Kde vám zdraží dovolená a kde zlevní?

Od září zlevnil přední dodavatel innogy elektřinu i plyn pro všechny své zákazníky. O měsíc později se přidala skupina ČEZ. Navzdory mediálním prohlášením jiných dodavatelů zatím nenašla tato iniciativa další následovníky.

Kde vám zdraží dovolená a kde zlevní?

Už jsme si zvykli, že elektřina a plyn pouze zdražují. Když se na trhu začaly více prosazovat produkty s cenami podle cen na spotových trzích, tak jsem tvrdil, že výhodou těchto produktů je možnost poklesu cen, což se u standardních ceníků často nestává.

Ještě před několika měsíci se zdálo, že ceny elektřiny a plynu pro domácnosti se mění pouze jedním směrem, jedinou možnou změnou je zdražování. Když ceny na burze klesají, tak se nezdražuje.

V případě zvýšení cen energií na burze obchodníci prakticky ihned zdraží.

Po jarním zlevnění energií na burze vlivem ochabující poptávky a také kvůli koronaviru začaly v druhé polovině léta ceny elektřiny a plynu zase růst a pomalu se vytrácela naděje na zlevňování.

Zlevnění předcházely zprávy z médií, ale vzhledem ke zkušenostem jsem předpokládal, že pokud budou obchodníci mluvit o zlevnění, tak mohou mluvit o akvizičních nabídkách pro nové zákazníky nebo o prémiích pro všechny zákazníky. To už tu bylo, s tím jsem počítal.

Překvapení, které bych nečekal

Proto mě dosti překvapilo zlevnění innogy, které odstartovalo asi první vlnu zlevňování na trhu pro domácnosti. Nebylo to snižování cen, jaké jsme znali z minulosti.

Nebylo to zlevňování pouze ceníku, který je určen pro nábor nových zákazníků na omezenou dobu s tím, že stávajících zákazníků se v žádném případě levnější energie netýká.

Bylo to poctivé zlevnění všem, jak jej známe pouze u několika mála obchodníků s nejlepší pověstí na trhu.

Již před tím jsem sledoval obchodní politiku innogy. Velmi oceňuji způsob akvizice nových zákazníků i práci se stávajícími klienty. Líbí se mi, že u innogy zákazníci mají pevné ceny, které jsou uvedeny ve veřejných a snadno dostupných cenících, že mají všechny přehledné informace. K ceně zákazníci dostávají prémie, takže si lidé mohou snadno spočítat výhodnost nabídek.

Zlevnění innogy mělo jistý vliv na ostatní obchodníky, i když ne všichni zprávy o zlevňování přijali s nadšením. Innogy zlevňovala od září, podobný krok udělala skupina ČEZ od října. ČEZ rovněž zlevnil elektřinu i plyn jak pro nové, tak i stávající zákazníky.

Obchodníkům se zlevňovat moc nechce

Bohužel výčet společností, které takto radikálně zlevnily, je u konce. Ostatní buď snížili ceny u ceníků, které jsou závislé na cenících dvou jmenovaných společností, nebo pouze snížili ceny akvizičních ceníků pro nové zákazníky. Pouze jediná společnost našla tzv.

hybridní řešení, že nový ceník zpřístupnila novým i stávajícím zákazníkům. Naopak rozčarování vyvolal postup velkého alternativního dodavatele, který pro svůj produkt kdysi lákal zákazníky tím, že budou mít vždy levnější ceny, než mají zákazníci dominantních dodavatelů.

Obchodník nabízel produkt s tím, že: „Zvýší-li dominantní dodavatel cenu, zvýšíme ji také, sníží- li ….“ – ke snižování cen se už nemá.

Ostatní ve vyjádřeních pro média uváděli, že mají natolik nízké ceny, které i po zlevnění dvou uváděných dodavatelů jsou výrazně výhodnější.

Neveřejné ceníky nejsou vítané

Myslím, že poslední dobou došlo i ke snížení nabízení neveřejných ceníků prodejními srovnávači, protože tento způsob prodeje byl jedním z nejproblematičtějších na trhu. Ke změně došlo bohužel až po kritice jednoho z předních dodavatelů.

Reklamy často neříkají pravdu

Protože se probírám ceníky dodavatelů, nevyhnu se čtení reklam obchodníků s energiemi nebo srovnávačů, které se objevují na internetu. Zvláště u srovnávačů si zadavatelé nelámou hlavu, zda je to pravda, či nikoliv. U srovnávačů reklama nepravdivě informuje o počtu nabídek srovnání a i o výši úspor. Obchodníci zase se chlubí zlevňováním energií.

Dokonce jeden dodavatel v reklamě tvrdí, že zlevňuje a že se tak chová férově k zákazníkům. Přitom se jedná o ceník se slevou, ukrytý tam, kde by jej nikdo nehledal, mimo ostatní ceníky. Ze zvědavosti jsem dodavatele vyzkoušel a i přes reklamu, kde tvrdí, že zlevňuje, mi tento ceník nenabídl, stalo se tak až po upozornění.

To se stalo u obchodníka, který o sobě tvrdí, že je Obchodníkem roku 2020.

Zelená elektřina

V létě se u některých dodavatelů objevil zvýšený zájem o zelenou elektřinu. Reklamní kampaň spojená s prodejem elektřiny prostřednictvím internetového supermarketu vyvolala zájem o prodej zelené elektřiny i ostatních obchodníků. V průběhu prázdnin a posledních dvou měsíců se objevilo několik nabídek ekologické elektřiny konkurence.

Zájem o zelenou elektřinu se zatím příliš neprojevil na počtu poptávek u nás v Kalkulátoru cen energií TZB-info. Když pominu nejlevnější nabídku zelené elektřiny s cenami ze spotového trhu, tak zatím jsem nenašel jedinou nabídku, která by poptávala elektřinu šetřící životní prostředí.

Přesto je zelená elektřiny stále více v podvědomí lidí a firem a stále častěji se objevují tiskové zprávy, že organizace využívají zelenou elektřinu.

Vyšší zájem o fixní ceny

V posledních dvou měsících poklesl počet poptávek na produkty ze spotového trhu kvůli nárůstu cen elektřiny i plynu.

Pokud někdo poptával tyto produkty, dával přednost produktu bez cenové přirážky obchodníkem nebo s cenovou garancí dodavatele, kde fakturační cena nemůže být vyšší než garantovaná, ale nižší může být.

Vyšší zájem ve srovnání s jarem byl i o produkty s fixní cenou na určité období.

Zlevnění dalších možná ke konci roku

Myslím si, že zlevňování ještě neskončilo, pokud bude cenový vývoj na burzách pokračovat, dočkáme se ke konci roku zlevnění obchodníků, kteří dosud se k tomuto kroku neodhodlali.

  • Ceny energií a paliv
  • Energetika
  • Kalkulátor cen energií

Benzín dál zdražuje. Kde natankovat po cestě na dovolenou? PŘEHLED

Cena pohonných hmot v Česku dál stoupá, tento týden překročila hranici 27 korun. Jinak tomu není ani ve zbytku Evropy, například v Itálii sáhnete dost hluboko do kapsy. Kde se vám po cestě na dovolenou tankování nejvíc vyplatí? Podívejte se na přehled.

Průměrné ceny paliva se po Evropě hodně liší. Mezi nejdražší státy v současné době patří Nizozemsko, Portugalsko, Itálie a Řecko. Naopak nejlevněji pořídíte benzín a naftu v České republice, Polsku, Ukrajině, Rakousku a Slovinsku.

  • Česká republika
  • V České republice stoupá cena pohonných hmot zhruba od poloviny května, kdy byly ceny i kvůli koronavirové krizi nejnižší za několik posledních let.
  • Aktuálně stojí Natural 95 průměrně 27,62 koruny za litr, o 23 haléřů víc než před týdnem.

Za benzín a naftu nejvíce zaplatíte v Praze, kde se cena na pumpách pohybuje v průměru okolo 28 korun za litr. V ostatních krajích jsou ceny pohonných hmot v průměru o korunu až dvě nižší.

  1. Nejlevněji pořídíte pohoné hmoty u čerpacích stanic Tank Ono, kde je možné natankovat benzín za 25,90 Kč/l a naftu za 24,90 Kč/l.
  2. Německo

Pokud se rozhodnete natankovat u našich západních sousedů, tak se trochu plácnete přes kapsu. V Německu totiž cena benzínu šplhá ke 36 Kč/l a naftu pořídíte průměrně za 29,7 Kč/l.

Rakousko

Podobné ceny jako u nás naleznete například v Rakousku, naftu na mnoha místech můžete pořídit dokonce levněji než u nás. Cena benzínu se v Rakousku pohybuje v průměru okolo 27 korun, nafty kolem 24,4 Kč/l.

Slovinsko

Jestli se chystáte na dovolenou do Slovinska nebo budete touto zemí projíždět, tak se připravte že za benzin zaplatíte zhruba 26,6 Kč/l. Cena nafty je ve Slovinsku aktuálně obdobná jako u benzínu.

Chorvatsko

V Chorvatsku pořídíte benzín a naftu za trochu víc peněz, než jste zvyklí u nás. Každopádně ceny nejsou tak vysoké jako například v Německu. V Chorvatsku pořídíte benzín v průměru za 31,6 Kč/l a naftu za 30,58 Kč/l. Super Plus pořídíte za 33,7 Kč/l.

Itálie

Itálie patří k nejdražším státům Evropy vůbec, co se pohonných hmot týče. Litr benzínu zde seženete za 38 korun. Litr nafty vyjde zhruba o tři koruny levněji, v průměru okolo 35,3 Kč. Natankovat je tedy rozhodně lepší ve Slovinsku nebo Rakousku.

Slovensko

Na Slovensku jsou ceny podobné jako u nás, někde trochu vyšší. V průměru natankujete benzin za 30 Kč/l a naftu za 27,3 Kč/l.

TN.cz

Co udělá Covid-19 s cenami? Zlevní auta a nájem, prudce zdraží zelenina

Už nyní je jasné, že pandemie koronaviru zasáhne ekonomiku a ovlivní ji na několik let. U některého zboží a služeb musíme počítat s prudkým zdražením, jinde bude ceny držet na stávající či nižší úrovni slabší poptávka způsobená tím, že lidé budou mít hlouběji do kapsy. Co v příštích týdnech má podražit a co naopak ne, prozradil ekonom Lukáš Kovanda.

Budete mít zájem:  Psyllium – skoncujte se zácpou a hemeroidy

Podle Kovandy hrozí poměrně výrazné zdražení u ovoce a zeleniny. A přijít by mělo už velmi brzy. Epidemie totiž propukla nejhůře v zemích, které jsou předními vývozci ovoce a zeleniny – ve Španělsku a v Itálii. 

 „To doléhá na tamní zemědělství, zhoršuje nejen možnosti sklizně a zemědělský výnos, ale také exportní možnosti. Do zemí nemohou přijet zahraniční pracovníci, třeba z východní Evropy nebo ze severní Afriky, kteří jinak běžně zajišťují podstatnou část sklizně,“ prozradil Kovanda. Některé druhy zeleniny a ovoce by tak na českém trhu nakonec ani nemusely být dostupné. 

Celkově ale ceny potravin podle Kovandy dramaticky zdražovat nebudou. Naopak v březnu světové ceny potravin poklesly nejvýrazněji za téměř pět let. To zmírní tlak na zdražování, nebo naopak potraviny i zlevní. 

„To se může týkat třeba mléčných produktů nebo i vepřového, které v posledním roce znatelně podražilo. Lidé se zkrátka pro příští měsíce nemusí bát toho, že potraviny budou příliš drahé. Co hůř, musí se obávat toho, zda na ně vůbec budou mít, a to i když nebudou drahé,“ upozornil Kovanda na obavu ekonomů z masového propouštění. 

Zdražovat budou letos alkohol a cigarety. Růst cen ale nesouvisí ani tak s pandemií, jako s tím, že vláda u nich zvýšila spotřební daň. Alkohol bude zdražovat postupně s tím, jak prodejci doprodají zásoby, které pořídili ještě s nižší spotřební daní. 

U drogistického zboží ekonom předpokládá, že Češi přejdou na levnější značky. To je problém hlavně pro prodejce, protože na těch dražších mají vyšší marži. „Výrazné zdražování se konat nebude, zlevnit mohou některé dražší značky, které se za současné situace stanou obtížněji prodejné,“ myslí si Kovanda. Změny cen vzhledem k silné regulaci nepředpokládá u léků. 

Růst by měly i ceny spotřební i bílé elektroniky a to kvůli tomu, že koruna oslabila vůči dolaru. Podle Kovandy ale budou muset prodejci změnu kurzu promítnout do marží. Nákup elektroniky se totiž až na nejnutnější případy dá odložit, což mnozí udělají z obav o to, jak se bude vyvíjet jejich ekonomická situace.

Odložit se dá i nákup nového auta, a je to právě jedna z prvních věcí, kterou si lidé odpustí, když přijdou o zaměstnání. Prodejci jsou podle Kovandy v kolapsovém stavu a budou muset výrazně vozy zlevnit, jinak neprodají nic. Češi totiž již vozy stihli vyměnit, případně mají zachovalé ojetiny, s nimiž jsou spokojení. Vláda by poptávku mohla nastartovat šrotovným. 

Do aut budeme tankovat paliva, jejichž cena se bude pohybovat okolo 25 korun za litr. Ropa se propadla na úroveň, na jaké byla v roce 1999. Krach ale hrozí menším provozovatelům čerpacích stanic. 

Co naopak odložit nejde ani v době krize, je placení nájmu. Pro všechny, kteří žijí v nájemním bydlení, má ale ekonom Kovanda dobrou zprávu. Nájmy by mohly klesnout i o desítky procent. To je vidět už v Praze, kde zkolaboval trh s krátkodobými pronájmy. Největší zlevnění by mělo přijít ve velkých městech. 

Nastartovat domácí cestovní ruch by mohly být rekreační poukázky, které vláda chystá. „Poukázky by mohly spočívat v tom, že zaměstnanec zaplatí třeba jen polovinu ceny zájezdu.

Zbytek by doplácel zaměstnavatel, jenž by si pak odpovídajícím způsobem ponížil daňový základ.

Ve finále to tedy bude opět daňový poplatník, kdo bude řadě zaměstnanců zřejmě už letos v létě platit podstatnou část dovolené,“ dodal Kovanda. 

Špatnou zprávu má ale pro ty, kteří si spoří v bankách. Už nyní mizerné úročení vkladů se rozhodně nezlepší. Banky budou řešit spíš nesplácení úvěrů a hypoték a rozhodně nebudou zvyšovat úroky u spořících účtů, naopak spíš je sníží.  

TNBiz.cz – Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

Zdražování v Česku: u čeho půjdou ceny nahoru, co by mohlo zlevnit

„Spotřebitelské ceny se sice nebudou snižovat, ale určitě lze počítat s tím, že se jejich růst bude zpomalovat,“ uvedl. Přesto ceny některého zboží a služeb zřejmě porostou více, bude to ale nejspíš i jinými vlivy než koronavirem.

Ovoce – V minulých měsících výrazně rostla třeba cena kiwi nebo pomerančů. Podle statistiků také cena kilogramu citrónů poskočila z lednových 46,23 koruny na 77,30 koruny v květnu.

Cena ovoce, zejména dováženého, zřejmě dlouhodobě poroste kvůli nedostatku pracovníků a rostoucím nákladům na investice do sadů.

„Ve větší míře se budou promítat do cen ovoce, to kvalitní bude ještě dražší,“ řekl Deníku předseda Ovocnářské unie Martin Ludvík.

Zelenina – Český statistický úřad uvedl, že zatímco v lednu stál kilogram papriky 65,12 koruny, v květnu to bylo již 91,89 koruny. Také nebývale vysoké ceny květáku či brokolice zřejmě zůstanou.

Jsou dány nedostatkem vypěstované zeleniny v zemích na jihu Evropy, podle nichž se vzhledem k jejich významu pro evropský trh určují ceny i v Česku. Domácí pěstitelé již prodávají své rané brambory, jejich cena proto oproti minulým měsícům klesla.

Pokud bude na západě Evropy špatná sklizeň, počátkem příštího roku mohou opět silně zdražit.

Přečíst článek ›

Nájemné – V květnu podle statistiků vzrostly ceny nájemného oproti stejnému měsíci předchozího roku téměř o čtyři procenta.

Místy naopak nájmy výrazně klesají, odborníci přesto očekávají další růst nájemného.

„Za nájemní bydlení budeme muset dávat více z rozpočtu domácností než doposud, především s ohledem na ochlazení ekonomického růstu,“ uvedl Hendrik Meyer ze společnosti Bezrealitky.

Cigarety – Kvůli zvýšení spotřební daně v příštím roce krabička, která nyní vyjde na 101 korun, zdraží na 105 korun. Další zdražení přijdou v následujících dvou letech. „Politici to zdůvodňují zdravotními riziky kouření a snahou odnaučit Čechy tomuto zlozvyku,“ říká ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Co by mohlo zlevnit

Pohonné hmoty – Očekávaná druhá vlna onemocnění covid-19 by mohla nadále brzdit možnosti cestování po světě. Přitom letecká doprava je pro poptávku po ropě klíčová.

Cena ropy proto v minulých dnech klesla.

„V případě, že tady koronavirus bude přetrvávat delší dobu a hospodářské oživení bude pomalejší, tak se dá očekávat, že se ceny pohonných hmot udrží na nižších úrovních,“ říká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Nemovitosti – Analytici očekávají, že kvůli zpomalení ekonomiky o ně bude nižší zájem, a proto by jejich cena mohla klesnout. „Mohou to být, byť méně pravděpodobně, i desítky procent,“ očekává Lukáš Kovanda

Přečíst článek ›

Hypotéky – Zřejmě zlevní kvůli poklesu úrokových sazeb. Česká národní banka již uvolnila dosavadní tvrdé podmínky pro poskytování hypoték. „Činí tak také proto, že koronakrize představuje faktor, který tlumí nemovitostní trh. Proto už není třeba, aby jej navíc v dosavadní míře svými regulacemi tlumila právě sama ČNB,“ míní Lukáš Kovanda.

Elektřina a plyn – Jejich ceny by před příští topnou sezonou podle odborníků mohly zlevnit. Již nyní totiž klesají ceny energií na velkoobchodních burzách, což se ale do cen pro domácnosti promítá postupně.

„Nové ceníky se začnou pravděpodobně častěji objevovat na začátku další topné sezony,“ řekl ČTK analytik společnosti ENA Jiří Gavor. Zlevnění u plynu by podle něj mohlo být až kolem deseti procent, u elektřiny asi pět procent.

Zdražit či zlevnit? Jak správně zareagovat s cenami po pandemii

Na první pohled to vypadá, že se Česko vrací k normálu. Opatření ustupují, lidé jsou klidnější, můžeme opět nakupovat, bavit se, dokonce i cestovat. Z pohledu podnikatelů jsme však od normálu na míle daleko.

S pandemií se totiž vytratilo to nejpodstatnější – poptávka.

Jak správně reagovat na panující nezájem zákazníků? Je nutné přistoupit na zdražení či zlevnění služeb a výrobků? A jak změnu ceny zákazníkům vlastně oznámit?

Základní pravidla cenotvorby

Kolik? Otázka, která netrápí jen zákazníky, ale také všechny podnikatele.

Při cenotvorbě, tedy při stanovení ceny za nabízené služby či zboží, máte v podstatě dvě možnosti – vsadit na intuici a štěstí nebo na matematiku.

A protože si nedovolíme doporučovat hazardování s podnikáním pomocí štěstěny, představíme vám raději matematickou část cenotvorby. Ta nakonec častěji končí dlouhodobou ekonomickou prosperitou.

Výsledná cena, ať už výrobku nebo služby, by měla vždy vycházet z vašich nákladů, ze situace na trhu neboli poptávkypo tom, co nabízíte, a cen konkurence. Pojďme se na tyto parametry podívat blíže.

Pokud jste například freelancer, který pracuje z domu, používá pro práci pouze svůj osobní notebook a telefon, pravděpodobně nad náklady mávnete rukou. Vždyť žádné nemáte. Potíž je v tom, že ve skutečnosti náklady máte a nemalé. Jen je pokládáte za tak automatické, že je ani při výpočtu ceny neberete v úvahu.

Do nákladů byste totiž neměli počítat jen vstupní výrobní náklady, ale také osobní výdaje, jako jsou nájem, splátky úvěrů, jídlo, oblečení apod. Započítat byste měli všechny položky, které platíte měsíčně, ročně i v delších časových intervalech.

Budete mít zájem:  Tajemství ochrany kloubů odhaleno!

V potaz musíte brát také tvorbu rezervy či dovolenou.

Co se poptávky a konkurence týče, neobejdete se bez podrobnějšího průzkumu trhu. Nejdříve je nutné zjistit, nakolik je vaše služba či výrobek na trhu unikátní. Pokud jde o zásadní inovaci, málo dostupné zboží či velmi vytíženou službu, můžete to příznivě zohlednit v marži.

V druhém kroku byste měli prozkoumat svou konkurenci. A nevnímejte pouze jejich nabízené ceny, berte v úvahu také zkušenosti konkurence, do jaké lokality spadají atd.

Ceny konkurence by neměly určit cenu vašeho produktu či služby, měly by vás navést, jaký je „průměrný plat“ ve vaší branži.

S tím také souvisí vaše reálné zhodnocení vlastních kvalit. Při cenotvorbě byste se neměli nechat unést svým vysněným příjmem, ale kriticky posoudit, na jaké pomyslné pozici se nacházíte. Jsou vaše zkušenosti a dovednosti spíše na juniorní či seniorní úrovni? Kam dále můžete pracovně růst?

Umění určit správnou cenu

Je zajímavé, že u zaměstnanců je situace mnohem jednodušší. Když se o zaměstnání ucházíte a je vám představena nabízená mzda, dokážete vcelku rychle rozhodnout, zda je pro vás akceptovatelná.

V hlavě vám okamžitě naskočí vaše pravidelné platby, a pokud se dostanete na nulu, v ideálním případě do plusu, jste ochotni práci vykonávat.

Jakmile v zaměstnání dosáhnete určitého stupně zkušeností, vidíte své unikátní know-how a přínos, nebojíte se říct o povýšení a zvýšení platu.

Oproti tomu se podnikatelé potýkají s něčím, co Robert Vlach trefně nazval cenofobie. Obávají se odmítnutí, na cenu pohlíží z krátkodobého hlediska, proto nekalkulují se svými měsíčními výdaji, nebo nedokážou věcně zhodnotit úroveň své služby či výrobku a nechávají se unést vlnou emocí, která tlačí cenu do neadekvátních výšin.

Příliš nízké ceny vás jednak neúnosně zatíží, protože tak můžete klesnout i pod svou minimální měsíční mzdu, navíc vzbuzují u bonitních klientů nedůvěru a pochybnosti o kvalitě.

Podhodnocené služby a výrobky naopak lákají nekvalitní klienty, kteří vás mohou tlačit do dalšího snižování cen a zároveň zvyšování kvality. Můžete také počítat s tím, že při prvním i menším zdražení vás tito klienti opustí, proto není vhodné budovat primární klientelu s tzv.

slevaři (lidmi vyhledávajícími nejnižší ceny).

S cenou ani nešplhejte příliš vysoko. Zaměříte se tak na velmi úzkou klientelu, která si potrpí na nejdražší produkty. I v případě zcela unikátního výrobku či služby, u nichž začínáte na maximální možné ceně, se musíte připravit na moment zlevnění, který obvykle přijde, jakmile vás dožene konkurence.

Vyzkoušejte chytré kalkulačky

Tvorba ceny by jednoznačně neměla být jednorázovou akcí. Cena se stejně jako vy vyvíjí. Mění se vaše náklady, roste vaše odbornost, kvalita i renomé. Zároveň se stále posouvá situace na trhu, přibývá i ubývá konkurence, střídá se také zájem na straně zákazníků (sezónní výkyvy, ekonomická situace).

Cenotvorbu byste tak měli alespoň jednou ročně přepočítat, případně aktualizovat. Využít můžete například praktické achytré kalkulačky v Excelu, které můžete mít stále uložené v počítači. U cenotvorby služeb, kde je klíčová hodinová sazba, sáhněte také po osvědčeném online kalkulátoru hodinové sazby od Magdy Čevelové.

Vliv pandemie na ceny služeb a výrobků

Ačkoliv mohla počáteční mimořádná opatření, která zavírala podniky, neumožňovala práci drobným podnikatelům a značně omezovala i výrobu, způsobovat podnikajícím osobám panické stavy, je nutné zachovat klid. Pokud lze něco označit za trvale nestabilní, je to právě trh. A jestliže by něco mělo být pro podnikatele charakteristické, je to právě hledání příležitostí v krizi.

V současné době, kdy restrikce víceméně končí a již jen dobíhají, lze s jistotou konstatovat důsledky krize. Došlo ke změně nákupního chování lidí, zpomalení inflace, zlevnění paliva a pohonných hmot, a naopak k výraznějšímu zdražení čerstvých potravin (ovoce a zeleniny).

Pokud situaci porovnáme s krizí v letech 2008 a 2009, lze očekávat pokles kupní síly a klesání útraty zákazníků, a to zejména v důsledku zvyšování nezaměstnanosti a výrazného poklesu příjmů. Problémy by měly pocítit zejména maloobchody a restaurační zařízení.

Proměna nákupního chování však nemusí být striktně negativní. Pandemie posílila zejména online prostředí, ať už z pohledu nákupů, zábavy či praktických úkonů, např. využívání internetového bankovnictví.

Mnoha podnikům se tak otevřela nová klientela, která již nepodléhala lokálnímu omezení. Lze očekávat, že zájem o online prostředí bude u spotřebitelů dále přetrvávat, či dokonce posilovat, což může přinést zajímavou změnu na trhu, na kterou by podnikatelé měli vhodně reagovat.

Cenu snížit, zvýšit nebo zachovat?

A jak tedy na pandemii správně zareagovat cenotvorbou? Postup je v podstatě stejný jako při každé aktualizaci cen, jelikož parametry se ani v době krize nijak zvláště nemění. Stále jsou podstatné vaše náklady, poptávka klientů a ceny konkurence.

Pokud se vaše náklady v důsledku pandemie významně zvýšily, zahrňte to do kalkulace. Stejně tak zohledněte, jestliže krize poptávku po vašich službách či výrobcích posílila či naopak potlačila.

Zkontrolujte také, jak na situaci zareagovala vaše konkurence.

Nehledejte univerzální řešení, nepřistupujte k automatickému navyšování či snižování ceny v důsledku davového šílenství. Vše si v klidu vypočtěte a vyhodnoťte. Pamatujte na pravidlo, že tam, kde někdo prodělá, jiný vydělá. A je jen na vás, abyste správně zhodnotili, na které straně právě stojíte.

Inflace opět zpomalila. Dražší byl alkohol a tabák, ale i uzeniny nebo cukr, zlevnila zelenina

Spotřebitelské ceny v Česku v září zpomalily meziroční růst na 3,2 procenta ze srpnových 3,3 procenta. Ceny tlačil nahoru zejména dražší alkohol a tabák a podražily i některé potraviny jako uzeniny nebo cukr.

Vyšší ceny byly také za vodné, stočné a elektřinu. Naopak opět klesly ceny poštovních služeb a telekomunikací. Z potravin byla levnější mimo jiné zelenina. Informoval o tom v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ).

„Například ceny zeleniny meziročně klesly zhruba o čtyři procenta, přičemž ceny brambor byly nižší o přibližně devět procent a dosáhly 13,44 Kč/kg. Byla to nejnižší hodnota od září 2018,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ Pavla Šedivá.

Vedle toho například za uzeniny lidé zaplatili proti loňskému září o 7,5 procenta více a za cukr o 17,4 procenta. Zdražování masa v září podle statistiků zpomalilo na 5,6 procenta ze srpnových šesti procent a ovoce zdražilo o 20,6 procenta z předchozích 22,4 procenta. Zlevnilo meziročně polotučné trvanlivé mléko nebo vejce.

Ceny alkoholických nápojů stouply proti loňskému září o 5,7 procenta a tabákových výrobků o 14,2 procenta. Ve spojení s bydlením zdražilo vodné o 1,7 procenta, stočné o 1,5 procenta a elektřina o 7,6 procenta. Zároveň o 5,4 procenta byly vyšší ceny stravovacích služeb. Naopak o 3,5 procenta zlevnily poštovní a telekomunikační služby.

Proti srpnu spotřebitelské ceny klesly o 0,6 procenta. Podepsalo se na tom zejména zlevnění rekreace a kultury, kde byly o téměř 22 procent levnější dovolené s komplexními službami.

Zlevnění proti srpnu mohli lidé pocítit také u potravin, meziměsíčně byly nižší ceny zeleniny o 4,1 procenta, ovoce o 3,5 procenta, nealkoholických nápojů o 2,6 procenta nebo vajec o 5,2 procenta. Naopak zdražilo o 3,5 procenta víno a o dvě procenta pivo.

Máslo bylo proti srpnu o téměř pět procent dražší a cukr o téměř čtyři procenta.

Na vývoji inflace se odrazil i začátek nového školního roku, v jeho souvislosti proti srpnu stouply ceny v oddíle vzdělávání o 2,5 procenta. Zdražily poplatky za mateřské školy, školné na středních soukromých školách i veřejných vysokých školách, poplatky za výuku jazyků a za školní družiny.

Po skončení letních výprodejů mírně, zhruba o 1,5 procenta, zdražilo oblečení a obuv.

„Zatímco inflace v předešlých měsících překvapovala spíše vyššími hodnotami, v září se situace otočila. Hlavní překvapení však bylo v rozkolísaných cenách potravin. V následujících měsících by měla inflace ještě dále mírně zpomalovat a v závěru roku by se dle našich odhadů měla pohybovat mírně pod tříprocentní hranicí,“ uvedl hlavní ekonom ING Jakub Seidler.

Budete mít zájem:  Když se vzbouří vlastní imunita

Za celý letošní rok je třeba podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy počítat s průměrnou meziroční inflací tři procenta. „Časy citelné inflace pomalu, ale jistě končí.

Zatím ale je předčasné spekulovat nad tím, zda ČNB použije k odvrácení až příliš výrazného protiinflačního vývoje některý ze svých nekonvenčních nástrojů typu devizových intervencí za slabší korunu.

Debata nad touto problematikou ale zřejmě v nadcházejících měsících postupně zintenzivní,“ uvedl.

Zpomalování inflace očekává ekonom Komerční banky Michal Brožka. „Ve směru nižší inflace bude působit i plánované snížení cen elektrické energie.

Ve směru vyšší inflace nyní působí slabší oslabení koruny či, pokud by na to došlo, opětovné narušení v odběratelsko-dodavatelských vztazích.

V souhrnu tak počítáme s pokračujícím zpomalením inflace, která koncem roku zamíří pod tři meziročně a v průběhu příštího roku pod dvě procenta,“ uvedl.

„Dnešní výsledek ukazuje, že vliv pandemie na tuzemskou spotřebitelskou inflaci je již výraznější. Navíc aktuální zhoršení pandemické situace s sebou nese další tlumící efekt na spotřebitelskou i investiční aktivitu, což by obecně mělo vést k zesílení protiinflačních vlivů,“ uvedl analytik Raiffeisenbank David Vagenknecht.

Zářijová meziroční inflace byla o 0,4 procentního bodu nižší, než odhadovala Česká národní banka (ČNB) v prognóze. Důvodem byl proti očekáváním znatelně pomalejší růst cen potravin. Uvedl to v pondělí ředitele sekce měnové ČNB Petr Král.

Proti odhadům ČNB také klesly výrazněji ceny pohonných hmot. Mírně nižší pak byl v září i příspěvek primárních dopadů změn nepřímých daní z titulu březnového zvýšení spotřební daně na cigarety.

Meziroční jádrová inflace, která nezahrnuje sezonní vlivy, zůstala ve srovnání s prognózou ČNB podle Krále znatelně vyšší a odráží doznívání předchozí silné domácí poptávky a přechodně zvýšené tempo růstu nákladů firem.

Růst regulovaných cen v září byl ve srovnání s prognózou jen lehce vyšší.

„Zářijový vývoj inflace zapadá do kontextu zvýšené nejistoty týkající se skladby nabídkových a poptávkových faktorů, které stojí za pozorovaným cenovým vývojem v posledních měsících,“ uvedl Král.

Aktuální situace kolem pandemie koronavriu navíc podle něj prohlubuje nejistotu ohledně budoucího ekonomického a cenového vývoje v České republice.

„Zatím byl přitom vývoj inflace kvalitativně v souladu se stávající prognózou ČNB,“ dodal.

Podle prognózy ČNB inflace setrvá nad třemi procenty do konce letošního roku. Výraznější snížení inflace by mělo podle aktuálních odhadů ČNB nastat až začátkem příštího roku v návaznosti na zmírnění růstu domácích nákladů, lehce posilující kurz a zchlazení trhu práce.

„Z hlediska struktury k tomu přispěje jádrová inflace a především ceny potravin. Sníží se také dynamika regulovaných cen díky zvolnění růstu cen elektrické energie. Naopak propad cen pohonných hmot plynoucí z předchozího kolapsu světových cen ropy odezní,“ uvedl Král.

Podle něj na horizontu měnové politiky inflace klesne k dvouprocentnímu cíli ČNB a v jeho v blízkosti setrvá i v roce 2022.

Statistici v pondělí zveřejnili také bilanci vývozních a dovozních cen za srpen. Ceny v exportu klesly meziročně o 0,5 procenta, především v důsledku zlevnění železa, oceli a ropných produktů.

„Dovozní ceny, které meziročně klesly o 2,9 procenta, byly ovlivněny setrvávajícími nízkými cenami ropy a ropných výrobků,“ uvedl vedoucí oddělení statistiky cen průmyslu a zahraničního obchodu ČSÚ Vladimír Klimeš.

Dospělý flirt Rumburk Česko

Pobyty v Rumburku vás zavedou i  k rozhledně Dymník  stojící na stejnojmenném zalesněném vrchu. V létě se můžete koupat v přírodním koupališti s travnatými plážemi.

Zimní dovolená v Rumburku přinese pohodové lyžování ve skiareálu Strážný vrch , jehož sjezdovky jsou vhodné i pro začátečníky.

Malebné České Švýcarsko nabídne ubytování v romantických penzionech, kde na vás čeká odpočinková dovolená.

Lesní /12, Rumburk, 01, Česká republika – Dobrá lokalita – ukázat mapu Kontakt na ubytování, včetně telefonu a adresy, budete mít po provedení rezervace k dispozici v /10().

Chcete se v rezortu Rumburk vydat na běžky? Žádný problém! Čeká na Vás mnoho kilometrů tratí pro běžecké lyžování. Více informací najdete zde.

– Výhodné lyžování & zimní dovolená – lyžařské zájezdy včetně skipasu až do 2 ubytování a středisek!

Rumburk má co nabídnout v každém ročním období. Údaje o lyžařském středisku. Velikost střediska libovolné libovolné. Nejvyšší bod ve středisku libovolné libovolné. Běžecké stopy – KM libovolné. Lyžařské středisko vhodné speciálně pro. Začátečníci nedůležité. Zkušení a freeride lyžaři nedůležité.

Hodnocení zákazníků nedůležité. Après ski nedůležité. Snowpark nedůležité. Údaje o zájezdu. Cena na osobu libovolné. Délka dle termínu nerozhoduje 7 nocí noci nocí nocí 9 – 11 nocí 1 noc 2 nocí 3 nocí 4 nocí 5 nocí 6 nocí 7 nocí 8 nocí 10 nocí 11 nocí.

  1. hledám ženu na vážný vztah Blansko Česko.
  2. Piráti na Českokamenickém zámku | České Švýcarsko.
  3. seznamka pro teenegery Písek Česko.
  4. bezplatna seznamka Jaroměř Česko.
  5. FOTO: U Rumburku bylo otevřeno jediné fotbalgolfové hřiště v Česku!.

Zadejte, prosím, věk dítěte v den nástupu na zájezd:. Zdroj: Česká fotbalová a golfová asociace. Vybrané články pro vás zdarma To nejzajímavější z Česka i ze světa každé ráno do Vaší emailové schránky. Údaje za Ústecký kraj. Kliknutím zvětšíte. Fotbalgolf Foto: Michal Šafus. Co je fotbalgolf?

Pro celou rodinu Fotbalgolf je sportem, u nějž se může bavit celá rodina. Autor: Luděk Stínil.

  • Spalničky válcují Česko. Jste proti nim imunní? Takhle to zjistíte?
  • Last minute lyžování Rumburk – lyžařské zájezdy – zimní dovolená.
  • Dospělý člověk.

Ušák v čele výboru? Zastupitelé si vyměnili první ostrá slova V rukavičkách spolu nemluvili noví zastupitelé Ústeckého kraje.

A to hned na jejich prvním…. Čtenář reportér Poslat příspěvek 4. Čas na změnu! V kurzu je zase ofina. Bude vám slušet? Foukání vlasů: 5 kroků, jak mít účes jako od profesionála!

Samozřejmě, pokud jezdíte v úterý v 5 ráno nebo podobné časy, tak to za dvojnásobek těch Rokycan možná pořídíte, ale nic zásadně paradoxního v tom není.

U zpáteční také vyberu konkrétní spoje a platím o 74Kč více, co to je za …? Dánské dráhy získaly obří úvěr na pořízení nových elektrických vlaků 16 Lis Na ostatní kašlou! Na jiných trasách ceny naopak výrazně stoupnou nebo lidé budou muset pečlivě vybírat, kdy a dospělý flirt Rumburk Česko vlakem pojedou.

Kde je konkurence — okamžitě zlevní Plus teď chtěli vytřískat z rozpočtu co nejvíc našich peněz. Na MF jsem telefonoval přímo náměstkovi ministryně a tam jsem se dozvěděl že kompenzace určuje MD ale na MD jsem našel kontakt pouze na tiskové odělení. Běžecké stopy – KM: libovolné.

Omlouváme se za mýdlo a gel, naše pokojské by jistě doplnily, pokud ne automaticky, tak po upozornění určitě Pojištění proti úpadku Dospělý flirt Rumburk Česko Re je celoevropsky činná pojišťovací instituce ve věci Evropskou unií zákonem … Více. Snaha o co nejvyšší efektivitu je u jakéhokoliv státního subjektu je v porovnání se soukromníkem obecně nižší.

Nevěra: Kdy má cenu zachraňovat vztah? Odpovídá Honza Vojtko! Kamala Harris: Vzor, který potřebují i české ženy a holčičky. Jak se nám v redakci ne daří žít eco-friendly. Mám vztah, ale objevil se někdo další.

Kdy už jde o nevěru? Nová série The Crown je tu: Seriálové versus skutečné outfity princezny ….

Martinské ořechové rohlíčky bez droždí: Ty si ihned zamilujete! Mentální nevěra: Co to přesně je a proč škodí?

Hotel Flirt

Soutěž Schwarzkopf Elite Model Look zná české a slovenské vítěze. Otevřený vztah: Může fungovat, nebo je to začátek konce? Odpovídá Honza …. Kamarádku podvádí partner. Mám jí to říct? Odpovídá Honza Vojtko. Střídmá milovnice šál a květinových vzorů: Jaká bude příští první dáma USA? Listopadové kosmetické novinky, které si nesmíte nechat ujít!

Které znamení zvěrokruhu má nejsilnější imunitu? Jste na seznamu? Stačí přidat límec: Trend, který milovala i lady Diana, se hlásí o slovo. Pozor na pusu: Proč vás může jeden výrok stát práci, přátelství či pověst? Jak poznáte, že vás miluje?

Co je fotbalgolf?

Berani sází na romantická gesta, Blíženci na…. Stromy podle zvěrokruhu. Znáte ten svůj? Chybí vám lidé a začínáte se cítit osamělí? Jak zvládat sociální izolaci. Poctivá česnečka: Jednoduchá polévka, která zahřeje i zasytí! Proč jsme nejvíc zlí na ty, které máme nejraději? Svíčka s vůní svařáku či poctivá česká deka: 15 věcí, které vás naladí….

KetoMix vám pomůže zhubnout jednou provždy. Proč jsme po telefonu drsnější než naživo? Další obsah.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector