Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí

  • Ušetřete si peníze i nervy při výběru nejvhodnějšího mobilu.
  • Zvolte si na základě displeje, výkonu, fotoaparátu a poměru cena/kvalita.
  • Zjistěte, kde se dá koupit nejlevněji.

https://vas-pomocnik.cz/wp-content/uploads/2020/04/Mobilní-telefony-bez-pozadí.pnghttps://vas-pomocnik.cz/wp-content/uploads/2019/05/logo_new.png“Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí

Úvod

Dokážete si v dnešní době představit fungování bez mobilního telefonu? Lidé ho používají v práci i doma pro hledání či sdílení informací, chatování s přáteli, hraní her, fotografování nebo jako náhradu GPS navigace.

Těžko se tomu můžeme divit, moderní mobilní telefony totiž posunuly svou funkci o kus dál a stala se z nich vyloženě multifunkční zařízení pro každou situaci. Dá se říci, že v sobě kombinují řadu jiných zařízení – fotoaparát, GPS navigaci, kalkulačku nebo třeba diktafon.

Takže investicí do dobrého mobilu ušetříte peníze za nákup jiné elektroniky. Jenže tím se výběr vhodného telefonu stává složitějším, navíc v době, kdy jsou na trhu stovky různě kvalitních mobilních telefonů. Ne každá značka je kvalitní a stejně tak ne každý model je povedený.

Proto jsme pro vás připravili jak žebříčky a srovnání TOP mobilních telefonů 2021, tak i recenze těch nejlepších, informace o největších výrobcích nebo přehledný návod, jak vybrat mobilní telefon. Pojďme se na to společně podívat.

back to menu ↑

Různé typy mobilních telefonů

První věc, kterou byste měli rozhodnout, je o jaký typ mobilního telefonu stojíte. Nejzákladnější dělení je podle konstrukce a případně dalších hlavních vlastností. Nejde jen o to, zda se telefon ovládá skrze dotykový displej nebo tlačítka. Právě od typu telefonu se totiž odvíjí i další jeho parametry – displej, výkon, fotoaparát a podobně.

Chytré telefony, v originále smartphony, tvoří technologicky nejvyspělejší a nejoblíbenější třídu mobilních telefonů. Tím hlavním, čím se odlišují od starších typů, je velký dotykový displej, skrze které se ovládají.

Tlačítek mají jen málo a většinou po stranách – obsluhují třeba fotoaparát nebo hlasitost.

Typický je pro ně vysoký výkon, pokročilá funkční výbava (včetně lepších zobrazovacích schopností, propracovaného fotoaparátu, lepší konektivity nebo možnosti stahovat si aplikace a tím z mobilu udělat pomocníka se širokým využitím), ale také slabší výdrž baterie. Mají totiž podstatně větší spotřebu energie. To se ale daří výrobcům v poslední době částečně odbourávat užitím velkokapacitních baterií, úspornějším chodem nebo rychlým nabíjením.

  • Odolné mobily – jedná se o typ telefonů (mohou být i tlačítkové, ale mnohem častěji jde o smartphony), který je určený pro práci a pohyb ve zhoršených podmínkách (v přírodě, na stavbě,…). Od klasických a celkem křehkých smartphonů se odlišují především bytelnější a masivnější konstrukcí, zvýšenou mechanickou odolností a vysokým stupněm krytí (ideální je IP68 nebo IP69 a MIL-STD-810G standard). Odolávají tak prachu, působení vody, páry i extrémním podmínkám. Pokud by vás tato kategorie zajímala více, můžeme vám nabídnout náš výběr TOP odolných telefonů.
  • Fotomobily – další třída, která bývá občas z kategorie smartphonů vyčleňována. Jedná se o telefony, které mají zvlášť propracovaný fotoaparát. Nezřídka jsou schopné fotit ve vysokém rozlišení (klidně i 108 Mpix), natáčet video ve 4K, disponují optickou stabilizací obrazu, automatickým ostřením, bleskem, vynikající světelností a často využívají více, než jeden objektiv (u nejnovějších TOP smartphonů mohou být přítomny i 4 objektivy). Pro případ, že byste rádi fotografovali nebo byste stáli o možnost zaznamenat svoje zážitky s přáteli ve vysoké kvalitě, věnovali jsme se tomuto typu telefonů v našem výběru TOP fotomobilů, na který vás odkazujeme.
  • Ohebné smartphony – poměrně zvláštní, zatím méně dostupná a drahá skupina smartphonů, které lze ohýbat v kloubech. V podstatě je lze zavřít, jako třeba kosmetické zrcátko. Je otázka, nakolik a zda si vůbec najdou oblibu, zatím jsou na trhu první modely.

Tlačítkové telefony

Druhá skupina telefonů, charakteristická klávesnicí, která zahrnuje klasické, „véčkové“ i vysunovací telefony. Tyto mobily dnes tvoří na trhu spíše menšinu, ale mají i tak své příznivce.

Zejména mezi seniory, kteří je vyhledávají pro snazší ovládání, větší přehlednost, odolnost a také pro solidní výdrž baterie (celá řada tlačítkových telefonů právě pro ně disponuje tzv. SOS tlačítkem).

Na druhou stranu, pro většinu uživatelů nemají dostatečný výkon, displej, kvalitní fotoaparát, ani do nich nejde volně přidávat aplikace. Jde o jednoduché přístroje pro základní činnosti.

Pokud byste se chtěli o tlačítkových telefonech, hlavně o konkrétních modelech, dozvědět více, doporučujeme využít náš výběr TOP tlačítkových telefonů.

Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí

back to menu ↑

Test smartphonů do 6 000 korun

V nejlevnější třídě se často setkáte buď se staršími telefony střední třídy (protože cena chytrých telefonů obvykle velmi rychle klesá), nebo se smartphony, které jsou vyrobené právě pro méně náročné nebo pro ty, kteří nechtějí investovat moc peněz.

Jde o telefony, kterým oproti špičkovým smartphonům zkrátka něco chybí a musíte počítat s jistým kompromisem v oblasti výkonu, zobrazovacích vlastností displeje, fotoaparátu nebo konektivity. Pro běžné každodenní využití ale jistě postačí.

Nejčastěji jde o telefony značek Realme, Xiaomi, případně nižší třídy Huawei/Honor či Samsung.

back to menu ↑

Vítěz testu: Realme 7

Hmotnost: 196,5 g | Rozměry: 162,3 x 75,4 x 9,4 mm | OS: Android 10 | Velikost displeje: 6,5″ | Typ displeje: IPS | Rozlišení: 2 400 x 1 080 px | Jemnost obrazu: 405 PPI | CPU: MediaTek Helio G95 | RAM: 8 GB | Uživatelská paměť: 128 GB + paměťová karta | Baterie: 5 000 mAh | Zadní kamera: 48 Mpx + 8 Mpx + 2 Mpx + 2 Mpx | Přední kamera: 16 Mpx

Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí

  • Brilantní displej
  • Slušný výkon
  • Obstojný fotoaparát
  • Natáčení videa ve 4K
  • Skvělá výdrž
  • 90 Hz obnovovací frekvence
  1. Horší reproduktor
  2. Méně výrazný design
  3. 2 Mpx makro
  4. Absence bezdrátového nabíjení

Realme 7 je telefon, který oplývá mnoha kvalitami. Září u něj zejména prémiový displej s vysokým rozlišením Full HD+ (1080 x 2400) a obnovovací frekvencí 90 Hz.

S velikostí 6,5 palce je sice trochu větší do ruky (a hmotnost skoro 200 g také není nejmenší), ale pro milovníky multimédií je to ideální. Oceňujeme, že je displej prakticky bezrámečkový a selfie kamera je řešená průstřelem.

Co se designu týče, ten nás příliš nepřesvědčil, dle nás vypadá mobil spíše průměrně. Na druhou stranu určitě neurazí. Uvnitř telefonu tepe čipová sada MediaTek Helio G95, která patří mezi oceňované.

Spolu s RAM, která má 6 nebo 8 GB (podle verze), vytváří velmi výkonnou dvojici. Z hlediska konektivity můžete využít USB-C, Wi-Fi, Bluetooth 5.0, GPS, NFC či LTE. 

Zjistit cenu 64 GB verze

Zjistit cenu 128 GB verze

Realme 7 neurazí ani svým fotoaparátem. Hlavní fotoaparát má rozlišení 48 Mpx světelnost f/1,8. Dále je zde ultraširoká kamera, nabízející 8 Mpx světelnost f/2.3. Další 2 čočky jsou spíše na dokreslení detailů fotek. Obě disponují rozlišením 2 Mpx.

Na mobilu nás ovšem samozřejmě zajímá také přední (selfie) kamera. Ta má rozlišení 16 Mpx a světelnost f/2.1. Za zmínku určitě stojí možnost natáčet videa ve 4K rozlišení. Pro vaše data je připraveno uložiště s kapacitou 64 nebo 128 GB.

 Nemusíte se obávat ani nedostatečné výdrže mobilu, o to se stará spolu s poměrně dobrou optimalizací především 5000 mAh akumulátor. Nabíjení je celkem rychlé, to je podle nás velká výhoda. Celkově se nám ale Realme 7 zamlouvá a jeho koupi vám rozhodně vymlouvat nebudeme. Naopak, doporučujeme.

Více se můžete dočíst v článku na našem blogu, který se vyloženě zabývá smartphonem Realme 7.

Budete mít zájem:  Kdy operaci povislých víček zaplatí pojišťovna

Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí

back to menu ↑

Test smartphonů od 6 000 do 12 000 korun

Smartphony střední třídy, často novější zařízení a s dobrými parametry pro většinu uživatelů. Výkon je vyšší a dovoluje hrát i některé náročnější hry, rozlišení i zobrazovací schopnosti displeje jsou velice dobré (často v této cenové třídě najdete špičkové displeje).

Patří sem i některé fotomobily nižší třídy, se kterými zvládnete nafotit velmi dobré záběry. Pokud jde o značky, patří sem vrcholové modely těch levnějších – Xiaomi, Realme; a střední třída či starší vlajkové modely těch dražších – Samsung, Huawei, Apple, LG.

PořadíNáhledNázevHodnoceníAnTuTu BenchmarkRozlišeníFotoaparátCena
1. Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí OnePlus Nord 310 000 2400×1080 48 Mpix Zjistit cenuNaše recenze
2. Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí Realme X3 SuperZoom 513 100 2400×1080 64 Mpix Zjistit cenu
3. Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí Samsung Galaxy A71 264 800 2400×1080 48 Mpix Zjistit cenu
4. Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí Apple iPhone SE (2020) 496 600 1334×750 12 Mpix Zjistit cenu
5. Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí Xiaomi Mi 10 Lite 5G 330 000 2400×1080 48 Mpix Zjistit cenu
6. Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí Realme 7 Pro 268 785 2400×1080 64 Mpix Zjistit cenu
7.

Plošný zákaz telefonů ve školách: jste pro nebo proti?

V posledních několika letech začíná být při zahájení školního roku aktuální diskuze o používání mobilních telefonů ve školách.

Většina českých dětí dostane svůj první telefon právě s nástupem do první třídy.

Jak to vypadá s používáním mobilů ve školách? Mají školy motivovat učitele, aby se svými žáky mobily a internet ve vyučování aktivně využívali? Nebo mobily v hodinách ruší a brání učení?

Český T-Mobile provedl na toto téma na konci srpna průzkum mezi rodiči a učiteli; výsledky jsou poměrně překvapivé. Zatímco většina rodičů se jasně vyslovila pro větší omezení mobilů ve škole, učitelé tak jednoznačný názor nemají – minimálně třetina oslovených dokonce v hodinách aktivně používá internet v mobilu k výuce.

Rodiče jsou proti používání telefonů ve školách

Z výsledků průzkumu, který pro operátora T-Mobile uskutečnila agentura IPSOS mezi 525 rodiči dětí 6 – 18 let z celé České republiky, vyplývá, že dvě třetiny českých rodičů se přiklání k tomu, aby se v Česku po vzoru Francie a dalších evropských zemí zavedl plošný zákaz používání mobilních telefonů během celého času, který žáci tráví ve škole. Mají za to, že mobily rozptylují děti od výuky, a zejména starší žáci je mohou zneužít při testech. Mnoha rodičům také vadí fakt, že se děti navzájem trumfují, které má lepší mobil, což může vést k šikaně či zvětšování sociálních rozdílů.

Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí

Od tohoto září například k plošnému zákazu ve školách přistoupila Francie. Tamní poslanci odhlasovali zákaz používání mobilů, tabletů a chytrých hodinek ve škole během celého dne. Používání mobilů se omezuje ve Skandinávii; na druhém stupni základních škol chce mobily zakázat také Velká Británie.

Naopak mladší rodiče v Česku jsou ale k používání mobilních telefonů benevolentnější. Jejich argumentem je to, že mobily či tablety jsou běžnou součástí dnešní doby, děti je používají přirozeně a škola by je měla připravovat na život i po této stránce.

Čtvrtina dětí dostane mobil v předškolním věku. Rodiče často podceňují bezpečnost na internetu

S tím souhlasí i odborník na vzdělávání Bohumil Kartous z informačního centra o vzdělávání EDUin „Zákaz či omezení používání chytrých telefonů ve výuce je odrazem bezradnosti dospělých, jak smysluplně integrovat digitální technologie do výchovy a vzdělávání. Spíš je to zametení problému pod koberec. Moderní technologie významně ovlivňují život lidí a společnosti a školy by se měly snažit najít řešení, jak je správně do výuky zapojovat.“

Mladí učitelé při výuce internet běžně využívají

Mezi učiteli je počet příznivců a odpůrců používání mobilů ve školách vyrovnaný. Takřka všichni dotázaní učitelé se shodují, že používání mobilů ve školách je velmi výrazným fenoménem posledních let. Někteří učitelé se snaží mobilní telefony a internet integrovat do vyučování, jiní vnímají spíše problematické důsledky mobilů.

Zatímco plošný zákaz mobilů si přejí zejména starší učitelé, většina vyučujících do 35 let vidí v internetu a mobilních telefonech pomocníky pro výuku. Internet používají aktivně pro práci s žáky tři čtvrtiny učitelů. Alespoň třetina jich zadává úkoly a projekty tak, aby při nich žáci využívali svoje mobilní telefony.

Mobily v rukou dětí: přednosti a úskalí

Necelých čtyřicet procent vyučujících internet při hodinách využívá, ale žáci své mobily musí mít během výuky schované. Nejčastěji se pak internet v mobilech používá jako rychlý slovník pro výuku cizích jazyků, jako zdroj informací či pro využití interaktivních aplikací.

Naopak zhruba čtvrtina učitelů vnímá jako problém používání mobilů o přestávkách.

Podle nich řada žáků tráví s mobilem v ruce takřka veškerý čas o přestávkách, což má za následek špatnou připravenost na výuku i zhoršenou komunikaci mezi spolužáky, kteří se díky mobilům zavírají do vlastního světa.

Děti a mobily: Je telefon v 10 letech příliš brzy, nebo příliš pozdě?

Téměř všichni dotazovaní učitelé se shodují, že je potřeba pro používání mobilů stanovit konkrétní pravidla a ta vyžadovat. Pouze třetina dotazovaných uvedla, že má jejich škola nastavena funkční pravidla pro používání mobilů, podle většiny jsou pravidla sice oficiálně daná, ale nedaří se je dodržovat.

Nic by se nemělo přehánět

„Mobily a tablety používají současní studenti a žáci od útlého dětství. České školy by se měly snažit toho využít, a ne proti tomu bojovat.

K dispozici je například řada zajímavých aplikací, díky nimž se žáci seznámí s informacemi třeba z fyziky, chemie či historie mnohem efektivněji, než memorováním z učebnic,“ komentuje výsledky výzkumu Martina Kemrová, senior manažerka firemní komunikace T-Mobile, a dodává: „Pokud bychom přistoupili na myšlenku, že není tak úplně zásadní nosit v hlavě seznamy letopočtů, jmen či definic, ale že stačí vědět, kde je najít, mohli by se studenti věnovat mnohem důležitější činnosti – hledání souvislostí. Nicméně je samozřejmé, že škola může a má využívání mobilních zařízení regulovat ku prospěchu výuky.“

A jak jste na tom vy? Souhlasíte s tím, aby děti mohly telefon ve škole používat, nebo jste pro omezení či úplný zákaz?

Tablety a mobily mohou trvale poškodit zdraví dítěte

Děti do dvou let věku by podle odborníků vůbec neměly přijít do styku s moderními vymoženostmi, jako jsou tablety či smartphony. Foto: Profimedia.cz

Různé technické vymoženosti moderní doby zasahují do života každého člověka a také jej ovlivňují. Jakkoli mohou být pro náš život přínosné nebo i potřebné, je třeba zvážit, v jakém rozsahu je vhodné jejich užívání povolit i velmi malým dětem.

Snad žádný rodič nepustí malé dítě k horké varné konvici nebo mu nesvěří klíčky od auta, protože ví, že je to nebezpečné a může to mít velmi vážné následky.

Proti tomu mnohým svým ratolestem (i ve školkovém věku) nejeden rodič bez obav svěří na hraní mobil nebo tablet, často z důvodu, aby se dítě zabavilo. Přitom i jejich časté používání může mít na vývoj a také zdraví dítěte velmi negativní vliv.

Jak varuje Lindsay Marzoliová, dětská vývojová terapeutka z Marylandu, časté hraní na dotykovém mobilu či tabletu může malým dětem poškodit správnou funkčnost prstů a rukou. Čím déle takové přístroje používají, o to výraznější, a hlavně dlouhodobější může poškození být.

Hlavním problémem je, že při manipulaci s dotykovými přístroji dítě využívá pouze některé prsty, a ne celou ruku, čímž dochází k nedostatečnému budování svalové hmoty, která pro ně bude potřebná, a to především při psaní.

Budete mít zájem:  Dostihové závodiště v Pardubicích bude v sobotu patřit dětem

„Čím více děti v předškolním věku užívají moderní technologie a omezují klasické aktivity (například malování pastelkami, hraní s kostkami atd.), o to víc mají ochablejší svalovou hmotu na rukou,” vysvětluje Marzoliová pro Daily Mail.

Jak jedním dechem ona i další odborníci dodávají, problém může být také v tom, že uvedené technologie jsou i při rychlosti vývoje stále poměrně nové, a tak není možné s jistotou říci, zda v dlouhodobějším horizontu nebudou mít i nějaký další negativní vliv z hlediska zdraví.

Ačkoli i v moderní době existují rodiny, kde nemají ani rodiče, ani děti mobil nebo počítač, stále více je těch, kde na nějakou z takových vymožeností narazíte. Proto pediatři po celém světě rodiče nabádají, aby dbali na to, jak často jejich potomci budou tyto přístroje používat.

Americká pediatrická akademie například doporučila, že předškolní dítě by nemělo trávit s těmito přístroji více než dvě hodiny denně. Děti do dvou let by pak neměly s nimi přijít do styku vůbec. Možná se to zdá jako přehnané, ale průzkumy ukazují, že s těmito technologiemi se již učí zacházet i velmi malé děti.

Veškeré vymoženosti jako televize, mobily či počítače by pak měly mít trvalé místo mimo dětský pokoj.

Podle průzkumu, který si zadala Abertawe Bro Morgannwg University Health Board z Velké Británie, ohrožuje mladou generaci všude po světě zdravotní časovaná bomba v podobě bolestí krku a zad, které jsou spojeny právě s častým používáním počítačů, hraním videoher a užíváním smartphonů.

Výzkum také ukázal, že téměř tři čtvrtiny britských dětí mladšího školního věku a dvě třetiny studentů středních škol trápila během posledního roku opakovaná bolest zad či krční páteře.

„Moderní životní styl a přístup k technologiím mají jednoznačně škodlivé účinky na dětské pohybové ústrojí. Pokud se tento problém nebude řešit doma, a později pak i ve školách, bude mít velmi negativní zdravotní dopady na naše děti,” vyjádřila obavy fyzioterapeutka Lorna Taylorová.

„Dětem je samozřejmě třeba dopřát i přístup k těmto moderním věcem, ale zároveň je potřeba jim k tomu vštěpovat i dobré návyky v podobě dostatku pohybu a jiných intelektuálních či sportovních činností,” uzavírá.

Hlavní zprávy

Tolerantní výchova ničí dětem hodnoty. Jsou nezvladatelné, zlé a ničeho si neváží

Vidí jenom svoje potřeby a ke svému okolí jsou lhostejné. O příliš benevolentní výchově jsme v rozhlasové Radioporadně mluvili s klinickou psycholožkou Blankou Pöslovou.

Dnešní děti rozhodují o všem. Kdy půjdou spát, co si vezmou k jídlu, jak dlouho budou na počítači. Ruší u stolu, když si rodiče povídají, skáčou jim do řeči. Očekávají, že budou centrem dění. A pokud nejsou věci podle jejich představ, vztekají se a jsou agresivní.

„Dáváme dětem příliš prostoru, příliš široké hranice, naopak málo řádu a pevnosti. Všechno PŘÍLIŠ je špatně. Tak jako není dobrý bezpočet zákazů a příkazů, není správná ani nadmíra volnosti, což je dnešní trend,“ říká psycholožka Blanka Pöslová.

Od rákosky k anarchii

Zatímco v 50. letech vládli v rodinách despotičtí otcové až přespříliš tvrdou rukou, dnes tu naopak máme hodně benevolentní matky. Přístup ve výchově se změnil hodně po sametové revoluci. Společnost se překlopila do druhého extrému.

„Rodiče o svém přístupu k potomkům přemýšlí. Čtou psychologickou literaturu a dávají přednost tomu, aby bylo jejich dítě vychováváno svobodně.

Nechtějí zasahovat do jeho osobnosti a něco mu diktovat,“ popisuje současné tendence Blanka Pöslová a doporučuje, aby všechny knihy rodiče brali s nadhledem.

Každý by si měl vybrat jen to, co je mu blízké a co podle svého uvážení považuje za dobrou radu.

„Tisíckrát si mohu přečíst, že bych měla být ve vedení syna nebo dcery pevnější. Pokud se ale sama pro to vnitřně nerozhodnu a nezačnu to důsledně uplatňovat, nic se nestane,“ vysvětluje Blanka Pöslová.

Rodiče musí být za své dítě zodpovědní

Proč je špatně, když jde dítě spát, jak si samo určí? Co je špatného na tom, že si řekne, co chce jíst? Protože malé dítě neví, co je správné. Nemá tušení, proč by mělo jít do postele v osm hodin večer a jíst zdravě. Tohle všechno musíme naše děti naučit – pevně a láskyplně. „My rodiče jsme zodpovědní za to, k čemu děti vedeme a směřujeme,“ zdůrazňuje Blanka Pöslová.

Co se zákonitě stane, když si dítě může dělat, co chce? Zkouší víc a víc. Navíc se v poslední době zřetelně ukazuje, že takto vedené děti jsou agresivní.

„Stává se, že rodiče neztlumí první vlnu, kdy potomek snaží prosazovat svoji vůli násilím. Dokonce se nechávají od svých tříletých dětí bít a připadá jim to roztomilé.

Jenomže to vede k tomu, že se děti začnou násilnicky prosazovat všude,“ říká Blanka Pöslová. To způsobí, že tvrdě narazí v sociálních vztazích. Neznají hranice a netuší, kam až mohou zajít. Nemají respekt vůči svému okolí.

Myslí si, že jejich emoce a potřeby jsou jediné na světě.

„S překvapením zjišťují, že i ti druzí něco chtějí a potřebují, ale nejsou schopní to sladit. Mají problém se přizpůsobit v jakémkoliv kolektivu. Neumí se ovládat a strádat,“ vysvětluje Blanka Pöslová.

Ach, ta technika!

Mnozí rodiče jsou nešťastní z toho, kolik času tráví jejich děti na počítači nebo mobilním telefonu. Pokud se pokusí užívání techniky regulovat, tvrdě narazí na odpor.

Příkladem je příběh posluchače Libora, který zavolal do Radioporadny. Jeho šestiletý syn dostal pod stromeček tablet. V momentě, kdy rodiče po něm chtějí, aby ho odložil, reaguje nepřiměřeně agresivně.

„Nejdůležitější je nastavit striktně pravidla používání. Když dáte dítěti k Vánocům tablet, musíte počítat s tím, že se bude při odebrání vztekat. V té chvíli mu nabídněte jinou aktivitu. Když na to nepřistoupí, nechte ho být. Ať se klidně vzteká.

Přestaňte s ním komunikovat a tablet mu rozhodně nevracejte. Nikdy neustupujte. Vy rozhodněte, kolik času denně bude s tím tabletem vaše dítě trávit.

U šestiletého dítěte doporučuji maximálně dvě půlhodiny za den,“ radí klinická psycholožka Blanka Pöslová.

Desetileté dítě dokáže celý den sedět u počítače. Jakmile ho rodič nevyžene k jiné aktivitě i přes jeho nelibost, škodí jeho zdraví. Tak jako ve škole platí pravidlo, že se při vyučování nesmí používat mobilní telefony, měli bychom mít jasná pravidla i doma.

Prospěje dítěti, když v krajní situaci otec zasáhne tvrdě? Mělo by dítě občas strádat? Jsou jedináčci rozmazlenější? A jak přimět líné děti k aktivitě a kroužkům a je to vůbec správné? Poslechněte si celý pořad.

Mobily v rukou dětí z pohledu rodičů

V současné době tráví mládež i děti stále více času s digitálními technologiemi. Působí to v mnohých případech velké problémy, které nesmíme přehlížet. První, kdo by se tím měl zabývat, jsou rodiče.

Podívejme se, jak se k tomu postavil osvícený rodič – na technologie orientovaný novinář Stuart Dredge, který šel na věc opravdu vědecky. Prostudoval celou řadu studií, a udělal si pro sebe potřebné závěry [1].

Budete mít zájem:  Přehled nových opatření platných od 28. října

Možná budou zajímat i vás.

1.     Chybí pravidla pro čas, který děti tráví před obrazovkou

Výzkumní pracovníci z Oxfordského internetového institutu a univerzity v Cardiffu prováděli rozhovory s 20 000 rodiči dvou- až pětiletých dětí, kterých se ptali na čas, který tráví jejich děti před obrazovkou, a zda pociťují, že to ovlivňuje jejich spokojenost a chování (viz Children’s screen-time guidelines too restrictive, according to new research). Cílem studie bylo zjistit, zda jsou nová doporučení uváděná Americkou pediatrickou akademií (AAP) správná, pokud omezují dobu sledování obrazovky na jednu hodinu denně pro dvou- až pětileté děti.

Závěry studie ukazují, že čas trávený s přístroji sám o sobě není rozhodující. Psychickou pohodu ovlivňuje hlavně to, jakou činnost dítě vyvíjí. Poukazuje také na význam širšího rodinného kontextu. Důležitá jsou rodiči nastavená pravidla. Zdravý vývoj dítěte lze nejlépe zajistit tehdy, když si rodiče najdou čas a tráví ho v digitálním světě společně se svými dětmi.

Stuart Dredge: „Uvědomil jsem si, že jsem mnohdy řešil čas, který tráví mé děti u obrazovky na úkor jiných činností, když stačilo projevit zájem o to, co na mobilu sledují. Byl jsem překvapen, jakou radost z mého zájmu děti měly.“ [1]

Mezi další poznatky, které studie uvedla, patří, že používání digitálních technologií se zvyšuje s věkem, je vyšší u chlapců, bělochů, dětí s méně vzdělanými pečovateli a dětí z méně bohatých domácností.

Autoři dále zjistili, že samotné směrnice AAP jsou založeny na zastaralém výzkumu, který se uskutečnil předtím, než se digitální zařízení stala hluboce zakořeněnou součástí každodenního života.

2.     Používat digitální technologie před spaním není dobrý nápad

Výzkumníci zPenn State College of Medicine hovořili s rodiči 234 dětí ve věku od 8do 17let opoužívání digitálních technologií před spaním a jejich dopadu na kvalitu spánku. Cílem studie bylo zjistit, zda má použití digitálních technologií škodlivý vliv na spánek. (viz. Bedtime Use of Technology and Associated Sleep Problems in Children).

Výsledky výzkumu ukazují, že používání jakéhokoli digitálního zařízení před spaním nebo uprostřed noci významně snižuje množství a kvalitu spánku.

Děti, které používaly před spaním svůj telefon nebo počítač, zaznamenaly přibližně o 1 hodinu méně spánku než ty, které telefon nepoužily. Děti, které hrály před spaním hry, hlásily o 30 minut méně spánku než děti, které hry nehrály.

Popsáno bylo i určité spojení mezi používáním digitálních technologií a nepozorností. Děti, které sledovaly televizi 2 až 4 hodiny denně, byly více nepozorné než ty, které sledovaly televizi 1 hodinu a méně.

Stuart Dredge: „Tento výzkum mi odhalil něco, o čem jsem měl dlouho jen nejasné povědomí: zařízení před spaním nepodporují kvalitní spánek, díky působení modrého světla.

Sám s tímto návykem bojuji a usínám s tabletem v ruce za poslechu klavírních skladeb, které mi mají pomoci usnout.

Jak se mají rodiče vypořádat s tímto zlozvykem u svých dospívajících dětí, které vlastní smartphony? Je možným řešením rozhovor s podporou výsledků této studie?“ [1]

Byla zjištěná i souvislost mezi užíváním digitálních technologií před spaním a zvýšením indexu tělesné hmotnosti.

3.     Dítě se může stát závislé na technice

Výzkumníci z Centra pro lidský růst a rozvoj na univerzitě v Michiganu provedli výzkum zaměřený na závislost čtyř- až jedenáctiletých dětí na digitálních technologiích (viz. Kids and screen time: Signs your child might be addicted).

Výzkum ukázal, že mnohem významnějším faktorem působícím problémy v sociální a emocionální sféře se jeví způsob využívání digitálních zařízení než čas, který u nich děti tráví. A také, zda čas trávený s digitálními zařízeními ovlivňuje i jiné sféry života. Děti, které používají média nezdravým způsobem, mají problémy se vztahy, chováním a emocemi.

Studie nezkoumala, co bylo dřív. Zda emoční problémy a problémy s chováním jsou skutečně až důsledkem digitální závislosti.

Stuart Dredge: „Tato studie mě přiměla k zamyšlení, kolik času trávím já, rodič, prací na počítači. Kromě toho jsem se rozhodl více zabývat obsahem toho, co dělají mé děti na svých zařízeních, a jak se u toho cítí.

Můj vlastní osmiletý syn je frustrovaný, když mu nedovolím hrát na počítači hry. Při hraní online her určených více hráčům propadá výbuchům vzteku, protože ostatní hráči dosahují mnohem lepších výsledků.

To je situace, při které si je třeba uvědomit, že zuřivost není jen projevem špatného chování, ale že dítě potřebuje pomoc rodiče.“ [1]

4.     Čtení s dětmi je velmi účinné

Na univerzitě v Salfordu proběhl výzkum, při němž se výzkumníci dotazovali 131 rodičů dětí ve věku od šesti měsíců do tří let na vztah mezi používáním mediálních prostředků a slovní zásobou (viz.

Investigating the association between children’s screen media exposure and vocabulary size in the UK). Cílem studie bylo zjistit, zda existuje vazba mezi dobou strávenou před obrazovkou a velikostí slovní zásoby.

Předpokladem bylo, že více času stráveného před obrazovkou významně snižuje slovní zásobu.

Byly vysloveny dvě hypotézy:

Hypotéza 1: Vývoj jazyka negativně souvisí se sledováním televize, ale pozitivně s klasickým čtením.

Podle studie neexistují žádné důkazy o tom, že používání televizorů a mobilních dotykových zařízení má pozitivní nebo škodlivý vliv na slovní zásobu. Naproti tomu čtení s dětmi jednoznačně velikost slovní zásoby pozitivně ovlivňuje. Pokud rodiče dětem doma čtou, pak čas strávený u mediálních zařízeních dětskou slovní zásobu nijak významněji nesnižuje.

Hypotéza 2: Použití mobilního dotykového zařízení negativně ovlivňuje rozvoj jazyka.

Většina rodičů v této studii uvedla, že jejich děti nejčastěji sledují dětské video programy. Ukázalo se, že některé dětské programy (např. Dora the Explorer) byly spojeny s vyšší slovní zásobou a kladným dopadem na jazyk, zatímco jiné nikoli (např. Teletubbies). Poznámka: jedná se o dětské edukační televizní programy.

Stuart Dredge: „Tato studie mi připomněla, že má desetiletá dcera není zatím dost stará na čtení klasických knih před spaním. Jak v roli posluchače, tak v roli čtenáře. Sám se snažím změnit návyk a věnovat se před spaním více četbě papírových knih a méně brouzdání po síti.“ [1]

5.     Možná mají samotní rodiče problém s časem, který tráví před obrazovkou

V roce 2017 byly publikovány výsledky studie, která proběhla ve 170 amerických rodinách (viz.

Technoference: longitudinal associations between parent technology use, parenting stress, and child behavior problems).

Studie zkoumala, zda sami rodiče mají problém s technoferencí, a tím narušují interakci mezi rodičem a dítětem. Zda lze rodičovskou technoferenci přičíst problematickému chování dítěte.

Pozn. Technoference je potřeba neustále přerušovat běžné aktivity jako je konverzace, jídlo, sport nebo i sex kontrolováním mobilu (viz Kybernemoci – úvod do problematiky).

Studie ukázala, že téměř polovina (48 %) rodičů připouští alespoň tři technoference denně při společných rodinných aktivitách. Vědci tvrdí, že při narušené interakci jsou děti náchylnější k mrzutosti, neklidu, frustraci a výbuchům temperamentu.

Stuart Dredge: „Díky této studii jsem si uvědomil, že mi můj syn několikrát řekl, abych se přestal dívat na telefon, když spolu hrajeme fotbal. Nyní se snažím omezit počet příchozích oznámení a nechávat telefon v kapse dokonce i v době, kdy jsem bez dětí.“ [1]

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *