Vracíme se k tetování přírodních národů?

Diskuze: Mezoterapie v péči o vlasy 8. Mám s vlasy dlouhodobý problém a nevím co s ním.

Luxury Guide 09/ by LuxuryGuideCZ – Issuu

Mezoterapie mi z přečtených článků přišla jako super řešení. Vlasy mi padají už několik let a to ani nemluvim o kvalitě vlasů. Myslíte teda že mezoterapie funguje? A jestli ano, kterou kliniku byste mi doporučili? A máte někdo zkušenosti jestli je mezoterapie bolestivá?

Vracíme se k tetování přírodních národů?

Vlastně si nejsem jistá jak moc invazivní to pro vlasovou pokožku bude. Díky za odpověď : Kartáč mám pořád plný vlasů. Kamarádka na mezoterapii vlasů byla. Tvrdila že metozerapie bolestivá není.

Že po mezoterapii vlasů měla jen citlivější pokožku na dotek, ale jinak dobrý a co se týče výsledků, tak je to prý skvělý :. Tak se na mezoterapii chystám taky.

Jinak jsem taky slyšela o mezoterapii v souvislosti s celulitidou, nevíte o tom něco? Jinak co se týče mezoterapie vlasů, tak s tím zkušenosti nemám, ale zajímalo by mě kolikrát se musí opakovat aby to bylo maximálně účinné, vlasy mi nepadaj, ale četla jsem že mezoterapie zlepšuje jejich kvalitu : Jsem z toho zoufalá a manche tetování suisse proti stárnutí jsem kvůli tomu byla i u léčitelky, jenomže ta chtěla spoustu peněz a nic z toho, takže mezoterapie je jasná volba.

Akorát bych teda chtěla radu ohledně té kliniky a taky jestli nevíte, jestli má mezoterapie nějaký vliv na kojení atd.

1, Troja, /obal-V 2, Agenti nula nula, 3, SMOKINK, 4, Země krvavého

Předem díky 😀 : Je to kosmetická procedura, do krve by se ti nic uvolňovat nemělo. Takže mezoterapie a kojení je v klidu : Mají tam moc milý a ochotný personál. Jinak vlasy excersises zbavit gynekomastie super, je dobré mezoterapii několikrát zopakovat, ale výsledky stojí za to :- Já na ní byla zatím 3x.

Tak nevím :- U každého je to jinak, podle toho jak moc máš vlasy zničené, nebo jak moc ti vypadávají.

Slyšela jsem že jsou to mikro jehličky, je tedy mezoterapie bolestivá třeba jako tetování? Manželovi padají vlasy a je z toho celkem manche tetování suisse proti stárnutí, tak jsem přemýšlela o tom, že bych mu k narozeninám zakoupila nějakou poukázku : 7. Hrozně mu vypadávaly, napřed jsme mysleli že je to prostě stárnoucí proces, ale pak jsme vypozorovali že je to asi stresem a hlavně stravou.

Můj přítel je hodně pracovně vytížený a nestíhá se v klidu najíst a ikdyž jsem uvařila zdravou večeři, zhltl jí kolem desáté večer.

Každopádně co se týče mezoterapie vlasů, asi před měsícem byl na první aplikaci a musím manche tetování suisse proti stárnutí že opravdu vidím výsledky.

Takže bych to určitě zkusila : 8. Každopádně on sám již přemýšlel o vlasových implantátech, tak když to tady tak čtu, možná že mu zkusím doporučit mezoterapii.

Nevíte jestli je nějaká přímo pánská estetická klinika? Můj muž je kapsu stydlivka, tak nevim jestli by se mu mezi ženský chtělo :D.

Díky Maruš ; Bohužel jde o celkem mladou metodu omlazení a zatím se pozvolna rozšiřuje mezi ženami.

Ale jinak jsem přesvědčená, že jestli je Váš muž stydlivý, určitě je možné se na klinice dohodnout aby na mezoterapii vlasů přišel v hodinu kdy tam budou prázdné čekárny a přítomen bude pouze specialista který bude metodu provádět : Shodou okolností jsem zjistila, manche tetování suisse proti stárnutí snacha na mezoterapii vlasů byla a salon si vychvalovala.

Takže jsem tam už měla soukromý pohovor a manžela jsem objednala přesně jak jste říkala. Z mezoterapie je nervózní a zapřísáhnul mě abych to nikdy a nikde nezmiňovala :D.

Vracíme se k tetování přírodních národů?

Hrozně se stydí chuděra můj, ale jestli mu to pomůže, bude to stát za to, po mezoterapii bude mít zase kštici a já budu mít doma krasavce 😀 😀 3.

Výsledky byly vidět skoro hned, vlasy mu houstnou, ale pleš má furt, manche tetování suisse proti stárnutí se to snad brzy zlepší : Jsem objednaná na mezoterapii v Ostravě, táhne mi na padesát a bohužel v menopauze mi začaly hrozivě vypadávat vlasy, takže jsem se rozhodla pro radikální rozhodnutí a zkusit tuto techniku.

Po konzultaci jsem si koupila donnu hair a užívám ji už dva měsíce, vidím viditelné zlepšení. Takže určitě bych doporučila i v případě, že jdete na tento zákrok k tomu užívat i nějaké ty vitamínky. Objektivně mohu říci, že mi začali růst nové vlasy a padání vlasů se o dost zmírnilo.

Někteří si dokonce Homérovu Illiadu, nebo alespoň Staré řecké báje a pověsti přečetli a ti, kteří tak učinili asi jen nevěřícně kroutí hlavou. Počátečním důvodem války, o níž lidstvo mluví dodnes, byla tedy žena. Boje trvaly 10 let, až oklamáním Trójanů legendárním obřím dřevěným koněm Sparťané vyhráli a město vyplenili. Ten příběh vyprávěl o lásce, udatnosti, odvaze, osudu, bozích

Léčba na mě působí velmi dobře, a proto u ní zůstanu. Aplikace probíhá prostřednictvím množství vpichů jehliček do vlasové pokožky, prováděno lékařem. Není to příjemné, ale dá se to vydržet.

Po častější aplikaci už víte co očekávat, zvyknete si. Poté je pokožka hlavy citlivější asi tak tři dny a je doporučeno v tuto dobu nesportovat, aby silný vitamínový koncetrát zůstal pro výživu vlasů a nebyl vyplaven krví jinam.

Negativum je, že mezoterapii si musíte zaplatit a není to levné.

  • To, že jsem zvolila tento příběh, má víc důvodů.
  • Myorelaxant sans ordonnance suisse anti aging
  • Город все еще был взбудоражен, точно разворошенный палкой гигантский улей.

V případě, že je stanovena lékařem diagnoza „ztráta vlasů“, je zarážející, že pojišťovna léčbu nehradí a ani na ni nepřispívá! Ztrátou vlasů trpím asi 7 let. Věnovala jsem spoustu peněz vhodných produktů – za hodně peněz žádný výsledek musím uznat, marketingově to mají farmaceutické firmy zmáknuté na jedničku.

U kadeřnice jsme manche tetování suisse proti stárnutí výrobce barev na vlasy, chodila jsem na různé masáže pokožky hlavy. Věnovala jsem spoustu času návštěvou lékařů – u praktika – štítná žláza OK, u gynekologa – hormony OK, dermatologie – sněžení a žloutek s olejem na vlasy.

Genetická predispozice – OK. S mezoterapií jde ruku v ruce péče o vlasovou pokožku, která musí být zdravá. Takže žádné lupy.

Kosmetika – strana – Parfémomáhistorickynabytokahodiny.sk

Asi je nutné si vytipovat šampon, který je pro Vás vhodný s koeinem atd. Tělo potřebuje přísun vit. B, Fe, Zn a Se, methionin, ac. Každý je individuální, na každého může působit jiná léčba. Chce to hledat účinnou cestu. Nemám ambice mít hustý porost, nečekám zázraky, chci mít pouze vlasy, které jsem měla. Za jak dlouho vám začali růst nové vlasy?

Větvička a Ploutvička + DVD

Je mi 20 let a za rok mi vypadalo na hlavě polovina vlasů, jak psala Lenka chtěla bych mít vlasy jako dříve myslíte že se mi to vrátí nazpět? Máte někdo osobní zkušenosti? Vlasy jsou i pro mě velice důležité a sama vím, že nějaké ty vitamíny a preparáty, jako je třeba donna hair fungují, ale není to žádný zázrak, vlasy se zlepší, ale ne o moc. A přesto že mezoterapie stojí docela dost peněz, se to podle mě vyplatí. Já bych do vlasů určitě investovala, jsou to manche tetování suisse proti stárnutí utracené peníze, než třeba za hadříky, vlasy jsou naše vizitka :- Dokonce mi ten dotyčný tvrdil, že mu roste o víc jak třetinu víc vlasů, což mě se zdá jako učiněný zázrak :D.

Tak přemýšlím, že do toho také půjdu. Obecně nejsem moc velký fanda kosmetických procedur, ale v péči o vlasy jsem ochotná investovat 😀 6.

Právě jsem prodělal první kúru, a již se těším na výsledky neočekávám zázraky – jen jsem zvědaveji když jsem vůbec nepočítal, že něco takového existuje a s řídnoucími vlasy na vrchu své dózy pomalu zvykl.

Tak tedy je mi 38let a dostal jsem se na mezoterapii, když jsem byl dohnanej po několikačetném doporučení 2-mi lékařkami preventivní a dárcovského krevního institutu a manželkou!

A tam po konzultaci s paní doktorkou manche tetování suisse manche tetování suisse proti stárnutí stárnutí mých pihách a manche tetování suisse proti stárnutí se převedla diskuze na řídnoucí vlasy, a bylo, a já kEjvl. Je jich cca tak 5Osát? Příšte to spočítám. Rozumím ženám, mají nízký práh citlivosti, hroší kůži.

Budete mít zájem:  Mariánské Lázně Komplexní Léčba?

Je mi to fuk, jak to májí, já si dávám odpočinky. Jinak to považuji taky poměrně mírně nepříjemné, JÁ trpím tintem, kdo ví co to je, tak mezoterapie je drbání se na patě. Přeji všem dobré zdraví, lásku a pohodu. Za tři měsíce napíšu, jestli se vlasy z toho chemického útoku a šoku na dobro neodstěhovaly.

Pěknej večer.

1, Troja, /obal-V 2, Agenti nula nula, 3, SMOKINK, 4, Země krvavého ..

Já myslim že mezoterapie je na tohle jak dělaná, určitě se potom pochlub, to jsem zvědavá jak to dopadne! Já o mezoterapii přemýšlím už poměrně dlouho, péči o vlasy nezanedbávám 😀 9. Také tuto variantu zvažuji,je mi 20 let, a dlouhodobě mám hodně prořídlé vlasy. Chci se zeptat, máte tady někdo zkušenosti s nějakou klinikou v Brně? Moc děkuji za radu.

Denně mi vypadne už jen do 10 vlasů. Chodím do pražské Vinohradské nemocnice k velmi milé paní doktorce. Ovšem nic levného – každá terapie stojí Kč 1 Po měsíci má být min. Zatím jsem moc spokojená. Jsem ráda, že vám mezoterapie v péči o vlasy pomohla Hanko.

Už se rozhoduji asi tak rok, jestli na mezoterapii mám jít, nebo ne. Přeci jenom jde o dost peněz, na druhou stranu svoje vlasy zbožňuji a doufám, že je budu mít huské a krásné co nejdéle.

Já platím jenA platíte za každou aplikaci? Já myslím že mezoterapie, konkrétně v péči o vlasy, stojí zhruba tolik A vidíte již nějaké výsledky? Vzhledem k tomu, že mezoterapie není nejlevnější, nmohu se pořád rozhoupat 😀 Když přiberete, jde s tím něco dělat, když se špatně namalujete tak také, ale když vám vypadávají vlasy, je to docela peklo, zvlášť když byste si přála lví hřívu a takové ty příčesky mě nelákají.

Já jsem teď nědávno četla o nějaké kůře z hořčičného semínka, tak to možná zkusím, ale když o tom takhle mluvíte, nevím jestli je mezoterapie v péči manche tetování suisse proti stárnutí vlasy jednička.

Diskuze: Mezoterapie v péči o vlasy

Dejte potom vědět, jak to dopadlo. Ještě před dvěma lety jsem měla dlouhé, husté vlasy,byly moje ozdoba, každý mi je chválil Problémy s vlasy mám taky, ale vždy jsem je zahnala nějakými potravinovými doplňky, nebo speciálními vlasovými kůrami. Každopádně vím, jak hrozné je přicházet o vlasy, zvlášť když si je měla krásné a záviděníhodné.

Držím ti palce a pak se určitě poděl o to, jak to dopadlo a jak si vlasy zachránila! Již 3 měsíce pozoruji masivní výpadek vlasů.

Vracíme se k tetování přírodních národů?

Ale je to i v ložiskách po celé hlavě. Za uchem mám lysinu jako dlaň. Po léčbě kortikoidy na kožním, jsem se ujistila, že opravdu už tam nejdu. Sice se padání trošku omezilo. Ale po vysazení je to opět brutus.

Prosvítá mě hlava snad za všech stran, prostě se to nedá zamaskovat.

Vracíme se k tetování přírodních národů?

Tento pátek jdu k léčiteli a příští pátek na mezoterapii. Měla jsem veliký stres kolem vánoc. Ve chvíli, kdy jsem byla v pohodě, najednou vlasy. No a už je zase stresík, protože každou minutu myslím, na to, že nemám vlasy. Opravdu hrozné. Tak pak dám vědět, jak to dopadlo. Doktoři se jen otáčejí zády, protože nevědí.

Co je třeba vědět, než se necháte tetovat

Vracíme se k tetování přírodních národů?zdroj: unsplash.com

Už dávno se nejedná o typický znak vězňů, výsadu domorodých kmenů nebo módní výstřelek divočejších povah. Nastává doba, kdy se tetování čím dál tím víc stává součástí životů velké části z nás.

Někdo se nechává tetovat, aby si něco pamatoval, odlišil se, něco zakryl nebo třeba bez hlubšího významu ozdobil své tělo. Tetovat se prý nechávají častěji introvertní jedinci, což je trochu paradox, protože člověka si tak nějak potom okolí více všímá.

Ona už jen typická otázka: „To tvoje tetování má nějaký význam?“ zopakovaná více než stokrát, dokáže rozčílit i nejzarytějšího extrovertního flegmatika.

Tetování nejen pro introverty

Ať už ho máte a litujete, máte ho a chcete ho mít víc, chcete ho a bojíte se… bolesti, problémů ve společnosti (u mého prvního tetování jsem mámě tvrdila, že je ze žvýkačky), že si to časem rozmyslíte a ono nepůjde jen tak smýt (to sice ne, ale při nejhorším je tu laser, případně se může přetetovat něčím jiným), nebo je to na vás prostě „moc“ a vůbec vás ani nenapadlo si něco takového pořídit, tetování v dnešní době není nic neobvyklého a my se mu podíváme pod kůži.

Historie tetování

Historie tetování je opravdu dlouhá a obšírná, takže si shrneme jen základní milníky. Počátky sahají až do neolitu, čehož je důkazem 5 tisíc let stará mumie nalezená v Alpách.

Dále se vyskytovalo mezi indiány a domorodými kmeny, pro něž tetování znamenalo vyjádření úcty ke svým kořenům, součást obřadních rituálů, zdobení místo make-upu nebo formu zápisků životních událostí. Ve středověku a renesanci se tetovat nechali hlavně členové tajných sekt nebo jiných nelegálních spolků.

Mezi národy majícími blízko k přírodě má tetování ochrannou moc. Nejbližší tetování nám a dnešní době je tetování pramenící z Maorských kmenů, odtud pochází ornamentální odnož, dnes známá jako „tribal“ nebo klasické a tradiční maorské vzory.

Druhým proudem, ze kterého vzešlo současné tetování, je proud severoamerických indiánů. Odtud pochází tetování kresebné, motiv zvířat a portrét. Konkrétní motivy postav, zvířat, rostlin, takové, jaké známe dnes v realistickém tetování.

Jakým způsobem se tetuje?

V této době se dostavuje zlom v technice, jakou se tetování provádí. V pravěkých dobách a dnes i u domorodých kmenů se namísto bzučícího strojku využívala výhradně do špičky obroušená kost, klacík či větvička.

Ta se namáčela do barviva, které pocházelo jak jinak než z přírodních materiálů, hlíny, jílů, popela, moči apod. Takto namočená kost se přiložila ke kůži a shora se na ni další kostí kleplo, došlo k porušení kůže a vpravení barviva.

Nejběžnější forma tetování v dnešní době je pomocí tetovacího strojku, kde jsou vsazeny ocelové jehly různých šířek. Čím větší plocha se tetuje, tím více se do strojku vsadí jehliček. Jehla ve strojku vibruje pomocí dvou elektromagnetů a tatér ji namáčí do kalíšku s barvou.

Do obliby se ale znovu vrací metody ručního tetování, které jsou složitější na provedení a většinou i více bolestivé. Mezi takové techniky patří například „handpoke“ (ruční vypichování), „handtap“ (paličková metoda) nebo japonské irezumi.

Samozřejmostí jsou sterilní jehly, rukavice a prostředí a lokální dezinfekce v místě tetování. Kontrolujte to! Motiv tetování se dnes už (snad nikde) nevybírá z katalogu, ale tatér vám jej připraví na míru dle vaší představy, nebo dle vlastního návrhu. Je to umělecké dílo.

Bolí tetování?

Jak kdy, jak koho a jak kde. To vám asi moc nepomohlo, že? Vnímání bolesti je pro každého člověka jiné.

Ale pokud si „na zkoušku“ vyberete nejprve nějaký menší motiv, tak jeho samotná aplikace netrvá dlouho a to vydrží opravdu každý! Navíc se vám po chvíli tetovacího procesu začnou vyplavovat endorfiny, které výrazně omezují pocity bolesti. Já bych to přirovnala ke škrábání jehlou.

Trochu bolestivější jsou místa na kostech jako žebra, kolem páteře nebo třeba kolena. Takže tam to zkuste až příště☺. Velmi důležitá je i psychická pohoda, takže se zbytečně nestresujte a zkuste to brát tak, že celý proces k tetování prostě patří.

Zapomeňte na alkohol nebo přemíru kofeinu – zbytečně vám můžou naředit krev, tetovací barva se nemusí dobře chytit a je tu možnost, že to kvůli tomu budete muset absolvovat znovu. A dobře se před tetováním najezte!

Péče o tetování

Kůže po tetování je většinou zakryta fólií a až po nějaké době (dle konkrétního doporučení vašeho tatéra) se začíná s péčí. V tetovacím salonu vám většinou nabídnou jejich produkty, a to antibakteriální mýdlo a nějakou hojivou mast.

Podobné produkty můžete sehnat i v lékárně (nejčastěji používaný je asi Bepanthen).

ALE víte, že můžete použít i přírodní mýdlo s výtažky z tea tree například Faith in Nature Tekuté mýdlo Aloe Vera & Tea Tree, které má antibakteriální účinky, a jako péči zkusit kvalitní bambucké máslo?

Jakmile se tetování zahojí, měli byste se o něj i nadále starat, pokud chcete, aby vám dlouho vydrželo hezké.

Pokud se budete opalovat, mažte se! Tetování totiž vlivem slunečního záření rychleji bledne a je tedy třeba používat kvalitní sluneční ochranu. Další možností je speciální přírodní péče o tetovanou kůži.

Budete mít zájem:  Rakovina A Její Příznaky?

Zkuste třeba Sprchový gel Tattoo a Tělové mléko Tattoo od Eco Cosmetics.

Tetovací barvy a jejich složení

Tady by měli zpozornět hlavně vegani, protože tetovací barvy mohou obsahovat živočišné složky (např. černá tetovací barva je vyráběná ve valné většině z kostí zvířat a železa, a další barvy obsahují směsi glycerinu a živočišných tuků) nebo mohou být na zvířatech testované.

Podle rozborů se v běžných tetovacích barvách vyskytovaly látky jako formaldehyd (v EU zakázaný od července roku 2017), olovo, arzén, antimon, beryllium, chróm, kobalt, nikl, rtuť a další těžké kovy, různé kovové soli, plasty (u neonových inkoustů), oxid titaničitý, ředidla, ftaláty, benzoapyren. Čím větší tetování, tím větší dávka inkoustu a tím více zdravotních rizik pro tělo.

Na tetovací barvy dokonce můžete mít i alergii (nejvíce alergických reakcí se objevuje při použití červeného inkoustu).

Na trhu ale najdete i kvalitní barvy a takové, kterou jsou vhodné pro vegany. Netoxické tetovací barvy jsou vyrobené ze směsi ethanolu, glycerinu rostlinného původu, vody a netoxických pigmentů. U alternativních barev se používá například sodík, kurkuma, pigmenty na bázi uhlí nebo oxidy železa. Informujte se ve svém salonu na druh a složení používané barvy!

Zajímavosti

  • původ slova tetování pochází z Tahiti ze slov „tatau“ či „tatu“, která znamenají slovo „vyznačit“
  • jednou ze speciálních metod tetování je tzv. „ruční vyšívání“, kde se barva pod kůži dostává pomocí jehly a kousku bavlny (je nejvíce rozšířená u eskymáckých etnik)
  • při tetování strojkem je vaše kůže během jediné minuty propíchnuta 50-3000krát
  • v USA je více potetovaných žen než mužů
  • nepříliš pozitivně se tetování vneslo do historie jako forma označování např. v koncentračních táborech, nebo jako symbol gangu (třeba japonská mafie yakuza jej používá dodnes)

TIP redakce

Pokud se tetování bojíte a nejste si jistí, jak to bude vypadat, můžete zkusit nejprve tetování pomocí henny Ayuuri Natural Henny na ruce a nohy Mehandi.

Přírodní národy neměly tetováže jen pro parádu | Téma

Jmenuje se Lars Krutak. Je mu 47 let. Od roku 1996, kdy býval studentem University of Alaska ve Fairbanksu, se zajímá o „domorodé“ tetování.

A protože žil dlouho na Aljašce, svou diplomovou práci psal o tradičním tetování inuitských Jupiků z ostrova svatého Vavřince (eskymácky Sivuqaq).

Po třech letech v terénu se z něho stal antropolog, archeolog a také velký popularizátor původních tatuáží.

Kdo se o historii zdobení kůže alespoň trochu zajímá, dávno ví, že právě lidé drsného severu přišli s originální metodou, jak dostávat v extrémních podmínkách pigment do těla.

Vzali si jehlu, původně kostěnou a až po styku s bělochy kovovou, jíž pod kůží protahovali niť obarvenou sazemi či jiným tmavým barvivem (s olejem i močí), takže po „prošití“ pod kůží zůstávaly – hlavně u žen na bradě – trvalé čáry.

Krutak se koncem minulého století nespoléhal jen na dávné zprávy misionářů a etnografů, ale vyptával se i místních pamětníků, k čemu jim tetování sloužilo… A dostávalo se mu odpovědí. Stejně jako u jiných přírodních národů i u Inuitů neměly tetováže toliko estetický význam; nebyly jen pro parádu!

Léčení

Muži ze Sivuqaqu si kdysi nechávali vypíchat památeční značky, když zabili svého prvního tuleně, polárního medvěda nebo když poprvé harpunovali velrybu.

Vysloužené drobné kérky v podobě teček (nazývané kakileq) pak nosili na ramenou, na loktech, zápěstích či kotnících, neboť měly chránit domněle zranitelná místa před útoky duchů.

Jak pravil Krutakovi jeden z nejstarších eskymáckých lovců: „Tetování jsou potřebná i pro zasažení cíle…“

Desítky popisů vyprávějí, jak inuitská tetování své nositele „léčila“. Souběžné čáry na ženských lících měly pacientky zbavit neplodnosti, tečky v okolí bolavého místa ulevovaly od bolesti a „zlá krev“ měla odtéci pryč.

Ještě o půlstoletí dříve popisoval jiný antropolog Robert F. Spencer (1959) podobné aljašské tatuáže jako magické „vábničky“, jež měly přilákat velryby blíže k lodi a zajistit úspěšný lov; někdy se kouzelné znaky tetovaly kolem úst. Vědci ze Stanfordu zase ve třicátých letech popisovali, jak měly zvěčněné kroužky pod rty zabránit utonutí…

Co je však ještě zajímavější – a co možná i přivedlo Krutaka k jeho životnímu zájmu – jsou desítky popisů, jež vyprávějí, jak inuitská tetování své nositele „léčila“.

Souběžné čáry na ženských lících měly pacientky zbavit neplodnosti, tečky v okolí bolavého místa ulevovaly od bolesti a „zlá krev“ měla odtéci pryč, jak detailně popisuje Krutak ve své starší knize The Tattooing Arts of Tribal Women (2007).

Jindy se tetováním stimulovaly akupunkturní body podobně jako v čínské medicíně anebo na těle Ötziho z Alp, na mumii, jež je se stářím asi 5370 let dosud nejstarším známým dokladem tetování.

Na ostrově svatého Vavřince se dokonce tetovala i oční víčka, aby se dotyčným zlepšil zrak. A teď pozor: kromě starých zápisů to navíc dosvědčují v Arktiku nalezené artefakty.

Čárky v okolí očí, zřejmě medicinální zákroky, nese i do kosti vyřezávaná figurka kultury Punuk (asi z let 750 až 1050 našeho letopočtu) objevená na témže ostrově u Aljašky.

To vše vedlo Krutaka k objevování významů tatuáží v dalších kulturách od Ameriky přes Asii po Oceánii, přičemž se stával vlivným „archeologem tetování“.

Zúročení záliby i znalostí

Ale postupně. Lars Krutak začal po roce 1999 publikovat na webových stránkách VanishingTattoo.com (Mizející tetování), kde postupně od symbolismu inuitských čar a teček přecházel k dějinám ostatních tetovaných kmenů či národů. A začal za nimi hojně cestovat.

Krutak svou zálibu v tetování i znalosti zúročil v mnoha televizních dokumentech. Točil reportáže o domorodých tetovacích rituálech pro stanice National Geographic Channel anebo Discovery Channel, ve kterých vystupoval jako „Tattoo Hunter“ neboli Lovec kérek.

Během uplynulých dvou desetiletí navštívil Ibany, respektive Dajaky na Borneu (známé tetovanými rosetami na ramenou), Kalingy na Filipínách (mívali hrudníky zdobené jakoby filigránskou „výšivkou“), Mentawajce z indonéského Siberutu (s linkovým tetováním po těle), thajské mnichy tetující dlouhými jehlami-bodci či amazonské indiány, přičemž si od všech jmenovaných přivezl nějaký suvenýr. Pochopitelně na vlastní kůži.

Krutak, jenž roku 2009 získal v Arizoně doktorát za disertaci o socioekonomických dopadech turismu na populace mexických Tarahumarů (mezi nimiž působil na přelomu 17. a 18.

století také jezuitský misionář Josef Neumann z Čech), svou zálibu v tetování i znalosti zúročil v mnoha televizních dokumentech.

Točil reportáže o domorodých tetovacích rituálech pro stanice National Geographic Channel anebo Discovery Channel, ve kterých vystupoval jako „Tattoo Hunter“ neboli Lovec kérek.

Ovšem sběratel nikoliv povrchní.

Krutakovy knížky i články – ať již do vědeckých, či populárních časopisů typu Total Tattoo, Skin & Ink nebo německého Tätowier Magazinu –, jsou důkladně vyzdrojovány nejen citacemi, ale i žitými zkušenostmi terénního antropologa, který mezi danými lidmi pobýval a žil. Krutak se navíc stal vědeckým pracovníkem elitního amerického muzea Smithsonian Institution, kde mohl svou zálibu ve starých jehlách a přírodních barvičkách čile rozvíjet.

Spirituální energie

Už roku 2002 v tamních depozitářích „objevil“ pozapomenutou tetovací sadu indiánů Haida ze severozápadního pobřeží USA a z kanadské Britské Kolumbie, kterou u nich v červenci 1883 pořídil etnograf James G. Swan.

Unikátní nářadíčko sestává z pěti cedrových násadek s řádkou ostrých jehel, z kusu magnetitu (byl oškrábáván jako součást pigmentu), z kamenné mističky na míchání barvy a pár štětečků zdobených rodovými či totemovými znaky.

„Hledal jsem takový set i v jiných muzeích, ale žádný nenašel. Je to jediná dochovaná haidská sada,“ říkával Krutak.

Tetování na Velkých pláních bylo rituálem, který vylepšoval postavení jedince a jeho přístup k nadpřirozeným silám. Tato spirituální energie byla vtělena do specifických forem korporální ikonografie, do lidských těl, která ji následně přijímala, zejména do tetovacích balíčků, jimiž byly takové vzory vytvářeny.

Tento kulturní antropolog se později spojil s prehistorikem Aaronem DeterWolfem z Tennessee, hlavním editorem výtečného sborníku Drawing with Great Needles (2013).

V knize, kterou vydala University of Texas v Austinu, se autoři věnovali zmizelým tradicím tetování mezi severoamerickými indiány: od Pacifiku až po Velké pláně, na nichž se proháněli zdobení Osedžové, Ponkové, Hidatsové, Omahové anebo Iowové.

Posledně jmenovaní indiáni povolovali tetování hrudi jen výjimečně statečným válečníkům, kteří byli za zásluhy veřejně poznačeni a získávali vyšší status, prestiž.

„Tetování na Velkých pláních bylo rituálem, který vylepšoval postavení jedince a jeho přístup k nadpřirozeným silám. Tato spirituální energie byla vtělena do specifických forem korporální ikonografie, do lidských těl, která ji následně přijímala, zejména do tetovacích balíčků, jimiž byly takové vzory vytvářeny,“ píše Krutak.

Budete mít zájem:  Nachlazeni Mocovy Mechyr Priznaky?

A v jedné kapitole pojednává, jak bývaly tyto děděné nástroje zásadním médiem při přesunu posvátných sil do tetovaných osob. Pár osedžských pytlíčků, v nichž jsou i tetovací jehly s peřím či třásněmi na konci (a se špičkami v pouzdrech z bizoních chlupů), se dochovalo v Marylandu.

Ötzi není první

Deter-Wolf a Krutak pak vydali počátkem roku 2016 přehledovou studii o nejstarších důkazech tetování na světě, již otiskl respektovaný časopis Journal of Archeological Science.

Jak předloni důkladně popsaly LN, tito vědci vyjasnili mimo jiné nejasnosti týkající se nesprávného datování tečkovaného „knírku“ nad horním rtem, který během života nosil jistý chlapík, dnes mumie z chilského El Morro (kultura Chinchorro).

Nikoliv před šesti tisíci, jak se občas chybně uvádělo, ale „jen“ před čtyřmi tisíci lety.

Přestože dnes můžeme bezpečně doložit, že Ötzi je nejstarším nalezeným člověkem s tetováním, je vysoce nepravděpodobné, že by byl první tetovanou osobou na Zemi. Ötziho 61 tetováží představuje fyzické zákroky na těle, které byly součástí zavedených společenských a terapeutických postupů, jež takřka jistě existovaly v dané kultuře ještě před jeho narozením.

Ve vlivné práci patologa M. J. Allisona totiž došlo v roce 1996 k banální chybě – anglickou zkratku BP („před současností“) totiž kdosi zaměnil za BC („před Kristem“), tedy plus dalších dva tisíce let! Primát patří stále Ötzimu s čárkami a dvěma křížky na těle.

„Přestože dnes můžeme bezpečně doložit, že Ötzi je nejstarším nalezeným člověkem s tetováním, je vysoce nepravděpodobné, že by byl první tetovanou osobou na Zemi.

Ötziho 61 tetováží představuje fyzické zákroky na těle, které byly součástí zavedených společenských a terapeutických postupů, jež takřka jistě existovaly v dané kultuře ještě před jeho narozením,“ uzavírali studii Krutak s Deter-Wolfem.

V jimi sestaveném top 10 nejstarších dokladů tetování následovaly za alpskou mumií „stříbrné“ kosterní ostatky se zbytky pigmentu z ruské Temrty (hrobka II-1, stáří 4600 let) a jen s mírným odstupem čerň z prstních kůstek z lokality Primorskij (hrobka I-10).

Ona chilská mumie s knírkem (označení Mo1 T-28 C22) klesla až na čtvrté místo, přičemž kalibrovaná datace stanovila její stáří mezi roky 4563 a 3972.

Až páté a šesté byly tetované mumie z Egypta: torzo z Kubánu (hrob 271) a trojice trochu mladších ženských mumií z Dér el-Bahrí.

Zájem akademiků i veřejnosti

Jenže! Už ani toto pořadí neplatí.

Vědci z Britského muzea totiž v minulých letech analyzovali sedm exponátů, respektive těl dávno zemřelých lidí, a k překvapení všech zjistili, že mumie takzvaného Zrzka z Gebelénu, muže s evidenčním číslem EA 32751, nemá na rameni šmouhu, ale figurální tetování.

Nejstarší na světě! Jde o dvě zápasící zvířata, jak letos v březnu informovaly LN. A protože experti z Oxfordu a Max Planckova ústavu určili stáří Zrzka a jeho ženské kolegyně s vytetovanými esíčky (mumie s číslem EA 32752) na 5351 až 5017 let, jde po Ötzim – těsně – o druhý nejstarší pár světa.

Právě těmito čerstvými poznatky z pradějin tetování začíná nová kniha editorské dvojice Krutak a Deter-Wolf. Nese název Ancient Ink: The Archaeology of Tattooing (2017) a vydala ji University of Washington.

Jde o ambiciózní dílo, jež v 19 kapitolách zevrubně zkoumá tradice tetování v Egyptě, na Filipínách, na Altaji či v Oceánii, přičemž si všímá – jako správná „archeologie tetování“ – zejména ostatků, kůží nebo nástrojů.

„Až v posledních dvou dekádách jsme byli svědky vlny zájmu o starobylé tetování, a to jak akademiků, tak veřejnosti.

Vědci studující dávné společnosti začali rozpoznávat důležitost tetování v sociálních a rituálních kontextech.

Profesionální tatéři se čím dál více zajímají o dějiny svého povolání, chtějí se dozvídat o autentických motivech i technikách, jichž se používalo před dobou elektrickou…

Stále narůstající populace tetovaných je podobně fascinována tradičními zdobnými metodami i vzory a smyslem dávného body-artu.

A sami zástupci původních kultur celosvětově vyhledávají informace týkající se tetovacích nástrojů, symbolů a významů svých jedinečných kulturních tradic, které byly narušeny koloniálními, misionářskými anebo jinými zásahy,“ píší editoři v předmluvě 350stránkového svazku vyšperkovaného odkazy, poznámkami a obrázky.

Největší prominenti

Ojedinělá kniha je rozčleněna na tři tematické části v linii Kůže – Náčiní – Umění. Během výkopových prací našli etnoarcheologové po celém světě stovky mumií se stopami archaického zanášení barviva.

K největším „prominentům“ patří Ötzi, egyptská kněžka Imenet (Amunet) z IX.

dynastie, žena z Chiribaya Alta v Peru (s prokazatelně léčebnou tetováží v zátylku a okrasnou či totemickou na pažích), zmrzlé Eskymačky z grónského Qilakitsoqu anebo 2300 let stará těla nomádů z Pazyryku a Ukoku na Altaji.

Právě jejich vytetovaní jeleni, kozorožci, koně, tygři i další šelmy v takzvaném zvěrném stylu Skythů učarovali mnohým současným fanouškům zdobení těla, takže takové vzory rozšiřují do celého světa v neopazyryckém stylu, jak popisuje tatér Colin Dale v šesté kapitole. Té však předchází záslužný a obsáhlý přehled nejvýznamnějších nálezů z této oblasti (ostatky z Pazyryku, Oglachty, Ak-Alacha, Olon-Kuryn-Gol), který sepsala archeoložka Světlana Pankovová z petrohradské Ermitáže.

Během výkopových prací našli etnoarcheologové po celém světě stovky mumií se stopami archaického zanášení barviva. K největším „prominentům“ patří Ötzi, egyptská kněžka Imenet (Amunet) z IX.

dynastie, žena z Chiribaya Alta v Peru (s prokazatelně léčebnou tetováží v zátylku a okrasnou či totemickou na pažích), zmrzlé Eskymačky z grónského Qilakitsoqu anebo 2300 let stará těla nomádů z Pazyryku a Ukoku na Altaji.

Díky němu se západnímu čtenářstvu prvně dostávají ucelené a relevantní informace z řady hrobek (kurganů), jež byly dosud spíše roztroušeny v ruskojazyčné literatuře.

Některé pérovky se objevují v tisku vůbec poprvé, poněvadž Pankovové tým provedl infračervené snímkování konzervovaných těl a překreslil je do působivých ilustrací.

To je případ zoomorfních tatuáží z mužské mumie z Pazyryku (kurgan 5), mezi kterými je pták či útočící kohout na palcích levé i pravé ruky a na levé noze stádo ovcí s beranem.

V témže hrobu byla pohřbena vznešená dáma s vytetovaným prstenem či složitou kompozicí útoku dvou tygrů a leoparda na jelena a losa! Jaké to asi mívalo významy? „Zobrazení by neměla být vnímána jen jako pouhé dekorace, neboť jejich výskyt v pazyrycké kultuře je vztažen k místním mytologiím a světonázoru plného smysluplných znaků. Ve scénách zápasů, dominujících pazyryckým i jiným skythským výjevům, jsou klíčovými tématy život, smrt a znovuzrození prostřednictvím oběti,“ píše Pankovová v patrně nejzajímavější části.

Zdatně jí však sekundují novinky o mumiích s celotělovými tetovážemi (burik) u filipínských Ibaloyů z předhispánského Luzonu (z doby asi 1100 až 1300 našeho letopočtu) anebo bizarní pohled do kolekcí lidských kůží z 19. století, které jsou v anatomických muzeích Francie či Velké Británie. Další kousky však máme i doma v Česku.

Vpravování pigmentu do těla

Druhý oddíl knihy je věnován nástrojům.

Autoři si všímají způsobů, jimiž vpravovaly pigment do těla národy Balkánu („nabocati križ“), jak to dělali lidé Polynésie a Mikronésie se všemi těmi ostrými hrabičkami, na něž se poklepávalo tloukem (jak píše aucklandská kurátorka Louise Fureyová), či čím se tetovali severoameričtí indiáni z oblasti východních lesů (Čerokíjové, Delawarové, Mohawkové nebo Odžibvejové), než se taková znalost v 19. století vytratila v čase…

Autoři si všímají způsobů, jimiž vpravovaly pigment do těla národy Balkánu („nabocati križ“), jak to dělali lidé Polynésie a Mikronésie se všemi těmi ostrými hrabičkami, na něž se poklepávalo tloukem (jak píše aucklandská kurátorka Louise Fureyová), či čím se tetovali severoameričtí indiáni z oblasti východních lesů (Čerokíjové, Delawarové, Mohawkové nebo Odžibvejové), než se taková znalost v 19. století vytratila v čase…

Obzvlášť zajímavá je 15. kapitola, ve které Leonid Jablonskij z Ruské akademie věd popisuje nález sarmatské tetovací soupravy z Filippovky na Urale. V jednom z hrobů (číslo 15) nejspíš ze 4.

století před Kristem byl nalezen kožený váček na barvivo, v němž byla navíc zapíchnutá deseticentimetrová kostěná jehla s ozdobným zakončením. Vedle byla lžička z parůžku (asi na rozmíchávání barev), kamenná paleta s miskami a bronzové zrcátko.

V jiném pohřbu tam zase leželo šest zlatých tetovacích jehlic.

Třetí část knihy pídící se po „dávném inkoustu“, jak praví název, zkoumá umění, jež málem zmizelo ze světa.

Krutak v poslední kapitole navštěvuje moderní inuitskou tatérku Marjorii Tahbone, která klientům v kanadském Kugluktuku bodci vypíchává a jehlami i vyšívá tradiční vzorky. „Jsme generací, která obnovením tradic uctívá své předky…

Filipínský tatér Elle Festin mi řekl, že tím můžeme probudit něco, co spalo až příliš dlouho,“ říká Inuitka, která se řadí k desítkám umělců oživujícím původní zvyky od Aljašky přes Borneo až po Markézy.

V Krutakových knížkách si počtou nejen badatelé a fandové, ale i čeští tetovači, jako je Martin Štuler ze studia Ohmnia. Ten nabízí i ono eskymácké „šití“.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector