Prestižní a luxusní kosmetika – co vše může obsahovat?

Nejdůležitější otázky & odpovědi ohledně přírodní kosmetiky

Proč právě přírodní kosmetika?

Existuje opravdu spousta dobrých důvodů, proč vyzkoušet přírodní kosmetiku. Jedním z nich je i to, že v těchto produktech nenajdete syntetická barviva a vůně ani konzervační látky, silikony, parafíny nebo jiné ropné produkty. O pleť se stará pomocí ekologických, přírodních a přirozených látek.

Kromě toho naše tělo přírodní kosmetiku obecně dobře snáší: Stimuluje přirozenou funkci pokožky a podporuje ji.

Kdo má špatnou zkušenost s podrážděnou pokožkou, objeví možná právě v přírodní kosmetice toho pravého partnera pro péči.

Proč? Jelikož přípravky konvenční kosmetiky obsahují chemicko-syntetické prostředky, které zabraňují přemnožení mikroorganizmů. To, co je zabíjí, může dráždit i kůži.

Ochrana zvířat a životního prostředí: Kromě původu a výběru použitých surovin, stejně jako šetrného zpracování, hraje důležitou roli i tento aspekt. Stejně velký důraz klade přírodní kosmetika také na výrobu šetrnou ke zvířatům a životnímu prostředí, mnohé přípravky jsou veganské. A také zakazuje testování kosmetiky na zvířatech.

Jsou přírodní produkty stejně kvalitní jako ty konvenční?

Ano, u certifikované přírodní kosmetiky si můžete být jistí, že se používají vysoce kvalitní rostlinné látky, které pocházejí především z kontrolovaného biologického zemědělství nebo z kontrolovaných, divoce rostoucích bylin.

Ekologické přípravky by měly obsahovat 95 % rostlinných nebo živočišných látek z biologické produkce a také je stanovené, kolik jiných přísad se do nich smí použít.

Dobrou orientaci v přírodní kosmetice vám poskytnou například certifikáty NaTrue (ten nese přírodní kosmetika dm značky alverde), BDIH nebo Cosmos, jejichž požadavky jsou někdy dokonce vyšší, než jak požaduje zákon.

Jako základní složky se používají například voda, která zajistí hydrataci, nebo vosky, které dodávají konzistenci a působí jako emulgátor.

Jako účinné látky se do přípravků často přidávají rostlinné oleje, například mandlový nebo olivový (dodává vitamíny a pohlcuje nadbytečný maz) nebo bylinné extrakty, například z růže nebo heřmánku, které se získávají z nejkvalitnějších surovin pomocí organických rozpouštědel.

Kromě toho se při výrobě přírodní kosmetiky také nepoužívají syntetická rozpouštědla ani konzervační látky. Také jsou zakázány chemické procesy při zpracování surovin.

Dokáže přírodní kosmetika to co konvenční produkty?

Samozřejmě! Právě v oblasti dekorativní kosmetiky se toho v uplynulých letech událo opravdu hodně. Přírodní kosmetika dokáže držet krok i s novými trendy, jako jsou například metalické efekty.

Barvy a efekty jako lesk nebo třpytky se v dekorativní kosmetice získávají z rostlinných barviv, celulózy a minerálních oxidů železa. I k tradičním chemickým produktům, jako jsou například laky na nehty, existují přírodní alternativy.

Vyrábí se na bázi šelaku, pryskyřice nebo červce.

Jak dlouho přírodní kosmetika vydrží?

Jelikož u přírodních produktů se nepoužívají syntetické konzervanty, nemůže být doba trvanlivosti stejná jako u konvenční kosmetiky. Ke konzervaci se používají přírodní látky a svou roli tu hraje souhra procesu výroby, balení a multifunkčnosti složek.

Éterické oleje s konzervačním účinkem prodlužují výdrž produktů i bez použití chemie. Sofistikované balení pomáhá udržet bakterie mimo produkt. Tímto se doba spotřeby pohybuje, v závislosti na produktu, kolem dvou let.

Abyste trvanlivost výrobku co nejvíce prodloužili, otvírejte ho bezprostředně před použitím, poté ho důkladně zavřete a skladujte ho ideálně na chladném, suchém a tmavém místě. Stejně jako u konvenční kosmetiky platí, že byste ji neměli používat, pokud se viditelně změní její vzhled, barva nebo vůně.

3 tipy, jak přejít na přírodní kosmetiku

Pozitivní efekt používání přírodní kosmetiky se sice nedostaví hned, ale o to udržitelnější její produkty jsou. Na co byste si měli dát při přechodu na přírodní kosmetiku pozor?

  1. Dejte tomu čas: Pokožka potřebuje na plnohodnotnou obnovu zhruba jeden měsíc. Pokud plánujete přejít na přírodní kosmetiku, připravte se na přechodnou fázi. V té se může objevit i vyrážka nebo začervenání, protože pokožka, ale také vlasy, se nejprve musí naučit přírodním složkám důvěřovat. Takže heslo zní: Dopřejte jim čas.
  1. Krok po kroku: Zkuste v prvních dvou dnech přípravek nejprve otestovat a nanést ho do oblasti loktové jamky. Jednoduše tak zjistíte, jak vaše pokožka kosmetiku snáší. Mnoho lidí však dokáže celkem spolehlivě odhadnout, co jí prospívá. Jestliže se ukáže, že snáší daný produkt na testovacím místě dobře, můžete následně pečovat přírodními produkty postupně celé tělo.
  1. Pozor, pokud máte citlivou pokožku: Pravá přírodní kosmetika neobsahuje konzervační látky, místo nich pracuje s éterickými oleji. U lidí se sklonem k alergiím a ekzematické pokožce se pak může objevit kontaktní alergie. Proto by si takové osoby měly nejprve pečlivě prostudovat složení konkrétního produktu a v případě, že chtějí definitivně přejít jen na přírodní kosmetiku, by se měly poradit s odborníkem. Velmi efektivně jim totiž může pomoci analýza pokožky, na jejímž základě se dá doporučit nejvhodnější kosmetický produkt.

V Ostravě se chystá nejvyšší mrakodrap v Česku. Bude stát v bývalé hornické oblasti

  • Architektura
  • Plánovaný ostravský mrakodrap bude čnít vysoko nad panorama města
  • Foto: Chybík+Krištof

Mrakodrapy v Česku takřka neexistují. Tedy alespoň podle toho, jak je definujeme. Někdy se toto označení používá pro budovy vysoké nad 100 metrů, což u nás splňují čtyři. Častěji ale mrakodrap znamená minimálně 150 metrů vysokou obyvatelnou stavbu. A taková u nás není. Teď se ale jedná o tom, že by v Ostravě vznikla budova, která tuto hranici dalece převyšuje. Nový návrh multifunkční Ostrava Tower zmiňuje 235 metrů a 56 pater.

Nejvyšší obyvatelnou stavbou v Česku je dnes N Tower v Brně se střechou o 111 metrech nad zemí. Samotná Ostrava má pak 68metrový Ostravský mrakodrap, který ale od roku 2013 zeje prázdnotou a čeká ho rozsáhlá rekonstrukce. Například vedle Nové radnice nebo průmyslového areálu Dolní oblasti Vítkovice patří mezi dominanty města. Vznik Ostrava Tower by tuto skladbu zásadně proměnil.

Mrakodrap má stát hned vedle obchodního centra Nová Karolina na pozemku s názvem Slza, za který už investor zaplatil asi 62 milionů korun.

Město parcelu nabízelo s předpokladem, že na ní vznikne výšková budova. Jelikož zde ale byla kdysi průmyslová oblast i s dolem pro těžbu uhlí, proběhlo několik vrtů pro kontrolu stavu podlaží.

Ty prý zjistily, že výškovou stavbu na pozemku je možné bezpečně postavit.

Restaurace s výhledem na okolí

Foto: Chybík+Krištof

Původní návrh s dvojicí věží se i kvůli geologickému výzkumu musel přesto změnit. Firma RT Torax, která chce Ostrava Tower postavit, úpravy nedávno představila zastupitelstvu města.

Nová podoba od uznávaného architektonického studia Chybík+Kryštof má pouze jednu věž o pár metrů nižší, než se dříve očekávalo.

Změny je potřeba s vedením Ostravy projednat také kvůli překročení původně vymezeného území pro stavbu.

Architekty prý k jinému designu přivedla spolupráce s městem nebo například odborníky na statiku budov.

Jak uvádí Seznam Zprávy, podle slov náměstkyně primátora Zuzany Bajgarové úpravy nepředstavují problém a doprovodné stavby věže mohou zasáhnout do ploch určených pro komunikaci.

Budete mít zájem:  V potravinách máme pesticidů víc než jiné země. Dovážíme si je

„Považuji za přínos, že návrh nyní pracuje právě s okolním veřejným prostorem a napojuje Frýdlantské mosty přímo k tomuto objektu,“ řekla.

„Naší ambicí bylo z celého toho území udělat kus města a hlavně zmenšit dopad Frýdlantských mostů na celý vstup do města, kdy víme, že to je katastrofa. Je to obrovská bariéra,“ řekl Michal Krištof, jeden z architektů.

Zároveň se s kolegy snažil projekt, dříve rozdělený na jednu kancelářskou a jednu obytnou věž, zjednodušit.

Aktuální návrh Ostrava Tower s cenou odhadovanou v řádech nižších miliard korun je tak rozdělený do několika funkcí po patrech.

Spodní část má obsahovat administrativní kanceláře, hotel, restauraci a kongresové centrum. Ve střední části budou patra pro odpočinek následovaná kapacitními, luxusními a VIP byty. Nejvyšší patra pak mají nabídnout vyhlídkovou restauraci, bar a terasu s výhledem na okolí města. Pod mrakodrapem má vzniknout i několikapodlažní podzemní garáž s kapacitou přes 700 aut.

Ostrava Tower má mít 235 metrů a 56 pater

Foto: Chybík+Krištof

Primátor Ostravy Tomáš Macura už původní návrh Ostrava Tower loni označil za vyústění diskuze o využití Slzy probíhající od 80. let.

„Vznik této ostravské dominanty doplní postupný rozvoj Nové Karoliny v moderní čtvrť s kvalitním bydlením a bohatou občanskou vybaveností.

Postupná dostavba území, které ještě do roku 1986 bylo černouhelným dolem s koksovnou, architektonicky propojí historické jádro města na jedné a Dolní oblast Vítkovice na druhé straně,”

řekl.

Mrakodrapy se většinou považují za velmi atraktivní objekty propůjčující okolí jistou prestiž. Často se nicméně setkávají také s kritikou.

Kvůli konstrukční náročnosti jde typicky o velice drahé projekty, což je předurčuje jen vyšším sociálním sférám společnosti.

Stabilní konstrukce stovky metrů vysokých budov také vyžaduje obrovské množství betonu a oceli, což z nich nečiní zrovna nejekologičtější záležitost. Tyto aspekty Ostrava Tower prozatím nejsou blíže známé.

Zatímco dřívější požadavky města zahrnovaly požádání o stavební povolení do prosince roku 2022 a dokončení stavby do roku 2026, firma RT Torax teď žádá o prodloužení termínů o 12 až 18 měsíců.

Tyto a další úpravy ve smlouvách se mají projednávat v říjnu. V následujících dvou až tří letech pak mají následovat vyjednávání s úřady nebo hasiči, projektování a poté stavba.

Reálný termín zprovoznění se odhaduje mezi lety 2027 a 2028.

Ostrava Tower má vzniknout vedle obchodního centra Nová Karolina

Foto: Chybík+Krištof

Přírodní či biokosmetika – jak je poznáte?

Výběr přírodních kosmetických výrobků a přípravků péče o tělo má také značné výhody. Stejně jako u biopotravin, kosmetické přípravky vyrobené ze surovin kontrolovaného ekologického zemědělství vám umožní vyhnout se nebezpečným umělým látkám. Podívejme se společně blíže na to, jak si vybrat opravdovou kontrolovanou přírodní kosmetiku nebo biokosmetiku.

Není vše přírodní, co se tak tváří

Koupíte-li si „přírodní“ krém, šampón nebo make-up, může se jednat o výrobek, v němž mohou naprosto převažovat syntetické složky, navíc testované na zvířatech. O „ekologickém“ původu rostlinných složek se můžete rovněž jen dohadovat. Stěžovat si nemáte kde, protože nic z toho není v rozporu se zákonem.

Pravda – některé značky mají tak dobré jméno, že tvrzením typu „bez syntetických přísad“ nebo „netestováno na zvířatech“ spotřebitelé prostě důvěřují. Přesto existují některé standardy a certifikáty, které mohou orientaci na trhu usnadnit. Hledisek při výběru můžete uplatnit hned několik.

Nedostatečná právní úprava „biokosmetiky“

Co si představit pod pojmy „kontrolovaná přírodní kosmetika“ či „biokosmetika“? Obecně vzato, přírodní kosmetika by měla obsahovat pouze nebo převážně přírodní suroviny, tedy takové, které pocházejí z rostlin nebo minerálů.

Na trhu se uplatňuje řada soukromých certifikačních značek, které deklarují, jaké standardy či kritéria daný výrobce dodržuje.

Jednotlivé standardy připouštějí různé procento zastoupení syntetických složek, obvykle od 0 do 30 procent.

Nejednotný je přístup k užívání syntetických konzervantů, živočišných látek, případně k požadavkům na ekologická balení. Označení organická kosmetika nebo biokosmetika se většinou chápe ještě přísněji – složky by měly v maximálně možné míře pocházet z kontrolovaného ekologického zemědělství anebo kontrolovaného sběru na přísně vybraných lokalitách, nesmí být testovány na zvířatech a obsahovat GMO. Používání ropných derivátů, syntetických barviv, parfémů a konzervantů je zakázáno. Podmínkou je možnost zpětného ověření původu vstupních bio surovin, bez ohledu na zemi zpracování. Povinností je i užití recyklovatelných obalových materiálů, pravidlem pak balení pouze do nejnutnějších obalů.

Zatímco značení biopotravin podléhá legislativě Evropské unie, používání termínů „bio“ či „přírodní“ v kosmetickém průmyslu není zatím zákony nijak omezeno. V praxi to znamená, že si každá země, asociace či dokonce jednotlivý výrobce může zatím definovat pojem „přírodní kosmetika“ dle vlastních kritérií.

Snaha o zjednodušení stávající situace je na místě. Jak dokazuje úspěch certifikovaných biopotravin v Evropě, spotřebitelský potenciál zájemců o přírodní produkty je obrovský.

Dokud však budou pouze skalní vyznavači bio schopni rozeznávat, co je a co není skutečně přírodní, nebude se trh s biokosmetikou rozvíjet.

Známky, které pomohou

Budete-li se na našem trhu zajímat o kosmetiku s co možná největším obsahem skutečně přírodních látek, setkáte se na našem trhu nejčastěji se známkou Přírodní kontrolovaná kosmetika. Nejstarší, původně pouze v Německu platná známka kvality z roku 1996 (uděluje ji německá asociace BDIH – Spolkový svaz německých podnikatelů v průmyslu a obchodu sdružující obchodní a výrobní firmy z oblasti farmacie, health care produktů, potravinových doplňků a kosmetiky) je dnes jednou z nejčastěji užívaných ochranných známek i na mezinárodní úrovni.

Výrobky s certifikátem BDIH nemohou obsahovat ropné produkty, syntetické konzervační a vonné látky ani syntetická barviva. Suroviny se nesmějí získávat z mrtvých zvířat a výrobky ani složky nesmějí být na zvířatech testovány.

Rostlinné suroviny pocházejí, pokud je to možné, buďto z ekologického zemědělství nebo z kontrolovaných sběrů ve volné přírodě. Splnění podmínek posuzuje mezinárodní institut Ecocontrol v Osterode.

Pozor: známka BDIH nemusí nutně znamenat, že se jedná o bioprodukt! V době, kdy směrnice vznikala, nebyl na ekologický původ přírodních surovin kladen takový důraz jako nyní. Z těchto důvodů v názvu nejsou výrazy „bio“ ani „organic“, ale „Kontrollierte Natur Kosmetik“.

Ačkoliv jsou při výrobě používány zpravidla certifikované biosuroviny, jejich skutečný podíl v konečných výrobcích není na obalu procentuelně deklarován. Na našem trhu lze s tímto logem získat vybrané výrobky značek: Lavera/Laveré, Logona, Sante Naturkosmetik, Primavera, Natuderm, Nature Friends, Weleda, Dr. Hauschka, Maharishi Ayurveda, Tautropfen, Fitne a jiné. Pokud pochází přírodní kosmetika z francouzsky či anglicky hovořících zemí, můžete na obalu výrobku nalézt logo „EcoCert“ či „Soil Association Organic Standard“. Obě tyto známky potvrzují, že produkty obsahují suroviny z kontrolovaného ekologického zemědělství a, na rozdíl od známky BDIH, informují o skutečném podílu těchto surovin ve výrobku.

Původně pouze certifikační a kontrolní orgán pro ekologické zemědělství EcoCert patří dnes mezi největší certifikační společnost pro organické kosmetické výrobky. Od roku 2002 nabízí dva certifikáty – „Ecocert ECO“ pro produkty, jejichž obsah je z 95 % přírodního původu, 5 % všech a 50 % rostlinných složek ekologického původu.

Přísnější „EcoCert BIO“ označuje výrobky, které pochází z 95 % z přírodních surovin a 10 % všech a 95 % rostlinných složek ve výrobku je bio původu. Procentuální podíl složek z ekologického zemědělství je uváděn na obalu. Na českém trhu lze s touto známkou zakoupit například dánskou kosmetiku značky Urtekram či francouzské L'occitane, Melvita a Sanoflore.

Budete mít zájem:  Příznaky Nízké Hladiny Estrogenu?

Velké oblibě mezi výrobci se v poslední době těší mezinárodní certifikace kontrolované přírodní kosmetiky NaTrue. NaTrue rozlišuje tři stupně kontrolované přírodní kosmetiky – přírodní kosmetiku, přírodní kosmetiku se 70% podílem bio složek a bio kosmetiku, v níž nejméně 95 % surovin musí pocházet z kontrolované ekologické produkce nebo „volného“ kontrolovaného sběru dle nařízení Evropské komise o ekologickém zemědělství. Ochranná známka NaTrue tak díky jednotnému mezinárodnímu označení umožňuje lepší orientaci v nabídce přírodních produktů té nejvyšší kvality. Na certifikaci dle standardů Natrue postupně přechází řada značek, například Alverde, Dr. Hauschka, Farfala, Lavera, Logona, Primavera, Sante a Weleda.

Obdobná známka „Charte Cosmebio“, udělovaná francouzskou obchodní asociací výrobců ekologické kontrolované kosmetiky Cosmebio, (u nás např. francouzská značka Oléanat) vychází rovněž ze standardů EcoCertu.

Britská Soil Association Certification Limited (certifikace kosmetických výrobků od roku 2002) zaručuje v případě přírodní kosmetiky minimálně 70% podíl organických složek ekologického původu (i zde je konkrétní procento na každém výrobku ještě uvedeno); pro výrobky označené pouze slovem „organic“ a logem je pak závazné minimum 95 %. Na našem trhu má tuto značku například Balm Balm, Essential Care, 100% Pure a další.

Certifikací přírodní kontrolované kosmetiky se zabývá řada certifikačních společností po celém světě (např. USDA Organic v USA, australská NASAA, rakouský Lacon Institut – certifikovaná kosmetika Styx, Sanoll a další).

Certifikaci kosmetiky vyráběné z ekologických surovin poskytuje i česká kontrolní obecně prospěšná společnost KEZ (Kontrola ekologického zemědělství).

Etická kosmetikaStále větší oblibu si u spotřebitelů v EU nalézá také přírodní kosmetika zohledňující při výrobě vedle ekologického i sociální rozměr. Tzv. etická kosmetika zahrnuje výrobky, jejichž produkce a distribuce probíhá v souladu s lidskými právy, bez využívání a vykořisťování osob, s ohledem na welfare a ochranu životního prostředí. Nejčastěji bývá tato kosmetika spojována s mezinárodní značkou Fair Trade.

Výroba probíhá v souladu s pravidly spravedlivého obchodu – suroviny pochází z rozvojových zemí, jejich výkup probíhá dle zásad trvale udržitelného rozvoje, s garancí výkupních cen s přiměřeným ziskem.

Běžná bývá dlouhodobá podpora místních komunitních aktivit či zaměstnávání znevýhodněných sociálních skupin.

Příkladem takové kosmetiky je u nás dánská značka Urtekram, francouzská L'Occitane a Melvita či britská Lush.

Česká certifikovaná přírodní kosmetika

Od června roku 2010 mohou také čeští výrobci přírodní kosmetiky nechat své výrobky certifikovat domácí kontrolní organizací. Česká kontrolní organizace KEZ o.p.s.

zavedla certifikaci kosmetiky vyráběné z přírodních a ekologických surovin.

Tyto standardy byly vypracovány ve spolupráci s experty z oblasti výroby kosmetických prostředků a odborníky na kosmetickou péči a vycházejí z mezinárodní certifikace francouzské organizace Ecocert.

Značka CPK – CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA definuje suroviny, které certifikované výrobky smí obsahovat, a vymezuje je pouze na přírodní a z přírody pocházející zdroje. Definuje naopak i suroviny, které jsou zakázány.

Vyšším stupněm certifikace je pak značka CPK – bio pro kosmetické prostředky s obsahem surovin z ekologického zemědělství, které musí splnit nejen podmínky CPK, ale musí obsahovat i bio suroviny.

Pokud výrobek prokazatelně splňuje parametry stanovené ve Standardech a zároveň obsahuje bio surovinu, případně bio suroviny v minimálním množství 10 %, může jej výrobce označit na obale nebo v reklamě značkou „CPK bio“.

  • Produkty označené CPK – CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA a CPK bio splňují níže uvedená kriteria:
  • • Výrobky obsahují nejkvalitnější rostlinné suroviny včetně surovin pocházejících z ekologického zemědělství, případně ze sběru bylin či plodů rostoucích ve volné přírodě.
  • • Výrobky neobsahují parafín, vazelínu, ani jiné další ropné produkty nebo látky na bázi silikonů.
  • • Neobsahují žádné syntetické vonné, konzervační a barvící látky.
  • • Neobsahují geneticky modifikované suroviny.
  • • Výrobky ani výchozí suroviny nejsou testované na zvířatech, je zakázané použití surovin ze zvířat s výjimkou včelího vosku a derivátů lanolinu.
  • • Neobsahují chemické UV filtry, elektronové nosiče, ethoxylované suroviny.
  • • Sběr rostlin probíhá šetrným způsobem s přihlédnutím k zachování druhové rozmanitosti a stability přírodního stanoviště s důrazem na ochranu životního prostředí.
  • • Ekologická likvidace odpadů, ekologická únosnost výroby a obalových materiálů.
  • Certifikovaná přírodní kosmetika může nést toto označení:

Současným držitelem certifikátů kosmetických prostředků je např. firma Saloos.

Autor: Tomáš Václavík, Celostnimedicina.cz

Přírodní kosmetika

V posledních letech nás doslova zahltila vlna přírodní kosmetiky.

Na rozdíl například od biopotravin, kde kvalita musí odpovídat platné legislativě, pro kosmetiku v České republice ani celé Evropské unii neexistuje žádný zákon, jenž by nastavoval kritéria složení.

Existuje tak mnoho firem, které se jako přírodní tváří nebo mají toto magické slůvko v názvu značky či produktu, ale v reálu se jedná pouze o lékárenskou dermo kosmetiku nebo konvenční kosmetiku s přídavkem rostlinných látek.

Spotřebitelé jsou tak zmateni a většinou nedokážou odlišit skutečně přírodní produkty od těch, které se za ně pouze vydávají. Naštěstí existuje několik důvěryhodných certifikačních organizací, které vám hledání usnadní. Stačí, když na obalu produktu najdete některou z následujících značek.

  • Mezinárodní nezisková organizace zaměřená na certifikaci přírodní a organické kosmetiky má trochu přísnější požadavky. Aby produkt získal certifikát NATRUE, může obsahovat pouze suroviny ze tří kategorií:
  • přírodní suroviny (jojobový olej, včelí vosk, bambucké máslo, …)
  • deriváty přírodních látek (rostlinný glycerin, éterické oleje, sodium coco sulfate, …)
  • přírodně identické suroviny (například v dekorativní kosmetice: mica, titanium dioxide, …)
  • Všechny výrobky s certifikátem NATRUE se vyhýbají použití syntetických vonných látek, silikonů, parafínů, mikroplastů, minerálních olejů a syntetických tuků.

Evropské sdružení COSMOS představuje několik hlavních certifikačních organizací, které jsou v současnosti pro značení přírodní a bio kosmetiky využívány nejčastěji.

Jeho členy je Spolková asociace německých průmyslových a komerčních podniků BDIH, britská Soil Association, francouzský Ecocert a Cosmebio a italská ICEA.

V rámci přírodní kosmetiky můžete narazit na dvě úrovně certifikace: COSMOS Natural a COSMOS Organic.

Budete mít zájem:  Zánět Středního Ucha Dospělí Léčba?

Produkty označené těmito štítky nesmí obsahovat žádné chemické látky, jako jsou například parabeny či ftaláty, ale ani geneticky modifikované suroviny.

Produkty s certifikací Organic navíc musí zahrnovat 95 % bio surovin z ekologického zemědělství, jež musí tvořit minimálně 20 % z celkového objemu.

Mezi další kritéria, mimo dodržování standardů „zelené chemie“, patří zákaz používání nanočástic.

Kosmetické produkty nesoucí tuto ochrannou známku obsahují nejméně 90 % surovin certifikovaných společností Demeter, která se zaměřuje na biodynamické zemědělství. Každý produkt musí být vyráběn v souladu s přísnými normami týkajícími se zpracování, surovin a dalších pomocných látek. Obal přitom musí nést i označení jakosti jednotlivých složek zemědělského původu.

A jak to chodí na jiném kontinentu? V USA ošetřuje složení šetrných produktů certifikace USDA Organic.

Produkty označené jako „stoprocentně ekologické“ musí obsahovat pouze organicky vypěstované suroviny a „organické“ produkty minimálně 95 % organických složek. Výjimku tvoří pouze voda a sůl.

Tuto certifikaci, jejímž cílem je nejen ochrana životního prostředí, ale i podpora zemědělské ekologické výroby, vydává ministerstvo zemědělství Spojených států amerických.

BIO kosmetika. Co to vlastně znamená?

Stále více z nás se poslední dobou snaží omezit chemii, toxiny a umělé materiály. Pečlivě zvažujeme, z čeho připravíme večeři a stejně důkladně promýšlíme, jakou kosmetiku budeme nanášet na svou pokožku a vlasy. Jak se rychle zorientovat a jak poznat, že právě tento šampon je zaručeně plný přírodních ingrediencí, nebo že v tomto pleťovém krému nenajdete žádnou škodlivou látku? Řešení je jednoduché. Hledejte přípravky označené jako BIO kosmetika, případně pak také organická a certifikovaná kosmetika.

Když se řekne přírodní kosmetika, nemusí to ještě znamenat, že je daný produkt 100% přírodní. Tento přívlastek totiž nepodléhá žádné právní regulaci.

Daný šampon, sprchový gel či krém sice může obsahovat pouze a jenom přírodní složky, stejně tak jich ale může obsahovat třeba jen půlku. Nebo ještě méně. V tomto případě se musíme spoléhat na dobré slovo výrobce a jeho marketingového týmu.

Přírodní kosmetika v posledních letech prožívá velký boom, a proto není divu, že se na tomto trendu spousta značek snaží přiživit. 

Oproti tomu BIO kosmetika musí splňovat přísná kritéria, aby se mohla prezentovat jako BIO.

Její složení i výrobu posuzují nezávislé organizace podle vlastních kritérií a pokud si ověří, že vše probíhá v souladu s BIO standardy, udělí produktu osvědčení či certifikát BIO kvality.

Odsud také pochází označení certifikovaná kosmetika. A dalším rozšířeným pojmem pro BIO kosmetiku je organická kosmetika. Všechna tato spojení jsou synonyma. 

Ve výsledku tedy lze říct, že zdaleka ne všechna přírodní kosmetika je BIO. Ovšem veškerá BIO kosmetika je zaručeně přírodní.

Čím to je, že stále více lidí řeší složení kosmetických produktů? Proč si mnoho z nás raději vloží do košíku BIO šampon než obyčejný šampon? Jaké výhody přináší BIO kosmetika?

  • Omezení chemie. Jen si zkuste spočítat, kolik kosmetiky na sebe každý den nanášíte. Průměrný uživatel prý denně použije 7 různých kosmetických přípravků. Ale ruku na srdce, já jich mám mnohem víc. A teď si zkuste prozkoumat složení, zorientovat se v těch zvláštně znějících slovech a pozjišťovat si, jestli některé složky nemohou být škodlivé. Některé dříve hojně používané látky už byly zakázané, některé jsou dnes přinejmenším sporné. V BIO kosmetice žádné chemické látky nenajdete. 
  • Pro děti jen to nejlepší. Co je ještě důležitější, zejména pro ty z nás, kdo mají děti, je bezpečná dětská kosmetika. Proč citlivou dětskou pokožku vystavovat toxinům, když stačí sáhnout po BIO kosmetice s šetrným přírodním složením?
  • Podpora přirozených funkcí pokožky. BIO kosmetika se snaží stimulovat pokožku, aby fungovala správně. Žádné náhražky a berličky. Organické produkty vaši pleť naučí, jak se správně regenerovat, jak si udržet mladistvý vzhled, nebo jak regulovat kožní maz.
  • Netestuje na zvířatech. Testování na zvířatech je naštěstí v EU zakázáno již pěkných pár let, stejně jako prodej produktů, které takto testovány byly. V některých zemích jsou ale takové testy stále běžné. V BIO kosmetice bylo testování na zvířatech naprosté tabu dávno předtím, než jí to uložil zákon.
  • Podpora lokálních pěstitelů. Výrobci BIO kosmetiky si své suroviny vybírají opravdu pečlivě. Pokud zjistí, že nejlepší účinky mají rostliny z té nejzapadlejší části světa, neváhají navázat spolupráci s místními zemědělci či sběrači. A suroviny od nich vykupují za férovou cenu, podporují tedy fair-trade obchod.
  • Ochrana planety. Stejně jako nenajdete chemii v BIO kosmetice, nenajdete ji ani u pěstitelů surovin pro její výrobu. Žádná syntetická hnojiva, žádné pesticidy. Během výroby se používají obnovitelné zdroje a produkty jsou často v recyklovatelných obalech. S certifikovanou kosmetikou tedy děláte něco pro svou pleť a zároveň máte dobrý pocit, že nezatěžujete naši planetu.
  • Nižší riziko alergických reakcí. V BIO kosmetice nejsou umělé parfemace ani další potenciálně nebezpečné chemické složky. Výrazně tak klesá riziko alergických reakcí na pokožce. 
  • Skvělé účinky, dlouhá výdrž i zářivé barvy. Když se před několika desítkami let objevila na trhu první BIO kosmetika, vyvolávala spíš rozpačité reakce. Výrobci experimentovali s různými přírodními složkami a hledali náhradu chemických přísad. Výsledkem pak často byly špatně roztíratelné textury, málo pigmentovaná dekorativní kosmetika, která příliš nevydrží, a navíc účinky BIO kosmetiky nebyly tak rychlé, jak byli lidé zvyklí z běžných přípravků. Od té doby ale organická kosmetika ušla dlouhý kus cesty a dnes se pyšní příjemnou texturou, zářivými barvami, prokazatelnými účinky i dlouhou výdrží, kterou by jí konvenční kosmetika mohla mnohdy závidět.

Představte si, že jste žena s mimořádně citlivou pletí a dlouho hledáte make-up, který vaši pokožku nebude dráždit.

Váš manžel sleduje toto marné úsilí a nakonec sám vyvine dekorativní kosmetiku i pro tu nejcitlivější pleť. Přesně takhle vznikla značka Physicians Formula.

Má krásné odstíny, dlouhotrvající textury a sleduje aktuální trendy. A mimochodem, její složení je v dokonalé BIO kvalitě.

Zkuste Physicians Formula

Německá BIO kosmetika Dr. Hauschka důvěřuje pleti a její schopnosti postarat se sama o sebe. Jen je třeba ji navést na správnou cestu a naučit ji to. Kosmetika této značky následuje přirozený denní rytmus pokožky a podporuje ji v každé životní etapě. Přírodní výtažky v BIO kvalitě stimulují přirozenou rovnováhu pokožky, udržují ji v harmonii a pomáhají zvládnout případné potíže.

Objevte Dr. Hauschka

Rovnováhu těla, duše a mysli prosazuje také dobře známá BIO kosmetika Weleda. Teprve zmíněná vnitřní rovnováha vede k dokonalé kráse a jedinečné vitalitě. Přírodní produkty této značky mají poskytovat podnět pro vlastní léčivé schopnosti těla. Objevte svou vnitřní (ale rozhodně i vnější) krásu díky jedinečné certifikované kosmetice s BIO ingrediencemi.

Vyzkoušejte Weleda

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector