Hledáte biopotraviny v řetězcích?

Podle poslední zprávy o trhu s biopotravinami, kterou zpracovává Ústav zemědělské ekonomiky a informací (ÚZEI) vždy v prvním čtvrtletí nového roku, se ukazuje, že se jim v tuzemsku začíná dařit.

Z Ministerstva zemědělství ČR (MZe ČR) také zaznívá, že zemědělství musí přejít od kvantity ke kvalitě a spotřebitelé stále častěji nahlížejí na své nákupní mise optikou udržitelnosti a smysluplnosti.

Blýská se biopotravinám na lepší časy?

Jak dopadl rok 2018, se dozvíme až letos v dubnu. Informace z trhu ale dávají tušit, že to bude opět rok dobrý. Jen za rok 2017 utratili podle zprávy ÚZEI čeští spotřebitelé za biopotraviny 3,33 mld. korun a od roku 2008 vzrostla jejich domácí spotřeba skoro o třetinu (30,5 %).

Tržby se přiblížily ke dvěma miliardám

Hledáte biopotraviny v řetězcích?Změna životního stylu, vyšší zájem o složení potravin, vnímání biopotravin jako těch s vyšší kvalitou – to jsou faktory, které podle společnosti Nielsen ovlivňují rostoucí oblibu biopotravin. Tržby za ně se v posledním roce (9/18–8/19) podle maloobchodního auditu této firmy přiblížily k hranici dvou miliard (1,8 mld. Kč). Audit zahrnuje maloobchodní prodejny s potravinami a smíšeným zbožím a také drogerie (bez Makra). „V porovnání s předchozím obdobím došlo k výraznému nárůstu, téměř o pětinu, přesně o 19,3 procenta,“ upozorňuje konzultantka společnosti Lucia Dargajová. Celkově podle ní platí, že biosegment roste rychleji než celý koš potravinářských kategorií (bez fresh potravin a tvrdého alkoholu), ačkoli stále z celkového obratu potravinářského košíku představuje jen 1,04 %.

Pokud se podíváme blíže na nejvýznamnější biosegmenty za poslední rok, nepřekvapí, že je to především dětská hotová výživa s ročními tržbami na úrovni 255 milionů korun. „Druhou kategorií je čerstvé mléko, které generuje zhruba o polovinu nižší tržby,“ říká Lucia Dargajová.

Bio kuchyňské oleje pak představují 107 milionů korun.

Na základě podílu biosegmentu na obratu celé kategorie (s obratem za bio vyšším než 40 milionů korun) jsou nejvýznamnější kategorií trvanlivá rostlinná mléka (33 %), dvojkou je dětská suchá strava (32 %) a trojkou pak dětská hotová výživa (22 %).

Zájem je součástí změny myšlení

Podle Martina Hutaře, spolumajitele obchodní společnosti Pro-Bio, jež patří k největším výrobcům biopotravin v tuzemsku, stojí za rostoucím zájmem a zlepšením odbytu biopotravin celkově alarmující stav životního prostředí: „Problémy se včelami, hmyzem, úbytek ptáků, kontaminace vod pesticidy, sucho, eroze půdy a zamoření plasty, to všechno si lidé začínají uvědomovat a reagují. Ta reakce jde odspodu. Ukázala to i odezva laické veřejnosti na použití rodenticidů na hraboše během loňského léta. Ministr zemědělství si jako potravinář uvědomuje, že zákazník je pro potravináře i zemědělce velmi důležitý. Věřím, že podpora přijde od zákazníků a obchodníci ji vyslyší.“ Chválí také aktivity některých řetězců, které otevřeně podporují bioprodukci a rozjíždějí projekty na podporu lokálních biozemědělců, jak to třeba loni udělala společnost Albert Česká republika. „Podle mě je to logický vývoj a reakce na kvalitu. Lidé již více vnímají souvislosti a uvědomují si, že nejde jenom o kvalitu zdraví, ale že zbytečná je také doprava potravin přes půl planety a produkce zbytečných obalů,“ míní Martin Hutař.

Za biopotravinami míří zákazník do řetězců

Nejvíce biopotravin Češi nakoupili v roce 2017 v maloobchodních řetězcích, kde za ně utratili 1,4 mld. korun (40,5 %), druhé místo si v prodeji biopotravin drží drogerie (583 mil. korun, což představuje 17,5% tržní podíl) a třetí příčka patří e-shopům, které s částkou 469 mil. korun představují podíl 14,1 %.

„Farmáři, kteří prodávají v podstatě ze dvora, mají bezproblémový odbyt a jejich zákazníci také akceptují vyšší cenu za biopotraviny. Zákazník v supermarketu je ale jiný, očekává nižší cenu.

Tady musí spolupracovat všichni, celý sektor, stát i obchodníci, a využívat marketing a klasické nástroje pro reklamu,“ vysvětluje Martin Hutař.

Malé kamenné obchody jsou na tom podle něj lépe, ovšem konkurovat supermarketům není jednoduché: „Určitě jsou ale schopni si najít cestu, jak dělat obchod jinak a mít věrné zákazníky díky osobnímu přístupu, přímému kontaktu, času, který jim věnují, i osvětě, kterou jim poskytují.“

Hledáte biopotraviny v řetězcích?Podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin je ale stále zanedbatelný, v roce 2017 činil 1,17 % a průměrná roční útrata vzrostla na 314 korun na obyvatele. Zájem ovšem určitě viditelně roste. „Je to vidět i na kampaních supermarketů, které biopotravinám věnují stále větší pozornost a rozšiřují sortiment,“ říká tiskový mluvčí MZe ČR Vojtěch Bílý. Zájem samozřejmě evidují také hlavně na „počátku“ – rok od roku stoupají registrace nových výrobců potravin v ekologickém režimu. Na začátku roku (2. 1.) bylo v registru evidováno 5817 ekologických subjektů, z toho výrobců biopotravin je 822, zatímco ke konci roku 2011 jich bylo jen 450. Jen od června roku 2019 přibylo v systému 21 nových výrobců.

Biopotraviny z dovozu tvořily v roce 2017 téměř polovinu (46 %) maloobchodního obratu, po zahrnutí objemu dovozu prostřednictvím distributorů a subjektů, kde je výrobce současně distributorem potravin, je podíl biopotravin z dovozu dokonce 57%. A podle Vojtěcha Bílého velmi podobná čísla očekává zemědělský resort i za rok 2018 a 2019.

Budete mít zájem:  Nízká hladina žaludeční kyseliny (hypochlorhydrie) – jak zvýšit (zlepšit) její hladinu?

Retaileři rozšiřují sortiment i podporu produkce

„Češi se více zajímají o to, co jedí a jaký to má vliv na jejich zdraví a přírodu kolem,“ říká Petr Pavlík, viceprezident komerčního, marketingového a merchandisingového oddělení společnosti Albert Česká republika.

Tento retailer se rozhodl pro intenzivnější spolupráci s lokálními biododavateli a aktivně chce podpořit i ty producenty, kteří se na přeměnu z konvenčního na ekologické zemědělství chystají.

Pro začátek chtějí pomoci farmám na zhruba sto hektarech půdy a dodavatele podpoří garancí odběru jejich produkce po dobu nutnou ke změně, což je v závislosti na pěstovaných plodinách otázkou dvou až tří let.

Albert má zájem o celou řadu biopotravin, po kterých eviduje vyšší poptávku. Podle manažerky nákupu sortimentu ovoce a zeleniny Slavomíry Havlínové je to třeba bioovoce, kde meziročně vzrostl objem prodeje o stovky procent.

Biosortiment ale rozšiřují i diskonty. Například Penny Market postupně rozšiřuje nabídku a nabízí ji už v každé ze svých 380 prodejen. Jde hlavně o sortiment mléčných výrobků, pečiva, ale také džusů, těstovin, cukrovinek, vína i kávy.

„Mezi nejoblíbenější patří především Bio jogurty Hollandia, Selský a mix, tvaroh s jogurtem Matylda, eidam Matylda nebo také Bio máslo Milko,“ konkretizuje vedoucí nákupu Marek Doležal. Zájem je rovněž o ovesné vločky, čaje, zeleninové bujony, ale i kečup a nechybí ani dětská výživa.

Meziroční srovnání zatím Penny Market odhadnout nemůže. Tiskový mluvčí Tomáš Kubík to vysvětluje tím, že kompletní sortiment v biokvalitě je v regálech obchodů poměrně krátkou dobu. „Z hlediska obratu je to stále relativně malá kategorie, ale výrazně narůstá,“ dodává.

Zákazníkům na prodejní ploše pomáhá ke snadné orientaci v sortimentu také umístění biopotravin ve zvláštním regále.

Na speciální vystavení bioproduktů sází i společnost Tesco Stores ČR, která moduly umísťuje v oddělení čerstvých a trvanlivých potravin pod značkou Tesco Bio a Tesco Organic, přičemž více než třetina produktů Tesco Organic pochází od českých dodavatelů a pěstitelů.

Jen za letní období roku 2019 vzrostl prodej biopotravin a výrobků této značky v průměru o třetinu. Privátní značka tvořila v nákupním košíku téměř polovinu z celkového prodeje bioproduktů. Mezi nejoblíbenější patří Tesco Organic slané tyčinky, preclíky a celozrnné špagety.

Podle manažerky pro vývoj nových produktů zdravé výživy Andrey Votýpkové tomu přispívá i fakt, že potraviny jsou cenově dostupné. A to je v nabídce supermarketů rozhodující.

Chce to větší osvětu

Hledáte biopotraviny v řetězcích?Největší konkurenci biopotravinám představují podle odborníků konvenční produkty nesoucí značení farmářské, natural, zdravé, přírodní a podobně. „Nepoučený zákazník to velmi jednoduše zamění s bioprodukty, neví, jak to odlišit,“ vysvětluje tuzemský nešvar Martin Hutař. Přitom právě biopotraviny považuje za potraviny budoucnosti: „Ekologické zemědělství ve spojení s politickými a hospodářskými opatřeními jsou jedinou cestou do budoucna.“

Podobně to vidí také Tomáš Zídek, odborník na ekologické zemědělství a jednatel společnosti Biozelenina Olešná, který společně s firmou EY připravil studii o ekologickém zemědělství pro řetězec Albert: „Ekologické hospodaření přináší zvýšení biodiverzity do krajiny, vyšší podíl přirozených biotopů, o polovinu více volně žijících organismů a například také zpěvného ptactva. Představuje samozřejmě rovněž benefity pro lidské zdraví.“ A to je cesta, kterou by si zákazníci měli uvědomit.

Jenže i když poptávka roste a v nákupním košíku končí bioprodukty častěji než dřív, informovanost o benefitech ekologického zemědělství, způsobech produkce a systému značení a také kontroly nejsou dostatečné.

„Lidé ten proces neznají, nevědí, že se zemědělec musí přihlásit k systému dobrovolně, zaplatit si státem pověřenou kontrolu a pustit kontrolora do všech procesů ve firmě. Pokud udělá nějakou chybu nebo dokonce podvod, přijde o dotace a čelí trestnímu oznámení. Neznám jiný zákon a systém, který zemědělci a potravináři takto dodržují,“ dokládá Martin Hutař.

Značka bio je tak podle něj díky přísné kontrole jasnou zárukou ekologického chování zemědělců a přesně tak by to měli vnímat i obchodníci a zákazníci. MZe ČR a Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) chystají pro větší osvětu pokračování loňské propagační kampaně, která vzdělává spotřebitele o správném rozpoznávání biopotravin a znalosti správného označení.

„Půjde v ní ale také o environmentální přínosy ekologické produkce jako celku. Kampaň by měla být spuštěna začátkem roku 2020,“ přibližuje plány Vojtěch Bílý.

Na místě je i podpora odbytu

Podle Martina Hutaře dává kromě podpory zemědělců ve formě dotací smysl podpořit také odbyt: „Třeba ve Vídni mají státní organizace povinnost vařit z určité části z bioproduktů. Umím si představit podobný scénář i u nás.

Vaří školky, školy, nemocnice, porodnice… Kde jinde by se mělo začít vařit zdravě a plnohodnotně než právě tady?“ I jeho společnost úzce spolupracuje s pekaři a restauracemi, ale je to běh na dlouhou trať. Také pekaři a kuchaři si totiž musí zvyknout na to, že biosuroviny mají trochu jiná specifika než ty konvenční. „Musí pochopit, že plodiny z polí bez chemie se chovají trochu jinak.

Budete mít zájem:  Aneurysma Hrudní Aorty Léčba?

Například při výrobě kvasu v pekařství jsou biomouky velmi živé, silné, v biologických pekařských procesech jim nebrání žádná rezidua,“ vysvětluje Martin Hutař.

Podpora odbytu podle něj pomůže zlepšovat ekonomiku biofarem a tím i snižování cen bioprodukce. Pro řadu spotřebitelů je totiž cena stále zásadním faktorem. Z výzkumu společnosti Median z 1. a 2.

kvartálu roku 2019 vyplývá, že 53,1 % respondentů není ochotno platit za biopotraviny víc, jen necelá pětina (18,3 %) je přesvědčena, že to má smysl.

Příležitostně ale bioprodukci dávají zákazníci zelenou, třeba bioovoce a biozeleninu si v posledním roce koupila třetina (32,5 %) respondentů, přednost bio mléčným výrobkům dalo 31,8 % dotázaných. Biomaso si příležitostně koupila čtvrtina (25,5 %) dotázaných a čtvrtina respondentů si příležitostně nakoupí i jiné bioprodukty.

Názory odborníků:

„Obchodníci i zákazníci mohou biopotravinám věřit.“

Hledáte biopotraviny v řetězcích?Je strašně důležité, aby obchodníci i zákazníci pochopili, že logo Bio, ať už je to zebra nebo lístek, jsou značky, kterým lze věřit, aniž by se člověk musel stát odborníkem na potraviny a zákony s nimi souvisejícími. Měli by vědět, že biopotraviny rovná se žádné zbytky zemědělské chemie ani nesmyslná éčka, a že má tedy jejich podpora smysl.

Martin Hutař, spolumajitel, Pro-Bio

 „Biopotraviny rostou rychleji.“

Hledáte biopotraviny v řetězcích?Celkově platí, že biosegment roste rychleji než celý koš potravinářských kategorií, bez fresh potravin a tvrdého alkoholu. Ale tvoří jen 1,04 procenta z celkového obratu potravinářského koše. Navíc se jeho podíl zvýšil hlavně v posledním roce.

Lucia Dargajová, client consultant, Nielsen

Data:

  • 5,7 mld. Kč
  • byl celkový obrat s biopotravinami uskutečněný českými subjekty v roce 2017 (včetně exportu).
  • 1,17 %
  • je podíl biopotravin na celkovém trhu s potravinami (60 % těchto potravin je z dovozu).
  • Zdroj: Ústav zemědělské ekonomiky a informací a Ministerstvo zemědělství ČR

Jitka Hemolová, [email protected]

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 1/2020.

Globus

Praha, 06. září 2016 – Řetězec Globus rozšiřuje sortiment biopotravin a posiluje spolupráci s českými výrobci. „Reagujeme na rostoucí poptávku zákazníků, která se každým rokem zvyšuje v průměru o 20 procent.

Lidé v roce 2015 nakoupili biopotraviny za více než 150 milionů korun, což bylo ještě o 25 procent více než v předchozím roce. I letos nám dosavadní vývoj ukazuje, že tento trend bude pokračovat. Největší zájem mají zákazníci o čerstvé mléko, jogurty, tvarohové výrobky a vejce,“ shrnuje mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Uvedené zboží se objevuje i na předních příčkách prodejnosti na celém tuzemském trhu, jak ukazuje zjištění agentur sledujících spotřební chování*.

Lidé chodí do Globusu pro kreativní biopotraviny

„Trend biopotravin sílí a v poslední době jej obohacují i tak zvané kreativní biopotraviny, které jsou nadstavbou různých výrobků v kvalitě bio.

Mezi příklady patří přepuštěné máslo Ghí, které vzniká odstraňováním vody a laktózy a dalších přísad.

Tím se vylepší původní vlastnosti biomásla, získá například vyšší trvanlivost a je i odolnější proti přepalování,“ přibližuje mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Zákazníci řetězce se podle jejích slov stále více zajímají také o autentičnost výrobků. „Sledují například, zda čokoládový výrobek neobsahuje nějakou náhražkovou ingredienci, zda je výrobek z jejich země či regionu. Lidé u nás hledají přidanou hodnotu, chtějí výrobku věřit a biopotraviny produkované podle velmi přísných kritérií umí jejich potřeby naplnit.“

Globus podporuje certifikované bio farmáře, je jich však málo 

Globus má v sortimentu certifikovaných biopotravin přes 500 položek. Nehledě na to, že na pultech je k dostání řada produktů ekologického zemědělství ve stejné kvalitě jako bio, pouze tak nejsou označeny. Zhruba polovina produkce je z Česka.

„Naší vizí je množství certifikovaných biopotravin neustále rozšiřovat, a to ve prospěch tuzemských výrobků oproti dováženým, chceme mít zkrátka u každého výrobku českou variantu. V tuzemsku je mnoho skvělých farmářů a pěstitelů, kteří produkují potraviny v biokvalitě, ale chybí jim odpovídající certifikace, kterou my vyžadujeme.

Věřím ale, že certifikovaných českých producentů biopotravin bude s dalšími roky přibývat a s tím i počet jejich výrobků na našich pultech,“ uzavírá mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

TOTAL SALES VALUE 2015(MIL CZK) Podíl na celkovékategorii
JOGURTY 92,5 1,7 %
MLÉKO ČERSTVÉ 84,3 7,9 %
TVAROHOVÉ DEZERTY SLADKÉ 56,5 5,9 %
MLÉKO TRVANLIVÉ 47,0 1,3 %
OLEJE KUCHYŇSKÉ 42,0 2,0 %
TĚSTOVINY 30,6 2,2 %
JOGURTOVÉ NÁPOJE 26,7 5,1 %
PUFOVANÉ CHLEBÍČKY 26,2 9,7 %
MOUKA 22,4 2,8 %
DŽUSY JEDNOLITROVÉ 21,4 1,2 %

*zdroj: Nielsen

2014 2015
PUFOVANÉ CHLEBÍČKY 8,3 % 9,7 %
MLÉKO ČERSTVÉ 7,9 % 7,9 %
PATÉ A PAŠTIKY SOJOVÉ 7,9 % 6,9 %
LUŠTĚNINY 4,8 % 6,1 %
TVAROHOVE DEZERTY SLADKE 6,1 % 5,9 %
JOGURTOVÉ NÁPOJE 1,3 % 5,1 %
MOUKA 2,5 % 2,8 %
TĚSTOVINY 1,8 % 2,2 %

*zdroj: Nielsen

tz_globus_biopotraviny_final.doc (75 kB)

Albert hledá nové české BIO dodavatele | Lovime.bio

Společnost Albert aktivně podporuje ekologické zemědělství. Zástupci řetězce dnes společně s českými dodavateli představili široké portfolio bioproduktů. 

V prodejnách Albert již zákazníci najdou téměř 600 bio položek a maloobchodník nyní intenzivně hledá další partnery pro rozšíření nabídky. Modelový nákup ukázal, že bio již neznamená pouze balené potraviny nebo speciality, ale plnou šíři sortimentu, který naplní běžný rodinný nákupní košík.

Budete mít zájem:  Léky Na Rozpouštění Hlenu?

Pečivo, mléko, máslo, vejce, ovoce a zelenina, ale také maso a další čerstvé i trvanlivé produkty lze v obchodech Albert pořídit v bio kvalitě. „Češi se začali více zajímat o to, co nakupují a jedí, a jaký to má vliv na jejich zdraví i přírodu kolem nich.

Zájem o biopotraviny roste, my bychom chtěli přispět společně s dodavateli potravin ke zvýšené nabídce bio produktů a jejich dostupnosti. Hledáme proto nové dodavatele a pracujeme na zintenzivnění spolupráce s těmi stávajícími.

Zároveň jsme vyjádřili záměr přeměnit 100 ha konvenčních zemědělských ploch na ekologické hospodaření,“ řekl Petr Pavlík, viceprezident komerčního, marketingového a merchandisingového oddělení společnosti Albert.

Přeměna z konvenčního na ekologické zemědělství ale vyžaduje čas dvou až tří let.

Teoretické předpoklady pro tento přechod vysvětlil na základě výsledků studie, kterou si nechal Albert zpracovat u společnosti EY, Tomáš Zídek.

Spoluautor studie, odborník na ekologické zemědělství a jednatel Biozeleniny Olešná v jižních Čechách představil závěry týkající se výhod bio pro člověka i pro krajinu.

„Ekologické hospodaření přináší zvýšení biodiverzity do krajiny, vyšší podíl přirozených biotopů, o polovinu více volně žijících organismů a například také zpěvného ptactva. Představuje samozřejmě rovněž benefity pro lidské zdraví.

A právě obchodní řetězec Albert vnímáme jako důležitého a strategického partnera, díky kterému se bioprodukty dostávají k běžným zákazníkům po celé republice,“ vypočítavá výhody ekologického hospodaření farmář a odborník Tomáš Zídek.

Možnosti dotační politiky a podpory bioproducentů pak na setkání s novináři objasnil zástupce Ministerstva zemědělství Martin Charvát, vedoucí Oddělení ekologického zemědělství.

Sto hektarů půdy pro bioprodukci
Albert bere podporu bioprodukce vážně. Na tiskové konferenci obchodník oznámil, že společně se stávajícími i novými dodavateli chce v horizontu několika let přeměnit 100 ha obhospodařované půdy na ekologické zemědělství.

Dodavatele navíc podpoří garancí odběru jejich produkce po dobu nutnou ke změně.

„Dalším rozšiřováním nabídky i komunikačními a marketingovými aktivitami chceme přispět k většímu zpřístupnění bio potravin českým spotřebitelům,“ upřesnil Petr Pavlík a dodal: „Věříme, že spoluprací s farmáři a výrobci, přispějeme k dobrému jménu českého ekologického zemědělství.“

Zdroj: Albert
Pátek, 20. září 2019

Vím, co jím, aneb původ potravin

Jíst kvalitněji (pro nás), udržitelněji (pro planetu) a omezit konzumaci živočišných potravin jen na ty, které pocházejí ze etických chovů (pro zvířata) není pouze trend dnešní doby, je to naprostá nezbytnost.

Vyznat se ale na trhu v různých typech označení potravin je těžké a mnohdy matoucí, a proto vám chceme poradit, kde sehnat a jak poznat potraviny, kterými podpoříte změnu nutnou pro lepší budoucnost!

Označování potravin

Označení potravin jako FARMÁŘSKÉ, ČERSTVÉ Z FARMY, PŘÍRODNÍ a podobně, často doplněné idylickým obrázkem pasoucích se zvířat, neříká nic o způsobu chovu zvířat ani kvalitě jejich života a může být zavádějící.

Dlouhodobě usilujeme o zavedení povinného značení všech živočišných potravin podle způsobu chovu, jako je tomu u vajec. Než se podaří tento záměr prosadit, musíme se na trhu orientovat pouze na základě platných certifikačních systému a důvěryhodných informací o původu jednotlivých výrobků.

BIO – PRODUKT EKOLOGICKÉHO ZEMĚDĚLSTVÍ

  • Jediným platným a dobře fungujícím certifikačním systémem v ČR, který zaručuje vysoký potenciál pro životní pohodu zvířat,  je značka BIO – produkt ekologického zemědělství.
  • Za označením BIO stojí přísný a důsledný kontrolní a certifikační systém, takže pokud je něco označeno jako BIO, mohou se spotřebitelé spolehnout na to, že podmínky ekologického zemědělství byly dodrženy.
  • Každý si může sám ověřit, že daný produkt je skutečně právem označen BIO a to v Registru ekologických podnikatelů na webu Ministerstva zemědělství ČR.
  • Každý ekologický zemědělec, výrobce biopotravin, obchodník, dovozce, vývozce a další, kteří jsou součástí produkčního a distribučního řetězce biopotravin a bioproduktů, musí být zaregistrováni na Ministerstvu zemědělství a musejí podléhat kontrolnímu systému.

Jedinou výjimku tvoří maloobchodní prodejci, kteří prodávají již zabalené biopotraviny přímo konečnému spotřebiteli, pokud s produkcí žádným způsobem nemanipulují. Všichni ekologičtí podnikatelé jsou povinně kontrolováni minimálně jedenkrát za rok. Za neplnění povinností daných platnou legislativou jsou sankcionováni.

Kde nakupovat?

Biopotraviny jsou již běžně dostupné ve všech typech obchodů. Doporučujeme vyhledávat hlavně biopotraviny pocházející z českých ekologických chovů. Podpoříte tak české ekologické zemědělsví a vyhnete se vyšší ekologické stopě bioproduktů v důsledku delší přepravy. 

Přehledná mapa obchodů s biopotravinami je k dispozici na Kde-lovime.bio: Mapa českých biopotravin.

Další možností pro nákup biopotravin a potravin ze šetrnějších chovů  jsou farmářské trhy. Pokud nejde o certifikované biopotraviny, doporučujeme ověřit původ potravin seznámením se s podmínkami v chovu, z něhož chceme produkt získat.

Orientovat se ve světě farmářských trhů, výrobků přímo z farem a regionálních potravin může pomoci portál Najdisisvehofarmare.cz.

Biopotraviny a potraviny ze šetrných chovů můžete přímo nakoupit na Scuk.cz – Nejen jídlo spojuje nebo na Freshbedýnky. Nicméně opět doporučujeme ověřit si, v jakých podmínkách zvířata na dané farmě žijí a jaké se jim dostává péče.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector