Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? může pomoci s učením?

Jsme novodobý středobod pro digitalizaci vzdělávání. Používání virtuální a rozšířené reality není budoucnost ale přítomnost.

Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?

Vstupte do budoucnosti průmyslu 4.0 pomocí virtuální a rozšířené reality

VR a AR mění pravidla hry

VR a AR nám dává nové možnosti, jak můžeme své zaměstnance důkladně připravit na jejich práci a krizové situace, které dosud sledovali pouze z prezentačního plátna.

Více o technologiích VR/AR

Díky VR a AR je předávání nových informací daleko efektivnější než stávající metody.

Školení ve VR je mnohonásobně ekonomicky výhodnější než klasické metody školení.

Virtuální realitu máte neustále k dispozici. Můžete si tedy zvolit ideální čas školení.

Virtuální a rozšířená realita je už dnes snadno finančně dostupná pro všechny.

Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?

Snížení nehod a skoro-nehod na pracovišti o více jak

Pro Faurecia Seating Písek jsme zpracovali VR on-boarding školení pro logistickou pozici přepravu dílců mezi pracovišti.

V 5-ti minutovém školení jsou vysvětleny všechny důležité procesy pro pozici a následně si účastník „prožije“ srážku s vysokozdvižným vozíkem. Pro školení jsme použili technologii VR 360° video.

VR/AR umožňují robustní efektivitu a úspory. Pojďme společně změnit svět

Školení a simulace mimo limity běžné reality

Více o VR

Spojení digitálního a skutečného světa

Více o AR

Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?

Data mluví jasně. Adaptujte se na úroveň průmyslu 4.0

Vyšší růst celkové efektivity vzdělávání je možný jen díky novým technologiím, které nám umožňuji vstřebávat a učit se nové informace rychleji.

Případové studie

Zvýšení efektivity při úvodním BOZP školení o více jak

Pro Heineken Česká republika jsme zpracovali úvodní VR školení pro návštěvníky pivovaru Starobrno v centru Brna.

Ve 4 minutovém školení jsou vysvětleny všechny důležité procesy a důrazné upozornění na dodržování bezpečnosti, které je umocněno i prožitím krizových situací. Pro školení jsme použili technologii VR 360° video.

Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?

Změníme Vám svět produktivity. Naše poslání je Vás touto změnou provést

Máme přes 20 let zkušeností se školením malých, středních a velkých firem. Díky virtuální a rozšířené realitě měníme segment vzdělávání, jak ho dnes známe.

Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?Více o nás

Děti bez školy

Čeští školáci v těchto dnech zažívají něco, co předchozí generace nepoznaly. Už dva měsíce jsou zavření doma s rodiči.

Škola, která je pro většinu dětí středobodem života a místem, kde se vzdělávají, učí se komunikovat a navazují přátelství, z jejich života v polovině března náhle zmizela kvůli epidemii koronaviru a děti se ocitly v dosud nepoznané situaci.

Ve zcela neprobádaném terénu se ve stejnou chvíli ocitli i učitelé, kteří dostali náročný úkol ze dne na den dětem uzavřeným doma zorganizovat výuku na dálku, na což je nikdy nikdo prakticky nepřipravoval.

Blíží se konec května a část dětí se do škol postupně vrasestrcí, což je příležitost pátrat po tom, co se během těch dvou výjimečných měsíců ve školách, v domácnostech a v hlavách dětí vlastně odehrálo.

Bezprecedentní experiment pro milion a půl žáků středních a základních škol vyvolává celou řadu otázek.

V jakém stavu se děti, které strávily mnoho týdnů často jen ve společnosti rodičů, do škol vrátí? Zvládly školy zařídit dětem výuku na dálku, anebo byly uplynulé dva měsíce promarněným časem? A co jsme se dozvěděli o fungování zdejšího vzdělávacího systému? Lidé z oboru se shodují, že pro všechny zúčastněné bylo zavření škol velkým krokem do neznáma a na solidní závěry je ještě brzy. Jedním dechem ale dodávají, že to, co se ve zdejších školách a rodinách v těchto dnech odehrává, dramaticky ovlivní jejich budoucnost.

Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?

Naučím se víc

Helena Marková dostává jednou týdně na mobil textovou zprávu, z níž se dozví, co všechno by se měl její sedmiletý syn Kuba přes týden naučit.

Esemeska, kterou jí od března posílá Kubova učitelka ze základní školy ve slezských Albrechticích, je zpravidla stručná a jde vlastně jen o výčet stránek v učebnicích a pracovních sešitech.

Heleně Markové coby bývalé učitelce tento model nestačil, a jelikož je se svým synem během nouzového stavu tak jako tak doma, rozhodla se k jeho vzdělávání využít i dalších dostupných možností.

Školní den u Markových začíná v devět ráno, kdy v televizi běží pořad UčíTelka vytvořený narychlo Českou televizí speciálně pro domácí vzdělávání mladších žáků v časech koronaviru. Díl pro každý ročník trvá půl hodiny a je vždy zaměřen na jeden předmět. „Mají to pěkně udělané, Kubu to baví,“ hodnotí pořad Marková.

 Když UčíTelka skončí, výuka se přesune do kuchyně k bílé tabuli, kde se Kuba učí podle učebnic. Dnes je na programu matematika, konkrétně násobení číslem šest. „Šlo mi to,“ shrnuje Kuba úsečně svůj výkon.

Když s matkou později probírá svoji oblíbenou prvouku, tedy něco jako přírodopis pro první stupeň, jde se z kuchyně ven na zahradu ověřovat teoretické poučky z učebnic rovnou v praxi. A tohle Kubu baví ze všeho nejvíc.

Jelikož rodina bydlí na venkově, má vše z první ruky – na zahradě je úl, ob plot se pase stádo koz, ovcí a pobíhají slepice. „Kolem domu a zvířat je navíc spousta práce, kterou je potřeba udělat, ale beru to tak, že se i tím Kuba učí,“ vysvětluje Marková.

Škola v Albrechticích se sice už za týden pro žáky prvního stupně otevře, Kuba už však zůstane do prázdnin doma.

Paní Marková má obavu o jeho babičku, která by se od Kuby trávícího čas mezi ostatními dětmi mohla nakazit koronavirem, zároveň si je jistá, že doma se toho syn nejspíš naučí víc, protože škola pojede až do prázdnin v provizorním režimu.

Marková se také s učitelkou domluvila, že jí bude posílat fotky hotových úkolů v textové zprávě. „Měsíc navíc už zvládneme,“ říká Marková, která pracuje jako účetní, a může tak být se synem doma. Svoji práci dělá po večerech, když syn usne. Kubovi navíc domácí výuka vyhovuje a do školy se nijak nehrne.

„Baví mě to,“ říká temperamentní druhák. „A nejvíc se mi libí, že můžu hrát o přestávkách na počítači Minecraft,“ hodnotí dosavadní průběh svého domácího vzdělávání. Chybějí mu sice spolužáci, ale s kamarády se vídá venku a na zahradě, takže samotou netrpí.

Výuka mladší generace pomocí imerzivních technologií

Starší generace pracovníků postupně odchází, proto je potřeba připravit mladší pracovní sílu ve výrobě prostřednictvím chytřejší výuky, zaškolování a způsobu práce s využitím imerzivních technologií, jako je virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR).

Procesní průmysl nemůže zavírat oči před demografickým otřesem, kterým prochází. Už se nebude moci dlouho spoléhat na poválečnou generaci, která je na odchodu do důchodu. Nejmladší zástupci této generace jsou pětapadesátníci a ti nejstarší již mají přes 70 a brzy odejdou na odpočinek.

S rychle stárnoucí pracovní silou ve výrobě souvisejí inastávající výzvy. Tou první je převzít a uchovat znalosti zkušených pracovníků,ještě než odejdou. Bez nezbytného školení firmy riskují ztrátu mnoha přínosů v oblasti efektivity, spolehlivosti a bezpečnosti, kterými tito zaměstnanci přispívali po desetiletí svého působení v daném odvětví.

Další výzvou je efektivně přenést znalosti a dovednosti na mladší pracovní sílu a restrukturalizovat pracoviště pro vytěžení maxima z generace mileniálů ve věku 22 až 37 let. Výzkumy ukazují, že mileniálové přistupují k učení a práci jinak než poválečná generace.

Tento přechod navíc probíhá velmi rychle. Mileniálové jsou nejpočetněji zastoupenou generací v pracovní síle a napříč všemi organizacemi rychle zaujímají místa po odcházející poválečné generaci.

Již před 10 lety upozorňoval Pierce Riemer, generální ředitel rady World Petroleum Council, že průmysl stojí na „okraji demografického útesu“. Teď už jsme v polovině pádu. Firmy potřebují zajistit měkký dopad.

Zaškolování mladší pracovní síly

Aby byl tento přechod úspěšný, musejí se firmy přizpůsobit stylu mladších pracovníků a plnit jejich potřeby. V médiích se nejčastěji diskutuje o „výzvách“, které mileniálové představují. Tento přístup je však poraženecký a neoprávněný.

Demografický posun na pracovištích a příklon mladších pracovníků k technologickým řešením a kolaborativní práci otevírá příležitosti pro rychlejší a chytřejší práci a učení. Nástup mileniálů je příležitostí, kterou úspěšné firmy pevně uchopí.

V první řadě mladší pracovníci přirozeně preferují zážitkovou výuku namísto tradičního přednášení. Proto by se měli provozovatelé více soustředit na praktický typ výuky, který doplní a v některých případech i nahradí přednášky v učebně.

V tomto ohledu jsou preference mileniálů přesným odrazem toho, co funguje. Jak uvádí NTL Institute for Applied Behavioral Science, podle „pyramidy učení“ je praktická výuka nejméně osmkrát efektivnější pro uchování znalostí než přednáška.

Naplňování poptávky po větší míře praktické výuky zvýší efektivitu učení.

Budete mít zájem:  Znáte hlavní (ne) dietní jídla? toto jsou ty nejznámější

Jak mohou závody zajistit praktickou zkušenost bez rizika pro bezpečnost nebo provozní efektivitu závodu? Koneckonců nevyškolené pracovníky nemůžete nechat v závodě bez dozoru.

Aby firmy naplnily potřeby mladší pracovní síly, mohou významně vylepšit svůj provoz díky urychlení učení a zvýšení produktivity prostřednictvím zaškolování s využitím virtuální a rozšířené reality.

Zaškolování s využitím virtuální a rozšířené reality

Jedním z nejvýznamnějších rysů, které s sebou mileniálové přinášejí, je jejich příklon k technologiím. Jsou první generací „digitálních domorodců“ narozených a vyrůstajících v prostředí plném počítačů, videoher, digitálních přehrávačů hudby, videokamer, mobilních telefonů a všech ostatních hraček a nástrojů digitálního věku.

Tyto znalosti odstraňují překážky v přijímání nových technologií a překlenují rozpor mezi požadavkem na praktický trénink pro rozvoj klíčových dovedností a potřebou chránit provoz a bezpečnost závodu. Klíčovými řešeními v tomto směru jsou imerzivní technologie, jako je virtuální a rozšířená realita. Mladší zaměstnanci jsou dobře připraveni pracovat s těmito technologiemi.

Ať už v plně realizovaném virtuálním prostředí, nebo ve „smíšené realitě“ s grafikou umístěnou přes reálný svět, poskytují tyto technologie uživatelům praktickou zkušenost s klíčovými úkoly nezbytnými pro řádný výkon jejich práce. Mohou trénovat práci na realistických trojrozměrných skříních nebo měřicích přístrojích s minimalizací rizika pro proces nebo bezpečnost pracovníků.

Technologie rozšířené a virtuální reality mohou obohatit dovednosti a pomoci školeným uchovat si až o 100 % více informací v porovnání s tradiční výukou typu přednášek. V důsledku to pak dovoluje zkrátit délku technického školení až o 66 %. Ve scénáři typického závodu to může zkrátit čas potřebný pro získání kompetence z šesti na dva měsíce.

Může virtuální realita změnit systém vzdělávání ve školách? Může pomoci s učením?Využitím kombinace rozšířené reality a virtuální reality umožňují imerzivní metody zvyšování kompetence studentům bezpečně zkoumat dopad jejich rozhodnutí při provádění kritických pracovních aktivit v průmyslu

Imerzivní učení není jen efektivnější, ale je také flexibilnější a účinnější.

Firmy mohou pomocí cloudových platforem propojovat pracovníky se školiteli po celém světě a nemusejí proto shromažďovat zaměstnance v centrálním školicím místě, což snižuje cestovní náklady a šetří čas. Umožňuje to také rychle nasazovat školicí moduly.

Jestliže se technici setkají s problémem u neznámého zařízení, mohou si dopoledne procvičit operaci v prostředí rozšířené nebo virtuální reality a odpoledne úkol dokončit.

Modelování otevírá dveře školením typu „just-in-time“ (právě včas) – pro učení podle požadavků pro splnění potřeb pracovníků či provozu a dle toho, jak se objevují.

Protože mileniálové jsou zvyklí mít informace na vyžádání, mohou věnovat méně času přípravě na úkol před zahájením a jsou schopni rozšiřovat své znalosti za pochodu a podle potřeby.

Je prokázáno, že nová generace je vysoce kolaborativní a ochotná vzájemně spolupracovat, často on-line a bez ohledu na stávající vztah. Mileniálům se někdy také říká „kolaborativní generace“.

I to otevírá dveře novým přístupům k učení a rozvoji, cožmůže výrazně obohatit provozy – například inteligentní nositelná elektronika s hlasovým ovládáním (obrázek 1). I v tomto případě se využívá technologie, s níž jsou mladší pracovníci dobře obeznámeni, a aplikuje se v průmyslovém prostředí.

Technologie řeší potřebu informací na vyžádání a nutnost spolupráce. Inteligentní nositelná elektronika poskytuje v reálném čase informace o zařízeních a procesu a zajišťuje také živé videopřenosy či komunikaci, jež uživatelům dovoluje hovořit s centrálním dispečinkem nebo vzdálenými odborníky, kteří se mohou připojit a vidět to, co vidí pracovník.

Software pro řízení pracovního toku poskytuje uživatelům podporu, vedení a kontextové informace tím, že se připojuje k nástrojům, které již závody využívají, jako je software pro plánování podnikových zdrojů, správa údržby nebo řízení prodeje.

Software shromažďuje dovednosti a odborné znalosti stávající pracovní síly a efektivně je poskytuje novým zaměstnancům prostřednictvím dalších mobilních technologií, např. přes tablety a chytré telefony.

Stále se rozšiřující knihovna videoklipů s běžnými úkony údržby, která je dostupná na vyžádání, zajišťuje, že se znalosti neztratí.

Software rovněž umožňuje uživatelům a třetím stranám navrhovat vlastní aplikace a pro vývoj nových aplikací využívat moderní technologie, k nimž patří umělá inteligence.

Imerzivní a nositelné technologie přinášejí rychlejší a flexibilnější strategie učení. Obě technologie boří hranice mezi učením a prací a mezi nástroji pro zvýšení produktivity a školicími nástroji.

Zřetelně se také ukazuje, že mladší zaměstnanci zůstávají ve svých rolích po kratší dobu. Téměř polovina z nich v průzkumech uvedla, že se do dvou let chystá opustit svého aktuálního zaměstnavatele.

Ať už jsou důvodem generační rozdíly, nebo je to odrazem nutnosti firem přizpůsobit se mladším pracovníkům, většina jich nezůstává u svého současného zaměstnavatele zdaleka tak dlouho jako dříve.

Imerzivní technologie a inteligentní nositelná elektronika umožňují pracovníkům zaškolovat mladší zaměstnance rychle a bez ohrožení bezpečnosti. Rozšířená a virtuální realita efektivněji než přednášky v učebně vštěpuje znalosti a chování nezbytné pro kompetentnost na provozní úrovni.

Odhaduje se, že při použití rozšířené a virtuální reality se doba potřebná pro získání kompetence zkracuje až o dvě třetiny.

Inteligentní nositelná elektronika zároveň naplňuje i potřebu nové generace zaměstnanců mít přístup k informacím „za chodu“ a začít pracovat se základními znalostmi a potřebnými kompetencemi.

Nové technologie umožňují firmám zvýšit produktivitu a získat hodnotu z nové generace navzdory problémům s jejím udržením.

Je nezbytné přistupovat k učení novým způsobem, který je rychlejší, flexibilnější a cílenější, a dostat tak ty správné dovednosti ve správný čas k těm správným lidem.

Jestli tomu organizace říkají školení nebo zvyšování produktivity, není tak důležité jako skutečnost, co to firmám přináší: provádění úkolů správným způsobem.

Youssef Mestari je programový ředitel pro cloudové služby Connected Plant společnosti Honeywell. Upravila Emily Guentherová, zástupkyně obsahového ředitele, Control Engineering, CFE Media, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Možnosti uplatnění rozšířené a virtuální reality v HR a vzdělávání jsou obrovské. Rozhovor EPALE s Janou Trdou – EPALE – European Commission

Jana Trdá pracovala v různých pozicích, od obchodu až po personální ředitelku. V posledních 15 letech založila několik firem, neziskovek a start-upů s rozmanitým zaměřením, zpravidla v okruhu vzdělávání nebo IT. Je autorkou či spoluautorkou několika odborných knih. Ve volném čase převážně maluje.

Na letošních regionálních seminářích EPALE budete mít workshop na téma marketingu. Máte nějaký tip, jak nalákat dospělé do vzdělávání? 🙂Možná rovnou dva tipy. Jeden z oblasti tématu a obsahu – nabízet takové vzdělávání, které pro je ně aktuálně užitečné, které mohou aplikovat do praxe.

Druhý tip je z oblasti metodiky – přistupovat k účastníkům jako k rovnocenným partnerům, nepřednášet, ale zapojovat, trénovat dovednosti a postoje.

Poprvé jsem se s vámi setkal jako s autorkou knihy Lektorské finty, v níž popisujete řadu užitečných interaktivních metod.  Proč stále většina lektorů jen přednáší?Tady asi vidím dvě základní příčiny. První je, že je to mnohem jednodušší.

Pro ego, pro přípravu i provedení. Jen možná hlasivky to mají náročnější. 🙂 Druhá příčina je, že mnoho z lektorů neví, jak to udělat kvalitněji. Třeba se i snaží, ale zpravidla jen opět v oblasti přednášení a prezentací.

Zlepšují Powerpoint či volí jiné nástroje, snaží se naučit lépe prezentovat, vyprávět…

Jak se podle vás pozná kvalitní lektor?Osobnostně tak, že je pro něj důležitější pomoc účastníkům zlepšit dané téma, než vlastní ego. Podle výsledků tak, že po absolvování jeho vzdělávání vykonají účastníci žádanou změnu (zlepší se jejich prodejní výsledky, pokud šli na obchodní školení; začnou lépe organizovat čas a stíhají, když za sebou mají time management apod.).

A co kvalitní vzdělávání dospělých jako takové? Čím se vyznačuje, jak jej poznáme…?Že vidíme změnu. Tedy tu, kterou jsme chtěli. 🙂 Důvodem vzdělávání je změna, a pokud nenastane, tak to asi není dobře. A potom spousta sekundárních dopadů – motivace ke vzdělávání a motivace ke změně, aktivní chování účastníků a jiné.

V posledních letech se však od tématu lektorské práce přesouváte do oblasti IT. Proč tato změna?Jsem inovátor, ráda vymýšlím a realizuji nové věci a zároveň mám vysoké nároky.

A musím přiznat, že ve vzdělávání jsem narazila na limity. Ne, že by nešlo stále posouvat, to rozhodně ano. Jen se na vzdělávání ve firmách neklade dostatečný důraz. Na jeho kvalitu a výsledky. A já prostě výsledky potřebuji vidět.

V IT inovacích je to jednodušší. Lépe se prosazují. 🙂

Budete mít zájem:  Mléčné výrobky mají své klady i zápory – jaké?

Čím konkrétně se v této oblasti zabýváte?Aktuálně virtuální realitou. A kupodivu jsem od vzdělávání a HR zase tak daleko neutekla. Jeden z našich produktů se zaměřuje na jazykové vzdělávání ve VR, druhý na testování uchazečů o zaměstnání. Takže děláme i věci, které nejsou od mého předchozího zaměření tak daleko.

Jaké tedy vidíte možnosti AR/VR v HR?Obrovské. Dají se využít v podstatě v každé části personální práce a vzdělávání. Možnosti těchto technologií jsou momentálně částečně omezené hardwarově (HW vývoj jde trochu pomaleji, než ten SW, ale ne o moc) a hlavně fantazií klientů.

Tím, že v této oblasti se jedná o technologie nevyužívané, personalisté nemají představu, co všechno se dá využít. AR (rozšířená realita) je skvělá do náboru i ve vzdělávání, případně klient diskutuje její využití i při dodržování administrativní části procesů.

VR (virtuální realita) je téměř bezkonkurenční ve vzdělávání (pokud je udělána kvalitně a metodicky), dokáže efektivně a přesně testovat zaměstnance i uchazeče o zaměstnání, má možnosti v prolínání HR a ergonomie aj.

A v čem může být užitečné zapojení AR/VR do vzdělávání dospělých?Urychlení, přiblížení, zkvalitnění, vyhodnocení. To asi bylo hodně stručně. Zkusím to tedy rozebrat. Urychlení – vzdělávání ve VR mohu mít ve firmě (nebo doma) a nemusím nikam jezdit. Mohu jej využít kdykoliv potřebuji, bez nutnosti hledat vhodné termíny vhodného semináře nebo školení. Jelikož zážitek ve VR je intenzivnější, stačí mi pro lepší výsledky kratší čas než u standardního vzdělávání. Přiblížení – tady jsem nemyslela ani tak vzdálenost, jako přiblížení vzdělávání praxi bez rizika. Potřebuji technika naučit vyměnit důležitou součástku v nebezpečném provozu? Naučím jej to ve VR, jen bez toho nebezpečí. Ale v natolik reálně vypadajícím prostředí, že mozek nebude příliš vnímat rozdíl. Výměna je velmi náročná na postup? Přidám mu k reálnému zásahu rozšířenou realitu, která jej bude navádět. Chci mít nejvíce nejlepšejší školení BOZP a požární ochrany? Vymodeluji ve VR prostředí stejné jako na pracovišti a nasimuluji tam požár či jinou situaci. Budou umět zaměstnanci najít správný hasicí přístroj? Dokážou jej spustit? Zachránit zraněného? Ve VR to bude adrenalinový zážitek, který nikdy nezapomenou. Chci pro PO něco rychlého a efektivního? Nahraji zaměstnancům do mobilů aplikaci a dám instrukce, že mají projít firmu a najít co nejvíce hasicích přístrojů, únikových východů apod. Na každý zamíří mobil a objeví se jim test (např. k hašení čeho slouží tento přístroj a třeba indicie, kam mají jít dál). A konečně zkvalitnění – VR ani AR není závislé tolik na lektorovi (nemusí tam třeba být vůbec). Nastavím si metodiku a výsledky, které chci dosáhnout a nechám to na programu a účastníkovi. Vyhodnocuji bez emocí, doporučení jsou z oblast přesné analýzy toho, co účastník ukázal.

A co umělá inteligence, změní podobu vzdělávání v budoucnu?Rozhodně a už teď se pomalu zapojuje. Ale pro běžné vzdělávání bude nezastupitelná. Lektor se časem bude zapojovat jen při vyšší úrovni vzdělávání, tak kde bude důležitá diskuse s jakýmsi „filosofickým“ podtextem nebo příliš obsáhlá možnost směrování tématu.

Vystudovala jste andragogiku a dnes ji učíte na dvou univerzitách. Jak vnímáte rozdíl mezi akademickým světem a praxí v oblasti vzdělávání dospělých?Je tak široký, až je to smutné. U dálkových studentů, kteří zažili praxi, tak se to trochu zužuje, ale i tak je to škoda.

Andragogika zrovna patří mezi vědy, které jsou postavené na úzkém propojení s praxí. A pokud někteří akademičtí pracovníci postrádají jak praxi, tak snahu se zlepšovat (nemyslím tím nasbírat více bodů na konferencích) a preferují vlastní ego před výsledky, tak se to ani nezlepší.

Bohužel systém vysokoškolského vzdělávání tomu nenapomáhá.

Co vás osobně pro práci nejvíce inspiruje?Inspirují mě nadšení lidé. Takoví, kteří mají snahu něco měnit, kteří se chtějí učit a hlavně ti, kteří nehledají problém na každé řešení.

Ptal se: Tomáš Langer, expert EPALEFotografie: Jana Trdá

Zobrazit všechny blogové příspěvky

Virtuální realita ve vaší škole: Možnosti využití ve vzdělání – Ábíčko.cz

O virtuální realitě se často mluví především ve spojení s videohrami. Dává to smysl. Přilby a ovladače nabízejí svým uživatelům vstup do jiného světa, jenže jejich užitek mnohonásobně přesahuje hry a zábavu.

V podstatě cokoliv, co lze ilustrovat obrazem a zvukem nachází své uplatnění v brýlích pro virtuální realitu. S tím, jak se brýle pro virtuální realitu stávají dostupnější, roste i možnost jejich využití ve vzdělávání.

 

Učíte se ve škole o Pompejích a nedovedete si katastrofu představit? Tak to bude nejlepší, podívat se do října roku 79 osobně. Nemusíte mít stroj času, ani jezdit do Itálie, postačí brýle pro virtuální realitu.

Na vlastní oči uvidíte, jak vypadalo město předtím, než ho zasypal popel z nedaleké sopky Vesuv. Na historikem komentované prohlídce uvidíte, jak se před téměř 2000 lety žilo, jedlo nebo pracovalo.

Navíc stačí změnit obraz a můžete srovnat, jak vypadaly Pompeje dřív a dnes.

Na podobné vlně se vezou aplikace společností High Fidelity a Sansar nebo samostatné projekty zaměřené na výuku průběhu konkrétní události.

S nasazením helmy se okamžitě přenesete třeba do Údolí králů v Egyptě, kde prošmejdíte hrobky dávných vladařů, jako byste v nich skutečně byli.

Stejným způsobem se projdete po povrchu Měsíce nebo Marsu, navštívíte Titanik, anebo se podíváte do dob, kdy Zemi vládli dinosauři.

Obrázky v učebnicích se tomu nemůžou vyrovnat, zároveň je však virtuální realita plně nenahrazuje. Prozkoumat ruiny dávných měst a civilizací slouží jako doplňující prvek výuky, který ilustruje probíranou látku a vzbudí váš zájem o další studium.

Fantazie bez hranic

Obrovský potenciál má virtuální realita ve výuce výtvarné výchovy a umění obecně.

Zajít do vzdálených galerií a muzeí je jen otázka nasazení přilby a díky tvořivým aplikacím jako Tilt Brush nebo Art Classes pak záleží jen na vaší představivosti, s jakým výtvorem přijde.

Nemusíte se omezovat na to, kolik barvy máte ještě v tubě nebo kolik papírů budete muset použít, než budete se svým výtvorem spokojený. Zejména pro prototypování, tedy hledání správné kompozice, barev a tvarů, jsou takové nástroje k nezaplacení.

Mozek na talíři

Dějepisem a výtvarkou to nekončí. Například v hodinách přírodopisu nebo biologie si můžete v brýlích pro virtuální realitu prohlížet, jak funguje lidské tělo: Kudy putuje krev, jak vypadá kostra nebo jak se chovají zvířata.

Možnosti se otevírají také v oblasti ekologie. V brýlích můžete sledovat dopad lidského chování na přírodu.

V laboratoři chemie si vyzkoušíte na vlastní kůži pokusy a doplnit ve VR je doplníte o takové, které by ve školních prostorách provádět nemohly z důvodů bezpečnosti.

Napřed se učí učitelé

Nesmíme zapomínat na samotné kantory. Virtuální realita dokáže budoucím učitelům suplovat praxi ve školách a připravit je například na práci se třídou a na vystupování před lidmi. Podobný zážitek nabízí například VirtualLab, který umožní učitelům hrát si na učitele ve virtuální třídě a zkoušet, jak by mohli studenti na různé věci reagovat.

Mixed Reality for Education | Microsoft Education

lepší výsledky testů mezi studenty používajícími imerzivní technologii

vyšší zapojení a uchování informací u studentů učících se pomocí imerzivních a 3D technologií

Mixed Reality prolamuje citové bariéry, takže studenti mohou prožívat život z nových perspektiv. Díky této imerzivní technologii vytvoříte prostředí, ve kterém studenti mohou spolupracovat a získají přístup k dříve nedostupným zážitkům.

PŘÍPADOVÁ STUDIE Dosavadní výsledky hovoří samy za sebe. V hodnocení před testem a po testu došlo ke zlepšení známek o jeden až dva stupně, přičemž studenti WCU-Los Angeles dosáhli 10% zlepšení ve výsledcích testů v porovnání s předchozím rokem. Segar Annamalai, vedoucí oddělení informačních technologií PŘEČTĚTE SI PŘÍPADOVOU STUDII

Pomocí Malování 3D může každý snadno vytvářet obsah ve 3D. Tato aplikace je součástí instalace Windows 10 Creators Update a je stejně rychlá a jednoduchá jako původní Malování.

Budete mít zájem:  Syndrom akutní respirační tísně (ards) – příznaky, příčiny a léčba

PROZKOUMEJTE ZDROJE MALOVÁNÍ 3D

Každé Windows PC připravené na Mixed Reality poskytuje pestré a vzrušující zážitky.

Vstupte do světa představivosti díky nejmodernějším, lehkým a pohodlným náhlavním soupravám od nejinovativnějších hardwarových značek.

Díky aplikacím Mixed Reality, které opravdově a poutavě přibližují obsah, zažijí studenti zcela nový způsob prezentace učebních osnov.

Vyzkoušejte si smíšenou realitu doplněnou o 25 bezplatných svazků učebních osnov, které vytvořila společnost VictoryVR a celonárodně uznávaná učitelka Wendy Martin.

PROZKOUMAT APLIKACE MR

Nejlepší zážitky ze smíšené reality nabízí jedno z nejinovativnějších zařízení navržených ke spolupráci s MR.

Rozhovor o vzdělávání, rychločtení a strategiích efektivního studia

Vzdělávací systém by měl vzdělávat. To zdánlivě dělá, ale ve skutečnosti – a skutečnost se týká současnosti – v tom žalostně selhává. Je rok 2019 a až na pár světlých výjimek (pár osvícených lidí ve vedení škol, pedagogů) se ve školách předávají data, která jsou odtržená od reality.

Nejen studenti středních a vysokých škol, ale už ti na základních školách cítí, že jim jsou stovky hodin sdělována pro život irelevantní data. Nikoli v posledních letech, ale už desítky let žijeme v prudce se měnícím světě.

Mezi klíčové faktory pro tuto civilizaci patří schopnost učit se rychle, ale vzdělávací systém neposkytuje ani za roky studia podstatné rady v této otázce.

Výzkum, který už roky vedu, prokazuje, že vysoce přes 90% absolventů škol nemělo ani jednu hodinu věnovanou praktickým návodům efektivního studia. Ale tyto návody máme díky výzkumům mozku a paměti už desítky let.

S čím za Vámi lidé nejčastěji přicházejí v souvislosti se studiem a pracovním životem?

Přichází přesvědčení, že chyba je v nich a chtějí ode mě psychoterapii zaměřenou na problém se zapamatováním a s pozorností. Často jsou přesvědčení, že jsou líní a chtějí, abych je v hypnotickém transu naprogramoval na to, aby se byli schopní memorovat na zkoušky a překonat odkládání příprav na zkoušky nebo psaní diplomových prací.

Ale skutečně vzdělaný terapeut musí přemýšlet v souvislostech, a proto k tomu tak přistupuji. Zaprvé je potřeba odsugerovat přesvědčení, že chyby jsou v nich. To souvisí s neuvěřitelnou slepotou vzdělávacího systému, který nedělá nic proto, aby opravdu naučil studenty, jak se učit.

Před pár lety proběhly v médiích zprávy, že bude-li mít Ministerstvo školství peníze, začne učit učitele, jak se mají studenti učit. To by přeci měla být samozřejmost – představte si například, že by firma typu Škoda přijala zaměstnance a řekla jim, že se mají naučit, co k práci potřebují, aniž by jim k tomu dala praktickou podporu. To by bylo velmi drahé učení způsobem pokus – omyl.

Jenomže vzdělávací systém opustil už před stovkami let osvědčený model, kdy mistr učí své žáky tak, že s nimi tráví čas a svým příkladem jim ukazuje, jak myslí, jak postupuje a jak tvoří výsledky. Nejlépe se učíme příklady v praxi. Školní abstrakce jsou v naprosté většině odtržené od reality a příliš velké množství pedagogů nejen není vzorem, ale je doslova antivzorem pro reálný život.

Lidské podvědomí totiž odmítá přijímat informace, jestliže nedochází ke kongruenci ve vysílání informace na logické levomozkové i pravomozkové rovině zároveň.

Pro pochopení uvedu častý příklad: Učitel přednáší ekonomickou látku týkající se podnikání, ve které je však teoretikem, protože sám nikdy nepodnikal, a to se zákonitě projeví v jeho nervovém systému.

Na úrovni dat sice může sdělovat mnoho z toho, co bude chtít po studentech, ale jeho podvědomí překládá nezkušenost do řeči těla a podvědomí studentů tento nesoulad na podprahové úrovni registruje.

Není pak chybou studentů, že nepřijali pozorně informace, protože jejich podvědomí je chrání před přijetím rozporné a tedy pro život potenciálně nebezpečné informace. Typickým příkladem byla situace po revoluci, kdy ruštinářky začaly učit angličtinu nebo když dnes učitelé suplují předmět, který neovládají.

Když se opravdu zamyslíte a zavzpomínáte na ty učitele, kteří Vám dali do života něco, na co s radostí a s láskou vzpomínáte, tak budete velice blízko pochopení toho, že naučit mohou jen lidé, kteří nejen danou oblast ovládají, ale prahnou touhou ji předat a dělají to laskavě a moudře. A pokud někdo vzpomíná na drsného učitele s tím, že to byl ten, který mu něco předal, pak to bylo jen z důvodu nějakého hodnotového propojení. Je projevem nezralého a primitivního ducha, vypustí-li pedagog z úst věty typu: „Když jsem se to tak musel naučit já, tak oni taky,“

či „Jedničku může dostat jen Pán Bůh, dvojku já a nejlepší žáci trojku.“ Řada rodičů se pro svou vlastní nepříjemnou zkušenost dovolává přísných učitelů a drilů, aniž tuší, že se stali obětí Stockholmského syndromu.

Znovu, jakožto psychoterapeut specializující se na efektivní učení s dvacetiletou praxí v terapii i ve výuce zdůrazňuji, že skutečně účinné učení se může odehrávat pouze v atmosféře moudré, přátelské a rovnocenné komunikace.

Díky tomu jsem dovedl tisíce lidí za krátkou dobu k takovým výsledkům v oblasti paměti, efektivního studia a zvládnutí angličtiny, které do té doby považovali za pro ně nedostupné.

Jak může ovládnutí strategií rychlého čtení a efektivního studia změnit život studentům a pracujícím?

Stačí se rozhlédnout a všimnout si rychlosti změn a pochopit, že žijeme ve věku hyperkonkurence. Už dávno nestačí umět to, co stačilo v minulém století. O pracovní místa se uchází velké množství uchazečů a jen ten, kdo oslní a vynikne mezi ostatními, má šanci na naplněný, radostný a bohatý život.

Je nesmysl vybírat si práci jen kvůli penězům, titulům a pozicím, kterých jednou člověk může dosáhnout.

Práce je prostředkem k naplněnému životu, a proto je důležité být flexibilní, přestat plýtvat časem, rychleji než většina ovládnout to podstatné a mít možnost si díky tomu práci vybírat.

Je důležité umět co nejlépe prezentovat to, co člověk umí, což však bez znalosti fungování mozku dobře nelze.

A protože mé klienty učím tyto znalosti a proměňujeme je při tréninku do praktických dovedností, umí pak zacházet se svým mozkem a jsou schopní prezentovat své myšlenky efektivně. Vedlejším produktem se tak stává možnost lépe předávat informace například svým podřízeným a dosahovat tak v týmu mnohonásobně snadněji libovolných cílů. Nebo motivovat druhé k tomu, aby je přijali na pozici, kterou chtějí.

Od kdy tyto metody předáváte dál?

Každý se vyvíjí, a jakkoli školím od začátku devadesátých let, tak teprve až po asi deseti letech praxe a výcvicích u světových špiček v oblasti psychologie jsem se v souhrnu schopností dostal na úroveň, která se alespoň z části přiblížila vysokým standardům – tedy mým vzorům z třídy osobností jako Georgi Lozanov, Richard Bandler, Paul McKenna nebo Michael Breen. A v současné době jsem na cestě přiblížit se umění lidí jako je John Overdurf či byl Milton H. Erickson.

Jak intenzivní trénink probíhá?

Ptáte se dobře, trénink je intenzivní, avšak pohodový. V průběhu provedeme velké množství cvičení, pozorování, analýz a testů. Doplníme to, co účastníkům chybělo a ladíme to, co jim začíná jít pro ještě lepší výsledky. Provedl jsem syntézu nejefektivnějších postupů používaných ve světě a zbavil je nadbytečností.

Díky absolvovaným výcvikům (přes 1400 hodin) psychologie a hypnoterapie mohu nabídnout úroveň, která je výjimečná i ve světě. Výcvik je místy hypnotizující a také obsahuje interaktivní cvičení a diskuse mezi účastníky, to aby se vzájemně obohatili studenti i lidé, kteří mají školy dávno za sebou.

Výsledkem je mnohonásobně zrychlené čtení, studium a lepší pamatování.

Pro koho je kurz určený?

Odpovím nejprve opačně. Kurz není určený pro ty, kterým bylo nařízeno tam jít, tedy nepřijímáme zájemce, jejichž rodiče/zaměstnavatelé to po nich chtějí, ale oni sami nemají zájem.

Naopak každý, kdo se chce rozvíjet, snadněji studovat, rychleji pracovat, dokázat rychle vyhledávat podstatné informace a být tak mnohonásobně úspěšnější při studiu nebo ve svém zaměstnání, je vítán.

Kurz je vhodný pro maturanty, studenty vysokých škol, právníky, vědecké pracovníky a všechny ty, kteří pracují s obrovským množstvím materiálů a dat.

Velice mne těší zájem a účast pedagogů, kteří chtějí lépe porozumět procesům soustředění a zrychlenému učení, a kteří tak mohou díky výcviku získat mé zkušenosti. Těšíme se na každého, kdo vloží svou pozornost a touhu do „upgradu“ svého mozkového potenciálu a zjednodušení si života.

OVLÁDNOUT RYCHLÉ ČTENÍ A UČENÍ

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *