Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Protože můžete ovládat pouze své vlastní chování

Pokud víte, jak přesvědčit ostatní, aby se chovali přesně tak, jak chcete, budu ráda, když to tajemství se mnou budete sdílet. Obvykle je to totiž něco nemožného.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Jediná věc, kterou můžete kontrolovat, je to, jak se chováte vy sami.

Díky tomu se můžete cítit dobře, protože jste snížili množství odpadu, kterým se zamořuje příroda, a nejspíš také používáte mnohem více přírodních produktů než dříve (čímž prospíváte i vašemu zdraví).

Nicméně vy sami můžete ovládat jen sami sebe a přesvědčit či přinutit ostatní k tomu, aby dělali to, co chcete, je nemožné. Často se vám to naopak vymstí a ostatní budou “na just” dělat přesný opak a ještě s větší razancí.

Protože vy získáváte

Pokud ve vašem okolí nikoho nezajímá, co děláte, připomínejte si, že díky vašemu životnímu stylu získáváte spoustu výhod.

Při snaze o bezodpadovou domácnost často zredukujete množství zpracovaných potravin, které konzumujete, a naopak se zaměříte na opravdové výživné potraviny jako je ovoce, zelenina či luštěniny.

Tato změna obrovsky prospěje vašemu zdraví.

Já sama jsem nebyla vážněji a dlouhodoběji nemocná ani nepamatuji (ani s antibiotiky) a myslím, že částečně za to může i právě zdravá strava (která je většinou bez obalu) a pohyb.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Já zároveň díky tomu, že se snažím využít každý zbytek v kuchyni a nevyhazovat jídlo, šetřím i svojí peněženku.

Protože se snažím využívat, co jde, nevyhazuji třeba ani mrkvové natě (výborné na pesto) či zbytky ze zeleniny, ze kterých se dá dělat zeleninový vývar. Jsou to maličkosti, které se v dlouhém období projeví na vašem kontě.

Zároveň také šetřím čas tím, že nevlastním věci, které mi nedělají radost a které nepotřebuji, takže se nemusím starat o kupu harampádí, která je mi k ničemu.

Protože se naučíte nové dovednosti

Jedním z mnoha aspektů, které na tomto životním stylu mám moc ráda, je znovuobjevení praktických životních dovedností. Mezi to se řadí například zahradnictví, vaření nebo šití.

Mně samotnou snaha o redukování odpadu změnila v mnoha ohledech a díky tomu jsem se začala učit i nové věci, které by mě dříve vůbec nenapadly. Začala jsem se učit šít na stroji, vyrábět si vlastní kosmetiku a pomáhat na komunitní zahradě. Možná to máte podobně.

Znám spoustu jedinců, co se začali učit péct kváskový chleba, vyrábět si domácí pesta či zavařovat.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Toto hnutí nás pomalu začíná přeměňovat zpět na aktivní činitele z pasivních spotřebitelů.

Více začnete přemýšlet nad tím, co jak opravovat, co si lze vypěstovat doma či jak u některých potravin docílit lepší chutě, což půjde hlavně díky domácí výrobě.

Protože u některých věcí budete pořád přemýšlet, jak je dělat lépe (a případně chutněji), naučíte se je postupně dělat doma sami a po delší době budete překvapení, kolik nového toho umíte.

Protože změna začíná odspodu

Změna vždy začíná odspodu. Povědomí o znečištění plastů vede lidi po celém světě k tomu, aby odmítali balené výrobky, žádali změnu designu produktů (který půjde znovupoužít nebo lépe zrecyklovat) a požadovali změnu od průmyslu a vlády. To vše začalo vést ke změně, která ačkoliv byla na začátku pomalá, v poslední době pořád zrychluje.

Jaké změny vznikly právě díky tlaku spotřebitelů?

Český online supermarket Košík.cz od ledna 2019 začal omezovat plastové obaly a začal nabízet možnost nakoupit u vybraných potravin na váhu do recyklovatelných papírových sáčků.

Britský řetězec supermarketů Iceland (který už naleznete i u nás) se v roce 2018 zavázal zbavit plastových obalů do 5 let. Stávající plastové obaly plánuje nahradit jinými materiály jako papír, celulóza, sklo a kov.

Britský řetězec Tesco slíbil, že do roku 2019 zakáže veškeré nerecyklovatelné plastové obaly na potravinách vlastních značek. České Tesco se tímto krokem bude inspirovat.

Ministerstvo životního prostředí v České republice v roce 2018 představilo iniciativu #dostbyloplastu, která bojuje proti nadužívání jednorázového nádobí.

Na základě této iniciativy jsou s restauracemi a občerstveními v nákupních centrech, kavárnami nebo fast foody uzavírány dobrovolné dohody, jejichž cílem je “docílit toho, aby zákazníci měli možnost se plastového nádobí vzdát” a nemuseli přitom “za alternativy platit nic navíc.”

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Pokud se vám někde něco nelíbí, ozvěte se. Váš oblíbený obchod neprodává potraviny do vlastních krabiček? Napište vedení. Vaše oblíbená vinárna nepovoluje čepování do vlastních láhví? Zeptejte se proč a poptejte se u majitele. Vadí vám, že některý politik hlasovat určitým způsobem? Napište mu a dejte mu vědět, co vám na jeho rozhodnutí vadí.

Hnutí zespodu fungují. Pokud si myslíte, že jedinec nic nezmění, přemýšlejte nad tím jinak. Těch jedinců, co se snaží o to samé, co vy, je totiž už několik desítek, možná stovek tisíc. A těch “pár” jedinců už rozhodně něco změní. Společně se totiž dá změnit svět k lepšímu.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Protože (nakonec) stejně někoho ovlivníte

Možná když jdete nakupovat do supermarketu nebo na farmářský trh, tak nevidíte nikoho jiného s vlastními látkovými pytlíčky, ale spousta “radikálních” myšlenek se časem dostane do toho hlavního proudu.

Snaha o redukci odpadu je relativně nový trend, který se bude postupně více a více uchycovat. Možná i ti, co si nedávno ještě nad vašimi snahami klepali na čelo, za vámi časem přijdou, aby se zeptali, jak na to.

„Na světě není nic mocnějšího než myšlenka, která přišla včas.“

Victor Hugo

Já osobně to znám z vlastní zkušenosti. Kamarádka, která mi před několika lety (při procházení kolem bezobalového obchodu), říkala, že jí chození s vlastními nádobami a pytlíčky připadá na hlavu, se mě o několik měsíců později ptala, kde jsem je koupila. A podobné zážitky můžete mít často.

Nesnažte se někoho přesvědčit, ať dělá to samé, co vy. Nebude to fungovat. Nejlépe funguje to, když vy sami budete příkladem a ostatní se časem inspirují sami. Začne je to hryzat, začnou si zjišťovat více a poté za vámi sami přijdou.

Nesnažte se ale své názory nikomu vnutit. Ideální je vysvětlit, proč to děláte, protože mnoho jedinců ani netuší, že spousta plastu ze žlutých popelnic se nerecykluje a končí na skládkách (zažila jsem to i na svých přednáškách).

Nicméně poté běžte spíše příkladem a nenuťte ostatní dělat to samé. Některé jedince časem inspiruje natolik, že začnou dělat to samé, některé nepřesvědčíte nikdy. Tak to prostě je.

Někdo má naprosto jiné priority a ani recyklovat ho nedonutí nic jiného než příkaz či finanční motivace (za vratné láhve).

Na závěr této části bych ráda přidala mojí oblíbenou anglickou frázi “Meet people where they are”. Co to znamená? Volně přeloženo, “přijímejte lidi tam, kde zrovna jsou.Každý má trochu jinou cestu.

Někdo se začne nadšeně vyhýbat odpadu okamžitě, někdo si jen koupí znovupoužitelnou láhev a někdo už nikdy nepůjde do supermarketu, přestane jíst maso a zakáže si létání. Nicméně ať jsou ostatní lidé kdekoliv, přijměte je v té fázi, kde jsou. Možná se pohnou dále anebo možná budu spokojení tam, kde jsou.

 Je to v pořádku a proto předházování jim, že to dělají špatně, nemá cenu. Spíše se vám to může vymstít a bude to mít přesně opačný efekt.

Pokud si ale u někoho myslíte, že už je lehce “nahlodaný”, můžete ho zkusit trochu “postrčit”. Já takhle například taťkovi věnovala k Vánocům sadu látkových sáčků či dalšímu blízkému bambusový kartáček. Oba dárky byly využity a hlavně taťka od té doby chodí se sáčky všude. Nicméně musíte sami umět poznat, u koho to bude mít nějaký efekt.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Protože cesta k domácnosti bez odpadu je jen jednosměrná

Když vám lhostejnost ostatních dovolí, abyste se cítili zoufale a přemýšleli, jestli to za to stojí, buďte upřímní. Víte, že už s tím nemůžete přestat. Jakmile vás toto téma začne hryzat, těžko už budete dělat věci jinak. Stává se z toho spíše hra, u které chcete vědět, jak daleko můžete zajít.

Můžete začít s redukcí plastového odpadu ve vašem domově, ale nakonec můžete skončit i u toho, že si budete vyrábět vlastní kvásek, protože budete chtít mít kvalitní domácí chleba z kvalitních ingrediencí.

Jakmile zjistíte o problematice plastového znečištění tolik nových informací a jak závažné to je, těžko se vám bude vracet zpátky.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Já sama si už neumím představit, že bych dělala věci jinak.

Neumím si představit, že bych nakupovala na denní bázi balené věci v plastu, že bych kupovala chemickou kosmetiku anebo že bych nehledala kompost, všude, kde to je jen trochu možné.

Jakmile tomuto životnímu stylu propadnete, těžko už se vrátíte zpátky do svého “předchozího” života. Protože vy víte, proč to děláte, a těžko budete znovu lhostejní.

Protože se díky tomu udržíte při smyslech

Ačkoliv často čtu zprávy ze světa o tom, kde vymírá kolik druhů, jak se planeta otepluje či jak přibývají tuny odpadu v oceánech, stále zvládám se držet při smyslech a nešílet. Vždy se totiž snažím uklidnit tím, že dělám, co nejvíce můžu.

Využívám městskou dopravu či chodím pěšky, nakupuji nejlépe lokálně a bez obalu, snažím se inspirovat tímto blogem, organizuji přednášky o životě bez odpadu a nyní i píšu knížky. Snažím se co nejvíce můžu o to, aby můj život měl i nějaký přesah.

Zabránila jsem tunám odpadu, aby skončily v oceánu? Sotva. Ale budu pokračovat dál, protože můj “aktivismus” mi dovoluje, abych žila v souladu se svými hodnotami a dává mi smysl, který v životě chci mít. A podobně to můžete brát i vy. Dělejte to, co vám dává smysl.

Proč se vy pořád snažíte? Co vás motivuje nejvíce? ????

Proč pravidelně chodit

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Ještě před 100 lety by otázka proč pravidelně chodit působila absurdně. Avšak rozvoj dopravy spolu s hektickým životním tempem změnily náš životní styl tak, že souvislá chůze na delší vzdálenost, než je řekněme 500 metrů, se stává luxusem. Člověk se tak zbavil jedné ze základních aktivit, které byly neoddělitelnou součástí lidské evoluce: jíme, spíme, milujeme se … ale už nechodíme. Přitom chůze – která je jistě ve své podstatě prostředkem lokomoce – se stala právě díky evoluci také součástí elementární psychofyzické hygieny,stejně jako třeba spánek. Ten příroda pojistila biologicky – po určité době bdění začneme být ospalí. Moudrou matku přírodu těžko mohlo napadnout, že by měla pojistit také chůzi, když ta byla po celou dobu vývoje lidstva nezbytná například pro získávání potravy. Pokud tedy nepatříte mezi ty šťastlivce, které chůze „prostě baví“, zkuste se zamyslet nad argumenty, proč pravidelně chodit.

Z pohledu tloustnoucí populace – stíhané infarkty a mozkovými mrtvicemi – je jistě základním důvodem pro pravidelnou chůzi naše zdraví.

Jsme dnes v absurdní situaci, kdy nám civilizace prodloužila průměrnou délku života tak, že kdybychom celý život pravidelně chodili (a samozřejmě nekouřili, pravidelně navštěvovali onkologické prohlídky atd. atd.

), žili bychom v průměru ne dnešních 78, ale více než 90 let – a z toho asi většinu doby relativně fit.

  1. Pravidelná chůze je nejpřirozenější cesta k hubnutí. Snížení tělesné hmotnosti je tak zásadní efekt chůze, je mu je na tomto portálu věnována celá rubrika.
  2. Ostranění nadváhy se podílí i na dalších faktorech ovlivňujících naše zdraví, důležité je však vědět, že chůze zásadně zlepšuje naše zdraví a kondici i bez snížení nadváhy. Platí totiž „Better fit and fat than unfit and slim“, tedy lépe být fit s nadváhou než být štíhlý a nebýt fit. Podrobnosti najdete v rubrice fit & fat.
  3. Pravidelná chůze snižuje riziko nemocí srdce a cév (kardiovaskulárních onemocnění). Lidé, kteří pravidelně chodí alespoň 6000 kroků denně a z toho alespoň 40 minut souvisle, mají podstatně menší riziko vzniku infarktu myokardu ve srovnání s neaktivními vrstevníky. Totéž platí také pro riziko mozkové mrtivce. Platí přitom úměra – čím více chodíte, tím je toto riziko menší.
  4. Pravidelná chůze snižuje riziko vzniku cukrovky (přesněji cukrovky typu 2) a s ní spojeného metabolického syndromu. I zde platít totéž jako u nemocí srdce a cév: více chůze, méně cukrovky. Všichni, kdo mají rodiče nebo sourozence diabetika, by měli začít pravidelně chodit nejpozději kolem čtyřicítky, ale raději dříve.
  5. Pravidelná chůze zvyšuje pevnost kostí, je tedy prevencí osteoporózy. Zajímat by to mělo zejména ženy po čtyřicítce
  6. Často se dnes zapomíná, že pravidelná chůze je prevencí křečových žil, zásadně se totiž zlepšuje odtok krve z dolních končetin. Tam se totiž hromadí přes den tekutina ať sedíme nebo stojíme.
  7. Chůze – samozřejmě se správnou technikou – je prevencí ploché nohy, do jisté míry dokáže chůze i stav naší nožní klenby zlepšit.
  8. Pravidelná chůze podle některých studií zlepšuje sexuální život, a to jak u mužů (apetence, erekce), tak u žen (libido, uspokojení).
  9. Chůze dále zlepšuje spánek, a to jak usnutí, tak kvalitu spánku.
  10. K dalším efektům chůze, které lékaři v současné době studují, je snížení rizika rakoviny prsu – a zřejmě i některých dalších maligních onemocnění. 

Chůze má také překvapivý a dramatický vliv na psychiku. Zde je druhý díl tajenky obsahující myšlenku, že 6000 kroků denně může změnit náš život.

  1. Pravidelná chůze trvající alespoň 40 minut denně zlepšuje náladu. Bezesporu platí slova slavného P.D.Whitea „Ujít pěšky v rázném tempu pět mil pomůže nešťastnému ale jinak zdravému člověku víc než všechna medicína a psychologie světa.“ Je však třeba upozornit, že chůzi nelze považovat za prostředek k léčbě klinicky manifestní deprese, ta vždy vyžaduje profesionální psychiatrický přístup.
  2. Chůze napomáhá k odbourávání stresu (a také jeho následků).
  3. Chůze zlepšuje paměť a rovněž další kognitivní schopnosti (kromě paměti také pozornost a koncentrace, prostorová orientace a vnímání, rychlost zpracování informací, schopnost řešit problémy, plánovat aj.). Ve velké studii zahrnující přes 18 tisíc amerických zdravotních sester (Nurses' Health Study) byl kromě stovek dalších zdravotních parametrů testován také vliv chůze na paměť: již necelé 2 hodiny chůze týdně (tedy ani ne 20 minut denně) a navíc v klidném tempu (kolem 4 km/h) znamenaly u žen ve věku přes 70 let zásadní zlepšení kognitivních schopností; vyjádřeno věkově jejich paměť a další schopnosti odpovídaly ženám o 3 roky mladším. I zde lze očekávat, že námi doporučované minimum – tedy hodina chůze každé odpoledne – povedou k ještě markantnějšímu zlepšení.
  4. Psychiku zásadně ovlivňuje komunikace a právě při chůzi můžeme navázat nové kontakty, poznat nové lidi, získat nové přátele.
  5. Vliv chůze na naši duši se však neomezuje jen na psychické zdraví, ale chůze dokáže zásadním způsobem uvolnit naše tvůrčí schopnosti. Zde už se dostáváme mimo rámec „medicíny založené na důkazech“, ale je to efekt, který většina z nás, co pravidelně chodíme, pozoruje sama na sobě. Důkazy svého druhu nám také zanechala řada velikánů ducha – spisovatelé, filozofové, vědci a další, kteří ve svých pamětech tvrdí, že to podstatné, co změnilo jejich život (a často i životy náš všech) vymysleli či objevili při chůzi. Je však třeba se připravit na to, že myšlení se mění až po takových 30 až 40 minutách chůze, záleží na tom, jak „roztěkanou“ mysl máte na začátku a také kolik je kolem vás věcí, které vás rozptylují. Je obtížné tento efekt popsat slovy, vyzkoušejte si jej sami na sobě.

Vzato kolem a kolem, pravidelná chůze prodlužuje život a snižuje náš biologický věk. Tento efekt se zdá větší, než by odpovídalo součtu výše uvedených „benefitů“. Předpokladem ovšem je, abychom žádný den neklesali pod 6000 kroků denně a alespoň část týdne se snažili těchto 6000 kroků nachodit jako souvislou hodinovou procházku.

Je ještě mnoho dalších důvodů, proč chodit, ale uveďme už jen jeden: dlouhé procházky a pěší výlety jsou v jistém smyslu návratem k archetypům.

Pokud také máte pocit, že žijete v době, kdy média všemi tlamami dští povrchnost, marnivost a pochmurné věštby stále hlubších krizí, pak neváhejte, vypněte televizi, obujte dobré boty a vyražte.

Možná budete překvapeni, že svět je stále ještě v zásadě v pořádku.

foto © Maridav | iStock.com

O vlivu pravidelné chůze na prodloužení života dnes nikdo nepochybuje. Avšak kvantifikace vlivu chůze na očekávanou délku života je stále spíše předmětem spekulací než měření. Není divu, propagace chůze jako životního stylu je věcí posledních dvou dekád, neexistují proto věrohodná dlouhodobá sledování typu Framinghamské studie.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

To, že nemáte půl hodinu k dobru, ještě neznamená, že se nemůžete zvednout a rozpohybovat alespoň pár minut. Ze začátku stačí, když každých pár volných minut během dne využijete ve svůj prospěch.

Víte proč lékaři doporučují pravidelné procházky? Víte, že 6000 kroků denně může ovlivnit naše zdraví.

Víte jaké jsou poslední světové průzkumy o významu chůze? Na tyto  a celou řadu dalších otázek budou v  pondělí 24. listopadu po 23. hodině na Radiožurnálu odpovídat kardiolog prof. MUDr.

Aleš Linhart, DrSc., přednosta II. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a MUDr. Jan Hugo.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Skoro každý má občas lehce prosáklé nohy. Stává se to třeba po dlouhém sezení nebo stání, často po delším letu letadlem. Občas jsou ale situace, kdy končetiny, jedna nebo obě, otečou, a my stojíme před dilematem, jestli to přejde samo, nebo zda jít k lékaři.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Dnešní svět se zmenšil, a přitom to byly tak idylické doby, kdy dohrkat se nebo dojít z Paříže do Prahy byl výlet ne několik týdnů. Ale všechno má svoji daň. Abyste se někam dostali, musíte si sednout, připoutat se a pokud možno nehýbat se (případně ještě nemluvit za jízdy s řidičem). Všechno tohle krásné cestování pak má své důsledky – kromě totálního zlenivění i rizika s tím spojená.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Přínos pohybové aktivity ve stáří je nesporný – pohyb napomáhá k udržení dlouhodobého fyzického i duševního zdraví. Složitější otázkou je, jakému pohybu je starší člověk schopen se bezpečně věnovat. Z tohoto pohledu je chůze jednoznačným vítězem. Důvodů je několik…

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Na jaře lonského roku jsme strávili delší čas v jižní Itálii. Nedaleko od místa našeho bydliště tam leží skvělý park – ne snad, že by v Čechách nikde takové nebyly, ale doma prostě žádný podobný nemáme tak blízko. V jednom rohu dětské hřiště, uprostřed několik plácků …

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Při chůzi se v lidském těle vyplavují endorfiny. Tyto na nervovou buňku působící hormony patří mezi neurotransmitery, protože výsledkem jejich akce je přenos (transmise) signálu mezi nervovými buňkami navzájem. Z pohledu chemické struktury je řadíme mezi opioidy …

NEJEFEKTIVNĚJŠÍ ZPŮSOB, JAK SAMA OBJEVIT SVŮJ OSOBNÍ STYL

Z minulého článku už víte, co konkrétně je osobní styl, jak se odlišuje od módy, proč stojí za to, abyste se jím zabývala a co konkrétně vám jeho objevení do šatníku přinese. Proto vám teď přináším druhou část vaší cesty za osobním stylem, a to konkrétní návod, jak jej objevíte.

Na začátek bych ráda zmínila, že osobní styl má několik „pater“, ale to zásadní je objevit vůbec základní esenci vašeho osobního stylu. Než se pustíme na cestu objevení téhle esence, prozradím vám zásadní informaci.

Esence vašeho osobního stylu už je pravděpodobně obsažena ve vašem současném šatníku, i přesto, že s ním nejste v tuto chvíli úplně spokojená.

Většina lidí má nějaké jádro,  tedy esenci svého stylu, i ti, kteří prohlašují, že se o svůj šatník, natož módu nezajímají.

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Jak objevit základní esenci vašeho stylu

I kdybyste tvrdila, že nemáte žádný styl, tak i doteď jste nějak vybírala oblečení do svého šatníku, prostě jste nějaké kousky upřednostňovala před ostatními a už tam se objevoval zárodek vaší stylové preference. To je přesně ten okamžik, kde se objevuje váš osobní styl. V této volbě. Je důležité to zmínit právě proto, abych vás podpořila v tom, že opravdu máte nějaký zárodek svého stylu a my se do něj teď ponoříme.

Styl je něco, co každý z nás už má. Všechno co potřebujeme udělat, je ho v sobě najít. „

Diane von Furstenberg

Krok 1.

  1. Podívejte se do svého šatníku a vyberte 6 – 8 vrchních dílů, které opravdu hodně nosíte. Je jedno, jak vypadají. Důležité je to, že je opravdu ráda nosíte a že je nosíte opravdu často. Vyberte k tomu jakýkoliv typ vrchního dílu, tedy nezávisle na tom, zda to bude tričko, halenka, topy, košile, blazery, saka, svetry, kardigany.

    Cokoliv kromě bund a kabátů, které pro tohle cvičení nevyužijeme. Je důležité, abyste byla k sobě upřímná, a nevytahovala kousky, které si “myslíte”, že nosíte často, nebo které jsou “pěkné a měly by v tom výběru být”. Vemte opravdu ty, které opravdu hodně ráda nosíte, nosíte je často a velmi se vám líbí. 

Není tady žádné špatně a správně.

Váš osobní styl je prostě váš osobní styl.

Krok 2

  1. Vyjměte 3 spodní části oblečení, které opravdu hodně ráda nosíte. Nezáleží, jestli to budou sukně, nebo kalhoty. Zároveň do této části můžete zařadit i šaty. Stejně jako u předchozí části, je i tady důležité, abyste vybrala ty kousky, které nosíte opravdu ráda na denní bázi. 

Krok 3

Vyskládejte si tyto kousky před sebe, na postel, či rozvěste nějakým způsobem tak, abyste na ně dobře viděla. V tuto chvíli před sebou máte esenci vašeho stylu.

Můžete začít mapovat, co mají společného. Jde tedy o to najít v tuto chvíli “klíčová slova” , která jsou společná pro tuto skupinu oblečení.

Tímto způsobem začnete objevovat popis základní esence vašeho stylu. 

Klíčová slova mohou být česká, pokud se v češtině cítíte lépe, ale samozřejmě anglická, pokud vnímáte, že jsou pro váš styl a z pohledu módy vhodnější. Příklady klíčových slov, které můžete použít:

Romantický, klasický, minimalistický, boho, jednoduchý, ženský, sportovní, konzervativní, barevný, tradiční, výrazný, eleganční, edgy, rockový, bláznivý, kostkovaný, vzorovaný, …Apod. Samozřejmě nenechte se oklešťovat a použijte svá klíčová slova, která vás budou napadat. 

Máte svůj styl? Těžko! A víte proč?

Jak pracovat s esencí osobního stylu?

Na základě těchto klíčových slov vám pak vytane charakteristika vašeho osobního stylu, který můžete otisknout do svého šatníku, ať už jste manažerka v korporátu, nebo maminka na mateřeské. Váš styl lze otisknkout do různých životních rolí, v různých formách.

Můžete začít brouzdat na pinterestu a hledat inspiraci na základě klíčových slov.

Zadávejte tyto charakteristiky do pinterestu a hledejte ty pravé outfity, které s vámi budou rezonovat a začněte si je ukládat na nástěnku vašeho osobního stylu, tak jak jsem o tom mluvila ve svém prvním eBooku, který je vám k dispozici ke stažení.

Existují různé způsoby, jak najít svůj osobní styl, nicméně tohle je jeden z nejefektivnějších způsobů, jak si sama definovat to základní a zásadní z vašeho osobního stylu, což je jeho jeho esence.

Až teprve po absolvování téhle „stylové základky“ stojí za to svůj styl rozvíjet a posouvat dál.

Bez tohohle objevení a zvědomění esence vašeho stylu by byl hlubší ponor spíše matoucí a mohl vás dovést někam, kým nejste.

Jak rozvíjet svůj osobní styl dál?

Když znáte esenci svého osobního stylu, víte lépe, co opravdu vyjadřuje vás samotnou. Víte kým jste, jaká je vaše volba a nemá cenu se snažit být někým jiným.

 To co ale můžete udělat je, pracovat na co nejlepší verzi sebe samotné a svůj styl rozvinout a vyšperkovat.

Což znamená, v rámci svého stylu, vypadat „sladěně“ „stylově“ „harmonicky“, prostřednictvím stylového archetypu, jehož znalost váš může dál inspirovat a rozvíjet. 

K čemu vám znalost stylových archetypů a objevení toho svého bude? Bude vaším východiskem. Východiskem k tomu z jakého modelu, archetypu, vychází váš osobní styl. Bude vám sloužit jako jakýsi model, z něhož můžete vycházet a jímž se můžete inspirovat.

I ti nejlepší malíři začínali tak, že vycházeli ze velkých umělců a nejprve se učili jejich skvostná díla kopírovat. Mj. i díky tomu se zdokonalili ve své  tvorbě až nakonec sami dovedli vytvářet svoje vlastní skvostná díla. Obdobně slouží i stylové archetypy.

Jako vaše ukotvení, jistý model, z něhož můžete vycházet a způsob jak vyšperkovat svůj osobní styling. Tímto způsobem se učí i módní stylisté.

A pokud se po objevení své základní esence budete chtít věnovat i tomuto pokročilejšímu tématu (archetypům), je to ten pravý čas, postoupit do „stylové střední“, která už je hlubším tématem a zaslouží si více prostoru.

Pro ty z vás, které se takto chtějí dále zdokonalovat ve svém stylu, jsem připravila průvodce, který vás krok za krokem v tomto povede. S náležitým prostorem, které tohle téma potřebuje.

A to konkrétně v rámci mého druhého eBooku, kde odhaluju zásadní prinicpy módních stylistů.

  • Přeji vám hodně zábavy pri objevování i dalším rozvoji vašeho osobního stylu. A kdybyste cokoliv potřebovala, napište mi ????
  • Sdredně zdraví vaše osobní módní stylistka
  • Zuzka

Otázky

Proč vyžaduji ukázky?

Výběr loga je prakticky vždy subjektivní záležitost a i kvalitní logo může být zamítnuto, jelikož je v kolizi se představou klienta. Proto je pro mě jakožto logotvůrce nutné od začátku mít jasno, co hledáte, jaké máte preference a jaký máte vkus.

Klienti se často mylně domnívají, že ukázky omezují kreativitu. Není tomu tak, nebojte se. Naopak je paradoxně více svazující, když musím tápat v neznámu. To mě nutí tvořit neutrální kompromisní loga. Třeba dobrá, ale ne tak dobrá, jaká mohou být. Zatímto když mě lépe nasměrujete, tak vycítím, co hledáte a mohu do tvorby skočit naplno a najisto.

To samozřejmě neznamená, že bych dané ukázky kopíroval anebo napodoboval. Ale z ukázek jsem jakožto designer schopen vycítit spoustu věcí, které běžný člověk nevidí anebo ani nejdou popsat slovy a které mi neskutečně pomohou ujasnit si vaše preference.

Proč se na co ptám?

2) Jaký název chcete do loga použít? Proč jste vybrali tento název? Bude logo obsahovat slogan?

Potřebuji znát celé textové znění loga, abychom se nedostali do situace, kdy vám navrhnu krásné logo s dokonalou kompozicí a pak zjistím, že je nutné dodat ještě „s.r.o.“ a slogan o 5 slovech.

Pokud jde o důvod zvolení názvu, tak ten mě může inspirovat k nějakému zajímavému nápadu. Stejně tak mě může inspirovat i váš slogan.

3) Co děláte a případně jak to děláte? Popište prosím co nejlépe, jak vaše služby či produkt fungují.

Těmito otázkami zjistím klíčové informace o vašem byznyse. Bez znalosti zaměření nemohu vytvořit relevantní logo. Jiný styl si žádá marketingová firma a zcela jiný styl módní e-shop.

4) Proč děláte to, co děláte? Jak a proč váš byznys vznikl? Co vás na oboru oslovilo?

„Proč“ je jedna z nejdůležitějších informací. Je to jádro každého byznysu. Jestliže víte, proč děláte to, co děláte, dá se s tím skvěle pracovat při propagaci a získat si srdce zákazníků, kteří s vaším proč rezonují. Proto je ideální, vyzařuje-li toto proč i z loga. Každá velká značka má své proč a věřím, že vy také.

Spolu s proč úzce souvisí i historie projektu. Při tvorbě mi pomáhá vědět, jak a proč projekt vznikl a co vás vůbec na daném oboru oslovilo.

Nežádám o tajné informace, ani konkrétní detaily okolností. Jde mi spíše o obecnou rovinu: například že jste se stali programátorem, protože jste se už nemohli koukat na špatné kódy vaší konkurence. Anebo že jste začli školit určitou věc, protože jste byli frustrovaní z toho, jak dané věci nikdo nerozumí. A tak dále.

5) Jaký má váš byznys přínos a význam? Jakou hmatatelnou či nehmatatelnou hodnotu přinášíte?

Čím lépe porozumím tomu, jak pomáháte světu, tím lépe mohu tyto hodnoty vtisknout i do loga a tím spíše tyto hodnoty zákazníci z loga vycítí.

6) Máte do budoucna nějaké cíle? Snažíte se o něco konkrétního? Máte nějakou vizi?

Neuškodí, pokud se rozepíšete i o tom, kam směřujete – kde se vidíte třeba za 5, 10 a více let. Poté mohu přemýšlet nejen o tom, jaký byznys zrovna je, ale i o tom, jakým bude a logo tomu přizpůsobím.

Je rozdíl mezi kavárnou, která chce dlouhodobě zachovat tradiční atmosféru a kavárnou, která se chce naopak vyvíjet, modernizovat interiér a každým rokem nabízet nové vychytávky pro zákazníky.

Máte-li dokonce konkrétní vizi, prosím, rozepište ji, také s ní mohu v logu pracovat.

7) Na co se u vás může zákazník spolehnout? Jaký benefit můžete zákazníkům slíbit a vždy dodat?

Slib značky bývá ten nejpřesvědčitější argument, na který cílová skupina slyší. I když je nejdůležitější, aby se s ním pracovalo především v marketingu, tak neuškodí, vyzařuje-li esence tohoto slibu i z loga.

8) Čím se lišíte od konkurence? V čem jste výjimeční? Proč by si měl zákazník vybrat právě vás? Máte vedle toho i nějaké nevýhody, kvůli kterým se obáváte, že si vás část zákazníků nevybere?

Toto jsou asi nejdůležitější otázky. Kvalitní logo je takové, které odráží klientovu jedinečnost. Proto je pro mě důležité vědět, čím jste unikátní, abych mohl s touto unikátností pracovat.

Odpovědět na tuto otázku bývá pro klienty občas těžké. Někdo si dokonce myslí, že se ničím neliší. Opak je pravdou. Každý se něčím liší, byť třeba maličkostí. Jde jen o to se zamyslet a odlišení naleznout a specifikovat.

Znalost nevýhod mi též může velmi pomoct. Vaše nevýhody mohu v logu nějak vyvážit. Třeba budete-li mít pocit, že pro mnoho zákazníků jsou vaše služby infantilní, vyvážím to serióznějším stylem.

Anebo tyto nevýhody naopak převrátím ve výhodu a vytěžím z nich maximum.

Zůstanu-li u stejného případu, tak bych mohl naopak infantilnost přehnat, aby bylo poznat, že si jí jste vědomi a jste na ni hrdí.

9) Jaké vlastnosti byste svému byznysu přisoudili? Jaké hodnoty a kvality má logo odrážet? Představte si, že je vaše firma / služba člověk. Zamyslete se, jaké má vlastnosti, charakter, povahu?

Každé kvalitní logo odráží charakter byznysu, který reprezentuje. I já bych váš charakter, kvality a hodnoty do loga rád otisknul. Čím zřetelnější charakter loga, tím spíše zaujme ty, na které cílíte a kterým je takový charakter sympatický.

Vaše hodnoty mi navíc lépe popíší to, jak k práci přistupujete, jaký z ní máte pocit a jaká je vůbec esence vašeho byznysu. Z takových odpovědí získám spoustu kvalitních klíčových slov a asociací, se kterými budu moct pracovat.

10) Jaká je cílová skupina? Koho chcete zaujmout? (pohlaví, věk, vzdělání, příjmy..)

Zajímá mě například: pohlaví, věk, příjmy, povolání, geografická lokace a další. Cílíte na studenty? Na chovatele psů? Na korporace? Specifikace ovlivní výběr barev, typu písma i celkového stylu loga. Jinak vypadá logo cílené na maminky na mateřské dovolené a jinak logo cílené na investory.

11) Kdo je vaše největší anebo nejbližší konkurence? Anebo komu byste chtěli konkurovat? Jakou pozici na trhu chcete mít – jste luxusní jako Ferrari, nebo spíše dostupní jako Škodovka?

Je dobré vědět, kdo je vaše konkurence. Jste-li nové knihkupectví, je ideální zjistit, jaká další knihkupectví máte poblíž. Bylo by trapné a pro zákazníky matoucí náhodou vymyslet podobný symbol a zvolit podobné barvy, které má váš konkurent pár desítek metrů daleko.

Zároveň je zajímavé se zamyslet nad tím, komu byste chtěli konkurovat v budoucnu, abych na to vaše logo dostatečně „připravil“.

Vaší představou o pozici na trhu zjišťuji, jak se vidíte anebo chce být vidět v kontextu trhu či svého oboru. Budete-li poskytovat prémiové služby a přirovnáte se k luxusním značkám, tak i já tuto prémiovost a luxus do loga otisknu.

12) Máte nějaké motto, které vás pohání? Napadá vás citát, kterého se třeba váš byznys drží?

Just do it. Think different. To nejsou jen slogany. To jsou přístupy daných značek. Někdo žádné motto nemá, to je v pořádku. Ale možná máte nějaký oblíbený citát, který vás inspiruje natolik, že na něm stavíte celý svůj přístup k práci – prosím, podělte se o něj. Již u několika projektů mě citát od klienta navedl na skvělou myšlenku.

13) Co má logo zákazníkům sdělovat? Jaké emoce by mělo vzbuzovat? (respekt, pobavit, šokovat) Jakým tónem plánujete se zákazníky komunikovat: vykat / tykat, vážní / vtipní / emotivní.. ?

Obrázek řekne více, než tisíc slov. U loga to platí dvojnásob. Logo může působit důstojně a seriózně, anebo působit vtipně či odlehčeně. Chcete-li cílové skupině sdělit poselství své firmy anebo vzbudit konkrétní emoce, zde je prosím rozepište.

Tón komunikace je pro mě též důležitý. Plánujete-li v marketingové komunikaci svým zákazníkům tykat, bylo by nevhodné tvořit velmi seriózní logo, které by už jen svým vzhledem pomyslně vykalo.

14) Co od loga očekáváte, že změní? Čeho chcete dosáhnout? Z čeho máte u nového loga obavy?

Logo se pořizuje proto, aby něco změnilo, zlepšilo, ovlivnilo. Co konkrétně chcete logem změnit právě vy? Co od loga očekáváte?

Pomáhá mi znát i obavy. Máte-li například největší obavu z toho, že vaše logo zaujme úplně jinou cílovou skupinu, tak se budu o to více snažit zaujmout právě ty zákazníky, na které cílíte.

To může znamenat třeba to, že budu-li řešit dilema, zda má být logo spíše použitelné i v nejmenších velikostech anebo zda má spíše zaujmout vaše zákazníky (řekněme, že je oslovuje velmi propracovaný styl), tak dám přednost zákazníkům.

15) Máte představu o ideálním návrhu či vlastní nápady, které chcete do loga zahrnout a proč?

Pokud máte připravené vlastní nápady, anebo dokonce jasnou představu, jak má logo vypadat, pošlete mi prosím skici či instrukce k realizaci vaší představy.

Ideálně i odůvodněte, proč chcete s tímto konkrétním nápadem pracovat a jak jste k němu dospěli. To mi umožní vaše důvody srovnat s celkovým zadáním a posoudit, zda váš nápad k projektu sedne, anebo zda doporučím vhodnější cestu.

16) Existuje naopak nápad / symbol / tvar, který v logu nechcete a proč?

Máte-li hrůzu ze lvů, rád bych to věděl, než vám vytvořím lví logo.

17) Preferujete konkrétní barevné kombinace? Chcete se naopak některým barvám vyhnout?

Pokud nesnášíte zelenou, také mi to prosím řekněte. Někdy může samotná barevnost klienta odradit a přestože má logo kvalitní nápad, logo může být zavrhnuto.

18) Kde plánujete logo využívat? Které použití bude primární? (web, tisk, výšivky, razítka..)

Bude logo žít především na webu? Bude se i tisknout? Vyšívat? Používat pro razítka, potisk automobilu anebo třeba pro rytinu? Od toho se odvine způsob, jakým logo zpracuji a jakou míru detailů logo bude mít.

19) Máte jiné speciální požadavky? (např. aby logo zapadlo do určitého interiéru)

Ne vždy dokáží předešlé otázky zmapovat vše. Pokud máte tedy jakýkoliv specifický požadavek – například aby logo barevně i stylově zapadlo do určitého interiéru – připište mi ho a já s ním budu pracovat.

Těším se na naše dobrodružství

[email protected]

Prozrazuji tajemství stylistek aneb naučte se nakupovat a najít si svůj styl

„Nebaví mě chodit nakupovat oblečení. Nevím, kam mám jít nakupovat. Běhám z jednoho obchodu do druhého a nic stejně nekoupím. Nikdo mi neporadí. Neumím zkombinovat oblečení. Nevím, co mi sluší.“ Tak těchto starostí se vás pokusím postupně zbavit, když se necháte inspirovat mým návodem, ve kterém vám odhalím tajemství nakupování.

Nejdříve je nutné poznat váš styl. Jak se poznává styl, vám prozradím v dnešním článku. Potom vás naučím, jak kombinovat oblečení podle unikátního modelu Kapsle 3-2-1. Stačí totiž jen malé množství oděvů k vytvoření ideálního šatníku. Pak bude následovat příprava před nákupem. Vytvoříte si nákupní seznam.

Dozvíte se, jak si určit svůj módní styl, abyste našli pro sebe ten správný obchod. Ukáži vám, jak se orientovat v nabídce obchodů. Obchody s oděvy nejsou jen věšáky s oblečením! Je to promyšlený systém, který vám pomáhá s nákupem a se mnou ho poznáte. Důležité je i zjistit, jaké máte skutečné proporce a jak s nimi pracovat.

Jen tak pak můžete vylepšit svoji postavu díky správnému výběru oblečení. A v posledním díle vám prozradím triky a ukázky dobrého stylingu.

Jak najít svůj styl? Podívejte se nejprve do svého šatníku!

Objevit svůj styl znamená objevit sebe sama. Styl je osobitý vizuální projev, kterým se vyjadřuji a to pomocí tvarů, barev, vzorů a materiálů. Tyto symboly v sobě mají konkrétní informaci stejně tak, jako slovo.

Oblečením, doplňky, účesem a make-upem vytvářím svůj obraz. Styl totiž vyjadřuje vaše vnitřní já. A podle toho si tvoříme šatník. Můžeme v něm i vyčíst informace o tom, jak se vidíme, co si o sobě myslíme nebo to co chceme, aby si o nás mysleli ostatní.

Váš vzhled by měl být v souladu s tím, jací doopravdy jste.

Jak získávám konkrétní obrysy stylu mých klientů a proč to potřebuji? Vždy začínáme pohledem do jejich šatníku a roztříděním jednotlivých kusů.

Nejprve dostanou malý úkol: Vyberte ze svého šatníku 15 – 20 kusů oblečení, o kterém můžete říci, že je vaše oblíbené, ve kterém se cítíte dobře a zároveň vám i sluší. Když je mají vybrané, tak si na těchto kusech oblečení přesně definujeme, čím to je, že je mají tak rádi? To je důležitý krok.

Rozložíme si oblečení na postel a pokud si budete chtít i vy tento návod zkusit, tak si do příštího dílu připravte odpovědi na tyto otázky (platí pro ženy i pro muže):

Jaké máte rádi barvy a jaké odstíny.

Jestli volíte jednoduchý střih, komplikovaný nebo rovné linie, vrstvený s detaily, různými prostřihy nebo asymetriemi? Jestli jsou vzory organické, rovné, květiny, proužky, motiv, grafický potisk? Jaký máte rádi materiál: měkký, hrubý, tvrdý/tuhý, splývavý, lesklý, matný, průhledný? Zda je látka přírodní, umělá, kůže, vlna, úplet, hedvábí, bavlna, len, manšestr, samet, satén? Jaké délky či výstřihy jsou oblíbené?

Tímto novým pohledem na váš šatník jste o sobě získali mnoho nových informací. Najednou vidíte, že svůj určitý styl již máte. Že si jej přirozeně tvoříte.

Z toho já pak vycházím a nikdy se klienta nesnažím předělat na jiný styl. Teď, když už známe základ pro váš styl, tak už ho stačí jen rozvinout.

Bohužel tato fáze je obvykle náročnější a aby dopadla tak jak má, tak se podle mých zkušeností neobejde bez odborníků.

Poznáním vašeho stylu se zařadíte do konkrétního módního stylu. To je důležité proto, že vás to nasměruje do správných obchodů. A jaké jsou to konkrétní módní styly, tak to vám popíšu v jednom z příštích dílů.

Pokud se i vy podíváte do svého šatníku tímto novým způsobem, udělali jste krok, který neudělalo 90 % lidí, a proto stále tápou při výběru oblečení a jsou v obchodech nešťastní.

Odpovědět si na to, jaký je váš oblíbený střih kalhot, šatů či sukně, poznat své opravdu oblíbené barvy vám dá možnost nepodléhat „doporučením“ okolí, které vás nezná. Jediný, kdo vás zná nejlépe, jste přece vy sami.

Využijte prázdnin k tomuto kroku, protože v září začíná podzimní sezóna a můžete už nakupovat podle mých doporučení.

Přeji vám odvahu se do toho pustit a slibuji vám, že radost a lehkost, kterou prožijete, bude euforická ????

Anebo mě navštivte v ateliéru, s již vámi vybraným oblečením ze šatníku, a najdeme váš styl společně! Těším se na vás.

  • Krásné léto
  • Lenka
  • Tip:
  • Jak dokončit třídění šatníku?

Vyberte ze šatníku i ty kusy oblečení, které se vám líbí, ale vlastně je moc nenosíte. Zjistěte proč. Odpověď vám odhalí chyby, které jste při výběru udělali. Např.: podlehla jsem kamarádce nebo prodavačce, nemám vlastně ráda ten materiál… Z takových zjištění mají moji klienti vždy radost.

Pokud máte v šatníku oblečení, které vám nesluší nebo ho nemáte vlastně rádi, tak jej ihned vyřaďte. Projděte takto všechno oblečení a pročistěte celý šatník. Oblečení, které jste neměli 2-3 roky na sobě dejte pryč.

Opravdu ho již nebudete nosit! Pocit, že máme plnou skříň, ale oblečení z ní v 80 % nenosíme, vytváří tu často používanou větu „Nemám co na sebe, i když mám plnou skříň!“ Staré a obnošené oblečení vyhoďte. Hezké kousky se mohou dát do bazarů či kamarádce.

Šatník, který, budete milovat, obsahuje jen ty kousky oděvů, které máte rádi, dělají vám radost a vypadáte v nich skvěle.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *