Češky snídají častěji než Slovenky

Češky snídají častěji než Slovenky Češky snídají častěji než Slovenky

  • Češky snídají častěji než Slovenky Český Krumlov, součást Seznamu UNESCO
  • Češky snídají častěji než Slovenky
  • Češky snídají častěji než Slovenky
  • Češky snídají častěji než Slovenky
  • Češky snídají častěji než Slovenky
  • Češky snídají častěji než Slovenky
  • Češky snídají častěji než Slovenky
  • Češky snídají častěji než Slovenky
  • Terasa s výhledem na Český Krumlov
  • Český Krumlov, součást Seznamu UNESCO
  • Český Krumlov, součást Seznamu UNESCO
  • Český Krumlov, součást Seznamu UNESCO
  • Český Krumlov, součást Seznamu UNESCO
  • Půvabný Český Krumlov
  • Snídaně formou bufetu
  • 5 minut chůze od centra
  • Úschovna kol
  • Parkování a WiFi zdarma

V tichém prostředí vilové čtvrti v jednom z našich nejkrásnějších měst, v Českém Krumlově, najdete útulný Penzion Hornička ***. Vydejte se za klidnou dovolenou v nádherném UNESCO prostředí právě sem! Do samotného historického centra Českého Krumlova to budete mít 5 minut chůze.

Objevte všechny jeho krásy jako například hlavní náměstí, Zámek Český Krumlov či Synagogu, anebo se zajeďte zrelaxovat na Přehradu Lipno (19 km) či do přilehlého aquaparku Aquaworld Lipno (31 km).

Hned kousek se pak nachází i ski areál Lipno, ale pokud si chcete parádně zalyžovat a nevadí vám si zajet cca 50 km, využijte i dalších šumavských lyžařských středisek.

Ubytováni budete v jednom z moderně zařízených pokojů, v němž najdete kromě nábytku LCD televizi, WiFi připojení, pracovní stůl s židlí, vlastní koupelnu se sprchovým koutem a fénem. V pokojích je i možnost přistýlky.

Snídaně formou bufetu dostanete ve společenské místnosti. Za hezkého počasí si ji můžete vychutnat i na terase. Kávu a čaj budete mít k dispozici po celou dobu pobytu.

Najdete zde mimo jiné i společenskou místnost, uzamykatelnou úschovnu kol a za poplatek nabízí i možnost odvozu od autobusového nebo vlakového nádraží k penzionu a zpět.

Pokračováním prohlížení těchto stránek dáváte souhlas se zpracováním cookies v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů. OK

Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko

Češky snídají častěji než Slovenky

Harrachov

Wellness hotel SVORNOST

od 695 KčLůžko se snídaní v 1/2

Češky snídají častěji než Slovenky

Velký Meder

Hotel THERMAL VARGA

od 1 240 KčLůžko se snídaní v 1/2

Češky snídají častěji než Slovenky

Dětenice

Středověký Hotel DĚTENICE

od 1 095 KčLůžko se snídaní v 1/2…

Češky snídají častěji než Slovenky

Benecko

Chata NA ŠPICI

od 690 KčLůžko s polopenzí v 1/4

Češky snídají častěji než Slovenky

Špindlerův Mlýn

Penzion BORŮVKA

od 200 KčPřistýlka se snídaní, dítě do…

Češky snídají častěji než Slovenky

Špindlerův Mlýn

Interhotel MONTANA

od 690 KčOsoba se snídaní ve…

Češky snídají častěji než Slovenky

Špindlerův Mlýn

Wellness Hotel ASTRA

od 875 KčOsoba s polopenzí ve…

Češky snídají častěji než Slovenky

Špindlerův Mlýn

Hotel ŠPINDLEROVA BOUDA

od 850 KčOsoba se snídaní ve…

Češky snídají častěji než Slovenky

Janské Lázně

Hotel ASTORIA

od 550 KčLůžko s polopenzí v 1/2…

Češky snídají častěji než Slovenky

Špindlerův Mlýn

Hotel OLYMPIE

od 950 KčOsoba se snídaní ve…

Harrachov

Hotel PYTLOUN

od 730 KčLůžko se snídaní v 1/2…

Harrachov

OREA Resort SKLÁŘ

od 890 KčLůžko se snídaní v 1/2 DeLuxe,…

Bešeňová

Hotel BEŠEŇOVÁ

od 1 400 KčLůžko se snídaní v 1/2…

Benecko

Apartmány BENECKO

od 1 950 KčApartmán 2 bez stravy (2+2…

Špindlerův Mlýn

Pension Happy Superior

od 900 KčLůžko se snídaní v 1/2

Špindlerův Mlýn

Horský pension ALENKA

od 700 KčOsoba se snídaní ve…

Harrachov

Sport hotel POMI

od 490 KčLůžko se snídaní

Špindlerův Mlýn

Hotel DIANA

od 640 KčLůžko se snídaní

Harrachov

Apartmány ALICE

od 400 KčLůžko bez stravy v AP

Jak snídají Češi? Nejčastěji sami a dají si pečivo s uzeninou | Zboží a Prodej – zprávy z retailu

Zprávy 0 Češky snídají častěji než Slovenky

Bezmála 70 % Čechů snídá pravidelně, nejčastěji mezi sedmou a osmou hodinou ranní. 40 % si dá pečivo s uzeninou, nejčastěji to doplní čajem nebo kávou. Většina lidí snídá doma o samotě, více než 80 % Čechů se pak snaží alespoň občas snídat zdravě, jak vyplývá z aktuálního průzkumu, který pro řetězce Tesco a Žabka realizovala společnost Ipsos.

Dnešní hektická doba se promítá i do našich stravovacích návyků. Jídlo často vnímáme jako něco, co nás zdržuje od pracovních povinností. Přesto 69 % českých spotřebitelů uvádí, že snídá pravidelně, 24 % pak přiznává, že snídá, ale nepravidelně a 7 % dokonce nikdy nesnídá.

Naše první jídlo dne bychom si podle doporučení nutričních specialistů měli dát nejpozději hodinu po probuzení a samotná snídaně by měla tvořit až čtvrtinu celkového denního energetického příjmu. Podle dat z průzkumu téměř třetina Čechů (31 %) posnídá mezi 7:00 a 8:00. 23 % to stihne již o hodinu dříve, 20 % pak snídá mezi 8:00 a 9:00 a 16 % zvládá posnídat mezi 5:00 a 6:00.

Češky snídají častěji než SlovenkySnídaně o samotě a doma

Jídlo sice spojuje, jak se říká, ale v případě snídaně Čechů to neplatí. 65 % z nich totiž snídá o samotě, 25 % s rodinou a 10 % si nechává snídani až do práce, kde snídají se svými kolegy. Nejčastěji snídají Češi v pohodlí domova – 72 %, v práci pak posnídá necelá třetina – 27 %. „Rodiče často svým dětem snídani nachystají, ale sami už ji s nimi neposnídají.

Což je velká škoda, snídaně nám dává možnost sejít se svou rodinou či partnerem a posilovat tak vzájemné vztahy. Správně zvolená a konzumovaná v klidu, tedy ne za chůze a ve spěchu, má navíc pro naše zdraví nesmírný přínos.

Pokud už ráno nesnídáte z jakéhokoliv důvodu, nezapomínejte, určitě před kávou, se alespoň napít obyčejné vody a doplnit tak tekutiny,“ radí nutriční expertka Zuzana Pavelková Šafářová.

Vítězí pečivo suzeninou a čaj

Častá představa mnoha Čechů o chlebu s máslem a marmeládou jako typické ranní snídani není podle průzkumu zas tak vzdálená od reality.

40 % Čechů totiž nejčastěji posnídá pečivo a uzeninu, 25 % si dá sladké pečivo, 24 % zdravou verzi v podobě müsli, marmeládu s pečivem pak zvolí pětina (20 %) Čechů, ovoce si ke snídani dává 19 % lidí a velmi oblíbená a experty na výživu i doporučovaná míchaná vajíčka pak volí jako začátek dne 16 % Čechů. Více jak 80 % Čechů pak má snahu jíst alespoň občas zdravou verzi snídaně. Oblibu sladkých snídaní u Čechů potvrzuje i obchodní síť prodej Žabka, které Češi hojně vyhledávají právě pro rychlý nákup snídaně či svačiny. „Nejprodávanější kombinací snídaňových meníček je latte či espresso s croissantem. Ze sladkého pečiva se pak nejvíce prodává donut s čokoládovou polevou, čokoládový závitek a rozinkový šnek,“ říká Radim Lunda, generální manažer sítě Žabka.

Pro snídani do hypermarketu

Nejčastější místem, kam míří většina Čechů pro svou snídani, jsou velké hypermarkety, snídani si tam pořizuje 61 % z nich. Necelá třetina (31 %) si pak snídani zakoupí v menším obchodě. A pro naprostou většinu zákazníků, konkrétně 90 %, je stávající nabídka snídaňového sortimentu dostatečná.

V posledních letech se právě tento sortiment výrazně rozšířil.

„Zaměřili jsme se především na sortiment zdravých snídaní, ať už se jedná o 100procentní džusy, smoothie, jogurty nebo müsli, ale díky široké nabídce naší pekárny si na své přijdou i vyznavači klasických snídaní,“ dodává Jana Suchá, trading manažerka společnosti Tesco.

Nejčastěji Češi snídají namazané pečivo

Češky snídají častěji než Slovenky

Většina Čechů je zvyklá pravidelně snídat. Ve všední dny se na stole nejčastěji ocitá namazané pečivo či jogurty a cereálie, o víkendu, kdy je na ranní jídlo více času, si spotřebitelé nezřídka dopřávají něco teplého.

Z dat společnosti Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 3. a 4. kvartál 2018) je patrné, že téměř polovina dotázaných (45 %) snídá ve všední den hodně a 42 % alespoň málo. O víkendu ubývá těch, co deklarují malou snídani (37 %), zatímco hojnou snídani si dopřává nadpoloviční většina (52 %).

Je logické, že nejčastěji se o víkendech snídá doma. Tuto variantu uvádí 93 % respondentů, kteří ráno snídají.

Ve všední den doma snídá jen 76 % respondentů, protože 17 % se jich nají cestou do práce nebo do školy. Přímo v zaměstnání nebo ve škole ranní jídlo konzumují 4 % dotázaných.

Na snídani nesmí chybět káva, čaj nebo mléko, které na ni patří zhruba stejně ve všední dny jako o víkendu (66 % resp. 64 %).

Rozdíl je ovšem v tom, co Češi v tyto dny na snídani jedí. Zatímco během pracovního týdne ponejvíce konzumují slané pečivo namazané máslem (34 %), jogurty (27 %), slané pečivo namazané margarínem či rostlinným tukem, které je případně obložené (24 %), sladké pečivo (24 %) a ovoce a zeleninu (23 %), o víkendu je tomu jinak.

V sobotu a v neděli se sice na talířích ocitá oblíbené slané pečivo namazané máslem, které je případně obložené (33 %) a sladké pečivo (28 %), ale výrazně roste počet těch, kteří jako snídani uvádějí ohřáté párky nebo vajíčka (30 %), protože ve všední dny si na nich pochutnává jen 14 % dotázaných. Ve všední dny jako by Češi více dbali na zdravý životní styl, protože se relativně hojně konzumují také cereálie, kdežto o víkendu se mnohem častěji snídají také palačinky a lívance.

Budete mít zájem:  FOTOGALERIE: Nebezpečné kosmetické výrobky

Mladí hledají alternativy

V oblasti snídaní panuje v Česku dlouhodobý trend. Chléb nebo rohlík namazaný máslem a na něm položený plátek šunky nebo sýra je možné považovat za českou klasiku, kterou snídá už několik generací.

„Lze však vysledovat, že čím dál více lidí dbá, aby součástí snídaně byla také čerstvá zelenina nebo ovoce.

Zvyšuje se také kvalita pečiva a příklon spotřebitelů k pečivu celozrnnému s vyšším obsahem vlákniny,“ říká Jan Teplý, ředitel obchodu, nákupu a marketingu společnosti Madeta.

„Zejména mladí lidé dnes hledají zdravější alternativy a často ke snídani konzumují například müsli se šlehaným podmáslím,“ přidává se Jan Vlk, Sales and Marketing Manager ve společnosti Interlacto.

Právě ta pro strávníky jako alternativu k jogurtům letos na trh uvedla Šlehané podmáslí v balení o objemu 330 ml a jen s 1 % tuku. Firma Madeta rozšířila bezlaktózovou řadu o Lahůdku zahradní jahody, k níž v průběhu června přibude bezlaktózový polotučný tvaroh.

Trh nově obohatilo také rodinné 380gramové balení vanilkového Lipánka.

Produkty bez laktózy nabízí také společnost Hollandia, která rozšířila sortiment o Bílé bezlaktózové jogurty již před třemi lety, a loni na podzim k nim přibyly dvě nejoblíbenější příchutě, jahoda a borůvka.

Máslo z ořechů

Zejména několik posledních let spotřebitelé řeší v souvislosti s nutriční hodnotou obsah tuku ve výrobcích, nicméně se také učí rozlišovat mezi škodlivými a zdravými tuky, ke kterým se řadí zejména ty rostlinné.

Na tyto spotřebitele již od svého vzniku míří firma Nutspread, která pro ně vyrábí ořechová másla.

Letos pro ně přichystala novinku Nutspread Křupavé a slané v kombinaci pistáciový krém s kešu, kousky křupavých mandlí a špetkou mořské soli.

„Ideální je zařadit tento krém právě již k snídani na doplnění zdravých tuků a minerálů, zejména železa a hořčíku. Na rozdíl od jiných značek, naše máslo neobsahuje žádný cukr, umělá sladidla, přidané oleje nebo lepek a díky své neutrální chuti se hodí jak do sladkých kaší, tak například na pečivo jako náhrada klasického másla,“ popisuje jednatelka firmy Táňa Lišková.

Podle ní jsou především mladí lidé velmi ovlivněni reklamou, sociálními sítěmi a influencery. „Překvapivě hodně mladých v posledních letech snídá ovesnou kaši, přitom přibližně deset let zpátky se jednalo o oldschoolové jídlo našich babiček. Obohacují si je však právě o různé funkční a trendy potraviny,“ dodává Táňa Lišková.

Pečivo vylepšuje receptury

I když je v posledních letech spotřebitel nakloněn zejména zdravějším snídaním, obecně stále platí, že je spíše konzervativní a rád posnídá klasické pečivo, jako je rohlík či chléb. Pro ty, kteří preferují zdraví, je určena řada výrobků Fit den z pekárny Penam.

Skládá se z osmi celozrnných chlebů, které se vyznačují vyšším obsahem vlákniny, bílkovin, minerálů a vitamínů.

Letos k nim přibyla novinka Sporty pečivo ve tvaru rohlíku (s výhonky ze špaldy, prosa, jetele lučního a z tolice vojtěšky) a Večerní banketky, které je však navzdory názvu možné také snídat a svačit.

„Navíc je to pečivo, které se, díky sníženému obsahu sacharidů a zvýšenému obsahu bílkovin, může i večeřet, aniž by se spotřebitel musel strachovat o kila navíc. Jsou také ideální pro letní zdravější grilování,“ popisuje Karel Hanzelka, tiskový mluvčí společnosti Agrofert, kam Penam patří.

Nejnovější novinkou pekárny jsou snídaňové Toustís, které je například v Anglii možné v obchodech najít pod názvem English muffin. „Zákazníci ovšem také rádi snídají sladké varianty pečiva, které jim dodají energii a zvednou náladu.

Velké oblibě se těší toustové chleby, které jsou praktické právě na snídaně i svačiny,“ dodává Karel Hanzelka.

Složení spotřebitele zajímá

Na zdravé suroviny se zaměřila také společnost Mondelez Europe – odštěpný závod Česká republika, která v posledních letech pod značkou BeBe Dobré ráno na trh uvedla dvě řady založené na vysokém obsahu celozrnných cereálií a sušeném ovoci, oříškách či čokoládě.

„Češi si na rozdíl o jiných národů rezervují na snídani velmi málo času. Kategorie snídaňových sušenek je také proto u nás ve srovnání se zahraničím velmi úspěšná.

My jakožto producent máme radost, že se nám daří edukace spotřebitelů, kteří stále častěji snídají sušenky společně s jogurtem a ovocem,“ konstatuje Gabriela Bechynská, Corporate & Government Affairs Manager CZ/SK & Hungary této společnosti.

Ruku v ruce se snahou žít zdravěji se Češi v oblasti potravin zajímají o to, co jedí, a zajímá je, z čeho je jejich potravina vyrobena.

„Naši spotřebitelé chtějí stále více opravdu vidět v produktu jeho konkrétní složky, například oříšky, či kousky ovoce.

My se zároveň snažíme o snížení množství negativně vnímaných složek, jako je sůl, cukry či množství nasycených mastných kyselin,“ konstatuje Gabriela Bechynská.

„Dnešní spotřebitel je daleko více informován a neustále edukován, a to ať už díky různým pořadům o vaření, spotřebitelským testům, či foodblogerům na sociálních sítích.

Tomu se pak musí přizpůsobit i nabídka, ať už formou novinek, či úpravou receptur,“ přidává se Michal Tkadlec, marketingový manažer společnosti MP Krásno. Novinka – Vysočina Kája, proto byla nedávno uvedena na trh se sníženým obsahem tuku a soli.

Nejen na snídani je určena druhá novinka – Šunka dušená v páře, která neobsahuje lepek, zato má 94 % obsah masa.

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 06.2019…

Martin a Ondřej Havelnovi: Kolaři jsou děti slunce

Martin Havlena a jeho bratr Ondřej spojili asijskou pracovitost s českých duchem a za posledních deset let zaplavili tuzemské cesty svými koly značky Author. Dnes ovládají více než třetinu trhu a jsou na špičce mezi domácími značkami.Češky snídají častěji než Slovenky

„To, že jsme lepší a větší než ostatní, není v tom, že já a brácha jsme chytřejší než majitelé jiných značek, ale že máme kvalitnější tým lidí. A jako první jsme si vybudovali silné vztahy na Tchaj-wanu,“ říká čtyřicetiletý Havlena. Právě ve východní Asii totiž vznikají od A po Z kola značky Author.

Z Motokovu do sedla

Cesta obou bratrů do sedla cyklofirmy vedla poměrně přímočaře, i když ani jeden z nich se o kola nezajímal a hráli spíše kopanou. Martin Havlena i o čtyři roky mladší Ondřej vystudovali vysokou školu ekonomickou. Martin pak nastoupil do tehdejšího podniku zahraničního obchodu Motokov, oddělení kol.

„Byla to piplačka, ale bavilo mě to. Dovážel jsem kola z Ukrajiny a Polska,“ říká.

Hned po roce 1989 začal uvažovat, co by mohl dělat sám. O rok později založil firmu Universe Agency, která se zpočátku zabývala obchodem se vším možným. Další rok do ní nalákal jako společníka i bratra Ondřeje.

V roce 1992 Havlena čtyřikrát vyrazil do východní Asie, která se mu stala osudem i v osobním životě.

Objel Tchaj-wan, Čínu, Japonsko i Thajsko a naskočil do sedla kola, které ho dovezlo až na výsluní cyklistického byznysu v Česku.

„Pochopil jsem, že středem cyklosvěta je Asie, ani ne tak cenami, na Tchaj-wanu jsou drazí jako u nás, ale kvalitou,“ říká Havlena. Už na začátku 90. let přesunuly výrobu do východní Asie všechny přední světové firmy. Značka Author vznikla v roce 1993 a hned první rok má v Česku prvních 35 tisíc zákazníků.

Budete mít zájem:  Duševní Zdraví Pražských Bezdomovců?

„Chtěli jsme nějakou značku, aby začínala písmenem A a na seznamech firem byla první. A pak aby měla latinský základ. Takže jsme zvolili Author,“ popisuje Havlena.

První várka kol se rychle prodala a bratři tak získali kapitál na rozjezd. Konkurence nebyla velká a zaspala dobu. Tradiční domácí výrobci kol jako Eska, Liberta, Velamos či Favorit se potýkali s problémy. O rok později Author zachytil vlnu zájmu o horská kola. Postupně nabídku rozšiřovali o silniční kola, dětská a minulý rok například o typ „špinavá ulice“.

„To je pro děcka, která nechtějí jezdit, ale jen blbnout na ulici,“ vysvětluje Havlena.

Author – drahý i levný

Koupit si kolo od Authora nemusí být právě levná záležitost, firma se soustřeďuje hlavně na střední a vyšší vrstvy. Průměrná cena jejich bicyklů je 12 až 13 tisíc. A nejdražší model Introvert byl letos za téměř 76 tisíc korun.

„Většinou to jsou cykloblázni, co je kupují. Prodali jsme jich asi sto,“ říká Havlena. Snaží se ale získat i část trhu s nižšími příjmy, a tak vytvořili značku Madison. Pod ní prodá ročně 35 tisíc kol.

Samotné prodejny si zájem o Authory pochvalují, ačkoli někdy s výhradami.

„Dříve jsme prodávali i kola jiných značek, ale žádná se nám neprodávala tak dobře jako kola Author,“ říká Václav Novák z prodejny Cykloprag. Jan Dittrich, spolumajitel obchodu Smichoffbike, už tolik nadšený není.

„Není to taková bomba, co se týče geometrie kola, osazení,“ říká s cyklistickým zápalem. Připouští však také velký zájem.

„Mají největší reklamu, vykukuje na vás z každého časopisu nebo mapy. Takže zákazníci jsou schopni otočit se na podpatku, když model, který chtějí, nemáme.“ Příští rok by však bratrům Havlenům mohla podle prodejců trochu šlapat na paty nová česká firma Apache.

„Jeden jejich týpek vyhrál mistrovství Evropy, takže se zviditelnili,“ míní Dittrich. Havlena si z konkurence moc hlavu nedělá.

„Kolaři jsou děti slunce, máme rádi sluníčko a pohodu. A to, že je na trhu nějaká konkurence, neznamená, že budeme panikařit. Konkurence může být podnětná,“ říká. Podle něj v „cyklařině“ není taková řevnivost jako jinde.

Já dělám vizi, brácha ekonomiku

Co si Martin Havlena nemůže vynachválit, je spolupráce s bratrem. „To, že děláme s bráchou, to mě těší nejvíce,“ říká. Ondřej má na starosti chod firmy po ekonomické stránce a koordinuje také expandující obchod s díly, doplňky a oblečením.

„Já jsem takový kecal,“ říká napůl s nadsázkou o své roli starší Martin. Dojednává výrobu v Asii, dělá technické specifikace, stará se o design kol a vymýšlí jim i jména. „Všechna jména, která kolům dáváme, musí mít význam, lidé si je musí s něčím spojit.

Sector, Vision, Modus, Egoist, Introvert. Každé kolo je mé dítě,“ říká.

Čtyřikrát ročně proto také jezdí do Asie, aby nové potomky sledoval ve vývinu. Nejdříve se dohodne s výrobcem rámů, pak s výrobci vidlic a dalších součástek a se vším míří do montážní dílny.

„Tam kola smontují, zabalí do kartonu a my už k nim v Česku jen přibalíme návod,“ popisuje. Zaměstnanců v Česku je tím pádem jen 55: na marketing, výzkum a obchody. O spolupráci s Tchajwanci mluví Havlena jen v superlativech.

V jeho líčení jsou nesmírně pracovití a když je potřeba, dělají ochotně o sobotách o nedělích. Jakmile je nějaký problém, okamžitě telefonují, e-mailují, nic se neřeší křikem, všechno diskusí. A hlavní je i velká kapacita tamních továren.

V Česku by nebylo možné vyrobit v krátké době třeba 50 tisíc kol.

„Když to přeženu, do Hongkongu jezdím častěji než třeba do Brna. Mám tam už svoji kancelář, svůj pokoj v hotelu i své místo, kam chodím snídat. Jezdím tam tak čtyřikrát do roka vždy na 14 dní až tři týdny. Je to, jako když jedete na chalupu,“ popisuje. Navíc v Asii může nasávat inspiraci od šéfů dalších firem, které určují trendy na trhu.

Východní Asie je jeho láskou i z jiného pohledu. Jeho manželka pochází z Thajska a z jeho slov je cítit vliv tamní filozofie. „Cíl je cesta, hlavní je užít si to teď,“ uzavírá.

Wolt v Česku naplno rozjel rozvoz snídaní a nabírá masivní investici. Na další růst má téměř půl miliardy eur

Rozvoz jídel už v Česku pár let funguje, ale až minulý rok ukázal, jak užitečným se může stát i pro občany, kteří by si předtím jídlo dovážet nenechali.

Z tohoto trendu stále těží i Wolt, který v době pandemie v Česku zvýšil počet restaurací, z nichž rozváží, naplno rozjel snídaně a nově nabírá masivní investici ve výši 440 milionů eur (11,5 miliardy korun), díky níž chce více podpořit i rozvoz potravin a maloobchodního zboží.

Když jsme o Woltu psali naposled, měli jsme před sebou rovnou jeho šéfa pro český trh, Jana Foreta, se kterým jsme řešili pozici tohoto původem finského startupu v dobách zavřených restaurací, což je stav, který panuje i nadále. Foret objasňoval důvod, proč místo snížení provizí, které jsou trnem v oku mnoha podniků, snižovali ceny za rozvoz jídel, a zmínil také expanzi do Ostravy a Olomouce.

Právě tato města z východní části republiky loni v říjnu doplnila Prahu a Brno, kde Wolt působí od roku 2018, respektive 2019. Díky nim pak rozvozová služba dokázala navýšit počet podporovaných restaurací na zhruba 1 200, přičemž dnes se počet pohybuje už okolo 1 500, což je nárůst o zhruba tři stovky podniků za necelé dva měsíce, jak pro CzechCrunch potvrdili zástupci Woltu.

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

Foto: Wolt

Wolt mimo jiné rozšiřuje i svou nabídku. Už nerozváží jen „klasická“ jídla (obědy a večeře), ale čím dál více – stejně jako konkurenční Dáme jídlo – proniká i do snídaní. Přes loňský listopad snídaně zkušebně rozvážel pouze v Praze, teď už je ale i v Brně, Ostravě a Olomouci, odkud si je lidé mohou objednávat od osmi ráno z nižších stovek restaurací.

„Díky Woltu se tak mohou restaurace dostat k dalším zákazníkům a prodávat více i v době pokračujících vládních omezení. Zákazníci zase mohou ušetřit čas v nejrušnější části dne a vychutnat si vydatnou snídani, ať už pracují z domova nebo z kanceláře. I kvůli nabídce snídaní jsme zároveň snížili minimální cenu objednávek na 140 korun,“ dodává Jan Foret.

Rozvoz potravin a obří investice

Vedle palačinek, croissantů, omelet, čerstvé kávy a nejrůznějších snídaňových menu se Wolt soustředí i na rozvoz potravin a maloobchodního zboží, například hraček. Takzvaný Wolt Market sice funguje zatím jen v Praze, kde je možné si objednat třeba sýry, zeleninu nebo pečivo z Delmartu, ale přemýšlí se také nad rozšířením do Brna a na slovenském trhu do Bratislavy.

I na tuto vizi má posloužit masivní investice, kterou Wolt nyní nabral. Konkrétně jde o 440 milionů eur, respektive zhruba 11,5 miliardy korun, které finská přepravní platforma získala v rámci posledního investičního kola vedeného fondem Iconiq Growth. Připojili se i fondy jako Tiger Global, DST, KKR, Prosus, EQT Growth a Coatue včetně stávajících investorů.

„Díky této investici dokážeme uvažovat v dlouhodobém horizontu a posilovat naši pozici na jednotlivých trzích, spolu s rozšiřováním naší nabídky i mimo oblast restaurací,“ komentuje generální ředitel a spoluzakladatel Woltu Miki Kuusi novou investici, se kterou už startup v celkovém součtu získal 707 milionů eur (18,5 miliardy korun).

Sladká snídaňová nabídka z pekařství Cinnabon, odkud Wolt rozváží

Foto: Cinnabon

Nově nabrané stovky milionů eur navíc symbolicky završují vcelku turbulentní jízdu Woltu napříč globálním trhem v roce 2020, během kterého se platformě podařilo podle předběžných výsledků ztrojnásobit tržby na 285 milionů eur (7,4 miliardy korun), přičemž ztráta se vyšplhala na 38 milionů eur (992 milionů korun). Čísla za působení na českém trhu Wolt odmítá komentovat.

S ohledem na pandemickou dobu lze očekávat, že nové restaurace budou přibývat. Zda se ale Wolt vydá i do dalších tuzemských měst, prozatím nechce firma prozrazovat. Největším konkurentem je na českém trhu služba Dáme jídlo, která působí ve více lokalitách.

Do loňského května byla ve hře i platforma Uber Eats, ta ovšem v rámci úsporných opatření po pandemii opustila několik trhů včetně Česka. V dubnu naopak zavítal do Prahy estonský Bolt Food, který začínal se stovkou restaurací a spustil své služby v reakci na výpadek poptávky po přepravě lidí. Nyní rozváží i ze Žabky.

Budete mít zájem:  Covid Kdy Se Projevi Priznaky?

7 chytrých triků a tipů, jak využít pečicí troubu na maximum

V receptech téměř vždy najdete pokyn, že máte plech strčit do předehřáté trouby. To ovšem trvá celkem dlouhou dobu.

Pokud spěcháte nebo jste prostě zapomněli zapnout troubu včas, můžete předehřívání citelně zkrátit tak, že zapnete troubu na nejvyšší teplotu s funkcí grilu na 3–5 minut, čímž se teplota v troubě rychle zvýší.

Poté nastavte troubu na teplotu a funkci, kterou potřebujete. Bude to trvat jen zlomek času, než dosáhnete požadované teplot oproti klasickému rozehřívání.

2. Dejte chlebu druhou šanci

Pokud máte v chlebníku starší pečivo, máte možnost ho buď nakrájet a udělat z něj krutony nebo chlebové chipsy.

Ale pořád z něj můžete jednoduchým trikem udělat výborný chléb, který vám zachrání snídani nebo večeři.

Bochník chleba nebo bagetu krátce namočte pod tekoucí studenou vodou a dejte do trouby vyhřáté na 180 °C na 5 minut. Budete překvapeni, jak se třeba tvrdá bageta promění v nadýchaný kousek pečiva.

Chlebové krutony jsou skvělé do jídel i na mlsání

3. Skvělé křupání

Starší kváskový chléb nebo bagetu snadno proměníte ve výtečné krutony do polévek či salátů nebo z něj připravte chlebové chipsy, které jsou skvělé k tataráku i k různým pomazánkám. Chleba nakrájejte na 1–1,5cm kostičky nebo tenké 0,5cm plátky (šikovnější jsou půlkrajíce).

Plech vyložte pečicím papírem, nakapejte na něj trochu olivového oleje a na něj rozprostřete krutony nebo chipsy v jedné vrstvě. Zakapejte i svrchu olivovým olejem, osolte a dochuťte oblíbeným kořením, skvělý je třeba granulovaný nebo sušený medvědí česnek.

Vložte do trouby vyhřáté na 180 °C asi na 7–10 minut, aby byly krutony i chipsy dozlatova.

4. Zkaramelizujte cibuli na plechu

Zkaramelizovaná cibule je báječná pochutina, která dokáže spoustu jídel pozvednout na vyšší level.

Je perfektní pod maso nebo do šťouchaných brambor, hodí se do různých dipů i pomazánek, zkrátka mít v lednici připravenou skleničku téhle dobroty, se určitě hodí.

Její příprava je ale velmi zdlouhavá a málokomu se chce stát u sporáku a míchat cibuli třeba hodinu, aby výsledek odpovídal očekávání. Práci si ale můžete výrazně ulehčit přípravou v troubě.

Na plech vyložený pečicím papírem rozprostřete 4 velké cibule, oloupané a nakrájené na silnější plátky. Osolte, opepřete a promíchejte s 5 lžícemi olivového oleje. Toto základní ochucení můžete ještě vylepšit, lze přidat pár nasekaných stroužků česneku, snítky tymiánu nebo několik lžic třtinového cukru, který pomůže cibuli lépe zkaramelizovat.

Vše na plechu lehce promíchejte, poté plech překryjte alobalem a dejte do trouby vyhřáté na 190 °C na 50 minut. Během pečení obsah plechu dvakrát promíchejte. Pokud ještě po hodině nebude cibule dostatečně zkaramelizovaná podle vašich představ, můžete zapnout funkci gril na pár minut, ale cibuli u toho pečlivě hlídejte, abyste ji nakonec nespálili.

Karamelizovaná cibule je naprosto dokonalá chuťovka

5. Upravte teplotu při použití horkovzduchu

Všechny moderní trouby už disponují funkcí horkovzduch (většinou mají označení kolečko ve čtverečku). Při této funkci horký vzduch v troubě rovnoměrně cirkuluje, díky tomu lze péct více plechů najednou a je jedno, v které části trouby máte plechy rozložené.

Skvělé je to třeba při pečení cukroví nebo hranolků. Je ale třeba počítat s tím, že při zapnutí funkce horkovzduch se v troubě tvoří vyšší teplota.

To znamená, že pokud je v receptu doporučená teplota 180 °C pro klasické pečení, při použití horkovzduchu bude stačit teplota o 10 °C méně, tedy nastavte 170 °C.

6. Neotvírejte troubu víc, než je nutné

Tahle rada se zdá být zbytečná, ale přesto: Neotvírejte troubu během pečení! Pokaždé když ji otevřete, teplota v troubě klesne cca o 10 °C. Pokud to tedy není nutné, například když podléváte maso nebo promícháváte krutony, raději omezte zbytečné nakukování 🙂 Od toho jsou prosklená dvířka.

Zbytečně troubu neotvírejte

7. Proměňte troubu v osvěžovač vzduchu

Chystá se k vám důležitá návštěva? Přivítejte ji tím, že celý byt či dům provoníte svěží vůní během pár minut.

Nemusíte se pouštět do pečení sušenek, což mimochodem také skvěle funguje, ale ne vždy je na to chuť a čas… Mnohem snadnější a rychlejší je trik s použitím esenciálních olejů či extraktů. Asi nejvhodnější je citron nebo vanilka.

Jednoduše dejte lžičku esenciálního oleje nebo extraktu do malé misky vhodné do trouby a dejte ji na 20 minut do předehřáté trouby na 150 °C. Vaše hosty přivítá nebeská vůně, která se line z lůna vaší kuchyně…
 

DSL.sk: Slovenská aplikace ZostanZdravy posílá data státu a obsahuje chybu

Slovenská mobilní aplikace ZostanZdravy, kterou slovenský stát sdílí a doporučuje jako oficiální nástroj pro boj s koronavirem způsobujícím onemocnění COVID-19, odesílá kontakty na centrální servery a obsahuje chybu, která znehodnocuje sbíraná data. Píše to slovenský technologický portál Dsl.sk, který aplikaci analyzoval.

Hlavním účelem aplikace, kterou pro stát vyvinuli dobrovolníci, je pomoci vyhledávat předchozí kontakty podchycených nakažených. Dosahuje toho tak, že se přes aktivní Bluetooth snaží identifikovat další uživatele v okolí.

Aplikace přes Bluetooth LE opakovaně vysílá pseudonymizovaný identifikátor profilu uživatele.

Pomocí neustálého přijímání těchto identifikátorů od jiných zařízení vyhodnocuje kontakty s dalšími uživateli, které jsou delší než stanovený limit (5 minut).

Pokud následně dojde k pozitivnímu testu některého z uživatelů na nový koronavirus, aplikace poskytne takto nasbírané kontakty infikovaného z posledních dní.

Aplikace toho dosahuje tak, že automaticky odesílá na servery státu všechny identifikované kontakty všech uživatelů aplikace, které přesáhnou daný stanovený limit. Posílaná data tvoří ID profilu uživatele a jeho kontaktů, přesný čas a délka setkání.

ID profilu je přitom unikátní identifikátor přidělovaný státem při registraci aplikace na obsluhujících serverech. Z principu tak hrozí relativně snadná deanonymizace dat, neboť do procesu nevstupuje žádný mechanismus, který by jí mohl zabránit.

Na to, že všechna data odesílá, navíc aplikace uživatele výslovně neupozorňuje, píše DSL.sk

„Tyto informace za pomoci dalších informací umožňují identifikovat minimálně část jednotlivých uživatelů a následně i jejich kontakty. Daný způsob fungování je navíc zcela nepřiměřený svému účelu, kterého by šlo dosáhnout i bez takovéhoto potenciálního zásahu do soukromí,“ píše server. 

Jako příklad lepšího řešení uvádí mimo jiné českou eRoušku, která ukládá kontakty jen do telefonu a uživatel je musí v případě, že se nakazí, sám aktivně odeslat hygienikům. Přechod na tento princip tvůrci aplikace podle DSL.sk zvažují.

Aplikace má podle DSL.sk navíc i jiný problém. Jedná se čistě o programátorskou chybu, která se navíc nalézá jen ve verzi pro Android.

Aplikace podle serveru vysílá identifikátor v podobě čtyř bajtů ve vysílané zprávě.

Android verze aplikace ale identifikátor z těchto bajtů počítá chybným způsobem, takže podle odhadu asi u poloviny profilů vypočte špatné číslo profilu. Chyba má být zřejmě v nejnovější verzi aplikace opravena.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector