Nabourejte dětem Facebook! Policie vám poradí…

Autem za hranice? Tak pozor. Bez pojištění auta do zahraničí možná zažijete dobrodružství, po kterém na cestách zrovna netoužíte. V Čechách jezdí podle dat neuvěřitelných 7 600 000 aut s povinným ručením. Provoz v ostatních zemích bude ještě hustší. Aby byla cesta bezpečná, zkontrolujte si před odjezdem autopojištění do zahraničí. Co se mimo jiné dozvíte?

  • Do jakých zemí mi platí české povinné ručení?
  • Jak si zařídit havarijní pojištění do zahraničí?
  • Co to je hraniční pojištění?
  • Na kolik korun vyjde taková běžná bouračka?

Čtěte dál. Kompletní pojištění do zahraničí se skládá ze tří částí – povinného ručení, havarijního pojištění a cestovního pojištění. Teď si je postupně projdeme.

Povinné ručení vám na cestách však zajistí klid. V případě karambolu zaplatí způsobenou škodu, která může jít v některých případech do desítek milionů. Obzvlášť v případech újmy na zdraví nebo způsobení trvalých následků jsou částky astronomické. Nezapomínejte ovšem, že bez havarijního pojištění pojišťovna proplatí jen škodu způsobenou druhým.

A co když ten naproti vám pojištěný nebyl? Nevadí, protože systém počítá i s těmito případy.

Část plateb za povinné ručení jde pro jistotu do garančního fondu České kanceláře pojistitelů, který škodu na území ČR i přesto zaplatí. V zahraničí je princip stejný. Obraťte se na garanční fond, kde se nehoda stala.

Jak v ten moment správně postupovat, vám poradí asistenční služba vaší pojišťovny. Pomůže s tlumočením, sežene kontakty apod.

Když někoho nabouráte, zodpovídáte za způsobenou škodu, ať jste, kde jste. A protože povinné ručení je platné jen v některých zemích, raději si zkontrolujte, jestli vás bude krýt.

Obecně platí, že povinné ručení vás v zahraničí kryje ve všech členských státech Evropského hospodářského prostoru (EHP) plus států na seznamu prováděcí vyhlášky Ministerstva financí. Na obrázku vidíte země EHP. Tady vám pojištění auta v zahraničí bude platit.

Nabourejte dětem Facebook! Policie vám poradí...

Mapa zemí EHP, kde automaticky platí pojištění do zahraničí.

Pro lepší pochopení jsou země rozdělené do 4 barev:

  1. Modře – Členové EHP v EU
  2. Oranžově – Prozatímní členové EHP v EU
  3. Zeleně – Členové EHP mimo EU, členové ESVO
  4. Fialově – Speciální výjimka.
  • Na první pohled jsou v EHP země Evropské země, ale i další, jako je například Lichtenštejnsko nebo Norsko. Kompletní seznam zemí, kam můžete v klidu odjet, je:
  • Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Itálie, Irsko, Island, Kypr, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovenská republika, Slovinsko, Spojené království Velké Británie a Severního Irska, Španělsko, Švédsko.
  • Švýcarsko sice dohodu neratifikovalo, ale součástí zelenokaretního systému pojištění je taky.
  • Ministerstvo financí vydalo ještě jeden seznam několika států mimo EHP, kde ale povinné ručení platí také. Je to:
  • Albánie, Andorra, Bosna a Hercegovina, Bývalá svazová republika Makedonie, Černá Hora, Monako, San Marino, Srbská republika, Turecko, Ukrajina, Vatikán.
  • Pokud se chystáte odjet do jedné z těchto zemí, máte 100% jistotu, že vás na cestě do zahraničí povinné ručení bude krýt.

Státy, kam můžete, jsou uvedené i na zelené kartě. Všimněte si, že tam jsou i další státy, které v seznamu EHP nejsou – Ázerbájdžán, Bělorusko, Írán, Moldavsko, Maroko, Rusko, Tunisko.

Pokud značka této země není na zelené kartě přeškrtnutá, máte „zelenou“. V případě těchto států je totiž na rozhodnutí pojišťovny, jestli pojištění auta v cizině bude krýt nebo ne.

Informaci si před odjezdem ověřte.

Nabourejte dětem Facebook! Policie vám poradí...

Zelenou kartu si nezapomeňte vzít ani na cestu do zahraničí!

Aby krylo, musí být platné. Pamatujte, že při jízdě ve vozidle bez povinného ručení u nás řidiči hrozí pokuta od 5 000 do 40 000 korun. Při kontrole 1 500 do 3 000 korun a při nehodě zaplatí nepořádný řidič vše z vlastní kapsy. Takhle si cestu do zahraničí nepředstavujete, je to tak?

Na pár kliků na internetu

Zkontrolujte si platnost povinného ručení online. Jestli vám vydrží platnost povinného ručení i do ciziny si zjistíte na stránkách ČKP. Stačí zadat registrační značku a uvést datum, ke kterému má povinné ručení platit.

Formulář České kanceláře pojistitelů využijete i na cestách. Adresu si zapište. V případě, že do vás cizinec nabourá a od místa nehody ujede, dohledáte si ho podle značky. Sice je to nepříjemná situace, ale právě pro ně zřídila Česká kancelář pojistitelů speciální informační středisko pro poškozené.

Pokud by vám během cesty do zahraničí pojištění auta mělo skončit, tak si ho včas zajistěte – jak už padlo, je povinné. Nejlepší povinné ručení si dneska najdete online, a to pomocí kalkulačky povinného ručení.

Na zelené kartě

Platnost povinného ručení najdete i na zelené kartě, kterou vám pojišťovna vydala. Pozor na to, že může vypršet platnost i samotné zelené karty. Zkontrolujte raději oboje a cestujte s jistotou.

Nezapomeňte si zelenou kartu vzít na cestu s sebou. Tu vám povinně vydala pojišťovna při sjednání pojištění. E-mailem ji zasílá ihned po zaplacení. Elektronická karta je tzv. dočasná zelená karta, kterou si musíte vytisknout.

Originál přijde poštou do 14 dní. Obě vám policista v zahraničí uzná jako řádný doklad o pojištění. V případě, že ji při kontrole nebudete mít u sebe, musíte požádat svou pojišťovnu o zaslání náhradního dokladu v elektronické formě.

Což běžnou silniční kontrolu nečekaně zkomplikuje.

Pokud se chystáte do státu, který je na vaší zelené kartě škrtnutý, budete potřebovat hraniční pojištění. Jedná se krátkodobé pojištění auta do zahraničí, které sjednáte přímo s Českou kanceláří pojistitelů.

Po zaplacení pojistného můžete na území dané země vjet. Hraniční pojištění kontroluje Policie. Jakmile nachytá majitele auta bez hraničního pojištění, pokutuje ho trojnásobkem pojistného, nejméně 10 000 Kč.

Ceny hraničního pojištění najdete zde.

Hraniční pojištění si sjednáte buď na hranicích a pokud věci neradi děláte na poslední chvíli, stavte se na jedné z těchto poboček. Výhradním prodejcem hraničního pojištění je Kooperativa.

Princip povinného ručení je vždy nahradit škodu, kterou jste napáchal druhému. Částky se totiž mohou vyšplhat do takových výšek, že by nebohého řidiče dočista zruinovaly. Pokryje:

  1. škodu na zdraví – náklady spojené s léčbou, psychická újma, smrt, … ,
  2. škodu na majetku – na cizím vozidle a zničeném majetku v okolí bouračky, např. svodidlo,
  3. škodu úšlého zisku,
  4. náklady na odstranění dopravní nehody – odtah, zametení silnice, … .

Na druhou stranu existují situace, při kterém vás pojištění nebude krýt. Jde například o úmyslnou nebo zinscenovanou kolizi. Pojišťovna také odmítne zaplatit škodu v případě, kdy se řidič odmítl podrobit testu na omamné látky a alkohol.

Alkohol za volant nepatří. Pokud si nejste jistý, zda byste nadýchali zbytkový alkohol, použijete kvalitní alkohol tester. Ty nejlepší naleznete na portálu Testado.cz, kde se mimo jiné dozvíte i jak správně vybrat alkohol tester.

V každém případě vám v nepříjemných situacích mohou pomoci důkazní materiály pořízené kamerami do auta. Ačkoliv se legitimita těchto záběrů liší podle místních legislativ, můžou za určitých okolností hrát důležitou roli v prokazovaní vaší neviny. Výběr nejlepších autokamer na cesty s konkrétními tipy najdete třeba na portálu Arecenze.cz

Bouračka – stalo se. Pokrytá škoda na autě cizího řidiče však neznamená, že nebudete platit nic. Je-li z vašeho auta šrot, vyjde vás to draho tak jako tak.

Tedy pokud si nezajistíte do zahraničí havarijní pojištění. Čím je totiž cesta delší, tím riziko nehody roste. Strávíte za volantem podstatně delší dobu než normálně.

Navíc pojedete po trase, kterou neznáte, budete dávat pozor na jiné předpisy.

„Mně se to nestane.“ říkáte si? Pojďme se nyní podívat na statistiku pojistných událostí. Jaká je tedy pravda?

  • V nedávném průzkumu 5 % lidí odpovědělo, že způsobilo škodu na druhém autě.
  • Bouračky z nepozornosti se stávají 5x častěji, jak uvádí Sdružení automobilového průmyslu.
  • 45 % škod se stane na zaparkovaném autě (ťuknutý nárazník, dveře, rozbitá okna apod.).
  • 83 % aut po havárii potřebuje odtah.

Průměrná výše škody na 1 dopravní nehodu je podle Sdružení automobilového průmyslu cca 60 000 Kč. Průměr však snižují drobné škrábance a ťulké nárazníky za pár korun. Navíc rozhoduje, o jaké auto jde. Zatímco například starší Renault opravíte za 10 000 Kč, stejná oprava bude na jaguáru stát 200 000 Kč.

Co dál se může stát?

Vandalismus – v ČR policie ročně eviduje 13 000 krádeží v autech a s nimi rozbitá okna a devastace interiéru. To vše zloděj zvládne, než vypáčí vaše rádio. Průměrná škoda je 25 000 Kč na jeden čin. Pamatujte, že ČR je malá zemička. Obzvlášť v chudších státech může být riziko ještě větší.

Srážka se zvěří může vyjít na 45 000 Kč.

Riziko se liší samozřejmě podle regionu. V zalesněných oblastech hrozí více srážka se srnou a v chudších zemích je zase vyšší riziko vandalismu. Pak se ukáže, jestli je potřeba auto odtáhnout.

V případě Německa nebo jiného okolního státu se může rozhodnout o převoz auta do Čech, kde ho opraví.

Německá firma je zvyklá na vyšší odměnu, a tak vás jedno neštěstí může stát 20 000 Kč, a to mechanik auto ještě ani neviděl.

Havarijní pojištění na cesty do zahraničí si zařídíte jednoduše. Dnes už nemusíte hledat pobočky po všech čertech, ale stačí si sednout k počítači. Sjednání má pouze 10 kroků. Cena není velká na to, jakých pohrom vás pojištění auta v zahraničí ušetří. Pojďme si prohlédnout ukázku – kalkulačka havarijního pojištění:

Budete mít zájem:  Cotardův syndrom (nebo syndrom chodící mrtvoly či cotardova deziluze) – příznaky, příčiny a léčba

Příklad ze života

Třicetiletý Honza Chytrý si chce pojistit auto na cesty, protože nechce riskovat svoje úspory, kdyby se něco stalo. Má novou Octavii III 1.4TSI, rok výroby 2018. Kalkulačka pojištění Honzovi ukáže možnosti.

Nabourejte dětem Facebook! Policie vám poradí...

Srovnání pojištění do zahraničí

Po vyplnění informací se Honzovy zobrazí nejlepší pojištění auta. Dobrá zpráva je, že Honza ještě neboural. Na levé straně si navolí havarijní pojištění. S každým kliknutím se kalkulačka pojištění auta přepočítává a Honza tak můžete okamžitě vidět, jaká bude cena.

Nabourejte dětem Facebook! Policie vám poradí...

Shrnutí nabídky pojištění do zahraničí.

V košíku je shrnutí pojistného plnění a cena. V případě Honzovy Octavie vychází na 19 377 Kč za rok. Stále ještě není nic závazné a Honza můžete parametry pojištění auta upravit. Ona už je ale spokojený, všechny bonusy jsou načtené, nyní stačí zaplatit a je hotovo. Zelená karta, jak už víte, přijde okamžitě do e-mailu.

Stejně jako u povinného ručení se cena pojištění liší podle bydliště. Nelamte si s tím hlavu, tak to prostě je. Ano, dva stejní řidiči, kteří jedou do Německa, zaplatí každý jinak jen proto, že řidič A vyjíždí z frekventované části Prahy, tudíž je rizikovější.

I havarijní pojištění má v zahraničí omezenou platnost. Na rozdíl od povinného ručení u něj ale neplatí žádná univerzální pravidla dané úřadem, a to ani na území EU. Ve kterých zemích pojištění platí, vám ráda sdělí vaše pojišťovna. Stačí zavolat na jejich infolinku. Seznam zemí naleznete i ve smlouvě.

Existuje i havarijní pojištění do zahraničí, které se sjednáte jen na kratičkou dobu – třeba na měsíc. Nejkratší doba je však 14 dní. Hodí se třeba na dovolenou, kam chcete odjet s vědomím, že když nabouráte, někdo vám pomůže.

Proč i cestovní pojištění? Při bouračce se může snadno „porouchat“ i vaše tělo a cestovní pojištění je tu od toho, aby pokrylo náklady na léčebné výlohy. V zahraničí může být zdravotní péče pekelně drahá.

Běžné vyšetření vyjde cca na 100 Eur. Převoz do nemocnice sanitkou stojí klidně 1 400 eur. Při setrvání v nemocnici v zemích na západ od nás se výlohy mohou vyšplhat až na stovky tisíc.

Platíte totiž úplně všechny úkony.

Navíc v zahraničí riziko zranění roste. Mimo EU dokonce dvojnásob. Zvlášť pokud cestujete do zemí, kde je horší hygiena, jiné druhy nemocí a vlivy, na které není imunita z Čech připravená. Cestovní pojištění je proto poslední z „TROJICE“ pojištění do zahraničí – povinné ručení, havarijní pojištění a cestovní pojištění.

Jak už bylo zmíněno výše, ročně u nás dojde k 13 000 vloupačkám do aut. Kabelky, kufry, boxy na střeše a jiné tašky přitahují zloděje jako magnet. Cestovní pojištění náladu nespraví, ale aspoň nahradí škodu i v tomto případě.

Krádež? Bouračka? Zranění? Zachovejte chladnou hlavu a zavolejte ihned na asistenční službu, která dokáže obvolat opraváře, zajistit doktory a navíc vám tlumočit.

To je moment, kdy pojištění do zahraničí teprve oceníte. Hlavně schraňujte všechny účtenky a dokumenty, a to jak z nemocnice a lékárny, tak od policie. Doma si udělejte kopie a originály odešlete na pojišťovnu.

Upřímně doufáme, že nic takového potřebovat nebudete. Ale přece jenom… ????

Po nehodě si uschovejte všechny účtenky a souvidející dokumenty.

Jak je to s řidičákem? Po EU si vystačíte s českým řidičákem. Pokud ale jedete do Ameriky, Asie nebo Ruska, musíte si zažádat o mezinárodní řidičský průkaz. Existují dva druhy:

1. Dle Vídeňské úmluvy s platností 3 roky. Platí do těchto zemí:

Albánie, Arménie, Ázerbájdžán, Bahamy, Bahrajn, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Brazílie, Černá Hora, Demokratická republika Kongo, Filipíny, Gruzie, Guyana, Írán, Izrael, Jihoafrická republika, Katar, Kazachstán, Keňa, Kuba, Kuvajt, Kyrgyzstán, Libérie, Makedonie, Maroko, Moldávie, Monako, Mongolsko, Niger, Omán, Pákistán, Peru, Pobřeží slonoviny, Rusko, San Marino, Saúdská Arábie, Senegal, Srbsko, Seychely, Spojené arabské emiráty, Středoafrická republika, Tádžikistán, Tunisko, Turecko, Turkmenistán, Ukrajina, Uruguay, Uzbekistán, Vietnam, Zimbabwe.

2. Dle Ženevské úmluvy s platností 1 rok. Platí do těchto zemí:

Albánie, Alžírsko, Andorra, Argentina, Austrálie, Bangladéš, Barbados, Belize, Benin, Bosna a Hercegovina, Botswana, Burkina Faso, Černá Hora, Demokratická republika Kongo, Dominikánská republika, Ekvádor, Egypt, Fidži, Filipíny, Ghana, Gruzie, Guatemala, Haiti, Chile, Indie, Island, Izrael, Jamajka, Japonsko, Jihoafrická republika, Jordánsko, Kambodža, Kanada, Kongo, Kuba, Kyrgyzstán, Laos, Libanon, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Malajsie, Mali, Maroko, Monako, Namibie, Niger, Nigérie, Nový Zéland, Omán, Papua-Nová Guinea, Paraguay, Peru, Pobřeží slonoviny, Korea, Rusko, Rwanda, San Marino, Senegal, Srbsko, Sierra Leone, Singapur, Spojené arabské emiráty, Srí Lanka, Středoafrická republika, Sýrie, Thajsko, Togo, Trinidad a Tobago, Tunisko, Turecko, Uganda, USA, Venezuela, Vietnam, Zimbabwe.

Úředník vám poradí. Žádost vyplníte na úřadě obce s rozšířenou působností. Většinou jich je na okres několik. Podívejte se na seznam, kam to máte nejblíže. Poplatek je 50 Kč a pokud budete mít vše v pořádku, ještě ten den si mezinárodní řidičák odnesete domů.

Nyní víte vše. Přejeme bezpečnou cestu.

Co dělat při nehodě v zahraničí? Volat policii a nepodepisovat nic, čemu nerozumíte

Řidičův chleba

Lze si připlatit za službu, díky níž řešíte vše se svou pojišťovnou, i když má viník bouračky jinou

Adam Fišer

30.06.2020 07:01   0

Prázdniny naplno odstartovaly a s nimi také cesty do zahraničí. Protože je letecká doprava stále omezená, volí řada lidí cestu vlastním autem. To s sebou ale nese riziko dopravní nehody. Poradíme vám, jak se při nehodě, ať už jste ji způsobili vy, nebo byla způsobena vám, chovat, kam zavolat a jak postupovat.

Řidičův chleba  4.8

První postup při dopravní nehodě musí být stejný, jako kdyby se stala na území Česka. Nezapomeňte na reflexní vestu, trojúhelník, který označí místo nehody, ale také bezpečnost svou i posádky. V prvé řadě se ujistěte, že jsou všichni v pořádku. Pokud máte jen podezření, že ne, ihned volejte celoevropskou linku 112. Pokud ano, pošlete posádku auta mimo nebezpečnou zónu, tedy ideálně za svodidla. Pak můžete začít tuto nepříjemnost řešit.

K nehodě vždy volejte policii, ale neděste se toho, že odmítne přijet. Jsou země, kde k drobným nehodám policie nejezdí. Můžete ji ovšem přesvědčit tím, že vysvětlíte, že si s druhým účastníkem nehody nerozumíte a nejste schopni se nijak dohodnout. Pak by přijet měla.

Specialisté z České kanceláře pojistitelů (ČKP) radí: „Policejní protokol podepište pouze tehdy, rozumíte-li mu a souhlasíte-li s jeho zněním. Jinak do něho v češtině uveďte své vlastní vyjádření o nehodě.

Zapište si jména a adresy řidičů ostatních poškozených vozidel, údaje o těchto vozidlech – registrační značku, výrobní značku a typ a barvu vozidla a svědcích dopravní nehody. Pokud možno co nejobsáhleji.“

Řidičův chleba  4.3

V zahraničí platí podobná pravidla povinné účasti policie u nehody jako u nás. Určitě ji volejte, když je zničen veřejný majetek, někdo je zraněn nebo máte podezření na opilost dalších účastníků. Jinak to můžete v pohodě zvládnout i sami. Bez policie je naprosto nezbytné vyplnit záznam o nehodě. Ten je totožný po celé Evropě, jen se mění jeho jazyk. Ministerstvo vnitra ČR (MVČR) upozorňuje: „Protokol musí obsahovat zejména údaje o místu a času dopravní nehody, o jejích účastnících a vozidlech, o její příčině, průběhu a následcích. Záznam o dopravní nehodě obsahuje všechny údaje, které jsou nutné pro řádné zdokumentování nehodového děje. Vzhled dokumentu je stejný ve všech evropských jazykových mutacích, a proto ho využijte, i když dalším účastníkem nehody bude cizinec.“

Poté, co jsou všechny náležitosti vyplněné, vyměníte si vzájemně kopie záznamu. Specialisté z ČKP k tomu dodávají: „Před oddělením originálu od kopie je důležité formulář nejen podepsat, ale také zaškrtnout vyplněné body k nehodě a uvést počet vyplněných bodů. Opatřete plánek místa nehody a pokud možno i fotodokumentaci místa nehody.“

Řidičův chleba  4.5

Každý z nás má u sebe mobilní telefon s foťákem a kamerou a právě při nehodě přijde jejich chvíle. Důkladně si vyfoťte a klidně i natočte místo nehody. Může pomoci někdo z posádky vozu. Je dobré, aby na fotografiích bylo přesně vidět místo nehody včetně třeba dopravního značení. Zaznamenejte také všechny registrační značky účastníků. Nezapomeňte, že například nákladní auta mají na tahačích a návěsech jiné značky!

Vyfoťte si také řidičské průkazy a doklady o pojištění účastníků nehody a všechna čísla VIN, aut, která se nehody účastnila. Nezapomeňte také na důkladné zaznamenání všech poškození či zranění. A nemyslíme jen poškození auta, ale třeba i toho, co převážíte v nich. Pojišťovna to všechno bude požadovat.

Řidičův chleba  4.4

Možná máte u svého vozidla sjednáno jen povinné ručení. To pomůže jen částečně a hlavně tomu, koho případně nabouráte. Ovšem v případě, že potřebujete nocleh, opravu auta na místě nebo odtah do Česka, už se hodí právě havarijní pojištění. V případě jakékoliv nehody se vždy obraťte na vaši pojišťovnu, respektive na její asistenční službu. Číslo najdete přímo na zelené kartě. U některých pojišťoven je možné sjednat havarijní pojištění jen na dobu dovolené, počítejte ale s tím, že je dražší než když jej máte sjednáno po celý rok. Při uzavírání havarijní pojistky se ujistěte, v jakých zemích máte nárok na asistenci. 

Zásadně nikdy nepřijímejte nabídku kolemjedoucích asistenčních služeb, takzvaných lovců nehod! Mohlo by se vám to nehezky prodražit. Asistenční službu své pojišťovny volejte i v případě, že si nebudete jisti dalším postupem. Operátor je schopen vám poradit i s maličkostmi, se kterými si jen nejste jisti. 

Řidičův chleba  4.4

Ohledně řešení škod radí ČKP následovně: „S uplatněním svého nároku na pojistné plnění a dokumentací prokazující odpovědnost za škodu řidiče nebo provozovatele cizozemského vozidla se můžete obrátit buď přímo na příslušného zahraničního pojistitele vozidla škůdce, nebo na národní Kancelář státu, ve kterém k dopravní nehodě došlo. Jejich seznam a kontakty najdete na webu cobx.org. Pokud se vám nedaří komunikace se zahraniční pojišťovnou, po které chcete zaplatit škodu do dvou měsíců po nehodě, obraťte se na Českou kancelář pojistitelů. Ta je schopna poradit, jak dále postupovat.“

Budete mít zájem:  Zánět Šlach Předloktí Léčba?

Řidičův chleba  4.4

Tisková mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje z praxe radí, jak po nehodě v zahraničí a se zahraničním účastníkem postupovat: „Pokud za nehodu můžete vy, škodu jednoduše nahlásíte vaší pojišťovně. Pokud za nehodu může někdo jiný s cizí poznávací značkou, musíte škodu hlásit jeho pojišťovně, kde má povinné ručení, které vám škodu zaplatí.

Protože takovéto řešení škody bývá často zdlouhavé a náročné, je možné si připojistit službu, díky které pojišťovna vyřeší škodu za klienta. My ji nazýváme Pojištění nezaviněné bouračky. Díky tomu klienti nemusí vůbec komunikovat s cizí pojišťovnou a vše nahlásí jen nám.

My už pak škodu vyřešíme za ně a také peníze na opravu auta dostanou přímo od nás a nečekají na výplatu od pojišťovny viníka.“

Reportáže a bonusy  5.0

Řidičův chleba  4.5

Automobilové pojistky je ideální kontrolovat každý rok, jinak začnete platit zbytečně vysoké částky

Řidičův chleba  4.3

Pokuty udělují strážci zákona pěším bez reflexních prvků jen výjimečně. Může však dosáhnout 2500 Kč

Řidičův chleba  4.4

Podívejte se na 13 závad, kvůli kterým můžete přijít o osvědčení o registraci vozidla

Autopunk  4.4

Právě díky autu policisté moc dobře věděli, že řidič v autě a na silnici vůbec nemá, co dělat

Řidičův chleba  4.4

Přidají se k nim všichni ostatní moderátoři a společně vzpomenou na slavnou a oblíbenou závodnici

Autopunk  4.3

Celková škoda za nenalezenou oblíbenou stanici je podle policie více než 150 000 Kč

Autopunk  5.0

Policisté řidičku chytili díky náhodnému svědkovi. Nadýchala více než tři promile

Regionální zprávy VÍKEND 20.02.2021 14:00

Mráz si vyžádal další oběť z řad bezdomovců. V Ostravě uhořel muž, který se před zimou snažil zahřát u ohně. Zřejmě na něm ale vzplál igelit, do kterého byl zabalený.

V noci z neděle na pondělí byla na mnoha místech našeho kraje naměřena nejnižší teplota této zimy. Krušné chvíle zažívali hlavně bezdomovci a v Ostravě – Přívoze byl ráno nalezen jeden z nich mrtvý. Přespával kousek od hlavního nádraží a na noc si rozdělal oheň, což se mu stalo osudným. 

Eva Michalíková, mluvčí PČR Ostrava: „Můžeme potvrdit, že dnešního dne v ranních hodinách jsme přijali oznámení o úmrtí muže v Ostaravě-Přívoze. S největší pravděpodobností se jednalo o muže bezpřístřeší, který pobýval poblíž místa události. Při ohledání místa činu bylo zjištěno, že tělo zemřelého bylo z části ohořelé.“

Vše nasvědčuje tomu, že se zabalil do igelitu, což lidé bez domova v mrazech často dělají a to se mu stalo osudným. Asi na židli usnul, dostal se nohama příliš blízko ohně a igelit na něm začal hořet. Škvařící se plast už pak nedokázal uhasit. Bohužel byl totiž sám. Kolegové šli hledat útočiště do teplých nocleháren. 

nájemník  blízkého domu: „Oni se tady často scházeli a když byla zima, dělali si oheň.“

Eva Michalíková, mluvčí PČR Ostrava: „V současné době kriminalisté prověřují všechny možnosti úmrtí, proto byl k ohledání přizván také specialista se psem na vyhledávání akcelerantů. K objasnění skutku byla nařízena soudní pitva.“

Tento muž je už druhou letošní obětí v souvislosti s mrazem. V minulém týdnu umrzl na Dubině 60letý bezdomovec. 

Řidiči platí pokuty za jízdu bez povinných sněhových řetězů

Nepříjemné překvapení zažili o uplynulém víkendu motoristé, kteří dostali pokutu za to, že vjeli v Beskydech do lokalit, kde jsou podle dopravního značení povinné sněhové řetězy. Takových míst je nejen v Beskydech, ale v celém Moravskoslezském kraji několik.

Například v sobotu kontrolovali policisté řidiče, kteří jeli v Ostravici na oblíbené parkoviště u transformátoru. Právě tam ale museli použít řetězy. Ty však použil jen málokdo.

Zatímco jedna hlídka řidiče bez řetězů už v Ostravici odkláněla na parkoviště, další pokutovala hříšníky, kteří nahoru za značku přece jen bez řetězů projeli.

Na kluzké silnici totiž ohrožují nejen sebe, ale také pěší turisty na frekventované trase na Lysou horu.

Vít Březina, spolek Beskydhost: “Protože pokud nemají nasazené sněhové řetězy, tak ohrožují silně ty chodce, kterých na té cestě je spousta.

Ti lidé si to někdy neuvědomují, ale na některých částech té cesty je ta situace taková, že přes den třeba ten sníh trošku roztaje, přes noc přimrzne a potom je to ledovka, na které se nedá to auto ovládat.

A ve chvíli, kdy ti lidé nemají řetězy, tak opravdu ta bezpečnost chodců je velmi ohrožená.”

Řidiči, kteří mají sněhové řetězy, mohou bez problémů vyjet nejen na parkoviště u transformátoru, ale mohou parkovat také u hotelu Sepetná, které bývá volné.

Anketa: “Já nemám řetězy, tak jsme nemohli vyjet nahoru. My jsme tady ještě nikdy nebyli, takže to tu neznáme. Chtěli jsme zaparkovat jinde, ale tam už bylo plno, tak jsme to zkusili tady. Viděli jsme, že tam je značka, kdy musíme mít řetězy, tak jsme zaparkovali tady.”

Karolína Bělunková, mluvčí Policie ČR: „Policisté v rámci běžného výkonu služby dohlížejí na dodržování veškerých pravidel silničního provozu. Kontrolují také řidiče motorových vozidel, zda v úsecích, v kterých jsou povinni užívat sněhové řetězy a také s ohledem k vlastní bezpečnosti a bezpečnosti pěších turistů, toto dodržují.“

Řidiči by si měli při cestách do horských oblastí předem zjistit, kde jsou sněhové řetězy povinné.

Ve Svinově se mění 5 kilometrů sítí pro vodu i odpad

Ostrava – Svinov se dočká téměř 5 kilometrů nového vodovodního potrubí a kanalizace. Po dokončení rekonstrukce budou mít občané kvalitnější vodu, pomůže to životnímu prostředí a vyměněny budou i povrchy ulic, kde výstavba probíhá.

Loni v březnu začala ve Svinově rekonstrukce kanalizace a vodovodních řadů. Její součástí je i výměna přípojek. Celkově se jedná o téměř pět kilometrů sítí a projekt zahrnuje také výstavbu dvou čerpacích stanic na vodu. Vše bude stát 70 milionů korun.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Dokončena byla již zhruba třetina prací včetně výstavby jedné z čerpacích stanic. Až to klimatické podmínky dovolí, bude realizátor pokračovat.

Stavba ve Svinově, která běží podle plánu, výrazně zlepší současný havarijní stav odkanalizování celé této oblasti.

Na ústřední čistírnu bude nově napojeno 122 nemovitostí, splaškové vody z nich už nepotečou do vodotečí, ale do čistírny odpadních vod, kde budou vyčištěny.“

Tato rekonstrukce ve Svinově je jednou ze 49 vodohospodářských staveb, které se prováděly, nebo zahájily v loňském roce. Hotovo je už přibližně patnáct set metrů za 22 milionů korun. Součástí stavby je také zrušení jedné volné výustě a méně splašků v další. Volné výustě se likvidují po celém městě. 

Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora Ostravy: „Ve Svinově jsou celkem čtyři volné výustě. Do patnácti měsíců bude jedna zcela zrušena a z druhé bude odpojeno 90 procent splaškových vod.

Zbytek vyřeší navazující stavba v oblasti Polanecká – Zátiší. Splaškové vody pak už nepotečou do Porubky a Mlýnky a tím bude eliminován i případný zápach.

Při modernizaci kanalizačních řadů se bude letos v Ostravě odstraňovat celkem devět volných výustí.“

V Ostravě je dohromady 46 volných výustí. Nejpozději do pěti let by měla být většina z nich odstraněna nebo přepojena na jednotnou kanalizaci. Letos půjde do obnovy a rozvoje vodohospodářské a kanalizační sítě z rozpočtu téměř 777 milionů korun. 

Ve městech se bobuje a sáňkuje na každém kopci

Nedělní mrazivý ale slunečný den vybízel k zimním radovánkám. Bobovalo a sáňkovalo se na každém kopci, a to i v centru Havířova. Rodiče i děti doufají, že sníh vydrží zejména i příští týden, kdy budou jarní prázdniny.

Letošní zima je opravdu výjimečná. Hlavně o víkendu lidé vyráží na hory, ale živo je i ve městech. V podstatě se sáňkuje a bobuje na každém kopci. Během nedělního slunečného dne se vystřídaly i stovky lidí na svahu u řeky Lučiny v Havířově.

anketa: „Pro děti je to krásné, protože sám mám dítě, takže je to fajn se alespoň někde vydovádět, když je všechno zakázané. Mohou si tady zabobovat, i když je tady hodně lidí, ale nevadí a nás to neodradilo.”

anketa: „Je to super, konečně pořádná zima, takže si to užíváme. Sluníčko nám krásně svítí, takže je to krásný den.“

Obava, že by se tady šířila nákaza jsou?

anketa: „Já myslím, že ne. Už to stejně všichni prodělali, takže to je v pohodě.“

anketa: „Je to rychlé a přišla jsem tady s bratry a doporučuji. Je to tady fakt rychlé. Je fajně, není zima, takže dobrý.“

anketa: „Je to tady super, hlavně sluníčko. Jedeme závody, vždycky nabouráme, protože jedeme strašně rychle.“

Rodiče i dětí si přejí, aby sníh vydržel i příští týden, protože ratolesti na Karvinsku čekají jarní prázdniny. 

Nový parkovací dům u vlakového nádraží v Opavě

U vlakového nádraží Opava – východ začala výstavba parkovacího domu. Sloužit bude především řidičům, kteří tady chtějí odstavit své auto a dále pokračovat veřejnou dopravou. Stavba bude dokončená příští rok na jaře.

Nedostatek míst pro parkování je u železniční stanice Opava – východ mnohaletý problém. Vyřešit jej má nový parkovací dům, který vznikne na konci kolejiště a poskytne dohromady s venkovním prostorem 246 míst.

Radim Daniec, stavbyvedoucí, Hochtief: „V první fázi budeme dělat přípravu staveniště, kácení dřevin, kácení stromů, odkop na pilotovou rovinu a zahájíme stavební práce.“

Budete mít zájem:  Hypersomnie neboli nadměrná denní spavost – příznaky, příčiny a léčba

Během května tady vyroste ocelová konstrukce, jako základ pro tří podlažní parkovací dům. Práce pak budou pokračovat až do jara příštího roku.

Tomáš Klimek, vedoucí projektového týmu zhotovitele: „Co se týká stavby, tak se pohybujeme v blízkosti železniční dráhy. Která podléhá určitým omezením typu ochranných pásem.“

Těžká technika tak bude muset využít jediné přístupové komunikace. A tak přilehlá ulice ke staveništi, ul. Skladištní, kterou řidiči hojně využívají k parkování, bude podobu výstavby uzavřená.

Část peněz na výstavbu parkovacího domu za 190 milionů korun se podařilo městu získat z dotací.

Nová parkovací místa umožní řidičům nechat tady své auto a dál pokračovat veřejnými dopravními prostředky. Tento přestupní terminál odbaví ročně 3,5 milionu cestujících.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „Je to pro celou veřejnost. Hlavně pro cestující, kteří budou cestovat hromadnou dopravou a také drážní dopravou.“

Opava se dlouhodobě potýká s nedostatkem parkovacích míst. Proto se chystá také výstavba dalšího parkovacího domu v centru města.

Divadlo Petra Bezruče je v projektu BoSmePartyja

Už jsme vás informovali o krajském dobrovolnickém projektu Bo SmePartyja, zaměřeném na pomoc starším lidem. Nyní se zapojilo také Divadlo Petra Bezruče. Jeho členové docházejí do domovů seniorů, aby zpříjemnili čas klientům ale i ulehčili práci zaměstnancům.

Projekt BoSmePartyja vzniknul už loni na podzim. V té době byl kvůli pandemii nedostatek zdravotníků a ošetřovatelů v domovech pro seniory i nemocnicích. Dobrovolnická organizace ADRA si projekt vzala pod patronát a stará se o vyškolení dobrovolníků. 

Dagmar Hoferková, vedoucí Dobrovolnického centra ADRA: „Do projektu se přihlásili dobrovolníci z celého regionu. Když pro ně hledáme uplatnění, vycházíme jim vstříc, aby nemuseli daleko dojíždět. Pomáhají nejčastěji v sociálních zařízeních napříč krajem. Doufám, že s nimi zůstaneme v kontaktu i po konci pandemie.“

K dobrovolníkům se přidalo i Divadlo Petra Bezruče. Už jde celkem o desítku lidí. Nejen herci, ale třeba i maskérka, technikář, režisér nebo umělecký šéf. 

Markéta Matulová, herečka DPB: „Kvůli pandemii nám proti naší vůli přibyl volný čas, a tak jsme rádi, že ho můžeme věnovat lidem, kteří se cítí osamělí. Čteme jim, nebo si povídáme. Naše divadelní maskérka si do domova nosívá kufřík, a tak babičky i dědečky zkrášluje. Stříhá jim vlasy, češe je, a taky s nimi samozřejmě klábosí.“

Do projektu BoSmePartyja se přihlásilo už přes 700 lidí, školení má za sebou více než 300 z nich, v terénu jich aktuálně pomáhá 224.

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: „Velmi si vážím spolupráce, kterou jsme v rámci projektu #BoSmePartyja navázali se všemi partnery. Dobrovolnické centrum ADRA Ostrava dělá obrovský kus práce, když všechny dobrovolníky, kteří se nám do projektu hlásí, kontaktuje, proškoluje a hledá pro ně nejvhodnější umístění. Dobrovolnictví je fenomén, který se u nás stále více rozšiřuje.“

Zájemci o práci dobrovolníků se mohou hlásit na mailové adrese [email protected]

Časté dotazy

Kolegyně v práci mají neustále nemístné narážky, posílají mi emailem vtipy o impotentních mužích a zesměšňují mě i před pacienty jak odborně, tak lidsky. Uvádějí, že jsem se minul oborem (pracuji jako zdravotní bratr). Když jsem se proti tomu ohradil, jedna kolegyně prozradila, že je k tomu přiměla naše společná nadřízená – vrchní zdravotní sestra, která mě v nemocnici nechce.

Posouzení formy diskriminace

Zcela nepochybně zde jde o diskriminaci, a to v podobě obtěžování, vzhledem k zabarvení vtipů přichází v úvahu i sexuální obtěžování. Pokud by z jednání kolegyň a nadřízené plynuly další důsledky a znevýhodnění, mohlo by jít i o přímou diskriminaci.

Ta by nastala v situaci, pokud by zaměstnanec dostával nižší ohodnocení, nepřiměřené sankce, náročnější úkoly, ztížené pracovní podmínky ve srovnání s kolegyněmi apod. nebo by dokonce dostal bezdůvodně výpověď.
Všechny formy diskriminace zmíněné zákonem č. 198/2009 Sb., tedy antidiskriminačním zákonem, však mají totožné právní důsledky.

Pokud jde o obtěžování, zákon jím chápe ponižující jednání se zaměstnancem, jehož cílem je snížit jeho pověst, jeho důstojnost apod., přičemž je třeba splnit podmínku, že se tak děje z některého diskriminačního důvodu (zde pohlaví). Obtěžující jednání je zvláště závažné.

Podle zákonodárce dokonce natolik, že i kdyby na popisovaném pracovišti působil další muž, který by byl vůči oněm vtipům a výrokům apatický, přesto by se jednalo o obtěžování. Tedy i v situaci, kdy by se jednalo podle chování okolí o tolerované jednání, může se jedna z obětí bránit. Podle judikatury Ústavního soudu je totiž kategorie důstojnosti objektivní (mj.

nález II. ÚS 2268/07), navíc podle Listiny základních práv a svobod (čl. 1) jsou všichni lidé svobodní a jsou si rovni co do důstojnosti a práv. To mimo jiné znamená, že zasáhnout do důstojnosti nelze ani tehdy, pokud by s tím potenciální oběť souhlasila.

Veřejný ochránce práv v jedné ze svých zpráv, v níž posuzoval obtěžující jednání, zdůraznil, že u soudu lze nároky proti obtěžování jako formě diskriminace uplatnit v případě, kdy má obtěžující jednání určitou intenzitu.

Uzavřel, že „pokud mělo obtěžování sestávat z více skutků, které ve svém souhrnu vytvářely nepříznivé prostředí, je třeba z hlediska intenzity posuzovat všechny skutky nejen jednotlivě, ale též ve vzájemné vazbě.

O obtěžování se pak jedná za předpokladu, že skutky, které se podaří prokázat, dosahují rozhodné intenzity buď jednotlivě, nebo ve svém souhrnu, je-li mezi nimi příčinná souvislost“ (zpráva veřejného ochránce práv sp. zn. 231/2012/DIS).

Obtěžování vs. sexuální obtěžování

Zde se také nabízí úvaha o tom, že kolegyně, popř. nadřízená, se vůči zaměstnanci dopouštějí sexuálního obtěžování, protože mužem evidentně nevítané vtipy mají sexuální podtext.

Podle odborné literatury může mít sexuální obtěžování nejrůznější podobu od slovní sexuální narážky nebo vtipy, nepřetržité vrhání zamilovaných či chtivých pohledů, tělesné dotyky, které jsou jakoby náhodné, přátelské poplácávání, tisknutí nebo štípnutí, využití příležitosti pro krátký polibek, návrhy, při jejichž odmítnutí může hrozit ztráta zaměstnání a vynucené sexuální vztahy. Je potřeba zmínit, že flirtování mezi kolegy, skládání komplimentů, navazování osobních vztahů bez dalšího není zapovězeno: obtěžujícím se stává tehdy, pokud je adresátem takového chování odmítáno, a přesto pokračuje, nebo tehdy, kdy se jej dopouští nadřízený/nadřízená, kteří mají vliv na rozhodnutí o odměňování zaměstnanců, o možném vypovězení pracovního poměru ad. Podstatným prvkem proto je zneužití moci.

Pokyn a navádění k diskriminaci

Antidiskriminační zákon pojmenovává coby formy diskriminace také pokyn a navádění k diskriminaci, a dále pronásledování (vedle standardních forem, kterou jsou přímá a nepřímá diskriminace, obtěžování a sexuální obtěžování).

Pokyn, navádění a pronásledování nebývají častými formami diskriminace, ale v daném případě je nasnadě, že k diskriminaci formou pokynu pravděpodobně došlo.

Je zde totiž uvedeno, že kolegyně diskriminovaného muže byly k nevhodnému jednání úkolovány, tedy že nadřízená, vrchní zdravotní sestra, jim to přikázala. Na rozdíl od navádění k diskriminaci tedy je pro pokyn potřeba prvku nadřazenosti toho, kdo onen pokyn vydává.

Iniciátorka v daném případě popisovaného obtěžování odpovídá za diskriminaci vedle osoby, která se konečné diskriminace dopustí, nikoli namísto ní. Odpovídá za tento svůj protiprávní pokyn i tehdy, kdy k samotné (konečné) diskriminaci nedojde.

Odpovědnost za obtěžování a jeho řešení

Zaměstnavatel je odpovědný za sexuální obtěžování ze strany nadřízených zaměstnanců i za to, k němuž dochází mezi zaměstnanci a zaměstnankyněmi v podobných pozicích. To znamená, že by se zaměstnavatel měl aktivně snažit zabraňovat, aby k sexuálnímu obtěžování docházelo. A to tím spíše, že je podle § 5 odst.

3 povinen zajišťovat ve věcech práva na zaměstnání rovné zacházení. Preambule směrnice 2006/54/ES v bodě 7 navíc uvádí, že by zaměstnavatelé měli být podporováni v přijímání opatření pro boj proti všem formám diskriminace na základě pohlaví včetně obtěžování a sexuálního obtěžování.

V daném případě to tedy znamená, že zaměstnanec by si měl stěžovat u managementu nemocnice.

Pokud bude takový postup neúspěšný, nabízejí se další formy obrany, zejména prostřednictvím inspektorátu práce nebo podáním žaloby proti této formě diskriminace u soudu. V podnětu/stížnosti směřovaném inspektorátu práce je třeba uvést všechny potřebné informace, a pokud to lze, tak vše podložit důkazy.

Podnět je třeba směřovat k místně příslušnému inspektorátu práce (kontakty lze nalézt zde:  http://www.suip.cz/, místně příslušný inspektorát je třeba určit podle sídla zaměstnavatele), případně lze využít také poradenství, které jednotlivé inspektoráty nabízejí (bližší informace zde: http://www.suip.cz/oip09/pracovnepravni-vztahy/poskytovani-poradenstvi/). K podání je dobré připojit případnou písemnou komunikaci se zaměstnavatelem, která se týká předmětu stížnost. Velmi užitečnou radou také je využití zproštění mlčenlivosti inspektorů inspektorátu práce, neboť pokud zaměstnanec nezbaví inspektory mlčenlivosti, nemohou při kontrole uvést jméno stěžujícího si zaměstnance. To pak často vede k neúčelnosti této kontroly, neboť probíhá v obecné rovině. Pokud ten, kdo podal podnět ke kontrole zaměstnavatele, není spokojen s postupem inspektorů, může podat stížnost k veřejnému ochránci práv (ombudsmanovi), a to mj. emailem [email protected], přičemž k podání je dobré připojit jak text podnětu směřovaný na inspektorát, tak reakci inspektorátu.

Proto pokud by zaměstnanec chtěl omluvu, jinou formu satisfakce, odstranění diskriminačního postupu vůči němu, doplacení oněch odměn apod., jako žádoucí se jeví spíše podání žaloby proti diskriminaci podle antidiskriminačního zákona (zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací, ve znění pozdějších předpisů).

V běžném soudním řízení není, až na stanovené výjimky, povinnost nechat se zastupovat advokátem, avšak vždy je lepší se s advokátem poradit, navíc běžný občan stěží může svůj případ bez právního zastoupení vést úspěšně. Pokud by však žalobce byl nemajetný, je možné využít spolupráce ombudsmana s tzv.

Pro bono aliancí, která sdružuje advokáty poskytující právní pomoc zdarma.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector