MHD zdarma pomáhá snížení smogu

  • MHD zdarma pomáhá snížení smogu

MHD zdarma řeší hodnotu emisí efektivněji než nízkoemisní zóny

Zabýváme se vysokou hustotou dopravního provozu v centru města

Informujeme veřejnost o krocích Dopravního podniku hl. m. Prahy

MHD zdarma vzniklo jako spolčení občanů proti spolčení politiků. Politici v Zastupitelstvu hl. m. Praha bez ohledu na stranickou příslušnost sedí v představenstvech a dozorčích radách akciových společností zřizovaných hlavním městem. Zcela bez veřejné kontroly. Pak rostou náklady Dopravního podniku hl. m.

Praha do astronomických výšek. Schválně se zeptejte v ostatních hlavních městech Evropy, zda je obvyklou praxí mít rozpočet 15 miliard korun při stále omezujících se linkách, lístku stojícím více než 1 euro (32 korun) a přitom s astronomickými dluhy.

Přitom na jízdenkách se aktuálně vybere cirka 4,6 miliardy korun, zbytek je dotace nás všech, občanů Prahy.

Když už si MHD předplácíme dnes všichni prostřednictvím dotace více než 10 miliard korun ročně z našich obecních daní, chceme to dotáhnout do konce a udělat dopravu zdarma pro všechny za předem stanovených podmínek, abychom zachovali pořádek ve veřejné dopravě.

V čem vidíte největší nedostatky na úrovni komunální politiky?

Komunální politika je přípravkou pro velkou politiku. Pokud připustíme, že se rozkrádají obecní rozpočty, co pak asi bude dělat politik po přestupu do vyšší ligy? Bude opět krást a ve větším.

Nedostatkem je volba tradičních politických stran na základě sympatií ke značce a opravdu nízká informovanost občanů o tom, co se děje s obecním rozpočtem.

Když někomu naservírujete účet za volební období, co vše jste opravili, zní to jinak, než když se pak přijde na to, že jedna malá zítka o délce 2 metry stála 300 000 korun.

V blížících se komunálních volbách budete kandidovat samostatně, nebo zvažujete spojení s jinou politickou stranou nebo hnutím?

Otevřeli jsme se naprosto všem. Budeme kandidovat jako nezávislí kandidáti do Zastupitelstva hl. m. Praha jako občané, nestraníci a pokud je někdo členem politické strany, podle zákona se to na kandidátní listinu uvede.

Dále kandidujeme na Praze 11 pod kandidátní listinou Naše Praha 11. Ono to dost souvisí. V roce 2012 jsme se bouřili proti chystaným modrým parkovacím zónám. Zjistili jsme, že protest občanů má sílu a dokáže vykrádání peněz z kapes občanů zastavit.

Radnice nakonec stáhla ocas a modré zóny nezavedla.

Jaké šance si dáváte v komunálních volbách a jaký výsledek byste považovali za úspěch?

Máme stanovený cíl dostat se přes práh 5 procent. Toto jsou naše první testovací volby a budeme vděčni za každý hlas. Bez ohledu na výsledek voleb budeme pokračovat. Sdružujeme iniciativy občanů Prahy.

Jednak jsou to cestující MHD za bezplatnou dopravu, dále motoristé proti modrým parkovacím zónám a proti chystané nízkoemisní zóně a nakonec pejskaři, které se některé radnice snaží omezovat na jejich právech volného pohybu s pejsky.

Dnešní politická kultura je vnímána občany převážně negativně. Čím se podle Vás Vaše iniciativa liší od ostatní politických stran a hnutí?

Určitě programem a našimi cíli. Nejdeme sestavovat radniční koalici. Stojíme o hlasy občanů, abychom vytvořili v zastupitelstvu hl. m. Praha blokační menšinu.

Podpoříme takovou radu města, která nezvedne jízdné, ale naopak podle určeného harmonogramu začne snižovat jízdné v Praze a pokud bychom měli být součástí rady, pak za předpokladu, že se nám podaří zavést bezplatnou dopravu v Praze.

Specializujete se na volební kampaně, jakou strategii chcete použít pro podzimní komunální volby?

Volební kampaně jsou dnes hodně zmrzliny, balónků a skákací hrad zdarma. Trošku to voliče zesměšňuje, jako kdyby byl volič dítě, které se nechá koupit za balónek a podání ruky. Testujeme v těchto volbách, zda monotématická kandidátní listina s jasným a čitelným programem najde dost voličů, kteří by šli za svým cílem.

Oslovíme proto cestující v MHD, pro ty by mohlo být pár tisíc korun ročně za Opencard vydatným posílením jejich rozpočtu.

Oslovujeme také motoristy, protože říkáme, že místo nízkoemisní zóny v Praze, která zakáže Pražanům jezdit se staršími auty do širokého centra města a sníží emise možná o 1 procento, naopak zavedením MHD zdarma snížíme dopravu ve městě až o 15 procent, což dokazují výsledky v ostatních městech, kde už je MHD zdarma.

Hlavním tématem volebního programu je boj proti Dopravnímu podniku. Myslíte si, že je možné s tak silným soupeřem vyhrát?

My ale nebojujeme s Dopravním podnikem. My bojujeme s lidskou hloupostí. Nejvíc proti nám budou křičet ti, kteří mají v Dopravním podniku svá korýtka. Klíště vám taky nevběhne do pinzety a nezačne mávat sacím ústrojím, že už má dost.

Bohužel naše pražská klíšťata se do Dopravního podniku vracejí, jakmile properou nasáté finance přes nastrčené firmy a prodražené zakázky, podívejte se na Opencard.

Víte například, že oprava pár tramvajových ostrůvků a tratí v centru Prahy stojí letos půlmiliardu? Dokázali bychom řadu věcí dělat podstatně levněji a bez provizí pro politiky.

Je podle Vás reálné připravovat volební kampaň bez bohatých sponzorů?

Podle nás je to i daleko lepší. Takovým příkladem může být politik Martin Půta z Libereckého kraje. Za ním nikdy žádný bohatý sponzor nestál. Nejprve vyhrával komunální volby v Hrádku nad Nisou, předloni vyhrál krajské volby a stal se libereckým hejtmanem a brzy zamíří do Poslanecké sněmovny. Je důkazem, že lidi ještě pořád slyší na levnou, ale funkční kampaň.

Autor: Parlamentní listy

Zobrazit více

Dejte lidem veřejnou službu s transparentní správou

MHD zdarma pomáhá snížení smogu MHD zdarma pomáhá snížení smogu

Zamyslete se na pár minut, jak špatně dnes funguje doprava a jak bychom to mohli změnit?

Řešení pro Prahu navrhuje zavedení bezplatné hromadné dopravy v Praze. Pražská MHD je paskvil. Platíme daně z nemovitosti, ano, všichni majitelé bytů a domů v Praze si to pořádně přečtěte, vy všichni platíte MHD roční dotací přes 10 miliard korun. To je hezká suma, že?

4,7 miliardy korun se vybere na jízdném, a to 30 % přepravní kapacity dnes už jezdí zdarma – děti do 15 let, důchodci a také erár, takže zaměstnanci magistrátu nebo Dopravního podniku.

No a z těch 4,7 miliard korun se to pěkně rozkrade na Opencard, sms jízdenky, lístky pro Rittiga a efektivní výnos, tedy co z toho na konci uvidí Dopravní podnik, je pár set milionů korun.

A tak sice můžeme zrušit dotaci a zavést lístek za 200 korun, ale pak celá Praha přejde na auta a dáme TOP09 do ruky zbraň: podívejte se na ně, nechtěli nízkoemisní zónu a teď se Praha dusí ve smogu.

Naopak pokud zachováme dotaci 10 miliard a, jakkoli je mně to nepříjemné takto hovořit o našich vlastních penězích, přihodíme miliardu dotaci, tak máme MHD zdarma. Přinese to větší přepravní objemy a nižší náklady na provoz – protože provoz dopravních prostředků není tak drahý jako provoz agendy související s vedlejšími aktivitami DPP.

A co hlavně, zacpeme ústa všem milovníkům nízkoemisní zóny, protože snížíme dopravu v Praze o 15 – 20 % a spolu s tím taky emise ve stejném objemu. Pražané to velmi rychle poznají, že je město volnější. Když mám jet do centra do zácpy a vím, že mám možnost jet zdarma metrem, zvolím metro. A kdo chce zkrátka svůj komfort, stále může kdykoli kamkoli vyjet svým soukromým autem.

10. – 11. října 2014 máte možnost to změnit a neplatit výpalné politikům za MHD

  • Dopravní podnik do rukou magistrátu

MHD zdarma pomáhá snížení smogu

  • Uvolnění parkovacích míst

Sledujte naše další projekty

MHD zdarma pomáhá snížení smogu

Webové stránky kandidující iniciativy Řešení pro Prahu, na které naleznete souhrnné informace a body programu.

MHD zdarma pomáhá snížení smogu

Projekt se vymezuje proti modrým a nízkoemisním zónám v Praze, které komplikují životy běžných obyvatel.

MHD zdarma pomáhá snížení smogu

Projekt zapojující pejskaře a jejich čtyřnohé kamarády dohlížející na bezpečnost konkrétní ulice v konkrétní čas.

MHD zdarma pomáhá snížení smogu

Spolek se staví za zájmy pejskařů především u místní samosprávy a napomáhá péči o psy a vzájemnému porozumění.

MHD zdarma pomáhá snížení smogu

Vstupem do iniciativy DaneDolu.cz rozšíříte síť daňových poplatníků, kteří si navzájem pomáhají, aby se nestali obětmi daňového systému.

Kdybyste věděli, kolik stovek milionů korun už nás stáli politici v představenstvu a dozorčí radě Dopravního podniku hl. m. Prahy, neváhali byste volit pro bezplatnou veřejnou dopravu. Pokud se vedení dopravního podniku vrátí pod námi vedený magistrát, veřejná doprava zdarma bude levnější než současná předražená doprava s placenými funkcionáři politických stran.

— ROBERT VAŠÍČEK, ZAKLADATEL INICIATIVY MHD ZDARMA —

Meteorologové odvolali smogovou situaci v Moravskoslezském a Olomouckém kraji | Domov

OSTRAVA Stav ovzduší na Olomoucku, na severu Moravy a ve Slezsku se v noci zlepšil. Meteorologové proto odvolali smogovou situaci v Moravskoslezském kraji. Stále trvá už jen na Ostravsku, Karvinsku a Frýdecko-Místecku. Na Třinecku platí regulace. Vyplývá to z údajů Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Kvůli vysoké koncentraci polétavého prachu byla smogová situace v Moravskoslezském kraji vyhlášena v neděli, v Olomouckém kraji v noci na úterý.

Ještě ve středu odpoledne hlásily překonání imisních limitů všechny měřicí stanice v Moravskoslezském kraji. Na Ostravsku, Karvinsku a Frýdecko-Místecku platil stav regulace, kdy podniky musely dodržovat opatření ke snížení množství prachu v ovzduší. Kromě Třinecka už byla regulace v kraji odvolána.

MHD zdarma pomáhá snížení smoguMHD zdarma pomáhá snížení smogu

Na všech měřicích stanicích na Olomocku již odborníci označují stav za uspokojivý či dobrý. Ovzduší se v kraji začalo pročišťovat již ve středu před polednem. Aktuální hodnoty koncentrace polétavého prachu ve čtvrtel kolem 07:00 jen mírně překročovaly limit 50 mikrogramů už jen v Bělotíně na Přerovsku a v Hranicích. Na všech ostatních sledovaných stanicích se dostaly pod tuto hodnotu.

Budete mít zájem:  Léčba Štítné Žlázy Přírodní Cestou?

Čtyřiadvacetihodinové hodnoty jsou ještě na většině stanic překročeny, ale postupně klesají. Například v Hranicích, kde byly koncentrace při smogové situaci v kraji nejvyšší, se denní průměr ve středu ráno pohyboval až na trojnásobku limitu, nyní je to 89 mikrogramů na metr krychlový.

V Přerově, kde kvůli smogu jezdila od úterý MHD zdarma, čtyřiadvacetihodinové hodnoty ve čtvrtek ráno klesly na 70 mikrogramů, o 24 hodin dříve to bylo 112 mikrogramů. MHD je kvůli zlepšení ovzduší ve městě zpoplatněna od 10:00, informovalo ve čtvrtek město obyvatele prostřednictvím SMS.

Přerov je v kraji zároveň jediné město, které na smogovou situaci zareagovalo rozhodnutím, aby MHD jezdila zdarma. Ve městě se tak děje od prosince 2015. Doplatek za tuto službu jde z rozpočtu města. Denně toto opatření radnici podle dřívějších vyjádření vyjde až na 30.000 korun.

Vize a iluze doby bezplatné

Nápad poskytnout občanům městskou hromadnou dopravu zadarmo se poprvé v praxi ujal před dvěma desetiletími. Od té doby se bezplatná MHD rozšířila do více než sto třiceti měst po celém světě, některá z nich ale od této praxe opět upustila. Čeká tedy (pří)měšťany bezplatná budoucnost?

Městská hromadná doprava se v Evropě začala rozvíjet v 17. a 18. století. Nyní se autobusem, trolejbusem nebo tramvají denně přepravují do práce, škol či za službami desítky milionů obyvatel. Počet lidí využívajících MHD se v České republice podle Českého statistického úřadu poslední roky pohybuje kolem dvou milionů ročně.

Nízká rychlost, nepohodlná sedadla, málo místa a mnoho zastávek, i tak se hromadná doprava může leckomu jevit.

Když se k tomu přidá občas šílený řidič, upocení cestující a v létě nedýchatelný vzduch, je na světě řada důvodů, proč mnoho lidí preferuje osobní automobily.

MHD však naopak vyniká nízkými nároky na prostor, vysokým počtem přepravených osob a malou zátěží pro životní prostředí. Výška ceny jízdného se v jednotlivých městech světa liší, někde se však jezdí i zadarmo.

Hasselt, Tallin a další

V roce 1997 přišlo belgické město Hasselt s revolučním nápadem: poskytnout obyvatelům města hromadnou dopravu zadarmo. To s sebou přineslo několik dopadů.

Doprava dostupná pro každého pomohla omezit problémy s parkováním a snížila počet aut v centru, což údajně mělo vliv na snížení počtu automobilových nehod. Cyklisté začali využívat autobusy a chůze se stala okrajovým prostředkem dopravy.

Město ušetřilo na nákladech za revizory, tisk jízdenek, pokladny či jízdenkové automaty. V průběhu deseti let se původní náklady na hromadnou dopravu zečtyřnásobily, již prvním rokem se zvýšily o téměř sto tisíc eur.

V důsledku absence výsledků průběžného zkoumání vlivu dopravního chování obyvatel i návštěvníků smetla nová hasseltská politická většina bezplatnou dopravu ze stolu. Cestovat zdarma tu dnes mohou jen studenti mladší dvaceti let.

Prvenstvím se může pyšnit též estonský Tallinn. Před pěti lety se totiž stal prvním hlavním městem, které zavedlo bezplatnou hromadnou dopravu. „V Paříži, Varšavě a Praze jsme několikrát viděli, že bezplatná veřejná hromadná doprava je zde využívána jenom v nouzových situacích, jakou je například znečištění ovzduší.

My jsme inspirací k jejímu zavedení měli více,“ říká vedoucí kanceláře Evropské unie v Tallinnu Allan Alaküla. Zavedením bezplatné dopravy chtěli v Talinnu omezit počet aut ve městě, snížit znečistění a motivovat občany, aby si přihlásili trvalý pobyt.

Co toto opatření přineslo? „Když lidi nemuseli hradit náklady na jízdné, zvedli jsme ceny parkovného a silničních poplatků, díky čemuž v centru klesá počet aut. Taky se nám podařilo zvýšit spotřebu místního zboží a služeb,“ říká Alaküla, podle kterého je bezplatná doprava důležitá pro sociální i ekonomický rozvoj nejen města, ale celé země.

„Úspěch Tallinnu inspiroval i národní vládu, aby se zavázala poskytovat bezplatnou veřejnou dopravu všem v regionálních i krajských autobusech, a to od prvního července tohoto roku,“ dodává hrdě. Estonsko se tak stane první zemí s bezplatnou veřejnou dopravou.

Němci se bojí, Poláci se dusí

Nástup doby bezplatné čeká mnohá evropská města. Například německá vláda nestíhá snižovat emise, což se nelíbí Evropské komisi. Možnost vyhnout se žalobě spatřuje Německo v zajištění bezplatné hromadné dopravy v celé zemi, což by mohlo výrazně přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Ne všude tomu tak ale je.

Polská města již mnoho let čelí smogu navzdory tomu, že mnoho z nich již bezplatnou hromadnou dopravu zavedlo. Podle odhadů Světové zdravotnické organizace ročně umírá přibližně pět set tisíc Poláků na následky chorob způsobených znečištěním ovzduší. „Bezplatnou hromadnou dopravu nevyužívám.

Původně se díky ní mělo omezit množství smogu zatěžujícího polská města, to se ale neděje. Vzduch je znečištěný mimo jiné kvůli tomu, že v celé zemi se k vytápění využívá především nekvalitní uhlí,“ říká polský obyvatel Katovic Julian Kamińsky. S bezplatnou hromadnou dopravou nesouhlasí. „Osobně si myslím, že je to pouhá hra politiků.

Ve výsledku se smogové situace nemění. Stát by se měl zaměřit spíš na vládní program, který podporuje změnu topných systémů na ekologičtější alternativu,“ dodává.

Česko nelení

Městskou hromadnou dopravu provozují v České republice téměř všechna města s deseti a více tisíci obyvatel. V menších městech je zajišťována autobusovými linkami, ve větších trolejbusy a tramvajemi, v Praze i metrem. Od roku 2005 převedl stát zodpovědnost za zajištění veřejné dopravy na jednotlivé obce.

Dopravu provozují dopravní podniky, jež patří buď městům, nebo soukromým dopravcům. „Městská hromadná doprava je v České republice závislá na veřejných financích. Zajištují a financují ji jednotlivé obce, které tak kompenzují ztrátu vzniklou dopravci při provozu objednaných spojů. Města si mohou zvolit, že doprava bude bezplatná.

Pak musí počítat s tím, že budou muset hradit dopravci vyšší kompenzaci z provozu městské dopravy,“ uvedl za tiskové oddělení ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. V dnešní době můžou v České republice bezplatně cestovat obyvatelé Frýdku-Místku, Třeboně, Hořovic, Valašského Meziříčí a od letošního roku i Strakonic a Lovosic.

Začátkem března zrušení jízdného schválili i zastupitelé Litoměřic.

Úspěšný Frýdek-Místek a Valašské Meziříčí

Město Frýdek-Místek mělo k zavedení bezplatné MHD dva důvody. Chybějící obchvat, kvůli kterému stoupal počet aut v centru, a potřeba zastavit setrvalý meziroční pokles počtu přepravených osob.

„Počet cestujících se od zavedení projektu „MHD zdarma“ zvýšil o 94 procent, zhruba o více než tři a půl milionu,“ říká Miroslav Hronovský, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Frýdku-Místku.

Bezplatná doprava se od roku 2013 postupně rozšířila i do šestnácti okolních obcí.

Náklady na přepravu se platí z městského rozpočtu a výpadek příjmu z jízdného není nijak kompenzován. „Frýdek-Místek hradí ročně dopravci prokazatelnou ztrátu ve výši téměř osmdesáti milionů korun, což představuje měsíční výdaje ve výši šest a půl milionu.

Většinu těchto výdajů by město muselo hradit i bez bezplatné dopravy. Projekt se projevuje pouze ve výpadku tržeb, a to ve výši kolem jedenácti milionů ročně,“ přibližuje Hronovský. Město prozatím o zrušení bezplatného cestování neuvažuje.

Zvažuje však zavedení tarifních zón, kde by se na delších linkách nějaké jízdné platilo.

MHD zdarma pomáhá snížení smogu

foto: Torbus

Valašské Meziříčí zavedlo bezplatnou MHD loni v září. Impulsem byl podle starosty Roberta Stržínka (ANO) rovněž několikaletý pokles počtu přepravených osob, tíživá dopravní situace a smogové kalamity.

„Naším cílem bylo přesvědčit obyvatele, aby nechali svá auta doma a raději cestovali hromadnou dopravou, a tím snížili dopravní zátěž v našem městě. Zájem o veřejnou dopravu se zvýšil nad naše očekávání.

Počet cestujících vzrostl o více než čtyřicet procent,“ vysvětluje starosta.

I dopravu zdarma ale musí někdo zaplatit. Město může vybírat více na daních, omezit financování jiných sektorů nebo na to může jít podobně jako Valašské Meziříčí. „Letos budeme potřebovat odhadem zhruba patnáct a půl milionu korun.

Ztráta na tržbách činí ročně přibližně dva a půl milionu korun. Dopravu hradíme z rozpočtu města, částečně je financována z výnosů z dopravních pokut,“ vysvětluje Stržínek.

Valašské Meziříčí též o zrušení bezplatné dopravy zatím neuvažuje.

Sto lidí, sto chutí

Názory na bezplatnou dopravu se různí. „Zavést bezplatnou dopravu jako izolované opatření je nesmysl. Je to komplexní záležitost, ke které musíme mít vždy důvod, a taky musíme myslet na dopady a opatření,“ říká Karel Pospíšil z Centra dopravního výzkumu. Důvodů k přechodu na dopravu zdarma dokážeme najít hned několik.

Otázkou zůstává, zda bude výsledek skutečně odpovídat očekávání. „Kdybychom například řekli, že zavedeme bezplatnou dopravu kvůli smogové situaci, musím udělat také opatření, které v centru omezí počet aut. Nedá se předpokládat, že lidi automaticky přestanou používat auta.

V tomto případě by změna mohla způsobit úplný opak, automobilová doprava by mohla narůst,“ vysvětluje Pospíšil.

Každá mince má dvě strany, a i na bezplatné dopravě najdeme mnoho negativ i pozitiv.

„Zajistit natrvalo zdarma veřejnou městskou dopravu by bylo pro malá a středně velká města vhodné jako sociální a občanská služba, zvláště pokud se potýkají s nadměrnou automobilovou dopravou, která se výrazně podílí na znečištění ovzduší.

Ve velkých městech by se k tomuto opatření mohlo dojít postupnými kroky, nebo aspoň zrušením jízdného jen pro vybrané linky MHD přes centrum,“ říká předseda organizace Dětí Země Miroslav Patrik, který také doprovodná opatření nebere na lehkou váhu.

Budete mít zájem:  Léky Proti Klíšťatům Pro Psy?

„Současně se zavedením bezplatné dopravy je nutné omezovat parkování aut v centru, stavět parkoviště pro auta na okraji měst, podporovat cyklistiku a pěší turistiku a zavádět další opatření v rámci městské dopravní politiky pro lidi, ne pro auta,“ dodává.

Babišovych sedmdesát pět procent

Celostátní bezplatnou dopravu v naší republice zatím nemáme, vláda Andreje Babiše se však snaží naplnit tento požadavek aspoň z části. Od desátého června se můžou důchodci nad 65 let a studenti těšit na slevu 75 procent ve vlacích a v autobusech.

Nestane se tak ale zřejmě na všech linkách: dopravci zavedou nejspíš jak časová omezení pro bezplatnou dopravu, tak se přímo budou snažit své linky z tohoto tarifního pásma vyjmout.

Podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Zdeňka Neusara budou mít dopravci možnost ze slevy vyloučit některé přetížené nebo nadstandardně kvalitní vlaky či autobusové spoje, stanovení podmínek slevy bude v jejich rukou.

K diskusím o bezplatnosti veřejné hromadné dopravy pro kontext dodejme, že spalovací motory nesou odpovědnost za téměř čtvrtinu evropských skleníkových plynů vypouštěných do ovzduší.

Autorka studuje na FSS MU. Kontakt: [email protected].

Vybraná města s MHD zdarma

  • Česká republika:
  • Frýdek-Místek
  • Třeboň
  • Valašské Meziříčí
  • Hořovice
  • Strakonice
  • Lovosice
  • Začátkem března zrušení jízdného schválili i zastupitelé Litoměřic.
  • Zahraničí:
  • Kuala Lumpur (Malajsie)
  • Oslo (Norsko)
  • Torrevieja (Španělsko)
  • Bangkok (Thajsko)
  • Boston (USA)
  • Miami (USA)
  • Avesta (Švédsko)
  • Akureyri (Island)
  • Livigno (Itálie)
  • Velenje (Slovinsko)
  • Melbourne (Austrálie)
  • Brisbane (Austrálie)
  • Samokov (Bulharsko)
  • Winnipeg (Kanada)
  • Calgary (Kanada)
  • Ikast (Dánsko)
  • Manchester (Anglie)
  • Wales (Wales)
  • Tallinn (Estonsko)
  • Aubagne (Francie)
  • Châteauroux (Francie)
  • Čeremuški (Rusko)
  • Gostyń (Polsko)
  • Scotland (Skotsko)
  • Zdroj: https://freepublictransport.info/city

Ústí se při dusivém smogu nebrání bezplatné MHD

Hlasujte v anketě o nejpopulárnějšího fotbalistu na Ústecku Redakce

Ústecký kraj – Při vážné smogové situaci by města v Ústeckém kraji zvažovala, zda nezavést na přechodnou dobu veřejnou dopravu zdarma. A to i přesto, že by každý takový den stál městskou kasu několik stovek tisíc korun.  Nešlo by ale o jediné opatření.

Ilustrační foto – autobus | Foto: Deník / Karel Pech

S touto myšlenkou souhlasí i náměstek pro životní prostřední ústeckého magistrátu Tomáš Kirbs (ANO). „Pokud by smogová situace hrozila dlouhodobě, město by o tom skutečně uvažovalo. Takový krok by ale musel být spojen s dalšími, jako je například zákaz vjezdu automobilů do centra města, a s takzvanou regulací velkých průmyslových podniků a řadou jiných opatření,“ vypočítal Tomáš Kirbs.

Pro Ústí je podle jeho slov čistota ovzduší velice důležitá. Proto aktuálně podporuje kotlíkové dotace a půjčky, které mají za cíl výměnu starých neekologických kotlů. „Lokální topeniště jsou pro čistotu ovzduší velkým problémem,“ dodal Kirbs.

Kompenzace ztrát

O bezplatné dopravě by musel podle slov Jany Dvořákové z Dopravního podniku města Ústí rozhodnout objednatel dopravy, tedy město. „Dopravní podnik plánuje navíc během dvou let pořízení nových trolejbusů a autobusů na stlačený zemní plyn. Nyní je denní vypravenost nízkoemisních vozů okolo 90 procent,“ upřesnila Jana Dvořáková.

Podle náměstka děčínského primátora Vladislava Rašky (Náš Děčín) by o MHD zdarma musela rozhodnout rada města, nikoli samotný dopravce. „Pokud by ve městě nastala opravdu vážná – zdůrazňuji vážná – smogová situace, je veřejná doprava zdarma na přechodnou dobu legitimní řešení. Město by ale muselo dopravnímu podniku kompenzovat případnou ztrátu na jízdném,“ řekl Raška.

Přečíst článek ›

Litoměřice mají oproti jiným městům náskok. Jak připomněla mluvčí města Eva Břeňová, MHD zdarma tam zavedli už v květnu loňského roku. „V případě smogové situace by navíc město vyzvalo obyvatele k omezení jízd autem a k využívání ekologických způsobů topení,“ doplnila Eva Břeňová.

Petr Havlík, obchodní ředitel společnosti Arriva City, která podle objednávky města pro Teplice zajišťuje dopravu, je k tomuto kroku skeptický. „O něčem takovém nemůžeme uvažovat, protože teplická MHD funguje v rámci systému dopravy Ústeckého kraje. Ta má nějaká pravidla. My tedy v této souvislosti nemůžeme udělat vůbec nic,“ sdělil Petr Havlík.

Pokud by podle něj od města vyšel podnět, musel by se mechanismus dopravy zdarma domluvit s Ústeckým krajem včetně finanční kompenzace. „Osobně si nemyslím, že by to v případě Teplic pomohlo. Bez doplňujícího balíčku opatření, jako je například uzavírka centra města, by to stejně nemělo smysl,“ dodal Havlík.

Přečíst článek ›

Ústecký zastupitel Martin Hausenblas (PRO! Ústí) prosazuje spíše řešení příčin špatných emisních podmínek, nikoli až následků.

„Myšlenka MHD zdarma v době špatných rozptylových podmínek vychází z předpokladu, že to bude stimul ke změně chování řidičů, kteří raději použijí hromadnou dopravu místo osobních aut.

Snížení ceny na nulu ovšem není dostatečným opatřením, aby to pro řidiče bylo zajímavé. Tento krok je tedy neefektivní,“ zmínil Hausenblas.

Příčinou nepříznivých emisních podmínek ve městech jsou podle něj lokální topeniště, zejména topení uhlím, a automobilová a nákladní doprava. I minimum těchto topenišť pak stačí k zamoření celých oblastí.

Tomáš Prchal

Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.
Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v D, v záruce Toyota Yaris nové vozidlo, servisní knížka Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Škoda Superb první majitel, servisní knížka, koupeno v D, v záruce Škoda Superb první majitel, servisní knížka, koupeno v D Škoda Roomster servisní knížka, koupeno v D, v záruce + PRODAT AUTO Volkswagen Passat 2.0 TDI 140 kW Highline Volkswagen Golf VI 1,2 TSI 77KW Match Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 77 kW 4×4 Ambiti Fiat 500 1.2, ČR,2.maj, Kůže, Tempomat Škoda Rapid 1.6 TDI, Serv.kniha, Klima Hyundai Tucson 4×4 SMART 1,6T-GDI + NAVI Volkswagen Passat 2.0 TDI, Automat, Navi Audi Q7 3.0 TDI quattro tiptronic + PRODAT AUTO

Tipy – Správná okna účinně pomáhají v boji se smogem

Přichází zima a s ní topná sezóna, která přináší nové výzvy. Na příchod nejchladnějšího ročního období je třeba se dobře připravit. Řeč není jen o výměně pneumatik za zimní či oblečení za silnější a teplejší. V tuto dobu je vhodné se postarat také o dobrý vzduch, který dýcháme.

Bohužel častým zdrojem zdravotních problémů, které se objevují s příchodem chladného ročního období, nejsou už jen nepříznivé povětrnostní podmínky spojené s teplotami pod nulou či sněhovými srážkami, které oslabují náš organismus. Velice vážným problémem je také znečištění ovzduší.

  • Jak mohou okna pomoci v boji se smogem?

Vhodně zvolená okna mohou mít příznivý vliv na naše prostředí a přispět ke snížení koncentrace smogu v ovzduší.

Pamatujme na ekologii a vybírejme výrobky vyznačující se nízkým součinitelem prostupu tepla, tedy takové, které byly navrženy pro energeticky úsporné stavby[1].

Takový přístup se může projevit nejen ve výrazném snížení nákladů na vytápění, ale také v dlouhodobé minimalizaci emisí škodlivin vznikajících ze spalování otopných materiálů a z výroby tepla.

Velmi širokou nabídku oken s vysokými užitnými parametry připravila společnost Drutex. „V rámci neustále probíhajících vědecko-výzkumných prací (R&D) dbáme na to, aby naše výrobky splňovaly rostoucí požadavky zákazníků. Vytvořili jsme více řad oken s různými charakteristikami, přizpůsobených individuálním podmínkám používání.

Například v rámci oken z PVC vyrobených v systému Iglo Energy nabízíme moderní design, inovativní technologii a vysokou energetickou úsporu zajišťující nižší účty za vytápění.

Okna v systému Iglo 5 pak zajišťují velmi dobré tepelně izolační parametry za atraktivní cenu, a zároveň umožňují výrazně redukovat tepelné ztráty v bytě,“ zdůrazňuje Mirosław Furtan, výrobní ředitel společnosti DRUTEX S.A.

Kromě energeticky úsporné konstrukce je důležité také správné utěsnění a montáž oken. Je třeba dbát na to, aby mezi rámem a křídlem nebyly žádné zbytečné štěrbiny, které by smogu umožňovaly neustále pronikat do místnosti. Robustně provedená okna vyrobená z materiálu dobré kvality nemají ani mikrodutiny, které by mohly být dalším místem usazování nečistot.

I s těsnými okny může znečištěný vzduch pronikat do našich domovů větracími štěrbinami. Jak se tomu vyhnout? Za takové situace je možné okna Drutex vybavit speciálním antismogovým a antialergickým filtrem. Toto moderní zařízení plně filtruje vzduch pronikající dovnitř bytu. Zadrží prakticky všechny prachové částice PM10 a až 80 % částic PM2,5, a také jiný škodlivý prach i alergeny.

Na jaře, jakmile slunce začne víc svítit, smog zmizí, ale jeho následky zůstávají. Investice do dobrých oken je investicí do ochrany pro celou rodinu.

  • Jak vzniká smog a v čem přesně spočívá problém s ním spojený?

Smog nás nejvíc obtěžuje v podzimním a zimním období, kdy kvůli poklesu teplot začíná topná sezóna. K jeho kumulaci přispívá málo větru, vysoká vlhkost či teplotní inverze. Dá se říct, že smog je umělá mlha, která vzniká kombinací nepříznivých povětrnostních podmínek a následků lidské činnosti.

  • Proč je téma smogu důležité a je třeba se před ním chránit?
  • Smog je mimořádně škodlivý a má vysoce negativní vliv na naše zdraví. Při delší expozici může vyvolat mimo jiné:
  • • alergii a astma,
  • • dechovou nedostatečnost,
  • • snížení imunity celého organismu,
  • • nemoci krevního oběhu a srdce,
  • • vznik nádorových onemocnění[2].
  • Z údajů, které zveřejňuje organizace Polski Alarm Smogowy, vyplývá, že vdechováním takto znečištěného vzduchu přijímáme ročně dávku škodlivých látek B[a]P odpovídající vykouření několika tisíc cigaret[3].
  • Jaké existují způsoby na ochranu před smogem?
Budete mít zájem:  7 oborů podnikání s nejhorší pověstí

Smog nás provází všude, a vhodná ochrana před ním, to je ve skutečnosti boj o naše vlastní zdraví. Na ulicích můžeme stále častěji vidět osoby, které si nasazují speciální masku se vzduchovým filtrem. Bohužel se smog vkrádá spolu se vzduchem do našich domovů, a stává se tak tichým nebezpečím jak pro nás, tak pro naše blízké.

Před smogem se nedá utéct, avšak můžeme se před ním vhodně ochránit, pokud efektivně snížíme jeho koncentraci ve vzduchu uvnitř domu. Existuje několik způsobů, které nám mohou pomoci při každodenním boji s okolní škodlivou mlhou.

Cennou zbraní v boji se znečištěným vzduchem doma mohou být pokojové rostliny. Jejich přítomnost příznivě ovlivňuje kvalitu vzduchu, a i když nedokáží neutralizovat všechny škodliviny, s jistotou obohacují ovzduší kyslíkem, a navíc zvyšují vlhkost vzduchu a zachytávají z něho prach[4].

Dalším způsobem, který nám umožní minimalizovat škodlivé látky uvnitř domu, je správné větrání bytu. Výměna vzduchu v místnostech je nezbytná i v zimě, je však třeba pamatovat na to, že musíme provádět tento postup v odpovídajících podmínkách.

Chceme-li vyvětrat, otevřeme na krátkou dobu několik oken naráz a provedeme rychlou výměnu vzduchu bez nadměrného ochlazení interiéru ve studené dny[5]. Samozřejmě to provádíme za situace, kdy je kvalita vzduchu dobrá.

Aktuální koncentraci smogu v našem okolí můžeme zjistit na internetových stránkách nebo pomocí speciální aplikace.

Praha zavede v době smogu MHD zdarma, město bude toto opatření stát pět milionů za den. Připravuje se i zákaz topení uhlím a měření emisí aut na silnicích

Hlavní město zavede v době smogových situací MHD zdarma, a to včetně vlaků.

Jeden den bezplatné přepravy vyjde městskou pokladnu na pět milionů korun, držitelům časových jízdenek neplánuje magistrát část jízdného vracet. V pondělí o tom rozhodli pražští radní.

Opatření zvažovala i minulá politická reprezentace, nakonec od něj však ustoupila se zdůvodněním, že by to na kvalitu ovzduší nemělo výraznější vliv.

Město nyní připravuje i další opatření, například vyhlášku omezující topení tuhými palivy.

„Je to jasný signál, který chceme vyslat směrem k občanům, že v případě vyhlášení smogové situace se životní prostředí nachází v nějaké krizové situaci, která ohrožuje lidské zdraví,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Smogové situace v jednotlivých krajích vyhlašuje Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), a to ve stupni „smogová situace“ a „regulace“, při které už se omezuje výroba. Město chce MHD zdarma zavádět již při mírnější situaci.

Náklady, které magistrát odhadl na pět milionů korun za jeden den opatření, bude město dopravcům kompenzovat z rozpočtové rezervy, a to vždy za čtvrtletí. Pokud jde o posílení kapacity spojů tak, aby zvládly případné zvýšení počtu cestujících, je podle dokumentu problematické. Jak v případě tramvají, tak metra a železnice je v metropoli síť na hranici kapacity.

Podle schváleného dokumentu by bylo opatření účinnější, kdyby se k němu připojil Středočeský kraj. Zástupci kraje jsou podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) nápadu otevřeni, ale jednání jsou teprve na začátku.

Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) však v pondělí uvedla, že kraj zavedení bezplatného jízdného při smogových situacích nechystá, neboť by ho to stálo více než Prahu.

Poukázala na to, že kraj ročně vynaloží na zajištění dopravní obslužnosti autobusovou a drážní dopravou 2,7 miliardy korun a dále je v regionu zavedeno žákovské, studentské a seniorské jízdné, které hejtmanství od loňského září stálo 3,75 milionu korun.

Lidé, kteří si platí dlouhodobou časovou jízdenku, nebudou mít v případě zavedení MHD zdarma nárok na návrat části jízdného.

Podle vedení města by to bylo s ohledem na fakt, že jízdné je v Praze výrazně dotováno a roční kupon vyjde na deset korun denně, neefektivní už kvůli nákladům na vracení.

Podobně by se jízdné nevracelo ani v případě železničních dopravců, kteří na území Prahy zajišťují regionální přepravu.

S uznáváním bezplatného jízdného by v regionálních vlacích v Praze neměl být problém. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu podotkl, že by bylo součástí tarifu PID, o jehož cenách rozhoduje Praha.

„Hlavní město Praha je objednavatelem vlaků a v rámci prokazatelné ztráty financuje jejich provoz na svém území,“ řekl.

Vedle Českých drah působí na pražské železnici na základě objednávek hlavního města také společnosti Arriva a KŽC.

Hlavní město také připravuje vyhlášku, která by měla zakázat topení uhlím a obecně regulovat topení tuhými palivy. Mohla by začít platit v roce 2020, o dva roky později má neekologické zdroje tepla zakázat zákon. Novinářům to v pondělí řekl náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (STAN). Lidem, kteří by kvůli vyhlášce museli vyměnit kotel, mohou pomoci tzv. kotlíkové dotace.

Město připravuje i další opatření ke zlepšení ovzduší, například měření emisí aut na silnicích či nízkoemisní zónu.

Podle náměstka primátora Hlubučka zemře v metropoli každý rok předčasně kvůli znečištění ovzduší 1200 lidí a ekonomické škody dosahují 18 miliard korun. Město se proto chce na zlepšení kvality ovzduší výrazně zaměřit.

Jedním z opatření má být vyhláška, která by omezovala topení tuhými palivy. Má se zaměřit zejména na topení uhlím, které podle magistrátu patří především ve čtvrtích se zástavbou rodinných domů k nejvýraznějším zdrojům znečištění. Podle Hlubučka topí v kotlích s velmi špatnou emisní třídou v Praze asi 400 až 500 domácností.

Vedení magistrátu se odkazuje na fakt, že i v případě zákazu lidé mohou při modernizaci vytápění dosáhnout na tzv. kotlíkové dotace, které je možné čerpat do roku 2020.

Náměstek upozornil, že od září 2022 bude stejně zákonem o ochraně ovzduší zakázáno topit kotli spadajícími do nejnižších dvou z pěti emisních tříd, takže nutnost výměny dotyčné nemine.

Na přípravě vyhlášky se radní shodli, ale zatím je na samém začátku.

S ohledem na to, že většinu znečištění v Praze produkuje doprava, se chce magistrát zaměřit také na emise z dopravy.

Hlavní město trápí zejména prachové částice označované jako PM10, které jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky.

Zásadním problémem zvyšujícím jejich koncentraci jsou dieselové motory s poškozeným nebo úplně chybějícím filtrem pevných částic. Podle minulých měření produkuje pět procent těchto automobilů polovinu nejškodlivějších emisí.

Praha se proto domluvila s policií na tom, že by v budoucnu mohli policisté s pomocí mobilních stanic měřit emise projíždějících aut přímo u silnice.

Technika by měla identifikovat právě auta s odmontovaným nebo poškozeným filtrem a policisté by dotyčného řidiče odeslali na stanici technické kontroly.

Zatím není jasné, kdy by se mohly kontroly na pražských silnicích začít objevovat pravidelně.

Náměstek primátora pro dopravu Scheinherr uvedl, že ministerstvo dopravy již začalo soutěžit mobilní měřicí stanice a fungovat by mohly začít koncem jara.

Mluvčí ministerstva František Jemelka informaci potvrdil. „Použití vybavené mobilní expertní jednotky plánujeme v polovině letošního roku,“ uvedl. Dodal, že první jednotka bude ve zkušebním provozu působit zejména v Praze a Středočeském kraji.

Podle statistik je v Praze vyhlášen některý ze stupňů smogové situace v průměru zhruba pět až sedm dní v roce. Loňská novela zákona o ochraně ovzduší zpřísnila limity pro vyhlášení, takže se dá v budoucnu předpokládat vyšší počet dní. Město počítá s tím, že uspořádá informační kampaň, která bude Pražany předem o opatření informovat.

Minulá politická reprezentace připravovala pro období nejtěžších smogových situací tzv. regulační řád. V jeho rámci zvažovala i zavedení MHD zdarma, po zpracování studií však magistrát rozhodl, že by na stav ovzduší pravděpodobně toto opatření nemělo výrazný vliv.

Výrazněji pomoci měl v době smogu plán omezit vjezd do metropole pro nákladní a polovinu osobních vozů.

Po téměř dvou letech přípravy se však ukázalo, že zavedení podobného systému je nereálné, a to zejména kvůli chybějícím objízdným trasám a komplikovanosti reálného vymáhání zákazu.

Šéf zastupitelského klubu ANO a poslanec Patrik Nacher je k opatření skeptický. „Podle mě to efekt, který se od toho očekává, mít nebude,“ uvedl. Dodal, že část spojů MHD už je nyní na hraně kapacity a v případě dojíždění Středočechů se nedostává P+R parkovišť, kde by lidé mohli auta nechat. Cestou ke zlepšení ovzduší je podle něj například podpora elektromobility.

Problém s kapacitou MHD vidí i šéfka klubu ODS Alexandra Udženija. Zásadní je podle ní dostavba obou okruhů a odvedení tranzitní dopravy z města. „Všechny ostatní dílčí kroky jsou bohužel jen dočasným odsunutím problémů,“ uvedla.

Z českých měst byla v minulosti MHD zdarma kvůli znečištění ovzduší a smogové situaci dočasně například v Přerově nebo v Ostravě. V Evropě k tomuto kroku sáhli několikrát například v Paříži, v několika polských městech, v Belgii nebo v Itálii.

Praha je po Ostravě druhým nejhorším městem z hlediska znečištění ovzduší. Zatímco v Ostravě je smog dán především výrobou, v metropoli drtivou většinu – zhruba 80 procent – zplodin produkuje doprava.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector