit, musí opět kompletně porovnat staré a nové podmínky, přičemž každé mají přes 20 tisíc znaků.

ČNB: Klient musí mít přehled

Zákon nestanoví, jak podrobně by měla banka tyto informace o změnách předávat. Z obecných právních zásad a jiných norem, mimo jiné týkajících se ochrany spotřebitele jako výrazně slabší strany smluvního vztahu, lze ale dovozovat, že pouhé obecné oznámení bez alespoň orientačního upřesnění nestačí.

To ve stanovisku pro Aktuálně.cz potvrzují také právníci České národní banky, dohlížející na bankovní trh.

„Případný postup bank, při kterém by bylo pouze sděleno uživateli, že takzvaná rámcová smlouva bude změněna, je neakceptovatelný,“ říká za ČNB Petra Hájková z tiskového oddělení.

„Formu informace o návrhu změn by měla banka volit tak, aby byla pro uživatele maximálně srozumitelná. To, zda by ji měla předat uceleně v rámci textu stávající smlouvy, či zda postačí pouze text samotných změn, je nutné vždy vyhodnotit s přihlédnutím k povaze a množství změn. Uživatel by však o navrhovaných změnách nikdy neměl ztratit přehled,“ zdůrazňuje Česká národní banka.

ČEZ má návod, co říkat. Přesto to nedělá

Ještě horší situace je v energetice. Aktuálním příkladem je ČEZ jako největší dodavatel elektřiny pro domácnosti.

„Společnost ČEZ Prodej oznamuje, že s platností ke dni 1. října 2012 mění Všeobecné obchodní podmínky dodávky elektřiny. Novelizované podmínky jsou účinné od 1. listopadu a budou k dispozici od 1.

října na www.cez.cz a na všech Zákaznických centrech skupiny ČEZ.

V souladu se zákonem můžete od smlouvy písemně odstoupit, a to nejpozději do 10 dní přede dnem účinnosti,“ napsala firma během září domácnostem.

Jakékoliv podrobnosti chybějí nejen v tomto oznámení, ale také na webu společnosti. Zájemce najde opět jen staré a nové znění všeobecných podmínek, přičemž každé z nich má přes 40 tisíc znaků.

Ani energetický zákon výslovně nestanoví způsob a formu oznámení o změně. Nicméně přesně před rokem, v říjnu 2011, vydal Energetický regulační úřad výkladové stanovisko, v němž případné nejasnosti upřesňuje.

„Informace poskytovaná dodavatelem zákazníkovi musí zahrnovat konkrétní identifikaci změny smluvně ujednané ceny dodávky elektřiny či plynu nebo změny jiných smluvních ujednání,“ uvádí se v něm.

„Zákazník tedy musí být prostřednictvím oznámení o zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek informován o konkrétním navýšení konkrétní složky celkové ceny, respektive o konkrétní změně jiných smluvních podmínek, a to natolik jednoznačně a srozumitelně, aby byl schopen posoudit jejich dopad na existující smluvní vztah a učinit kvalifikované a svobodné rozhodnutí o tom, zda setrvá ve stávajícím smluvním vztahu s dodavatelem,“ upřesnil před rokem Energetický regulační úřad.

Nemusíme říct nic

Navzdory jednoznačnému stanovisku regulátora si je ale ČEZ zřejmě vědom své síly. Tvrdí, že jeho strohý přístup ke klientům je v pořádku a že jde dokonce o jakýsi nadstandard.

„Splnili jsme veškeré zákonné náležitosti stanovené energetickým zákonem, a to i v souladu s výkladovým stanoviskem Energetického regulačního úřadu,“ říká mluvčí ČEZ Barbora Půlpánová.

„Domníváme se, že náš způsob oznámení adresným dopisem v řádné lhůtě před změnou podmínek je pro zákazníky za současné situace na trhu s elektřinou více než nadstandardní, protože jiní obchodníci na změnu ani adresně neupozorňují, pouze aktualizované podmínky vyvěsí na web,“ dodává mluvčí.

Informační povinnost v energetickém zákoně je skutečně nastavena volněji než v případě bankovnictví. Dodavatelé elektřiny nebo plynu mají na výběr dvě možnosti.

Když spotřebitelům oznámí zdražení nebo jinou změnu podmínek alespoň 30 dnů před jejich účinností a současně je poučí o jejich právu na odstoupení od smlouvy, může klient odstoupit do 10 dnů před účinností změny. To může znamenat jen 20 dnů na to, aby podmínky prostudoval – jde o třetinu času, který musí poskytovat banky.

Druhou možností je, že dodavatel zveřejní nový ceník nebo jiné podmínky jen na svém webu, aniž by adresně informoval přímo klienty. Pak mohou spotřebitelé odstoupit od smlouvy sice až do tří měsíců od účinnosti změny, ovšem nemusí se o ní vůbec dozvědět (pokud alespoň jednou za čtvrt roku nezkontrolují web svého dodavatele).

Braňte se. I v telekomunikacích

Energetický regulační úřad přitom čeká na stížnost konkrétního klienta, který se nedostatečnou informací o změně cítí poškozen. Pak může zahájit kontrolní řízení, na jehož konci hrozí dodavateli pokuta.

V případě bank může mít klient nárok i na vrácení vyšších poplatků. Pokud mu zdražení nebylo řádně oznámeno, teoreticky pro něj stále platí dřívější podmínky. Opět se ale čeká na odvážlivce, který si dosavadní přístup nenechá líbit.

Aktivněji než dosud plánuje postupovat i Český telekomunikační úřad. Ani v tomto oboru zákon neupřesňuje formu, jak musí operátoři o změnách cen nebo podmínek informovat – základem je, aby tak učinili alespoň měsíc předem.

Toto téma řadí Český telekomunikační úřad mezi deset nejvíce problematických podle nejčastějších stížností klientů. Chce, aby operátoři zpřesnili informace tak, aby byly srozumitelnější, úplné a snadno dostupné. Spoléhá ale, že k tomu společnosti přistoupí dobrovolně.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector