Levné letenky po Evropě? S „lowcosty“ to stále jde

Nyní něco ze soudku letenky po Evropě! Dlouhodobě výhodné lety do Itálie má nízkonákladová letecká společnost Wizz Air a ta taky operuje na právě promované trase Praha – Řím (a zpět). Její letenky do Říma jsou v nejideálnějších variantách k dostání už za 1.576,- kč (tam 788+ zpět 788).

Milujete dovolenou v Řecku a chcete cestovat na vlastní pěst? Sražte náklady na oblíbených řeckých ostrovech na minimum. Jelikož cestovky předloží opravdu lákavý lastík na Řecko výjmečně, je tu zajímavý podnět k individuální letecké výpravě.

Víte, že meka Evropy je dostupná i v létě za pár kaček? Řeč je o Belgii a hlavním městě Bruselu. V systému irského nízkonákladového dopravce Ryanair lze nalézt velmi výhodné lety do Belgie z Prahy i přes letní prázdniny. Zpáteční letenky Praha – Brusel a zpět si v těchto dnech rezervujete včetně všech poplatků už za 1.098,- kč.

Využijte lowcostů a leťte nejlevněji do Belgie v srpnu! Na konci letenkového tipu jsou odkazy na stránky Ryanair, potažmo i příkladový odkaz na vybraný srpnový termín.

Nevyhovuje vám léto? Letenky Brusel na říjen a listopad mají příplatek asi jen 70,- korun.

Do 2 tisíc zakoupíte zpáteční levnou letenku z Prahy pod 2 tisíce kč na termíny od července do prosince letošního roku.

Hodí se vám detaily k nízkonákladovému letu? Easyjet vypravuje lety do Belgie z letiště Praha (PRG) Česko s přímým letem na letiště Brusel (CRL) Belgie. Délka trvání z Prahy do Bruselu trvá hodinu a 35 minut. Zpátky opět stejně. V ceně máte navíc přepravu jednoho příručního zavazadla do hmotnosti 10 kg.

Tip: Levné letenky do Belgie nejen za ochutnávkou piva! Metropolitní evropské město známé především jako sídlo NATO by určitě nemělo uniknout z hledáčku turistů, zvláště teďka, kdy i na prázdniny koupíme zpáteční spoj za tisícovku. Kdo váhal nad tuzemskou nebo zahraniční dovolenou může získat rozhodující impuls.

⇆ Brusel – Belgie (z Prahy) 1.098,- kč dopravce

⇆ Brusel – Belgie (z Prahy) 1.283,- kč rezervace

Na obzoru je levná cesta do jednoho z nejkrásněji položených města světa založených Římany. I takto by se dal názvat podtitul k dalšímu levnému letu po Evropě s odletem z našeho hlavního města.

Dáváte přednost nejnižší ceně na úkor dalších aspektů jako třeba libovolný výběr data? Pak vězte, že levné letenky Edinburgh z Prahy mohou být vaše už za 2.

346,- kč a to včetně všech tax, poplatků a zpátečního letu zpět z Edinburghu do Prahy.

Za autorstvím aktuálně nejlevnějších letenek do Skotska se ukrývá nízkonákladová letecká společnost Easyjet se svým lowcost tarifem. Možnosti jsou ale omezenější. Takto výhodná cena je na dosah při manuálním vyhledání letenky na listopad 2015 a únor 2016. Zajímavá cena letenek s Easyjet je také na srpen, říjen 2015 a leden a březen 2016.

Co dělat v případě nenalezení levné letenky na požadovaný termín? Využijte alternativu od české letecké společnosti. České Aerolinie nedávno spustily nové spoje na levné letenky do Skotska. Při této příležitosti ČSA na trh uvedly i akční letenky Edinburgh z Prahy a zpět za 3.026,- kč na období od 24. října 2015 do 10. května 2016.

Tip: Rozhodování při výběru je tedy jasné – nízkonákladový přímý let s Easyjet jen na vybrané termíny a nebo ten klasický s ČSA na hromadu volných termínů od podzimu až do jara, ale s pětistovkovým příplatkem. Za zmínku ještě stojí, že České Aerolinie mají na trase palivový stop v polské Lodzi. Ubytování na míru bez přeplatku řeště vždy až na místě. Ti pohodlnější kouknou na web booking.com.

  • ⇆ Edinburgh – Skotsko (z Prahy – Easyjet) 2.346,- kč dopravce
  • ⇆ Edinburgh – Skotsko (z Prahy – Easyjet) 2.735,- kč rezervace
  • ⇆ Edinburgh – Skotsko (z Prahy – České Aerolinie) 3.026,- kč kalendář

Moderní trendy cestování se ubírájí směrem záhájením cesty z okolních letišť i za cenu odletu z jiného státu. Názornou ukázkou budiž levné letenky Boloňa už za 1.184,- kč při odletu z polských Katowic. Jakožto odletovou destinaci se díky nízkonákladovým spojům a blízké poloze k severovýchodu Česka stávají Katowice velmi žádané.

Město s mnoha památky, to je italská Boloňa. O tom že i letenky do Itálie na hlavní sezónu se dají sehnat levně nás přesvědčí následující řádky.

Klíčem k rezervaci levné letenky Boloňa nejen na léto je maďarská lowcost aerolinka Wizz Air. Právě ona zařadila velmi výhodné ceny na zpáteční letenky (možno i jednosměrné) na červenec a srpen.

V měsíci září za stokorunové příplatky a velmi výhodně také v listopadu a lednu 2016.

Popis nízkonákladového spoje na letenky do Boloně: Vypravuje letecká společnost Wizz Air z letiště Katowice (KTW) a letí se přímo na letiště Boloňa (BLQ) Itálie. Délka letu Katowice – Boloňa činí hodinu a 40 minut. Zpáteční let z Boloně do Katowic je zahrnut do ceny a to včetně všech tax a poplatků. Info k batožinám v náhledu rezervace letenky.

Tip: Levné letenky do starodávného italského města osloví nejen dobrodruhy vyhledávající turistiku za poznáním historie. Daleko to nebudete mít ani k pobřeží Itálie. Z toho vyplývá i případná dovolená u moře. Především pro lidi z moravskoslezského kraje hodně lákavá pobídka! Níže odkaz na stránky dopravce a alternativní ukázka rezervace letu v letním čase.

⇆ Boloňa – Itálie (z Katowic) 1.184,- kč dopravce

⇆ Boloňa – Itálie (z Katowic) 1.184,- kč rezervace

Nejen za prací lze letět levně do Irska. Opět báječnou cenu vykouzlila irská nízkonákladovka Ryanair. Letenky Praha – Dublin a zpět stlačeny pod 1.600,- kč. Po odletech do Irska z Bratislavy se také spoj z Prahy dostal na zajímavé čísla. Buďte chytří a zabukujte si levné letenky do Dublinu!

Dostupnost: Jako vždy se nedají objednat levné letenky do Irska na kterýkoliv den. Lépe řečeno dají, ale smysl levné už bude poté postrádat hodnotu.

Kdy tedy letět v co možná nejlepší konstalaci? Jsou to letenky Dublin z Prahy na vybrané termíny nejen na září (tento měsíc disponuje právě nejlevnější letenkou), ale také na červen, srpen, říjen, listopad, prosinec 2015 a leden a únor 2016.

Menší příplatek a letíte do Dublinu z Prahy i v březnu 2016. Neochudíme vás ani o příklad: Jednodenní výlet 29. září vás příjde na 1.539,- kč. Podobné termíny jsou za desetikorunové příplatky.

Specifikace lowcost tarifu Dublin z Prahy nízkonákladové letecké společnosti Ryanair: Zarezervujte si co nejdříve levný let Irsko a kromě nízké ceny čerpejte výhodu z nenáročného spoje bez mezipřistání v délce trvání 2 a půl hodiny. Zpátky z Dublinu (DUB) do Prahy (PRG) vás čeká to samé.

Letenky Irsko, to je věčné téma. Splnit pár nejdůležitějších bodů pro zakoupení úplně té nejlevnější letenky není složité. Chce to jen splnit pár jednoduchých kroků. Letenky jsou jako burza – kdo zareaguje dříve, vyhrává! Malé přizpůsobení v termínu letu může znamenat velkou úsporu – zkuste si to!

⇆ Dublin – Irsko (z Prahy) 1.563,- kč dopravce

⇆ Dublin – Irsko (z Prahy) 1.563,- kč rezervace

Svět nízkonákladového cestování přináší pro mnohé až netušené možnosti. Po dnešní ukázce jak letět do Norska (tam a zpět) už za 253,- kč se náš hledáček zastavil u dalšího nevšedního lákadla.

Opět pobídka pro obyvatele severomoravského regionu! Nedaleké Katowice (z Ostravy jen cca 100km) vybízejí k zpátečnímu letu do Maastrichtu, nejstaršího nizozemského města za 698,- kč včetně poplatků.

Tento spoj produkuje maďarská nízkonákladovka Wizz Air. Letět levněji do Amsterdamu, Eindhovenu nebo Rotterdamu se dalo již několikrát v minulosti a jde to i teď, ovšem levné letenky Maastricht se na scéně představují poprvé a ještě za takovou cenu! Dříve se tak nedalo, protože spoj byl zaveden před nedávnem.

Momentálně se jedná o nejlevnější letenky do Holandska z Katowic. Lepší cenu nenabízí samozřejmě ani žádný spoj z Česka. Nejlepší ceny dosáhnete rezervaci lowcost letenky do Maastricht v zařijových termínech (např. termín 4.-21.9). celkově letenka Maastricht (Holandsko) od června do února 2016 nevýjde draze, vyjímaje tento měsíc, kdy je cena zbytečně vysoká.

Tip: Do holandského východního města Maastricht (129 km od Amsterdamu), nacházejícího se mezi Belgií a Německem podniknete levný let i v letě, takže ideální podnět k leteckému výletu po Evropě za cenu nižší než nabízí tuzemská dovolená. Nízkonákladová linka Wizz Air je samozřejmě přímý spoj. Níže ukázka obousměrných letenek Maastricht za 7 stovek!

⇆ Maastricht – Holandsko (z Katowic) 698,- kč rezervace

Budete mít zájem:  Den Pred Menstruaci Priznaky?

Dnešní díl levných letů se zaměří na lowcosty do Norska! Kterak si doslova za pár kaček zaletět do hlavního města Osla nám ukáže následujících pár řádků určených hlavně nováčkům. Přečtěte si je. Severní a potažmo i východní část republiky by měly zajímat levné letenky do Norska z Polska. Nejbližší polská města nabízejí až netušené možnosti levného cestování.

Hodně lidí netušilo, že se s bližších polských měst jako jsou například Katowice a Wroclaw dá zaletět tam a zpět při vhodné konstalaci termínů už za 253,- kč? Zdá se vám letenka do Skandinávie neuvěřitelně levná? Je to tak a není to žádný podvod. Drtivě nízká cena letenky Oslo pramení z nízkonákladových tarifů, které na dané trase zajišťuje Wizz nebo Ryanair.

Dostupnost: Kalendáře u lowcost letů nečekejte. Jak tedy postupovat? Levné letenky do Osla si vyhledejte přes náš vyhledávač (při kombinaci nejlevnější varianty Wroclaw (tam Wizz Air, zpátky Ryanair) a nebo přímo na stránkách nízkonákladovek. Rezervaci za účelem získání nejlevnější letenky provádějte na měsíc červenec. Leťet levně se dá taky v červnu až únoru.

Tip: Rozhodnete-li se pro levné letenky Norsko z Polska, doporučíme vám několik variant dopravy i do těchto měst. Do Wroclawi se levně dopravíte se společností Polskibus.com. Asi 100 km od Ostravy vzdálený Krakow je dostupný např. přes Tigerexpress.

Levné letenky po Evropě? S

Malebné ostrovy a odkaz antiky

Levné letenky po Evropě? S

Království na Pyrenejském poloostrově

Levné letenky po Evropě? S

Evropa s lehkým nádechem orientu

Levné letenky po Evropě? S

Slunečné pobřeží a klenot Balkánu

Levné letenky po Evropě? S

Okouzlující a romantický ostrov lásky

Levné letenky po Evropě? S

Brána Afriky s tajuplnou pověstí

Levné letenky po Evropě? S

Nádherné pláže a karibské klima

Levné letenky po Evropě? S

Nejoblíbenější asijská země

Levné letenky po Evropě? S

Ztělesný symbol bohatství a luxusu

Levné letenky po Evropě? S

Koupání v Africe za dostupný peníz

Malý ostrovní stát mající své kouzlo

Rájské karibské pláže a výborný rum

Chlouba jihozápadního cípu Evropy

Korálové ostrovy a průzračné moře

Světoznámé Safari a národní parky

Odpočinkové letovisko v Severní Americe

Dechberoucí příroda a příjemné klima

Severozápad Afriky a směsice kultur

Připoutejte se prosím a dobrou chuť – 2. část

Než se zamyslíme nad odpovědí na takřka filozofickou otázku z úvodu, vraťme se k samotnému vývoji palubního servisu, který jsme v první části článku opustili zhruba v období 70. let minulého století.

Připomenu, že to byla doba, kdy aerolinky zažívaly díky deregulaci letecké dopravy v USA a ropné krizi opravdu krušné chvíle. Zejména ve zmíněných Spojených státech se díky tomu přiostřila konkurence a zvýšil se tlak na minimalizaci nákladů.

V roce 1971 vzniklé Southwest Airlines navíc odstartovaly příběh „low cost“ dopravců, jejichž vliv na úroveň poskytování palubních služeb byl zřejmý zejména v posledních dvaceti letech.

Bufet na palubě Boeingu 747

Přestože 70. léta znamenala určitý zlom, od nějž se úroveň občerstvení pomalu měnila, lze i v této době vystopovat řadu novinek, které stolování nad mraky cestujícím zpříjemnily.

Jednou z nich byl i příchod slavného Boeingu 747. Jeho impozantní rozměry dovolily aerolinkám zavést na palubě mnoho inovací.

Byl jí například i klasický bufet, kde si pasažéři prémiových tříd mohli sami vybrat občerstvení.

Levné letenky po Evropě? S Foto Cruiselinehistory.com

Podobný bufet, nebo v tomto případě spíše bar, dnes nalezneme také na palubě Airbusu A380. Například největší uživatel těchto letounů, společnost Emirates, nabízí cestujícím v první a obchodní třídě samostatný bar, který se nachází v zadní části horní paluby. Stejně příjemné místo na trávení dlouhých letů nabízí svým prémiovým cestujícím na palubě „třistaosmdesátek“ také Korean Air.

Levné letenky po Evropě? S Wileagegenius.com

Faktor low cost

Již zmiňovaná 70. léta a zejména další dvě následující desetiletí znamenala nástup éry zcela nového druhu leteckých společností, tzv. low costů. Laker Airways, Southwest Airlines, Ryanair a mnoho dalších narušilo klid konzervativních dopravců.

Jednotypová flotila, celoekonomické uspořádání kabiny, vysoká frekvence letů na sekundární letiště, omezený zákaznický servis, ostré vystupování vůči konkurenci, občerstvení na palubě pouze za poplatek a v konečném důsledku i nižší ceny letenek.

To vše byly novinky, se kterými jsme se do té doby prakticky nesetkali.

V důsledku tzv. boomu nízkonákladových dopravců se zejména na přelomu století rozhořel v civilní letecké dopravě tvrdý konkurenční boj. Jak se později ukázalo, přežili jen ti „nejschopnější“, kteří se novým trendům dokázali přizpůsobit.

Dnes je vcelku paradoxní, že oba hlavní obchodní modely se v některých bodech čím dál více prolínají. „Klasičtí“ dopravci omezují palubní servis v ekonomické třídě, některé nízkonákladovky oproti tomu nabízejí obchodní třídu s plným servisem. Postupem času – a vlastně jsme toho svědky již dnes – nejspíše vznikne také třetí obchodní model, který bude aspekty obou kombinovat.

Levné letenky po Evropě? S Palubní občerstvení na letu Praha-Paříž v ekonomické třídě

Změna přišla zpoza Atlantiku

V důsledku snahy o snížení nákladů začaly zhruba v době přelomu století některé velké americké tradiční aerolinky na vnitrostátních letech servírovat cestujícím v ekonomické třídě pouze jednoduché snacky. V Evropě, kde se tradiční dopravci snažili déle odolávat tlaku nízkonákladových aerolinek, jsme k podobnému stavu dospěli až v posledních letech.

Je docela zvláštní, jak odlišně byl tento z pohledu letecké dopravy revoluční přístup v minulosti chápán právě na obou stranách Atlantiku.

Zatímco v Severní Americe si lidé vcelku zvykli na využívání letadel na kratší vzdálenosti jako na rychlý a dostupný způsob cestování za příznivé ceny a bez zbytečností, v Evropě nám to trvalo déle.

Nehledě na snižující se ceny letenek jsme stále očekávali ten servis, na který jsme byli zvyklí dříve. Avšak nutno dodat, že v poslední době se podle mého názoru toto odlišné chápání letecké dopravy srovnalo.

Levné letenky po Evropě? S Častá „svačina“ na kratším letu amerických společností v ekonomické třídě

Doba plastová po roce 2000

Události následující po teroristických útocích z 11. září 2001 bezesporu změnily svět. Letecká doprava byla jedním z nejpostiženějších odvětví a v důsledku nastalé krize se řada aerolinek dostala do ekonomických problémů. Dopravci byli navíc nuceni zavést četná bezpečnostní opatření, které jejich finanční situaci mnohdy ještě zhoršily.

V případě palubního občerstvení například aerolinky přestaly používat kovové příbory, které by mohly být případně použity jako zbraň. Nahradily je plastovými.

Opatření se osvědčilo také o nějaký čas později, kdy svět zasáhla epidemie nemoci SARS a příbory či celé nádobí z plastu mohlo být po použití vyhozeno.

Po několika letech se však mnohé společnosti k používání kovových příborů zejména v prémiových třídách opět vrátily. V těch ekonomických, v případě dlouhých letů, ale stále převládají plastové.

V této souvislosti je docela zajímavé prohlášení dopravců Qantas a Air New Zealand, kteří v roce 2010 uvedli, že příbory z plastu na svých palubách používají až na třicet letů, po kterých dochází k jejich důkladnému umytí. Po něm se opět vracejí na palubu.

Levné letenky po Evropě? S Pro srovnání s třetím obrázkem: občerstvení v obchodní třídě na stejné trati

Situace dnes

Pokud jde o úroveň palubního servisu v dnešní době, je stav u dopravců různý. Low cost aerolinky v drtivé většině žádné palubní občerstvení v ceně letenky nenabízí. Za poplatek je však možné si jej objednat před letem či koupit přímo na palubě.

U „klasických“ dopravců je nutné rozlišovat délku letu a zejména třídu, ve které cestujeme. Pokud jde o kratší lety, tak se v ekonomické třídě můžeme setkat se sušenkou, oříšky, v lepším případě bagetou. Pravidlem jsou nápoje zdarma.

Některé tradiční aerolinky se však své nízkonákladové konkurenci přizpůsobily natolik, že drobné občerstvení a nápoje v této třídě zpoplatnily také.

Oproti tomu ve vyšších cestovních třídách dostane cestující i na kratších letech mnohdy plnohodnotné jídlo, které je i příslušné naservírováno.

Levné letenky po Evropě? S Dřívější menu na letu Praha-New York v ekonomické třídě

V rámci dálkových letů, kam segment low cost dopravců zatím výrazněji nezasáhl, dostávají cestující vyšších tříd i té ekonomické v závislosti na délce letu zpravidla dvě jídla (ve vyšších třídách pak také různé snacky po startu a během letu).

Jejich úroveň je však logicky diametrálně odlišná vzhledem k cenovému rozdílu mezi konkrétními třídami a mezi aerolinkami.

Novinkou je možnost objednat si předem konkrétní jídlo z „a la carte menu“, kterou nabízí například Air France (v ekonomické třídě a ve třídě Economy Premium).

Levné letenky po Evropě? S Nabídka občerstvení ve třídě Paříž-Havana – Economy Premium

I když mnohé aerolinky omezily servis na kratších tratích v rámci ekonomické třídy, dávají si naopak záležet na menu v obchodní a první třídě.

Snaha nabídnout to nejlepší pasažérům, kteří za letenky utratí mnoho desítek tisíc korun, vede společnosti ke spolupráci s věhlasnými kuchaři.

„Prémiovým“ cestujícím pak let zpříjemňují kulinářské lahůdky ve spojení například s vybranými archivními víny. Je však nutné podotknout, že i zde se situace mění a vždy záleží na konkrétním dopravci.

Budete mít zájem:  Tabletki Na Alergie Lirra Gem?

Výjimky potvrzující pravidlo v Evropě nehledejte

Protože každá mince má dvě strany, nelze ani v případě snižující se úrovně palubního občerstvení zejména ekonomických tříd jednoduše všechny házet do jednoho pytle.

V tomto směru platí za pověstnou výjimku potvrzující pravidlo bohatí dopravci z Asie (zejména z Blízkého východu) a Austrálie, kteří chtějí konkurenci předčít většinou kvalitou, nikoliv nabízenou cenou.

Docela jasně vystihuje současný stav na poli palubního občerstvení mezinárodní anketa SkyTrax. Níže uvedená tabulka ukazuje výsledky kategorie Nejlepší palubní občerstvení v konkrétní třídě v roce 2014.

Ocenění SkyTrax – kategorie palubní občerstvení
  • První třída Etihad Airways ANA All Nippon Airways
  • Singapore Airlines
  • Ekonomická třída – Premium Qantas Airways Air New Zealand
  • Turkish Airlines
  1. Obchodní třída Turkish Airlines Oman Air
  2. Qatar Airways
  3. Ekonomická třída Thai Airways Turkish Airlines
  4. Asiana Airlines

Zdroj: www.worldairlinesawards.com

Z přehledu je zřetelné, že prim hrají asijské případně australské aerolinky. Pro Evropu a zejména pro Ameriku jsou výsledky tristní. V kategorii První třída se z evropských dopravců v první desítce objevila pouze německá Lufthansa (4. místo).

Podobný výsledek je také v Obchodní třídě, kde se mezi deseti nejlepšími prosadil pouze rakouský dopravce Austrian Airlines (5. místo). Nevíce zástupců, celkem 3, (5. Virgin Atlantic, 6. Air France, 8. British Airways) má Evropa v segmentu Ekonomická třída – Premium.

Naopak v poslední kategorii Ekonomická třída se neumístila žádná aerolinka ze starého kontinentu. Americké aerolinky nejsou zastoupeny v první desítce ani jedné kategorie.

Výjimečnou kvalitu palubního servisu aerolinek pocházejících z Asie potvrzují i další ocenění.

Například uznávaný kulinářský časopis Saveur nedávno udělil cenu Culinary Travel Award společnosti Emirates za její menu v první a obchodní třídě.

Ocenění čtenářů stejného periodika získal Oman Air a mezi dalšími vysoce hodnocenými dopravci se objevily ještě Etihad Airways, Singapore Airlines a oproti anketě SkyTrax i americké Delta Air Lines.

Levné letenky po Evropě? S Večeře na lince Praha-Dubaj – ekonomická třída

Long haul low cost: otázka budoucnosti

Neměnným faktem stále zůstává, že u většiny klasických dopravců dochází k radikálnímu omezení palubního servisu pouze na krátkých a středních tratích. V rámci dálkových letů je palubní občerstvení zachováno.

I když i zde došlo u některých společností k viditelným změnám zvláště poté, co někteří z nich začaly nabízet lepší ekonomickou třídu (často označovanou jako Economy Premium). V té je kromě pohodlnějších sedadel či možnosti vzít si více zavazadel cestujícím k dispozici také bohatší občerstvení.

Samozřejmě za o něco větší cenu, než je účtovaná za letenky v ekonomické třídě.

Jedním z možných důvodů, proč v případě dálkových letů zatím nedochází k tak radikálnímu omezení palubního občerstvení, je fakt, že se na těchto tratích ještě skutečně neprosadil žádný low cost dopravce.

Pokusů jsme již mohli vidět mnoho. Otázkou však je, zda by cestující i za nižší cenu akceptovali fakt, že by si museli na vícehodinovém letu kupovat občerstvení.

Dle mého názoru to však v budoucnu nelze vyloučit.

Jídlo na krátkých letech: přežitek?

Na závěr se vraťme k otázce položené v úvodu článku. Správná odpověď může skomírající úroveň palubního servisu vysvětlit a logicky podpořit. Dle mého názoru totiž existuje i druhý, trochu odlišný pohled na současnou situaci.

S ohledem na technickou vyspělost soudobých letounů se snížila doba letu. Zmiňoval jsem také fakt, že nepoměrně nižší je i cena většiny letenek a mění se očekávání pasažérů od kratších cest.

Je tedy otázkou, zda je skutečně nutné očekávat od aerolinky v ekonomické třídě na krátkém letu hory jídla.

Jsem toho názoru, že servírovat jídlo v ekonomické třídě na letech například v délce dvou hodin je v dnešní době jednoduše přežitek. Přišlo by mi lepší investovat například do kvalitnější kávy než rozdávat pytlík oříšků. Při správně zvoleném marketingu by to navíc mohlo mít pozitivnější dopad na cestující.

Pokud se chcete dozvědět podrobnosti o přípravě palubního občerstvení, podívejte se na toto zajímavé video níže. Doporučuji navštívit také webové stránky www.airlinemeals.net.

Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Jak na letenky | Cestujlevne.com

Ožehavá otázka, na kterou spoustu našich čtenářů hledá odpověď. Rozhodli jsme se vám proto pomoci a podělit se s vámi o několik našich tipů, které vám zaručí levnější letenky.

Neslibujeme, že z vás bude profík přes hledání akčních letenek, k tomu je potřeba víc času, než pár minut u tohoto článku, ale zcela jistě vám pomůžeme odpovědět na otázku: Kde najít nejlevnější letenku, pokud mám vybraný termín a (nebo) destinaci?

Nejlevnější letenky jsou mimo svátky a prázdniny

Ještě než se vrhneme do samotného hledání letenky, je nutné si něco říci k zákonům levných letenek. Pokud nutně potřebujete letět o letních prázdninách, vánočních svátcích či prodloužených víkendech, počítejte s vyšší cenou. Konečná částka může být i o 100% vyšší, než kdybyste si například vybrali termín od úterý do čtvrtka v měsíci říjnu.

  • Letní prázdniny v letectví začínají datem 1. 7., plánujte proto svou cestu tak, aby váš odlet byl před 30. 6. a ušetříte. Při návratu na termínu tolik nezáleží.
  • Vánoční termíny je vhodné plánovat na odlet nejpozději 17. 12. a dříve. Přílet pak směřujte mezi 27.-31.12. k dosažení nejnižších cen. Po Novém roce je cenové peklo!
  • Zjistěte si také státní svátky v cílové destinaci, i takové dny vám mohou prodražit nejen letenku.

Standardní ceny letenek z Evropy do USA přes letní prázdniny se pohybují v rozmezí 18 – 25 tisíc korun. Stejnou částku očekávejte i v případě vánočních termínů pro jihovýchodní Asii. Stačí však posunout termín letu o měsíc a jste na cenách mezi 12-15 tisíci korunami.

Jak na levné letenky po Evropě?

Procestovat Evropu můžete doslova za babku nejen po zemi a železnici, ale také vzduchem. V případě letecké dopravy po Evropě nemá smysl cestovat na vzdálenější letiště kvůli cestě do „všedních metropolí“, mezi ty se řadí například Londýn, Miláno, Řím či Paříž.

Smysl trmácet se například do Berlína, Krakova či Budapešti má v okamžiku, kdy máme v plánu letět do netradičních a méně dostupných destinací jako je Malta, Kypr, Kanárské ostrovy, Maroko a jiné (v Praze není dostatečná konkurence na těchto trasách nebo zcela chybí letecká spojení).

V drtivé většině platí, že nejlevnější letenky po Evropě zakoupíte s nízkonákladovými aerolinkami. Kam lze letět přímým letem z České republiky na palubách těchto společností, naleznete na naší přehledné letové mapě, kterou jsme speciálně připravili pro naše čtenáře.

Platí pro sezónu 2017/2018 a můžete ji volně šířit. Tuto mapu si můžete stáhnout také ve vyšší kvalitě v pdf.

Proto pokud chcete letět do jedné z výše uvedených destinací, vyhledejte si nejnižší ceny na stránkách konkrétní letecké společnosti. Průměrné ceny se pohybují mezi 1 až 3 tisíci korunami.

Krok za krokem jak dosáhnout nejnižší ceny

1) Zjistěte si, jaké aerolinky létají do vaší destinace.

2) Otevřete si webové stránky všech daných aerolinek a zadejte termín cesty + vaší destinaci.

3) Porovnejte ceny. Porovnávejte také v dalších termínech, abyste získali přehled o ceně.

4) Vámi nalezená nejnižší cena je skutečně nejlevnější cenou na trhu, kterou lze na konkrétní lince aktuálně získat.

5) Rezervujte letenku nejlépe v časovém předstihu 1-3 měsíce do odletu.

Pokud naleznete cenu, která je nižší než zde níže uvedené příklady, zpáteční letenku bez obav zarezervujte. Jedná se o dlouhodobě nejnižší cenový strop, který na našich stránkách doporučujeme.

  • Londýn, Řím, Miláno, Benátky, Brusel, Eindhoven – 1.500 Kč
  • Paříž, Amsterdam, Anglie (mimo Londýna), Německo – 2.500 Kč
  • Nantes, Bordeaux, Istanbul, Tel Aviv, Barcelona – 3.000 Kč

Přečtěte si také:

Tip: Obvykle jsou nejnižší ceny k dostání 4-6 týdnů před odletem. Jediný EasyJet jde taktikou kdo dřív přijde, levněji letí.

Porovnejte letenky všech nízkonákladových aerolinek na 1 kliknutí

Vzhledem k tomu, že nejlevnější letenky u nízkonákladových aerolinií zakoupíte přímo na vlastním webu, vznikly různé portály, které vám umožní porovnat ceny napříč všemi aerolinkami. Nemusíte tak kvůli letence do Londýna nutně procházet web Ryanairu, Wizzairu a EasyJetu.

Stačí využít jeden z následujících vyhledávačů a po jednom kliknutím mít všechny výsledky. V naší redakci jsme si oblíbili tuzemské projekty airixo.com a azair.cz. Další zdařilé projekty vyhledávající nejen letenky low-cost dopravců jsou skyscanner.cz, rome2rio.

com či trochu oldschoolová desktopová aplikace azuon.com.

Výhodou využívání těchto programů je především snadná možnost kombinování dopravců. Naleznete tak například let Praha – Londýn – Island nebo Praha – Brusel – Porto za velmi nízké ceny. Jednoduše zvolte cílovou destinaci, počet přestupů a nechte se inspirovat.

Je důležité znát dlouhodobě průměrnou cenu letenky!

Není možné rozhodnout, zda daná letenka je či není výhodná, pokud jí nemůžeme s ničím porovnat.

Budete mít zájem:  Jak pracuje močová soustava?

Kdy je nejvýhodnější rezervovat letenku?

Odhadnout správnou dobu nákupu není vůbec jednoduché. Obecně platí, že při cestách po Evropě je ideální doba k nákupu v rozmezí1 až 2 měsíců před odletem. Pokud budeme cestovat mimo Evropu, tak zde se optimální čas posouvá na 2 až 3 měsíce do odletu. V případě exponovaných časových období (část 1.) letenky kupujte klidně s 10 měsíčním předstihem.

  • Některé letecké společnosti sledují váš pohyb na jejich stránkách a uměle navyšují cenu. Vymažte si proto před nákupem cookies z prohlížeče, ve kterém je zaznamenán váš pohyb.

Levné letenky po Evropě? S "lowcosty" to stále jde

Nízkonákladové létání to je pro mnohé uši libozvučné slovní spojení. Nezapomínejte ale na to, že při létání s tzv. lowcosty lze ušetřit jen při dodržení základních pravidel.

Tím hlavním, které si vytesejte na věčné časy do paměti, je, že výrazně ušetříte vždy, když svou cestu plánujete s několikatýdenním, lépe měsíčním, předstihem. Nízkonákladové letecké společnosti totiž ceny zvedají s rostoucí obsazeností jednotlivých letů.

Může se tedy lehce stát, že týden před plánovaným odletem seženete letenku na stejnou trasu levněji u klasických leteckých společností. Čtěte také: Po Evropě autem, busem, letadlem či vlakem? Porovnali jsme ceny

Dejte pozor, na co „klikáte“

Další nástrahy číhají v různých příplatcích. Obzvláště pozorně čtěte podmínky přepravy zavazadel, ty se liší společnost od společnosti.

Zatímco někde můžete kromě příručního zavazadla zdarma převážet i jeden větší kus, jinde si budete za každé (kromě příručního) připlácet.

Některé společnosti při internetových rezervací nastavují jako základní parametr zavazadlo navíc, samozřejmě s příplatkem. I proto doporučujeme online rezervace provádět s obezřetností a vše si v klidu pročíst.

Mnoho společností nabízí také možnost rezervace konkrétního sedadla. I to je za příplatek (v řádech stokorun), i když to na první pohled nemusí být poznat. U většiny nízkonákladových společností obsazování sedadel totiž funguje na principu, kdo dřív přijde… Rezervace sedadel tak mohou ocenit ti, kteří chtějí mít jistotu, že budou v letadle sedět vedle sebe.

Buďte si také jisti, že vám většinou bude nabídnuto cestovní pojištění, a to hned na několika obrazovkách (v případě online rezervace). To vše je daň za využití nízkonákladovek, musí totiž vydělávat i jinde, než pouze na letenkách.

Další poplatky platíte většinou za platbu kartou (převod není možný), pokud nemáte partnerskou kartu dané společnosti.

Například u společnosti easyJet při platbě kartou Visa Electron a debetními kartami Visa a MasterCard zaplatíte příplatek 135 Kč, platby ostatními kartami stojí 290 Kč.

Ušetřit můžete naopak tak, že zvolíte odbavení (check-in) online. Se společností Wizzair tak zaplatíte o 135 korun méně (online zdarma), u bmi baby ušetříte dokonce 500 korun. Většinou tím získáte i čas, když se k odletu můžete dostavit třeba i pouhou půlhodinu před odletem.

Zároveň je třeba myslet na určitá pravidla, která jsou s online odbavením spojena. Wizz Air je na webu specifikuje takto: Jestliže si zvolíte bezplatné odbavení na internetu, musíte se odbavit online na stránkách wizzair.com v rozmezí 7 dní až 3 hodiny před odletem vašeho letu.

Musíte si vytisknout vlastní palubní vstupenku a předložit ji u odletové brány spolu s cestovními doklady (pas nebo občanský průkaz).

Asi každému se vybaví společnosti jako Ryanair, smartWings či Wizz Air nebo nedávno zkrachovalé aerolinky SkyEurope. Z českých letišť ale létá více nízkonákladových společností, konkrétně třináct.

Zatím stále platí, že všechny nabízejí odlety z pražské Ruzyně. Se zimním letovým řádem ovšem ruší své linky Praha – Dublin a Praha – Stockholm irský Ryanair.

Důvodem k tomu jsou podle společnosti, která tento záměr oznámila již v dubnu, vysoké letištního poplatky, které správa pražského letiště požaduje.

Nadále je však možné s touto aerolinkou z Česka vyrazit, z Brna se totiž nestahuje. Z jihomoravské metropole s ní můžete zaletět do Londýna (letiště Stansted) nebo Milána. Z Brna létají také stroje české společnosti smartWings i maďarsko-polského Wizz Airu.

Kdo z vás má mezi nízkonákladovými společnostmi zařazenou Click4sky.com, ten se mýlí. Jde pouze o samostatnou značku (společnost), kterou chce ČSA oslovit právě zákazníky nízkonákladových společností. V současné době přes tento server prodává letenky ve svých nejlevnějších tarifech.

Zůstaňme ale u 13 nízkonákla­dových společností, které nyní létají, a ukažme si jejich nabídku na konkrétních příkladech. Vybrali jsme dva, v obou jsme na webech společností zkusili zarezervovat letenku pro jednoho člověka bez příplatků.

V prvním případě jsme vybrali termín kolem blížícího se Silvestra, v druhém všední čas kdykoli (nejlevněji) během února roku 2011. V obou případech jsme se snažili dodržet maximální délku pobytu do jednoho týdne.

těmito podmínkami jsme si dali dostatečnou volnost pro to, abychom vybrali skutečně nejlevnější možnost, kterou také v tabulkách uvádíme.

Za každou společnost jsme vybrali jednu linku (mnohdy ani o více možností nebylo), čímž jsme získali mix zajímavých evropských destinací.

Přehled cen zpětných letenek v období kolem Silvestra

AerolinieLinkaOdletPříletCena Aer Lingus

Bmibaby

Brussels airlines

Cimber Sterling

easyJet

GermanWings

Jet2

Norwegian Air Shuttle

Ryanair

smartWings

Vueling

WindJet

Wizz air

Praha – Dublin 28. 12. 4. 1. 3419 Kč
Praha – Manchester 30. 12. 2. 1. 3085 Kč
Praha – Brussel 29. 12. 2. 1. 4271 Kč
Praha – Kodaň 28. 12. 4. 1. 3366 Kč (1020 DKK)
Praha – Londýn 28. 12. 1. 1. 2297 Kč
Praha – Kolín n. R. 31. 12. 6. 1. 2249,5 Kč (89,98 EUR)
Praha – Edinburgh 27. 12. 3. 1. 2520 Kč
Praha – Oslo 27. 12. 2. 1. 4583 Kč (1455 NOK)
Brno – Londýn 29. 12. 5. 1. 2594 Kč
Praha – Řím 29. 12. 4. 1. 2802 Kč
Praha – Barcelona 29. 12. 2. 1. 6613 Kč (264,50 EUR)
Praha – Forli (ITA) 30. 12. 3. 1. 5402 Kč (216,08 EUR)
Praha – Milán Bergamo 30. 12. 5. 1. 1348 Kč

Co takhle Silvestra v Miláně? Za méně než tři tisíce se podíváte také na „ostrovy“. Jak je vidět z obou tabulek, letecké společnosti předpokládají ve svátečním období mnohem větší zájem, a tak jsou letenky dražší. Ve všední únorové dny se takřka ve všech případech dostanete s cenou zpáteční letenky pod 3000 korun.

Přehled cen zpětných letenek v únoru 2011

Aerolinie Linka Odlet Přílet Cena Aer Lingus

Bmibaby

Brussels airlines

Cimber Sterling

easyJet

GermanWings

Jet2

Norwegian Air Shuttle

Ryanair

smartWings

Vueling

WindJet

Wizz air

Praha – Dublin 11. 2. 13. 2. 2744 Kč
Praha – Manchester 10. 2. 13. 2. 1917 Kč
Praha – Brussel 10. 2. 13. 2. 3052 Kč
Praha – Kodaň 9. 2. 13. 2. 2673 Kč (810 DKK)
Praha – Londýn 23. 2. 26. 2. 1192 Kč
Praha – Kolín n. R. 9. 2. 12. 2. 1524 Kč (60,97 EUR)
Praha – Edinburgh 3. 2. 6. 2. 2297 Kč
Praha – Oslo 11. 2. 13. 2. 2693 Kč (855 NOK)
Brno – Londýn 21. 2. 25. 2. 1098 Kč
Praha – Řím 10. 2. 13. 2. 2802 Kč
Praha – Barcelona 2. 2. 6. 2. 2863 Kč (114,50 EUR)
Praha – Forli (ITA) 14. 2. 18. 2. 4402 Kč (176,08 EUR)
Praha – Milán Bergamo 8. 2. 13. 2. 1068 Kč

Většina společností uvádí ceny v korunách, a ty pak jsou také v tabulce. Tam, kde jsme dostali výsledek v cizí měně, jsme tuto částku převáděli průměrným kurzem deviza prodej z našeho kurzového přehledu.

  • irská národní letecká společnost
  • dceřiná společnost klasické britské aerolinky BMI
  • z Prahy létá do Birminghamu, East Midlands a Manchesteru
  • belgická aerolinka vzniklá sloučením SN Brussels Airlines a Virgin Express
  • web: brusselsairli­nes.com
  • z Prahy létá do Kodaně a Billundu
  • z Prahy létá do Amsterdamu, Bristolu, Doncasteru, Londýna (letiště Gatwick a Stansted), Lyonu, Milána (letiště Malpensa) a Paříže (letiště Charles de Gaulle)
  • německá společnost, původně se jmenovala EuroWings
  • z Prahy létá do Kolína n. R.
  • z Prahy létá do Edinburghu, Leedsu, Manchesteru a Newcastlu
  • z Prahy létá do Bergenu, Kodaně, Oslo a Trondheimu
  • z Prahy létá do Dublinu a Stockholmu (letiště Skavsta)
  • z Brna létá do Londýna (letiště Stansted) a Milána (letiště Bergamo)
  • z Prahy létá do Barcelony, Burgasu, Cagliari, Catanie, Dubaje, Heraklionu, Chanie, na Ibizu, Korfu, Larnaku, do Malagy, Malty, Menorcy, Milána (Bergamo), Neapole, Olbie, Palmy de Mallorca, Paříže (letiště Charles de Gaulle), na Rhodos, do Říma (letiště Fiumicino), Soluně, Splitu, Valencie a na Zakynthos
  • z Brna létá v letní sezoně do Burgasu, Gerony, Heraklionu, Kavaly, Kosu, Palmy de Mallorca, Prevezy, na Rhodos a Samos
  • z Prahy létá do Barcelony
  • z Prahy létá do Catanie a Forli
  • maďarsko-polská společnost
  • z Prahy létá do Barcelony, Bari, Benátek (letiště Treviso), Bruselu (letiště Charleroi), Burgasu, Catanie, Eindhovenu, Londýna (letiště Luton), Madridu, Malmö, Milána (letiště Bergamo), Neapole, Oslo (letiště Sandefjord), do Paříže (letiště Beauvais), a Říma (letiště Fiumicino)

Zdroje: web pražského letiště, flylowcostair­lines.org

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector