Často nemíříme k lékaři, ale rovnou do lékárny. Děláme chybu?

  • Co je eRecept?
  • Jak dlouho platí eRecept?
  • Může lékař nastavit delší platnost eReceptu?
  • Jak zjistit obsah eReceptu?
  • Jak vytisknout eRecept?
  • Je možné vydat eRecept na občanský průkaz?
  • Jak a kdy zjistím doplatek za eRecept?
  • V jakých lékárnách si můžete léky z eReceptu vyzvednout?
  • Je možné vydat eRecept na vícekrát?
  • Můžu si eRecept vyzvednout v zahraničí?
  • Lze vydat léčivý přípravek na propadlý eRecept?
  • Co dělat, pokud jste ztratili nebo smazali váš eRecept?
  • Jak zjistit dostupnost léků z eReceptu online?

Co je eRecept?

eRecept je předpis na léky vystavený v elektronické podobě. eRecept vystaví lékař a informace o předepsaných lécích uloží do databáze Centrálního úložiště elektronických receptů, která je přístupná pouze pro lékaře a lékárníky. Každý eRecept má jedinečný 12místný kód eReceptu, který se skládá z kombinace písmen a číslic.

Kód eReceptu vám může lékař zaslat formou SMS zprávy, e-mailem, nebo vytisknout papírovou průvodku podobnou listinnému receptu.

Pro výdej léků v lékárně se kód eReceptu může zadat do systému hned několika způsoby: sdělením kódu eReceptu lékárníkovi, načtením EAN kódu z papírové průvodky případně mobilu, načtením QR kódu z SMS zprávy pomocí čtečky nebo načtením čísla občanského průkazu, eventuelně cestovního pasu.

Jak dlouho platí eRecept?

Platnost eReceptu určuje předepisující lékař podle limitů uvedených ve vyhlášce o předepisování léčivých přípravků. Ve většině případů je platnost vyznačena na průvodce nebo v SMS zprávě. Standardní doba platnosti je 14 dnů (doba platnosti tzv.

opakovacího eReceptu je 6 měsíců) počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení, neurčí-li lékař jinak, nejdéle však 1 rok.

Elektronický recept, který obsahuje příznak „Neodkladná péče“ nebo „Pohotovost“, je určený pro akutní lékárenskou péči a proto je legislativně daná platnost nejdéle do konce prvního dne následujícího po dni jeho vystavení.

V případě, že při výdeji eReceptu není v lékárně v daný moment k dispozici dostatečný počet balení předepsaného léčivého přípravku a ani nemůže být urychleně obstarán, může farmaceut na základě požadavku zaslaného do Systému eRecept prodloužit dobu platnosti elektronického receptu až o 14 kalendářních dnů.

Může lékař nastavit delší platnost eReceptu?

Ano, lékař může nastavit delší platnost eReceptu. Standardní doba platnosti eReceptu je 14 dnů počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení. Nejdéle však může být platnost nastavena na 1 rok.

Jak zjistit obsah eReceptu?

Pokud potřebujete znát obsah eReceptu, můžete lékaře požádat o vystavení papírové průvodky, která kromě kódu eReceptu může obsahovat další údaje, jako jsou předepsané léky, jejich síla a dávkování, jméno pacienta a datum platnosti eReceptu. Průvodku lze zaslat i e-mailem.

Dalším ze způsobů, jak zjistit obsah eReceptu, je webová nebo mobilní aplikace eRECEPT, kterou podporuje Státní ústav pro kontrolu léčiv. K přihlášení do této aplikace je potřeba mít zřízený přístup do Národní identifikační autority a nastavený přístup do aplikace.

Obsah eReceptu zjistíte také v každé lékárně.

Jak vytisknout eRecept?

eRecept si můžete vytisknout v případě, že vám lékař zaslal průvodku eReceptu prostřednictvím e-mailu nebo jej o průvodku v tištěné podobě přímo požádat.

Je možné vydat eRecept na občanský průkaz?

Ano, od 1. 6. 2020 je možný výdej léků na občanský průkaz. Předložením občanského průkazu nebo pasu a načtením do systému získá lékárník seznam všech platných eReceptů uložených v Centrálním úložišti elektronických receptů. Podmínkou je úspěšné ztotožnění vůči registru obyvatel při vystavení eReceptu lékařem.

Jak a kdy zjistím doplatek za eRecept?

Doplatky za léky se mohou v jednotlivých lékárnách mírně lišit, proto doporučujeme informovat se o výši doplatku přímo ve vámi vybrané lékárně a to osobně, telefonicky nebo e-mailem. Členové zákaznického programu BENU PLUS navíc pořídí většinu léků z kategorií diabetes, cholesterol, astma a CHOPN bez doplatku. Více informací o programu BENU PLUS získáte ZDE >

V jakých lékárnách si můžete léky z eReceptu vyzvednout?

Léky z eReceptu si můžete vyzvednout v kterékoliv lékárně v České republice. Navštivte třeba některou z našich 250+ lékáren BENU rozmístěných po celé České republice. Najděte svou nejbližší BENU lékárnu ZDE >

Je možné vydat eRecept na vícekrát?

Ano, eRecept je možné vydat postupně na vícekrát, s ohledem na platnost eReceptu. Lékárník po přijetí eReceptu vidí, že je částečně vydaný. Připraví a vydá vám pouze léky, které předtím nebyly vydané.

Můžu si eRecept vyzvednout v zahraničí?

eRecept je uložený v databázi Centrálního úložiště elektronických receptů a lékárny z jiných krajin do něj nemají přístup. Z toho důvodu není možné vyzvednout eRecept v zahraničí.

Pokud si z nějakého důvodu potřebujete vyzvednout léky v zahraničí, požádejte lékaře o vystavení listinného receptu, který platí v rámci Evropské unie.

Listinný recept musí splňovat legislativní náležitosti členského státu, ve kterém bude probíhat vyzvednutí.

Lze vydat léčivý přípravek na propadlý eRecept?

Pokud již uplynula doba platnosti eReceptu, nelze na něj vydat léky. Doporučujeme před blížícím se dnem platnosti eReceptu kontaktovat lékaře, který eRecept vystavil, a požádat jej o prodloužení doby platnosti nebo vystavení nového eReceptu.

Co dělat, pokud jste ztratili nebo smazali váš eRecept?

V případě, že jste ztratili průvodku eReceptu nebo jste smazali SMS s kódem eReceptu receptu, lze vydat eRecept po načtení čísla občanského průkazu nebo cestovního pasu. Všechny své aktivní eRecepty můžete vidět i v přehledu aplikace eRrecept, kterou poskytuje Státní ústav pro kontrolu léčiv. Další z možností je požádat lékaře o opětovné zaslání kódu eReceptu.

Jak zjistit dostupnost léků z eReceptu online?

Pokud Vám je obsah eReceptu známy, dostupnost léků z eReceptu na dané lékárně si můžete ověřit také telefonicky na zákaznické lince s telefonním číslem 212 812 812 nebo prostřednictvím e-mailu [email protected].

Často nemíříme k lékaři, ale rovnou do lékárny. Děláme chybu? Dotazy k online rezervaci eReceptu

  1. Jak postupovat při online rezervaci a vyzvednutí eReceptu?
  2. Proč byla rezervace zrušena?
  3. Jak rezervovat eRecept na starším telefonu?
  4. Jak rezervovat eRecept přes mobilní aplikaci?
  5. Můžu udělat rezervaci eReceptu po telefonu?

Mám pouze kód eReceptu (12 znaků) a žádný čárový / QR kód. Mohu eRecept i tak rezervovat?

  • Je možné doručit rezervovaný eRecept domů?
  • Jaká je platnost rezervace eReceptu v BENU Lékárně?
  • Můžu do online  rezervace zadat více eReceptů?
  • Jak zrušit žádost o vyzvednutí eReceptu?
  • Můžu eRecept rezervovat a vyzvednout někomu jinému?
  • Jak si rezervovat opakující se obsah eReceptu?
  • Proč se nedaří najít oblíbenou BENU Lékárnu?

Jak postupovat při online rezervaci a vyzvednutí eReceptu?

Rezervaci si vytvoříte online na https://www.benunapredpis.cz nebo v mobilní aplikaci BENU. Pro rezervaci léků na předpis je potřeba zadat 12-místný kód eReceptu a to vypsáním nebo naskenováním QR kódu případně EAN kódu. Následně si zvolíte lékárnu, ve které si budete chtít léky vyzvednout. V dalším kroku vyplníte osobní údaje v rezervačním formuláři a rezervaci dokončíte tlačítkem “Rezervovat”. O přijetí rezervace budete informováni e-mailem. V mailu naleznete informace o otevírací době lékárny, kód eReceptu pro vyzvednutí a číslo rezervace. Až budou vaše léky připravené k vyzvednutí, kontaktujeme vás SMS zprávou a e-mailem. V lékárně sdělte, že si jdete vyzvednout rezervaci eReceptu, a ukažte lékárníkovi kód rezervovaného receptu v emailu, SMS zprávě nebo průvodce od lékaře.

Pokud je rezervace pro vás, můžete ji vyzvednout i načtením čísla vašeho občanského průkazu.

Proč byla rezervace zrušena?

Rezervace je automaticky zrušena pokud není vyzvednuta do 3 dní od doručení SMS s informací o možnosti vyzvednutí.
Rezervace může být zrušena také lékárníkem z následujících důvodů:

  • eRecept je propadlý, zrušený lékařem nebo již kompletně vydaný
  • kód eReceptu je chybný
  • předepsaný lék je nedostupný na českém trhu a v lékárnách BENU bez možnosti náhrady
  • surovina pro individuální přípravu není dostupná na českém trhu

Pro další informace kontaktujte vaší BENU Lékárnu.

Jak rezervovat eRecept na starším telefonu?

Pro vytvoření rezervace eReceptu je potřeba mít připojení k internetu. Pokud váš telefon nemá takovou funkci, můžete využít rezervaci na stránce www.benunapredpis.cz přes jiné zařízení (například počítač nebo tablet) a 12-místný kód eReceptu jednoduše opsat z telefonu. Rezervaci eReceptu můžete udělat i telefonicky a to na telefonním čísle zákaznického servisu 212 812 812.

Jak rezervovat eRecept přes mobilní aplikaci?

Rezervace přes mobilní aplikaci BENU probíhá stejně jednoduše, jako na stránkách www.benunapredpis.cz. Kód eReceptu zadáte do aplikace několika způsoby:

  • naskenováním kódu z průvodky
  • vložením z galerie
  • vložením z SMS zprávy
  • ručním zadáním

Potom si vyberete nejbližší BENU lékárnu ze seznamu. Zadáte jméno, příjmení, telefonní číslo a potvrdíte rezervaci. O tom, že máte léky připravené k výdeji ve vámi vybrané BENU lékárně, budete informováni prostřednictvím SMS zprávy.

Můžu udělat rezervaci eReceptu po telefonu?

Rezervaci eReceptu můžete udělat i telefonicky a to na telefonním čísle zákaznického servisu 212 812 812. O přijatí rezervace budete informováni e-mailem. Zde jsou shrnuté informace o otevírací době lékárny, číslo rezervace a 12-místný kód eReceptu.

Až budou vaše léky připravené k vyzvednutí, kontaktujeme vás SMS zprávou a e-mailem. V lékárně sdělte, že si jdete vyzvednout rezervaci eReceptu, a ukažte lékárníkovi kód rezervovaného receptu v emailu, SMS zprávě nebo průvodce od lékaře.

Pokud je rezervace pro vás, můžete ji vyzvednout i načtením čísla vašeho občanského průkazu.

Mám pouze kód eReceptu (12 znaků) a žádný čárový / QR kód. Mohu eRecept i tak rezervovat?

Ano, pro vytvoření rezervace vám stačí pouze kód eReceptu, skládající se z 12 znaků. Rezervaci vytvoříte vypsáním 12-místného kódu eReceptu. Následně si zvolíte lékárnu, ve které si budete chtít léky vyzvednout.

V dalším kroku vyplníte osobní údaje v rezervačním formuláři a rezervaci dokončíte tlačítkem “Rezervovat”. O přijatí rezervace budete informováni e-mailem. V emailu naleznete informace o otevírací době lékárny, kód eReceptu pro vyzvednutí a číslo rezervace.

Až budou vaše léky připravené k vyzvednutí, kontaktujeme vás SMS zprávou a e-mailem. V lékárně sdělte, že si jdete vyzvednout rezervaci eReceptu, a ukažte lékárníkovi kód rezervovaného receptu v emailu, SMS zprávě nebo průvodce od lékaře.

Pokud je rezervace pro vás, můžete ji vyzvednout i načtením čísla vašeho občanského průkazu.

Je možné doručit rezervovaný eRecept domů?

Rezervované léky z eReceptu si můžete vyzvednout pouze ve vámi vybrané BENU lékárně a to osobně nebo prostřednictvím třetí osoby po ověření rezervace pomocí kódu eReceptu, čísla rezervace, občanského průkazu a podobně. Zásilkový výdej léků vázaných na lékařský předpis legislativa České republiky neumožňuje.

Jaká je platnost rezervace eReceptu v BENU Lékárně?

Rezervovaný lék na předpis bude ve vámi vybrané na BENU lékárně rezervovaný nejvýše po dobu 3 pracovních dní (platnost rezervovaného eReceptu nesmí být kratší než 3 pracovní dny). Poté bude rezervace automaticky zrušena. 

Můžu do online rezervace zadat více eReceptů?

Ano, do jedné rezervace lze postupným přidáváním jednotlivých kódů rezervovat i více eReceptů najednou. Potvrzení o rezervaci dostanete pro každý rezervovaný eRecept.

Jak zrušit žádost o vyzvednutí eReceptu?

Rezervace eReceptu je pro vás nezávazná a můžete ji kdykoliv zrušit. Uděláte tak osobně či telefonicky ve vámi vybrané BENU lékárně, nebo na zákaznické lince s telefonním číslem 212 812 812.

Budete mít zájem:  Mlékem proti kocovině, hypertenzi i obezitě

Můžu eRecept rezervovat a vyzvednout někomu jinému?

Ano, eRecept může rezervovat a vyzvednout i třetí osoba po předložení kódu eReceptu.

Jak si rezervovat opakující se eRecept?

Rezervaci si vytvoříte online na https://www.benunapredpis.cz nebo v mobilní aplikaci BENU. Pro rezervaci léků je potřeba zadat 12-místný kód eReceptu a to vypsáním nebo naskenováním QR kódu případně EAN kódu. Po odeslání rezervace opakujícího se eReceptu vás lékárník kontaktuje a domluví se s vámi na rezervaci a počtu požadovaných balení.

Proč se nedaří najít oblíbenou BENU Lékárnu?

V některých BENU lékárnách zatím rezervaci eReceptu technických důvodů nelze provést. V takové chvíli Vám při vyhledávání nabídneme nejbližší BENU Lékárnu, kde si můžete své léky z eReceptu rezervovat. Rezervaci eReceptu neustále rozvíjíme a rozšiřujeme do celé sítě lékáren BENU.

Rezervovat eRecept

Lékové záznamy pacienta

Lékové karty jsou moderní produkt, který je výsledkem dlouhodobé spolupráce lékárníků s programátory a vytváří zcela novou dimenzi ve vztazích mezi lékárnou a pacientem.

Spousta lékárníků se ještě dnes mylně domnívá, že lékové, a s nimi související klientské, karty jsou něčím, co snižuje prestiž jejich poslání a zatahuje lékárníky spíše do víru podlých praktik konkurenčního boje.

Opak je však pravdou! Léková karta není českým vynálezem a bylo tedy jen pouhou otázkou času, kdy tento produkt překročí také naše hranice. Lékárníci v Kanadě vedou lékové karty pacientům již 40 let.

V Evropě jsou lékové karty rozšířené v Německu, Nizozemsku, Francii, Belgii, Velké Británii, Finsku a Dánsku. Švédsko se dokonce připravuje tuto službu uzákonit. Nejvíce zkušeností mají kolegové ve Velké Británii, kde na počátku osmdesátých let vláda poskytovala finanční podporu pro zavedení takovýchto databází.

U nás sice lékárnám nikdo finanční podporu neposkytuje, ale zvýšený zájem pacientů o lékárnu s takto nadstandardními službami jistě návratnost investic přinejmenším urychlí.

Všichni jsme rovněž přesvědčeni, že smyslem povolání lékárníka je pomáhat. Statistické údaje, hovořící o počtu hospitalizovaných pacientů z důvodu nežádoucích účinků léčiv, jsou smutné.

Pokud lékař udělá chybu, je lékárna poslední možnou instancí, která může ješte nebezpečný omyl napravit.

Jak tedy vlastně celý systém funguje?

Pacient si při odchodu od lékaře na klientské kartě ověří zda je otevřeno a zamíří přímo do lékárny. Po příchodu předá expedujícímu lékárníkovi svojí klientskou kartičku a ten ji pomocí snímače čárového kódu identifikuje. Program FaRMIS pak sám započne expedici v návaznosti na historii daného pacienta.

V průběhu expedice program FaRMIS:

  • Předvyplní hlavičku receptu a pokud má lékárna u pacienta uveden kód pojištěnce (rodné číslo), umožní zkontrolovat správnost údajů o pojišťovně.
  • Upozorňuje na možný výskyt alergické reakce pacienta podle účinné látky vydávaných preparátů.
  • Prověřuje kontraindikace vydávaných přípravků v návaznosti na diagnózy vyplněné v lékové kartě pacienta.
  • Kontroluje interakce odebíraných přípravků jak v rámci receptů, tak i mezi expedicí na recepty a volným prodejem.
  • Kontroluje interakce v návaznosti na historii pacienta za předem nastavené období.
  • Umožňuje sledovat a vyhodnocovat historii úhrad pacienta podle několika volitelných kritérií.

Co když si ale pacient vyzvedává léky ve dvou lékárnách?

Máte pravdu, v takovémto případě není možné interakce zachytit. Na tomto příkladu vidíte, jak je pro pacienta výhodné, aby si vyzvedával léky u svého lékárníka, který mu kartu vede. Tímto je jednoznačně podporován typ tzv. „rodinné lékárny“.

Neopomenutelnou funkcí klientské karty je i prezentace Vaší lékárny. Proto jsme se cíleně vyhnuli použití levných papírových náhrad a rozhodli jsme se pro elegantní laminované kreditní karty s dlouhodobou životností. Součástí kvalitního programu jsou zkrátka i kvalitní doplňky.

Podrobnější informace o produktu lékových karet a jejich cenách Vám rádi poskytneme na známých telefonních číslech střediska péče o zákazníky společnosti FaRMIS s.r.o.

Pokud není uživatel přihlášen, nelze objednávat.

MEDICAL TRIBUNE CZ > Úzká spolupráce lékárníka s lékařem je ku prospěchu pacienta

Bezkonkurenčně nejčastěji ze všech zdravotnických zařízení navštíví lidé lékárnu. Lékárník je pro ně odborníkem, na jehož radu spoléhají. Na rozdíl od lékařských ordinací je přístup do lékárny bez bariér, daných například objednáváním na konkrétní termín.

A je v zájmu pacientů, aby lékárníci úzce spolupracovali s lékaři.

Zeptali jsme zástupců obou profesních skupin: Jaké máte vztahy s lékaři/lékárnami ve vašem působišti? Můžete uvést příklady, kdy je úzká spolupráce mezi lékárníkem a lékařem pacientům ku prospěchu?

Lékárna Medea v Hostomicích a Hrobu, okres Teplice

Řekla bych, že vztahy s lékaři mám dobré až vynikající. Samozřejmě jsme všichni lidé a občas někde něco zaskřípe, ale vše v rámci slušnosti. Konflikt jsem za posledních mnoho let měla jen jeden. Vydala jsem klientce větší balení docela drahého léku, než měla předepsané.

Byl pátek odpoledne, ona byla propuštěna po operaci z nemocnice, já malé balení neměla skladem a ona s manželem už nechtěla jinam… Samozřejmě to bylo moje riziko a taky mi pojišťovna recept vrátila k přeúčtování, takže jsem to zaplatila ze své kapsy… Ale to, jak velmi nepříjemný rozhovor s lékařem jsme měla, na to nezapomenu.

Čím lépe fungují dobré vztahy a důvěra mezi lékárníky a lékaři, tím méně mají pacienti starostí. A donedávna to u nás fungovalo téměř stoprocentně. Jakýkoli překlep či administrativní chybu na receptu jsme po dohodě opravili a klientovi ušetřili další cestu k lékaři.

V době elektronických receptů už máme možnosti okleštěné a občas nezbude nic jiného než pacienta s průvodkou poslat zpět (časté bývá, že lékař omylem vybere z číselníku kód léku, který nemá úhradu pojišťovny, přestože je jinak hrazený, apod.).

Pokud panuje mezi lékárníkem a lékařem důvěra a korektní vztahy, nemusejí si ani moc volat a řešit každou maličkost zvlášť, a to je také klientům ku prospěchu. V neposlední řadě se setkáváme s pacienty, kteří ne vždy svému lékaři sdělí, jaké všechny léky užívají, na co mají alergii atd. Pokud si své léky vyzvedávají u nás v lékárně, můžeme účinně dělat kontrolu duplicit a případných interakcí, které lékař nemá šanci bez nás odhalit.

  • PharmDr. Jarmila Skopová,

Lékárna Cvikov, okres Česká Lípa

U nás, v malé obci se zdravotním střediskem a lékárnou v jednom areálu, funguje spolupráce velmi dobře. Vážím si toho a zároveň vím, že to není samozřejmost. Máme společný zájem – správně léčený, a pokud je to možné, tak především vyléčený pacient. Základem je vzájemná důvěra.

Ta se nedá nařídit ani vygooglovat, dá se ale vytvářet v konkrétních situacích. Za léčbu pacienta odpovídá lékař, lékárník má spoluzodpovědnost za farmakoterapii v rozsahu znalostí, informací a zkušeností, které má. To je vymezení, kterého když si jsme vzájemně vědomi a respektujeme je, ušetříme si případná nedorozumění.

Během mé třicetileté praxe se farmakoterapie obrovsky zkomplikovala. Nejenže dnes nikdo nemůže vědět všechno, samostatnou kategorií se stalo umění záchytu lékových problémů. Mám‑li uvést konkrétní příklady z každodenní praxe, nevylovím je v záznamech, ty neexistují, nepatří k dokumentačním povinnostem.

Ale to neznamená, že neexistují, provázejí nás každodenně a jsou tak košaté, jako je život sám. Tak například přišla žena s receptem pro antibiotika a až v lékárně sdělila, že je těhotná, u lékaře ji to nenapadlo říci, měla předepsán doxycyklin.

Nebo lékař telefonuje, pacient mu přišel vrátit lék, protože se v příbalovém letáku dočetl, že ho nemůže brát, protože je alergický na buráky. Společně jsme našli náhradu bez sójového lecitinu v pomocných látkách.

Nebo se nám pacient hypertonik svěřil, že bere jen půl tablety, že té chemie tolik nechce a cítí se dobře, no ale panu doktorovi to neřekl, aby se nezlobil. Již léta jsme zvyklí dispenzovat léky v souvislosti s náhledem do minulých výdejů.

Přibude nová medikace, je pacientovi vše zcela jasné? Má předepsánu jinou sílu, jiné generikum než obvykle, byl mezi tím hospitalizován, nemá doma ještě staré zásoby? My i lékaři víme, jaké různorodé nuance obsahuje komunikace s pacienty. A také nejsme neomylní. Jsme‑li v lékárně pro lékaře spolehlivou odbornou pojistkou předepsané farmakoterapie před vydáním pacientovi, je to naše dobrá vizitka a vzájemné vztahy to myslím v dobrém posiluje.

Kardiomed, s. r. o., Praha 7

Beru za pozitivní, že je dnes již dost běžnou praxí, že lékárník nám zavolá, pokud má podezření na nějakou nesrovnalost ve velikosti balení nebo dávkování léků, resp. pokud daný lék není dostupný a je třeba rozhodnout o jeho náhradě jiným.

Myslím, že výrazně ku prospěchu pacientů je také to, že lékárna, která nám je nejblíže, zná naše preskripční zvyklosti, takže se stává jen výjimečně, že by náš pacient k nim musel přijít dvakrát, protože lék, který má od nás předepsaný, by lékárna neměla na skladě.

provozní ředitel sítě privátních lékáren U bílého lva

Spolupráce mezi lékařem a lékárníkem, především v menších městech a obcích, kde často bývá ordinace lékaře a lékárna na jednom místě nebo velmi blízko, je zcela zásadní. Troufnu si říci, že se často jedná až o symbiotický vztah, který vede k jedinému cíli, a to je starost o naše pacienty.

S lékaři komunikujeme prakticky každý den spoustu záležitostí, počínaje výpadky léčiv, přes lékové interakce, kontraindikace preskribovaných léčiv až k doplnění medikace o léčiva volně prodejná. Za svoji osobu mohu říci, že jsme s lékaři rovnocennými parťáky v péči o pacienty, kteří se na nás prakticky každý den s důvěrou obracejí.

Společně s lékařem řešíme např. „banality“ typu špatně předepsaná velikost balení či chyba v lékové formě nebo síle. Zároveň společně diskutujeme možné nežádoucí účinky léčiv či jejich záchyt. Nezřídka si pacienty mezi sebou „posíláme“ k řešení jejich problémů dle našich kompetencí a jejich stavu.

Veškerá spolupráce vychází ze vzájemné důvěry a také z toho, že se mezi sebou jaksi známe, lékárník ví, „co lékař píše“, a lékař naopak spoléhá na znalosti lékárníka. Shrnul bych spolupráci za esenciální a nezbytnou pro fungování primární zdravotní péče o naše pacienty.

Není možné, aby tato kooperace byla nahrazena zasláním eReceptu do mobilu a následným doručením léku „poštou“, jak někteří, kterým jde především o byznys, navrhují.

praktický lékař, Dobřichovice, okres Praha‑západ

Udržuji dobré vztahy s lékárníky, protože se vzájemně doplňujeme. Kromě toho, že využívám lékárnu k zásobování ordinace léky, tak spolupracujeme na léčbě pacientů. Od lékárníka očekávám, že pacientům poradí s volně prodejnými léky, které doporučuji u řady onemocnění (např. léky na bolest, teplotu apod.).

Lékárník dále může pacientům zaměňovat léky v případě nedostupnosti mnou předepsaného léčiva nebo podle potřeby, např. pokud pacient chce menší či žádný doplatek.

Jako zásadní přínos vidím odborný dohled při výdeji léčiv, protože i já, jakožto lékař, se mohu splést, a pak je tu pojistka v podobě erudovaného odborníka, který může mou chybu zachytit.

Budete mít zájem:  Jaké Vitamíny Mají Třešně?

Lékárna Slatinice, okres Olomouc

Jsem přesvědčen o tom, že máme vztahy naprosto korektní. U lékáren považuji za zcela zásadní to, že ačkoli jsme svým způsobem konkurenti, dokážeme se domluvit ve prospěch pacienta.

Není proto neobvyklé, že si zejména s lékárnami v okolí vzájemně voláme v okamžiku, kdy například nemáme skladem lék, který pacient urgentně potřebuje, a snažíme se najít řešení, aby se mohl co nejdříve začít léčit. Úzká spolupráce mezi lékařem a lékárníkem by měla být pacientovi vždy ku prospěchu.

Lékaři se u nás nejčastěji informují na dostupnost léčiv, možnosti jejich přípravy nebo reálnou spoluúčast. Je pravda, že jde asi více informací směrem z lékárny k lékaři, ale to vyplývá i z toho, že pacienti často navštěvují lékárnu jako první zdravotnické zařízení a lékárník může také získat při osobním kontaktu některé další informace i při výdeji na recept.

Někdy je pacient zapomene sdělit lékaři, a přitom mohou být zásadně důležité pro řádnou a bezpečnou léčbu. Pak nastupuje samozřejmě konzultace s lékařem a případné změny v terapii. U pacientů je také žádoucí posilovat ve vzájemné synergii jejich adherenci k léčbě, v některých případech je pak vzájemná domluva zdravotníků na postupu vysloveně žádoucí.

Naštěstí mezi námi funguje důvěra i zpětná vazba v případě nějaké pochybnosti. Musíme si být stále vědomi toho, že někdy nezískáme každý z nás všechny potřebné informace jednotlivě nebo může kdokoli udělat obyčejnou chybu. Neomylný není asi nikdo z nás. Proto je důležité spolupracovat, vzájemně konzultovat a některé věci pro jistotu ověřovat. Ve prospěch pacienta.

Lékárna U hradeb, Hlučín, okres Opava

Vztahy s lékaři máme velmi dobré. Prakticky každodenně komunikujeme o odborných záležitostech kolem léků, k jejich aktuálním výpadkům, dále při nefungujícím úložišti elektronických receptů a také při prodloužení platnosti elektronické průvodky. Další oblastí je individuální příprava léčiv především pro kožní lékaře. Tam jsme v čilém kontaktu ohledně předepisovaných receptur.

Některé receptury máme vyrobeny tzv. do zásoby pro jejich oblíbenost a další se snažíme s předepisující lékařkou upravit dle aktuálních možností se sháněním surovin. Blízká řetězcová lékárna takové individuálně připravované léky nedělá. Pacientům jsme vysvětlili, že kromě léků na předpis si u nás mohou nechat vyrobit jakýkoli individuálně předepsaný lék.

Správně vedená lékárna poskytuje totiž kompletní servis, jak pro lékaře, tak pro pacienty. Samostatnou kapitolu představují výdej a příprava léků na základě doručené žádanky od lékařů, ale poslední roky také od veterinárních lékařů.

Obecně lze říci, že v oblasti primární péče je komunikace mezi praktickými lékaři a lékárníky velmi žádoucí a potřebná a lékaři v našem okolí toho velmi využívají.

Zámecká lékárna Děčín

Vztahy s lékaři máme dle mého názoru v našem okolí velice korektní, s některými bych se nebál říci přátelské. Kontakty se zintenzivnily především po plošném zavedení eReceptů, které přinesly změny do každodenních činností obou profesí.

Zpočátku se řešily především technické problémy, nyní už se vše vrací do zaběhnutých kolejí. Tím pádem jsou nejčastějšími tématy především telefonických hovorů výpadky, případně obnovení dodávek konkrétních léčivých přípravků, dále pak generická substituce nebo doporučení pro změnu účinné látky např.

při výpadku topického antibiotika. Poslední dobou se také vrací zájem o individuální přípravu, takže doporučujeme konkrétní receptury pro specifické diagnózy. Dalším důvodem ke kontaktu s lékařem bývá ověření uvedeného dávkování např. dětských sirupů nebo při rozporu s SPC nevyznačeném na receptu či průvodce.

Často také pacienti přicházejí s recepty prošlými, takže jim v případě pravidelné medikace šetříme cestu zpátky k lékaři a čas strávený v ordinaci tím, že domlouváme zaslání nového identifikátoru, nejčastěji formou SMS na pacientův mobil.

Někdy se také podaří u stálejší klientely nalézt duplicitu v léčbě od různých odborných lékařů, případně nežádoucí účinky, pro které je vhodné léčbu upravit.

lékárna U bílého lva, Říčany, okres Praha‑východ

V naší tradiční lékárně v Říčanech bychom hodnotili spolupráci s okolními lékaři jako průměrnou a profesionální. Pochopitelně, že existují lékaři, kteří např. kvůli pomluvám některých tzv.

kolegů z konkurenčních lékáren s námi nijak aktivně nekomunikují, na druhou stranu máme lékaře, kteří si do naší lékárny zasílají objednávky/žádanky i z okolních měst.

Tím, že se naše lékárna specializuje na maximálně individuální přístup ke klientovi a jeho potřebám a dále na magistraliter přípravu, jsou i toto oblasti, kvůli kterým k nám chodí mnoho pacientů, a často je to důvodem ke konzultaci i pro lékaře. Např.

díky rozšířené laboratorní přípravě se nám běžně daří překrýt i řadu výpadků v zásobování HVLP léčivy. Další službou, kterou poskytujeme a je doporučována zejména pediatry, je půjčovna kojeneckých potřeb, jako jsou váhy, ultrazvukové inhalátory, odsávačky mateřského mléka apod.

Vše uvedené je ku prospěchu jak pacienta a jeho léčby, tak i vysokého společenského kreditu lékaře a lékárníka, který doposud máme. Škoda jen je, že se v poslední době, a to ani nástupem eReceptu, nepodařilo vymýtit neetický a protizákonný výdej HVLP léčiv v ordinacích některých lékařů, který znehodnocuje naši práci, výrazně zhoršuje compliance pacientů a staví lékaře do pozice hokynářů podplacených farmavýrobci.

NEBOJTE SE E-RECEPTU …

Spolu s novým rokem se k nám dostala i novinka, zvaná e-recept. Ona to tak úplně novinka není, jen se nepoužívala příliš často. Její pozitiva zřejmě nedosahovala takových výšin, aby to stálo za větší rozšíření. Ale je tu a musíme se s tím vypořádat. Takže dnes takové malé shrnutí:

E-recept jsou data, uložená kdesi v tzv. centrálním úložišti. To, s čím půjdete do lékárny, je identifikátor, který má nejčastěji podobu papírové průvodky e-receptu (vypadá jako dřívější recept, ale bez razítka, jmenovky lékaře apod. Musí ale vždy obsahovat čárový kód).

 Dále tento identifikátor můžete dostat formou emailu, SMS nebo QR-kódu. Upřednostňuje se ale papírová průvodka. Po načtení do počítače se nám zobrazí, co Vám lékař předepsal.

Pozor – směrodatné je to, co zadal lékař do úložiště, nikoliv to, co je napsané na průvodce!

Celý výdej léků bude díky procesu načítání a hlášení trvat o něco déle. Bohužel, my to neovlivníme, tak se za to na nás nezlobte. Problém nastane i tehdy, když bude na e-receptu nějaká chyba.

Lékárník má nyní mnohem méně možností, jak to opravit a v mnoha případech to nebude moci opravit vůbec. Lékař bude muset předepsat recept znovu.

Ani toto neovlivníme, zákon nám potřebné kompetence nyní nedává.

E-recept si můžete vyzvednout kdekoliv v lékárně v České republice. Zákon dokonce lékaři přímo zakazuje, aby identifikátor odesílal přímo do konkrétní lékárny, i když by to bylo se souhlasem pacienta.

Platnost e-receptů je stejná jako u klasických (standardně 14 dní, antibiotika 5 dní, z pohotovosti 1 den). Lékař může platnost receptu prodloužit až na 1 rok.  Po vypršení platnosti receptu nepůjde lék vydat.

I nadále se budete setkávat s klasickými recepty – půjde o recepty na silně účinné látky (s modrým pruhem), recepty, které vystaví lékař při návštěvě u Vás doma nebo které si budete vyzvedávat v jiné zemi EU. Lékař může vystavit klasický recept i v jiných případech, ty ale potom musí na recept uvést.

Pokud nebude fungovat spojení s úložištěm, zkusí lékárník využít náhradních možností cesty k úložišti. Pokud to nebude technicky proveditelné, nelze bohužel léky vydat a budete muset si přijít vyzvednout léky ještě jednou. Tato situace nás mrzí, ale neovlivníme to.

Zatím ještě není nastaveno fungování systému tak, aby se daly při výdeji odhalit rizika kombinace Vašich léků nebo duplicita předepsání. Tento záměr tedy úložiště zatím nenaplňuje, i když to bylo slibováno. Co přinese budoucnost, se uvidí. Držme si palce!

O stahování léků by měli informovat pacienty i lékaři – VZP ČR

Lékaři, ale i lékárny, by měli informovat pacienty o tom, že Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) stahuje z trhu některé přípravky.

„Běžný postup je takový, že náš ústav zveřejňuje tyto informace ze zákona způsobem umožňujícím dálkový přístup, tedy na internetu.

Tak to děláme v případě každého stahování léku z důvodu závady jakosti,“ řekla Právu ve středu mluvčí uvedeného ústavu Lucie Přinesdomová.

Dodala, že v případě záměny léků ze společnosti Zentiva, které v důsledku toho musejí být staženy z trhu, se tak stalo okamžitě a SÚKL nařídil jejich stahování jako první ze států, kam čtyři přípravky Zentivy, které jsou vadné, byly dodávány.

„Kromě toho byla o této skutečnosti neprodleně a individuálně informována také Česká lékárnická komora. Samostatně pak komunikujeme s médii, aby se tato informace dostala mezi širokou odbornou i laickou veřejnost,“ uvedla mluvčí Přinesdomová.

Na dotaz Práva, zda to stačí, když ne každý má přístup k internetu, aby si mohl ověřit na stránkách SÚKL, které šarže uvedených léků se stahují, odpověděla, že cílené informování lékařů bylo až do roku 2014 povinností krajských úřadů.

Novelou zákona však byla tato povinnost odstraněna.

Podle jejích slov lékárny okamžitě začaly závadné šarže léků stahovat a vyzývají i pacienty, kteří léky užívají, aby je do lékáren vrátili. Vše je ovšem na základě osobní komunikace lékárníka s pacientem.

Náklady na stažení 10 miliónů korun

Rovněž lékaři, kteří tyto léky předepisují, by měli informovat pacienty o tom, že lék může být závadný. S ním by se měli dostavit do lékárny nebo přímo k lékaři, aby jim zde zkontrolovali, zda je šarže léku správná, nebo naopak vadná.

  • Podle některých zdrojů náklady společnosti Zentiva na stahování závadných čtyř druhů léků budou zhruba deset miliónů korun, netýkají se pouze stahování léků z České republiky, ale i z ostatních států, kam je Zentiva dodala.
  • V Česku se nedá přesně spočítat, kolik pacientů čtyři druhy závadných léků užívá, ale podle SÚKL jsou jich tisíce a vydaných léků mohou být desetitisíce.
  • „Tyto léčivé přípravky jsou zpravidla předepisovány na delší dobu, tedy ve větším počtu balení, čímž se snižuje i počet ohrožených pacientů, protože ti by se s léky měli hned dostavit ke svému lékaři nebo do lékárny, kde šarže budou zkontrolovány,“ uzavřela Přinesdomová.

Postup pro pacienty: Zkontrolujte si číslo šarže u léků: ATRAM 12,5; NEUROL 0,25; NEUROL 0,5; OXAZEPAM LÉČIVA, případně PREDNISON 20 LÉČIVA. Pokud zjistíte, že máte šarži uvedenou v tabulce na webu SÚKL, přestaňte daný lék používat.

Načatá i nenačatá balení vraťte v lékárně, nejlépe však v té, ve které vám byl lék vydán. Lékárna provede výměnu za nezávadné balení. Pokud lékárna odmítne lék vyměnit nebo pokud se objeví jakékoli jiné komplikace, kontaktujte držitele rozhodnutí o registraci, společnost Zentiva, tel. č.

Budete mít zájem:  Kapky Do Očí Alergie Bez Předpisu?

+ 420 277 011 900 (denně od 8 do 20 hodin) nebo na e-mailu: [email protected]. Pokud se u vás v rámci užívání tohoto léku objevily jakékoli nežádoucí účinky, nahlaste je SÚKL: [email protected]. Pokud máte jinou šarži než výše uvedenou, můžete lék dále používat obvyklým způsobem.

V případě dotazů či pochybností ohledně léčby se obraťte na ošetřujícího lékaře.

Zdroj: PrávoAutor: Václav Pergl

Další informace: viz Avízo SÚKL Upozornění na opatření v souvislosti s možnou závadou v jakosti léků ATRAM, NEUROL, OXAZEPAM, PREDNISON, DOLMINA, HYDROCHLOROTHIAZID, PYRIDOXIN a SIMVACARD

Často kladené otázky – pacient

Zednodušeně můžeme říct, že eRecept je recept (záznam), který se uloží do databáze a v lékárně při výdeji léků ho lékárník z tohoto úložiště načte.

Jinak řečeno je eRecept informace o předepsaných lécích, která se uloží do databáze Centrálního úložiště elektronických receptů. Následně se pomocí identifikátoru, což je jednoznačný identifikační znak každého konkrétního eReceptu, načte v lékárně, kde se provede výdej léků.

Cílem eReceptu je zjednodušení a tím zlepšení zdravotní péče poskytované pacientům i větší bezpečí pacienta. Pacient může získat identifikátor eReceptu různými cestami a je mu k dispozici i lékový záznam pacienta, tedy souhrnný přehled o předepsaných a vydaných lécích.

Pacient již nyní nemusí nezbytně navštívit svého lékaře, aby získal potřebné léky. V určitých případech je možné například kontaktovat lékaře a požádat jej o vystavení a zaslání eReceptu. Tím se usnadní dostupnost léků pacientům.

Nejčastěji se tento postup použije při opakovaném předepisování léků (antikoncepce, léky na tlak u chronických pacientů). Samozřejmě se tak zlepší dostupnost léků i v případě, kdy je pacient na dovolené mimo své obvyklé bydliště.

Vždy je však nutné respektovat rozhodnutí lékaře, který může trvat na osobním setkání s pacientem v rámci jeho léčby.
Pro výdej léků je zcela dostatečné, když pacient sdělí v lékárně identifikátor eReceptu. (Bližší informace viz zaslání eReceptu e-mailem, SMS, do aplikace.)

Identifikační znak (Identifikátor) je dvanáctimístný alfanumerický znak. S jeho pomocí dochází k výdeji léků, v lékárně jeho načtením nebo zadáním dostanou informace o předepsaných lécích, které je možné vydat. Například by mohl identifikační znak vypadat takto: A1B234CDEF56.

Jsou čtyři možnosti. Buď je možné vytisknout průvodku eReceptu, která se ve většině případů příliš neliší od listinného receptu.

  • Druhou možností je zaslání identifikátoru prostřednictvím SMS na mobilní telefon, který zadá lékař při vystavování eReceptu (obecně to nemusí být mobilní telefon pacienta, může to být mobilní telefon rodiče nebo naopak dítěte pro starší generaci).
  • Třetí možností je zaslání identifikátoru prostřednictvím e-mailu, kdy v textu e-mailu je uveden pouze identifikátor, pdf s podrobnostmi předepsaných lécích je zašifrovaná příloha tohoto e-mailu.
  • Poslední možností je využití webové nebo mobilní aplikace pacienta, kde má pacient po přihlášení k dispozici veškerou evidenci jemu předepsaných eReceptů i s přehledem předepsaných léků a případně i vydaných léků, informace o předepisujícím lékaři, vydávající lékárně, odkazy na příbalové letáky léků a veškeré další údaje, které byly na eReceptu uvedeny.

V tomto případě k žádné zásadní změně oproti předchozím rokům nedochází. Pacientovi vytiskne lékař Průvodku eReceptu, která kromě předepsaného léku a dalších obvyklých položek obsahuje identifikační znak (dvanáctimístný alfanumerický znak, čárový kód). S takovou průvodkou pacient standardně odchází do lékárny, kde mu na základě načtení identifikátoru vydají předepsané léky.

Prostřednictvím SMS se zasílá identifikátor eReceptu (dvanáctimístný alfanumerický kód). Tento kód pacient ukáže nebo nadiktuje v lékárně a je mu vydán předepsaný lék. (Pro výdej léků je tato forma zcela dostačující.)
Odesílání SMS zpráv je zdarma. Pacient ani lékař za odeslání SMS zprávy nic neplatí.

Zaslání identifikátoru eReceptu e-mailem je velmi pohodlný způsob. Pacient si eRecept může dle své vlastní volby vytisknout, nebo si jej zobrazit na chytrém mobilním telefonu a v lékárně přiložit zobrazený identifikátor ke čtečce čárových kódů.
Při odeslání eReceptu e-mailem je průvodka eReceptu uložena jako příloha ve formátu PDF a opatřena heslem – kódem pojištěnce.

Webová nebo mobilní aplikace umožní pacientovi detailní přehled o všech eReceptech, které byly pacientovi vystaveny, případně i vydány. Slouží i k jednoduchému výdeji léků. Pacient si může pomocí této aplikace vytisknout papírovou průvodku eReceptu a postupovat obvyklým způsobem, nebo si může zobrazit eRecept v mobilním zařízení a přiložit identifikátor pro výdej léků ke čtečce v lékárně.

Webová aplikace pro pacienta, může být nyní užitečná i pro skupinu pacientů, kteří nesouhlasí se sdílením lékového záznamu, a mohou tak díky této aplikace vyslovit svůj nesouhlas s nahlížením zdravotních pracovníků do lékového záznamu pacienta.

Pokud pacient využívá webovou aplikaci pro pacienta, tak má možnost skrze tuto aplikaci vyjádřit nejenom svůj nesouhlas s nahlížením pro jednotlivé skupiny zdravotnických pracovníků, jako jsou lékaři, lékárníci a kliničtí farmaceuti, ale dokonce vyjádřit i individuální souhlas pro jednotlivé lékaře či lékárníky. Webová i mobilní aplikace pro pacienta je zcela bezplatně ke stažení na oficiálních webových stránkách https://epreskripce.cz, které provozuje Státní ústav pro kontrolu léčiv. Zde jsou také zveřejněny veškeré návody a videomanuály, jak se do aplikací přihlásit a jak je používat.

eRecept s léčivými přípravky platí standardně 14 kalendářních dnů počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení, neurčí-li lékař jinak, nejdéle však 1 rok.

Tzv. opakovací recept platí 6 měsíců, nestanoví-li předepisující lékař jinak, počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení, nejdéle však 1 rok.

Elektronický recept, který obsahuje příznak „Neodkladná péče“ nebo „Pohotovost“, je platný nejdéle do konce prvního dne následujícího po dni jeho vystavení.

V případě, že při výdeji eReceptu není v lékárně v daný moment k dispozici dostatečný počet balení předepsaného léčivého přípravku a ani nemůže být urychleně obstarán, může farmaceut na základě požadavku zaslaného do Systému eRecept prodloužit dobu platnosti elektronického receptu až o 14 kalendářních dnů.

Pokud již dojde k uplynutí platnosti eReceptu, nelze na něj vydat léky. Doporučujeme před blížícím se dnem platnosti eReceptu kontaktovat lékaře, který eRecept vystavil, a požádat jej o prodloužení doby platnosti.

Když lékárna nemá na skladě předepsaný lék a pacient souhlasí s tím, že si jej vyzvedne později, tak farmaceut má možnost prodloužit dobu platnosti elektronického receptu na základě požadavku zaslaného do Systému eRecept až o 14 kalendářních dnů.

Druhou variantou je navštívit jinou lékárnu. Pokud pacient nechce, nemusí si nechat blokovat eRecept v lékárně, kde léky neměli.

Ano, lékař může vyžadovat osobní návštěvu ordinace. Zasílání eReceptu (e-mail, SMS, aplikace) bez nutnosti návštěvy je vždy na rozhodnutí lékaře. Nejčastěji se takto zasílají eRecepty při opakovaném předepisování stejného léku. (Například antikoncepce, léky na tlak v případě chronicky nemocných pacientů a tak podobně.)

Lékárník může změnit kód pojišťovny pacienta. Mohlo se stát, že předepisující lékař neměl aktuální informaci, nebo došlo k omylu při vystavení eReceptu.
Obecně doporučujeme mít při sobě kartičku pojišťovny při návštěvě lékaře a následně v lékárně při výdeji léků.

Listinný recept může lékař vystavit v případě, že má technické potíže s vystavením eReceptu (například nefunguje internet), nebo v případě výkonu návštěvní služby. Další možností je vystavení receptu v rámci přeshraniční lékařské péče. Výjimky, kdy je možné lékařský předpis vystavit i nadále „papírově“, jsou stanoveny zákonem č. 378/2007 Sb., o léčivech v § 81f.

Rozdíl je v tom, že eRecept obsahuje identifikační znak – dvanáctimístný alfanumerický kód, ten jednoznačně určuje konkrétní eRecept v Centrálním úložišti elektronických receptů.

V případě vytištěné průvodky eReceptu je rozdíl oproti listinnému receptu v tom, že na průvodce není razítko a podpis vystavujícího lékaře – to je nahrazeno elektronickým podpisem.

Pokud Vás lékař nemůže ověřit v registru obyvatel (jeden ze základních registrů ČR, zdroj referenčních údajů), je třeba zkontrolovat Vaše údaje uvedené na kartě pacienta, kterou si o Vás lékař vede, a které zadává při vystavování eReceptu.

Může se jednat i o chybějící diakritický znak. (Například rozdíl v křestním jménu Renata x Renáta).

Jestliže chyba přetrvává, je nutné podat reklamaci nesprávných údajů vedených v registru obyvatel u správce registru obyvatel, což je Ministerstvo vnitra.

Pokud při vystavení eReceptu nedojde ke ztotožnění pacienta v Registru obyvatel (ROB), rozhodně to neznamená, že lékař nemůže vystavit eRecept a předepsat potřebné léky, ani že by v lékárně tyto léky nemohly být vydány.

Ztotožňování pacienta je nutné k jednoznačnému přiřazení konkrétního eReceptu konkrétnímu člověku tak, aby se stoprocentně zamezilo tomu, že by někdo omylem mohl vidět i cizí recepty s předepsanými léky. Je to tedy z důvodu vysoké ochrany osobních dat každého pacienta.

Pokud k takovému jednoznačnému přiřazení nedojde a eRecept je přesto vystaven, zůstane v jakémsi společném „zásobníku“, kde jsou všechny eRecepty neztotožněných pacientů.

K těmto eReceptům je následně přístup pouze podle identifikátoru (tedy ten, kdo se chce na daný eRecept podívat, musí znát jeho identifikátor), ale tyto eRecepty nejsou zobrazovány v tzv. lékovém záznamu pacienta.

Pokud tedy lékař při vystavení eReceptu pacienta neztotožnil, pak ve svém lékovém záznamu pacient tento eRecept nikdy neuvidí, bude v evidenci chybět.

Stejně tak až bude možné sdílet lékový záznam ze strany lékařů a farmaceutů (po změně legislativy), neuvidí v zobrazeném lékovém záznamu neztotožněné eRecepty ani lékař, případně lékárník.

Z pohledu přínosu lékového záznamu je nekompletní evidence vždy zdrojem komplikací, protože pak nelze zodpovědně posoudit případné duplicitně předepisované léky nebo kontraindikace léků mezi sebou.

Je tedy v zájmu každého pacienta, aby apeloval na lékaře, aby došlo při předepsání ke ztotožnění, byť jde někdy o opakované zadání a opravu nesprávně zadaných údajů.

V tomto případě velmi pravděpodobně došlo k chybnému zadání emailu či telefonního čísla na straně lékaře a identifikátory eReceptů tak byly omylem odeslány na Váš kontakt.

Pokud nejste zamýšleným příjemcem této zprávy, zprávu prosím odstraňte. Lékař následně bude mít opět možnost daný eRecept odeslat správnému příjemci na základě jeho vyžádání.

Zaměstnanci oddělení eReceptu nejsou v tomto případě oprávněni k tomu, aby na základě identifikátorů dohledávali lékaře, který eRecepty vystavil, a následně ho kontaktovali. Pokud přijmeme reklamaci ze strany pacienta, který měl identifikátory dostat, jsme schopni pouze zjistit, zda na jeho telefonní číslo byly či nebyly identifikátory odeslány. Dále pacient musí věc řešit se svým lékařem.

Z důvodu ochrany osobních údajů je prostřednictvím SMS zasílán pouze identifikátor, který žádné osobní ani citlivé údaje neobsahuje. Stejně tak v těle emailu nejsou žádné osobní ani citlivé údaje, průvodka eReceptu je v zašifrované příloze.

Ano, vyzvednutí léků na identifikační doklad pacienta (občanský průkaz, pas) je možné vždy jen na základě platných předepsaných elektronických receptů. Doklad pacienta slouží pouze pro načtení identifikátorů eReceptů, na základě kterých pak probíhá výdej.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector