Nechala děti v rozpáleném autě. Teď ji hrozí vězení

Teploměr umístěný ve stříbrném passatu hlásí sedmačtyřicet stupňů. Vůz se dvacet minut vyhříval na prosluněné ploše bazaru AAA Auto při okolních 32 °C. Proč? Vysoké teploty uvnitř mohou mít vliv nejen na zdraví posádky, ale jak ukazují odborníci, i na bezpečnost. Vždyť kdo se zvládá naplno soustředit, když sedí v autě vyhřátém na šedesát stupňů?

Aktuální teploty jsou ideálním časem pro otestování, jak nejlépe bojovat s výhní uvnitř auta. Jako v sauně, konstatujeme, když usedáme do testovacího vozu. Sedačka pálí do zad, palubní deska sálá jako kamna a z nás začíná pomalu lít pot – tohle bude obtížná reportáž!

Pootevřená okna pomohou

Hned vedle stojí zcela identický bazarový Volkswagen, v jehož oknech jsme však nechali asi pěticentimetrovou škvíru – jak to často vídáme. Po pravdě když se dostáváme do interiéru, ihned poznáváme, že uvnitř je podstatně příjemněji. Dokazuje to i měření – třeba na palubní desce činí rozdíl téměř dvacet stupňů! Hlavní teploměr pak ukázal rozdíl rovných sedm stupňů.

Německý autoklub ADAC při vlastních testech dospěl k podobným číslům. Po hodině a půl bylo ve voze s dvěma pootevřenými okny téměř o patnáct stupňů lépe.

Bohužel nechat otevřená okna můžete možná na vlastní zahradě, rozhodně ale ne bez dozoru. „Například v Německu za to dokonce hrozí pokuta.

Podle tamní legislativy takové chování znamená, že jste nezajistili majetek proti neoprávněnému použití cizí osobou. Pokuta činí patnáct eur,“ varuje Petr Vomáčka z ÚAMK.

Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti dodává, že i v naší domovině je to ošetřeno zákonem. VždyŤ třeba v létě 2017 řešili podobný případ strážníci v Opavě. Řidiči, který nechal u zaparkovaného auta otevřená okna, hrozilo1500 korun pokuty.

Abychom to shrnuli – pootevřená okna fungují, jenže toto řešení nelze označit za bezpečné, ani zcela legální.

Obě auta důkladně větráme, abychom srovnali teploty interiéru – což také prověřujeme měřením. Dalším obecně přijímaným doporučením, jak snížit teplotu v odstaveném autě, je sluneční clona na čelní sklo. Předmět připomínající aluminiovou karimatku pořídíte zhruba od stokoruny.

„Dobře narovnat clonu není jen tak. A kvalita je mizerná, už po pár použitích se mi začala trhat,“ glosuje náš fotograf, když blyštivou plachtu zabuchujeme do dveří a přitlačujeme stěrači. Zavíráme i druhé auto a znovu čekáme.

Ještě než skončí naše dvacetiminutovka, měříme teplotu čelního skla. Zatímco clona, která mocně září odrážejícími paprsky, má jen 24 stupňů, u nezakrytého passatu ukazuje na stejném místě teploměr rovnou šedesátku.

A ten rozdíl v interiéru! Říci, že v autě se zástěnou je příjemný chládek, by bylo přehnané. V potemnělé kabině je ale úplně jinak než ve vedle stojícím autě, kde můžeme rovnou ždímat tričko. Slovy čísel jsme na palubní desce naměřili o osmnáct stupňů méně, rozdíl teploty vzduchu u loketní opěrky činil nezanedbatelné čtyři stupně (46 vs. 42 °C).

Není divu, že aluminiem potažené clony jsou běžnou výbavou lidí s obytnými vozy. Není moc jiných způsobů, jak zamezit pronikání paprsků přes čelní sklo. Pokud se chystáte odstavit na celý den vůz třeba právě u pláže, nákup a pár vteřin instalace clony bychom zvážili.

Jedeme

Odpověď na otázku, jak snížit zahřívání, bychom měli. Ale co dělat při odjezdu? Pro srovnání nás zajímá, jak moc vychladí interiér pětiminutová projížďka s otevřenými okny a o kolik se zatím sníží teplota ve voze s naplno zapnutou klimatizací.

Úleva – tak by se dal popsat pocit, když se rozjíždíme a spouštíme boční skla. Vánek profukuje interiér a nám je na světě hned o něco lépe – i když tlačítko AC zůstává vypnuté.

Jenže i to má svá úskalí. Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti chladivý vzduch proudící kabinou vozidla sice navodí momentální pocit tepelné pohody, pro řadu jedinců to však může být spolehlivá cesta k akutnímu zánětu dutin, středního ucha či očních spojivek, hrozí i následné prudké bolesti zátylku či angína.

Ve vedlejším voze už pět minut běží v uzavřeném interiéru naplno klimatizace. I když z výdechů fučí ledový vzduch, zrovna příjemně nám na rozpálených sedačkách není. Reálné teploty jsou přitom po pěti minutách v obou autech srovnatelné.

Jak tedy nejlépe vyzrát na jízdu autem ve skutečně parném dni? Teploty dílů interiéru mohou na přímém slunci stoupat i k osmdesáti stupňům. Ideálně tedy auto nechte ve stínu, nebo alespoň zakryjte čelní sklo.

Po příchodu pak vůz důkladně vyvětrejte! Otevřete okna i dveře a dejte autu chvíli na provanutí. Vždyť jak varuje ADAC, třeba o kovovou hlavici řadicí páky si lze způsobit i popáleniny.

Po rozjezdu zapněte klimatizaci. Než však zavřete okna, nechte vůz alespoň první minutu cesty profouknout venkovním vzduchem.

Že se nesmí jezdit se zapnutou klimatizací a otevřenými okny? Pravda, ale zvýšená spotřeba na těch pár metrech nevadí. Navíc i rozpálené ventilační soustavě chvilku potrvá, než z ní začne vát příjemně chladný proud. Po uzavření interiéru to ale se snižováním teploty nepřehánějte! Vždyť zdravotní důsledky mohou být výrazné.

„Rozdíl mezi interiérem a venkovní teplotou by neměl být vyšší než pět stupňů. Proud vzduchu také nemá jít na krk ani obličej. Je pravda, že když je venku pětatřicet a klimatizaci nastavíte na třicet, bude vám horko. Jinak ale riskujete různé zdravotní obtíže,“ varuje Milena Mrnková, primářka Centra individuální péče Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Připravte se na cestu

Při jízdě za horka více než kdy jindy platí: nepřeceňujte síly, plánujte delší cestu se zařazením pravidelných přestávek s občerstvením a pohybem, a zejména dostatečně pijte – se známým doporučením, že káva a silný černý čaj se nepočítají do příjmu tekutin, musíme k nim pít dostatečné množství vody nebo minerálek.

Budete mít zájem:  Kustovnice čínská – Goji: nejzdravější z nejzdravějších

„Doporučuji také jíst lehká a svěží jídla. Těžký pokrm totiž vyžaduje dlouhé trávení, které přispívá k pocitu únavy a ospalosti. Ideální je pro občerstvení vzít do vozu vychlazený meloun,“ říká Jiří Zika z Fakultní nemocnice Motol. Vhodný je podle něj lehký prodyšný oděv, který nebude řidiče nikde škrtit.

„Důležité je také nezapomenout na dobrou náladu s nadhledem a velkorysostí, protože zvláště na hlavních tazích hrozí během léta zvýšená pravděpodobnost nečekaných komplikací. Pro případ kolon si pak s sebou vezměte uklidňující oblíbenou hudbu. Nebo ještě lépe dobře naladěnou společnost v kabině vozu,“ uzavírá.

Statistiky dokazují, že se stoupajícími teplotami vzrůstá i počet závažných nehod.

„Ve vedrech je to dáno vyšší mírou únavy a nesoustředěností, kvůli nimž lidé snadno přehlédnou přednost v jízdě, přejedou bezdůvodně do protisměru nebo vyjedou mimo silnici a narazí například do stromu.

To všechno jsou nehody s fatálními následky,“ říká Martin Farář z Besipu a dodává, že kritické jsou také dny, kdy dochází k prudkým změnám počasí, tedy změnám tlaku.

Podle něho se organismus s těmito změnami potřebuje vyrovnat, což si lidé ani neuvědomují. Často se to projevuje na psychice, kdy jsou lidé podráždění, zbrklí a to opět končí zbytečnými nehodami.

Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová shledává souvislost nehod s vysokými teplotami jako očividnou – ve střední Evropě zkrátka nejsme na vedra zvyklí. „Pokud by za všechno mohly jen samotné teploty, největší nehodovost by měli Jižané. Může za to ale střídání teplot.

Hezké počasí v nás navozuje pocit menší ostražitost i a přišlápneme plyn. Naopak jakmile prší, jsme ve střehu,“ dodává Rehnová.

A co barvy?

Je pravda, že světlejší barvy lépe odrážejí sluneční paprsky? Dozajista ano! V rámci slunného reportážního dne jsme změřili teplotu několik hodin vedle sebe stojících vozidel. Výsledky? Zatímco karoserie černého vozu žhnula teplotou 74 stupňů, stříbrné auto mělo pouhých 60 °C. Úplně nejlépe v měření dopadl bílý vůz, jehož „kastle“ byla o dalších deset stupňů chladnější.

Ovládání klimatizace: Nejdřív minimum, až pak přitopit

Obecně se schopnost efektivněji hospodařit s výkonem motoru (a tedy i palivem) přisuzuje automatickým klimatizacím. Zatěžují kompresor jen tolik, kolik je pro dosažení požadované teploty uvnitř potřeba. A je jedno, zda tak činí změnou zdvihu pístů u kompresoru s proměnným výkonem, či intervalovým spínáním klasického řešení.

Málo se ví, že i u manuálních klimatizací se kompresor přizpůsobuje nastavenému výkonu chlazení. Když nastavíte vysoké otáčky ventilátoru, rychlý proud teplého vzduchu výrazně ohřívá výparník a nehrozí zmrznutí, které by zablokovalo přestup tepla.

Jestliže však nastavíte nízké otáčky, musí nastoupit regulace kompresoru, aby se netvořil led. A tím klesne i odběr výkonu z motoru. Proto pokud už je vám zima, nejdřív snižte otáčky ventilátoru, až poté případně začněte přitápět.

Když vzduch z výparníku proženete ještě přes radiátor topení, snížíte ochlazování interiéru, nikoliv zátěž kompresoru. Proto tak čiňte, až pokud je větrák na pozici 1.

Jak se starat o klimatizaci?

  • Pokud v zimě jezdíte na chemicky ošetřených vozovkách, myjte hliníkové díly vodou tak často, jak jen to je možné. Hlavně chladič (kondenzátor v přídi).
  • Kompresor klimatizace (tlačítko AC) zapínejte, jen když potřebujete chladit. Ale vždy aspoň jednou za čtrnáct dní.
  • Každý rok vyměňte kabinový filtr a zkontrolujte, zda nic nebrání odtoku kondenzátu od výparníku pod vůz. Nikdy nejezděte bez filtru, protože pak nečistoty ulpívající na výparníku podporují růst plísní. Pravidelně dezinfikujte výparník.
  • Každé dva roky nechte doplnit chladivo a olej. A to u někoho, kdo dokáže určit, kolik oleje vaše auto potřebuje. Klimatizaci vadí malé, ale i velké množství.
  • Každých pět let nechte udělat velký servis s výměnou vysoušeče, který pohlcuje vlhkost proniknuvší do okruhu klimatizace.
  • Čistěte prostor mezi chladiči klimatizace a motoru. Zanáší se jemnými nečistotami a k jejich odstranění musíte obvykle částečně rozebrat příď vozidla. Nečistoty však působí výrazně korozivně – v zimě nasávají slanou mlhu.
  • Pokud se zadře kompresor, nechte celý systém před montáží nového propláchnout speciálním zařízením. Kovové piliny by nový díl rychle zničily.

Související články

Matka nechávala svá batolata jíst drogy, jedno utýrala k smrti. Hrozí jí až 12 let vězení

SMRT DĚTÍ

Žena z Prahy dlouhodobě týrala svá dvojčata, přičemž jedno z dětí ve věku dvou let zemřelo vyhladovělé a ve velkých bolestech a druhé později skončilo v nemocnici.

Tvrdí to obžaloba, kterou se začne příští týden zabývat pražský městský soud. Podle kriminalistů děti opakovaně požily pervitin a jedno z nich také kokain. Matka nedbala na jejich hygienu a nechodila s nimi k lékaři.

Za způsobení těžké újmy na zdraví jí hrozí 5 až 12 let vězení.

Dvojčata se obžalované ženě narodila v dubnu roku 2016. Státní zástupce tvrdí, že matka úmyslně nedávala jednomu ze synů nejméně od července 2017 dostatek jídla a pití, „protože ho neměla ráda a nechtěla o něj pečovat“. Vystavila ho tak dlouhodobému strádání. Dítě bylo podvyživené, dehydrované, mělo oslabenou imunitu, vředy v ústech a poškozené některé vnitřní orgány.

Echo24 , 27. června 2020

VÁŽNÁ HUDBA JAKO IDEOLOGICKÝ NEPŘÍTEL

Chlapeček také podle obžaloby míval modřiny a oděrky po celém těle včetně hlavy.

„Nezletilý dlouhodobě trpěl velkou bolestí a nepochybně strádal i po psychické stránce, protože obviněná o něj nejevila zájem, nepohladila ho, nemazlila se s ním, odmítala projevy jeho náklonnosti a zpravidla ho nechala v péči starších sourozenců nebo odloženého v postýlce,“ tvrdí státní zastupitelství. V červnu 2018 dítě zemřelo na srdeční selhání.

Foto: Echo24.cz

U druhého z dvojčat matka podle obžaloby rovněž zanedbávala péči, a to nejméně od loňského léta do října, kdy si syna převzal do péče jeho otec.

„Ponechávala ho dlouhodobě v malých, špinavých, mokrých plenách, v důsledku čehož měl opakovaně výrazné opruzeniny,“ popsal státní zástupce, který uvedl, že dítě zažívalo mučivé útrapy.

Budete mít zájem:  S lupénkou si poradí biologická léčba

Žena chlapce nenechala očkovat a nenavštěvovala s ním zubaře ani další lékaře. Dítě mělo silně zkažené zuby a lysiny na hlavě.

Matka údajně dávala oběma chlapcům tlumící lék diazepam a také umožnila, aby v nezjištěném počtu případů užili drogy. Na začátek soudního procesu čeká ve vazební věznici.

Pražský vrchní soud tento týden poslal za týrání a vraždu batolete z Loun jeho otčíma na 22 let za mříže. Uložil mu tedy výjimečný trest. Krajský soud muže původně odsoudil k 16 letům vězení za těžké ublížení na zdraví s následkem smrti. Podle odvolacího soudu ale musel být obžalovaný srozuměn s tím, že chlapce může svým jednáním usmrtit, a spáchal tedy vraždu.

Krádež auta objasněna – Policie České republiky

TEPLICE – Odcizené vozidlo odstavili; Vrátil se na místo činu… 

Krádež auta objasněna

Po několikaměsíčním vyšetřování se policistům podařilo objasnit případ krádeže osobního vozidla, ke kterému došlo koncem ledna v Bílině. Majitel automobilu značky Kia nechal v zámku zavazadlového prostoru klíče, čehož využil 21letý zloděj, který je ze zámku vyjmul, s jejich pomocí poté vozidlo nastartoval a z místa odjel.

Do auta si následně přibral 32letou spolujezdkyni, které se svěřil, že je vůz kradený. Žena mu navrhla, že by se mohli pokusit automobil prodat, s čímž lapka souhlasil. Mladík, který moc neuměl řídit, pustil spolujezdkyni za volant a společně jeli do Teplic, kde zkoušeli auto prodat. Žádného zájemce ale nenašli, proto pokračovali do Mostu, kde opět sháněli kupce.

Také v sousedním městě nebyli úspěšní, proto ukradené vozidlo odstavili na parkovišti, kde ho další den nalezli strážníci městské policie. Auto policisté vrátili právoplatnému majiteli, mladíka v minulých dnech kriminalisté obvinili z přečinu krádeže. Jeho spolupachatelku obvinění teprve čeká, u soudu jí hrozí trest odnětí svobody až na dvě léta.

Zloděj, který auto ukradl, může strávit ve vězení s ohledem na svou trestní minulost o rok déle.

Krádež auta objasněna.wav 

Vrátil se na místo činu

     Z přečinu krádeže byl obviněn 21letý zloděj, který se opakovaně vloupal do areálu teplické firmy. Od pátku do pondělka celkem třikrát vnikl do haly, ve které jsou uskladněné hliníkové rámy různých rozměrů.

Během tří dnů vynosil přes dvacet rámů, které následně prodal do sběrny, kde za ně vyinkasoval kolem dvou tisícovek. Škoda, kterou způsobil poškozené firmě, byla ale daleko vyšší, pohybuje se kolem 38 tisíc korun. Obviněný dvakrát kradl sám, v posledním případě si s sebou vzal pomocníka.

Jeho totožnost už kriminalisté znají a čeká ho obvinění ze spáchání stejného přečinu. Oběma lapkům hrozí v případě odsouzení maximálně dvouleté vězení.

Vrátil se na místo činu.wav

Vandal poškodil památník

     Policisté pátrají po neznámém vandalovi, který v Krupce poškodil památník obětem pochodu smrti.

Pachatel zlomil přes pět metrů vysoký dřevěný kříž, navíc vnikl do dvou výklenků, ze kterých odcizil jedno halogenové svítidlo, další světlo poškodil.

  Celková škoda přesáhla částku 14 tisíc korun, ve věci byly zahájeny úkony trestního řízení pro přečiny krádeže a poškození cizí věci. V případě zjištění totožnosti pachatele a jeho odsouzení mu hrozí maximálně dvouletý trest odnětí svobody.

Nechávat cennosti v autě se nevyplácí

     O značkové klávesy přišel majitel dodávky, který si svůj majetek neprozřetelně nechal ve vozidle. Neznámý pachatel se mu do auta zaparkovaného v Trnovanech vloupal a kromě kláves si odnesl i zpěvníky. Celkovou škodu vyčíslil oznamovatel na 61 tisíc korun, po pachateli i odcizených věcech nyní policisté pátrají. Pokud se podaří zloděje dopadnout, hrozí mu až pětileté vězení.

Nafta, autobaterie a kovadlina

     Autobaterii a 25 litrů nafty odcizil neznámý pachatel z traktoru zaparkovaného v garáži v Proboštově. Přitom poškodil palivovou soustavu a elektroinstalaci traktoru, z blízké kůlny pak ještě odcizil kovářskou kovadlinu.

Škoda na odcizených věcech byla vyčíslena na třináct tisíc korun, poškozením traktoru pachatel způsobil dvanáctitisícovou škodu.

Policisté ve věci zahájili úkony trestního řízení pro přečiny krádeže a poškození cizí věci, za které trestní zákoník stanoví maximálně dvouletý trest odnětí svobody.

Teplice, 19. 7. 2012, nprap. Bc. Daniel Vítek

tiskový mluvčí KŘP Ústeckého kraje

Preventivně informační skupina Teplice

tel. č. 974 439 208

Nechali tři malé děti v rozpáleném autě. Pak se divili, proč to policie vůbec řeší

Autopunk

Policisté nezodpovědné rodiče sháněli skoro půl hodiny. Případ už si vzala na starost sociálka

Adam Fišer

04.07.2020 07:38   4

Nechávat v letním počasí v autě psy nebo děti je absolutní hloupostí, která bohužel může snadno skončit tragicky.

Přestože každoročně lékaři, policisté i odborníci na dopravu upozorňují, že se v létě interiér auta mění v rozpálenou pec, stále se najdou tací, kteří to neberou na vědomí.

Stejně jako rodiče tří malých dětí, které zachránila všímavost kolemjdoucího a klid městských strážníků z Pardubic.

Řidičův chleba  4.9

Řidičův chleba  4.4

Případ se stal ve čtvrtek a začal tím, že si náhodný kolemjdoucí všiml na přímém slunci zaparkovaného auta, ve kterém za zavřenými okny seděla trojice malých dětí. Nejstarší holčičce bylo pět a jejím sourozencům tři roky a osm měsíců.

Dále pokračuje Jiří Sejkora, tiskový mluvčí pardubické městské policie: „Děti viditelně už přes okénko trpěly stoupajícím horkem. Naštěstí ve vozidle nebyla okna na elektrické ovládání, ale na kličku. Strážníci tak požádali nejstarší z dětí, pětiletou holčičku, aby ihned okna stáhla dolů.“

Řidičův chleba  3.5

Když pak strážníci viditelně vyděšené děti uklidnili, začali se shánět po rodičích. Ti na místo dorazili až po dalších 20 minutách. Místo toho, aby strážníkům poděkovali, událost výrazně zlehčovali.

Budete mít zájem:  Léčba Kašle V Těhotenství?

Jiří Sejkora dodává: „Matka se podivovala nad tím, že se strážníci o takovou věc zajímají. Vzhledem k jejich chování a závažnosti provinění jsme případ předali na sociálku.“ My jen dodáme, že tímto případem se bude zabývat také správní orgán a rodičům může mimo jiného hrozit i několikatisícová pokuta.

Reportáže a bonusy  4.4

Jak znám Pardubické městapo, tak jediná užitečná věc, co by měli dělat, je sbírat ***** po psech

CIM VIC DETI VE VEDRU V AUTE !!!! TIM VETSI PRAVDEPODOBNOST !!!! ZE ASPON JEDNO PREZIJE !!!! ZNATELI MATIKU !!! TAK SE BEZ NERVU POHYBUJETE V ZIVOTE I NA BURZE !!! A KDYZ CHCETE ABY PREZILY ASPON DVE !!!! DATE VYSSI STOPLOS !!! STEJNE JE NEJLEPSI JE DELAT

Zobrazit celou diskuzi (4)

Řidičův chleba  4.3

Policie zatím neví, co přesně je příčinou nehody. Přejezd je osazen pouze výstražnými kříži

Autopunk  4.6

Chlapeček v autě seděl na klíně svého otce. Náraz otevřel dveře a vymrštil jej ven

Řidičův chleba  4.4

Zraněný chodec skončil v nemocnici. Policie čeká na jeho lékařskou zprávu, podle které šoféra obviní

Řidičův chleba  4.9

Policie musí zjistit, jak se to vůbec mohlo stát a kdo za to může. Viníkem ale bude nejspíš řidič

Řidičův chleba  4.9

Po několika týdnech nebude pro cesty mimo okres potřeba žádné potvrzení. Možná ale jen někde

Řidičův chleba  5.0

České zastoupení zdůraznilo, že jde o akci preventivního charakteru. Nebezpečí prý nehrozí

Autopunk  4.4

Právě díky autu policisté moc dobře věděli, že řidič v autě a na silnici vůbec nemá, co dělat

Autor: Vojtěch Koval,

Nenechávejte v letních vedrech zvířata v zaparkovaných autech, upozorňuje policie. Ponechání zvířete v zaparkovaném autě je zejména v letních vedrech obrovské riziko. Přehřátí zvířete nepředejdeme dokonce ani ponecháním auta s pootevřeným oknem ve stínu. Hrozí vám za to pokuta 20000 korun a vězení na 2-5 let.

Jak upozorňuje Policie ČR, vozidla určená pro převoz živých zvířat, musí mít dokonale zajištěno větrání, tedy přístup čerstvého vzduchu a odvádění nadměrné vlhkosti a tepla z vozidla. Přesto je třeba zajistit zvířeti časté venčení a dostatečný příjem tekutin.

Pokud necháte v rozpáleném autě zvíře, vystavujete velkému riziku nejen zvíře samotné, ale i sebe.

Policie upozorňuje, že ponechání zvířete v rozpáleném autě lze řešit v rovině přestupku ve veterinární oblasti, za který hrozí fyzické osobě pokuta až do výše 20000 korun.

Za určitých okolností může mít skutek dokonce i trestněprávní dohru v podobě trestného činu týrání zvířat, za který hrozí trest odnětí svobody až na dva roky, v závažnějších případech až pět let.

K ochlazování organismu psa dochází zejména zrychleným dýcháním s vyplazeným jazykem. Pes však přitom z organismu ztrácí i množství tekutin. Při zvýšené teplotě prostředí a nemožnosti se ochladit nastává dehydratace a přehřátí organismu, hypertermie.

Přehřátí může skončit poruchou centrální nervové soustavy, šokem, zvýšenou srážlivostí krve až cirkulačním selháním a tedy úhynem zvířete. Je chybou domnívat se, že pes se nám dokáže přehřát v autě pouze při extrémně vysoké teplotě vnějšího prostředí.

Samozřejmě, že vysoká teplota vnějšího prostředí tento proces urychlí, ale už například při teplotě 15 stupňů a přímém slunečním záření v kombinaci s nepříznivými zoohygienických podmínkami se vozidlo dokáže vyhřát na teplotu pro zvíře nesnesitelnou.

Teplota ve vozidle zaparkovaném na přímém slunci se dokáže velmi rychle zvednout až o 20 stupňů. Také je chybou myslet si, že pokud při venkovní teplotě 30C necháme psa v autě zaparkovaném ve stínu s pootevřeným okénkem, předejdeme přehřátí zvířete.

Rozbít okno, či hledat majitele?

Na tuto otázku odpovídá zástupce ředitele úřadu kriminální policie mjr. Marek Kordík: “Na otázku, zda rozbít okno na autě, se nedá odpovědět jednoznačně.

Kromě toho, že může dojít k smrti dítěte nebo zvířete, či k následkům na zdraví, občan na druhé straně riskuje, že se dopustí protiprávního jednání poškození cizího majetku a majitel vozidla může žádat soudní cestou náhradu vzniklé škody.

Pokud by však šlo o případ krajní nouze a řízení by splňovalo všechny zákonné podmínky na takové jednání, občan by mohl postupovat i takovýmto způsobem. Je však na zvážení, zda takové řízení splňuje všechny podmínky protiprávnosti v případě krajní nouze. Každý případ je třeba posuzovat individuálně.”

Pokud je to možné a také situace to dovoluje, třeba zajistit přítomnost majitele vozidla, například vyhlásit ho v nákupním centru přes informační stánek nebo přes SMS službu. Pokud si občan neumí sám poradit, doporučujeme zavolat policii, hasiče, případně linku 112, kde je okamžitě nabídnuta rada a pomoc, jak postupovat.

Jak postupovat, když najdeme přehřátého psa

Na dehydrataci zvířete poukazují nespecifické příznaky, jako je dušnost, dezorientace, apatie, nechuť k jídlu, průjem, zvracení, slabý puls, případně zvýšená srdeční frekvence. Pes má suché sliznice a většinou suchý čenich. Mohou nám pomoci i dva rychlé testy.

Při prvním, kdy je třeba brát v úvahu plemennou příslušnost psa, uděláme kožní řasu: zvedneme kůži na hlavě nebo kdekoliv na těle psa. Při dostatku tekutin je kůže pružná a ihned se vrátí na své původní místo. Při dehydrataci kůže ztrácí pružnost. Při druhém orientačním testu zvedneme psovi horní pysk. Za normálních okolností jsou dásně a jazyk vlhké a růžové.

Prstem jemně zatlačíme na dáseň, které zbledne, ale při dobrém fyziologickém stavu má po 2 sekundách opět původní barvu.

.

« Test Citröen C5 AirCross 1,5 BlueHDI EAT8 Bezpečně a bez pokut? Dodržujte několik základních principů a vozte s sebou povinnou výbavu »

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector