Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Kouřové, kořeněné a hluboce uspokojující, toto vydatné jídlo z jedné nádoby je adaptací červených fazolí a rýže na tábor.

Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Tradičně se červené fazole a rýže podávaly v pondělí pomocí zbytků z komplikovanější nedělní večeře. Ale ze svého skromného původu jako čisticího jídla vyrostlo samo o sobě do milované tradice.

Dnes na celém jihu uvidíte restaurace, které prodávají své speciality z červených fazolí a rýže. Ale jakmile se naučíte, jak si to vyrobit sami, můžete si každý den v týdnu pochutnat na červených fazolích a rýži!

Zjistili jsme, že toto jídlo je přirozeně vhodné pro kempování v chladném počasí. Celé jídlo je připraveno v jediném hrnci, což nejen usnadňuje čištění, ale také umožňuje, aby se příchutě stavěly na sobě. Každý krok dodává směsi další úžasnou chuť, což vede ke složitému a uspokojivému jídlu mnohem většímu než součet jeho částí.

Tento recept rozhodně není autentickým znázorněním Red Beans & Rice, ale považujeme ho za skvělou verzi pro přípravu na autokempu!

Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Proč to milujeme

  • Vytváří vrstvu po vrstvě chuti v jednom hrnci
  • Lze snadno převést na vegetariánskou / veganskou (viz níže!)
  • Velmi úsporné jídlo, které dokáže nasytit spoustu lidí

Pokud tedy hledáte kouřové, kořeněné a vydatné jídlo, které vás udrží v teple, vyzkoušejte toto červené fazole a rýžové jídlo! Myslíme si, že si tohle opravdu užijete.

Potřebné vybavení

Velký hrnec s těsným víkem: Raději použijeme náš 10 ”4 litr Podat holandskou troubu proto litina udržuje teplo. Těžké litinové víko také dělá opravdu pěkné těsnění pro vaření rýže v páře.

Sítko : Pokud to dokážete, VYSOKE doporučujeme propláchnout rýži a fazole. Jídlo bude fungovat dobře, pokud nejste schopni (žádná tekoucí voda, omezená voda), ale kvalita rýže a fazolí se výrazně zvýší opláchnutím škrobu z rýže a kapaliny z fazolí.

Kovová nebo dřevěná stěrka : Upečením zeleniny a klobásy vytvoříte na dně hrnce hluboký, svůdný fond. Až nastane čas připravit rýži, zvednete ji tím, že ji odglazujete tekutinou a seškrábnete špachtlí. Chcete robustní stěrku, abyste ji mohli opravdu rozbít a uvolnit veškerou chuť.

Chcete sehnat nový rychlostní stupeň, aniž byste rozbili bank? Uložit 15% na váš první nákup v Backcountry pomocí kódu ' chytrý turista ' ! (Platí výjimky. )

Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Poznámky k přísadám

Fazole: V receptu požadujeme konzervované fazole, protože jsou vhodné pro kempování. Tradiční červené fazole a rýže používají pravé červené fazole, které jsou odlišným druhem fazole než ledviny. Bohužel jsme je nikdy neviděli prodávat jako konzervované fazole. Pokud si sami děláte fazole doma, můžete použít ekvivalentní množství pravých červených fazolí.

Směs koření: Červené fazole a rýže jsou technicky kreolské pokrmy, ale zjistíme, že toto jídlo funguje dobře také s kořením Cajun. Pokud máte zájem, zde je a skvělý článek o rozdílu mezi kreolskou a cajunskou kuchyní! Pokud si chcete namísto nákupu předem připravené směsi vyrobit vlastní směs koření, tento recept je skvělé místo pro začátek.

Další změny přísad: Jednou z pozoruhodných ingrediencí, které v naší táborové verzi Red Beans and Rice chybí, je ham ham. Tradičně se k nedělní večeři přidával šunkový hůl s pondělními červenými fazolemi a rýží. Toto jsme pro jednoduchost vynechali, ale pokud to chcete přidat, udělejte to! Stačí ji rozsekat a přidat k klobásě.

Jak si vyrobit červené fazole a rýži

Začněte zahřátím trochu oleje na dně vaší holandské trouby na mírném ohni. Pokud používáte klobásu Andouille, nakrájejte je na kousky o velikosti kousnutí a restujte je, dokud na každé straně lehce nezhnědnou.

  • Celé jídlo je víc než součet jeho částí
  • Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Jakmile klobása začne trochu sbírat barvu, přidejte Nejsvětější Trojici (nakrájenou zelenou papriku, cibuli a celer). Občas to promíchejte, dokud cibule a paprika nezměknou a nezískají trochu barvy.

Dále přichází koření. Přidejte nakrájený česnek, kořenící směs cajun, uzenou papriku, bobkový list a sůl. [Poznámka: Red Beans & Rice je technicky kreolské jídlo, ne Cajun, ale Cajunské směsi koření jsme viděli pouze v obchodech s potravinami] Zaklepejte je kolem v hrnci, dokud nebude zakrytá veškerá klobása a zelenina a koření nezačne vonět.

  • Celé jídlo je víc než součet jeho částí
  • Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Nyní je čas přidat fazole (pokud možno opláchnuté) a rýži (pokud možno opláchnuté). Nakonec přidejte vodu. Jakmile voda narazí na horký hrnec, začne syčet a pářit. Nyní je čas vzít si kovovou špachtli a pevně seškrábnout dno hrnce, aby se uvolnily všechny chutné hnědé kousky, které se mohly na dně přilepit. Tato vrstva má čistou chuť a přidává jídlu hodně hloubky.

Poté hrnec zakryjte pokličkou a snižte teplotu na nízkou teplotu. Pokud nemáte těsně přiléhající víčko nebo pokud má víko v sobě spoustu otvorů pro namáhání, zvažte přeložení látkového ubrousku kolem víka, aby došlo k těsnějšímu utěsnění. Umět zachytit páru uvnitř hrnec je rozhodující pro přípravu dobré rýže.

jídlo Archív

To, jak Slováci přistupují k nákupu potravin, bude v jisté míře sedět i na Čechy. Pojďme se tedy v dnešní infografice podívat na to, jak daleko to do obchodů mají nebo jak často tam musí chodit.

  • 53 % Slováků nakupuje pro celou rodinu
  • 47 % si nechává při nákupech radit od členů rodiny
  • 34 % nejde do obchodu, který je vzdálený více než 2 kilometry
  • 20 euro – to je běžná částka, kterou Slováci v prodejnách nechají
  • 39 % nakupuje 3–4 týdně
  • Nejdůležitější kritéria jsou pro Slováky jsou čerstvost, chuť, kvalita, výhodná cena, čistota a pořádek na prodejně, široká nabídka a přehlednost při výběru potravin

Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Zdroj: medan.sk

Někteří mají již hotovo, někdo si zkouškové protahuje, jak jen to jde. V dnešní infografice od zdravopostudentsky.sk se podíváme na to, co dodat mozku, aby fungoval co nejlépe a vy měli zkoušky hotové na první dobrou a mohli si užívat měsíc volna do začátku dalšího semestru třeba někde v zahraničí.

Co vašemu mozku rozhodně nedodá šťávu:

  • sladké limonády
  • fast food
  • pouze káva
  • přeslazené potraviny
  • alkohol
  • uzeniny
  • různé polotovary

Věděli jste, že za to, na co máte chuť, může jedna z vašich hemisfér? Lidé s dominantní pravou hemisférou spíše dají na vůni, tvar, barvy apod., zatímco lidé s převládající levou hemisférou mozku hledají na zadním obalu kalorie, živiny, obsah jednotlivých složek… Takže co svému mozku dopřát (nejen) o zkouškovém?

  • ryby
  • česnek
  • cereálie
  • ginkgo bilobu
  • avokádo, borůvky, banány
  • horkou čokoládu
  • zelenou zeleninu
  • vejce

Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Zdroj: zdravopostudentsky.sk

Lednice je záhadným místem, odkud se občas něco ztratí („Já bych přísahala, že ta půlka dortu tu ještě před minutou byla!“) a občas se zde něco rozmnoží – většinou jde o nadmíru přátelské a hladové plísně. Jaký je ale ekosystém tohoto místa? V jakém patře žijí jaké organismy a jak lednici uspořádat, abyste nemuseli při každém vaření zdlouhavě hledat ingredience?

Jednotlivé přihrádky, poličky a zásuvky, které v lednici najdeme, mají svoji logiku.

Jednak nám umožní přehledně ukládat potraviny dle toho, do jaké skupiny (mléčné výrobky, maso, zelenina…) patří, stojí ale také za správnou cirkulací vzduchu.

Uskladnění potravin má navíc přímý vliv na jejich trvanlivost – a to je obzvlášť v letním parnu ošemetná otázka. Podívejte se tedy na dnešní infografiku a ukliďte i ve své ledničce!

Budete mít zájem:  Framykoin mast – příbalový leták

Celé jídlo je víc než součet jeho částí

Zdroj – Spořílek.cz

Mysleli jste si, že svému tělu alespoň trochu ulehčíte, pokud si místo klasické Coly dáte tu s menším obsahem cukru? Není tomu tak! Dietní Cola vyvolává v lidském organismu stejné reakce jako neodlehčená verze tohoto hojně konzumovaného nápoje.

Už během prvních deseti minut od konzumace stihne Cola udělat pěknou paseku v našich ústech – ničí zuby a výrazně ovlivňuje chuťové pohárky. Dále pití dietní Coly způsobuje ukládání tuků v těle a zvyšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu, vysokého krevního tlaku a onemocnění srdce.

Díky kombinaci vysoké dávky kofeinu a umělého sladidla (aspartamu) může vznikat lehká závislost podobná závislosti na kokainu – pravidelná konzumace neblaze ovlivňuje mozkové neuroreceptory.

Plechovka dietní Coly nemá žádnou výživovou hodnotu, navíc tělo působením látek obsažených v tomto nápoji přichází o minerály a vodu – dochází k dehydrataci organismu.

  • Dnešní infografika přináší popis toho, s čím vším se naše tělo musí vyrovnat během první hodiny po vypití plechovky této „dietní“ dobroty.
  • Celé jídlo je víc než součet jeho částí
  • Zdroj: fitplan.cz

U našich slovenských sousedů se „podívali na zoubek“ kuřeti… Tedy spíš tomu, jestli se vyplatí koupit si v obchodě celé kuře, nebo raději jen nějakou část jeho těla.

Také už jste se někdy zamýšleli nad tím, jestli je výhodnější nákup stehýnek nebo čtvrtek? Kolik je v té které části kostí a kolik masa? Dnešní infografika nám pomůže trochu se v tomhle kuřecím problému zorientovat.

Výsledek výpočtu se dozvíme hned v první části infografiky – koupí celého kuřete ušetříte 1, 59 Euro, což je cca 44 Kč. Celé kuře je tedy o 29 % levnější, než součet peněz, které bychom zaplatili za jeho jednotlivé části, což znamená, že každé 4. kuře máte zdarma!

A co takhle malý experiment? Co se stane, koupíme-li jen kuřecí prsa s hmotností celého kuřete? Vyjdou nám ještě zajímavější čísla: celé kuře je levnější dokonce o 41 % a ušetříme 2,7 Euro, tedy cca 74 Kč!

Tak dobře, přesvědčili jsme se o tom, že koupit celé kuře je výhodnější. Co ale s tím vším masem? Využít jej můžeme opravdu všechno. Z kůží a trupu lze vykouzlit výbornou polévku, s křidýlky šup na gril a o stehnech a prsou netřeba hovořit – výborných receptů jistě zná každý spoustu.

Ještě vám to nestačí? Pak tu máme 3 pádné důvody pro koupi celého kuřete:

  • ušetříme až 30 %
  • každá část kuřete má specifickou chuť
  • z celého kuřete můžeme využít všechny jeho části.
  1. Dobrou chuť! ????
  2. Celé jídlo je víc než součet jeho částí
  3. zdroj: kurakralovske.sk
  4. Download this infographic.

Fráze „z pohodlí domova“ funguje. Nakupovat jídlo on-line zlepšuje život

Připouštím, že jsem se dlouho bránila. Jídlo nakupuji ráda, je to součást mé práce, ráda ho vybírám, hledám nejlepší kousky, křupavé ředkvičky, voňavá rajčata… Argument, že mi domů přivezou místo salátu hromádku oschlého listí, jsem používala hodně dlouho. Jediný způsob, jak tuhle bariéru prorazit, bylo vyzkoušet on-line nákup jídla na vlastní kůži.

Jídlo nakupujeme chaoticky

V jistém ohledu zapadám do tabulek. Češi nakupují on-line dost, na evropské poměry dokonce nadprůměrně: módu (62 % spotřebitelů), elektroniku (57 %), vstupenky (48 %), léky a výživové doplňky (44 %) knihy nebo kosmetiku (40 %).

Potraviny? Trvanlivé a balené 17 %, ty čerstvé 14 % lidí. Hlavním důvodem je výše popsaná obava, že nám domů nedorazí kvalitní zboží. A pak hraje velkou roli bezradnost. Potraviny nakupujeme vcelku chaoticky – vybíráme podle toho, co nás v supermarketu zaujme nebo nač je zrovna akce.

Plán, co se bude o víkendu vařit, se často rodí až u pultu s chlazeným masem nebo před regálem se zeleninou. Nicméně stejně často vaříme dokola pár rodinných hitů, které čas od času ozvláštníme nějakou novinkou. Není zas tak obtížné si srovnat v hlavě, co budeme potřebovat.

A nakupování on-line nám to vlastně může zjednodušit.

Je to jedna z výhod, za kterou jsem vděčná. V sámošce mi nikdy u pokladny nezaťukal na rameno prodavač s vlídnou připomínkou, že mi v košíku chybějí dvě velká balení bílého jogurtu, která si přece obvykle kupuju. On-line „prodavač“ tohle umí, eviduje všechny mé oblíbené a často nakupované položky a přednostně mi je nabízí.

Když u nás před sedmi lety začalo jako první nabízet možnost on-line nákupu Tesco, nevzbudilo to ve mně velké nadšení, znala jsem tamní sortiment.

Aktuální největší hráči na trhu, Rohlík a Košík, tuhle obavu zjevně pochopili a nabízejí zboží od řady prémiových značek, malých řezníků i farmářů, ale stejně tak cenově výhodné potraviny.

Co do nabídky nemám zásadní stížnosti, najdu tu kvalitní zeleninu i ryby, výběr zboží je pestrý, když chci něco opravdu speciálního, ráda si pro to dojdu, alespoň se socializuju.

Nad prvním on-line nákupem jsem strávila asi půlhodinu, teď už je to obvykle otázka deseti minut. Frázi „z pohodlí domova“ nesnáším, ale tady zkrátka funguje.

Ano, asi dvakrát se mi stalo, že maliny a ředkvičky nebyly v perfektní kondici, ale s ohledem na četnost nákupů to beru jako přijatelnou ztrátu. Vadí mi však množství tašek a sáčků, v nichž nákup dostanu, ale aspoň část toho mohu odevzdat k dalšímu použití.

Můžu si vybrat, čas, kdy nákup dorazí, nemusím ho tahat, o problematickém parkování před domem ani nemluvím. Ano, mám lepší život. A fakt jsem si to nemyslela.

Nechceme rozvoz dotovat. Proto jsme místo provizí snížili ceny doručení jídel, říká šéf Woltu Jan Foret

Pandemie letos nakopla všechny online služby, rozvozové platformy restaurací nevyjímaje.

Trend rostoucího rozvozu jídel tu je už několik let, ale s uváznutím dětí i rodičů doma a zavřením restauracím dostal nebývalý impuls.

Rozvozová platforma Wolt působí na trhu dva a čtvrt roku a obsluhuje nyní přes 1 200 restaurací. V posledních dvou měsících se vypravila i za hranice Prahy a Brna a své služby nyní nabízí také v Ostravě a Olomouci.

S uzavřením nyní již opět fungujících restaurací se však dostaly do popředí i ostré debaty o tom, zda by neměly rozvozové platformy snížit své, podle restaurací vysoké, provize. Wolt ale raději snížil ceny doručení, respektive prodloužil rozvozovou vzdálenost, což podle jeho šéfa Jana Foreta pomůže restauracím více než menší provize.

„Ty peníze, které jsme teď investovali, šly do snížení ceny doručení a na marketing. Kdybychom je dali do nižší provize, tak nevygenerujeme restauracím žádný objem navíc.

A nebudou z toho mít vůbec žádný dodatečný benefit,“ uvádí Jan Foret, který začínal v poradenské společnosti KPMG, prošel společností Pietro Filipi a C2H Equity Michala Mičky a od října roku 2018 vede finský startup Wolt na českém trhu.

Jak vás ovlivnil covid, zrychlili jste přibírání nových restaurací?
Nevíme, co by se stalo bez covidu. Ale jsme vysoce růstová společnost, startup, snažíme se růst, co nejrychleji můžeme. Podzim je pro nás přirozeně hodně růstové období.

Jak začne horší počasí, nechce se lidem tolik ven, více dováží, cokoli nejen jídlo. Celá e-commerce roste o desítky procent, a i s tím souvisí náš růst. Rozvoj jídla má každý rok více a více zákazníků, očekáváme růst i příští rok, po covidu i poté, co se opatření zmírní.

Budete mít zájem:  Bělení zubů jahodami či banánem – jaké další potraviny s bělením pomohou?

Je to další nový prodejní kanál pro restaurace.

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

Foto: Wolt

Sledujete, jestli rostete rychleji než trh?
Snažíme se, ale otázka je, jaké jsou dostupné informace. Víme maximálně počty nových restaurací, máme nějaké interní analýzy. Rostou všichni partneři, celý delivery byznys, nejen v Česku. Vidíme to i u jiných společností, kdy se sdružují, konkurenti se navzájem kupují, nebo se chystají vstupy na burzu.

Jaký nárůst letos očekáváte?
To úplně nesdílíme, ani procentuálně, čísel se snažíme dávat do trhu co nejméně. Je to jeden z nejvíce konkurenčních oborů. Nesouvisí to s covidem, rozvoz je extrémně populární i bez toho. Zažívali jsme růst už posledních pět let, co je Wolt na různých trzích.

Nepřitvrdila nicméně teď konkurence na českém trhu? Sice odešel Uber Eats, ale objevují se nové platformy, Bolt Food, samotné restaurace se sdružují, vzniklo One Menu?
Určitě. Je to vidět nejen u nás, ale všude na světě.

Situace podpořila rozvoj nových služeb zabývajících se rozvozem jídla. Využívají svým způsobem aktuální situace, je to oportunita, která tu vznikla, když byl nějaký segment takto zasažen. Nás to nijak zásadně neovlivnilo, pracovali jsme stále na rozšiřování služeb, zákaznického portfolia.

Mohli jsme pracovat více a intenzivněji, ale náš cíl byl pořád stejný.

Restaurace se při druhé uzavírce začaly bouřit, že provize rozvozových platforem jsou až třicet procent. Vy jste zareagovali, ale nevím, zda to bylo po jejich výzvě, či šlo o shodu náhod?
Je to shoda náhod.

Když vláda oznámila poslední opatření v podobě lockdownu, začali jsme pracovat na určitém vlastním plánu. Od restaurací nám žádná přímá výzva ani nepřišla, nikdo nás neoslovil. Zkoumali jsme, co by restauracím pomohlo.

A stanovili jsme několik kroků.

O co šlo?
Hlavně jsme snížili ceny doručení, což má na zákazníka velký efekt. Cena doručení je při objednání jídla velká bariéra. Jen mírné zvýšení ceny doručení znamená, že extrémně klesne počet lidí, kteří si objednají. Zkoumali jsme mnoha testy už v minulosti, jaký vliv má cena doručení na zákaznické chování. Je to mnohem větší, než by se mohlo zdát.

Řešením tedy bylo snížit cenu za doručení?
Ano, snížili jsme ceny doručení o třicet procent v Praze a Brně. Zároveň s tím jsme investovali podstatné částky do marketingu v online světě. Abychom zákazníky oslovili, aby přišli na platformu a podpořili restaurace.

Jaká další opatření jste ve směru k restauracím udělali?
Snížili jsme provizi na vyzvednutí. Kdo si objednal jídlo na vyzvednutí, mohl přijít k okénku a restaurace nám nic neplatila.

Zavedli jsme spropitné pro restaurace, zákazník jim může dát něco navíc, opět bez provize. Zrychlili jsme naše výplaty restauracím na dvakrát týdně, aby měla restaurace rychlejší cash flow.

Předtím byly jednou týdně.

Samotnou provizi jste ale neměnili?
Analyzovali jsme si, jaký dopad by mohla mít změna provize, která je nastavena tak, abychom mohli rozvoz provozovat. Velká část jde kurýrovi, část bance a jsou náklady, které musí platit Wolt, a to je maličká marže.

Kdybychom snížili provizi, nemohli bychom zaplatit ani kurýra, jeho cena se nezmění, máme jich velké množství. Nejsou to majitelé restaurací, kteří budou rozvážet zadarmo, ale lidé, kteří musí dostat zaplaceno. Museli bychom každou objednávku dotovat, to by nedávalo smysl.

Jak jsem již říkal, tak ty peníze, které jsme teď investovali, šly do snížení ceny doručení a na marketing. Kdybychom je dali do nižší provize, tak nevygenerujeme restauracím žádný objem navíc.

A nebudou z toho mít vůbec žádný dodatečný benefit. Dám příklad, když jedna restaurace bude platit 30procentní provizi a bude mít 100 objednávek, zbyde jí 70 procent ze 100 objednávek.

Kdyby měla jen deset objednávek, ale poloviční provizi, tak jí zbyde v součtu mnohem menší část.

Kurýři rozvozové služby Wolt

Foto: Wolt

Když jste snížili ceny doručení, projevilo se to v nárůstu zájmu o rozvoz?
Určitě projevilo, ale je těžké to po tak krátké době odhadnout. Nevíme, co by se stalo bez toho. Určitě došlo k nějakému nárůstu, ale hlavně potřebujeme sledovat po delší dobu, jak se to bude vyvíjet a jak se zákazníci budou vracet.

Snížení ceny doručení je na delší dobu, nebo na dobu koronaviru?
Je to zatím časově neomezené. Neplánujeme vrátit ceny zpět, když se koronavirus vytratí.

Zmínil jste možnost vyzvednout si jídlo u okénka. Tím poskytujete restauraci jen svou databázi zákazníků a online prostředí?
Přesně tak. My jsme ale primárně logistická služba, budeme se soustředit na doručování, není to gró našeho podnikání. Není to něco, co bychom chtěli dále rozvíjet.

Zaujalo mě, když jste před nějakou dobou uváděl, že pracujete na tom, aby se snížilo DPH na doručování jídla z restaurací. Jak jste daleko?
Zjišťujeme možnosti, víme, že probíhá debata na vládě.

Bavili jsme se o tom s několika partnery, snažíme se zjistit, čím můžeme přispět, jak se do toho zapojit, aby se náš hlas vyslyšel. V současnosti, když jsou restaurace zavřené (rozhovor vznikl ještě před otevřením restaurací – pozn. red.

), tak jakékoli snížení DPH, které nastalo v květnu, jako by neexistovalo.

„Nejsme v zisku ani v Česku, ani celosvětově a nepředpokládám, že bychom v blízké budoucnosti byli.“

Nedávno jste oznámili otevření rozvozu v Ostravě a v Olomouci. To, předpokládám, není konečná v expanzi?
Je to nějaký předpoklad, ovšem detailně naše plány bohužel nemůžeme komentovat. Ale když se podíváme, co bylo doteď, vyplývá to z toho.

První jsme spustili Prahu, Brno, letos Ostravu a Olomouc. Stejně tak rozšiřujeme i naše stávající města. Rozšiřovali jsme několikrát pražský doručovací okruh.

Nedávno jsme spustili Prahu jih směrem na Chodov, to pro nás byla obrovská expanze, území velké jak nové město.

Proč jste zvolili zrovna Ostravu a Olomouc?
Vždy to souvisí s nějakou zpětnou vazbou, kterou na město dostaneme, nebo si ji uděláme sami, jedeme se tam podívat.

Záleží na tom, jak odhadneme podnikatelské prostředí, náladu lidí, skladbu obyvatel, společnosti, firmy, univerzity, jak je tam vyvinutý gastro segment a jaký je vývoj za poslední léta, jak tam funguje konkurence.

Ostrava je třetí největší město, Olomouc je atraktivní svým gastro segmentem, byla to i logisticky související města.

Když jsem dělala před časem rozhovor s vaší konkurencí, zmiňovali, že Ostrava je komplikovaná na rozvoz.

Restaurace tam jsou v centru, lidi bydlí daleko, na sídlištích…


Každé město je jinak logisticky náročné, někde je problém se vzdáleností, potřebujeme tedy zasmluvnit nové restaurace, které by oblast mohly obsluhovat. Ostrava má své komplikace, ale Praha, Brno zase jiné.

Každá platforma je také na jiných základech, naše má automatizovanou logistiku, máme svoji podporu, sledujeme provoz ve městech, jak se rozváží a kde vznikají komplikace.

Když vstupujete do nového města, máte dopředu nasmlouvaný určitý balík restaurací. Vybíráte si restaurace, které nemají rozvoz, nejsou na jiné platformě, nebo přebíráte od konkurence?
Restaurace může mít několik parterů a může mít i svůj rozvoz. Je to pro ně nejlepší varianta, mít všechny dostupné kanály, aby dokázaly přežít.

Budete mít zájem:  Blokace Krční Páteře Léčba?

My jsme prodejní kanál a máme určitou bázi zákazníků, kterou získáváme naším marketingem i podporou restaurací samotných. Zákazník je jiný, než který si přijde do restaurace sednout. My poskytneme e-shop, podniky mohou inzerovat na Woltu a mají okamžitý přísun nových zákazníků. Snažíme se jich postupně dostat více, aby měly partneři vyšší obraty.

Máme společný cíl prodat více.

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

Foto: Wolt

Jiný je zákazník z Woltu v tom, že předtím do dané restaurace vůbec nezavítal?
Před covidem jsme si nechali udělat analýzu, kolik nových zákazníků dokážeme partnerům přinést. Přes 90 procent zákazníků, kteří si objednají přes Wolt, jsou jiní než ti, kteří tam fyzicky přijdou. Také to vůbec nemusí kanibalizovat jejich vlastní rozvoz.

Restaurace si vybíráte podle toho jak se vám „líbí“?
Dá se to tak říct. Děláme si přehled, koho chceme ideálně obsluhovat, kdo by se na platformu hodil, co by lidé chtěli. Roli hraje i parametr dostupnosti, v jaké oblasti se restaurace nachází, jestli jsou tam zákazníci nebo poptávka po restauraci samotné. Nebo má třeba restaurace kvalitní hodnocení.

Odmítnou vás někdy a musíte se snažit je zaujmout lepší službou nebo cenou, než má konkurence?
Stává se to, z různých důvodů. Máme kvalitní službu a zákaznický kmen, který je ochotný opakovaně objednávat a dělat byznys pro restaurace.

Když jsou zákazníci spokojení, vrací se. Krom rozvozu poskytujeme i další služby, marketing, přivedeme zákazníka, vybudujeme nové portfolio lidí, co si budou objednávat. Řešíme všechny změny, požadavky od zákazníka, restaurace se ničím nemusí zabývat.

To je nadstandard proti ostatním, třešnička na dortu.

Máte také službu Wolt market, rozvoz potravin i dalšího zboží. Rozvíjíte ji teprve nyní, nebo už delší dobu, a co vše tam chcete mít?
Schopni jsme to byli dělat vždy. Není to úplně nové, ale novinka je to, co s tím chceme dělat a jak dál tuto službu rozvíjet.

Naše logistická síť dokáže přepravovat mnoho dalšího než jídlo. Máme už nyní na platformě hodně obchodníků, kteří nabízí potraviny a cokoli, co jde naložit do auta. Wolt je tak relativně jednoduchá cesta, jak začít rozvážet zboží online.

Ne, že si zákazník jeden den objedná a druhý den je mu zboží doručeno, ale že si objedná a my doručíme do třiceti minut.

Kolik už máte obchodníků?
Je to raná fáze, jsou jich desítky, snažíme se budovat větší portfolio. Nemusí to být jen potraviny, ale to, o co bude zájem, třeba hračkářství, věci, které se dobře prodávají online a dokážeme je rozvézt naší logistickou kapacitou.

Teď to vypadá, že všichni rozváží všechno, Liftago si přidalo k lidem balíčky, Dáme jídlo vozí potraviny z Tesca Expres, Dodo jezdí pro velká Tesca.

Vy budujete něco na způsob marketplace?


Je to tak, souvisí s tím, co dokážeme přepravit a co si lidé chtějí objednávat. Nejčastěji chtějí jídlo, protože jí aspoň třikrát denně. Třikrát denně něco z papírnictví nepotřebujeme.

Už před dvěma lety jsme měli různá partnerství, rozváželi jsme elektroniku, hračky. V roce 2018 před Vánocemi jsme spolupracovali i s Mall.cz, byla to vánoční krátkodobá akce.

I nyní se na vás může připojit velký řetězec, co buď nestíhá rozvoz, nebo nemá online tak propracovaný, aby mu tam chodili lidi?
Určitě, budeme se o to snažit.

Může to být úplně jiná byznys linie než jejich vlastní rozvoz, kdy dováží do druhého dne. Nemusíme konkurovat celému sortimentu, co mají v obchodech, nenaskladníme zatím do Woltu desetitisíce položek.

Ale máme nový prodejní kanál, extrémně rychlý, dostupný, zákazníci jej chtějí.

Aktuální téma. Řešíte uhlíkovou stopu vašich aut?
Řešíme ji také u cyklistů, i ti ji generují.

Za celý Wolt jsme si vypočítali, kolik vygeneruje auto, skútr i cyklista a kompenzujeme ji se spolupracující společností. Od našeho založení v roce 2015 jsme kompenzovali všechny objednávky, které jsme rozvezli.

Spolupracujeme se společnosti South Pole, která vybírá projekty na offsetování uhlíkové stopy.

Vyvíjíte i tlak na partnery, aby investovali do elektroaut nebo prostředků s nižší uhlíkovou stopu?
To se přirozeně děje. Elektrokola, elektrické skútry jsou ideální dopravní prostředek do města. Máme kurýrské komunity, kde si sdílí zkušenosti, diskutují o tom, jaký dopravní prostředek je nejlepší. Máme jich čím dál více.

Kurýr rozvozové služby Wolt

Foto: Wolt

Snažíte se něco vymyslet i ohledně záplavy obalů provázející doručení jídla?
Pořád přemýšlíme. Nedospěli jsme zatím k řešení vratných obalů, které by cirkulovaly, i když jsme se bavili s mnoha partnery, nejen v Česku.

Snažíme se podporovat restaurace, aby používaly ekologičtější obaly, máme v aplikaci kategorii ekologických rozložitelných obalů. Zákazníci to oceňují.

Může to být rovněž pobídka pro restauraci, že když si dá záležet, osloví i jinou sortu zákazníků, kterou to zajímá.

Nejste zatím v zisku, jaký máte plán překlopení se do černých čísel?
Nejsme v zisku ani v Česku, ani celosvětově a nepředpokládám, že bychom v blízké budoucnosti byli.

Snížili jsme marži na našem rozvozu, a tím jsme bod, kdy bychom mohli být ziskoví, oddálili. Je to o škále fungování, jestli dospějeme do velikosti, kdy příspěvek z objednávek pokryje naše fungování, zaměstnance, expanzi, marketing, kanceláře.

Plus musíme vyvíjet platformu, udržet krok s trendy, aby byla lepší a příjemnější.

Je to jako u jiného byznysu, když založím restauraci a přijde mi tam deset lidí za měsíc, tak nezaplatím ani fixní náklady. Když stovky a tisíce lidí, tak v jeden moment se to překlopí a výnosy převáží náklady. My zatím na tom break even pointu nejsme.

Wolt má finanční krytí od investorů?
Přesně tak, to nám umožňuje dále růst, oslovovat nové zákazníky, nabírat kurýry. Umožňuje nám to přežít, než budeme v černých číslech.

Máte ještě nějaké jiné novinky či plány?
Začátkem roku jsme spustili produkt Wolt at Work, objednávání jídla do firem, například na meeting, nebo jako benefit.

Firma si může nastavovat sama požadavky, nebo dát oprávnění zaměstnancům využívat nějaký rozpočet, oni neplatí a pak to jde na hromadnou fakturu jednou měsíčně.

Doporučujeme i restaurace, které jsou schopny zvládat velké objednávky.

Kolik firem takto zavážíte?
Roste to, je o to celkem zájem. Až se lidé vrátí do kanceláří, může to jít rychleji.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector