10 nejčastějších chyb při hledání práce

Nevhodné fotografie, vymyšlené údaje, překlepy a pravopisné chyby. To je jen zlomek nedostatků, kterými se lidé často připravují o možnost získat kvalitní zaměstnání. Podívejte se na deset nejčastějších chyb v životopisech.

Životopis je spolu s průvodním dopisem první vizitkou, podle níž zaměstnavatel pozná, kdo se u něj uchází o práci. Jakých chyb byste se měli rozhodně vyvarovat?

1. V osobních údajích neuvádějte zbytečné detaily

Informace o vaší osobě uvidí každý jako první. Žádného personalistu přitom nezajímá, kolik členů má vaše rodina, nebo v jak velkém domě žijete. Neuvádějte v této části více, než je nutné. Bohatě postačí vaše jméno, rok narození, rodinný stav, občanství a kontaktní údaje.

2. Foto s činčilou a lahví vodky nechte v domácím albu

Kontaktní údaje může v hlavičce životopisu doplnit fotografie uchazeče. Většinu společností však příliš neuchvátí vaše selfie z bujaré oslavy, momentka z dovolené nebo roztomilá fotografie s domácím mazlíčkem.

Někteří personalisté si podle fotografie snaží uchazeče představit na dané pozici. Pokud nemáte seriózní foto, do svého CV raději žádné nevkládejte.

3. S dokončenou základkou se počítá automaticky

V přehledu absolvovaných škol neuvádějte ZŠ, pokud není vaším jediným dosaženým vzděláním. Vzhledem k tomu, že v celé ČR je jen několik tisíc lidí bez vzdělání, svou jedinečnost musíte ukázat střední či vysokou školou a získanou praxí.

4. Životopis není evidence brigád

Nevypisujte zvlášť všechny nárazové brigády, které jste absolvovali o prázdninách a během studia. Buď je shrňte ve zvláštní kolonce (například Krátkodobé praxe), nebo uveďte jen brigády související s nabízenou pozicí.

Co patří do životopisu studenta? Máme pro vás 7 tipů i vzorový příklad

5. Lež má skutečně krátké nohy

V žádném případě si nevymýšlejte nové pracovní pozice ani dovednosti. Většina kvalit, kterými se v životopise prezentujete, se dá jednoduše ověřit. V lepším případě si sbalíte věci za pár týdnů.

6. Nepomůže ani špinění bývalého šéfa

Někteří lidé cítí neskonalou potřebu vylívat si svou zlost na předchozích zaměstnavatelích. V životopise ani motivačním dopise neuvádějte důvod vašeho vyhození nebo odchodu ze zaměstnání. Budete-li na něj dotázáni během pohovoru, odpovídejte diplomaticky a bez přehnaných emocí.

7. Nepíšete román ani telegram

Nepřehánějte to s rozsahem textu. Vaše CV by rozhodně nemělo přesáhnout dvě strany formátu A4. Častou chybou bývá i přílišná stručnost – u každé pracovní pozice uveďte jméno a sídlo zaměstnavatele a náplň vaší práce.

U absolvovaných škol by neměl chybět název, sídlo, vystudovaný obor a způsob zakončení. Údaje o vzdělání a praxi seřaďte chronologicky, od nejnovějších k nejstarším.

Jak odpovědět na 21 nejčastějších otázek při pracovním pohovoru

8. Pozor na pravopis a překlepy

Velká spousta životopisů bývá přehlídkou překlepů a pravopisných chyb. Před odesláním si svůj životopis několikrát pročtěte. Máte-li mezery v písemném vyjadřování, dejte jej přečíst ještě někomu jinému.

9. Kolik vám zaplatí, zjistíte na pohovoru

Pokud o to zaměstnavatel přímo nepožádá, nedoporučujeme psát do životopisu očekávaný plat. Prostor k diskusi o vašem finančním ohodnocení určitě dostanete během pohovoru.

Jestliže personalista na této informaci trvá, uvádějte spíše přibližné rozmezí než přesnou hranici (například Čistá mzda: 15 000 – 20 000 Kč). Myslete na to, že ne každý zaměstnavatel bude mít pochopení pro váš přehnaný optimismus.

Jak napsat motivační dopis, aby personalistu zaujal? Stručný návod

10. Společnost musí vědět, kam se na vás obrátit

Na závěr se ujistěte, že personalista ve vašem CV zjistí, jak vás může kontaktovat. Lidé poměrně často zapomínají uvést platné kontaktní údaje. Vyvarujte se používání rádoby vtipných e-mailových přezdívek typu beruska123 nebo adolf88. Ideální adresa pro komunikaci se zaměstnavatelem obsahuje pouze jméno a příjmení.

  • 10 nejčastějších chyb při hledání práce
  • 10 nejčastějších chyb při hledání práce
  • 10 nejčastějších chyb při hledání práce
  • 10 nejčastějších chyb při hledání práce
  • 10 nejčastějších chyb při hledání práce
  • 10 nejčastějších chyb při hledání práce
  • 10 nejčastějších chyb při hledání práce
  • 10 nejčastějších chyb při hledání práce

8 nejčastějších chyb při hledání práce aneb proč vás nikdo nepozve na pohovor?

Znáte to, rozešlete stovky životopisů, odpočítáváte každý den, čekáte týdny a nikdo nevolá? Nejspíš bude něco špatně. Hned na úvod pro vás mám dobrou zprávu, v 90 % děláme všichni stejné chyby, takže už je známe a dát to do pořádku nebude takový problém.

Kde může být chyba?

  1. Hlásíte se na nevhodné pozice:

První je třeba si uvědomit, zda nepřeceňujeme své síly a jestli se opravdu hlásíme na pozice, na které máme kvalifikaci. Pokud jste čerstvý absolvent bez praxe, asi těžko získáte místo vedoucího pracovníka.

Pokud máte praxi v jiném oboru a rádi byste se naučili něco nového, musíte počítat s tím, že ne každá příležitost vyjde a o to větší snahu budete muset vyvinout.

  1. Váš životopis není na pohled zajímavý:

Uvědomte si, že na stejnou pozici se hlásí stovky dalších kandidátů. Pokud se rovnou nechcete vyřadit, vytiskněte si váš životopis a zkuste se na něj podívat trošku nezaujatě. Jak vypadá na první pohled? Je dobře strukturovaný a přehledný? Není přeplácaný? Neobsahuje překlepy a chyby?

  1. Zapomněli jste zmínit to nejdůležitější:

Než odešlete váš životopis a motivační dopis, ujistěte se, že je patrné, proč o místo stojíte a proč by si vás měli pozvat. Ačkoliv se to zdá jako samozřejmá věc, až 70 % uchazečů na to zapomíná.

Pamatujte, že vždy vyhraje ten, kdo se umí lépe prodat, bez ohledu na to, že jste zkušenější a schopnější pracovník. Nepodceňujte se a pochlubte se svými úspěchy!

10 nejčastějších chyb při hledání práce

  1. Všem posíláte stejný motivační dopis:
  • Pokud napíšete špatný motivační dopis, nebo ho pro jistotu nepošlete vůbec, garantuji vám, že váš životopis nepřežije další minutu!
  • Motivační dopis musí být vždy dokonale přizpůsobený pozici, o kterou se ucházíte!
  • Nesnažte se vytvořit univerzální motivační dopis, nefunguje to a ve výsledku strávíte hledáním práce o to delší dobu.

Zapomeňte na prázdné fráze typu: „reaguji na inzerát“, „mám tah na branku“, „mám výborné komunikační schopnosti“. Dám vám dobrou radu, ty klíčové znalosti a dovednosti, které má ideální kandidát mít najdete přímo v daném inzerátu.

Vyžadují např. výborné komunikační schopnosti?

Napište: ,,Dva roky jsem pracovala na pozici koordinátorky, mojí vizitkou byl bezproblémový chod recepce a maximální spokojenost klientů. Denně jsem komunikovala se stovkou lidí a řešila jejich radosti i starosti…“

  1. Nejste zdvořilý a osobní:

Vím, že se snažíte pracovat rychle a efektivně, nezapomínejte ale na základy slušnosti. Nikdy neposílejte prázdný e-mail, který obsahuje pouze přílohy. Vždy pozdravte a poděkujte. Pokud je u inzerátu uvedená osoba, která má výběrové řízení na starosti, nezapomeňte ji jak v e-mailu, tak v motivačním dopise oslovit jejím jménem.

  1. Máte neprofesionální e-mailovou adresu:

Překvapí někoho, že kandidátka s mailem [email protected] nebude pozvána k osobnímu pohovoru?

Doufáme, že vám následující rady pomohou získat vysněnou práci. Držíme palce.

10 nejčastějších chyb při hledání práce

Lovu zdar!

10 nejčastějších chyb při odpovídání na pracovní inzeráty

Když hledáte práci, o tom, zda dostanete pozvání na osobní pohovor, rozhoduje to, jaká je vaše reakce na inzerát. Zkušený personalista z těchto pár řádků umí vyčíst mnoho a uchazeči často tuto část odpovědi podceňují. Sestavili jsme deset chyb, kterým je dobré se při odpovědi na inzerát vyhnout!

Překlepy, gramatické chyby, chybějící životopis, obyčejný text. Tím vším personalistu neoslovíte. Deset chyb, se kterými se Petr Langer setkává, jsme sepsali.

Budete mít zájem:  Jak Zvládnout Abstinenční Příznaky?

Když se jim vyhnete, svou šanci na pracovním poli zvýšíte a pozvání k pohovoru na sebe nenechá dlouho čekat.

  1. Necháváte automatický text odpovědi

Některé portály vytvářejí automatické odpovědi. Jen přidat osobní údaje a životopis však nestačí. K odpovědi na pracovní inzerát neodmyslitelně patří motivační dopis. V něm zaměstnavateli objasňujete, proč to máte být právě vy, proč se na danou pozici hodíte nejlépe a jaké zkušenosti s konkrétní prací máte.

  1. Nemáte ponětí, komu jste už odpovídali

Rychle odpovídáte na několik desítek inzerátu. A to není dobré.

Nemáte absolutně přehled o tom, komu jste už odpovídali a tak nevíte, jestli vám volá zaměstnavatel, který vás zve na pohovor pro práci asistentky nebo na krupiéra v kasinu.

Inzeráty jsou postupně odstraněny, takže už není možno najít, co vše v něm bylo. Vytvořte si textový dokument a v něm budete mít vše přehledně. Komu jste odpovídali, jak, kdy a na jakou pozici.

  1. Chybí základní přehled o zaměstnavateli

Než odpovíte, zjistěte si základní údaje o firmě, kam svůj životopis posíláte, údaje najdete na firemních stránkách. Lépe tak napíšete svůj motivační dopis a to hlavně ve chvíli, kdy se ucházíte o více pracovních pozic v jedné firmě.

  1. Všude posíláte stejnou odpověď

Podobná chyba té první. Vytvořený motivační dopis máte, ale posíláte jej všem zaměstnavatelům, aniž byste jej změnili. Pro každého zaměstnavatele byste měli motivační dopis upravit. Například do něj uveďte informace, které jste našli na stránkách a zaujali vás, to doporučuje odborník Petr Langer.

  1. Pošlete odpověď, ale na jiný inzerát

Chyba se může stát každému, pošlete motivační dopis na pozici krupiéra, ale zaměstnavateli, který hledá asistentku. Platí zde, dvakrát měř, jednou řež. Raději si dvakrát zkontrolujte, že motivační dopis odesíláte na tu správnou pozici.

Motivační dopis je důležitý, to ano, ale životopis sdělí zaměstnavateli, jaké máte zkušenosti. Dvakrát zkontrolujte, že je životopis vážně přiložen a před odesláním se opravdu načetl.

V odpovědi byste měli hlavně prodávat sebe. Vy však zaměstnavatele zaplavíte otázkami ohledně dovolené, pracovní doby, platu a podobně. Na to vše se vyptáte ve chvíli, kdy jdete na pohovor, ne v odpovědi.

  1. O práci, kde nechcete vydržet, neusilujte

Primárně hledejte takovou práci, která vás bude bavit a odpovídat tak vaší představě. V takové práci pak máte tendenci zůstávat dlouhodobě. Jestliže vás práce zaujme, mnohem lépe se pak píše motivační dopis.

Odpověď na inzerát nemá být uspěchaná. Dejte si na ní záležet. Dříve, než odpověď odešlete tak si jí po sobě přečtěte. Vyhnete se tak chybám, které můžete opravit, text rozdělit do odstavců a vymyslet vhodnější slovní spojení. Personalisty potěší, když vidí, že jste si dali s odpovědí načas.

Mnoho lidí si sedá večer k počítači a posílá odpovědi všude, kde se namane. To je špatně a projevuje se to ve statistikách personálního serveru. Vypovídá to o zaměstnancově přístupu k práci. Hledání místa proto by mělo být profesionální. V tuto chvíli se snažíte najít práci, která bude stejně dobrá nebo lepší, než byla práce minulá.

Přes den je mnohem větší šance, že vaše odpověď bude přečtená ihned.

  1. Na odpověď vybíráte špatnou dobu

Odpověď na pracovní nabídky by měla přicházet od pondělka do čtvrtku. Personalisté často v pátek už nečtou nové odpovědi a přichází na řadu až v pondělí. Nejhorší na odpověď je pátek večer.

Máte téměř stoprocentní jistotu, že si e-mail nikdo nepřečte. K tomu navíc vás předběhnou všichni, kteří pošlou odpověď přes víkend nebo v pondělí ráno.

Když v pondělí personalista otevře e-mail, může se stát, že vaši odpověď jednoduše přehlédne, vysvětluje odborník Petr Langer z ANNONCE.

11 nejčastějších chyb, kterých se dopouštíme při pracovním pohovoru. Poradíme, jak se jich zbavit

Veronika Adamcová z personální agentury Adecco v naší radioporadně na téma: Jak uspět u přijímacího pohovoru! Jak se připravit, jak se chovat a obléknout.

Co nás může čekat při pohovoru:

Assessment centre

Zvláštním, ovšem v poslední době velmi využívaným způsobem náboru nových zaměstnanců zejména ve velkých korporacích a mezinárodních firmách je tzv. assessment centre. Při něm je najednou „testováno“ více kandidátů najednou, a to formou individuální prezentace, skupinových úkolů nebo řešení modelových situací.

Personalisté pak hodnotí nejen zkušenosti a znalosti uchazeče, ale také jeho chování v týmu, vystupování před lidmi a manažerské schopnosti.

Kompetenční pohovor

Tazatel se při tomto typu pohovoru zaměřuje na ty otázky, které mají za úkol zjistit konkrétní dovednosti, zkušenosti a schopnosti kandidáta.

Tyto kompetence rozdělujeme na tvrdé („hard skills“) a měkké („soft skills“). Mezi tvrdé řadíme třeba schopnost práce s počítačovým systémem či vyžadovaným počítačovým programem, úroveň domluvy v cizím jazyce nebo psaní všemi deseti. Dají se tedy snadno otestovat přímo na místě.

Do měkkých pak patří např. časová flexibilita, schopnost koexistence v týmu, kreativita nebo obchodní duch. Zkušený tazatel je ověří vhodně kladenými dotazy. V kompetenčním pohovoru se jich však dotýká spíše okrajově.

Behaviorální pohovor

Naopak behaviorální pohovor klade na „soft skills“ daleko větší důraz. Jeho výstupem by měl být detailnější popis reakcí a osobnostních charakteristik uchazeče a způsob, kterým by řešil modelové situace. Prozradí také, jaká motivace kandidáta vedla k zájmu o danou pozici, a zda má pro její vykonávání ty správné předpoklady.

Případový pohovor

Během případového pohovoru dostane kandidát zadání modelové pracovní situace, kterou musí vyřešit.

Výsledek přitom není tím stěžejním, na co se potenciální zaměstnavatel nebo personalista během rozhovoru zaměřuje.

Daleko více ho zajímá způsob, kterým se kandidát ke konečnému řešení dobere a optika, kterou na zadaný problém nahlíží. Uchazeč tedy musí prokázat schopnost analytického myšlení.

11 nejčastějších chyb při pracovním pohovoru:

1. Máte špatně napsaný životopis

Několik stránek dlouhé litanie o tom, že jste na základní škole vyhráli olympiádu z matematiky do životopisu nepatří.

Ve svém „cévéčku“ shrňte relevantní pracovní zkušenosti a studium od nejnovějších po nejstarší. Snažte se vejít maximálně do dvou stran.

Vyhrajte si také s grafickou úpravou životopisu. Na internetu najdete mnoho druhů předpřipravených šablon. Až budete mít hotovo, dejte své dílo někomu přečíst. Nic neodradí více než pravopisná chyba, obzvlášť, pokud se hlásíte na pozici vyžadující dobrý jazykový projev.

2. Nezvládli jste time management

Přijít pozdě na pohovor? Naprosté faux pas. Stejně tak, jako když se po půl hodině budete nenápadně koukat na hodinky a dávat najevo, že potřebujete odejít.

Na pohovor si vždy vyhraďte alespoň hodinu svého času a dejte si dostatečnou rezervu na cestu. Pokud se vám sejde více pohovorů v jeden den, zvažte, zda některé z nich nepřesunout na jindy.

3. Nemáte dostatek informací o zaměstnavateli

Máte jen hrubou představu o tom, čím se daná firma zabývá? Tak koukejte zasednout k počítači a zjistit si co nejvíc informací. Projeďte si zejména webové stránky společnosti, ale i případné články a tiskové zprávy. Měli byste také znát jména ředitele, případně členů představenstva.

Budete mít zájem:  Trestné Činy Proti Zdraví?

4. Nevíte, na jakou pozici se hlásíte

I když jste na inzerát odpovídali už před nějakou dobou, zkuste ho před pohovorem znovu najít a zjistěte si přesný název nabízené pozice. Zběžně si také zjistěte, co zhruba takováto pozice zahrnuje. Daleko snáze se vám pak bude odpovídat na dotazy personalisty ohledně vašich dosavadních zkušeností s obdobnou činností.

5. Váš projev nezaujme

Nervozita pohovor doprovází téměř vždy. Neměla by vás ale úplně ochromit. Před pohovorem si stoupněte před zrcadlo a nahlas předneste pár úvodních vět o sobě. Připravte si také, jaké pracovní zkušenosti vypíchnete.

Nemluvte strojeně a neříkejte prázdné fráze (jsem komunikativní a flexibilní) ani výplňová slova (ehm, prostě, vlastně).

6. Neumíte se přizpůsobit personalistovi

Každý personalista vede pohovor trošku jiným způsobem. Přizpůsobte se proto jeho stylu i tempu řeči. Ucházíte se o pozici v menší rodinné firmě? Pak i pohovor nejspíš proběhne ve familiárním duchu. Udržujte s personalistou oční kontakt, neskákejte mu do řeči a usmívejte se.

7. Nechováte se profesionálně

Před pohovorem vypněte mobil a vyplivněte žvýkačku. Potlačte zívání a zlozvyky typu kousání nehtů nechte za dveřmi. Seďte vzpřímeně a dávejte najevo svůj zájem. K personalistovi přistupujte s dostatečnou pokorou a nesnažte se mu zalíbit za každou cenu.

8. Své zkušenosti zveličujete

Nepřehánějte to s popisem svých úspěchů v práci i ve studiu.

Zkušený personalista vás stejně prokoukne, a to vám plusové body rozhodně nepřidá. Rozhodně se vyvarujte lhaní. Pokud jsou vám nějaké otázky proti srsti, na rovinu to personalistovi řekněte.

Stejně tak, když neznáte třeba požadovaný počítačový program či jiný pracovní nástroj. S úsměvem řekněte, že jste o něm nikdy neslyšeli, ale není pro vás problém se potřebné věci doučit.

9. Podcenili jste dresscode

I když se hlásíte jen na brigádu, relevantní oděv je na místě. Dáváte tak najevo svou úctu k potenciálnímu zaměstnavateli. Nemusíte hned nakráčet ve velké večerní, ale oblečení mějte čisté, vyžehlené a celkově sladěné.

Vsaďte spíše na střídmost než na okázalé doplňky a volte tlumené, nikoliv výrazné a křiklavé odstíny barev.

10. Pomlouváte předchozího zaměstnavatele

Nesedli jste si v předchozí práci se šéfem nebo kolegy? Pak si tuhle informaci nechte pro sebe.

Zaměřte se spíše na vytyčení pozitivních stránek bývalého zaměstnání. Zdůrazňování vaší nespokojenosti, jakkoliv opodstatněné, na první setkání nepatří.

11. Neznáte svoji cenu

Na závěr pohovoru určitě přijde řeč na peníze. Předem si proto zjistěte, v jaké škále se pro danou pozici aktuální platy pohybují.

Počítejte s tím, že po čase vaše mzda poroste. Nenastřelte proto svůj očekávaný nástupní plat do astronomické výše. Naopak se ani nepodceňujte.

Celou radioporadnu s Veronikou Adamcovou si můžete psolechnout v našem audio-archivu:

Nejčastější chyby při hledání zaměstnání, které je třeba se vyhnout

Chyby nepřekračují dobře, když hledáte práci. Na konkurenčním trhu práce je dokonce i překlep, který vás vyvede z práce na práci. Dělat nebo říkat špatnou věc v pracovním pohovoru vám nepomůže ani vám najat. Pokud byste šel nad svým šéfem na cestě ven, mohli byste dostat špatný odkaz, který bude v budoucnu obtížnější.

Hledání práce je o opatrnosti. Buďte opatrní ohledně toho, co píšete, co říkáte, jakým způsobem se ucházíte, a jak vybíráte své zaměstnavatele. Hotovo, pomůže vám to najat. Udělalo to špatně, takže budeš hledat práci mnohem víc.

Přečtěte si některé z nejčastějších chyb, které uchazeči o zaměstnání učinili, abyste se mohli vyhnout jejich tvorbě.

  • Objekt nefunguje na životopisu, pokud nenapsáte ten, který ukazuje, co zaměstnavatel nabídne. Váš životopis by měl být o tom, co můžete nabídnout zaměstnavateli, ne to, co chcete v práci. Také nemusíte zahrnovat 20 let prací, váš den ukončení střední školy nebo to, co chcete udělat pro zábavu. Máte jen pár vteřin, abyste měli dojem, takže se ujistěte, že je to dobrý.
  • Manažer pronájmu nemusí číst o osobních důvodech, proč chcete tuto práci nebo o tom, proč by to bylo pro vás skvělé. Vaše rodinné poměry by měly zůstat soukromé. Stejně jako v případě vašeho životopisu, manažer pronájmu chce vědět, co pro společnost můžete udělat.

    Udržujte svůj doprovodný dopis stručný a zaměřte se na to, proč jste vhodný k práci a hodný rozhovoru. Udělejte si čas, abyste napsali cílový průvodní dopis a odpovídali své kvalifikaci, takže zaměstnavatel může vidět, proč jste dobrý kandidát.

  • Hledání práce je trochu jako seznamování. Musí existovat dokonalá, nebo co nejblíže dokonalá shoda mezi úkolem a kandidátem.

    Je důležité věnovat čas tomu, aby vaše kvalifikace odpovídala popisu práce. Je na vás, abyste ukázali správci pronájmu, proč jste pro tuto práci perfektní. Nechte hádání z rovnice.

  • Nesprávné oblečení pro pracovní pohovor funguje oběma způsoby. Být přehnaný může vám ublížit téměř stejně jako vypadat jako slob.

    Je důležité prozkoumat společnost a pracovní prostředí nebo se vás zeptat, jestli si nejste jisti, takže se vejdete se zaměstnanci, s nimiž budete pracovat, pokud budete najati. To, co máte na sobě, je první věc, kterou si manažer pronájmu všimne, aby byl ten nejlepší dojem .

  • Stejně jako v případě životopisů a průvodních dopisů existují některé věci, které jsou lépe ponechány během pracovních pohovorů. Rozhovor by se měl týkat toho, co můžete udělat pro společnost, pokud vám byla nabídnuta práce. Sdílejte dovednosti a kvalifikace, které z vás dělají ideální osobu pro tuto pozici.

    Zaměřte se na to, aby se mezi vámi a úkolem shodoval, a ne pro to, proč chcete. Říkáte, že příliš mnoho vás může vyřadit z kandidátského bazénu.

  • Všichni jsme měli rozhovory, které jednoduše nefungovaly. Někdy to prostě nebylo myšleno být – i kdybyste ho nevyfoukli .

    Existují však některé chyby v rozhovorech, které lze snadno vyhnout. Podívejte se na tento seznam často se vyskytujících rozhovorů s pohovory, takže si můžete být jisti, že z nich nevyrobíte jeden z nich.

  • Je důležité mít připravenou sadu odkazů při hledání práce. Zaměstnavatelé je budou kontrolovat a nechcete se na poslední chvíli pokoušet najít lidi, kteří budou hovořit s vaší pověření.

    Získejte seznam odkazů připravených předem poskytnout potenciálním zaměstnavatelům, ale nezapojujte je do svého životopisu. Spíše vytvořte samostatný seznam, který můžete předat zaměstnavatelům, kteří o ně požádají.

  • Následovat po pracovní pohovor vám dává ještě jednu šanci udělat dobrý dojem. Lidé rádi oceňují a rychlé poděkování, e-mail nebo telefonát je dobrý způsob, jak ukázat, že si vážíte času a příležitosti.

    Dále vám dává příležitost zmínit se o všem, co byste chtěli v průběhu rozhovoru.

  • Možná si nemyslíte, že záleží na tom, co říkáte při cestě ze dveří, ale ano. Potenciální zaměstnavatelé zpravidla kontrolují odkazy a pokud jste nechali poslední zaměstnání na špatné poznámce, mohlo by se vrátit, aby vás pronásledovalo. Přečtěte si 10 věcí, které nemusíte říkat, když ukončíte svou práci.
  • Budete mít zájem:  Čokoláda bez cukru: Marketing s projímavými účinky

    Nejčastější chyby, které děláte při hledání nového zaměstnání

    V dnešním článku vám prozradíme několik důvodů, proč je možné, že si stále nemůžete najít svou vysněnou práci. Důvodem může být nejen váš životopis, ale třeba i pomluvy v předchozím zaměstnání, sebeprezentace, nepřipravenost nebo třeba přehnané sebevědomí.

     

    Životopis

    Nejčastější chyby, které dělají uchazeči o zaměstnání, začínají právě při psaní životopisu. Těmi nejtypičtějšími jsou například gramatické chyby, nevhodné fotografie (rodinné, z party, z dovolené), nevhodný e-mail (přezdívky, zdrobněliny), zbytečně dlouhý životopis, nepřesnost, neaktuálnost a nepravdivost uvedených informací.

    Neposkytujete reference

    Jak jinak si váš potenciální zaměstnavatel má ověřit, zda údaje uvedené v životopise jsou pravdivé a jste ten pravý pracovník pro jejich firmu, než že by kontaktoval vaše předešlé zaměstnavatele? Máte dvě možnosti – poskytnout rovnou kontakt v příloze vašeho životopisu nebo je sdělit po vyžádání personalisty. 

    Nedávali jste si v předešlém zaměstnání pozor na to, co a komu říkáte

    Pomlouvat svého šéfa, nadřízeného nebo kohokoliv z pracovního kolektivu opravdu není dobrý nápad. Nejenže to nedělá dobrou vizitku, ale takového zaměstnance ani kolegu nikdo ve svém týmu nechce. A není také dobré při pohovoru negativně hodnotit své předešlé zaměstnání.

    Rozesíláte bez rozmyšlení své životopisy na všechny možné pozice

    Projíždíte web a odpovídáte na jednu pozici za druhou? Je jedno, zda je to uklízečka, skladník nebo třeba manager celého oddělení, hlavně vám jde o to odeslat reakci na co nejvíce pozic.

    Přece čím víc poslaných životopisů, tím větší šance získat práci, ne? To nemusí být vždy pravda! Nejenže budete působit nedůvěryhodně a bez dostatečné kvalifikace, ale navíc to bude vypadat, že vlastně nevíte, co chcete dělat.

    To, jak vypadáte a působíte na pohovoru

    Jde o to, co máte na sobě a jak působíte na druhé. Častým prohřeškem je nevhodné oblečení (příliš odvážné, extravagantní, poničené, špinavé, zapáchající), výrazný make-up či účes vs.

    zanedbaný vzhled (špinavé a rozcuchané vlasy, neoholené vousy, neupravené obočí apod.). Slušné chování – podání ruky a pozdrav – je základ.

    Takže dávejte si velký pozor na vaše nedostatky v chování, nevhodné poznámky či komentáře (někdy je lepší mlčet a myslet si svoje) a hlavně přijďte vždy na čas – ne příliš brzo a už vůbec ne nikdy se zpožděním.

    Sociální sítě

    5 nejčastějších chyb při hledání práce

    Už nějaký ten pátek hledáte práci a úspěch se ne a ne dostavit? Nepropadejte panice. Trpělivost růže přináší.

    Dřív, než začnete depkařit nebo spustíte kolotoč nadávek na mizerný trh práce, zamyslete se, jestli se náhodou nedopouštíte nějakých chyb už během samotného procesu hledání. Nikdo nejsme neomylný.

    Stačí se ze svých omylů poučit, chyby napravit a klidně se může stát, že vaše příští poptávka po práci bude úspěšná.

    Jakých chyb se vyvarovat při hledání práce?

    Váš životopis je nudný

    Samozřejmě, že účelem životopisu není rozesmát personalistu až k slzám. Ovšem nesmí ho ani uspat nudou. Váš životopis prezentuje vaši osobnost, dovednosti i pracovní zkušenosti. Nudu z něho spolehlivě vyženete poutavým strukturováním. Nezapomínejte na mezery mezi jednotlivými sekcemi nebo na odrážky ve sloupcích.

    CV nesmí být přehlcený zbytečnými informace, ale ani moc strohý. Při vyjmenovávání svých bývalých zaměstnání klidně přidejte i pozici, na které jste působili nebo pár slov o tom, co jste v práci dělali.

    Proč toto vypisovat? Dáte personalistovi šanci poznat co všechno umíte. A samozřejmě před odesláním opravte všechny chybičky.

    Klidně si svůj životopis vytiskněte a nechte nezaujatou osobu, aby vám k němu dala zpětnou vazbu.

    Motivační dopis, který personalistu nemotivuje číst dál

    Motivační dopis je průvodní dopis, který posíláte spolu s životopisem. Prostřednictvím tohoto textu děláte na personalistu první dojem. Opět si dejte záležet na bezchybnosti a správné formulaci. Myslete na to, že motivačním dopisem „nabízíte a prodáváte“ sami sebe.

    Informaci, že odpovídáte proto, že nutně hledáte práci nebo že budete dělat cokoliv, hlavně ať už vyděláváte, si rozhodně nechte pro sebe. Nezmiňujte příliš horlivě ani to, že by vás tahle konkrétní práce bavila a profesně naplňovala. Nejde tu o vás, ale o firmu, o přínos, který jí nabídnete.

    Zaměřte se na požadavky dané pozice a ty, které splňujete rozveďte v dopise v tom smyslu, že dané dovednosti máte a díky tomu přinesete firmě prospěch. Zkuste být vždy konkrétní.

    Největší chybou je mít neutrální motivační dopis a přikládat ho ke každé žádosti nebo odpovědi. Pokaždé si najděte čas a svůj email tvořte s cílem upoutat pozornost dané firmy.

    Používáte emailovou adresu z mládí

    Možná vám to přijde jako úplný detail, ale emailová adresa z mládí bude na personalistu působit nedůvěryhodným dojmem. Možná ani nebude mít chuť poštu došlou z adresy [email protected] nebo [email protected] otevřít. Pro pracovní komunikaci si vytvořte důvěryhodnou adresu, nejlépe obsahující vaše jméno a příjmení. Bez zdrobnělin a příkras.

    Rozesíláte životopisy hlava nehlava

    Je fajn, že máte zájem najít si práci a pokukujete po více možnostech, kde se pracovně uplatnit. Ovšem rozesílání životopisů hlava nehlava vám tu vaši hlavu akorát pořádně zamotá.

    Odpovídejte pouze na inzeráty, kde jste si jisti, že byste danou pozici skutečně mohli vykonávat. Seberte rozum do hrsti a nepřeceňujte své možnosti a schopnosti.

    Vyučený zedník s praxí, odpovídající na manažerskou pozici v investičním oboru se pravděpodobně ani žádné odpovědi nedočká. A čím méně vám firmy odpovídají, tím více se cítíte pod psa.

    Při výběru, kam poslat svoji odpověď berte v potaz svoji praxi, dovednosti, možnosti učit se, dojezdovou vzdálenost, jazykové schopnosti, ale i pracovní prostředí.

    Hledejte práci klidně i mimo svůj obor, ale reálně vnímejte, na co máte a na co nemáte.

    Je lepší poslat deset životopisů měsíčně a dočkat se tří pozvání na pohovor do firem, kde byste zvládli pracovat, než rozesílat desítky emailů denně a být zklamaní, že to nikde nedopadlo.

    Na pohovor vyrazíte bez přípravy

    Pozvání na pracovní pohovor je už maličkatý úspěch. Radujte se, a hlavně se pořádně připravte. Obětujte pár minut svého času a nalistujte si webové stránky firmy. Pečlivě prostudujte, čemu se firma věnuje, co dělá a jaké je její poslání. Pak už vás nezaskočí žádná otázka.

    Na pohovoru buďte uvolnění, upřímní a vyhýbejte se klišé typu „vždy jsem toužil u vás pracovat“. Snažte se personalistu zaujmout svými přednostmi a zkušenostmi. Klidně využijte zásady pohovoru po telefonu. Pomohou vám minimálně k dobrému pocitu, že jste pohovor zvládli, jak nejlépe jste uměli. A třeba vás dovedou přímo k vytoužené práci.

    Diskuze

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Adblock
    detector