Autonehoda: Co dělat, abyste zraněným zachránili život?

NAutonehoda: Co dělat, abyste zraněným zachránili život?ehoda není náhoda. V dnešním provozu není problém přichomýtnout se k dopravní nehodě. Správně poskytnutá první pomoc a zajištění bezpečnosti může výrazně pomoci účastníkům dopravních nehod. Neboj se pomoci a s klidnou hlavou poskytni pomoc obětem.

Bezpečnost, bezpečnost a zase bezpečnost…

Jestliže pokaždé upozorňujeme, že vaše bezpečnost je na prvním místě, u dopravní nehody to platí dvojnásob. Pohybovat se v provozu na pozemních komunikacích ve snaze poskytnout první pomoc bez adekvátního zajištění bezpečnosti je hazard s vaším životem. Mrtvý zachránce = zbytečný zachránce.

Vždy se řiďte situací na místě. Nezastavujte v nepřehledném úseku (v zatáčce, za horizontem). Zastavte ve směru jízdy při pravém okraji vozovky až za dopravní nehodou. Pokud byste se pokusili zastavit vedle nehody, příp.

před nehodou, vzniká tím velice nebezpečná situace pro vozidla jedoucí za vámi. Pro takové zastavení by bylo nutné prudké brždění, na které by řidič jedoucí za vámi nemusel stihnout zareagovat.

Rovněž nikdy nepřejíždějte do protisměru.

Nyní zajistěte vaše vozidlo. Zatáhněte ruční brzdu, vypněte motor, zapněte výstražná směrová světla a vypněte i sebe. Zkuste se zklidnit, třeba na 10 vteřin vypněte, a nevrhejte se ihned z auta pod kola projíždějících aut.

Ještě před opuštěním vozidla si oblékněte reflexní vestu. Že ji máte v kufru? Chyba, před vaší další jízdou si ji dejte někam, kde bude po ruce. Novější vozidla mají pod sedadlem řidiče kapsu přímo na reflexní vestu.

Rovněž si dejte do kapsy mobilní telefon, pro pozdější zavolání zdravotnické záchranné služby a popadněte lékárničku. Teď přišel čas na postavení reflexního trojúhelníku.

Ostatní pasažéři vám buď mohou pomoci v těchto krocích (pouze pokud mají oblečenou reflexní vestu), příp. je pošlete mimo vozidlo pryč ze silnice.

Zákon o silničním provozu říká: „Trojúhelník musí umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 m, na dálnici nejméně 100 m za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.“ (§26, Zákon č. 361/2000 Sb.).

Zdraví rozum říká: „Dejte ho dál“. 50 metrů na silnici nebo 100 metrů na dálnici je docela málo na bezpečnou reakci přijíždějícího řidiče. Rovněž pokud je nehoda v zatáčce, umístěte jej před zatáčku či před horizont a to ve směru jízdy, kde se stala dopravní nehoda. Trojúhelník složte ještě v kufru vašeho vozidla.

  1. Zajištění havarovaného vozidla

Ještě před samotným poskytnutím první pomoci je nutné zajistit havarované vozidlo, aby byla záchrana bezpečná. Pokud je motor stále v chodu, vypněte jej a vytáhněte klíček, který umístíte na střechu vozidla. Zatáhněte ruční brzdu.

Pokud začíná havarované vozidlo hořet, nepřibližujte se k němu a vyčkejte příjezdu hasičů.   Vozidla vybuchují jen ve filmech, ale hoří sakra rychle.

POZOR NA AIRBAGY!!! Nevystřelený airbag představuje nebezpečnou zbraň. Nestrkejte tedy do míst, kde se nachází airbagy (označené nápisem airbag) hlavu, ale pouze šmátrejte rukama.

Pokud jsou na místě zranění, volejte vždy linku 155. Ta sama aktivuje další složky (jako je policie a hasiči). A kdy volat? Nejlépe když přicházíte k vozidlu a vidíte počet a stav raněných. Pokud zavoláte dříve, hlavu vám nikdo neutrhne, ale stejně budete muset upřesnit stav zraněných (zda jsou při vědomí, dýchají, atp…)

A co pacient?

V takovém případě je pacient na pomyslném posledním místě. Veškeré předešlé kroky jsou nutné pro zajištění vaší bezpečnosti. Ve skutečnosti je to sled kroků, které zvládnete během chvíle a mohou vám zachránit život a dát šanci zraněným osobám.

  • Kdy pacienta vytáhnout z vozidla?

Pacienty vyprostěte pouze, představuje-li vozidlo pro ně další nebezpečí (např. se z něj kouří), případně je-li v bezvědomí a nedýchá normálně.

V takovém případě je nutné zahájit resuscitaci, kterou v sedadle provádět nelze. V ostatních případech nechte poraněné ve voze a poskytněte jim psychologickou první pomoc do příjezdu záchranných složek.

Masivní krvácení lze zastavit, i pokud je pacient ve vozidle.

Pár tipů na závěr

Mějte reflexní vestu po ruce řidiče. Pořiďte si takový počet reflexních vest, kolik máte míst k sezení. Doporučujeme reflexní vesty, které mají reflexní pruhy i horizontálně. Autolékárničku rovněž umístěte tak, abyste ji měli rychle dostupnou. Zvažte nákup kvalitní autolékárničky. Do vozu si rovněž pořiďte hasicí přístroj a pomůcku k rozbíjení skla či přeříznutí bezpečnostních pásů.

  • Autonehoda: Co dělat, abyste zraněným zachránili život?
  • Autonehoda: Co dělat, abyste zraněným zachránili život?
  • Obrázek 1; 2: Reflexní vesta s horizontálními reflexními pruhy; Rescue tool – klíčenka, díky které rozbijete sklo a přeříznete bezpečnostní pásy.

Přečtení článku vás první pomoc nenaučí. Kdežto kvalitní zážitkový kurz první pomoci vás dokáže připravit na podobné situace.

Bibliografie

Fotografie z kurzů. 2016. Praha: PrPom.

Úplné znění zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu). Vydání: šestnácté. Praha: ARMEX Publishing s.r.o., 2016. Edice kapesních zákonů. ISBN 978-80-87451-41-0.

Vesta reflexní QUOLL. Obchod Nisa s.r.o. [online] 2016. [Citace 20. července 2016]. http://www.obchodnisa.cz/editor/image/eshop_products/3130642_l.jpg

Bodyguard 3-in-1. Funget dárky. [online] 2016 [Citace 20. července 2016]. http://www.funget.cz/fotky6833/fotos/_vyr_36161-303.jpg

Tipy a mýty o dopravních nehodách, samotné povinné ručení vás neochrání

Účastníkem dopravní nehody se může stát kdokoliv, ale v každém případě se jedná o nepříjemnou situaci. Připravte se na to a mějte alespoň povědomí o tom, jak v takovém případě postupovat. Můžete tak sobě nebo někomu dokonce zachránit život. Autonehoda: Co dělat, abyste zraněným zachránili život?

Dle údajů PČR bylo za rok 2018 nejčastější příčinou dopravní nehody to, že se řidič plně nevěnoval řízení.foto: Top-Pojištění.cz

Nejčastější příčiny dopravních nehod

Čísla vyplívající ze statistik dopravních nehod za loňský rok, tedy rok 2018, byla zase o něco vyšší, než tomu bylo v předchozím roce. Celkem policie řešila 104 764 dopravních nehod, kdy na silnicích zemřelo 565 lidí a dalších 2 465 jich bylo těžce zraněno.

Statistické údaje potvrzují i pojišťovny, které potvrzují, že počet škodných událostí u povinného ručení se opět meziročně navýšil. A bohužel ani to, že v médiích se stále častěji objevují kampaně upozorňující na časté příčiny dopravních nehod a poskytování první pomoci, nemá na tuto tragickou statistiku zatím výrazný vliv.

Dle údajů PČR byla za rok 2018 desítka nejčastějších příčin dopravních nehod:

Pořadí

Nejčastější příčiny dopravních nehod zaviněných řidiči

Počet nehod

1. řidič se plně nevěnoval řízení 16 901
2. nesprávné otáčení nebo couvání 9 021
3. jiný druh nesprávné jízdy 8 106
4. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 7 830
5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 6 741
6. nezvládnutí řízení vozidla 4 774
7. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 4 176
8. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 3 990
9. nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě“ 3 972
10. vjetí do protisměru 2 738

Nejtragičtější příčinou dopravních nehod byla v loňském roce „Nepřizpůsobená rychlost dopravně technickém stavu vozovky“, která stála život 95 lidí.

Nejčastější otázky spojené s dopravními nehodami

Jistě už každý z nás slyšel mnohé o tom, jak se při dopravní nehodě chovat, co dělat a co naopak rozhodně nedělat. Připravili jsme pro vás krátký přehled těch nejčastějších dotazů, které si řidiči pokládají ve spojitosti s nehodou.

1) Kdy volat policii?

Policii je nutné zavolat v případě, že dojde při nehodě ke zranění či úmrtí, ale také v případě, když škoda přesáhne částku 100tis. Kč anebo dojde k poškození majetku třetích osob. Pokud tedy dojde například k poškození svodidel nebo dopravního značení, policii je nutné zavolat v každém případě.

2) Stačí výměna telefonního čísla?

Rozhodně ne. I když došlo k dopravní nehodě, která nevyžaduje zásah policie, je nutné sepsat tzv. Záznam o dopravní nehodě, který slouží pojišťovně viníka jako zásadní podklad k řešení pojistné události. Důrazně doporučujeme do záznamu zapsat i viníka nehody, předejdete tak dalším zbytečným dohadům a pokud možno na místě nehody pořídit fotodokumentaci.

3) Kdy (ne)poskytovat první pomoc?

Otázek spojených s tím, jak se chovat ke zraněným při dopravní nehodě je nespočet a jejich popis by zřejmě vystačil na samostatný článek. Zde tedy jen ve zkratce.

  • Je nutné vytáhnout všechny účastníky ven? Ano, ale pouze v případě, že máme podezření na únik kapalin z vozidla, pokud hrozí riziko, že do nabouraného vozidla může narazit jiné a v případě, že zraněný nedýchá a nereaguje, pak je nutné zahájit okamžitou resuscitaci. V ostatních případech můžeme účastníky nehody ponechat v bezpečí vozidla a vyčkat příjezdu záchranářů.
  • Zahájit resuscitaci i v případě na podezření poranění páteře? Ano, v případě, že zraněný nedýchá a nereaguje, je nutné v první řadě obnovit životní funkce.
  • Zahájit resuscitaci i u těhotné ženy? Ano, těhotná žena v takovém případě potřebuje resuscitaci stejně jako každý jiný. V opačném případě ohrozíme život nejen matky, ale i dítěte.

4) Kryje povinné ručení i škody způsobené na zdraví dalších osob?

Ano a to včetně trvalých následků, ušlého zisku nebo odškodění psychické újmy poškozeného a jeho blízkých.
5) Kryje povinné ručení i škody na vašem vozidle?

Bohužel ne. Povinné ručení skutečně slouží pouze ke krytí škod na majetku a zdraví třetích osob.
Škody způsobené na vašem vozidle kryje havarijní pojištění anebo případně některé z nabízených připojištění, které si můžete k povinnému ručení sjednat.

Postup při dopravní nehodě

Připravili jsme pro vás pár bodů, které si pokud možno zapamatujte a v případě, že se stanete účastníkem dopravní nehody, postupujte podle připravených 10 kroků, které naleznete zde.

Autonehoda: Co dělat, abyste zraněným zachránili život?

Havarijní pojištěnífoto: Top-Pojištění.cz

Ekologický provoz a maximální bezpečnost, tak zřejmě vypadá budoucnost automobilového průmyslu. A s tím souvisí i důraz na výrobu hybridních automobilů a elektromobilů. Tento trend následují i motoristé v ČR.

V roce 2018 se dle informací Centra dopravního výzkumu počet nově registrovaných elektromobilů zvýšil o 82 % na 703 vozů. V registru přibylo také hybridů s dobíjením z elektrické zásuvky a to o 278 automobilů.

Jelikož je ale celkový podíl elektrovozidel na českém trhu stále velmi nízký, statistika o počtu nehod těchto vozidel zatím není k dispozici. Přesto co se týká bezpečnosti, získávají elektromobily stále vyšší hodnocení, některé modely dokonce obsadily první příčky žebříčku při bezpečnostních testech.

Největším rizikem při dopravní nehodě je možnost vznícení baterie vozidla, nicméně odborníci a hasiči se shodují, že toto riziko vzplanutí vozidla je stále nižší než u vozidel s běžným spalovacím motorem. Přístup hasičů přivolaných k nehodě elektromobilu přesto musí být odlišný, ať už se jedná o vyproštění zraněného z vozidla nebo hašení elektromobilu, který při nehodě vzplál.

Štěstí přeje připraveným

Jistě jste toto rčení slyšeli již mnohokrát. Chovejte se na silnicích ohleduplně a dělejte maximum pro to, abyste vzniku dopravní nehody předcházeli. Buďte ale připraveni a sjednejte si pro své vozidlo kvalitní povinné ručení s odpovídajícími limity krytí a ideálně v kombinaci s havarijním pojištěním. Tak můžete případné následky dopravní nehody alespoň minimalizovat.

Autonehoda: Co dělat, abyste zraněným zachránili život?

Porovnání povinného ručenífoto: Top-Pojištění.cz

placená inzerce

Zranění při dopravní nehodě: Jak postupovat a kdy volat policii?

V Česku průměrně dojde k dopravní nehodě zhruba každých pět minut. Realitou tak je, že se k nehodě na silnici často připletete, ani nevíte jak. Pokud vše skončí pouze pomačkanými plechy, není to samozřejmě příjemné, ale pořád je to jenom auto. Co když ale dojde ke zranění? Víte, jak postupovat při dopravní nehodě?

Volat nebo nevolat?

Zásadní otázkou je, zda k nehodě přivolávat policii. Její účast u nehody není nutná vždy, je však několik situací, kdy je vaší povinností k nehodě policisty přivolat.

Konkrétně jde o případy zahrnující zranění osob nebo škodu na majetku třetí osoby, dále když vzniklou škodu na některém z poškozených aut odhadnete na více než 100 tisíc korun, popřípadě tehdy, když se s ostatními účastníky nehody neshodnete, kdo že celou tu nepříjemnost zavinil.

A teď malá zkouška. Víte, na jaké číslo volat? Samozřejmě můžete vytočit univerzální 112, tím se ale příjezd trošku protáhne.

Přímo na policii se dovoláte prostřednictvím čísla 158 (pomůcku, že osmička připomíná policejní pouta, si jistě pamatujete ze školy).

Kromě telefonních čísel na záchranné složky v této situaci zúročíte i znalosti první pomoci při nehodě, svou aktivitou klidně můžete zachránit život.

Co dělat před příjezdem policie?

Dokud policie nepřijede, s vozidly nijak nemanipulujte. V případě, že s nimi musíte pohnout, například kvůli vyproštění zraněných nebo umožnění průjezdu vozidlům záchranných složek, původní polohu vozidel vyfoťte, nebo ji vyznačte pomocí křídy či spreje. Tím se vyhnete následným dohadům a policistům usnadníte práci.

Autonehoda: Co dělat, abyste zraněným zachránili život?

Když policii nevolám?

Pokud jste měli štěstí, vše se obejde bez zranění a policii nemusíte volat, je nutné vyplnit Evropský záznam o dopravní nehodě. Ten se hodí mít vždy v autě, protože jistota je jistota.

S návodem na vyplnění vám, stejně jako snad se vším, pomůže i internet. Součástí záznamu o dopravní nehodě je také fotodokumentace a připojit se mohou kontaktní údaje na svědky nehody.

Vyplněný formulář o dopravní nehodě se následně pošle na pojišťovnu, která by se měla vše začít řešit.

Co když dojde při dopravní nehodě ke zranění?

Ne vždy má člověk tolik štěstí, že vyvázne z nehody bez zranění. A to nemluvíme pouze o tom, když jste řidičem vozidla. Zraněný může být chodec, cyklista, popřípadě i spolujezdec. Kdokoliv přijde ke zranění během nehody, kterou nezavinil, má nárok na kompenzaci. A co je důležité, odškodnění vám náleží i tehdy, když viník z místa nehody ujel a není známý.

Mnoho zraněných po dopravní nehodě ale neví, jak postupovat, aby obdrželi odškodnění, na které mají nárok.

Pro tyto případy je nejlepší spolehnout se na zkušenosti Centra odškodnění Votum, kde vám ve spolupráci se znalci z oboru dopravy se vším poradíme.

Ověřit si, jestli máte na odškodnění nárok, můžete bezplatně, stačí naše odborníky kontaktovat osobně, telefonicky nebo vyplnit online formulář.

Jaká je forma odškodnění?

Lidé si často myslí, že jedinou formou odškodnění po dopravní nehodě je bolestné. Tak to ale rozhodně není.

Kromě bolestného můžete mít nárok také na odškodnění za ušlou mzdu, náklady na léčebné výlohy, ztížení společenského uplatnění, ztrátu výdělku po skončení pracovní neschopnosti, bezplatně poskytovanou práci i případnou další nemajetkovou újmu.

Každá nehoda a každý případ je ale jiný a od toho se následně odvíjí podoba i výše odškodnění. Pokud si v těchto věcech nejste jistí a bojíte se, že byste mohli zbytečně ošidit sami sebe, raději si nechejte poradit. Zranění může pěkně znepříjemnit život a jakákoliv forma kompenzace pak přijde vhod.

Co nepodcenit?

Zajistěte si důkazy i svědky a všechny dokumenty si schovávejte! Časem se to může hodit a pořádně pomoct. Viník nehody se třeba zkusí z celé situace vyvléknout a bude odmítat svoji chybu.

Fotodokumentace a vyjádření svědků pak může uvést celou věc na pravou míru. Schovávejte si také všechno spojené s vaší léčbou, jako jsou lékařské zprávy, účty za léky, výdaje za rehabilitace, jízdenky do nemocnice a podobně.

Celou touto dokumentací se pak bude zabývat pojišťovna během řešení vašeho případu. S odškodněním Vám pomohou odborníci, kteří dohlédnou na to, aby byla výše odškodnění odpovídající. Budete tak mít jisté, že dostanete vše, co vám po právu náleží.

Odškodnění můžete získat i online díky našemu online odškodnění. Stačí vyplnit formulář a my vše vyřídíme za vás.

Aplikace Ve vteřině vám dá odvahu sklonit se ke zraněnému a zachránit mu život

Společnost První pomoc živě pořádá kurzy první pomoci. Kvůli opatřením spojenými s covidem to teď není možné. „Rozhodli jsme se, že se nevzdáme a budeme dál šířit osvětu první pomoci. Aplikace Ve vteřině bude učit formou videopříběhů,“ říká Lucie Kadlečková, která usiluje o rovnováhu teorie a praxe v první pomoci.

Zachráncem snadno a hravě

V připravované aplikaci Ve vteřině si zahrajete o život virtuálního pacienta. „Přehrajete si třeba autonehodu. Ta se vám v nějakém momentě zastaví a vy budete muset rozhodnout, který krok bude následovat. V časovém limitu zvolíte nějakou možnost a podle toho se bude příběh odvíjet dál,“ vysvětluje Lucie Kadlečková, jakým způsobem se naučíte správné postupy první pomoci.

Samozřejmě, je to teorie. K tomu, aby byl člověk kompetentní zachraňovat, potřebuje i nějakou praxi. Aplikace má za cíl odbourat strach z první pomoci, který často máme. O záchraně lidského života mnohdy rozhodují už zmíněné vteřiny.

Máme například 90 vteřin na to, abychom zastavili masivní krvácení. Při resuscitaci rozhodují minuty. Nezačneme-li s pomocí do pěti minut, je pravděpodobné, že bude mít pacient trvalé následky.

„Je to o nás všech, abychom měli tu odvahu jít zasáhnout, sklonit se k tomu člověku a pomoct,“ říká Lucie Kadlečková.

Aplikace se momentálně rodí a vyvíjí. Měla by fungovat od května. Cílem je, aby obsahovala co nejvíc situací, se kterými se můžeme ve svém životě setkat.  Jako první se tam ale objeví základy první pomoci a postupně se budou nabalovat další témata.

Mýty v první pomoci

Ne všechno, co jsme se v mládí naučili, dnes platí. I záchranné postupy se časem proměňují. Nejvíce rozšířeným omylem je, že máme lidem v bezvědomí vytáhnout jazyk.  „V případě, že někdo nereaguje na vaše oslovení a zatřesení, položte ho na záda, tahem za bradu směrem vzhůru, zatáhněte, dejte druhou ruku na čelo a tím mu uvolníte dýchací cesty,“ upřesňuje Lucie Kadlečková.

Video of DuÅ¡ení u dÄ›tí – první pomoc od AndÄ›lky a Smrťáka

V dnešní době se také nepraktikuje měření pulsu. Orientujeme se podle vědomí a dýchání. „Zakloňte hlavu, uvolněte dýchací cesty a dejte ucho nad jeho ústa. Očima sledujte jeho hrudník. Pokud cítíte proud vydechovaného vzduchu, měřte ho alespoň deset vteřin, abyste si byli jistí, že je dýchání kvalitní. Člověk by se měl za tu dobu nadechnout minimálně dvakrát,“ radí Lucie Kadlečková.

Když už se něco stane, nejlepší je vytočit telefonní číslo 155. Budete mluvit s vyškoleným dispečerem, který vám poskytne asistovanou první pomoc. Krok za krokem vás navede, co máte dělat.

Jak je to s umělým dýcháním? U dospělého člověka tento krok přeskakujeme a začneme hned s přímou srdeční masáží. Dýchání z úst do úst má svůj velký význam u dětí.

Mrtvý zachránce, špatný zachránce

Pokud se dostanete do situace, kdy je někdo v ohrožení života, myslete v první řadě sami na sebe. Vaše bezpečnost je důležitá. „Například při autonehodě zastavte na bezpečném místě. Nechte rozsvícená světla vašeho vozu.

Pořádně se rozhlédněte. Vezměte si reflexní vestu,“ uvádí Lucie Kadlečková s tím, že pokud by vás záchrana měla nějak ohrozit, úplně postačí, když zvednete telefon a zavoláte záchranku.

Nikdy nechoďte do rizika, které by mohlo ohrozit vaše zdraví a váš život.

„Když pojedu se svými dvěma dětmi, nemůžu je tam nechat samotné a běžet k autonehodě,“ dává příklad host Radioporadny. Mimochodem, vždy bychom měli mít u sebe nějaké rukavice a před jakoukoliv pomocí si je nasadit.

První pomoc zvládne i školák

Výuka první pomoci se provádí už v mateřských školách. Šestileté dítě chápe, že když se něco děje, máme nějakou pomoc přivolat. Je předpoklad, že dítě, kterému je 10-12 let a má váhu okolo třiceti pěti kilo, je už schopné s pomocí dispečera na lince 155, provádět srdeční masáž.

„Nejvíce funguje, když to dětem ukazujeme na příkladech jejich kamarádů, kdy to dopadlo dobře. Například jim pouštíme reálnou nahrávku z tísňové linky. Třeba jedenáctiletá holka vysvětluje dispečerovi, co se stalo na školním hřišti. Společně podle čísla na sloupu veřejného osvětlení určí lokalizaci atd.

Metoda pozitivní praxe funguje nejlépe,“ vysvětluje Lucie Kadlečková.

Andělka a Smrťák

Společnost První pomoc ŽIVĚ v době covidu nabízí na sociálních sítích zábavnou formou školu první pomoci. Nebojí se ani černého humoru. S nadsázkou učí základní postupy. Videa mají velký ohlas. To bylo další téma rozhlasové Radioporadny, kterou si můžete poslechnout ze záznamu.

Co dělat po dopravní nehodě

Po skončení vyšetřování na místě dopravní nehody naše starosti  nekončí. Musíme počítat s tím, že objasňování dopravní nehody může trvat týdny i měsíce. Poškozený nebo i viník  může dosáhnout na bezplatnou právní pomoc (např. v občanských poradnách).

Jste-li viníkem, musíte nejdéle do 15-ti dnů nahlásit událost pojišťovně, u které máte sjednané povinné ručení.Máte-li havarijní pojištění, bez zbytečného odkladu nahlaste nehodu své pojišťovně.

Určitě s námi bude každý souhlasit, že po dopravní nehodě dochází k různým projevům a reakcím, Myslíme tím např. třes, šok, zvracení, ochablost, výpadek paměti apod. Na nehodu pak můžete reagovat v průběhu dalších dnů.

Mohou se střídat nálady, přichází pocit viny, smutku, bezmoci, zlosti. Prožitek z nehody se obtížně zařazuje do běžného života. Může se dostavit strach z cestování dopravním prostředkem, obava sednout znovu za volant.

Tyto projevy jsou normální a obvykle časem odeznívají.

Pokud se chcete vrátit za volant, sedněte do auta co nejdříve. Buďte pozorní k potřebám svým i ostatních. Udělejte si na sebe čas, najděte čas i pro druhé. Mluvte o svých pocitech, co se stalo, naslouchejte i těm druhým. Snažte se uchovat pravidelné návyky z dřívějška, radujte se z věcí, které vás těšili dříve, přinášely vám radost, snažte se uvolnit.

V případě obtěžujících obav, tělesných obtíží, poruch spánku, bolestí hlavy vyhledejte odbornou péči a pomoc.

Když někdo přijde o život, je situace po dopravní nehodě náročnější. Svůj vjem viny můžete vyrovnat aktivním projevem lítosti a účasti vůči poškozeným, snahou o zmírnění následků.

Musíte počítat s tím, že vás budou čekat finanční výdaje, kontakt s pohřební službou, můžete prožívat prožitky, které jste zatím nepoznali, např. duchoví.

Součástí tragických událostí po dopravní nehodě jsou také truchlení, vyřizování pozůstalosti, tíživá výročí, někdy i trestní řízení, včetně mimosoudního vyrovnání.Ve vašem okolí je řada lidí, kteří něco podobného již prožili.

Kromě blízkých a přátel jsou také instituce, které by mohly pomoci. Jsou to např. občanské a jiné poradny, celodenně fungující linky pomoci, krizová centra, praktičtí lékaři, psychologové, duchovní, právníci a sociální pracovníci.

Na závěr můžeme doporučit užitečné kontakty na:

  • České sdružení obětí dopravních nehod, Počernická 1020/2, mobilní telefon 737 859 819
  • Asociace občanských poraden, Sabinova 3, Praha 3, mobilní telefon 774 529 966
  • Česká kancelář pojistitelů, informační linka – 221 772 773, mobilní telefon 725 711 077, www.infostockp.cz 

Podívej se na fotky nebo videa:

BESIP – Dopravní nehodaBESIP – Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz – DÁLNICETy to zvládneš.cz – MOTORKÁŘI – ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz – ČASTy to zvládneš.cz – CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz – TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz – MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz – DROGY ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz – JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz – ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮDopravní nehoda…? TY TO ZVLÁDNEŠTy to zvládneš.cz – AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz – BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz – MOTORKÁŘI – SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz – ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz – RYCHLOSTTy to zvládneš.cz – skutečný příběhTy to zvládneš.cz – ETIKATy to zvládneš.cz – CHODCI vs. TRAMVAJBESIP – Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz – dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONBESIP – Bezpečnostní prvky v autěTy to zvládneš.cz – DÁLNICEBESIP – Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz – TRAMVAJE vs. AUTABESIP – Železniční přejezdyTy to zvládneš.cz – dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz – NÁLEDÍTy to zvládneš.cz – ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz – dopravní nehoda KOUŘTy to zvládneš.cz – ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz – CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz – BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz – dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz – BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz – dopravní nehoda VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz – MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz – ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz – ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY

Jaké jsou linky tísňového volání? Znáte všechna čísla?Zjistit víceJestliže se chystáte na delší dobu opustit náš domov, měli byste učinit některá opatření, abyste se mohli bez obav vrátit domů, aniž by vás čekalo nepříjemné…Zjistit víceNejen řidiči, spolucestující a děti musí být v osobním automobilu bezpečně přepravoványZjistit víceVozidlo se nedá zabezpečit na 100%, ale menší stupeň rizika ztráty vozu, nebo věcí z vozidla můžeme ovlivnit vhodnými organizačními opatřeními.Zjistit víceZávažnost dopravních nehod mytocyklistů je přibližně 6x vyšší než u osobních automobilů, nejčastější příčinou dopravních nehod motorkářů je nepřiměřená…Zjistit víceKaždoročně umírá při dopravních nehodách na našich silnicích více než polovina stovky dětí mladších 15ti let. Stovky dětí utrpí těžká zranění a lze říci, že…Zjistit vícePřechod na zimní čas neznamená jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět. Přináší pro řidiče a všechny účastníky silničního provozu i některá úskalí.Zjistit víceZnáte povinnou výbavu automobilu?Zjistit víceDáváte pozor při řízení? I sebemenší ztráta koncentrace a pozornosti může způsobit fatální následky.Zjistit víceKdyž záchranáři jedou na pomoc, je tvou povinností jim umožnit bezproblémový průjezd.Zjistit vícePalubní kamery neslouží jen k pouhému natáčení vaší jízdy…Zjistit víceSeznamte se blíže s tímto pojmem.Zjistit víceKaroserie, bezpečnostní pásy, airbagy a další… To jsou prvky pasivní bezpečnosti ve vozidle.Zjistit víceProč je důležité jí dodržovat?Zjistit víceZima se blíží – řidiči, jezděte bezpečně! Chodci, zbytečně neriskujte!Zjistit víceCo dělat, když se stanete účastníkem dopravní nehody v zahraničí?Zjistit víceZareagovat včas – tenká hranice mezi bezpečnou jízdou a fatálním neštěstím.Zjistit víceVíte co znamenají všechny kontrolky ve Vašem vozidle? Je dobré znát alespoň ty základní.Zjistit víceDnes pomohu já tobě, zítra ty mně. Na silnicích jsme si všichni rovni a je potřeba vzájemná ohleduplnost.Zjistit víceNedání přednosti přijíždějící tramvaji na přechodu patří mezi nejčastější příčiny srážky tramvaje s chodcem.Zjistit víceRočně se v ČR stane přes 2500 dopravních nehod aut s tramvají. Ve většině případů je na vině řidič auta. Navíc následky těchto nehod bývají většinou velmi…Zjistit víceVidět a být viděn – pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo. Platí v noci i ve dne. Zjistit víceV posledních letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí …Zjistit víceAgresivita je zvlášť nebezpečná – podílí se na vzniku až 40% smrtelných dopravních nehod.Zjistit víceNepřipoutaní řidiči umírají 14-krát častěji než připoutaní. Proto je každý, kdo usedne do motorového vozidla, povinen se připoutat.Zjistit víceDálnice jsou synonymem rychlé, pohodlné a bezpečné jízdy. Ale právě rychlost, únava a nepozornost při řízení patří mezi hlavní příčiny smrtelných nehod, ke…Zjistit víceZe statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou 10. dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Zjistit víceJaké jsou linky tísňového volání v Evropské unii? Znáte všechna čísla?Zjistit vícePosloucháte za jízdy hudbu?Zjistit víceZnáte doporučenou výbavu vozidla, pro zimní období? Nejen to, ale i další užitečné informace naleznete zde.Zjistit víceJezděte bezpečně a ostražitě!Zjistit víceModerní systémy, tlumiče, pneumatiky, účinné brzdy. To jsou prvky aktivní bezpečnosti.Zjistit víceZnáte nebezpečí číhající v silničním provozu, která mohou ohrozit Vaše dítě?Zjistit víceNa co si dát pozor při výběru motorky.Zjistit víceNa co si dát pozor a jak se připravit.Zjistit víceTéměř jisté riziko. Víte jak působí drogy a alkohol na vaši schopnost řízení?Zjistit víceZákladní informace.Zjistit víceKaždý jsme nějakým způsobem museli začít.Zjistit víceEmoce řidiče jsou jedním z významných faktorů ovlivňující bezpečnost jízdy.Zjistit víceSlyšeli jste někdy o švédském pojetí dopravy? Žádní mrtví či žádná těžká zranění následkem dopravních nehod? Skutečně je to nedosažitelný cíl? Představujeme Vám…Zjistit víceV pondělí v podvečer zasahovaly složky IZS na místě vážné dopravní nehody na silnici číslo 2879, ve směru od obce Dolní Černá Studnice na Jablonec nad Nisou -…Zjistit víceV ulici Na Hřebenkách v Praze 5 došlo v pondělí v podvečer k havárii osobního automobilu zn. BMW, jehož řidič jel ve směru na Strahov.Zjistit víceVe středu dopoledne došlo v ulici Na Petřinách v Praze, u Ústřední vojenské nemocnice Střešovice, k vážné dopravní nehodě.Zjistit víceDopravním přestupkem to začalo, pokračovalo zběsilou jízdou a útěkem ulicemi Smíchova, skončilo pouty na rukou. Muže na útěku zastavila až hrozba namířenou…Zjistit víceInformaci o vážné dopravní nehodě na obchvatu Jihlavy na silnici I/38 přijaly operátorky tísňové linky 155 v pondělí, 22. března 2021, krátce po patnácté hodině…Zjistit víceV sobotu krátce po půl třetí ráno srazil čtyřiatřicetiletý řidič osobního vozidla značky Lexus pětadvacetiletého chodce na ulici Okružní ve Zlíně.Zjistit víceFenomén rychlosti je pro mnohé jedince doslova opojný a je často spojován s vysokou hladinou adrenalinu v krvi. Na silnicích potažmo za volantem vozidla se však…Zjistit víceTachovští dopravní policisté přijali oznámení o nehodě, která se stala v pondělí kolem 9:15 hod. v obci Stříbro.Zjistit víceDne 5. března 2021 vyjížděli policisté berounského dopravního inspektorátu k dopravní nehodě, která se stala jen několik minut před dvacátou hodinou v obci…Zjistit více

Záchrana života u dopravní nehody

I život zachránce je na silnici v ohrožení. Mysli na svoje bezpečí!

Místo nehody je nebezpečné nejen pro zraněné.

Zastav na bezpečném místě, co nejblíže krajnici, zapni výstražná světla, zatáhni ruční brzdu, oblékni si reflexní vestu a označ nehodu výstražným trojúhelníkem.

Zajisti bezpečnost na místě nehody tak, abys neohrozil život svůj, tvých spolucestujících, zraněných, ostatních přítomných a projíždějících.
Pak se teprve můžeš vrhnout do záchrany zraněných.

Nezapomeň na autolékárničku a mobilní telefon – budeš je potřebovat!!

Viditelnost

U zachraňování musíš být viděn, jinak můžeš být další obětí.

Za snížené viditelnosti je místo nehody několikanásobně nebezpečné pro všechny.
Reflexní prvky mohou v takovou chvíli zachránit život.

STRES

Neztrácej nervy. To, že jsi někoho srazil ještě neznamená, že mu nemůžeš pomoci.

I v případě, že dopravní nehodu způsobíš ty, neznamená to, že zraněným nemůžeš zachránit život.
Neztrácej hlavu.

Volej na tísňovou linku 155 nebo 112. Operátoři ti budou oporou a poradí ti, jak poskytnout první pomoc zraněným.
Pokud to je třeba, operátor bude s tebou v kontaktu až do příjezdu profesionálních záchranářů.

KŘIK

Nejen ti, co křičí o pomoc, jí potřebují co nejrychleji.

Je důležité správně vyhodnotit závažnost poranění osob. U život ohrožujících zranění máš na poskytnutí první pomoci jen pár minut, někdy i vteřin.
Zranění v akutním ohrožení života, bývají většinou potichu.

PÁTEŘ

Nenech ho zemřít jen proto, že se s ním bojíš pohnout.

U každé závažné dopravní nehody je vysoké riziko poranění páteře, ale strach zachránce z případného dalšího poškození nesmí ohrožovat život zraněného.
S poraněním páteře má šanci na život, bez dýchání nikoliv.

Proto, nejprve zjisti stav vědomí zraněného a to přímo na místě kde se nachází – pokud nereaguje na oslovení a zatřesení ramenem, je v bezvědomí.
Tento stav je nutné řešit co nejrychleji. Je důležité, aby zraněný v bezvědomí dostatečně dýchal.

Musíš mu uvolnit dýchací cesty – zaklonit halvu, zvednout bradu a zjistit stav dýchání.
Stav dechu zjišťuješ pohledem, poslechem a cítěním proudu vydechovaného vzduchu po dobu 10 vteřin. Během této doby se musí zraněný alespoň 2 krát nadechnout.

Pokud zraněný v bezvědomí začal dýchat, je potřeba mu udržovat volné dýchací cesty do příjezdu profesionálních záchranářů.

BEZPEČNOST BLÍZKÝCH

Mysli také na bezpečí svých blízkých, než začneš zachraňovat zraněné.

V místě a blízkém okolí nehody by se měli pohybovat pouze zachránci. Ostatní, včetně tvých spolucestujících, se musí vzdálit do bezpečí, nejlépe mimo silnici – za svodidla.

NEPOKLÁDEJ TELEFON

  • Nepokládej telefon, nebudeš v tom sám.
  • Volej na tísňovou linku 155 nebo 112.

Řekni operátorovi, kde se nehoda nachází, stav a počet zraněných.
Operátor automaticky aktivuje ostatní složky záchranného systému.
Nezavěšuj a telefon si přepni na hlasitý odposlech, abys mohl zahájit záchranu.
Operátoři ti budou oporou a poradí ti, jak poskytnout první pomoc zraněným.
Pokud to je třeba, operátor bude s tebou v kontaktu až do příjezdu profesionálních záchranářů.

Hovor ukončuje vždy operátor!

KOUŘ

Pára z chladiče není kouř a neznamená, že auto hoří. Snaž se správně posoudit riziko.

Téměř u všech závažných dopravních nehod dojde k proražení chladiče. Uniklá chladicí kapalina společně s horkým motorem vytvoří páru.
Pokud nevidíš plameny, neboj se, že auto hoří. Pokud to lze, zajisti havarované vozidlo proti pohybu zatažením ruční brzdy a vypni zapalování.

Při záchraně si vždy dávej pozor na neaktivované airbagy v poškozeném autě.

KRVÁCENÍ

Pokud vykrvácí, už mu život nikdo nezachrání.

Pokud zraněný masivně krvácí, na nic nečekej a krvácení zastav přímým stlačením prsty v ráně. Bojuješ o vteřiny. Chraň sám sebe, použij gumové rukavice z lékárničky, kterou máš u sebe.

DÝCHÁNÍ A SRDEČNÍ MASÁŽ

Pokud nedýchá, musíš mu zaklonit hlavu a zvednout bradu – uvolníš tím dýchací cesty.

Nejprve zjisti stav vědomí zraněného a to přímo na místě kde se nachází – pokud nereaguje na oslovení a zatřesení ramenem, je v bezvědomí.

Tento stav je nutné řešit co nejrychleji. Je důležité, aby zraněný v bezvědomí dostatečně dýchal. Musíš mu uvolnit dýchací cesty – zaklonit halvu, zvednout bradu a zjistit stav dýchání.

Stav dechu zjišťuješ pohledem, poslechem a cítěním proudu vydechovaného vzduchu po dobu 10 vteřin. Během této doby se musí zraněný alespoň 2 krát nadechnout.

Pokud zraněný v bezvědomí začal dýchat, je potřeba mu udržovat volné dýchací cesty do příjezdu profesionálních záchranářů.

Když nedýchá ani po záklonu hlavy, je jediná šance na záchranu srdeční masáž.

Pokud zraněný nedýchá a nebo nedýchá normálně (ojedinělé lapavé nádech nebo hlasité vzdechy není možno považovat za normální dýchání), zkus jej z vozidla vytáhnout a začni s resuscitaci.

Zraněného polož na záda, klekni si z boku jeho hrudníku. Polož obě ruce na střed jeho hrudníku a propleť své prsty. Stlačuj hrudník do hloubky 5 -6 cm, po každém stlačení tlak uvolni, ale neztrácej kontakt s hrudníkem.

Stlačuj frekvencí 100 – 120 stalčení za minutu.

Pokud víš jak na to, prováděj stlačování hrudníku a umělé dýchání v poměru 30:2.

Jak postupovat po autonehodě, abyste dostali spravedlivé odškodné?

Poškození či jejich blízcí ve stresu dělají kroky, kterými se připravují o statisíce korun. Zde je osm věcí, na které byste po nehodě měli myslet.

1) Zajistěte co nejvíce svědků

„Nehoda je samozřejmě velmi stresující záležitost, natož když jsou u ní zranění. Přesto je ale nutné zajistit si co nejvíce svědků, kteří na místě byli a nehodu viděli. Vezměte si na ně telefonní čísla, požádejte je o jméno.

Kdyby kdokoliv přišel se lží o nehodě, svědci potvrdí, jak se nehoda skutečně stala,“ radí Tomáš Beck ze společnosti Vindicia. Podle něj totiž viník neštěstí velmi často odmítá spolupracovat a přiznat, že právě on udělal osudovou chybu.

2) Nechte si potvrdit, že jste účastníkem nehody

Jde o rychlý a formální úkon, na který se v praxi bohužel často zapomíná. Jakmile má ale zraněný potvrzení o tom, že je účastník nehody, situace se odblokuje. Společnost, která ho jako klienta zastupuje, pak může začít podnikat jednotlivé kroky k tomu, aby pro něj zajistila maximální možné odškodné.

3) Schovávejte si veškeré dokumenty, zprávy a jízdenky

Pro vymožení odškodného je důležité mít veškeré podklady. „Schovávejte naprosto všechny dokumenty, které souvisí nejen s nehodou a vaším zdravotním stavem, ale třeba i s návštěvami rodiny a podobně,“ uvádí Beck.

Pokud za zraněným do nemocnice cestuje jeho rodina, měla by si schovávat veškeré projeté jízdenky nebo si psát cesťáky kvůli projetému palivu. I to je součástí odškodnění. Cesťáky si veďte také při kontrolních návštěvách u lékaře.

Hned po nehodě také vyfoťte všechny modřiny a šrámy, je třeba je zdokumentovat!

4) Pozor na rozdíl mezi trestněprávním a občanskoprávním sporem

Obrovskou a bohužel velmi častou chybou lidí, kteří se chtějí domoci vyššího odškodného, je volba trestněprávního sporu. „Je obvyklé, že když prokazatelný viník nehody nespolupracuje, právník radí hnát celou věc k soudu a řešit vše trestněprávní cestou.

To je ale naprosto základní a zásadní chyba! Celý spor posune do naprosto nejisté roviny a navíc ji velmi výrazně protáhne,“ zdůrazňuje Beck.

Klíčem je takovou cestu řešit na občanskoprávním základě: odškodnění nemateriální újmy vymoci z povinného ručení na pojišťovně.

5) Nenechejte se nachytat nekompetentními firmami

Odškodnění, které pojišťovny přiznají, je obvykle jen třetina toho, na co mají lidé skutečně nárok. Lidé se oprávněně snaží získat více.

Bohužel se často obrací na společnosti, které inzerují na internetu nabídku rychlé pomoci – ovšem nemají žádné smluvní soudní znalce nemajetkové újmy či advokáty, kteří by pracovali přímo pro ně.

Firmy tak narychlo domlouvají spolupráci pro každý jednotlivý případ zvlášť, což má pro klienta často neblahé důsledky. Vždy proto vyhledejte společnost, která má své vlastní advokáty a soudní znalce na posudky bolestného a ztížení společenského uplatnění.

6) Nastudujte si, na co všechno máte právo

Bolestným vaše nároky nekončí. „Lidé v 85 % vůbec netuší, co všechno mohou do odškodnění zahrnout.

Je třeba započítat i ušlou mzdu, peníze za cesty k lékaři, to, že se druhý partner musí věnovat domácnosti a i jemu se krátí výdělek.

V potaz je třeba vzít i jizvy, nutnost splácet leasing…,“ vypočítává Beck. V klidu si sedněte a všechny nároky sepište. Odborník vám poradí, na co vše máte právo.

7) Nezapomeňte na další své závazky

Dopravní nehoda a její následky často poznamenají celou rodinu na dlouhé měsíce. „Ani v tomto stresujícím období ovšem nezapomeňte plnit své závazky, nebo je alespoň řešte.

Splácíte úvěr? Máte hypotéku? Kontaktujte věřitele a dohodněte s ním řešení situace – solidní poskytovatel by vám měl vyjít vstříc. Určitě také plaťte včas obvyklé účty, jako je například nájem.

Ať se k řešení nehody nepřidají ještě dluhy,“ varuje Beck.

8) Sesumírujte si, jak vám nehoda změnila život

Pro další vaše nároky je klíčový rok poté, co došlo k ustálení vašeho stavu. Jinými slovy, už víte, jaká zranění se úplně zahojila a která budou mít důsledky pro váš další život. Právě tehdy můžete uplatnit kompenzaci za to, jak vás nehoda celkově ovlivnila.

Byl/a jste aktivní sportovec, který/á několikrát týdně vyrazil/a na kolo či tenis a po nehodě se pohybujete jen o berli? Pak velmi utrpěla kvalita vašeho života a máte nárok na další peníze, a to v podobě ztížení společenského uplatnění, což ve většině případů představuje nejvyšší finanční odškodnění, které poškozenému přísluší.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector