Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Kuchyně Lidé Plac Podniky

Lockdown a digitalizace ovlivňují gastronomii po celém světě. Co přinesly berlínské restauraci Nobelhart und Schmutzig?

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Kuchyně Recepty Trendy

Jak proměnit okoralý bochník v delikatesu?

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Kuchyně Podniky Recepty

Váš kvásek se může dožít spousty let! Jak ho správně uchovávat a krmit?

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Kuchyně Pozoruhodné suroviny Recepty

K čemu si kuchaři objednávají čirok?

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Kuchyně Pozoruhodné suroviny Recepty

Kdo chce vařit podle sezony, ten si musí v zimě vystačit s málem. Jak na to jdou profíci?

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Kuchyně Podniky Radost Trendy

Jídlo s sebou může být větší zábava, než si myslíte! Taste of Prague vědí, jak si ho zpříjemnit ve vlastní kuchyni.

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Lidé Podniky Radost

Projekt Oběd pro dalšího letos oslavil 5 let. Jak se vyvíjí dál a komu pomáhá?

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Kuchyně Lidé Plac Podniky

Jak v současné době rozumět informacím a tlumočit je lidem v týmu?

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Kuchyně Lidé Plac Podniky

Co teď zažívají šéfové a jak se kromě provozu starat o náladu v podniku? Vedení týmu v době krize je téma i pro šéfkuchaře Františka Skopce.

Hosté by měli být na nás kuchaře nároční a nespokojit se s blafy Kuchyně Lidé Podniky Trendy

Co je dobré spočítat, než si podnik začne sám rozvážet jídlo? Tentokrát sdílí své zkušenosti Daniel Enenkl, který má na starosti koordinaci rozvozu ve 4Pokojích v Brně.

Lidé Podniky

Co všechno a jakým způsobem může podnik nabídnout svým hostům?

Kuchyně Lidé Plac Podniky

Jak se daří kavárně na malém městě? Napsali jsme Jirkovi Gieslovi ze šumperské kavárny Pikola.

Lidé Podniky

Z restaurací se stávají virtuální obchody. Jak hostům nabídnout a usnadnit nákup?

Lidé Pití Plac Podniky

Jaké to je školit kavárny, motivovat vlastní zaměstnance a plánovat konferenci v období koronakrize? Pověděla nám to baristka Petra Střelecká z brněnského Industry Coffee.

Pozoruhodné suroviny

Koupit na trhu pastinák se vyplatí! Proč se na něj v kuchyni zapomnělo a jaké recepty mu vracejí uznání?

Kuchyně Lidé Plac Podniky

Co znamená důvěra pro dnešní gastronomii?

Kuchyně Plac Podniky

Jaká jsou aktuální bezpečnostní pravidla v restauracích?

Kuchyně Lidé Podniky

Inspiroval se ve Skandinávii, byl v týmu dánské Nomy během pop-upu v Mexiku a říká se o něm, že je největším talentem berlínské gastro scény. Seznamte se s Vadimem Otto Ursusem!

Kuchyně Plac Podniky

Ptali jsme se lidí z restaurací na vychytávky, jak přežít směnu za letních pařáků.

Lidé Pití Trendy

Vítejte v Tursku, kde si přátelé Ondra Kopička a Petr Alexander plní sudy a společný sen.

Kuchyně Recepty

Společně s profíky jsme si ujasnili, jak (ne)pracovat s máslem.

Kuchyně Lidé

Co se musí stát, aby jídlo v kantýnách dobře chutnalo a dávalo smysl? V Berlíně mají plán!

Kuchyně Plac Podniky

Jak si zjednodušit každodenní masakr na place a v kuchyni?

Lidé Plac Podniky

Jak se dá kreativně zajistit rozestup a bezpečnost hostů v restauracích?

Kuchyně Lidé Podniky

Užijte si další díl seriálu o lidech, kteří z Ambiente vykročili k vlastnímu cíli. Ještě před koronakrizí jsme „natáčeli“ v olomoucké Long Story Short Eatery & Bakery.

Kuchyně Radost Recepty

V čem spočívá technika brinování a proč ji mají kuchaři tak rádi?

Kuchyně Lidé Podniky

Tipy kouče Paula Segreta pro Restaurant Owner.

Kuchyně Lidé Plac Podniky

Nevíme, co přijde zítra, ale máme doporučení, která mohou restauracím pomoct ještě dnes.

Lidé Podniky

Proč postupně skoro všechny podniky Ambiente začaly v nouzovém stavu vařit a co bude dál?

Kuchyně Podniky Recepty

Posíláme vám recept přímo od našich pekařů.

Kuchyně Lidé Plac Podniky

Jaká pravidla by teď měly dodržovat všechny podniky?

Kuchyně Podniky Recepty

Praktické rady od řezníků i kuchařů, které vás zahřejí!

Jedinečnosti

Skvělý steak z českého masa? Před deseti lety utopie, dnes realita.

Kuchyně Lidé Podniky Recepty

Probírali jsme to s odborníky. A zjistili jsme fakta, která vás překvapí!

Kuchyně Plac Podniky

Jasně, všichni jste neustále v pohybu. Hýbete se ale správně?

Kuchyně Lidé Plac Podniky Radost

Na čem jsme vloni pracovali?

Lidé

Posledního Kulináře tohoto roku připraví Jakub Krotil z Pasta Fresca. Čím překvapí členy kulinářského klubu?

Lidé Radost

Přednášky a promítání na téma vztah urbanismu a potravin příští týden v pražském CAMPu

Kuchyně Lidé Plac Podniky

Jak si v týmu poradit s generačními rozdíly?

Kuchyně Plac Podniky

Jak přemýšlí mladá generace a co jí musíme nabídnout, aby měl kdo vařit v restauracích?

Jedinečnosti Pití

Bezchybná kvalita piva, menší nároky na odbornou péči a výjimečný design. To jsou hlavní přednosti výčepu nové generace, který stojí v Lokálu Dlouhááá.

Jedinečnosti

Rozhovor s personalistkou Ambiente Hankou Smítalovou

Kuchyně Recepty

Vaření zeleniny ve vodě má svá pravidla! Jaká?

Kuchyně Lidé Radost

Kde Juraj Macúch loví houby a jak spolupracuje s kuchaři?

Kuchyně Plac Podniky

Proč nebrat dlouhodobý stres (v restauracích) na lehkou váhu a jak s ním bojovat?

Kuchyně Lidé Podniky Radost Trendy

Rozhovor s designérem Martinem Kastnerem nejen o tom, jaké je spoluvytvářet zážitek v nejlepších restauracích na světě.

Kuchyně Plac Podniky

Jak se v Praze třídí a v čem se často chybuje?

Kuchyně Podniky

Skladujete správně? Podívali jsme se našim kuchařům až do lednice.

Kuchyně Lidé Plac Podniky

Kdo chce zapalovat druhé, musí sám hořet. Jenže na to potřebujete mít sami pro sebe dost „paliva“. Jak si ho udržet?

Kuchyně Podniky Recepty

Rady a zlepšováky zkušených cukrářů. Čtěte, než se pustíte do pečení.

Lidé

Jakub Novák z Lokálu U Bílé kuželky si připravil letní kulinářskou akci. Co bude vařit?

Lidé Podniky

Tomáš Kubart, nejlepší Manažer roku 2019 v Londýně o tom, jak komunikují v týmu restaurace šéfkuchaře Toma Kerridge.

Podniky Trendy

Čemu se věnuje projekt Cirkulární kavárny a jak je to s odpadem v gastronomii?

Kuchyně

Společná snídaně, rock nebo talisman v kapse. Co všechno se v gastronomii stává rituálem?

Kuchyně

Budete mít zájem:  Léčba Průjmu U Dospělých?

Jak se na tuk dívá věda a proč by měl být součástí každého jídla?

Lidé

Kateřina Jakusová z Esky si připravila jarní kulinářskou akci. Jaká byla její cesta až na pozici zástupkyně šéfkuchaře?

Lidé Radost

Byli jste včera v Esce? Dost možná jste jedli z talíře, který vyrobil šéfkuchař Martin Štangl.

Lidé Pití

Reportáž z rodinného lihovaru v Javornici na jihu Čech

Kuchyně

Příběh chleba z Ambiente v podání Tomáše Karpíška a jeho bratra Aleše, někdejšího šéfpekaře Esky

Lidé

Být (šéf)kuchařem znamená mnohem víc, než vám říkali ve škole.

Kuchyně Pozoruhodné suroviny

Ovčí hubička, Jeptiška, Řehtáč soudkovitý, Bezručovo panenské, Přeloučský šišák, Zvonkové, Zapovězené… Reportáž přímo z terénu.

Radost

Novinky, změny, návraty a překvapení. Co vše se dá stihnout za 365 dní?

Radost

Klid a mír dorazí do restaurací až v lednu. Jak zvládnout předvánoční stres na place i v kuchyni?

Lidé Podniky

Stres, spěch, firemní večírky a rodinné obědy. Jak se starat o hosty v předvánočním čase (a nezbláznit se)?

Lidé Podniky

Jeden chce to, druhý zase tamto. Jak rozepsat směny tak, aby fungoval provoz i tým?

Lidé

Dejte si pozor, aby neotrávil celý váš podnik.

Kuchyně Radost

Odkoukat a zapamatovat si postup ještě zdaleka neznamená uvařit dobré jídlo, stejně jako roztrhat recept a spoléhat se na freestyle. Co potřebuje fungující recept?

Lidé

Jiná doba, jiný zaměstnanec. Proč restaurace bojují s nedostatkem personálu? A jak to změnit?

Kuchyně Lidé

Jak pečujete o své nože? A co to o vás vypovídá?

Lidé

Komunikace je základ úspěchu, ať děláte cokoli. Naučte se ji ovládnout i v hektickém gastro prostředí.

Lidé Podniky

Dánská restaurace Amass patří k nejvyhledávanějším ve Skandinávii– a přesto v ní nemá místo stres ani soutěživost. Tvrdí to Jana Bilíková, která tu byla stáži.

Radost

Berte ohled na chuťové preference nejmenších strávníků. Vychováváte si tak nové hosty.

Lidé Podniky

Architektka Tereza Froňková o tom, jak se jí navrhovala „hradní“ restaurace – Kuchyň v Salmovském paláci.

Radost

Tenhle článek je pro všechny, kdo na tom jsou jako já. Chci totiž virtuálně servírovat vizuálně lákavé dobroty, ale zároveň se u toho neshodit.

Podniky

Osm nových podniků, které prošly sítem Lenky Požárové

Plac

Jakou roli hraje v gastronomii nonverbální komunikace? Co dělat, a čeho se naopak vyvarovat? A jak číst gesta hostů?

Recepty

Taktiky, které se v praxi osvědčily profesionálním kuchařům. Vše od výběru uhlí až po závěrečný „úklid“.

Trendy

I malý krok k zero waste podpoří velkou myšlenku. Jak začít a co to v provozu restaurace obnáší?

Recepty Trendy

Tři, dva, jedna… sezona začíná! Čtěte, než vytáhnete gril.

Plac Radost

Nejmladší hosté mají často ty nejspeciálnější potřeby. Naučte se je předvídat, a získáte hned několik generací věrných zákazníků.

Plac

Plné hrnce, prázdné stoly. „No shows“ trápí mnoho podniků. O co jde a jak si s tím poradit?

Plac Podniky

Stačí málo, a hosté se vašemu podniku vyhnou obloukem. Anebo se naopak s chutí vrátí. Co o tom může rozhodnout?

Kuchyně

Lehká, chuťově vyvážená a plná kvalitních surovin – přesně taková by měla být neapolská pizza. Jak na ni?

Pití

Cappuccino, prosím! Uznejte, že 120 ml mléka si v oblíbeném nápoji zaslouží stejnou pozornost jako 30 ml kávy. Jaké si ale porozumí s výběrovou kávou?

Plac

Hosté jsou jako bonboniéra: nikdy nevíte, kdo k vám přijde. Jak vyjít i s tím, kdo opravdu není váš šálek čaje?

Trendy

Na co si dát pozor, abyste neměli práci v gastronomii vepsanou v pase, bocích, stehnech a zadku?

Kuchyně

Triky profesionálů, které oceníte ve vypjatých chvílích, kdy jedete na maximum. Takže každý den.

Lidé

Pochází z Ukrajiny, vyrostl v Líbeznicích u Prahy a na kuchařinu se dal kvůli kamarádovi ze základní školy. Kolikrát toho Sláva Grigoryk litoval a jak se na gastronomii dívá dnes?

Podniky

Klíčové momenty z rozjezdu karlínského bistra – očima šéfkuchařky

Lidé

Kaskadér, máma, generál nebo trenér. Slyšeli jste o různých stylech vedení lidí a víte, kterou metodu kdy použít?

Podniky

Jana Bilíková si posvítila na žebříček 50 Best Restaurants

Trendy

Nové podniky, produkty, ocenění, a hlavně výzvy a závazky do budoucna. Tenhle rok jsme se opravdu nenudili!

Trendy

Jak vznikla tradice vánočního dezertu Bûche de Noël?

Kuchyně Lidé Trendy

Šéfkuchař Francis Mallmann považuje pobyt v přírodě a vaření na otevřeném ohni za součást ideálního, přirozeného způsobu života. Jak na to?

Lidé

Potřebujete říct kolegovi, že je cítit potem? Nebo máte na srdci něco jiného, podobně nepříjemného? Poradíme vám, jak na to!

Kuchyně

Způsobují zmatky a odhánějí vám zákazníky. Přitom stačí znát pár základních pravidel, a jídelní lístek bude zase pracovat pro vás.

Podniky Trendy

Jana Bilíková si posvítila personální stravu v těch nejlepších restauracích. Jaké podoby může mít?

Trendy

Techniky, které vás budou bavit – a budou mít úspěch!

Trendy

Na co se těšit, a co naopak letos neočekávat? Aktuální ročník očima Jana Čeřovského z webu Jižní svah.cz

Trendy

Kde se vzala restaurační gentrifikace a k čemu je/není dobrá?

Trendy

Spokojený personál je pro restaurace stejně důležitý jako spokojený host. Jak ji rychle a efektivně zvýšit?

Podniky

Jsou vybranou lahůdkou, přitom se v Česku masní holubi chovají jen výjimečně…

Jak správně vytáhnout korek nebo ochutnávat víno před hosty? Servis je naprosto zásadní – přinášíme vám tipy od sommelierů z Esky.

Podniky

Se Zuzanou Lednickou, grafičkou ze Studia Najbrt, o tom, jak vznikalo logo i název nového podniku Grils, o emancipaci i o „vaření“ z barev, oleje a vody.

Trendy

Jsme připraveni na všechny tvary a počty!

Budete mít zájem:  Abstinenční Příznaky Po Nikotinu?

Plating nebo foodstyling – říkejte tomu, jak máte chuť. Čtyři účty na Instagramu, kde to umějí.

Podniky

Skoro každá druhá restaurace dnes hledá kuchaře, číšníky a brigádníky. Jak si přitáhnout ty správné a nenechat je odejít?

Podniky

Praktický návod, díky kterému budete jíst teplé maso, pít čerstvé pivo a mít svoje místo.

Návštěva – jak být dobrým hostitelem, ale i hostem

Návštěva je jednou z příležitostí, při které máme možnost, setkat se s přáteli, známými, ale i s kolegy ze zaměstnání. Samozřejmě záleží, ke komu ze zmíněných skupin se právě chystáme.

Je rozdíl, pozve-li nás na návštěvu rodina přátel, které známe delší dobu nebo nadřízený ze zaměstnání se kterým se známe pouze formálně. V každém případě je nevhodné, pozvání na návštěvu odmítnou. Jediným řešením je návštěvu odložit na později. Stejně tak oblečení volíme dle, situace.

Formálnější návštěva si žádá oblek, krátké šaty, nebo kostým. Pokud jdeme pouze ″na kávu″ není nutné mít kravatu, ale sako ano. Na návštěvě u přátel oblek být nemusí.

Aby hostitelé stihli připravit vše, co mají v plánu, přicházíme na návštěvu cca o 10 minut později. Je naprosto nevhodné, chodit na návštěvu dříve.

Při příchodu vítá hosty jako první hostitelka, nabízí ruku partnerce hosta, pak hostu. Současně partnerka hosta nabídne ruku hostiteli a na závěr si ruce podávají muži. Našim zvykem je se na návštěvě zouvat, důstojnější je však zůstat ve společenské obuvi.

Samozřejmostí by měl být dárek pro hostitele. Pro ženu je vhodná květina, pro muže například víno. Je-li hostitel sběratel nějakých předmětů, je možné přinést přírůstek do sbírky.

Květinu vyndáme z papíru ještě přede dveřmi hostitele, víno zůstává zabalené. Hostitelka má očekávat, že dostane květinu, proto by měla mít po ruce připravenou vázu s vodou. Mají-li hostitelé malé děti, je vhodné i jim přinést maličkost.

Pokud to předem není domluvené, své děti sebou hosté neberou.

Dárky od návštěvy by se měly rozbalovat okamžitě a je-li to možné, také hned využit např. v případě zmíněného vína.

Další z věcí, kterou bychom neměli opomenout je pochvala a vyzdvižení vkusu hostitelů např. obrazu v místnosti, nábytku, či hezky prostřeného stolu.

Nyní přichází na řadu občerstvení. Ke stolu si sedá první hostitelka, poté příchozí žena, muž a na závěr hostitel.

Pokud některý z hostů odmítá občerstvení, není vhodné jej ke konzumaci nutit.

Na druhou stranu, pozvaní hosté by se neměli nechat pobízet, měli by očekávat, že pro ně budou mít hostitelé připravené občerstvení a jistě je potěší, pokud hosté dají najevo, že jim chutná.

Na návštěvu mohou přicházet další hosté, které je nutno také představit.

Nepřijde-li na návštěvu ten, na němž nám nejvíce záleželo, nedáváme to před hosty nijak najevo, aby si nepřipadali méně důležití.

Téma konverzace bychom měli volit také dle složení hostů, jsme- li s lidmi, které příliš neznáme, vyhýbáme se tématům jako je např. současná vláda, nemoci, intimní záležitosti.

Hostitelka by se měla plně věnovat svým hostům. Není příliš vhodné, aby stále odbíhala do kuchyně, proto je možné hostit svou návštěvu formou bufetu (hosté se obsluhují sami podobně jako na rautu).

Pokud jsme na návštěvě u přátel, může žena host, pomáhat hostitelce. Občerstvení může být podáváno na příručním stolku. Neměly by na něm chybět dezertní talířky, příbory, sklenice a ubrousky. Servírujeme-li hostům jídla ze společné mísy nebo na talíři, obsloužíme nejdříve hosta, nebo nejváženější osobu, poté ženy, muže a nakonec hostitele. Vezme-li hostitelka do ruky příbor, značí tím začátek stolování.

Doporučená teplota podávaných nápojů

Sekt by měl být chladný  0-5 °C, bílé víno má správnou teplotu 8-10 °C. Červené víno se podává při pokojové teplotě 16-18 °C, je-li tedy, dárkem od hostů právě víno červené, můžeme ho nabídnout ihned. Lihoviny musí být také studené cca 0-5 °C.

Pamatovat bychom měli, že hezky strávené chvíle s hosty není jen o hojnosti jídla, ale o celkové přátelské atmosféře. Ukončení návštěvy není na hostiteli, ale na hostu. Ten by měl odhadnout, kdy je čas odejít.

Zdroj: Ladislav Špaček, Nová velká kniha etikety Autor: Katka K.

TIP: Vaši rodinnou oslavu nebo posezení s přáteli, garden party připraví kompletně osobní profesionální kuchař neboli kuchař do domu. Nakoupí, navaří podle přání, naservíruje, uklidí po sobě kuchyni a odjíždí. Po domluvě přiveze veškerý inventář nebo předvede kulinářské show, kurz vaření u Vás.

Už jste objevili největší seznam osobních kuchařů a cateringových služeb – Kuchaři do domu.cz?

Reklamace v restauraci: Když vám naservírují blaf

Zlaté pravidlo: kdo chce reklamovat v restauraci, ať jedná na místě a hned, jak nedostatek zmerčí. Když talíř vymetete, nedomůžete se už ničeho. Snad s výjimkou dodatečného propuknutí otravy.

„Pokud bude host reklamovat poloprázdný talíř s tím, že jídlo bylo nepoživatelné, těžko bude jeho tvrzení věrohodné a reklamace kladně vyřízena,“ upozorňuje právník portálu Vaše nároky.cz Petr Novák.

Nechutná? Smůla

Když se nedohodnete jinak, mají být služby poskytnuté v restauraci střední jakosti. Jestli žádáte speciální vlastnost jídla nebo pití, je nutné se na tom s obsluhou domluvit předem. Pokud se vám na jídle nebo pití něco nezdá, budete muset vyložit co. Tvrdit jen, že vám prostě nechutná, je málo. Pro reklamaci příliš slabá munice.

Jestli se číšník vymlouvá, že není oprávněný reklamaci řešit, nechte si zavolat jiného kompetentního člověka – někdo takový přítomný být musí. A k dispozici musí být i vybavení k posouzení stížností: kupříkladu váha, odměrka nebo teploměr.

Budete mít zájem:  Pozor na padělky: Výrobce léku? Chatrč kdesi v Indii

Čekání na Godota

Problém číslo jedna: čekáte příliš dlouho. „Zákon dobu, během které je třeba objednané jídlo a pití přinést, nestanoví. Mělo by být dodáno v době přiměřené. Ta se zpravidla řídí složitostí objednávky.

Pokud vám obsluha předem řekne, za jak dlouho bude jídlo hotové, nebo když dobu pro přípravu najdete v jídelním lístku, zavazuje se restaurace dodat ho v této době. Když ji nedodrží, může host požadovat slevu nebo od smlouvy odstoupit,“ komentuje právník Petr Novák.

Odstoupení od smlouvy v tomhle případě znamená objednávku zrušit (a pakliže jste zaplatili předem, chtít peníze zpět).

Chtěl svíčkovou, dostal guláš

Vůbec největší rozpor s kupní smlouvou nastává, když dostanete úplně jiné jídlo nebo pití, než jste si objednali. „Jedná se o vadné plnění a host by měl ihned uplatnit reklamaci u obsluhy.

Může od smlouvy odstoupit nebo požadovat dodání původně objednaného jídla,“ upozorňuje právník portálu Vaše nároky.cz.

Jak ale dodává, pokud je na první pohled jasné, že vám přinesli něco jiného, je potřeba reklamovat hned, pokud nejdřív sníte půlku guláše, nestěžujte si pak, že to nebyla svíčková.

Jako psí čumák

Teplé jídlo má mít podle předpisů přinejmenším šedesát stupňů Celsia. Pokud se vám teplota nezdá, můžete požádat o přeměření – v restauraci vám to musí umožnit. Když je jídlo studenější, můžete ho reklamovat.

„Personál restaurace má právo napravit takto vzniklý rozpor se smlouvou ohřátím, nesmí přitom ale dojít k znehodnocení jídla.

Pokud by ohřátím došlo k znehodnocení, má host právo na dodání jídla nového,“ dodává Petr Novák.

Když kuchaři ujede ruka

Když vám jídlo přinesou přesolené nebo překořeněné, jde o změnu jakosti. „Když bude jídlo poživatelné a host ho bude chtít sníst, může žádat slevu. V opačném případě má nárok na odstoupení od smlouvy nebo dodání nového jídla.“

Sliby chyby

Neexistuje předpis, který by upravoval, z jakých surovin má být které jídlo připravené. Záleží, co se hostovi předem sdělí – ústně, písemně nebo třeba fotkou v jídelním lístku.

Jestli restaurace prohlašuje, že vaří pouze z čerstvé zeleniny, ale do pokrmu nasype mraženou, nebo slibuje domácí bramborový knedlík, ale uvaří ho z pytlíku, můžete žádat slevu, dodání nového jídla nebo od smlouvy odstoupit.

Sekt není šampaňské

Sekt není šampaňské. A Pepsi není Coca-cola. Když dostanete jiný druh nebo značku pití nebo potraviny, než si objednáte, jde opět o porušení smlouvy.

Můžete chtít přinést nové jídlo nebo pití, můžete chtít slevu nebo odstoupení od smlouvy.

„V případě úmyslu by takové jednání mohlo dokonce naplnit skutkovou podstatu trestného činu podvodu, respektive přestupku, pokud výše škody nepřesáhne pět tisíc korun,“ dodává Petr Novák.

Nemilé překvapení

Ještě problematičtější může být situace, kdy restaurace slíbí, že určitá surovina v jídle nebude, a přesto se v něm objeví. Člověku alergickému na ořechy, i jeden ořech zavaří. „Host může žádat dodání nového jídla nebo od smlouvy odstoupit. Kdyby mu požití suroviny způsobilo škodu na zdraví, připadá v úvahu i náhrada škody,“ je přesvědčený právník Novák.

Nepatřičné!

Když v jídle nebo pití narazíte na nepatřičnost, kupříkladu mouchu nebo vlas, měli byste se ozvat okamžitě. „Pokud host takovou věc najde hned po donesení jídla, bude nesporné, že původcem věci v jídle je personál restaurace, a bude moct žádat dodání nového jídla nebo odstoupit od smlouvy.

V případě, kdy už bude část jídla snězená, bude muset host prokázat, že se tam věc nedostala jeho přičiněním, což může být třeba v případě vlasu problém. Když sní valnou části jídla, je povinný za jídlo zaplatit, avšak může požadovat slevu.

V případě snězení celého jídla už nemůže uplatňovat žádné nároky,“ varuje právník portálu Vaše nároky.cz.

Na krev

Když si předem ujednáte jistou jakost jídla a restaurace dohodu poruší, například výslovně žádáte krvavý steak, ale dostanete propečený, máte právo žádat dodání jiného jídla v původně dohodnuté jakosti.  Další možností je sleva nebo úplné odstoupení od smlouvy – došlo totiž k jejímu porušení.

Podmírák

Co se týče objemu nápoje nebo hmotnosti pokrmu, předpisy neurčují, kolik má určitého nápoje či jídla být, dokonce ani neuvádějí žádnou toleranci. Objem a váha by měly odpovídat údajům v nápojovém a jídelním lístku.

V případě piva se samozřejmě míra kontroluje až po opadnutí pěny. „Pokud je pod mírou, můžete žádat slevu nebo doplnění nápoje. V případě, že doplnění nepřichází v úvahu, tak dodání nového. Restaurace přitom musí být povinně vybavena nástroji, které umožní hostovi na požádání změřit objem nápoje,“ pokračuje právník. Totéž v bledě modrém platí pro váhu pokrmů – podmírák může být i řízek.

Zahrnuto v ceně

Když si restaurace automaticky a bez ptaní naúčtuje spropitné, poplatek za hudbu nebo třeba za sezení na zahrádce, ozvěte se – nejste povinní ho platit.

„Jiná situace nastává, když je host o tomto faktu předem informován, třeba v jídelním lístku nebo ústně při vstupu do restaurace.

Výše poplatku musí být každopádně sjednána na konkrétní částku a srozumitelně vysvětlená,“ upřesňuje Petr Novák.

Číšník sprosťák

Všechno v restauraci reklamovat nemůžete. Neuspějete například, když narazíte na nepříjemného, sprostého, arogantního nebo drzého číšníka. Žádný předpis neurčuje, jak se má personál restaurace chovat. Jestli se vám přístup nezamlouvá, nezbývá než zvednout kotvy a dát restaurantu s nevycválanou obsluhou vale.

Jestli budete s kvalitou pokrmu servírovaného v restauraci obzvlášť nespokojení, můžete podat podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci. Přímá linka zde.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector