Nakupujete potraviny online? Na co si dát pozor

Donáška potravín domov pritom funguje vo viacerých mestách Slovenska už roky.Nakúpiť potraviny cez internet a nechať si ich doviezť pomaly až do chladničky je v krajinách Západnej Európy pomerne bežné. Na Slovensku si na tento spôsob nakupovanie len zvykáme. „Je to zatiaľ také opatrnejšie, ale ide to,“ hovorí prevádzkovateľ donáškovej služby Daniel Pavlovič. 

Niektorí považujú prechádzky s nákupným vozíkom za relax, iní si chcú tovar, ako sa hovorí, pochytať a ďalší nakupujú podľa toho, čo im práve padne do oka.

Na šťastie desiatok fungujúcich donášok potravín sú aj takí ľudia, ktorí nechcú svoj vzácny voľný čas minúť v obchode. Alebo takí, ktorí už ťažké tašky nosiť nevládzu.

„Hlavne mamičky s deťmi, zaneprázdnení ľudia, ktorí nemajú na nakupovanie čas,“ opísala cieľovú skupinu donáškovej služby hovorkyňa obchodného reťazca Tesco Zuzana Lošáková. 

Každý špás niečo stojí

„Väčšinou naši zákazníci sú tí bohatší, ktorí si to môžu dovoliť,“ uviedla Lucia Henschlová, ktorá nakupuje na objednávku. Každý špás totiž niečo stojí. Ceny potravín pri nákupe cez internet sa zväčša nelíšia od bežných cien v obchodoch, no navyše je poplatok za doručenie.

Pri nákupe nad určitú relatívne vysokú sumu môže byť doručenie aj zadarmo, väčšinou je však poplatok od 3eur vyššie. Samostatnou kategóriou je donáška tovaru z konkrétnych obchodov.

Väčšina donášok berie tovar z veľkoskladov alebo sú sami prevádzkovateľmi kamenného obchodu. Môžete si nechať doručiť aj čerstvý či mrazený tovar. Pri nákupe cez internet však nepočítajte s okamžitým dodaním. „Je to na druhý deň najskôr,“ dodala Lošáková.

Najväčšou výhodou nákupu cez internet je to, že nákup dostanete až ku dverám. Čím ste ušetrení nielen obiehania obchodov, ale aj naťahovania sa s ťažkými taškami. Nevýhodou nákupu cez internet je, že sa musíte spoľahnúť na výber cudzieho človeka a nákup je predražený o doručovací poplatok. 

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO

Zdroj: noviny.sk/TV JOJ Marianna Haliaková

Nakupujete potraviny online? Na co si dát pozor 01:19 12.10.2012 13:54 Zaujímavosti
Nakupujete potraviny online? Na co si dát pozor

Nebojte se Internetu On-line nakupování

To, že si přes Internet můžeme koupit zboží typu: knížky, květináče, hračky pro děti, nábytek, hodinky, CD nosiče a podobně už v podvědomí máme delší dobu.

Ale že se přes Internet dají koupit kvalitní čerstvé potraviny a kvalitní služby jako například úklid domácnosti, většina z nás buď nepostřehla, nebo k tomuto kroku nemá dostatečnou odvahu. A to je škoda.

Následující text nás seznámí s principem nakupování zboží a služeb na Internetu a také přinese několik typů na zajímavé internetové stránky. Nakupování na Internetu probíhá přes internetové prodejny/obchody. Těmto obchodům se říká elektronický obchod, tzv. e-shop.

Výhody nakupování zboží a služeb na Internetu

Výhoda č. 1 – Ušetříte

Nižší cena zboží zakoupeného na Internetu je dána tím, že prodejce nemá velké náklady na pronájem prostorů, ušetří na platech zaměstnanců a na dalších nezanedbatelných položkách. Proto si může dovolit nabídnout zboží za mnohem nižší cenu, než v kamenných obchodech.

Výhoda č. 2 – Šetříte čas a nakupujete v pohodlí

Odpadá dojíždění do obchodů, hledání místa na parkování, kličkování davem nakupujících, stání v nekonečných frontách u pokladen. Zboží na Internetu lze v klidu vybírat, porovnávat, objednávat, platit bez front a nakonec jen v klidu domova čekat na jeho doručení.

Výhoda č. 3 – Mnohem větší nabídka než v kamenných prodejnách

Na Internetu seženete i to, co v kamenném obchodě nemají, nebo byste museli pro jeden nákup navštívit několik obchodů.

Informace o zboží jsou v e-shopech neustále aktualizovány, a tak okamžitě vidíte, jaké zboží je na skladě. V e-shopech můžete také snadno porovnat nabídku konkurence, ceny zboží nebo obchodní podmínky.

Samozřejmostí jsou e-shopy, které zajišťují běžné denní nákupy s donáškou až do bytu.

Výhoda č. 4 – Internetové diskuze vodítkem při výběru zboží, ale také obchodníka

Na internetových stránkách obchodů najdete velké množství referencí, komentářů, recenzí, názorů či osobních zkušeností ostatních nakupujících. Nejenže Vám mohou poradit, kde a od koho nakupovat, ale jsou i výborným vodítkem pro výběr zboží. Díky tomu se snadno dozvíte, jak byli se zbožím spokojeni spotřebitelé před vámi.

Internet nezná hranice a to samozřejmě platí i pro nakupování. Dnes je naprosto běžné, nechávat si zasílat zboží z celého světa. Z pohodlí vlastního domova je možné nakoupit v zámoří, stejně tak v Evropě nebo v obchodě za rohem. Některé zahraniční internetové obchody mají dokonce webové stránky přeložené do češtiny.

Placení zboží či služeb

  • 1. Platba při převzetí zboží v hotovosti. Je tedy potřeba, mít u sebe dostatek peněz.
  • 2. Platba při převzetí zboží platební kartou. V dnešní době většina přepravců a dovozců zboží má k dispozici přenosný platební terminál, díky němuž můžeme zaplatit kartou stejným způsobem, jako známe z kamenných obchodů. Na tuto možnost je ale lepší se dopředu informovat.
  • 3. Platba předem převodem z účtu. Jedná se o bezhotovostní platbu, při které musíme mít u naší banky sjednané elektronické bankovnictví. Přihlásíme se pak na svůj účet a po vyplnění všech potřebných údajů platba z našeho účtu odejde a do několika dní se připíše na účet konkrétního prodejce. V tomto případě však e-shopy čekají na připsání zadané částky na účet a teprve poté zboží odesílají. Tento proces může trvat několik dní.
  • 4. Platba předem pomocí platební karty. Platba kartou v e-shopech je nejrychlejší způsob uhrazení zboží předem. Možnost „platba kartou“ nás přesměruje na zabezpečenou stránku banky, kde vyplníme částku, číslo naší karty, platnost a kód uvedený na druhé straně karty a kód pro potvrzení platby, který nám byl následně doručen na náš mobilní telefon.

Většina e-shopů požaduje pro hladký průběh nákupu vytvoření „účtu“, takzvanou registraci.

Za tento „účet“ se nic neplatí, jedná se opravdu pouze o vytvoření registračního jména a hesla pro danou internetovou stránku. Při registraci bude potřeba uvést vaše jméno a příjmení, heslo k této registraci, doručovací adresu a telefonní číslo.

Tato registrace nám nejen usnadní práci při dalším nákupu – nemusíme znovu vyplňovat adresu doručení, ale na druhou stranu slouží také jako ochrana proti zneužití e-shopu nevhodným klientem. Registrace na těchto stránkách tedy určitě není na škodu. Navíc nám mohou na náš uvedený email chodit akční nabídky a jiné výhody.

Pár typů na zajímavé webové stránky určené pro nákup zboží, služeb či hotového jídla:

  • rohlik.cz – jedná se o internetový supermarket. Najdeme zde vše, co v kamenném obchodě. Zboží si můžeme postupně prohlížet, vybrat a nechat zaslat až ke dveřím domu. Výhodou tohoto e-shopu je možnost, při které se nemusíme probírat zbožím jednotlivě „ručně“, ale na rohlik.cz můžeme zaslat napsaný či vyfocený nákupní seznam a zboží nám bude připraveno, pečlivě vybráno a dovezeno až domů.
  • itesco.cz – potraviny online. Kdo rád nakupuje v Tescu, může si nechat zaslat zboží do domu přímo z tohoto obchodu.
  • kolonial.cz – nákup potravin nejen které známe z kamenných obchodů, ale také potravin a výrobků přímo od farmářů.
  • firmy.cz – seznam služeb, firem a živnostníků. Jedná se o přehledný rejstřík typu zlatých stránek, kde je možné dohledat kontakty například na řemeslníky, kadeřníky, optiky, ale i lékaře či lékárny.
  • lidskasila.cz – webová stránka nabízející úklid domácnosti, žehlení a mytí oken od zkušených dam.
  • damejidlo.cz – stránky zabývající se rozvozem jídla ve Vašem městě. Po zadání lokality jsou k dispozici vyhledané restaurace v našem okolí, které jsou s touto službou spojené, a pomocí klasického jídelního lístku si můžeme objednat pokrm, který nám bude zavezeno až před dům. Jídlo je převáženo v termoboxech, které uchovají vyšší teplotu pokrmů i během převážení.

Řada internetových obchodů (e-shopů, prodejců zboží i služeb) je koncipována tak, aby v nich dokázal nakoupit i úplný počítačový laik. Opravdu se není třeba bát nečekaných složitostí.

Chcete-li se o e-mailové nakupování zboží a služeb dozvědět více, klikněte na následující odkazy: Proč nakupovat na Internetu. Jak na Internet (CZ.NIC), Placení na Internetu. Jak na Internet (CZ.NIC), Rady pro bezpečné nakupování na Internetu. Bezpečný Internet, Na co si dát pozor. Bezpečný Internet, Zaručených deset rad pro nakupování přes internet. Technet.cz.

Chcete prodávat potraviny online? Zjistěte, na co si musíte dát pozor

Z hlediska potravinového práva je ten, kdo prodává potraviny prostřednictvím internetu (což je uvádění na trh), považován za provozovatele potravinářského podniku (PPP), který je zodpovědný za bezpečnost, jakost, správné označování nabízených produktů a dodržování ostatních požadavků (hygiena, skladování atd.).

Prodej potravin online je pro řadu provozovatelů novou situací a nemusí si tak být vědomi některých povinností.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) proto aktualizovala na svém webu sekci materiál Internetový prodej potravin – Základní požadavky na provozovatele potravinářského podniku.

Na jednom místě tak přehledně sumarizuje hlavní povinnosti specifické pro prodej potravin na internetu a může významně pomoci předejít nezáměrnému porušování právních předpisů.

K hlavním povinnostem prodejců potravin na internetu patří:

  • uvádět na trh bezpečné potraviny
  • splnit informační povinnosti („registrovat se“)
  • identifikovat se (zveřejnit údaje o sobě např. v obchodních podmínkách nebo v kontaktech)
  • respektovat práva spotřebitele
  • nepoužívat nekalé obchodní praktiky
  • poskytnout informace o prodávané potravině
  • dodržet zákonné požadavky na související reklamu
  • zajistit sledovatelnost nabízených potravin
  • dodržet hygienické požadavky při prodeji potravin
  • zajistit okamžité stažení nebezpečné potraviny z trhu

Jak serveru Podnikatel.cz potvrdil Pavel Kopřiva, tiskový mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce, tyto hlavní povinnosti patří mezi nejčastěji zjišťované nedostatky, a to zejména u nově založených e-shopů.

Sankce pro internetové obchody a kamenné prodejny přitom nejsou odlišné. Za nejzávažnější prohřešky, tj. uvádění do oběhu potravin nebezpečných nebo falšovaných, je možné dle právních předpisů uložit sankci do výše 50 mil.

Budete mít zájem:  Vitamíny Pro Podporu Otěhotnění?

Kč, upřesňuje Pavel Kopřiva.

Náležitostem reklamy jsme se věnovali v článku Chyby v reklamě na potraviny vás můžou stát i miliony. Pozor na ně

Hodně práce odvedou dodavatelé 

Pravidla pro zacházení s potravinami jsou jasně daná národní i evropskou legislativou, kterou obchody dodrží. Například společnost Rohlík.

cz má zavedený systém managementu kvality, jehož cílem je prodávat pouze bezpečné a kvalitní potraviny. Klademe velký důraz na provozní hygienu a kontrolu chladicího řetězce.

Rovněž máme nastavený systém, jak poskytovat povinné informace spotřebitelům, dodává manažerka kvality v Rohlík.cz Marta Nováková.

V obchodu Košík.cz většinu pravidel za ně splňují již dodavatelé jako takoví a s ohledem na to, jak je sami vybírají, je riziko minimální.

Tomáš Jeřábek, CEO uvádí, že je třeba dbát zvýšené opatrnosti pochopitelně hlavně u fresh a nebalených potravin. Oni zde však mají sami své vlastní interní postupy, které jsou často přísnější, než jak je požaduje hygienická norma.

Nejobtížnější je realizace poslední míle, na tom si vylámala zuby většina konkurentů, doplňuje.

Peter Nemeshegyi, jednatel společnosti Potravinydomu.cz, vysvětluje, že jejich společnost KBJ VELKOOBCHODY s.r.o. dodává na trh převážně balené potraviny vyrobené v ČR.

Za bezpečnost těchto potravin (tedy splnění zákonných norem) odpovídá ten, kdo je uvádí na trh, což je v případě potravin vyrobených v ČR jejich výrobce. A to i tehdy, když jsou prodávány přes e-shop www.potravinydomu.cz.

Je to podle něj logické, protože velkoobchodní firma nemá přímý dohled nad výrobou a může zaručit jen správné skladování a přepravu zboží. Máme tedy samozřejmě bezpečnost potravin s dodavateli ošetřenu smluvně.

V případě, že zboží nakoupíme v zahraničí, je tím, kdo uvádí zboží na český trh, společnost KBJ VELKOOBCHODY. I v tomto případě vyžadujeme garance bezpečnosti potraviny od dodavatele, včetně příslušné certifikace, popisuje. 

Pozor na teploty

On-line prodejci potravin se shodují, že si musíte dát pozor hlavně na dodržování teplotního řetězce a všech norem. Pozor hlavně na teploty zboží při příjmu, teploty skladování a teploty při přepravě, zdůrazňuje Marta Nováková.

Jídlo musí být převáženo v odpovídající teplotní zóně, kterou nesmí až do předání u zákazníka opustit.

Zároveň je to pak manipulace s potravinami, jejich správné rozřazení do jednotlivých tašek a obalů, aby nedocházelo k porušování hygienické normy, vyjmenovává Tomáš Jeřábek. 

V souvislosti s nedávnou legislativní úpravou, která přinesla povinnost uvádět rozšířené informace o potravinách, jako jsou údaje o alergenech nebo výživové údaje ještě před jejich nákupem na e-shopu, došlo k nárůstu pracnosti zalistování položky.

U e-shopu Potravinydomu jsou veškeré informace zadávány do systému ručně. Pomohl by jim státní registr potravin, kam by zadal všechny potřebné údaje výrobce, resp. ten, kdo potravinu uvádí na trh, a všichni prodejci by mohli údaje z tohoto registru importovat do svých systémů a e-shopů. Jde tedy o rutinu, ale pracnou.

Vyplnění všech údajů hlídá podnikový systém, dodává Peter Nemeshegyi.

Nově zalistované položky naopak nikoho nerozhází v Rohlík.cz. A to právě díky tomu, že mají nastavený systém kvality. Náročné to není ani pro Košík.cz. Tam mají poměrně přísný proces výběru. „Jakmile se rozhodneme položku zalistovat a vyřešíme s dodavatelem logistické otázky (pravidelné zásobování apod.), není to problém,“ říká Tomáš Jeřábek. 

Přečtěte si: Produktové popisky: Proč jsou pro váš e-shop tak důležité?

Poptávka byla extrémní

V průběhu nouzového stavu vzrostl zájem zákazníků enormně a například Rohlík se zdvojnásobil.

Snažili se maximálně zvýšit jejich kapacity, nabírali nové kurýry i brigádníky na sklad, naskladňovali sortiment i přes noc, omezili počet druhů položek na nákup na 45, následně na 35, aby obsloužili co nejvíce zákazníků.

Aby si trvanlivý sortiment mohl objednat kdokoliv z celé ČR, spustili službu Suchý Rohlík pro dovoz trvanlivého sortimentu kamkoliv v ČR do druhého všedního dne a zavedli také speciální program pro seniory.

Těm jsme vraceli 30 % hodnoty nákupu v kreditech zpět na jejich zákaznický účet, měli výjimku v možnosti platit i hotově a vyčlenili jsme pro ně na zákaznické lince speciálně pracovníky tak, aby jim asistovali pro objednání i po telefonu, a to vše proto, aby si mohli potraviny objednat z bezpečí domova a nemuseli nikam vycházet, popisuje Zdeňka Svoboda, mluvčí Rohlík.cz.

V Potravinydomu.cz zaznamenali nárůst prodejů o stovky procent a s tím souvisel také nárůst hodnoty nákupů. Část zákazníků nakupovala velkoobchodní balení, chtěla se předzásobit pro případ, že by zboží nebylo dostupné.

Velký nárůst prodejů pochopitelně zatížil naše kapacity a dobře otestoval naši připravenost, výsledkem byly úpravy v procesu přípravy zboží, směrem k vyšší rychlosti a zvýšení kontroly správnosti, shrnuje Peter Nemeshegyi.

Online supermarkety se tak staly nově místem pravidelných nákupů pro obrovské množství nových zákazníků. Košík meziročně vyrostl asi třikrát. Největší výzvou tedy bylo držet kvalitu služby, nedělat chyby a zároveň „neplánovaně“ růst o stovky procent. O to větší zázrak, že se to podařilo bez větších výpadků nebo problémů, uzavírá Tomáš Jeřábek.

Nakupujte potraviny online, vyplatí se to!

Online nákup potravin je stále populárnější.

Patříte i vy mezi zákazníky, kteří se nebojí ničeho nového a nechají si dovést nákup až domů? Nákup až domů jistě ocení senioři, pro které je tahání nákupních tašek náročné, ale také maminky na mateřské, vytížení manažeři, lidé s omezenou pohyblivostí a klidně i ti, kteří jednoduše nemají rádi fronty v obchodech. Jaké jsou výhody online nákupu potravin? Čeho se bát a na co si dát pozor. Podíváme se na zoubek těm největším tuzemským online prodejcům potravin.

Výhody on-line nakupování potravin

Mezi hlavní výhody nákupu z domova patří pohodlí. Jednoduše se usadíte do křesla, zapnete počítač, tablet nebo telefon a klikáte. Dnes se dá na internetu koupit už snad skoro všechno od letenek, přes oblečení, nábytek, elektroniku až po potraviny.

Při nákupu jídla si stačí vybrat firmu, které se svěříte a pak už jen nakupujete a čekáte, až vám nákup donese poslíček ke dveřím. Další výhodou on-line nákupu jsou přehledné regály.

Všechny společnosti, které on-line nákup poskytují, mají široký výběr produktů a to ať už se jedná o jídlo, drogerii nebo potřeby pro domácnost.

Záleží na vás, u které společnosti vám bude systém nákupu více vyhovovat.

Bojíte se, že když budete nakupovat on-line, přijdete o slevy, které běžné supermarkety nabízí? Opak je pravdou. Ceny v on-line obchodech jsou měněny podle aktuální nabídky a cen v klasických supermarketech.

Samozřejmě není pravidlo, že v on-line obchodech najdete všechno, na co jste vyklí při běžném nákupu, můžete zde ale nakoupit klasické věci, které mají všude a drobnosti už pak dokoupit tak, kde jste zvyklí, například maso u řezníka nebo oblíbený koláček v pekařství.

Nebudete ale muset táhnout tři plné tašky, ty vám poslíček donese až ke dveřím.

Jaký mi pošlou rohlík nebo papriku?

Máte strach z toho, že když si zboží nevyberete sami, že bude nekvalitní? Toho se rozhodně bát nemusíte. Lidé, kteří kompletují zboží, jsou zodpovědní za váš nákup a za to, že vám bude doručeno čerstvé a nepoškozené.

Navíc když budete přece jen s něčím nespokojeni, můžete říci, že si nákup nepřeberete, nebo že si vezmete jen jeho část. Nyní už nemusíte běhat po různých obchodech, abyste sehnali vše, co potřebujete.

Jídlo, drogerii, dětský sortiment, ale i farmářské potraviny, superfood, bio potraviny, bezlepkové potraviny nebo raw potraviny najdete v online obchodě.

Kdy mi zboží doručí?

Značně se prodejci liší v doručování. Jak jsou na tom Rohlík, Tesco, Koloniál a Košík?

Koloniál.cz

Koloniál.cz vám nákup přiveze druhý den. Všechno zboží totiž obchod objednává až po vašem nákupu, aby byly potraviny čerstvé. V případě, že si nákup objednáte v pondělí do 12:00, doručí vám ho druhý den dopoledne.

Pokud nakoupíte odpoledne, zboží se k vám dostane druhý den odpoledne nebo večer. Je pravda, že to není zrovna nejrychlejší, ale Koloniál nabízí rozvoz zdarma a to se vyplatí. Výhodou Koloniálu.cz je možnost vytvořit si vlastní nákupní seznam.

Seznamů můžete mít celou řadu a můžete je různě měnit. Díky tomu nikdy na nic nezapomenete.

Rohlík.cz

Při nákupu s Rohlík.cz dostanete cenu za rozvoz nákupu podle jeho hodnoty. Minimální částku, kterou musíte utratit, aby vám společnost nákup dovezla, je 300 korun.

Za nákup v rozmezí 300 až 599 korun zaplatíte za dovoz v den nákupu 79 korun, za dovoz druhý den 59 korun a pokud využijete službu expres, kdy je vám nákup doručen do 90 minut, zaplatíte 119 korun.

Pokud váš nákup bude v ceně 600 až 1199 korun, zaplatíte za dovoz v den nákupu 39 korun, druhý den 19 korun a při službě expres 79 korun. Pokud nakoupíte za více než 1200 korun, máte dopravu zdarma, zaplatíte si pouze za službu expres, a to 39 korun.

Nákup nad 1500 máte zdarma včetně expresního dodání. Rohlík.cz nabízí také aplikaci pro Android i iOS. Díky ní můžete nakupovat kdekoliv, třeba v MHD cestou z práce.

Tesco

Pokud se rozhodnete pro online nákup v Tescu, můžete počítat s rozvozem v Praze, Brně, Liberci, Kolíně, Mladé Boleslavi, Hradci Králové a Rychnově nad Kněžnou. Nakoupit můžete pohodlně na webových stránkách itesco.

cz nebo pomocí přehledné mobilní aplikace. Za rozvoz zaplatíte od 49 korun v nejméně vytížených hodinách až po 99 korun za dovoz o víkendu a dopoledne. Pokud nakoupíte nad 3000 korun, máte dovoz zdarma.

Budete mít zájem:  Známý Lékař Ortoped Praha?

Košík.cz

Společnost Košík.cz nabízí něco navíc. Stejně tak, jako konkurence nabízí zboží všeho druhu od potravin, přes drogerii až po krmení pro domácí mazlíčky. Minimální výše nákupu je 500 korun, což je ve srovnání s Rohlíkem celkem dost. Výhodou je ale možnost výběru doručení.

Pokud chcete doručit zboží v den nákupu, zaplatíte za dovoz 45 korun. V případě, že vydržíte do druhého dne, dovezou vám nákup zdarma. Košík navíc nabízí slevu 200 korun na první nákup a dopravu zdarma.

Můžete zde také sbírat kredity za doporučení svým známým a získat slevu na nákup.

Závěr

Online nákupy se stávají pomalu, ale jistě trendem dnešní doby. Záleží jen na vás, jestli se rozloučíte se zdlouhavými frontami a nakoupíte si v klidu doma na gauči.

Je pravda, že ani já si nedokáži představit, že bych takto nakupovala pravidelně, ale v případě, že budu chtít doma udělat zásoby na delší dobu a nestrhnout se přitom, určitě tento způsob nákupu využiji.

A kdo ví, třeba za pár měsíců, nebo let mě tento způsob nákupu natolik okouzlí, že do kamenného obchodu už nevkročím.

25. 2. 2016

Potraviny online: Toto by ste mali vedieť ešte pred nákupom

Aké sú pravidlá nakupovania jedla cez internet?

Foto: Shutterstock.com

Naozaj sa môžete spoľahnúť, že vám ich prinesú čerstvé?

Už ste vyskúšali nákup potravín cez internet? Až 95 percent Slovákov má s nakupovaním v e-shopoch dobré skúsenosti. Platí to aj pre online nakupovanie potravín Radíodborník na online komunikáciu Alexander Visnyai

Dostupnosť

Skôr než sa rozhodnete pre nákup potravín, overte si, či je táto služba dostupná v mieste vášho bydliska. Pre zložitú logistiku je takéto nakupovanie možné len vo väčších mestách a v ich okolí.

Starostlivo si preštudujte obchodné a dodacie podmienky, platobné podmienky a reklamačný poriadok. Každý e-shop na Slovensku ich musí mať podľa zákona zverejnené na svojich stránkach.

Prečítajte si aj najčastejšie otázky a odpovede (FAQ), ak sú dostupné, prípadne recenzie ostatných kupujúcich, aby ste predišli nepríjemným prekvapeniam.

Ako nákup prebieha

Pred nákupom sa väčšinou treba najprv registrovať. Registráciou môžete napríklad získať výhody pri ďalších nákupoch. Potom potraviny vkladáte do košíka a po dokončení nákupu si zvolíte termín a adresu dodania.

Nákup vám kuriér donesie až domov. Zaplatiť môžete online prevodom alebo pri prevzatí tovaru.

Ak to obchod umožňuje, môžete si dať nákup nachystať do najbližšej predajne alebo do tej, ktorú máte po ceste, a v dohodnutom čase si ho osobne vyzdvihnúť.

Co tým získate

Výhody sú podobné ako pri každom online nakupovaní. Môžete ho urobiť kedykoľvek v pohodlí domova bez toho, aby ste sa museli predierať pomedzi regály a stáť v rade pri pokladnici. Kým cestujete domov z práce alebo vyzdvihujete dieťa zo školy, nákup vám chystajú a vezú domov.

Prípadne si doručenie potravín domov môžete naplánovať na ľubovoľný termín, ktorý vám vyhovuje. Veľkou výhodou je aj to, že si jednotlivé položky môžete lepšie premyslieť, prípadne skontrolovať domáce zásoby.

Vyvarujete sa tak impulzívnemu nakupovaniu akciových vecí, ktoré možno ani nepotrebujete.

Na čo si dať pozor

Vo väčšine prípadov zrejme budete objednávať viacero druhov tovarov, preto treba porovnať, či objednávka súhlasí s dodaným tovarom. Z dôvodu jednoduchej reklamácie odporúčame skontrolovať všetky položky pri preberaní nákupu. To isté sa vzťahuje na kvalitu a čerstvosť najmä ovocia, zeleniny a mäsových výrobkov.

Overte si aj záručnú lehotu ostatných potravín, pretože nemôžete vedieť, či sa obchod takto nechce zbaviť potravín po záruke alebo tesne pred jej skončením. Ak nie ste s čímkoľvek spokojné, nie je vašou povinnosťou tovar prevziať. Hoci môžete za nákup zaplatiť prevodom, radšej to nerobte. Keď zaplatíte vopred a tovar pri preberaní odmietnete, vrátenie peňazí je zbytočná komplikácia.

Zelenina z farmy

Posledné roky sa v zahraničí, ale už aj u nás propaguje návrat k zdravým potravinám. Vznikajú rôzne farmárske trhy alebo internetové stránky, ktoré spájajú farmárov priamo s odberateľmi.

Vznikajú služby, kde si môžete objednať pravidelnú donášku sezónnej zeleniny až k dverám. Výhoda je v tom, že výrobky, prevažne zeleninu a ovocie, dostanete čerstvé a od slovenského farmára.

Na svoje si takto prídu farmári, ktorí môžu obísť reťazce, ale aj zákazníci, ktorí dostanú čerstvú zeleninu a ovocie z miestneho zdroja.

Ako nakupujú inde

  1.  V rámci Európy najviac nakupujú potraviny cez internet vo Veľkej Británii. Všetky významné obchodné reťazce majú vlastný e-shop.
  2. V Česku pravidelne nakupuje online potraviny približne osem percent ľudí. Fungujú tam nielen väčšie reťazce, ale aj menšie e-shopy zamerané na predaj farmárskych produktov.

Koronakríza mení nákupné správanie Slovákov. Vyše tretina ľudí nakupuje potraviny cez internet

Koronakríza v posledných mesiacoch výrazne menila správanie Slovákov v obchodoch. Mnohí prešli na nakupovanie cez internet, ktoré pre nich predstavuje istotu, nakoľko v kamenných obchodoch je možné väčšie riziko nakazenia.

Novodobým fenoménom je kúpa potravín online, čo si doteraz Slováci podľa rôznych prieskumov nevedeli predstaviť.

Kým v roku 2019 nakupovalo cez internet potraviny len zhruba 23,5 percenta Slovákov, podľa aktuálnych štatistík Európskeho štatistického úradu Eurostat ich bolo za vlaňajšok viac ako 37 %. Priemerná cena jedného nákupu je 45 eur.

„Koronakríza spôsobila, že spotrebitelia už nepotrebujú tovar chytiť, ovoňať a zistiť, či nemá napríklad pleseň. Dôležitejšia je v súčasnosti pre Slovákov bezpečnosť pri nakupovaní.

Najčastejšie v prípade potravín nakupujeme trvanlivé potraviny, ako je ryža, cestoviny či konzervy.

Dominujú aj pekárenské a mliečne výrobky, najmenej nakupujeme ovocie a zeleninu,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.

Výrazné predzásobovanie oslablo, a to aj napriek príchodu druhej vlny koronavírusu. Slováci sa totiž počas prvej vlny presvedčili, že slovenskí obchodníci na vzniknutú situácii reagujú navyšovaním zásob základných trvanlivých potravín.

Zvýšený dopyt preto neohrozil dostupnosť jednotlivých výrobkov. Pokiaľ v niektorom obchode nie je krátkodobo nejaký druh tovaru, je to tým, že väčšina obchodov nemá vlastné sklady, ale sú zásobované priebežnými rozvozmi z centrálnych skladov.

Podľa štúdie Svetového ekonomického fóra sa práve v krízových situáciách zvyšuje nákup základných potravín, ktoré potrebujeme k prežitiu. Avšak za vlaňajšok sme cez internet nakupovali najviac odevy a športový tovar (68 %), tovar pre domácnosť (41 %) či elektroniku (25 %).

„Štúdia Svetového ekonomického fóra ukázala zaujímavý fenomén, že ľudia v čase krízových situácií potrebujú mať istotu a kontrolu, ktorú nadobúdajú práve plnými špajzami. Preto sa už v prvých týždňoch výrazne zvýšili maloobchodné tržby na Slovensku. Situácia sa v súčasnosti ustálila. So zavretými obchodmi stúpajú aj nákupy iných tovarov ako len potravín,“ doplnila Buchláková.

Najaktívnejšia veková skupina v nákupoch cez internet sú ľudia vo veku 25 až 34 rokov, a to až takmer tretina. Najmenej nakupujú online ľudia starší ako 65 rokov, a to len 13 percent z nich.

„Až takmer 40 percent Slovákov len za jeden nákup na internete minie v priemere od 100 až do 500 eur.

Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy, ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky.

Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ skomentovala Buchláková.  Najčastejšie nakupujeme u domácich e-shopov, a to až v 82 percentách prípadov.

Finanční poradna: Na co si dát pozor při online nákupu potravin

Ilustrační snímek
Foto: Profimedia.cz

Nakupovat potraviny online mohou Češi už od roku 2012. Jak ukazují průzkumy či „tvrdá” data potravinářských e-shopů, zájem lidí rok od roku, měsíc od měsíce roste.

Rychlost a pohodlí jsou tím hlavním motivátorem, proč lidé místo návštěvy kamenné prodejny usednou raději k obrazovce počítače či displeji mobilu a nakupují. Ukázala to aktuální anketa spotřebitelské organizace dTest, v níž tento důvod zmínily čtyři pětiny lidí.

Každý druhý vyjádřil obavy z nákazy, k online nákupu ho přiměla snaha vyhnout se běžným nákupům kvůli epidemii. Více než dvě pětiny lidí oceňují možnost objednat si zboží kdykoliv.

Rozvoz nákupů je rekordní. A na hraněDomácí

„Naopak za hlavní negativa online nákupu potravin respondenti označili nemožnost vybrat si konkrétní zboží, hlavně zeleninu, ovoce či maso (52 procent), omezenou nabídku některých skupin zboží i vyšší ceny (shodně 48 procent) a vysoké ceny za dovoz nákupu (26 procent),“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Zboží nakoupené na internetu zákon umožňuje bez udání důvodu vrátit do 14 dnů od převzetí. Vztahuje se to i na potraviny? Podle vyjádření odborníků z dTestu tato možnost není ani u potravin zcela vyloučena, záleží však na charakteru konkrétního produktu.

Odstoupit od smlouvy, resp. vrátit zboží do 14 dnů od jeho převzetí, nemůžete u výrobků, které podléhají rychlé zkáze (ovoce, zelenina, živočišné produkty, mléčné výrobky či pečivo).

Pokud jste ale zakoupili trvanlivé potraviny (například konzervy, džemy, balené ořechy), vaše právo odstoupit od smlouvy není nijak dotčeno, vrátit je ale musíte v neporušeném obalu.

Počítejte zároveň s tím, že prodejci uhradíte náklady na vrácení zboží.

Na potraviny se nevztahuje běžná 24měsíční záruka, při správném skladování by si však měly udržet svou jakost po dobu vyznačenou na obalu. Případně po dobu uváděnou na webových stránkách online supermarketu, pokud jde o zboží nebalené a rychle se kazící, především ovoce, zeleninu a pečivo, upozorňuje dTest.

Pokud vám prodejce dodá jiné zboží, nebo zelenina bude plesnivá či zboží bude mít jinou vadu, máte právo je reklamovat.

„V rámci realizované ankety uvedlo pouze devět procent respondentů, že se při nákupu pravidelně setkává s problémy, 75 procent respondentů pak označilo, že s problémy se setkalo pouze výjimečně. 16 procent účastníků ankety se s nedostatkem nákupu dosud nesetkalo,“ doplnila Hekšová.

Budete mít zájem:  Jak na zapáchající a smradlavé nohy? Máme pro vás 14 TOP tipů…

Zároveň doporučila, především potraviny, které se rychle kazí, reklamovat bez zbytečného odkladu.

Většina online supermarketů umožňuje reklamace po telefonu či e-mailem, kdy prodejci vadu popíšete, případně doložíte fotografie. Pokud prodejce reklamaci uzná, peníze vám následně vrátí na platební účet.

Nakupujete potraviny online?Celkem hlasovalo 2800 čtenářů.

Hlavní zprávy

Žiadna múka, ani cestoviny: Ktoré potraviny sú základom domácnosti a nákupu v karanténe?

V situácii posledných mesiacov a opäť v nasledujúcich dňoch, keď budeme nútení ostať doma a zo všetkých strán sa nás valia správy o obmedzenom prístupe do obchodov, zabúdame na to najdôležitejšie.

Takzvané bezbrehé nakupovanie zásob, múk či cestovín nie je vždy najlepšia cesta, ako sa v období karantén poistiť a stravovať. Na túto tému sme sa pozreli s úspešným slovenským šéfkuchárom Michalom Kordošom.

Ten nám okrem iného prezradil aj to, ktoré potraviny by mali tvoriť tzv. gro nákupného zoznamu a z ktorých si pripravíme najviac chutných a najmä zdraviu prospešných jedál. Nevyhli sme sa však aj téme podnikania v gastropriemysle.

„Aktuálna situácia ohrozuje najmä malých a stredných podnikateľov, hľadajme preto cestu, ako ich podporiť. Pri nákupe potravín je to pomerne jednoduché rozhodovanie – zamerať sa na poctivých lokálnych farmárov a producentov. Najlepšie čo môžeme urobiť, je dať im najavo náš záujem o ich prácu. Pri ovocí a zelenine sa riaďte sezónnosťou,“ hovorí známy šéfkuchár.

V galérii nájdete potraviny, ktoré odporúča ako najlepšiu alternatívu pri nákupoch a ako sám hovorí, ktorými „nič nepokazíte aj keď pôjde o výber z tradičnejšieho sortimentu“:

Ako nakupovať? Pozor na zbytočné zásobovanie

​Hovorí, že čo sa týka samotného systému nakupovania, určite je veľmi užitočné naplánovať si stravovanie vopred a teda aj suroviny, ktoré budete na konkrétne jedlá potrebovať. Budete presne vedieť, čo potrebujete, aj kde to v obchode hľadať.

„Strávite tam menej času, to znamená, že vás čaká aj menej stresu. Zároveň si netreba robiť ťažkú hlavu v prípade, že niektoré z potravín v daný moment nenájdete. Vždy viete nájsť inú alternatívu, treba sa na to len vopred pripraviť.

Tým že si spravíte nákupný zoznam, zároveň zamedzíte impluzívnemu a zbytočnému nakupovaniu, ktoré ľudia v poslednej dobe praktizujú za účelom predzásobovania sa v prípade výpadkov potravín.

Tým udržíte pod kontrolou nielen plytvanie potravinami, ale aj samotné výdavky.“

Zdroj:
Archív Michala Kordoša

Problematická môže byť aj múka

Podobne to platí aj v prípade účtoch za nákup aj pri skladovaní prebytočných potravín, ktoré reálne nevyužijete.

„Väčšina z nich totiž má svoju trvanlivosť, napríklad aj múka, ktorú môžu napadnúť roztoče alebo moly, dokonca aj tá celozrnná, ktorej oleje začnú rýchlejšie oxidovať. Dajte pozor na to, aby potraviny neskončili ako smeti.

Budú to len vaše vyhodené peniaze, nehovoriac o samotnom plytvaní potravinami, ktoré mohol zúžitkovať niekto iný.“

On sám sa snaží podobným excesívnym nákupom vyhýbať. „Samozrejme, čerstvú zeleninu, ovocie a šaláty si na týždeň dopredu kúpiť nevieme, ich zásobu teda musím pravidelne dopĺňať. Snažím sa zužitkovať všetko, čo mi zostalo alebo pribudlo v špajzi.

Napriek tomu, že potraviny u seba príliš neskladujem, mám toho určite dosť aj na najbližšie dva týždne.

Skúste preto nazrieť aj vy do zákutí vašej kuchyne, mrazničky či chladničky a porozmýšľajte nad tým, čo by ste radi zužitkovali či skombinovali, som presvedčený, že na nejaký chutný recept určite natrafíte,“ uzatvára Michal Kordoš.

Michal Kordoš

  • Vášeň k jedlu prechováva od detstva.
  • Bol prvým slovenským stážistom v Nome v Kodani – svojho času najlepšej reštaurácii sveta.
  • Pracoval som s tými najlepšími v Dánsku, vo Francúzsku a na Islande.
  • Baví ho škandinávsky štýl varenia.
  • Uprednostňuje sezónne suroviny, prirodzenosť a dáva dôraz na čistú naturálnu chuť.

Online nákupy v Žiline a okolí | Tesco Online nákupy

Zvolený dodací úsek si môžete skontrolovať na stránke „Moje nákupné zoznamy“. Prihláste sa a prejdite na záložku „Moje nákupné zoznamy“. Rovnako dostanete potvrdzujúci e-mail, aký ste dostali pri odhlásení a v ktorom je uvedený čas, ktorý ste si rezervovali pre doručenie tovaru.

Na prijatie tovaru musíte mať 18 rokov. Ak platíte platobnou kartou pri doručení, držiteľ karty musí byť prítomný.

Náš pracovník doručovacích služieb doručí tovar až k dverám vášho bytu/domu.

Ak ste zmeškali doručenie, skontrolujte si poštovú schránku, či v nej nemáte oznam od nášho pracovníka rozvozu zákazníkom. Môžete zavolať aj naše zákaznícke služby.

Pokúsia sa presmerovať pracovníka rozvozu zákazníkomdoručovacích služieb, aby vám tovar znovu doručil, ak sa ešte nevrátil späť do obchodu.

Ak je vozidlo späť v obchode, váš nákupný zoznam bude zrušený, preto budete musieť nákupný zoznam vytvoriť znova.

Ak výrobok z vášho nákupného zoznamu nebol dostupný v obchode, bude vám dodaný alternatívny výrobok, ktorý môžete pri doručení prijať, alebo ho môžete odmietnuť. Vo vašom dodacom zozname bude uvedený náhradný tovar v hornej časti.

Ak si neprajete náhradný tovar, vráťte ho pracovníkovi rozvozu zákazníkom a za výrobok vám nebude účtované.

V prípade, ak váš osobný nákupca nemôže nájsť náhradnú alternatívu výrobku, ktorý ste mali v nákupnom zozname, nebude pridaný do nákupného zoznamu a za výrobok vám nebude účtované nič.

Vo výnimočných prípadoch, ak pracovník rozvozu zákazníkom bude meškať, budeme Vás kontaktovať prostredníctvom zákazníckej linky.

V prípade, že v nákupnom zozname chýba výrobok, kontaktujte zákaznícke služby na vyššie uvedenom čísle linky pomoci.

Ak nie ste spokojní s ktorýmkoľvek výrobkom, vráťte ho pracovníkovi rozvozu zákazníkom a za výrobok vám nebude účtované. Ak sa tak stane až potom, ako pracovník rozvozu tovaru odišiel, vezmete výrobok a dodacie doklady do hypermarketu Tesco.

Adresa hypermarketu je uvedená na potvrdenke. O vrátenie peňazí môžete požiadať na oddelení Služieb zákazníkom. Odporúčame Vám ,aby ste si skontrolovali váš nákup pred tým, ako odíde pracovník rozvozu tovaru zákazníkom.

Takto môžeme zabezpečiť, že z vašej platobnej karty nebude odúčtované za výrobky, ktoré nechcete prijať.

Táto povinnosť nám vyplýva zo Zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na diaľku, č. 102/2014. Vašim podpisom nám potvrdzujete, že ste boli s týmito podmienkami a obsahom dokumentov plne oboznámení a súhlasíte s nimi. Dokumenty, ktoré Vám dávame podpisovať pri prevzatí si môžete vopred pozrieť aj tu:

  • – Poučenie o uplatnení práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy
  • – Formulár na odstúpenie od zmluvy
  • – Všeobecné obchodné podmienky

Tieto dokumenty Vám nemôžeme dať potvrdiť iba v elektronickej podobe, pretože podľa zákona musia byť uchované na pevnom nosiči. Výhody pre vás Nakoľko kúpno-predajnú zmluvu uzatvárame s Vami pri prevzatí a zaplatení tovaru mimo sídla predávajúceho (zväčša pri Vašich dverách), máte právo odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu do 14 dní odo dňa dodania tovaru.

Postup pri vrátení tovaru

Pri uplatnení práva na odstúpenie od zmluvy nás informujte o svojom rozhodnutí odstúpiť o tejto zmluvy jednoznačným vyhlásením na e-mailovej adrese: [email protected], alebo na korešpondenčnej adrese: TESCO STORES SR, a.s.

, Centrálna kancelária – „Potraviny domov“, Cesta na Senec 2, 821 04 Bratislava. Na tento účel môžete použiť vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý sme Vám osobne odovzdali pri dodaní Vášho nákupu (Príloha č. 2), resp.

si ho môžete stiahnuť na našej stránke tu.

Tovar, ktorý chcete vrátiť, neposielajte na dobierku. Po doručení formulára na odstúpenie od zmluvy Vám pošleme potvrdzovací e-mai/list o obdržaní odstúpenia od zmluvy a následne Vás budeme kontaktovať za účelom spresnenia spôsobu a miesta prevzatia tovaru, ktorý nám chcete vrátiť. Ak uprednostníte zaslanie tovaru poštovou službou, tovar zabaľte tak, aby sa pri prevoze nepoškodil.

Odstúpením od zmluvy Vám vyplýva Vaša povinnosť v 14 dňovej lehote vrátiť tovar v rovnakom stave ako pri kúpe (nepoškodený, nerozbalený), v opačnom prípade nám vzniká nárok na náhradu škody, alebo nárok na vydanie bezdôvodného obohatenia. K tovaru je potrebné priložiť kompletnú dokumentáciu, príslušenstvo ako aj pokladničný doklad potvrdzujúci zakúpenie tovaru.

Po doručení odstúpenia od zmluvy Vám do 14 kalendárnych dní vrátime kúpnu cenu vráteného tovaru na bankový účet, cez ktorý bola realizovaná platba za tovar. Nakoľko po odstúpení od zmluvy nie je možné odstúpiť od služby dopravy, ktorá Vám bola poskytnutá, znáša náklady za službu dopravy spotrebiteľ.

Ak bola spotrebiteľovi v rámci marketingovej akcie cena za dopravu znížená na nulu, ale vrátením tovaru už zákazník nespĺňa podmienky tejto marketingovej akcie, tak peňažná čiastka za vrátený tovar bude znížená o túto hodnotu.

Tieto typy tovaru nie je možné vrátiť – Všetky potraviny, ktoré sú označené dátumom spotreby – Všetky potraviny, kde výrobca určuje podmienky skladovania – Tovar uzavretý v ochrannom obale, ktorý nie je možné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia, alebo z hygienických dôvodov – Zvukové a obrazové záznamy, počítačový software predávaný v ochrannom obale, ak spotrebiteľ tento obal rozbalil – Periodická tlač a knihy nedodávané v ochrannom obale.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector