Po Hřebenech Brd pěšky i na kole

V okolí Prahy máme všechno více méně prochozené a je proto třeba si rozšířit obzory. Volba padá na bývalý vojenský újezd Brdy. Koukám do mapy a nově vyznačených turistických cest a snažím se najít tu s nejméně asfaltovými úseky, ideálně nějakou okružní trasu od vlaku. Po chvíli zjišťuju, že jde o docela těžký úkol.

Nakonec tak padá volba na přechod Brd z Příbrami do Hořovic. Trasa dlouhá asi 35 kilometrů nám aspoň hezky poslouží jako trénink do Skotska. Vyrážíme ranním vlakem z pražského hlavního nádraží a za hodinu a půl stojíme na ospalém nádraží v Příbrami. Není zrovna dvakrát teplo a já si vzal jenom kraťasy.

Svatou horu halí husté mraky a my vyrážíme vstříc Brdům.

Po Hřebenech Brd pěšky i na kolePo Hřebenech Brd pěšky i na kolePo Hřebenech Brd pěšky i na kole

První kilometry ubíhají celkem rychle a než se nadějeme, stojíme na prvním dnešním vrcholu Třemošná. Je taková mlha, že vidíme sotva na pár metrů. Na druhou stranu má okolní les skvělou atmosféru.

Zvláště když se do toho přidá houkání jelenů. Po hřebeni přes kopce Ohrádka a Malá Ohrádka přicházíme na dva kilometry dlouhou přímou cestu, která se zdá být nekonečná. Asi jsme měli vyrazit na kole.

Trochu mě z toho asfaltu začínají bolet nohy.

Po Hřebenech Brd pěšky i na kolePo Hřebenech Brd pěšky i na kolePo Hřebenech Brd pěšky i na kole

Jeleny necháváme pomalu za sebou a přicházíme k okraji bývalé dopadové plochy Tok. Mrak nás stále neopouští, ale naštěstí neprší.

Pokračujeme po okraji dopadové plochy po modré značce, sem tak jdeme po štěrkové cestě, sem tam vysekaným pruhem lesa a nakonec úzkou pěšinou, která pak opět přechází ve štěrkovou cestu.

Asi jsem vkládal moc víry v Klub českých turistů a přeci jen doufal, že půjdeme po hezčí trase a pěšin bude více.

Po Hřebenech Brd pěšky i na kolePo Hřebenech Brd pěšky i na kole

S příchodem k hranici bývalé dopadové plochy Jordán na nás vysvitne sluníčko. Super. Přestože v mapě se vrchol Houpák s pěchotními bunkry nachází v „trvale nepřístupné části dopadové plochy“ v okolí bunkrů je spousta lidí. Tak se teda asi taky půjdeme podívat aspoň na nějaký dnešní výhled, když se dělá hezky.

Po Hřebenech Brd pěšky i na kolePo Hřebenech Brd pěšky i na kole

Od bunkrů pokračujeme dále přes bývalou přistávací plochu ke zřícenině hradu Valdek. Asfaltovým cestám už se bohužel nevyhneme, přesto v mapě nacházím krátkou zkratku lesem, která nám zkrátí trasu o pár set metrů, ale hlavně si odpočineme od tvrdého podkladu. Kolem rybníka pod Valdekem, ve kterém se nádherně zrcadlí okolní les, se dostáváme zpátky na cestu. Asfaltová agónie pokračuje.

U Valdeku se zdržíme na pár minut a pokračujeme poměrně monotónní cestou Neřežína. Odsud je to na nádraží v Hořovicích ještě asi 9 kilometrů. Říkám si, že už by tam bylo fajn být, ale zas bych se ochudil o typickou českou krajinu, setkání s krávami a příjemnou procházku. Do Brd je to ale přeci jenom lepší na kole.

Praktické informace

  1. Vzdálenost:
  2. Popisovaná trasa z Příbrami do Hořovic měří asi 35 kilometrů.
  3. Časová náročnost:
  4. Zdolání trasy nám zabralo zhruba 7 hodin s přestávkami na jídlo a focení.

  5. Proč jít:
  • rádi chodíte po asfaltu
  • nemáte kolo a chcete vyrazit na delší výlet
  • chcete jen potrénovat objemy nachozených kilometrů
  • trasa až na bunkry na Houpáku absolutně bez lidí

Doporučení:

  • do Brd volte spíše kolo
  • na popisované trase není žádné občerstvení, takže jídlo a pití s sebou
  • lehké boty

Stáhnout GPX trasy – odkaz na Mapy.cz

Popisovaná trasa přes Brdy (po kliknutí na mapu budete v novém okně přesměrováni na Mapy.cz)

Turistika – Naše Brdy

Po Hřebenech Brd pěšky i na kole Turistika

Letošní drsná zima umožnila lyžovat, kde to dlouhé roky nebylo myslitelné. Jedné noci jsme sjeli Cukrák, poslední kopec Brd, který spadá až do Prahy. Vrch…

Po Hřebenech Brd pěšky i na kole Turistika

Střední Brdy mají stále dost sněhu pro běžkaře. Trasy jsou spíše ušlapané a projeté stopy pro klasickou běžkařskou techniku jsou v menšině. ČTĚTE TAKÉ: SKIALPINISMUS…

Po Hřebenech Brd pěšky i na kole Turistika

Skialpové lyže připoutávám na horské kolo a lyžařské boty balím do batohu brzy ráno v Praze. V osm hodin šlapu na nové nádraží v Edenu,…

Hřeben z Provazce (639 m) na Holý vrch (632 m) je jedno z velmi zajímavých míst v Brdech, kam nevede turistická značka a vlastně ani…

Po Hřebenech Brd pěšky i na kole Turistika

Hřebenovka celých Brd měří přes sto kilometrů. Není to pro lyžaře žádná procházka růžovým sadem, protože občas se chodí pěšky do strmých kopců, na pěšinách…

Po Hřebenech Brd pěšky i na kole Turistika

Na říčce Bradavě mezi Hořehledy a Spáleným Poříčím pracovalo 6 mlýnů na vodní pohon. Dnes podél nich vede naučná stezka o délce 4,5 km. Bradava…

Po Hřebenech Brd pěšky i na kole Turistika

Unikátní batoh letos prodává značka Boll. Modelová řada Quantum je určená pro náročné outdoorové aktivity – treking, expedice, skialpinismus a horolezectví. Batohy jsou nepromokavé, odolné…

Po Hřebenech Brd pěšky i na kole Turistika

Dolní Padrťský rybník je zamrzlý a dá se na něm opatrně bruslit. Horní Padťský rybník je upuštěný a k bruslení zbývá jen střední část. Nutné…

Po Hřebenech Brd pěšky i na kole Turistika

Dva otužilí trampové Packard a Brochers nazvali svoji partu Brdská zimní armáda a vyrazili tábořit na zimní Brdy. Spali na sněhu v děravých dekách a…

Po Hřebenech Brd pěšky i na kole Turistika

Mrtnická skála se jmenuje také Neřežínská. Na tento nenápadný útes nad Červeným potokem vede třináct horolezeckých cest. Jejich délka je až třicet metrů. Na Mrtnické…

Obecní úřad Dobřichovice

Okolí Dobřichovic je nádherné a právě proto přitahuje pozornost návštěvníků. Obec leží v údolí Berounky a nabízí proto rozhledy na okolní kopce. Pro ty, kteří se nebojí trochy pohybu nabízí i bezpočet krásných výletů – od krátkých pěších procházek až po náročnější pochody a cykloturistické trasy.

Severní hranice Dobřichovic a Karlíku tvoří zároveň hranice CHKO Český kras, která byla vyhlášena v roce 1972 a která se táhne od záp. okraje Prahy až po Beroun. Cenné jsou krasové jevy, erozní činnost Berounky a jeho přítoku potoka Kačáku, teplomilné rostlinstvo, jakož i nálezy zkamenělých mořských živočichů.

Za návštěvu rozhodně stojí hrad Karlštejn, zatopené lomy Amerika, údolí Kačáku a klášterní komplex Sv. Jana pod Skalou, hřebeny Brd, Karlické údolí. Na kole je možné navštívit i Zbraslav se zámkem a na pravém břehu Vltavy se nacházejícím vrchem Závist a keltským opidem. Některé doporučené a pohodlné trasy naleznete níže.

Většina návštěvníků Dobřichovic spojí pobyt v naší obci i s prohlídkou Prahy. Doporučujeme vám to. O Praze se můžeme dozvědět z mnoha průvodců i samostatných internetových stránek města.

Karlické údolí – hrádek Karlík

Pro cykloturistiku je velmi vděčné Karlické údolí. Má minimální provoz i spád, ale během 7 km jízdy údolím vystoupáte až do obce Mořina, odkud lze pokračovat na Ameriky (opuštěné vápencové lomy), do Bubovic a do středu Českého Krasu. Při vjezdu do Karlíka obdivujeme původní románskou rotundu, nejstarší stavbu v širokém okolí.

K ní byl teprve roku 1889 přistavěn pseudorománský kostelík sv. Martina a Prokopa. Při pravé straně silnice je starý diabasový lom, ve kterém se lámal černý kámen, který je možno vidět na mnoha stavbách v okolí.

Zde opustíme silnici a odbočíme vpravo po polní cestě (modrá značka) a objedeme původní jezero, které zde bylo a které se později vlivem erose vody vyprázdnilo. Dnes jsou zde vlhké louky a zdroj pitné vody pro Karlík a Lety. U hájovny odbočíme vlevo a vracíme se na silnici, údolí se zde zužuje a je hluboko zařízlé do vápenců a břidlic.

Na tomto místě se nacházela pamětní deska s připomínkou na kamarády – trampy, kteří zahynuli ve 2. svět. válce.Vandalové ji však zničili a ukradli. Asi 500 m po návratu na asfaltovou silnici je možno pěšky vystoupat prudkým svahem na bývalý hrádek Karlík, dnes je však patrný jen náznak bývalých zdí. Proslavil jej zejména J.

Vrchlický, protože podle jeho divadelní hry „Noc na Karlštejně“ nesměly na tomto královském hradě nocovat ženy. Ty měly přespávat právě zde na Karlíku. Pravda však byla zcela jiná. Hrad Karlík tvořil jeden z opěrných bodů mezi Prahou a Karlštejnem a ženy na Karlštejně samozřejmě přespávaly. Cesta nabízí krásné pohledy na skály vysoko nad silnicí.

V údolí je několik chatových osad a pamatují tramping v meziválečném období. První osada se nazývá „Studená“, téměř pod zbytky hrádku Karlík, následuje osada Tornado a osada SOKU (Spojené osady Králičího údolí). Poslední větší osadou je Spálený mlýn. Je zajímavé, že Karlický potok, který v létě někdy jen těžko hledáme mezi porostem, poháněl několik mlýnů.

Za Dolním Roblínem, kde bývala restaurace, končí úzké údolí a po 1 km dojedeme na křižovatku silnice na Mořinu. Odbočíme vlevo a za chvíli jsme na Mořině. Zpět je možno jet stejnou cestou Karlickým údolím, protože zpáteční jízda otevírá nové pohledy na skály a údolí.

Budete mít zájem:  Co dělat, když se dozvíte, že máte roztroušenou sklerózu

Pokračování na Ameriky

Z Mořiny je pouze asi 1 km k lomu Amerika, který je velkou turistickou atrakcí. Jedná se o opuštěný vápencový lom, resp. o soustavu několika lomů vzájemně propojených tunely. Jsou to tzv. hloubené lomy, tj. s kolmými stěnami. Spodek lomu je částečně zatopen a vstup je tam zakázán.

Přesto lom láká stále nové a nové návštěvníky ke koupání i k dobrodružnému sestupu s pomocí lan. Je možné jít podél lomu a občas nakouknout do hlubiny – pozor okraje nejsou nijak zajištěny. Za první Amerikou následuje druhá, nazývaná někdy Mexiko, se stromy dole. Pokračujeme stále na západ, projdeme kamenolomem a dojdeme k lesu.

Na okraji lesa je třetí Amerika, tzv. lesní, opět se jedná o hluboký, opuštěný lom s jezírkem. Po neznačených cestách se po 1km dostaneme k Dubu sedmi bratří – památném stromu a dále je možno hlubokým údolím dojít pod hrad Karlštejn. Po cestě míjíme vyhlášenou restauraci „Pod dračí skálou“.

Pokud jedeme na kole, je to do Dobřichovic jen 10 km po pohodlné silnici.

Z Dobřichovic pěšky na Karlštejn

Na cestu se vydáme pěšky a trasa měří cca 10 km. Viničnou alejí se vydáme do Karlíka, u hotelu Karlík dojdeme na silnici, po které půjdeme asi 1,5 km k prvním chatám v údolí. Zde začneme stoupat po červené turistické značce, jdeme kolem vodojemu stále nahoru směrem na Mořinku.

Mořinka je starobylá ves s protáhlou návsí a několika rázovitými chalupami. Pokračujeme po silnici až ke křižovatce, přejdeme hlavní silnici na Mořinu a pokračujeme po červené značce pohodlnou polní cestou s krásnými výhledy na Hřebeny. Po 2 km překřížíme silnici Třebaň – Mořina v místě, kde se říká U Haknovce.

Odtud cesta klesá dolů údolím s občasným potokem a zakrátko jsme pod hradem Karlštejn.

Z Dobřichovic na kole do Černošic

Kolem dobřichovického nádraží jedeme po silnici do Všenor. Pod sportovním areálem Wellness firmy Krijcos odbočíme na silničku vedoucí podél tratě, kolem všenorské vlakové zastávky a sjíždíme mírně dolů k řece.

Odbočíme na panelovou cestičku podél náspu a kolo vytlačíme na lávku pro pěší, která je asi 15 let přibudována k železničnímu mostu. Trať z roku 1862 byla nejprve jednokolejná a most byl při velké povodni v roce 1872 zcela zničen. Nový most byl v roce 1911 nahražen zcela novou, dvojkolejnou konstrukcí jak jí známe dnes.

V roce 1994-95 prodělal tento most generální opravu a dostal i nový nátěr. Pod námi je šikmý jez, v létě obsypaný výletníky i domácími. Po stezce míjíme Kadečkův mlýn a sjíždíme kolem kaple a historické hasičské zbrojnice do středu Dolních Mokropes, dnes součástí Černošic.

Jedeme mezi domy podél řeky k chatové osadě „Jehličkovy lázně“, kde se nachází jeden z posledních přívozů. Převezeme se do chatové osady „Kazín“, která již leží na území hlavního města Prahy.

Po pravém břehu podél řeky dojedeme do Dolních Černošic, zde přejdeme lávku a jsme v centru Černošic, u vlakové zastávky a hotelů Kazín a Slánka. Jméno Kazín evokuje jednu z dcer Krokových a sestru kněžny Libuše.

Podle pověsti sídlila na Kazíně (podobně jako další sestra Teta na Tetíně) a podle Václava Hájka z Libočan ležel Kazín právě zde v záhybu řeky Berounky. Archeologický výzkum v 1. polovině 20. století však prokázal, že se sice na skále nad řekou nachází opevnění, ale středověké a před ním zde bylo osídlení nejprve doby kamenné a potom i starší doby železné. Slovanské hradiště zde nikdy nebylo a proto zde nesídlila ani Kazi.

Z Dobřichovic na Hřebeny

V Dobřichovicích stoupáme ul. U Rokle a tzv. Novou cestou kolem původního křižovnického vodojemu do lesa. Zde se připojí zleva modrá turistická značka od dobřichovického nádraží. Je zajímavé, že „Nová“ cesta je již na mapách z roku 1840. Překročíme asfaltovou lesní silničku a asi po 2km stále ostrého stoupání se cesta začíná narovnávat.

Zde je odbočka na vyhlídkový bod Hvíždinec. Jsme ve výšce 475 m, překonali jsme tedy výškový rozdíl 270 m. Křemencová skála Hvíždince nabízí krásné výhledy na Řevnice, Třebaň, v dálce za hřebenem lesa je vidět věž Karlštejna a ještě dále více tušíme než vidíme Beroun. Kolem jsou lesy v původním složení (duby, jeřáby, borovice, břízy).

Jméno vrcholu je snad odvozeno od hvízdání ptáků. Při výstupu na skálu si všimněte kamenných schůdků, které sem vysekali kolem roku 1890 členové Klubu českých turistů (KČT). Sem vedla od dobřichovického nádraží, tedy naším směrem, jedna z prvních značených turistických stezek v Čechách.

Členové KČT tak milovali krásnou vyhlídku, že kolem vrcholové skály nechali vykácet pruh lesa, který již opět dávno zarostl. Dnes bychom řekli, že to byli vandalové, ale tehdy byla jiná doba a jiné názory. Vrátíme se zpět na modrou turistickou značku a zakrátko dojdeme na hřebenovou cestu (červená značka) na křižovatku „U šraňku“.

Odtud je možno sejít po modré do Řevnic nebo pokračovat po červené hřebenovce dále až na Skalku. Poutní kostel sv. Máří Magdalény na Skalce byl postaven v letech 1692-1693 nákladem majitele mníšeckého panství a zámku v Mníšku p. Brdy Serváce Engela z Engelfussu, a to podle plánů jednoho z největších českých barokních umělců – Kryštofa Dientzenhofera.

Interiér kostela byl vytvořen jako krápníková jeskyně s dlažbou z oblázků z řeky Berounky. Kromě kostela můžeme zde shlédnout obnovovaný menší klášter, křížovou cestu a zcela nahoře je bývalá poustevna, nyní rekolekční dům pro zbožné rozjímání, který nyní slouží pražskému arcibiskupovi. Od kostela je nádherný rozhled na město Mníšek a na střední Povltaví.

Kostel a klášter byly v 50. a 60.letech značně zdevastovány jednak zanedbáním a navíc i poddolováním. Kostel se např. propadl o 103 cm, a sjel o 70 cm směrem na Mníšek. Chybělo málo a byl by zbořen. Významná umělecká díla ze Skalky jsou proto nyní v kostele sv. Václava v Mníšku – sousoší Pieta Jana Brokofa a nástropní malba sv. Máří Magdalény od P. Brandla.

Tato malba byla složitým způsobem fixována i s omítkou na plátno a tak byla zachráněna. Kostel byl staticky konsolidován a celý areál Skalky se postupně obnovuje. Od Skalky můžeme sejít po zelené značce do Řevnic a do Dobřichovic se vrátit vlakem nebo pěšky po pravém břehu přes osadu Lety pod Lesem.

Na Krásnou stráň a do Vonoklas

Do Karlíka dojdeme Viničnou alejí, v ul. K Třešňovce se dáme doleva a asi po 200m odbočíme vpravo na cestu šikmo stoupající Krásnou strání nahoru. Nabízí se nádherné výhledy na Dobřichovice i hřebeny Brd. V polovině cesty se nachází startovní rampa pro odvážné rogalisty. Po dalších 20 min.

jsme ve Vonoklasech. Vonoklasy, dříve nazývané Uněklasy bývaly kdysi pouhým dvorem, pak tvrzí karlštejských manů. Nyní je to obec s krásnými rozhledy na údolí Berounky.

Z Vonoklas je možno sejít prudkou lesní cestou do Karlíka, nebo jít jižním směrem přes široké louky a vyjít polní cestou v místě Pod Vráží na silnici Černošice-Dobřichovice, event.

na kole je možno jet až na začátek Vonoklas a tam odbočit doprava a po asfaltové silničce se dostat kolem památného dubu na konec Černošic – Vráže k býv. transformátoru. Odtud sjedeme bez šlápnutí zpět do Dobřichovic. Pro pěší, kteří spěchají je možno sejít po zelené značce přímo dolů do Dobřichovic.  

Brdy a Hřebeny – běžky, běžecké tratě

  • KamZaSněhem.cz
  • Běžky
  • Praha a střední Čechy
  • Brdy a Hřebeny

Jediným „opravdovým“ pohořím v těsné blízkosti Prahy jsou Brdy.

I když hřeben vedoucí od Prahy-Zbraslavi směrem k Dobříši je sice často nazýván jako Brdy, přesnějším označením jsou Hřebeny.

Pokud v Praze ještě pár čísel sněhu potřebných pro vytažení běžek chybí, nejbližší možnost na bežky může právě tam. „Skutečné“ Brdy pak…

Číst celý text

Řadit dle data vložení aktuality
Vyšlápl jsem si ráno od Nepálu na hřeben – že to ještě zkusím. Je to už opravdu pro skalní a na kameňačky. Konec sezony pokud se zima ještě neprobere… V kuse sjízdná byla ještě hřebenovka po Tocké mezi Prahou a malým Tokem. Včetně cesty kolem Čákovy vyhlídky. Pár zledovatělých míst (hlavně od sv. Jána na malý Tok.), ale lyže se sundavat nemusely. OK je také spojka Sv. Ján – Pražská linka. Spojka Malý tok – Pražská linka nic moc (kousek lyže dolu). Pražská linka holá a na okolních cestách, kde sníh ještě byl řádil harvestor… Tak SKOL v další sezóně (snad bude také tak vydařená:) Dnes ráni Teslíny – Praha – Nepomuk – Teslíny. Už to nestojá za nic a zítra bych to už nikomu nedoporučoval. Cesty rozježděné od lesáků a kamenů už kouká spousta. Je to už o lyže. Zaparkováno v Černolicích, lyže nasazeny na Červené hlíně a následně klasika po červené – U Šraňku – Parkoviště Mníšek – Červený kříž – Na rovinách a zpět. Cílem byl skate a podmínky celkem obstojné, vyrazil jsem pozdě odpoledne a lidí v tuto dobu už málo. Trasa poměrně čistá, potkal jsem ostrovy bukvic, mezi kterými se kličkuje nic moc. Na áčkové lyže možná ano, ale chce to obezřetnost. Skol! Dnes okolo 8:30 ráno, první auto na parkovišti Dobríš, Na Hradci. Teplota -14 stupňů:) Podél Studeného vrchu a Malého vrchu až na Písek a zpět. Sněhu místy dost, místy to bylo fakt na hraně, obecně všude dost kamínků, větviček, listů, ledu…nové běžky s tulení kůží nechte doma a vemte starší pár lyží. Příroda, výhledy, atmosféra boží. Dnes kolem poledne. Orlov – Nad Slaninou – Obecnické sedlo – Pilská nádrž – Pod Tokem – U Šraňku – Tok – Na třetí – Pilská nádrž – Orlov. Většinu cesty v pohodě, občas kamínky na cestě. Stopa na klasiku jen místy, ale slušné na bruslení. Na áčkové lyže místy s velkou opatrností na béčkové v pohodě. Sněhu na asfaltu ale jen tenká vrstva a sluníčko rychle pracuje. Pozor na sjezdu od rozcestí „U šraňku“ k rozcestí „Na třetí“ nebezpečná kombinace ledových ploten a vytátých míst. HŘEBENY (Osov – Skalka – Černolice – Řevnice): Hřebenová cesta od Jeleních palouků je zpočátku přijatelná, směrem k vojenskému prostoru ovšem nepříjemný mělký mlat s častým štěrkem, červená pod Klondajkem tradičně mizerná (asi bylo rozumnější zkusit cestu na opačné straně severně dole pod hřebenem). Od Soudného ovšem slušné, uchozená cesta s dobrou vrstvou sněhu a stopami na klasiku po obou stranách, jen někde vylézá podklad. Takto lze pokračovat přes Skalku až k Černolicím, odkud potěšil sjezd po cestě nazpátek do Řevnic, tedy s trochou otrlosti vůči občasnému nářku skluznice. Dneska ze Skořice na Padrte. Na Kolvine pěkne podmínky cca 15cm. Na padrtema pod Prahou cca 20cm i více, asi nejhezčí podmínky. Hřebenovka ze Zbraslavi přes Jíloviště, Černolice, Skalku a Stožec: Od konečné autobusu č. 129 Baně na Jíloviště ušlapané od pěších, ale pěkný pestrý terén a sněhu dost. Z Jíloviště do Černolic nedoporučuji červenou značku s prudkými kamenitými srázy. Mnohem lepší je jet po červené cyklotrase (blíže k dálnici), kde vede prostředkem cesty slušná stopa. Černolice se dajít ze západu objet po loukách, ale je to trochu divočina. Na rozcestí U Šraňku začíná nejhezčí úsek – široký pás na skate a po obou stranách mělké, ale pevné stopy. Na stromech námraza, lyžařů spousta a občerstvovna na Skalce v provozu. Je to pěkné až k rozcestí Na Soudném, občasným šutrům a ledovým plotnám se dá v pohodě vyhnout. Dál po hřebeni je to kvůli prohrnutým cestám horší (více kamínků), ale dá se. Těsně podél zdi základny na Klondajku je prošlápnutá sjízdná stopa. Silnice od základny až na Stožec je bohužel prohrnutá skoro až na asfalt a lyže tam hodně trpěly. Raději bych to od Klondajku po Stožec příště zkusil po červené pod hřebenem. Od Stožce dál vrstva sněhu na asfaltce trošíčku lepší.

Budete mít zájem:  Hypertrofické jizvy – co to je za jizvy a jak je léčit?

Vše vynahradil moc pěkný a bezpečný závěrečný sjezd k myslivně Jelení Palouky a volná jízda loukami až do Hostomic. Celkově 40 výživných km, které se na Hřebenech nezadaří každý rok.

(okolí Dobříše): Jelení palouky a dál po červené: málo lidí, na bruslení výborné, klasika jde také skvěle. Stopa vyloženě není, ale po stranách od běžkařů vyježděná něco jako stopa. Občas kamínky, ale nahoře na hřebeni už uplně čisto. Parkoviště nad Mníškem / Řevnicemi. Směrem na Černolice v pohodě, spíš pro bruslení, stopa na klasiku sem tam, ale i tak se dalo. Na Černolice tam i zpět fajn. Jediné, co mohu na Hřebenech doporučit i na bruslení je úsek U Šraňku- Na Soudném, při troše opatrnosti i na „dobré“ lyže.Klasicky „šmajdat“ na modrej se tam dá, i když stopa není. Dál k Obrázku občas kameny, od Obrázku projeto a bída, podle prostoru také spíš pěšky. Silnice k bráně, kde s bruslívalo, je projetá na asfalt. Cyklo na sever a celá severní strana zničená těžbou, občas lepší kousek. Sjezd do Haloun od místa, kde se připojuje cesta od Obrázku, celkem dobrý, ale dávat pozor! Za Halouny sjezd přes louky do Řevnic ke hřbitovu dobrý. Těškov Upravené stopy, ale spíš než na sněhu je to na trávě a hlíně. Skoro všude nějaký ten kamínek nebo krtinec. Nahoře je to trochu lepší, tam něco vyčnívá jen výjimečně, ale pokud člověk nechce jezdit kolem dokola nemá šanci. Varuji, kdo se sem vypraví, tak si vemte kameňačky, jinak si zničíte lyže jako my. Dnes v 9 ráno: Orlov – Nad Slaninou – Obecnické sedlo – Pod Tokem – Seník pod Tokem – Tok – Houpák a zpět přes Carvánku – U Šraňku – Pilská nádrž – Orlov. Z Orlova po modré nahoru vyšlapáno od lidí, kolikrát lepší přenést (kamínky), ale od rozcestí Nad Slaninou je to už dobré. Nahoře okolo Toku už jsou moc pěkné stopy (v brdském měřítku), po dnešku ještě lépe vyšláplé. Vyšlápl jsem i stopu na dopadovou plochu na Toku, kde by to bylo i na sněžnice. Z Toku na Houpák opět pěkné stopy, zpátky okolo Carvánky taktéž. Okolo Pilské nádrže je to už vyjeté autama, ale uprostřed se dá bruslit a na kraji většinou nějaká stopa je. Nahoře bylo azuro, stromy v zimním hávu, jedna velká paráda! Parkoviště v Orlově bylo po poledni plné, doporučuji vyrazit hned ráno. Užijte si to jako já!

(Odpověď na dotaz uživatele Pavelsni z 11.2.: Neví někdo, jestli vedou stopy z Obecnice k Houpáku a Toku? Šlo by to třeba přes Klobouček? Chci jet zítra 12.2. a nevím, odkud tam vyrazit. Podle všeho by nahoře nějaký sníh být měl…)

OK, tu a tam kamínek, ale dá dojet přes Skalku, k Červenému kříži nad Kytínem i dále. (Odpověď na dotaz uživatele Klára z 12.2.: Dobrý den, máte někdo přehled jak to vypadá na hřebeni Brd? Černolice a dále? Děkuji předem za info) Včera trasa Orlov – Třemošná -Tok – Houpák – zpět kolem Pilské nádrže, něco přes 20 km.

V nižších polohách ještě místy málo sněhu, občas vykoukne kamínek, některé cesty prohrnuté, ale neposypané, tvoří se náledí. Nahoře okolo Toku sněhu dost i s relativně hezkými úseky s vyšlápnutou stopou, na „přírodní“ klasiku se to dalo, užil jsem si to náramně a nikde ani duše 🙂

Dnes jsem vyrazil z Teslín, auta na parkovišti skoro žádný. Směr Třemšín prohrnuto až na kamínky, nedá se 🙁 Takže jedině na druhou stranu směr Padrť – na hranici sjízdnosti, ale celkem to šlo. Pod býv. Klášterem těžba dřeva 🙁 nešlo projet, musel jsem se vracet zpět na rozcestí. Nejlepší svezení asi po cestě na Trokavec. Odhadem tak 5-10cm sněhu, ale chtělo by to aby připadlo aspoň ještě dalších 10cm… Mapka trasy zde: https://www.suunto.com/cs-cz/move/michalrada/602413ca0077e464064f9959 Z parkovište pod Skalkou krásné brusleni přes Soudný až k dubu Třebízského a zpět. Orgasmické pocity.. paráda. Perfektní podmínky???? Jel jsem ve středu z Orlova na Tok a kolem Kloboučku zpátky od Orlova. Bylo to dobré, ale chce to béčkové lyže. Na spoustě míst je to prohrnuté až na vylézající kamínky. I při sebevětší opatrnosti se jim nedá úplně vyhnout. Navíc, jak je sníh prachový, tak jsem to občas při bruslení prošlápl až na pevný poklad. Jediný úsek, kde se dalo fakt bez potíží bruslit a kde se s trochou opatrnosti dá i na áčkových lyžích, je mezi Orlovem a Pilskou a v jejím okolí. Ale když si vezmete horší lyže, u kterých se nebudete bát o skluznici, tak se to dá prima užít. Atmosféra jak na horách, zasněžené stromy a tak, prostě krása. (Odpověď na dotaz uživatele jsausten z 9.2.: Dobrý den, zkoušel někdo trasu z Orlova či Kozičína směr Tok popř. trasy z Teslín okolo Padrťských rybníků směrem Praha/Malý Tok?

Díky)

Dnes nevečer jsem se jen zastavoval /bez lyží/, na vrcholu silnice II/116 mezi Řevnicemi a Mníškem p.B. Ve volném terénu je do 15cm sněhu, parkoviště plné, běžkaři byli k vidění v hojném počtu. Hřebenovka vypadala sjízdně na obě strany, ale spíše pro bruslaře, stopy nebyly ani po krajích. Stav ze silnice, dále jsem nebyl. Nejdřív jsem chtěl vyrazit z Voznice přes Knížecí studánky na Stožec. Projeto pluhem. Odjel jsem autem do Trnový resp. od zastávky Na hradci, tam taky. Projeto pluhem líp jak na D1. Čuměj šutry. Prošláp jsem stopu skoro až ke Klondajku po cca 80cm krajnici. Nic moc. Pak za Jistevníkem doleva lesem. I tam wtf protaženo. Zpátky na Jelení palouky. Nepotkal jsem jedinýho běžkaře. Ani se nedivim. Projel jsem se, ale jak je to protažený, tak leda nudnej vejlet na klasiku po krajnici, která je nadto na mnoha místech poničená lesáckym dobytkem. Mníšek – Klondajk a zpět. Od silnice kolem Skalky až na rozcestí nad Kytínem pěkné, stopy vyšláplé, sněhu stačilo. Pak dále až k Soudnému lesem, občas koukají kořeny, prosakují potůčky, trochu backcountry. Od Soudneho ke Klondajku bohužel protažené pluhem. opožděná, a vůbec celkem zbytečná (a možná pro nynější zimu taky poslední) zpráva ze středních Brd: úterý odpoledne sice povětšinou od pásma lesa nad Příbramí sníh byl, ale podmínky pro běžkování spíš bídný; i na úrovni kolem 750 m (Třemošná) byly po lese a menších cestách menší plošky už bez sněhu, ujetý větší cesty, kde nemohly jezdit auta, ještě sjízdný (Třemošenská cesta), kam auta mohly, místy nesjízdný (Buršovská cesta), menší cestičky někdy taky sjízdný; nedostal jsem se bohužel už nad 800 m, kde to možná bylo fous lepší (blíž k centru, tj. k Toku, to vypadalo líp, tam bezsněhý plošky zřejmě nebyly), ale ani od nejvyšších partií bych si po pokračujícím nočním, dnešním a i dalších táních nic nesliboval (a moje teorie (byť dostatečnou praxí neověřená) k měřícím sněhovým automatům (konkr. Teslíny, Praha) – když uvádějí kolem x cm starýho odtávajícího (a ne moc vysokýho, tak pod 20 cm) sněhu, asi vůbec to neznamená, že všude kolem bude tak aspoň půlka x, spíš to znamená, že na spoustě i nedalekejch míst to může bejt i 0);

Budete mít zájem:  Temperament a zdraví: Je výhodnější být extrovert?

prostě s běžkama (i sněžnicema) bych, pokud nenasněží dostatečně vysoká vrstva novýho sněhu, nikam do Brd už nevyrážel

Dnes jsme vyrazili z Nepomuku směr Padrťské rybníky. Cesta mizerná, zledovatělá, led pokrytý trochou včerejšího prašanu. U Červeného lomu došlo k přehodnocení situace, zatočit na Teslínskou cestu jsme se už neodvážili, vystoupali jsme ale na Prahu a pokračovali Malý Tok a několikrát otočili kolečko kolem Hradiště. Zde už bylo sněhu dost, pěkné stopy a dalo se jet i po protažených cestách. Tedy v místech kolem 800 m.n.m. je sněhu docela dost, naopak pod 700 je to bída. Cesta autem do Nepomuku z Lázu je hodně problematická. Mají problém vyhnout se dvě auta z vyjeté ledové koleje. Pak běžky směr Brdce. Po cestě stoupani z Nepálu až Pod Plešec minimální vrstva sněhu na zledovatělé cestě. Je dobré mít ostré hroty hůlek. Dále po cestě směr Skelná Huť stále zledovatělá cesta s menší vrstvou sněhu a špatnou stopou. Stoupání na Brdce už rozumně sjízdné. Z Brdcu dále po hřebenové cestě až na odbočku na Pražskou linku sice nic moc stopa, ale bez náledí. Poté bočními cestami na Malý Tok už hezká stopa i hřebenovka na Prahu přes Čakovu vyhlídku je dobře sjízdná. Z Prahy do Nepomuku opět ve sjezdech nebezpečné. Sjezdy celkové problém. Umrzlé stopy nebo hromady sněhu. Dnes z Orlová přes Pilskou nádrž pak směr Třemošná. Snehu poměrně dost, cesty uprostřed umrzle s ledem, ale da se to v pohodě. Lidi na parkovišti mraky, ale pak se to rozprskne. Dneska že Skořice na Padrte. Dole cca 5cm, na Kolvine směrem na padrte cca 15-25cm. Super svezení. Stopy jak od rolby. Nerostalo všechno, napadnul novej sníh. Vypadá to překvapivě dobře. Cca 10cm nového sněhu na ledovém podkladu, s naddmořskou výškou se to ještě zlepšuje.

(Odpověď na dotaz uživatele Martin Rytíř z 27.1.: Ahoj, nevíte jak to vypadá na cestách z Orlova? Martin)

Kolem Jerusalema dnes snezilo, ale ráno předtím nezustal zay podklad, takže kolem Brodu to nebude podle me nic moc. Doporucoval bych vyrazit spíš do Brd.

(Odpověď na dotaz uživatele Jitka z 30.1.: Ahoj, víte někdo, zda se dá běžkovat na této trase: Příbram/Brod? popis trasy viz link: https://www.denik.cz/regiony/na-bezky-se-uz-nemusi-jen-do-hor-nedaleko-pribrami-jsou-idealni-podminky-20170130.html

Děkuji)

Dnes odpoledne jsem jel z Orlova na Tok, zadem kolem Koruny a přes Pilskou nádrž zpět. Na většině míst jsem byl dnes tak druhý běžkař, ale celkově supr pojezdeni (na Brdske podminky samozřejmě). Cca 650-750mnm je cca 10cm noveho snehu. Na asfaltkach a celkych cestách je pod ním led, takže supr, na menších cestách dole téměř nic nezbylo. Od cca 750mnm zustal na podkladu mokry snih, který lehce premrzl a na nem je tech 10cm nového. To bych také rád věděl, ale zítra to bude super, to je celé… (Odpověď na dotaz uživatele Richard z 30.1.: Ahoj, nevíte někdo, jak to po dnešku vypadá v Brdech celkově, popřípadě odhad, jak by to mohlo vypadat zítra?

Díky!)

Jediným „opravdovým“ pohořím v těsné blízkosti Prahy jsou Brdy. I když hřeben vedoucí od Prahy-Zbraslavi směrem k Dobříši je sice často nazýván jako Brdy, přesnějším označením jsou Hřebeny.

Pokud v Praze ještě pár čísel sněhu potřebných pro vytažení běžek chybí, nejbližší možnost na bežky může právě tam. „Skutečné“ Brdy pak leží mezi Příbramí a Rokycany, jsou o něco vyšší (tedy i sněhové podmínky bývají o něco lepší). V Brdech, které byly desítky let vojenským prostorem s omezeným přístupem, si stopy lyžaři vyšlapávají sami. Upravované běžkařské trasy na Brdech nenajdeme, nicméně na Podbrdsku se taková místa nachází: Již několik let funguje Ski areál Těškov na okraji přírodního parku Radeč, kde jsou za dobrých podmínek upravovány okruhy o délce i přes 10 km. Nedaleko Těškova, ještě blíže k Brdům, se pak v posledních letech upravují stopy ve ski areálu Strašice.

Podívejte se na video a popis výletu po Hřebenech, mezi Černolicemi a Stožcem.

Ostatní podoblasti v rámci oblasti Praha a střední Čechy

Kdo si užívá lyžování i bez strojově upravených stop a chtěl by vyrazit na běžkách z Prahy do nejbližších kopců a lesů, jsou pro něj Hřebeny volbou číslo jedna. Pozor, dostatek sněhu zde ale bývá jen zřídka.

Brdská stopa Web z dílny Horské služby Brdy o lyžování na Brdech, obsahující i aktuální sněhové zpravodajství a popisy běžkařských tras na Brdech včetně map. Ski areál Těškov Aktuální podmínky ve ski areálu Těškov, včetně popisu tamních na běžeckých tratích, na webu Brdské stopy

Webkamery – Praha a střední Čechy

Všechny rady a tipy pro oblast Brdy a Hřebeny

Nejnovější články

KamZaSněhem.cz mění po 12 zimách provozu strukturu webu. Rozdělení ČR na 12 hlavních lyžařských oblastí je minulostí. Zprávy o sněhových podmínkách budou nově členěny dle okresů.

Harrachov je známý hlavně skokanskými můstky a skiareálem. Běžeckých tratí se však v okolí nachází snad ještě víc, než sjezdovek. Nastoupit na běžky můžete na více místech na okrajích města. Kam až můžete dojet z Harrachova po upravovaných tratích?

Stožecko v jihovýchodní části Šumavy zůstává stranou pozornosti většiny lyžařů. Je pravda, že častěji bojuje s nedostatkem sněhu. Když ale přijde bohatší zima, míst s tolika různorodými možnostmi výletů na běžkách v ČR moc nenajdete.

Další novinky a články

Obecná diskuse

5 příspěvků za posledních 14 dní. Nejnovější z 1.4.:

Lukas B. Zdraví se docela dost, i děcka kolikrát na mě vytasej jako první to pomalé – dooobryyy deen 😀 a kolikrát i na parkovištích proběhne…

Přejít do obecné diskuze

Poradna pro běžkaře

  • Jak namazat běžky
  • Jak se obléct na běžky
  • Lyže se skinem – výhody a nevýhody
  • Více článků s radami na Sporticus.cz

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *