Školní pomůcky – největší chyba je pořizovat věci předem

Jsme studenti gymnázia, kteří se nebojí nových věcí a rozhodli se vstoupit do Světové školy. Jedná se o studentský celoevropský projekt, který řeší lokální problémy s globálním přesahem. Jeho cílem je připravit žáky na reálný život a také podnítit jejich zájem o problémy, kterým čelí oni sami či jejich okolí. Náš tým se zabývá začleňováním lidí s hendikepem do společnosti. 

Náš projekt funguje již čtvrtým rokem. Za tu dobu jsme pořádali několik workshopů na frýdlantských, raspenavských a libereckých školách, kterých se vždy účastnili naši milí partneři Jedličkův ústav z Liberce, Domov Raspenava, nevidomá Andrea Klozová, Radek Brzák s DMO anebo Sdružení TULIPAN.

Žáci se tam dozvěděli, jak se s takovým hendikepem žije, jaké aktivity a sporty se dají provozovat či jak fungují kompenzační pomůcky pro nevidomé osoby. Naší největší a závěrečnou charitativní akcí je již třetí ročník “Boříme bariéry aneb spolu to jde líp.

” Obsahuje dvě části, charitativní běh a setkání s lidmi s postižením (tvoření výrobků s klienty sociálně-terapeutických dílen aj.) Vybrané peníze ze startovného poté putují Jedličkovu ústavu a Domovu Raspenava.

Minulý ročník to bylo více než 19 000 korun! Mimo tyto akce jsme zorganizovali například výstavu našich fotografií na frýdlantské radnici, besedu v liberecké knihovně o duševních onemocněních s peer konzultanty (lidmi s vlastní zkušeností) ze Sdružení TULIPAN a spoustu dalšího. Neváhej a přidej se k nám! Scházíme se každou středu po vyučování v učebně číslo 20! 

Světová škola – info 

Boříme bariéry 2020

 

Videa z předchozích ročníků: 

2018 – https://www.youtube.com/watch?v=BweDm38mJ_U 

2019 – https://www.youtube.com/watch?v=TA3WFs0637M 

Galerie: 

Školní pomůcky - největší chyba je pořizovat věci předem

Našimi partnery jsou: 

Náš tým: 

Anežka Pokorná 

Jsem studentka septimy, nebo třeťáku chcete-li, je mi 18 let a vůbec se na to necítím. Mám ráda víno a lidi kolem sebe, včetně členů Světové školy.

Jsem už vlastně jediný příslušník původního týmu, který stál u samotného zrodu celé téhle milované patálie a přátelé, řeknu vám, za ta čtyři léta, co mi Světovka vstoupila do života, se toho hodně událo! Nebudu jmenovat akce, které jsme uspořádali. Povím vám, jaké je to pouto, které si vytvoříte s lidmi, se kterými najednou začnete trávit víc a víc času.

Někdy je to krušné, jsme na sebe naštvaní, ten druhý měl udělat tohle a já nestíhám tamto. Nebo nám třeba nevychází komunikace s okolním světem. Organizace neodpovídají, sekretářky jsou nepříjemné a my bezradní. Ale i přes to všechno jsme první rok nasadili tempo a s vervou ho držíme doteď.

Dokážete si představit, jaký je tohle pro mě úspěch? Členové v našem týmu jsou natolik zapálení, že týden před svou maturitou pořádají charitativní běh! Ano, řeč je o dvou bývalých oktavánkách Báře Macháčkové a Verče Prášilové, které dlouhé roky držely náš projekt nad vodou a já je zkrátka musela zmínit. Díky holky!  

Závěrem bych chtěla dodat: přijď, chábře, nebudeš litovat! 

Petr Holub 

Jsem jeden z těch starších členů naší party. Baví mě spousta věcí, mezi které patří dramaťák, sbor nebo právě Světová škola. Do Světovky jsem přišel proto, že mě zaujala jejich činnost.

 Myslím, že řešíme důležitý problém, kterým je dobré se zabývat, neboť je často přehlížený, opomíjený a majoritní společností kolikrát opovrhovaný. Člověk se zde naučí mnoho užitečného a díky akcím, které pořádáme můžeme tyto nové vědomosti předávat dál a dál.

Co vlastně v našem týmu dělám? Snažím se propagovat naše akce a projekt kde to jen jde, zařizuji korespondenci a dohlížím na to, aby se všechno stihlo pokud možno včas.  

Tereza Facková 

Do projektu jsem se přidala, jelikož se mi líbí minulé práce Světové školy. Mým úkolem je psaní novinových článků a spravování sociálních sítí. 

Lucie Mlejnková 

Chodím do septimy. Ke Světové škole jsem se přidala, protože se mi líbí její myšlenka a celkově vše, co dělají. Mojí náplní práce je pomoct při organizování charitativního běhu a případná pomoc s nástěnkami. 

Václav Žežulka 

Do Světové školy chodím kvůli super kolektivu. Mojí hlavní rolí dělat elektronické nástěnky a vybírat na ně fotky. 

Matěj Kabíček 

Do Světové školy jsem se přidal, abych zlepšil náš kolektiv a něco nového se naučil.  

Bedřich Pokorný 

Tak já jsem Bedřich Pokorný a chodím do septimy. Rád sportuju a hraju na klarinet. Připojil jsem se ke Světové škole proto, že bych rád pomohl lidem s handicapem při začlenění do společnosti a taky že mě baví tohle téma šířit dál. Světová škola mi to dobře umožňuje. Dělám záznam ze schůzí, pořizuji zpětnou vazbu od lidí, kteří se zúčastnili našich akcí, a povídám na workshopech. 

Karolína Lenhartová

Ahoj, já jsem Kája. Je mi dvanáct let a chodím do primy na gymnáziu ve Frýdlantu, kde se nachází i Světová škola. Do Světové školy jsem začala chodit ve druhém pololetí po workshopu, který mě přesvědčil o tom, že je dobré tam chodit. A udělala jsem dobře! Ráda pomáhám lidem a tady se to dá využít. Těším se na to, až začnu pomáhat druhým.

Daniel Seifert

Ahoj, já jsem Dan a je mi 11 let. Na Světovou školu jsem přišel proto, že se mi líbila myšlenka pomáhat handicapovaným. Schůze Světové školy mě baví, i když nejsem moc společenský typ. Mám rád myslivost a dělám hasičský sport.

Sára Černá

Ahoj, já jsem Sára, příjmení není potřeba. Je mi dvanáct let. Na Světovou školu jsem přišla, protože mě zaujal workshop, který byl u nás na škole v prosinci 2019. Jsem tu sice jen chvíli, ale ze Světovky rozhodně nechci odejít, pořád mě baví, protože pomáhání je zábava!

Míša Erbanová

Jmenuji se Míša, je mi 12 let a jsem studentkou primy. Ráda hraju na flétnu, jsem členkou flétnového kvarteta Synfonia Frýdlant.

 Pravidelně se účastníme různých kulturních a historických akcí, kde hrajeme renesanční a barokní hudbu. Do Světové školy jsem přišla teprve před pár týdny.

 Ovlivnil mě workshop Světové školy, který proběhnul u nás ve třídě. Velmi se mi líbil a to rozhodlo, že jsem se k této skupině přidala.

Kryštof Löbl

Ahoj, jmenuji se Kryštof Löbl a chodím do primy. Chodím už pátým rokem do skauta a rád hraji fotbal, který hraji už pět a půl let. Rád cestuji a sbírám houby. Do Světové školy jsem přišel, protože rád pomáhám lidem. Je to tu super!

Tadeáš Čančík

Ahoj, jmenuji se Tadeáš a chodím do tercie. Zajímám se o tramvajový provoz a vše s ním spojené. Ve volném čase hraji na klavír a dívám se na seriály. Do Světové školy jsem přišel, protože rád pomáhám lidem.

Marky Nováková

Ahoj! Já jsem Marky Nováková a chodím do sekundy. Na Světovou školu jsem šla, protože ráda pomáhám druhým. Jsou tam moc fajn lidi. Také je tam skvělý kolektiv. Zatím pomáhám s tím, co jde. Myslím si, že to bylo správné rozhodnutí. Jsem tu sice jen chvíli, ale je to úžasný. Moc mě to tam baví.

Natálie Neumaierová

Je mi 13 let a chodím do třídy sekunda na Gymnázium Frýdlant. Baví mě pomáhat druhým a také hraji v souboru. Do Světové školy jsem začala chodit, protože se mi líbí vše co dělají a také mě zaujalo video z Workshopu.

Pokud máš zájem připojit se do našeho týmu, nebo bys potřeboval nějaké podrobnější informace, neboj se nás zeptat ať už osobně ve škole nebo nám napiš na mail: 

([email protected]

Jak jste na tom s přípravami do školy?

Už jen pár dní a dětem začnou povinnosti. Některé jdou do školy poprvé, jiné už školu důvěrně znají a těší se na spolužáky, které přes prázdniny neviděli. Rodiče mají napilno nejvíce právě nyní, kdy pořizují školní výbavu. Už máte všechno nakoupené?

Budete mít zájem:  Na podporu imunity platí betaglukany: Kde je najít?

Zalíbila se mi Nuninky diskuze na téma přípravy školního vybavení. A protože je to téma, které je zajímavé a aktuální, pokusím se shrnout to nejpodstatnější – a zahrnuju do toho samozřejmě i vaše osobní zkušenosti, rady či tipy, které v této diskuzi zazněly.

Prvňáček a škola

Začít musíme samozřejmě těmi dětmi, které jdou do školy poprvé. Čeká je obrovský skok, který není jednoduchý jak pro ně, tak pro rodiče. Stresující situace samozřejmě nejsou na místě.

Předpokládám, že ve většině škol proběhly ještě před prázdninami schůzky s rodiči, kde jim byly předány informace k nástupu do školy, včetně toho, co by měly svému potomkovi pořídit za vybavení do školy. Ostatně, domnívám se, že je to vůči rodičům a potažmo i prvňáčkům velice užitečný krok.

Rodiče mohou během prázdnin, v klidu nakoupit doporučené školní potřeby a prvňáčkové se tak také v klidu připravují na své první dny.

K prvňáčkům patří úplně nová školní aktovka, která je pro ně asi největší „chloubou“. Věřím i tomu, že si Školní pomůcky - největší chyba je pořizovat věci předemjí většina vezme na svůj první školní den s sebou.

O výběru školních aktovek jsem psala v tomto článku. Stejně tak si můžete přečíst článek o výběru školních přezůvek.

Podrobněji k problematice příprav prvňáčků se věnoval i samostatný článek s názvem Jak co nejlépe připravit prvňáčka do školy.

Například u Kyller doma už mají nepochybně pečlivě vše připravené a Tomášek už zřejmě nedočkavě vyhlíží, kdy mu 1. září zazvoní budík????

Nakupujeme…

Většina školních potřeb se dá nakoupit podle doporučených seznamů během prázdnin. Ovšem, jsou i případy, že škola žádné seznamy neposkytne.

  • Třeba jako v případě Marinady, která bude muset v době přecpaných papírnictví a vytížených dnů v práci, shánět školní potřeby pro dceru. Ale zřejmě nebude výjimkou, jak ostatně vyplývá i z vašich dalších reakcí – podobně seznam čeká v září třeba Danasi či Alena5
  • Ale třeba penály, pastelky, potřeby na výtvarnou výchovu a další potřeby školního vybavení, které jsou natolik obecné, že je pro děti budou muset mít, si můžeme nakoupit předem.
  • Například Jarmuschka dopřála děvčatům po třech letech nová pouzdra na pastelky a tužky.
  • Zmínila ale také důležitou věc – mnoho obchodů mívá před začátkem a začátkem školního roku větší slevy a tak se vyplatí zjistit si ty, které obchody vycházejí rodičům v tomto směru vstříc.

Byť se nároky jednotlivých škol na školní potřeby mění, základní vybavení je pořád stejné. Takže i když nemáte seznam doporučených školních potřeb, nakupte s předstihem dětem ty věci, které mít musí – školní aktovku, penál s výbavou, potřeby na výtvarnou výchovu, věci na tělesnou výchovu apod.

Jak vyplývá z obecných doporučení, i z vašich tipů, obaly na sešity a učebnice je asi lepší nakoupit až po tom, co budeme znát konkrétní rozměry. Tedy ve chvíli, kdy váš potomek buď přinese ze školy konkrétní seznam, nebo budete mít učebnice a sešity doma.

Jinak se nejspíš dostaneme do situace, že minimálně polovina z obalů zůstane ležet neupotřebená doma na poličce.

Některé školy také nabízejí hromadný nákup určitých školních potřeb.

Nepochybně je dobré si tuto informaci předem zjistit, abychom pak neměli spoustu věcí doma dvakrát:-) Podle některých reakcí se ale dá říci, že školy vycházejí rodičům vstříc a nakupují školní potřeby sami.

Rodiče pak musí jen zadat příkaz k úhradě. Funguje to tak například i ve škole, kam půjdou děti Pavlushky.

Ale třeba Kyller je nemile zklamaná z toho, že škola organizuje i hromadný nákup desek na čísla a písmena, protože její syn by chtěl mít na těchto pomůckách svůj oblíbený design.

Asi bych reagovala podobně jako ostatní komentující. Asi to není nejšťastnější řešení ze strany školy, dítě by asi nechtělo mít i stejnou tašku jako spolužák, chce mít své oblíbené postavičky i na takovýchto věcech.
Nebo že by právě v tomhle byl ten zádrhel? Že by některé školy už v pomalých krůčcích přecházeli na jednotnost všeho?

Pastelky, vodovky, tužky…

I když zaplatíme o něco víc peněz za tyto potřeby, rozhodně se je nevyplatí nakupovat na tržnicích apod. Především moc neušetříme, protože tyto potřeby nevydrží příliš dlouho, kvalita je tu v jiném rozměru.

Lepší je zainvestovat do nákupu kvalitních školních potřeb, které můžete pořídit jak v jednotlivých kusech, tak i v sadách.

Týká se to i zcela obyčejných potřeb, jako jsou lepidla, gumy či nůžky.

U nůžek to ovšem může být někdy oříšek – například my máme v seznamu ze školy doporučené s kulatými hroty. Jenže ty zase tak moc dobře nestříhají. Sice jsme synovi do školy pořídili ty doporučené, jak se mu s nimi bude pracovat, uvidíme časem:-)

V jedné z diskuzí jsem pátrala, zda je lepší koupit prázdný penál, nebo vybavený. Podle komentářů od vás je jasné, že maminky na VD ve většině preferují spíš prázdný penál a výbavu do něj dokupují. Má to samozřejmě své výhody – koupíme dítěti například pastelky značky, kterou uznáváme, která je kvalitní, pastelky jsou například trojboké apod.

Určitě bych také upozornila na podepsání všech věcí do školy. Především alespoň těch nejdůležitějších, jako je aktovka, sáček na přezůvky, přezůvky, penál atd. V oné zmiňované diskuzi, pokud si dobře pamatuji, zaznělo také, že maminky označují i tužky apod.

To sice v plánu nemám, nicméně je to zajímavé a má to zřejmě i efekt – ve třídě jsou nějaké dvě desítky dětí, řekněme se skoro stejnými školními potřebami a nepochybně ve třídě dochází i vzájemnému „míchání“ takovýchto drobných potřeb.

Označené se pak zcela spíš vrátí majiteli:-)

A co říci na závěr? Hlavně klid, dítěti rozhodně nebude svědčit stres. A nesmíme zapomenout na správně sestavenou snídani, která je základem dne a patří také k důležité přípravě do školy:-)
V níže uvedeném videu můžete shlédnout informace Karolíny Hlavaté a Petra Havlíčka ke správné snídani.

Příručka pro rodiče

Cílem této příručky je

  • pomoci rodičům uchopit principy, rytmus a hlavní myšlenky waldorfské školy
  • usnadnit nástup Vašeho dítěte do školy
  • připravit Vás na to, co Vás v průběhu školního roku čeká.

Co je to „waldorf“?

Waldorfská výuka vychází z pedagogických zásad formulovaných Rudolfem Steinerem (1861–1925). Ten se mimo jiné inspiroval učením Jana Amose Komenského, které velmi dobře znal. Tento fakt se promítá do nám známého principu “škola hrou”, což se waldorfská škola snaží naplňovat.

Základním pravidlem je, že si děti při výuce vše mohou samy vyrobit, osahat, prožít a tím pochopit. V co největší míře jsou ve škole používány hudba, rytmus a příběhy.

Každá věc je probírána z různých úhlů do úplného pochopení. Výsledkem je například, že děti ví, jak šly dějiny v zemi, kde vzniklo konkrétní literární dílo.

Chápou, že chemie se děje v přírodě a že fyzika platí i v tělocviku.

V učebních plánech waldorfských škol se zřetelně projevuje snaha nenadřazovat žádný předmět či skupinu předmětů nad druhé. Také proto jsou všechny předměty zařazené do 1. – 9. ročníku waldorfské školy pro všechny žáky povinné.

Dívky se tak účastní i práce se dřevem a kovem, chlapci pletou, háčkují, atd. Smyslem je dát všem dětem široký, nespecializovaný základ – každý z předmětů totiž rozvíjí dílčí aspekty široké palety lidských kvalit.

Dalším důležitým zřetelem, který je v učebním plánu zohledněn, je co možná největší prolínání jednotlivých témat.

Budete mít zájem:  Krevní ztráty, laktace, deprese… po porodu pomůže homeopatie

Ve vyučování je snaha stavět mosty mezi jednotlivými obory a předměty, představovat dětem svět ve vzájemných vztazích a ve vztahu k člověku.

Organizace vyučování

Vyučování hlavních předmětů (matematika, mateřský jazyk a literatura, čtení, fyzika, chemie, přírodopis, dějepis, zeměpis a další) probíhá v tzv.

epochách – dvouhodinový vyučovací blok, který se ještě dále dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí, je monotematický a po dobu 3 až 4 týdnů při něm učitel rozvíjí jedno dané téma (např. matematické operace, stavba domu, dějiny Řecka).

Další předměty (cizí jazyky, tělesná, pracovní a hudební výchova, eurytmie apod.) se již vyučují v klasických vyučovacích hodinách. I při nich se však učitel snaží zachovat rozčlenění na část rytmickou, část vyučovací, ve které se probírá nová látka a vyprávěcí část, která by měla třídu zklidnit a harmonizovat.

Dalším specifikem waldorfských škol je absence učebnic. Jejich roli plní materiály, které si učitel sám, ev. ve spolupráci s kolegy vybírá nebo vytváří. Knihy jsou doplňkem (např.

cvičebnice a atlasy), nikoli hlavním prostředkem výuky, neboť postrádají vztah ke konkrétní pedagogické situaci a svou strnulostí nevyhovují dynamickému postupu a momentálnímu stavu třídy.

Velký význam je v této souvislosti přikládán žákovským pracovním a epochovým sešitům, které jsou vypracovány s velkou pečlivostí a žákům při přípravě učebnice nahrazují.

Hodnocení žáků

Výkony žáků nejsou motivovány známkovým hodnocením, ale živým zájmem o probíranou látku.

Vysvědčení na konci školního roku mají formu slovního hodnocení, které charakterizuje všechny přednosti a nedostatky dítěte, jeho pokroky i obtíže v uplynulém školním roce.

Pro život a práci ve waldorfských školách platí zásada, že spolupráce žáků jasně převažuje nad jejich vzájemnou soutěživostí

Na pouti základní školou provází dítě po celou dobu třídní učitel, který v epochách vyučuje obvykle všechny hlavní předměty. Každý učitelův krok v práci s učební látkou tedy odpovídá dětským vývojovým potřebám. Učitel se tak stává do značné míry architektem učebního plánu, jeho kompetence jsou v tomto ohledu mimořádně široké.

Waldorfští učitelé usilují o výchovu svobodných lidí (u nichž byly svobodně rozvinuty jejich přirozené potenciality), nevštěpují jim tedy určitý světový názor. Spíše usilují o rozvinutí vloh svých svěřenců do té míry, aby tito byli v dospělosti schopni vlastní orientace, samostatného, odpovědného a sociálně pozitivně zaměřeného jednání.

“Vychovávat lidi, kteří jsou schopni vnímat všechno, co se děje ve světě, kteří mohou každého dne, vidí-li něco nového, své pocity, své úsudky vyvíjet podle této novosti.

Nesmíme vychovávat lidi spokojené se sebou, uzavřené do svého nitra, nýbrž musíme vychovávat lidi, kteří mohou svobodně a otevřeně předstupovat před svět a kteří mohou svobodně a otevřeně jednat ve smyslu toho, co je prospěšné světu.” (R. Steiner).

Další informace na:

http://www.iwaldorf.cz/otazky.php?menu=ped-ota

Co mě jako rodiče čeká ve waldorfské škole?

Nástupem dítěte do školy se, ať chceme nebo nechceme, změní fungování celé rodiny. Z nepovinného a celkem volného rozvrhu docházky do školky se stane každodenní povinné docházení do školy s učením, úkoly, kroužky a spoustou nových povinností. To je stejné u klasické i u waldorfské školy.

Waldorfská škola není pokračováním školky s hernou, pobíháním a spaním, ale seriózní výukou se vším, co k tomu patří.Waldorfská škola je stejně jako každá jiná škola určená pro běžný vzorek dětí.

Je častým omylem, že je waldorfská škola považována za speciální školu pro děti se speciálními potřebami (např. děti zdravotně nebo mentálně handicapované, sociálně vyloučené a podobně).

Stejným omylem je, že waldorfská škola je vhodná pouze pro výjimečně nadané děti, nebo děti movitých rodičů. Do naší školy chodí úplně stejné děti jako do každé jiné, získají stejné vědomosti, jen způsob jejich vzdělávání je odlišný.

Informace pro rodiče prvňáčků

Co (také) čeká děti v 1.třídě?

  • velká tiskací písmena (vyučovaná prostřednictvím obrazných příběhů) v českém jazyce
  • klasické pohádky jako vyprávěcí látka
  • arabské i římské číslice, počítání v oboru do 20 (všechny čtyři základní operace) v matematice
  • oblé a hranaté formy v kreslení forem
  • písničky, básničky, jazykové hry, vyprávění a jednoduché dramatizace ve dvou cizích jazycích
  • základy hry na pentatonickou flétnu v hudební výchově
  • malování s akvarelovými barvami a voskovými bločky
  • výroba dřevěných jehlic a pletení v rukodělných činnostech
  • návštěva třídního učitele v prostředí domova dítěte

První školní den

První školní den je slavností pro všechny waldorfské děti. Třídní učitel/ka slavnostně přivítá prvňáčky na úvodním společném setkání všech žáků a rodičů.

Žáci z deváté třídy obdarují prvňáčky květinami a doprovodí je do jejich budoucí třídy, kde na ně čeká první překvapení. Prvňáčci zůstávají s paní učitelkou/panem učitelem ve třídě.

Pro rodiče je mezitím připravena informační schůzka a  malé pohoštění ve školní jídelně. První školní den je obvykle velmi krátký, trvá jednu nebo dvě vyučovací hodiny.

Pomůcky pro prvňáčky

Školní pomůcky, které děti při výuce používají se do značné míry odlišují od běžných školních potřeb. Jedním ze základní waldofských pravidel je používání přírodních materiálů. Seznam pomůcek dostanete na úvodním setkání ve škole před letními prázdninami.

Děti pracují převážně s voskovými barvami ze včelího vosku ve tvaru bločků nebo voskovek značky Stockmar (bloček je voskovka ve tvaru a velikosti gumy na gumování). Jejich ztrácení je bohužel celkem častým jevem, takže počítejte s případným nákupem v průběhu roku.

Místo vodovek děti malují akvarelovými barvami, které pořizuje hromadně škola, ale platí je rodiče. Stejně tak speciální tzv. epochové sešity, do kterých děti ve škole kreslí a zapisují. Podrobnější informace Vám poskytne třídní učitel/ka na orientační schůzce rodičů, která se koná v květnu/červnu před nástupem do školy.

Dále děti využijí:

  • silné trojboké pastelky
  • ořezávátko na pastelky, nejlépe se zásobníkem na odřezky
  • nůžky
  • lepidlo v tyčince
  •  hadr, kalíšek na vodu
  • zástěra nebo triko na malování
  • kufřík nebo krabici na pomůcky
  • zobcová flétna sopránová, plastová nebo dřevěná, dle pokynů učitele/ky
  • hrneček a talířek (nejlépe porcelánové)

Flétnu kupte kvalitní, v obchodě s hudebninami, aby skutečně ladila. Děti hrají na flétnu každý den, takže investice do ní se vyplatí.

Dle pokynů učitele/ky můžete dále potřebovat např. barevné papíry, modelínu a podložku na modelování, balicí papír, sešity, notýsek, papírové ručníky apod.

Co nepotřebujete

Není potřeba dětem pořizovat obrovské penály napěchované fixami, pastelkami a pery. Děti to ve škole nepoužijí. Určitě v 1. třídě nepotřebujete tužky, gumu, pero a zmizík, pravítko, ani vodovky a to i přesto, že se tyto potřeby objevují na leckterém seznamu pomůcek pro první třídu.

Co budu muset dělat já jako rodič?

Být rodičem žáka ve waldorfské škole znamená aktivně se podílet na životě organismu školy, zajímat se o dění ve škole a ve třídě.

V první řadě má waldorfská třída třídní schůzky min. pětkrát za školní rok, klasická třída jen třikrát. Za druhé je občas nutné s dětmi doma vyrobit pomůcky do vyučování (dle zadání třídního učitele, které se liší v jednotlivých třídách) – v 1. třídě např.

papírové postavičky na špejli (tzv. matematické divadélko), masky na Mikuláše, masopust nebo čarodějnice, pytlík na pletení. Za třetí je občas potřebné vypomoci přímo při výuce – např.

při hodinách pletení se hodí jedny nebo dvoje šikovné ruce navíc, dozor při školních výletech apod.

Náročnější na čas je příprava slavností. Už vzhledem k počtu slavností a dalších akcí je jasné, že není v možnostech jedné osoby (učitelky/učitele) zvládnout vše vlastními silami. Konkrétně to znamená, že v rámci svých možností každý přispěje.

Někdo přinese pohoštění, někdo vymyslí program pro děti, někdo vyrobí masku, někdo uvaří čaj, někdo ohlídá děti, někdo má doma starý závěs, který se výborně hodí. Při dobře fungujícím kolektivu rodičů vyžaduje třída každého rodiče aktivně zhruba dvakrát za školní rok. Způsob zapojení je na každém z nás.

Pokud se některou věc nepodaří v rámci třídy zařídit, je možné požádat o pomoc ostatní třídy a sdružení. V krajním případě lze něco vynechat a přizpůsobit akci možnostem třídy.

Budete mít zájem:  Vánoční punč podle receptů z první republiky

Musím se povinně vzdělávat?

Nemusíte. Pokud ovšem chodí Vaše dítě do waldorfské třídy, určitému stupni poznání se neubráníte ani Vy, rodiče. Spolek pořádá různé přednášky a zážitkové semináře, kde se můžete nenásilnou a hravou formou seznámit se základními principy waldorfské pedagogiky a přiblížit se tak světu svého dítěte.

S díky převzato a upraveno z http://www.waldorfplzen.cz/

skolni pomucky – Seznam.cz

Pokusy, které vás nebudou nudit! Obrovský výběr výukových pomůcek.

Velvarská 1698/31, Praha

Vybírejte z kompletní nabídky školních pomůcek od nůžek přes lepidla až po desky na číslice a písmena. Široký výběr od renomovaných výrobců je samozřejmostí

Specializovaný obchod na školní potřeby a pomůcky. V nabídce naleznete veškerý školní sortiment – školní batohy, sešity, psací potřeby, globusy, výtvarná výchova, školní kolekce Jurský svět, Star Wars, Santoro, Jednorožec, Minnie.

  • Praktická pracovní zástěra Emipo je určena pro první stupeň základní školy. Zástěrku děti využijí nejen ve škole na výtvarné výchově, při různých pracovních činnostech nebo v modelářském kroužku, ale…
  • 245 – 296 Kč
  • Sklademv 10 obchodech

Nabízíme Vám širokou škálu školních potřeb – penály, pouzdra, školní desky na sešity, sady i sešity, většina zboží je skladem, nakupujte za výhodné ceny.

Vybírejte z novinek a bestsellerů kategorie Školní potřeby pro malé i velké. Dnes objednáte, zítra vyzvednete… a můžete začít číst. Prohlédněte si aktuální nabídku

rafoshop.cz/skolni-potreby

Naleznete zde veškeré školní potřeby pro 1. třídu, ale i pro starší studenty. Seznam potřeb pro prvňáčky naleznete zde . Z aktuální nabídky licencovaných produktů nabízíme: Monster High, Barcelona, Krteček, Cars, Hello Kitty, Minnie, Winx…

market-24.cz/skolni-potreby

Kvalitní školní potřeby pro vaše dítě si můžete nakoupit z pohodlí domova, vybírejte si ze široké nabídky školních tašek a pomůcek, pouze na Market-24.cz

Sháníte školní potřeby pro vašeho školáka? Určitě se podívejte na nabídku www.saruman.cz. Výběr pomůcek se tak stane pro vás hračkou. A víte, co je na nabídce nejlepší? Najdete zde módní trendy, které okouzlí vaše dítě.

financer.com/levne-skolnipomucky

Ušetříte svůj čas, nervy i peníze, když začnete nakupovat školní potřeby už teď a průběžně. Jak toho dosáhnete a čeho si máte všímat?

Má to smysl? – Mateřská škola Montessori Ostrava

Má smysl pořizovat si speciální pomůcky domů? Pokud jste si zkusili vyhledat „Montessori pomůcky“, zjistili jste, že se s různými eshopy a reklamou doslova roztrhl pytel. Ale jak správně vybrat? Podle čeho se rozhodovat? K čemu jsou, proč je mít/nemít a jak vlastně prospívají? Na to se podíváme v dnešním článku.

Co jsou to vlastně Montessori pomůcky?

Dítě má od narození touhu objevovat, zkoumat a poznávat. Montessori pomůcky jsou ucelený, velmi promyšlený didaktický materiál pomáhající dětem v naplňování potřeb po poznání. Tento materiál – spíše jeho základ vytvořila M.

Montessori na základě pozorování dětí a jejich potřeb. Nezapomínejme, že právě díky těmto pomůckám v tehdejší době dokázala nemožné a ukázala společnosti, že i nevzdělatelné děti se mohou radu věcí naučit a dosáhnout velkých úspěchů.

Originály pomůcek vzniky před více než 100lety. Za tu dobu se posunul vývoj naší společnosti, školství, proměnily se potřeby dětí a děti samotné, pedagogika má k dispozici nové poznatky o dětech, ale máme také nové poznatky o světě a společnosti. Zkrátka, o všem víme více a celý svět se vyvíjí.

Jaké oblasti rozvíjejí?

Protože M. Montessori byla pedagog, rozdělila materiály systematicky do jednotlivých skupin – podle toho jaké oblasti rozvíjejí, a co je hlavním cílem pomůcky. Neznamená to však, že daná skupina je striktní, neboť některé pomůcky rozvíjejí i více oblastí. Montessori pomůcky by měly být v základu rozděleny do těchto oblastí:

  • PRAKTICKÝ ŽIVOT (materiály seznamující s běžným životem),
  • SMYSLOVÁ VÝCHOVA (materiály rozvíjející smysly),
  • JAZYK (materiály rozvíjejí mateřský jazyk),
  • MATEMATIKA (materiály rozvíjející představy a logické myšlení),
  • KOSMICKÁ VÝCHOVA (materiály shrnující poznatky z oblasti zeměpisu, prvouky a přírodovědy a dějepisu).

Ale protože Montessori pomůcky mají rozvíjet dítě ve všech oblastech, nalezneme zde i materiály rozvíjející hudební a výtvarné dovednosti.

Podle čeho vybírat?

Tady je důležité připomenout, z jakého pohledu pomůcky vybíráme – zda jako rodič nebo učitel. U rodiče se nepředpokládá didaktická a metodická znalost zavádění učiva mateřské, či základní školy. Rodič vybírá intuitivně a citem, zatímco učitel by měl znát Montessori materiály a vědět i zda je správně uložen a ve správně označených krabičkách apod.

Červeno-modrá tyč
Montessori pomůcka, na které se již malé děti učí měřit délky – přirozeně a v souvislostech. Dítě se pomocí 10ti tyčí učí poznávat délky, počítat, měřit a chápat množství hmatem i zrakem. Také si vyjma počtu osvojují pojmy jako krátký, kratší, nejkratší, dlouhý, delší, nejdelší.
První dílek na tyči má 10 cm, červenou barvu (lichý) a odpovídá nekratší tyči. Další jsou pak na střídačku s modrou (sudý) až do délky 100cm čili jednoho metru. Děti jsou schopny pomocí tyčí změřit jakýkoliv objekt i délku pokoje. Kolik červených dílků má nejdelší tyč – přeci 5.

Izolace jedné vlastnosti

Všechny Montessori pomůcky jsou vytvořené tak, aby umožňovaly dítěti co největší nezávislost na dospělém a dítě se s nimi učí. Mají v sobě zabudovánu kontrolu chyby (např. symbol, barvu, aj., podle čeho dítě pozná, že postupovalo správně).

Pomůcky rozvíjejí u dětí smysl pro řád, koncentraci a koordinaci. Musí vycházet z prostředí dítěte, čili realitu a respektovat tyto zásady: postupují od jednoduššího ke složitějšímu, zleva doprava, seshora dolů, měly by primárně rozvíjet jednu oblast – tzv. izolace jedné vlastnosti.

Odráží reálný svět

Měly by být vytvořeny z kvalitního materiálu a měly by být vzájemně kombinovatelné a vzájemně se doplňovat. Musí být bezpečné a reálné. Takže žádný růžový globus, když voda je průhledná a obvykle zastupována barvou modrou.

Montessori hračka, nebo pomůcka?

Montessori pedagogika nerozděluje pomůcky na hračky a pomůcky, sama M. Montessori používá označení „materiál“, neboť i hrou se dítě učí a rozvíjí.

Všechny materiály jednotlivých oblastí jsou cíleně vytvořeny se záměrem rozvíjet dítě v dané oblasti, ale především naplňují u dítěte touhu po poznání a objevu. Je úžasné, slyšet z dětských úst ono kouzelné: „AHA“.

V mladším věku (cca 0 – 3) je pak výsledkem vnitřní zaujetí dítěte a trpělivost, s jakou u materiálu vydrží.

Má smysl pořizovat si pomůcky domů?

Určitě má. V tomto případě však platí, že cena by neměla být hlavním kritériem výběru, ale záměr, co chci u dítěte rozvíjet. Pokud však nemáte dostatek financí, pak pro domácí učení si můžete řadu materiálů vyrobit sami a nebo je máte již doma sami, a ani o tom nevíte.

Zejména, co se týče oblasti praktického života či smyslové výchovy. Postačí jen zapojit dítě do činností s vámi. Proč kupovat dětskou kuchyňku, když muže dítě vařit s vámi….stejně tak přesívat, přebírat, zatloukat hřebíky.

Může vás zajímat:

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector